• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
برای مشاهده معانی و تفاسیر هر آیه بر روی متن آیه کلیک نمایید.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِذَا تَدَايَنتُم بِدَيْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى فَاكْتُبُوهُ وَلْيَكْتُب بَّيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَلاَ يَأْبَ كَاتِبٌ أَنْ يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللّهُ فَلْيَكْتُبْ وَلْيُمْلِلِ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ وَلْيَتَّقِ اللّهَ رَبَّهُ وَلاَ يَبْخَسْ مِنْهُ شَيْئًا فَإن كَانَ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفِيهًا أَوْ ضَعِيفًا أَوْ لاَ يَسْتَطِيعُ أَن يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ بِالْعَدْلِ وَاسْتَشْهِدُواْ شَهِيدَيْنِ من رِّجَالِكُمْ فَإِن لَّمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّن تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاء أَن تَضِلَّ إْحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الأُخْرَى وَلاَ يَأْبَ الشُّهَدَاء إِذَا مَا دُعُواْ وَلاَ تَسْأَمُوْاْ أَن تَكْتُبُوْهُ صَغِيرًا أَو كَبِيرًا إِلَى أَجَلِهِ ذَلِكُمْ أَقْسَطُ عِندَ اللّهِ وَأَقْومُ لِلشَّهَادَةِ وَأَدْنَى أَلاَّ تَرْتَابُواْ إِلاَّ أَن تَكُونَ تِجَارَةً حَاضِرَةً تُدِيرُونَهَا بَيْنَكُمْ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَلاَّ تَكْتُبُوهَا وَأَشْهِدُوْاْ إِذَا تَبَايَعْتُمْ وَلاَ يُضَآرَّ كَاتِبٌ وَلاَ شَهِيدٌ وَإِن تَفْعَلُواْ فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِكُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ اللّهُ وَاللّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
سوره : البقرة  آیه شماره : 282
ریشه کلمه : سمو
فعل : اسم
معنی : نام، علامت، نشانه جمع آن اسماء «تسميه» نام گذاشتن، نام بردن، توصيف، مشخص کردن «مسمّى» نامگذارى شده. تعيين «سمّى» هم نام، همتا ، مشابه «اسماء» جمع اسم
توضیح : اسم، اصل آن «سمو » است همزه اول عوض از واو است و يا اصل آن «وسم» به معنى علامت است که واو به همزه قلب شده است. و آن لفظى است كه بر چيزى گذاشته شود تا از ديگر چيزها متمايز گردد. در اوائل همه سوره هاي قرآن به جز سوره توبه بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ آمده است و يك بار نيز در سوره نمل در نامه سليمان به قوم سباء ذكر شده بنابراين مجموعاً صد و چهارده بار در قرآن مجيد تكرار شده است. ولى ابوحنيفه و تابعنش و ديگران گفته‏اند: آن آيه نيست نه از حمد و نه از سوره‏هاى ديگر فقط براى تبرك و جدا كردن ميان سوره‏ها نوشته شده چنانكه در هر كار با آن شروع مى‏شود.
سوره : الانعام  آیه شماره : 60
ریشه کلمه : سمو
فعل : اسم
معنی : نام، علامت، نشانه جمع آن اسماء «تسميه» نام گذاشتن، نام بردن، توصيف، مشخص کردن «مسمّى» نامگذارى شده. تعيين «سمّى» هم نام، همتا ، مشابه «اسماء» جمع اسم
توضیح : اسم، اصل آن «سمو » است همزه اول عوض از واو است و يا اصل آن «وسم» به معنى علامت است که واو به همزه قلب شده است. و آن لفظى است كه بر چيزى گذاشته شود تا از ديگر چيزها متمايز گردد. در اوائل همه سوره هاي قرآن به جز سوره توبه بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ آمده است و يك بار نيز در سوره نمل در نامه سليمان به قوم سباء ذكر شده بنابراين مجموعاً صد و چهارده بار در قرآن مجيد تكرار شده است. ولى ابوحنيفه و تابعنش و ديگران گفته‏اند: آن آيه نيست نه از حمد و نه از سوره‏هاى ديگر فقط براى تبرك و جدا كردن ميان سوره‏ها نوشته شده چنانكه در هر كار با آن شروع مى‏شود.
سوره : هود  آیه شماره : 3
ریشه کلمه : سمو
فعل : اسم
معنی : نام، علامت، نشانه جمع آن اسماء «تسميه» نام گذاشتن، نام بردن، توصيف، مشخص کردن «مسمّى» نامگذارى شده. تعيين «سمّى» هم نام، همتا ، مشابه «اسماء» جمع اسم
توضیح : اسم، اصل آن «سمو » است همزه اول عوض از واو است و يا اصل آن «وسم» به معنى علامت است که واو به همزه قلب شده است. و آن لفظى است كه بر چيزى گذاشته شود تا از ديگر چيزها متمايز گردد. در اوائل همه سوره هاي قرآن به جز سوره توبه بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ آمده است و يك بار نيز در سوره نمل در نامه سليمان به قوم سباء ذكر شده بنابراين مجموعاً صد و چهارده بار در قرآن مجيد تكرار شده است. ولى ابوحنيفه و تابعنش و ديگران گفته‏اند: آن آيه نيست نه از حمد و نه از سوره‏هاى ديگر فقط براى تبرك و جدا كردن ميان سوره‏ها نوشته شده چنانكه در هر كار با آن شروع مى‏شود.
سوره : الرعد  آیه شماره : 2
ریشه کلمه : سمو
فعل : اسم
معنی : نام، علامت، نشانه جمع آن اسماء «تسميه» نام گذاشتن، نام بردن، توصيف، مشخص کردن «مسمّى» نامگذارى شده. تعيين «سمّى» هم نام، همتا ، مشابه «اسماء» جمع اسم
توضیح : اسم، اصل آن «سمو » است همزه اول عوض از واو است و يا اصل آن «وسم» به معنى علامت است که واو به همزه قلب شده است. و آن لفظى است كه بر چيزى گذاشته شود تا از ديگر چيزها متمايز گردد. در اوائل همه سوره هاي قرآن به جز سوره توبه بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ آمده است و يك بار نيز در سوره نمل در نامه سليمان به قوم سباء ذكر شده بنابراين مجموعاً صد و چهارده بار در قرآن مجيد تكرار شده است. ولى ابوحنيفه و تابعنش و ديگران گفته‏اند: آن آيه نيست نه از حمد و نه از سوره‏هاى ديگر فقط براى تبرك و جدا كردن ميان سوره‏ها نوشته شده چنانكه در هر كار با آن شروع مى‏شود.
سوره : ابراهيم  آیه شماره : 10
ریشه کلمه : سمو
فعل : اسم
معنی : نام، علامت، نشانه جمع آن اسماء «تسميه» نام گذاشتن، نام بردن، توصيف، مشخص کردن «مسمّى» نامگذارى شده. تعيين «سمّى» هم نام، همتا ، مشابه «اسماء» جمع اسم
توضیح : اسم، اصل آن «سمو » است همزه اول عوض از واو است و يا اصل آن «وسم» به معنى علامت است که واو به همزه قلب شده است. و آن لفظى است كه بر چيزى گذاشته شود تا از ديگر چيزها متمايز گردد. در اوائل همه سوره هاي قرآن به جز سوره توبه بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ آمده است و يك بار نيز در سوره نمل در نامه سليمان به قوم سباء ذكر شده بنابراين مجموعاً صد و چهارده بار در قرآن مجيد تكرار شده است. ولى ابوحنيفه و تابعنش و ديگران گفته‏اند: آن آيه نيست نه از حمد و نه از سوره‏هاى ديگر فقط براى تبرك و جدا كردن ميان سوره‏ها نوشته شده چنانكه در هر كار با آن شروع مى‏شود.
سوره : النحل  آیه شماره : 61
ریشه کلمه : سمو
فعل : اسم
معنی : نام، علامت، نشانه جمع آن اسماء «تسميه» نام گذاشتن، نام بردن، توصيف، مشخص کردن «مسمّى» نامگذارى شده. تعيين «سمّى» هم نام، همتا ، مشابه «اسماء» جمع اسم
توضیح : اسم، اصل آن «سمو » است همزه اول عوض از واو است و يا اصل آن «وسم» به معنى علامت است که واو به همزه قلب شده است. و آن لفظى است كه بر چيزى گذاشته شود تا از ديگر چيزها متمايز گردد. در اوائل همه سوره هاي قرآن به جز سوره توبه بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ آمده است و يك بار نيز در سوره نمل در نامه سليمان به قوم سباء ذكر شده بنابراين مجموعاً صد و چهارده بار در قرآن مجيد تكرار شده است. ولى ابوحنيفه و تابعنش و ديگران گفته‏اند: آن آيه نيست نه از حمد و نه از سوره‏هاى ديگر فقط براى تبرك و جدا كردن ميان سوره‏ها نوشته شده چنانكه در هر كار با آن شروع مى‏شود.
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِن مُّضْغَةٍ مُّخَلَّقَةٍ وَغَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِّنُبَيِّنَ لَكُمْ وَنُقِرُّ فِي الْأَرْحَامِ مَا نَشَاء إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ وَمِنكُم مَّن يُتَوَفَّى وَمِنكُم مَّن يُرَدُّ إِلَى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْلَا يَعْلَمَ مِن بَعْدِ عِلْمٍ شَيْئًا وَتَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاء اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنبَتَتْ مِن كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ
سوره : الحج  آیه شماره : 5
ریشه کلمه : سمو
فعل : اسم
معنی : نام، علامت، نشانه جمع آن اسماء «تسميه» نام گذاشتن، نام بردن، توصيف، مشخص کردن «مسمّى» نامگذارى شده. تعيين «سمّى» هم نام، همتا ، مشابه «اسماء» جمع اسم
توضیح : اسم، اصل آن «سمو » است همزه اول عوض از واو است و يا اصل آن «وسم» به معنى علامت است که واو به همزه قلب شده است. و آن لفظى است كه بر چيزى گذاشته شود تا از ديگر چيزها متمايز گردد. در اوائل همه سوره هاي قرآن به جز سوره توبه بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ آمده است و يك بار نيز در سوره نمل در نامه سليمان به قوم سباء ذكر شده بنابراين مجموعاً صد و چهارده بار در قرآن مجيد تكرار شده است. ولى ابوحنيفه و تابعنش و ديگران گفته‏اند: آن آيه نيست نه از حمد و نه از سوره‏هاى ديگر فقط براى تبرك و جدا كردن ميان سوره‏ها نوشته شده چنانكه در هر كار با آن شروع مى‏شود.
سوره : الحج  آیه شماره : 33
ریشه کلمه : سمو
فعل : اسم
معنی : نام، علامت، نشانه جمع آن اسماء «تسميه» نام گذاشتن، نام بردن، توصيف، مشخص کردن «مسمّى» نامگذارى شده. تعيين «سمّى» هم نام، همتا ، مشابه «اسماء» جمع اسم
توضیح : اسم، اصل آن «سمو » است همزه اول عوض از واو است و يا اصل آن «وسم» به معنى علامت است که واو به همزه قلب شده است. و آن لفظى است كه بر چيزى گذاشته شود تا از ديگر چيزها متمايز گردد. در اوائل همه سوره هاي قرآن به جز سوره توبه بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ آمده است و يك بار نيز در سوره نمل در نامه سليمان به قوم سباء ذكر شده بنابراين مجموعاً صد و چهارده بار در قرآن مجيد تكرار شده است. ولى ابوحنيفه و تابعنش و ديگران گفته‏اند: آن آيه نيست نه از حمد و نه از سوره‏هاى ديگر فقط براى تبرك و جدا كردن ميان سوره‏ها نوشته شده چنانكه در هر كار با آن شروع مى‏شود.
سوره : العنكبوت  آیه شماره : 53
ریشه کلمه : سمو
فعل : اسم
معنی : نام، علامت، نشانه جمع آن اسماء «تسميه» نام گذاشتن، نام بردن، توصيف، مشخص کردن «مسمّى» نامگذارى شده. تعيين «سمّى» هم نام، همتا ، مشابه «اسماء» جمع اسم
توضیح : اسم، اصل آن «سمو » است همزه اول عوض از واو است و يا اصل آن «وسم» به معنى علامت است که واو به همزه قلب شده است. و آن لفظى است كه بر چيزى گذاشته شود تا از ديگر چيزها متمايز گردد. در اوائل همه سوره هاي قرآن به جز سوره توبه بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ آمده است و يك بار نيز در سوره نمل در نامه سليمان به قوم سباء ذكر شده بنابراين مجموعاً صد و چهارده بار در قرآن مجيد تكرار شده است. ولى ابوحنيفه و تابعنش و ديگران گفته‏اند: آن آيه نيست نه از حمد و نه از سوره‏هاى ديگر فقط براى تبرك و جدا كردن ميان سوره‏ها نوشته شده چنانكه در هر كار با آن شروع مى‏شود.
سوره : الروم  آیه شماره : 8
ریشه کلمه : سمو
فعل : اسم
معنی : نام، علامت، نشانه جمع آن اسماء «تسميه» نام گذاشتن، نام بردن، توصيف، مشخص کردن «مسمّى» نامگذارى شده. تعيين «سمّى» هم نام، همتا ، مشابه «اسماء» جمع اسم
توضیح : اسم، اصل آن «سمو » است همزه اول عوض از واو است و يا اصل آن «وسم» به معنى علامت است که واو به همزه قلب شده است. و آن لفظى است كه بر چيزى گذاشته شود تا از ديگر چيزها متمايز گردد. در اوائل همه سوره هاي قرآن به جز سوره توبه بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ آمده است و يك بار نيز در سوره نمل در نامه سليمان به قوم سباء ذكر شده بنابراين مجموعاً صد و چهارده بار در قرآن مجيد تكرار شده است. ولى ابوحنيفه و تابعنش و ديگران گفته‏اند: آن آيه نيست نه از حمد و نه از سوره‏هاى ديگر فقط براى تبرك و جدا كردن ميان سوره‏ها نوشته شده چنانكه در هر كار با آن شروع مى‏شود.
سوره : لقمان  آیه شماره : 29
ریشه کلمه : سمو
فعل : اسم
معنی : نام، علامت، نشانه جمع آن اسماء «تسميه» نام گذاشتن، نام بردن، توصيف، مشخص کردن «مسمّى» نامگذارى شده. تعيين «سمّى» هم نام، همتا ، مشابه «اسماء» جمع اسم
توضیح : اسم، اصل آن «سمو » است همزه اول عوض از واو است و يا اصل آن «وسم» به معنى علامت است که واو به همزه قلب شده است. و آن لفظى است كه بر چيزى گذاشته شود تا از ديگر چيزها متمايز گردد. در اوائل همه سوره هاي قرآن به جز سوره توبه بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ آمده است و يك بار نيز در سوره نمل در نامه سليمان به قوم سباء ذكر شده بنابراين مجموعاً صد و چهارده بار در قرآن مجيد تكرار شده است. ولى ابوحنيفه و تابعنش و ديگران گفته‏اند: آن آيه نيست نه از حمد و نه از سوره‏هاى ديگر فقط براى تبرك و جدا كردن ميان سوره‏ها نوشته شده چنانكه در هر كار با آن شروع مى‏شود.
سوره : فاطر  آیه شماره : 13
ریشه کلمه : سمو
فعل : اسم
معنی : نام، علامت، نشانه جمع آن اسماء «تسميه» نام گذاشتن، نام بردن، توصيف، مشخص کردن «مسمّى» نامگذارى شده. تعيين «سمّى» هم نام، همتا ، مشابه «اسماء» جمع اسم
توضیح : اسم، اصل آن «سمو » است همزه اول عوض از واو است و يا اصل آن «وسم» به معنى علامت است که واو به همزه قلب شده است. و آن لفظى است كه بر چيزى گذاشته شود تا از ديگر چيزها متمايز گردد. در اوائل همه سوره هاي قرآن به جز سوره توبه بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ آمده است و يك بار نيز در سوره نمل در نامه سليمان به قوم سباء ذكر شده بنابراين مجموعاً صد و چهارده بار در قرآن مجيد تكرار شده است. ولى ابوحنيفه و تابعنش و ديگران گفته‏اند: آن آيه نيست نه از حمد و نه از سوره‏هاى ديگر فقط براى تبرك و جدا كردن ميان سوره‏ها نوشته شده چنانكه در هر كار با آن شروع مى‏شود.
سوره : فاطر  آیه شماره : 45
ریشه کلمه : سمو
فعل : اسم
معنی : نام، علامت، نشانه جمع آن اسماء «تسميه» نام گذاشتن، نام بردن، توصيف، مشخص کردن «مسمّى» نامگذارى شده. تعيين «سمّى» هم نام، همتا ، مشابه «اسماء» جمع اسم
توضیح : اسم، اصل آن «سمو » است همزه اول عوض از واو است و يا اصل آن «وسم» به معنى علامت است که واو به همزه قلب شده است. و آن لفظى است كه بر چيزى گذاشته شود تا از ديگر چيزها متمايز گردد. در اوائل همه سوره هاي قرآن به جز سوره توبه بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ آمده است و يك بار نيز در سوره نمل در نامه سليمان به قوم سباء ذكر شده بنابراين مجموعاً صد و چهارده بار در قرآن مجيد تكرار شده است. ولى ابوحنيفه و تابعنش و ديگران گفته‏اند: آن آيه نيست نه از حمد و نه از سوره‏هاى ديگر فقط براى تبرك و جدا كردن ميان سوره‏ها نوشته شده چنانكه در هر كار با آن شروع مى‏شود.
سوره : غافر  آیه شماره : 67
ریشه کلمه : سمو
فعل : اسم
معنی : نام، علامت، نشانه جمع آن اسماء «تسميه» نام گذاشتن، نام بردن، توصيف، مشخص کردن «مسمّى» نامگذارى شده. تعيين «سمّى» هم نام، همتا ، مشابه «اسماء» جمع اسم
توضیح : اسم، اصل آن «سمو » است همزه اول عوض از واو است و يا اصل آن «وسم» به معنى علامت است که واو به همزه قلب شده است. و آن لفظى است كه بر چيزى گذاشته شود تا از ديگر چيزها متمايز گردد. در اوائل همه سوره هاي قرآن به جز سوره توبه بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ آمده است و يك بار نيز در سوره نمل در نامه سليمان به قوم سباء ذكر شده بنابراين مجموعاً صد و چهارده بار در قرآن مجيد تكرار شده است. ولى ابوحنيفه و تابعنش و ديگران گفته‏اند: آن آيه نيست نه از حمد و نه از سوره‏هاى ديگر فقط براى تبرك و جدا كردن ميان سوره‏ها نوشته شده چنانكه در هر كار با آن شروع مى‏شود.
سوره : الشورى  آیه شماره : 14
ریشه کلمه : سمو
فعل : اسم
معنی : نام، علامت، نشانه جمع آن اسماء «تسميه» نام گذاشتن، نام بردن، توصيف، مشخص کردن «مسمّى» نامگذارى شده. تعيين «سمّى» هم نام، همتا ، مشابه «اسماء» جمع اسم
توضیح : اسم، اصل آن «سمو » است همزه اول عوض از واو است و يا اصل آن «وسم» به معنى علامت است که واو به همزه قلب شده است. و آن لفظى است كه بر چيزى گذاشته شود تا از ديگر چيزها متمايز گردد. در اوائل همه سوره هاي قرآن به جز سوره توبه بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ آمده است و يك بار نيز در سوره نمل در نامه سليمان به قوم سباء ذكر شده بنابراين مجموعاً صد و چهارده بار در قرآن مجيد تكرار شده است. ولى ابوحنيفه و تابعنش و ديگران گفته‏اند: آن آيه نيست نه از حمد و نه از سوره‏هاى ديگر فقط براى تبرك و جدا كردن ميان سوره‏ها نوشته شده چنانكه در هر كار با آن شروع مى‏شود.
سوره : الاحقاف  آیه شماره : 3
ریشه کلمه : سمو
فعل : اسم
معنی : نام، علامت، نشانه جمع آن اسماء «تسميه» نام گذاشتن، نام بردن، توصيف، مشخص کردن «مسمّى» نامگذارى شده. تعيين «سمّى» هم نام، همتا ، مشابه «اسماء» جمع اسم
توضیح : اسم، اصل آن «سمو » است همزه اول عوض از واو است و يا اصل آن «وسم» به معنى علامت است که واو به همزه قلب شده است. و آن لفظى است كه بر چيزى گذاشته شود تا از ديگر چيزها متمايز گردد. در اوائل همه سوره هاي قرآن به جز سوره توبه بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ آمده است و يك بار نيز در سوره نمل در نامه سليمان به قوم سباء ذكر شده بنابراين مجموعاً صد و چهارده بار در قرآن مجيد تكرار شده است. ولى ابوحنيفه و تابعنش و ديگران گفته‏اند: آن آيه نيست نه از حمد و نه از سوره‏هاى ديگر فقط براى تبرك و جدا كردن ميان سوره‏ها نوشته شده چنانكه در هر كار با آن شروع مى‏شود.
سوره : نوح  آیه شماره : 4
ریشه کلمه : سمو
فعل : اسم
معنی : نام، علامت، نشانه جمع آن اسماء «تسميه» نام گذاشتن، نام بردن، توصيف، مشخص کردن «مسمّى» نامگذارى شده. تعيين «سمّى» هم نام، همتا ، مشابه «اسماء» جمع اسم
توضیح : اسم، اصل آن «سمو » است همزه اول عوض از واو است و يا اصل آن «وسم» به معنى علامت است که واو به همزه قلب شده است. و آن لفظى است كه بر چيزى گذاشته شود تا از ديگر چيزها متمايز گردد. در اوائل همه سوره هاي قرآن به جز سوره توبه بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ آمده است و يك بار نيز در سوره نمل در نامه سليمان به قوم سباء ذكر شده بنابراين مجموعاً صد و چهارده بار در قرآن مجيد تكرار شده است. ولى ابوحنيفه و تابعنش و ديگران گفته‏اند: آن آيه نيست نه از حمد و نه از سوره‏هاى ديگر فقط براى تبرك و جدا كردن ميان سوره‏ها نوشته شده چنانكه در هر كار با آن شروع مى‏شود.