• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 544
تعداد نظرات : 323
زمان آخرین مطلب : 3904روز قبل
اخبار
مراسم بزرگداشت ایت الله بهجت در آمریکا برگزار شد


تصویر بزرگ
 سرویس اجتماعی و فرهنگی : مراسم بزرگداشت عالم ربانی آیت الله بهجت با حضور ایرانیان و ارادتمندان آن بزرگوار در مرکز اسلامی واشنگتن برگزار شد.

 به گزارش خبرگزاری اهل بیت – ابنا – به نقل از واحد مرکزی خبر از نیویورک، مراسم بزرگداشت عالم ربانی آیت الله بهجت با حضور ایرانیان و ارادتمندان آن بزرگوار در مرکز اسلامی واشنگتن برگزار شد.

در این مراسم که علاوه بر ایرانیان ، دیگر مسلمانان از ملیت های مختلف نیز حضور داشتند ، سخنرانان در تجلیل از مقام والای مرحوم آیت الله بهجت سخنرانی کردند.

در دیگر ایالت های امریکا هم مراسم مشابهی برگزار شد.

فرهنگ نیوز
دوشنبه 4/3/1388 - 12:39
كودك
پول تمام انسان ها را  چه کودک و چه بزرگسال در موقعیتی قرار می دهد که نیاز به تصمیم گیری و انتخاب پیدا می کنند. آموزش، تشویق، و توانا ساختن کودکان در نحوه خرج کردن پول، آنها را قادر می سازد تا بهتر بتوانند درآمدهای خود را در آینده پس انداز کنند و قسمت اعظمی از دارایی های خود را در آن زمان ذخیره سازند. اگر کودکان به طور مکرر در تصمیم های روزانه ی خود خرج کردن پول هایشان را انتخاب کنند، این امر در آینده ی مالی و اقتصادی آنها نیز تاثیر منفی می گذارد. در این قسمت قصد داریم تا شما را با 15 شیوه ی ساده اما کارامد آشنا کنیم که به واسطه ی آن بتوانید مدیریت مالی را به فرزندان خود آموزش دهید.
1- به محض اینکه کودکان شمارش را یاد گرفتند، پول را به آنها معرفی کنید. نقش فعالی در فراهم کردن اطلاعات برای آنها داشته باشید. مشاهده و تکرار، دونمونه از راههای مهمی هستند که کودکان به واسطه ی آنها می توانند چیزهای زیادی یاد بگیرند.
2- با کودکان در مورد ارزش هایی که شخصاً برای پول قائل می شوید، صحبت کنید. به بچه ها بگویید که چگونه می توانند پول هایشان را پس انداز کنند و از این مهمتر به آنها آموزش دهید که چگونه می توانند پول هایشان را هوشمندانه خرج کنند.
3- به فرزندانتان کمک کنید تا اختلاف میان نیاز، خواسته، و آرزو را به خوبی درک کنند. این امر به آنها کمک می کند که در آینده تصمیم های عاقلانه تری در مورد نحوه ی خرج کردن پول هایشان بگیرند.
4- هدف مندی اهمیت بالایی در یادگیری ارزش پول و پس انداز کردن دارد. انسان ها چه در دوره های ابتدایی زندگی و چه در میانسالی تا هدفی را برای خود تعیین نکنند، نمی توانند به آن دست پیدا کنند. در این قسمت می توانید هر وسیله ی بازی و یا آیتم های دیگری را که کودک از شما تقاضای خرید آن را می کند به صورت هدف آنها قرار دهید. چنین هدف سازی هایی به کودکان کمک می کند که یاد بگیرند که در قبال خواست هایشان مسئولیت پذیر باشند.
5- ارزش پس انداز کردن را در مقابل خرج کردن، به کودکان آموزش دهید. به کودکان یاد بدهید که اگر پول هایشان را پس انداز کنند، می توانند سودی که برایشان در بر دارد را به مبلغ اولیه ی پول خود اضافه کنند. اگر کودکان پولی را در خانه پس انداز کرده اند، سعی کنید خودتان بر روی آن مقدار پول به آنها سود بدهید. به آنها یاد بدهید که میزان سودهای خود را شمارش کرده و ببینند که چقدر سریع میزان سپرده های آنها افزایش پیدا می کند. دیری نخواهد گذشت که خودشان متوجه می شوند که سریع ترین راه برای رسیدن به اعتبار بالا، پس انداز کردن مکرر پول هاست. گاهی اوقات والدین هم با کودکان همراه شده و در پس انداز کردن پول ها با یکدیگر مسابقه میدهند.

درآمد و تصمیم گیری در مورد نحوه ی خرج کردن

6- زمانی که به فزرندان خود پول تو جیبی می دهید، قدری اضافه تر بدهید تا تشویق به پس انداز کردن شوند. به عنوان مثال اگر میزان پول تو جیبی هفتگی آنها 5 هزار تومان است، به آنها 6 هزار تومان بدهید تا حداقل بتوانند 1هزار تومان آنرا پس انداز کنند. اگر هر هفته هزار تومان پس انداز کنند و شما هم به آنها سود 5 درصدی بدهید، پس از یکسال مبلغ قابل توجهی را پس انداز خواهند کرد.
7- کودکان را به بانک ببرید و برایشان حساب باز کنید. باز کردن زود هنگام حساب پس انداز یکی از راههای است که می تواند آینده ی مالی کودکان را تضمین کند. به خاطر داشته باشید که اگر زمانی که ازشما تقاضا کردند که برای خرید مبلغی از حسابشان بردارند، نباید با آنها مخالفت کنید. این کار ممکن است آنها را به طور کلی از پس انداز کردن دلسرد کند. شما همچنین می توانید بچه ها را با بازار اوراق بهادار آشنا کنید. اوراق بهادار دارای ارزش هستند، سود دهی بالایی دارند، و به صورت پول نقد نیستند که هر زمان که اراده کنند بتوانند آنرا خرج کنند. برخی از انواع اوراق بهادار نیز هستند که برای دانشجویان معاف از مالیات می باشند. می توانید اوراق بهادار را به صورت هدیه به کودکان خود بدهید. با این کار فرزند شما به سرعت آن را نمی فروشد و برای هدف سازی های بیشتر نیز تشویق خواهد شد.
8- حفظ پیشینه ی خوب در پس انداز و سرمایه گذاری از دیگر نکات مهمی است که جوانان باید یاد بگیرند. برای آسان تر کردن کار می توانید از 12 پاکت نامه استفاده کنید؛ برای هر ماه یکی؛ و یک عدد پاکت بزرگتر که بتوانید کلیه ی پاکت ها را در آن جای دهید. این سیستم را در مورد تمام فرزندان خود اجرا کنید. کودکان را تشویق کنید که رسید کلیه ی اجناسی را که می خرند در پاکت قرار داده تا به درستی متوجه شوند که با پول هایشان چه کاری می کنند.
9- با کودکان به خرید بروید و به آنها نحوه صحیح خرید کردن و ارزش پول را آموزش دهید. رفتن به سوپر مارکت معمولاً اولین تجربه کودکان در یادگیری خرج کردن پول است. معمولاً 3/1 درامد خانواده صرف خرید از سوپر مارکت و تهیه ی مایحتاج روزانه زندگی می شود. خرج کردن صحیح پول در سوپرمارکت (استفاده از کوپن، خرید از حراجی ها و بررسی اختلاف قیمت) می تواند به صورت سالیانه چیزی در حدود یک میلیون و هشتصد هزار تومان برای شما ذخیره مالی در بر داشته باشد. برای اینکه به جوانان خود کمک کنید که این درس را آموش ببینند، باید به آنها یاد بدهید که چگونه می توانند برای مصرف غذاهای به صرفه تر برنامه ریزی کنند، از دور ریختن غذاها جلوگیری کرده و نحوه ی صحیح استفاده مجدد از باقیمانده غذاها را نیز به آنها آموزش دهید. زمانیکه که بچه ها را به مغاره های مختلف دیگر می برید، می توانید مقوله ی پیش خرید و پس انداز کردن بیشتر را نیز برای آنها بازگو کنید. با آنها پیرامون مطالبی نظیر قیمت، کیفیت، تعمیرات،خدمات پس از فروش و سایر مواردی که برای مشتری از اهمیت بالایی برخوردار است صحبت کنید. خرج کردن پول زمانی که به درستی برنامه ریزی شده باشد، لذت بخش خواهد بود؛ اما اگر خرج کردن های ما از روی برنامه ریزی نباشد، 20 تا 30 درصداز پولمان حرام خواهد شد.
10- به جوانان اجازه دهید تا برای خرج کردن پول هایشان خودشان تصمیم بگیرند. چه تصمیم گیری های آنها مناسب باشد، چه در تصمیم های خود موفق نباشند، به هر حال از تصمیم گیری های خود لذت خواهند برد. در چنین حالتی پیش از اینکه تصمیم های بیشتری پیرامون خوابیدن صورت پذیرد، باید در مورد باید ها و نباید های پول خرج کردن با آنها بیشتر صحبت کرده و توضیحات بیشتری را در اختیارشان قرار دهید. از آنها بخواهید که در زمان پول خرج کردن از حس ششم خود استفاده کنند. همچنین باید پیش از خرید کردن تحقیق کرده و منتظر زمان مناسب برای خرید کردن شوند و در زمان خرید به طور کامل از اختیار خود در انتخاب بهره بگیرند. به این منظور می بایست سه آیتم دیگری را که با همان پول می توانند خریداری کنند، در نظر گرفته و سپس تصمیم بگیرند که خرید کدام یک از آیتم ها ضروری تر است.

خرید صحیح

11- به کودکان خود نحوه ی صحیح ارزیابی تبلیغاتی که از تلویزیون و رادیو پخش می شود را آموزش دهید. آیا محصول دقیقاً همان امکاناتی را که در تبلیغ پخش می شود، ارائه می دهد؟ آیا قیمت ارائه شده، قیمت حقیقی کالاست؟ آیا محصولات مشابهی وجود دارند که بتوانند همان کار را با قیمت مناسب تری انجام دهند؟ به آنها یاداوری کنید که اگر کالایی به نظر خیلی به صرفه و کارامد می رسید، در خرید ان تعلل نورزند.
12- کودکان را با خطرات پول بهره ای آشنا کنید. اگر هنگامیکه از شما پول قرض می گیرند از آنها سود دریافت کنید، آنوقت متوجه می شوند که قرض گرفتن پول دیگری تا چه اندازه برایشان گران تمام می شود. به عنوان مثال پرداخت قسطی یک تلویزیون 499 هزارتومانی، در 12 ماه آن هم ماهی 31.850 با سود 18.8 درصد به آن معناست که خریدار برای آن 575 هزار تومان هزینه متقبل شده است.
13- زمانی که در رستوران ها از کارت اعتباری استفاده می کنید، به کودکان خودنحوه کار کردن با آن را آموزش دهید. به کودکان خود آموزش دهید که چگونه باید انعام ها را حساب کنند و آنها را از طرق مختلف سوء استفاده هایی که ممکن است از کارت اعتباری پدید آید، آگاه کنید.
14- در فراهم آوردن کارت اعبتاری برای جوانان، حتی زمانیکه وارد دانشگاه می شوند نیز محتاط باشید. کارت های اعتباری یک پیام بیشتردر بر ندارند: "خرج کن!" بیشتر نوجوانان و جوانان ترجیح می دهند پول های حساب خود را صرف مخارج روزانه کنند، به جای اینکه آن را برای مواقع ضروری نگه دارند. به همین دلیل بسیاری از این دانش آموزان مجبور می شوند کلاس های خود را نروند و به جای آن مشغول شغل های پاره وقت شوند تا اقساط کارت اعتباری شان را پرداخت نمایند.
15- برای بحث های خانوادگی در مورد مسائل مالی برنامه ای مدون تنظیم کنید. این امر برای بچه های کوچکتر هم مفید خواهد بود. در این جلسات خانوادگی می توانید در مورد موضوعاتی نظیر تفاوت های موجود میان پول نقد، چک، و کارت های اعتباری؛ پرورش عادات صحیح در خرج کردن پول، نحوه ی اجتناب ار مصرف بی مورد از کارت های خودپرداز؛ و فواید پس انداز کردن و رشد سرمایه گذاری با کودکان خود به بحث و گفتگو بنشینید. با نوجوانان و جوانان خود نیز می توانید درمورد این مطلب که اوضاع و احوال اقتصاد محلی و جهانی در چه شرایطی است، صحبت کنید. به آنها یاد بدهید که چگونه می توانند در مصارف خانگی صرفه جویی کرده و در مقابل خرج کردن چه گزینه های دیگری پیش روی آنها قرار خواهد داشت.
کلیه ی این اطلاعات در طول مرحله ای که کودکانتان درگیر مسئولیت های بیشتری می شوند، برای بهبود اقتصادی فردی آنها از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.
منبع: .mardoman
دوشنبه 4/3/1388 - 12:15
خواستگاری و نامزدی
حال که «فضیلت ازدواج»، و «زمان ازدواج»، «فایده های تسریع و زیانهای تأخیر در ازدواج»، «مشکلات و موانع ازدواج و راه حلهای آ«» و «معیارهای انتاب همسر» را دانستیم و –به یاری خدا- تصمیم به ازدواج گرفتیم، چگونه باید اقدام کنیم؟ اکنون که «معیارها» را به دست آوردیم، از چه راهی همسری مطابق این معیارها بیابیم و تشخیص دهیم که معیارها و مشخصات مورد نظر ما تأمین است؟ خلاصه: پس از دانستن «مسائل تئوری»، اینک «راه عملی» می خواهیم. این راه را چگونه باید پیمود؟
جواب: هنگامی که «معیار و ملاک» در دست انسان باشد و بداند که چه می خواهد، «پیمودن راه» چندان دشوار نیست (هرچند که دقیق است و دقت می طلبد). مانند «مسافری هدفدار» که می داند «مقصدش» کجاست و «منظورش» چیست؛ اما چنین مسافری، باید «نقشه ی راهنما» داشته باشد تا بتواند به سلامت به مقصد و منظور خود برسد.

گزینش

همانگونه که برای سپردن مسؤولیتهای گوناگون به افراد، معیارهایی را مطابق هر مسؤولیت معین می کنند، آنگاه افرادی را برابر آن معیارها و ملاکها «گزینش» می نمایند؛ برای سپردن « مسؤولیت همسری» به افراد نیز باید آنان را مطابق این مسؤولیت بزرگ، با معیارهای مخصوص آن، «گزینش» کرد (چه دختر و چه پسر). این گزینش، نقش بسیار مهمی در زندگی آینده ی هر دو خواهد داشت.

شناخت کامل

دختر و پسر، باید نسبت به فردی که می خواهند به همسری برگزینند، «شناخت کامل و همه جانبه» داشته باشند. تحصیل این شناخت، از ضروریات حتمی است. به هیچ وجهی صلاح نیست که انسان، نسبت به کسی که ی خواهد یک عمر با او زندگی کند و او را در همه چیز خود شریک گرداند و سرنوشتش را با او گره بزند و او را محرمترین و نزدیکترین فرد به خود قرار دهد و با او «پیمانی جاودانه» ببندد، شناخت کافی نداشته باشد. «بی گدار به آب زدن» در این وادی، نوعی «خودکشی روانی است»، که هیچ انسان عاقل و فهمیده ای به آن اقدام نمی کند.
پس از انتخاب عقیده و مکتب، هیچ تصمیم و انتخابی – در طول حیات انسان – به اهمیت و بزرگی این انتخاب نیست. بعد از پیامبران و رهبران الهی، هیچ کس به اندازه ی همسر در سرنوشت انسان، نقش و تأثیر ندارد (نقش و تأثیر پدر و مادر، بیشتر به قبل از ازدواج مربوط می شود و بحث ما، در اینجا مربوط به بعد از ازدواج است). انسان حیران می ماند که این «اهمیت» را با چه لفظ و بیانی توضیح دهد! اینجانب معتقدم: وسعت و اهمیت نقش همسر در سرنوشت انسان و لزوم دقت در انتخاب همسر را نمی توان آ« گونه که باید باید و شاید توصیف کرد و هرچه در این باره گفته ونوشته شود، باز حق طلب ادا نمی شود. حتی ممکن است همسران، در «میدان عمل» نیز آن گونه که باید، نقش و تأثیر یکدیگر را بر سرنوشت خود، درک و احساس تنکنند (بخاطره تدریجی بودن تأثیر و تأثر) اما تأثیر و تأثر به طور مداوم و مستمر، کار خود را می کند.
«عالم زناشویی» حقیقتا عالمی است عجیب، پر رمز و راز، حیرت انگیز و حکیمانه!
دوشنبه 4/3/1388 - 12:10
اخبار
این 75 نماینده مخالف, به احتمال زیاد از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد و از وامداران جناب آقای جاسبی میباشند. موضوع حمایت از نامزدی آقای احمدی نژاد در انتخابات آتی دستور مهم این جلسه بود كه پس از بحث مفصل،...
 


به گزارش راسخون در حاشیه خبر سایت الف در مورد نتیجه جلسه مهم فراكسیون اكثریت اصولگرایان که منجر به صدور بیانیه در خصوص انتخابات آتی و تاکید بر ذکر نام دکتر محمود احمدی نژاد شد ، خواننده محترمی چنین مطرح نمود :
این 75 نماینده مخالف, به احتمال زیاد از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد و از وامداران جناب آقای جاسبی میباشند. همانطور كه همگی مطلع هستید , " عبدالله جاسبی از ریاست دانشگاه آزاد عزل شده است و جلسه تودیع و معارفه به زودی برگزار می شود. بحث تغییر و تحول در راس مدیریت دانشگاه آزاد و اساسنامه این دانشگاه قطعی شده است ولی با وساطت یکی از اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد خدمت یکی از مسئولان ارشد نظام، قرار شده است این تغییر و تحول در تیرماه انجام گیرد.گفته می شود این وساطت برای جلوگیری از تاثیر مثبت این تغییر و تحول بر روی آرای دکتر احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری و مسکوت گذاشتن این بحث در صورت رای نیاوردن دکتر احمدی نژاد در انتخابات صورت گرفته است..."
این نمایندگان بوی خطر شنیده اند.
به گزارش راسخون به نقل از الف ، موضوع حمایت از نامزدی آقای احمدی نژاد در انتخابات آتی دستور مهم این جلسه بود كه پس از بحث مفصل، فراكسیون اصولگرایان با 80 رای موافق در برابر 75 رای مخالف تصمیم گرفت در بیانیه خود به مناسبت انتخابات آتی، نام آقای  دکتر محمود احمدی نژاد ذكر شود
دوشنبه 4/3/1388 - 11:52
اخبار
اروپا امیدوار است با روی كارآمدن رئیس جمهوری دیگر بتواند جمهوری اسلامی را به متوقف كردن برنامه اتمی قانع كند. احمدی نژاد در این زمینه حریفی سرسخت است. و دقیقاً هم اوست كه به نظر برخی رسانه های اروپایی...
 


دویچه وله آلمان به رغم حمله به احمدی نژاد اعلام كرد از نگاه رسانه های غربی و اروپایی شانس پیروزی احمدی نژاد بالاست.

 به گزارش راسخون ، سایت اینترنتی دویچه وله ضمن تخطئه سیاست های دولت احمدی نژاد می نویسد: با وجود این به نظر رسانه های غربی شانس احمدی نژاد برای پیروزی بالاست.

    این سایت اضافه می كند: اروپا امیدوار است با روی كارآمدن رئیس جمهوری دیگر بتواند جمهوری اسلامی را به متوقف كردن برنامه اتمی قانع كند. احمدی نژاد در این زمینه حریفی سرسخت است. و دقیقاً هم اوست كه به نظر برخی رسانه های اروپایی شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات دارد.

    دویچه وله آنگاه به تحلیل های روزنامه های هندلز بلات و تایمز استناد كرده و به نقل از تایمز لندن می نویسد: شانس بالای احمدی نژاد به خاطر آن است كه او در 4 سال گذشته غرور ملی ایرانیان را در عرصه جهانی ترمیم كرد. با توجه به ضربه هایی كه به غرور ملی ایرانیان وارد شده بود، او قول می دهد سرسختانه با استكبار به رهبری آمریكا مقابله كند. قدرت های بزرگ به خوبی آگاهند كه با ادامه حكومت احمدی نژاد توافق بر سر برنامه هسته ای ایران غیرممكن است. به همین دلیل هم او با اعتماد به نفس وارد مبارزات انتخاباتی شده است. بسیاری از مردم از برنامه های هسته ای دولت خود پشتیبانی می كنند و آن را مایه فخر و مباهات در عرصه بین الملل می دانند.
دوشنبه 4/3/1388 - 11:47
دانستنی های علمی
نویسنده : حامد فرهادی

در چند سال گذشته از گوشه و كنار كشور خبرهای خلاف انتظاری در مورد فعالیتهای فرقه بهائیت شنیده می‌شود كه نمونه آخر آن نامه پراكنی بی پروای این فرقه در داخل كشور با محتوای مظلوم‌نمایانه است. گویا فشار سازمانهای بین‌المللی به اصطلاح مدافع حقوق بشر و دولتهای غربی بر دولتمردان ما اثر كرده و آنها را در برخورد با این فرقه دچار تردید و سستی كرده است.
با اینهمه، صرف نظر از عقاید خرافی، كفرآمیز و ضداسلامی‌ موجود در بهائیت، واقعیتی كه راه هرگونه توجیه و استدلال را برای عدم برخورد قاطع با این فرقه می‌بندد، پیوند بهائیت با صهیونیسم است كه گویا چندان مورد توجه مسئولان كشور قرار ندارد. چه خطری بالاتر از اینكه سرسپردگان اسرائیل نه در فلسطین اشغالی كه در بیخ گوش خودمان مشغول به فعالیت باشند و نه تنها با آنها برخورد نشود، بلكه از سوی برخی دستگاههای كشور به آنها آزادی عمل داده شود؟
بنابراین، به بیان شمه‌ای مختصر از وابستگی فرقه بهائیت به صهیونیسم می‌پردازیم با این امید كه مسئولان امنیتی و قضایی كشور با در نظر داشتن این وابستگی در خشكاندن ریشه‌های فاسد این فرقه وسواس بیشتری نشان دهند:
1ـ مركز فرقه بهائیت و اماكن به اصطلاح زیارتی آن در فلسطین اشغالی و بخصوص شهرهای «عكا» و «حیفا» واقع شده است. سالها پیش، بابیان بهایی (بهائیان) جسد علی محمد شیرازی اولین خدا و پیامبر خویش را به اسرائیل منتقل كردند و با همكاری و مساعدت رژیم صهیونیستی بارگاه باشكوهی برای او بنا كردند. در این خصوص اشاره به خبر زیر به نقل از مطبوعات مناسب است:
«سه‌شنبه اول خرداد 1380 در سالروز رحلت حضرت رسول اكرم(ص) رژیم اشغالگر قدس بار دیگر به جهان اسلام اهانتی گستاخانه نمود. سران رژیم صهیونیستی با راه اندازی جشن و پایكوبی برای تجمعی از فرقه ضاله بهائیت یك ساختمان دویست و پنجاه میلیون دلاری را به عنوان پایگاه جهانی بهائیت در ارتفاع «كرمل» شهر «حیفا» افتتاح نمودند.
ساخت این مجموعه عظیم ساختمانی با حمایت مستقیم اسحاق رابین، نخست‌وزیر معدوم رژیم صهیونیستی، از سال 1372 و زیر نظر دو بهایی فراری ایرانی به نامهای مهندس حسین امانت و دكتر فریبز صهبا تحت شدیدترین تدابیر امنیتی آغاز شد. این تصمیم پس از برگزاری اجتماع سراسری سال 1992 سران فرقه بهائیت در نیویورك زیر نظر «سیا»، «اینتلیجنس سرویس» و «موساد» با هدف ایجاد قوس یا زیارتگاه متناسب با شأن پیامبر دیانت بابی در مدفنش به مسئولان رژیم اشغالگر فلسطین ابلاغ شده بود. اركستر سمفونیك اسرائیل در این مراسم حاضران را كه در میان آنها مسئولان سیاسی، اقتصادی و امنیتی صهیونیستها و برخی چهره‌های شناخته شده بهائیت در آمریكا و اروپا نیز دیده می‌شدند، جهت دعا و نیایش همراهی می‌كرد.
نكته مهم و قابل توجه در این تجمع، حضور خبرنگاران رادیو و تلویزیون‌های مختلف جهان برای ایجاد پوشش علنی صوتی و تصویری افتتاح این كاخ می‌باشد. از جمله محورهایی كه برگزاركنندگان مراسم از كانال این خبرنگاران دنبال می‌كردند می‌توان به این موارد اشاره كرد:
ـ دولت اسرائیل با نهایت افتخار می‌تواند میزبان همه بهائیان تحت ستم در جهان علی‌الخصوص بهائیان ساكن در جهان اسلام باشد.
ـ آثار این دیانت مدرن و پیشرفته كه متناسب با جهان توسعه‌یافته قرن بیست و یكم است، به صدها زبان و لهجه جهانی ترجمه و منتشر شده است و می‌تواند در برابر سایر برداشتها و قرائتهای عقب افتاده و متحجرانه بایستد.
ـ رویكرد به بهائیت رو به گسترش است و بهائیان كه متمایل به دولت اسرائیل‌اند، در جهان بیش از 6 میلیون نفرند!»
2ـ سران بهائیت و سران صهیونیسم از ابتدا روابط علنی نزدیكی با یكدیگر داشته اند، به عنوان مثال می‌توان به این موارد اشاره كرد:
ـ شركت «هربرت ساموئل»، یهودی صهیونیست (و اولین كمیسر عالی انگلیس در فلسطین در دوران قیمومت انگلیس) در مراسم تشییع جنازه عبدالبها سومین خدا و پیامبر بهائیان(1)
ـ هنگامی ‌كه در سال 1947 سازمان ملل كمیسیونی مركب از نمایندگان یازده كشور را برای ارائه نظر در مورد آینده فلسطین به منطقه اعزام كرده بود، رهبر بهائیان در نامه‌ای به این كمیسیون، یهودیان را بیش از مسلمانان و مسیحیان نسبت به بیت‌المقدس محق معرفی كرد و از این نظر تنها بهائیت را همسنگ با یهودیان برشمرد.(2)
ـ ملاقات رئیس جمهور اسرائیل با «شوقی افندی» (پیشوای بهائیان بعد از عبدالبها) در فروردین 1332 كه در این دیدار شوقی افندی، نظر مساعد و تمایل بهائیان را نسبت به اسرائیل اعلام كرد و آرزوی بهائیان را برای ترقی و سعادت اسرائیل برشمرد و رئیس جمهور اسرائیل هم ضمن تقدیر از اقدامات و مجاهدات بهائیان در كشور اسرائیل، آرزوی قلبی خویش را برای موفقیت بهائیان در اسرائیل و سراسر گیتی اظهار داشت و از خاطره مشرف شدن خدمت عبدالبها پیشوای سابق بهائیان در چندین سال قبل یاد كرد.(3)
ـ در همین زمینه می‌توان به جمله‌ای از روحیه «ماكسول»، همسر آمریكایی شوقی افندی و از رهبران بهائیت اشاره كرد كه خود گویای همه چیز است: «سرنوشت و آینده اسرائیل و بهائیگری چون حلقه‌های یك زنجیر به هم پیوسته است.»(4)
3ـ چه در غرب و چه در ایران، درصد قابل توجهی از بدنه بهائیت را یهودیانی تشكیل می‌دهند كه به این فرقه گرویده اند. اگر از كسانی كه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ‌پیگیر جریان بهائیت بوده اند و یا از كسانی كه مدتی در یكی از كشورهای غربی اقامت داشته اند سئوال كنید، تأیید خواهند كرد كه بیش از همه یهودیان بوده اند و هستند كه به این فرقه می‌پیوندند. به عنوان نمونه می‌توان به گرویدن دسته جمعی یهودیان همدان به این فرقه و نقش «ملا الیاهو» و «ملا لاله زار» دو نفر از بزرگان یهود در تقویت جنبش معروف «طاهره قره‌‌العین» در تبلیغ بابیگری اشاره كرد.(5) همچنین می‌توان به تركیب اعضای اولین «بیت‌العدل» اعظم بهائیان كه سیاستگذاری بهائیان جهان را به عهده دارد، اشاره كرد‎‎. از میان نه نفر اعضای آن تنها یك نفر ایرانی دیده می‌شود كه او هم یك یهودی به نام لطف ا... حكیم است.(6) در مورد نقش فوق العاده یهودیان در تقویت بهائیت در ایران می‌توان به مقاله تحقیقی و مستند «جستارهایی از تاریخ بهائی گری در ایران» نوشته آقای عبدالله شهبازی رجوع كرد كه در این آدرس اینترنتی قابل مطالعه است: http://www.shahbazi.org/pages/bahaism1.htm
4ـ در این بند به قسمتهایی از سه گزارش كه مأموران ساواك از جلسات بهائیان ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی‌تهیه كرده اند، اشاره می‌كنیم. این سه سند به خوبی پیوند این فرقه را با زرسالاری یهود و صهیونیسم نشان می‌دهند:
الف) گزارش ساواك از جلسه ناحیه 2 بهائیان شیراز، مورخ19/5/1350: «جلسه‌ای با شركت 12 نفر از بهائیان ناحیه 2 شیراز در منزل آقای هوشمند و زیر نظر آقای فرهنگی تشكیل گردید. پس از قرائت مناجات شروع و خاتمه و قرائت صفحاتی از كتاب لوح احمد و ایقان، آقای فرهنگی و محمدعلی هوشمند پیرامون وضع اقتصادی بهائیان در ایران صحبت كردند...فرهنگی اظهار داشت:بهائیان در كشورهای اسلامی ‌پیروز هستند و می‌توانند امتیاز هر چیزی را كه می‌خواهند بگیرند. تمام سرمایه‌های بانكی و ادارات و رواج پول در اجتماع ایران مربوط به بهائیان و كلیمیان می‌باشد. تمام آسمان خراش‌های تهران، شیراز و اصفهان مال بهائیان است. چرخ اقتصادی این مملكت به دست بهاییان و كلیمیان می‌چرخد. شخص هویدا بهایی زاده است. او یكی از بهترین خادمان امرالله است و امسال مبلغ پانزده هزار تومان به محفل ما كمك نموده است. آقایان بهائیان! نگذارید كمر مسلمانان راست شود!...»(7)
ب)گزارش ساواك از محفل شماره 4 بهائیان به تاریخ 7/3/47 «...عباس اقدسی گفت: دولت اسرائیل در جنگ 46 و 47 قهرمان جهان شناخته شد و ما جامعه بهائیت، فعالیت این قوم عزیز یهود را ستایش می‌كنیم...»(8)
ج) گزارش مورخ 9/9/46: «...شنیده شده است چندی قبل بهائیان ایران مبلغ هنگفتی كه چندین میلیون تومان بوده به اسرائیل كمك كرده اند. البته تصور می‌رود كمك بهائیها از طریق آقای غفوری نمایندگی سیاسی اسرائیل در ایران و وسیله حبیب القانیان كه تماس مستقیم با حبیب ثابت (كلان سرمایه دار معروف) كه قبلاَ یهودی و اهل كاشان بوده است، انجام گردیده. زیرا از قرار معلوم سرمایه محفل و وجوه جمع آوری شده بهائیان ماهیانه به نام خیراله در صندوقی نزد حبیب ثابت می‌باشد و مشار الیه این پولها را به ربح می‌دهد. لكن مبلغ كل جمع آوری شده فعلاَ نامعلوم است.»(9)
5ـ یكی از زمینه‌های پیوند بهائیت با زرسالاری یهود، سازمان صهیونیستی و نیمه مخفی فراماسونری است. تعلیمات بهائیت انطباق زیادی با تعلیمات فراماسونری دارد كه از جمله آنها می‌توان به جدایی دین از سیاست، تسامح و تساهل، تشكیل حكومت واحد جهانی، تطابق دین با عقل جزئی و علوم تجربی و... اشاره كرد.
اصولاَ در میان نخبگان فراماسونری ایران، نسبت بالایی از بهائیان وجود دارند كه افرادی همچون «علیقلی نبیل الدوله»، «میرزا آقاخان كرمانی»، «ابراهیم حكیمی»، «سید جمال واعظ»، «ذبیح الله قربان»، «احسان یارشاطر»، «امیرعباس هویدا»، «پری اباصلتی»و... از این دسته اند.
به عنوان نمونه ای از همكاری بین فراماسونری و بهائیت می‌توان به سفر سالهای 1911 تا 1913 عباس افندی (عبدالبها) به اروپا و آمریكا اشاره كرد كه به عنوان نقطه عطف در تاریخ این فرقه از آن یاد می‌شود. در طول این سفر كوشش می‌شد تا «این پیغمبر نوظهور شرقی» به عنوان نماد پیدایش مذهب جدید انسانی و آرمان فراماسونری معرفی شود. بررسی جریان این سفر و مجامعی كه عباس افندی(عبدالبها) در آن حضور می‌یافت، ثابت می‌كند كه كارگردان اصلی این نمایش «انجمن جهانی تئوسوفیستی» یكی از محافل عالی فراماسونری غرب بود. او به ویژه در آمریكا در مجامع متعدد فراماسونری حضور یافت و سخنرانی كرد.(10)

