• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 42209
تعداد نظرات : 4513
زمان آخرین مطلب : 4133روز قبل
کامپیوتر و اینترنت
جام جم آنلاین: نتایج بررسی‌های یك موسسه تحقیقاتی نشان می‌دهد كه با وجود رشد استفاده از ویندوز 7، هنوز 60 درصد از رایانه‌های شركتی از سیستم عامل ویندوز ایكس پی استفاده می‌كنند.

به گزارش مهر، بررسی‌های موسسه فارستر نشان می‌دهد كه باوجود موفقیت ویندوز 7 هنوز 59.9 درصد از رایانه‌های شركتی برپایه سیستم عامل ویندوز ایكس پی هستند.

نتایج این بررسیها حاكی از آن است كه ویندوز 7 بر روی 21 درصد از رایانه‌های شركتی نصب است كه این رقم در سال گذشته برابر با 9.5 درصد بود.

بن گری، تحلیلگر فارستر با تاكید بر این‌كه ویندوز 7 به سرعت به رشد خود ادامه می‌دهد، خاطر نشان كرد كه ویندوز ایكس پی همچنان محبوب است و به ویژه در بخش شركتی به شدت مقاومت می‌كند. این درحالی است كه از آوریل 2014 این سیستم عامل هیچ نوع حمایت نرم افزاری را دریافت نخواهد كرد.

بررسیهای فارستر بر روی ویندوز ویستا نیز نشان می‌دهد كه استفاده از این سیستم عامل در بخش شركتی از 11.3 درصد در آوریل 2010 به 6.2 درصد در مارس 2011 كاهش یافته است.

براساس گزارش كامپیوتر وورد، مایكروسافت درحال حاضر 87.6 درصد از رایانه‌های شركتی را در اختیار دارد باوجود این، استفاده از سیستم عامل Mac OS X اپل از 9.1 درصد در آوریل 2010 به 11 درصد در مارس 2011 رسیده است.

شنبه 18/4/1390 - 14:34
بیماری ها
جام جم آنلاین: روی پوست انسان به طور میانگین بیش از 2 میلیون غده عرق وجود دارد كه این غدد در تمام سطح بدن پراكنده شده‌ا‌ند؛ عرق كردن از جمله واكنش‌های طبیعی بدن انسان است كه به كاهش دمای سطحی و‌ تنظیم‌ درجه‌ حرارت‌ كمك فراوان می‌كند ، اما گاهی اوقات میزان ترشح عرق بالاتر از حد معمول می‌شود و مشكلاتی برای افراد به‌وجود می‌آورد.

دكتر حسن نبوی، فوق تخصص غدد و متابولیسم در این باره به جام‌جم می‌گوید: غدد عرق در لایه میانی پوست قرار گرفته‌اند به صورتی كه انتهای هریك از آنها به سطح پوست متصل است اما تعریق بیش از حد بدن یا هیپرهیدروزیس عارضه‌ای است كه در آن فرد حتی در هوای سرد و بدون انجام هیچ فعالیت بدنی نیز عرق می‌كند.

وی می‌گوید: به غدد عرق، رگ‌های عصبی بسیاری كه در فعالیت آنها تاثیر می‌گذارند نیز وصل‌اند.

نشانه‌ها

هیپرهیدروزیس از دوران نوجوانی ( قبل از 25 سالگی) قابل تشخیص بوده و معمولا سابقه فامیلی در ابتلای به آن تاثیرگذار است.

دكتر نبوی می‌گوید: در این عارضه خیس بودن مداوم كف دست، پا و زیر بغل از علائم شایع است ـ معمولا سر و صورت كمتر درگیر می‌شود ـ به طوری كه این موارد حتی بر اعتماد به نفس و روابط اجتماعی فرد تاثیرگذار است.

وی با یادآوری این‌كه تعریق زیاد بدن، بیماری نبوده و تنها غدد عرق افراد مبتلا بیش از حد معمول فعال هستند، می‌افزاید: تعریق در هوای گرم تابستان تشدید و در زمان خواب كاهش می‌یابد.

علل

طبق تحقیقات صورت گرفته تعریق بیش از حد بدن ارتباط چندانی به هیجان‌های عاطفی ندارد. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی كردستان می‌افزاید: هرچند دلیل این عارضه هنوز به طور كامل مشخص نیست، اما مشكلات ژنتیكی در فرد، یكی از دلایل اصلی هیپرهیدروزیس است.

دكتر نبوی با بیان این‌كه در اثر برخی محرك‌های فیزیولوژیك، دست‌ها و پاها در فرد مبتلا سرد و مرطوب شده و بیش از حد عرق می‌كنند، می‌گوید: بیماری‌هایی نظیر پركاری غده تیروئید، دیابت، كاهش شدید قندخون، بیماری‌های عفونی و تب‌ دار و همچنین مصرف برخی داروها از جمله علل تعریق بیش از حد بدن هستند.

وی می‌افزاید: تمرینات شدید ورزشی، چاقی، یائسگی، بارداری، درمان‌های هورمونی و اختلالات شدید روحی ـ روانی از دیگر عوامل تعریق بیش از حد در افراد است، ولی جزو تقسیم‌بندی مورد اشاره قرار نمی‌گیرند.

درمان

هرچند درمان قطعی برای این عارضه وجود ندارد ، اما می‌توان از عوارض تعریق بیش از حد بدن كاست. این فوق‌تخصص غدد و متابولیسم با بیان این‌كه به وسیله مصرف دارو می‌توان تا حد زیادی تحمل فرد مبتلا را بالا برد ، می‌افزاید: هرچند از یك سو داروهای مورد استفاده میزان ترشح را كاهش می‌دهند و این حالت برای فرد خوشایند است، اما از سوی دیگر دارو می‌تواند باعث عوارض جانبی نظیر تپش قلب، افزایش فشارخون، خشكی دهان و تاری دید شود لذا روش دارو درمانی، زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

دكتر نبوی می‌گوید: علاوه بر استفاده از داروهای موضعی، تزریق بوتاكس (ماده ضد چروك) در محل غدد عرق و یا استفاده از اسپری‌های خوشبوكننده بدن، یونتوفورزیس از دیگر روش‌های درمانی است كه پزشكان در مواجهه با این عارضه به كار می‌برند. وی توضیح می‌دهد: در این روش، درمان با استفاده از تكنولوژی الكتریكی انجام می‌شود به طوری كه جریان الكتریكی مخصوصی توسط دستگاه یونتوفورزیس ایجاد و این جریان از طریق الكترودهای خاص به نواحی دارای عرق زیاد وارد می‌شود تا به این وسیله غدد عرق سركوب شوند.

دكتر نبوی اضافه می‌كند: عمل جراحی شامل تخلیه غدد عرق زیر بغل و یا قطع اعصاب سمپاتیك سینه‌ای نیز هر چند با عوارضی همراه است اما در برخی موارد به كار می‌رود.

توصیه

استفاده از صابون‌های ضدباكتری، استحمام مرتب و شستشوی بدن و مصرف مایعات به میزان كافی تا حدود زیادی می‌تواند در كنترل تعریق بیش از حد بدن مفید باشد. این استادیار دانشگاه توصیه می‌كند: افراد مبتلا به این عارضه از مصرف مواد غذایی ادویه‌دار و تند و همچنین نوشیدنی‌های حاوی كافئین، قهوه و شكلات كه مصرف آنها موجب افزایش ترشحات غدد برون ریز می‌شود خودداری كنند.

سعید كریمی
‌ جام‌جم


شنبه 18/4/1390 - 14:30
کامپیوتر و اینترنت
جام جم آنلاین: این روزها فضاهای مجازی به پایگاهی برای شكل‌گیری و ایجاد اجتماعات یا بهتر بگوییم ایجاد گروه‌های جدیدی از كاربران مبدل شده‌اند.

شبكه‌های اجتماعی اینترنتی در میان جوانان و نوجوانان به محبوبیت قابل توجه و چشمگیری دست یافته‌اند و علاوه بر این كه این شبكه‌ها فضای مناسبی را برای یافتن دوستان جدید و حتی پیدا كردن دوستان قدیمی كه در مسیر زندگی افراد قرار داشته‌اند، فراهم كرده‌اند، مكانی برای تبادل نظر میان افراد هستند و به این ترتیب كاربران این شبكه‌ها كه اغلب در محدوده گروه سنی نوجوان و جوان هستند می‌توانند عقاید و نظرات خود را از طریق فضایی كه در اختیارشان قرار گرفته است به اشتراك گذارند.

یكی از ویژگی‌های مهم این شبكه‌ها قابلیت برقراری ارتباط میان كاربران از گوشه و كنار این كره خاكی است و به واسطه داشتن این قابلیت شبكه‌های اجتماعی به مكانی برای معرفی ایده‌های جدید مبدل شده‌اند. اگرچه هدف از ایجاد و راه‌اندازی شبكه‌های اینترنتی فراهم ساختن ساده‌ترین روش برای دسترسی به داده‌های مختلف و به‌اشتراك گذاشتن اطلاعات در یك فضای مجازی بوده است كه بدون تردید می‌توان گفت انسان هیچ گاه در طول تاریخ مشابه آن را تجربه نكرده بود، اما جوامع مختلف همواره در تلاش بوده‌اند تا هر طور شده میان مزیت‌های حاصل از سهولت دسترسی به این اطلاعات و به اشتراك گذاشتن آن در یك فضای عمومی و همچنین معایب ناشی از امكان از دست دادن مجموعه‌ای از اطلاعات ارزشمند یا شخصی تعادل مناسبی را برقرار كنند.

بایدها و نبایدهای شبكه‌های اجتماعی

همان طور كه می‌دانیم اینترنت كار اصلی خود را با هدف ایجاد زمینه‌ای برای برقراری ارتباط میان محققان و دانشمندان و همچنین سهولت دسترسی به داده‌ها و منابع تحقیقاتی آغاز كرده و پس از گذشت مدت زمان كوتاهی توانست به عنوان یك اجتماع علمی شناخته شود، اما به مرور قدم فراتر نهاده و دامنه فعالیت‌های خود را تا ایجاد امكان برقراری ارتباط میان كاربران از طریق پست الكترونیك یا همان ایمیل افزایش داد تا این كه به عنوان یك راهكار ارتباطی جدید بر پایه فناوری‌های ارتباطی مدرن جایگاه منحصر به فردی در بین كاربران اینترنت پیدا كرد، اما شاید هیچ كس تصور نمی‌كرد كه روزی رویكرد اجتماعی اینترنت به یكی از كاربردهای اصلی آن مبدل شود. البته بسیاری از كارشناسان بر این باورند كه چنین تحولاتی ناشی از ایجاد نیاز اجتماعی جدیدی با هدف تشكیل اجتماعات مجازی آنلاین در سطح جوامع است. این در حالی است كه در مقابل گروهی دیگر بر این باورند كه راه‌اندازی شبكه‌های اجتماعی بیش از این كه راهكاری برای ایجاد ارتباطات موثر میان افراد باشد به عنوان ابزاری محدودكننده برای شكل‌گیری روابط اجتماعی افراد در دنیای واقعی شناخته شده است كه شاید بتواند در آینده‌ای نه‌چندان دور شكل جدیدی از اجتماعات را در جوامع انسانی ایجاد كند. البته باید پذیرفت كه این‌گونه جوامع هیچ‌گاه نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای جوامع انسانی در دنیای واقعی باشند بلكه تنها تسهیلاتی را برای ایجاد ارتباط در محدوده‌ای فراتر از دنیای پیرامون انسان‌ها و در سطح جهانی و به شیوه‌های جدید در اختیار ما انسان‌ها قرار می‌‌‌دهند.

آینده در تسخیر شبكه‌های اجتماعی

شبكه‌های اجتماعی از جمله تحولات جدید در دنیای اینترنت هستند كه به سرعت در حال رشد و گسترش بوده و روز به روز به تعداد كاربران‌آنها افزوده می‌شود. ویكی‌پدیا نیز از جمله شبكه‌های اجتماعی است كه به عنوان بزرگ‌ترین دایره‌المعارف مرجع در اینترنت مورد استفاده كاربران قرار می‌گیرد. ویژگی‌ منحصر به فرد این دایره‌المعارف این است كه دسترسی به آن رایگان بوده و به صورت اشتراكی توسط كاربران بین‌المللی نوشته می‌شود.

علاوه بر این نمونه‌های دیگری از شبكه‌های اجتماعی نظیر Myspace، ourstory، Palabea، Yahoo 360 و Yahookickstart نیز وجود دارند كه فضایی را برای ایجاد ارتباط بین افراد گروه‌های مختلف به وجود آورده‌اند.

در حقیقت شبكه‌های اجتماعی به نوعی از انواع رسانه‌های اجتماعی محسوب می‌شود كه توانسته‌اند توجه تعداد زیادی از كاربران را به خود جلب كنند و جالب این كه در سال گذشته میلادی شبكه‌های اجتماعی جزو یكی از 4فعالیت اصلی كاربران اینترنتی بوده است. بسیاری معتقدند كه اگر این شبكه‌های مجازی در حال گسترش باشند آینده فضای مجازی را از آن خود خواهند ساخت. اگر شما هم عضویت در یكی از شبكه‌های اجتماعی را تجربه كرده باشید، حتما مطلع هستید كه كاربران این شبكه‌ها در تلاش هستند تا بتوانند حداكثر میزان نیاز كاربران خود را فراهم كنند. افراد با عضویت در این شبكه‌ها صفحات شخصی را برای خود ایجاد می‌كنند و با ایجاد یك شبكه مجازی از دوستان خود، یادداشت‌ها، تصاویر و فایل‌های ویدئویی خود را به اشتراك گذاشته و همچنین از آخرین اخبار و رویدادها در حوزه‌های مختلف آگاه می‌شوند. همچنین ممكن است برخی از كاربران در اتاق‌های گفت‌وگو عضو شده و عقاید و نظرات خود را با دیگر كاربران مورد بحث و بررسی قرار دهند، اما همه كاربران از این قابلیت‌ها و امكانات به یك اندازه استفاده نخواهند كرد.

