استعداد یابی و تعیین مدارج علمی و مدارک تحصیلی د ر ساختار نظام آموزش و پرورش(حوزه و دانشگاه چگونه تعریف گردد و مورد پذیرش واقع گردد.
شخصیت بوعلی سینا در یادگیری علوم بیشتر باید مورد توجه مجامع علمی(حوزه و دانشگاه و بلاخص آموزش و پرورش) قرارگیرد و الگویی برای ارتقاء ساختارنظام آموزش و پرورش(حوزه و دانشگاه) صورت پذیرد و خود آموزی دانش جویندگان علم را هم ازقلم نیاندازند و از چنین استعدادهایی نیز در امور مختلف،جامعه علمی را از دانش آنها آگاه سازند تا همچون سایر اساتید از دانش بهره مند شوند و ایشان از حقوق خود برخوردار گردند.
سیدحسام سیدحسینی قهه نویسنده نظام هدفمند
-------------------------------------------------------------------
پس از چند سال، خانواده عبدالله به بخارا رفت . ابوعلی در آنجا به آموختن زبان عربی و قرآن و ادبیات پرداخت. منطق و مقدمات ریاضی را، درخانه، نزد ابوعدالله ناتلی آموخت، اما در علوم طبیعی و پزشكی استادی نداشت و از راه خود آموزی این دانش ها را فرا گرفت. پس از اندك زمانی، در پزشكی چنان شهرت یافت كه پزشكان مشهور به شاگردی نزد او می آمدند . وی در ده سالگی حافظ قرآن كریم شد و نزد ابوعبدلله ناتلی منطق و هندسه و نجوم آموخت . هفده ساله بود كه برای درمان بیماری نوح بن منصور دعوت شد و او را درمان كرد. به پاداش این خدمت اجازه یافت تا در كتابخانه سلطنتی به مطالعه بپردازد . بر اثر مطالعه كتابهای كم نظیری كه در این كتابخانه بود به آگاهیهای تازه ای در زمینه پزشكی و فلسفه دست یافت.
كوتاه شده از مقدمه كتاب دانشنامه علایی
تبیان