• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
برای مشاهده معانی و تفاسیر هر آیه بر روی متن آیه کلیک نمایید.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تُحِلُّواْ شَعَآئِرَ اللّهِ وَلاَ الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلاَ الْهَدْيَ وَلاَ الْقَلآئِدَ وَلا آمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّن رَّبِّهِمْ وَرِضْوَانًا وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُواْ وَلاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَن صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَن تَعْتَدُواْ وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ
سوره : المائدة  آیه شماره : 2
ریشه کلمه : جرم
فعل : جرم
معنی : «جَرم» (به فتح اوّل) وادار کردن، قطع و بريدن، کسب «لاجرم» حتماً، البته، لابد. «جُرم» (به ضمّ اوّل) ، گناه «اجرام» گناه کردن.
توضیح : اصل «جرم » (به فتح اوّل) به معنى قطع ثمره از درخت است و به طور استعاره به گناه كردن جرم گفته‏اند. « لاجرم» دراصل به معنى لابد است سپس در اثر كثرت استعمال به معناى قسم آمده و معناى «حقّا» مى‏دهد يه عقيده طبرسى گناه را از آن جهت «جرم » گويند كه عمل واجب الوصل را قطع مى‏كند. گناهكار را مجرم گويند كه عمل صالح را قطع مى‏كند .
سوره : المائدة  آیه شماره : 8
ریشه کلمه : جرم
فعل : جرم
معنی : «جَرم» (به فتح اوّل) وادار کردن، قطع و بريدن، کسب «لاجرم» حتماً، البته، لابد. «جُرم» (به ضمّ اوّل) ، گناه «اجرام» گناه کردن.
توضیح : اصل «جرم » (به فتح اوّل) به معنى قطع ثمره از درخت است و به طور استعاره به گناه كردن جرم گفته‏اند. « لاجرم» دراصل به معنى لابد است سپس در اثر كثرت استعمال به معناى قسم آمده و معناى «حقّا» مى‏دهد يه عقيده طبرسى گناه را از آن جهت «جرم » گويند كه عمل واجب الوصل را قطع مى‏كند. گناهكار را مجرم گويند كه عمل صالح را قطع مى‏كند .
سوره : هود  آیه شماره : 89
ریشه کلمه : جرم
فعل : جرم
معنی : «جَرم» (به فتح اوّل) وادار کردن، قطع و بريدن، کسب «لاجرم» حتماً، البته، لابد. «جُرم» (به ضمّ اوّل) ، گناه «اجرام» گناه کردن.
توضیح : اصل «جرم » (به فتح اوّل) به معنى قطع ثمره از درخت است و به طور استعاره به گناه كردن جرم گفته‏اند. « لاجرم» دراصل به معنى لابد است سپس در اثر كثرت استعمال به معناى قسم آمده و معناى «حقّا» مى‏دهد يه عقيده طبرسى گناه را از آن جهت «جرم » گويند كه عمل واجب الوصل را قطع مى‏كند. گناهكار را مجرم گويند كه عمل صالح را قطع مى‏كند .