• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 38736
تعداد نظرات : 5244
زمان آخرین مطلب : 3335روز قبل
حجاب و عفاف

اگر از یک جوان اروپایی بپرسند:« چرا ازدواج نمیکنی؟»  جواب خواهد داد:« وقتی که هر روز شیر تازه میتوانم تهیه کنم؛ چه نیازی به خریدن گاو دارم؟!»
خداییش هم با توجه به فرهنگ و اوضاع جوامع غربی، زیاد بی ربط نگفته است!!
اگر در جامعه ای بی حجابی رواج داشته باشد و ارتباط بین زن و مرد حدّ و مرزی نداشته باشد، بنیان خانواده نیز سست می شود و هیچ جوانی حاضر به تشکیل خانواده و قبول مشکلات و تعهدات مربوط به آن نخواهد شد. و این خود نقطه ی اغازین افول زندگی اجتماعی بشر خواهد بود.


استاد علامه طباطبایی می فرمایند:  « با باز شدن راه روابط نامشروع، روز به روز میل و رغبت افراد به ازدواج کمتر می شود. چون با اینکه می توانند از راه زنا، حاجت جنسی خود را برآورده کنند؛ دیگر انگیزه ای برای ازدواج نمی ماند! اگر مرد است چرا زیر بار محنت و مشقت نفقه ی عیال خود برود و اگر زن است زحمت حمل جنین و تربیت او را تحمل کند. با اینکه غریزه ی جنسی که محرک و باعث همه ی اینهاست از راه دیگر هم اقناع می شود؛ بدون اینکه کمترین مشکل و سختی را ببار بیاورد!
چنانکه میبینیم دختر و پسر جوان غربی همین کار را میکنند. و حتی به بعضی از جوان های غربی گفته اند که چرا ازدواج نمیکنی؟ در پاسخ گفته است: چکار به ازدواج دارم، تمام زن های این شهر از آن من است! دیگر ازدواج چه فایده ای دارد؟ تنها خاصیت آن مشارکت و همکاری در کارهای جزئی خانه است که آن هم مانند سایر مشارکت ها ست که با اندک بهانه ای منجر به جدایی شریک ها از یکدیگر میشود و این مسئله امروزه بخوبی در جوامع غربی مشهود است. در غرب ازدواج به یک شرکت تشبیه شده است که بین زن و مرد منعقد می شود و ان را تنها غرض  و هدف ازدواج می شمارند. بدون اینکه حسابی برای تولید نسل و یا براوردن خواسته های غریزی باز کنند...!!» {1}

در فرانسه، آمار ازدواج نسبت به هیجده سال قبل به یک سوم کاهش پیدا کرده است؛ در امریکا امار ازدواج نسبت به 10 سال قبل، نصف شده است.
حقیقتی که پشت این تفکر که « استفاده ی ازاد از زنان آزاد برای مردان آزاد » خوابیده است، دیگر جایی برای ازدواج و تشکیل خانواده و همچنین حفظ کیان خانواده باقی نگذاشته است!
وقتی ازدواج و تشکیل خانواده در جامعه ای به حاشیه رانده می شود؛ تنها فایده ای که دارد، زیاد شدن جوان های لاابالی و هرزه، دختر های تنها ؛ افزایش بچه های بی سرپرست و در نتیجه افزایش روز افزون آمار جرم و جنایت!! و صد ها مفاسد دیگر.

آیا این دلیل برای با حجاب شدن و با حجاب ماندن کافی نیست؟!


منابع:

[1]. المیزان ، جلد 13 ص 121

سه شنبه 27/8/1393 - 17:10
حجاب و عفاف


تا بحال به خود اندیشیده ای...؟

 به گوهـــــر وجودی ات ؛ به عــزت درونـــی ات ؛ زیــــبایی کنونـی ات

به مروارید چی...؟!

 اندیشیده ای ...

به ارزشش  به زیبایی بودنش ؛ به کمیاب بودنش ؛ محبوب بودنش

اره... درست فهمیدی !!

تو مرواریدی هستی زیبا در پوشش چادری زیباتر

مروارید باش تا همیشه محبوب باشی ... نه چون سنگ ساحل در دسترس همگان

سه شنبه 27/8/1393 - 17:10
حجاب و عفاف

حیا زدایی در جامعه امروز یکی از مهم ترین کارهای دشمن است، از بازی ها و کارتون هایی که در دسترس کودکان ما قرار می دهند گرفته، تا ساخت فیلم هایی که اصل موضوعشان رواج بی حیایی، بی حجابی و بی غیرتی است، که متاسفانه دیدن اینگونه سریال ها و تعریف کردن آن در جمع دوستان چیزی معمول شده است، و این خود حیا زدایی می کند و ذهن را منحرف می سازد؛ وقتی زنی با اشتیاق از سریال ماهواره ای مورد علاقه اش، که چند شوهری یک زن است، تعریف میکند این یعنی انحراف از دین، این یعنی لباس ایمانش در حال از بین رفتن است و وقتی لباس ایمان (حیا) از بین برود به قول انبیاء هر چه می خواهی انجام ده(1) دروغ، زنا،قتل،تهمت،دزدی.
و این بی حیایی است که انسان ها را به نقطه ای می رساند که می شوند خاندان بنی امیه که امام رضا علیه السلام درموردشان می فرماید:
بی‎حیاتر از آنها نداریم (2)که نمونه بی حیای آنان را در کشتن فرزندان پیامبر و کشیدن چادر از سر زنان در صحرای کربلا میتوان مشاهده کرد.
پس مواظب لباس ایمانت باش که اگر از بین برود بنا به فرموده آخرین بازمانده عاشورا امام باقر علیه السلام ایمانت هم از بین می رود.

==============================
(1)بحارالأنوار، ج68، ص333
(2)بحارالأنوار، ج68، ص335
(3)تحف العقول، ترجمه جعفری،ص
278

سه شنبه 27/8/1393 - 17:9
حجاب و عفاف
یکی از کلمات و موضوعاتی که قرآن کریم بسیار روی آن تاکید دارد و آن را مهم می داند مسئله جهاد در راه خدا است.

مثل سوره بقره آیه 218 که می فرماید:

«ان الذین آمنوا و الذین هاجروا و جاهدوا فی سبیل الله اولئک یرجون رحمت الله و الله غفور رحیم»

ترجمه: کسانی که ایمان آورده اند و آنان که مهاجرت کرده اند و در راه خدا جهاد نموده اند،به رحمت خدا امید می دارند و خدا آمرزنده و مهربان است.
 

طبق روایات و مضمون آیات جهاد متوجه می شویم که جهاد 2 نوع است

جهاد اکبر (پیکار و مبارزه با نفس خویش)
جهاد اصغر (پیکار و مبارزه با دشمن اسلام)

مهمترین جهادی که مورد تاکید اسلام است جهاد اکبر و همان جهاد با نفس است.

برای داشتن حجاب و عفاف انسان باید جهاد کرده و در راه خدا پیکار کند، تا بتواند از وسوسه های شیطان برای داشتن بی حجابی جلوگیری کند.

 

 

اگر هر فردی جهاد با نفس را دستور اولیه کار خودش انجام دهد، مطمئنا به سعادت و پیروزی خواهد رسید و می تواند به عفافی که مورد رضای خداوند متعال است برسد.

در همین مورد امام محمد باقر علیه السلام فرمودند:

لا فَضیلَةَ کالجِهادِ ، ولا جِهادَ کمُجاهَدَةِ اَلهَوی؛

فضیلتی چون جهاد نیست، و جهادی چون مبارزه با هوای نفس نیست.[1]

تذکر: جهاد با نفس برای داشتن حجاب و عفاف تنها برای زنان نیست بلکه مردان باید سردمدار این قافله جهادی باشند.

 

پی نوشت :

1- تحف العقول، ص 286

سه شنبه 27/8/1393 - 17:9
حجاب و عفاف
در تاکسی نشسته ای که ناگهان خانمی سوار می شود و کنار شما می نشیند و در آن لحظه بوی عطر او تمام فضا را پر می کند و کم کم حال انسان را متغیر میکند و بفکر فرو میروی ... تا بحال اندیشیده ای که نظر اسلام راجع به عطر چیست؟ با اینکه طبق روایات پیامبر اکرم(ص)اولین کسی است که عطر را به زنانه و مردانه تقسیم نموده است.[۱] و همچنین در تاریخ نقل شده است که هزینه عطر رسول اکرم صلی الله علیه و آ له گاه بیش از خوراک ایشان بوده است. و ایشان با مُشک، خود را خوشبو می‌فرمود،‌ چندان که مشک بر فرق سر حضرت، برق می‌زد و نیز خود را با عطر خوشبو می‌کرد... [گاه بوی این عطر به اندازه‌ای بود] که در شب تاریک پیش از آنکه دیده شود از بوی خوشش شناخته می‌شد؛ چنان که رهگذران می‌گفتند: این پیامبر است. [۲]



خودت را در آینه می بینی زیبا و آراسته ... به خودت عطر می زنی و بیرون می روی؛ اما، آیا می دانی بکار بردن عطر برای مردی غیر شوهر منع شده است[۳]؟ امام صادق(ع)می فرماید: اگر زنی برای غیر شوهرش عطر آگین کند خداوند نمازش را نمی پذیرد تا غسل کند چنان که برای جنابت غسل می کند؛ این غسل مستحب است. رسول خدا فرمود: هر زنی که خود را معطر و خوشبو سازد و سپس از خانه بیرون رود همواره مورد لعنت حق خواهد بود تا هنگامی که به خانه برگردد هر چقدر بازگشتن اش به طول انجامد. همچنین می فرماید: زنی که آرایش کرده و عطر زده از خانه بیرون آید و شوهرش به این کار راضی باشد برای هر گامی که زن در بیرون خانه بر می دارد خانه ای در اتش برای شوهر می سازد! [۴] البته این حکم مخصوص تنها زنان نمی باشد و مردان نیز نمی توانند از عطر های استفاده کنند که دیگران را به حرام بیاندازد و محرک باشد.
آیا نظرت در مورد استفاده از عطر تغییر کرد؟




پی نوشت:
[۱]. شرح نهج البلاغه،‌ ابن ابی الحدید معتزلی، ۲۰ جلد در ۱۰ مجلد، ج ۱۹، ص ۳۴۱ و الکافی،‌ ج ۶، ص ۵۱۲
[۲]. مکارم الاخلاق، حسن بن فضل طبرسی، شریف رضی، ص ۳۴
[۳]. البته بنابر فتوی اکثر مراجع، عطر زدن در صورتی که قصد مفسده و جلب توجه نامحرم را داشته باشد و یا نوعا بگونه ای باشد که جلب توجه نامحرم می کند و یا او را به حرام می اندازد، حرام است و الا فقط برای خوشبو شدن و جلوگیری از بوی عرق بدن، اشکال ندارد.
سه شنبه 27/8/1393 - 17:9
حجاب و عفاف
دنیای امروز به جایی رسیده است که مردان خود را شبیه زنان می کنند. البته این حادثه فجیع و اسفبار را رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) در ۱۴۰۰ سال پیش هشدار و پیش بینی کرده و فرمودند:

«و یتزینون بزینة المراة لزوجها، و یتبرّجن النساء و هم منافقوا هذه الامة فی آخر الزمان....» [۱]

(مردانی می‌آیندکه خود را مثل همسرانشان  آرایش زنانه می کنند، و زنانی هم می آیند که خودنمایی و جلوه‌گری می کنند، اینها منافقین امت در آخر الزمان هستند...)

 

 

 

این یکی از مهمترین مصبیت های کنونی بشر است. امروز برخی مردان گوی سبقت را در آرایش و زینت از زنان ربوده اند. شاید اگر در تاریخ گشتی بزنیم زمانی را پیدا نکنیم که مردان چنین دیوانه وار در اموری که مختص زنان است وارد شده باشند.

به کارگیری انواع آرایش های سر و صورت و استفاده از داروها و وسایل آرایشی زنانه، و آویختن زیور آلات، پوشیدن لباس های دخترانه و تبرّج و خودنمایی های زنانه که حتی بر زنان هم حرام است، متاسفانه در  برخی از مردان و پسران مشاهده می شود.

آنقدر این مسئله در جامعه به سرعت رو به عادی شدن است که حتی در سینمای به اصطلاح فرهنگی هم این امر عادی شده و مردان به راحتی در نقش زنان بازی می کنند و با گریم و آرایش زنانه و عشوه گریها ی فراوان تبرّج و خودنمایی که عملی حرام است را به نمایش می گذارند.

آیا عذابی دردناک تر از این برای یک جامعه می توان تصوّر کرد که مردی دیگر در بین ما نباشد؟

آیا مردم مسلمان و خانواده ها و جوانان عزیز مسئولیتی را در قبال این نوع ناهنجاری ها متوجه خود نمی دانند؟

آیا بعضی از دست اندر کاران و متصدیان فرهنگی و مذهبی، در برابر این همه اختلاطی که میان مردان و زنان به صورت غیر ضروری در ابعاد مختلف روز به روز افزایش می یابد و باعث تغییر جنسیت پسران ما شده است، کاری جز سکوت ندارند؟

هشدار رسول خدا بسیار جدی بوده و اگر ما دست روی دست بگذاریم دیگر جامعه پر از مردان زن نمایی می شود که دین خدا را زیر پا خواهند گذاشت و جز نفاق چیزی را برای جامعه به ارمغان نخواهند آورد.

 

پی نوشت :

[۱]. سفینة البحارج۳ ص۴۹۲

سه شنبه 27/8/1393 - 17:9
حجاب و عفاف
در گذشته وقتی دختری ازدواج می‌کرد، در شب عروسی او را به بهترین شکل می‌آراستند، و به نوعی از جهت زیبایی او را برتر از همه قرار می‌دادند؛ و همه خانم هایی که در مجلس بودند لحظه شماری می‌کردند که عروس را زودتر ببینند.

ولی امروزه جالب است، ما در هر عروسی تقریبا به تعداد بانوانی که در مجلس دعوت می‌شوند عروس داریم، به نحوی که عروس تحت الشعاع واقع می‌شود، خانم‌هایی که برای یک مجلس جشن، ساعت‌ها و یا روزها قبل از مراسم نوبت آرایشگاه می‌گیرند، فقط برای اینکه به دیگران به دروغ بفهمانند که ما از همه زیباتریم.

چه هزینه‌هایی که در این مجالس صرف می‌شود، که با هیچ منطقی قابل بیان نیست، و چه وقت‌های ارزشمندی حیف می‌شود که قابل بازگشت نیست.
خانم محترم، آیا تا به حال به این شبهایی که بقول شما هزار شب نمیشه دقت کرده‌اید که چه مقدار پول بخاطر یک مجلس عروسی بدور ریخته می‌شود؟
تصور کنید اگر در یک عروسی 300 مهمان خانم داشته باشیم و هر یک فقط 50 هزار تومان پول بابت آریشگاه داده باشند که فقط دو ساعت زیبا باشند چه رقمی در می‌آید؟
15میلیون تومان؛ 15 میلیونی که بعد از دو ساعت به سختی از وجودت باید پاک کنی و فقط می‌ماند رتبه کشورت در استفاده از لوازم آرایش که می‌شود دوم خاورمیانه و هفتم جهان.[1]

(گروه حجاب و عفاف)
حجاب و عفاف

------------------------------

سه شنبه 27/8/1393 - 17:8
حجاب و عفاف
آزادی

من شوربخت نیستم، آزادم؛ در فکر، تحصیل، کار، سیاست، ورزش، پیشرفت و عبادت. فقط یک جا آزاد نیستم؛ آن هم هرزگی برای چشم‌های گرگ صفت است.

سه شنبه 27/8/1393 - 17:7
حجاب و عفاف
زیباترین باش، در خیابان که راه می‌روی با صدای تق‌تق کفشهایت همه را به خود جلب کن. اگر نشد با بوی عطر و ادکلن، اگر نشد با آرایش‌های زننده، باز هم اگر نشد با قهقهه و خنده های هرزه گونه. باز هم نمی‌شود، لباس های تنگ و زننده را هم فراموش نکن و موی سرت، که زیبائیت را صد چندان می کند.
اما با این همه زیبایی چقدر مقاومی؟
آیا قادر هستی بگویی تا کی زنده هستی؟
آیا با اطمینان می‌توانی بگویی تا پنچاه سالگی زنده‌ای؟ که در پیری احکام خداوند را اجرا، و از گذشته‌ات توبه کنی.
آیا تا بحال با دقت به قبرها نگاه کرده‌ای که بعضی‌هایشان همسن خودمان هستند. بیست سال، بیست و دو سال، سی سال، در اوج جوانی و نشاط .
آیا با اطمینان می‌توانی بگویی موی سری که زینت کرده‌ای و باعث چشم چرانی جوانان شده‌ای قبل از پیری با شیمی درمانی از بین نمی‌رود؟
آیا قادر هستی بگویی چشمی که به ناموس دیگران تجاوز کرده تا قبل از پنجاه سالگی بیناست؟
و آیا قادر هستی بگویی اندامی که با بدترین لباس‌ها پوشانده‌ای و با آن دل برده‌ای بر اثر سانحه‌ای قبل از پیری فلج نشود.
آیا بهتر نیست قبل از مخالفتمان با آیات الهی، آیات زیبای حجاب،کمی نسبت به پوشش و رفتار خود بیندیشیم.
(به مردان مؤمن بگو که چشمان خویش را ببندند و شرمگاه خود را نگه دارند، این برایشان پاکیزه‌تر است زیرا خدا به کارهایی که می‌کنند آگاه است؛ به زنان مؤمن بگو که چشمان خویش را ببندند و شرمگاه خود را نگه، دارند و زینتهای خود را جز آن مقدار که پیداست آشکار نکنند و مقنعه‌های خود را تا گریبان فرو گذارند و زینتهای خود را آشکار نکنند و نیز چنان پای بر زمین نزنند تا آن زینت که پنهان کرده‌اند دانسته شود) [۱]

[۱]سوره نور آیه ۳۰ و ۳۱

سه شنبه 27/8/1393 - 17:7
حجاب و عفاف

 

برخی تصور می کنند که حجاب و پوشش فقط مخصوص زنان می باشد و از آنجا که با شنیدن کلمه « حجاب » ذهنمان سریع به چادر منتقل می شود؛ حجاب و پوشش را فقط برای زنان می دانیم! اما در واقع،مردان نیز دارای حد و مرزی برای پوشش خود هستند که برای حفظ حریم های عفت در جامعه، باید آن را رعایت کنند.

 

(گروه حجاب و عفاف)
خداوند متعال در قرآن کریم می فرمایند:

 

قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذٰلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ ( سوره نور/ 30)


به مؤمنان بگو چشمهای خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند، و عفاف خود را حفظ کنند؛ این برای آنان پاکیزه‌تر است؛ خداوند از آنچه انجام می‌دهید آگاه است!


وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لاَ یَجِدُونَ نِكَاحاً حَتَّى یُغْنِیَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ...  ( سوره نور/ 33)


و کسانی که امکانی برای ازدواج نمی‌یابند، باید پاکدامنی پیشه کنند تا خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز گرداند...


خداوند در این دو آیه، مردان را سفارش به رعایت حجاب و عفاف می کند ، که البته در آیه ی دوم پا را فراتر گذاشته و به کسانی که بخاطر رضای خداوند عفاف را سرلوحه ی راه خود قرار می دهند؛ قول کمک و همکاری می دهد و می فرماید« خداوند از فضل خود آنها را بی نیاز می کند» و این مصداق همان ضرب المثل معروف است که « از تو حرکت؛ از خدا برکت».


حدود پوشش برای مردان از نظر شرعی اینچنین است:


امام خمینی رحمه الله در مورد پوشش مردان می فرمایند: مرد نیزعلاوه بر عورتین، باید قسمتهایی از بدن که پوشاندن آن متعارف است را از نامحرم بپوشاند.[1]

نظر مقام معظم رهبری:

 بر مرد پوشاندن سر و گردن و صورت و دستها تا جایى كه معمولاً نمى‏پوشانند لازم نیست.[2]

نپوشاندن هركجای بدن به قصد به حرام انداختن دیگری حرام است.[3]

برهنه كردن بدن به قصد لذّت و ریبه در مقابل محارم (به استثنای همسر) یا مردان دیگر حرام است.[4]

مردان بنابر احتیاط مستحب باید مواضعی را كه بطور معتاد مردان می پوشند را از نامحرم بپوشانند خصوصاً اگر بدانند نامحرمی به قصد لذّت و یا ریبه به آنها نگاه می كند.[5]

مرد در مقابل مرد دیگر و زن نامحرم بایدکدام قسمت از بدن خود را بپوشاند.؟

 آن مقدار که معمولاً مردان ظاهر می کنند مانند سرو گردن و کمی از سینه و بازو و پاها تا نصف ساق در برابر زن نامحرم مانعی ندارد و در برابر مرد کافی است شورت پوشیده باشد. [6]

سؤال: آیا مردان می توانند در حالی كه می دانند نامحرم به آنها نگاه می كند مقدار بیشتری از بدن خود را كه بطور معتاد مردان می پوشانند برهنه كنند مثلاً با زیرپوش در منزل باشند درحالی كه می دانند نامحرم به آنها نگاه می كند و یا برای شستن فرش یا ماشین و یا... پاهای خود را بالا بزنند و یا در مقابل نامحرم شنا كنند.

جواب: اگر به قصد به حرام انداختن نامحرم باشد حرام است در غیر این صورت بهتر است ترك كند خصوصاً اگر بیننده جوان باشد.[7]

س: پوشیدن لباس آستین کوتاه براى مرد چه حکمى دارد؟
ج) اگر مستلزم مفسده باشد، جایز نیست.

س. بلند کردن مو براى آقایان چه حکمى دارد؟
ج) اگر بخواهد خود را شبیه به زنان کند، جایز نیست.

به طور كلى، پوشیدن كراوات و دیگر لباسهایى كه پوشش و زیّ غیر مسلمانان محسوب مى‏شود و استفاده از آن منجر به ترویج فرهنگ منحط و معاند غربى مى‏شود، جایز نیست.[8]

به نظر شما پوشش ظاهری (رنگ تیره و روشن -و با وجود آمدن رنگهای شاد و متنوع در عرف که بسیار مطرح می باشد ) چگونه باید باشد؟

 رنگ خاصی در حجاب شرط نیست جز این که جنبه تحریک آمیز نداشته باشد.

پوشیدن لباسهاى مبتذل و یا لباسهاى تنگ و مهیّج و یا مدلهائى که موجب ترویج فرهنگ غرب است، چه براى زن و چه براى مرد، چگونه است؟

 این گونه لباسها اشکال دارد و بر پسران و دختران و مردان و زنان مسلمان لازم است رعایت موازین عفّت اسلامى را، که مایه سعادت دنیا و آخرت آنهاست، بنمایند.

اخیراً در میان برخى از جوانان مدل مو و لباسهایى مد شده که از کشورهاى اروپایى و بلاد بیگانه ارائه مى گردد (مانند رپ و غیره) نظر به این که پوشیدن این لباسها و این گونه آرایش کردن عرفاً از مصادیق تشبه به کفّار است آیا شرعاً حرام است یا حلال؟

 با توجّه به این که این امور بخشى از فرهنگ منحط بیگانگان است، مسلمانان باید از آن پرهیز کنند و فرهنگ خود را زنده کنند.

حکم استفاده مرد از شال گردن ابریشم ( یک طرف ابریشم ، یک طرف پشم ) چیست؟

 جائز نیست.

پوشیدن لباس آستین کوتاه برای مرد چه حکمی دارد؟ زدن کراوات چه حکمی دارد؟

 اشکال ندارد مگر بیش از حد کوتاه باشد، در مورد کراوات نیز با توجه به اینکه در عرف کشور ما یک فرهنگ اجنبی محسوب می شود احتیاط در ترک آن است و شلوار کوتاه در صورتی که زیر زانو باشد مانعی ندارد.

 

در نتیجه اگر مردی بازو یا سینه، و یا بدن خود را به قصد آنكه نامحرمی به او نگاه بكند باز بگذارد و یا پیراهن نازك بدن نما بپوشد به قصد آنكه نامحرم به بدن او نگاه كند حرام است و باید از آن اجتناب كند. بله اگر لباس مثلاً آستین كوتاه بپوشد نه به قصد حرام انداختن دیگری اگر چه علم داشته باشد دیگری به حرام بیفتد بنابر احتیاط مستحب نباید چنین لباسی بپوشد.

 

پوشیدن لباس ابریشمی خالص برای مرد حرام است اگرچه عرقچین یا بند شلوار باشد، خواه بیننده ای باشد یا نه و اگر هست مرد باشد یا زن محرم باشد یا نامحرم.[9]

اگر لباسی دارای قیطانهای ابریشمی باشد و یا آرمی در آن باشد كه ابریشمی باشد پوشیدن آن اشكال ندارد[10]

  پوشیدن هرگونه زینت از جنس طلا برای مرد جایز نیست، چه آشكار باشد چه پنهان[11]

طلای سفید حكم طلای زرد را ندارد و پوشیدن آن برای مردان اشكالی ندارد مگر آنكه همان طلای زرد باشد كه رنگ آن تغییر كرده باشد.[12]

================================


[1] - استفتاء از ایشان در سایت تبیان

[2] - استفتائات مقام معظم رهبری

[3] - امام، اراكى، تبریزى، خامنه اى، سیستانى، فاضل و گلپایگانى و بهجت

[4] - امام، اراكى، تبریزى، خامنه اى، سیستانی و گلپایگانى: استفتاء. بهجت

[5] - امام، فاضل و مكارم: عروه، (نكاح)، مسئله 51. بهجت، خامنه ای و گلپایگانى

[6] - استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

[7] - امام، فاضل و مكارم: عروه، (نكاح)، با استفاده از مسئله 51. بهجت، خامنه اى، سیستانی و گلپایگانى

[8] - استفتائات مقام معظم رهبری

[9] - امام و مكارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، شرط ششم. تبریزى: توضیح المسائل، مسئله 842. خامنه اى: استفتاء.  سیستانى: توضیح المسائل، مسئله 842 و منهاج الصالحین، (لباس مصلى)، شرط ششم. مكارم: توضیح المسائل، مسئله 763. اراكى، بهجت، فاضل و گلپایگانى

[10] - امام، اراكى، فاضل، گلپایگانی و مكارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 26. سیستانى: منهاج الصالحین، (شرائط لباس مصلى) شرط ششم. بهجت

[11] - امام، اراكى، فاضل، گلپایگانی و مكارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 21. امام: توضیح المسائل، مسئله 832. اراكى: توضیح المسائل، مسئله 826. بهجت: توضیح المسائل، مسئله 702. تبریزى: توضیح المسائل، مسئله 840. خامنه اى: استفتاء. سیستانى: توضیح المسائل، با استفاده از مسئله 840؛ منهاج الصالحین، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 528 و مكاسب محرمه، مسئله 37. فاضل: توضیح المسائل، مسئله 840 و جامع المسائل، ج‏1، سؤال 254. گلپایگانى: توضیح المسائل، مسئله 840. مكارم: توضیح المسائل، مسئله 761.

[12] - امام: كتاب استفتائات، ج‏1، لباس نمازگزار، با استفاده از سؤالهاى‏50، 51، 54 - 52. اراكى، تبریزى، خامنه اى، سیستانى، فاضل، گلپایگانی و مكارم


سه شنبه 27/8/1393 - 17:5
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته