داستان و حکایت
یک پیرمرد بازنشسته، خانه جدیدی در نزدیکی یک دبیرستان خرید. یکی دو هفته اول همه چیز به خوبی و در آرامش پیش می رفت تا این که مدرسه ها باز شد. در اولین روز مدرسه، پس از تعطیلی کلاسها سه تا پسربچه در خیابان راه افتادند و در حالی که بلند بلند با هم حرف می زدند، هر چیزی که در خیابان افتاده بود را شوت می کردند و سروصداى عجیبی راه انداختند. این کار هر روز تکرار می شد و آسایش پیرمرد کاملاً مختل شده بود. این بود که تصمیم گرفت کاری بکند.
روز بعد که مدرسه تعطیل شد، دنبال بچه ها رفت و آنها را صدا کرد و به آنها گفت: «بچه ها شما خیلی بامزه هستید و من از این که می بینم شما اینقدر نشاط جوانی دارید خیلی خوشحالم. منهم که به سن شما بودم همین کار را می کردم. حالا می خواهم لطفی در حق من بکنید. من روزی ۱۰۰۰ تومن به هر کدام از شما می دهم که بیائید اینجا و همین کارها را بکنید.»
بچه ها خوشحال شدند و به کارشان ادامه دادند. تا آن که چند روز بعد، پیرمرد دوباره به سراغشان آمد و گفت: ببینید بچه ها متأسفانه در محاسبه حقوق بازنشستگی من اشتباه شده و من نمی تونم روزی ۱۰۰ تومن بیشتر بهتون بدم. از نظر شما اشکالی نداره؟
بچه ها گفتند: «۱۰۰ تومن؟ اگه فکر می کنی ما به خاطر روزی فقط ۱۰۰ تومن حاضریم اینهمه بطری نوشابه و چیزهای دیگه رو شوت کنیم، کورخوندی. ما نیستیم.» و از آن پس پیرمرد با آرامش در خانه جدیدش به زندگی ادامه داد.
منبع:روزشادی
يکشنبه 28/9/1389 - 17:27
خواص خوراکی ها
گیاهخوارها ارادت خاصی به سویا دارند ؛ چراکه میزان پروتئین در این محصول غذایی بسیار بالاست ؛ اما حتی اگر از مقوله گیاهخواری حرفی نزنیم ، بسیاری از متخصصان تغذیه پروتئین های گیاهی را بر حیوانی ترجیح می دهند و سویا به عنوان یک منبع بزرگ پروتئین گیاهی تا حد بسیار زیادی مورد توجه آنهاست. اما تا امروز در کشور خودمان محصولات کمی از سویا دیده ایم.
روغنهای گیاهی و پروتئین سویا که در تهیه بسیاری از غذاها به ما کمک می کنند، بتازگی موج بزرگی از مصرف دیگر محصولات سویا، بویژه محصولات لبنی در جریان است.
بسیاری از ما می خواهیم بدانیم شیر سویا دقیقا چیست و مصرف آن چه منفعتی برای بدن دارد. آیا پنیر سویا با پنیر معمولی متفاوت است؟ این محصولات از کجا آمده اند و هزاران پرسش دیگر. برای یافتن پاسخ این پرسشها پای صحبت چند متخصص صنایع غذایی در آخرین کنگره سراسری صنایع غذایی ایران نشسته ایم.فرآورده های لبنی سویا شامل شیر سویا، پنیر سویا، ماست سویا و بستنی سویا این روزها کم کم در میان تولیدکنندگان و مردم جا باز می کنند. اما برای همه ما پرسش است که شیر سویا دقیقا چیست؟ آیا نوشیدن این شیر چند درصد از نیاز بدن ما را فراهم می کند؟ یکی از مهمترین فرآورده های لبنی سویا، نوشیدنی شبیه شیر و معروف به شیر سویا، شیر نباتی یا فوچانگ است و سویا یکی از غنی ترین منابع پروتئینی گیاهی است و مقدار پروتئین آن حدودا به ۴۰ ۴۵ درصد می رسد. برای تولید یک لیتر شیر سویا به ۸۰گرم سویا نیاز است که این مقدار حدود ۳۵ گرم پروتئین دارد. در نتیجه ، یک لیتر شیر سویا، حدودا نصف نیاز انسان ۷۰ کیلوگرمی و کل نیاز یک کودک ۱۵ تا ۳۰ کیلوگرمی را به پروتئین تامین و در حدود ۴۰۰تا ۵۰۰کیلوکالری انرژی مورد نیاز بدن را برآورده می کند.
روغن یکی دیگر از مواد مغذی شیر سویا است که علاوه بر ایجاد طعم مطلوب در شیر سویا، فاقد کلسترول هم هست.متخصصان تغذیه معتقدند رژیم غذایی براساس پروتئین گیاهی عمدتا از پروتئین حیوانی برای تندرستی انسان بهتر است. شیر سویا حدود ۶۰ تا ۹۰ درصد ارزش غذایی شیر گاو را داراست و با افزودن مقدار کمی متیونین به شیر سویا می توان ارزش غذایی آن را معادل باارزش غذایی شیر گاو کرد. ماده اولیه شیر سویا، دانه کامل سویا، آرد سویا و یا ایزوله سویاست.
● سویا به عنوان یک منبع بزرگ پروتئین گیاهی مورد توجه دانشمندان است.امروزه شیر سویا علاوه بر تغذیه نوزادان ، برای افرادی که به شیر گاو حساسیت دارند و یا افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند نیز توصیه می شود. تولید شیر سویای خوش طعم و مغذی برای مصارف انسانی با خرد کردن سویا در آب ممکن می شود، اما برخی ویژگی ها هم باید در طول تولید آن کنترل شوند. عواملی مثل شستشو و پوست گیری بدون آسیب رساندن به سویا، تخریب آنزیم های لیپواکسیداز که باعث بدطعمی می شوند، حفظ نسبت پروتئین بالا، جداسازی بوی نامطلوب و جداسازی مواد جامد قابل رسوب.
ـ مهندس حبیب الله میرزایی ، متخصص صنایع غذایی می گوید: هر سازمانی که به فکر تولید میزان بالای شیر سویاست ، باید برآوردی از انواع سویای در دسترس تهیه کند تا آنهایی را که برای تولید شیر سویای با رنگ و بو و ظرفیت پروتئین بالا، مواد جامد و چربی بهتر مناسبند، انتخاب کند. این ویژگی ها از یک گونه سویا تا گونه های دیگر بسیار گسترده هستند، سویاهای دانه درشت ، معمولا شیر سویای عالی تولید می کنند و سویاهایی که دانه بندی بزرگی دارند، به عنوان نوع برتر قابل توجه هستند.
● علل کاهش کیفیت سویا:ابتدایی ترین علت کاهش کیفیت سویاهای انبار شده ، قارچها و حشرات هستند. این دو با رطوبت بالا، دمای بالا و وجود سویاهای صدمه دیده و ذرات خارجی حمایت می شوند. با توجه به این مساله کنترل رطوبت در هنگام انبارداری خیلی اهمیت می یابد. مهندس یحیی مقصودلو می گوید: سویاهای تجاری مقادیر زیادی ذرات خارجی مثل گرد و خاک و سنگ دارند و برای تولید شیر سویای باکیفیت بالا، جداسازی این ذرات خارجی ضروری است.
همان طور که دفع سویاهای آسیب دیده از زمان تهیه تا تولید شیر سویا در کارخانه مهم است ، اما این که چرا این عمل ضروری است به آنزیم لیپواکسیداز برمی گردد. این آنزیم روی اسیدهای چرب در بافت سلولی سویای آسیب دیده فعالیت می کند و ترکیباتی را با عطر لوبیا تولید می کند. به دنبال موفقیت تجاری شیر سویا، محصولات لبنی مشابه بر پایه شیر سویا یا مخلوطی از سویا و شیر گاو به وجود آمده است.شیر سویا وقتی به وسیله تخمیر اسید لاکتیک طبیعی یا با افزودن اسید، ترش یا اسیدی می شود، حالت دلمه می گیرد. جالب این که ماست سویا را هم با تنظیم دقیق اسیدسازی و تولید ژلاتین شبیه فرآورده های لبنی تولید می کنند. با توجه به این که شیر سویا لاکتوز ندارد، کشتهای میکروبی اسید لاکتیک طبیعی که در صنعت لبنیات استفاده می شود، شیر سویا را تخمیر نمی کند و این خود مشکلی است که با افزودن لاکتوز، جبران می شود.مهندس پریا خشایار، متخصص صنایع غذایی می گوید: راه دیگر برای تولید شیر سویای لاکتوزدار که در مرحله تحقیق و پیشرفت است ، از طریق مهندسی ژنتیک است یعنی تولید و استفاده از گونه های باکتری که کربوهیدرات های طبیعی شیر سویا را تخمیر می کنند و اسید لاکتیک تولید می کنند. امروزه ماستهای سویا با کیفیت قابل قبول در کشورهای مختلف در دسترس است.
● شیر سویای قدیمی و جدید:شیر سویا با توجه به ترکیبات مورد استفاده در آن طبقه بندی می شود.در شیر سویای قدیمی که به وسیله شیره استخراج شده از سویاهای کامل و سالم درست می شود، لوبیا و آب به نسبت یک به کار می روند و تقریبا شامل ۴درصد پروتئین هستند. شکل لبنی شیر سویا که فرمول آنها به گونه ای است که ترکیبات آن تقریبا مشابه شیر لبنی است و نسبت سویا به آب یک و محتوای پروتئین آن ۳.۵ درصد است. این نوع کمی شیرین شده است و به محتوای آنها روغن و نمک اضافه شده و ممکن است طعم دهنده ای مشابه شیر هم به آن اضافه شود. گاهی هم با شیرین کردن یا طعم دار کردن شیر با شکلات یا قهوه ، طعم تلخی و تندی بی طعمی آن را می پوشانند.
▪ نحوه تولید:در پوست سویا باکتری های خاکزی وجود دارند، به همین دلیل باید برای کاهش باکتری ها در شیر سویا، از پوست جدا شوند که این کار باعث ایجاد طعم بهتر و زمان نگهداری بیشتر می شود. پوست سویا پلی ساکاریدهایی دارد که باید برای ممانعت از ایجاد بدطعمی و مشکلات تولید در زمان جوشیدن ، جدا شوند. معمولا سویای پوست گیری شده ، شیر سویای سفید، دلچسب و اشتهاآور تولید می کند. در مرحله جداسازی فیبر هم برای جلوگیری از گچی شدن و به دست آوردن احساس دهانی خوب در شیر سویا فیبر غیرمحلول ، صاف شده و دور ریخته می شود. برای جداسازی بوهای نامطبوع ناخواسته و فرار شیر سویا با خلائ تصفیه و یا با روش نیم جوشاندن در بوگیر هواگیری می شود. یکی از کلیدهای گسترش رضایت از شیر سویا، در نظر گرفتن فرمولاسیونی است که در آن از شیرین کننده ها و انواع طعم دهنده ها بسته به نوع و مقدار مناسب برای طعمهای محلی استفاده می شود. در مراحلی هم به شیر سویا، روغن اضافه می کنند تا احساس دهانی مطلوب و مناسب شیر را ایجاد کند ضمن این که مقدار کالری آن هم افزایش می یابد.
منبع: راسخون
يکشنبه 28/9/1389 - 17:10
خواص خوراکی ها
زیتون، نقرس و رماتیسم را درمان می کند. برگ زیتون درمان کننده فشار خون و زخم های عفونی است. شرابه ای قندی به نام مان زیتون از ساقه این درخت ترشح می شود که مصرف خوراکی دارد. پوست و برگ درخت زیتون دارای خاصیت تب بر می باشد. همچنین برگ زیتون حاوی گلیکوزید، مواد قندی، مواد تلخ، کلروفیل، اسید گالیک، تانن، موم و مانیت می باشد.
روغن زیتون سلامت شریان ها را تأمین می کند. کلسترول بد (LDL) را کاهش می دهد. مانع رسوب پلاک ها در جدار شریان و در نتیجه مانع تنگ شدن شریان ها می شود، قند خون را تنظیم می کند، آنتی اکسیدانی قوی است و برای کاهش ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی مؤثر می باشد.
روغن زیتون سوزش و درد ناشی از سوختگی را تسکین داده، از بروز تاول جلوگیری می کند. کمپرس پوست در مورد آفتاب زدگی، سرمازدگی، گزش مار و حشرات با روغن زیتون سبب تسکین درد و سوزش و التیام می شود. همچنین ماساژ پوست با روغن زیتون تعرق زیاد را کاهش می دهد. این در حالی است که ماساژ سر با روغن زیتون سبب تقویت پوست و مو گشته، شوره سر را برطرف می سازد. چند قطره روغن زیتون سریعاً خارش و سوزش چشم را تسکین داده و آبریزش چشم را برطرف ساخته و قوه بینایی را تقویت می کند. مخلوط مساوی روغن زیتون و گلیسرین نیز نقش مفیدی در معالجه پوست پای ترک خورده دارد.
● نگهداری روغن زیتون:تخریب روغن زیتون از فروشگاه ها شروع می شود زیرا حرارت و نور بزرگ ترین دشمنان روغن زیتون هستند.
از خرید روغن هایی که در بطری یا بسته بندی های شفاف عرضه می شود یا در ویترین مغازه ها در معرض نور قرار دارند خودداری کنید. بعد از خرید در منزل، آن را در جای خنک و تاریک قرار دهید تا در معرض نور و حرارت نباشد.برای مثال روغن زیتون را در کمدهای پایین و دور از گرمای اجاق گاز نگهداری کنید و درب آن را بلافاصله بعد از مصرف محکم ببندید، زیرا روغن زیتون به شدت بو و مزه غذاهای دیگر را جذب می کند و در اثر تماس با اکسیژن هوا به شدت فاسد می شود. در صورتی که شما این مراقبت های ساده را انجام دهید روغن زیتون به مدت طولانی قابل نگهداری خواهد بود. خصوصیات مختلف این روغن در اثر گذشت زمان تغییر می کند، بنابراین روغن هایی را که بیشتر از ۲سال از تاریخ تولید آنها گذشته، خریداری نکنید.
اگر مایلید که از این روغن برای سرخ کردن استفاده کنید سعی کنید حتماً نوع تصفیه شده آن که نقطه دود بالایی دارد استفاده شود، زیرا به راحتی نمی سوزداگر برای سرخ کردن به درجه حرارت های بالا نیازمندید بهتر است از روغن مخصوص سرخ کردن استفاده کنید و بعد به آن روغن زیتون خالص بیافزایید و در این صورت مطمئن باشید که روغن زیتون تمام خواص خود را حفظ می کند. به شما توصیه می شود که این روغن را وارد رژیم غذایی روزانه تان کنید، زیرا این روغن جذب غذا نشده و غذا را ترد و خوشمزه تر می کند.
● آیا روغن زیتون ضرر نیز دارد؟روغن زیتون برای هیچ کس مضر نیست و همه افراد می توانند از آن استفاده کنند. فقط خورد میوه تازه و یاقوتی آن معده را سست می کند و ممکن است تهوع و استفراغ به دنبال داشته باشد. مصرف زیاد زیتون سبب لاغری، بی خوابی و اختلالات تنفسی می شود.
● چگونه یک روغن زیتون با کیفیت خوب را انتخاب کنید؟روغن را استشمام کنید. بایستی بوی تند زیتون احساس شود یا بطور جزئی بوی سیب یا سبزی داشته باشد.رنگ روغن زیتون را در نظر نگیرید. چرا؟ زیرا رنگ به آسانی می تواند تقلبی باشد. هر نوع از زیتون رنگ مخصوص خودش را دارد، علاوه بر این اگر برگ های زیادی همراه زیتون باشد روغن زیتون سبز رنگی به دست خواهد آمد که تولیدکنندگان به این عمل مبادرت می کنند.یک قاشق روغن را وارد دهان خود کنید و سپس هوا را از روی آن تنفس نمایید، بایستی مزه زیتون را داشته باشد یا ممکن است مزه هایی از قبیل مزه سیب، رازیانه یا یک گیاه علفی را احساس کنید که ایده آل است. اگر در دهان خود مزه فلزی (بوی حلبی) را احساس کنید این روغن ممکن است نامرغوب یا فاسد باشد.
روغن را در دهان خود چگونه احساس می کنید؟ در این آزمایش باید روغن طوری در دهان ریخته شود که سقف دهان را نپوشاند. روغن زیتون خوب از طریق حرکت در دهان تشخیص داده می شود. حرکت یک روغن نامرغوب بر روی زبان به کندی احساس می شود.منبع:راسخون
يکشنبه 28/9/1389 - 17:8
بیماری ها
کارشناس اداره غدد و متابولیسم وزارت بهداشت، نوروپاتی یا گرفتاری اعصاب را یکی از عوارض دیررس دیابت دانست که در این بیماران بسیار شایع است.
به گزارش مهر، دکتر شهین یاراحمدی افزود: یکی از عوارض دیررس بیماری دیابت، نوروپاتی یا گرفتاری اعصاب است که شیوع این عارضه در بیماران دیابتی بسیار شایع است و شدت نوروپاتی با سن، طول مدت ابتلا به دیابت و چگونگی کنترل قند خون ارتباط دارد.
وی با عنوان این مطلب که زخم پای دیابتی به چندین شکل در بیماران دیده میشود، گفت: شایعترین فرم آن به صورت گرفتاری حس در پا ظاهر میشود که ممکن است به صورت درد، سوزن سوزن شدن و یا مور مور شدن در پاها بروز نماید و یا به صورت از بین رفتن حس درد، حرارت و درک موقعیت پا تظاهر کند.
یاراحمدی با اشاره به اینکه آموزش در زمینه کنترل دیابت و زخم پای دیابتی بسیار حائز اهمیت است افزود: اگر بیماران دیابتی بحث آموزش را جدی بگیرند و چربی خون، فشارخون و بهداشت پاها را کنترل کنند دچار زخم پا نمیشوند.وی به بیماران دیابتی توصیه کرد: روزانه پاهای خود را از نظر وجود تاول، بریدگی، زخم، خراشیدگی یا ضایعات بین انگشتان بررسی کنند و پاهای خود را هر روز بشویند و بین انگشتان را به دقت خشک کنند همچنین در صورت خشکی پوست پاها، پس از شستشو و خشک کردن از کرم یا روغن نرم کننده استفاده کنند.
یاراحمدی تصریح کرد: افراد دیابتی هیچگاه نباید با پای برهنه راه روند زیرا به دلیل از کار افتادن عصبهای پایشان، درد را خوب حس نکرده و موجب زخم شدن پایشان میشود.
به گفته کارشناس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت، بیماران دیابتی در هنگام خرید کفش باید دقت کنند که کاملا اندازه باشد. مناسبترین کفش باید کف راحت داشته باشد و جلویش پهن باشد. زیرا باعث میشود جلوی پا و انگشتان از هم فاصله داشته باشند. کفش نوک تیز و پاشنه بلند بدترین نوع کفش برای افراد دیابتی محسوب میشود.
وی گفت: جورابهای کتانی یا نخی بهترین نوع جوراب برای افراد دیابتی است و توصیه نمیشود که از جورابهای پلاستیکی استفاده کنند همچنین کش جوراب نباید سفت باشد زیرا باعث تجمع آب و ورم پا و در نهایت ایجاد ضایعه میشود.یاراحمدی در پایان به بیماران دیابتی توصیه کرد: در صورت وجود یک ضایعه جدید، میخچه، قرمزی، تورم، درد پا یا هرگونه زخم یا تاول فوراً پزشک خود را آگاه کنند و تا زمان معاینه پاها را استراحت دهند.منبع:خبرگزاری مهر
يکشنبه 28/9/1389 - 17:5
تغذیه و تناسب اندام
آیا می دانید چه غذاهایی باعث می شوند که شما به سلامت همیشگی دسترسی داشته باشید؟
رژیم غذایی دیابتی ها بر اساس تحقیقات جدیدی طراحی شده است که در آن محققین دریافته اند که مواد مغذی معینی در غذاها وجود دارند که در تعدیل قند خون و کاهش وزن،نقش بسیار موثری دارند. فرانسیس.آر.کافمن،پزشک و مشاورکتاب " رژیم غذایی برای بیماران دیابتی " و رئیس مرکزمطالعه غدد ،دیابت و متابولیسم در بیمارستان کودکان لوس آنجلس می گوید:هنگامیکه این بیماران با دیگران غذا می خورند حتی اثر این نوع غذاها بیشتر هم می شود.این نکته بسیار حائز اهمیت است زیرا چربی اضافی به خصوص چربی دور شکم ایجاد التهاب در سلولها می کند و آنها را حتی در مقابل انسولین و کنترل قند خون مقاوم می سازد .
این چهار مواد مغذی که با چاقی مبارزه می کنند اگر با هم استفاده شوند به شما کمک می کنند تا کنترل قند خون و چربی را به دست بگیرید.
مبارز چاقی شماره 1 : کلسیم
دانشمندان دقیقاً نمی دانند که کلسیم چگونه چربی را می سوزاند – باربارا کوئین،مولف کتاب "رژیم غذایی برای بیماران دیابتی "می گوید:برخی معتقدند که کلسیم،اثرات تولید چربی را با یک هورمون استروئید به نام کالسیتریول کاهش می دهد.آنچه ما می دانیم این است که مصرف کلسیم در سوزاندن چربی جواب می دهد.طبق تحقیقات دانشگاه تنسی،افراد چاق که از رژیم کم کالری استفاده می کنند روزانه سه وعده مواد لبنی سرشار از کلسیم می خورند و 70% وزن و 64 % بیشتر از آنهایی که فقط یک بار در روز لبنیات می خوردند چربی بدن خود را از دست می دهند .
منابع غذایی کلسیم :
شیر بدون چربی و لبنیات کم چرب،اسفناج،کلم پیچ،کلم بروکلی و لوبیای سفید .
مبارز چاقی شماره 2 : ویتامین د
مطالعه ای از مرکز تحقیقاتی پزشکی انگلستان نشان داد که میزان کم ویتامین د در بدن خطر ابتلاء به دیابت نوع دوم را به اندازه ی 46% بالا می برد.کوئین می گوید : " محققان معتقدند که ویتامین د، التهاب سلولی ناشی از دیابت را از بین می برد.به علاوه،بدن شما برای جذب کلسیم به ویتامین د احتیاج دارد و این دو با هم به مبارزه با دیابت کمک می کنند
.طبق گزارش مطالعات سلامتی که بر روی 83000 زن انجام گرفت ، آنهایی که روزانه بیش از 1200 میلی گرم کلسیم و بیش از 800 آی یو ویتامین د مصرف می کردند 22% کمتر از کسانی دچار دیابت می شدند که کمتر از این مواد مغذی استفاده می کردند .در رژیم غذایی بیماران دیابتی ، روزانه 400 آی یو که شامل مولتی ویتامین و ویتامین د می شود سفارش شده .
منابع غذایی ویتامین د :
ماهی آزاد،ماهی خال مخالی (اسقومری)، ساردین و ماهی تن، غلات سبوس دار، شیر بدون چربی و پنیر سوئیسی .
مبارز چاقی شماره 3 : امگا 3
اطلاعات جدیدی که در مجله پزشکی تغذیه در امریکا منتشر شد نشان داد،زنانی که در رژیم غذایی خود امگا 3 مصرف می کردند یک و یک دوم پوند بیش از آنهایی که همان رژیم غذایی اما بدون امگا 3 را داشتند وزن کم کردند.کویین می گوید:این اسیدهای چرب سالم سرعت هضم غذا را پائین می آورند و باعث می شوند مدت طولانی تری احساس سیری کنید و کالری کمتری در طول روز مصرف کنید.همچنین امگا 3، التهاب سلولی که عامل عمده و خطرناکی برای ابتلاء به دیابت است را کمتر می کند و مقاومت در مقابل انسولین را بهبود می بخشد.
مبارز چاقی شماره 4 : فیبر
غذاهایی که فیبر بالایی دارند سرشاراز مواد مغذی هستند و کالری کمتری هم دارند.یعنی ترکیبی فوق العاده از مواد مغذی که درعین حال باعث کاهش وزن نیز می شود.طبق مطالعه ای که در دانشگاه مینسوتا انجام شد،افرادی که بیشتر از مواد غذایی فیبر دار استفاده می کردند ماهانه 2 تا 3 پوند بیشتر از کسانی که از فیبر کمتری در غذاهای خود مصرف می کردند وزن کم کردند . فیبر،هورمونهای کنترل کننده ی اشتها را آزاد می کند تا به کاهش وزن کمک کنند.علاوه بر آن،هر دو نوع فیبر محلول و غیر محلول به کنترل قند خون کمک می کنند.نوع محلول آن در آب حل نمی شود و در طول هضم غذا مانند یک ژله ضخیم باقی می ماند که می تواند باعث جذب کند کربوهیدرات و گلوکز در روده بشود.نوع غیر محلول آن غیر قابل حل در آب نیست. به صورت جامد باقی می ماند و در طول هضم غذا سریع حرکت می کند بنابراین روده فرصت کمی برای جذب کربوهیدرات دارد و قند خون ثابت می ماند.هنگامیکه محققین فنلاندی روی 40216 مرد و زن طی 10 سال تحقیق می کردند دریافتند افرادی که درصد بالایی از غلاتی که فیبر بالایی داشتند را می خوردند 61% کمتر به دیابت نوع دوم مبتلا می شدند .
منابع غذایی فیبر :
نان و غلات سبوس دار،برنج سبوس دار،آرد و سبوس جو دو سر ، سیب ، گلابی ، مرکبات ، هویج ، لوبیا و کنگر فرنگی .
منبع:همشهری
يکشنبه 28/9/1389 - 16:59
آموزش و تحقيقات
ماه کامل 21 دسامبر جدا از اینکه خود را به واسطه گرفتگی کامل از دیگر قرصهای ماه در سالها و ماه های گذشته جدا می کند، درست در روزی در آسمان ظاهر خواهد شد که در نیمکره شمالی انقلاب زمستانی و در نیمکره جنوبی انقلاب تابستانی رخ می دهد.
ماه کامل 21 دسامبر جدا از اینکه خود را به واسطه گرفتگی کامل از دیگر قرصهای ماه در سالها و ماه های گذشته جدا می کند، درست در روزی در آسمان ظاهر خواهد شد که در نیمکره شمالی انقلاب زمستانی و در نیمکره جنوبی انقلاب تابستانی رخ می دهد.
همزمانی وقوع ماه گرفتگی کامل و آغاز انقلاب زمستانی در نیمکره شمالی موجب شده تا در زمان وقوع ماه گرفتگی، زمین در تاریک ترین حالت خود در 456 سال گذشته درآید.
زمانی که در کوتاهترین روز سال ماه گرفتگی کاملی رخ دهد، سیاره زمین شاید در تاریک ترین حالت ممکن خود قرار بگیرد.ماه کامل 21 دسامبر جدا از اینکه خود را به واسطه گرفتگی کامل از دیگر قرصهای ماه در سالها و ماه های گذشته جدا می کند، درست در روزی در آسمان ظاهر خواهد شد که در نیمکره شمالی انقلاب زمستانی و در نیمکره جنوبی انقلاب تابستانی رخ می دهد.
انقلاب زمستانی در کوتاهترین روز سال نیمکره شمالی رخ می دهد و در عین حال آغاز رسمی فصل زمستان نیز به شمار می رود. در این روز خورشید در پایین ترین نقطه از آسمان قرار می گیرد زیرا قطب شمال سیاره زمین به واسطه چرخشهای محوری از خورشید فاصله گرفته است.
انطباق این دو پدیده با یکدیگر، طلوع ماه کامل و آغاز انقلاب زمستانی، هر چند وقت یکبار رخ می دهد، برای مثال 22 دسامبر 1999 و 21 دسامبر 1980 نیز زمین شاهد وقوع همزمان این دو پدیده بوده است.
با این همه پس از سال 2010، برای اینکه دوباره شاهد چنین همخوانی در طلوع ماه کامل و آغاز انقلاب زمستانی باشید باید مدت طولانی را در انتظار به سر ببرید، یعنی تا 21 دسامبر سال 2094! و جالب تر اینجاست که در آن سال نیز ماه کامل در پس سایه زمین دچار ماه گرفتگی کامل خواهد شد اما از نیمکره غربی قابل مشاهده نخواهد بود و اروپایی ها، آفریقایی ها و بیشتر بخشهای آسیا قادر خواهند بود این پدیده را مشاهده کنند.
بر اساس گزارش فاکس نیوز، پیش از 2010 نیز در سالهای 1638همزمانی تقریبی ماه گرفتگی و آغاز انقلاب زمستانی مشاهده شده است. تنها به یاد داشته باشید که این همزمانی رویدادها بر اساس گرینویچ محاسبه شده است و از این رو ساکنان آمریکا می توانند ماه گرفتگی را در 20 دسامبر 2010 مشاهده کنند.
خبرگزاری مهر
يکشنبه 28/9/1389 - 16:56
شعر و قطعات ادبی
دو چشم از گریه همچون ابر خسته/ ز دست صبر زینب، صبر خسته
مرحوم قیصر امینپور در روز دهم محرم سال 1381 در حسینیه مجمع منتظران شعری را در رثای حضرت زینب(سلام الله علیها) خواند كه هماكنون در خبرگزاری فارس منتشر میشود.
مرحوم قیصر امینپور در روز دهم محرم سال 1381 در حسینیه مجمع منتظران شعری را در رثای حضرت زینب(سلام الله علیها) خواند كه هماكنون در خبرگزاری فارس منتشر میشود.
دلش دریای صدها كهكشان صبر
غمش طوفان صدها آسمان ابر
دو چشم از گریه همچون ابر خسته
ز دست صبر ِزینب، صبر خسته
صدایش رنگ و بویی آشنا داشت
طنین ِموج آیات خدا داشت
زبانش ذوالفقاری صیقلی بود
صدا، آیینهی صوت علی بود
چه گوشی میكند باور شنیدن؟
خروشی این چنین مردانه از زن
به این پرسش نخواهد داد پاسخ
مگر اندیشهی اهل تناسخ:
حلول روح او، در جسم زینب
علی دیگری با اسم زینب
زنی عاشق، زنی اینگونه عاشق
زنی، پیغمبر ِقرآن ناطق
زنی، خون خدایی را پیامبر
زن و پیغمبری؟ الله اكبر!
منبع:خبرگزاری فارس
يکشنبه 28/9/1389 - 16:55
مهدویت
سپاه امام مهدی علیه السلام
(سپاهی را به سوی مدینه میفرستد و سپاه دیگری نیز به سوی مغرب (مراکش) میفرستد، در بغداد هفتاد هزار نفر میکشد و شکم 300 زن حامله را میشکافد و سپاهی را به سوی کوفه میفرستد و همه زن و مرد را گریان میسازد و تعداد زیادی را میکشد ... سپاهی را عازم مدینه میشود چون به وسط سرزمین بیدا میرسد جناب جبرئیل بانگ عظیمی بر آن میزند و احدی از آنها زنده نمیماند و همگی در کام زمین فرو میروند. فقط دو نفر بشیر نذیر که از شکر عقب ماندهاند زنده میمانند که جبرئیل بر آنها بانگ میزند، خداوند صورتهای آنها را به طرف عقب برمیگرداند، آنگاه نذیر به سوی سفیانی برمیگردد تا او را از سرنوشت لشکریان آگاه سازد). (34)
امام سجاد(ع) میفرمایند: (یخرج السفیانی بمئه و سبعین الفاً فینزل بحیره طبریه. و یسیر الیه المهدی (ع) ثم یواقعه هناک. و لا تکون ساعه حتی یهلک ا... اصحابه و لا یبقی الا هو وحده. فیاخذه المهدی (ع) فیذبحه تحت الشجره التی اعضانها مرلاه علی بحیره طبریه ثم یهلک مدینه دمشق). (35)
سفیانی با یکصد و هفتاد هزار جنگجو حرکت میکند و در کنار دریاچة طبریه فرود میآید و حضرت بقیه الله (ع) به سوی او حرکت میکند و در کنار دریاچة طبریه بر او میتازد و در کمتر از یک ساعت همه سپاهیانش هلاک میشوند و فقط شخص سفیانی باقی میماند. آنگاه حضرت مهدی او را دستگیر میکند و در کنار دریاچه طبریه در زیر درختی که شاخههایش به روی دریاچه بال گشوده سر میبرد و سپس شام را تحت تصرف خود درمیآورد.
مقابله اصلی سپاه حضرت با سفیانی پس از خسف بیدا آغاز میگردد. سپس با عقب نشینی سفیانی به سمت شام ، جنگ اصلی حضرت با او در منطقه شام و فلسطین رخ میدهد.
امام علی (ع) میفرمایند: (آنگاه مهدی با هزار مرکب به سوی قدس حرکت میکند. در شام، فلسطین، صور، عکا و غزه منزل میکند. آنگاه مهدی (ع) وارد بیت المقدس میشود). (36)
تصرف بیت المقدس هدف نهایی امام در مقابله با سفیانی میباشد و مهمترین رویارویی ایشان با وی در این منطقه است.
خراسانی
بنابر روایات، پس از شکلگیری فتنة سفیانی و گسترش آن، جریان مقاومت و مقابلة با آن در کل منطقه شکل میگیرد.
امام علی (ع) میفرمایند: (هنگامیکه سپاه سفیانی به سوی کوفه عزیمت میکند، سفیانی گروهی را به جستجوی اهل خراسان میفرستد که برای یاری حضرت مهدی (عج) خروج کردهاند. سپاه سفیانی با سپاه سید هاشمی در دروازة اصطخر روبرو میشوند، که مردی به نام شعیب بن صالح پرچمدار خراسانیهاست و پرچمهای سیاهی در دست دارند. نبرد سختی در میانشان پدید میآید که سرانجام صاحبان پرچمهای سیاه پیروز میشوند و سپاه سفیانی پا به فرار میگذارند. در آن هنگام مردم به دیدار حضرت مهدی (ع) مشتاقتر میشوند و به جستجوی او میپردازند. مهدی در آن هنگام در مکه ظهور میکند و پرچم رسول اکرم (ص) را در دست میگیرد.) (37)
در این روایات پس از اشاره به شکلگیری جریان سفیانی در شام و گسترش آن به منطقة خاورمیانه، به شکلگیری مقاومت منطقهای در مقابل او اشاره شده است. سفیانی در حرکت خود در منطقه، تلاش میکند بر جغرافیا، قدرت و سیاست منطقة خاورمیانه مسلط گردد. بدون شک اهمیت ژئوپلیتیک خاورمیانه و منابع آن بر سفیانی پوشیده نخواهد بود.سفیانی بعنوان یکی از دشمنان اصلی اهلبیت و امام مهدی (عج)،تحولات منطقهای را زیر نظر داشته و هدف اصلی آن مقابله با ظهور و انقلاب امام عصر میباشد، به همین دلیل تلاش دارد تا بر منطقة خاورمیانه که خواستگاه اولیة انقلاب حضرت میباشد، مسلط گردد و با ایشان مقابله نماید. همین سیاست را نیروهای آنگلوصهیون در منطقه دنبال مینمایند.
حرکت سفیانی برای مقابلة با آنها، گویای خطری است که سپاهیان سید خراسانی برای سفیانی ایجاد نمودهاند. در این روایت بیان شده است که قبل از حملة سفیانی به کوفه، سپاه سید خراسانی جهت یاری حضرت خروج نمودهاست، بنابر این یکی از راهبردهای ما برای مقابلة با سفیانی، ایجاد شرایط ظهور و مقابله با دشمنان حضرت، قبل از سلطة سفیانی بر منطقه میباشد.
در این روایت علاوه بر مطالب گذشته، اشاره میکند که در مقابلة میان سپاه سفیانی و سپاه سید خراسانی، سپاه خراسانی پیروز میگردد. این مطلب گویای این است که ما در تدارک و تجهیز سپاه خود، باید کاملاً جدی و عمیق کار نماییم. در واقع این روایت گویای این است که پیروزی نهائی بواسطة امداد الهی و تلاش ما حاصل میگردد، نه فقط بواسطة امداد الهی و عدم تلاش ما.
پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: (تخرج من خراسان رایات سود فلایردها شیء حتی تنصب بایلیاه یعنی بیت المقدس.) (38)
از خراسان پرچمهای سیاهی خارج میشوند که هیچ چیزی مانع آنها نمیشود. تا اینکه در ایلیا یعنی بیت المقدس استقرار مییابند.
پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: (فاذا غیرت سنتی یخرج ناصرهم من ارض یقال لها خراسان برایات سود فلایلقاهم احد الا هزموه و غلبوا علی ما ایدیهم حتی تقرب رایاتهم بیت المقدس.) (39)
آنگاه که سنت من تغییر کند، یاری کننده آنها از سرزمینی که به آن خراسان گفته میشود با پرچمهای سیاه قیام خواهد کرد. هیچ کس با آنها مواجهه نمیشود مگر آنکه او را شکست میدهند و بر هر چه در دست آنان است غلبه مییابند، تا آن که پرچمهای آنها به بیتالمقدس نزدیک میشود.
شکست ناپذیری و استقامت نیروهای ایرانی در حوادث آخرالزمان، از ویژگیهای مهم نیروهای ایرانی میباشد.
پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: (لا تزال طائفه من امتی یقاتلون علی ابواب بیت المقدس و ما حولها و علی ابواب الطالقان و ما حولها ظاهرین علی الحق لا یبالون من خذلهم و لا من نصرهم حتی یخرج الله کنزه من الطالقان فیحیی بهم دینه کما امیت من قبل.) (40)
همواره گروهی از امت من بر دروازههای بیت المقدس و اطراف آن و دروازههای طالقان و اطراف آن، در پشتیبانی از حق، مبارزه میکنند و به این که کسانی آنها را تنها گذارند و یا کمک کنند اهمیت نمیدهند، تا آن که خداوند گنج خود را از طالقان خارج سازد و دین خود را که پیش از آن مرده بود، به واسطه آنها زنده گرداند.
(و تقبل خیل السفیانی کالیل و السیل، فلا تمر بشیء الا اهلکته و هدمته، حتی یدخلون الکوفه، فیقتلون شیعه آل محمد، ثم یطلبون اهل خراسان فی کل وجه، و یخرج اهل خراسان فی طلب المهدی فیدعون الیه و ینصرونه.) (41)
سپاه سفیانی همانند شب و چونان سیل، پیش میروند و از هر آن چیزی که میگذرند آن را نابود و منهدم میکنند تا وارد کوفه شوند، در آن جا شیعیان آل محمد (ص) را میکشند و سپس از هر سو به دنبال اهل خراسان میگردند، مردم خراسان نیز در طلب مهدی (ع) بیرون میآیند و به سوی او دعوت میکنند و او را یاری مینمایند.
این روایات به شکلگیری جریان مقابله با سفیانی اشاره مینماید. این جریان مقاومت، باایجاد ژئوپلیتیک مقاومت در منطقه، در مقابل جریان سفیانی قرار میگیرند.
پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: (و السفیانی بالعراق یقاتل اهل المشرق .... یلتقی السفیانی و الرایات السود فیهم شاب من بنی هاشم کفه الیسری خال، و علی مقدمته رجل من بنی تمیم یقال له شعیب بن صالح بباب اصطخره.) (42)
و سفیانی در عراق با اهل مشرق میجنگد ... سفیانی و (اصحاب) پرچمهای سیاه بر دروازه استخر با هم روبرو میشوند، در میان (اصحاب پرچمهای سیاه) جوانی است از بنی هاشم که در دست چپش خالی است و پیشاپیش آنها مردی است از بنی تمیم که او را شعیب بن صالح میگویند.
در این روایت عراق را صحنه رویارویی نیروهای سفیانی با ایرانیان معرفی مینماید.
امام علی (ع) میفرمایند: (و ان لآل محمد بالطالقان لکنزاً سیظهره ا... اذا شاء دعاه حق یقومون باذن ا... فیدعون الی دین ا... .) (43)
برای آل محمد در طالقان گنجی است که هر گاه خدا بخواهد آن را آشکار خواهد ساخت. (آنها) دعوت کنندگان به حق هستند، به فرمان خدا قیام میکنند و به دین خدا فرا میخوانند.
حق طلبی و دعوت به حق از ویژگیهای ایرانیان در منازعاتآخرالزمانیشان میباشد.
امام علی (ع) میفرمایند: (تخرج الرایات السود من خراسان معها قوم ضعفاء تجتمعون فیویدهم ا... بنصره.) (44)
از خراسان پرچمهای سیاهی خارج میشوند که با آنها مستضعفانی که با هم مجتمع و متحد شدهاند، همراهاند و خدا با یاری خود، آنها را کمک میکند.
پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: (یخرج قوم من المشرق یوطئون للمهدی سلطانه.) (45)
پرچمهای سیاهی از بنی عباس بلند میشود، سپس از خراسان پرچمهای سیاه دیگری برافراشته میگردد که پیشاپیش آنها مردی به نام شعیب بن صالح است تا آن که در بیت المقدس فرود میآیند و زمینه را برای حکومت مهدی (عج) فراهم میسازند
پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: (یخرج شعیب بن صالح متخفیاً الی بیت المقدس یوطی للمهدی منزله.) (46)
شعیب بن صالح مخفیانه به بیت المقدس میرود و مقدمات ورود مهدی (عج) را مهیا میکند.
7-2-3- همکاری میان ایرانیان و مقاومت منطقة شام
پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: (لا تزال طائفه من امتی علی الذین ظاهرین، لعدوهم قاهرین، لا یضرهم من خالفهم الا ما اصابهم من لاواء حتی یاتیهم امراً ... و هم کذلک، قالوا یا رسول ا... و این هم؟ قال ببیت المقدس و اکناف بیت المقدس.) (47)
گروهی از امت من، پیوسته از دین پشتیبانی میکنند و در مقابل دشمنانشان ایستادگی مینمایند. مخالفانشان نمیتوانند، جز مختصر گرفتاری، به آنها زیان برسانند؛ آنها تا امر خدا بیاید، چنیناند. سوال کردند: ای رسول خدا این گروه کجایند؟ فرمود: در بیت المقدس و اطراف آن.
پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: ( گروهی از امت من، پیوسته بر دروازههای بیت المقدس و اطراف آن و بر دروازههای انطاکیه و اطراف آن و دروازههای دمشق و اطراف آن و بر دروازههای طالقان و اطراف آن، از حق حمایت میکنند. نه از کسانی که آنها را تنها میگذارند و نه از کسانی که به آنها یاری میرسانند، باکی ندارند، تا [آن جا که] خداوند گنج خود را از طالقان خارج گرداند و بوسیله آنها دینش را که پیش از آن مرده بود زنده گرداند.) (48)
در این روایت بطور صریح به ارتباط میان ایرانیان و مقاومت اسلامی در شام، اشاره شده است.شکل گیری این ارتباط در طول تاریخ انجام پذیرفته و در دورة غیبت کبری به سطح بالاتری رسیده است و در حال حاضر پس از انقلاب اسلامی امام خمینی، به اوج خود رسیده است.تشکیل انتفاضة فلسطین، حماس، حزبالله لبنان ، مقاومت سوریه وترکیه، مصداق بارز این روایت میباشد.
همزمان با شکلگیری فتنة سفیانی در شام و گسترش آن به دیگر مناطق، جریاناتی مخفی ازمقاومت در منطقة شام شکل میگیرد که با جریان مقاومت در ایران نیز، مرتبط بوده و از آنجا حمایت میشود.
پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: (ینزل بیت المقدس یوطی للمهدی سلطانه یمد الیه ثلاثمائه من اهل الشام.) (49)
(شعیب بن صالح) به بیت المقدس وارد میشود و زمینه حکومت مهدی (ع) را فراهم میسازد و سیصد نفر از اهل شام به کمک او میشتابند.
7-2-4- یمانی
در روایاتی از امامان معصوم ما، به وقوع نهضتی اسلامی در آخرالزّمان در یمن، قبل از ظهور امام عصر(ع) اشاره شده كه هدف آن، یاری آن حضرت و زمینهسازی ظهور مبارك ایشان است.
وقوع این قیام حتمی است، و امامان اهل بیت(ع) آن را از جملة پنج نشانة قطعی ظهور مهدی موعود(ع) بر شمردهاند. در برخی از روایتها پرچم یمانی هدایتبخشترین پرچمها یاد شده؛ تا آنجا كه بر ضرورت پیوستن و دفاع از آن، بیش از پرچم شرقی ایرانی (به رهبری خراسانی) تأكید شده است. آغاز قیام یمانی مقارن شورش سفیانی ـ اصلیترین دشمن امام مهدی(ع) ـ در ماه رجب قبل از ظهور و محلّ آن صنعا، توصیف شده است. در اینجا به روایات مربوط به قیام یمانی و ویژگیهای ذكر شده برای آن دقّت میكنیم. (50)
امام صادق(ع) در بیانی راجع به حتمی بودن علامت قیام یمانی برای ظهور امام عصر(ع) فرمودند: «قبل از قیام قائم(ع) وقوع پنج علامت حتمی است: [خروج] یمانی، سفیانی، صیحة آسمانی، كشته شدن نفس زكیّه و فرو رفتن در بیداء»، (51) حضرت امام رضا(ع) نیز در خصوص كسی كه ادّعا میكرد، امام زمان(ع) است، فرمودند: «قبل از ظهور، سفیانی، یمانی، مروانی و شعیب بن صالح خواهند آمد، پس او چگونه چنین ادّعایی میكند؟» (52)
در سخنی از امام ششم شیعیان نقل شده است كه آن حضرت(ع) ضمن اشاره به جایگاه قیام یمانی، از او به عنوان شكنندة چشم سفیانی ـ دشمن امام مهدی(ع) ـ یاد میكنند: «سفیانی كجا خواهد بود؟ و حال آنكه هنوز شكنندة چشم او از صنعای یمن خروج نكرده است». (53)
حضرت رضا(ع) در سخنی دیگر، حركت یمانی را همزمان با شورش سفیانی و خراسانی در یك سال، یك ماه و یك روز بیان میكنند و میفرمایند: «خروج سفیانی، یمانی و خراسانی در یك سال، یك ماه و یك روز و ترتیب آنها همچون رشته مهرهها پشت سر هم خواهد بود. سختی از هر سو پدید آید، وای بر كسی كه با آنها مخالفت و دشمنی كند» (54)
در ادامة روایت پیشین، امام صادق(ع) میفرمایند: «در میان درفشها (پرچمها)، هدایتگرتر از درفش یمانی وجود ندارد، چون درفش حق است و شما را به سوی صاحبتان دعوت میكند». در روایتی كه ذكر شد، امام صادق(ع) در ادامة سخن بیان میفرمایند كه، «وقتی یمانی قیام میكند، فروش اسلحه به مردم حرام است. پس به سوی او بشتابید كه درفش او درفش هدایت است. بر هیچ مسلمانی سرپیچی از او جایز نیست و اگر كسی چنین كند، اهل آتش است، زیرا او مردم را به حق دعوت میكند») .
از هشام بن حكم نقل شده است كه چون «طالب حق» خروج كرد، به امام صادق(ع) گفته شد: آیا امیدوارید این شخص یمانی باشد؟ حضرت فرمودند: «خیر، یمانی پیرو علی(ع) است، در حالی كه این شخص از آن حضرت بیزاری میجوید». (55)
در نشانههای ظهور، ویژگیهای پیچیدهای دربارة شخصیّت رهبر قیام یمانی بیان شده و روایات، در خصوص نام او گوناگون است. در یك سخن، نام او مردّد بین حسن یا حسین آمده و در دیگری سعید نامیده شده و او را «نصر» نیز خواندهاند. دربارة دلیل نامیدن وی به نصر، از رسول اكرم(ص) نقل شده كه زیرا خداوند را یاری میرساند. چنانكه در روایات نخستین این نوشتار، عنوان «منصور» برای او انتخاب شده بود كه به سبب یاری رسانیاش نسبت به قیام امام عصر(ع) بود. همچنین در روایاتی دیگر به نقل از عبدالله بن عمرو بن عاص از رسول خدا(ص) آمده است كه پدر وی، قریشی است. در كتاب «فتن» ابن حماد آمده است: «ای اهل یمن، میگویند كه منصور از شماست. سوگند به كسی كه جانم در دست اوست، پدرش قریشی است و اگر بخواهم (قصد كنم) كه نسب او را تا دورترین جدّش نام ببرم، چنین كنم». از این روایت برمیآید كه «منصور» صرفاً كنیة یمانی است، نه نام او. به نقل نویسندة كتاب «رایات الهدی و الضّلال فی عصر الظّهور» دلایلی قطعی در دست است كه ثابت میكند، رهبر یمانی از اهل بیت(ع) و خصوصاً از نسل امام حسین(ع) است.
در جمعبندی روایات یمانی، باید بگوییم كه دو دسته روایت در زمینة حركت وی وجود دارد به گونهای كه زمان مشترك آن، قبل از خروج سفیانی است. دستة نخست این روایات، قیام وی را قبل از سفیانی میداند و دستة دوم، به قیام وی همراه با امام مهدی(ع) تصریح دارد؛ چنانكه میفرماید: «... آن پرچم حقّی است زیرا به جانب صاحبتان فرا میخواند». از این نكته آشكار میشود كه قیام وی همزمان با ظهور صاحبالامر(ع) است و مردم را به یاری آن حضرت فرا میخواند.
در خصوص موقعیّت جغرافیایی قیام یمانی، به شهرهایی همچون: صنعا، عدن، كنده و منطقة ابین اشاره رفته است؛ البته روایات صنعا مستفیض بوده، از طریق شیعه و سنّی نقل شده است. گفته میشود شاید منظور از نامهای مختلف برای نقطة آغازین قیام، همانا تحدید پایتخت قیام باشد چنانكه از ایران نیز با نامهایی همچون خراسان، قم، طالقان و... یاد شده است، امّا بیشتر این روایات بر خراسان و قم متمركز است.
قیام یمانی به چند مرحله قابل تقسیم است. این مراحل عبارتند از:
1. اعلام همبستگی و همپیمانی نظامی با قیام خراسانی :
كه در ادامه از این موضوع سخن خواهیم گفت.
2. دعوت و فراخوان یمانی به سوی مذهب حقّة اهلبیت پیامبر (ص) :
در روایتی صحیح از امام صادق(ع) نقل شده است كه فرمودند: «هنگامی كه یمانی قیام كرد، به سوی او برخیز و بر هیچ مسلمانی جایز نیست كه با او به مقابله برخیزد؛ زیرا هر كس چنان كند، از اهل دوزخ باشد زیرا او به حق و راهی مستقیم فرا میخواند». منظور از دعوت به حق در سخنان اهل بیت(ع)، دعوت به امامت است.
قیام یمانی از این نظر با نهضت خراسانی كه امام علی(ع) آن را وصف نموده، مشترك است. آن حضرت(ع) دربارة خراسانی میفرمایند: «به حقیقت، برای آل محمّد(ص) در طالقان گنجی است كه خداوند آن را هر وقت كه بخواهد آشكار مینماید: [آنان] راهیانی به سوی حق[اند] كه به دین خدا فرا میخوانند». همچنانكه امام كاظم(ع) فرموده است: «مردی از اهل قم قیام میكند و مردم را به سوی حق فرامیخواند...».
3. یاری رساندن به انقلاب امام مهدی (ع) و فراخواندن به بیعت آن حضرت:
این هدف از اهداف قیام یمانی پیش از این نیز بیان شد كه، پرچم یمانی از جمله پرچمهای یاوران امام مهدی(ع) است. در روایات مربوطه به قیام یمانی، به همپیمان شدن وی با خراسانی و یاری به او در برابر دشمنانش اشاراتی رفته است. مانند این روایات: «و خداوند عزّوجلّ برای او ـ یعنی امام مهدی(ع)ـ خراسان را میگشاید و اهل یمن از او اطاعت میكنند».
همچنین در بیان امیر مؤمنان(ع) دربارة خصوصیات مشترك یمانی و خراسانی در جنگ دمشق و آزادسازی آن از سیطرة سفیانی چنین آمده است: «و [سفیانی] به روش ستمكاران نخستین عمل میكند و خداوند از آسمان بر عملش خشم میگیرد، آنگاه جوانی را از مشرق كه به اهل بیت پیامبر(ص) فرامیخواند، علیه او برمیانگیزاند. اینان اصحاب پرچمهای سیاه هستند. خداوند به ایشان عزت اعطا و پیروزی را برایشان نازل میفرماید، پس احدی با ایشان به نبرد نمیپردازد مگر اینكه او را شكست میدهند و سپاه قحطانی [یمنی] به حركت درمیآید... و جوان یمنی در پی نابود كردن حمّاز جزیره [سفیانی] است تا آنكه در دمشق فرود میآیند و آن را [در مدّت زمانی] سریعتر از دریا فتح میكنند». و این حدیث در مقام توصیف رویارویی نظامی در مرزهای سوریه بین خراسانی و سفیانی است كه پس از سپاه یمانی تحت فرماندهی او برای یاری رساندن به خراسانی وارد میدان نبرد میشوند.
یمانی، چند ماه پس از قیام و نهضت خود در یمن، سرانجام به سرزمین حجاز میرود و پس از آشكار شدن امام مهدی(ع) در میان گروه اندك یاران خویش در مدینه، در كنار آن بزرگوار قرار میگیرد. پس از آنكه سفیانی، لشكر خود را برای دستگیری امام مهدی(ع) به مدینه میفرستد، یمانی همراه با امام زمان(ع) به مكه میرود. چنانكه در روایت امیرالمؤمنین(ع) نیز آمده است: «سپاهی به مدینه فرستاده می شود. پس هر كس از آل محمد(ص) را كه توانستند، میگیرند و مردان و زنان از بنیهاشم كشته میشوند. در آن هنگام، مهدی و سپیدنشان از مدینه به مكه میگریزند. پس گروهی در جستجوی آن دو فرستاده میشوند، در حالی كه آن دو به حرم خدا و امنیت او رسیدهاند».
از ارطاط نیز نقل شده است: «سپس مهدی و منصور از مدینه در حال فرار خارج میشوند و سفیانی گروهی را برای گرفتن آن دو میفرستد. پس هنگامی كه مهدی و منصور به مكه رسیدند، لشكریان سفیانی در بیداء فرود میآیند و در زمین فرو میروند. سپس مهدی(ع) خارج میشود تا آنكه از مدینه عبور كند».
در خصوص فرجام قیام یمانی موعود، كه از او با صفت منصور یاد شده، در روایاتی از امام صادق(ع) نقل شده است: «سفیانی با هر كسی كه با او درگیر شود، چیره میشود مگر یمانی. ... سپس یمانی را هدف قرار میدهد. پس یمانی برای دفع شرّ او به پا میخیزد و سفیانی در پی جنگهای فراوان و درگیریهای سخت شكست میخورد و یمانی او را دنبال میكند. در نتیجه، جنگها و شكستهای سفیانی زیاد میشود. پس یمانی، سفیانی و پسرش را كنار رود «لوّ» در میان اسیران مییابد و آن دو را تكّه تكّه میكند» (56).
پی نوشت ها :
34 – الزام الناصب ، ص 139
35 – بشاره الاسلام ، ص 46 ، 192/277 ؛ الحاوی للفتاوی ، ج 2 ، ص 160
36 – در این باره ر.ک : ماهنامه موعود ، ش 101 ، 1388
37 – الملاحم و الفتن ، ص 51
38 – حلیه الابرار ، 572/2 ؛ تفسیرالبرهان ، 2/22
39 – ـ ابزار الوهم المکنون ، ص 101
40 – ـ کنزالعمال ، 35055/12
41 – ـ ابن حماد ، الفتن ، 208/839 ؛ کنزالعمال 11/31497
42 – ابن حماد ، الفتن ، 146/604 ؛ 221/870
43 – شرح نهج البلاغه ، 48/7
44 – الفتن ، 856/214 ؛ الحاوی 68/2
45 – سنن ابن ماجه ، 2/4088 ؛ البرء و التاریخ 2/174 ؛ مجمع الزوائد ، 7/318
46 – الحاوی للفتاوی 2/70 ؛ عقدالدرر 128
47 – مسند احمد ، 022383/309/8
48 – کنزالعمال ؛ 35054/283/12 ؛ تهذیب العساکر 555/1 ؛ سقوط اسرائیل ، پیشین ، ص 181 ( قم ، بوستان ، 1387 )
49 – الحاوی للفتاوی2/67 ؛ البرهان 7/17
50 – یاسری ، ابوذر ، خروج یمانی ؛ نشانة حتمی ظهور ، موعود ، ش 108
51 – شیخ طوسی ، الغیبـة ، ص267 ؛ كمالالدّین صدوق ، ص649 ؛ ارشاد مفید ، ج2 ، ص279 ؛ طبرسی ، إعلام الوری ، ص426
52 – بحارالانوار ، ج 52 ، ص 233
53 – معجم احادیث الامام المهدی (ع) ، ج3 ، ص478 ، به نقل از : شیخ محمّد جواد خراسانی ، مهدی منتظر ، ص257
54 – كتاب الغیبـة ، نعمانی ، ص171 ؛ بحارالانوار ، ج 52 ، ص232 ؛ إعلام الوری ، ص429
55 – بحارالانوار ، ج 52 ، ص 75
56 – در این باره ر ک: یاسری ، ابوذر ، خروج یمانی ؛ نشانة حتمی ظهور ( همان )
منبع:نویسنده : حاتم جدیدی
منبع : سایت راسخون
يکشنبه 28/9/1389 - 16:53
اهل بیت
مرحوم آیت الله کشمیری زندگی بانویی را بازمی گوید که از شدت فقر به حضرت عباس(ع) متوسل شد و از تنگدستی نجات یافت.
محمد مهاجری شرح این واقعه را در وبلاگ خود در خبرآنلاین نوشته است.
بر اساس این نوشته مرحوم آیت الله کشمیری که استخاره های عجیب و معروفی داشته یک بار دچار غرور می شود و توسط زنی در حرم حضرت ابوالفضل مورد نهیب قرار می گیرد.
آیت الله کشمیری کنجکاو می شود که این زن چگونه توانسته ضمیر وی را بخواند و از چه طریق به غرور او واقف شده است. اورا تعقیب می کند و سرانجام از سرگذشت شگفت انگیز او باخبر می شود.
منبع: راسخون
يکشنبه 28/9/1389 - 16:45
سياست
"رجب طیب اردوغان" عصر روز پنجشنبه برای اولین بار در تاریخ این کشور در مراسم عزاداری عاشورای حسینی(ع) شرکت و به سخنرانی در این مراسم پرداخت. "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه که برای اولین بار در تاریخ این کشور در مراسم عاشورای حسینی (ع) در استانبول شرکت کرده بود، در حالی به جمع عزاداران پیوست که با ندای صلوات و "الله اکبر" از وی استقبال شد و به سخنرانی در این مراسم پرداخت.
به نقل از خبرگزاری برنا، رسانه های ترکیه اعلام کردند: "رجب طیب اردوغان" عصر روز گذشته (پنجشنبه) برای اولین بار در تاریخ این کشور در مراسم عزاداری عاشورای حسینی(ع) شرکت و به سخنرانی در این مراسم پرداخت.نخست وزیر ترکیه در سخنان خود ضمن تسلیت به عزاداران و ادای احترام به شهدای کربلا، گفت: در این روز من پیش از هر چیز امیدوارم که حضور بر سر مزار شهدای کربلا نصیب هر فردی شود.
وی در ادامه افزود: از پیامبر(ص) پرسیدند "کدام یک از اهل بیت بیشتر مورد توجه شما است؟" ایشان فرمودند "امام حسن(ع) و امام حسین(ع). حسین از من است و من هم از حسین. کسی که حسین را دوست دارد، من و خدا را دوست دارد. کسی که خدا را دوست دارد، حسین را دوست دارد.""رجب طیب اردوغان" همچنین گفت: امام حسین (ع) 1370 سال پیش در چنین روزی به همراه خانواده خود در کربلا به شهادت رسید. از آن روز تا به امروز سینه همه ما به درد آمده و جگرمان آتش گرفته است. از آن روز تا به امروز دعاها و مرثیه های ما عرش را به لرزه در می آورد. از آن روز تا به امروز می دانیم که فرشته ها در عرش ها گریه می کنند. شهادت امام حسین (ع) مرگ نبوده، نابودی نبوده، بلکه زندگی و زنده بودن است. وداع نبوده، به وصال رسیدن است. پایان نبوده، بلکه شروع است. جدایی نبوده، بلکه وصلت است.
وی همچنین اظهار داشت: شهادت آن انسان عظیم و مبارک که بهخاطر آن عرش هم اشک می ریزد، وسیله ای برای برادری، وحدت و همبستگی است. بدانید که هر کس بخواهد از فاجعه کربلا به منظور استثمار و ایجاد تفرقه سوءاستفاده کند، علیه امام حسین (ع) حق کشی کرده است. پیامبر اسلام (ص)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را به 2 گوشواره عرش الهی تشبیه کرده است."رجب طیب اردوغان" در ادامه افزود: امام حسین (ع) در 1370 سال پیش به همراه خانواده عزیز خود در کربلا شهید شد. تاریخ تا به امروز شاهد چنین قتل عام فاجعه باری نبوده است و ما امروز در دهم محرم سنگینی این درد و رنج را با خود حمل می کنیم.
نخست وزیر ترکیه گفت: امام حسین (ع) در آن روز هنگامی که صدای فریاد خواهر خود حضرت زینب (ع) را شنید، با صبر و متانت تاریخی خود گفت "خواهرم به خدا پناه ببر و بدان که هر چه در آسمان و زمین هست روزی خواهد مرد، آسمان هم باقی نخواهد ماند، به غیر پروردگار همه چیز محکوم به نابودی است. مادرم، پدرم و برادرم حسن (ع) خیرشان از من بیشتر بود. هر کدام از آنها یک به یک رفتند. خدا نگهدار زینب جان."رجب طیب اردوغان همچنین تصریح کرد: هنگامی که می شنویم در جایی یک انسان معصوم و بی گناه به قتل رسیده، کربلا، امام حسن (ع)، امام حسین (ع) و حضرت علی اکبر (ع) یادمان می آید و قلبمان می لرزد.
وی در ادامه ضمن اشاره به انفجار تروریستی چابهار که منجر به شهادت 38 بی گناه شد، گفت: در ایران 38 انسان بیگناه شیعه و سنی به قتل رسیدند. ما حملات ترویستی را چه در ایران و یا هرگوشه ای از جهان رخ دهد، محکوم می کنیم. ما نمی خواهیم کربلاهای جدیدی را شاهد باشیم. نمی خواهیم با کشتارهای جدید تنمان به لرزه بیافتد. وقتی در پاکستان، یمن، عراق در مسجدی بمبی منفجر می شود، باور کنید احساس ناراحتی وجودمان را به درد می آورد و حادثه کربلا را بار دیگر شاهد می شویم. قتل انسان های معصوم جنایتی پست است.گفتنی است؛ در این مراسم که به مناسبت عاشورای حسینی در استانبول برگزار شده بود، هزاران نفر از شیعیان ترکیه شرکت کرده و با بستن سربندهایی که روی آنها عباراتی چون "یا حسین"، "یا زینب"، "یا رقیه"، "یا سکینه" نوشته شده بود، به عزاداری و سینه زنی پرداختند.
خبرگزاری برنا
يکشنبه 28/9/1389 - 16:43