دعا و زیارت
علامه در محضر امام زمان
علامه حلى "متوفى 726 هجرى قمرى" در زادگاهش حلّه
سكونت داشت و داراى حوزه درس بود، او هر شب جمعه با وسائل آن زمان، از حلّه
به كربلا برای زیارت مرقد شریف امام حسین "ع " مى رفت، "با اینكه بین این دو شهر، بیش از
ده فرسخ فاصله است" با این كیفیت كه بعد از ظهر پنجشنبه سوار بر الاغ خود،
به راه مى افتاد و شب جمعه در حرم مطهر امام حسین "ع" مى ماند و بعد از ظهر روز جمعه به
حلّه مراجعت مى كرد.
علامه با شنیدن این سخن، خود را به دست و
پاى امام زمان "عج " انداخت، و آن چنان محو وجود او شد كه مدتى چیزى نفهمید، و پس
از آنكه به حال عادى خود بازگشت، كسى را در آنجا ندید.
در یكى از روزها كه به طرف كربلا رهسپار بود، در راه شخصى
به او رسید و همراه علامه با هم به كربلا مى رفتند، علامه با رفیق تازه اش
هم صحبت شد و در این میان مسائلى به میان آمد، علامه دریافت كه با مرد
بزرگ و عالمى سترگ هم صحبت شده است، هر مسأله مشكلى مى پرسید، رفیق راهش
جواب مى داد، از وسعت علم رفیق راهش، متحیر ماند، با هم گرم صحبت بودند
تا آنكه در مسأله اى، آن شخص برخلاف فتواى علامه فتوا داد.
علامه گفت: "این فتوای شما بر خلاف اصل و قاعده است،
دلیلى هم كه این قاعده را از بین ببرد نداریم ".
آن شخص گفت: "چرا دلیل موثقى داریم كه شیخ طوسى "ره"
در كتاب تهذیب در وسط فلان صفحه، آن را نقل كرده است".
علامه گفت: "من چنین حدیثى در كتاب تهذیب ندیده
ام ".
آن شخص گفت: " كتاب تهذیبى كه در پیش تو است، در فلان
صفحه و سطر،این حدیث، مذكور است ".
علامه در دنیایى از حیرت فرو رفت، از این رو كه این شخص
ناشناس، تمام علائم و خصوصیات نسخه منحصر به فرد كتاب تهذیب را كه داشت گفت،
پی برد كه در پیشگاه شخص بزرگى قرار گرفته، لذا مسائل پیچیده اى كه
براى خودش حل نشده بود، مطرح كرد و جواب شنید، در این وقت تازیانه اى كه
در دست داشت به زمین افتاد، در این هنگام از آن شخص ناشناس پرسید: " آیا
در غیبت كبرى امام زمان "ع
"، امكان ملاقات با آن حضرت وجود دارد؟ " آن شخص ناشناس، كه تازیانه را از زمین برداشته
بود و به علامه مى داد، دستش به دست علامه رسید، و گفت
:
"چگونه نمى توان امام زمان "ع " را دید، در صورتى كه اكنون
دستش در دست تو است!".
علامه در دنیایى از حیرت فرو رفت، از این رو كه این
شخص ناشناس، تمام علائم و خصوصیات نسخه منحصر به فرد كتاب تهذیب را كه داشت
گفت!
علامه با شنیدن این سخن، خود را به دست و
پاى امام زمان "عج " انداخت، و آن چنان محو وجود او شد كه مدتى چیزى نفهمید، و پس
از آنكه به حال عادى خود بازگشت، كسى را در آنجا ندید،
بعد كه به منزل مراجعت نمود و كتاب تهذیب خود را باز كرد، دید آن حدیث با
همان علائم، از صفحه و سطر، تطبیق مى كند، در حاشیه آن صفحه كتاب نوشت: « این
حدیثى است كه مولایم، امام زمان "عج " مرا به آن خبر داده است». عده اى از علماء همان خط را در
حاشیه آن كتاب دیده اند.
منبع:
محمدی اشتهاری، محمد، داستان دوستان، ج4
چهارشنبه 2/2/1388 - 20:39
دعا و زیارت
قلب عشاق؛ جزیره خضراء
از حضرت آیة الله بهجت پرسیدند: آقا! این همه بحث راجع
به جزیره خضراء میشود، واقعا جزیره خضراء کجاست؟
حضرت آیة الله بهجت فرمودند:
جزیره خضراء آن دلی است
که امام زمان"عج" در آن تاب بیاورد، اگر امام زمان علیه السلام در دلت آمد، آن دل جزیره خضراء است، مردم
باید دور این دل بگردند. کجا میگردی دنبال جزیره خضراء؟!
امام زمان همراه توست، چرا ما باید حضرت را منحصر و محصور در
آنجا بکنیم؟! من بگویم امام زمان در جزیرهای در فلان کشور تشریف دارند،
نخیر، یقینا بدانید که امام زمان علیه السلام از رگ گردن به من و تو نزدیکتر
است.
گوهری کز صدف کون و مکان بیرون
بود طلب از گم شدگان لب دریا
میکرد
منبع:
نرمافزار هدایت در حکایت
چهارشنبه 2/2/1388 - 20:38
دعا و زیارت
شناخت امام زمان و عمل به
وظایف در عصر غیبت وظیفه ای همگانی و واجب است .
آیت الله علم الهدیبروجردی از علمای مشهد در پاسخ به
سوالی ، شناخت امام عضر "عج" و عمل کردنبه وظایف را در عصر غیبت ، امری
واجب و یک وظیفه دانستند .
آیت الله علم الهدی بروجردی ازشاگردان حضرت آیت
الله خوئی در پاسخ به سوالی پیرامون شناخت امام زمان"عج" گفت : همه عالم هستی تحت نظارت
پیشوای عالمیان حضرت بقیه الله "عج"می باشد و شناخت آن حضرت بر همگان واجب
است .
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد : بعد از شناخت انسان
باید به وظایفی که در زمان غیبت بر عهده دارد عمل کند
.
آیت الله علم الهدی بروجرودی فرمود : کسی که شناختی
از امام زمان خودنداشته باشد مصداق این حدیث است که « من مات و لم
یعرف امام زمانه ماتمیته جاهلیه » ، کسی که از دنیا برود و معرفت
و شناخت از امام زمانشنداشته باشد ، مرگش همانند مردم زمان جاهلیت است چنان چه مردم جاهل بهدنیا می آمدند و جاهل
از دنیا می رفتند .
ایشان در پایان فرج آن حضرت و توفیق شناخت و عمل به
وظایف خود را از خداوند متعال مسالت نمود.
چهارشنبه 2/2/1388 - 20:37
دعا و زیارت
میر مهر
امام عصر"عج" تجلی رحمت واسعه حق است. باید نمودها و
جلوههای محبت و مهر او را به همه انسانها، به ویژه دوستداران آن امام نشان داد.
بررسی این نمونهها، در شرایط امروز و برای انسان خسته
معاصر، از اهمیت مضاعفی برخوردار است؛ چه این که بسیاری، به جای مهر، بر قهر
آن امام همام تاکید ورزیدهاند .
در یک بررسی کوتاه، بیست و شش نمونه از محبتهای آن
کاروان سالار قبیله مهر را برشمردهایم و آنها را در سه عنوان «یاد» و «مدد» و
«دیدار»، جمعبندی کردهایم .
السلام علیک ایها الرحمة الواسعة. "1" ان رحمة ربکم
وسعت کل شئ و انا تلک الرحمة. "2"
اللهم هب لنا رافته و رحمته و دعاءه و خیره."3" و اشفق
علیهم من آبائهم و امهاتهم. "4"
امام، مظهر اسمای حسنای الهی و تجلی رحمت واسع حق است. کسی
که تربیت شده خدای رحمان باشد، مظهر رحمت بیکران الهی است. در وسعت
سینه او که دریاها هم به چشم نمیآید، کران، تا به کران عشق به همه
انسانها موج میزند .
دریغا! در گوش ما همواره، از قهر مهدی علیه السلام گفتهاند و
ما را از شمشیر و جوی خون او ترساندهاند و از مهر و عشق او به انسانها
و تلاش و فریادرسی او به عاشقان و منتظران خود کمتر گفتهاند! هیچ کس به
ما نگفت که اگر او بیاید، فقیران را دستگیری، بی خانمانها را سامان، بی
کسان را همدم، بی همسران را همراه، غافلان را تذکر، گم گشتگان را راه،
دردمندان را درمان و در یک کلام، خاک نشینان عالم را تاک نشین خواهد
کرد.
امام، پدری مهربان، همدمی شفیق و همراهی خیرخواه است. "5" در
حجم نگاه سبز او، افق هم، رنگ میبازد. حضرت مهدی علیه السلام، شاهد
همه دردها و آلام انسانها است. دل او، دل بیداری است که همراه هر
تازیانه و هر قطره خون و هر فریاد، حضور دارد و درد و رنج مرا از من بهتر و
بیشتر احساس میکند و برای من بیش از خود من میسوزد، چرا که معرفت و محبت
من، محدود و غریزی است، در حالی که معرفت او، حضوری و محبت او به وسعت
وجودی او باز میگردد و تجلی رحمت واسعه حق است."6"
دریغا! در گوش ما همواره، از قهر مهدی علیه
السلام گفتهاند و ما را از شمشیر و جوی خون او ترساندهاند و از مهر و عشق او
به انسانها و تلاش و فریادرسی او به عاشقان و منتظران خود کمتر
گفتهاند! هیچ کس به ما نگفت که اگر او بیاید، فقیران را دستگیری، بی
خانمانها را سامان، بی کسان را همدم، بی همسران را همراه، غافلان را تذکر،
گم گشتگان را راه، دردمندان را درمان و در یک کلام، خاک نشینان عالم را
تاک نشین خواهد کرد.
قهر او نیز جلوه محبت او است، چه این که
قهر او بر جماعتی اندک و ناچیز از معاندان و نژادپرستانی خواهد بود که
علیرغم رشد فکری انسانها در آن عصر، و هدایتها و معجزات آن حضرت و نزول
مسیح "علیه السلام" از آسمان و اقتدایش به وی، باز هم به او کفر میورزند
و حکومت عدلش را گردن نمیگذارند و در زمین فساد میکنند، کسانی مانند
صهیونیستها که دشمن انسانیتاند و جز زبان زور، هیچ زبانی نمیفهمند، و
این، یعنی خارها را از سر راه انسان و انسانیت برداشتن و مِهر در چهره
قهر .
آری، چه سخت است مولای مهربانی را که رحمت واسع حق است و
در دلش، عشق به انسانها موج میزند، به چنین اتهامهایی خواندن و «میر
مهر» را، «میر قهر» نشان دادن!
سزاوار است در ایام ولادت تجلی رحمت واسع حق، مروری به
گوشههایی از جلوههای مهر و محبت آن امام همام و آخرین ذخیره الهی داشته باشیم .
1- امام برخی از دوستداران خود را به اسم یاد
میكنند
نام هر کس، عاطفیترین، شخصیترین و مورد علاقهترین
نشانه هر کس است. آنگاه که نام ما را میخوانند، چه بسیار مایه شادمانی و
سرور ما میگردد. هر چه، خواننده ما، محبوبتر و زیباتر، شنیدن صدای
دلربای او و شنیدن اسم و نام خود از زبان او دلپذیرتر و سرور انگیزتر . به
راستی چه هیجانی دارد آن که نام خود را از زبان خدای عالم میشنود: سلام علی ابراهیم، سلام
علی نوح، سلام علی آل یاسین، ... .
امام، پدری مهربان، همدمی شفیق و همراهی خیرخواه است. در حجم
نگاه سبز او، افق هم، رنگ میبازد. حضرت مهدی علیه السلام، شاهد همه
دردها و آلام انسانها است. دل او، دل بیداری است که همراه هر تازیانه و هر
قطره خون و هر فریاد، حضور دارد و درد و رنج مرا از من بهتر و بیشتر
احساس میکند و برای من بیش از خود من میسوزد، چرا که معرفت و محبت من،
محدود و غریزی است، در حالی که معرفت او، حضوری و محبت او به وسعت وجودی او
باز میگردد و تجلی رحمت واسعه حق است.
مهدی"عج" همه مردم و به ویژه شیعیان خود را نیک
میشناسد و با نام تک تک آنان آشناست. "7" نامه اعمال ما، هر هفته، به خدمت
حضرتش عرضه میشود. ایشان، هرگز، یاد ما را از خاطر نمیبرد "ولا
ناسین لذکرکم" چه شعفانگیز است که در سرزمینی غریب، یکه و تنها آن جا که
راه را گم کردهای، ناگهان، کسی با زبان آشنا، تو را بخواند و با
مهربانی، تو را در آغوش نگاهش بنشاند .
روزی آیةالله العظمی بهاءالدینی به من گفت: «امسال،
در مکه معظمه در مجلسی که آقا امام زمان "عج" تشریف داشتند، اسم افرادی
برده شد که مورد عنایت آقا بودند، از جمله آنان حاج آقا فخر "8" بود.»
خودم را به آقا فخر رساندم و از ایشان پرسیدم: «چه کردهای
که مورد عنایت حضرت واقع شدهای؟» گریه کرد و پرسید: «آقای بهاءالدینی
نگفت چگونه خبر به ایشان رسیده است؟» گفتم: «نه»
.
حاج آقا فخر گفت: «من، کاری نداشتهام، جز
این که مادر من، علویه است و افلیج و زمینگیر شده است.
تمام خدمات او را خود بر عهده
گرفتهام، حتی حمام و شستوشوی او را . من گمان میکنم، خدمت به مادر، مرا مورد عنایت
حضرت قرار داده است.» "9"
للاخ السدید والولی الرشید الشیخ المفید ابی عبدالله
محمد بن محمد بن النعمان، ادام الله اعزازه . "10" "حذف"
2- سلام "تحیت و سلام امام بر دوستداران خود"
سلام، تحیت و برکت و رحمت و سلامتی است؛ نشانه محبت و
صفا، اخلاص و یک رنگی است؛ رمز عاشق و معشوق، مرید و مراد است. سلام خدا
و امام بر هر کس، مُهر تاییدی است بر کارنامه
او .
«سلام علی ابراهیم.» در روایت است، آنگاه که فرشتگان الهی،
نزد ابراهیم آمدند و بشارت تولد فرزند برای او آوردند و بر او سلام کردند،
لذتی که ابراهیم علیه السلام از سلام این فرشتگان برد، با تمام دنیا،
برابری نداشت. به راستی چه لذتی دارد سلام مولا! "11"
«سلام علیک ایها الولی المخلص لنا فی الدین، المخصوص
فینا بالیقین»، «سلام علیک ایها الناصر للحق، الداعی الی کلمة الصدق»
"12"
چون ثلث از راه را تقریبا [برگشتم] سید جلیلی را دیدم
که از طرف بغداد رو به من میآید . چون نزدیک شد، سلام کرد ... . "13"
امام زمان علیه السلام
میفرماید: ما در رسیدگی و سرپرستی شما، کوتاهی و اهمال نکردهایم و یاد
شما را از خاطر نبردهایم، که اگر جز این بوده دشواریها و مصیبتها، بر
شما فرود میآمد و دشمنان، شما را ریشه کن میکردند.
3- معانقه و در آغوش گرفتن
چون نزدیک شد، سلام کرد و دستهای خود را گشود برای مصافحه
و معانقه و فرمود: «اهلا و سهلا!» و مرا در بغل گرفت و معانقه کردیم و هر
دو هم را بوسیدیم. "14"
چرا این طور نباشد و حال آن که حضرت ولی عصر "ارواحنا
فداه" مرا شبی در مسجد کوفه به سینه خود چسبانیده است. "15"
در این موقع وارد مسجد سهله شدیم، در مسجد کسی نبود. ولی
پدرم در وسط مسجد ایستاد که نماز استغاثه بخواند. شخصی از طرف مقام حجت
علیه السلام نزد او آمد. پدرم به او سلام کرد و با او مصافحه نمود. پدرم
به من گفت: این کیست؟ گفتم: آیا حضرت حجت علیه السلام است؟ فرمود: پس کیست؟!
"16"
4- نظارت "آگاهی از احوالات جامعه شیعه"
«فانا نُحیط عِلماً بِاَنبائِکُم ولا یعزب عنا شیء من
اخبارکم»؛ ما بر اخبار و احوال شما، آگاهیم و هیچ چیز از اوضاع شما، بر ما
پوشیده و مخفی نمیماند .
«انا غیر مهملین لمراعاتکم و لا ناسین لذکرکم و لولا
ذلک لنزل بکم البلاء واصطلمکم الاعداء»؛ ما در رسیدگی و سرپرستی
شما، کوتاهی و اهمال نکردهایم و یاد شما را از خاطر نبردهایم، که
اگر جز این بوده دشواریها و مصیبتها، بر شما فرود میآمد و دشمنان،
شما را ریشه کن میکردند.
«صاحب هذا الامر یتردد بینهم و یمشی فی اسواقهم
...»؛ صاحب این امر، در میان آنان، راه میرود و در
بازارهایشان رفت و آمد میکند ...
5- شریک غم و شادی
در این مورد، طوایفی از روایات وجود
دارد که صاحب مکیال المکارم آنها را متذکر شده است. "17" جدای از آنها از دیگر
ائمه علیهم السلام نیز در این مورد، روایات فراوانی به ما رسیده
است:
امام امیرالمؤمنین علیه السلام میفرماید:
«انا لنفرح لفرحکم و نحزن لحزنکم ...»؛
«ما در شادمانی شما، شاد، و برای
اندوه شما، اندوهگین میشویم ...»"18"
امام صادق علیه السلام میفرماید:
«والله! لانا ارحم بکم منکم بانفسکم ... ؛ «به خدا
سوگند! که من، نسبت به شما، از خود شما، مهربانتر و رحیمترم.» "19"
بدون شک، دعا کردن برای آن حضرت و برای تعجیل فرج آن
جناب، تبعیت و نصرت او است؛ چون یکی از اقسام نصرت حضرت صاحب الزمان علیه السلام
یاری کردن به زبان است، و دعا برای آن حضرت، یکی از انواع یاری کردن به زبان
میباشد.
امام رضا علیه السلام نیز میفرماید:
«ما من احد من شیعتنا ولا یغتم الا اغتممنا لغمه ولا یفرح
الا فرحنا لفرحه ...» ؛
«هیچ یک از شیعیان ما، غمزده نمیشود، مگر این که ما نیز در غم آنان، غمگین، و
از شادی آنان، شادمانیم. و هیچ یک از آنان، در مشرق و مغرب زمین، از نظر
ما، دور نیستند و هر یک از شیعیان ما که بدهی از او بماند "و نتوانسته باشد
بپردازد" بر عهده ما است ... .»
6- دعا برای دوستداران خود
امام زمان علیه السلام
همواره، بر دوستداران خود دعا میکند. صاحب مکیال المکارم در اثبات این مدعا، چنین
میگوید:
چون مقتضای شکر احسان، همین است. و دلیل بر آن، فرمایش
مولی صاحب الزمان علیه السلام در دعایی است که در مهج الدعوات
میباشد:
«و کسانی که برای یاری دین تو، از من پیروی میکنند،
نیرومند کن و آنان را جهادگر در راه خودت قرار ده، و بر بدخواهان من و
ایشان، پیروزشان گردان ... .»"20"
بدون شک، دعا کردن برای آن حضرت و برای تعجیل فرج آن
جناب، تبعیت و نصرت او است؛ چون یکی از اقسام نصرت حضرت صاحب الزمان علیه السلام
یاری کردن به زبان است، و دعا برای آن حضرت، یکی از انواع یاری کردن به زبان
میباشد.
و نیز دلیل بر این معنا است که در تفسیر علی بن ابراهیم
قمی، ذیل آیه شریفه «و اذا حُییتُم بِتَحیة فَحَیّوا باحسن منها او
رُدوها»"21"؛ و هر گاه مورد تحیت [بدرود و ستایش] واقع شدید، به بهتر یا نظیر
آن، پاسخ دهید.» گفته است: «سلام و کارهای نیک دیگر.» "22"
واضح است که دعا، از بهترین انواع نیکی است، پس اگر مؤمن، برای
مولای خود، خالصانه دعا کند، مولایش هم برای او خالصانه دعا میکند، و دعای آن
حضرت، کلید هر خیر و داس هر شر است .
شاهد و مؤید این مدعا، روایتی است که قطب راوندی، در
خرایج آورده که گفت:
«جمعی از اهل اصفهان، از جمله ابوالعباس احمد بن النصر و
ابوجعفر محمد بن علویه، نقل کردند که: شخصی به نام عبدالرحمان، مقیم اصفهان
شیعه بود. از او پرسیدند: «چرا به امامت حضرت علی النقی "علیه السلام" معتقد شدی؟» گفت: «چیزی دیدم که
موجب شد من این چنین معتقد شوم . من مردی فقیر، ولی زباندار و
پر جرات بودم. در یکی از سالها، اهل اصفهان مرا با جمعی دیگر برای
شکایت به دربار متوکل بردند، در حالی که در دربار بودیم دستوری از سوی او
بیرون آمد که علی بن محمد بن الرضا"علیه السلام" احضار شود. به یکی از
حاضران گفتم: «این مرد کیست که دستور احضارش داده شده؟» گفت: «او، مردی علوی
است که رافضیان، معتقد به امامتش هستند.»
واضح است که دعا، از بهترین انواع نیکی است، پس اگر مؤمن،
برای مولای خود، خالصانه دعا کند، مولایش هم برای او خالصانه دعا
میکند، و دعای آن حضرت، کلید هر خیر و داس هر شر است .
سپس گفت: «چنین میدانم که متوکل، او را
برای کشتن احضار میکند.» گفتم: «از این جا نمیروم تا این مرد را ببینم
چگونه شخصی است؟» گوید: «او سوار بر اسب آمد و مردم از سمت راست و چپ راه،
در دو صف ایستاده به او نگاه میکردند. هنگامی که او را دیدم، محبتش در
دلم افتاد. در دل برای او دعا کردم که خداوند، شرّ متوکل را از او دفع
کند، او در بین مردم پیش میآمد و به کاکل اسبش نگاه میکرد، و به چپ و راست
نظر نمیافکند، من در دل پیوسته برایش دعا میکردم. هنگامی که کنارم رسید
صورتش را به سویم گردانید. آنگاه فرمود: «خداوند، دعایت را مستجاب کند، و
عمرت را طولانی، و مال و فرزندات را زیاد.»
از هیبت او، بر خود لرزیدم و در میان رفقایم افتادم.
پرسیدند: «چه شد؟» گفتم: «خیر است.» و به هیچ كس نگفتم .
پس از این ماجرا، به اصفهان برگشتیم. خداوند، به برکت
دعای او، راههایی از مال بر من گشود، به طوری که امروز، من، تنها، هزار
هزار درهم ثروت در خانه دارم، غیر از مالی که خارج از خانه، ملک من است، و ده
فرزند دارا شدم، و هفتاد و چند سال از عمرم میگذرد. من به امامت این شخص
معتقدم که آن چه در دلم بود، دانست و خداوند، دعایش را دربارهام مستجاب کرد.»
"23"
میگویم: ای خردمند! نگاه کن چگونه امام هادی علیه السلام دعای این مرد را پاداش داد به این
که در حق او دعا کرد، با این که در آن هنگام او از اهل ایمان نبود، پس آیا
چگونه درباره حضرت صاحب الزمان علیه السلام فکر میکنی؟ به گمانت اگر برایش دعا نمایی، او دعای
خیر در حقت نمیکند، با این که تو از اهل ایمان هستی؟ نه! سوگند به آن که
انس و جن را آفرید، بلکه آن جناب برای اهل ایمان دعا میکند، هر چند که
خودشان از این جهت غافل باشند، زیرا که او، ولی احسان است .
در تایید آنچه در این جا ذکر شد، یکی از برادران صالح،
برایم نقل کرد که امام زمان علیه السلام را در خواب دیده، آن حضرت، به او
فرمودهاند:
«من
برای هر مؤمنی که پس از ذکر مصائب سیدالشهداء، در مجالس عزاداری، دعا کند، دعا
میکنم.»
از خداوند توفیق انجام دادن این کار را خواهانیم که
البته او مستجاب کننده دعاها است. "24"
7- آمین بر دعاهای دوستداران خود
امام مهدی"عج" بر دعاهای ما «آمین» میگوید.
امام علی علیه السلام
به زمیله میفرماید: ای زمیله! هیچ مؤمنی نیست که بیمار شود، مگر این
که به مرض او مریض میشویم، و اندوهگین نشود مؤمنی، مگر این که به خاطر
اندوه او، اندوهگین گردیم، و دعایی نکند مگر این که برای او آمین گوییم،
و ساکت نماند مگر این که برایش دعا کنیم. "25"
یکی از برادران صالح، برایم نقل کرد که امام زمان علیه السلام را در خواب دیده، آن حضرت، به او
فرمودهاند:
«من
برای هر مؤمنی که پس از ذکر مصائب سیدالشهداء، در مجالس عزاداری، دعا کند، دعا
میکنم.»
8- نامههای امام زمان "عج"
"مثل نامه به شیخ مفید، سید
ابوالحسن اصفهانی و ..."
«انه قد اذن لنا فی تشریفک بالمکاتبة. هذا کتابنا الیک ایها
الاخ الولی.» «هذا کتابنا باملائنا و خط ثقتنا. هذا کتاب الیک ... ولا
تظهر علی خطنا الذی سطرناه.» "26" «ارخص نفسک واجعل مجلسک فی الدهلیز
واقض حوائج الناس، نحن ننصرک» ؛ «خودت را برای مردم ارزان کن و در دسترس
قرار بده، محل نشستنت را در دهلیز خانهات انتخاب کن، تا مردم، سریع و آسان،
با تو ارتباط داشته باشند و حاجتهای مردم را بر آور. ما یاریات
میکنیم.» "27"
9- عیادت
داستانهای متعددی از عیادت حضرت حجت "عج" از دوستداران خود در
کتابها نوشته شده است . از جمله آنها عیادت حضرت، از حاج ملاعباس تربتی و حاج
سید عبدالله رفیعی است. "28"
10- تشییع
امام زمان علیه السلام، در تشییع جنازه برخی دوستداران مخلص
خود، شرکت میکند. در این مورد، نمونههای فراوانی است:
حضرت آیة الله امامی کاشانی، در جلسه سوم مجلس ختمی که در «مسجد
اعظم قم»، از طرف اساتید حوزه علمیه قم برگزار شده بود، در سخنرانی خود
فرمودند: یکی از افرادی که مورد وثوق است و گاهی اخباری را در دسترسم قرار
میدهد، گفت: «به منظور شرکت در تشییع جنازه حضرت آیة الله العظمی
گلپایگانی"ره" از تهران به قم رفتم و به مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام رسیدم. در آن جا به دو
نفر از اصحاب حضرت حجت "ارواحنا فداه"، برخورد کردم. آنان به من گفتند:
«امام زمان علیهالسلام در مسجد امام حسن عسکری علیه السلام تشریف دارند، برو آقا
را ملاقات کن.» با عجله، خودم را به مسجد امام حسن عسکری علیه السلام رساندم و وارد مسجد شدم
. در آن هنگام اذان ظهر را گفته بودند. من متوجه شدم که حضرت با سی نفر از اصحاب،
مشغول نماز هستند . اقتدا کردم. بعد از نماز، امام زمان"عج" فرمودند: «ما از همین جا تشییع میکنیم ...
.» از مسجد خارج شدیم و دنبال جمعیت، با آقا رفتیم تا به صحن رسیدیم.»
"29"
مرحوم آیة الله سید محمدباقر مجتهد سیستانی، پدر آیة الله
العظمی حاج سید علی سیستانی "دامتبرکاته"، در مشهد مقدس، برای آن که به
محضر امام زمان"عج" شرفیاب شود، ختم زیارت عاشورا را چهل جمعه،
هر هفته در مسجدی از مساجد شهر آغاز میکند .
ایشان میفرمود: «در یکی از جمعههای آخر، ناگهان، شعاع نوری
را مشاهده کردم که از خانهای نزدیک به آن مسجدی که من در آن مشغول به
زیارت عاشورا بودم، میتابید . حال عجیبی به من دست داد و از جای برخاستم
و به دنبال آن نور، به در آن خانه رفتم . خانه کوچک و فقیرانهای بود که
از درون آن، نور عجیبی میتابید. در زدم . وقتی در را باز کردند،
مشاهده کردم که حضرت ولیعصر امام زمان علیه السلام، در یکی از اتاقهای آن خانه، تشریف دارند
و در آن اتاق، جنازهای را مشاهده کردم که پارچهای سفید روی آن
کشیده بودند .
وقتی که من وارد شدم و اشکریزان سلام
کردم، امام زمان "عج" فرمودند: «چرا این گونه به دنبال من میگردی و
این رنجها را متحمل میشوی؟! مثل این باشید "اشاره به آن جنازه کردند" تا
من به دنبال شما بیایم.» بعد فرمود: «این، بانویی است که در دوره بی
حجابی "دوران رضاخان پهلوی"، هفت سال از خانه بیرون نیامد تا مبادا نامحرم
او را ببیند.» "30" و "31"
پینوشتها:
1- مفاتیح الجنان، زیارت آل یاسین .
2- بحار الانوار، ج 53، ص 11 .
3- دعای ندبه .
4- روزگار رهایی، ج 1، ص 129 "به نقل از الزام الناصب، ص
10"
5- الامام الامین الرفیق و الولد الشفیق، و الاخ الشقیق، و الاخ
الشفیق، و کالام البرة بالولد الصغیر مفزع العباد ...؛ امام، امین و دوست است، و پدر مهربان و برادر همزاد است، و
مانند مادری مهربان است نسبت به فرزند خردسال خود، و پناهگاه مردم است.
"تحف العقول، ص 324"
6- ان رحمة ربکم وسعت کل شیء و انا تلک
الرحمة."بحارالانوار، ج 53، ص 11"
7- ر.ک: آیه 105 از سوره توبه و روایت ذیل
آن .
8- حاج آقا فخر، از صالحانی بود که چند سال پیش، در قم،
از دار دنیا رحلت کرد .
9- سیری در آفاق "زندگینامه حضرت آیةالله العظمی
بهاءالدینی، ص 374 ."
10- نامه به شیخ مفید .
11- تفسیر نمونه، ج 27، ص 186 .
12- نامه حضرت به شیخ مفید/ بحارالانوار، ج 53، ص 175،
176 .
13- داستان حاج علی بغدادی، "النجم الثاقب، حکایت ... ؛
مفاتیح الجنان در زیارت کاظمین ."
14- داستان حاج علی بغدادی، النجم الثاقب، حکایت ...؛
مفاتیح الجنان ."
15- داستان علامه بحرالعلوم، "عنایات حضرت مهدی علیه
السلام به علما و طلاب، محمدرضا باقی اصفهانی، ص 262
."
16- توجهات ولیعصر علیه السلام به علما و مراجع تقلید،
عبدالرحمن باقرزاده بابلی، ص 84 .
17- ر . ک: ترجمه مکیال المکارم، ج 1، ص 341-
342 .
18- مکیال المکارم، ج 2، ص 94 و 53 .
19- مکیال المکارم، ج 1، ص 94 و 53 .
20- مهج الدعوات، 302 .
21- نساء: 86 .
22- تفسیر القمی، ج 1، ص 145 .
23- الخرائج، باب حادی عشر فی معجزات الامام علی بن محمد
الهادی علیه السلام .
24- ترجمه مکیال المکارم، ج 1، ص 447 - 449 .
25- مشارق الانوار، ص 452/ مکیالالمکارم، ج 1، ص
163 .
26- ر . ک: احتجاج، طبرسی، ج 2، ص 323 .
27- آثار الحجة، ج 1، ص 134/ عنایات حضرت مهدی"عج" به علما
و طلاب، ص 141 . و نیز حکایت 62 و 63 از کتاب عنایات حضرت ... ، ص 142 و
143 .
28- عنایات حضرت مهدی ... ، ص 349 360 .
29- شیفتگان حضرت مهدی، ج 2، ص 137 .
30- شیفتگان حضرت مهدی علیه السلام، ج 3، ص
158 .
31- و نیز ر . ک: عنایات حضرت مهدی"عج"، ص 361 -
370 .
منبع:
مجله انتظار، ش 5
چهارشنبه 2/2/1388 - 20:36
دعا و زیارت
عطر حضور
امام بزرگوار و عزیز و معصوم و قطب عالم امکان و ملجا همه
خلایق، اگرچه غایب است و ظهور نکرده؛ اما حضور دارد. مگر میشود حضور
نداشته باشد؟ مؤمن، این حضور را در دل خود و با وجود و حواس خویش، حس میکند.
آن مردمی که مینشینند، راز و نیاز میکنند، دعای «ندبه» را با
توجه میخوانند، زیارت «آل یاسین» را زمزمه میکنند و مینالند؛ میفهمند چه
میگویند. آنها حضور این بزرگوار را حس میکنند، ولو هنوز ظاهر نشده و
غایب است. غیبت او، به احساس حضورش ضرری نمیزند. ظهور نکرده است؛ اما هم
در دلها و هم در متن زندگی ملت، حضور دارد. مگر میشود حضور نداشته
باشد؟
شیعه خوب، کسی است که این حضور را حس کند و خود را در
حضور او احساس نماید. این، به انسان امید و نشاط میبخشد. "1"
یکی از آن خورشیدهای فروزان، به فضل و کمک پروردگار و
به اراده الهی، امروز در زمان ما به عنوان «بقیة الله فی ارضه»، به عنوان «حجة الله
علی عباده، به عنوان «صاحب زمان» و «ولی مطلق الهی» در روی زمین وجود دارد.
برکات وجود او، انوار ساطعه از وجود او، امروز هم به بشر میرسد.» "2"
امروز وجود مقدس حضرت حجت - ارواحنا فداه - در میان
انسانهای روی زمین، منبع برکت، منبع علم، منبع درخشندگی، زیبایی و همه خیرات
است .
چشمهای ناقابل و تیره ما، آن چهره ملکوتی را از نزدیک
نمیبیند؛ اما او مثل خورشیدی درخشان است. با دلها مرتبط و با روحها و
باطنها متصل است و برای انسانی که دارای معرفت باشد، موهبتی از این برتر
نیست که احساس کند، ولی خدا، امام بر حق، عبد صالح، بنده برگزیده، در میان همه بندگان عالم و
مخاطب به خطاب خلافت الهی در زمین، با او و در کنار او است. او را میبیند
و با او مرتبط است. "3"
یکی از آن خورشیدهای فروزان، به فضل و کمک پروردگار و
به اراده الهی، امروز در زمان ما به عنوان «بقیة الله فی ارضه»، به عنوان «حجة الله
علی عباده، به عنوان «صاحب زمان» و «ولی مطلق الهی» در روی زمین وجود دارد.
برکات وجود او، انوار ساطعه از وجود او، امروز هم به بشر میرسد.»
این بزرگوار، در فضای ذهنی و معنوی جامعه ما، حضور دارد و
جوانان مؤمن و با اخلاص نیز با آن حضرت، قلباً در ارتباط هستند. این
ارتباط، به معنای حقیقی کلمه، دو جانبه است و در حالات برجسته شور و محبت و
احساس و عواطفی که ملت ایران، نسبت به این بزرگوار دارند، این ارتباط طرفینی
است. "4"
امام معصوم و بازمانده عترت پیغمبر و اهلبیت علیهم السلام،
در طول این زمانهای اخیر، در میان جوامع بشری بوده است؛ امروز هم
در میان ما است. "5"
ارتباط قلبی و معنوی بین آحاد مردم و امام زمان "عج"، امید و انتظار را به طور دائم در دل
آنها زنده نگه میدارد و این خود، یکی از پر برکتترین حالات انسانی است.
"6"
اهل معنا و باطن، در توسلات معنوی خود، این بزرگوار را
مورد توجه و نظر دائمی قرار میدهند و به آن حضرت توسل میجویند و توجه
میکنند. نفس پیوند قلبی و تذکر و توجه روحی به آن مظهر رحمت و قدرت و عدل حق
تعالی، انسان را عروج و رشد میدهد و وسیله پیشرفت انسان را - روحاً و معنا
- فراهم میکند .
این، یک میدان وسیعی است. هر کسی در باطن و قلب و دل و جان
خود، با این بزرگوار مرتبط باشد، بهره خودش را خواهد برد. البته، توجه به
کانون نور، باید توجه حقیقی باشد.
لقلقه زبان در این زمینه، تاثیر چندانی ندارد.
اگر انسان، روحا متوجه و متوسل شد و معرفت کافی برای خود
به وجود آورد، بهره خودش را خواهد برد. این، یک میدان فردی و تکامل شخصی و
معنوی است. "7"
نزدیک شدن به امام زمان "عج"، نه نزدیک شدن در مکان هست و نه نزدیک
شدن به زمان. شما که میخواهید به ظهور امام زمان"عج" نزدیک بشوید؛ ظهور امام زمان"عج" یک تاریخ معینی ندارد که صد سال دیگر مثلا یا پنجاه
سال دیگر ... تا ما بگوییم که ما از این پنجاه سال، یک سال و دو سال و سه
سالش را گذراندیم، چهل و شش سال و چهل و هفت سال دیگر باقی مانده [است].
نه؛ از لحاظ مکان هم نیست که ما بگوییم: ما از اینجا حرکت میکنیم به
طرف مثلا شرق یا غرب عالم یا شمال یا جنوب عالم، تا ببینیم که ولی عصر"عج"
کجا است و به او برسیم، نه.
نزدیک شدن ما به امام زمان"عج" یک نزدیک شدن معنوی است؛ یعنی، شما
در هر زمانی تا پنج سال دیگر، تا ده سال دیگر، تا صد سال
دیگر که بتوانید کیفیت و کمیت جامعه اسلامی را افزایش بدهید، امام زمان - صلوات الله علیه - ظهور خواهد کرد. "8"
پینوشتها:
1- سخنرانی روز میلاد 17/10/74.
2- جشن بزرگ منتظران ظهور 3/9/78.
3- همان.
4- کیهان 8/10/75.
5- جمهوری اسلامی 15/9/77.
6- رسالت 23/12/68.
7- جمهوری اسلامی 19/10/74.
8- خطبه نماز جمعه 6/4/59.
چهارشنبه 2/2/1388 - 20:34
دعا و زیارت
برخی وظایف منتظران در زمان غیبت
برخی تصور می كنند انتظار یعنی دست رو دست گذاشتن و
ایام را بدون تلاش سپری كردن تا این كه امام زمان علیه السلام ظهور نماید.
حال آن كه معنای انتظار، بسیار گسترده است و منتظر، وظایف
بسیاری را باید ایفا نماید تا خود و جامعه را برای ظهور آقا آماده نماید و
هرچقدر تلاش منتظران بیشتر شود، شرایط ظهورامام غایبمان زودتر
فراهم می شود. وظیفه ما فقط دعا كردن نیست، بلكه باید این دعا، با خود سازی و جامعه
سازی همراه شود.
مرحوم سید محمد تقی موسوی اصفهانی در كتاب شریف مكیال
المكارم به هشتاد مورد از وظایف منتظران اشاره كرده است كه به اختصار به برخی از
آنها اشاره خواهیم كرد.
1- دعا برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
یكی ازوظایف مهم ما دعا برای امام زمان است، ائمه هدی علیهم السلام نیز همواره بر این مهم
تكیه داشته اند و بر اساس روایاتی از امام صادق علیه السلام در دعایی كه آن حضرت به " زراره"
تعلیم فرمودند، محور اصلی آن بر امام شناسی استوار است. ایشان به زراره می فرمایند:" ...
اگر غیبت را درك كردی چنین دعا كن:
اللهم عرفنی نفسك فانك ان لم تعرفنی نفسك لم اعرف نبیك،
اللهم عرفنی رسولك فانك ان لم تعرفنی رسولك لم اعرف حجتك،اللهم عرفنی حجتك
فانك ان لم تعرفنی حجتك ضللت عن دینی.""1"
همچنین دعاهای دیگری كه در كتب ادعیه و زیارات بدان
اشاره شده، خصوصا دعای معروف
" اللهم كن لولیك الحجة ابن
الحسن ..."
كه بحمدالله در بین جامعه شیعه بسیار معروف و مشهور
است.
2- شناخت صفات و سیره امام علیه السلام
بدیهی است كه یك عاشق دلباخته و یك منتظر حقیقی باید بداند
كه محبوبش از چه صفاتی برخوردار بوده و چه سیره و روشی را در زندگی و
سایر شئونات آن دارد. در این راستا، مطالعه آیات و روایات فراوانی كه در
ارتباط با وجود مقدس حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف
بیان شده، بسیار سودمند است.
3- رعایت ادب در همه موارد
امامی كه واجب الاطاعة و حجت خدا بر تمامی اهل زمین است،
نامش محترم و یادش بسیار گرامی است. او پیشوای همه و چشم بینای خدا در
بین مخلوقات اوست. روزی اهل زمین به یمن وجود اوست و هر كس كه به مرتبه
ای از مراتب كمال می رسد از پرتو عنایات حضرت حق است كه از
مسیر امامت به ما رسیده است.
4- عشق وعلاقه نسبت به حضرت
مرحوم سید عبدالكریم كفاش، هفته ای یك مرتبه به محضر آن حضرت
مشرف می شد. او در ری در جوار حضرت عبدالعظیم حسنی می زیست. در یكی از
تشرفاتش ، حضرت از او می پرسند، سید عبدالكریم اگر ما را نبینی چه خواهد
شد؟!
پاسخ می دهد: آقا حتما می میرم.
حضرت در پاسخ فرمودند:" اگر چنین نبودی ما را نمی
دیدی.""2"
5- علاقمند كردن دیگران به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
طبیعی است كه هر كس به چیزی علاقمند باشد در صدد تبلیغ و
ترویج آن برآمده وآن را به دیگران معرفی خواهد كرد، چه رسد به این كه وجود
مقدس خاتم الاوصیاء عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد.
6- انتظار فرج
امام صادق علیه السلام فرمودند:" بخشی از معتقدات ائمه
علیهم السلام عبارت از تقوی، پاكدامنی و خیرخواهی... و صبوری كردن درانتظار
فرج است. "3"
در بسیاری از روایات، پر فضیلت ترین اعمال، انتظار فرج
دانسته شده است."4"
در بسیاری از احادیث در باب انتظار فرج بیان شده كه هر
گاه یكی از منتظران حضرت به رحمت الهی رفت، چنان است كه در میان سپاه امام و یا درمیان خیمه حضرت به شهادت برسد.
در بعضی از روایات تعبیر شده كه چنین شخصی مثل كسی است
كه با رسول خدا صلی الله علیه و آله در برابر كفر جهاد كرده باشد.
7- اظهار علاقه وافر برای ملاقات با آن حضرت.
8- ذكر فضائل و مناقب آن حضرت، و شركت در
مجالس امام شناسی.
9- صدقه برای سلامتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف.
10- بجا آوردن حج و عمره و زیارت مشاهد مشرفه به نیابت
از امام .
اعمالی كه به نیابت از امام زمان علیه السلام بجا آورده می شود، در واقع هدیه ای از
جانب عاشقان و شیفتگان به یوسف زهراست.
11- استغاثه بوجود مقدس امام عجل الله تعالی فرجه الشریف
در بعضی از روایات از آن بزرگوار به" غیاث
المضطرالمستكین" تعبیر شده است. توسل واستغاثه براهل البیت علیهم السلام ، سیره دائمی
بزرگان و صلحا و علما شیعه بوده و حتی ائمه هدی علیهم السلام نیز به
وجود مقدس ایشان توسل می جسته اند.
مرحوم عاملی در روایتی نقل می كنند كه هنگامی كه
زهرا مظلومه سلام الله علیها بین دیوار و در مجروح شدند، به
دنبال علی علیه السلام ... بودند و ناله " یابن الحسن" سر می دادند و
به وجود مقدس امام عصر حضرت حجة بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف
استغاثه جستند.
12- تجدید بیعت با امام علیه السلام
بر اساس پاره ای از روایات ، تجدید بیعت بعد از هر
نماز واجب و یا در هر جمعه مستحب است. "5"
و در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده كه
:
" هر كس بعد از نماز صبح و بعد از نماز ظهر بگوید: اللهم
صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم، نمی میرد مگر آن كه حضرت را ببیند و
بشناسد. ""6"
13- اجتناب از محارم
كسی كه منتظر واقعی است، باید از آنچه كه امام زمانش كراهت و دوری دارد، اجتناب نموده و هر عملی كه
در تقرب او موثر است را به خاطر رضای محبوب و ارتباط روحی با او انجام
دهد.
مرحوم شیخ طوسی متوفی 460 ه.ق در كتاب شریف " تجرید
الاعتقاد" می فرمایند:" وجوده لطف و عدمه منا".
وجود حضرت لطف، وعنایت برماست وغیبت ایشان به
خاطراعمال و رفتار بد ماست.
گفتم كه روی خوبت از من چرا نهان است گفتا تو
خود حجابی ورنه رخم عیان است
گفتم كه از كه پرسم جانا نشان كویت ؟ گفتا نشان چه
پرسی؟ آن كوی، بی نشان است
حضرت علی علیه السلام فرمودند:
" زمین خالی از حجت خدا نیست لكن خداوند متعال، خلقش را
از اینكه حجت را بشناسند نابینا ومحروم می نماید و این به خاطر ظلمی
است كه بر خودشان روا داشتند.""7"
" ظلم و جور با بصیرت سنخیت ندارد، و كسی كه در
كلاس گناه و معصیت بسر می برد هم سنخ با اولیای خدا نیست
لذا دیده اش از شناخت حضرت نابیناست.""8"
حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، در توقیعی چنین
می فرمایند:" فما یحبسنا عنهم الا ما یتصل بنا مما نكرهه و لا نوثره
منهم.""9"
پس محبوس نكرده ما را از دوستان مگر خبرهای ناگواری كه
همواره از ناحیه آنان به ما می رسد كه ناخوشایند است در حالی كه ما آن كارها
را از ایشان نخواستیم.
14- دوستی با صالحان
دوستی با دوستان حضرت باعث تقرب و جلب
خشنودی ایشان است. همچنین ادخال سرور مومنین و محبین اهل بیت علیهم
السلام و همچنین رفع حوائج آنان نیز از وظایف منتظران عصر ظهور شمرده شده
است.
قرآن كریم در وصف یاران حضرت ختمی مرتبت می
فرماید:
" محمد رسول الله والذین معه اشداء علی الكفار رحماء
بینهم."
محمد رسول خدا"صلی الله علیه و آله و سلم" كسانی كه
با او هستند بر علیه كفار بسیار خشن ولی با یكدیگر بسیار مهربانند.
و همچنین امر خدای حكیم كه می فرماید:
" كونوا مع الصادقین"
همواره با افراد راستگو همنشین باشید . كه دراین آیه
كریمه شریفه اشاره به دوستی با صالحان دارد.
15- برائت ازدشمنان خدا و اهل بیت علیهم السلام
امام هادی علیه السلام در زیارت شریف جامعه می
فرمایند:
"برئت الی الله عزوجل من اعدائكم و من الجبت
و الطاغوت و الشیاطین و حزبهم الظالمین.
""10"
بدرگاه خدای عزوجل ازدشمنان شما بیزارم همچنین از جبت
و طاغوت و از شیاطین و حزب ستمكار آنان.
پی نوشتها:
1- منتخب الاثر،آیت الله صافی گلپایگانی، حدیث 1،ص
501 .
2- مشعل هدایت ،ج2، ص 129.
3- منتخب الاثر، آیت الله صافی، ص 498 به نقل از بحار
الانوار.
4- منتخب الاثر، صص 493 - 500.
5- مكیال المكارم.
6- بحارالانوار، ج 86، ص 77، باب 39.
7- بحارالانوار ، ج 51، ص 113.
8- مشعل هدایت ، ج2، ص 126.
9- احتجاج طبرسی ، ص 322.
10- مفاتیح الجنان، مرحوم شیخ عباس قمی "ره" ، زیارت جامعه
كبیره.
چهارشنبه 2/2/1388 - 20:33
دعا و زیارت
چهره امام مهدى علیه
السلام در آیینه القاب
القاب ائمه اطهار علیهمالسلام، از آن جمله
القاب امام زمان "عجلاللهتعالىفرجه"، یكى از راههاى مهم شناخت خصایل و فضایل آن
حجتهاى به حق الهى است .
در این نوشته تلاش مىشود تا از طریق ارایه توضیح مختصر
در زمینه برخى از لقبهاى حضرت بقیةالله، با ابعاد مختلف ویژگىها و
اوصاف آن حضرت از منظر القابى كه براى او تعیین شده است بیشتر آشنا
شویم.
براى امام زمان علیه السلام اسامى و لقبهاى زیادى ذكر شده است. در
كتاب نجمالثاقب مرحوم محدث نورى حدود صد و هشتاد و دو نام و لقب و در كتاب
نام نامه حضرت مهدى علیه السلام به حدود سیصد و ده اسم و لقب آن حضرت
اشاره شده است. گفتنى است كه منشا اصلى این نامها و لقبها علاوه بر تصریح
ائمه اطهار علیهمالسلام، و پیامبر اكرم "صلى الله علیه و آله"
ادعیه و زیارتنامههایى است كه براى امام زمان علیه السلام ذكر شده است .
در اینجا به برخى از مهمترین القاب آن حضرت اشاره
مىكنیم:
1- مهدى: یكى از مشهورترین لقبهاى امام زمان علیه السلام مهدى است. درباره علت نامیده شدن آن حضرت
به این لقب روایتهاى مختلفى ذكر شده است. حضرت امام محمد باقر علیه السلام مىفرمایند:
امام زمان
"عج" پس از ظهور قرآن اصیل و احكام واقعى، اسلام را از لابلاى
آن همه تحریفات و تفسیرهاى نادرست بیرون خواهند كشید به گونهاى كه حتى
مردم گمان خواهند كرد كه ایشان یك دین و آیین جدیدى را مطرح مىكنند به
این مناسبت آن حضرت را مهدى مىگویند.
هنگامى كه مهدى ما قیام كنند ثروتها را به طور مساوى
تقسیم و در جامعه به عدالت و دادگرى رفتار مىكند. هر كس از او اطاعت كند
از خداوند اطاعت كرده است و هر كس او را نافرمانى كند از خدا نافرمانى
كرده است. و آن جضرت را «مهدى» نامیدهاند چون به امور پنهان و نهانى
هدایت مىگردد. "1"
درباره امور نهانى كه آن حضرت به آنها هدایت
مىشود یا هدایت مىكند با توجه به تعابیر روایات، نظرات چندى بیان شده
است. از آنجا كه در دوره غیبت مخصوصا دوران غیبت كبرى در اثر پیدا شدن
تبلیغات ضددینى و تفسیرها و برداشتهاى نامناسب از احكام دین و نفوذ خرافات و
اندیشههاى غلط غیردینى به اصول و تعالیم اصیل اعتقادى مردم دین اصلى و
حتى قرآن اصلى را فراموش خواهند كرد . آن حضرت پس از ظهور قرآن اصیل و
احكام واقعى، اسلام را از لابلاى آن همه تحریفات و تفسیرهاى نادرست بیرون
خواهند كشید به گونهاى كه حتى مردم گمان خواهند كرد كه ایشان یك دین و
آیین جدیدى را مطرح مىكنند به این مناسبت آن حضرت را مهدى مىگویند.
پیامبر اكرم "صلى الله علیه و آله" در این باره
مىفرمایند:
دوازدهمین فرزندم به گونهاى غایب خواهد شد كه اصلا دیده نخواهد
شد و در این دوره غیبت وقایع سختى رخ خواهد داد و در نتیجه طولانى شدن
این دوره زمانى خواهد آمد كه از اسلام جز اسمى و از قرآن جز رسم و
خطى، اثرى باقى نخواهد ماند. در آن موقع خداوند متعال به وى اجازه خواهد داد
تا قیام كند آنگاه به وسیله او اسلام را تقویت و تجدید خواهد
كرد."2"
امام صادق علیه السلام در این باره فرمودهاند:
مهدى علیه السلام را به خاطر قیامش براى حق قائم
نامیدهاند.
بر طبق این دیدگاه چون حضرت مهدى علیه السلام مردم را
به حقایق پنهان شده دینى راهنمایى خواهند كرد او را مهدى مىگویند
.
دیدگاه دیگر این است كه قائم آل محمد "صلى الله علیه و آله"
را از این رو مهدى مىگویند كه مردم را به امورى كه بر آنها پوشیده است
راهنمایى خواهد كرد. وى پس از ظهور جهت ارشاد پیروان ادیان دیگر كتابهاى
آسمانى تحریف نشده آنها را به آنها نشان خواهد داد و از این طریق آنها را
با دین اصیل خودشان آشنا خواهد ساخت و بر اساس همان احكام تحریف نشده آیین
خودشان با آنان رفتار خواهد كرد. در روایتى مىخوانیم از جمله كارهاى
حضرت امام زمان علیه السلام پس از ظهور این است كه وى تورات اصلى و
انجیل اصلى و سایر كتابهاى انبیاى گذشته را از یك مخفیگاه خارج خواهد
ساخت."3"
دیدگاه دیگر این است كه آن حضرت پس از ظهور، مردم را در تمام
زمینههایى كه به بیراهه رفتهاند ارشاد خواهند كرد تا به راه و
شیوههاى درست دست یابند؛ چون انحرافات دوران غیبت تنها در احكام دینى نیست چرا
كه در اثر جهل و ناآگاهى در عرصههاى سیاسى، علمى و صنعتى نیز مردم
دچار اشتباهات زیادى مىشوند. طرفداران این برداشت نیز به برخى از روایات
كه مشتمل بر تعابیر خاصى هستند تمسك مىجویند. به عنوان مثال
از امام صادق علیه السلام روایت شده است كه آن حضرت
فرمودند:
دیدگاه دیگر این است كه قائم آل محمد "صلى الله علیه و آله"
را از این رو مهدى مىگویند كه مردم را به امورى كه بر آنها پوشیده است
راهنمایى خواهد كرد. وى پس از ظهور جهت ارشاد پیروان ادیان دیگر كتابهاى
آسمانى تحریف نشده آنها را به آنها نشان خواهد داد و از این طریق آنها را
با دین اصیل خودشان آشنا خواهد ساخت و بر اساس همان احكام تحریف نشده آیین
خودشان با آنان رفتار خواهد كرد.
آن حضرت را مهدى مىگویند چون مردم را به امورى كه گم
كردهاند هدایت مىكند. "4"
این تعبیر شامل انحراف سیاسى و اقتصادى و فرهنگى و
اجتماعى و ... نیز مىشود .
نتیجه آن كه مىتوان گفت چون امام زمان علیه السلام به
بركت علم بىنظیرى كه دارند، مردم را در تمام عرصههاى حیات فردى و
اجتماعى و علمى و دینى به راه صحیح هدایت خواهند كرد و آنها را از تمام
گمراهىها نجات خواهند داد به این مناسبت آن حضرت را «مهدى»
مىگویند. البته در برخى روایات
نیز به این نكته هم اشاره شده است كه یكى از چیزهاى مخفى كه حضرت مهدى علیه السلام مردم را به
آن هدایت خواهند كرد؛ ذخایر زیرزمینى و معادن است كه شاید این لقب به
این قبیل از عملكردهاى حضرت مهدى علیه السلام نیز دلالت داشته
باشد .
2- قائم: گرچه همه انبیا و امامان با توجه به شرایطى كه در آن واقع شده بودند
قائم به حق بودند اما حضرت مهدى علیه السلام را بالخصوص قائم لقب دادهاند. وقتى
ابوحمزه ثمالى به امام محمد باقر علیه السلام عرض كردند:
اى فرزند رسول خدا مگر همه شما اهلبیت قیام كننده به
حق نیستید؟
حضرت فرمودند: چرا همه ما براى حق قیام
مىكنیم .
آنگاه ابوحمزه سؤال مىكند:
پس چرا از بین همه اهلبیت فقط به صاحبالامر علیه
السلام قائم گفته مىشود؟
حضرت باقر علیه السلام مىفرمایند:
موقعى كه حضرت سیدالشهداء علیه السلام به شهادت رسیدند همه
فرشتگان آسمانها از این پیشامد ناراحت و متالم شدند. خداوند متعال به
منظور دلدارى آنها امامان نهگانه از نسل امام حسین علیه السلام را به آنها نشان دادند آنگاه كه به
مهدى آل محمد صلى الله علیه و آله كه در آن حال مشغول نماز و نیایش به
درگاه حضرت حق بودند رسیدند خداوند متعال فرمودند: این همان قائمى است كه
به وسیله قیام او از قاتلان حسین بن على علیهماالسلام انتقام خواهم گرفت.
"5"
امام صادق علیه السلام روایت شده است كه آن حضرت
فرمودند:
آن حضرت را مهدى مىگویند چون مردم را به امورى كه گم
كردهاند هدایت مىكند.
و امام صادق علیه السلام در این باره فرمودهاند:
مهدى علیه السلام را به خاطر قیامش براى حق قائم
نامیدهاند. "6"
بر اساس این قبیل روایات چون دوازدهمین جانشین پیامبر
اكرم صلى الله علیه و آله بزرگترین حكومت و قیام اصلاحى دینى را در طول
تاریخ حیات بشر انجام خواهد داد و در سرتاسر حكومت عدل جهانى اسلام را مستقر
خواهد ساخت به آن حضرت لقب «قائم» داده شده است .
در این باره روایتهاى دیگرى نیز هست كه از بُعد
دیگرى این مطلب را مورد توجه قرار دادهاند كه البته منافاتى با
برداشت دسته اول ندارد. بر طبق این دیدگاه آن حضرت را قائم مىگویند چون
سالها پس از غیبت وقتى كه مردم در اثر طول زمان یاد و خاطره آن حضرت را كم كم در اثر مشغول
شدن به زینتهاى دنیا فراموش كردند، آن حضرت قیام خواهند كرد و حكومت عدل جهانى را
در سرتاسر عالم برقرار خواهند ساخت؛ «قائم» نامیده شده
است .
در این زمینه از پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله
روایت شده است كه آن حضرت فرمودند:
از این جهت قائم ما اهلبیت را قائم نامیدهاند كه پس
از فراموش شدن نامش قیام مىكند. "7"
و یا وقتى از امام جواد علیه السلام سؤال مىكنند چرا او را قائم
مىنامند؟ در جواب مىفرمایند:
زیرا بعد از آن كه نام آن حضرت از خاطرهها فراموش شود
و اكثر مفقودین به امامت آن حضرت از دین خدا و اعتقاد به امامت حضرت
مهدى علیه السلام رویگردان شوند او قیام مىكند. "8"
و نقل شده است به محض شنیدن ظهور آن حضرت عدهاى خواهند
گفت: در طول این همه سال چگونه ممكن است او زنده مانده باشد باید
تاكنون استخوانهاى او هم پوسیده شده باشد. چطور ادعا مىكند كه او قیام كرده
است؟ اما در هر حال آن زمانى كه شرایط فراهم گردد و به اذن
پروردگار عالم او قیام خواهد كرد. عظیمترین انقلاب قابل تصور را رهبرى
خواهد نمود و قافله بشریت را به سعادت واقعى رهنمون خواهد شد .
پىنوشتها:
1- عقدالدرر، باب 3، ص40/ اثباةالهداة، ج7، ص110 و
169 .
2- منتخبالاثر، ص98 .
3- بحارالانوار، ج51، ص29 .
4- اثباةالهداة، ج7، ص110 .
5- بحارالانوار، ج51، ص28 .
6- همان، ص30 .
7- معانىالاخبار، ص65 .
8- كمالالدین، ص378 .
منبع:
فصلنامه موعود، ش 28 ، صادق سیدنژاد
چهارشنبه 2/2/1388 - 20:32
دعا و زیارت
عرضه اعمال بر امام زمان "عج"
امام خمینی"ره" در مورد عرضه اعمال به حضرت حجت
میفرماید:
در روایات آمده است پرونده اعمال ما در هر عصری
به امام زمان آن عصر ارائه میشود. كه به تبع اعمال ما در این عصر
به محضر امام زمان "عج" عرضه میشود و حضرت از اعمال ما با خبر میشوند.
امام خمینی در این
زمینه فرمایشاتی داشتهاند كه در اینجا ذكر میكنیم.
تمام ذرات کارهای ما تحت نظر خدای تبارک و تعالی است و
نامه اعمال ما به حسب روایات به امام وقت عرضه میشود. امام زمان علیه السلام مراقب ما هستند. "1"
توجه داشته باشید که در کارهایتان جوری نباشد که وقتی
بر امام زمان علیه السلام عرضه شد، خدای نخواسته، آزرده بشوند و پیش
ملایکة الله یک قدری سرافکنده بشوند که، اینها شیعههای من هستند .
اینها دوستان من هستند و بر خلاف مقاصد خدا عمل کردند. رییس یک قوم اگر قومش
خلاف بکند، آن رییس منفعل میشود. "2"
طوری باشد که نامهها وقتی عرضه میشود، ایشان را
متاثر نکند. "3"
قبل از این که این نامه اعمال ما به پیشگاه خدا و
قبل از آن به پیشگاه امام زمان علیه السلام برسد، خودمان باید نظر کنیم به این نامه
اعمالمان. "4"
تمام ذرات کارهای ما تحت نظر خدای تبارک و تعالی است و
نامه اعمال ما به حسب روایات به امام وقت عرضه میشود. امام زمان علیه السلام مراقب ما هستند.
وقتی نامههای ما را بردند پیش امام زمان علیه السلام "در روایات است که هر هفته میبرند،
هفتهای دو دفعه." وقتی که میبرند، اعمال ما جوری باشد که نمایش از این بدهد
که ما تابعیم. ما آن طور نیست که خودسر بخواهیم یک کاری را انجام بدهیم.
"5"
من خوف دارم که کاری بکنیم که امام زمان علیه السلام پیش خدا شرمنده بشود. اینها شیعه تو
هستند این کار را میکنند! نکند یک وقت خدای نخواسته، یک کاری از ماها
صادر بشود که وقتی نوشته برود، نوشتههای ملایکة اللهی که مراقب ما
هستند، رقیب هستند، هر انسانی، رقیب دارد و مراقبت میشود. ذرههایی که بر
قلبهای شما میگذرد، رقیب دارد. چشم ما رقیب دارد. گوش ما رقیب دارد. زبان
ما رقیب دارد. قلب ما رقیب دارد. کسانی که مراقبت میکنند اینها را، نکند
که خدای نخواسته از من و شما و سایر دوستان امام زمان علیه السلام یک وقت، چیزی صادر بشود که موجب
افسردگی امام زمان علیه السلام باشد. مراقبت کنید از خودتان، پاسداری
کنید از خودتان. "6"
پینوشتها:
1- صحیفه نور ، ج 18، صص 17- 18 .
2- همان، ج 12، ص 128 .
3- همان، ج 12، ص 224 .
4- همان، ج 1، ص 33 .
5- همان، ج 8، ص 149 .
6- همان، ج 7، ص 267 .
چهارشنبه 2/2/1388 - 20:28
اخبار
«اسلام و الگوی مصرف؛ درآمدی بر كم و كیف مصرف بر اساس
فقه و اخلاق اسلامی»
نویسنده كتاب «اسلام و الگوی مصرف؛ درآمدی بر
كم و كیف مصرف بر اساس فقه و اخلاق اسلامی» با توجه به تأثیر نحوه درآمد و مخارج در
سرنوشت انسان، ارایه الگویی اسلامی برای مبارزه با فرهنگ نادرست مصرف را دلیل اصلی
تدوین اثر خود عنوان كرد./
حجتالاسلام دكتر علی اكبر كلانتری در گفتوگو با
خبرگزاری كتاب ایران(ایبنا)، ترویج و گسترش فرهنگ اسراف و تبذیر در عرصههای
گوناگون زندگی اجتماعی را یكی از معضلات جامعه برشمرد و گفت: لزوم ایجاد تغییر در
نگرشهای كلی و رفتارهای جزیی اقشار گوناگون اجتماع، من را بر آن داشت تا با استناد
به منابع معتبر دینی و اسلامى، پژوهشی در این زمینه انجام دهم.
وی افزود: انتخاب الگوی صحیح مصرف و
چگونگی گذران زندگی و نحوه درآمدها و مخارج، تأثیر حتمی بر سرنوشت انسانها در دنیا
و آخرت دارد. به همین دلیل تبیین الگوی مصرف از نگاه دین ضروری به نظر
میرسد.
این نویسنده دینی با استناد به فرمایشات مقام معظم
رهبری و نامگذاری سال 88 با عنوان «سال اصلاح الگوی مصرف» اظهار داشت: با درست
مصرف كردن و حذف هزینههای زاید، هزینههای كمتری در داخل كشور صرف میشود و نیاز
كمتری به واردات خواهیم داشت و از طریق صرفهجویی در خروج ارز میتوانیم با انجام
تدابیر و برنامهریزیهایی كلان، به پیشرفتهای گستردهای دست یابیم.
وی افزود:
لازم است كارشناسان و متخصصان در زمینههای گوناگون تحقیقات عمیقی انجام دهند و
متخصصان تألیف و تحقیق، مجموعهای جامع و علمی را به جامعه ارایه كنند تا در تمامی
عرصهها، نهضتی بزرگ و نتیجهبخش ایجاد شود و بتوانیم احكام دین اسلام را در تمامی
ابعاد در جامعه اجرا كنیم.
حجتالاسلام كلانتری با اشاره به اهمیت نامگذاری این
سال از سوی چهرهای سیاسی و دینی كه بدون شك بیاناتشان راهگشای مشكلات همه افراد و
دستگاههای دولتی است، گفت: اگر مردم جامعه و دستگاههای دولتی ما با نگاه سطحی و
شعاری با این مقوله برخورد نكنند و آن را اولویت كارهای خود قرار دهند و از طریق
فعالیتهای علمى، عملی و تدوین و اجرای آییننامههایی در این زمینه اقدام كنند،
میتوان دشوارترین مشكلات را نیز پشت سر گذاشت.
نویسنده این كتاب، دلیل بسیاری از فقرها و
اختلافات طبقاتی موجود در جامعه را عدم توجه به الگوهای صحیح مصرف میداند و معتقد
است: اگر خانوادهها در مصارف خود به درستی و با برنامهریزی عمل كنند، به
داراییهای خود قانع باشند، كمتر ابراز نیاز میكنند و میتوانند از درآمد خود بخش
بیشتری را به سرمایهگذاری و مصرف در آینده اختصاص دهند.
حجتالاسلام كلانتری درباره منابع مورد استناد در
تدوین این كتاب گفت: به این دلیل كه كتاب «اسلام و الگوی مصرف» رویكردی
فقهی ـ اخلاقی دارد، كوشیدهام از منابع روایی قرآن و حدیث در تهیه و تدوین آن
استفاده كنم.
از دیگر تألیفات این نویسنده دینی میتوان كتابهای
«فقه و پوشش بانوان»، «نقش دانش رجال در تفسیر و علوم قرآنی»، «اخلاق و آداب
دانشجویی»، «اخلاق و آداب كسب تجارت»،
«اخلاق و آداب
كارمندان» و «اخلاق زندگی» را نام برد.
وی اكنون در حال تألیف كتابی با عنوان «درآمدی بر
اخلاق ورزشی در اسلام» است كه از سوی انتشارات دانشگاه شیراز تا چند ماه آینده
آماده چاپ خواهد شد.
حجتالاسلام كلانتری تصریح كرد: كتاب «اسلام و الگوی
مصرف؛ درآمدی بر كم و كیف مصرف بر اساس فقه و اخلاق اسلامی» حاوی سه بخش كلیات و
مباحث مقدماتى، بخش تعیین مصارف فردی و بخش تعیین مصارف دولتی است.
وی اظهار داشت: نخستین بخش این اثر حاوی مباحثی چون
تعریف مصرف، ضرورت مصرف، تبدیل به مصرف، ضرورت نگاه دینی به مصرف و بحث اسراف
است.
این نویسنده حوزه دین تصریح كرد: بخش دوم در 11 بخش به
نحوه درست مصارف فردی نظیر خوراكى، بهداشتى، حقوق، اخلاق، انرژى، هزینههای مسكن،
مصارف پوششى، تفریحى، رفاهى، تشریفاتى، آرایشی و تجملی پرداخته است و بخش نهایی آن
با عنوان مصارف دولتى، معیارهایی را بیان میكند كه باید در مصارف دولتی مورد توجه
قرار گیرند.
چاپ اول كتاب «اسلام و الگوی مصرف؛ درآمدی بر كم و كیف
مصرف بر اساس فقه و اخلاق اسلامی» از سوی موسسه بوستان كتاب در شمارگان 1500 نسخه،
358 صفحه و بهای 54000 ریال روانه بازار كتاب شده است
چهارشنبه 2/2/1388 - 11:47
اخبار
به گزارش روز جمعه خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی
ایران "ایسکانیوز"، غلامرضا مصباحی مقدم رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در
سخنان پیش از خطبه های امروز نماز جمعه تهران با تبریک روز ارتش به نیروهای
مسلح گفت: ارتش جرات و جسارت دشمن از حمله به این سرزمین را سلب کرده
است.
وی با اشاره
به بحث الگوی مصرف، گفت: شعار امسال انتخاب شایسته ای
بوده اما این سوال که چگونه شده است که دولت ما دچار انحراف در الگوی مصرف
شده است؟ آنچه به نظر من می رسد این است که از وقتی نفت به عنوان منبع
خدادادی در اختیار ما قرار گرفت و درآمد قابل توجهی را برای دولت و ملت به
وجود آورده در واقع درآمدی که برای آن رنجی کشیده نشده است.
وی گفت: این
درآمد آنقدر اثرگذار بوده که ما خود را کشوری ثروتمند به حساب آورده ایم که معمولا
یک دولت و ملت ثروتمند ولخرج می شوند.
مصباحی مقدم افزود: با اینکه همه ملت دارا نیستند اما همان
بخشی که تهیدست هستند اگر منابع بیشتری در اختیار داشته باشند از همین الگوی
اسراف تبعیت خواهند کرد که این معضل ریشه اش در فرهنگ مصرفی ما که ناشی از
درآمد نفتی است وجود دارد.
وی اظهار داشت: این ثروت طبیعی تنها متعلق به نسل ما
نیست بلکه ما موظفیم آن را به یک ثروت صنعتی تبدیل کنیم تا
نسل های آینده نیز از آن بهره مند شوند، نفت ثروتی تجدید ناپذیر است و
باید به سرمایه ملی تبدیل شود، تنها در این صورت است که مصرف بی رویه شکل
نمی گیرد.
وی افزود: با فرهنگسازی الگوی مصرف، آب، برق، گاز و
بنزین مصرف فعلی را نخواهیم داشت.
مصباحی مقدم اصلاح الگوی مصرف نیازمند اصلاح فرهنگ مصرفی است
که این امر نیاز به زمان دارد، سال 1388 می تواند آغاز حرکتی به سمت اصلاح
الگوی مصرف باشد و نه پایان آن.
وی با اشاره به دیدار رهبر با روسای کمیسیون های مجلس
که فرمودنده بودند، فرهنگسازی الگوی مصرف به 10 سال کار و
برنامه ریزی نیاز دارد گفت: یکی از مسایلی که در اقتصاد جهانی مطرح است
چه در سطح تولید کننده، برنامه ریز و مصرف کننده مطرح است، کمبود و
کمیابی منابع است.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: آن شاخصی که بر اساس آن
در هر زمینه ای مقدار مصرف تعیین می شود می تواند الگوی اسراف آمیز، خست
آمیز و بهینه باشد، الگوی بهینه هم در اقتصاد امروز و هم در رهنمون های
مذهبی تعریف شده است، این الگو را باید بنابر شرایط کشور بومی سازی
کنیم.
وی تاکید
کرد: پیام رهبر متوجه دولتمردان و پس از آن متوجه مردم است چرا که بخش عمده ای از
اسراف ها در اختیار مردم نیست.
مصباحی مقدم با اشاره به بخش کشاورزی گفت: 92 درصد آب مصرفی
ما در زمینه کشاورزی مصرف می شود و طراحی الگوی مصرف آب کشاورزی به دولت بر
می گردد و نیز در زمینه انتقال برق در شبکه کشور 37 درصد اتلاف برق
داریم که در این زمینه نیز این سیستم باید اصلاح شود.
وی همچنین
در پایان با اشاره به سیستم انتقال آب از شهرها و حمل و نقل جاده ای گفت: حمل و
نقل ریلی تنها 10 درصد حمل و نقل جاده ای انرژی مصرف می کند و 60 درصد حمل و
نقل جاده ای ما عمر بالای 25 سال دارد.
چهارشنبه 2/2/1388 - 11:46