کد:
776382
پرسش
ربا چیست ؟ و چرا در اسلام با آن مخالفت بسیار شده است ؟
پاسخ
باسلام.
ربا این است که پولی را به عنوان قرض به شخص دیگری می دهید به شرط اینکه قرض گیرنده هنگام ادای آن، علاوه بر اصل پول ، چیزی اضافه تر را به قرض دهنده بپردازد. این نوع قرض دادن را قرض ربوی و آن اضافه را ربا می گویند.
در حرمت ربا نصوص( آیات و روایات) قطعی فراوانی وجود دارد ; از جمله:
1- آیه شریفه «احل الله البیع و حرأم الربا » بقره , آیه 27
2-در آیه شریفه «فان لم تفعلوا فأذنوا بحربٍ من الله و رسوله». سوره بقره ، آیه 279مىفرماید از این كار دست بردارید و الاّ استمرار این كار به منزله جنگ با خدا و پیامبر اوست.
از میان روایات به عنوان نمونه ، روایات ذیل كه از شیعه و سنى نقل شده است تقدیم مىشود:
1ـ امام صادق(ع): ربا هفتاد جزء دارد آسانترین آن مانند این است كه كسى با مادرش در بیتالله الحرام زنا كند). «الرّبا سبعون جزءا أیسره أن ینكح الرجل أمه فى بیت الله الحرام» ؛ (بحارالانوار، ج 103، ص 117، همان، ص 49).
2ـ امام صادق(ع): یك درهم ربا، گناهش نزد خداوند تبارك و تعالى بیشتر از 30 بار زنا كه تمام آن با محارم مانند خاله و عمه صورت پذیرد، مىباشد. «درهم ربا اعظم عندالله من ثلاثین زنیة كلها بذات محرم مثل خالته و عمته»، (بحارالانوار، ج 3، ص 116، به نقل از میزان الحكمة، ج 4، ص 48).
3ـ از رسول خدا(ص) نقل شده است كه آن حضرت فرمودند: خداوند متعال خورنده ربا و كارگزار و وكیل در ربا و كاتب و دو شاهد بر این گونه معامله را لعنت نموده است: «اِنّ الله عزوجل لعن آكل الربا و موكله و كاتبه و شاهدیه»، (كنز العمال، خ 76، ص 330، همان، ص 46).
4ـ در كتاب شریف فقه الرضا آمده است «ربا حرام و از گناهان كبیره است كه خداوند مرتكب آن را تهدید به آتش جهنم نموده است و این كار در زبان همه انبیاء و كتب آسمانى حرام بوده است»، (مستدرك الوسایل، ج 2، ص 478، همان، ص 46).
5ـ شبیه همین روایات در منابع اهل سنت از رسول اكرم(ص) نقل شده است مانند: «الربا سبعون حوبا و أسرها كنكاح الرّجل أُمه»، (كنزلالعمال، خ 9773، همان، ص 49).
اما فلسفه حرمت ربا :
تقریبا در میان همه اقوام ربا مورد مذمت بوده و مردم با افراد رباخوار به نگاه ناهنجار اجتماعى توجه مىكردند.
چنانچه در تورات و غیره هم ربا را حرام كرده است. و ویل دورانت در كتاب تاریخ معروف خود مىگوید كه رباخوارى در میان ایرانیان قدیم رائج نبوده ولى باز پس دادن وام را واجب و مقدس مىشمردند، (تاریخ ویل دورانت، ج 1، ص 544). و در تاریخ است كه هندیان هم پول خود را به ربا نمىدادند، و از ضرب المثل معروف چینى «دزدان عمده صرافى مىكنند» نیز استفاده مىشود كه رباخوارى در چین كهن عملى مذموم بوده است.
رباخوارى در حقیقت یك نوع سرقت بیشرمانه در لباس معامله و حتى گاهى در لباس كمك است. و چه كسى پیدا مىشود كه با تمام وجود عواطفش از چنین سرقت بیزار نباشد.
اما درباره فلسفه حرمت ربا، مطالب بسیار نوشته شده و ما بطور اختصار به برخى اشاره مىكنیم و براى توضیح بیشتر به كتابهاى مربوطه مراجعه شود، (مكتب اسلام سال 21 ش / 10 / 12 و...).
1. اولین فلسفه حرمت ربا این است كه: رباخوارى با فلسفه پیدایش پول تضاد دارد چون رباخواران كه پول را مىدهند و از آن سود مىگیرند پول را از فلسفه اصلیش تحریف كرده و تبدیل به یك كالاى كاذب ساختهاند. و مسلما این تحریف آثار منفى در روند معاملات و اقتصاد بشر خواهد گذارد و بیمارى ركود و تورم اقتصادى و دو قطبى شدن جامعه و مانند آنها از این آثار منفى است.
2. دومین فلسفه حرمت ربا: مىدانیم كه خمیرمایه اصلى همه درآمدهاى سالم در اسلام، كار، است. كار در شكل تولیدى، در شكل فكرى در شكل خدمات، و در هر شكل سازنده و مفید و ثمربخش دیگر. و هر درآمدى كه به كار منتهى نشود درآمد غیرسالمى است. و خلاصه اینكه ربا گنج بىرنج است و درد بىدرمان براى جامعه چرا كه رباخواران، اعم از اشخاص و مؤسسات رباخوار، روز به روز قوىتر مىشوند و ربا دهندگان ضعیفتر و لاغرتر و سرانجام همه زندگى خود را در این راه از دست مىدهند.
3. سومین فلسفه حرمت ربا: رباخوارى دشمن بزرگ ارزشهاى اخلاقى است تا اینجا بیان شد كه رباخوارى چقدر تأثیر منفى در مسائل اقتصادى دارد. ولى ضررهاى رباخوارى منحصر به ضرر اقتصادى نیست بلكه رباخوارى اثرات بسیار نامطلوبى در زمینه اخلاق اجتماعى دارد.
امام صادق(ع) درباره فلسفه تحریم ربا مىفرمایند: «اگر رباخوارى حلال باشد مردم تجارت و فعالیتهاى تولیدى را كه مورد نیاز جامعه آنها است ترك مىگویند و به رباخوارى روى مىآورند لذا خداوند ربا را حرام كرده تا مردم از حرام به حلال روى آورند و به سراغ كسب و كار و خرید و فروش و تولید بروند»، (وسائل الشیعه، ج 12، ص 42).
و اگر رباخوارى در جامعه رواج پیدا كند باعث دشمنىها مىشود و كینهها را در سینهها راسخ مىكند و بذر نفاق و تفرقه را در جامعه مىپاشد و باعث حرامخوارى مىشود اما اگر قرض الحسنه جایگزین او شود باعث محكم شدن دوستىها و رواج برادرى و ایثار و فداكارى و گذشت را زنده مىنماید، (مكتب اسلام، سال 21، ش 3، ص 12).
4. چهارمین فلسفه حرمت ربا، (مكتب اسلام، سال 21، شماره 40، ص 9): تضاد ربا با پیوندهاى عاطفى. وقتى عدهاى رباخوار در جامعه پیدا شوند و مردم با زحمت زیاد پولى كه تحصیل مىكنند را به رباخوار بدهند در چنین جامعهى مردم نمىتوانند با هم ارتباط عاطفى و اساسى برقرار كنند چون ربادهنده مشاهده مىكند كه او با چه سختىها پول بدست مىآورد و به شخص رباخوار مىدهد و او با كیف و لذت مىخورد و خوش مىگذراند و زن و بچه او در رفاه ولى زن و بچه ربادهنده در رنج و مشقّت هستند، همین باعث قطع روابط عاطفى و مهر و محبت در جامعه میان افراد مىشود.
5. ربا عامل مهم در ورشكستىهاست: یكى از آثار زیانبار رباخوارى آن است كه موسسات اقتصادى و افراد را به ورشكستى مىكشاند زیرا قدرت كاذب فعالیت اقتصادى در افراد تولید مىكند و همان قدرت كاذب یكى از عوامل ورشكست است حتى بسیار كسانى كه به خاطر عدم توانائى بر پرداخت اقساط وام خود، تمام زندگى حتى خانه مسكونى خود را كه شدیدا به آن نیاز دارد از دست داده و بر خاك سیاه نشستهاند.
6. رباخوارى مادر بسیارى از مفاسد اجتماعى است: چون افراد رباخوار پول داران بیكار هستند كه زمینه فساد و بىبند و بارى در آنها زیاد است و افراد ورشكسته از ظلم رباخواران نیز به نوع دیگر زمینه فساد در آنها بوجود مىآید، (مكتب اسلام، سال 21، شماره 28، ص 12).
موفق باشید.
مشاور :
آقای روحاني
| پرسش :
سه شنبه 29/4/1389
| پاسخ :
سه شنبه 29/4/1389
|
|
نا مشخص
|
21
سال
|
معارف اسلامي
| تعداد مشاهده:
188 بار