گوگل هم به جمع شبكه‌های اجتماعی پیوست

از آنجا كه چند سالی است كه موتورهای جستجوگر اینترنتی مانند یاهو، اقدام به راه‌اندازی شبكه‌های اجتماعی كرده‌اند طبیعی بود كه غول بزرگ اینترنتی یعنی گوگل هم نخواهد در این زمینه از دیگر رقبای خود عقب بماند. در یك سال گذشته خبرهایی از راه‌اندازی یك شبكه اجتماعی جدید توسط گوگل شنیده می‌شد تا این كه بالاخره گوگل اعلام كرد كه سرویس جدیدی را با نام گوگل پلاس (google Plus) راه‌اندازی كرده است. این سرویس در حقیقت یك پایگاه اینترنتی جدید اجتماعی است كه امكانات و كاربردهای متنوعی مانند به‌روزرسانی تصاویر، پیام‌ها، نظرات و... را در میان افرادی كه به عنوان دوست در یك گروه قرار می‌گیرند در اختیار كاربران قرار می‌دهد. گوگل قصد دارد با این شبكه در رقابت با دیگر شبكه‌های اجتماعی سهم بیشتری از ساعاتی را كه كاربران در دنیای مجازی صرف می‌كنند، به خود اختصاص دهد. اگرچه گوگل پیش از این راه‌اندازی شبكه اجتماعی موسوم به اوركات و همچنین سرویس‌های اجتماعی نظیر Buzz و Wave را نیز تجربه كرده بود، اما هیچ‌گاه نتوانسته بود به موفقیتی كه رضایتش را جلب كند، دست یابد. به نظر می‌رسد كه گوگل در پروژه جدیدی كه تحت عنوان گوگل پلاس معرفی كرده است از تجارب قبلی خود استفاده كرده تا بتواند یك شبكه اجتماعی جذاب را برای جذب تعداد زیادی از كاربران اینترنتی طراحی كند.

نكته: مدیران گوگل بر این باورند كه اشتراك‌گذاری آنلاین نیازمند ابداع روش‌های جدید است و گوگل‌پلاس نیز اولین اقدام برای ایجاد تغییر در شیوه‌های كنونی به‌اشتراك‌گذاری است كه در گذشته در برخی زمینه‌ها چندان كارآمد نبوده است

گوگل پلاس حاصل یك سال و نیم تلاش مداوم گروهی از محققان این شركت به رهبری ویك گاندوترا‌، معاون ارشد شركت گوگل در امور مربوط به شبكه‌های اجتماعی است كه بسیاری از قابلیت‌های ارتباطات آنلاین را مد نظر قرار داده است و یكی از ویژگی‌های متمایز این شبكه با دیگر شبكه‌های اجتماعی این است كه از همان ابتدای عضویت كاربران، امكان به اشتراك گذاشتن اطلاعات و علایق آنها را با گروه‌هایی كه تحت عنوان حلقه‌ها یا Circles طبقه‌بندی می‌شوند ایجاد می‌كند. به این ترتیب می‌توانید با افراد مختلف اطلاعات گوناگونی را به اشتراك گذارید. این حلقه‌ها به شما كمك می‌كند تا بتوانید دوستان، اقوام و همكاران خود را در گروه‌های مختلفی طبقه‌بندی كنید و مانند زندگی واقعی در این دنیای اجتماعی مجازی نیز با این گروه‌ها در قالب گروه‌های اجتماعی مختلف، اطلاعاتی را به اشتراك گذارید.

امكانات گوگل پلاس چیست؟

به گفته مدیران گوگل، به اشتراك‌گذاری بخش بزرگی از وب را تشكیل می‌دهد، اما به نظر می‌رسد كه انجام این كار به روشی ساده‌تر از آنچه در حال حاضر وجود دارد نیز امكانپذیر باشد. خدمات جدید گوگل نیز برای رسیدن به این اهداف و هرچه بیشتر ساده كردن تعامل افراد باهم طراحی می‌شوند. اما گوگل پلاس چه امكاناتی را در اختیار كاربران قرار داده است؟

Circles یا حلقه‌ها: یكی از مشكلات شبكه‌های اجتماعی عدم وجود امكان متمایز ساختن گروه‌های مختلف در میان افرادی است كه به فهرست دوستان كاربران اضافه می‌شوند. به این ترتیب كاربر نمی‌تواند یك محتوای خاص را تنها برای گروهی منتخب از دوستان خود به اشتراك گذارد، اما این گزینه در گوگل پلاس به شما این امكان را می‌دهد كه بتوانید دوستان خود را انتخاب و آنها را گروه‌بندی كنید.

Sparks یا جرقه‌ها: تنها كافی است وارد این قسمت شده و علاقه‌مندی‌های خود را اعلام كنید. به این ترتیب تصاویر، فایل‌های ویدئویی، متنی و لینك‌هایی كه مرتبط با علاقه‌مندی‌های شما باشد جمع‌آوری خواهد شد تا هر گاه كه سری به گوگل‌پلاس زدید و فرصت داشتید به مطالبی برای خواندن، دیدن به اشتراك‌گذاری آن به دوستانتان در دسترس داشته باشید همچنین این گزینه این امكان را به شما می‌دهد تا علاقه‌مندی‌های خود را نیز با دوستانتان به اشتراك گذارید.

Hangouts‌ یا پاتوق‌ها: امكانی برای گفت‌وگوی ویدئویی و تماشای فایل‌های ویدئویی است. با استفاده از این گزینه دیدارهای برنامه‌ریزی نشده برای نخستین بار قدم به دنیای مجازی گذاشته است.

علاوه بر این گوگل‌پلاس این امكان را در اختیار كاربران قرار می‌دهد تا بتوانند مكالمات مختلف را به یك گفت‌وگوی گروهی تبدیل كرده و اقدام به برگزاری یك تله‌كنفرانس كنید. با استفاده از امكاناتی كه با كلیك‌كردن روی گزینه Huddle یا اجتماع در اختیارتان قرار می‌گیرد، می‌تواند از جمعی از دوستانتان برای انجام یك فعالیت خاص نظرسنجی كرده و بر اساس نظرات اعلام شده برای انجام یك كار گروهی برنامه‌ریزی كنید. گزینه mobile نیز برای استفاده از كاربرها و قابلیت‌های مختلف گوشی‌های تلفن همراه نظیر ارسال پیام متنی، دوربین و سیستم موقعیت‌یاب جهانی طراحی شده است.

با توجه به آنچه گفته شد می‌توان به این نتیجه رسید كه گوگل قصد دارد از طریق شبكه اجتماعی جدید كه راه‌اندازی كرده است و با توجه به عادات وبگردی هر كاربر لینك‌ها و مطالبی را به او پیشنهاد كند و در اختیارش قرار دهد. براساس اعلام گوگل مانند دیگر سرویس‌ها و خدمات جدیدی كه توسط گوگل معرفی می‌شود، امكان دسترسی به این سرویس جدید نیز در ابتدا در اختیار تعداد محدودی از كاربران قرار خواهد گرفت تا پس از طی مراحل آزمایشی امكان دسترسی به آن در اختیار همه كاربران قرار گیرد. مدیران گوگل بر این باورند كه اشتراك‌گذاری آنلاین نیازمند ابداع روش‌های جدید است و گوگل‌پلاس نیز اولین اقدام برای ایجاد تغییر در شیوه‌های كنونی به‌اشتراك‌گذاری است كه در گذشته در برخی زمینه‌ها چندان كارآمد نبوده است.

فرانك فراهانی / جام‌جم

منابع:

Plus.google/Washingtonpost/Whatissocialnetworking


شنبه 18/4/1390 - 14:29
هوا و فضا
جام جم آنلاین: تیمی بین المللی از ستاره شناسان با هدف کشف اشکالی از حیات در جهان برای اولین بار موفق شدند در میان توده های گرد و غبار نزدیک به ستاره "رو- مار افسای" آب اکسیژنه کشف کنند.

به گزارش مهر، پراکسید هیدروژن (آب اکسیژنه) حاصل یک پیوند شیمیایی میان دو مولکول مهم برای حیات است: آب و اکسیژن. به طوریکه پراکسید هیدروژن نقشی کلیدی در تولید آب و ازون در اتمسفر زمین ایفا می کند.

اکنون یک تیم بین المللی به سرپرستی ستاره شناسان رصدخانه فضایی اونسالا در سوئد با استفاده از تلسکوپ APEX واقع در ارتفاع 5 هزار متری در کوههای آند شیلی با رصد منطقه ای از کهکشان راه شیری در نزدیکی ستاره "رو- مار افسای" واقع در فاصله حدود 400 سال نوری از زمین، برای اولین بار توانستند این مولکول را در فضای بین ستاره ای کیهانی نیز کشف کنند.

این منطقه محتوی توده های متراکمی از گاز و گرد و غبار کیهانی بسیار سرد با دمای 250- درجه سانتیگراد است. در این توده های متراکم ستارگان جدید متولد می شوند.

این دانشمندان با کمک تلسکوپ APEX توانستند پرتوهای الکترومغناطیسی با طول موجهای زیر میلیمتری برانگیخته از این مولکولها را رصد کنند.

پر اکسید هیدروژن (H2O2) که همچنین با عنوان آب اکسیژینه نیز شناخته می شود، برای ضد عفونی کردن زخمها به کار می رود.

براساس گزارش اسپیس دیلی، این مولکول احتمالاً در فضا بر روی سطوح ذرات گرد و غبار کیهانی وجود دارد. این ذرات بسیار کوچک که شبیه به دانه های شن هستند زمانی تشکیل می شوند که هیدروژن (H) به مولکولهای اکسیژن(O2)  افزوده شود.

یکی از واکنشهای شیمیایی پراکسید هیدروژن، آب (H2O) تولید می کند و به همین دلیل، این کشف جدید می تواند به ستاره شناسان به درک بهتر تشکیل آب در جهان کمک کند.

شنبه 18/4/1390 - 14:29
نجوم
جام جم آنلاین: وقوع توفانی عظیم در سیاره زحل منجر به شکل گرفتن "لکه بزرگ سفید" و رعد و برقهایی 10 هزار برابر شدیدتر از رعد و برقهای زمینی در این سیاره شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وقوع این توفان در زحل منجر به ایجاد "لکه سفید بزرگی" بر روی سطح سیاره زحل شده است که امکان دیدن آن از روی زمین نیز وجود دارد.

رصدهایی که توسط فضاپیمای کاسینی انجام گرفته به همراه رصدهای انجام شده توسط تلسکوپهای زمینی نشان دهنده مناظری از رعد و برقهای فرازمینی هستند، رعدهایی که با سرعت 10 بار در ثانیه بر فراز زحل ایجاد شده اند. لکه های سفید بزرگ به این دلیل چنین نامگذاری شده اند که بزرگی آنها به اندازه ای است که می توان هر سی سال یکبار آنها را با استفاده از تلسکوپهای زمینی مشاهده کرد.

این توفان از دسامبر گذشته آغاز شد، زمانی که کاسینی و تعدادی از تلسکوپهای زمینی شاهد روند تکامل این توفان بر روی زحل بودند. به گفته اخترشناسان توفانهای "لکه های بزرگ سفید" که 10 برابر بزرگتر و شدیدتر از توفانهای عادی به شمار می روند، بسیار نادر بوده و در هر سال زحلی یکبار رخ می دهند. (یک سال زحل برابر 29.5 سال زمینی است.)

بر اساس گزارش اسپیس، این ششمین باری است که این رویداد از سال 1876 تا کنون با آغاز بهار در نیمکره شمالی این سیاره، مشاهده شده است. طول و عرض جغرافیایی این توفان به ترتیب 16 هزار و 800 و 9 هزار و 900 کیلومتر بوده است، این به آن معنی است که بزرگی این توفان می تواند نیمی از زمین را پوشش دهد.

شنبه 18/4/1390 - 14:27
آموزش و تحقيقات

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: استفاده از توالت‌های فرنگی برای افراد 50 سال به بالا و كسانی كه وزن بالایی دارند به پیشگیری و كاهش خطر آرتروز كمك می‌كند.


منوچهر فرهمندی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس درباره اثر بالا رفتن و پایین آمدن از پله‌ها بر رانو اظهار داشت: این حركت برای جوان‌ها اثر منفی ندارد اما برای سنین 60 سال به بالا كه غضروف زانوی آنها از بین رفته است موجب تشدید درد شده و آسیب می‌رساند.

وی اضافه كرد: بهتر است این افراد در سطوح صاف راه بروند همچنین افرادی كه وزن بالایی دارند بهتر است از آسانسور استفاده كنند.

وی گفت: نشستن به صورت چهارزانو در جوانان مشكل خاصی را ایجاد نمی‌كند همچنین استفاده از توالت‌های معمولی برای افرادی كه وزن بالایی دارند یا افراد بالای 50 سال می‌‌تواند مشكل ساز شود و به بروز و پیشرفت آرتروز كمك كند.
انتهای پیام/ش

شنبه 18/4/1390 - 14:27
اخبار

خبرگزاری فارس: رئیس فدراسیون پزشكی ورزشی ایران گفت‌: پیاده‌روی از دیابت، بیماری‌های عروقی و سنگ صفراوی پیشگیری می‌كند.


لطفعلی پوركاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اظهار داشت: ورزش منظم و مستمر به ویژه پیاده روی در بیمارانی كه دارای چربی خون بالایی هستند قادر است كلسترول یا چربی مضر خون (LDL كلسترول) را كاهش دهد و موجب افزایش چرب مفید HDL شود همچنین از اثرات ناشی از ازدیاد چربی در بروز بیماری‌های عروقی و سنگ صفراوی جلوگیری كند.

وی افزود: اگر پیاده روی با سرعتی بیشتر از ریتم پیاده‌روی معمولی با كفش، لباس راحت، فضای هموار و هوای پاكیزه باشد نتیجه مطلوبتر خواهد بود.

پوركاظمی ادامه داد: امروزه ثابت شده كه ورزش‌های مناسب در افرادی كه به دیابت مبتلا هستند وقتی انسولین نیز تزریق می‌كنند بسیار مفید است و مقاومت بدن را در برابر عوارض حاصله از این بیماری بیشتر می‌كند.

رئیس فدراسیون پزشكی ورزشی ایران خاطرنشان كرد: در مجموع پیاده‌روی كه یكی از ورزش‌های رایج بزرگسالان است می‌تواند از ابتلای افراد به دیابت پیشگیری كند.

شنبه 18/4/1390 - 14:24
اخبار

خبرگزاری فارس: مدیر مركز ازن‌سنجی ایران و خاورمیانه درباره وضعیت میزان تابش اشعه ماوراء بنفش (UV) در فصل تابستان جزئیاتی را اعلام كرد و گفت: با توجه به اینكه شاخص تابش این اشعه در كشور 14 سال است كه ثابت است علت هراس‌آفرینی و ایجاد تشویش اذهان عمومی توسط وزارت بهداشت را باید دید چیست.


مهرداد قطره سامانی در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس با انتقاد از اینكه چرا باید وزارت بهداشت كه دستگاه سنجش دقیق ماوراءبنفش (UV)را در اختیار ندارد نسبت به تشویش اذهان عمومی در جامعه اقدام كند، گفت: مركز ازن‌سنجی تنها مركزی است كه در خاورمیانه قادر به اندازه‌گیری این اشعه است و مرجع رسمی اعلام میزان این اشعه، این مركز است.

وی با اشاره به اینكه این مركز روزانه میزان ضخامت لایه ازن را اندازه‌گیری می‌كند، اظهار داشت: هر چه میزان ضخامت لایه ازن كم باشد میزان تابش اشعه UV هم افزایش می‌یابد. طول موج‌های بین 317 تا 400 نانومتر از اشعه ماوراء بنفش هیچ زیانی برای بشر ندارد و توسط بخار آب موجود در جو، جذب می‌شود.

میزان تابش اشعه ماوراءبنفش در كشور 14 سال است كه ثابت مانده است
--------------------------------------------------------------------------------------------

مدیر مركز ازن‌سنجی ایران و خاورمیانه با تأكید بر اینكه میزان تابش اشعه ماوراء بنفش در كشور هیچ تغییری نسبت به سال‌های گذشته نداشته است، گفت: میزان تابش اشعه ماوراءبنفش در كشور 14 سال است كه ثابت مانده است.

قطره سامانی ادامه داد: میزان تابش این اشعه در نیمكره شمالی كره زمین یكسان است و تابش این اشعه در نیمه دوم بهار و تابستان افزایش می‌یابد.

تابش شدید ماوراء بنفش از ساعت 14:30 تا 14:40 دقیقه هر روز در تابستان
--------------------------------------------------------------------------------------------

وی با تأكید بر اینكه بهتر است وزارت بهداشت به جای هراس‌آفرینی در جامعه، زمان تابش این اشعه را به مردم اعلام كند، گفت: میزان تابش شدید این اشعه در فصل تابستان تنها 10 دقیقه است كه طبق بررسی‌های انجام شده حدوداً از ساعت 14:30 تا 14:40 دقیقه هر روز در فصل تابستان است. در این 10 دقیقه میزان تابش اشعه UV بین 7 تا 10 و در مابقی ساعات نیز بین 2 تا 4 است.

مدیر مركز ازن‌سنجی ایران و خاورمیانه افزود: مردم می‌توانند در این زمان كوتاه حتی‌المقدور در سایه قرار بگیرند یا اگر اجباری به حضور در زیر نور خورشید دارند از كرم‌های ضدآفتاب و عینك‌های آفتابی استفاده كنند.

قطره سامانی تصریح كرد: 143 روز از سال كه از نیمه دوم بهار تا پایان تابستان طول می‌كشد شاخص تابش اشعه ماوراء بنفش در كشور بالاست یعنی زیر عدد 10 است و به حدی نیست كه به مردم هشدار بدهیم.

باید طبق قوانین بین‌المللی نسبت به اشعه ماوراءبنفش به مردم هشدار داد
---------------------------------------------------------------------------------------------

وی با بیان اینكه طی 14 سال گذشته شاخص تابش اشعه ماوراء بنفش در كشور ثابت بوده و در تمام این سال‌ها 143 روز میزان این تابش بالا بوده است، گفت: اگر می‌گوییم میزان تابش در این 143 روز بالا بوده است به این معنی نیست كه به حدی بالا بوده است كه باید به مردم اعلام شود. چون طبق قوانین بین‌المللی ما وظیفه داریم اگر میزان تابش اشعه ماوراء بنفش بالاتر از عدد 11 شد به مردم هشدار بدهیم كه خوشبختانه طی این سال‌ها به این عدد نرسیده‌ایم.

مركز ازن‌سنجی هر 2 ماه یك‌بار به مركز جهانی اشعه‌ماوراء بنفش گزارش می‌دهد
-------------------------------------------------------------------------------------------------

مدیر مركز ازن‌سنجی ایران و خاورمیانه با بیان اینكه ایران سیصد و سی و ششمین ایستگاه جهانی ازن را داراست، گفت: مركز ازن‌سنجی ایران تنها ایستگاه رسمی سنجش ازن استراتوسفری در ایران است كه اطلاعات خود را هر 2 ماه یك‌بار به مركز ازن و اشعه ماوراء بنفش جهانی در تورنتو كانادا ارسال می‌كند.

قطره سامانی ادامه داد: پس ما نمی‌توانیم اگر وضعیت میزان تابش اشعه ماوراء بنفش در مرحله هشدار باشد آن را مخفی كنیم. در حال حاضر عدد میزان تابش اشعه ماوراء بنفش در كشور حدود 8 است.

وی تأكید كرد: بر اساس قانون وزارت بهداشت نمی‌تواند میزان تابش اشعه ماوراء بنفش در كشور را اعلام كند چون دستگاه اندازه‌گیری دقیق آن را ندارد و اگر هم دستگاهی داشته باشد نمی‌تواند عدد تابش را اعلام كند تنها وضعیت ضعیف، متوسط و شدید را می‌تواند رؤیت كند.

به گزارش خبرگزاری فارس، یكی از تابش‌های خطرناك خورشیدی، اشعه ماوراء بنفش است. این اشعه در محدوده بینایی انسان نیست و نمی توان آن را دید به همین خاطر به آن نور تاریك نیز می‌گویند. پرتوهای ماوراء بنفش در طیف نور خورشید دارای طول موج كوتاه و انرژی زیاد است كه می تواند باعث بیماریهای پوستی، چشمی، تخریب ژنتیكی DNA و اختلال در سیستم ایمنی بدن، پیری زودرس و... در انسان شود.

شنبه 18/4/1390 - 12:32
اخبار
خودروهای پرنده که پیش فروش آنها از چند ماه قبل آغاز شده بود پس از صدور مجوزهای لازم از سوی سازمانهای هوانوردی کشور و امنیت جاده ای آمریکا از سال آینده وارد بازار می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رویای خودروهای پرنده که هم قادر به حرکت بر روی جاده ها هستند و هم می توانند پرواز کنند تا سال آینده رسما به واقعیت تبدیل می شود.

شرکت آمریکایی "ترافوجا" در ماساچوست از چند سال قبل در حال اجرای پروژه ای با عنوان Transition (فراگذاری) است.

این پروژه مربوط به وسیله نقلیه ای نیمه هواپیما و نیمه خودرو است. پس از ارائه طرحهای مفهومی اولیه، اولین پرواز آزمایشی در سال 2009  و پیش فروش این خودروها از ابتدای سال 2011، اکنون مقامات امنیت جاده ای آمریکا و سازمان هوانوردی کشور مجوز ورود این وسیله نقلیه دوگانه را به جاده های زمینی و مسیرهای هوایی صادر کردند.

این درحالی است که پس از سونامی ژاپن، تولید این هواپیما برای عرضه تجاری با مشکل مواجه شده است و بنابراین این خودروی پرنده از سال 2012 وارد بازار می شود.

قیمت این خودرو 200 هزار دلار در حدود قیمت یک خودروی فراری است. پیش خرید این وسیله نقلیه دوگانه با ثبت نام آنلاین و پرداخت 10 هزار دلار میسر است.

پنجره های Transition از جنس پلی کربنات است که می توانند در برابر برخورد احتمالی پرندگان مقاومت کنند. همچنین تایرهای این خودروی پرنده از نوع ویژه ای خواهند بود که هنگام فرود بر روی جاده و ادامه حرکت را امکانپذیر می کنند.

مالکان آینده این خودروی پرنده برای بلند شدن از روی زمین به 518 متر از فضای جاده نیاز دارند.

در میان سازندگان Transition مهندسان سابق ناسا نیز دیده می شوند. این کارشناسان معتقدند که این وسیله نقلیه دوگانه قادر است به راحتی در گاراژهای شخصی پارک شود و از بنزین معمولی خودروها استفاده کند.

این خودروی پرنده 5.8 متر (19 فوت) طول و تنها 5 فوت و 6 اینچ (در حدود یک متر و 68 سانتیمتر) پهنا دارد. زمانی که بالها باز می شوند پهنای آن به 23 فوت (8.23 متر) می رسد.

براساس گزارش Cnet، سرعت این وسیله دوگانه بر روی جاده به حداکثر 65 مایل بر ساعت (104 کیلومتر بر ساعت) و در هوا به 115 مایل بر ساعت (185 کیلومتر بر ساعت) می رسد.

رانندگان می توانند با فشار دادن یک دکمه در کمتر از 30 ثانیه این وسیله دو سرنشین را از حالت خودرو به حالت هواپیما تبدیل کنند.

شنبه 18/4/1390 - 12:31
لطیفه و پیامک

اس ام اس مخصوص حالگیری برای سربازی

 

از آن روزی که سربازی به پا شد-ستم بر ما نشد بر دخـــتران شد

بسوزد آن که سر بازی به پا کرد-تمام دخـــتران را چشم به راه کرد

 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

هر روز تنگ غروب تو سربازی

صفا داره لب مرز تیر اندازی

تا چهل چراغ پادگان روشن میشه

سر دیگ عدسی غوغا میشه

توی دیگ عدس ، افتاده یک مگس

بخورم ، نخورم گرسنه می مونم

قدر آش ننم رو حالا می دونم

 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

سر پستم رسیدم خوابم آمد - محبت های مادر یادم آمد

نوشتم نامه ای با برگ چایی - کلاغ پر میروم مادر کجایی

نوشتم نامه ای با برگ انگور - جدا گشتم دو سال از خانه ام دور

 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


به صف کردند تراشیدند سرم را

لباس ارتشی کردند تنم را

الهی خیر نبینی سر گروهبان

که امشب کردی تو مرا نگهبان

 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


غضنفر سربازیش تموم میشه، وقتی کارت پایان خدمتشو بهش میدن، نگاه میکنه میگه: ای بابا، من که ازینا چهارتا دارم! ...

 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

به سربازی روم با کوله پوشتی

به دستم داده اند یک نان خشکی

به خط کردن تراشیدم سرم را

لباس ارتشی کردن تنم را

لباس ارتشی رنگ زمین است

سزای هر جوان آخر همین است

 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


به عضنفر میگن چرا میری سربازی؟ میگه والا فقط به خاطر مرخصی هاش

شنبه 18/4/1390 - 12:30
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته