• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 606
تعداد نظرات : 112
زمان آخرین مطلب : 3412روز قبل
حجاب و عفاف
در وبلاگ ارزشمند پسرک چوپان این متن هست که خیلی جالب است  در ضمن برخی معتقدند این داستان واقعی است و جوان اول قصه علامه جعفری بوده است.
این هم داستان:

جوان خیلی آرام و متین به مرد نزدیک شد و با لحنی موأدبانه گفت :

ببخشید آقا! من می تونم یه کم به خانوم شما نگاه کنم و لذت ببرم؟

مرد که اصلا توقع چنین حرفی را نداشت و حسابی جا خورده بود، مثل آتشفشان از جا در رفت و میان بازار و جمعیت، یقه جوان را گرفت و عصبانی، طوری که رگ گردنش بیرون زده بود، او را به دیوار کوفت و فریاد زد

مردیکه عوضی، مگه خودت ناموس نداری ...  می خوری تو و هفت جد آبادت ... خجالت نمی کشی؟ ...

جوان امّا، خیلی آرام، بدون اینکه از رفتار و فحش های مرد عصبی شود و عکس العملی نشان دهد، همانطور موأدبانه و متین ادامه داد

خیلی عذر می خوام فکر نمی کردم این همه عصبی و غیرتی شین، دیدم همه بازار دارن بدون اجازه نگاه میکنن و لذت می برن، من گفتم حداقل از شما اجازه بگیرم که نامردی نکرده باشم ... حالا هم یقمو ول کنین، از خیرش گذشتم

مرد خشکش زد ... همانطور که یقه جوان را گرفته بود، آب دهانش را قورت داد و زیر چشمی زنش را برانداز کرد ...

شنبه 29/9/1393 - 13:47
حجاب و عفاف
مسلم است كه هیچ پادشاهى و سلطان و امیرى نمى تواند به تنهایى و بدون سپاه و لشكر، كشورش را اداره كند و احتیاج به نیرو دارد؛ هر چه لشكرش ‍ بیشتر و مجهزتر باشد قدرت آن كشور هم افزایش مى یابد. عمده همت یك سلطان ، آماده كردن لشكر منظم و مرتب است . شیطان هم از این برنامه بیرون نیست و احتیاجى به نیرو و لشكر دارد. وى با آن ، كار خود را شروع مى كند. سپاه و نیروى شیطان از چند طایفه تشكیل مى شود:
1. امام صادق علیه السلام فرمود: لشكر شیطان از تبار او پدید مى آید كه همان شیاطین هستند.
(197)
2. لشكر شیطان : از پیروان او - اعم از فرزندانش و فرزندان آدم - تشكیل مى شود.(198)
3. از معصیت كاران پیروان او - اعم از معصیت كاران جن و انس - شكل مى گیرد.(199)
4. كسانى كه شیطان ، آنان را به بت پرستى فرا مى خواند و آنان در این دعوت از او پیروى مى كنند.(200)
5. عبارت اند از هم نشینان شیاطین ، آنان كه قرآن از ایشان به عنوان كسانى یاد مى كند كه از گمراهى دست بر نمى دارند، مگر آن گاه كه موجبات ورود آنها را به آتش دوزخ فراهم آورند.(201)
لشكریان مهم شیطان از دو گروه تشكیل مى شود: یكى زنان - بى ایمان و هرزه - و دیگرى غضب . در روایتى آمده :
لیس لابلیس جند اشد من النساء و الغضب
(202)؛
((حضرت رسول و امام صادق علیه السلام هر دو فرمودند: - ((لشكرى سخت تر از از زن ها و غضب ، براى شیطان نیست .))
(203)
اما زن ها، خود آن ملعون مى گوید: زن هاى (بى ایمان ) نصف لشكر من است ، و آنها از براى من تیرى هستند كه به هر جا افكنم خطا نمى رود. با این لشكر - زنان بى ایمان و فریبنده - شیطان به جنگ مردان با ایمان و با تقوا مى رود كه به قول خودش ، آنها تیرى هستند كه خطا نمى روند.
روایاتى از زبان شیطان ، درباره تعریف از زنان بى ایمان وارد شده كه : قابل توجه است . ما به بعضى از آنها اشاره مى كنیم :
در ملاقاتى كه حضرت یحیى علیه السلام با ابلیس نمود، در ضمن سخنانى كه آن حضرت با آنان ملعون داشت ، مى پرسد: اى ملعون ! چه چیز بیشتر موجب خوش حالى و روشنى چشم تو مى گردد؟
عرض كرد: زنان (بى ایمان ) كه ایشان تله ها و دام هاى من اند. وقتى لعنت و نفرین هاى صالحان بر من جمع مى شود، نزد زن ها مى روم و از ایشان دل خوش مى گردم .
در حدیث دیگرى آمده است : ابلیس به خدمت حضرت یحیى علیه السلام عرض كرد: اى یحیى ! هیچ چیز مثل زنان كمر مرا محكم نمى كند و چشمم را روشن نمى گرداند. ایشان تله ها و دام هاى من اند و تیرى هستند كه به وسیله آنان خطا نخواهم كرد: پدر و مادرم به فداى ایشان باد.
سپس افزود: اگر آنان نبودند، من نمى توانستم پست ترین و بى عرضه ترین مردان را گمراه كنم ! چشم من به ایشان روشن است ، به واسطه ایشان به مرادم مى رسم ، به سبب آنها مردم دنیا را به پرتگاه مى برم . مهمترین وسیله اى كه شیطان جهت اغواى آدمیان به كار مى برد، در درجه اول زنان - بى دین و شرور - و پس از آن پول است . از این جهت گفته شده : زنان (بى تقوا) زاده شیطان اند.
(204)
لذا حضرت رسول صلى الله علیه و آله و سلم به مردم دنیا اخطار مى كند و مى فرماید: از دنیا بترسید و از زنان بپرهیزید؛ زیرا شیطان مانند دیده بان لشكر در كمین است و هیچ یك از دام هاى او براى شكار مردان پرهیز كار مانند زنان ، مورد اطمینان نیست .(205)
او كوشش مى كند كه حتى پیامبران الهى را به وسیله زنان به دست آورد و نابود كند.
حضرت رسول صلى الله علیه و آله و سلم فرمودند: خدا هیچ پیغمبرى از گذشتگان را مبعوث نگردانید مگر آن كه شیطان ، امید داشت كه او را به دام زنان اندازد و هلاكشان سازد. و فرمود: من آن قدر كه از زنان مى ترسم از هیچ چیز هراس ندارم .
و نیز فرمود: اى مردم ! از زنان بپرهیزید. اول فتنه در بنى اسرائیل به واسطه زنان بود.
مثل فتنه زلیخا براى یوسف علیه السلام .
عزیزان را كند كید زنان خوار
به كید زن مبادا كس گرفتار

این رانده شده از دستگاه خدا در تعریف زن ها مى گوید: زنان محرم اسرار من و در حاجات و مشكلات دنیا فرستاده من اند. آن بد عاقبت ، بیشتر فتنه و گناه را به وسیله زنان انجام مى دهد، مردان را به وسیله زنان در دام خود مى گیرد.
شیطان در یكى از دیدارهایى كه با حضرت موسى علیه السلام داشت و به آن حضرت پند مى داد، عرض كرد: اى موسى ! هیچ وقت با زنى كه بر تو حلال نیست در جاى خلوتى قرار نگیر؛ زیرا هر مردى كه با زن بیگانه در خلوت باشد، من نفر سوم آنها خواهم شد - آن قدر وسوسه مى كنم - تا آنها را به فتنه اندازم .
(206)



به نقل از پایگاه مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن / کتابخانه معارف اسلامی

شنبه 29/9/1393 - 13:45
حجاب و عفاف
ركود فعالیتها سومین ایرادی كه بر حجاب می‏گیرند اینست كه سبب ركود و تعطیل‏ فعالیتهائی است كه خلقت در استعداد زن قرار داده است
زن نیز مانند مرد دارای ذوق ، فكر ، فهم ، هوش و استعداد كار است
این استعدادها را خدا به او داده است و بیهوده نیست و باید به ثمر برسد
اساسا هر استعداد طبیعی دلیل یك حق طبیعی است . وقتی در آفرینش به‏ یك موجود استعداد و لیاقت كاری داده شد ، این به منزله سند و مدرك‏ است كه وی حق دارد استعداد خود را به فعلیت برساند ، منع كردن آن ظلم‏ است
چرا می‏گوئیم همه افراد بشر اعم از زن و مرد حق دارند درس بخوانند و این حق را برای حیوانات قائل نیستیم ؟ برای اینكه استعداد درس خواندن‏ در بشر وجود دارد و در حیوانات وجود ندارد . در حیوان استعداد تغذیه و تولید مثل وجود دارد و محروم ساختن او از این كارها برخلاف عدالت است

باز داشتن زن از كوششهائی كه آفرینش به او امكان داده است نه تنها ستم به زن است ، خیانت به اجتماع نیز می‏باشد . هر چیزی كه سبب شود قوای طبیعی و خدادادی انسان معطل و بی اثر بماند به زیان اجتماع است
عامل انسانی بزرگترین سرمایه اجتماع است . زن نیز انسان است و اجتماع‏ باید از كار و فعالیت این عامل و نیروی تولید او بهره‏مند گردد . فلج‏ كردن این عامل و تضییع نیروی نیمی از افراد اجتماع ، هم برخلاف حق طبیعی‏ فردی زن است و هم برخلاف حق اجتماع و سبب می‏شود كه زن همیشه به صورت‏ سربار و كل بر مرد زندگی كند
جواب این اشكال آنست كه حجاب اسلامی كه حدود آن را به زودی بیان‏ خواهیم كرد ، موجب هدر رفتن نیروی زن و ضایع ساختن استعدادهای فطری او نیست . ایراد مذكور بر آن شكلی از حجاب كه در میان هندیها یا ایرانیان‏ قدیم یا یهودیان متداول بوده است وارد است . ولی حجاب اسلام نمی‏گوید كه‏ باید زن را در خانه محبوس كرد و جلوی بروز استعدادهای او را گرفت
مبنای حجاب در اسلام چنانكه گفتیم اینست كه التذاذات جنسی باید به محیط خانوادگی و به همسر مشروع اختصاص یابد و محیط اجتماع ، خالص برای كار و فعالیت باشد . به همین جهت به زن اجازه نمی‏دهد كه وقتی از خانه بیرون‏ می‏رود موجبات تحریك مردان را فراهم كند و به مرد هم اجازه نمی‏دهد كه‏ چشم چرانی كند . چنین حجابی نه تنها نیروی كار زن را فلج نمی‏كند ، موجب‏ تقویت نیروی كار اجتماع نیز می‏باشد 

  اگر مرد تمتعات جنسی را منحصر به همسر قانونی خود كند و تصمیم بگیرد همینكه از كنار همسر خود بیرون آمد و پا به درون‏ اجتماع گذاشت ، دیگر درباره این مسائل نیندیشد ، قطعا در این صورت بهتر می‏تواند فعال باشد تا اینكه همه فكرش متوجه این زن و آن دختر و این قدر و بالا و این طنازی و آن عشوه‏گری باشد و دائما نقشه طرح كند كه چگونه با فلان خانم آشنا شود
آیا اگر زن ساده و سنگین به دنبال كار خود برود برای اجتماع بهتر است‏ یا آنكه برای یك بیرون رفتن چند ساعت پای آئینه و میز توالت وقت خود را تلف كند و زمانی هم كه بیرون رفت تمام سعیش این باشد كه افكار مردان را متوجه خود سازد و جوانان را كه باید مظهر اراده و فعالیت و تصمیم اجتماع باشند به موجوداتی هوسباز و چشم چران و بی اراده تبدیل كند ؟ عجبا ! به بهانه اینكه حجاب ، نیمی از افراد اجتماع را فلج كرده است‏ ، با بی حجابی و بی‏بند و باری نیروی تمام افراد زن و مرد را فلج كرده‏اند . كار زن پرداختن به خودآرایی و صرف وقت در پای میز توالت برای بیرون‏ رفتن ، و كار مرد چشم چرانی و شكارچیگری شده است . در اینجا بد نیست متن شكایت مردی را از زنش كه در یكی از مجلات‏ زنانه درج شده بود ذكر كنم تا معلوم شود اوضاع حاضر ، زنان را به صورت‏ چه موجوداتی در آورده است
در آن نامه چنین نوشته است : " زنم در موقع خواب به یك دلقك درست و حسابی مبدل می‏گردد . موقع‏ خواب برای اینكه موهایش خراب نشود یك كلاه توری بزرگ به سرش می‏بندد
بعد لباس خواب می‏پوشد . در این موقع است كه جلو آئینه میز توالت می‏نشیند و گریم صورتش را با شیر پاك كن می‏شوید  
 

وقتی رویش را بر می‏گرداند احساس می‏كنم او زن من نیست زیرا اصلا شكل‏ سابق را ندارد . ابروهایش را تراشیده و چون مداد ابرو را پاك كرده بی‏ ابرو می‏شود . از صورتش بوی نامطبوعی به مشام من می‏رسد زیرا كرمی كه برای‏ چین و چروك به صورتش می‏مالد بوی كافور می‏دهد و مرا به یاد قبرستان‏ می‏اندازد . كاش كار به همین جا ختم می‏شد ، ولی این تازه مقدمه كار است‏ . چند دقیقه‏ای در اتاق راه می‏رود و جمع و جور می‏كند آنگاه كلفت خانه را صدا می‏كند و می‏گوید كیسه‏ها را بیاور ، كلفت با چهار كیسه متقالی بالا می‏آید . خانم روی تخت می‏خوابد و كلفت كیسه‏ها را به دست و پای او می‏كند و بیخ آن را با نخ می‏بندد . چون ناخنهای دست و پایش مانیكور شده و دراز است ، برای اینكه به لحاف نگیرد و چند شش نشود و احیانا نشكند دست و پای خود را در كیسه می‏كند و به همین ترتیب می‏خوابد "
آری اینست زنی كه بر اثر به اصطلاح بی حجابی " آزاد " شده به صورت‏ نیروی فعال اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در آمده است ! آنكه اسلام‏ نمی‏خواهد اینست كه زن به صورت چنین موجود مهملی در آید كه كارش فقط استهلاك ثروت و فاسد كردن اخلاق اجتماع و خراب كردن بنیان خانواده باشد . اسلام با فعالیت واقعی اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی هرگز مخالف نیست
متون اسلام و تاریخ اسلام گواه این مطلب است
در اوضاع و احوال تجدد مابی بی منطق حاضر جز در دهات و در میان افراد سخت متدین كه اصول اسلامی را رعایت می‏كنند زنی پیدا نمی‏كنید كه نیروی او واقعا صرف فعالیتهای مفید اجتماعی یا فرهنگی یا اقتصادی بشود
آری یك نوع فعالیت اقتصادی رائج شده است كه باید آنرا ثمره بی حجابی‏ دانست و آن اینست كه بنكدار به جای اینكه بكوشد جنس بهتر و مرغوبتر برای مشتریان خود تهیه كند ، یك مانكن را به عنوان فروشنده می‏آورد ، نیروی زنانگی و سرمایه عصمت و عفاف او را استخدام می‏كند و وسیله پول در آوردن و خالی كردن جیبها قرار می‏دهد . یك فروشنده باید كالا را همانطوری‏ كه هست به مشتری ارائه دهد ولی یك دختر خوشگل فروشنده با ادا و اطوار و ژستهای زنانه و در معرض قرار دادن جاذبه جنسی خود مشتری را جلب می‏كند
بسیاری از افراد كه اصلا مشتری نیستند برای اینكه چند دقیقه با او حرف‏ بزنند یك چیزی هم می‏خرند
آیا این فعالیت اجتماعی است ؟ آیا این تجارت است یا كلاهبرداری و رذالت ؟ می‏گویند زن را توی كیسه سیاه نپیچید
ما نمی‏گوئیم زن خود را در كیسه سیاه بپیچید ولی آیا باید طوری لباس‏ بپوشد و در اجتماع عمومی ظاهر شود كه برجستگی پستانهایش را هم به مردان‏ شهوتران و چشم چران نشان بدهد و از آنطور كه هست بهتر و جاذبتر برای‏ آنها جلوه دهد ؟ از وسائل مصنوعی در زیر لباس استفاده كند تا چاقی و زیبائی مصنوعی را هم برای فریفتن و دل ربودن مردان بیگانه به مدد بگیرد ؟ این مدها و لباسهای تحریك آمیز برای چه به وجود آمده است ؟ آیا برای‏ اینست كه بانوان آن لباسها را برای همسرانشان بپوشند ؟ ! این كفشهای‏ پاشنه بلند برای چیست ؟

جز برای اینست كه حركات ماهیچه‏های كفل را به دیگران نشان دهد ؟ آیا لباسهائی كه نازك كاری‏ها و برجستگیهای بدن را نشان می‏دهد جز برای تهییج مردان و برای صیادی است ؟ عملا غالب خانمهائی كه از این نوع كفشها و لباسها و آرایشها استفاده‏ می‏كنند ، تنها مردی را كه در نظر نمی‏گیرند شوهران خودشان است
زن می‏تواند در میان زنان و در میان محارم خود از هر نوع لباس و آرایشی‏ استفاده كند اما متأسفانه تقلید از زنان غربی برای هدف و منظور دیگری‏ است
غریزه خودآرائی و شكارچیگری در زن غریزه عجیبی است . وای اگر مردان هم‏ به آن دامن بزنند و مدسازان و طراحان نواقص كار آنان را برطرف كنند و مصلحین اجتماع ! هم تشویق كنند
اگر دختران در اجتماعات عمومی لباس ساده بپوشند ، كفش ساده به پا كنند ، با چادر یا با پالتو و روسری كامل به مدرسه و دانشگاه بروند ، آیا در چنین شرایطی بهتر درس می‏خوانند یا با وضعی كه مشاهده می‏كنیم ؟ اصولا اگر التذاذهای جنسی و منظورهای شهوانی در كار نیست چه اصراری است كه‏ بیرون رفتن زن به این شكل باشد ؟ چرا اصرار می‏ورزند كه دبیرستانهای مختلط به وجود آورند ؟

منبع:مسءله خجاب شهید مطهری

شنبه 29/9/1393 - 13:41
حجاب و عفاف
حجاب و اصل آزادی ایراد دیگری كه بر حجاب گرفته‏اند اینست كه موجب سلب حق آزادی كه‏ یك حق طبیعی بشری است می‏گردد و نوعی توهین به حیثیت انسانی زن به شمار می‏رود
می‏گویند احترام به حیثیت و شرف انسانی یكی از مواد اعلامیه حقوق بشر است . هر انسانی شریف و آزاد است ، مرد باشد یا زن ، سفید باشد یا سیاه ، تابع هر كشور یا مذهبی باشد . مجبور ساختن زن به اینكه حجاب‏ داشته باشد بی اعتنائی به حق آزادی او و اهانت به حیثیت انسانی او است‏ و به عبارت دیگر ظلم فاحش است به زن . عزت و كرامت انسانی و حق‏ آزادی زن ، و همچنین حكم متطابق عقل و شرع به اینكه هیچكس بدون موجب‏ نباید اسیر و زندانی گردد ، و ظلم به هیچ شكل و به هیچ صورت و به هیچ‏ بهانه نباید واقع شود ، ایجاب می‏كند كه این امر از میان برود 
پاسخ : یك بار دیگر لازم است تذكر دهیم كه فرق است بین زندانی كردن‏ زن در خانه و بین موظف دانستن او به اینكه وقتی می‏خواهد با مرد بیگانه مواجه شود پوشیده باشد . در اسلام محبوس ساختن و اسیر كردن زن وجود ندارد . حجاب در اسلام یك وظیفه‏ای است بر عهده زن‏ نهاده شده كه در معاشرت و برخورد با مرد باید كیفیت خاصی را در لباس‏ پوشیدن مراعات كند . این وظیفه نه از ناحیه مرد بر او تحمیل شده است و نه چیزی است كه با حیثیت و كرامت او منافات داشته باشد و یا تجاوز به‏ حقوق طبیعی او كه خداوند برایش خلق كرده است محسوب شود
اگر رعایت پاره‏ای مصالح اجتماعی ، زن یا مرد را مقید سازد كه در معاشرت روش خاصی را اتخاذ كنند و طوری راه بروند كه آرامش دیگران را بر هم نزنند و تعادل اخلاقی را از بین نبرند چنین مطلبی را " زندانی كردن‏ " یا " بردگی " نمی‏توان نامید و آن را منافی حیثیت انسانی و اصل " آزادی " فرد نمی‏توان دانست
در كشورهای متمدن جهان در حال حاضر چنین محدودیتهائی برای مرد وجود دارد . اگر مردی برهنه یا در لباس خواب از خانه خارج شود و یا حتی با پیژامه بیرون آید ، پلیس ممانعت كرده به عنوان اینكه این عمل برخلاف‏ حیثیت اجتماع است او را جلب می‏كند . هنگامی كه مصالح اخلاقی و اجتماعی‏ ، افراد اجتماع را ملزم كند كه در معاشرت اسلوب خاصی را رعایت كنند مثلا با لباس كامل بیرون بیایند ، چنین چیزی نه بردگی نام دارد و نه‏ زندان ، و نه ضد آزادی و حیثیت انسانی است و نه ظلم و ضد حكم عقل به‏ شمار می‏رود
برعكس ، پوشیده بودن زن - در همان حدودی كه اسلام تعیین كرده است - موجب كرامت و احترام بیشتر او است ، زیرا او را از تعرض افراد جلف و فاقد اخلاق مصون می‏دارد
شرافت زن اقتضاء می‏كند كه هنگامی كه از خانه بیرون می‏رود متین و سنگین‏ و با وقار باشد ، در طرز رفتار و لباس پوشیدنش هیچگونه عمدی كه باعث‏ تحریك و تهییج شود به كار نبرد ، عملا مرد را به سوی خود دعوت نكند ، زباندار لباس نپوشد ، زباندار راه نرود ، زباندار و معنی‏دار به سخن خود آهنگ ندهد . چه آنكه گاهی اوقات ژستها سخن می‏گویند ، راه رفتن انسان‏ سخن می‏گوید ، طرز حرف زدنش یك حرف دیگری می‏زند
اول از تیپ خودم كه روحانی هستم مثال می‏زنم : اگر یك روحانی برای‏ خودش قیافه و هیكلی برخلاف آنچه عادت و معمول است بسازد ، عمامه را بزرگ و ریش را دراز كند ، عصا و ردائی با هیمنه و شكوه خاص به دست و دوش بگیرد ، این ژست و قیافه خودش حرف می‏زند ، می‏گوید برای من احترام‏ قائل شوید ، راه برایم باز كنید ، مؤدب بایستید ، دست مرا ببوسید
همچنین است حالت یك افسر با نشانه‏های عالی افسری كه گردن می‏افرازد ، قدمها را محكم به زمین می‏كوبد ، باد به غبغب می‏اندازد ، صدای خود را موقع حرف زدن كلفت می‏كند . او هم زباندار عمل می‏كند ، به زبان بی زبانی‏ می‏گوید : از من بترسید ، رعب من را در دلهای خود جا دهید
همینطور ممكن است زن یك طرز لباس بپوشد یا راه برود كه اطوار و افعالش حرف بزند ، فریاد بزند كه به دنبال من بیا ، سر بسر من بگذار ، متلك بگو ، در مقابل من زانو بزن ، اظهار عشق و پرستش كن
آیا حیثیت زن ایجاب می‏كند كه اینچنین باشد ؟ آیا اگر ساده و آرام‏ بیاید و برود ، حواس پرت كن نباشد و نگاههای شهوت آلود مردان را به‏ سوی خود جلب نكند ، برخلاف حیثیت زن یا برخلاف حیثیت مرد یا برخلاف‏ مصالح اجتماع یا برخلاف اصل آزادی فرد است ؟ آری اگر كسی بگوید زن را باید در خانه حبس و در را به رویش قفل كرد و به هیچ وجه اجازه بیرون رفتن از خانه به او نداد ، البته این با آزادی‏ طبیعی و حیثیت انسانی و حقوق خدادادی زن منافات دارد . چنین چیزی در حجابهای غیر اسلام بوده است ولی در اسلام نبوده و نیست
شما اگر از فقهاء بپرسید آیا صرف بیرون رفتن زن از خانه حرام است ؟ جواب می‏دهند نه . اگر بپرسید آیا خرید كردن زن و لو اینكه فروشنده مرد باشد حرام است ؟ یعنی نفس عمل بیع و شراء زن اگر طرف مرد باشد حرام‏ است ؟ پاسخ می‏دهند حرام نیست . آیا شركت كردن زن در مجالس و اجتماعات ممنوع است ؟ باز هم جواب منفی است چنانكه در مساجد و مجالس‏ مذهبی و پای منبرها شركت می‏كنند و كسی نگفته است كه صرف شركت كردن زن‏ در جاهائی كه مرد هم وجود دارد حرام است . آیا تحصیل زن ، فن و هنر آموختن زن و باعخره تكمیل استعدادهائی كه خداوند در وجود او نهاده است‏ حرام است ؟ باز جواب منفی است
فقط دو مسأله وجود دارد ، یكی اینكه باید پوشیده باشد و بیرون رفتن به‏ صورت خودنمائی و تحریك آمیز نباشد

و دیگر اینكه مصلحت خانوادگی ایجاب می‏كند كه خارج شدن زن از خانه توأم با جلب رضایت شوهر و مصلحت اندیشی او باشد
البته مرد هم باید در حدود مصالح خانوادگی نظر بدهد نه بیشتر . گاهی ممكن‏ است رفتن زن به خانه اقوام و فامیل خودش هم مصلحت نباشد . فرض كنیم‏ زن می‏خواهد به خانه خواهر خود برود و فی المثل خواهرش فرد مفسد و فتنه‏ انگیزی است كه زن را علیه مصالح خانوادگی تحریك می‏كند . تجربه هم نشان‏ می‏دهد كه اینگونه قضایا كم نظیر نیست . گاهی هست كه رفتن زن حتی به‏ خانه مادرش نیز برخلاف مصلحت خانوادگی است ، همینكه نفس مادر به او برسد تا یك هفته در خانه ناراحتی می‏كند ، بهانه می‏گیرد ، زندگی را تلخ و غیر قابل تحمل می‏سازد . در چنین مواردی شوهر حق دارد كه از این معاشرتهای‏ زبانبخش - كه زیانش نه تنها متوجه مرد است ، متوجه خود به زن و فرزندان ایشان نیز می‏باشد - جلوگیری كند . ولی در مسائلی كه مربوط به‏ مصالح خانواده نیست دخالت مرد مورد ندارد
.

منبع :مسءله حجاب شهید مطهری

شنبه 29/9/1393 - 13:37
حجاب و عفاف
ابن خلدون در مقدمه خویش فصلی دارد تحت عنوان " فصل فی الحجاب كیف‏ یقع فی الدول و انه یعظم عند الهرم " در این فصل بیان می‏كند كه حكومتها در بدو تشكیل میان خود و مردم حائل و فاصله‏ای قرار نمی‏دهند ولی تدریجا حائل و پرده میان حاكم و مردم ضخیمتر می‏شود تا باعخره عواقب ناگواری به وجود می‏آورد . ابن خلدون كلمه حجاب را به معنی پرده و حائل - نه پوشش - به كار برده‏ است
استعمال كلمه حجاب در مورد پوشش زن یك اصطلاح نسبة جدید است . در قدیم و مخصوصا در اصطلاح فقهاء كلمه " ستر " كه به معنی پوشش است به‏ كار رفته است . فقهاء چه در كتاب الصلوه و چه در كتاب النكاح كه‏ متعرض این مطلب شده‏اند كلمه " ستر " را به كار برده‏اند نه كلمه حجاب‏ را . بهتر این بود كه این كلمه عوض نمی‏شد و ما همیشه همان كلمه " پوشش " را به كار می‏بردیم . زیرا چنانكه گفتیم معنی شایع لغت حجاب پرده است ، و اگر در مورد پوشش به كار برده می‏شود به اعتبار پشت پرده واقع شدن زن‏ است و همین امر موجب شده كه عده زیادی گمان كنند كه اسلام خواسته است‏ زن همیشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بیرون نرود
وظیفه پوشش كه اسلام برای زنان مقرر كرده است بدین معنی نیست كه از خانه بیرون نروند . زندانی كردن و حبس زن در اسلام مطرح نیست . در برخی‏ از كشورهای قدیم مثل ایران قدیم و هند چنین چیزهائی وجود داشته است ولی‏ در اسلام وجود ندارد 

پوشش زن در اسلام اینست كه زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه‏گری و خودنمائی نپردازد . آیات مربوطه همین معنی را ذكر می‏كند و فتوای فقهاء هم مؤید همین مطلب است و ما حدود این پوشش را با استفاده از قرآن و منابع سنت ذكر خواهیم كرد . در آیات مربوطه لغت‏ حجاب به كار نرفته است . آیاتی كه در این باره هست چه در سوره مباركه نور و چه در سوره‏ مباركه احزاب ، حدود پوشش و تماسهای زن و مرد را ذكر كرده است بدون‏ آنكه كلمه حجاب را به كار برده باشد . آیه‏ای كه در آن ، كلمه حجاب به‏ كار رفته است مربوط است به زنان پیغمبر اسلام
می‏دانیم كه در قرآن كریم درباره زنان پیغمبر دستورهای خاصی وارد شده‏ است . اولین آیه خطاب به زنان پیغمبر با این جمله آغاز می‏شود : « یا نساء النبی لستن كأحد من النساء »یعنی شما با سایر زنان فرق دارید
اسلام عنایت خاصی داشته است كه زنان پیغمبر چه در زمان حیات آن حضرت و چه بعد از وفات ایشان ، در خانه‏های خود بمانند ، و در این جهت بیشتر منظورهای اجتماعی و سیاسی در كار بوده است . قرآن كریم صریحا به زنان‏ پیغمبر می‏گوید : « و قرن فی بیوتكن »یعنی در خانه‏های خود بمانید . اسلام‏ می‏خواسته است " امهات المؤمنین " كه خواه ناخواه احترام زیادی در میان مسلمانان داشتند از احترام خود سوء استفاده نكنند ، و احیانا ابزار عناصر خودخواه و ماجراجو در مسائل سیاسی و اجتماعی واقع نشوند . و چنانكه‏ می‏دانیم یكی از " امهات المؤمنین " ( عایشه ) كه از این دستور تخلف‏ كرد ، ماجراهای سیاسی ناگواری برای جهان اسلام به وجود آورد . خود او همیشه اظهار تأسف می‏كرد و می‏گفت دوست داشتم فرزندان زیادی از پیغمبر می‏داشتم و می‏مردند اما به چنین ماجرائی دست نمی‏زدم 

   سر اینكه زنان پیغمبر ممنوع شدند از اینكه بعد از آن حضرت با شخص‏ دیگری ازدواج كنند به نظر من همین است . یعنی شوهر بعدی از شهرت و احترام زنش سوء استفاده می‏كرد و ماجراها می‏آفرید
بنابراین اگر درباره زنان پیغمبر دستور اكیدتر و شدیدتری وجود داشته باشد بدین جهت است
به هر حال آیه‏ای كه در آن آیه كلمه " حجاب " به كار رفته آیه 54 از سوره احزاب است كه می‏فرماید : " « و اذا سالتموهن متاعا فاسالوهن من‏ وراء حجاب »" . یعنی اگر از آنها متاع و كالای مورد نیازی مطالبه‏ می‏كنید از پشت پرده از آنها بخواهید . در اصطلاح تاریخ و حدیث اسلامی هر جا نام " آیه حجاب " آمده است مثلا گفته شده قبل از نزول آیه حجاب‏ چنان بود و بعد از نزول آیه حجاب چنین شد ، مقصود این آیه است كه مربوط به زنان پیغمبر است ( 1 ) ، نه آیات سوره نور كه می‏فرماید : « قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم »- الی آخر - « قل للمؤمنات یغضضن من‏ ابصارهن » یا آیه سوره احزاب كه می‏فرماید : « یدنین علیهن من جلابیبهن »- الی آخر
اما اینكه چطور شد در عصر اخیر به جای اصطلاح رائج فقهاء یعنی ستر و پوشش ، كلمه حجاب و پرده و پردگی شایع شده است برای من مجهول است ، و شاید از ناحیه اشتباه كردن حجاب اسلامی به حجابهائی كه در سایر ملل مرسوم‏ بوده است باشد . ما در این باره بعدا توضیح بیشتری خواهیم داد

پاورقی : 1 - رجوع شود به صحیح مسلم جلد 4 صفحات 151 - . 148

شنبه 29/9/1393 - 13:33
حجاب و عفاف
باید از مسئولان این سؤال را پرسید که تاکنون چه میزان به این قانون عمل شده است ؟

فارس نوشت : طبق قانون مجازات اسلامی ، زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند ، به حبس از 10 روز تا 2 ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد ؛ اما باید از مسئولان ، این سؤال را پرسید که تاکنون چه میزان به این قانون عمل شده است ؟

یکی از مواردی که موجب برخورد قضایی و تعیین مجازات توسط دستگاه قضایی می‌شود ، بحث جرایم ضد عفت و اخلاق عمومی است که در فصل هجدهم کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی و در بخش تعزیرات به آن پرداخته شده است که نگاهی به آن خواهیم داشت :
 
* ماده 637- هرگاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد ، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه شوند ، به شلاق تا 99 ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد ، فقط اکراه‌کننده تعزیر می‌شود .
 
* ماده 638- هرکس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند ، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا 2 ماه یا 74 ضربه شلاق محکوم می‌شود و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نیست ولی عفت عمومی را جریحه‌دار کند ، فقط به حبس از 10 روز تا 2 ماه یا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد .
 
تبصره- زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند ، به حبس از 10 روز تا 2 ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد .
 
* ماده 639- افراد زیر ، به حبس از یک تا ده سال محکوم می‌شوند و در مورد بند الف علاوه بر مجازات مقرر ، محل مربوطه به طور موقت با نظر دادگاه بسته خواهد شد :
 
الف: کسی که مرکز فساد یا فحشا دایر یا اداره کند .
 
ب: کسی که مردم را به فساد یا فحشا تشویق کرده یا موجبات آن را فراهم کند .
 
تبصره- هرگاه بر عمل فوق ، عنوان قوادی صدق کند علاوه بر مجازات مذکور به حد قوادی نیز محکوم می‌شود .
 
*ماده 640- اشخاص ذیل به حبس از 3 ماه تا یک سال و جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا 6 میلیون ریال و تا 74 ضربه شلاق یا به یک یا دو مجازات مذکور محکوم خواهند شد :
 
1- هرکس نوشته یا طرح ، گراور ، نقاشی ، تصاویر ، مطبوعات ، اعلانات ، علایم ، فیلم ، نوار سینما یا به طور کلی هر چیز که عفت و اخلاق عمومی را جریحه‌دار کند ، برای تجارت توزیع کند و به نمایش و معرض انظار عمومی گذارد ، بسازد یا برای تجارت و توزیع نگاه دارد .
 
2- هرکس اشیاء مذکور را به منظور اهداف فوق ، شخصاً یا به وسیله دیگری وارد یا صادر کند و یا به نحوی از انحاء متصدی یا واسطه تجارت و هر قسم معامله دیگر شود یا از کرایه دادن آنها تحصیل مال کند .
 
3- هرکس برای تشویق به معامله اشیای مذکور در فوق یا ترویج آن اشیاء به نحوی از انحاء اعلان و یا فاعل یکی از اعمال ممنوعه فوق و یا محل به دست آوردن آن را معرفی کند .
 
تبصره 1- مفاد این ماده شامل اشیائی نخواهد بود که با رعایت موازین شرعی و برای مقاصد علمی یا هر مصلحت حلال عقلایی دیگر تهیه یا خرید و فروش و مورد استفاده متعارف علمی قرار می‌گیرد .
 
تبصره 2- اشیای مذکور ضبط و محو آثار می‌شود و جهت استفاده لازم به دستگاه دولتی ذیربط تحویل خواهد شد .
 
* ماده 641- هرگاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ، ایجاد مزاحمت کند علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات ، مرتکب به حبس از یک تا 6 ماه محکوم خواهد شد .
 
با توجه به موارد ذکر شده ، باید این سؤال را از مسئولان قضایی و دولتی پرسید که با توجه به اینکه قانون تقریباً دست آنها را برای برخورد با مخلّان اخلاق عمومی باز گذاشته است ، چرا همچنان باید شاهد بروز گسترده انواع پدیده‌های ضد عفت اخلاق عمومی ، از پوشش‌های نامناسب دختران و پسران جوان گرفته تا پخش گسترده و بی‌مهابای محصولاتی که فرهنگ عمومی را مورد هجمه قرار داده‌اند ، باشیم؟
 
یکی از نمودهای اقتدار نیروی انتظامی زمانی است که بتواند با این پدیده‌ها بدون در نظر گرفتن مصلحت‌اندیشی‌ها و بیم از واکنش این عده قلیل ، برخورد کند و این را بداند که در این راه حمایت گسترده مردمی را به دنبال خود خواهد داشت .
منبع : رجانیوز
سه شنبه 25/9/1393 - 21:40
حجاب و عفاف
دانشگاه ایالتی آركانزاس آمریكا: لباس‌ها نباید كوتاه، سوراخ‌دار، خمره‌ای و بدن‌نما باشند

دانشگاه ایالتی آركانزاس آمریكا ضوابط و مقررات خاصی را برای پوشش دانشجویان پسر و دختر در نظر گرفته و دانشجویان نسبت به رعایت این ضوابط ملزم هستند.


دانشگاه ایالتی آركانزاس آمریكا دستورالعمل‌های ذیل را برای پوشش دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه در نظر گرفته است: 

* مقررات پوشش برای دانشجویان در برنامه تمرینات ورزشی قهرمانی؛ 
دانشجویان باید در حین انجام تمرینات و كارآموزی‌های بالینی در داخل و خارج از محوطه دانشگاه،‌ پوشش مناسب بر تن داشته باشند، منظور از پوشش مناسب، پوششی است كه مناسب حرفه دانشجویان و متناسب با فعالیت‌های آنان بوده و تصویر مثبت و مناسبی از دانشگاه ایالتی آركانزاس و برنامه تمرینات ورزشی مسابقات قهرمانی آن ارائه كند. 
هر یك از دانشجویان كه مشغول تمرینات ورزشی برای مسابقات قهرمانی هستند باید مقررات ذیل را رعایت كنند: 
1- دانشجویان باید پیراهنی (شامل تی‌شرت یا لباس چوگان) با نشان ATEP خریداری كنند و هر یك از تیم‌های ورزشی دانشگاه آركانزاس یا مرتبط با آن، باید در حین تمرینات روزانه یا مسابقات ورزشی این پیراهن را بر تن داشته باشند، مگر در مواردی كه مربی لباس دیگری تعیین كند؛ لبه پایینی پیراهن همواره باید به داخل شلوار داده شود. 

2- پیراهن‌های ورزشی باید به همراه برچسب نام دانشجو باشد و این برچسب باید در همه حال به صورت واضح و در بالاتنه لباس دانشجو قابل رویت باشد. 

3- لباس‌های لی مجازند ولی نباید خیلی كوتاه، سوراخ‌دار، خمره‌ای، بدن‌نما ‌و یا دارای رنگ‌های غیرعادی و نامتعارف و یا هر گونه مهره‌دوزی، نشان یا نوشته‌ای مغایر با شئون حرفه‌ای و تخصص‌های بهداشتی باشد. 
شلوارهای تك رنگ و شلوارك پیاده‌روی با رنگ‌هایی مناسب نظیر سفید، قهوه‌ای، سیاه،‌ خاكستری و قرمز مجازند. 
دانشجویان برای تمامی مسابقات داخل سالن باید شلوار قهوه‌ای به تن كنند ولی برای مسابقات خارج از سالن پوشیدن شلوارك قهوه‌ای مجاز است، همچنین می‌توانند برای تمرینات كارورزی روزمره شلوارهای بادگیر نایلونی نیز بپوشند،‌ شلوارهای زیرپنبه‌ای و امثالهم مجاز نیستند. شلوارهای بیش از حد بلند نیز مجاز نمی‌باشد. 

4- در داخل سالن نمی‌توان كلاه بر سر گذاشت،‌ فقط در مسابقات و تمرینات خارج از سالن استفاده از كلاه مجاز است آن‌هم به شرط اینكه این كلاه نشان دانشگاه آركانزاس را بر خود داشته باشد،‌ یا اینك رنگ آن قرمز، سیاه یا سفید یك دست باشد. 

5- كفش‌ها باید از نوع جلوبسته و پاشنه كوتاه باشند (كفش‌های ورزشی تنیس توصیه می‌شود) دمپایی و كفش‌های راحتی و امثال آن مجاز شمرده نمی‌شود. 

6- پیراهن، دامن و سایر لباس‌های دارای رنگ‌های تند و نقش و نگار متعدد (نظیر شلوارك‌های هاوایی) نباید مورد استفاده قرار گیرند. شلوارك باید از نوع شلوارك‌های پیاده روی یا مربی‌گری باشند،‌ شلوارك‌های مخصوص دویدن و تمرین و خیلی كوتاه ممنوع می‌باشند. 

7- موها باید تمیز و مرتب و سبیل‌ها كوتاه نگه داشته شوند؛ هیچ نوع سبك مو یا زینت‌آلاتی كه جلب توجه كند، مجاز نمی‌باشد. 

8- در ملاقات‌های كاری، دانشجویان باید پوشش معمولی غیررسمی داشته باشند، یعنی پوششی غیر از جین و شلوارك، ولی آقایان مجبور به استفاده از كراوات نیستند مگر اینكه به عنوان نماینده دانشگاه در جلسه‌ای حضور یابند و همچنین خانم‌ها مجبور به پوشیدن دامن یا پیراهن نیستند.


سه شنبه 25/9/1393 - 21:37
حجاب و عفاف
دانشكده آلن آمریكا: جویدن آدامس و پوشیدن "تی‌شرت " مجاز نیست

دانشكده آلن آمریكا ضوابط و مقررات خاصی را برای پوشش دانشجویان پسر و دختر در نظر گرفته و دانشجویان نسبت به رعایت این ضوابط ملزم هستند.


دانشگاه آلن آمریكا (Allen College) دستورالعمل‌های ذیل را برای پوشش دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه در نظر گرفته است: 

* ضوابط پوشش حرفه‌ای 
از دانشجویان انتظار می‌رود به ضوابط عمومی پوشش كه توسط كالج آلن پایه‌گذاری شده پایبند باشند. تمام دانشجویان باید لباسی كه مناسب، حرفه‌ای و متناسب با ضوابط «دانشكده آلن» و نمایندگی‌های مربوط به آن می‌باشد را بپوشند. 
اگر زمانی ضوابط و قوانین موسسات وابسته با ضوابط و قوانین دانشكده در تضاد باشند، دانشجویان موظفند با قوانین دانشكده آلن هماهنگ باشند. 

* لباس متحدالشكل 
- ضوابط لباس دانشجویی برای خانم‌ها و آقایان یكسان است. این لباس‌ها، شامل شلوارهای سفید و تاپ‌هایی به رنگ بنفش می‌باشند. - پوشیدن شلوارك با پیراهن سفید آستین بلند مجاز است. 
-علامت دانشكده آلن باید بالای آستین دست چپ گلدوزی شود. 
- برنامه دانشكده باید روی یك تكه پارچه بر روی آستین چپ كت سفید بطوری كه در تمام لحظات قابل رویت باشد، دوخته شود. 
- كت سفید رنگ آزمایشگاه با نشان دانشكده جهت گرم شدن روی یونیفرم و تنها در محوطه كلینیك و كلاس پوشیده می‌شود. این كت را نمی‌توان به عنوان كت عادی در خیابان پوشید. 
- كت معمولی را باید بیرون از بیمارستان پوشید مگر این كه با اجازه مخصوص از رئیس بیمارستان باشد. 
- لباس متحدالشكل باید در تمام مدت از ظاهر خوبی برخوردار باشد. 
- اندازه پوشش باید به گونه‌ای باشد كه موقع حركت، فرد راحت باشد (بدون وجود كشیدگی و چین و چروك). 
- بلندی و سبك لباس باید متناسب با اندازه شلوار و فیزیك هر شخص باشد. هیچ یك از انواع لباس‌های جین، شلوار سفید، سوئیت شرت، شلوارك، دامن‌های چاك‌دار و تی‌شرت مجاز شمرده نمی‌شوند. 
- همچنین آرایه‌ها و زینت‌های رنگی و زیورآلات روی یونیفرم سفید نباید به عنوان جزئی از یونیفرم دانشجو قابل رویت باشد. 
- كفش و كتانی باید 90% سفید، واكس زده و تمیز باشد كفش‌های كرباسی مناسب نمی‌باشند. امنیت، راحتی، كنترل صدا و ظاهر، موارد اصلی و قابل ملاحظه در نوع انتخاب كفش می‌باشد. 
- كارت دانشجویی در تمام اوقات هنگام تردد در محوطه‌ بیمارستان، كلنیك و ... باید بر روی لباس دانشجو بطور مشخص قابل رویت باشد به محض گم شدن و تغییر نام باید تعویض گردد. 

* زیورآلات 
زیورآلات قابل قبول شامل موارد ذیل است: 
- ساعت با عقربه ثانیه‌شمار. 
- حلقه‌هایی كه در سوراخ‌های ایجاد شده در ابرو و زبان، یا مناطق قابل مشاهده دیگر نصب شده، مجاز نمی‌باشد. در هر گوش حداكثر دو گوشواره مجاز می‌باشد. جهت حفظ ایمنی اجازه استفاده گوش‌های آویز وجود ندارد. 
- بیش از دو حلقه در هر دست مجاز نمی‌باشد. در محیط‌هایی كه سیاست و خط‌مشی دانشكده استفاده از انگشتر را ممنوع می‌داند، انگشترها باید برداشته شود. از آنجا كه انگشترها پناهگاه مناسبی برای باكتری‌هایی كه به غذا، ذخایر استریل، زخم‌های بیماران و غیره سرایت می‌كنند، می‌باشد؛ شستن مكرر دست‌ها تاكید می‌شود. 
- یك گردنبند زنجیری كه در دسترس و بیرون از لباس نباشد، مجاز است. 
- دستبندها و گردنبدهای طبی هشدار دهنده را می‌توان استفاده كرد. 
- خالكوبی‌های قابل رویت مجاز نیست. 

* مدل مو 
- مدل مو باید ساده باشد. اگر اندازه موها زیر شانه است، باید جمع شود و به طور مطمئن و ایمن كنترل شود تا با مراقبت و نگهداری بیمار در تضاد و تزاحم نباشد؛ یا ایجاد مخاطره نكند. سنجاق سرها باید از نظر طرح، ساده و همرنگ مو باشند. 
- ریش و سبیل‌ها و خط ریش‌ها، باید تمیز، مرتب و آراسته باشند و درحال انجام امور ویژه و مكان‌هایی كه نیاز به رعایت ایمنی بیشتری وجود دارد پوشیده شوند. 

* آرایش 
- آرایش باید در حد اعتدال باشد. استفاده از عطرهای قوی و آرایش تند هنگام مراقبت و درمان بیماران مجاز نمی‌باشد. زیرا بیماران نسبت به بوها بسیار حساس هستند. 
- ناخن انگشتان باید كوتاه و تمیز نگه داشته شوند. دانشجویان باید از لاك زدن خودداری كنند، زیرا تراشه‌های لاك ناخن مأمن رشد باكتری‌ها می‌باشند (به ویژه هنگامی كه در حال كار با وسایل استریل، پارچه زیر و رخت‌شویی یا پخت غذا هستند.) استفاده از ناخن‌های مصنوعی در هیچ مكانی مجاز نیست. 

* جویدن آدامس 
- جویدن آدامس برای دانشجویان هنگامی كه لباس فرم بر تن دارند یا در تماس با بیماران و عموم مردم هستند، ممنوع می‌باشد. 
از دانشجویان انتظار می‌رود به ضوابط عمومی پوشش كه توسط كالج‌ آلن پایه‌گذاری شده پایبند باشند تمام دانشجویان باید لباسی كه مناسب،‌حرفه‌ای و متناسب با ضوابط، «دانشكده آلن» ‌و نمایندگی‌های مربوط به آن می‌باشد را بپوشند. 

 

سه شنبه 25/9/1393 - 21:35
حجاب و عفاف
دانشگاه ایالتی فلوریدا: برای دانشجویان فاقد پوشش مناسب نمره "صفر " لحاظ می‌شود

دانشگاه ایالتی فلوریدا آمریكا ضوابط و مقررات خاصی را برای پوشش دانشجویان پسر و دختر در نظر گرفته و دانشجویان نسبت به رعایت این ضوابط ملزم هستند.


دانشگاه ایالتی فلوریدا آمریكا (Florida State University) دستورالعمل‌های ذیل را برای پوشش دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه در نظر گرفته است: 

ضوابط پوشش از ساعت 7:30 صبح تا 15:30 بعدازظهر در محوطه دانشكده "دانشگاه ایالت فلوریدا " اجرا می‌شود. 
آرایش و پوشش دانشجویی مناسب از ابتدایی‌ترین مسئولیت‌ها و تعهدات دانشجویان و خانواده‌های آنان است و هرگونه تغییری در پوشش، فراتر از خط مشی كلی دستورالعمل پوشش مجاز نخواهد بود. 
ممكن است به دلایلی امنیتی و حفظ سلامت، پوشش خاصی در برنامه‌های معین و ویژه ورزشی، كلاس‌های تربیت بدنی، اقتصاد خانگی، آموزش تكنولوژی، علوم پایه و آموزش حرفه‌ای نیاز باشد. 

* ضوابط پوشش 
- تمام شلوارها و دامن‌هایی كه پوشیده می‌شوند نباید بیش از حد كوتاه باشند. شلوارها، شلوارك‌ها و دامن‌هایی كه حلقه كمربند دارند باید همراه با كمربند استفاده شوند. شلوارهای كشی به استثنای یونیفرم PE دانشكده‌ها یا یونیفرم ورزشی دانشگاه ایالت فلوریدا قابل قبول نمی‌باشد. 
- شلوارها و شلوارك‌های خاكی رنگ، دامن‌ها، و پیراهن‌های زنانه باید از رنگی یكدست و یكسان برخوردار باشند. اندازه شلوارك‌ها، دامن‌ها و پیراهن‌های زنانه نباید كوتاهتر از سر زانو باشند. 
- جین‌های آبی رنگ باید یك رنگ، یكدست، یكسان و بدون سوراخ و شكافتگی باشند. 
- پیراهن زنانه (polo) تی‌شرت آستین‌دار با رنگ یكدست مجاز می‌باشد. 
- پیراهن‌های زیپ‌دار یا بدون زیپ یكرنگی كه بیش از 3 اینچ بلندتر از خط كمربند نباشند، قابل قبولند. این امر شامل گرمكن‌ها نیز می‌شود. 
- كفش‌های شكیل و ساده یا بدون مدل قابل قبول می‌باشند. تردد با پای برهنه، پوشیدن دمپایی و كفش‌های راحتی، كفش‌های پاشنه میخی یا پاشنه بلند (بلندتر از 3 اینچ)، یا كفش چرخدار و گیره‌دار مجاز نمی‌باشد. 

* روزهای معنوی و روحانی 
در روزهای معین شده به عنوان "مناسبت‌های مذهبی " دانشجویان می‌توانند تی‌شرت‌ها یا پیراهن‌هایی كه حاوی عبارات و لغات شرم‌آور و زننده نباشند؛ به تن كنند. 
برخی اوقات ممكن است گروهی پیراهن‌هایی كه آرم دانشگاه ایالت فلوریدا را دارند بفروشند. این پیراهن‌ها با رعایت ضوابط پوشش قابل قبول هستند. 

* موارد ذیل قابل قبول نمی‌باشند: 
- هر نوع پوششی كه در بردارنده عبارات زشت یا توهین‌آمیز به مقدسات، وسوسه‌انگیز و ناشایست یا مرتبط با دسته‌ها، احزاب و گرایشاتی كه شخص را ترغیب به استفاده از موارد مخدر، مشروبات الكلی و یا خشونت كند. 
- هر نوع پیراهن كلاه‌‌دار، كت و ژاكت یا بادگیر 
- هرگونه پوشش سر 
- هرگونه لباس و پوششی با پارگی، لكه، سوراخ و وصله 
- پیراهن‌های زیانه و مردانه پشت باز 
- بلوز یا پیراهن‌های یقه باز 
- هرگونه پوشش بدن نما 
- شلوارهای افتاده و آویزان 
- دامن‌های كوتاه یا زیر شلواری 
- شلوارها و دامن‌های بدون كمربند (كمربند پاره) 
- بازوبند، مچ‌بند، كمربند یا دیگر اقلام با قطات سنگین آهنی و زنجیر 
- هرنوع كفش چرخدار یا گیره‌دار، دمپایی و یا كفش‌های سرپایی یا پاشنه بلند (بلندتر از 2 اینچ) 
عینك آفتابی (روی چشم یا بالای سر) 

* نتایج تخلفات ضوابط پوشش: 
مرتبه اول: شامل تذكر شفاهی به دانشجو می‌باشد. در این شرایط از طرف جامه‌دان دانشگاه "ولی یا پشتیبان " انتخاب می‌شود و طی نامه‌ای مورد تخلف به دانشجو اخطار داده می‌شود. 
مرتبه دوم: مكالمه (مشاوره) تلفنی بین استاد و ولی دانشجو یا پشتیبان وی را مشتمل می‌شود. یك سند كتبی و جوابیه از سوی ولی یا پشتیبان دانشجو ارائه می‌شود و پوشش مناسبی از سوی جامه‌دان دانشگاه یا ولی یا پشتیبان وی برای دانشجو معین خواهد شد. 
سومین مرتبه: جلسه‌ای با حضور مدیر و ولی یا پشتیبان دانشجو برگزار می‌شود كه به یك تعهد كتبی و امضاء ولی یا پشتیبان منجر می‌شود، دانشجو نزول درجه و امتیاز شهروندی دریافت خواهد كرد و یا روش تادبی دیگری از سوی دانشكده تعیین می‌شود. 

مرتبه‌های 12-6: همه جزئیات ضابطه پوشش روی معرفی‌نامه ثبت خواهد شد و دانشجو نزد مسئول سطوح رتبه فرستاده شده و از وی خواسته می‌شود كه فورا تخلف پوششی خود را اصلاح كند. اگر دانشجو نتواند خود را اصلاح كند یا ولی یا سرپرست وی تماس گرفته می‌شود تا لباس مناسبی برای او بیاورند تا آن زمان دانشجو بیرون از كلاس خواهد ماند و برای هر غیبت، نمره صفر دریافت خواهد كرد تا زمانی كه بتوان تخلف پوششی را اصلاح كند.

 

سه شنبه 25/9/1393 - 21:31
حجاب و عفاف
امام خامنه ای (مدظله العالی) :
بر روی مسئله حجاب «کار هنری و کار زیبای تبلیغی» باید صورت گیرد تا این مسئله در ذهن جای گیرد . »»»»»»»  من فکر می کنم در وضع کنونی اگر در کنار میل طبیعی زن به حجاب شایسته، نوعی «تبلیغات صحیح» که بتواند نقطه نظر اسلام را هم تامین کند ارائه شود،زنان ما به حجاب اصیل اسلامی و شرعی رو خواهند آورد. »»»»»»»  در این جنگ نرم وظیفه مجموعه فرهنگی این است که «هنر» را تمام عیار و با «قالبی مناسب» به میدان آورد تا اثرگذار شود.   
سه شنبه 25/9/1393 - 21:24
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته