• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
    واژه :
يك اشكال و پاسخ
ممكن است اين اشكال به ذهن آيد كه اگر حقيقتا پيامبر اكرم (ص) بر خلافت وجانشيني حضرت علي (ع) اصرار داشته و ا و را به عنوان جانشين پس از خود انتخاب كردهبود پس چرا اين مطلب را به طور صريح و با لفظ خليفه بيان نفرمود و به الفاظي كه ازآنها معاني ديگري هم مي‌توان استنباط كرد, اكتفا فرمود.
در پاسخ بايد گفت كه:
 اولا؛ احاديث فراواني ازپيامبراكرم (ص) نقل شده است كه در آنها از لفظ خليفه و الفاظي مشابه آن استفاده شده است ولي اين احاديث را شيعيان نقلكرده‌اند كه هرچند از لحاظ سند معمولا داراي سندهاي قوي و محكمي هستند ولي به دليلآن كه اهل سنت اين احاديث را به دليل آن كه با احاديث آنها مخالفت دارند نمي‌پذيرند,ناچاريم كه از كتابهاي خود آنها براي اثبات امامت استفاده كنيم.
ثانيا؛ رواياتي كه صراحتا بر امامت و خلافت علي (ع) دلالت دارد در كتابهاياهل سنت نيز روايت شده است, اما آنان راويان را به شيعه بودن يا دروغ‌گو بودن!متهم مي‌كنند و آن احاديث را از اعتبار ساقط مي‌كنند. به اين ترتيب وقتي آنان هرحديثي را كه بر خلافت اميرالمؤمنين (ع) دلالت مي‌كند مردود مي‌دانند و راوي آن رادروغ‌گو يا شيعه يا رافضي مي‌نامند, روشن است كه هيچ حديثي كه دلالت صريحي بر اينمطلب داشته باشد, سالم نخواهد ماند.
با اين حال هنوز هم مي‌توان در كتابهاي معتبر در نزد اهل سنت رواياتي رايافت كه صراحتا بر خلافت اميرالمؤمنين گواهي مي‌دهند:
حاكم در المستدرك روايت مي‌كند كه پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله وسلم بهعلي(ع) فرمود: أما ترضي أن تكون مني بمنزلة هارون من موسي إلا أنه ليس بعدي نبي، إنهلاينبغي أن أذهب إلا و أنت خليفتي[1].
بوصيري از أبي يعلي روايت مي‌كند كه پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله وسلم بهعلي (ع) فرمود: إنه لاينبغي أن أذهب إلا وأنت خليفة من بعدي[2].
حاكم وأبونعيم وخطيب بغدادي وهيثمي وغير آنها روايت مي‌كنند كه پيامبر اكرمصلي الله عليه وآله وسلم فرمود: أنا سيد ولد آدم، و علي سيد العرب[3].
حاكم در مستدرك روايت مي‌كند كه پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله وسلم فرمود:أوحي إلي في علي ثلاث : أنه سيد المسلمين ، وإمام المتقين ، وقائد الغر المحجلين[4].
ابن المغازلي در مناقب أمير المؤمنين عليه السلام روايت مي‌كند كه پيامبراكرم صلي الله عليه وآله وسلم فرمود: من ناصب عليا الخلافة بعدي فهو كافر، وقدحارب الله و رسوله، ومن شك في علي فهو كافر[5].
ابن عساكر از بريده الأسلمي روايت مي‌كند كه گفت: أمرنا رسول الله صلي اللهعليه وسلم أن نسلم علي علي بأمير المؤمنين[6]. يعنيرسول خدا (ص) به ما دستور داد كه به علي با لقب اميرالمؤمنين سلام كنيم.
ترمذي و حاكم و أبونعيم و خطيب بغدادي از أنس بن مالك روايت مي‌كنند كه گفت:كان عند النبي صلي الله عليه وسلم طير، فقال: اللهم ائتني بأحب خلقك إليك يأكل معيهذا الطير. فجاء علي فأكل معه[7]. يعني:پرنده‌اي در سفره‌ي پيامبر(ص) بود. فرمود: خدايا كسي را از مخلوقانت كه بيش از همدوست داري نزد من بياور تا اين پرنده را با هم تناول كنيم. در همين هنگام علي (ع)آمد و با پيامبر(ص) مشغول خوردن شد.
طبراني در المعجم الكبير از أبوذر وسلمان روايت مي‌كند كه گفتند: أخذ رسولالله صلي الله عليه وسلم بيد علي فقال: هذا أول من آمن بي و هذا أول من يصافحنييوم القيامة و هذا الصديق الأكبر و هذا فاروق هذه الأمة، يفرق بين الحق و الباطل وهذا يعسوب المؤمنين و المال يعسوب المنافقين[8]. يعني:«رسول خدا (ص) دست علي (ع) را گرفت و فرمود: اين شخص نخستين كسي است كه به منايمان آورد و نخستين كسي است كه در روز قيامت با من مصافحه مي‌كند و صديق اكبر وفاروق اين امت كه بين حق و باطل جدايي مي‌اندازد اوست و او رئيس مؤمنان است و مالرئيس منافقان است.»
خلاصه‌ي سخن
تاكنون به ايننتيجه رسيديم كه از نظر عقلي وجود امام ضروري است و از نظر نقلي نيز امام و پيشوايمردم پس از پيامبر اكرم (ص) به طور قطع و يقين تعيين شده است و جايي براي انكارباقي نمي‌ماند. از اين پس بايد بدانيم كه صفات و ويژگي‌هاي امام چيست و در نظامهستي داراي چه جايگاهي است.


[1] . مسند أحمد بن حنبل 1 / 330 - 331 . المستدرك3 / 133 حاكم مي‌گويد: هذا حديث صحيح الإسناد، ولم يخرجاه بهذه السياقة . ووافقهالذهبي. مجمع الزوائد 9 / 119 هيثمي مي‌گويد: رواه أحمدوالطبراني في الكبير والأوسط باختصار، ورجال أحمد رجال الصحيح، غير أبي بلج الفزاري وهو ثقة وفيه لين .
[2] . إتحاف الخيرة المهرة 9 / 259 ح 8944 . مختصر إتحاف السادة المهرة 9 / 180 ح 7443
[3] . المستدرك 3 / 124 ، 138  حاكم مي‌گويد: حديث صحيح الإسناد . حلية الأولياء 1 / 63 . تاريخ بغداد 11 / 89 . ترجمة الإمام أمير المؤمنين از تاريخ ابن عساكر 2 / 261 . در السحابة ، ص 214  مجمع الزوائد 9 / 116 .
[4] المستدرك 3 / 137 حاكم مي‌گويد:هذا حديث صحيح الإسناد، ولم يخرجاه. ترجمة الإمام أميرالمؤمنين در تاريخ ابن عساكر 2 / 256 - 258 . حلية الأولياء 1 / 63 . در السحابة ، ص 229 .
[5] . مناقب أميرالمؤمنين عليه السلام ، ص 93
[6] . ترجمه أميرالمؤمنين از تاريخ دمشق 2 / 260 .
[7]. سنن ترمذي 5 / 363 ح 3721  .المستدرك3 / 130 - 132  حاكم مي‌گويد: هذا حديث صحيح علي شرط الشيخين و لم‌يخرجاه، و قد رواه عن أنسجماعة من أصحابه زيادة علي ثلاثين نفسا، سپس روايةرا از علي و أبي سعيد الخدري وسفينة صحيح مي‌داند .خصائص النسائي ح 10 . مجمع‌الزوائد 9 / 125 - 126 هيثمي مي‌گويد: رواه البزاروالطبراني باختصار ، ورجال الطبراني رجالالصحيح غير فطر بن خليفة ، وهو ثقة . حلية الأولياء 6 / 339 . تاريخ الإسلام 2 / 633 ذهبي مي‌گويد: لهطرق كثيرة عن أنس متكلم فيها ، و بعضها علي شرط السنن . تاريخ بغداد 3 / 171،8 / 382 ، 9 / 369 ، 11 / 376 . المعجم الكبير للطبراني1/253 ح 730 . ترجمهالإمام أميرالمؤمنين از تاريخ ابن عساكر 2 / 105 - 151 . البداية والنهاية 7 / 363 - 366 . المطالب العالية 4 / 61 ح 3962 ، 3964 . مختصر إتحاف السادة المهرة ج 9 ح 7446-7450  .
[8] در السحابة ، شوكاني ، ص 205 شوكاني مي‌گويد:أخرجه الطبراني في الكبير  بإسنادرجاله ثقات