• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 2939
تعداد نظرات : 639
زمان آخرین مطلب : 3451روز قبل
آموزش و تحقيقات
سالمندان در هوای آلوده ورزش نکنند
رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت با اشاره به آلودگی هوا گفت: سالمندان فعلا در فضای پارك‌ها ورزش نكنند و حتما از ماسك‌های مخصوص استفاده كنند؛ چون ماسك‌های معمولی تاثیر چندانی ندارد.

پریسا طاهری با توجه به افزایش آلودگی هوا به سالمندان توصیه كرد، حتی‌المقدور از خانه‌های خود به جز در مواقع ضروری خارج نشوند و بهتر است كه در خانه بمانند.

وی افزود: سالمندان معمولا برای ورزش صبحگاهی از منزل خارج می‌شوند و در پارك‌ها به خصوص در محل‌هایی كه محل عبور و مرور ماشین‌هاست تجمع كرده و شروع به ورزش می‌كنند كه این ورزش در هوای آلوده می‌تواند اثر نامطلوبی بر سلامت جسم این افراد اشته باشد.

متخصص طب سالمندی اظهار كرد: اگر چه ورزش روزانه یا حداقل 3 بار در هفته توصیه می‌شود، ولی ورزش كردن در هوای آلوده مضراتش بسیار بیشتر از ورزش نكردن است، ولی سالمندان می‌توانند حركات ورزشی را در منزل انجام دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی توصیه كرد: سالمندان هنگام خروج از منزل حتما یك بطری آب همراه خود داشته باشند و از ماسك مخصوص استفاده كنند؛ چون ماسك‌های معمولی كه در داروخانه‌ها در دسترس است آن مقدار كه باید موثر نیست.

وی ادامه داد: همچنین می‌توانند یك پارچه مرطوب را جلوی بینی و دهان خود بگیرند تا ذرات ریز آلوده وارد دستگاه تنفسی این افراد نشود.

طاهری گفت: سالمندان در این مورد باید روزانه به مقدار كافی از میوه و سبزیجات تازه استفاده كنند و همین طور مایعات به اندازه كافی بنوشند.

چهارشنبه 21/4/1391 - 15:17
ایرانگردی
تو جان من هستی!
بی‌مقدمه و بدون حاشیه رفتن، می‌خواهیم پیشنهاد سفری این هفته‌مان را به شما معرفی كنیم. پیشنهاد ما روستای تاریخی تمیجان از توابع بخش شهرستان رودسر است.

 

می‌دانید نام این روستا به چه معناست؟ در گویش گیلكی كلمه می ‌به معنای من است و بنابراین معنای تمیجان می‌شود «تو جان من هستی.» این‌كه چرا به تمیجان چنین لقبی داده‌اند شاید به خاطر نان‌های خوشمزه محلی‌اش باشد كه به همین نام خوانده می‌شوند، شاید هم دلیلش طبیعت زیبای روستا باشد كه جان گردشگرانش را می‌نوازد.

از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این روستا مسجد آن است كه گفته می‌شود در دوره صفویه ساخته شده و البته در طول زمان تغییراتی در آن ایجاد شده و بخش‌هایی بر آن افزوده شده است، اما این تنها جاذبه تمیجان نیست و تمیجانی‌ها، پلی خشتی تاریخی هم در غرب روستایشان دارند كه به دلایل متعدد در این روزها در آستانه تخریب قرار دارد و بهتر است تا تخریب نشده آن را ببینید.

بدنه و پایه این پل از آجر ساخته شده، اما كف آن سنگفرش است. طول آن 60 و عرضش 5 متر است. شاید این پرسش برایتان پیش آمده باشد كه اگر این پل هیچ كتیبه یا نوشته حك‌شده‌ای ندارد كه تاریخ ساختش را نشان دهد، باستان‌شناسان از كجا باخبر شده‌اند كه مربوط به دوره صفویه است؟ آنها می‌گویند نوع معماری این پل و بخصوص شیوه ساخت طاقی‌های آن و البته نوع مصالحی كه برای ساخت و ساز آن به كار رفته گواه آن است كه پل در دوران صفویه ساخته شده است.گواه دیگر این است كه این پل دقیقا در مسیر جاده‌ای است كه به دستور شاه‌ عباس در سراسر گیلان و مازندران كشیده شده بود.نكته جالب‌تر درباره تمیجان این است كه مدتی است باستان‌شناسان بقایای یك روستای تاریخی مدفون را در محوطه‌ای 30 هكتاری در نزدیكی این روستا پیدا كرده‌اند. روستای مدفون، در منطقه «لگ موج» شهرستان املش قرار دارد و در آن سفالینه‌ها و بناهای تاریخی كشف شده است.دسترسی به تمیجان از طریق املش، لنگرود و رودسر ممكن است. اگر به تمیجان رفتید، پیشنهاد ما این است كه حتما نان‌های تمیجانی،‌ فسنجان، ترشی تره و باقلی خورشتش را امتحان كنید.

علی یوشی‌زاده  

چهارشنبه 21/4/1391 - 15:15
بهداشت روانی
چه عواملی جوانان را در معرض انحرافات قرار می‌دهد؟
قدم زدن در راه راست
هراس در چشمان پدر است،‌ نگرانی در همه وجود مادر. انگار نگرانی برای فرزندان جزء جدایی‌ناپذیر نقش پدری و مادری است. والدین ثمره زندگی‌شان را در وجود فرزندانشان می‌یابند و هر عاملی كه بتواند آنها را تهدید كند، باعث نگرانی‌شان می‌شود.

 

این نگرانی‌ها، در سال‌های نوجوانی و جوانی فرزندان به اوج می‌رسد. والدین احساس می‌كنند فرزندانشان در سنین جوانی و نوجوانی، بیش از گذشته در معرض خطر قرار دارند و تجربه دیگران این احساس را تقویت می‌كند. با رسیدن فرزندان به بلوغ، نظارت و كنترل پدر و مادر بر رفتارآنها كاهش می‌یابد و از سوی دیگر، میل آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی در فرزندان رشد می‌كند. آنها می‌خواهند با هر روش ممكن، از نظارت و كنترل والدین بگریزند و راه خود را در پیش گیرند. ارتباطات فرزندان با هم سن و سالانشان در این سنین گسترش می‌یابد و آنها چندان مایل نیستند والدینشان را در جریان همه تعاملاتی كه با همسالانشان دارند، بگذارند و همه اینها بر نگرانی و هراس والدین می‌افزاید.

والدین از چه چیزی نگران هستند؟ «نكند فرزندم، به راه بد كشیده شود» «نكند او را به انجام كارهای خلاف تحریك كنند» «نكند فرزندم سرنوشت بدی پیدا كند و آینده‌اش ویران شود» این نگرانی‌ها بخشی از هراس والدین است؛ برای فرزندانی كه ثمره زندگی‌شان هستند و نمی‌خواهند آنها را از دست بدهند. دوست دارند فرزندانشان سالم و موفق و شاد و امیدوار باشند و هر لحظه در هراس‌اند كه مبادا عواملی كه خارج از كنترل آنهاست، بر سرنوشت فرزندانشان اثر منفی بگذارد.

انحرافات اجتماعی،‌یكی از مباحث مهم و مورد توجه جامعه‌شناسان،‌ روان‌شناسان و آسیب‌شناسان اجتماعی است. انحراف اجتماعی نه تنها سرنوشت افراد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، بلكه می‌تواند ساختار خانواده و جامعه را هم رفته رفته تخریب كند. در همه جوامع، جوانان بیشتر در معرض گرایش به انحرافات اجتماعی قرار دارند. پس نگرانی‌های والدین برای فرزندان، در حد و اندازه‌های معمولش، چندان هم بی‌مورد نیست.با این حساب شاید بد نباشد والدین و فرزندان بدانند كه جوانان بیشتر از سوی چه عواملی آسیب‌پذیر هستند و چه چیزهایی می‌تواند زمینه بروز رفتارهای انحرافی را در آنها افزایش دهد.

نظارت بررفتار

همه چیز از خود خانواده آغاز می‌شود. گرایش یا عدم گرایش نوجوانان و جوانان به بزهكاری و انحرافات اجتماعی تا حد زیادی تحت تأثیر رفتار و شیوه‌های تربیتی است كه خانواده در ارتباط با فرزندانشان به كار می‌گیرند.

این خانواده‌ها هستند كه از همان سنین كودكی به فرزندان، خوب و بد را می‌آموزند، به آنها یاد می‌دهند كه چه كارهایی درست و چه اعمالی نادرست است. واكنش فرزندان در سنین نوجوانی و جوانی به موقعیت‌هایی كه آنان را در معرض ارتكاب انحرافات اجتماعی قرار می‌دهد، ارتباط فراوانی با شیوه رفتار و روش تربیتی خانواده‌ها دارد.

یكی از شیوه‌های تربیتی كه همه خانواده‌ها برای جلوگیری از به انحراف كشیده شدن فرزندانشان به كار می‌گیرند، نظارت و كنترل است. این نظارت و كنترل به 2 شیوه می‌تواند در خانواده اعمال شود: نظارت بیرونی و نظارت درونی.

نظارت بیرونی همان چیزی است كه در بیشتر خانواده‌ها به كار گرفته می‌شود. كنترل رفتارهای فرزندان، ارتباطاتشان با دیگران و نظارت بر رفت و آمد و همه گفتارها و كردارهای آنها، همه آن چیزهایی است كه كنترل بیرونی می‌نامیم. به عبارت دیگر، نظارت بیرونی همان كنترل والدین بر رفتار و كردار فرزندان است كه از طریق امر و نهی به فرزندان انجام می‌شود. وقتی به فرزندمان می‌گوییم كه فلان كار را نكن یا وقتی از او می‌خواهیم كه ما را در جریان همه رفت و آمدهای دوستانه‌اش بگذارد تا از بروز انحراف در رفتار او جلوگیری كنیم، از روش نظارت بیرونی استفاده می‌كنیم.

 

انحرافات اجتماعی نه تنها سرنوشت افراد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، بلكه می‌تواند ساختار خانواده و جامعه را هم رفته رفته تخریب كند

اما روش دیگری هم برای نظارت و كنترل رفتار فرزندان وجود دارد كه بسیار كاراتر و مفیدتر از روش نظارت بیرونی است. كنترل درونی همان‌طور كه از اسمش پیداست، به نظارتی كه گفته می‌شود كه در آن، خود فرزند جوان شما به ارزیابی رفتارهایش می‌پردازد و به صورت خودآگاه از رفتارهای انحرافی و بزهكارانه دوری می‌كند.

كنترل درونی وقتی اتفاق می‌افتد كه بدون آن كه از جانب كسی به جوان یا نوجوان تذكر داده شود، وی در موقعیت‌های آسیب‌زا تن به رفتارهای انحراف‌آمیز نخواهد داد. در این حالت پدر و مادر به شكل مستقیم نقشی در جلوگیری از انحراف فرزندانشان ندارند. آنها پیش از این، كار خود را بخوبی انجام داده‌اند. آنها توانسته‌اند ارزش‌ها و هنجارهای مطلوب را با موفقیت در فرزندانشان درونی كنند. جوانان با رجوع به این ارزش‌ها در موقعیت‌های مختلف، خود ناظر و كنترل كننده اعمال و رفتار خویش‌اند و نیازی به امر و نهی‌ها و تذكرات والدین نیست.

والدین نمی‌توانند در همه‌جا و همه وقت ناظر اعمال فرزندانشان باشند و در موقع لزوم به آنها تذكر دهند و امر و نهی كنند. اگر فرزندان ارزش‌های مطلوب را بخوبی فراگرفته باشند و این ارزش‌ها در آنها درونی شده باشد، كمتر نیازی به حضور و نظارت و كنترل دائمی والدین خواهد بود.

ناهماهنگی ارزش‌ها

اولین محیطی كه ما خوب و بد و درست و نادرست را در آن می‌آموزیم، خانواده است. ممكن است خانواده بتواند با موفقیت ارزش‌های مطلوب را در نهاد فرزندان تثبیت كند، اما فرزندان تنها در خانواده نخواهند ماند. آنها با افزایش سن رفته رفته به محیط‌های اجتماعی خارج از خانواده مثل مدرسه، گروه‌های دوستی، باشگاه ورزشی، دانشگاه‌ها، پادگان‌ها و... راه می‌یابند. اگر ارزش‌ها و قواعد رفتار درست در این فضاها با هم تفاوت و تناقض داشته باشند، فرزندان دچار نوعی ابهام و سرگشتگی خواهند شد كه این زمینه انجام رفتار انحرافی و بزهكارانه را در آنان به وجود خواهد آورد.

اگر در محیط خانواده، راستگویی به عنوان یك ارزش به فرزندان آموخته شود ولی آنها در مواجهه با جامعه‌بزرگتر در یابند كه بر عكس، دروغگویی رواج دارد و مردم به آن ارزش می‌نهند، فرزندان ناخودآگاه در درست بودن و خوب بودن ارزش راستگویی تردید خواهند كرد و ممكن است نسبت به آن بی‌اعتقاد شوند.

اگر در فضاهای رسمی به فرزندان آموزش داده شود كه رفتار متقلبانه بد و ضد ارزش است، اما فرد نوجوان در گروه‌های هم سن و سالش با ارزش‌های دیگری مواجه شود كه در آنها تقلب، نوعی زرنگی و ارزش محسوب می‌شود، در تلقی نوجوان از بد بودن رفتار متقلبانه، تردید به وجود خواهد آمد و او آماده می‌شود این ارزش‌ها را زیر پا بگذارد و تن به رفتار انحراف‌آمیز بدهد.

در جوامعی كه این گسست و تضادهای ارزشی فراوان در محیط‌های مختلف اجتماعی به چشم می‌خورد، شرایط برای گسترش رفتارهای نابهنجار و انحرافی مهیاست و جوانان بیشتر در خطر دچار شدن به این رفتارها قرار دارند.

برچسب

ذهنیت شما درباره نوجوانان قدبلند و تنومندی كه در ردیف آخر كلاس‌های مدرسه می‌نشینند و نحوه رفتار و گفتار متفاوتی نسبت به سایر همكلاسی‌هایشان دارند، چیست؟ معمولاً در جامعه تصور مثبتی نسبت به این افراد وجود ندارد. آنها را اشخاصی ناهمرهنگ با جماعت و منحرف می‌دانند كه همه نافرمانی‌ها و بی‌انضباطی‌ها و مشكلات مدرسه زیر سر آنهاست. اما آیا در واقع آنها مقصرند؟

ممكن است این افراد در بسیاری از بی‌انضباطی‌های اتفاق افتاده در مدرسه سهیم باشند، اما مساله اینجاست كه خود همین تلقی كه ما از دانش‌آموزان ردیف آخر داریم، در بروز نابهنجاری‌ها و رفتارهای انحراف‌آمیز آنها مؤثر است.

ما عادت داریم به بعضی دانش‌آموزان، به گروه‌های خاصی از جوانان، به طبقات و اقشار خاصی از اعضای جامعه، با دیدی منفی بنگریم. آنها را از پیش موجودات كجرو و منحرف به حساب آوریم و بكوشیم از آنها فاصله بگیریم. این تصورات، همان برچسبی است كه به فرد یا افرادی از جامعه الصاق می‌شود و آنها را بیشتر به سوی رفتار نابهنجار سوق می‌دهد.

اگر كسی كه در اذهان عمومی كجرو دانسته می‌شود و در واقع به او برچسب منحرف یا بزهكار داده‌اند، خود این برچسب را بپذیرد، یعنی بپذیرد كه فردی منحرف و كجروست، دیگر به سختی خواهد توانست از راه نادرستی كه به آن رانده شده است، بازگردد و زندگی دیگری در پیش گیرد.

تصویری كه ما از خودمان داریم، حاصل رفتاری است كه دیگران با ما داشته‌اند. اگر اطرافیانمان از كودكی مكرراً به ما تذكر دهند كه موجودی باهوش و درستكار و فهمیده هستیم، به احتمال خیلی زیاد همین راه را در زندگی‌مان در پیش خواهیم گرفت و خواهیم كوشید فردی با چنین خصوصیاتی باشیم. كافی است باور كنیم كه انسانی درستكار هستیم، این باور، ما را تشویق می‌كند كه درستكاری را بیاموزیم و این تصور را كه فردی درستكار هستیم، در خودمان و دیگران تقویت كنیم. عكس این ماجرا هم می‌تواند اتفاق بیفتد.

كسانی كه یك بار ـ آن‌هم شاید به خاطر یك اشتباه كوچك ـ دست به رفتار خلافی زده‌اند تا مدت‌های مدید با برچسب خلافكار شناخته خواهند شد و همین برچسب مانع از این می‌شود كه آنها خلاف را كنار بگذارند. در رفتار با نوجوانان و جوانان در خانواده‌ها نیز این مساله باید مورد توجه والدین قرار گیرد. وقتی رفتار ناشایستی از آنها سر می‌زند، نباید بی‌درنگ به آنها برچسب نامطلوبی الصاق كرد.

نگرانی‌های بی‌دلیل

مطمئنا عوامل بسیار زیادی ـ جز مواردی كه درباره‌ آنها گفتیم ـ بر رفتار كجروانه جوانان و نوجوانان مؤثر است. آگاهی والدین از این مسائل می‌تواند در پیشگیری از انحرافات اجتماعی در فرزندان به خانواده‌ها كمك كند. اما در مواردی مشاهده می‌شود كه والدین به طرز بیمارگونه‌ای بیش از حد برای فرزندان خود نگران هستند و حساسیت بسیار زیادی به هر رفتار و گفتار آنان نشان می‌دهند یا مایلند كنترل دقیق و موشكافانه‌ای بر همه روابط و تعاملات فرزندانشان داشته باشند كه این امر معمولا با مخالفت و واكنش منفی جوانان و نوجوانان روبه‌رو می‌شود.

توجه والدین به این نكته مهم است كه اصرار به كنترل بیش از حد، می‌تواند باعث ایجاد و افزایش فاصله میان فرزندان و والدین شود. فرزندان در سنین نوجوانی و جوانی مایلند استقلال و آزادی بیشتری در رفتارها و روابطشان داشته باشند و گاهی هم خودشان به تنهایی طعم تلخ و شیرین زندگی را بچشند.

فراموش نكنیم فهم شرایط سنی نوجوان و جوانان، از مسائل ضروری در ارتباط موفق و دوجانبه والدین با آنهاست.

سالار كاشانی

چهارشنبه 21/4/1391 - 15:15
ورزش و تحرک
یك عمر زندگی با 30 دقیقه پیاده‌روی
ورزش نمی‌كنید؟ عذاب وجدان دارید؟ هر روز تصمیم می‌گیرید تا فردا برای ورزش كردن اقدام كنید؟ این فردا هم هیچ وقت نمی‌آید؛ اما خیلی سخت نگیرید، بیایید از یك ورزش كم‌هزینه و راحت شروع كنید.

 

با نیم ساعت پیاده‌روی شروع كنید، نه هزینه خاصی دارد و نه نیاز به زمان و مكانی خاص. اگر شاغل هستید، مسیری تا محل كارتان را پیاده بروید، اگر مجبورید كه از ماشین برای رفتن به محل كارتان استفاده كنید، ماشینتان را در محلی با فاصله نیم ساعت تا محل كار پارك كنید. اگر خانه دارید، برای رفتن به خرید پیاده بروید. اگر وقت آزاد بیشتری دارید، فقط نیاز دارید كمی تنبلی را كنار بگذارید.

اما وقتی برای انجام چنین كار ساده‌ای بیشتر راغب می‌شوید كه فواید 30 دقیقه پیاده‌روی را بدانید. همه این اطلاعات هم نتیجه تحقیقات پزشكان است.

با راه رفتن، سرطان را مهار كنید

اول از همه لازم است بدانید كه پزشكان تاكید كرده‌اند30 دقیقه پیاده‌روی روزانه خطر ابتلا به سرطان را كاهش می‌دهد.

به گزارش ایسنا،‌ این پزشكان معتقدند كسانی كه به سرطان روده بزرگ مبتلا هستند، اگر در روز حداقل 30 دقیقه پیاده‌روی كنند، خطر مرگ ناشی از سرطان در آنها نیز به میزان قابل توجهی كاهش می‌یابد.

متخصصان متذكر شدند كه همین تلاش ساده و كوتاه روزانه همچنین خطر بروز بیماری‌های قلبی، دیابت و سایر انواع سرطان را به اندازه چشمگیری كاهش می‌دهد و حتی برای زمان بعد از تشخیص سرطان هم مفید است. براساس نتایج این تحقیقات مشخص شده كسانی كه به طور دائم برای مدت حداقل 10 سال این تحرك ساده را انجام می‌دادند، كمتر به مرگ‌ومیر ناشی از سرطان مبتلا می‌شوند.

فعالیت بدنی ، نیاز سالمندان

همچنین محققان تاكید كرده‌اند كه انجام منظم فعالیت‌های بدنی موجب كاهش زوال عملكرد شناختی در افراد مسن می‌شود و روزانه 30 دقیقه پیاده‌روی برای این افراد ضروری است.

محققان در یك مطالعه تغییرات میزان عملكرد شناختی را با كل فعالیت بدنی و مصرف انرژی ناشی از راه رفتن بررسی كردند. در این مطالعه دیده شد هرچه مصرف انرژی افراد مورد مطالعه افزایش می‌یافت، میزان زوال عملكرد شناختی آنها كاهش می‌یافت.

همچنین در این مطالعه مشاهده شد كه میزان ورزش روزانه همراه با خوشحالی و بشاشی ارتباط دارد؛ به طوری كه 30 دقیقه پیاده‌روی روزانه با كاهش خطر اختلال شناختی مرتبط است. به گفته محققان، مكانیزم‌های زیستی مختلفی، ارتباط مثبت میان فعالیت بدنی و بهداشت عملكرد شناختی را بیان می‌كنند.

برعكس یك باور غلط كه به زنان باردار استراحت زیاد را توصیه می‌كند، متخصصان زنان معتقدند در دوران حاملگی، محدودیت فعالیت بدنی ضرورتی ندارد.دكتر منصوره غفرانی، فوق تخصص زنان در این خصوص می‌گوید: توصیه می‌شود مادران باردار روزانه 30 دقیقه پیاده‌روی را در برنامه خود جای دهند و اگر مادری، ورزش حرفه‌ای را دنبال می‌كند تا زمانی كه خستگی بیش از حد یا خطر ضرر رساندن به جنین را نداشته باشد، می‎تواند به ورزش خود ادامه دهد.

به گفته او، یك مادر باردار با داشتن یك رژیم معمولی، نیازی به مصرف اضافی ویتامین‌ها ندارد؛ زیرا مصرف بیش از حد و خودسرانه ویتامین‌ها از جمله ویتامین A اختلالاتی را برای جنین به وجود می‌آورد. در میان ویتامین‌ها، فقط كمبود اسیدفولیك باعث نواقصی در لوله عصبی جنین می‌شود كه توصیه می‌شود زیر نظر پزشك مصرف شود.

جذب ویتامین D

به گفته متخصصان، آپارتمان‌نشینی و تغییر شیوه زندگی موجب شده 80 درصد ایرانی‌ها با كمبود ویتامین D مواجه شوند.

كمبود ویتامین D مشكلاتی مانند پوكی استخوان را برای افراد ایجاد می‌كند. این ویتامین تاثیر بسیاری در فرآیند استخوان‌سازی دارد و در صورت كمبود آن در بدن، احتمال ابتلا به پوكی استخوان افزایش می‌یابد.

ویتامین D از طریق مواد غذایی جذب بدن می‌شود. منبع اصلی این ویتامین نیز لبنیات است. مصرف روزانه 200 تا 600 واحد از انواع مواد غذایی حاوی ویتامین D توصیه می‌شود. این ویتامین در انواع گوشت‌ها، مخصوصا گوشت آبزیان وجود دارد.

قرار گرفتن در معرض تابش آفتاب موجب افزایش جذب ویتامین D در بدن می‌شود و در صورتی كه اختلالی در جذب این ویتامین باشد، از این طریق رفع می‌شود.به افرادی كه كمتر در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیرند، مخصوصا زنان توصیه می‌شود روزانه نیم ساعت در نور آفتاب پیاده‌روی داشته باشند تا ویتامین‌های وارد شده به بدن، جذب شوند.

پیاده‌روی، دوست قلب شماست

لازم است بدانید روزانه 30 دقیقه پیاده‌روی احتمال مرگ زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی ـ عروقی را كاهش می‌دهد.در حال حاضر بیماری‌های قلبی ـ عروقی اولین علت مرگ‌ومیر در دنیا و نیز در ایران است.بیماری‌های قلبی ـ عروقی هر سال تعداد زیادی از افراد جامعه را به كام مرگ فرو می‌برد و هزینه سنگینی بودجه بهداشت و درمان كشور تحمیل می‌كند.

با توجه به گسترش شهرنشینی و تغییر روش زندگی، عواملی چون چربی خون بالا، فشار خون بالا، كم‌تحركی و مصرف دخانیات از مهم‌ترین عوامل ایجاد بیماری‌های قلبی ـ عروقی محسوب می‌شوند.

با تغییر روش زندگی یعنی تغذیه صحیح، ورزش و فعالیت بدنی منظم و مرتب و‌مصرف نكردن دخانیات می‌توان تا حد زیادی از بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی (بیماری‌های عروق كرونر قلب، سكته قلبی و‌ مغزی) جلوگیری كرد. یكی دیگر از راه‌های پیشگیری از بیماری‌های قلبی-‌ عروقی مصرف نكردن دخانیات است. با توجه به این نكته كه در هر ثانیه، یك نفر به علت عوارض ناشی از مصرف سیگار در دنیا فوت می‌كند، ‌مصرف نكردن سیگار می‌تواند نقش چشمگیری در كاهش سكته مغزی، بیماری‌های قلبی ـ عروقی و بیماری‌های ریوی ایفا كند. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به عموم مردم توصیه می‌كند با انجام فعالیت بدنی منظم مرتب نظیر پیاده‌روی روزانه، سبب رسیدن به وزن ایده‌آل، كنترل چربی خون و قند خون می‌شود و همچنین از ابتلا به بیماری قلبی ـ عروقی جلوگیری كنند.

درست راه برویم

حالا كه عزمتان را برای پیاده‌روی جزم كرده‌اید، لازم است بدانید كه پیاده‌روی غیراصولی نه‌تنها شادابی و نشاط به همراه ندارد؛ بلكه موجب بروز دردهای مفصلی و افتادگی عضلانی می‌شود.

پیاده‌روی ورزشی مفرح است كه می‌تواند در ایجاد احساس نشاط، شادابی و افزایش كارایی بدن موثر باشد، اما این امر با پیاده‌روی صحیح و اصولی میسر می‌شود، بنابراین پیاده‌روی غیراصولی تنها با ایجاد خستگی، مشكلاتی همچون دردهای مفصلی، افتادگی عضلات و از دست دادن انگیزه را به همراه دارد. بنابراین هنگام پیاده‌روی قوز نكنید و راست راه بروید، شانه‌هایتان را محكم نگه دارید؛ زیرا از افتادگی عضلانی جلوگیری می‌شود و احساس خستگی مزمن نخواهید كرد. كسانی كه هنگام پیاده‌روی عضلات شكمشان را منقبض نمی‌كنند، در طولانی‌مدت با دردهای كمر مواجه می‌شوند. اغلب متخصصان، پیاده‌روی صحیح 30 دقیقه در روز را در حفظ تناسب اندام و شادابی جسمی و روحی افراد موثر می‌دانند.

مریم روزبهانی

چهارشنبه 21/4/1391 - 15:14
آشپزی و شیرینی پزی

پلوی چینی

مواد لازم: برنج یك لیوان، پیاز متوسط یك عدد، كدو یك عدد، هویج یك عدد، فلفل دلمه‌ای یك عدد، سیب‌زمینی یك عدد، سینه مرغ یك عدد، ادویه كاری یك قاشق مرباخوری، نمك، فلفل، زردچوبه و روغن سرخ كردنی به میزان لازم.

طرز تهیه: پیاز را به صورت خلالی خرد كنید و در روغن كمی تفت دهید.

حالا كدو، هویج، سیب‌زمینی و فلفل دلمه‌ای را خلالی خرد كنید و به همراه سینه مرغ كه آن را هم خلالی خرد كرده‌اید، داخل پیاز بریزید. حالا ادویه كاری را هم به مواد اضافه كنید و به هم بزنید. این مواد را به مدت 5 دقیقه روی حرارت ملایم بگذارید و گاهی به هم بزنید تا ته نگیرد. نمك، فلفل و زردچوبه را هم به غذا اضافه كنید. سپس برنج را كه به مدت نیم‌ساعت خیس كرده‌اید، آبكش كنید و برنج آبكش شده را روی مواد بریزید. بگذارید به مدت 40 دقیقه غذا روی شعله ملایم باشد تا دم بكشد.

چهارشنبه 21/4/1391 - 15:14
آشپزی و شیرینی پزی
كتلت مغزدار
مواد لازم: گوشت چرخ‌كرده 250 گرم، پیاز متوسط یك عدد، تخم‌مرغ یك عدد، سیب‌زمینی متوسط 2 عدد یا آرد سیب‌زمینی به میزان لازم، جعفری و پنیر (برای داخل كتلت)، نمك، فلفل و روغن سرخ كردنی به میزان لازم.

طرز تهیه: پیاز را با رنده ریز خرد كرده و پس از آن با گوشت چرخ‌كرده مخلوط كنید. حالا تخم‌مرغ را هم به آن اضافه كنید و كمی نمك و فلفل به مواد بیفزایید. سیب‌زمینی خام را درون مایه رنده كنید و اگر می‌خواهید از آرد سیب‌زمینی استفاده كنید، مقداری از آن را داخل مایع بریزید. حالا مایه كتلت را ورز دهید تا حالت چسبندگی لازم را پیدا كند. اما اگر مایه كتلت چسبندگی لازم را نداشت، می‌توانید دوباره مقداری آرد سیب‌زمینی به آن اضافه كنید. حالا در ظرفی مقداری روغن سرخ كردنی بریزید. به اندازه یك نارنگی از مواد مایه كتلت بردارید، درون آن را باز كنید و مقداری جعفری خرد شده و پنیر رنده شده داخل كتلت بریزید. سپس كتلت را دوباره شكل دهید، درون روغن داغ بریزید و بگذارید سرخ شود. وقتی یك طرف سرخ شد، باید كتلت را برگردانید تا طرف دیگر آن نیز سرخ شود.

چهارشنبه 21/4/1391 - 15:13
ریزه کاری های خانه داری
مبل‌ها را بهتر‌ نگه‌ داریم
امروزه مبل و میز ناهارخوری یكی از لوازم عادی و گاه ضروری خانه‌های ما شده است و به هر خانه‌ای كه وارد می‌شویم، میزهایی را می‌بینیم كه تعدادی صندلی دورشان چیده شده است.

 

گاه این وسایل چندان تناسبی هم با فضای اتاق‌های نشیمن ندارد پس اگر شما هم جزو آن گروهی هستید كه می‌خواهید مبل و میزی بخرید، حتما فضای خانه را در نظر بگیرید و مبلمانی را انتخاب كنید كه برای خانه شما مناسب باشد. همچنین بهتر است رنگ مبل خریداری شده با رنگ سالن یا نشیمنی كه می‌خواهیم مبلمان را در آنجا بگذاریم، هماهنگ باشد و خلاصه در یك كلام، مبل‌ها به كل خانه و سایر وسایل بیاید.

این یك طرف موضوع است، اما سوی دیگر این بحث، نگهداری صحیح از مبلمان است كه بحق مهم‌تر از خرید آن است. این كار در حقیقت نوعی هنر است كه باعث می‌شود این وسایل عمری طولانی‌تر داشته و از جلوه و زیبایی آنها كاسته نشود، وگرنه شما هم به آن دسته از خانم‌های خانه‌دار می‌پیوندید كه هر سال یك‌بار یا حتی كمتر از آن مبل‌ها را عوض می‌كنند و كلی به اقتصاد خانواده ضرر می‌زنند!

حتما شما هم می‌دانید روش نگهداری از انواع مختلف مبلمان، متفاوت است. اما جنس این وسایل هر‌چه باشد یك اصل اولیه برای نگهداری آنها وجود دارد و آن این‌كه مبلمان خود را در جایی بگذارید كه در مقابل نور مستقیم خورشید نباشد. زیرا در درازمدت آفتاب رنگ آنها را می‌برد، از رونق می‌اندازدشان و  در طول زمان به وسایل خانه آسیب می‌رساند. همچنین این قبیل وسایل نباید در جاهای خیلی گرم مثل نزدیك رادیاتور شوفاژ یا شومینه و بخاری قرار بگیرد. گرمای زیاد باعث خشك و شكننده شدن چرم یا چوب می‌شود. بویژه اگر مبلمان شما چرمی باشد در مجاورت گرما خیلی زود شكل و قیافه خود را از دست می‌دهد. همین موضوع در مورد لوازم چوبی صادق است. از سوی دیگر این نوع اسباب خانه در مسیر جریان هوای سرد هم نباید قرار بگیرد. پس یادمان باشد گرما و سرمای بیش از حد باعث خراب شدن مبلمان می‌شود. پس آنها را در جایی قرار دهید كه در زمستان و تابستان هوای متعادلی داشته باشد. برای نظافت مبلمان چوبی بهتر است آنها را با دستمالی خشك (دستمال‌های متقالی اولویت دارد)، گردگیری كنید. همچنین اگر مبلمان چرمی در خانه دارید آنها را نیز مرتب گردگیری كرده و حداقل هر‌3 ماه یكبار سطح آنها را به واكس مخصوص چرم آغشته كنید.در صورت ریختن مایعات روی مبل، اول دستمالی خشك را روی محل قرار دهید تا رطوبت آن را بگیرد. یادتان باشد هیچ وقت دستمال را روی رطوبت نكشید بلكه فقط دستمال خشك را روی رطوبت بگذارید و پس از مدتی بردارید، سپس با دستمال خشكی كه رنگ نمی‌دهد بقیه رطوبت به جا مانده را خشك كنید. بهتر است بعد از خشك كردن كامل اگر قسمت چوبی مبل هم خیس شده بود، آن محل را با ماده مخصوص پولیش كنید.

اگر قسمت‌های پارچه‌ای مبلمان شما كثیف شده است حتما آنها را با مواد استاندارد تمیز كنید؛ اگر هم لكه‌ای روی این قسمت‌ها به وجود آمده از لكه‌برهای مخصوص كه در بازار موجود است، استفاده كنید.

نكته مهم دیگر در نگهداری مناسب مبلمان این است كه از گذاشتن اجسام سنگین و غیرمتعارف و تیز روی این وسایل خودداری شود. گذاشتن این‌گونه اجسام روی مبلمان باعث خراب و پاره شدن مبل می‌شود. همچنین در مواقعی كه مهمان دارید، سعی كنید با گذاشتن زیربشقابی یا انداختن یك رومیزی زیبا میز را پوشش دهید و پس از صرف غذا هم میز را تمیز كنید تا اگر احیانا مایعات یا غذا روی آن ریخته، جای آنها روی میز نماند.

نكته بعدی كه رعایتش مهم است، قراردادن مبلمان در جایی است كه سطحی یكنواخت و صاف داشته باشد. همچنین موقع جابجا كردن مبلمان هرگز آنها را روی زمین نكشید، زیرا این كار باعث آسیب‌دیدن مبل‌ها می‌شود و پایه‌های آنها را لق می‌كند.

در بعضی‌ خانه‌ها برای تزئین یا نگهداری بهتر پوشش‌هایی روی مبلمان می‌اندازند. اگر این پوشش‌ها از نوع پلاستیكی باشد به مرور زمان موجب صدمه دیدن سطح چوبی این وسایل می‌شود.

همچنین اگر مبلمان شما نیاز به ترمیم دارد، مثلا فنر آنها آسیب دیده است، حتما در اسرع وقت اقدام به برطرف كردن این مشكل كنید، زیرا تاخیر در این كار باعث خرابی بیشتر می‌شود.

نكته آخر در این فرصت این كه یادتان باشد، پولیش كردن ماهانه مبلمان چوبی، به طول عمر این وسایل كمك خواهد كرد و شما وسایلی خواهید داشت كه همیشه نو به نظر می‌آیند.

مرضیه عالمی

چهارشنبه 21/4/1391 - 15:13
موفقیت و مدیریت
نبض ‌زمان را‌‌ در ‌دست‌تان ‌نگه ‌دارید
زیبا باید صبح زود بیدار شود، نمازش را بخواند، غذای شب را در آرام‌پز بگذارد، صبحانه را آماده كند، بچه را بیدار و رختخواب‌ها را مرتب كند، لباس‌ها را از گوشه و كنار خانه جمع ‌و در ماشین بریزد و ظرف‌های صبحانه را بشوید و بچه را به مهدكودك ببرد و سپس خودش هم به اداره برود.

 

هنگامی كه در اداره است، بچه را پدرش به خانه می‌برد و بعد او باید از اداره به خانه پدر برود و بچه را بردارد و به خانه خود ببرد، كارهای نهایی پخت غذا را انجام دهد، خانه را جارو و گردگیری كند، با بچه بازی كند، ماشین لباسشویی را روشن كند و رخت‌ها را بشوید، دوش بگیرد و بچه را هم حمام كند، بعد لباس‌ها را ببرد آویزان كند تا خشك شوند و بعد دوباره جمعشان كند و اتو كرده و هر كدام را سر جای خودش بگذارد. لیست اقلام مورد نیاز را به سوپرماركت محل بدهد تا برایش بیاورند و همه چیزهایی را كه شاگرد مغازه می‌آورد، شسته و آماده‌سازی و دسته‌بندی و بسته‌بندی و فریز كند تا برای وقتی كه می‌خواهد استفاده كند.

اگر زمانی باقی بماند، باید در كنار فرزندش كمی استراحت كند و بعد دوباره همسرش می‌آید و زمان پذیرایی از اوست. بعد هم شام و جمع كردن آن و شستن ظروف و تدارك دیدن وسایل شام فردا و...

می‌بینید كه برنامه یك مادر شاغل به مراتب از یك پدر شاغل فشرده‌تر است و اگر هریك از ما بخواهیم به برنامه‌ها و اهدافمان برسیم، باید یك زمان‌بندی درست و حسابی انجام دهیم.

انسان همان‌طور كه به تقویت خوراكی نیاز دارد، به تقویت فكری نیز نیازمند است و باید هرگز راه آموختن و رسیدگی به استعدادهای خود را نیز مسدود نكند. اگر یك برنامه‌ریزی درست داشته باشید، می‌توانید وقتی را هم به این كار اختصاص دهید، در غیر این صورت زمان همیشه از شما جلو می‌زند و خیلی زود وقت كم می‌آورید.

برنامه خانوادگی

این یك برنامه است كه می‌توانید آن را هفتگی یا روزانه تنظیم كنید و تكالیف و مسوولیت‌های روزانه هریك از اعضای خانواده را روی آن جلوی اسمش بنویسید. این كار چند حسن دارد: یكی این‌كه همه متوجه می‌شوند تقسیم كار عادلانه‌ای صورت گرفته است و باید آنها هم سهمی از كار خانه را به‌عهده بگیرند.

دیگر این‌كه هركس بدون نیاز به تذكر دیگران با نگاه به تقویم روزانه یا هفتگی، كار خود را به خود یادآوری می‌كند و هیچ‌كس مسوول تذكر به دیگران نمی‌شود.

و سوم این‌كه كار همه شما نظم و نسق خوبی می‌یابد و با هم هماهنگ می‌شوید.

كمی برای همیشه

به جای سیاست یك بار و بسیار، سیاست كمی برای همیشه را اعمال كنید. اگر به یك‌باره فرصت جاروی تمام خانه را ندارید، هر روز هفته را به جاروی یك اتاق اختصاص دهید.

درشتی و نرمی

به قول شاعر، «درشتی و نرمی به هم در به است.» به جای این‌كه همه كارهای سخت را یكباره انجام دهید، یك كار نشستنی مثل پاك كردن سبزی و یك كار ایستاده مثل شستن ظرف و یك كار پرجنب و جوش مثل جمع‌آوری خانه را به صورت متناوب انجام دهید تا كمتر خسته شوید و از یك حالت مستمر بدنی به شما فشار وارد نشود.

اگر می‌خواهید در وقت صرفه‌جویی كنید، از خرید اینترنتی، پرداخت تلفنی قبوض عابربانك‌ها و كارت‌های شبكه شتاب و خدمات حمل و نقل شهری كمك بیشتری بگیرید‌

اگر به خانه آمده‌اید و می‌بینید حجم كار بسیار است و احساس خستگی و درماندگی می‌كنید، اول از همه استراحتی یك‌ساعته بكنید. بخوابید، نوشیدنی برای خود بریزید یا یك موسیقی ملایم بگذارید و یك دوش بگیرید یا در وان استراحت كنید. همیشه بعد از تجدید قوا، كارها راحت‌تر به نظر می‌رسد. اگر می‌خواهید صبح‌ها بیشتر بخوابید، صبحانه و ناهار روز بعد را از شب قبل آماده كنید. مثلا همه چیز روی میز آماده باشد و فقط چند قلم نهایی را از یخچال بیرون بیاورید و فقط ظرف غذا‌ها را به دست بچه‌ها و همسرتان بدهید. این كار وقت كمتری از شما تلف می‌كند.

صف نان و كارهای بانكی خیلی وقتگیر است. صف نان را به جای روزی یك بار به هفته‌ای یك بار كاهش داده، یك كشوی فریزر را به نان اختصاص دهید. كارهای بانكی خود را نیز یك روز در ماه انجام دهید كه وقت كمتری از شما بگیرد.

برای خانه‌تكانی از اولین ماه زمستان برنامه‌ریزی كنید. برخی كارها مثل شستن دیوارها 2 بار در سال كفایت می‌كند.

از نیروی كار كمك بگیرید. با حدود 25 تا 30 هزار تومان می‌توانید از 8 ساعت كار حرفه‌ای و مفید یك نفر كه از موسسات نظافت اعزام می‌شود، كمك بگیرید. پس هر ماه این مبلغ را صرفه‌جویی كنید تا مقدار زیادی زمان برای خود بخرید. گاه كاری كه آنان در 8 ساعت می‌كنند، شما در یك هفته انجام می‌دهید!

وقتی برای دل شما

بهترین برنامه‌ریزی آن است كه برای دل خودتان هم وقت گذاشته باشید یعنی زمانی برای تفریح و زمانی برای ورزش، زمانی هم برای كلاس‌های آموزشی كه دوست دارید. اگر این موارد را در برنامه زمانبندی خود نگنجانده‌اید، همین الان دست به كار شوید.

همه را به كار بگیرید

بعضی‌ها فكر می‌كنند اگر خود را زیر بار كارهای همه اعضای خانواده خرد و خسته كنند، فداكاری است؛ اما این كار تنها مادر و همسر خانواده را از آنها دور می‌كند؛ ولی شما با یك تقسیم كار مفید و كمك گرفتن از فرزندان و همسرتان می‌توانید شاداب‌تر در خانه حضور داشته باشید و همه راضی‌تر مسوولیت‌پذیرتر و خوشحال‌تر خواهند بود و فرزندانتان برای استقلال در زندگی آماده‌تر می‌شوند.

از تكنولوژی كمك بگیرید

اگر می‌خواهید در وقت صرفه‌جویی كنید، از خرید اینترنتی، پرداخت تلفنی و اینترنتی قبوض، عابربانك‌ها و كارت‌های شبكه شتاب و خدمات حمل و نقل شهری كمك بیشتری بگیرید.

دوركاری

اگر هیچ نوعی نمی‌توانید وقتتان را با شرایط هماهنگ كنید، با گرفتن دوركاری یا تغییر شغل به خود آزادی بیشتری بدهید. اگر تحت فشار هستید، برای این‌كه این كار را در دو سه سال آینده عملی كنید، سرمایه‌گذاری كنید و از تماس‌های تلفنی، دید و بازدید‌های غیرضروری، وب‌گردی بی‌هدف، چت كردن زیاده از حد و بی‌هدف دوری كرده و اسیر بازی‌های كامپیوتری و سریال‌های تلویزیونی نشوید.

ماندانا ملاعلی

چهارشنبه 21/4/1391 - 15:13
خواص خوراکی ها
نوشیدنی‌های زمستانی
عناب میوه‌ای شیرین و خوش‌طعم است که آن را می‌توانید همراه دم‌نوش گل گاو زبان یا سنبل‌الطیب دم کنید و بعد از خیس خوردن در چای، آن را میل کنید.

 

طعم عناب كمی شیرین است. این میوه قدرت ماهیچه‌ها و توان بدنی را افزایش می‌دهد.

عناب خشک، آرامبخش، ضدسرطان، ضدبیماری‌های تنفسی، بندآورنده خون و مقوی است. تصفیه‌کننده خون بوده و به هضم غذا کمک می‌کند. در درمان نامرتب بودن ضربان قلب، عرق شبانه و تعریق زیاد بدن استفاده می‌شود.

عناب از نظر طب قدیم ایران معتدل است، البته ابن‌سینا اعتقاد داشت كه عناب كمی سرد است.

این ماده ضدآلرژی در این هوای مسموم از آلاینده‌های شیمیایی به شما کمک می‌کند. اگر از لاغری رنج می‌برید، این میوه به افزایش وزن کمک می‌کند. عناب به دلیل داشتن لعاب زیاد، نرم‌كننده سینه و ملین است. آرام‌كننده اعصاب و ضدسرفه و خواب‌آور است و بی‌خوابی را برطرف می‌كند.

جوشانده عناب، گرفتگی صدا را برطرف می‌کند و موجب تقویت دستگاه گوارشی می‌شود. ضمن تقویت حافظه، برای سلامت کلیه‌ها نیز سودمند است و همچنین موجب تقویت کبد می‌شود. البته اگر سرد مزاج باشید، می‌تواند موجب نفخ شما شود.

چهارشنبه 21/4/1391 - 15:12
بهداشت روانی
هزار را‌ه برای دور‌زدن افسردگی
پدربزرگ وقتی دید كه دیگر نمی‌تواند مثل سابق سفر كند و مادر بزرگ را به عنوان بهترین یار و غمخوار خود از دست داده، یواش‌یواش در خانه‌اش را به روی همه بست و اخلاقش كاملا عوض شد. او گوشه‌گیر و رنجور شده است و دلش نمی‌خواهد كسی را ببینید. همه فكر می‌كنند او افسرده است اما خودش فكر می‌كند تنها چاره‌اش مرگ است.

 

برای مقابله با افسردگی پدربزرگ، راه‌های متعددی وجود دارد.

برطرف كردن عامل

اگر مرگ همسر یا دوستان یا یك بیماری مزمن یا از دست دادن توانایی حسی، شما را افسرده می‌كند، سعی كنید با آنها مقابله كنید.

درمان شنوایی به كمك سمعك، ترمیم بینایی به كمك عینك و كمك به راه رفتن با عصا یا واكر و ورزش و درمان مفاصل شما را دوباره خوشحال می‌كند.

حضور در جمع دوستان دوباره شما را از تنهایی در می‌آورد و با كمك داروها ممكن است نسبت به زندگی حس بهتری پیدا كنید.

تغییرات مغزی در افراد افسرده

مطالعه و بررسی تصویر‌هایی كه از مغز گرفته شده نشان می‌دهد كه در افسردگی، مدارهای مغز كه مسوول تنظیم و كنترل حالات روحی، تفكر، خواب، اشتها و رفتار فرد هستند، بخوبی از عهده انجام كامل این وظایف برنمی‌آیند. تركیبات شیمیایی كه سلول‌های مغزی برای ایجاد ارتباط با یكدیگر استفاده می‌كنند، از كنترل خارج می‌شوند و این امر هم در افراد سالمند و هم در جوانان یكسان اتفاق می‌افتد و همیشه هم امری است غیرطبیعی.

روزگار افسردگی

بسیاری از افراد پس از بازنشستگی دچار افسردگی می‌شوند؛ یعنی هنگامی كه می‌كوشند خود را با وضعیت جدید و جریان عادی زندگی جدید خود وفق دهند، دچار افسردگی می‌شوند.

این افسردگی در دهه بعد زندگی كمتر می‌شود تا این‌كه اواسط دهه 70 عواملی نظیر بیماری‌های مزمن، مرگ مكرر همسالان و دوستان و محدودیت‌های حركتی عامل افسردگی آنان می‌شود.

سالمندان علاوه بر ابتلا به ضعف‌های جسمی، احتمالاً بیشتر گرفتار بیماری‌های سردرد، تپش قلب، كاهش میل جنسی، دردهای شكمی، دردهای كمری، تنفس كوتاه و یبوست می‌شوند، بیماری‌های خیالی و توهمات نیز بسیار شایع است.

بیماری‌های مسبب افسردگی عبارتند از: مشكلات قلبی، كم‌كاری تیروئید، و كمبود ویتامینB و اسیدفولیك و بسیاری از داروها نیز موجب شروع یا تشدید افسردگی می‌شوند. افسردگی اغلب پس از سكته پیش می‌آید و درمان آن می‌تواند در بهبودبخشی به توانایی‌های طبیعی بیمار نقش كلیدی داشته باشد.

درمان مؤثر

داروهای ضدافسردگی می‌توانند در بازگرداندن تعادل به هدایت‌كننده‌های عصبی مفید باشند. حمایت‌های اجتماعی و روان‌درمانی نیز در رفع بسیاری از عوامل افسردگی مؤثر هستند.

مطالعات نشان می‌دهند 80 درصد افراد مبتلا به افسردگی ـ اگر تحت درمان مناسب دارویی و روان‌درمانی و دیگر اقدامات درمانی قرار گیرند ـ بهبود می‌یابند. به‌طور متوسط 12 هفته برای رسیدن به بهبود نسبی زمان لازم است. تحقیقات نشان می‌دهند استفاده همزمان از روان‌درمانی و دارو درمانی در پیشگیری از بازگشت افسردگی بسیار مؤثر است.

اثرات ورزش بر افسردگی

طبق تحقیقات گسترده محققان، ورزش علاوه بر پرورش بدن، موجب به وجود آمدن یك سیستم متعادل روانی با اعتماد به نفس بالا می‌گردد.

كاهش هیجان‌ها، اثبات هویت و كنترل اجتماعی،اجتماعی شدن، تغییر مثبت و ایجاد روح جمعی،موفقیت و توسعه روابط انسانی از جمله كارایی‌های روانی ورزش برای انسان است.

ورزش همچنین توسعه سلامت روحی و جسمی فرد، احساس آسودگی و آرامش بیشتر، تسكین نارسایی‌ها و اختلالات روانی و كسب مهارت‌های حركتی، همچنین اكتساب تجارب خلاق و تقویت خودباوری را نیز به همراه دارد.

برای سالمندانی كه دچار آشفتگی فكری هستند، ورزش می‎تواند وسیله اساسی برای توجیه واقعیت باشد و بالاخره باید به خاطر داشت كه چه پیرانی كه در اجتماع و در كانون گرم خانواده به سر می‎برند و چه آنهایی كه در موسسات زندگی می‎كنند، مناسب با شرایط سنی خود نیاز به ورزش دارند.

در برنامه‌های ورزشی باید كیفیت زندگی مورد استفاده قرار گیرد و سالمند را از احساس تنهایی افسردگی گوشه‎گیری و... دور سازد و تصور گذشته خود را به عنوان عضو مفید اجتماع به دست آورد و این احساس در آنها ایجاد شود كه جامعه به آنها نیاز دارد.

ورزش روی سیستم قلبی ـ عروقی به طوری كه استرس اثر كمتری برفشار خون می‌گذارد، خطر حمله قلبی را كاهش می‌دهد.

اگر چه رفتارهای مربوط به سلامت و وقایع استرس‌زا و افسردگی به طور واضح بر فرآیندهای جسمانی اثر می‌گذارند، اما به نظر می‌رسد اثر آن بیش از اثر حمایت اجتماعی بر عملكرد جسمانی باشد. این عوامل در مورد افراد مسن، بیشتر است وحمایت اجتماعی حتی قادر است كه اثرات جسمانی پیر شدن را كاهش دهد.

كاهش هیجان‌ها، اثبات هویت
اجتماعی شدن، تغییر مثبت و ایجاد روح جمعی،موفقیت و توسعه روابط انسانی از جمله كارایی‌های روانی ورزش برای انسان است

به نظر می‌‌رسد در واقع شركت جمعی در ورزش، عامل اساسی در بهبود افسردگی است. تحقیقات دیگری نشان‌دهنده آن است که هر چه سالمندان در جمع دوستان به بیان خاطرات بپردازند، ‌‌كمتر دچار افسردگی می شوند. اگرچه این عامل در افسردگی شدید تاثیر چندانی ندارد، اما افسردگی‌های خفیف را درمان می‌كند.

آنان با بیان احساسات مثبت و منفی خود، حس درونی خود را در مورد گذشته بیرون می‌ریزند و آمادگی بیشتری برای پذیرش حال پیدا کرده با دیگران و واقعیات بیرونی آشتی می‌كنند.

این فعالیت جمعی و حضور در میان دوستان خود، عامل دیگری برای کاهش افسردگی به حساب می‌آید.

خاطره‌گویی به سالمند احساس غرور و مفید بودن می‌دهد، اعتماد به نفس او را بالا می‌برد و به او آرامش می‌بخشد که تمام اینها سبب کاهش حس منفی و اضطراب و ناراحتی‌های درونی او می‌شود.

دلخوشی در خانواده

تا می‌توانید سالمند خود را در میان خانواده نگه دارید و او را به پانسیون سالمندان نسپارید زیرا تحقیقات نشان می‌دهد سالمندان این مراکز افسرده‌تر از سالمندان در خانواده هستند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد رضایتمندی از حمایت اجتماعی خانواده، به خاطر تاثیر مستقیمی که روی انسان دارد، از افسرده شدن سالمندان جلوگیری می‌كند.

سالمندان آنلاین

تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد افزایش گرایش سالمندان به اینترنت و فعالیت‌های آنلاین می‌تواند از میزان احتمال ابتلای آنها به افسردگی بکاهد.

محققان مرکز مطالعات فونیکس اعلام کردند: آنلاین بودن برای افراد مسن می‌تواند مفید باشد؛ این در حالی است که در آمریکا تنها 42 درصد از افراد 65 سال به بالا از اینترنت استفاده می‌کنند. این میزان قطعا در ایران بسیار ناچیز است.

یافته دیگر روانپزشكان نیز حاکی است قرار گرفتن در معرض نور سفید و روشن می‌تواند علائم افسردگی را در افراد سالمند كاهش دهد.

روش فوق در بهبود بخشیدن علائم افسردگی در سالمندان تا 54 درصد موثر است. این روش علاوه بر افزایش نشاط، وضعیت خواب را در سالمندان افسرده بهبود می‌بخشد و مقدار تولید ماده سروتونین را كه یك انتقال‌دهنده عصبی مفید و شادی‌بخش است، در مغز افزایش می‌دهد.

زهره زیارتی

چهارشنبه 21/4/1391 - 15:10
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته