4.حديث همراهي علي(ع) با حق
اين حديث شريف بامضامين نزديك به هم از طريق شيعه وسني نقل شده است و در تمام مواردي كه حديث نقلشده است به اين مطلب دلالت دارد كه همواره علي(ع) با حق همراه است و هرگز از حقجدا نخواهد شد. براي نمونه به موارد زير از طريق اهل سنت توجه كنيد:
هيثمي در مجمع الزوائد روايت ميكند كه: أن علي بن أبي طالب مر، فقال النبيصلي الله عليه و آله و سلم: الحق مع ذا، الحق مع ذا
[1]. يعني«علي بن ابيطالب ميگذشت, پيامبر (ص) فرمود: حق به همراه اوست , حق به همراهاوست.»
همچنين هيثمي از حذيفة روايت ميكند كه پيامبر (ص) فرمود: انظروا إليالفرقة التي تدعو إلي أمر علي فالزموها ، فإنها علي الهدي
[2]. يعني«به گروهي كه به سوي علي دعوت ميكنند بنگريد و با آنان همراه باشيد, زيرا آن گروهبر راه هدايت هستند»
حاكم از علي عليه السلام روايت ميكند كه فرمود: قال رسول الله صلي اللهعليه وآله وسلم: اللهم أدر الحق معه حيث دار
[3]. يعني«رسول خدا (ص) فرمود: خدايا, حق را دير مدار او (علي) قرار ده, هرجا كه او باشد»
فخر رازي ميگويد: و هركس كه در دينش به علي بن ابيطالب اقتدا كند, هدايتميشود و دليلش كلام پيامبر خدا (ص) است كه فرمود: «اللهم أدر الحق مع علي حيث دار
[4]»
حاكم در مستدرك و ديگران از پيامبر(ص) نقل ميكند كه فرمود: «علي مع القرآنوالقرآن مع علي، لنيتفرقا حتي يردا علي الحوض
[5]. يعني:«علي همراه قرآن است و قرآن نيز همراه علي است و اين دو هرگز از يكديگر تا روزي كهبر حوض (كوثر) بر من وارد شوند, جدا نميشوند.»
همچنين از پيامبر اسلام (ص) نقل ميكند كه فرمود: « من أطاعني فقد أطاعالله، و من عصاني فقد عصي الله، و من أطاع عليا فقد أطاعني، و من عصي عليا فقدعصاني»
[6]يعني: «هركس مرا اطاعت كند, خدا را اطاعت كرده و هركس نافرماني مرا كند , نافرمانيخدا را كرده و هركس علي را اطاعت كند, مرا اطاعت كرده و هركس علي را نافرماني كندمرا نافرماني كرده است.»
همچنين از پيامبر اكرم (ص) روايت ميكند كه به علي (ع) فرمود: «أنت تبينلأمتي مااختلفوا فيه من بعدي»
[7]يعني: «تو پس از من آنچه را امت من دربارهي آن اختلاف دارند, (حق را در آن مورد)آشكار ميكني» و در حديث ديگري به علي (ع) فرمود: «يا علي من فارقنيفقد فارق الله، ومن فارقك يا علي فقد فارقني»
[8] يعني:«از علي هركه از من جدا شود, از خدا جدا شده است و هركه از تو, اي علي, جدا شود,از من جدا شده است»
در حديث ديگري حاكماز پيامبر اكرم (ص) نقل ميكند كه فرمود: «من يريد أن يحيي حياتي و يموت موتي و يسكن جنة الخلد التي وعدني ربي،فليتول علي بن أبي طالب، فإنه لن يخرجكم من هدي و لن يدخلكم في ضلالة»
[9] يعني:«هركس ميخواهد كه زندگياش مانند زندگي من و مرگش مانند مرگ من باشد و در بهشتجاوداني كه پروردگارم به من وعده داده است, ساكن شود, پس علي بن ابي طالب را وليخود قرار دهد, زيرا او شما را از راه هدايت خارج نميكند و به گمراهي نميكشاند.»
همان طور كه ملاحظه ميكنيد مضمون مشترك همهي اين احاديث يك نكته است و آناين كه هركس در جستجوي حق است آن را بايد در عليبنابيطالب(ع) جستجو كند, نه درغير او. بنابراين براي نجات از ضلالت و گمراهي و رسيدن به حق بايد فقط به علي(ع)اقتدا كرد و اين معنايي جز امامت علي(ع) را نميدهد.
[1] . مجمع الزوائد 7 / 234 - 235 قال الهيثمي : رواهأبو يعلي، ورجاله ثقات. المطالب العالية 4 / 66 ح3974 . مختصر إتحاف السادة المهرة 9 / 175 ح 7430 .
[2] . مجمع الزوائد 7 / 236 قال الهيثمي : رواه البزار ، ورجاله ثقات
[3] . المستدرك 3 / 124 قال الحاكم: هذا حديث صحيح علي شرط مسلم ولميخرجاه. سنن الترمذي 5/633 ح 3417 . در السحابة،ص 228 .
[4] . التفسير الكبير 1 / 205 .
[5] . المستدرك 3 / 124 قال الحاكم: هذا حديث صحيح الإسناد . و ذهبي با او موافقت كرده است. مجمع الزوائد 9 / 134 . تاريخ الخلفاء ، ص 137 . كنز العمال ح 32912 . الصواعق المحرقة 2 / 361 عن الطبراني في الأوسط. در السحابة ، ص 228 .
[6] . المستدرك 3 / 121 قال الحاكم : هذا حديث صحيحالإسناد ولم يخرجاه . ووافقه الذهبي . در السحابة، ص 227
[7] . المستدرك 3 / 122 قال الحاكم : هذا حديث صحيح علي شرط الشيخين ولم يخرجاه . در السحابة ، ص 228
[8] . المستدرك3 / 124 قال الحاكم: صحيح الإسناد ولم يخرجاه. در السحابة ، ص 226 قال الشوكاني: أخرجه البزار بإسناد رجاله ثقات
[9] . المستدرك 3 / 128 قال الحاكم: هذاحديث صحيح الإسناد ولم يخرجاه. در السحابة ، ص228