پی نوشت :

1ـ بهرام افراسیابی، تاریخ جامع بهائیت، انتشارات سخن، صفحه 556
2ـ همان، صفحه 569 تا 571
3ـ همان، صفحات 572 و 573
4ـ مجله اخبار امری، ارگان بهائیت ایران، دی ماه 1340، صفحه 60
5ـ سید سعید زاهد زاهدانی، بهائیت در ایران، مركز اسناد انقلاب اسلامی، صفحه 134
6ـ رك: بهرام افراسیابی فصل «شوقی افندی جانشین عبدالبها»
7ـ عبدالله شهبازی، ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، جلد دوم، صفحه 385
8ـ بهرام افراسیابی، صفحه 752
9ـ سازمانهای یهودی و صهیونیستی در ایران، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، صفحه 536
10ـ عبدالله شهبازی، نظریه توطئه، صعود سلطنت پهلوی و تاریخنگاری جدید در ایران، صفحات 69 تا 74

منبع: باشگاه اندیشه
دوشنبه 4/3/1388 - 11:42
دانستنی های علمی
- رویكرد سیاسی
از مطالب گذشته اجمالا با رویكرد سیاسی عباس افندی و شوقی افندی، آشنا شدیم و آن‌چه در این جا لازم است بدان اشاره كنیم، این است كه چنین رویكردی اختصاص به این دو شخص نداشته، بلكه ریشه در موضعگیری سیاسی موسس این فرقه دارد. اما برای آشنایی بیشتر با چهره كریه بهائیت جنایات این فرقه را علیه اسلام و كشور ایران با حمایت از رژیم پهلوی بیان می‌كنیم. بر اساس اسناد به جا مانده از دوران رژیم پهلوی، اطلاعات بسیار ارزشمندی از فعالیت‌های خیانت‌آمیز سران این فرقه در دسترس محققان و پژوهشگران قرار گرفته است.(26) ضمن این كه خاطرات روشنگرانه عده‌ای از مطلعان، نظیر مرحومان فضل‌الله مهتدی معروف به صبحی، عبدالحسین آیتی (آواره سابق)، حسن نیكو و دیگران، كه سال‌ها از نویسندگان و مبلغان زبده بهائیت بوده و سپس تائب شده و به دامان اسلام برگشته‌اند، می‌تواند خلاهای پژوهشی اسناد را جبران نماید.
یكی از خباثت‌های این فرقه حمایت آن‌ها از كشتارهای فجیع مردم توسط رژیم پهلوی است. پنج روز پس از سركوب قیام خونین پانزده خرداد نیز محفل ملی بهائیان تهران نامه تشویق‌آمیزی به تیمسار سرتیپ پرویز خسروانی، فرمانده ژاندارمری ناحیه مركز در زمان كشتار پانزده خرداد، نوشت و طی آن، قیام حق‌طلبانه ملت مسلمان به رهبری مراجع معظم تقلید و در رأس آنان امام خمینی را «تجاوز اراذل و اوباش و رجاله» و «سوء عمل جهلای معروف به علم»! نامید و ضمن «تقدیر»! از «زحمات و خدمات و سرعت عمل تیمسار» نوشت: «تاریخ امر بهائی آن جناب را در ردیف همان چهره‌های درخشان و نگهبان مدنیت عالم انسانی ثبت و ضبط خواهد نمود»!(27)
رویكرد دیگر وابستگی به استعمار است. از اسناد و گزارش‌های موجود در مركز اسناد انقلاب اسلامی چنین روشن می‌شود كه جسارت و جرات بهائیان در سطح جامعه و مجامع دانشگاهی افزایش می‌یافت، تا جایی كه به وابستگی خود به بیگانگان افتخار می‌كردند و از بیان علنی این امر ابایی نداشتند. در گزارشی از سال 1356 آمده است: «طبق اطلاع، اخیرا شخصی به نام شهرام عیسی‌خانی، دانشجوی سال اول ریاضی دانشكده علوم دانشگاه آذرآبادگان، در كلاس درس، سایر دانشجویان را به قبول مسلك بهائیت تشویق و چنین اظهار می‌دارد كه دولت شوروی و انگلیس مخفیانه به بهائیان پول می‌دهند تا كمیته بهائیان را تقویت كنند. ما نیز افراد بهائی، به‌ویژه اشخاصی را كه به این مسلك بپیوندند از نظر تأمین مسكن و كمك‌هزینه زندگی حمایت و كمك می‌كنیم.»(28) در زیر یكی از سندهای مربوط به این مساله را بیان می‌كنیم. در این سند با اطلاع رژیم، بهائیان جلسه‌ای تشكیل می‌دهند و در این جلسه ضمن توهین به امام علی (ع) و امام حسین (ع) عنوان می‌شود كه بهائیان بی‌حجابی را در كشور ترویج می‌دهند. همچنین اظهار می‌شود كه بهائیان با بمب اتم و با همكاری اسرائیل مسلمانان را از بین خواهند برد.
طبقه‌بندی حفاظتی: خیلی محرمانه
گزارش خبر
صفحه یك از یك
صفحه شماره یك از چهار
1ـ به: 321
2ـ از: 7 هـ(29)
3ـ شماره گزارش: 7596/ هـ
4ـ تاریخ گزارش: 18/2/50
منبع: 1699
تاریخ وقوع: 11/2/50
تاریخ رسیدن خبر به منبع: 11/2/50
تاریخ رسیدن خبر به رهبر عملیات محل: 12/2/50
موضوع: بهائیان
جلسه‌ای با شركت نُه نفر از بهائیان ناحیه 15 شیراز در منزل آقای فرهنگ آزادگان و زیر نظر آقای لقمانی تشكیل شد. بعد از قرائت‌نامه، آقای ولی‌الله لقمانی در مورد ادیان جهان و آمار آن‌ها و شهدای [!] بهائیت سخن گفت. وی اضافه كرد آقایان بهائیان بهتر است بیشتر مطالعه نمایند و از روی حقیقت قضاوت كنند تا بفهمند معنی بهائیت كه امروز آزادی بیشتری دارند، یعنی چه؟
در زمان قدیم، احبّاء نمی‌توانستند بگویند ما بهائی هستیم و نمی‌توانستند تبلیغ كنند. اگر هم مبارزه‌ای می‌نمودند، فوراً آن‌ها را می‌كشتند، لیكن اكنون آن تعصب‌ها كنار گذاشته شده است. اكنون از امریكا و لندن صریحا دستور داریم در این مملكت مد لباس و یا ساختمان‌ها و بی‌حجابی را رونق دهیم كه مسلمانان نقاب از صورت خود بردارند. به طوری كه من مطالبی در منزل آقای معتمد قرائت كردم و تمام دختران و پسران بهائی خوشحال شدند. در ایران و كشورهای مسلمان دیگر هرچه بتوانید با پیروی از مد و تبلیغات، ملت اسلام را رنج دهید تا آن‌ها نگویند [امام] حسین [ع‌] فاتح دنیا بوده و [امام] علی [ع‌] غالب دنیا. اتم در قرن اتم به دست بهائیان درست می‌شود، اسلحه و مهمات به دست نوجوانان ما در اسرائیل ساخته می‌شود. این مسلمانان آخر به دست بهائیان از بین می‌روند و دنیای حضرت بهاء‌الله رونق می‌گیرد.
نظریه یكشنبه(30): اظهارات شنبه(31) مورد تایید است. دریانی.
نظریه چهارشنبه(32): صحت اظهارات شنبه مورد تایید است.
نظریه 7/ هـ ــ نظریه چهارشنبه مورد تایید است. م
بایگانی شود.(33)

پی نوشت

(1) ر.ك: یحیی نوری، خاتمیت پیامبر اسلام، صص 62-63
(2) ر.ك: دانشنامه جهان اسلام، ج 4، ص 734، مقاله محمود صدری
(3) همان، ص 743: از جمله تعلیمات باب كه مورد سوء استفاده میرزا حسین علی قرار گرفت، بشارت به ظهور موعودی بود با عنوان «من یظهره الله» یعنی كسی كه خدا او را آشكار خواهد نمود.
(4) شوقی افندی، قرن بدیع، ج 3، ص 299
(5) مكاتیب، ج 3، ص 347
(6) مجله اخبار امری، تیرماه 1333
(7) ر.ك: دانشنامه جهان اسلام، ج 4، صص 733-744؛ خاتمیت پیامبر اسلام (ص)، صص 62-69
(8) خاتمیت پیامبر اسلام، ص 41: مرحوم صاحب جواهر، شریف العلمای مازندرانی و ... از جمله علمایی بودند كه به تكفیر او رای دادند؛ موسسه شمس‌الشموس، عطش، ص 332: عارف بی‌بدیل آیت‌الله سید علی آقا قاضی نیز وی را تكفیر كرد.
(9) ر.ك: مجله انتظار، شماره اول، سال 1380، مقاله جعفر خوشنویس، صص 240-250؛ علی ربانی گلپایگانی، فرق و مذاهب كلامی، صص 336-342؛ برای آشنایی بیشتر با فرقه شیخیه رجوع كنید به فرزند شیخ احمد، حیات شیخ احمد احسائی؛ زرندی، تاریخ نبیل؛ محمد بن سید صالح قزوینی موسوی، رد شیخیه؛ محمد كاظم خالصی؛ اسرار پیدایش شیخیه و بابیه و بهائیه؛ الف حكیم ‌هاشمی، كشف المراد (بررسی عقاید شیخیه)
(10) خاتمیت پیامبر اسلام، ص 58
(11) بیان، باب خامس عشر از واحد هشتم
(12) بیان، باب عاشر از واحد هشتم
(13) مصباح، محمد تقی، آموزش اصول عقاید، مركز چاپ و نشر سازمان تبلیغات، یازدهم، 1373، قم، ج 1 ص 32.
(14) به كتاب «خاطرات سیاسی جاسوس روسی كینیاز دالگوركی در ایران» نوشته خود دالگوركی مراجعه شود. این كتاب توسط انتشارات صبوری چاپ شده است.
(15) خندق آبادی،‌ جامعه جعفریه، كتابفروشی و چاپخانه پامنار، 1335، ص 28.
(16) همان، ص 36.
(17) همان
(18) همان
(19) امام خمینی، تحریر الوسیله، ج 1، نجاسات، ص 114، مساله 1
(20) انتشارات جاویدان و انتشارات فراهانی، رساله توضیح المسائل با متن فتاوی آیت الله بروجردی و حواشی آیات عظام، ص 26، مساله 84
(21) محقق حلی، شرایع الاسلام، ج 1، كتاب الطهاره، ص 53
(22) انتشارات جاویدان و انتشارات فراهانی، رساله توضیح المسائل با متن فتاوی آیت الله بروجردی و حواشی آیات عظام، ص 30، مساله 107
(23) قرآن كریم، سوره توبه، آیه ‌28
(24) شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج 1، كتاب الطهاره، ابواب مقدمه عبادت، باب 2، ح 3، ص 30
(25) انتشارات جاویدان و انتشارات فراهانی، رساله توضیح المسائل با متن فتاوی آیت الله بروجردی و حواشی آیات عظام، ص 31، مساله 108
(26) رك: آرشیو مركز اسناد انقلاب اسلامی، پرونده بهائیت
(27) سیدحمید روحانی، نهضت امام‌خمینی، ج 1، ص 1516، سند شماره 266
(28) آرشیو مركز اسناد انقلاب اسلامی، پرونده بهائیت آذربایجان، سند شماره 1030-21-55 به تاریخ 7/3/1356
(29) منظور از «7 هـ» ساواك استان فارس است.
(30) منظور از «یكشنبه» رئیس اداره كل ساواك است
(31) منظور از «شنبه» منبع نفوذی ساواك است.
(32) منظور از «چهارشنبه»، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت منطقه است.
(33) آرشیو مركز اسناد انقلاب اسلامی، پرونده بهائیت تهران

منبع: سایت باشگاه اندیشه
دوشنبه 4/3/1388 - 11:36
دانستنی های علمی

3- تفاوت عقاید بهائیت با عقاید ادیان آسمانی

پیش از بیان تفاوت عقاید بهائیت با ادیان توحیدی لازم است، در مورد اصول مشترك و مورد اتفاق ادیان توحیدی و آسمانی مطالبی بیان گردد، تا ویژگی‌های ادیان الهی با ادیان ساختگی مانند بهائیت بهتر روشن شود.
ادیان توحیدی كه همان ادیان آسمانی و حقیقی هستند، دارای سه اصل كلی و مشترك می‌باشند: اعتقاد به خدای یگانه، اعتقاد به زندگی ابدی برای هر فرد انسان در عالم آخرت و دریافت پاداش و كیفر اعمالی كه در این جهان انجام داده است و نیز اعتقاد به بعثت پیامبران از طرف خدای متعال برای هدایت بشر بسوی كمال نهایی و سعادت دنیا و آخرت.
بنابراین توحید و نبوت و معاد، اساس و ركن ادیان آسمانی را تشكیل داده و از ویژگی‌های آن‌ها به حساب می‌آید. البته ممكن است بر اثر اعمال سلیقه‌ها و اغراض فردی و گروهی، تحریفاتی در برخی ادیان توحیدی به وجود آمده باشد. مانند اعتقاد به تثلیث مسیحی كه با توحید در تضاد است، هر چند مسیحیان در صدد توجیه آن برآمده‌اند.(13)
از آنجایی كه فرقه بهائیت هیچ نوع نشان و علامت آسمانی و الهی ندارد، بلكه بر اثر خواست‌های نفسانی و شیطانی عده‌ای شكل گرفته،(14) عقاید و باورهای آن‌ها نیز با اصول ادیان الهی در تضاد و تناقض می‌باشد كه در ادامه به آن اشاره می‌شود:
3-1- توحید
توحید كه از اصول بنیادی و اساسی اسلام و ادیان توحیدی می‌باشد، نه تنها در آیین بهائیت مورد اشاره و تاكید قرار نگرفته بلكه رهبر و بنیانگذار این فرقه میرزا حسینعلی ادعای الوهیت نموده و به شرك گرفتار آمده است. او به صراحت در كتاب مبین، صفحه 293 می‌گوید: «ای خدای كه برای خود آفریده‌ای، مسلمانان نگذاشتند كه این خدا نظری به دوستان خود كه بهائیان باشند، بیاندازد.» و در كتاب اقدس، صفحه 77 می‌گوید: «گوش فرا دهید ای جماعت بهائیان كه خدای شما از زندان بزرگ پیام می‌دهد كه نیست خدائی جز من توانا و متكبر و خودپسند» و همچنین در كتاب مبین، صفحه 289 خطاب به ارامنه می‌گوید: «ای جماعت عیسویان! آن خدائی را كه شما او را خدای پدر می‌خوانید آمده است، با مجد اعظم در بین امم، پس متوجه او باشید.» نیز می‌گوید: «گوش دار كه از مصدر بالا بر زمین محنت و ابتلا این وحی نازل شد كه نیست خدایی مگر من تنها كه در زندان به دست بندگان ظالم خود گرفتارم.»(15)
بنابراین بهائیت با اصلی‌ترین اصول ادیان الهی كه توحید می‌باشد، مخالف است و بندگان خدا را برخلاف دعوت تمام انبیاء الهی به اطاعت و خشوع از خودشان یعنی میرزا علی محمد باب و حسینعلی بهاء دعوت می‌كند. حسینعلی بهاء می‌گوید: «به تحقیق ظاهر شده است محبوب عالمین و مقصود عارفین و معبود اهل آسمان‌ها و زمین و محل سجده و سجود اولین و آخرین.»(16)
3-2- معاد
معاد كه یكی از اصول مسلم ادیان توحیدی بوده و بر آن تاكید شده است، از نگاه میرزا علی محمد باب موهوم و دروغ پنداشته شده(17) و از دیدگاه حسینعلی بهاء واقع شده است و در كتاب لوح اقدس می‌گوید: «به تحقیق قیامت برپا شد و اسرافیل هم در صور دمید و منادی هم ندا داد. و زمین هم به ظهور من متزلزل شد و كوه‌ها هم به ظهور من مانند پنبه زده شد و آسمان‌ها به هم پیچیده شد و بهشت هم در طرف راست قرار داده شد و آتش هم به اشتغال درآمد و باز هم انكار می‌كنید.» بعد می‌گوید: «ای جماعت بهائیان گوارا باد شما را این بهشت كه بقاء جمال من است.» و همچنین در جای دیگر می‌گوید: «بگو به مردم كه قیامت برپا شد و گذشت قیامت تمام شد قیامت و صاحب قیامت كه من باشم آمد و زلزله زمین تمام شد و اگر كسی بگوید كه بهشت كو و كجاست آتش دوزخ، پس ای جماعت بهائیان جواب مردم را بگویید كه قیامت عبارت از ظهور میرزا حسینعلی است و بهشت دیدن روی میرزا حسینعلی است، آتش دوزخ همان جان توست. در صورتی كه ایمان به حسینعلی نیاورده باشی.»(18)
از آنچه گذشت به خوبی استفاده می‌شود كه مفهوم قیامت از دیدگاه آن‌ها با مفهوم قیامت از دیدگاه ادیان آسمانی كاملا متفاوت است، قیامت از نظر آن‌ها در همین دنیا واقع شده و اتفاق افتاده است! و قیامت بعد از مرگ را قبول ندارند.
آنچه در یك جمع‌بندی می‌توان گفت این است كه حسینعلی بهاء در مجموع گفتارش توحید، معاد و نبوت را كاملا انكار نموده است.
ناگفته پیدا است که چنین مذهبی علاوه بر به دوش کشیدن ننگ وابستگی به استعمار و بیگانگان، هیچ اشتراکی با مسلمانان ندارد و علت مخالفت مسلمانان با آنان همین انحرافات فکری و اعتقادی است. بنابراین آئین بهائیت هیچ نوع مشابهتی با ادیان توحیدی ندارد و ساخته و پرداخته دشمنان اسلام خصوصا روسیه می‌باشد كه به قصد ضربه زدن به اسلام به وجود آمده است.
منابع زیر جهت مطالعه بیشتر معرفی می‌شوند:
1- بهائیت در ایران،‌ دكتر سید سعید زاهد زاهدی
2- انشعاب در بهائیت، اسماعیل رائین
3- محاكمه باب و بهاء، آیت‌الله علامه سیدحسن مصطفوی تبریزی –رحمه الله-
4- خاطرات سیاسی جاسوس روسی كینیاز دالگوركی در ایران، كینیاز دالگوركی

4- نجاست بهائیت

شایان ذكر است كه قریب به اتفاق فقها، تعداد نجاسات را یازده(19) و برخی دوازده مورد(20) اعلام كرده‌اند. از جمله آن‌ها كه همه بالاتفاق ذكر كرده‌اند نجاست كافر(21) است. كافر یعنی كسیكه منكر خدا باشد و یا برای خداوند متعال شریك قائل باشد و یا این كه پیغمبری حضرت محمد بن (ص) را قبول نداشته باشد و نیز به كسی كافر می‌گویند كه ضروری دین یعنی چیزی مثل نماز و روزه را كه همه مسلمانان جزو دین اسلام می‌دانند، منكر شود.(22) فقها در این زمینه به آیه شریفه «اِنَّمَا الْمُشْرِكونَ نَجِسٌ»(23) و روایات متعدد از جمله این روایت كه از امام صادق (ع) نقل شده است «مَنْ نَصَبَ دینًا غَیْرَ دینِ الْمُؤْمِنین فَهُوَ مُشْرِكٌ»(24) استناد می‌كنند. و از فروعاتی كه برای این مساله ذكر كرده‌اند این است كه تمام بدن كافر حتی مو و ناخن و رطوبت‌های او نجس است.(25) با توجه به آن چه در مورد بهائیت ذكر شد، آن‌ها تقریبا تمامی مواردی را كه حتی اگر یكی از آن‌ها در فردی به ثبوت برسد، كافر شمرده می‌شود، یك‌جا دارند و بنابراین كافر و نجس هستند.
دوشنبه 4/3/1388 - 11:34
دانستنی های علمی
نویسنده: یزدان نصر هرندی



1- چگونگی پیدایش

بهائیت فرقه‌ای است كه میرزا حسین علی نوری موسس آن بوده است. او فرزند میرزا عباس نوری است و در سال 1233 هـ..ق در تهران متولد شد. وی بعد از تحصیلات مقدماتی همچون پدرش كه در دستگاه «امام وردی میرزا» از قاجاریه سمت منشی‌گری داشت، به خدمت دیوان درآمد و چون شوهر خواهرش هم منشی كنسول روس بود، با ساز و كارهای ایجاد ارتباط با سفارت‌خانه‌ها هم آشنایی پیدا كرد. (1)
با ظهور و غوغای «علی محمد باب»، او و برادر ناتنی‌اش، یحیی صبح ازل، و تنی چند از خاندانش به باب پیوستند و آن گاه كه باب به دستور میرزا تقی‌خان امیركبیر –رحمه الله- در تبریز اعدام شد، یحیی صبح ازل كه 13 سال از برادرش كوچك‌تر بود به جانشینی باب برگزیده شد. البته میرزا حسین علی هم طبق مصالحی تسلیم وی شد، اما پس از مدتی از اطاعتش سرپیچی نمود.(2) وی نخست ادعای مهدویت كرد و مدعی شد كه او همان كسی است كه باب وعده ظهورش را داده است.(3) حسین علی با گذشت زمان بر ادعاهایش می‌افزود، از ادعای «رجعت حسینی» و «رجعت مسیحی» گرفته تا ادعای «رسالت و شارعیت» و در نهایت، ادعای «حلول خدا در او» با تجسد و تجسم خداوند، و دعوای «انا الهیكل الاعلی»، كه در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهد شد.
بعد از گذشت چند سالی بین دو برادر رقابت بر سر رهبری بر "بابی‌ها" به اوج خود رسید و از این روی دولت عثمانی آن‌ها را به دادگاه كشانید. دادگاه دستور داد كه هر یك از برادران با گروه پیرو خود به نقطه‌ای كه دور از هم باشد، فرستاده شوند و «یحیی صبح ازل» به همراه یارانش به قبرس و حسین علی و پیروانش در عكا كه در فلسطین اشغالی است، اسكان داده شدند.
میرزا حسین علی در عكا به زندگی خود ادامه داد و در سال 1310 هـ.ق در اثر مریضی از دنیا رفت و در همان جا به خاك سپرده شد، بعدها پسرش «عباس افندی» كه «عبدالبهاء» لقب گرفت، برای ترویج بهائیت كوشش‌های فراوانی نمود و در سال 1911 م، به اروپا مسافرت نمود و توانست روابط ویژه‌ای با انگلستان و آمریكا برقرار نماید.
بعد از سقوط عثمانی در جنگ جهانی اول، عبدالبهاء كه در حیفا زندگی می‌كرد، مورد حمایت انگلستان قرار گرفت و به خاطر خدمات شایانش، بالاترین نشان خدمت‌گذاری به انگلستان را بعد از جنگ دریافت كرد.(4) او خود در نوشته‌هایش سایه امپراطور اعظم انگلستان جورج پنجم را بر سر اقلیم عربی فلسطین مستدام می‌طلبد.(5)
در سال 1921 م، شوقی افندی، نوه دختری عبدالبهاء پس از مرگ وی، زعامت و رهبری بهائیان را بر عهده گرفت. او بعد از تشكیل دولت اسراییل با رییس آن، دیدار كرد و مراتب دوستی بهائیان را نسبت به كشور اسرائیل و آمال و ادعیه آنان را برای ترقی و سعادت اسراییل اظهار داشت.(6) همچنین در پیام نوروزی خود به بهائیان در سال 1329 هـ.ق تحقق دولت اسرائیل را مصداق وعده الهی دانست.
بعد از مرگ شوقی افندی در سال 1957 م، در ظاهر یك گروه 9 نفری، موسوم به بیت العدل، كه مركز آن در حیفای فلسطین اشغالی است، مسوولیت اداره بهاییان را بر عهده گرفته است.(7)

2- خاستگاه اعتقادی

چنان كه روشن شد بهائیت زاییده بابیت بود؛ اما این كه بابیت از چه فرقه‌ای نشات گرفته است، باید گفت بابیت زاییده كشفیه و كشفیه زاییده شیخیه بوده است. موسس شیخیه شیخ «احمد احسائی» بوده و به جهت اعتقاداتش در غلو درباره ائمه اطهار (ع)، مورد تكفیر علما قرار گرفت.(8) او به سال 1241 هـ.ق در سن حدود هشتاد سالگی از دنیا رفت و بعد از او سید كاظم رشتی به ترویج افكارش پرداخت، و فرقه‌ی "كشفیه" را تاسیس نمود. سید كاظم رشتی در سال 1212 هـ.ق متولد شد و در سال 1259 هـ.ق از دنیا رفت و به مدت 20 سال در میان پیروان خود، به عنوان ركن رابع محسوب می‌شد و معتقد بود كه حضرت مهدی (عج) وی را به عنوان مبلغ در میان مردم می‌فرستد كه مردم را آماده كند و بر اساس همین اعتقاد بود كه یكی از شاگردان بارزش به نام «علی محمد باب» مدعی شد، من «باب امام زمان» هستم. البته بعدها به این مقدار هم اكتفا نكرد و ادعا نمود كه او همان «مهدی موعود» است. (9)
او بهشت، دوزخ، صراط، میزان و ساعت در قرآن را تاویل می‌نماید و در تبیین اصل رجعت، مقام امامت و ظهور و تجسد خداوند در اولیای خود سخنانی دارد كه تركیبی از تعبیرات غلاة و قرامطه و شیخیه است.(10) او بعضی از مناسك، مانند نماز، روزه و قبله را تغییر داد. از احكام اوست كه:
• اگر كسی از بابی‌ها زنش حامله نشد، حلال است كه برای حامله شدن زن خود، از یكی از برادران بابی كمك و یاری بگیرد و نه از غیر بابی.(11)
 ...
دوشنبه 4/3/1388 - 11:33
دانستنی های علمی
كلمات قصار نهج البلاغه
ترجمه مهدی علیزاده
انتشارات پارسایان , قم
چاپ اول , 240 صفحه , 1000 تومان
نكات مهم و كلیدی بسیاری در سخنان كوتاه امیرمومنان (ع) وجود دارد. در این اثر تنها كلمات قصار نهج البلاغه به زیور طبح آراسته شده است .
مطابقت با نسخه های معتبر , ترجمه روان و شیوا فهرست موضوعی و حذف اعراب و علائم زائد در متن عربی از جمله ویژگی های مهم این كتاب است .
شهید تنها
مقتل امیرمومنان علی (ع)
سید محمدرضا حسینی مطلق
چاپ اول , 360 صفحه , 1400 تومان
انتشارات پارسایان , قم
اولین مقتل مستقلی است كه به موضوع شهادت امیرالمومنین علی (ع) می پردازد. ارجاع دقیق تمامی احادیث نقل شده به منابع معتبر و ترجمه روان از امتیازات این كتاب می باشد.
رفتارشناسی امام علی (ع)
احمد شرفخانی
چاپ اول , 280 صفحه , 1000 تومان
انتشارات پارسایان , قم
در این كتاب به بررسی رفتارهای امیرمومنان (ع) در قبال مسائل حكومتی , اجتماعی , خانوادگی و... پرداخته می شود.
دوشنبه 4/3/1388 - 11:27
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته