• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
کد: 721879

پرسش

1.منظور از سهم امام(ع)وسهم سال(حساب سال) چیست ؟و چه فرقی با خمس وزکات دارد ؟چه کسانی باید آن را بپردازندوپولی که جهت کارهای ضروری مثل هزینه های ازدواج و تشکیل زندگی در مدت بیش از یک سال جمع میشود هم را شامل میشود ؟زیرا جهت ازدواج باید یکی دو سال پس انداز کرد.محل مصرف این پول کجاست؟و برای محاسبه و پرداخت آن باید چه کرد؟
2.پس از مرحوم آیت الله بهجت آیا کسی به عنوان جانشین ایشان معرفی شده ؟اگر بخواهیم بر تقلید از ایشان باقی بمانیم مشکلی است یا خیر و نظر مرجع جانشین در این مورد چیست؟
مرجع من در حال حاضر:مرحوم آیت الله بهجت(ره)

پاسخ

به نام خدا و با سلام :
1 ) منظور از سهمین ( که شامل سهم امام علیه السلام و سهم سادات می باشد ) همان خمس می باشد که به دو قسمت ، یکی سهم سادات و دیگری سهم امام علیه السلام تقسیم می شود و یک قسمت مخصوص سادات فقیر می باشد و قسمت دیگر مخصوص هزینه های عمومی جامعه اسلامی می باشد .
منظور از « حساب سال » نیز ، این است که بعد از گذشت یک سال از کسب اولین درآمد ، افراد باید اموال خود را محاسبه کنند و یک پنجم آنچه از درآمد آن سال اضافه آمده و بابت هزینه های سالیانه فرد هزینه نشده را به عنوان خمس بپردازند ، به این محاسبه « حساب سال » گفته می شود .
2 ) توسط سایت ایشان اعلام شده که ایشان حضرت آیت الله شیخ علی صافی ، برادر حضرت آیت الله لطف الله صافی را به عنوان مرجع تقلید بعد از خودشان معرفی نموده اند .
توجه بفرمایید که راه شرعی برای باقی ماندن بر تقلید از مجتهد میت این است که تحقیق کنید و مجتهد اعلم را شناسایی کنید و مطابق نظر مجتهد اعلم رفتار کنید .
توجه بفرمایید که تمامی مراجع تقلید باقی ماندن بر تقلید از مجتهد میت را بدون قید و شرط ، جایز نمی دانند و بعضی از مراجع تقلید باقی ماندن بر تقلید از مجتهد میت را فقط در مسائلی جایز می دانند که در زمان حیات وی به آن عمل نموده اید و بعضی از مراجع تقلید باقی ماندن بر تقلید از مجتهد میت را در تمام مسائل جایز می دانند و ... .
توجه بفرمایید که مجتهد اعلم ( یعنی کسی که تسلط وی به علم فقه از دیگران بیشتر باشد و درفهمیدن حکم خدا از تمام مجتهدین زمان خود استادتر باشد و همچنین نسبت به اوضاع زمان خود به مقداری که در تشخیص موضوعات احکام و ابراز نظر فقهی مؤثر است، آگاه‏تر باشد) را از سه راه می‏توان شناخت:
اول: خود شما ، یقین کنید ، برای مثال اگر طلبه باشید می توانید مجتهد اعلم را بشناسید.
دوم: دو نفر عالم عادل که می‏توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند مجتهد بودن یا اعلم بودن کسی را تصدیق کنند، به شرط آن که دو نفر عالم عادل دیگر با گفته آنان مخالفت ننمایند.
سوم: عده‏ای از اهل علم که می‏توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند و از گفته آنان اطمینان پیدا می‏شود ، مجتهد بودن و یا اعلم بودن کسی را تصدیق کنند.
در صورتی که از یکی از این سه راه برای شناخت مجتهد اعلم استفاده نموده اید اعمال شما مجزی است .
توجه : اگر شناختن مجتهد اعلم مشکل باشد بنا بر احتیاط واجب باید از کسی تقلید کنید که گمان به اعلم بودن او دارید، بلکه اگر احتمال ضعیفی هم بدهید که کسی اعلم است‏ و بدانید شخص دیگری علمش از او بیشتر نیست ، بنا بر احتیاط واجب باید از او تقلید نمایید.
اگرچند نفر به نظر شما از دیگران اعلم و با یکدیگر مساوی باشند باید از یکی از آنان تقلید نمایید.

مشاور : آقای شاه جعفري | پرسش : سه شنبه 17/9/1388 | پاسخ : چهارشنبه 18/9/1388 | | فوق ديپلم | 30 سال | سوالات شرعي | آيت الله بهجت تعداد مشاهده: 1321 بار

تگ ها :

UserName