• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 6272
تعداد نظرات : 670
زمان آخرین مطلب : 4645روز قبل
ازدواج و همسرداری
ـ بیشتر مشاجره‌های لفظی میان زن و شوهرها از حرف‌هایی که میان آن‌ها رد و بدل می‌شود، برمی‌خیزد؛ حرف‌هایی که یا نشان‌دهنده‌ی اختلاف نظر درباره‌ی عقاید و سلایق آن‌هاست یا قرار است منجر به یک تصمیم مشترک برای یکی از امور زندگی شود. اما چرا این اختلافات در دوران آشنایی پیش از ازدواج مجال بروز پیدا نمی‌کنند؟

دلیل اول آن است که تا زمانی که دو نفر زیر یک سقف نروند و زندگی مشترکشان را شروع نکنند، کمتر ممکن است حرف‌هایی از این دست پیش بیاید و دلیل دیگر آن‌که اگر هم پیش بیاید، رودربایستی‌ها و ملاحظات باعث می‌شود، طرفین حرف خود را فروبخورند.
پس اگر دختر و پسر در دوران آشنایی پیش از ازدواج در چنین مواردی حرفی پیش بکشند و بدون خودسانسوری و واقع‌بینانه نظر خود را بگویند و نظر طرف مقابل را بشنوند، می‌توانند دوران زناشویی بهتری را برای خود متصور باشند.

دقت کنید که هیچ‌یک از محورهای پیشنهادی گفت‌وگو که در ادامه می‌خوانید، برای ارزش‌گذاری رفتار شما یا طرف مقابلتان نیست؛ هدف، تنها روشن شدن تفاوت‌ها است. تفاوت‌هایی که اغلب یکی از این سه حالت را دارند: مفید و مکمل هم، قابل اغماض و مدیریت، غیرقابل اغماض و مدیریت‌.
محاسن خانواده‌ها؛ محور اول

هر یک از طرفین، ابتدا از نظر خود، محاسن خانواده‌ای را که در آن بزرگ شده‌ است، برشمرده و سپس به طرف مقابل فرصت دهد تا بگوید آیا او هم مواردی را که به‌عنوان ارزش‌ها و محاسن خانواده‌ی همسر آینده‌اش شنیده است، «ارزش» و «حُسن» می‌داند؟
نکته: ممکن است رفتاری که شما همیشه به‌عنوان یکی از خوبی‌های خانواده و اقوام خود می‌پنداشته‌اید، در نظر همسر آینده‌تان، یک رفتار ناپسند یا مشکل‌ساز تلقی شود.
معایب خانواده‌ها؛ محور دوم

هریك از طرفین، ابتدا باید بر اساس معیارهای عرفی جامعه، معایب خانواده‌ای را كه در آن بزرگ شده است، برشمرده و بگوید كه آیا این معایب در زندگی شخصی و مشترك با همسر آینده‌اش مشكل‌ساز خواهد بود یا نه؟ (اگر مشكل‌ساز خواهد بود، تا چه اندازه؟)
همچنین صادقانه بگوید كه افكار و رفتار خودش نیز تحت تأثیر این خلقیات غلط خانوادگی هست یا نه؟ (اگر تحت تأثیر است، تا چه اندازه؟)
سپس طرف مقابل بدون تعارف و رودربایستی باید بگوید كه آیا می‌تواند با چنین روحیاتی كنار بیاید یا نه؟
زمان بچه‌دار شدن؛ محور سوم

هریك از طرفین باید نظر خود را درباره‌ی زمان بچه‌دار شدن بگوید.
ممکن است شما معتقد باشید بلافاصله پس از ازدواج باید بچه‌دار شد. این عقیده تنها مختص به کسانی که دیر ازدواج می‌کنند و نگران فاصله‌ی سنی خود و فرزندشان هستند نیست، بل‌که کسانی هم هستند که معتقدند با زود آمدن بچه، زن و شوهر بیشتر وابسته‌ی هم می‌شوند و رفتارهای کودکانه‌ی خود را  زودتر کنار می‌گذارند.
در این میان عده‌ای هم معتقدند همین‌طور که زندگی سر و سامان می‌گیرد، بچه‌ی زودآمده هم از آب و گل در می‌آید و همه‌ی دردسرهای اول زندگی با هم تمام می‌شود.
اما شاید طرف مقابل شما از آن‌هایی باشد که معتقدند چند سال اول زندگی را باید در غیاب بچه خوش بود و گشت و گذار کرد یا از آن‌هایی که عقیده دارند تا رفاه کامل برقرار نشود، نباید بچه‌دار شد. پس در این موارد به صراحت صحبت کنید.
تعداد بچه‌ها؛ محور چهارم
هریك از طرفین باید نظر خود را درباره‌ی تعداد بچه‌ها بگوید.
ممکن است شما معتقد به تک‌فرزندی باشید و معتقد باشید یک ده آباد بهتر از صد شهر خراب است و یا اصلا حوصله‌ی بیش از یک بچه را نداشته باشید.
شاید هم برعکس؛ عقیده داشته باشید که بچه‌ی یکی‌یک‌ دانه، خل و دیوانه می‌شود و بچه باید هم‌بازی داشته باشد و یا بیش از یکی باشد تا در سنین بالاتر تنهایی شما را بیش‌تر پر کند.
حالت دیگر این است که شما معتقد به جوری جنس باشید؛ یعنی بگویید بچه‌دار شدن را باید حتی‌الامکان تا وقتی هم که فرزند پسر داشت و هم فرزند دختر ادامه داد.
پس عقیده‌ی ‌خود را ـ هرچه که هست ـ در این مورد پنهان نکنید.
تربیت بچه‌ها؛ محور پنجم
هریك از طرفین باید نظر خود را درباره‌ی نحوه‌ی تربیت بچه‌ها بگویند.
ممکن است شما معتقد باشید که هنوز هم روش‌های سنتی تربیت و سخت‌گیری به بچه از همان سنین طفولیت، مطمئن‌ترین راه برای حفظ او در مسیر صحیح رشد فکری است.
شاید هم معتقد به روش‌های نوین تربیتی باشید و یادگیری روش درست تربیت بچه را مستلزم مطالعه‌ی کتاب‌های روان‌شناسی تربیت بدانید.
کسانی هم هستند که می‌گویند باید کتاب‌های تربیتی را خواند اما این روش‌ها را با در نظر گرفتن واقعیات و شرایط فرهنگی جامعه به‌کار بست.
در هرحال فراموش نکنید که در بحث تربیت، جدال سخت‌گیران و آسان‌گیران و نیز نبرد سنت و مدرنیزم یکی از زمینه‌های بروز اختلاف است.
دایره‌ی همدلی و پایبندی؛ محور ششم
همدلی و پایبندی برای هرکس تعریف خاص خود را دارد.
ممکن است شما نوع برخورد یا نوع پوشش همسرتان در محافل خانوادگی یا عمومی را نشان‌دهنده‌ی میزان پایبندی او به زندگی مشترکتان بدانید.
یا ممکن است شما به همسرتان اعتماد کامل داشته باشید، اما باز هم به‌خاطر ناپسند شمردن رفتارهای برخی اشخاص دیگر ـ اعم از مرد و زن و فامیل و غیرفامیل ـ متوقع همدلی و همکاری او در محدود کردن ارتباطات‌ خود با آن‌ها باشید.
این هم ممکن است که شما نگران گذشته‌ی نامزدتان باشید.‌
اما درهرحال دو چیز را از یاد مبرید:
اول این‌که؛ هرگز نمی‌توانید متوقع قطع ارتباط همسرتان با والدینش باشید.
دوم این‌که؛ از ماجراهای گذشته‌ی خود، آن‌چه را که ممکن است در آینده برای زندگی مشترکتان مشکل‌ساز شود، ناگفته نگذارید و متقابلا به نامزدتان نیز این را یادآور شوید، اما در گذشته‌ی یکدیگر بیش از این جست‌وجو نکنید.
خرج کردن؛ محور هفتم
از نظر شما چه هزینه‌هایی خرج لازم و چه هزینه‌هایی خرج زائد هستند؟
ممکن است کاری که شما به حساب صرفه‌جویی خود می‌گذارید، همسر آینده‌ی شما به پای خساست شما بگذارد.
در اطراف خود، چه کسی را ولخرج، چه کسی را خسیس و چه کسی را مدبر می‌دانید؟ نمونه‌هایی از ولخرجی، خساست و تدبیر آن‌ها را مثال بزنید.
مثلا ممکن است شما هدایا و کادوهای متقابل مناسبتی را باعث افزایش محبت بین اعضای خانواده یا اقوام بدانید و ممکن است آن را نوعی ولخرجی و عرصه‌ای برای بروز چشم و هم‌چشمی‌ها تلقی کنید.
شاید هم نفس عمل را ستایش کنید اما معتقد باشید که باید در هر مورد، فراخور حال عمل کرد.
یا ممکن است صرف ناهار و شام را در بیرون از منزل، یک تفریح خوب یا یک ولخرجی بی‌مورد به حساب آورید.
نظرتان در مورد خرج کردن برای سرگرمی‌هایی مثل مسافرت، شهربازی، سینما، تآتر، گالری‌های هنری و کنسرت‌های موسیقی یا میهمانی دادن چیست؟
پیشرفت مالی؛ محور هشتم
آیا شما فکر می‌کنید که طی هر یک‌ سال باید پیشرفت‌های مهمی در زندگی‌تان محقق شود یا در عرض کمتر از یک ‌سال؟
آیا شما فقط خودتان را به عنوان مدیر برنامه‌های کاری و مالی خود قبول دارید یا همسرتان را نیز به ‌عنوان کسی که از مسائل کاری و مالی شما خبر دارد، مشاور و حتی مدیر خوبی برای برنامه‌های‌تان می‌دانید؟
به عنوان مثال؛ آیا شما فکر می‌کنید فعلا بیش از این نمی‌توان برای تغییر شرایط مالی و ارتقای وضعیت شغلی کاری کرد یا معتقدید که دو فکر بهتر از یک فکر جواب می‌دهد و همفکری با همسرتان در این مورد، می‌تواند منشاء تحول باشد؟
آیا شما معتقدید که زن نیز باید در این مسیر با شوهر خود همراه شود و بیرون از خانه شغلی داشته باشد؟
نهایت پیشرفت برای شما چیست؟ تصاحب یک خانه‌ی مناسب و یک اتومبیل؟ تصاحب یک خانه مجلل در بالای شهر و یک اتومبیل مدل‌بالا و یک ویلا در منطقه‌ای خوش‌ آب و هوا؟ یا...؟
اوقات فراغت و امور منزل؛ محور نهم

به نظر شما ایام تعطیل و اوقات فراغت برای چه کاری است؟
امور منزل و کارهای عقب‌افتاده؟ استراحت؟ تفریح؟ مطالعه؟ اهمیت هرکدام از این موارد برای شما چه‌قدر است؟ بیشتر اهل کدام‌یک از این کارها هستید؟
آیا حاضرید وقتی که نیاز به استراحت ندارید، بدون دلخوری از سر رفتن حوصله‌تان، فرصت استراحت به همسرتان بدهید؟
به نظر شما همکاری شوهر در انجام امور منزل ـ جمع ‌و جور، رُفت ‌و روب، شست ‌و شو، آشپزی، خرید مایحتاج روزانه، امور بچه‌ها و... ـ تا چه‌‌ اندازه باید باشد؟ برای روشن شدن این میزان، درصد بگویید.
چه کارهایی برای اوقات فراغت روزانه و چه کارهایی برای ایام تعطیل مناسب‌اند؟
تماشای فیلم را در منزل ترجیح می‌دهید یا سینما؟
مطالعه را مفید می‌دانید یا ضروری؟
چه‌قدر میهمانی رفتن یا میهمانی دادن را دوست دارید؟
دوست دارید چه‌مقدار از اوقات فراغت خود را دو نفری و چه‌مقدار از آن را در جمع دوستان و آشنایان بگذرانید؟
چه‌قدر اهل سفر هستید و چه‌ گونه مسافرتی را دوست دارید؟
آیا قدم زدن در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر را دوست دارید؟
آیا...؟
صمیمیت و احترام؛ محور دهم
دایره‌ی پرهیز از توهین و حفظ احترام طرفین در هنگام بروز اختلافات و مشاجره‌های لفظی را چه‌گونه ترسیم می‌کنید؟
آیا درصورت بروز مشاجره‌ با یک شخص، معمولا آن را محدود به موضوع مورد اختلافتان با او می‌کنید، یا کل شخصیت و کل رابطه‌ای را که با او دارید، زیر سوال می‌برید؟
ابراز علاقه، عشق و محبتِ همسرتان به شما باید چه‌گونه باشد؟ با حرف‌های محبت‌آمیز؟ با دادن هدیه؟ با کمک در انجام کارهای شخصی شما؟ با ناز و نوازش و رفتارهای زناشویی؟
توقع دارید همسرتان هرکدام از این کارها را با چه فواصل زمانی و در چه اوقاتی برای شما انجام دهد؟
تا چه اندازه آمادگی پیش‌قدم شدن برای انجام هرکدام از این کارها را دارید و تا چه اندازه متوقع‌ هستید همسرتان در این موارد پیش‌قدم شود؟
شنبه 7/12/1389 - 11:9
خواص خوراکی ها
موقع جا به جا كردن و شستن میوه‌ها و سبزی‌ها باید مراقب بود پوست آنها زخمی نشود و ضربه نخورد. این كار باعث می‌شود كه سبزی‌ها و میوه‌ها زودتر فاسد شوند.

در برنامه غذایی روزانه استفاده از 5 گروه غذایی اصلی توصیه شده است. این گروه‌ها شامل نان و غلات، میوه‌ها، سبزی‌ها، شیر و لبنیات و گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها (دانه‌ها) است. در سال‌های اخیر در هرم غذایی، سبزی‌ها و میوه‌ها به دلیل اهمیتی كه در سلامت انسان دارند، در دو گروه غذایی جداگانه به نام گروه سبزی‌ها و گروه میوه‌ها قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، گروه میوه‌ها شامل انواع میوه‌ها است و مصرف روزانه 2 تا 4 واحد از آن توصیه می‌شود. هر واحد میوه شامل یك عدد میوه متوسط، نصف لیوان میوه‌های دانه شده مانند انگور، نصف لیوان آب میوه تازه و طبیعی و یك چهارم لیوان میوه خشك است.

هر واحد میوه حاوی 15 گرم كربوهیدرات و 60 كیلوكالری انرژی است. در هر واحد از میوه تازه، منجمد و خشك شده حدود 2 گرم فیبر وجود دارد. آب میوه نسبت به میوه تازه مقدار كمتری فیبر دارد. میوه‌های تازه كامل، بیشتر از آب میوه‌ها حالت سیری ایجاد می‌كنند و برای افرادی كه سعی در كاهش وزن دارند، مناسبترند. زیاده‌روی در مصرف میوه‌ها اگر موجب دریافت كالری زیاد شود، می‌تواند موجب چاقی شود.

سبزی‌ها نیز شامل انواع سبزی‌ها است و مصرف روزانه 3 تا 5 واحد از آن توصیه می‌شود. هر واحد سبزی شامل یك لیوان از انواع سبزی‌های خام، نصف لیوان سبزی‌های پخته، نصف لیوان آب سبزی‌ها و یك عدد سیب زمینی متوسط است. همچنین هر واحد از سبزی‌ها حاوی 5 گرم كربوهیدرات، 2 گرم پروتئین و 25 كیلوكالری انرژی است. هر واحد سبزی دارای 2 - 3 گرم فیبر غذایی است. سبزی‌ها منبع خوب ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند.

نقش میوه و سبزی در پیشگیری و درمان بیماری‌ها

- میوه‌ها و سبزی‌ها به علت داشتن ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اكسیدان‌ها و فیبر نقش مهمی در پیشگیری و درمان انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی - عروقی، سكته مغزی، پوكی استخوان، دیابت و چاقی دارند.

- میوه‌ها و سبزی‌ها به علت داشتن آنتی اكسیدان‌ها و فیبرها از رسوب چربی در دیواره رگ‌ها و گرفتگی عروق جلوگیری می‌كنند.

- فیبرها باعث افزایش حجم مدفوع و افزایش حركات روده شده و از یبوست جلوگیری می‌كنند.

- فیبرها باعث كاهش فشار درون روده می‌شوند و از بیماری‌هایی مانند هموروئید (بواسیر) و دیورتیكولوز پیشگیری می‌كنند.

- فیبرها باعث كاهش سطح كلسترول خون شده و از بیماری‌های عروق قلب و مغز جلوگیری می‌كنند.

- فیبرها تخلیه محتویات معده به درون روده و جذب آنها را به تاخیر می‌اندازند و با این كار مانع افزایش ناگهانی قند خون می‌شوند و به همین علت در كنترل بیماری دیابت مفیدند.

- فیبرها با ایجاد حس سیری، باعث كاهش مصرف غذا شده و به كاهش وزن كمك می‌كنند.

- میوه‌ها و سبزی‌ها نقش محافظتی در ابتلا به سرطان كولون و ركتوم دارند.

- میوه‌ها و سبزی‌ها غنی از پتاسیم بوده و مصرف آن‌ها برای كنترل فشار خون و جلوگیری از ریتم‌های قلبی نامنظم موثرند.

- میوه‌ها و سبزی‌ها به علت داشتن آنتی اكسیدان‌ها نقش مهمی در مقابله با عوارض آلودگی هوا دارند.

نكات بهداشتی در استفاده از میوه و سبزی

- باقی مانده سموم دفع آفات بر روی میوه‌ها و سبزی‌ها می‌تواند احتمال بروز سرطان‌ها را افزایش دهد.

- سبزی‌ها معمولا از طریق مدفوع انسان یا حیوان آلوده می‌شوند و علت آلودگی تماس با خاك یا آبیاری با آب آلوده است. بنابراین سبزی‌ها میوه‌ها را باید قبل از مصرف كاملا شسته و ضدعفونی كرد.

- میوه‌ها و سبزی‌ها مثل مانند و خیار باید به دقت شسته شوند و حتی الامكان به صورت پوست كنده مصرف شوند.

- برای نگهداری میوه‌ها در یخچال باید توجه داشت هوا در اطراف همه قسمت‌های میوه جریان داشته باشد. بنابراین نباید میوه‌ها را داخل كیسه‌های نایلونی در یخچال گذاشت.

- برای نگهداری سبزی‌ها بعد از پاك كردن، شستن و ضد عفونی كردن، آنها را داخل یك پارچه تمیز بپیچید و بعد داخل یخچال بگذارید.

- موقع جا به جا كردن و شستن میوه‌ها و سبزی‌ها باید مراقب بود پوست آنها زخمی نشود و ضربه نخورد. این كار باعث می‌شود كه سبزی‌ها و میوه‌ها زودتر فاسد شوند.

نكات تغذیه‌ای در استفاده از میوه و سبزی

- تا جایی كه ممكن است میوه‌ها و سبزی‌ها را به صورت خام مصرف كنید. زیرا حرارت، به ویژه اگر طولانی مدت باشد می‌تواند باعث از بین رفتن ویتامین‌های میوه‌ها و سبزی‌ها شود.

-سالادی را كه با وعده‌های غذایی مصرف می‌كنید، با فاصله كمی از سرو غذا آماده كنید. زیرا ویتامین‌های موجود در اجزای آن در معرض هوا تخریب می‌شوند.

- استفاده از چاشنی‌هایی مانند آب لیمو، آب نارنج، آب غوره و روغن زیتون برای سالاد بسیار بهتر از استفاده از سس‌های مایونز است. این سس‌ها حاوی مقدار زیادی چربی هستند كه می‌توانند موجب اضافه وزن و چاقی شوند. می‌توان سس سالاد را در منزل با مخلوط كردن مقداری ماست كم چرب، آب لیمو یا آب نارنج یا سركه، كمی فلفل و روغن زیتون تهیه كرد.

- از جوان غلات و حبوبات مانند جوانه گندم و ماش همراه سالاد استفاده كنید. جوانه‌ها غنی از ویتامین‌ها به خصوص ویتامین C و املاح هستند.

- از میوه‌ها به عنوان میان وعده استفاده كنید. مصرف میوه‌های كامل بهتر از آب آن‌هاست.

- در تهیه كمپوت‌ها از شكر اضافی استفاده می‌شود، بنابراین استفاده از میوه‌ها تازه به خصوص برای افراد دیابتی بهتر از كمپوت است.

- اگر از كنسرو سبزی‌ها مانند كنسرو قارچ و ... استفاده می‌كنید، آنها را با آب بشویید تا نمك اضافی آنها از بین برود.

- از مصرف مقادیر بیش از اندازه فیبر در یك وعده غذایی بپرهیزید زیرا باعث دفع كلسیم، آهن، مس، منیزیم، روی و سلنیوم می‌شود.

- با افزایش مقدار فیبر رژیم غذایی، باید آب بیشتری هم بنوشید.

بر اساس اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت مصرف ناكافی میوه و سبزی‌ها علت 31 درصد بیماری‌های ایسكمیك قلب و 11 درصد سكته‌های مغزی در دنیاست.
شنبه 7/12/1389 - 11:6
پوست و مو
افرادی که مبتلا به درماتیت سبورتیک هستند، بیشتر مستعد ابتلا به پوسته پوسته شدن و شوره سر بوده که این حالت تا سن ۴۰ سالگی به اوج خود رسیده و سپس کمتر می شود.

به گفته یك متخصص پوست و مو، شامپوهای حاوی سلنیوم سولفات و کتوکونازول، برای شوره سر مناسب است.

دکتر غلامحسین غفارپور استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینكه توجه و مراقبت‌های لازم از مو، چهار برابر توجه به پوست است، گفت: تراشیدن و تیغ زدن تاثیری در رشد ریشه مو ندارد.

وی درخصوص علل ایجاد شوره سر گفت: افرادی که به طور ژنتیکی دارای پوستی خشک و زمینه آلرژی هستند، بیشتر مستعد ابتلا به شوره سر بوده و باید از شامپوهای مخصوص شوره سر استفاده کنند.

دکتر غفارپور با بیان اینکه شامپوهای مختلفی ویژه شوره سر در بازار موجود است، گفت: شامپوهایی که حاوی سلنیوم سولفات و کتوکونازول است، برای شوره سرمناسب بوده و فاصله زمانی مناسب برای شست و شوی مو بستگی به نیاز روانی و فیزیکی فرد دارد.

وی افزود: افرادی که مبتلا به درماتیت سبورتیک هستند، بیشتر مستعد ابتلا به پوسته پوسته شدن و شوره سر بوده که این حالت تا سن ۴۰ سالگی به اوج خود رسیده و سپس کمتر می شود.

این متخصص پوست و مو اظهار کرد: استرس نقش مهمی در ایجاد و تشدید شوره سر دارد، لذا افراد مبتلا به این مشکل علاوه بر مراجعه به پزشک و استفاده از داروها و شامپوهای مناسب باید از استرس پرهیز كنند زیرا اگر استرس برطرف نشود، علیرغم مصرف دارو و شامپوی مناسب، پس از یک دوره بهبودی این مشکل مجددا عود می کند.
شنبه 7/12/1389 - 11:5
پوست و مو
عرق بدن انسان ترکیبی پیچیده از دی اکسید کربن، آمونیاک، اسید لاکتیک و هفت اسید کربوکسیلی دیگر است که این اسیدها رایحه عرق را ایجاد کرده و همین هفت اسید کربوکسیلی حشرات را به شدت به سوی خود جذب می‌کند.
مهر- شدت رایحه پوست بدن انسان در میان تمامی جاندارانی که بر روی زمین ساکن هستند مانند ندارد. ویژه بودن رایحه بدن انسان از آن رو است که تقریبا تمامی بخش‌های بدن انسان رایحه خاص خود دارند در حالی که موجودات میکروسکوپی که بر روی بدن انسان زندگی می‌کنند نیز هر کدام از خود رایحه‌ای ایجاد می‌کنند.

بر اساس مطالعات جدید این بوی تند و تیز و قوی دست‌کم دو گونه از حشرات را به سوی خود جذب می‌کند و درک عاملی که منجر به جذب این حشرات می‌شود می‌تواند در پیشگیری از گسترش بیماری‌هایی از قبیل مالاریا و تب زرد جلوگیری کند.

به گفته محققان دانشگاه "واگنینگن" میکروارگانیزمهایی که بر روی پوست بدن انسان زندگی می‌کنند از مواد موجود بر روی پوست و تعریق بدن برای متابولیسم خود استفاده می کنند و مواد غیر فراّر را به مواد فراّر تبدیل می‌کنند. محققان با بررسی ساختار شیمیایی عرق بدن انسان دریافتند مواد فراّر موجود در عرق بدن می‌تواند عامل تعیین کننده برای انسان دوستی حشرات باشد در حالی که این حشرات می‌توانند ناقل بیماری‌های مهلک مانند مالاریا یا تب زرد باشند.

عرق بدن انسان ترکیبی پیچیده از دی اکسید کربن، آمونیاک، اسید لاکتیک و هفت اسید کربوکسیلی دیگر است که این اسیدها رایحه عرق را ایجاد کرده و همین هفت اسید کربوکسیلی حشرات را به شدت به سوی خود جذب می‌کند.

در حالی که انسان‌ها همواره بر این باور بوده‌اند که بدن حیوانات نسبت به انسان از بوی ناخوشایندتری برخوردار است اما مطالعات نشان می دهند تعداد مواد بودار فرار بر روی پوست حیواناتی مانند پرنده‌ها و پستانداران بسیار کمتر از انسانها است. برای مثال بر روی پرهای مرغ و موهای زرافه تنها چند اسید کربوکسیل یافته شده است.

بر اساس گزارش ان بی سی، محققان برای انجام این تحقیق توزیع، عملکرد و میزان ترشحات غدد مختلف پوستی بدن انسان را با دیگر جانداران مقایسه کردند که بر اساس این مطالعه بوی بدن انسان از بوی بدن بسیاری از جانداران تندتر و ناخوشایندتر است. از سویی دیگر مطالعه بر روی حشرات نشان داده است که این جانداران کودکان و افرادی که بوی خوب بدهند را کمتر نیش می‌زنند.
شنبه 7/12/1389 - 11:4
ازدواج و همسرداری
افرادی كه در تعاریف خود ، صحبتهای شان اغراق میكنند و حتی گاهی وقتها به دروغ نیز متوسل میشوند ، افرادی هستند كه اعتماد به نفس كمی به خود دارند ، با این كار قصد دارند تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهند .

بعضی از خانمها یا آقایان عادت دارند تمام اتفاقاتی را كه در طول روز برای شان اتفاق افتاده است را برای همسر حود تعریف كنند . با این وجود گاهی اوقات صحبت كردن بسیار خظرناك است و توصیه نمیشود كه مدام صحبت نكنید ، سكوت در بسیاری از موارد بهتر از صحبت كردن می باشد.

آیا میدانید برای اینكه روابط زناشویی تان تداوم بیشتری داشته باشد، همه چیز را نباید به همسر خود بگویید! آیا میدانید چه صحبتهایی را باید به همسر خود بگویید و چه سخنانی را باید مطرح نسازید؟

اولین گام در روابط زناشویی نحوه ی صحبت كردن است ، طرز صحیح صحبت كردن با همسرتان تاثیر بسزایی را در روابظ شما میگذارد البته لازم به ذكر است نه هر صحبتی .

بعضی از خانمها یا آقایان عادت دارند تمام اتفاقاتی را كه در طول روز برای شان اتفاق افتاده است را برای همسر حود تعریف كنند . با این وجود گاهی اوقات صحبت كردن بسیار خظرناك است و توصیه نمیشود كه مدام صحبت نكنید ، سكوت در بسیاری از موارد بهتر از صحبت كردن میباشد.

در این مقاله توصیه و پیش نهادهایی را برای شما ارائه خواهیم كرد:

از دیدگاه روان شناسان انسانها از این منظر به چند دسته تقسیم میشوند

1- افرادی كه همه مطالب زندگی خود چه در حال ، چه در گذشته را برای همسران خود بازگو میكنند به بلوغ فكری نرسیده اند ، ذهنشان مانند دوران نوجوانی شان عمل میكند كه عادت داشتند همه چیز را برای خانواده خود تعریف كنند .

2- افرادی كه در تعاریف خود ، صحبتهای شان اغراق میكنند و حتی گاهی وقتها به دروغ نیز متوسل میشوند ، افرادی هستند كه اعتماد به نفس كمی به خود دارند ، با این كار قصد دارند تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهند . امروزه پیوند بین زوجهای با ازدواجهایی كه در سابق صورت میگرفت كاملا متفاوت میباشد . در زمان امروز اكثر زوجین هر دو با هم به كار بیرون از خانه اشتغال دارند ، زمان كمی را برای صحبت كردن با یكدیگر دارند ، هنگامی كه فرصتی برای صحبت كردن پیش میآید در اغلب موارد راجع به كار بیرون از خانه ی خانم یا آقا میگذرد ، به ندرت پیش میآید كه زوجین در مورد رابطهی خودشان ، زندگی دو نفره ای یا چهار نفرهاشان به صحبت بنشینند .

حال به توضیح این موضوع میپردازیم كه چرا نباید تمام صحبتهای خود را به همسرتان بازگو كنید ؟ این سوال چندین پاسخ دارد:

1- از دیدگاه بعضی از روانشناسان افرادی كه گذشته تلخ و سخت داشته اند باید توجه كنند كه ، هنگامی تجربه های تلخ گذشته باید چراغ راه آینده باشد و بس. سعی كنید با گذشته های تلخ تان خداحافظی كنید و با عنوان كردن تجربه ها ذهن همسر تان را مغشوش نكنید . توجه كنید كه شما دیگر در دوران مجردی به سر نمیبرید ، شما تشكیل خانواده داده اید و از همان روز اول كه وارد زندگی زناشویی میشوید باید سعی كنید همهی گذشته ی خود را فراموش كنید ، و الان زمان آن است كه زندگی دو نفره ی كه در آینده خواهید داشت فكر كنید ، صحبتهایتان نیز باید حول زندگی مشتركتان باشد نه گذشته تلختان .

2- اگر از اشتباهات گذشته عبرت گرفته اید و تحول خاصی در رفتارتان ایجاد كرده اید لزومی به بازگو كردن اشتباهات گذشته تان نیست چون ممكن است بر دیدگاه طرف مقابل به شما اثر منفی بگذارد و یا برخی قابلیت های فعلی تان نادیده گرفته شود. مگر در مواردی كه بازگو كردن تجربه شما میتواند مانع تكرار اشتباه برای طرف مقابلتان شود.

3- صحبتهایی را از گذشته ، حال برای همسرتان بازگو و تعریف كنید اما سعی كنید وارد جزییات نشوید ، مسائل را برای او كاملا باز نكنید و نشكافید .


حال چه صحبتهایی را نباید مطرح كرد:

1- اسرار تان را به همسرتان نگویید .منظور از اسرار چیست ؟

مشكلاتی كه در دوران قبل از ازدواج برایتان بوجود آمده و بازگو كردن آن تنها باعث مشغول كردن ذهن همسرتان میشود. نا گفته نماند كه مسائلی است كه گفتن آنها به همسرتان ضروری است مثلا تجربه نامزدی ناموفقی اگر در گذشته داشته اید به همسر تان بگویید اما آیا واقعا لازم است همسرتان از جزئیات آن مطلع باشد؟ مشكلاتی كه با پدرو مادر، خواهر یا برادر تان داشته اید و عنوان كردن آنها به دیدگاه همسرتان نسبت به خانواده تان خدشه وارد میكند ، كمبودهایی كه در زندگی با آنها مواجه بوده اید ، رنجها و مشقتهایی را كه متحمل شده اید ، و مسائلی مانند این موضوعات بهتر است بازگو نكنید.

2- اگر زمانی به همسرتان ، رفتارهایی كه انجام میداده شك كردید و در وفاداریش نسبت به خودتان مردد بودید

هرگز این موضوع را مطرح نسازید ، زیرا ممكن است شما به اشتباه چنین فكری را داشته بودید در این صورت احساس وفاداری كه بین شما و شوهرتان وجود داشته است در همان زمان از بین می رود.

شنبه 7/12/1389 - 11:2
دانستنی های علمی

* گریه تولد و مرگ آدمی‌را نشانه گذاری می‌کند. گریستن نخستین واکنش نوزادی است که متولّد می‌شود و فردی که از دنیا می‌رود واکنش ماتمی‌ را در بازماندگان بر می‌انگیزد که با گریه همراه است .

* چرایی و چگونگی گریستن همواره یکی از رازهای پیچیدۀ زندگی انسان بوده است . گریه در زندگی و رشد افراد عملکردهای متفاوتی دارد و در همراهی با موقعیت های گوناگون اجتماعی و شرایط احساسی متغیر و گاه متضاد به چشم می‌خورد. به ندرت پیش می‌آید که کسی از روی افسردگی و اندوه بخندد ولی گریستن در هنگام شادی و خوشحالی غیر معمول نیست .

* وقوع گریستن در طول رشد انسان از نوزادی تا بلوغ منعکس کنندۀ بسیاری از حالت های احساسی اوست . فرد به دلایل مختلفی مانند اندوه ، مصیبت ، خشم ، درد ، شادی و لذّت می‌گرید. از لحاظ پزشکی گریستن نشانه ای از رنج جسمانی و استرس محسوب می‌شود و به عبارت دیگر علامتی از تشویش فیزیولوژیک و فشار روحی است .

* می‌توان گفت که گریستن درسه سطح متفاوت روی می‌دهد. درسطح اوّل شرایط فیزیولوژیک موجب گریه می‌شود. مانند گریۀ نوزاد یا صدمات فیزیکی به بزرگسالان . درسطح دوّم خلقیات ، احساسات و حالات عاطفی پا به میدان می‌گذارند . مثلاً نوجوانی که به غرورش برمی‌خورد و مناعت طبع او زیر سئوال می‌رود براثر ناکامی‌ناشی از تحقیر گریه می‌کند. درسطح سوّم احساسات ژرف تر و متعالی تر درکارند. مانند گریستنی که درهنگام نیایش یادرک عمیق یک پدیده یا حالات عرفانی روی می‌دهد .

* درمتون مربوطه از گریۀ زیباشناختی یاد می‌شود که به تأثیر ناشی از درک آثار هنری والا نسبت داده می‌شود. البته همه افراد به این سطح نمی‌رسند زیرا نیل به این مرتبه مستلزم کسب آگاهی ژرف ترازخویشتن و جهان و روابط میان آنهاست .

* گریستن مجموعه ای از نمایه های رفتاری مانند اشک ریختن ، هق هق کردن و آه کشیدن است که توسط برخی مولفه های فیزیولوژیک و جسمانی همراهی می‌شود. گریه نیز مانند خنده به گونۀ انسان تعلق دارد. البته تحریک چشم در حیوانات نیز مانند انسان موجب ترشح اشک می‌شود ولی گریستنی که ناشی از تأثر احساسی باشد منحصر به انسان است و درسایر گونه های جانوری دیده نمی‌شود.

* از لحاظ فیزیولوژیک ترشح اشک ها تحت کنترل دستگاه پاراسمپاتیک است و وظیفۀ محافظت از چشمان در برابر آلودگی ها وعفونت ها به عهدۀ اشک هاست . ترکیب بیولوژیک اشک شامل پروتئین ها ، آنزیم ها ، چربی ها و متابولیت ها ( فرآورده های نهایی ناشی از سوخت وساز ) و الکترولیت هاست . ترکیبات پروتئینی اشک های عاطفی با اشک ناشی از تحریک تفاوت دارند.

* درعین حال که با تسهیل بهبودی فرد نقشی تعادل آفرین ایفا می‌کند حالت برانگیختگی اجتنابی بالایی به وجود می‌آورد که موجب انگیزش رفتارهایی می‌شود که به گریستن خاتمه می‌دهند. به عبارت دیگر همراه گریه آمیزه ای از احساسات و حالات مثبت و منفی تجربه می‌شود.

* پژوهش های آزمایشگاهی اثرات فیزیکی گریستن را روشن کرده است . گریه با آهسته تر کردن تنفس اثرات آرام بخش دارد ولی تعریق و افزایش ضربان قلب همراه گریه مشابه تجارب ناخوشایند ناشی از استرس ، تهییج وبرانگیختگی است . امّا جالب است که اثرات منفی زود گذرند و تأثیرات جسمانی آرام کننده دیرپاتر هستند و بیشتر طول می‌کشند.

* درباب تأثیر گریه برخلق و خو و وضعیت عاطفی افراد نیز پژوهش هایی صورت گرفته است . "جملۀ گریه آدم را سبک می‌کند "در زبان فارسی زیاد شنیده می‌شود . مطالعه بر 3000 نفر درخارج از آزمایشگاه نشان داد که اکثریت این افراد پس از گریه بهبود خلق و خو و احوال خود را گزارش کردند. البته 3/1 هم چنین تجربه ای نداشتند . این پژوهش ها نشان می‌دهند که فواید گریستن بستگی به آن دارد که چه کسی می‌گرید و چرا می‌گرید و گریستن در چه زمان ، مکان و شرایطی رخ می‌دهد. علاوه برآن افرادی که از حمایت اجتماعی برخوردار بودند احتمال بهتر شدن آن ها پس از گریه بیشتر بود.

شنبه 7/12/1389 - 10:53
داستان و حکایت

معلم یک کودکستان به بچه های کلاس گفت که میخواهد با آنها بازی کند . او به آنها گفت که فردا هر کدام یک کیسه پلاستیکی بردارند و درون آن به تعداد آدمهایی که از آنها بدشان میآید ، سیب زمینی بریزند و با خود به کودکستان بیاورند.

فردا بچه ها با کیسه های پلاستیکی به کودکستان آمدند .

در کیسه بعضی ها 2 بعضی ها 3 ، و بعضی ها 5 سیب زمینی بود.
معلم به بچه ها گفت : تا یک هفته هر کجا که می روند کیسه پلاستیکی را با خود ببرند .

روزها به همین ترتیب گذشت و کم کم بچه ها شروع کردند به شکایت از بوی سیب زمینی های گندیده . به علاوه ، آن هایی که سیب زمینی بیشتری داشتند از حمل آن بار سنگین خسته شده بودند .

پس از گذشت یک هفته بازی بالاخره تمام شد و بچه ها راحت شدند.
معلم از بچه ها پرسید : از اینکه یک هفته سیب زمینی ها را با خود حمل می کردید چه احساسی داشتید ؟
بچه ها از اینکه مجبور بودند ، سیب زمینی های بد بو و سنگین را همه جا با خود حمل کنند شکایت داشتند.
آنگاه معلم منظور اصلی خود را از این بازی ، این چنین توضیح داد : ..........این درست شبیه وضعیتی است که شما کینه آدم هایی که دوستشان ندارید را در دل خود نگه می دارید و همه جا با خود می برید . بوی بد کینه و نفرت قلب شما را فاسد می کند و شما آن را همه جا همراه خود حمل می کنید . حالا که شما بوی بد سیب زمینی ها را فقط برای یک هفته نتوانستید تحمل کنید پس چطور می خواهید بوی بد نفرت را برای تمام عمر در دل خود تحمل کنید ؟
شنبه 7/12/1389 - 10:51
بهداشت روانی
اگر حتی یكی از اعضای خانواده هم دچار وسواس باشد یا بقیه تحت تاثیر او در فشار هستند یا این كه او تحت انتقادهای بقیه آزار می‌بیند.

در واقع وسواس از اختلالات اضطرابی است كه شكل‌های مختلفی هم دارد. این بیماری پیچیده و آزاردهنده‌ است و شخص را مجبور می‌كند تا رفتاری برخلاف میل و اراده انجام دهد و با آن كه می‌داند افكار و رفتارش بیهوده است ولی خود را در رهایی از آن ناتوان می‌بیند. وسواس گاهی از دوران كودكی شروع می‌شود، ولی نمونه‌های آن را در تمام گروه‌های سنی می‌توان مشاهده كرد.

انواع وسواس شامل وسواس فكری و وسواس عملی است. در وسواس فكری افكار و تصاویر ذهنی كه خارج از كنترل هستند و فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند، موجب ناراحتی او می‌شوند. وسواس عملی نیز شامل اعمالی اجباری هستند كه بیمار بارها و برطبق نظم خاصی برای از بین بردن افكار وسواسی خود انجام می‌دهد. این كارها جنبه منطقی ندارند و كاملا بیهوده به نظر می‌رسند.

علائم مشخص و عمومی وسواس شامل ترس، اجبار و لزوم، احساس ناتوانی، دقت و نظم افراطی، پرخاشگری، وارسی كردن، تكرار و رفتار خرافاتی است. برای مثال فرد وسواسی همواره می‌ترسد كه دچار حادثه ناگوار شود. مثلا می‌گوید اگر از خیابان عبور كنم، تصادف خواهم كرد. همچنین فرد در خود احساس الزام به انجام عملی دارد و ناچار است اعمال و رفتاری را به صورت اجباری انجام دهد؛ به طوری كه با وجود آگاهی از بیماری‌اش خود را مجبور به انجام رفتارهای تكراری می‌داند.

بیمار در مواجهه با مشكلات، احساس ناتوانی و درماندگی می‌كند و قادر به كنترل آن نیست. افراد وسواسی در تكرار رفتارهای وسواس‌گونه دقیقاً از نظم و ترتیب خاصی پیروی می‌كنند كه موجب آزار اعضای خانواده می‌شود. این بیماران گاهی برای انجام رفتارهای وسواسی دست به كارهایی می‌زنند كه با پرخاشگری و عصبانیت و حتی خودآزاری همراه است.بعلاوه شخص وسواسی وقتی كاری می‌كند از انجام آن اطمینان ندارد. فرد عملی را بارها انجام می‌دهد، مثلا دست خود را بارها و بارها می‌شوید تا شاید آرام بگیرد.

جالب است بدانید كه ابتلا به وسواس تا حدود 50 درصد زمینه ژنتیكی دارد و حدود 2 تا 3 درصد مردم جهان به این بیماری مبتلا هستند. به گفته پزشكان،وسواس را در اقوام درجه یك و دو می‌توان یافت. علاوه بر این، نسبت جنسیتی در مبتلا شدن به وسواس در زن و مرد تقریبا برابر است.

علت وسواس

شكل‌گیری وسواس ریشه در عوامل مختلفی دارد، می‌تواند مربوط به حوزه بیولوژیك یا زیست‌شناختی باشد كه معمولا توسط ژن‌ها از والدین منتقل می‌شود.

مسائل روان‌شناختی و اتفاقات روانی مانند مشكلات خانوادگی و همچنین حوزه مسائل اجتماعی كه شامل اتفاقات اجتماعی تاثیرگذار بر فرد است نیز می‌توانند از عوامل ابتلا به این بیماری محسوب شوند.

دكتر امید رضایی، متخصص اعصاب و روان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان این كه وسواس یكی از بیماری‌های اعصاب و روان است كه تا مدت‌ها توسط خود فرد و خانواده وی تحمل شده و در نهایت برای درمان به پزشك مراجعه می‌شود، می‌گوید: حدود نیمی از افراد مبتلا ابتدا به پزشكانی غیر از روانپزشك مراجعه كرده و سپس به مراكز روانپزشكی ارجاع داده می‌شوند.

دكتر رضایی، شستشوی مكرر، چك كردن و تردید داشتن را از علائم وسواس می‌داند و به ایسنا می‌گوید: در وسواس ذهنی، یك فكر مزاحم در ذهن فرد مبتلا شكل گرفته و به دنبال آن فرد به طور مكرر به انجام اعمالی در این زمینه اقدام كرده تا آنجا كه آن فكر مزاحم به یك رفتار تكراری و ناراحت‌كننده تبدیل می‌شود. به عنوان مثال فرد در ذهن خود می‌پندارد كه اتفاق ناگواری در پیش است؛ پس از گذشت مدتی به این نتیجه می‌رسد كه انجام رفتاری منجر به كاهش این ناراحتی و رفع خطر می‌شود؛ در این مرحله وسواس رفتاری به دنبال وسواس ذهنی شكل می‌گیرد كه گاهی ممكن است فرد با رغبت به انجام آن اقدام كند؛ این در حالی است كه بسیاری از مواقع به انجام آن تمایل ندارد، اما اختلال وسواس وی را ملزم به انجام آن عمل می‌كند.

او با بیان این كه وسواس ممكن است ریشه در اتفاقات خانوادگی داشته باشد، اظهار می‌كند: خانواده هم می‌تواند باعث ایجاد وسواس شده و هم می‌تواند از آن تاثیر گرفته، متشنج شده و به اختلال عملكرد دچار شود. بنابراین برای درمان وسواس و رفع آسیب‌های ناشی از آن باید علت ایجادكننده آن از بین برود.
شنبه 7/12/1389 - 10:44
بهداشت روانی
هر چه جامعه‌ای كهن‌تر و با تمدن طولانی باشد احتمال اینكه مردم آن جامعه نسبت به جوامع متاخر باورها و طرح‌واره‌های كهن‌تر و سنتی‌تری را یدك بكشند، بیشتر است. هر كس در طول زندگی خود در كشور ما بارها و بارها واژه «شانس» را شنیده یا به كار برده است. بسیاری افراد هستند كه شب‌ها با این آرزو و رویا سر بر بالین می‌گذارند كه سرنوشت‌شان تغییر كند و شانس به آنها رو بیاورد. افرادی معتقدند در طول زندگی هر فرد «شانس» فقط یك بار در منزل‌شان را می‌كوبد.

بسیاری از افراد با این رویا سر بر بالین می‌گذارند كه در قرعه‌كشی برنده شوند و نمی‌شوند. برخی از افرادی كه خود را «بدشانس» می‌پندارند و می‌شناسند در طول زندگی نقش «قربانی» را می‌پذیرند و خود را مستحق هر آنچه بدی و زشتی و پلیدی است، می‌دانند! آنچه در ذهن و روح بسیاری از ما جاسازی كرده و به شكل باور عمل می‌كند تحت این عنوان كه «سرنوشت هر كسی از قبل مشخص شده است» و «سرنوشت را نمی‌شود از سر نوشت»، موهوماتی بیش نیست و در واقع با تغییر افكار و نگرش (نوشته‌های درون سر = سرنوشت) هر كس می‌تواند سرنوشت خود را تعیین كند.

تكیه بر باورهای اشتباهی چون «سرنوشت محتوم» و «شانس»، ارمغانی به جز مسوولیت‌گریزی و منفعل بودن در پی ندارد. مهم‌ترین ویژگی انسانی انسان‌ها در مقایسه با دیگر جانداران، ویژگی «انتخابگری» است. اصولاً فلسفه «معاد» با انتخابگری انسان‌ها معنا پیدا می‌كند.

ریچارد وایزمن روانشناس با تحقیقات متعددی پاسخی منطقی و علمی به موارد فوق داده است.

او معتقد است كلید خوش‌شانسی و بدشانسی افراد در افكار و رفتارشان نهفته است.

اما چگونه؟

به نظر وایزمن تفاوت چشمگیری بین «بدشانس‌ها» و «خوش‌شانس‌ها» در خصوصیاتی مثل برونگرایی، روان‌رنجوری و جسارت وجود دارد.

«برونگرایی» افراد خوش‌شانس به طور مشهودی بالا‌تر از بدشانس‌هاست. برونگرایی از سه طریق، احتمال برخورد خوش‌شانس‌ها با حوادث و پیشامدهای خوش‌اقبال را به نحو چشمگیری افزایش می‌دهد.

1- معاشرت با افراد بیشتر

2- بهره بردن از «گیرایی اجتماعی»

3- در تماس بودن با افراد

شاخص «روان‌رنجوری» میزان آسودگی یا اضطراب فرد را می‌سنجد. از نظر وایزمن افراد بدشانس عموماً عصبی‌تر از افراد خوش‌شانس هستند و این فشار عصبی توانایی آنها در توجه به فرصت‌های غیرمنتظره را مختل می‌كند.

در واقع خوش‌شانس‌ها آدم‌های باز، راحت و با پذیرش بالاتری هستند.

همچنین از نظر وایزمن، خوش‌شانس‌ها «جسارت» خیلی بیشتری نسبت به بدشانس‌ها دارند یعنی در زندگی پذیرای تجربه‌های جدید هستند. افراد خوش‌شانس در انتظار وقوع چیزهای بهتری هستند و با روبه‌رو شدن، از آنها بهره می‌برند. در واقع خوش‌شانس‌ها، خوش‌بین‌تر هستند و تصویر ذهنی‌ای كه از خود و جهان پیرامون خود دارند مثبت است بنابراین هم تصویر ذهنی مثبت و هم قانون جذب، اثر مثبت خود را می‌گذارند.

حالا ممكن است این سوال پیش آید كه آیا امكان تبدیل افراد بدشانس به افراد خوش‌شانس وجود دارد؟

باز هم وایزمن در تحقیقات بعدی خود نشان داد كه چنین چیزی ممكن است. او به عنوان روانشناس با گروهی از داوطلبان كار كرد و تمریناتی در جهت خوش‌شانس كردن آنان ارائه داد. نتایج حیرت‌انگیز بود. 80 درصد داوطلبان خوش‌شانس‌تر شده بودند.

وایزمن معتقد است آدم‌های خوش‌شانس بر اساس چهار اصل زیر برای خود فرصت ایجاد می‌كنند.

1- آنها در ایجاد و یافتن فرصت‌های مناسب مهارت دارند.

2- به قوه شهود گوش می‌سپارند و براساس آن تصمیم‌های مثبت می‌گیرند.

3- به خاطر توقعات مثبت، هر اتفاق نیكی برای آنها رضایت‌بخش است.

4- نگرش انعطاف‌پذیر آنها، بدبیاری را به خوش‌اقبالی تبدیل می‌كند.

شما خواننده گرامی خود را جزء كدام دسته می‌دانید؟

اگر جزء خوش‌شانس‌ها هستید باید از طرز نگرش، تفكر و رفتارتان سپاسگزار باشید نه شانس ولی اگر جزء بدشانس‌ها هستید لازم است از همین الان دست به كار شوید، وقتش رسیده كه تغییر كاربری دهید!
شنبه 7/12/1389 - 10:43
اخبار
ساعت مچی و دیواری در محل زندگی "اهل توقف" وجود ندارد و سیمان و آهن در معماری خانه‌های آنان به كار نرفته است. آنان به نحو اسرارآمیزی از مردم فاصله می‌گیرند و كمتر كسی را به خانه خود راه می‌دهند.
روستای ایستا واقع در شهرستان طالقان شاید مرموزترین روستای ایران باشد، روستایی در خاك البرز كه مردمانش در زمان توقف كرده اند.

به گزارش مهر‏، سكوت حكمفرماست و كسی كاری به كار كسی ندارد. در كوچه ها اثری از رد پای تكه آهنهایی كه در شهر "خودرو" نامیده می شود نیست. مردمانی كه چون تابلو نقاشی زندگی و آداب و رسوم گذشته را در عصر ارتباطات یدك می كشند.

نه تنها شبها پای تلویزیون نمی نشینند كه به شب نشینی هم اعتقادی ندارند. عروسی و عزا ندارند و مراسمی چون جشن تولد، سالگرد ازدواج و... برای آنان معنا و مفهومی ندارد.

مهمان نواز هستند به شرطی كه احدی از زنان قصد ورود به روستای آنان را نداشته باشد. همانطور كه تا كنون كسی از دنیای بیرون زنان آنان را ندیده است. متمول هستند و از طریق فروش زمینهای پدریشان در تبریز روزگار می گذرانند.

شناسنامه ندارند و جزو آمار جمعیت ایران به حساب نمی آیند. هیچگونه خدمات دولتی را دریافت نمی كنند.

جایی كه هرگونه امكانات دنیای جدید را نمی پذیرند

اینجا ایستا است؛ مرموزترین روستای ایران! جایی كه هیچگونه امكانات دنیای جدید را نمی پذیرند و بدون آب لوله كشی، گاز، برق، درمانگاه، ماشین آلات، وسایل ارتباطی و ... زندگی می كنند.

گروهی از پیروان میرزا صادق مجتهد تبریزی، فقیه مشهور دوره مشروطه كه با الهام از آرای تجددستیز او چنین زندگی را در زمانه تسلط مدرنیته سامان داده‌اند.

میرزا صادق مجتهد تبریزی از فقهایی بود كه در هر دو حیطه نظر و عمل، بسیار بر طرد مطلق اندیشه تجدد و دستاور‌هایش تاكید می‌كرد و تا پایان عمر بر عدم جواز استفاده از ابزار تكنولوژیك و امور جدید و مدرن فتوا می‌داد.

اهالی روستای ایستا واقع در شرق طالقان اوقات شرعی نماز را با شاخصه‌های خود استخراج كرده و آغاز و پایان ماه مبارك رمضان را نیز با رویت خویش تعیین می‌كنند، به رویای صادقانه معتقدند، آنان به شدت منتظر ظهور امام مهدی ‌(عج) هستند.

فرزندان آن بعد از رسیدن به سن تكلیف مختارند كه با آنان زندگی كنند یا به شهر تبریز بازگردند، هیچگونه فعالیت‌ سیاسی و اجتماعی نداشته و باورهای خود را تبلیغ نمی‌كنند.

اهالی روستای ایستا شناسنامه ندارند

اهالی روستای ایستا شناسنامه ندارند و از امكانات رفاهی جدید مانند آب لوله كشی، گاز، برق، تلفن، رادیو و تلویزیون و... استفاده نمی‌كنند.

كودكان آن روستا به سبك سنتی و مكتب خانه‌ای با فراگیری دروسی همانند واجبات و محرمات فقهی، خوشنویسی و اصول عقاید سواددار می‌شوند.

ساعت مچی و دیواری در محل زندگی "اهل توقف" وجود ندارد و سیمان و آهن در معماری خانه‌های آنان به كار نرفته است. آنان به نحو اسرارآمیزی از مردم فاصله می‌گیرند و كمتر كسی را به خانه خود راه می‌دهند.

از هر نوع مظاهر مدرنیته و تكنولوژی دوری می‌كنند و با این عزلت گزینی و انتخاب زندگی رهبانی، هاله‌ای از شایعات و سخنان عجیب را در اطراف خود پراكنده‌اند.

اهالی بومی طالقان كه به درستی نمی‌دانند اینان از كجا آمده‌اند و چه مرام و مسلكی دارند، گاه آنان را اسماعیلی مذهب و زمانی دراویش ترك دنیا گفته قلمداد می‌كنند كه در انتظار ظهور امام مهدی (آخرین پیشوای شیعیان) هستند.
شنبه 7/12/1389 - 10:41
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته