• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 108
تعداد نظرات : 638
زمان آخرین مطلب : 5446روز قبل
فلسفه و عرفان

متن وصیت نامه شهید سپهبد علی صیاد شیرازی بسم الله الرحمن الرحیم ، ارحم الراحمین ، رب العالمین ، وصلی الله علی محمد و اله الطاهرین و سلم . انا لله و انا الیه راجعون . هذا ما وعدنا الله و رسوله و صدق الله و رسوله .اللهم زدنا ایمانا و ارحمنا . اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له ، و ان محمدا عبده و رسوله ارسله بالهدی و دین الحق ، و ان الصدیقه الطاهره فاطمه الزهراء ، سیده نساء العالمین ، و ان علیا امیر المومنین ، و الحسن و الحسین ، و علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الحجه الائم المنتظر ، صلواه الله و سلامه علیهم ، ائمتی و سادتی و موالی بهم و من اعدائهم اتبرء و ان الموت و النشور حق ، والساعه اتیه لاریب فیها و ان الجنه و النار حق . اللهم ادخلنا جنتک برحمتک ، و جنبنا و احفظنا من عذابک بلطفک و احسانک یا لطیفا بعباده ! یا ارحم الراحمین !خداوندا ! این تو هستی که قلبم را مالامال از عشق به راهت ، اسلامت ، نظامت و ولایتت قرار دادی ، خدایا تو خود می دانی که همواره آماده بوده ام آنچه را که تو خود به من دادی در راه عشقی که به راهت دارم نثار کنم . اگر این نبودم آن هم خواست تو بود .پروردگارا ! رفتن در دست تو است ، من نمی دانم چه موقع خواهم رفت ، ولی می دانم که از تو باید بخواهم مرا در رکاب امام زمانم قرار دهی و آنقدر با دشمنان قسم خورده ات بجنگم تا به فیض شهادت برسم .از پدر و مادرم که حق بزرگی بر گردنم دارند می خواهم که مرا ببخشند ، من نیز همواره برایشان دعا کرده ام که عاقبت به خیر شوند .از همسر گرامی و فداکار و فرزندانم می خواهم که مرا ببخشند که کمتر توانسته ام به آنها برسم ، و بیشتر می خواهم وقف راهی باشم که خداوند متعال به امت زمان ما عطا فرموده ، آنچه از دنیا برایم باقی می ماند حق است که در اختیار همسرم قرار گیرد .از همه آنهایی که از من بد دیده اند می خواهم که مرا به بزرگی خودشان ببخشند ، و بالاخره از مردان مخلص خودم به ویژه حاج آقا امیر رنجبر نیکدل ، استدعا دارم در غیاب من به امور حساب و   کتاب من برسند و با برادران دیگر ، چون جناب سرهنگ حاج آقا آذریون و تیمسار حاج آقا آراسته در این باب تشریک مساعی نمایند .خداوندا ! ولی امرت حضرت آیت الله خامنه ای را تا ظهور حضرت مهدی ( عج ) زنده ، پاینده و موفق بدار ، آمین یا رب العالمین ، من الله التوفیق .                                                           علی صیاد شیرازی – 19 دی ماه 1371 – 15 رجب 1413
يکشنبه 12/3/1387 - 12:19
دعا و زیارت
امام صادق‏علیه السلام :

َجِبُ لِلوالِدَینِ عَلَى الوَلَدِ ثَلاثَةُ أشیاءَ ؛ شُكرُ هُما عَلى‏ كُلِّ حالٍ و طاعَتُهُما فِیما یأمُرانِهِ و یَنهَیانِهِ عَنهُ فی غَیرِ مَعصِیَةِ اللَّهِ و نَصیحَتُهُما فِی السِّرِّ وَ العلانِیَةِ ؛
پدر و مادر را بر فرزند سه حقّ است :

در همه حال شكرگزار آنها باشد ؛

در هر چه او را امر و نهى مى‏كنند ،

به جز معصیت خدا ،

اطاعتشان كند

و در نهان و آشكار خیرخواه آنان باشد.


تحف العقول ، ص 322

يکشنبه 12/3/1387 - 12:11
دعا و زیارت

لحظۀ گر گرفتن عشق است

 

مادر هرچه عاشق است تویی

 

کلبه ای از ملات اشک و غروب

هرچه اینجا شقایق است تویی

 

 

 

روی بازوی تو گلی واشد

 

که خدا بوسه می زند برآن

 

دور این گل طواف واجب شد

 

بر تمام فرشته های جهان

 

 

 

مادر درد ، مادر باران

 

پای چشمت چرا سیاه شده

 

یک نفر مرد توی دنیا بود

 

او هم از غصه ات تباه شده

 

 

 

روی تو ماه بود مادرجان

 

دستی آمد ، نشست ، سیلی شد

 

ماه روی تو در خسوف نشست

 

نقره ناب عشق نیلی شد

 

 

 

رنگ خون ، بوی دود و خاک گرفت

 

دامنت را که سایۀ عرش است

 

خانه ات سوخت گرچه این خانه

 

باز تحت الحمایۀ عرش است

 

 

 

تکه ای از تن تو را بردند

 

تکه ای که اگر به جا می ماند

 

مثل عباس می شد و روزی

 

قبلۀ سرخ کربلا می ماند

 

 

 

ملتمس ، بغض کرده می سوزند

 

روبه رویت چهار تکه بهشت

 

چارتا بغض که خدا غم را

 

جز برای نگاهشان ننوشت

 

 

 

قلب یک مرد کورۀ درد است

 

استخوان و گلوش در جنگند

 

پیش دردی که در دلش دارد

 

دردهای زمانه می لنگند

 

 

 

هرچه من گریه می کنم امشب

 

قلمم بغض می کند اما

 

با دوتا چشم خیس با دل تنگ

 

می نویسم دوباره یازهرا

 

منبع:حرف های دیگران

يکشنبه 12/3/1387 - 12:2
شعر و قطعات ادبی

من نمی گویم زیان کن یا به فکر سود باش

ای زفرصت بی خبر در هرچه هستی زود باش

 

منبع:تبیان

يکشنبه 12/3/1387 - 11:58
دانستنی های علمی

با سلام به دوستان عزیز امیدوارم که این روزا که روزای درس و امتحانات است درساتونو خوب خوب بخونین

با تشکر محمد مهدی

يکشنبه 12/3/1387 - 11:55
دانستنی های علمی

دیگران به كرده‏هاى شما بیشتر توجه دارند تا به گفته‏هاى شما

**************

اگر دانش در ستاره ی ثریا باشد، ما در آن جا مردمانى از فارس خواهیم داشت

*****************

من از بسیارى از مردم موفق‏ترم؛ اما همواره مى‏توانم از این كه هستم نیز موفق‏تر باشم

 **************************

مهم این نیست كه در زندگى شما چه اتفاقى مى‏افتد؛ مهم آن است كه شما چگونه با آن مواجه مى‏شوید. آرى، این نه شرایط و اوضاع، بلكه واكنش شما نسبت به آنهاست كه در نهایت، موفقیت یا شكست شما را رقم مى‏زند

*********************

درك یك مشكل، همیشه مساوى با حل آن نیست؛ ولى تا مشكل را خوب درك نكنى، هرگز راه حلى براى آن نخواهى یافت. در فرصت محدود عمر، از وجود خود دریایى بسازید كه از جویبار حقیرى كه به چاله‏اى مى‏ریزد، مرواریدى صید نخواهد شد

********************

بد نگوییم، بد نشنویم، بد نبینیم و بالاخره بد نیندیشیم

 

يکشنبه 12/3/1387 - 11:49
ازدواج و همسرداری

به نام خدا

در رابطه با جهیزیه و ضرورت و مقدار آن و نحوه پرداخت آن و ... شاید حرفهای زیادی شنیده باشید(شاید هم نه!). من هم میخواستم چیزهایی را که میدانم با بقیه در میان بگذارم.

 ابتدا چند گزاره تجربی-عقلی را با هم مرور می کنیم تا بعد هر کس خودش تشخیص بدهد که باید چه نتیجه عملی را بگیرد:

1- همه ما تجربه کردیم که اگر برای داشتن چیزی زحمت نکشیده باشیم، اهمیتی هم براش قائل نیستیم. از بهشت که بالاتر نیست. ما بهشت بی زحمت هم بهمون مزه نداد! وقتی خانواده عروس با مصیبت زیاد کلی جنس تقدیم خانواده جدید می کنند، اونها هیچ احساس قدردانی نسبت به داشتن این وسایل ندارند. طبیعی است  که هر چیزی احتیاج به مراقبت دارد که مراقبت از حجم زیاد وسایل برای خانواده صفر کیلومتر! کار مشکلیست. اگر اتفاقی هم برای این وسایل بیفتد (مثل شکستن ظروف و ...) اسباب کدورت دو طرف یا سرزنش خانواده ها میشود. (عرضه نداشتید مواظب باشید و ...) 

2- چند سال اول زندگی برای اکثر زوجها زمان اجاره نشینی و اسباب کشی و احیانا ماموریتهای کاری به شهرستانها و ... است که انتقال این حجم زیاد اثاثیه همیشه مثل کابوس زوج را آزار میدهد. در ضمن در جریان این انتقالات اثاثیه دچار فرسودگی و خرابی میشوند.

3- درصد زیادی از این وسایل الان مورد احتیاج زوج نیستند و چند سال بعد که لازم دارند جنس خیلی بهتر و ارزانتری رو میتوانند بخرند(این مسئه شدیدا درباره وسایل الکترونیکی صادق است). پس خریدن و انبار کردن آنها کار غیر منطقی به نظر میرسد.

4- وقتی با خریدن جهیزیه کامل، همه لوازم مورد نیاز برای زوج فراهم میشود دیگر چه انگیزه ای برای کار و تلاش مرد باقی می ماند؟ در نتیجه زن و مرد خیلی زود دچار حس رخوت و تنبلی میشوند و روزمرگی ناشی از بی انگیزگی، زندگی را برای آنها تلخ می کند.

5- خریدن جهیزیه سنگین (بجز برای اندکی از افراد متمول) برای بعضی خانواده ها با زحمت زیاد انجام می شود و برای اکثر مردم ممکن نیست. ولی با توجه با رقابتهای ناسالم اجتماعی، خانواده دخترانی که نتوانند چنین کاری انجام دهند دچار احساس حقارت نابجا میشوند و خدا میداند که آه این خانواده ها چگونه دامن کسانی که به این رقابت دامن زده اند را می گیرد.

6- خانواده نهادی است که باید در آن به جای من و تو، احساس ما بودن شکل بگیرد. تهیه کردن تدریجی لوازم منزل پس از تشکیل زندگی و پس از درک نیاز به هر کدام از آن لوازم، شور و شوق ساختن زندگی با کمک هم را در آنها القا می کند و یکی از ابزارهای اساسی رسیدن به حس "ما" (usness) می باشد. جهیزیه سنگین علاوه بر آنکه این فرصت را از زوج جوان می گیرد ممکن است باعث برتری جویی زن بر مرد و تشدید لجاجت مرد گردد.

حالا به نظر شما چه راهی باید در پیش گرفت؟

 

يکشنبه 12/3/1387 - 11:38
خانواده

به نام خدا

سلام

مقدمه اول : یکی بود یکی نبود... غیر از خدا هیچکس نبود. یه روزی خدای مهربون اراده کرد که برای خودش روی زمین خلیفه ای تعیین کنه. بعد از اینکه فرشته ها کلی اعتراض کردند و خدا جوابشون رو داد و ...  بالاخره حضرت آدم به وجود آمد و خدا شرح وظایف حضرت آدم (ع) رو بهش گفت و قرار مدارهاش رو باهاش  گذاشت، ولی اتفاقی که نباید بیفته افتاد. خود خدا در قرآن فرموده است که: " و لقد عهدنا الی آدم من قبل فنسی و لم نجد له عزما" (سوره مبارکه طه، آیه 115)

مقدمه دوم : اکثر ما توی زندگیهای خودمون این تجربه رو داشتیم که هرموقع مادرمون شارژ و سر حاله، خونه یه عطر و صفای عجیبی داره و وقتی مادر  تو خونه غمگین و کسل باشه، همه انگار بی حوصلن. یا مثلا وقتی بچه مدرسه ای بودیم(یا هستیم!)، اگه صبح مادرمون ما رو برای مدرسه صدا میزد و خودش از یه ساعت قبلش بیدار بود، موقع بیرون رفتن انرژی زیادی داشتیم ولی اگه مثلا یه مسافرتی رفته بود یا تو خونه نبود و ما با پدرامون تنها بودیم، اصلا حس مدرسه رفتن رو نداشتیم.

مقدمه سوم :اصولا مردها دارای انرژی (بهتره بگم زور) زیادی برای انجام کارهای بدنی هستند ولی انگیزه و حس کار کردن رو ممکنه نداشته باشن. در مقابل زنها بسیار پر انگیزه و نشاط هستند ولی در کارهای فیزیکی توانایی کمتری رو دارن. از اونجایی که خدا همه چیز رو زوج آفریده می فهمیم که واحد انسان از یک مرد + یک زن تشکیل میشه و فقط در این صورته که یک موجود کامل و بی نقص بوجود میاد.

برگردیم به مقدمه اول: خانمهای محترم! اگه شما از بدقولی مردها ناراحتید، اگه میگید چرا همه چیزو به راحتی فراموش میکنن، اگه انتظار دارید هر حرف رو فقط  یک بار بزنید و مرد بیچاره تا آخر عمر یادش بمونه، اگه توقع دارید که همیشه شاداب و سرحال باشه و هیچ موضوع ناراحت کننده ای رو از محل کارش به خونه نیاره و ... باید بدونید که شما دارید رو قابلیتهایی از مرد حساب می کنید که اساسا باهاش مشکل (شخصیتی!!) داره. این خانمها هستند که حافظه قویی دارن و اگه شوهرشون شصت سال پیش یه حرفی به مادرشون گفته باشه، موقع جر و بحث به یاد میارن و به رخ شوهرشون میکشن(در حالی که مرد بیچاره حرفای دیروز زنش رو نمیتونه به خاطر بیاره). این شما هستین که به طور خدادادی پر از نشاط و انرژی هستید و برای همین پشتکارتون تو زندگی از همه بیشتره. اصلا زیبایی قضیه ازدواج تو همینه که زن و مرد توانایی هاشون رو با هم ترکیب می کنن تا یه واحد انسانی کامل بسازن.

توصیه ایمنی! به پسران در آستانه ازدواج:

حتی الامکان به همسر آینده تان قولهای عجیب و غریب ندید.(مثلا من حتما تا دکترا درسم رو ادامه میدم و ...) چون او هرگز فراموش نخواهد کرد و شما به احتمال 99.9 درصد هفته بعد از یاد خواهید برد و در آینده به بدقولی متهم خواهید شد. لذا یکی از اساتید بنده توصیه میکرد که در دوران نامزدی از تلفن زدن بپرهیزید به دلایل مختلف که یکی از دلایلش افراط در وعده و وعید دادن تلفنی پسرها در این مکالماته که نتایج بدش رو بعد از ازدواج می فهمن!

نتیجه گیری:

خانمهای محترم همیشه آیه ای که در  ابتدای مطلب نوشتم رو به خاطر داشته باشید: " و همانا ما با آدم از (مدتها) قبل عهد کرده ایم پس او فراموش کرد و ما برای او عزمی (انگیزه ای) نیافتیم"

وقتی خداوند میفرماید "ما نیافتیم" پس شما دنبال چه هستید؟!!!!

با آرزوی موفقیت

 

يکشنبه 12/3/1387 - 11:37
ادبی هنری
به نام خدا
سلام

اگه كسی فكر میكنه كه مربی فوتبال كه كنار زمین نشسته بیكاره و فقط بازیكنای توی زمین دارن كار میكنن.....
اگه کسی خورشید رو توی منظومه شمسی بیکار میدونه، فقط به این دلیل که مثل بقیه سیاره ها با سرعت زیاد دور خودش نمی چرخه .......
اگه كسی فكر میكنه كه توی جرثقیل كه دو تا بازو داره (بازوی كارگر و بازوی مقاوم كه وزنه بهش وصله) بازوی كارگر فقط داره كار میكنه و بازوی مقاوم كه تعادل رو حفظ میكنه، علافه.......
اگه كسی نشنیده كه پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) فرموده اند: " جهاد زن نیكو شوهرداری كردن است" (و جهاد کار مشکلی است که هر کسی از پس آن بر نمی آید)......
اگه كسی نشنیده كه باز هم جای دیگر فرمود اند: "هر زنی كه شوهرش را بر حج و جهاد و طلب علم یاری دهد، خداوند پاداش زن ایوب را به خواهد داد" ......
......
......
خوب طبیعی است كه فكر كند زن جز كار بیرون خانه، كار مهمی ندارد.  حتما باید تصور كند كه همسرداری( به زبان ما همان خانه داری) چیزی جز سرایداری نیست.
بدانیم كه روزهایی كه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مشغول عبادت در غار حرا بود و همسر مهربانشان خدیجه كبری سلام الله علیها برایشان غذا و ... میبرد (آنهم بالا رفتن از كوه برای یك زن!). جبرئیل روزی نازل شد و به پیامبر فرمود كه سلام خداوند را به خدیجه برساند....

يکشنبه 12/3/1387 - 11:35
خانواده

امان از فریب بیگانگان
افوض امرى الى الله ان الله بصیر بالعباد . براى در امان بودن از فریب بیگانگان و ایمنى از مكر و حیلت دشمنان

 

يکشنبه 12/3/1387 - 11:28
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته