یكی از هدفهای فرهنگی اساسی كشور، تعالی اخلاق جامعه است. رویكرد كنونی در اصلاحات اخلاقی جامعه، مخاطب قرار دادن كل جامعه به طور یكجا و با هم است كه موجب كاهش كارایی ابزارهای مورد استفاده میشود. در این نوشتار سعی بر آن داریم تا با ارایه رویكردی متفاوت در تغییرات فرهنگی، از جمله: اصلاحات اخلاقی، نقش كدهای رفتاری حرفهای را در تعالی اخلاقی جامعه مورد بررسی قرار دهیم. یكی از هدفهای فرهنگی عمده جمهوری اسلامی، اعتلای اخلاقی جامعه و حركت دادن آن به سوی اخلاق اسلامی است.
این هدف فرهنگی كه از همان ابتدا مورد اهتمام مسؤولان كشور بوده، با استفاده از ابزارها و روشهای گوناگون دنبال شده است. اما به نظر میآید كه توفیق چندانی به دنبال نداشته است. امروزه، مهندسی فرهنگی كشور نیز در ایجاد تحولات فرهنگی برنامهریزی شده، به دنبال تحقق اخلاق در میان مردم جامعه است. اما این مهم در جامعه امروزی نیازمند اصلاح رویكردهای گذشته و استفاده از روشهای نو است.
در این نوشتار، ضمن تشریح دیدگاه فعلی به اصلاحات اخلاقی در جامعه، رویكردی دیگر و مكمل را مطرح خواهیم ساخت.
1 - رویكرد فعلی به اصلاحات اخلاقی در جامعه برای تغییر جامعه، از زوایا و رویكردهای گوناگون میتوان به آن نگریست. یكی از رویكردهای رایج، آن است كه جامعه، میخواهد هدف را یكجا و باهم تغییر بدهد. به عنوان نمونه برای مبارزه با اعتیاد، برنامهها و فیلمهایی ساخته میشود كه همواره مخاطب آنها یا كل جوانان و والدین آنهاست و یا كل معتادان؛ كه در هر دو صورت جمعیت بسیار بزرگی است و سخت قابل تغییر. اگر مروری بر برنامههای فرهنگی اجتماعی داشته باشیم، خواهیم دید كه بسیاری از آنها از چنین ویژگی و رویكردی برخوردارند. رویكرد یاد شده را در بازاریابی تغیـیرات اجتماعی، (بازاریابی تغییرات اجتماعی، كاربرد فناوریهای بازاریابی شكل گرفته در بخش تجاری، برای حل مشكلات اجتماعی است كه در آنها مسئله اصلی تغییر رفتار است). بازاریابی هدف تفكیك نشده (undifferentiated target marketing) مینامند. در این نوع برنامههای بازاریابی اجتماعی، هدفهای فوقالعاده بلند پروازانهای درنظر گرفته میشود؛ این هدفها، نوعاً مستلزم تعیین یك جمعیت بسیار بزرگ به نسبت تفكیك نشده، مانند: همه كودكان زیر پنج سال یا: همه بزرگسالانی كه سیگار میكشند و... به عنوان جمعیت هدف است. در چنین راهبردهایی، آنها مخاطبان هدف را یك توده به نسبت همگن در نظر میگیرند و راهبردی یكسان برای مخاطب قرار دادن تمامی آنها تدوین میكنند (اندریسن، 1384، 212).
اما به تجربه برای مدیران برنامه های تغییرات اجتماعی، ثابت شده است كه درنظر گرفتن جمعیت هدف به عنوان یك كل واحد و استفاده از ابزارها و راهبردهای یكسان برای همه افراد، از كارایی و اثربخشی چندانی برخوردار نیست. (اندریسن، 1384، 213) این دیدگاه در كشور ما برای اصلاحات فرهنگی بسیار رایج بوده است و تاكنون در ایجاد اخلاق مورد نظر در مردم موفقیت چندانی كسب نكرده است.
از این رو در این نوشتار سعی بر آن داریم تا به ارایه دیدگاهی متفاوت در امر تغییرات اجتماعی و به ویژه، اصلاح اخلاقی جامعه بپردازیم.
2 - رویكردی دیگر به اصلاحات اخلاقی پیش از طرح این رویكرد، به یادآوری برخی از مقدمات میپردازیم، سپس آن رویكرد، را شرح خواهیم داد.
2 - 1. فرهنگ سازمانی سازمان را میتوان به مثابه یك گروه اجتماعی درنظر گرفت كه افراد آن، در طول زمان و به تدریج، به دلیل تعاملات پایدار، صاحب ارزشها، نگرشها، آموزهها و رفتارهای مشابه میشوند. این معنا آنقدر برجسته است كه در علوم مدیریت، فرهنگ سازمانی مبحثی جدی و مورد تاكید است. (دفت، 1381، 393 و طوسی، 1372، 31تا33 و شاین، 1383، 36).
فرهنگ سازمانی، عبارت است از: مجموعهای از ارزشها، باورها، درك و استنباط و شیوههای تفكر یا اندیشیدن كه اعضای سازمان در آنها وجوه مشترك دارند و همان مسئلهای است كه به عنوان یك پدیده درست به اعضای تازه وارد (با الگوگیری از سایر كارمندان به صورت ضمنی و در حین كار) آموزش داده میشود و نشاندهنده بخش نانوشته و نامحسوس سازمان است (دفت، 1381، 394).
هر سازمانی از خود و برای خود فرهنگی پدید میآورد. حتی شركتهایی كه فرآوردهها یا خدمات همانند و یكسان عرضه میدارند و بازاری مشابه را تغذیه میكنند، به گونهای روشن به دلیل فرهنگشان، با هم متفاوتند (طوسی، 1372، 202).
2 - 2. ابزارهای تغییر فرهنگ سازمانی فرهنگ سازمانی، امری جاندار و زنده است. فرهنگ سازمانی میتواند دگرگون شود. و همانند آب و هوا نیست كه از نظارت ما بیرون و به دور باشد و ما تنها باید راه سازگاری با آن را بیاموزیم (طوسی، 1372، 204و205). مدیران عالی سازمانها كه نقشی محوری در تغییر فرهنگ سازمانی دارند، ابزارهای مختلفی برای اعمال این تغییر در اختیارشان است. این ابزارها به طور كلی به دو دسته مكمل تقسیم میشوند:
اول: سیستمها و ساختار رسمی،
دوم: رهبری مبتنی بر ارزش (دفت، 1381، 410 - 416).
چهار نوع ابزار در دسته اول قرار میگیرند:
اول، ساختار: مدیران میتوانند مسئولیت ایجاد یا رعایت ارزشهای معنوی را به مقام خاصی واگذار كنند.
دوم، شیوة افشای حقایق؛ كمیته حراست شیوههایی ارائه میكند تا كاركنان و اعضای سازمان بتوانند خلافكاریها را افشا كنند.
سوم، شئونات معنوی: 90درصد شركتهای مندرج در فهرست مجله فورچون، مقررات ویژهای برای رعایت اصول اخلاقی در نظر گرفتهاند. این مقررات، شامل: ارزشها یا رفتارهایی میشود كه مورد انتظار، قابل قبول یا غیرقابل قبول هستند. در این بخشنامهها، مرامنامهها یا سندها، به صورتی آشكار نوع انتظاراتی كه سازمان از افراد و كاركنان دارد و نیز جنبههای اخلاقی رفتار كاركنان مشخص شده است. به این موضوع در قالب كدهای رفتاری در بخشهای بعدی نوشتار خواهیم پرداخت.
چهارم، برنامههای آموزشی: بسیاری از شركتها كه اسناد و مداركی در زمینة اصول اخلاقی تدوین كردهاند، اینك درصدد برآمدهاند به مدیران (و كاركنان) آموزش بدهند تا به هنگام تصمیمگیری، آن اصول را رعایت كنند (دفت، 1381، 413 - 416). دسته دوم ابزارها، یعنی: رهبری مبتنی بر ارزش، نظام ارزشی سازمان را هدف قرار میدهد، صدور بخشنامه و دادن دستورهای كتبی، هیچ اثری بر نظام ارزشی سازمان نخواهد داشت. اصولاً رهبری مبتنی بر ارزش موجب پیدایش، تقویت و تأیید ارزشهای سازمانی میشود. مقصود از رهبری مبتنی بر ارزش، رابطهای است بین رهبر و پیروان كه بر اساس ارزشهای مشترك و ارزشهای نهادینه شده قرار داد.
این ارزشها مورد تایید رهبر سازمان بوده، وی با پایبندی به آنها در گفتار و كردار، موجب تقویت آنها در میان كاركنان میشود (دفت، 1381، 411). پس از این مقدمات دربارة فرهنگ سازمانی و ابزارهای تغییر آن، به تشریح رویكردی متفاوت در ایجاد تغییرات فرهنگی و به ویژه اصلاحات اخلاقی خواهیم پرداخت.
2 - 3. رویكردی متفاوت در اصلاحات فرهنگی همانگونه كه گفته شد: در رویكرد غالب، جامعه هدف تغییر فرهنگی، به مثابه جمعی از افراد نگریسته میشود بنابراین برای تغییر در رفتار آنها، از ابزارهایی با فراگیری عام استفاده میشود. در بازاریابی تغییرات اجتماعی در مقابل بازاریابی هدف تفكیك نشده، كه از تأثیرگذاری چندانی برخوردار نیست، رویكرد قسمتبندی بازار، وجود دارد (اندریسن، 1384، 213).
اندیشه قسمتبندی بازار یعنی تقسیم جمعیتهای هدف به مجموعههای فرعی، سپس بازاریاب اجتماعی با برخی از (یا همه) این بخشها برخوردهای متفاوتی دارد، و راهبردهای متفاوتی برای تغییر رفتار آنها به كار میگیرد (اندریسن، 1384، 213).
بر مبنای دیدگاه قسمتبندی بازار، و با توجه به واقعیت فرهنگ سازمانی و ابزارهای تغییر آن، رویكرد متفاوتی را برای تحقق هدف فرهنگی گسترش اخلاقیات در جامعه ارایه مینماییم: در این رویكرد، جامعه به سازمانهای تشكیل دهندهاش افراز میشود؛ وزارتخانهها، نهادها، شركتها، دانشگاهها، مدارس و...، سپس در هر یك از این سازمانها، با استفاده از ابزارهای مدیریتی و سازمانی، اخلاق حرفهای كاركنان و اعضا، به عنوان بخشی از فرهنگ سازمانی، در جهت مطلوب، حركت داده میشود. به عبارت دیگر به جای آنكه جرم بزرگ، یعنی كل جامعه حركت داده شود، آن را به جرمهای كوچكتر شكسته، سپس هر یك از این جرمهای كوچك حركت داده میشود. در سطرهای بعدی تعریفی از اخلاق حرفهای ارایه مینماییم.
2 - 4. اخلاق حرفه ای چیست؟ مراد از اخلاق حرفهای، مسئولیت اخلاقی فرد از منظر شغل است. یك پزشك به عنوان شخص حقیقی مسئولیت اخلاقی دارد. مسئولیتهای اخلاقی او برخاسته از شغلی است كه بر دوش گرفته است، به گونهای كه اگر شغل دیگری میپذیرفت، مسئولیتهای اخلاقی وی تغییر میكرد. هر شغلی به اقتضای حرفهای، مسئولیتهای اخلاقی ویژهای میآفریند. اخلاق در این مفهوم شغلوابسته است كه بر حسب تنوع مشاغل، محتاج اخلاقیات ویژه هستیم: اخلاق پزشكان، اخلاق معلمان، اخلاق مدیران، اخلاق سرپرستان، اخلاق وكلا، اخلاق قضات، اخلاق رزمندگان، اخلاق محققان، اخلاق خبرنگاران، اخلاق تجار و... (فرامرز قراملكی، 1385، 102).
اما چگونه میتوان اخلاق حرفهای را در سازمانها جاری و ساری كرد. یكی از ابزارهای بسیار رایج برای این موضوع، كدهای رفتاری است. 3. كدهای رفتاری، ابزار سازمانی تعالی اخلاق حرفهای یكی از ابزارهای سازمانی برای تحقق اخلاق حرفهای، كه اكنون در بسیاری از كشورهای دنیا مرسوم شده است، همانگونه كه در یكی از روشهای تغییر فرهنگ سازمانی به نام شئونات معنوی گفته شد، تدوین، آموزش، اعمال و نظارت بر پیروی از كدها و استانداردهای رفتاری است. ابتدا كدهای رفتاری و ویژگیهای آن را بیان میكنیم،
سپس، نمونهای از این كدها را ارایه خواهیم داد.
3 - 1. كدهای رفتاری و ویژگیهای آنها مدیرانی كه از دغدغههای اخلاقی برخوردار بودهاند، همت خود را صرف تهیه فهرستی از بایدها و نبایدهای رفتاری كردهاند. رعایت این بایدها و نبایدها ضامن ارزشمند و فضیلتآمیز بودن رفتار صاحبان حرفه و شاغلان، در آن كسب و كار است. این بایدها و نبایدها، الگوی رفتار ارتباطی افراد بنگاه (سازمان) را با یكدیگر و نیز با مشتری، ارباب رجوع و سایر افراد ذینفع (در موقعیتهای مختلف) ترسیم میكند.
فهرست الزامات و تعهدات اخلاقی كه به صورت بایدها و نبایدها تدوین میشود، غالباً كدهای رفتاری و یا آییننامههای اخلاقی نامیده میشوند. (فرامرز قراملكی، 1385، 148) كدهای رفتاری غالباً بیان رسمی ارزشهای سازمانی درباره موضوعات اخلاقی و اجتماعی معین میباشند. كدها معیار صحت رفتارهای حرفهای در موقعیتهای مختلف را بیان كرده، و معین میكنند آیا در اخلاق حرفهای سرپیچی كرده یا تخلف صورت گرفته یا خیر؟ و اگر صورت گرفته چه مجازاتی باید اعمال شود؟ (http://en.wikipedia.org/wiki/ethical_code) این امر ویژگی مهم كدهای رفتاری است كه تنها به بیان اصول و كلیات اخلاقی بسنده نكرده، در هر شغلی دقیقاً رفتارهای درست و نادرست را تعیین میكنند، به گونهای كه در تشخیص رفتار غیراخلاقی ابهام چندانی باقی نمیماند.
این ویژگی امكان نظارت بر رفتار حرفهای كاركنان سازمانها را فراهم میسازد و این نظارت، چه در سطح فراسازمانی و چه درونسازمانی، در دنیا انجام میشود. برخی كدهای رفتاری توسط نهادهای حكومتی (یا شبه حكومتی) برای مجوز دادن به یك حرفه انتشار یافته، ترویج میشوند كه عدمپیروی از آنها موجب مجازاتهایی مانند لغو مجوز میشود. برخی كدها، درون سازمان اعمال میشوند كه تخطی از آنها، برای فرد خاطی مجازاتهای سازمانی به همراه دارد؛ مانند مجازاتهای پولی، اخراج و لغو قراردادها یا احكام استخدامی. البته برخی اعمال خلاف كدهای رفتاری، ممكن است قوانین و مقررات را نقض كنند كه توسط نهادهای حكومتی مربوطه مجازات میشوند.
(http://en.wikipedia.org/wiki/ethical_code) 3 - 1 - 1. كدهای رفتاری دانشگاه كالیفرنیا منشور اخلاقی دانشگاه كالیفرنیا مشتمل بر دو بخش اساسی به اصول اخلاقی و رفتارهای غیرقابلپذیرش (و یا همان كدهای رفتاری) مبتنی بر اصول مزبور، است. فهرست مسئولیتهای دانشكدهای، اصول اخلاقی و گونههای رفتار غیرقابلپذیرش به چند دسته تقسیم شدهاند:
الف) استادان، تدریس و دانشجویان،
ب) دانشگاه
ج) تحقیق
د) همكاران.
برای رعایت اختصار، تنها اصول و كدهای رفتاری مربوط به دو بند اول، برای آشنا شدن ذهن خواننده، نقل میشوند: الف) استادان، تدریس و دانشجویان اصول اخلاقی: "استادان به عنوان معلم، تكاپوی آزادانه برای یادگیری را در دانشجویان تشویق میكنند. آنها پیش از دانشجویان خود، بالاترین استانداردهای دانشمندانه در رشته خود را كسب كردهاند. استادان نسبت به دانشجویان به عنوان شخص احترام گذاشته به نقش هدایتگر فكری و مشاورهای خویش وفادار میمانند. استادان تمامی تلاش خود را صرف پرورش رفتار آكادمیك صادقانه (در دانشجو) میكنند و كوشش دارند تا ارزیابی آنها به طور قابل اطمینان شایستگی واقعی دانشجو را منعكس سازد.
آنها برای طبیعت محرمانگی رابطه میان استاد و دانشجو احترام قائلند. آنها از هر گونه رابطه استثمارگرانه، آزار و اذیت یا رفتار تبعیضآمیز با دانشجویان پرهیز میكنند. آنها به هر نوع مساعدت قابلتوجه علمی یا پژوهشی، از سوی دانشجویان اعتراف و از آزادی علمی دانشجویان حمایت میكنند. " كدهای رفتاری (رفتارهای غیرقابل پذیرش) : 1. كوتاهی در انجام مسئولیتهای آموزشی، شامل:
الف) عدمارتباط حجم قابل توجهی از مواد آموزشی، به درس مربوطه،
ب) كوتاهی قابلتوجه و بیدلیل نسبت به قوانین دانشكده در هدایت كلاسها، رعایت ساعات اداری یا برگزاری آزمون در زمان مقرر،
ج) ارزیابی كار دانشجو بر اساس معیارهایی كه به طور مستقیم كارایی دانشجو را منعكس نمیسازد.
2. تبعیض و آزار و اذیت دانشجویان به دلیل گرایش سیاسی، یا به دلایلی مانند نژاد، دین، جنسیت، قومیت، ملیت، تبار و دودمان و یا داشتن محدودیتهایی از ناحیه قانونی یا مقررات دانشگاهی و یا به دلیل سن یا به هر دلیل سلیقهای یا شخصی.
3. استفاده از موقعیت یا قدرت خود در دانشكده برای اعمال نفوذ در ارزیابی و داوری پیرامون دانشجو یا فراهم كردن موجبات آزار و اذیت دانشجو به دلایل سلیقهای یا شخصی.
4. واردشدن عضوی از دانشكده در یك رابطه عاشقانه یا جنسی با دانشجو، كه این عضو در زمان حال و یا به احتمال زیاد در آینده به هر گونه نسبت به این دانشجو مسئولیت آكادمیك (مسئولیت آموزشی، ارزیابیكننده یا راهنما) داشته باشد.
ب) دانشگاه اصول اخلاقی: "به عنوان عضوی از نهاد علمی، استادان بالاتر از هر چیز، در پی مؤثر بودن در نقش معلم و محقق هستند. استادان مقررات دانشگاه را به شرطی كه آزادی علمی آنها را محدود نكند رعایت میكنند، اما حق نقد و تجدیدنظر در این مقررات را برای خود محفوظ می دارند. اساتید به مسئولیتهای بزرگتر خود در دانشگاه توجه داشته، شغل بیرون از دانشگاه را با این مسئولیت تنظیم میكنند. " كدهای رفتاری (رفتارهای غیرقابل پذیرش) :
1. قطع عمدی فعالیتهایی كه با حمایت یا اجازه دانشگاه انجام میشود.
2. استفاده غیرمجاز از منابع و امكانات دانشگاه در اندازه قابلتوجه برای مقاصد شخصی، تجاری، سیاسی یا مذهبی.
3. توقیف اجباری، تهدید به آسیب بدنی، یا آزار و اذیت فرد دیگری از دانشگاه، كه در كارایی او در انجام فعالیتهای دانشگاه تأثیر منفی میگذارد. 4. تخلف جدی از سیاستهای دانشگاه كه حاكم بر رفتار حرفهای دانشكده است، از جمله: سیاستهای مربوط به تحقیق، فعالیتهای حرفهای بیرون از دانشگاه، تضاد در تعهدات (درون و بیرون دانشگاه) و تخلف در محل كار.
3 - 1 - 2. كدهای رفتاری مهندسان همچنین انجمن ملی مهندسان، سند كدهای رفتاری برای مهندسان تعریف كرده است. مهندسان تأثیری مستقیم و حیاتی بر كیفیت زندگی تمام مردم دارند. به همین دلیل خدماتی كه مهندسان ارایه میكنند نیازمند درستكاری، بیطرفی، انصاف، عدالت و نیز رعایت بالاترین استانداردهای اخلاق حرفهای است. از جمله اصول اخلاقی مندرج در این سند، این است كه:
1. امنیت، سلامتی و رفاه مردم میبایستی مهمترین مسئله برای مهندسان باشد.
2. خدماتی كه ارایه میدهند، باید در حوزه تخصصی آنها قرار گیرد.
3. مسایل را برای مشتریان خویش به طور عینی و صادقانه بیان كنند.
4. مهندس برای هر كارفرما یا مشتری، باید به عنوان فردی وفادار و قابل اعتماد عمل كند.
5. از فریبكاری بپرهیزد.
6. رفتارها و تعاملات خویش را در مسیری شرافتمندانه، مسئولانه، اخلاقی و قانونی پیش ببرند تا احترام، خوشنامی و سودمندی حرفه را افزایش دهند. برخی از كدهای رفتاری كه بر مبنای این اصول نوشته شدهاند،شامل:
1. اگر مهندس متوجه شرایط خطرساز برای زندگی یا اموال مشتری خود شود، باید به او اطلاع دهد (مربوط به اصل 1)
2. مهندس نباید سند یا نقشهای را امضا كند كه در آن تخصص اندكی دارد و یا آنكه تحت نظارت او تهیه نشده است (مربوط به اصل 2).
3. مهندس هنگامی اسناد مربوط به یك پروژه را امضا كند كه كیفیت هر بخش از پروژه توسط مهندس متخصص حوزه مربوطه تأیید شده باشد (مربوط به اصل 2).
4. مهندس نكات فنی لازم مبتنی بر مستندات و اطلاعات دقیق را باید به زبانی ساده و غیرفنی به مشتریان بگوید (مربوط به اصل 3).
5. مهندسی كه در یك شركت خصوصی كار می كند و همزمان به عنوان مشاور یا كارمند در نهادی حكومتی یا شبه حكومتی فعالیت دارد، نباید در تصمیمگیریهای مربوط به پروژههایی كه توسط شركت خصوصی آنها برای همان نهاد حكومتی انجام میشود، مشاركت كند (مربوط به اصل 4).
6. مهندس نباید كیفیت كار خویش را تحریف كند یا نباید اجازه دهد كیفیت كار او یا همكارانش را بد جلوه دهند. آنها نباید مسئولیت خود را در پروژهای كه پیشتر انجام شده است، كمتر یا بیشتر از میزان واقعی جلوه دهند. حتی در بروشورهای تبلیغاتی نیز نباید تواناییهای خود و همكاران را تحریف كرده و كم و زیاد جلوه دهند (مربوط به اصل 5)
7. مهندس نباید برای به دست آوردن پروژه های بیشتر و ارتقای حرفهای، شهرت و تخصص مهندسان دیگر را با روشهای غیراخلاقی مورد پرسش قرار دهد ببرد و اگر معتقد است رفتارهایی برخلاف اخلاق حرفهای از آنها سر زده، به مراجع قانونی مناسب اطلاع دهد (مربوط به اصل 6).
3 - 2. تأثیر كدهای رفتاری بر اخلاق حرفهای كاركنان در سال 1994 در آمریكا پیمایشی ملی دربــاره اخلاق حرفهای در میــان كاركنان و مدیران تعــداد زیــادی از صنایع مختلف، توسط مركز منابع اخلاقی (resource ethics center) انجام شد. در این پژوهش نگرش پاسخگویان نسبت به موضوعات اخلاقی و برنامه های اخلاقی شركت آنها، مورد سنجش قرار گرفت. پاسخگویان به دو دسته تقسیم شدند: دستهای كه در شركت آنها برنامههای اخلاقی وجود نداشت؛ نه كدهای رفتاری داشتند، نه آموزش اخلاق و نه دفتر اخلاق، و دستهای دیگر: كه شركتهای آنها برنامههای جامع اخلاقی، یعنی كدهای رفتاری، آموزش اخلاق و دفتر اخلاقی، داشتند. (www.ethics.org) بر اساس یافتههای به دست آمده این پژوهش، میان دو گروه، تفاوت فاحشی وجود داشت. رفتار حرفهای كاركنان شركتهایی كه برنامههای اخلاق را اجرا كرده بودند، نسبت به دسته اول بسیار اخلاقیتر بود.
ارزیابی كاركنان این شركتها درباره اخلاق همكاران، مدیران و حتی خود آنها مثبتتر بود. (www.ethics.org) 4. سهم اصلاح اخلاق حرفهای در تعالی اخلاق جامعه جمعیت زیادی از كشور، عضو یك سازمان دولتی و یا شركت خصوصی، دانشگاه و یا مدرسه هستند.
در ایران اگر تنها شاغلان را به حساب آوریم، آمارها نشان میدهند كه جمعیت شاغل كشور، حدود 20 میلیون نفر میباشند. اگر با استفاده از ابزارهای سازمانی موجود، اخلاق حرفهای در میان شاغلان جامعه جاری شود، این به معنای آن است كه نزدیك به یك سوم جامعه به سمت اخلاقیشدن حركت كرده است. از سوی دیگر، هنگامی كه رفتارهای مثبت حرفهای در افراد ملكه شده و تبدیل به عادت بدل شوند، بخشی از این رفتارها به محیط بیرون و خانواده نیز برده میشود. از این رو، استفاده از كدهای رفتاری نه تنها موجب اصلاح اخلاق حرفهای، بلكه موجب تعالی اخلاق افراد در حوزههای دیگر نیز میشود. علاوه بر این میبایستی تأثیر بهبود اخلاق شاغلان را بر رفتارها و اخلاق خانواده ایشان اضافه كرد، كه این موضوع بر دایره جمعیتی تأثیر كدهای رفتاری میافزاید.
بنابراین میتوان به این نتیجه رسید كه كدهای رفتاری و اجرای درست آنها در میان شاغلان سازمانها و شركتهای گوناگون میتواند تأثیری گسترده بر اخلاق جامعه بگذارد و بخش قابل توجهی از جمعیت را به سوی تعالی اخلاقی بكشاند. نتیجه گیری به نظر نگارنده رویكرد فعلی به تغییرات اجتماعی رویكردی كلنگر بوده كه همه جامعه را با هم و یكجا هدف قرار میدهد، بنابراین از تأثیرگذاری چندانی برخوردار نبوده است.
در رویكردی دیگر میتوان جامعه هدف را به سازمانهای مختلف افراز كرده، در هر سازمان، با استفاده از تدوین، آموزش، اعمال و نظارت بر رعایت كدهای رفتاری، سطح اخلاق حرفهای را در میان مشاغل مختلف بالا برد. رعایت اخلاق حرفهای توسط شاغلان، به معنای حركت به سوی تعالی اخلاقی در بخش قابل توجهی از جامعه است.
از این رو، با توجه به آنكه ابزارهای سازمانی در دست مدیران سازمانهای مختلف موجود و در دسترس است، امروزه تحقق اخلاق حرفهای در كشور ما، هدفی كاملاً دستیافتنی است، بنابراین میتوان همین امروز و با همین امكانات موجود، گسترش اخلاق حرفهای را با استفاده از كدهای رفتاری آغاز كرد. به همین دلیل با توجه به اهمیت و جایگاه كدهای رفتاری در اصلاح اخلاقی و فرهنگی جامعه و نیز با توجه به امكانپذیری و در دسترس بودن، میتوان كدهای رفتاری را گام نخست مهندسی فرهنگی كشور به شمار آورد.
منابع آلن، اندریسن، بازاریابی تغییرات اجتماعی؛ تغییر رفتار برای ارتقای بهداشت، توسعه اجتماعی و محیط زیست. ترجمة بلیغ، ناصر، جوادی یگانه، محمدرضا و عباسی لاخانی، مهدی. دفتر پژوهشهای رادیو، تهران، 1384.
ریچارد ال، دفت، مبانی تئوری و طراحی سازمان. ترجمع پارساییان، علی و اعرابی، سید محمد. دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران، 1381.
محمد علی، طوسی، فرهنگ سازمانی. مركز آموزش مدیریت دولتی، تهران، 1372.
ادگار، شاین، فرهنگ سازمانی. فرا، ناشر مدیریت فردا، تهران، 1383.
احد، فرامرز قراملكی، اخلاق حرفهای. نشر مجنون، قم، 1385. 10. قرشی، محمد بن محمد بن احمد «ابن اخوه» (1347) معالم القربقه فی احكام الحسبه؛ آیین شهرداری در قرن هفتم. ترجمه شعار، جعفر. انتشارات بنیاد فرهنگ ایران. .............................................. منبع: ماه نامه تدبیر - شماره 193