• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1088
تعداد نظرات : 353
زمان آخرین مطلب : 4383روز قبل
بیماری ها

آیا در تمام طول روز احساس خواب آلودگی می کنید؟ همیشه در حال خمیازه کشیدن هستید؟ گیج و بی حوصله اید؟ خوب شاید واقعاً به اندازه ی کافی نمی خوابید! استراحت کافی یکی از ضروریات زندگیست. حتی یک شب خواب ناقص، واکنش هایتان را کند کرده و عملکرد ذهنیتان را با اختلال مواجه می سازد. محرومیت از خواب کافی بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی گذاشته و به عنوان یکی از عوامل ایجاد بسیاری از بیماری های جدی و خطرناک به شمار می رود. اگر می خواهید به راحتی میزان خواب مورد نیاز بدن خود را محاسبه نمایید، مطالب ذیل را مطالعه فرمایید.

مراحل

1- ساعت معینی را برای بیدار شدن از خواب مشخص نمایید و زنگ ساعت را روی آن تنظیم کنید. می توانید مدتی قبل از ساعت مورد نظر بیدار شده و به تدریج از جای خود بلند شوید.

2- از مصرف الکل، کافئین، سیگار، و سایر داروهایی که سبب ایجاد بی خوابی می شوند پرهیز نمایید. اگر داروی خاصی مصرف می کنید برای قطع آن حتماً با پزشک خود مشورت نمایید.

3- هر شب هر زمان که احساس خستگی و خواب آلودگی به شما دست داد، به رختخواب بروید. اگر احساس کردید که به سرعت خوابتان نمی برد، بلند شوید و کتاب بخوانید و یا کاری که نیاز به فعالیت فیزیکی کم و فعالیت چشمی بالا دارد را انجام دهید تا چشمانتان کم کم خسته شوند. در ابتدا این امکان وجود دارد که صبح ها زودتر از زمان مقرر بیدار شوید، اما بدن شما ظرف چند روز خودش را با شرایط جدید وقف می دهد.

 

4- سعی کنید در طول روز نخوابید. البته یک چرت کوچک در حد 10 تا 15 دقیقه بلامانع است. همانطور که می دانید چرخه ی یک خواب کامل و عمیق 90 دقیقه به طول می انجامد، بنابراین هر چقدر در طول روز استراحت نکنید، شب ها بهتر به خواب می روید.

5- مراحل فوق را برای دو هفته بصورت مکرر انجام دهید. پس از دو هفته بدن به شرایط جدید عادت می کند و شما به صورت خودکار صبح ها به عنوان مثال ساعت 7 بیدار می شود. هرچقدر که بدن شما به خواب بیشتری نیاز داشته باشد، ناخودآگاه مجبور می شوید که شب ها زودتر برای خوابیدن آماده شوید.

6- برای جبران میزان خواب، زمان به خواب رفتن را تعدیل کنید.

سایر متدها

1- از مصرف موادی که باعث ایجاد بیخوابی میشوند و پیشتر در گزینه 2 روش بالا به آنها اشاره کردیم، خودداری نمایید.

2- شب موقعی بخوابید که تا صبح چیزی در حدود 7 تا 9 ساعت وقت برای خوابیدن داشته باشید. اگر از شنبه تا پنج شنبه کار می کنید، تمرین خود را از جمعه شب شروع کنید.

3- این کار را ادامه دهید و شب های بعد هم تقریباً همان ساعتی که جمعه شب به رختخواب رفتید، بخوابید تا بتوانید 7-9 ساعت استراحت داشته باشید.

4- پنج شنبه هفته ی بعد از ساعت زنگ دار برای بیدار شدن استفاده نکنید و به خودتان اجازه دهید هرچقدر که می خواهید بخوابید. با این کار به راحتی متوجه می شوید که به چه میزان خواب نیاز دارید. اگر به اندازه ی کافی خوابیده باشید، جمعه صبح پس از همان 7-9 ساعت از خواب بیدار می شوید و کاملاً سرحال هستید؛ اما اگر میزان خوابتان کافی نباشد ممکن است طبق عادت همیشگی دقیقاً راس همان ساعت از خواب بلند شوید، اما احساس خستگی می کنید. بهتر است که زنگ ساعت را قطع کنید تا اگر بطور موقتی از خواب بیدار شدید، مجدداً به خواب بروید.

5- این کار را 2 تا 3 هفته بطور مداوم تکرار کنید . اگر احساس کردید که صبح روز جمعه به سختی از خواب بیدار می شوید، بدانید که نیاز به خواب بیشتری دارید. اما اگر سر موقع همیشگی از خواب بیدار شدید و در طول روز هم شاداب و سرحال بودید، می توانید مطمئن باشید که به اندازه ی کافی استراحت می کنید.

6- باید توجه داشت که دهها هزار متغیر مختلف وجود دارند که می توانند برروی میزان خواب شما تاثیر بگذارند و تنها در طول یک بازه ی زمانی طولانی است که می توانید تشخص صحیحی از میزان خواب مورد نیاز بدن خود داشته باشید.

نکات

  • اگر بصورت مکرر از تنباکو، و یا الکل استفاده می کنید، طبیعی است که وقتی مصرف آنها را قطع می نمایید، مشکلاتی در زمینه ی خوابیدن برایتان بوجود می آید. بنابراین باید خیلی قبل از اینکه تصمیم به محاسبه ی میزان خواب مورد نیاز بدن خود بگیرید، مصرف این مواد را قطع کنید تا بدنتان به شرایط جدید عادت کند.
  • سن افراد در میزان خواب آنها تاثیر می گذارد. البته فاکتورهای زیادی هستند که در این امر دخیل می باشند، اما دانشمندان بر این باورند که هرچقدر سن افراد بالاتر می رود (تا 60 سالگی) به میزان خواب کمتری نیاز پیدا می کنند. در این میان نوزادان به 16 ساعت خواب، نوجوانان 9 ساعت و بزرگسالان 6-8 ساعت خواب نیاز داند.
  • اگر زیاد بی خوابی کشیده باشید، شب های بعد به میزان خواب بیشتری نیاز پیدا می کنید.
  • میزان خواب خانم ها در زمان بارداری افزایش پیدا می کند.
  • پژوهشگران هنوز توجیه موثقی دال بر میزان قطعی خواب هر انسان پیدا نکرده اند؛ برخی همان عدد قدیمی 8 ساعت را پیشنهاد می دهند و عده ای دیگر هم می گویند این رقم متفاوت است و ممکن است برخی به 3 ساعت خواب در طول شبانه روز  و عده ای دیگر بیش از 12 ساعت خواب نیاز داشته باشند.
  • اگر در خوابیدن مشکل دارید، خرناس می کشید، و در خواب بیش از اندازه تحرک دارید، این امکان وجود دارد که مبتلا به یکی از اختلالات خوابیدن باشید. در این صورت باید به پزشک مراجعه نمایید.
  • به خاطر داشته باشید که چرخه ی یک خواب کامل حداقل 90 دقیقه است. پس میزان خواب خود را به بازه های 90 دقیقه ای تقسیم کنید تا وسط این 90 دقیقه از خواب بیدار نشوید. در اینصورت همیشه سرحال هستید و احساس گیجی و خواب آلودگی نمی کنید.

هشدارها

  • کمبود خواب خطرناک است.
  • زیاد خوابیدن هم مثل کم خوابی مضر است.
  • کم خوابی تاثیرات منفی مصرف الکل در بدن را افزایش می دهد، بنابراین فرد خسته ای که الکل هم مصرف می کند خیلی بیشتر در معرض آسیب های جسمانی قرار می گیرد.
  • در تصادفات بین شهری "خواب آلودگی" بالاترین آمار علل تصادفات رانندگی را به خود اختصاص می دهد.
  • موقع خواب تلویزیون نگاه نکنید. تماشای تلویزیون عملکرد مغز را افزایش داده و سبب می شود که فرد دیرتر به خواب رود.
  • بدون تجویز پزشک داروهای خواب آور استفاده نکنید. مصرف و یا قطع مصرف برخی از داروها مشکلات فراوانی از جمله بیخوابی را در پی دارند.
يکشنبه 27/2/1388 - 19:38
دانستنی های علمی
وقتی جهان پهلوان "ژیلت" را تبلیغ نکرد

"بنده به شما املاک رابینسون را توصیه می کنم" تعداد آن هایی که این جمله را از زبان پهلوان رضا زاده در چند شبکه ماهواره ای شنیده اند و روی سرشان دو عدد شاخ سبز نشده، کم است!آن ها انتظار نداشتند پهلوانشان که چند سال قبل به پیشنهاد اغوا کننده ترک ها یک "نه" محکم پاسخ داده بود، به این سادگی و تنها در ازای دریافت 200 میلیون تومان برای اماراتی ها تبلیغ کند.

جهان پهلوان به رغم مشکلات عدیده مالی و نیازمندی شدید به پول، "نه" را بهترین پاسخ به پیشنهاد شرکت معتبر تولید لوازم بهداشتی ، آرایشی "ژیلت" می دانست.

غلامرضا تختی "ژیلت" را تبلیغ نکرد تا نشان و اعتبار خود را حفظ کند؛ گرچه در همان مقطع رقبای جهانی اش و حتی برخی رقبای ایرانی اش با کمترین مبالغ جلوی دوربین ها قرار گرفتند و اعتبارشان را خرج شرکت ها و کمپانی های اروپایی و آمریکایی نمودند.

... و اما تختی ماند و آن ها رفتند. تختی مرد و زنده ماند و آن ها زنده ماندند و مردند!

داستان پهلوان حسین رضا زاده اما به گونه ای دیگر رقم خورد. او نیز به زعم خیلی ها می توانست و می تواند جهان پهلوان باشد؛ ولی وقتی ناگهان سر و کله مشاورین املاک رابینسون پیدا شد و پهلوان ما را هوایی کرد ،خیلی ها به او خرده گرفتند. آنان نه از حضور پهلوانشان در تبلیغات، بلکه از آن نحوه تبلیغ کردن که دور از شأن وی بود و البته از آن مهمتر تبلیغ برای منطقه ای که مشکلات سیاسی عمیقی با کشورمان دارد ناراضی اند؛ آن هم تنها در ازای دریافت 200 میلیون تومان که رضا زاده نیازمند آن نیست و طی سال های اخیر از سر توانایی خود بسیار بیش از آن را در همین خاک به دست آورده است.

تبلیغات رضا زاده همچنان از سوی چند شبکه ماهواره ای روی آنتن می رود . سازمان تربیت بدنی با هدف ممانعت از ادامه این روند بیانه ای صادر کرده،اما پهلوان اصرار دارد که ادامه دهد. نمی دانیم چرا! اما شاید این نیز رسم پهلوانی باشد و ما از آن بی اطلاعیم! 

مهدی بهمنیansar110

يکشنبه 27/2/1388 - 19:33
اخبار

گفت: مگر اعلام نشده بود که جرم جاسوسی رکسانا صابری اثبات شده و به همین علت محکوم به 8 سال زندان شده است؟
گفتم: معلومه که اعلام شده بود. دستگاه قضایی خودش اعلام کرده بود.
گفت: پس چی شد که آزادش کردند؟ اگر جاسوس نبوده چرا دستگیرش کردند و اگر بوده چرا آزادش کردند؟
گفتم: دستگاه قضایی اعلام کرده که جرم او اثبات شده و محکومیتش هم سرجای خود باقی است ولی این محکومیت را تعلیق کرده اند. یعنی اگر بار دیگر مرتکب همان جرم بشود، محکومیت قبلی به جرم بعدی اضافه می شود!
گفت: ولی او که قرار است به آمریکا برگردد!گفتم: چه عرض کنم؟! دزدی را به ماموری سپرده بودند که او را به زندان ببرد. در میان راه به مامور گفت اجازی میدی از این بقالی کبریت بخرم، می خوام سیگار بکشم. مامور دستبند را باز کرد و طرف رفت که رفت. دفعه دیگر از قضا باز هم همان دزد به همان مامور سپرده شد و در میان راه همان کلک را سوار کرد و مامور که با کلک او آشنا شده بود دستبند را باز کرد ولی به او گفت: ای کلک! ایندفعه تو وایستا. من خودم کبریت می خرم و آقا دزده باز هم رفت که رفت و هنوز هم داره میره!

منبع : عصر ایران

يکشنبه 27/2/1388 - 19:28
اخبار
آیت‌الله العظمی بهجت یکی از مراجع تقلید جهان تشیع به ملکوت اعلی پیوست.

به گزارش ثانیه‏نیوز، آیت‌الله العظمی بهجت یکی از مراجع تقلید جهان تشیع، امروز در بیمارستان حضرت ولی عصر(عج) شهر قم به ملکوت اعلی پیوست.

حضرت آیة الله العظمى آقاى حاج شیخ محمد تقى بهجت (ره) در اواخر سال 1334 ه ق در شهر فومن واقع در استان «گیلان» به دنیا آمد و هنوز شانزده ماه از عمرش نگذشته بود که مادر را از دست داد .
تحصیلات ابتدایى حوزه را در مکتب خانه فومن به پایان رساند و پس از تحصیلات ادبیات عرب در سال 1348 ه ق هنگامى که تقریبا 14 سال از عمر شریفش مى ‏گذشت، براى تکمیل دروس حوزوى عازم (عراق) شد و حدود 4 سال درکربلا معلى اقامت نمود و علاوه بر تحصیل علوم رسمى از محضر استادان بزرگ آن سامان، از جمله مرحوم حاج شیخ ابوالقاسم خویى (غیر از آیت الله العظمى خویى معروف) بهره برد و در سال 1352 ه ق براى ارائه تحصیل به «نجف اشرف» رهسپار گردید و سطح عالى علوم و حوزه را در محضر آیات عظام از جمله حاج شیخ مرتضى طالقانى (ره) به پایان رساند و پس از درک محضر آیات عظام: حاج آقاى ضیاء عراقى و میرزاى نائیینى (رحمة‏الله) در حوزه درسى آیت الله حاج شیخ محمد حسین غروى اصفهانى وارد شد.

 افزون بر این ایشان از محضر آیات عظام حاج سید ابوالحسن اصفهانى و حاج شیخ محمد کاظم شیرازى (رحمة‏الله) صاحب حاشیه بر مکاسب - و در حوزه علوم عقلى، کتاب (الاشارات والتنبیهات) و (اسفار) رانزد آیت الله سید حسین بادکوبه‏اى (ره) فراگرفت و در زمان تلمذ به تدریس سطوح عالى پرداخت و در تالیف کتاب (سفینة‏البحار) با محدث کبیر حاج شیخ عباس قمى (ره) همکارى نمود و در زمینه تهذیب نفس در زادگاهش (فومن) از کودکى محضر عالم بزرگوار (سعیدى) و درکربلا از برخى علماى دیگر بهره برد، تااینکه در نجف اشرف در سن 17 - 18 سالگى با آیت حق علامه قاضى (ره) آشنا شد و گمشده خویش را در وجود ایشان یافت و در سلک شاگردان اخلاقى - عرفانى ایشان درآمد و سرانجام در سال 1364 هق موافق با 1324 هش قلبى صیقل یافته از معنویت و سینه ‏اى مالامال ازعشق به حضرت حق و با کوله بارى از علم و کمال به سرزمین خویش هجرت نمود و در زادگاهش تشکیل خانواده داد و در حالى که آماده بازگشت به نجف اشرف بود هنگام عبور موقت در قم در زمانى که هنوز چندین ماه از مهاجرت آیت الله بروجردى (ره) به قم نگذشته بود موقتا مقیم شد و خبر رحلت اساتید بزرگ حوزه علمیه نجف را یکى پس از دیگرى مى‏شنود و  درشهر مقدس قم رحلت اقامت مى‏افکند .

 در قم به محضر آیات عظام حجة‏الاسلام والمسلمین کوه کمره‏اى و آیت الله العظمى بروجردى می‌رسد. معظم‌ له پس از ورود به قم به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت و به ترتیب شاگردانى بسیار همت گماشت.
تالیفات معظم ، عبارتند از :

 یک دوره کامل اصول ، حاشیه بر مکاسب شیخ انصارى (ره) و تکمیل آن تا آخر مباحث مربوط به مکاسب و متاجر، دوره کامل طهارت ، دوره کامل کتاب صلاة ، دوره کامل کتاب زکات ، دوره کامل کتاب خمس و حج ، حاشیه بر کتاب ذخیرة العباد مرحوم شیخ محمد حسین غروى ، چندین مجله تقریبا یک دوره فقه فارسى، حاشیه بر مناسک شیخ انصارى (ره) و...  
يکشنبه 27/2/1388 - 19:21
بیماری ها

به این ده سوال پاسخ دهید تا دریابید که چه اندازه با احساسات و عواطف خود در ارتباط هستید سپس امتیاز های خود را جمع کرده و نتیجه حاصل را مشاهده نمایید!


۱- هنگامی که غمگین و ناراحت هستید ، آیا می توانید علت ناراحتی خود را پیدا کنید؟

همیشه 4 امتیاز

بیشتر اوقات 3 امتیاز

برخی مواقع 2 امتیاز

به ندرت 1 امتیاز

 

۲- هر چند وقت یک بار شما چیزهایی را خریداری می کنید ، ولی واقعا نمی توانید از پس هزینه های آن ها برآیید؟

همیشه 1امتیاز

بیشتر اوقات2 امتیاز

به ندرت 3 امتیاز

هرگز 4 امتیاز

 

۳- آیا شده که حرفی بزنید و بعد از گفتن آن پشیمان شده باشید؟

اغلب  1 امتیاز

گاهی 2 امتیاز

خیلی کم 4 امتیاز

هیچ وقت 3 امتیاز

 

۴- وقتی کسی شما را عصبانی کند ، در این صورت شما: با عصبانیت در مقابل او

می ایستید 2 امتیاز

به هیچ کس هیچ حرفی نمی زنید  1 امتیاز

همه جا از آن شخص گله و شکایت می کنید 3 امتیاز

به صورت آرام مساله را مطرح نمایید 4 امتیاز

 

۵- معمولا چند مدت طول می کشد که به خواب بروید؟

معمولا تا به رختخواب میروید می خوابید 3 امتیاز

20 دقیقه طول می کشد که بخوابی 4 امتیاز

خواب راحتی ندارید و سر جایتان می غلتید 1 امتیاز

یک ساعت یا بیشتر 2 امتیاز

 

۶- معمولا در چه شرایطی به خود این اجازه را می دهید که گریه کنید؟

وقتی ناراحتم و فقط دوستان نزدیک یا خانواده ام حضور دارند 3 امتیاز

هر زمان که احساس کنم نیاز به گریه دارم 4 امتیاز

هر کاری می کنم تا گریه نکنم  1امتیاز

وقتی که تنها هستم 2 امتیاز

 

۷- آیا احساس می کنید که دوستان خوبی دارید؟

جمع صمیمی از دوستان و اعضای خانواده دارم 4 امتیاز

افراد کمی در زندگی ام هستند 3 امتیاز

به سختی می توانم با دیگران ارتباط بر قرار کنم 2 امتیاز

تنها متکی به خودم هستم و نیاز به کسی ندارم 1 امتیاز

 

۸- تا چه حد به توانایی ها و استعدادهایتان اطمینان دارید؟

خیلی زیاد 4 امتیاز

زیاد 3 امتیاز

کم 2 امتیاز

اصلا 1 امتیاز

 

۹- چه چیزی باعث شادی و رضایت بیشتر در شما می شود یا به عبارتی باعث ایجاد انگیزه بیشتر در کارهایتان است؟

تحسین و تشویق دیگران 3 امتیاز

حس درونی خود 4 امتیاز

ترس از شکست 2 امتیاز

زنده ماندن و حفظ حیات 1 امتیاز

 

۱۰- از نظر من شادی و خوشبختی هر کس عمدتا بر پایه:

راه و روشی است که هر شخص در زندگی پیش میگیرد 4 امتیاز

اقتصاد جامعه 3 امتیاز اصولی است که هر کسی

 از هما کودکی با آن تربیت شده 2 امتیاز

شانس و اقبال فرد است 1 امتیاز

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

امتیاز بین 32 تا 40

در این صورت باید به شما تبریک گفت. چرا که شما از لحاظ روحی و عاطفی در سلامت کامل هستید و باید به وجود خودتان افتخار کنید. شما توانسته اید با احساسات خود ارتباط خوبی بر قرار کنید .

 

امتیاز بین 24 تا 32

لازم است تا شما در شیوه زندگی خود کمی تجدید نظر کنید ، شرایط روحی شما به طرز نابسامانی در حالت نوسان است و اگر به همین منوال پیش بروید از لحاظ سلامت روحی دچار مشکل خواهید شد. شاید یافتن یک شغل جدید و یا حتی مشاوره کار مفید باشد .

به هر حال شما گاهی به خودتان اطمینان کامل دارید و برخی مواقع قادر هستید تا به احساسات خود به خوبی کنار بیایید .

 

امتیاز کمتر از 24

به شما توصیه می شود که به طور جدی تری به فکر سلامت روحی خود باشید و از کمکهای حرفه ای در این راه استفاده نمایید. ممکن است که مشکلی در زندگی خود داشته باشید و نیاز باشد تا برای دستیابی به آرامش و سلامت فکری خود آن مشکل را به نحوی تجزیه و تحلیل نمایید و راه حل مناسبی را برای آن بیابید
جمعه 25/2/1388 - 13:3
بیماری ها

وقتی امام صادق ( علیه السلام ) به مجلس منصور ( لعنت الله علیه ) وارد شد طبیبی از اهل هند کتاب هایی از طب هندی را برای منصور ( لعنت الله علیه )  می خواند حضرت ساکت به گوشه ای نشست تا این که طبیب از خواندن کتاب فارغ شد و متوجه حضرت گردید ، پرسید این کیست ؟ گفتند : عالم آل محمد ( علیه السلام ) است.

 طبیب رفت پیش امام صادق ( علیه السلام ) و گفت : میل دارید آنچه پیش ماست بهره ای داشته باشید ؟

امام صادق ( علیه السلام )  فرمودند : نه .

طبیب گفت: چرا؟

امام صادق ( علیه السلام )  فرمودند : چون آنچه با من است بهتر از آنهاست که با تو می باشد .

طبیب گفت : با شما چیست؟

امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : با من اینست که گرمی را با سردی و سردی را با گرمی و رطوبت را با خشکی و یبوست را با مرطوبی معالجه می کنم و نتیجه کار را به خدا باز می گذارم و آنچه را که رسول خدا فرموده به کار می بندم.

طبیب گفت: آن چیست ؟

امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : (جدم رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) فرموده است : شکم خانه هر بیماری و پرهیز سر هر درمانست و بدن را از آنچه به آن معتاد شده محروم می سازد .)

طبیب گفت : مگر طب غیر از این هاست ؟

امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : لابد گمان می کنی من اینها را از کتاب های طب آموخته ام ؟

 طبیب گفت : غیر از این گمان نمی برم.

 امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : نه به خدا قسم جز از خداوند از دیگری تعلیم نگرفته ام ، اکنون بگو از من تو کدام یک در فن طبابت دانا تریم ؟ طبیب گفت : چه عرض کنم ولی کار من طبابت است وشاید من عالم تر باشم. امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : اجازه می دهید چیز هایی از شما سئوال کنم.

طبیب گفت : بپرسید اگر بدانم جواب می گویم.

 امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : چرا سر آدمی دارای مفصل ها است و یک پارچه نیست ؟

طبیب گفت : نمی دانم.

 امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : چرا پیشانی مانند روی سر از موی پوشیده نیست ؟ 

طبیب گفت : نمی دانم.

امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : چرا در پیشانی خطوط مختلفی نقش شده است ؟ 

طبیب گفت : نمی دانم.

امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : چرا ابرو بالای چشم قرار گرفته است ؟

طبیب گفت : نمی دانم.

امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : چرا چشم را به شکل لوزی ساخته اند ؟

طبیب گفت : نمی دانم.

امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : چرا بینی میان دو چشم قرار دارد ؟

طبیب گفت : نمی دانم.

امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند :چرا سوراخ بینی را به زیر آن قرار داده اند؟

طبیب گفت : نمی دانم.

امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : چرا لب آب خوره را روی دهان مقرر

داده اند ؟

طبیب گفت : نمی دانم.

امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : چرا دندان جلو تیز است و دندان های آسیا پهن و انیاب دراز ؟ 

طبیب گفت : نمی دانم.

امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : چرا مرد ریش دارد ؟

طبیب گفت : نمی دانم.

امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : چرا کف دست و پا مو ندارد ؟

طبیب گفت : نمی دانم.

امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : چرا ناخن و مو روح ندارند؟

طبیب گفت : نمی دانم.

امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : چرا دل ( قلب ) صنوبری شکل است ؟

طبیب گفت : نمی دانم.

امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : چرا ریه بدو قسمت ساخته شده و در جای خود متحرک است ؟

طبیب گفت : نمی دانم.

امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : چرا کبد محدب است ؟ ( مانند کیسه لاستیکی آب )

طبیب گفت : نمی دانم.

امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : چرا کلیه مانند لوبیا ساخته شده است ؟

طبیب گفت : نمی دانم.

امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : چرا درون کاسه زانو به سمت جلو است؟

طبیب گفت : نمی دانم.

امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : چرا میان کف پا گود است و به زمین نمی چسبد ؟

طبیب گفت : نمی دانم.

امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : ولی به فضل خداوند ، به حکمت همه این ها آگاهم.

طبیب گفت : بفرمایید استفاده کنم .

امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : پس گوش کن.

سر را یک پارچه نیافرید ، بلکه از قطعات مختلف ترکیب نمود و شکافها برایش قرار داد تا صدا ، آن را نیازارد.

موی را بالای سر رویانید تا به وسیله ی آن روغن لازم به دماغ برسد و بخارات مغز خارج شود و در عین حال پوششی برای سرما و گرما باشد.

پیشانی را از موی عاری کرد تا چشم به وسیله ی آن نور بگیرد.

در پیشانی خطوط و نقوش رسم کرده تا از ریزش عرق به چشم ها مانع شود و هم چون نهرهایی روی زمین ، محل جریان آب می شود از پخش آن عرق مانع شود.

ابروان را بالای چشم ها قرار داد ، تا به قدر لزوم نور به چشم برسد و از افراط جلوگیری شود. زیادی نور ، چشم را اذیت می کند لذا در روشنی زیاد دست را برابر چشم می گیریم تا آسیب نبیند.

بینی را میان دو چشم قرار داد که نور را به دوقسمت مساوی تقسیم کند تا به طور اعتدال به چشم برسد.

چشم را لوزی شکل آفریده تا دارو های لازم که به وسیله میل استعمال می شود به آسانی وارد چشم شده و چرک و مرض به سهولت از آن به وسیله ی اشک خارج شود.

سوراخ بینی را در زیر آن قرار داد تا چرک های مغز از آن خارج و بو های خوش و لازم که بوسیله هوا متصاعد می گیرد از آن بالا رود. 

لب و آب خوره را روی دهان بنا کرد تا از ورود کثافات دماغ به دهان جلو گیری کند و خوراک را از آلودگی به آن نگهدارد.

دندان های جلو را تیز آفریده تا غذا را به وسیله ی آن پاره کنند ، آسیا را پهن نموده تا غذا به وسیله ی آن کوبید شود و نرم گردد ، انیاب را درازتر ساخته تا میان اضراس و اسنان چون ستونی استوار باشد.

ریش را برای مرد قرار داده تا محتاج به پوشیدن صورت نباشد و از زن به وسیله ی آن شناخته گردد.

کف دست از موی برهنه مانده تا اشیاء را به آن لمس کند و از قوۀ لامسه بهرۀ وافری داشته باشید.

موی و ناخن را روح نداد تا چیدن و بریدن آن تألمی ایجاد نکند.

دل را صنوبری شکل ( شکل میوه کاج ) آفریده تا در آویختگی خود نوک باریکش در ریه داخل شده از نسیم آن خنک شود و مغز سر از حرارت آن آسیب نبیند.

ریه را دو قطعه قرار داد تا قسمتی از قلب در تنگ نایی آن واقع شده و از حرکت آن نسیم بگیرد.

کبد را محدب آفرید تا معده ه سنگینی خود بر او فشار آورده بخارات مسموم از آن خارج شود.

کلیه را مانند لوبیا ساخته زیرا ( کلیه ) محل ریزش وقطرات معنی است که نقطه نقطه بر آن می چکد . اگر کروی یا چهار گوش بود نقطه ها با هم اتصال می یافت و هنگام خروج موجب التذاذ نمی گشت چه آن که منی از از فقرات پشت به سوی کلیه حرکت می کند و گاهی منقبض و گاهی منبسط شده منی را قطره قطره به سوی مثانه پرتاب می کند.

کاسه زانو را به سمت جلو در میانه پا قرار داده زیرا آدمی زاد به طور محاذی راه می رود و اگر غیر از آن بود راه رفتنش مشکل و حرکاتش نا موزون بود.

زیر قدم های پا را تهی کرده تا همه ی پا به زمین نچسبد زیرا اگر تمامش به زمین می چسبید مانند دسته هاونی بود که گرانیش باعث ناراحتی می شد و سنگ ریزه هر چند ریز و کوچک فشار سنگینی به کف پا وارد می کند و باعث درد فراوانی می شود. ( بر گرفته از کتاب طب الصادق ( علیه السلام ) )

 

جمعه 25/2/1388 - 12:57
بیماری ها
جام جم آنلاین: بیهوده نیست كه می‌گویند جوان هم جوان‌های قدیم! این اصطلاح اگرچه از سوی سالخوردگان در ارزیابی روانی رفتاری جوانان امروزی گفته می‌شود؛ اما مصادیق این سخن تا ظواهر و نشانه‌های جسمی آنان نیز امتداد یافته و خیلی از جوانان امروزی نه صرفا به لحاظ روحی كه به لحاظ جسمی نیز ظاهر جوانی خود را از دست داده‌اند و پیش از زمان موعد نشانه‌های پیری در آنها بروز و ظهور یافته است.

این نشانه پیش از هر چیز در سفید شدن و ریزش موهای سر خود را نشان می‌دهد؛. موهایی كه گرچه در آسیاب سفید نشده‌اند، اما در دوران شباب رنگ باخته‌اند.

در گذشته ظاهر شدن اولین موهای سفید به معنی ورود آدمی به میانسالی و پختگی تعبیر می‌شد، چنانچه موی سفید احترام داشت و آن را نشانه بزرگی و باتجربگی معنی می‌كردند. اما امروزه در جامعه ما تعداد جوانانی كه موهایشان زودتر از زمان طبیعی‌اش رو به سفیدی گذاشته در حال افزایش است كه برخی آن را از عوارض زندگی پراسترس و صنعتی معاصر می‌دانند كه آثار خود را در سفیدی زودرس موی سر نمایان  می‌كند.

در گذشته سفید شدن  مو یكی از ویژگی‌های ارثی محسوب می‌شد. گروهی نیز این رخداد را در نتیجه افزایش سلول‌های مفید خون توجیه می‌كردند، اما امروزه این عقاید و دیدگاه‌های مشابه آن به كلی رد شده‌اند. با این حال هنوز هم بسیاری از متخصصان پوست و مو نقش وراثت را در این رخداد مقدم می‌دادند.

بطور متوسط موها از سن 35‌سالگی شروع به سفید شدن می‌كند و موهای ریش و سبیل زودتر از موی سر سفید می‌شوند و معمولا از ناحیه شقیقه شروع شده به سمت فرق سر پیشرفت می‌كند و راهی برای پیشگیری از سفید شدن در میانسالان وجود ندارد اما همیشه سفید شدن مو به‌دلیل بالا رفتن سن نیست و بسیاری از شرایط دیگر نیز موها را سفید می‌كنند.

در پایین‌ترین لایه پوست و در محل پایه و تكیه تار مو، سلول‌هایی به نام «ملانوسیت» قرار دارند كه دائما تركیبی با نام «ملانین» تولید می‌كنند و همین «ملانین» است كه رنگ موها را ایجاد می‌كند. وقتی ملانوسیت‌ها كاملا فاقد رنگدانه شوند مو سفید می‌شود و اگر تعداد ملانین یك تار مو كمتر از حالت عادی شود، آن مو خاكستری و نقره‌ای می‌شود. ملانوسیت هر 10 سال حدود 10درصد از میزان و توان تولید رنگ خود را از دست می‌دهد.

اگرچه چگونگی از دست دادن این رنگدانه‌ها دقیقا مشخص نیست، اما آنچه مشخص است، این است كه در نخستین مراحل خاكستری شدن مو، ملانوسیت هنوز وجود دارد؛ اما غیرفعال است. میانگین سنی سفید شدن مو در سفیدپوستان 34 سال و در سیاهپوستان 42سال است. اگر موی یك فرد سفیدپوست زودتر از 20‌سالگی و سیاهپوست زودتر از 30 سالگی سفید شود، به آن سفید شدن زودرس مو می‌گویند.

 معمولا سفید شدن مو در مردان در حدود 30سالگی و در زنان در 35سالگی رخ می‌دهد. البته نسبت به عوامل تغذیه‌ای و ژنتیكی، حدود سنی ذكر شده تغییر می‌كند.

از طرفی در برخی افراد موها بسیار زود شروع به سفید شدن می‌كند كه باید گفت شروع این اتفاق بستگی به ژنی دارد كه از والدین خود به ارث می‌بریم. برخی افراد تصور می‌كنند یك فشارعصبی شدید یا هول و هراس ناگهانی باعث می‌شود موها یك شبه سفید شود، اما دیدگاه‌های علمی با این ادعا سازگار نیستند.

موی بدن و صورت هم مثل موی سر خاكستری می‌شود؛ اما معمولا این اتفاق بعد از تغییر رنگ موی سر بوجود می‌آید. سفید شدن موی سر معمولا از شقیقه‌ها آغاز می‌شود و بعد از آن نوبت به تاج سر و بقیه نقاط پشتی سر می‌رسد.

نشانه پیری نیست

بسیاری از جوانان وقتی اولین موهای سفید را در آینه می‌بینند، می‌ترسند و برای این‌كه مثلا نشانه‌های پیری را در خود از بین ببرند شروع به كندن موهای سفید می‌كنند. كندن موهای سفید و یا رنگ‌كردن آنها و یا چیدن مو برخلاف عقیده عوام باعث كم شدن موی سفید نمی‌گردد.

برای جلوگیری از سفید شدن زودرس موها باید از مواد غذایی استفاده كرد كه حاوی املاح روی، آهن، پتاس و منگنز باشد. تحقیقات نشان داده كمبود فلزاتی مانند آهن، روی، منگنز، تیتانیوم، تنگستن و مس از عوامل اصلی در سفید شدن موها هستند، البته این مساله علاج هم دارد.

كارشناسان تغذیه معتقدند؛ افرادی كه دچار سفیدی مو هستند، باید میوه‌هایی همچون؛ سیب، گلابی، هلو و همه میوه‌هایی كه حاوی مقادیری از املاح گوناگون خصوصا فلز منگنز هستند و نیز مصرف سبزیجاتی همچون؛ سیر، پیاز، موسیر و تره كه دارای منگنز هستند را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

نخودفرنگی، قارچ، آجیل، لوبیا، عدس، گوجه فرنگی، موز، آلو، سویا و سیب زمینی از جمله غذاهایی هستند كه مقدار قابل‌توجهی مس دارند و می‌تواند بر پوست و مو تاثیر بگذارد و حتی از سفید شدن مو هم جلوگیری كند.

خوردن جوشانده سبوس گندم، سنبل‌الطیب، مخلوط پودر سبوس برنج و شكر با نبات ساییده شده و نان جو هم در حفظ رنگ مو و كاهش موهای سفید موثر است و موهای سفید شده از موهای رنگی شكننده‌ترند، ولی ریشه آنها سست نیست و بنابراین سفید شدن موها نشانه ریزش مو نمی‌باشد.

 كمبود ویتامین‌ها

بسیاری از بیماری‌ها نیز می‌تواند روند سفید شدن موها را تسریع كند. كمبود ویتامین‌های b ، بخصوص اسیدپانتوتنیك و ویتامین 12 b یكی از این موارد است. بیماری تیروئید، بیماری‌های سیستم ایمنی، كم‌خونی، رژیم‌های سخت و طولانی‌مدت، بیماری‌ها و افزایش گلبول‌های سفید خون نیز باعث سفیدی زودهنگام و بیش از حد موها می‌شود.

در كنار این مساله باید به استعمال دخانیات نیز اشاره كرد. سیگار كشیدن نیز موها را سفید می‌كند. تحقیقات نشان داده، سرعت سفید شدن مو در سیگاری‌ها، چهار برابر افراد غیرسیگاری است. شاید علت این امر، كاهش رسیدن اكسیژن به ریشه موها باشد.
سفید شدن موی سر اگرچه بسیاری از جوانان و بخصوص زنان را نگران می‌كند، اما ظاهرا تا حدود زیادی از طاس شدن سر آنان جلوگیری می‌كند. دكتر محمدرضا خرازی،  متخصص پوست و زیبایی معتقد است موهایی كه سفید می‌شوند ماندگاری بیشتری می‌یابند و ریزش آن به تاخیر می‌افتد، ضمن این‌كه موهای سفید در جوانی كه در میان موهای سیاه به چشم می‌خورد و به اصطلاح حالت جوگندمی دارد به برخی از افراد زیبایی بیشتری هم می‌دهد، لذا با دیدن موی سپید در آینه چندان هم احساس پیری نكنید.
جمعه 25/2/1388 - 12:56
بیماری ها
طبیبی نصرانی از امام صادق ( علیه السلام ) تقاضا کرد که تفصیلی از ساختمان بدن انسان بیان کند ،

امام صادق (علیه السلام ) فرمود : خداوند آدمی را از لحاظ هیکل استخوانی به دویست و هشت قطعه تر کیب نمود ، خداوند بدن آدمیزاد را از دوازده عضو و سیصد و شصت رگ ؛ خداوند این استخوان ها را از گوشت ها و پی ها خلق فرموده است ؛ رگ ها بدن را آبیاری می کنند ، استخوان ها بدن را نگه می دارند و گوشت ها استخوان ها و اعصاب را محافظت می کند. در هر دستی چهل و یک استخوان قرار داده است که سی و پنج قطعه از آن مربوط به کف دست و دو قطعه مربوط به مچ ، یک قطعه استخوان بازو و سه قطعه استخوان کتف است.

در هر پایی چهل و سه استخوان مقرر فرموده ، سی و پنج قطعه در قدم و دو قطعه در ساق پا و سه قطعه در زانو ویک قطعه در ران و دو قطعه در نشیمن گاه ، تیره پشت ( ستون فقرات ) هم از هجده قطعه مرکب شده است در هر قسمت از دو پهلو نُه دنده و گردن هشت قطعه و سر سی و شش قطعه ، در دهان بیست و هشت یا سی و دو قطعه ( دندان ) می باشد.

)حد و حصری که امام صادق ( علیه السلام ) در ترکیب هیکل استخوانی بیان کرده با نظر علم تشریح امروز کمی تفاوت دارد ، منشاء این اختلاف آن است که گاهی چند قطعه استخوان از جهت شدت اتصال بهم ، در تشریح یک قطعه محسوب شده است . ) ( بر گرفته از کتاب طب الصادق ( علیه السلام ( (

جمعه 25/2/1388 - 12:55
بیماری ها
استفاده از تلفن همراه در جامعه كنونی و با پیشرفت علم و فن‌آوری اجتناب ناپذیراست و نگرانی ها درباره اثرات امواج تلفن همراه بر سلامت انسان با رشد بیش از حد تلفن‌های همراه بیشتر شده است.

 اگرچه بعضا گزارش‌های ضد و نقیضی درباره اثرات امواج تلفن همراه و میزان جدی بودن مخاطرات آن از سوی مراكز تحقیقاتی مختلف كه بعضا به سفارش شركت‌های بزرگ سازنده تلفن همراه در این زمینه تحقیق می‌كنند، منتشر می‌شود؛ ولی به زعم اغلب كارشناسان، با توجه به ماهیت و تاثیرات شناخته شده امواج الكترومغناطیسی در طول موج‌های مختلف بر سیستم‌های بیولوژیك نمی‌توان خطرات تلفن همراه و تجهیزات مربوط به آن را انكار كرد، اگر چه نتایج چنین تحقیقاتی و انتشار آن مطمئنا برای تولیدكنندگان و شركت‌های ارتباطاتی كه منظور اقتصادی دارند، چندان خوشایند نیست!

البته از طرف دیگر، نباید این واقعیت را هم فراموش كرد كه چنین خطراتی در استفاده از بسیاری از تجهیزات مثل سیستم‌های الكترونیكی و الكتریكی از تلویزیون و رایانه، اجاق‌های ماكروویو و ... با كاربری‌های روزانه گرفته تا تجهیزات پرتونگاری و پرتودرمانی و سیستم‌های رادار و دكل‌های انتقال برق هم وجود دارد كه هیچ گاه مانعی برای استفاده از آنها نبوده‌اند و مهم، برخورد علمی و آگاهانه با دستاوردهای فن‌آوری‌های جدید و به حداقل رساندن خطرات و آسیب‌های اجتناب‌ناپذیری است كه ممكن است در ورای فواید و كاربردهای هر محصول و دستاورد تكنولوژیك و فنی وجود داشته باشد.

در سال‌های اخیر به موازات گسترش روزافزون استفاده از تلفن همراه و توجه مراكز تحقیقاتی دنیا به این مقوله پژوهشگران ایرانی نیز در دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشی مختلف، تحقیقاتی را در این حوزه آغاز كرده و از ابعاد مختلف به بررسی آسیب‌های احتمالی پرتوهای الكترومغناطیسی تلفن همراه بر بافت‌های زنده و تجهیزات الكتریكی و الكترونیكی آن انجام داده‌اند كه از جمله آنها تحقیقاتی است كه در مركز تحقیقات بیوشیمی - بیوفیزیك دانشگاه تهران به سرپرستی دكترعلی اكبر موسوی موحدی انجام شده و نتایج جالب توجهی در زمینه اثرات میدان‌های الكترومغناطیسی خصوصا امواج تلفن همراه بر سیستم‌های زیستی در پی داشته است.


اشعه الكترومغناطیسی باید در صنعت به صورت بهینه استفاده شود

دكترعلی اكبر موسوی موحدی، استاد و پژوهشگر برجسته مركز تحقیقات بیوشیمی - بیوفیزیك دانشگاه تهران(IBB) در گفت‌و‌گو با خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با بیان این‌كه پرتو‌های الكترومغناطیسی دارای استفاده‌های مثبت و منفی هستند، گفت: امواج و میدان‌های الكترومغناطیسی كه در گستره وسیعی از انرژی و فركانس‌ها با خواص متفاوت ساطع می‌شوند، نقش مثبت و منفی در زندگی جانداران و گیاهان ایفا می‌كنند. این اشعه هم در طبیعت و هم در صنعت موجود است، با این تفاوت كه وجود اشعه الكترومغناطیسی در طبیعت بهینه بوده ولی باید در صنعت به صورت بهینه استفاده شود.

معاون پژوهشی سابق دانشگاه تهران از تلفن‌های همراه به عنوان یكی از پرمصرف‌ترین تجهیزات دارای امواج الكترومغناطیس یاد كرد و گفت: نقش منفی میدان‌های الكترومغناطیسی و اثرات سوء آن بر سیستم‌های زیستی به دلیل عدم دستورالعمل معین، آموزش صحیح بهره‌برداری و استفاده بهینه از سیستم‌های ارتباطی و مخابراتی به ویژه عدم آشنایی كاربران از تداخل و تزاحم‌های استفاده همزمان تلفن همراه با وسایل دیگر مانند رایانه، میكروفر، تلویزیون، استفاده از داروهای خاص یا داشتن بیماری و ... است.


میدان الكترومغناطیسی تلفن همراه، نقش تخریبی در ارگانیسم‌ها، بافت‌ها، سلول‌ها، پروتیین‌ها و آنزیم‌ها دارد

این استاد بیوشیمی فیزیك تصریح كرد: اثر سوء میدان‌های الكترومغناطیسی به ویژه میدان تلفن همراه به صورت فزاینده نقش تخریبی در بدن، ارگانیسم‌ها، بافت‌ها، سلول‌ها و ماكروملكول‌های حیاتی مانند DNA، پروتیین‌ها و آنزیم‌ها خواهد داشت.


نباید به تلفن همراه به عنوان وسیله‌ای بی خطر نگاه كرد


تلفن همراه باید همانند مصرف دارو، محدود و با دوز مشخص استفاده شود


یك فرد تنها ساعاتی از روز را می‌تواند از تلفن همراه استفاده كند

دكتر موسوی موحدی با بیان این كه در حال حاضر سیستم‌های تلفن همراه دارای فركانس 940 مگا هرتز است كه به بیشتر بافت‌های بدن از جمله مغز و حتی گوشت و ماهیچه‌ها آسیب می‌زند، ابراز عقیده كرد كه نباید به تلفن همراه به عنوان وسیله‌ای بی خطر نگاه كرد و هر كس هر اندازه كه تمایل داشت از آن استفاده كند؛ بلكه كاربرد تلفن همراه باید همانند مصرف دارو، محدود و كنترل شده و اصلاحا دارای دوز مشخص باشد؛ به طوری كه یك فرد تنها ساعاتی از روز را می‌تواند از موبایل استفاده كند و پس از آن حق استفاده دوباره از آن را نخواهد داشت.


دوز استفاده از تلفن همراه برای مبتلایان به بیماری‌های گوناگون متفاوت است

استاد مركز تحقیقات بیوشیمی - بیوفیزیك دانشگاه تهران تصریح كرد: مساله مهم دیگری كه باید مورد توجه محققان قرار بگیرد، دوز مشخص استفاده از موبایل برای مبتلایان به بیماری‌های گوناگون است؛ مثلا، میزان استفاده از تلفن همراه در افراد دیابتی كه در برابر امواج آسیب‌پذیرتر از افراد سالم هستند باید متفاوت باشد.

دكتر موسوی موحدی در ادامه با اشاره به تحقیقات پژوهشگران مركز بیوشیمی - بیوفیزیك دانشگاه تهران در زمینه «اثرات میدان الكترو مغناطیسی تلفن همراه (940 MHz) روی هموگلوبین خون» به ایسنا گفت: در این تحقیق، امواج موبایل را به مدت 20 تا 60 دقیقه بر روی هموگلوبین عادی و بیمار تاباندیم، سپس ساختار و عملكرد مولكول هموگلوبین را كه وظیفه حیاتی حمل اكسیژن از ریه به بافت‌ها را بر عهده دارد مطالعه كردیم. یافته‌های تحقیق نشان داد اندركنش میدان الكترومغناطیسی تلفن همراه با هموگلوبین موجب تغییرات ساختاری در آن و كاهش پیوند اكسیژن با پروتیین می‌شود.

وی توضیح داد: اختلال در عملكرد هموگلوبین، موجب آزاد سازی اكسیژن بیشتر در بافت و در نهایت بروز ناهماهنگی در واكنش‌های بدن می‌شود.


پرتوهای تلفن همراه، ساختار و عملكرد هموگلوبین خون را دگرگون می‌كند

این استاد بیوشیمی فیزیك تاكید كرد: اثرات سوء تغییر ساختاری هموگلوبین خون تحت تاثیر امواج تلفن همراه تنها به آزادسازی بیش از حد اكسیژن در بافت محدود نمی‌شود، بلكه بر سایر وظایف هموگلوبین هم تاثیر منفی می‌گذارد.

دكتر موسوی موحدی با اشاره به این‌كه همین پدیده در بررسی اثرات امواج در بیماران تالاسمی هم مشاهده شد، تصریح كرد: در این مورد از نظر ساختار هموگلوبین، ساختمان سوم آن كه عامل اصلی عملكردهای این مولكول است، دچار تغییر شد.

وی خاطرنشان كرد كه به زودی این مقاله در یكی از ژورنال‌های بین‌المللی به چاپ خواهد رسید.


پرتوهای تلفن همراه موجب پارگی رشته‌های DNA می‌شود


پاره شدن رشته‌های DNA بسیاری از بیماری‌ها را به دنبال دارد

موسوی موحدی ادامه داد: البته پژوهش های دیگری توسط دیگر محققان صورت پذیرفته است و اثر اشعه الكترو مغناطیسی تلفن همراه روی ساختار پروتیین‌ها، آنزیم‌ها و DNA نشان داده كه اشعه موبایل موجب پارگی رشته‌های DNA می‌شود و به طور كلی بحث توارث و ژن را درگیر می كند.


 استفاده همزمان از تلفن همراه با مایكروفر یا رایانه اثرات سوء امواج تلفن همراه را تشدید می‌كند


بدترین شكل تداخل در استفاده همزمان از موبایل و مایكروفر است

این استاد دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با ایسنا افزود: پاره شدن رشته‌های DNA بسیاری از بیماری‌ها را به دنبال دارد كه یكی از مهمترین آنها بیماری سرطان است كه امكان دارد این بیماری به علت درگیری DNA به نسل‌های بعدی هم منتقل شود.


استفاده از تلفن همراه در مكان‌های مسقف و شهرهای آلوده همانند تهران دوز خاصی دارد

وی در عین حال بر اثرات تداخل استفاده از تلفن همراه و وسایل دیگر مانند مایكروفر، كامپیوتر و همچنین مصرف داروهای مختلف را بسیار حائز اهمیت دانست، تصریح كرد: تداخل استفاده از تلفن همراه و وسایل یاد شده اثرات سوء امواج تلفن همراه را تشدید می‌كند.


آسیب‌های امواج تلفن همراه در شهرهای آلوده بیشتر است

دكتر موسوی موحدی با بیان این كه بدترین شكل تداخل در استفاده همزمان از تلفن همراه و مایكروفر است، تصریح كرد: از سوی دیگر شرایط استفاده از تلفن همراه در اثرات آن تعیین كننده است به عنوان مثال استفاده از تلفن همراه در مكان‌های مسقف و شهرهای آلوده همانند تهران دوز خاصی را طلب می‌كند كه امیدواریم با شروع تحقیقات بتوان دوز استفاده از موبایل برای هر فرد مانند زن، مرد، كودك و غیره مشخص كرد.


بدترین شكل مكالمه، قرار دادن تلفن هنگام كنار گوش است


قرار دادن تلفن همراه در كمر، آسیب‌های جدی به دستگاه تناسلی انسان وارد می‌كند

وی درباره محل قرار دادن تلفن همراه نیز به خبرنگار ایسنا گفت: بدترین شكل این مساله، قرار دادن تلفن كنار گوش هنگام صحبت كردن است و البته قرار دادن در كمر هم آسیب‌های جدی به دستگاه تناسلی انسان وارد می‌كند.


تلفن همراه در مواقع عدم استفاده باید بیش از یك متر با كاربر فاصله داشه باشد


صحبت با تلفن همراه باید در فضایی باز و حداكثر به مدت یك دقیقه باشد


بهترین حالت در هنگام پیاده روی گذاشتن تلفن همراه داخل كیف است

دكتر موسوی موحدی با بیان این‌كه تلفن همراه در مواقع عدم استفاده باید بیش از یك متر با كاربر فاصله داشه باشد، تصریح كرد: صحبت با تلفن همراه باید در فضایی باز و حداكثر به مدت یك دقیقه باشد. بهترین حالت در هنگام پیاده روی هم گذاشتن تلفن همراه داخل كیف و البته بهترین حالت ممكن خاموش كردن است!


باید با سرمایه‌گذاری مناسب در زمینه اثرات میدان‌های مغناطیسی روی انسان و محیط زیست تحقیق شود


وزارت ارتباطات بخشی از بودجه خود را صرف تحقیقات در زمینه اثرات تلفن همراه بر سلامتی شهروندان كند

استاد مركز تحقیقات بیوشیمی ــ بیوفیزیك دانشگاه تهران در پایان با تاكید بر این كه در صنعت باید با سرمایه‌گذاری مناسب در زمینه اثرات میدان‌های مغناطیسی روی انسان و محیط زیست تحقیق شود، ابراز امیدواری كرد كه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم بخشی از بودجه خود را صرف تحقیقات در زمینه اثرات تلفن همراه بر سلامتی شهروندان كرده و دوز موبایل را برای هر فرد و یا بیمار تعیین كند

جمعه 25/2/1388 - 12:53
بیماری ها
4 هزار سال پیش گیاه چای در چین كشت می‌شد و دم‌كرده آن برای رفع خستگی مصرف می شد، آشنایی ایرانیان با این گیاه و كشت آن نیز به زمان مظفرالدین شاه قاجار برمی‌گردد كه چندین هزار نهال چای توسط كاشف‌السلطنه از كشور هند به ایران آورده شد و از آن تاریخ تا به امروز «چای» به عنوان پرمصرف‌ترین نوشیدنی (البته پس از آب)‌ در كشور شناخته شده است و معمولا در تمام مراسم از این نوشیدنی استفاده می‌شود.
مطالعات نشان می‌دهد سه نوع چای اصلی سیاه، الانگ و سبز شناخته شده‌اند كه از میان آنها چای سیاه بیشترین نوع تجاری و چای سبز، پرخاصیت‌ترین است.
گفتنی است چای سبز و سیاه هر دو از گیاه واحدی به دست می‌آیند ولی برای تهیه چای سبز، برگ‌های آن بخار داده می‌شود و سپس گرد و خشك می‌گردند ولی در طرز ساخت چای سیاه، برگ‌ها، خشك و تخمیر شده و در برخی موارد مواد شیمیایی نیز به آن افزوده می‌شود (یعنی فرایند بیشتری روی آن صورت می‌گیرد)‌ و چای الانگ كه به رنگ قرمز یا زرد است با تخمیر نسبی این گیاه به دست می‌‌آید.

خواص چای

چای سبز و سیاه هر دو دارای رنگدانه‌هایی است كه اثر كاهش ابتلا به سرطان‌ مختلف در آنها دیده می‌شود و زمانی كه چای با غلظت مناسب دم بكشد، تنها نیمی از كافئین یك فنجان قهوه را خواهد داشت.

چای معمولا موجب كاهش چربی‌های خون می‌شود و عملكرد كلیه را در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن كلیه بهبود می‌بخشد و اثرات ضدمیكروبی آن از ایجاد پلاك و پوسیدگی دندان جلوگیری به عمل می‌آورد و در كاهش خطر بیماری قلبی ارتباط مثبت و قوی دارد، ولی اعتقاد بر این است كه قبل و بعد از دریافت فرآورده‌های آهن و در شیرخواران نباید از چای سبز استفاده كرد.

چای دارای مقادیر كمی سدیم و مقدار زیادی پتاسیم است و از آنجا كه بیماران مبتلا به عارضه كلیوی بایستی از مصرف محدود پتاسیم برخوردار باشند، باید به این مساله  توجه ویژه‌ای داشته باشند، همچنین ممكن است انواع چای باعث تحریك بروز آسم در افراد حساس شود.

انواع چای و دمنوش

چای از گیاهانی است كه می‌توان دم‌كرده آن را نوشید، گیاهان فراوان دیگری نیز هستند كه می‌توانند در كنار چای مصرف شوند و حتی برخی از مراجع پزشكی برای آنها فوایدی را ذكر كرده‌اند كه دستور دم كردن این گیاهان كم و بیش همانند دستور چای است و حتی برخی از آنها به صورت كیسه‌ای (tea bag) در بازار عرضه می‌شوند، در ذیل به برخی از این چای‌ها اشاره می‌شود.

چای زنجبیل، چای زمستانی

زنجبیل از قدیم الایام مورد مصرف مردم ایران، هند و چین بوده است و امروزه به عنوان گیاهی دوست‌داشتنی مصرف می‌شود زنجبیل تازه، شربت و چای آن در بدن تولید گرما می‌كند و بدین وسیله مواد سمی و زائد بدن را به صورت عرق از بدن خارج می‌كند.

استفاده از چای زنجبیل هضم را آسان و اثرات سودمندی را در رفع تهوع خواهد داشت و همچنین به عنوان درمانی سنتی برای سرماخوردگی، گلودرد و آنفلوآنزا به كار می‌رود و بهتر است برای رفع تندی این چای از برگ نعناع آسیاب شده در این چای استفاده شود.

چای به‌لیمو، مقوی معده

به‌لیمو (وربن)‌ برگ معطری است كه مانند چای دم می‌شود و اثر مقوی روی معده دارد و جهت دردهای عصبی و پایین آوردن درجه حرارت بدن در بیماری‌ها بسیار مفید است.

چای بهار نارنج

دم‌كرده بهار نارنج تازه یا خشك نوشیدنی معطری است كه اطبای قدیم آن را برای قلب مفید می‌دانستند. این گیاه معطر به صورت دم‌كرده و به عنوان داروی ضدتشنج در بیماری‌های عصبی همانند هیستری،  ضعف اعصاب و  رفع سكسكه به كار می‌رود و خواب‌آور، اشتهاآور و رفع تپش قلب است به همین دلیل مصرف عرق و چای آن به افرادی كه دچار بیماری‌های اعصاب  یا قلبی‌اند توصیه می‌شود.

چای نعناع را خانم‌ها بنوشند

چای نعناع یكی از پرطرفدارترین دمنوش‌هایی است كه به دلیل طعم و مزه نشاط‌آورش مورد توجه است.

تحقیقات جدید پژوهشگران بیانگر این است كه دم‌كرده این گیاه می‌تواند تاثیر بسزایی در كاهش رشد موهای زاید زنان داشته باشد و این در حالی است كه این چای می‌‌تواند میل جنسی را در مردان كاهش دهد.

چای دارچین

شما می‌توانید با نوشیدن یك فنجان چای دارچین تب را به سرعت پایین آورده همچنین دارچین بهترین دارو برای دردهای عضلانی است و برای رفع درد به كار می‌رود اثر آن آرام‌كننده و نشاط‌بخش است و باعث گشوده شدن رگ‌ها می‌شود و در گردش خون اثری مثبت دارد و بدن را در مقابل امراض مصون نگه می‌دارد و می‌توان گفت اثر پنی‌سیلین و آنتی‌بیوتیك را داراست، پس پیشنهاد می‌شود اگر سرما خوردید یا ضعف شدید داشتید، مصرف یك فنجان چای دارچین را در روز فراموش نكنید پس اگر چای معمولی نیز می‌نوشید آن را با یك قطعه پوست دارچین به هم زنید تا طعم چایتان را بهتر كند.
جمعه 25/2/1388 - 12:50
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته