• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 505
تعداد نظرات : 465
زمان آخرین مطلب : 4962روز قبل
بهداشت روانی

آیا می خواهید مغزتان پیر نشود!!

یک پژوهشگر امریکایی راه حلی را توصیه میکند تا مغزتان پیر نشود،اما چه راه حلی؟


یک پژوهشگر آمریکایی در بررسیهای خود نشان داد که پیاده روی 40 دقیقه ای سه بار در هفته می تواند فرایند پیری مغز را برای افراد خانه نشین به تاخیر بیندازد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ادوارد مک آلی، استاد بهداشت عمومی، حرکات شناسی بدن و مدیر موسسه بکمن، در بررسیهای خود نشان داد که انجام حرکات فیزیکی ملایم مانند پیاده روی 40 دقیقه سه بار در هفته برای شادابی مغز بسیار مناسب است و می تواند اتصالات مغزی و کارایی شناختی را بهبود بخشیده و با پیری بافت مغزی مبارزه کند.

این محقق با بررسی 65 فرد بین 59 تا 80 سال به این نتایج دست یافت تمام این شرکت کنندگان خانه نشین بودند و در طول شش ماه قبل از تحقیق تنها دو بار در هفته به مدت 30 دقیقه فعالیت فیزیکی داشتند.

پس از تصویربرداری از مغز این افراد و انجام آزمایشات شناختی آنها مشخص شد که برخی از اتصال مدارات مغزی این افراد از هم گسسته شده است
.

اما افراد سالمندتری که تمرینات فیزیکی بهتری داشتند فعالیت مغزی آنها در شرایط بهتری بود. این افراد همچنین می توانستند بهتر برنامه ریزی کنند و چندین کار را با هم انجام دهند.

در ادامه این تحقیقات، به مدت یکسال برای تمام این افراد یک سری تمرینات پیاده روی و ورزشهای کششی تجویز شد و در پایان سال آزمایشات شناختی بر روی این داوطلبان و تصویربرداری از مغز آنها انجام شد.

براساس گزارش آنسا، نتایج این تحقیقات نشان داد که اتصالات مغزی در سالمندانی که پیاده روی می کردند تاحد قابل ملاحظه ای افزایش یافت درحالیکه این افزایش در افرادی که حرکات کششی انجام می دادند مشاهده نشد.

به همین دلیل این پژوهشگر توصیه کرد که سالمندان با انجام پیاده رویهای روزانه و تمرینات فیزیکی ملایم می توانند به حفظ شادابی مغز خود کمک کنند.
منبع : mehrnews
سه شنبه 23/6/1389 - 10:20
فلسفه و عرفان

 

  ایمان حقیقی چیست؟

قال امیرالمومنین علی(علیه‎السلام):

و سئل عن الایمان، فقال: الایمان معرفه با لقلب، و اقرار با للسان، و عمل با لاركان .(1)

از امیرالمؤمنین علی(علیه‏السلام) پرسیدند كه: «ایمان چیست؟»

فرمود: «ایمان عبارت است از: شناخت قلبى، اعتراف و اقرار به زبان، عمل با اعضاء و جوارح بدن.»

شرح حدیث:

ایمان حقیقى نشانه ‏هایى دارد، كه هر كس این نشانه‏ها را در خود داشته باشد، مؤمن حقیقى است.

امام علی(علیه‏السلام)، براى مؤمن حقیقى، سه نشانه اصلى و مهم تعیین فرموده است، كه ما نیز با توجه به آنها می‎توانیم مؤمنان حقیقى را بشناسیم. طبق فرموده امام، مؤمن حقیقى كسى است كه:

1- شناخت قلبى داشته باشد. یعنى از صمیم قلب و از ته دل، وجود خدا را شناخته باشد، و صمیمانه معتقد باشد كه اصول دین اسلام، یعنى یگانگى خداوند متعال، نبوت حضرت محمد(صلی الله علیه و آله)، و فرارسیدن روز قیامت، عدل خداوند و جانشینى امامان علیهم‎‏السلام، بر حق است.

2- به زبان اعتراف كند، یعنى اعتقادات الهى و اسلامى خود را بر زبان آورد، و همواره كلمه "شهادتین" را به زبان جارى سازد، و به یگانگى خدا و نبوت حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) اقرار كند.
3- وظایف اسلامى خود را با اعضاء بدنش انجام دهد، یعنى وضو ساختن، نماز خواندن، روزه گرفتن، بد نگفتن با زبان، بد نشنیدن با گوش، نگاه حرام نكردن با چشم، و ... تمام وظائفى را كه خداوند براى اعضاء بدن او تعیین فرموده است، بطور صحیح و كامل به انجام رساند.

بنابراین، كسی كه یكى از این نشانه‏ها، یا قسمتى از این نشانه‏ها را نداشته باشد، نمى‏توان خود را مؤمن حقیقى بداند.

 پی‎نوشت:

1- نهج‎ البلاغه، ح227 .

برگرفته از پندهاى كوتاه از نهج البلاغه، هئیت تحریریه بنیاد نهج‏البلاغه .

سه شنبه 23/6/1389 - 9:49
اخبار

خبر فوری : ده ها جلد قرآن کریم در آمریکا به آتش کشیده شد

تعدادی از شهروندان آمریکایی مقیم شهرهای مختلف این کشور، از ساعاتی پیش با سوزاندن ده ها جلد از قرآن مجید، فیلم های این اقدام شنیع را منتشر کردند.... 

 

 به گزارش مشرق و به نقل از جهان نیوز ، یک شهروند آمریکایی، ساعاتی پیش با اعلام قبلی و آزادانه در محل بازسازی برج های دوقلوی نیویورک حضور یافته و در مقابل چشم مردم و دوربین های خبرنگاران، صفحات یک قرآن را پاره کرده و با فندکی که از جیب خود بیرون آورد، به آتش کشید.

ده ها تصویربردار و عکاس و شهروندان آمریکایی با دوربین های تلفن های همراه خود، صحنه این جنایت را به تصویر کشیدند که تصاویر آن در شبکه های مختلف تلویزیونی آمریکا و اینترنت منتشر شده است.

جالب اینکه پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) در دقایق اولیه وقوع این جنایت، هیچ مداخله ای نکرد و اجازه داد تصویربرداران با آسودگی، از از این اقدام توهین آمیز فیلم بگیرند و آنگاه چند مأمور پس از دقایقی از تماشای این عمل شنیع، وارد عمل شده و عامل هتاک این اقدام را با احترام و به آرامی از صحنه دور کردند.

همزمان و از حدود سه ساعت پیش، تعدادی دیگر از شهروندان آمریکایی، تصاویری از سوزاندن قرآن، پاره کردن صفحات قرآن، بنزین ریختن و آتش زدن قرآن و انداختن قرآن در منقل، کتاب آسمانی مسلمانان را به آتش کشیدند.

تا کنون و از ساعاتی پیش، دست کم 11 فیلم از سوزاندن قرآن در شهرهای مختلف آمریکا تنها در سایت یوتیوب انتشار یافته که در توضیح برخی از آنها، از این کتاب مقدس با عنوان "کتاب شیطانی" نام برده شده است.

اقدام مشابه دیگری در مقابل کاخ سفید در واشنگتن انجام گرفته که اخبار تکمیلی مربوط به این فاجعه نیز متعاقباً مخابره می شود.
این جنایات پس از آن انجام می گیرد که یک کشیش آمریکایی اعلام کرد تصمیم دارد در سالروز یازدهم سپتامبر، تعداد زیادی قرآن را به آتش بکشد.

این اقدام، پس از واکنش شدید مسلمانان و غیرمسلمانان آزاده و فشار افکارعمومی جهان، لغو شد.

تحلیلگران، اکنون و پس از سوزاندن ده ها جلد از قرآن کریم در آمریکا، پیش بینی می کنند تظاهرات خشمگینانه خودجوش در بسیاری از کشورهای جهان آغاز شده و منافع دولت آمریکا در این کشورها به خطر بیفتد.

خبرنگار مشرق که تا کنون به ده ها عکس و فیلم از اقدامات شنیع چند ساعت اخیر در آمریکا دست یافته است، به علت دلخراش بودن و هتاکانه بودن این تصاویر، از انتشار آنها معذور است.

منبع:نقد نیوز

دوشنبه 22/6/1389 - 20:46
طنز و سرگرمی

دانشجوی زیست شناسی : اگر کسی را دوست داری ، به حال خود رهایش کن … او تکامل خواهد یافت

 

دانشجوی فیزیک : اگر کسی را دوست داری ، به حال خود رهایش کن …اگر برگشت ، به خاطر قانون جاذبه است و اگر نه یا اصطکاک بیشتر از انرژی بوده و یا زاویه برخورد میان دو شیء با زاویه صحیح هماهنگ نبوده است

 

دانشجوی حسابداری : اگر کسی را دوست داری ، به حال خود رهایش کن … اگر برگشت ، رسید انبار صادر کن و اگر نه ، برایش اعلامیه بدهکار بفرست

 

دانشجوی ریاضی : اگر کسی را دوست داری ، به حال خود رهایش کن … اگر برگشت ، طبق قانون ۲=۱+۱ عمل کرده و اگر نه در عدد صفر ضربش کن

 

دانشجوی کامپیوتر : اگر کسی را دوست داری ، به حال خود رهایش کن … اگر برگشت ، از دستور کپی – پیست استفاده کن و اگر نه بهتر است که دیلیت اش کنی

 

دانشجوی خوشبین : اگر کسی را دوست داری ، به حال خود رهایش کن… نگران نباش بر می گردد

 

دانشجوی عجول : اگر کسی را دوست داری ، به حال خود رهایش کن … اگر در مدت زمانی معین بر نگشت فراموشش کن

 

دانشجوی شکاک : اگر کسی را دوست داری ، به حال خود رهایش کن …اگر برگشت ، از او بپرس ” چرا ” ؟

 

دانشجوی صبور : اگر کسی را دوست داری ، به حال خود رهایش کن …اگر برنگشت ، منتظرش بمان تا برگردد

 

دانشجوی رشته صنایع : اگر کسی را دوست داری ، به حال خود رهایش کن …اگر برگشت ، باز هم به حال خود رهایش کن ، اینکار را مرتب تکرار کن

 

دانشجوی آمار : اگر کسی را دوست داری ، به حال خود رهایش کن … اگر دوستت داشته باشد ، احتمال برگشتنش زیاد است و اگر نه احتمال ایجاد یک رابطه مجدد غیر ممکن است

منبع:وبلاگ دانشجو

 

يکشنبه 21/6/1389 - 20:29
ایرانگردی
نیشابور را می توان "مینی پایتخت فرهنگی"، ایران لقب داد. شهری که غالبا آن را با عطار، خیام، کمال الملک و فضل بن شاذان و البته «قدمگاه» می شناسیم. اما جالب است بدانیم در کنار مفاخر و آثار باستانی متعدد این مرکز فرهنگی شرق ایران، جاذبه توریستی منحصر به فردی قرار دارد که از قضا ریشه در تاریخ معصر این منطقه دارد و علیرغم جذابیت منحصر به فرد و بی نظیرش متاسفانه تا حد زیادی ناشناخته مانده و حتی بسیاری از شهروندان نیشابوری نیز خود علیرغم کوتاهی مسیر تاکنون این اثر را مشاهده نکرده‌اند!.
آیا تاکنون از نخستین و تنها مسجد چوبی دنیا شنیده‌اید؟!. مسجد چوبی بخش عمده‌ای از مجتمع فرهنگی، سیاحتی و اقامتی موسم به دهکده چوبین نیشابور است که هر صاحب سلیقه‌ای را مجذوب به خود می نماید و استعداد بالقوه‌ای است که در صورت اندکی توجه و عنایت دست اندرکاران سازمان میراث فرهنگی نیشابور می‌تواند به فعلیت رسیده و توانایی جذب هزاران توریسم را دارد.
ماهنامه بین المللی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی «جاده ابریشم» در صفحه 115ضمیمه شماره 57 خود، در مرداد 1382، از مسجد چوبی نیشابور، چنین نوشته است: "مسجد چوبی" برای اولین بار در سال 1325 با دیوارهای کاه‌گلی و سقف چوبی، با وسعت فعلی و در همین مکان بنا شد و در سال 1378 پس از مخروبه شدن مسجد اولیه، مسجد فعلی با شکل و شمایل جدید و با شیوه‌ای نوین در همان مکان احداث گشت.
این مسجد اولین مسجد چوبی مقاوم در برابر زلزله در جهان و به وسعت200متر مربع و سقف آن به صورت شیروانی می‌باشد و دارای دو مناره هر کدام به ارتفاع 13متر از سطح زمین و وزن تقریبی 4تن می‌باشد و شکل ظاهری آن به صورت کشتی‌ای است که گویی بطور وارونه روی زمین قرار گرفته است.
در مجموع 40تن چوب در بنای آن بکار برده شده و ساخت آن حدود دو سال به طول انجامیده است.
سه درب ورود و خروج، و 5 پنجره در ساختمان بنا وجود دارد. اسکلت آن از نوع سازه‌های مقاوم در برابر زلزله و با ماندگاری طولانی و به شیوه Twobyfour یا Double ساخته شده است و آبدارخانه این مسجد، دارای کابینت‌ها، دیوارها و حتی سینی‌های چوبی است، کف و بخشی از دیوار آن به دلیل رعایت مسائل بهداشتی با کاشی و سرامیک پوشیده شده است.
چوب‌های مختلفی از درختان مثمر و غیرمثمر هم در ساختمان و هم در تزئینات داخلی از قبیل کتیبه‌ها، محراب و ... به کار رفته است نظیر انواع کاج‌ها، اشن، سپیدار، گیلاس، گلابی، زبان گنجشک، گردو و توت. نورپردازی آن هارمونی ویژه‌ای از رنگ‌های شاد است که به شب‌های آن محوطه، جلوه خاصی بخشیده است».
مسجد چوبی در فاصله 7 کیلومتری نیشابور بنا شده و سازنده آن فردی بنام مجتهدی می باشد. این مجتمع دارای موزه و کتابخانه، رستوران، فروشگاه،نانوایی، الاچیق‌های منحصر بفرد چوبی و سوئیت‌هایی است که دیدن آن تداعی کننده پیوند و امتداد هنرمندان حال نیشابوری با نسل گذشته فرهیخته خود می‌باشد.
منبع : سایت میعادگاه
يکشنبه 21/6/1389 - 20:18
بیماری ها
- مدیر شرکت! بله تعجب نکنید مدیر شرکت و یا هر کس که شما را تحت استرس و فشار قرار می دهد می تواند منجر به سردرد شما شود. سردردهای عصبی به دلیل حساس شدن اعصاب مغزی بروز می کند. سردردهای میگرنی نیز نتیجه تغییراتی در مغز می باشد. در این حالت سیگنال های مغزی باعث ازاد شدن مواد شیمیایی می شود که نتیجه آن اتساع رگ های خونی است. این سیگنال ها همچنین باعث التهاب مغز می شود که نتیجه آن همان سردرد است.

2- هوای گرم:همزمان با افزایش دمای هوا، سردردهای شدید و حتی میگرن توسعه می یابد. در مطالعات جدید ثابت شده است که به ازای هر 8 درجه فارنهایت گرما ، احتمال ابتلا به سردرد 7.5% افزایش می یابد.

3- رایحه های قوی:بوهای شدید- حتی نوع خوب آن- باعث تشدید میگرن در بسیاری از افراد می شود. علت آن مشخص نیست. اما احتمالا رایحه ها باعث تحریک سیستم عصبی می شود. شایع ترین موارد ، بوی رنگ، ادکلن، انواع خاصی از گل ها و گرد و غبار گزارش شده است.

4- شیوه بستن مو:روش ارایش و مرتب کردن مو ، سر را تحت تاثیر قرار می دهد. مثلا مدل دم اسبی محکم، بستن هد، موی بافته و استفاده از کلاه های بسیار تنگ چنین تاثیری دارد. اگر عامل سردرد این موارد است ، درمان آن نیز اسان خواهد بود.

5- فعالیت بدنی:فعالیت های بدنی سنگین می تواند منجربه سردرد شود. این فعالیت ها باعث تورم رگ های خونی سر، پوست سر و گردن و افزایش فشار می گردد.  این نوع سردردها به خصوص در افراد مستعد ابتلا به میگرن مشاهده می شود.

6- ژست نادرست:ماهیچه های گردن و سر تنها با حرکات بدنی شدید و تعریقی تحت فشار قرار نمی گیرد. حتی وضعیت نشستن شما روی صندلی محل کارتان نیز می تواند موثر باشد. استفاده از صندلی بدون پشتی حمایتی ، قوز کردن شانه ها ، خیره شدن به مانیتور خیلی بالا و یا خیلی پایین، نگه داشتن گوشی تلفن بین گوش و شانه از جمله مواردی است که باعث سردرد می شود. اگر مرتبا دچار سردرد عصبی می شوید بهتر است به محل کار خود نگاهی بیندازید.

7- پنیر:یکی از شایع ترین دلایل ابتلا به میگرن، استفاده از پنیرهای مانده می باشد. مثل پنیر ابی، ماتسرلا، پنیر فتا(پنیر یونانی)، پنیر چدار، بری، سوئیسی. این نوع پنیرها حاوی ماده ای به نام تیرامین می باشد که از تجزیه پروتئین ها حاصل می شود. هرچه پنیر و یا سایر غذاهای مانده تر باشد مقدار این ماده در آن بیشتر خواهد بود.

8- کالباس و گوشت پخته : گوشت های پردازش شده ای مثل کالباس ، نه تنها حاوی تیرامین می باشد بلکه داشتن افزودنی هایی مثل نیترات در آنها باعث شده که جریان خون را به مغز افزایش دهد و در نهایت باعث تحریک سردرد و میگرن شود.

9- حذف وعده های غذایی: سردردهای ناشی از گرسنگی معمولا قابل تشخیص نمی باشد. اگر وعده های غذایی را حذف کنید، دردسر شروع می شود، حتی قبل از اینکه گرسنگی را احساس کنید. علت این امر کاهش سطح قند خون می باشد. اما این نوع سردرد را با خوردن آب نبات و .. درمان نکنید. این روش باعث افزایش یکباره قند خون و سپس افت شدیدتر آن می شود.

10- استعمال دخانیات:سیگار نه تنها برای فرد سیگاری بلکه برای تمام افرادی که در مجاورت دود سیگار هستند مضر می باشد. نیکوتین موجود در دود سیگار باعث تنگ شدن رگ های خونی مغز می شود و به تعاقب آن سردرد شروع می شود.

11- کافئین:برای افراد مستعد سردرد، نوشیدنی های کافئین درا چیز مناسبی است که سردرد را تخفیف می دهد. در حقیقت حفظ تعادل در مصرف نوشیدنی های کافئین دار مفید می باشد. حتی بسیاری از داروهای درمانی سردرد حاوی کافئین است. اما زیاده روی در مصرف نوشیدنی های کافئین دار خود باعث سردرد می شود. حتی ترک ناگهانی و یکباره این نوع نوشیدنی ها نیز باعث سردرد می شود.

علاوه بر آنچه تاکنون راجع به محرک های سردرد گفته شد، این حقیقت را نیز باید به خاطر داشته باشید که هر فرد نسبت به چیز خاصی حساسیت داشته و سردرد وی تحریک می شود. با توجه به این موضوع بهتر است تقویمی از سردرد خود تهیه کنید. به این ترتیب که زمان شروع و خاتمه سردرد خود را یادداشت کنید و مجموعه عواملی که فکر می کنید مسبب این امر است را یادداشت کنید. با این کار بعد از مدتی الگویی از علت های اصلی سردرد را به دست خواهید آورد و کنترل آن نیز میسرتر خواهد بود.

سردردهای صبحگاهی را جدی بگیرید
یك متخصص مغز و اعصاب عنوان كرد: سردردهای جدی با علایمی مانند اختلال دید، دو بینی، اختلال حسی و حرکتی در اندام‌ها، اختلالات تعادل و سرگیجه مقاوم به درمان بروز می‌کند.

دکتر علیرضا زالی جراح و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت وگو با ایسنا، سردردهای جدی را ناشی از افزایش فشار داخل جمجمه عنوان و در خصوص ویژگی این نوع سردردها گفت: این نوع سردردها ویژگی خاصی دارند، از جمله این که معمولا اول صبح بر شدت آنها افزوده می‌شود و پس از گذشت 2 تا 1 ساعت، در طول روز از شدت سردرد کاسته می‌شود.

وی در ادامه افزود: این نوع سردردها معمولا در طول روز به سراغ فرد نمی‌آیند ولی مجدد در ابتدای صبح تکرار می‌شوند. گاهی اوقات این نوع سردرد براساس شدت دردی که دارد ممکن است فرد را از خواب بیدار کند.

وی در خصوص ویژگی‌های قابل توجه این نوع سردردها گفت: از ویژگی‌های این نوع سردرد، این است که نوع سردردها با سرفه کردن، عطسه کردن، بالا رفتن فشار وریدی بدن و فعالیت‌های فیزیکی تشدید می‌شوند. گاهی اوقات در برخی موارد این نوع سردرد ممکن است با خم کردن سر افزایش یابد. معمولا این نوع سردردها با علایم عصبی دیگر مانند اختلال دید، اختلال حسی و حرکتی در اندام‌ها و بروز اختلالات تعادلی ، بروز سرگیجه‌های مقاوم به درمان، بروز دو بینی و مشکلاتی مانند تشنجات همراه است. اینها مواردی هستند که سردردها را جزو سردردهای مهم قرار می دهند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید براین که سردردهای شدید و ناگهانی باید جدی گرفته شود، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از سردردهایی که باید به آنها توجه کرد، سردردهای شدید و ناگهانی است که بیمار تاکنون آنها را تجربه نکرده است. با بروز این سردرد، بیمار احساس پاره شدن رگ و یا احساس انفجار در سر را دارد. این نوع سردرد آن قدر شدید است که بیمار اذعان می‌کند تاکنون آن را تجربه نکرده است. توجه و پیگیری این نوع سردرد توسط پزشک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.


منبع: خانواده سبز

يکشنبه 21/6/1389 - 16:51
قرآن
     
     
     

آنگاه که درون خویش را از خود تهی یافتی و بیرون را خالی از خدا،،...
«قرآن بخوان»
آنگاه که در دریای خروشان زندگی، در چنگال طوفان جهل و ترس اسیر شدی، و ساحل صلاح و صلح و کشتی نجات و رهایی را آرزو کردی،،...
«قرآن بخوان»
آنگاه که، عقلت، احساساتت را به بند کشید و «فکرت» عشقت را، و قوه‌ی پیوستن به یزدان به نیروی عرفان را، از دست دادی...

«قرآن بخوان»
آنگاه که در کوچه‌ باغ‌های یأس، حیران و سرگردان، ناامید و پریشان، در جستجوی قطره‌ای آب کشتزار خشک و قحطی زده اندیشه‌ات را تسلی می‌دهی، از دریای بیکران امید لختی برگیر و...
«قرآن بخوان»
آنگاه که، مرگ را «ختم»، و معاد را، «وهم»، و پندار خود را، «حتم» یافتی،...
«قرآن بخوان»
آنگاه که غرور، وجودت را گرفت و تفاخر شعورت را، ذلت خویش را عزت، و نخوت خویش را، همت یافتی...
«قرآن بخوان»
آنگاه که مرگ خود را دور دیدی، و حیات خویش را جاوید یافتی، و دنیا و آخرت را جدا از هم،،...
«قرآن بخوان»
آنگاه که از درستی گسستی، و بر مرکب سستی نشستی، و به پستی پیوستی.... و در منجلاب تباهی، رهایی را خواستی،...
«قرآن بخوان»
آنگاه که نسیان گریبانت را گرفت، و عصیان دامانت را...
«قرآن بخوان»
آنگاه که نهایت سعادت را، بودن و شهادت را، نهایت حیات، پنداشتی...
«قرآن بخوان»
آنگاه که گذشته را «حسرت»، و حال را «عسرت»، و آینده را «حیرت»، احساس کردی، «شب قدر» را به یاد آور و آنگاه،....
«قرآن بخوان»
آنگاه که در دل سیاه شب و در اعماق تاریک ظلمات، در جستجوی «نور» و روشنی، ره می‌پویی و در آرزوی صبح و سپیدی، افق را به امید نظاره‌ی «فلق»، می‌نگری تا شاید «طلوع فجر» را در نیمه شب تماشا کنی، «قرآن» را باز کن، تا در فلق برگ‌هایش و در افق اندیشه‌ات شفق را دریابی، آنگاه....«قرآن بخوان».

 

يکشنبه 21/6/1389 - 16:39
اخبار

لوح منشور کورش اثری بسیار منحصر به فرد از دوره هخامنشی است که نخستین منشور حقوق بشر به شمار می رود.

لوح منشور حقوق بشر کوروش با پی گیری مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صبح امروز وارد کشور و تحویل موزه ایران باستان شد.

 

آزاده اردکانی، رئیس کل موزه ملی ایران، در مصاحبه با واحد مرکزی خبر، با اشاره به اهمیت تاریخی و بین المللی این لوح گفت: لوح کورش به مدت 4 ماه در ایران خواهد ماند.

وی افزود:این لوح فردا از محفظه ویژه ، با حضور رئیس موزه ملی بریتانیا و نمایندگانی از دو کشور ایران و انگلستان باز و پس از اعتبارسنجی و انجام مراحل مقدماتی برای نمایش عمومی آماده می شود.

اردکانی تصریح کرد:‌ لوح منشور کورش اثری بسیار منحصر به فرد از دوره هخامنشی است که نخستین منشور حقوق بشر به شمار می رود.

براساس این گزارش،این لوح توسط جان کرتیس، مدیر بخش خاورمیانه موزه ملی بریتانیا به صورت پلمپ شده و با حفاظت ویژه به موزه ملی ایران تحویل و در خزانه آن قرار گرفت.

معاون رئیس جمهور نیز در این باره گفت:«خوشبختانه با پیگیری‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منشور كوروش در ساعت 4:25 دقیقه صبح امروز با تدابیر امنیتی ویژه از فرودگاه امام خمینی(ره) وارد كشور شد».

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تاكید كرد: «منشور كوروش برای مدت 4 ماه در ایران حضور خواهد داشت كه آخرین باری كه این منشور از موزه بریتانیا برای نمایش به ایران وارد شده بود تنها 10 روز به نمایش گذاشته شد».

بقایی در ادامه با بیان اینكه ویترین نمایش منشور كوروش نیز از بریتانیا به ایران منتقل شده است گفت: «این ویترین دارای 182.5 سانتیمتر ارتفاع، 800 سانتیمتر عرض و 800 سانتیمتر عمق است».

به گفته وی منشور كوروش كه به عنوان نخستین منشور حقوق بشر در تمام دنیا مشهور است فردا با حضور كارشناسان از بسته خارج می‌شود و در ویترین مورد نظر قرار می‌گیرد كه به زودی زمان نمایش عمومی آن اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت هیاتی به سرپرستی جان‌كرتیس، مدیر بخش خاورمیانه موزه بریتانیا و مك‌گریگور، مدیر موزه بریتانیا فردا در مراسم انتقال منشور كوروش به ویترین حضور خواهند داشت.

منبع:ویکی پدیا

شنبه 20/6/1389 - 18:50
بهداشت روانی

 

نمی‌توانید آن را بشنوید، اما هر بار كه در مورد خودتان صحبت می‌كنید حضور دارد. این موضوع مهم و مرموز همان چیزی است كه به آن اعتماد به نفس می‌گویند.

از آنجا كه اعتماد به نفس در تمام مراحل زندگی نقشی موثر ایفا می‌كند، خوب است به حضور و چگونگی پرورش آن در دوران كودكی نگاهی بیندازیم.

اعتماد به نفس كودك نقش زرهی را دارد در مقابل چالش‌های پیش روی او در همه عمر. كودكان و نوجوانانی كه در مورد خودشان حس خوبی داشته باشند با مشكلات و مسائل مختلف راحت‌تر كنار می‌آیند و در برابر فشارهای منفی بهتر مقاومت می‌كنند.

آنها شادتر هستند و از زندگی‌شان نیز بیشتر لذت خواهند برد. این گروه از بچه‌ها واقع بین بوده و در مجموع خوش‌بین هستند. به همین دلایل از سلامت جسمی و روحی بیشتری برخوردارند. در مقابل، كودكانی كه اعتماد به نفس كافی ندارند، در برخورد با چالش‌ها دچار اضطراب و سرخوردگی خواهند شد.

این گروه كه حتی در مورد خودشان فكر مثبتی ندارند، برای پیدا كردن راه حل مسائل زندگی با مشكل مواجه خواهند شد. چنین افرادی در مواجهه با چالش‌های جدید اولین پاسخ‌شان این است «من نمی‌توانم‌!»

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس مجموعه باورها و احساسات ما، در مورد خودمان است. این‌كه ما چگونه شخصیت خود را تعریف می‌كنیم، انگیزه‌ها، نگرش و رفتار ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بر سازگاری عاطفی ما نیز تاثیر دارد.

الگوی اعتماد به نفس خیلی زود در زندگی شكل می‌گیرد. پس از همان دوران كودكی باید به فكر باشیم. آموزش این مطلب كه پس از بارها تلاش ناموفق باز هم باید سعی و تلاش كرد، به كودك می‌آموزد كه او می‌تواند؛ فقط باید بیشتر تلاش كند. كودك باید درك كند كه اگر شكست می‌خورد، باید دوباره تلاش كند و اگر باز هم شكست خورد بداند در نهایت موفق می‌شود. در چنین سیری آنها در مورد توانایی‌های خود تصور مثبتی پیدا می‌كنند.

در كنار احساس توانایی، احساس دوست داشته شدن نیز در ایجاد اعتماد به نفس نقش مؤثری دارد. كودكی كه از موفقیت خود شاد می‌شود ولی احساس دوست داشته شدن نمی‌كند در نهایت ممكن است احساس اعتماد به نفس كمتری را تجربه كند. به همین ترتیب، كودكی كه احساس می‌كند دوست داشته می‌شود، اما در مورد توانایی‌های خود تردید دارد، باز هم با مشكل اعتماد به نفس ضعیف روبه‌رو خواهد شد. اعتماد به نفس واقعی در صورتی به وجود می‌آید كه میان این دو حالت توازن ایجاد شود.

علائم اعتماد به نفس

كودكان و نوجوانانی كه اعتماد به نفس پایینی دارند، علاقه‌ای به امتحان موارد جدید ندارند و اغلب در مورد خودشان منفی صحبت می‌كنند؛ این جمله را زیاد از آنها می‌شنویم: «من نمی‌توانم.»

آنها هنگام مواجهه با مشكلات، تحمل كمی دارند، براحتی كارها را رها می‌كنند یا منتظر كس دیگری می‌مانند و زود ناامید می‌شوند. كودكان و نوجوانان با اعتماد به نفس پایین، موانع موقتی را به شكل مشكلی دائمی و غیرقابل تحمل می‌بینند و حس بدبینی در آنها غالب است.

در مقابل، كودكانی كه اعتماد به نفس خوبی دارند از تعامل با دیگران لذت می‌برند. در روابط اجتماعی راحت هستند و از فعالیت‌های گروهی لذت می‌برند؛ درست مانند فعالیت‌های مستقل خود.

هنگام مواجهه با چالش‌ها، می‌توانند نسبت به یافتن راه‌حل مناسب اقدام كنند. نقاط ضعف و قوت خود را می‌شناسند و آنها را می‌پذیرند. در ضمن حس خوش‌بینی میان آنها غالب است.

نقش والدین

امری بدیهی است كه پدر و مادر نقش مهم و مؤثری در پرورش اعتماد به نفس كودك دارند. نكات زیر می‌تواند به شما در این امر مهم كمك كند.

• بچه‌ها نسبت به كلمات و جملات والدین بسیار حساس هستند. پس به یاد داشته باشید كه نه‌تنها فقط زمانی كه كاری را درست انجام می‌دهد، بلكه برای تلاش‌های فرزندتان هم از او تعریف كنید و در این تعریف و تحسین راستگو باشید.

• الگوی مثبتی برای او باشید. اگر شما بسیار از خودتان انتقاد می‌كنید، بدبین هستید یا غیرواقعی و نامعقول در مورد توانایی‌ها و محدودیت‌های خود فكر می‌كنید، بدانید این موارد را به كودك خود نیز آموزش می‌دهید.

• مهم است كه والدین باورهای نادرست بچه‌ها در مورد خودشان را شناسایی كنند؛ باورهای‌شان در مورد كمال، جذابیت، توانایی یا هر چیز دیگری. كمك كردن به بچه‌ها برای تعیین استانداردهایی دقیق‌تر و ارزیابی واقع بینانه‌تر از خود، به برداشت مثبت آنها از خودشان كمك می‌كند.

• عشق و علاقه شما می‌تواند كمكی باشد برای تقویت اعتماد به نفس فرزندتان. پس او را در آغوش بگیرید و بگویید كه به او افتخار می‌كنید. از فرزندتان مكرر و با صداقت تعریف كنید البته بدون افراط كردن. آنها متوجه می‌شوند كه كدام حرف از قلب و دل شما برخاسته است.

• باز خوردی مثبت و دقیق به فرزندتان بدهید. با این روش، رفتار فرزندتان را تائید كرده و به انتخاب‌های او پاداش می‌دهید. همچنین او را برای برخورد مناسب آینده تشویق می‌كنید.

• محیط خانه را امن و آرام نگه دارید. كودكانی كه در خانه احساس امنیت ندارند، اعتماد به نفس كمی ‌خواهند داشت.

• همیشه به یاد داشته باشید كه به كودك خود احترام بگذارید.

• به فرزند خود اجازه بدهید تجارب جدیدی كسب كند. به او فرصت بدهید كه در فعالیت‌هایی شركت كند، به خصوص فعالیت‌هایی كه مشوق همكاری هستند و نه رقابت، در تقویت اعتماد به نفس او كمك می‌كنند.

در نهایت اگر فكر می‌كنید كه فرزند شما اعتماد به نفس پایینی دارد، از متخصصین امر كمك بگیرید. در این مواقع همكاری و مشورت افراد متخصص را باید در اولویت قرار داد. آنها با شیوه‌های درمانی خود می‌توانند حس بهتر و مثبت‌تری در فرزند شما ایجاد كنند.

منبع:روزنامه ی خراسان

شنبه 20/6/1389 - 18:47
ورزش و تحرک

 

 

 یکی از سوال های بسیار متداولی که بیماران از پزشکان و به ویژه متخصصان  پزشکی ورزشی هنگامی که آنان ورزش را برای ایشان تجویز می کنند، می پرسند اینست که استفاده از تردمیل بهتر است یا دوچرخه ثابت؟ 

 

 

بسیاری از افراد به علت اینکه فرصت کافی برای رفتن به باشگاه های ورزشی ندارند تصمیم می گیرند که داخل منزل ورزش کنند و به همین علت به فکر تهیه یک ابزار ورزشی مناسب نظیر تردمیل یا دوچرخه ثابت می افتند؛ 

 در چنین مواقعی است که توجه فرد به این معطوف می شود که کدامیک از این دو وسیله ورزشی مناسب تر است؟

 واقعیت آنست که هر یک از این دو وسیله ورزشی مزایای خاص خود را دارند؛ به طور مثال تردمیل وسیله ورزشی مناسبی است که  الگوی حرکتی روزانه  انسان یا در واقع همان راه رفتن را تقلید می کند که این یک مزیت است.

  همچنین بسیاری از انواع تردمیل امکان نشان دادن ضربان قلب هنگام ورزش ، میزان کالری مصرفی در طول مدت ورزش و مسافت طی شده را دارند و بدین طریق می توان شدت ورزش را تعیین کرد و بر اساس شدت تعیین شده در نسخه ورزشی ، به ورزش پرداخت.

 متخصصان پزشکی ورزشی معتقدند، افرادی که بیماری خاصی ندارند و از دردهای مزمن زانو رنج نمی برند می توانند از تردمیل برای داشتن یک فعالیت  ورزشی هوازی مناسب در منزل استفاده کنند و درصورتی که به بیماری  مزمنی نظیر بیماری قلبی ، دیابت ،  پرفشاری خون یا ..... دچارند پیش از   شروع ورزش حتما با یک متخصص پزشکی ورزشی مشورت کنند.

 دوچرخه ثابت نیز همانند تردمیل مزایای زیادی برای ورزش در منزل دارد.

 به گفته متخصصان گرچه میزان حداکثر اکسیژن مصرفی که شاخص مناسبی  از استقامت قلبی - عروقی است هنگام استفاده از دوچرخه ثابت به اندازه  تردمیل افزایش نمی یابد، اما این وسیله ورزشی به علت نیاز به فضای کمتر  و همچنین تولید صدای کمتر گزینه مناسبی برای بسیاری از افراد است.

 افزون بر این ، توصیه می شود مبتلایان به آرتروز زانو و دردهای اسکلتی -   عضلانی برای شروع یک برنامه ورزشی هوازی از این وسیله استفاده کنند.

 در پایان ذکر این نکته مهم است که برای شروع یک برنامه ورزشی و تداوم آن  حتی در داخل منزل تهیه وسایل ورزشی متعدد و گران قیمت الزامی نیست  ؛ بلکه با پیروی از یک برنامه ورزشی علمی ، همه جانبه و متناسب با شرایط  جسمانی فرد ، بدون صرف هزینه می توان به آثار مفید بی شمار ورزش  دست  یافت .

 بر گرفته از سایت  :

 mihansalamat.                                           

شنبه 20/6/1389 - 18:33
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته