• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 10235
تعداد نظرات : 25
زمان آخرین مطلب : 1298روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دو نشانه اصلی ابتلا به تومور گوش را تشریح کرد.



به گزارش جام جم آنلاین از مهر، علی افتخاریان با اشاره به دو نشانه اصلی ابتلا به تومور گوش، گفت: در سنین بالا پیرگوشی دلیل عمده وزوز گوش است ولی در هر شرایط باید این مسئله جدی گرفته شود و جهت تشخیص علت آن اقدام به موقع انجام داد.

وی در آستانه برگزاری شانزدهمین کنگره بین‌المللی انجمن علمی جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن ایران اظهار داشت: این کنگره ۶ تا ۹ آذرماه سال جاری در مرکز همایش‌های رازی با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته برگزار می‌شود.

افتخاریان افزود: اتولوژی مربوط به بیماری‌های گوش و قاعده طرفی جمجمه بوده که شامل تومورها، مشکلات مادرزادی گوش و عفونت گوش و ... است.

وی در مورد تومورهای گوش، گفت: اکثر این تومورها با کم‌شنوایی و صداهای اضافه در گوش همچون وزوز گوش همراه هستند و علائم دیگری همچون درد، کمتر در مراحل اولیه با آن همراه است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ادامه داد: درمان تومورهای گوش از طریق جراحی است و به ندرت درمان‌های دیگر برای آن صورت می‌گیرد. البته تشخیص به موقع در درمان موفقیت‌آمیز این بیماری حائز اهمیت است.

وی بیان داشت: وزوز گوش علل مختلفی دارد و هر علتی در مسیر شنوایی می‌تواند سبب آن باشد و برای درمان آن باید ابتدا منشأ مشکل را پیدا کرد.

افتخاریان گفت: در سنین بالا پیرگوشی دلیل عمده وزوز گوش است ولی در هر شرایط باید این مسئله جدی گرفته شود و جهت علت آن اقدام به موقع انجام شود.

يکشنبه 11/9/1397 - 16:6
سلامت و بهداشت جامعه

چند روز پیش خبری با عنوان «کتاب دستورالعمل واکسیناسیون بالغین رونمایی می‌شود»، نظرم را جلب کرد. گویا قرار است این کتاب به صورت رایگان در اختیار همه پزشکان و متخصصان قرار بگیرد تا علاوه بر این‌که راهنمای کار آنها باشد، آگاهی پزشکان را نسبت به ضرورت تزریق این واکسن‌ها ارتقا دهد.



دکتر مینو محرز، متخصص سرشناس بیماری‌های عفونی و رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران با اعلام این خبر بر انجام برنامه واکسیناسیون منسجم بزرگسالان تاکید کرده و معتقد است، تدوین چنین برنامه‌ای علاوه بر پیشگیری از وقوع بسیاری از بیماری‌ها سبب کاهش هزینه‌های درمانی نیز می‌شود. ما هم به این بهانه با وی به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

برنامه واکسیناسیون سال‌هاست که با هدف پیشگیری از بیماری‌های مختلف به صورت وسیع و رایگان در کشور برای کودکان انجام می‌گیرد‌. حتی در برخی مناطق و روستاها پوشش واکسیناسیون کودکان به بالای 95‌درصد هم می‌رسد و این برنامه‌ها طبق الگوی وزارت بهداشت صورت می‌گیرد.

اما تا‌کنون برای بزرگسالان برنامه منظم و منسجمی در ارتباط با واکسیناسیون نداشته‌ایم‌. در حالی که این مساله روز‌به‌روز ضرورت بیشتری داشته و از طرفی برخی واکسن‌هایی که در کودکی تزریق شده، ضروری است که دوباره برای یادآوری در بزرگسالی تزریق و تکرار شود.

بزرگسالانی که باید واکسن بزنند

تقریبا برای تمام بزرگسالان، تزریق برخی واکسن‌ها همانند دوره کودکی ضروری است، اما شاید برای تعداد کمتری از آنان نیاز به تجویز انواع واکسن‌ وجود داشته باشد. اما بی‌شک در بالغین در گروه‌های خاص مانند افراد مسن، زنان باردار، افراد تحت شیمی درمانی یا بیماران با مشکلات قلبی یا ریوی این تاکید دو‌چندان است.

به بیان دیگر برای بیمارانی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند همچون بیماران مبتلا به سرطان یا افرادی که پیوند عضو شده‌اند، همچنین در افراد بالای 65 سال و بیماران گرفتار مشکلات مزمن مانند دیابت لازم است واکسن‌های مختلفی همچون واکسن آنفلوآنزا به صورت سالانه تزریق شود .

واکسن پنوموکوک (سینه پهلو )، تکرار واکسن کزاز، دیفتری و سیاه‌سرفه، واکسن مننژیت، واکسن زونا، هپاتیتB و برخی از واکسن‌ها برای پیشگیری از اسهال از جمله واکسن‌هایی است که برای بالغین توصیه می‌شوند که متأسفانه برنامه خاص و منسجمی در این زمینه ارائه
نشده است.

واکسن‌های مورد نیاز‌تان را فهرست کنید

واکسن‌هایی که به صورت اساسی در بالغین بیشتر مورد تاکید هستند شامل آنفلوآنزا، کزاز، هاری، پونوموکوک و هپاتیت B می‌شوند‌. در حال حاضر برای پیشگیری از عفونت اچ آی وی (‌ایدز) نیز تاکید به پرهیز از رفتارهای پر خطر می‌شود و واکسن مشخصی برای پیشگیری از آن وجود ندارد.

بر این اساس توصیه می‌شود بزرگسالانی که به دلایلی دچار ضعف سیستم ایمنی هستند، سالانه در ابتدای فصل سرما، یک دوز واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند.

همچنین دریافت یک دوز واکسن TDAP (کزاز، دیفتری، سیاه‌سرفه) و تقویت‌کننده Td (کزاز و دیفتری)، هر ده سال برای جلوگیری از این بیماری‌ها توصیه می‌شود.

افرادی که بیش از ۶۵ سال دارند، سیگاری هستند، آسم دارند یا ضعف سیستم ایمنی دارند، باید واکسن پونوموک دریافت کنند.

تزریق واکسن سرخجه نیز پیش از اقدام به بارداری توصیه می‌شود.

توصیه به تزریق واکسن‌های خاص

واکسن آبله‌مرغان و همین‌طور واکسن زونا جز واکسن‌های مهمی هستند که در بزرگسالان و بخصوص در بعضی گروه‌های خاص بالغین مورد تاکید هستند. بزرگسالان مبتلا به آبله‌مرغان در معرض خطر بالاتری از عوارض این بیماری هستند. به عنوان مثال ابتلا به آبله‌مرغان ممکن است در زنان باردار شدیدتر باشد و نیاز به مراقبت‌های اورژانس پزشکی داشته باشد. از آنجا که آبله‌مرغان در بزرگسالی، افراد را در معرض خطر زونا قرار می‌دهد، تزریق واکسن آبله‌مرغان می‌تواند در برابر زونا نیز ایمنی ایجاد کند.

همچنین تزریق واکسن‌هایی مانند واکسن اچ.پی.وی (زگیل تناسلی)، واکسن کزاز و آنفلوآنزا جزو واکسن‌هایی هستند که با توجه به شرایط و سن در هردو گروه زن و مرد در سنین و دوره‌های خاص توصیه شده‌اند. تزریق این واکسن برای دختران و پسران طی 9 تا ۲۶سالگی می‌تواند صورت بگیرد.

سازمان پیشگیری از بیماری‌ها همچنین توصیه می‌کند افراد پیش از سفر به برخی کشورها واکسن‌هایی را دریافت کنند. انجام این واکسیناسیون‌ها باید چهار تا شش هفته قبل از رفتن به سفر صورت بگیرد.

يکشنبه 11/9/1397 - 16:6
سلامت و بهداشت جامعه

یافته‌های پژوهشی جدید نشان می‌دهد غذایی خوشمزه می‌تواند جزئی از یک رژیم سالم باشد و منجر به اضافه وزن هم نشود.

 



به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران، پاستا نمونه‌ای از کربوهیدرات‌های تصفیه شده است، این دسته از کربوهیدرات‌ها پیش از این به عنوان یکی از عواملی که منجر به اپیدمی اضافه وزن می‌شوند، شناخته شده بودند، چرا که کربوهیدرات‌های تصفیه شده می‌توانند به سرعت جذب جریان خون شوند.

با این حال شاخص گلیسمیک پاستا پایین است و بنابراین خوردن پاستا سطح قند خون را به اندازه دیگر کربوهیدرات‌ها افزایش نمی‌دهد.

پژوهشگران بیمارستان سنت مایکل تحلیلی سیستماتیک روی همه داده‌های مربوط به آزمایش‌های کنترل شده تصادفی انجام دادند. آنها از میان حدود 2500 مشارکت کننده 30 مورد را یافتند که پاستا را به جای سایر کربوهیدرات‌ها و به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم با شاخص گلیسمیک پایین مصرف می‌کردند.

جان سیونپیپر سرپرست این پژوهش که در مرکز تغذیه بالینی و اصلاح ریسک مشغول به کار است، می‌گوید: این پژوهش نشان می‌دهد که خوردن پاستا منجر به اضافه وزن یا افزایش چربی خون نمی‌شود؛ در واقع نتایج آزمایش نشان می‌دهد که پاستا می‌تواند منجر به کاهش جزئی وزن هم بشود بنابراین برخلاف نگرانی‌های قبلی شاید بتوان گفت پاستا می تواند جزئی از یک رژیم غذایی سالم مانند رژیم غذایی با شاخص گلیسمیک پایین باشد.

شرکت کنندگان در این آزمایش به طور متوسط هفته ای 3.3 بار پاستا خوردند که هر بار آن معادل تقریباً یک نصف فنجان پاستای پخته شده بود.

شرکت کنندگان پس از دوره ای دوازده هفته‌ای حدوداً نیم کیلو کاهش وزن داشتند.

نویسندگان این پژوهش تأکید دارند که یافته‌های آن ها در حالتی درست است که پاستا در کنار دیگر غذاهای با شاخص گلیسمیک پایین و به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی با شاخص گلیسمیک پایین مصرف شود.

پژوهشگران معتقدند برای این که مشخص شود که آیا مصرف پاستا به عنوان بخشی از رژیم‌های غذایی سالم دیگر منجر به کاهش وزن خواهد شد به تحقیقات بیشتری نیاز است.

يکشنبه 11/9/1397 - 16:5
سلامت و بهداشت جامعه

تخم گشنیز دارای خواص متعددی بوده و سرشار از پتاسیم، آهن، ویتامین های A، K، و C، اسیدفولیک و منیزیم است.

 



به گزارش جام جم آنلاین از مهر، تخم گشنیز مملو از خواص آنتی اکسیدانی و فیبر رژیمی است که می تواند موجب افزایش عملکرد کبد و همچنین تنظیم حرکات روده شود. همچنین به خاطر وجود خواص آنتی اکسیدانی به درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا کمک می کند.

این دانه شگفت انگیز دارای فواید ضدباکتریایی است که می تواند به رهایی از وبا، تیفوئید و مسمومیت غذایی کمک کند.

طبق یافته های مطالعاتی دانه گشنیز می تواند به مقابله با دیابت هم کمک کند. به گفته محققان، عصاره دانه گشنیز حاوی برخی ترکیبات است که در زمان ورود به خون منجر به ترشح انسولین و حرکت شبه انسولین می شود که میان گلوکز را کنترل می کند.

همچنین برخی مطالعات هم نشان می دهند مصرف تخم گشنیز موجب افزایش ترشح انسولین از سلول های بتا لوزالمعده می شود.

محققان موسسه تحقیقاتی فلوریدا هم دریافتند تخم گشنیز دارای اتانول است که میزان گلوکز خون یا قندخون را کاهش می دهد.

با این حال محققان توصیه می کنند افراد دیابتی که تحت مصرف دارو برای کاهش میزان قندخون شان هستند قبل از مصرف تخم گشنیز با پزشک مشورت نمایند.

يکشنبه 11/9/1397 - 16:4
سلامت و بهداشت جامعه

یک متخصص جراحی دهان، فک و صورت با اشاره به مهم ترین علامت سرطان دهان، گفت: مصرف غذاهای خیلی تند، استعمال سیگار و الکل می‌تواند سبب بروز سرطان دهان شود.

 



به گزارش جام جم آنلاین از مهر، عطا قره چه‌ای در آستانه برگزاری سمپوزیوم افق‌های جدید ۲۰۲۰ در زمینه ایمپلنت، زیبایی و بازسازی استخوان در ارتباط با سرطان دهان، اظهار داشت: جراحی‌های مربوط به سرطان دهان از مواردی است که ارجاعات زیادی از کشور آذربایجان در ایران دارد و تجهیزات پزشکی این جراحی‌ها در کشور ما جهت ارائه خدمات پیشرفته بوده و سطح پزشکان ما نیز نسبت به سایر کشورهای منطقه و جهان بالا است.

وی افزود: برگزاری سمپوزیوم افق‌های جدید ۲۰۲۰ در زمینه ایمپلنت، زیبایی و بازسازی استخوان علاوه بر اینکه می‌تواند سبب موفقیت در حوزه توریسم درمانی شود نتایج موثر دیگری نیز به همراه داشته و در پیشرفت موفقیت‌ها حائز اهمیت است. البته برای اینکه بیماران در این زمینه خدمات لازم را دریافت کنند در حال حاضر لازم است که به کشور منتقل شوند و با تدابیری که کلینیک مدرن فراهم اورده است این امر سهولت پیدا خواهد کرد.

این متخصص جراحی دهان، فک و صورت در ارتباط با علائم سرطان دهان، ادامه داد: هر زخمی در داخل دهان که بعد از دو هفته بهبود نیابد باید از آن نمونه‌برداری شود که البته زخم‌های دهان می‌تواند با سوزش و درد همراه باشد. لذا در صورت بروز زخم‌های طول‌کشنده باید حتماً به پزشک مراجعه شود.

قرچه‌ای با اشاره به اینکه ضایعات دهان ۶ درصد کل ضایعات سرطانی بدن را تشکیل می‌دهد، گفت: علت اصلی این سرطان در کشورهای مختلف متفاوت است ولی مصرف غذاهای خیلی تند، استعمال سیگار و الکل می‌تواند سبب بروز این سرطان شود.

این فلوشیپ جراحی انکولوژی سر و گردن با بیان اینکه توانایی‌هایی که در حوزه جراحی‌های سر و گردن و در زمینه سرطان دهان انجام می‌شود در این سمپوزیوم ارائه و جدیدترین شیوه‌های درمانی مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد، گفت: برگزاری این سمپوزیوم و ارائه شیوه‌های جدید درمانی نوعی صادرات علمی محسوب می‌شود و علاوه بر ارز آوری در توسعه روابط بین‌الملل، انتقال فرهنگ ایرانی، گسترش روابط دانشگاهی حائز اهمیت است.

سمپوزیوم افق‌های جدید ۲۰۲۰ در زمینه ایمپلنت، زیبایی و بازسازی استخوان ۲۹ آذر ۹۷ برگزار می شود.

يکشنبه 11/9/1397 - 16:3
سلامت و بهداشت جامعه

به گفته محققان، برگ بو دارای خواص ضدباکتریایی، ضدقارچی، ضدالتهابی، و مدَر است که می تواند به کنترل قندخون هم کمک کند.



به گزارش جام جم آنلاین از مهر، برگ بو مملو از فیتومغذی های است که در مقابله با بیماری های قلبی-عروقی نظیر حملات قلبی و سکته مفید هستند. بعلاوه این گیاه می تواند به افراد دیابتی در کنترل قندخون شان نیز کمک کند.

به گفته محققان، فعالیت فیزیکی منظم و رژیم غذایی متعادل می تواند در کنترل دیابت موثر باشد. آنتی اکسیدان های موجود در برگ بو می تواند به بدن در تولید موثر انسولین کمک کرده و از اینرو برای افراد دیابتی مفید است.

طبق نتایج یک تحقیق دیگر، گنجاندن ۱ تا ۳ گرم برگ بو در رژیم غذایی به مدت یک ماه می تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع۲ در تنظیم قندخون شان کمک کند، چراکه برگ بو موجب بهبود عملکرد انسولین شان می شود.

این گیاه دارویی حاوی مواد فیتوشیمیایی و اسانس های است که تاثیر کاهش قندخون در افراد دیابتی دارد. از اینرو مصرف این گیاه دارویی موجب افزایش متابولیسم گلوکز و انسولین می شود.

محققان همچنین دریافتند پلی فنول موجود در برگ بو نیز در کنترل قندخون تاثیر دارد.

يکشنبه 11/9/1397 - 16:1
سلامت و بهداشت جامعه

سنگ کلیه توده های سختی هستند که در مجاری ادرار تشکیل می شوند و در صورت گیر کردن و دشواری به هنگام عبور از مجرا می توانند موجب بروز علائم دردناکی شوند.

 



به گزارش جام جم آنلاین از مهر، مرکز پزشکی دانشگاه مریلند آمریکا به برخی از علائم شایع سنگ کلیه به شرح زیر اشاره می کند:

- درد مداوم در یک ناحیه از پشت بدن در حول قسمت کمر که به سمت کشاله ران کشیده می شود. این درد برخی اوقات تسکین یافته اما مجددا بازمی گردد.

- احساس ناراحتی که با هیچ نوع تغییری در موقعیت بدن تسکین نمی یابد.

- حالت تهوع و استفراغ.

- ادرار خونی.

- تکرر ادرار یا احساس داشتن ادرار یا درد و سوزش در زمان ادرار کردن.

- تب و لرز که می تواند نشانه عفونت باشد و نیاز به درمان توسط پزشک دارد.

يکشنبه 11/9/1397 - 16:1
سلامت و بهداشت جامعه

یک متخصص اپیدمیولوژی، سرطان معده را سومین علت مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در جهان خواند و درباره این بیماری توضیح داد.

 



به گزارش جام جم آنلاین، قباد مرادی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: سرطان معده چهارمین بدخیمی در مردان و پنجمین سرطان شایع در زنان در سراسر جهان است.

وی تصریح کرد: اگر چه میزان بروز و مرگ‌ومیر سرطان معده در اکثریت کشورهای آسیا، در سال‌های اخیر کاهش کمی داشته، اما این بیماری هنوز یکی از مشکلات سلامت عمومی در این کشورها است.

این متخصص اپیدمیولوژی با بیان اینکه بروز و مرگ‌ومیر این بیماری براساس منطقه جغرافیایی، وضعیت اقتصادی_اجتماعی و فرهنگی متفاوت است، افزود: به منظور کاهش بار اقتصادی - اجتماعی مرتبط با سرطان معده، شناسایی و مدیریت گروه‌های پرخطر دارای اهمیت بالایی است.

وی گفت: سرطان معده یک بیماری چند علیتی است و عوامل متعددی از جمله سن، جنسیت مرد، وضعیت اقتصادی اجتماعی، سابقه خانوادگی، عفونت هلیکوباکتر پیلوری، زخم معده، مصرف مواد غذایی غنی شده با نمک و ترکیبات نیترات مانند انواع سوسیس و کالباس و عادات غذایی ناسالم از عوامل خطر مهم سرطان معده به خصوص در کشورهای در حال توسعه است.

متخصص اپیدمیولوژی عنوان کرد: عفونت هلیکوباکتر پیلوری عامل مهم در ایجاد زخم معده است. این عفونت از قوی‌ترین عوامل خطر سرطان معده در سراسر جهان است.

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال میلادی ۲۰۱۴ در ایران، سرطان معده در مردان شایع‌ترین سرطان و در زنان سومین سرطان بعد از سرطان پستان بوده است.

وی افزود: میزان بروز کمتر سرطان معده در زنان نسبت به مردان ممکن است به دلیل مواجهه کمتر زنان با عوامل خطر مختلف مانند سیگار کشیدن و مصرف الکل و مواجهه با سطوح بالاتر استروژن در طول دوره زندگی خود باشد.

این متخصص اپیدمیولوژی با اشاره به اینکه در ایران برخلاف کشورهای پیشرفته میزان بروز سرطان معده در حال افزایش است، گفت: این افزایش در استان کردستان که یکی از استان‌های غربی کشور است قابل توجه است.

مرادی خاطرنشان کرد: عوامل زیادی از جمله ویروس‌ها، باکتری‌ها، عوامل شیمیایی، فیزیکی، ژنتیکی و فامیلی در بروز سرطان‌ها دخیل است.

وی در پایان یادآور شد: از آنجایی که در سرطان‌ها، پیشگیری اولیه بیشتر بر کاهش خطر ابتلا و کاهش عوامل خطرزا در افراد سالم و پیشگیری ثانویه بر تشخیص سریع و غربالگری و کنترل فرایند سرطان تاکید دارد، توصیه می‌شود که مردم در سنین بالای ۴۰ سالگی علایمی مانند زخم معده، درد شکمی، نفخ و خونریزی گوارشی را جدی بگیرند و به پزشک مراجعه کنند.

يکشنبه 11/9/1397 - 15:59
سلامت و بهداشت جامعه

دبیر انجمن رادیوتراپی انکولوژی با اشاره به ۵ آزمایش ضروری که زنان باید انجام دهند، گفت: از هر۱۲ زن ایرانی یک نفر مبتلا به سرطان سینه می‌شود و این در حالی بوده که این سرطان تا حدود زیادی قابل پیشگیری است.


به گزارش جام جم آنلاین، حسین فودازی در گفتگو با فارس در ارتباط با سرطان سینه در زنان اظهارداشت: از هر۱۲زن ایرانی ۱ نفر مبتلا به سرطان سینه می‌شود و این در حالی بوده که این سرطان تا حدود زیادی قابل پیشگیری است.

وی بیان داشت: افرادی که سابقه فامیلی ابتلا به سرطان سینه دارند باید نسبت به غربالگری این سرطان در خود بیشتر حساس باشند و نسبت به انجام سونوگرافی و ماموگرافی اقدام کنند. همچنین باید از مشورت های پزشک خود در این زمینه غافل نشوند.

دبیر انجمن رادیوتراپی انکولوژی با تاکید بر اینکه زنان لمس هر توده و تغییر شکل غیر عادی و ترشح را باید جدی گرفته و در اسرع وقت برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنند، گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط دانشمندان مشخص شده احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنانی که سحرخیزتر هستند، نسبت به کسانی که تا دیر وقت بیدار می‌مانند، تا ۴۰درصد کمتر است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس پیش بینی محققان تا سال ۱۴۱۰ آمار ابتلا به سرطان سینه ۲برابر می‌شود، عنوان کرد: تغذیه نامناسب، چاقی، دیر ازدواج کردن و دیر بچه دار شدن از جمله دلایل ابتلای زنان به سرطان سینه است بنابراین با مصرف مواد غذایی سالم و ورزش و تحرک و سایر عوامل می توان تا حدود زیادی از ابتلا به سرطان سینه پیشگیری کرد.

دبیر انجمن رادیوتراپی انکولوژی در مورد 5 آزمایش ضروری برای زنان خاطرنشان کرد: آزمایشات سنجش تراکم استخوان، تست HPV برای شناسایی بیماری زگیل تناسلی، ماموگرافی جهت تشخیص به موقع سرطان سینه، قندخون برای پیشگیری از دیابت و آزمایش پاپ اسمیر برای بررسی سرطان دهانه رحم برای زنان ضروری است و باید جهت انجام آن اقدام کنند.

يکشنبه 11/9/1397 - 15:58
سلامت و بهداشت جامعه

افتادگی لگن در اصطلاح عامیانه به معنای قرینه نبودن دو طرف لگن است که باعث بروز مشکلاتی در هنگام راه رفتن یا بلند کردن اشیا می‌شود. افتادگی لگن به دلایل مختلفی بروز می‌کند که به ترتیب شیوع، دررفتگی مادرزادی لگن، اختلاف طول دو اندام، یا ماهیت نا‌فرم عضلات تحتانی یا ستون فقرات از عوامل بروز بیماری است.

 



باید این نکته را همیشه در نظر داشت که دررفتگی زمانی جدی و خطرناک می‌شود که در زمان تولد ایجاد شده باشد، اما بموقع تشخیص داده نشود. دکتر تقی بغدادی، فوق‌تخصص ارتوپدی اطفال، توضیحاتی را در این باره ارائه می‌دهد.
مفصل لگن در سه ماهه اول دوره جنینی شکل می‌گیرد و بتدریج تکامل پیدا می‌کند. در سه ماهه آخر دوره جنینی وزن کودک بتدریج از حدود 800 گرم به 5/3 کیلوگرم می‌رسد و در نتیجه محیط برای جنین تنگ‌تر می‌شود. همین حالت فشردگی همراه با شلی رباط که جنبه ارثی دارد یکی از عواملی است که می‌تواند در فرآیند شکل‌گیری طبیعی مفصل لگن اختلال ایجاد کند.

به طور خلاصه دو عامل زیر سبب می‌شوند تا مفصل لگن شکل طبیعی به خود نگیرد:

زمینه ارثی و ژنتیک مثل شلی رباط‌ها و مفاصل

طرز قرار گرفتن جنین و فشارهای وارده به آن

در چنین شرایطی سر استخوان‌های ران یا کاملا از حفره خارج می‌شوند یا در حالت نزدیک شدن به سمت خارج قرار می‌گیرند (در این خصوص اصطلاح دیسپلازی را به کار می‌بریم که می‌تواند از یک نیمه دررفتگی تا دررفتگی کامل باشد).

تشخیص دیسپلازی هیپ در ابتدا با معاینه و در صورت تشخیص پزشک و برای انجام معاینه دقیق‌تر با استفاده از وسایل کمک‌تشخیصی مثل سونوگرافی در چهار ماهه اول یا رادیوگرافی بعد از چهار ماهگی انجام می‌شود.

زمان طلایی را از دست ندهید

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا همه موارد دیسپلازی یا همان افتادگی لگن در هفته‌های اول قابل تشخیص است؟ در ابتدا باید بگوییم همه موارد فقط با معاینه قابل تشخیص نیست. درست است که حتی نمونه‌هایی از بیماری دیسپلازی با وجود انجام سونوگرافی هم تشخیص داده نمی‌شوند، اما برای تشخیص بهتر انجام سونوگرافی در بعضی کشورها برای همه نوزادان ضروری است و به طور کلی آزمایش سونوگرافی در بیشتر کشورها در نوزادانی‌که همراه با یک عامل مساعدکننده متولد می‌شوند، اجباری است.

انجام سونوگرافی در شرایطی ضروری تلقی می‌شود که نوزادانی همراه با یک یا دو قل دیگر متولد می‌شوند یا در رحم مادر فشاری را متحمل شده‌اند‌. همچنین در مادرانی که زخمی در رحم، رحم دوشاخه، فیبرم بزرگ یا مایع کم آمنیوتیک اطراف جنین دارند، انجام سونوگرافی برای تشخیص دررفتگی لگن نوزاد الزامی است .

هریک از عوامل گفته شده می‌توانند سبب شوند تا سر استخوان‌های ران داخل حفره مربوط یا اصلا بدرستی سرجایش قرار نگیرد یا تا حدودی بیرون باشد.

تشخیص بموقع را جدی بگیرید

درمان به محض تشخیص داده شدن شروع می‌شود. در یک کلام بیماری دیسپلازی هرچه زودتر تشخیص داده شود، نتیجه درمان بهتر است. با تشخیص بموقع از زمان تولد تا شش ماهگی و درمان غیرجراحی که بستن لگن را میسر می‌کند می‌توان لگن را در وضع مناسب قرار داد.

اما بعد از شش ماهگی درمان کمی پیچیده‌تر می‌شود و به جراحی پا یا جا انداختن نیاز دارد که انجام این مراحل درمان مستلزم بیهوشی است. حتی در این مرحله هم جراحی با بالا رفتن سن دشوارتر می‌شود. معمولا تا 18ماهگی جراحی شامل بافت نرم است و بعد از آن عمل استخوانی لازم است.

علائمی که پنهان‌ هستند

در ماه‌های اول بعد از تولد ممکن است علائم زیادی که نظر والدین را جلب کند، وجود نداشته باشد، و‌لی هرچه سن شیرخوار بیشتر شود علائم هم بیشتر می‌شوند. شایع‌ترین علامت در مواردی که یک طرف محدودیت باز‌شدن در اندام تحتانی از هم (‌از هم دور شدن) دارد، اختلاف طول دو اندام است که با افزایش سن بیشتر می‌شود. علامت دیگر بعد از راه افتادن است که کودک می‌لنگد و در حالت اختلال یکطرفه، با کوتاهی پا همراه است و در اختلال دو طرفه لنگیدن مخصوص اندامی است که روی زمین قرار می‌گیرد و تنه به همان طرف منحرف می‌شود.

علت‌های دیگر هم دخیل‌ هستند

از مشکلات مربوط به لگن نوزادان بعد از تولد که معمولا نادر است یکی ناهنجاری‌های مربوط به کوتاه بودن استخوان ران است که درجات مختلفی دارد و به درمان‌های جراحی مقعدی نیاز است.

در نوزادان بخصوص نوزادان نارس به علت مقاومت کم، بیشتر احتمال ابتلا به عفونت‌های لگن وجود دارد. این بیماری گرچه نادر است، ولی بسیار اهمیت دارد و تشخیص بموقع بسیار در روند درمان تاثیرگذار است. عفونت مفصل هیپ در نوزادان بیماری اورژانس محسوب می‌شود که باید به محض تشخیص درمانش شروع شود. در بیشتر موارد درمان قطعی جراحی است که هر چقدر زودتر و در 24 ساعت اول انجام شود، نتیجه بهتر به دست می‌آید. تشخیص و درمان دیرهنگام باعث تخریب ران و استخوان لگن می‌شود.

يکشنبه 11/9/1397 - 15:57
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته