• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 10235
تعداد نظرات : 25
زمان آخرین مطلب : 1280روز قبل
اخبار

 ستاد ملی مقابله با کرونا دستورالعمل ضوابط برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر در شهرها را با توجه به وضعیت بیماری کرونا  اعلام کرده است و هیات های عزاداری و عزاداران باید این دستورالعمل ها را رعایت کنند.

دستورالعمل ضوابط برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفردر شهرها
مراسم عزاداری صرفا در فضاهای باز برگزار شود.

عزاداران باید مستمر از ماسک استفاده کنند.

دسته روی هیات ها ممنوع است.

مدت مراسم عزاداری حداکثر دو ساعت است.

فاصله گذاری اجتماعی باید رعایت شود.

پروتکل های بهداشتی مرتبط با نذورات به صورت دقیق رعایت شود.

 

شنبه 1/6/1399 - 14:47
اخبار

 

 

علیرضا زالی فرمانده عملیات ستاد کرونای تهران در خصوص آمار مبتلایان به ویروس کرونا در این استان گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد بیماران کرونایی بستری در تهران چیزی بالغ بر ۳۶۹ بیمار در بخش‌های عادی و ۱۴۶ بیمار در بخش‌های ویژه بوده است؛ بنابراین در مجموع ۵۱۹ بیمار به عنوان موارد جدید در مجموعه بیمارستان‌های تهران بستری شده‌اند و سهم  بیمارانی که به صورت سرپایی درمان شده و نیازی به بستری نداشتند نیز حدود ۸ درصد بوده است؛ و ۴۸۰ بیمار هم طی ۲۴ ساعت گذشته ترخیص شده‌اند. 

زالی افزود: طبق هماهنگی‌های انجام شده با استانداری تهران، محدودیت‌های اعمال شده تا هفته آینده تمدید می‌شود و کارمندان به صورت چرخشی و با استفاده از ظرفیت دورکاری در محل کار خود حاضر می‌شوند.

او ادامه داد: در حال حاضر شرایط تهران تغییری نکرده است و  تهران در وضعیت پرخطر و قرمز قرار دارد.

زالی بیان کرد: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده و بر اساس بخشنامه‌های ابلاغی به تمام دستگاه‌ها، ۱۶ گروه پرخطر مانند مادران باردار و شیرده، افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، افراد بالای ۶۵ سال و آن‌هایی که کودکان زیر سه سال دارند در خصوص مرخصی و دورکاری در اولویت اصلی قرار دارند.

فرمانده عملیات ستاد کرونای تهران اظهار کرد: ابلاغیه‌های لازم در خصوص برگزاری آزمون‌های سراسری و هم در زمینه برگزاری مراسم عزاداری در ایام ماه محرم به سمع و نظر تمام مسئولان و شهروندان عزیز رسیده است. در مورد کنکور هم باید گفت امروز روز خوبی بود و با هدایت برنامه‌های از قبل تعیین شده همکاری خوبی به خصوص از طرف والدین و همراهان انجام شد. با توجه به اینکه در روزهای آینده با تراکم جمعیت بیشتری در آزمون‌ها مواجه هستیم؛ انتظار ما این است که شیوه‌نامه‌های ابلاغی، بیشتر رعایت شود.

او در پایان با اشاره به خستگی داوطلبان کنکور امسال و در نتیجه تمایل آن‌ها به شرکت در برنامه‌های جمعی، مهمانی‌ها و یا مسافرت تصریح کرد: شرایط کشور و استان تهران به گونه‌ای نیست که امکان این موارد فراهم باشد؛ بنابراین باید با صبر و متانت بیشتر این ایام سپری شده و در یک فرصت مناسب‌تر خستگی زدایی انجام شود.

شنبه 1/6/1399 - 14:44
سلامت و بهداشت جامعه

 

درباره ویروس کرونا اظهار کرد: ویروس کرونا بسیار مسری است و هنوز درمان قطعی برای آن کشف نشده است، بنابراین تنها راه مقابله با این بیماری پیشگیری است. ویروس‌ها در بیرون از بدن موجودات زنده به هیچ عنوان قابلیت فعالیت  ندارند. این نوع ویروس شبیه به تمام ویروس‌های دیگر است، و تنها تفاوت در سرعت انتقال آن است.

او در ادامه افزود: امکان قطع زنجیره این ویروس وجود دارد و تنها راهکار آن  رعایت نکات بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، شستشوی مداوم دست‌ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است؛ بهتر است تمام افراد این موضوع را جدی بگیرند.

چرا توجه کردن به نکات بهداشتی بسیار مهم است؟
رمضانی بیان کرد: اگر فرد مبتلا هنگام حضور در جامعه ماسک بزند و فاصله فیزیکی خود را با دیگران به خوبی رعایت کند، در این صورت دیگر منتقل کننده نخواهد بود در غیر اینصورت به راحتی ویروس را از فردی به فرد دیگر منتقل خواهد کرد؛ و اگر مراقب نباشیم این اتفاق در مجالس و دورهمی‌ها هم رخ خواهد داد که منجر به ادامه چرخه انتقال و تشدید بیماری می‌شود. 

 

او با اشاره به مشکلاتی که بازگشایی مجدد به وجود آورده است، بیان کرد: متاسفانه مردم در بازگشایی مجدد کسب و کارها و کاهش محدودیت‌ها، تمام موارد را جدی نگرفته و همه چیز عادی سازی شد و این امر فشار را بر کادر درمان تشدید کرد، در حالی که انتظار داشتیم به شرایط پسا کرونا وارد شویم اما کاملا عکس این موضوع اتفاق افتاد.

رمضانی تصریح کرد: امروزه ما با حجم زیادی از عمل‌های غیر اورژانسی  روبه‌رو هستیم که بیماران کرونایی هم به آن‌ها افزوده شده‌اند، مساله‌ای که جان بیماران غیر کرونایی را هم تهدید کرده و موجب مرگ تعدادی از آن‌ها شده است، در واقع موج دومی وجود ندارد و باید گفته شود که این روند صعودی ادامه همان موج اول است و اصلا به آن زمان داده نشد که به پسا کرونا تبدیل شود. یکی از نگرانی‌های اصلی ما خستگی کادر درمان است که اگر به همین صورت ادامه پیدا کند حتما عواقب بدی را به دنبال خواهد داشت. بهتر است که تمام ما بیماری را به صورت خفیف مبتلا شویم تا این که به طور سخت درگیر شویم.

او افزود: از طرفی دیگر ما باید به فکر خانواده و اطرافیانمان باشیم، زیرا ممکن است بدون علامت باشیم و همه را مبتلا کنیم به همین دلیل باید تمام نکات مورد توجه قرار بگیرد و سهل انگاری اتفاق نیفتد


این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به این که طبق تحقیقات به دست آمده نباید از تست‌های تشخیصی، برای هر نوع آزمایشی استفاده شود، تصریح کرد:  به عنوان مثال تست‌های سرولوژی در هر زمانی برای تشخیص بیماری‌های ساده استفاده نمی‌شود و تنها در صورت مشاهده بیماری حاد به کار گرفته خواهد شد؛ در واقع از این نوع تست برای کار‌های تحقیقاتی استفاده می‌کنند.

او گفت: آنتی بادی‌هایی که از طریق آزمایش خون مورد بررسی قرار می‌گیرند، معمولا نیاز به زمان دارند تا مثبت شوند. وقتی افراد در مراحل حاد بیماری قرار داشته و دارای علائم شدید یا سایر نشانه‌های سخت کرونا هستند، تست سرولوژی برای آن‌ها استفاده می‌شود . البته ممکن است به دلیل پیچیدگی ویروس جواب منفی هم شود، بنابراین نباید اطمینان صددرصد به این آزمایش‌ها داشته باشیم و هر  فردی با داشتن علائم اولیه کرونا باید نسبت به قرنطینه خود حداقل تا ۱۰ روز اقدام کند و پس از آن مجددا آزمایش سرولوژی انجام داده  و نتیجه آن را بررسی کند.

 

این متخصص عفونی بیان کرد: تست‌های ملکولی (PCR) بهترین راه تشخیص بیماری کووید ۱۹ است. در حال حاضر در مرحله حاد بیماری که تکثیر ویروس در بدن بیشتر است،  این تست‌ها دقت بالاتری دارند و باید به این نکته توجه داشت که نمونه گیری  از حلق و بینی  با هم نتیجه دقیق‌تری در جواب آزمایش نشان می دهد. 

 

 

شنبه 1/6/1399 - 14:41
اخبار

 

فاطمه فتحی، معاون غذا و دارو علوم پزشکی پزشکی، درباره  روند توزیع داروهای رمدسیویر و اکتمرا بین  بیمارستان های دولتی و خصوصی اظهار کرد: توزیع دارو‌های بهبود دهنده‌ برای بیماران کرونا از طریق سازمان غذا و دارو مورد بررسی قرار گرفته است. این داروها براساس تعداد بیماران بستری بین دانشگاه‌ها علوم پزشکی کشور پخش می‌شود. البته افراد باید بدانند پخش این نوع داروها تنها توسط  گروه‌های معتبر دارویی اتفاق می‌افتد.

او افزود: داروهای رمدسیویر و اکتمرا فقط توزیع بیمارستانی داشته و اصلا در بخش های دیگر توزیع نمی‌شوند البته در فاز اول، داروهایی مانند فاویپیراویر و برخی دیگر از دارو‌هایی که در بیمارستان‌ها تامین می‌شدند به صورت صحرایی هم توزیع شد اما رمدسیویر و اکتمرا تنها توزیع بیمارستانی دارند.

فتحی بیان کرد: برخی دارو‌ها از پروتکل‌های بهداشتی خارج شده اند و تعدادی هم همچنان توزیع آن‌ها از پخش به داروخانه‌های بیمارستانی با سیاست گذاری مستقیم سازمان غذاو دارو انجام می‌شود. زمانی که دارو‌ها وارد دانشگاه شوند طبق سیاست های موجود  توزیع داروها برای بخش دولتی و خصوصی اتفاق می افتد.

او گفت: با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی ایران حوزه گسترده‌ای از لحاظ علوم جغرافیایی و همین طور تعداد زیادی  بیمارستان‌های خصوصی را تحت پوشش خود دارد، توانسته کمیته ۳ نفره‌ای را که شامل پزشکان عفونی معتمد است تشکیل دهد تا  مستندات بیماران کرونایی را ارزیابی کنند و طبق نیاز بیمار، دارو دریافت شود. در صورت نیاز بیماران، داروها از طریق مراکز خودمان تامین می شود. 

فتحی تصریح کرد: اما تعداد دارو در آن حدی نیست که ما بتوانیم در اختیار تمام افراد قرار دهیم البته این نوع دارو‌ها برای تمام بیماران تجویز نمی‌شود زیرا ممکن است هر فردی نیازمند و دریافت‌کننده دارو نباشد. توزیع این نوع دارو‌ها تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که بیمار توسط پزشک معتمد دانشگاه مورد بررسی قرار بگیرد و تمام شرایط حاد بیماری در او ظاهر شده و همچنین نیازمند دریافت دارو باشد.

معاون غذا و دارو علوم پزشکی ایران بیان کرد: در حال حاضر ۷۰ بیمارستان دولتی و خصوصی تحت پوشش و حمایت ما قرار دارد از این تعداد حدود ۱۷ مجموعه‌ از بیمارستان‌های درمانی و آموزشی و مابقی بیمارستان خصوصی هستند که ممکن است شامل بیمه تامین اجتماعی ‌شوند.

او گفت: طبق توصیه سازمان غذا و دارو هر نوع دارو که در بازار آزاد به فروش می‌رسد، معتبر نیست و نباید توسط افراد خریداری شود. دارو‌های کرونا صرفا از طریق زنجیره تامین رسمی توزیع می‌شوند. این نوع دارو‌ها نه تنها با هزینه‌های گزاف به فروش می‌رسد بلکه ممکن است عواقب بدی هم برای سلامتی بدن فرد داشته باشند.

 داروخانه‌ها، حلقه آخر زنجیره توزیع دارو

فتحی تاکید کرد: سازمان غذا و دارو هیچ اجازه‌ای بابت توزیع دارو از طریق فضای مجازی نداده است. باید تمام افراد بدانند حلقه آخر زنجیره توزیع دارو، داروخانه‌ها هستند که دارو را با تجویز پزشک، تحویل بیمار می‌دهند.

او در پایان گفت: هر جا دارو خریداری شود، تمام مسئولیت آن بر عهده خریدار و توزیع کننده است. این موضوع در واقع خارج از عرضه رسمی بوده و مشمول برخورد قضایی و قانونی خواهد بود.

 

 

شنبه 1/6/1399 - 14:38
ایرانگردی


مدیر عامل بانک ملت در راس هیاتی از مدیران ارشد این بانک، از شرکت خودروسازی سایپا بازدید و با مدیر عامل و اعضای هیات مدیره این شرکت دیدار و گفت و گو کرد.
 
 

به گزارش روابط عمومی بانک ملت، دکتر محمد بیگدلی، مدیرعامل بانک ملت پس از بازدید از واحد تحقیقات و نوآوری و خط تولید شرکت خودرو سازی سایپا، در دیدار با سید جواد سلیمانی مدیرعامل سایپا و دیگر مدیران ارشد این شرکت، با ابراز خرسندی از نوآوری های شرکت خودرو سازی سایپا اظهار داشت: طراحی و تولید محصولات جدید و داشتن نوآوری در شرکت های صنعتی را می توان یکی از وظایف ذاتی این واحدها دانست اما اینکه در شرایط بسیار سخت تحریم، یک واحد صنعتی بتواند به نوآوری و تحول محصولات خود دست بزند، کار بسیار بزرگ و ارزشمندی است که نشان دهنده توان و تخصص بالای نیروهای متعهد داخلی است.
مدیرعامل بانک ملت با بیان اینکه تنوع و تحول کنونی در محصولات شرکت سایپا نسبت به سال های گذشته بی سابقه بوده، تصریح کرد: اگر محصولات جدیدی که به دست متخصصان شرکت سایپا طراحی شده وارد بازار شود، بدون شک تحول بزرگی را در گروه خودرو سازی سایپا به وجود خواهد آورد و با استراتژی جدیدی که مدیران این شرکت دارند باید گفت در آینده خودروهای سایپا می توانند علاوه بر تامین نیازهای بازار خودروهای ارزان قیمت، سهم درصد بزرگی از فروش بازار خودروهای گران تر را نیز به خود اختصاص داده و این شرکت را به خودرو ساز اول کشور در بسیاری از زمینه ها تبدیل کنند.
دکتر بیگدلی ادامه داد: بانک ملت به عنوان یکی از بزرگترین بانک های تجاری کشور، هرگز مشکل نقدینگی نداشته، اضافه برداشتی از بانک مرکزی انجام نداده، چندین سال است که زیان انباشته خود را صفر کرده و از ناترازی در صورت های مالی به طور کامل خارج شده است بنابراین امروز می تواند با تمام قدرت و نقدینگی که در اختیار دارد در کنار واحدهای تولیدی کشور بایستد و در سال جهش تولید به رونق تولید و اشتغال کمک کند.
وی با بیان این نکته که رابطه بانک ملت و شرکت سایپا همیشه یک رابطه سازنده و دو طرفه بوده، اضافه کرد: در سال های گذشته که شرکت سایپا در شرایط سختی قرار داشت بانک ملت در کنار این شرکت بود و هم اکنون نیز که به یاری خداوند این شرکت توانسته شرایط بهتری داشته باشد همچنان بانک ملت پشتیبان و شریک تجاری این خوردرو ساز بزرگ کشور خواهد بود.
دکتر بیگدلی، خطاب به مدیران شرکت خودرو سازی سایپا گفت: چنان چه شرکت های زیر مجموعه گروه سایپا و یا شرکت های بخش خصوصی که قصد دارند قطعه ای را تولید کنند و نیاز داخلی کشور را تامین و صنعت خودروسازی را از واردات و خروج بی مورد ارز از کشور بی نیاز کنند، بانک ملت حاضر است با انعقاد تفاهم نامه ای سه جانبه بین بانک، شرکت سایپا و این سرمایه گذاران به خودکفایی هر چه بیشتر در صنعت خودروسازی کمک کند.
بهمن اسکندری نایب رییس هیات مدیره بانک ملت هم در این جلسه با اشاره به سوابق شرکت سایپا، اظهار داشت: تحول و نوآوری که هم اکنون در این خودرو ساز بزرگ کشور دیده می شود قابل مقایسه با سال های گذشته نیست و این موضوع مربوط به استراتژی متهورانه و دقیق تیم مدیریتی جدید این شرکت است که جای تبریک داشته و بانک ملت نیز با توجه به عملکرد خوب بخش مالی شرکت سایپا بیش از گذشته تمایل به همکاری و تعامل با این شرکت دارد.
اسکندری، بخش تحقیقات و نوآوری شرکت سایپا را مغز متفکر این خودرو ساز بزرگ کشور دانست و اضافه کرد: طرح های جدید این بخش توانسته است شرکت سایپا را در موقعیت بهتری در بازاریابی و فروش خودروهایی با قیمت متوسط و بالا قرار دهد که این موضوع می تواند در آینده برای شرکت سایپا وجه تمایزی در بین خودرو سازان کشور ایجاد کند.
نایب رییس هیات مدیره بانک ملت در ادامه، ایفای تعهدات شرکت سایپا را در سال های اخیر مناسب ارزیابی کرد و اظهار داشت: ما در بخش اعتباری مشکل خاص و یا حادی با مجموعه شرکت های تحت پوشش گروه سایپا نداشتیم و این موضوع تمایل بانک ملت را به همکاری با این خودرو ساز بزرگ کشور بیش از گذشته خواهد کرد.
در ابتدای جلسه نیز مهندس سلیمانی مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا با ارائه گزارشی از آمار و عملکرد این شرکت در سال های اخیر، خواستار همکاری بیشتر بین بانک ملت و شرکت سایپا شد و اضافه کرد: امروز ما در شرکت سایپا از نظر تعهدات و معوقات بخش تولید در وضعیت مناسبی نسبت به سال های گذشته قرار داریم و وضعیت بخش مالی شرکت هم اکنون مناسب است.
وی با اشاره به این که شرکت سایپا در سال گذشته خودرو ساز اول کشور بوده، گفت: سهم از بازار شرکت سایپا در سال گذشته بیش از ۵۰ درصد بوده و این موضوع در طول تاریخ فعالیت این شرکت بی سابقه است.
مدیر عامل سایپا اضافه کرد: در سال جاری نیز شرکت تصمیم گرفت تا خودرو پراید را از مدار تولید این شرکت خارج کند که این موضوع باعث نگرانی های زیادی در جهت از دست دادن سهم از بازار شد که خوشبختانه تیم طراحی و تولید سایپا توانست با جایگزینی سریع و مناسب محصولات جدید و با کیفیت، این نگرانی را برطرف کند.
در ادامه این نشست، دیگر مدیران شرکت سایپا به بیان خواسته های خود از بانک ملت پرداختند و تصمیماتی در جهت برگزاری جلسات بیشتر بین مدیران ارشد دو مجموعه گرفته شد.
بر اساس این گزارش بهمن اسکندری نایب رییس هیات مدیره، محمود اخلاقی و سید ابوطالب دیبایی معاونان مدیرعامل، محسن مقدسی و علی اکبر صابریان مدیران امور و سید حمید حسینی مدیر شعب منطقه ۳ تهران، مدیرعامل بانک ملت را در این بازدید و نشست همراهی کردند.

شنبه 1/6/1399 - 14:36
سلامت و بهداشت جامعه

شیوع ویروس کرونا بزرگترین همه گیری جهان در یک قرن اخیر است. این همه گیری تاکنون بیش از ۲۲ میلیون انسان را آلوده کرده و جان صد‌ها هزار نفر را گرفته است. هنوز هیچ آینده روشنی برای کنترل و مهار این ویروس وجود ندارد. عوارض بسیار وخیمی که این ویروس بر سلامت بیماران دارد می‌تواند تا مدت‌ها پس از بهبودی نیز آن‌ها را درگیر خود کند. عوارض جسمانی مانند ضعف و بی حالی، و مشکلات ریوی در بهبود یافتگان از ویروس کرونا مشاهده می‌شود به طوری که بسیاری از آن‌ها حتی تا چند هفته پس از بهبودی نیز نمی‌توانند به زندگی عادی باز گردند.

محققان دانشگاه آکسفورد انگلیس به تازگی اعلام کردند یک خطر دیگر که بهبود یافتگان از کووید ۱۹ را تهدید می‌کند، ابتلا به اختلالات روانی است. یک تحقیق که بر روی بیش از ۶۲ هزار بیمار مبتلا به کرونا پس از بهبودی انجام گرفته است، نشان می‌دهد این افراد به شدت در معرض ابتلا به اختلالات روانی قرار دارند.

بر این اساس، محققان مشاهده کردند یک نفر در هر ۱۶ بهبود یافته کرونایی که پیش‌تر هیچ سابقه بیماری روانی نداشته است، یک تا سه ماه پس از ابتلا به کرونا به اختلالات روانی دچار شده است. تحقیقات نشان داد این میزان ابتلا به اختلالات روانی دو برابر میزانی است که متخصصان قبلا پیش‌بینی می‌کردند.




محققان انگلیسی می‌گویند بیمارانی که شرایط و خیمی داشته و در بیمارستان بستری شده اند نسبت به بیمارانی که علائم خفیف تری داشتند، بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات روانی قرار دارند. اختلالات مرتبط با اضطراب و نگرانی یکی از موارد شایع در میان بهبود یافتگان است. با این حال، افسردگی، بی خوابی، زوال عقل و جنون نیز در میان بهبود یافتگان مشاهد شده است.

این تحقیقات همچنین نشان داد کسانی که در گذشته سابقه بیماری روانی داشته اند به طور میانگین از انسان‌های معمولی بیشتر به ویروس کرونا مبتلا شده اند. محققان اعلام کردند بیماران مبتلا به کرونا اگر پس از بهبودی شاهد نگرانی و اضطراب، احساس ناخوشی، بی خوابی و یا کاهش قدرت حافظه شدند سریعاً به یک متخصص مراجعه کنند. متخصصان می‌توانند با روش‌هایی ساده جلوی تشدید حال بیمار را بگیرند.

تاکنون ۳۲۰ هزار تن در انگلیس به ویروس کرونا مبتلا شده اند. از این میان، بیش از ۴۱ هزار تن جان خود را از دست داده اند. انگلیس جزو نخستین کشور‌های اروپایی بود که با شیوع موج اول ویروس کرونا در قاره سبز، بیشترین تلفات و قربانیان را ثبت کرد. دولت انگلیس میلیون‌ها دوز از واکسن کرونای در حال توسعه دانشگاه آکسفورد را پیش خرید کرده است. براساس برآوردها، اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی نسخه اولیه واکسن کووید ۱۹ به بازار عرضه خواهد شد.

 

 

شنبه 1/6/1399 - 14:32
سلامت و بهداشت جامعه

 

 بیش از ۸ ماه از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد. تاکنون بیش از ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در جهان به این ویروس آلوده شده و ۷۸۰ هزار نفر جان خود را از دست داده اند. کهنسالان و کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند در مقابل این ویروس آسیب پذیری بیشتری دارند.

یکی از سوالات رایج در میان مردم این است که آیا ویروس کرونا می‌تواند برای زنان باردار خطرناک باشد؟. متخصصان زنان و زایمان به سوالات مرتبط با کووید ۱۹ و حاملگی زنان پاسخ می‌دهند.

چقدر ویروس کرونا می‌تواند برای زنان باردار و جنین آن‌ها خطرناک باشد؟ 

- این موضوع به آن بستگی دارد که این مادران در چندمین ماه حاملگی به ویروس کرونا مبتلا شده اند. زنان بارداری که به بیماری‌های زمینه‌ای مانند مشکلات مزمن تنفسی، بیماری‌های کبد و کلیه، آسم، بیماری‌های قلبی، فشار خون، دیابت و سرطان مبتلا هستند در صورت ابتلا به ویروس کرونا، شرایط بسیار وخیمی خواهند داشت.

در صورت ابتلای این زنان به ویروس کرونا احتمال سقط جنین، مشکلات تنفسی و ریوی، زایمان زودرس و نیز برهم خوردن ماه‌های حاملگی (طولانی‌تر شدن یا کوتاه‌تر شدن دوره حاملگی) برای آنها وجود دارد. حتما باید زنان بارداری که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند تحت نظر پزشک قرار گیرند. این زنان در گروه افراد پر خطر دسته بندی می‌شوند.

در صورتی که یک زن باردار به ویروس کرونا مبتلا شود، احتمال انتقال آن به جنین وجود دارد؟

- تحقیقات نشان داده است همان طور که زنان باردار نمی‌توانند آنتی بادی‌های (پادتن) خون خود را به جنین منتقل کنند، نمی‌توانند ویروس کرونا را هم در دوره حاملگی به جنین انتقال دهند. تاکنون هیچ موردی از انتقال ویروس کرونا از مادر به جنین در دوره حاملگی دیده نشده است.




 اگر زنان در دوره بارداری به ویروس کرونا مبتلا شوند، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

- مدیریت زایمان براساس مواردی، چون شرایط عمومی زن، وضعیت جنین و دوره حاملگی تعیین می‌شود. غالباً زنانی که علائم ملایمی در ابتلا به ویروس کرونا دارند، بهبودی خود را باز می‌یابند و می‌توانند دوره حاملگی را ادامه دهند. با این حال، زنانی که تا هفته دوازدهم حاملگی علائم شدید ابتلا به کرونا را دارند، ممکن است دچار سقط جنین شوند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید حتی اگر مادران به ویروس کرونا مبتلا باشند، بهتر است به نوزادان خود شیر بدهند. چقدر این اقدام درست است؟

- حقیقت این است که نوزاد و مادر بدون یکدیگر نمی‌توانند به زندگی خود ادامه دهند. این مسئله به شرایط مادر و نوزاد و نیز شدت بیماری بستگی دارد. اگر شرایط بیماران وخیم باشد باید مادر و نوزاد را از همدیگر جدا کرده و تحت درمان قرار داد. با این حال، شیر مادر اصلی‌ترین غذا برای نوزاد است و هیچ جایگزینی سالم و مناسبی برای آن وجود ندارد.

توصیه‌ها و دستور العمل‌ها برای زنان باردار برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا چیست؟

- اگر زنان باردار هر گونه علائم ابتلا به ویروس کرونا را نشان دهند باید سریعاً تحت درمان قرار گیرند. علائم رایج ابتلا به ویروس کرونا شامل تب، سرگیجه و بی حالی، سرفه خشک، تنگی نفس و تنفس سخت، درد عضلات و بدن، سردرد، گلو درد و از دست دادن حس بویایی و چشایی می‌شود. زنان باردار باید به صورت مداوم تحت نظر دکتر باشند.

بهتر است این زنان به صورت مستمر دست‌های خود را با آب و صابون بشویند همچنین آن‌ها باید از مکان‌های شلوغ مانند اماکن شلوغ، سیستم حمل و نقل عمومی و ارتباطات اجتماعی دور باشند.

این زنان همچنین باید به طور پیوسته از ماسک استفاده کرده و فاصله اجتماعی با سایر افراد را رعایت کنند. خانواده و کسانی که با این زنان در ارتباط هستند باید بهداشت را به طور کامل رعایت کنند، زیرا این افراد مستعد انتقال بیماری به زنان باردار هستند.

زنان باردار نیز باید به طور پیوسته با پزشک متخصص در ارتباط باشند و توصیه‌های آن‌ها را در ایام شیوع ویروس کرونا به طور کامل رعایت کنند.

 

 

شنبه 1/6/1399 - 14:28
اخبار

سعید نمکی وزیر بهداشت در مراسم روز پزشک ضمن قدردانی از برگزاری مراسم با رعایت دقیق ‌ترین پروتکل‌ها خطاب به پزشکان اظهار کرد: در این جمع صحبت از ایثار جامعه پزشکی بیهوده است چرا که شما خودتان در دل آتش بودید و این تصاویر را با هیچ واژه و دوربینی نمی‌توان به تصویر کشید.

او ادامه داد: امروز نخستین باری است از تریبونی بعد از ۶ ماه صحبت می‌کنم در این روز‌ها و شب‌ها بار‌ها از عظمت کار‌هایی که مدافعان سلامت کردند بغض کردم این‌ها بغض‌های فروخورده از مجموعه‌ای است که بار‌ها در این سال‌ها مورد ملامت قرار گرفت، ما وقتی لباس سپید پزشکی می‌پوشیم لباس احرام به تن می‌کنیم تا بر طواف بیمار برویم.

عظمت کار پزشکان را نمی‌توان با دوربین به تصویر کشید
وزیر بهداشت گفت: گاهی حرف ویزیت و تعرفه می‌زنند و من شرمسار می‌شوم مگر می‌توان دقایقی که پزشک بر بالین بیمار است با پول آن را جبران کرد، عظمت کار پزشکان را نمی‌توان با دوربین به تصویر کشید و با کلام  بیان کرد.

نمکی گفت: گرچه تخت‌های ما اضافه شد، اما حداکثر آن  به ۱/۶ به ازای هر هزار نفر رسید در حالی که این عدد در کشور‌های اروپایی ۶ تا ۷ برابر است و آنچه نگذاشت کسی پشت درب بیمارستان بماند و سالمندی را به جوانی ترجیح دهیم همت جامعه پزشکی بود.

او بزرگترین سرمایه در دوران کرونا را همت جامعه پزشکی و مدافعان سلامت برشمرد و گفت:  این بزرگترین سرمایه اجتماعی است لذا بد به حال کسی است که بعد از این دوران فراموش کند این دوران را چه کسانی مدیریت کردند.

نمکی گفت: فکر می‌کردیم تابستان آرام تری داریم و روز‌های سخت  را در پاییز تجربه کنیم و در تابستان همکاران من کمی استراحت خواهند کرد، اما این اتفاق نیفتاد و تابستان سختی داشتیم.

وزیر بهداشت اظهار کرد:  باید بدانیم بزرگترین پاداش به مدافعان سلامت رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و درخواست دارم در ایام عزاداری محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نگذاریم خیز بیماری کرونا بر سر مدافعان سلامت آوار شود؛ این عزیزان باید توان خدمت برای روز‌های سخت پاییز و زمستان داشته باشند.

 

شنبه 1/6/1399 - 14:26
سلامت و بهداشت جامعه

متخصصان می‌گویند سال‌ها زمان نیاز است تا مدارس به حالت پیش از شیوع کرونا باز گردند و کودکان آخرین افرادی هستند که واکسن کرونا را دریافت خواهند کرد.

با شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان، دولت‌ها اقدام به تعطیلی مدارس و برگزاری آموزش از راه دور به صورت مجازی کردند. کشور‌ها امیدوار هستند با آغاز سال تحصیلی جدید بتوانند شرایط را برای میزبانی مدارس از دانش آموزان محیا کنند. با این حال، متخصصان می‌گویند شاید این امکان میسر نباشد.

بر این اساس، متخصصان می‌گویند احتمالاً سال‌ها طول خواهد کشید تا دانش آموزان بتوانند مانند گذشته بدون استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی به مدارس بازگردند. با این حال، بازگشایی مدارس و دانشگاه به یک چالش سیاسی میان موافقان و مخالفان تبدیل شده است.

برای آنکه مدارس به شرایط طبیعی خود بازگردند باید ایمنی گله‌ای در جامعه حاصل شود. ایمنی گله‌ای به حالتی اطلاق می‌شود که ۶۰ تا ۸۰ درصد از مردم جامعه در مقابل ویروس مقاومت پیدا کنند.


پائول اوفیت، مدیر مرکز واکسیناسیون کودکان آمریکا در این باره گفت: ما باید بتوانیم در زمانی که واکسنی وجود ندارد، برای کنترل و مهار ویروس فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت عمومی را رعایت کنیم. حقیقت این است که در برخی مدارس برای اجرای فاصله گذاری اجتماعی با مشکل مواجه هستیم.

مقامات بهداشت آمریکا اعلام کردند باید برای واکسیناسیون عمومی به واکسنی با اثرگذاری دستکم ۷۵ درصد دست یابیم. در صورت دستیابی به این واکسن کودکان و زنان باردار به دلیل آسیب پذیری بیشتری که نسبت به افراد سالم و بزرگسال دارند، در مرحله آخر آن را دریافت خواهند کرد.

 سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است واکسن موثر برای ویروس کرونا احتمالا اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی به بازار عرضه خواهد شد. برخی کشور‌های غربی از جمله آلمان، انگلیس و آمریکا پیش بینی کرده اند بتوانند فرآیند واکسیناسیون عمومی را از ماه ژانویه آغاز کنند.

 

 

 

 

شنبه 1/6/1399 - 14:24
ایرانگردی


مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران از فراهم شدن امكان ثبت اعتراض مالك به آراء صادره كمیسیون های ماده صد به صورت برخط از طریق كارتابل شهروندی در "سامانه تهران من" خبر داد.
به گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، حامد سلیمی مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران در خصوص امکان ثبت غیر حضوری اعتراض به آراء صادره كمیسیون های ماده صد گفت: در راستای فرآیند هوشمندسازی و به منظور رفاه حال شهروندان تهرانی و تسریع در امور، امكان ثبت درخواست اعتراض به آراء صادره كمیسیون های ماده صد و همچنین امکان ثبت دفاعیه نسبت به فرم وضعیت خلاف به صورت برخط و از طریق كارتابل شهروندی مالكین در "سامانه تهران من" فراهم شد؛ از این رو دیگر نیازی به مراجعه حضوری مالک نبوده و متقاضیان محترم می توانند با مراجعه به سامانه urban.tehran.ir و با استفاده از نام کاربری شهروندی خود اقدام به ثبت اعتراض و دفاعیه نمایند.
وی افزود: در صورتیکه متقاضی فاقد حساب کاربری شهروندی باشد، ابتدا باید در سامانه تهران من(my.tehran.ir) ثبت نام کرده و پس از دریافت پیامک حاوی نام کاربری و رمز ورود برای ثبت تعهدنامه ی صیانت از نام کاربری، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کند.
سلیمی تأکید کرد: بعد از تأیید تعهدنامه در دفتر خدمات الکترونیک شهر، (مالک/ متقاضی) می تواند با مراجعه به سامانه urban.tehran.ir و ورود با نام کاربری شهروندی خود، اقدام به ثبت اعتراض به رأی صادره یا ثبت دفاعیه نسبت به فرم وضعیت خلاف نماید.

شنبه 1/6/1399 - 14:24
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته