• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 8163
تعداد نظرات : 2195
زمان آخرین مطلب : 3421روز قبل
قرآن

خواندن سوره کافرون قبل از خواب بسیار توصیه شده است

 

سوره کافرون از سوره‌های کوچک قرآن است. از سُور آخر قرآن، سوره‌های مکی است و تقریباً اختلافی در آن نیست که در مکه نازل شده است و آن خیلی در فهم فضای سوره به ما کمک می‌کند. یعنی در دوره‌ای که هنوز حضرت به حسب ظاهر به دوره حکومت و قدرت در مدینه نرسیده بودند و در مکه در محاصره‌ی قدرت قریش بودند.

گرچه همه می دانند که شأن نزول سوره، مقید معنای سوره نیست. اینطور نیست که فقط سوره را به خاطر آن حادثه‌ای که در کنار آن حادثه نازل شده است، تفسیر کرد. ولی بالاخره آن حادثه ممکن است در فهم آن سوره کمی به ما کمک کند.

در تاریخ هست که حضرت وقتی دعوتشان جدی شد، قریش ابتدا استهزاء‌ می‌کردند. بعد با حضرت پای معامله آمدند، اول به حضرت پیغام دادند، که شما دست از کارت بردار بگذار ادامه‌ی امور جامعه دست ما باشد، با همین روال پیش برود، هرچه بخواهی به تو از امور دنیا می‌دهیم. مال بخواهی، ثروت بخواهی، همسر بخواهی، زیباترین همسران، بیشترین امکانات، حتی ریاست بخواهی، به یک نسبتی می‌دهیم.

حضرت به عمویشان ابوطالب که واسطه بود فرمودند: اگر خورشید را کف دست راستم، ماه را کف دست چپم بگذارید من از این دعوت دست برنمی‌دارم. مسأله‌ی انگیزه‌های دنیایی نیست که سر این انگیزه‌ها با هم معامله کنیم.

قریش دیدند ظاهراً این شدنی نیست. مسیر دیگری را طی کردند که دیگر معامله‌ی بر سر مادی نبود. به حضرت پیشنهاد دادند، که شما بیایید و برای مدتی مثلاً، ماهی یا سالی، ما خدای شما را می‌پرستیم، سالی هم خود شما بیا با ما بت پرستی کن. اگر شما درست بگویی، ما رسیدیم به آن خیری که شما می‌گویی. اگر ما هم درست بگوییم، شما در خیر ما شریک هستی. حضرت فرمودند: این شدنی نیست. به هیچ وجه!

باز هم کوتاه آمدند. گفتند: این هم لازم نیست. شما بیایید بت‌های ما را یکبار لمس کنید، ما هم می‌آییم خشوع می‌کنیم. آداب و مراسمی داریم، نمی‌خواهد شما بپرستید. همین قدر بیایید با ما یک همراهی بکنید. حضرت باز هم نپذیرفتند.

این سوره‌ی مبارکه نازل شد که کاملاً صف بندی را روشن می‌کند.

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ‏، قُلْ یَأَایهُّا الْکَفِرُونَ» (کافرون/۱) پیداست لحن، بسیار لحن قاطعی است. پیغمبر ما به کافرین بگو

«ایها الکافرون» با همین خطاب: ای کافران!

«لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ، وَ لَا أَنتُمْ عَبِدُونَ مَا أَعْبُدُ» (کافرون/ ۲و۳) نه من عبادت می‌کنم آنچه را که شما می‌پرستید، و نه شما پرستنده‌ی آن هستید که من می‌پرستم. به هیچ وجه اهلیت خدا پرستی ندارید. من هم به هیچ وجه بت پرستی نمی‌کنم. بعد لحن کمی تغییر می‌کند.

«وَ لَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتمُ‏» (کافرون/۴) من کسی نیستم که بت‌های شما را بپرستم. باز هم «وَ لَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ» (کافرون/۵) شما هم خدای مرا نخواهید پرستید. بنابراین «لَکمُ‏ دِینُکُمْ وَ لىِ‏ دِینِ» (کافرون/۶) هم شما دین دارید، هم من. اینطور نیست که ما دین داریم و شما منکر دین هستید. دین ما دین خاص ما است، دین شما هم دین شماست.

این«لَکمُ‏ دِینُکُمْ وَ لىِ‏ دِینِ» به معنای پذیرش دین آنها نیست. که بعضی بخواهند بگویند: قرآن ما گفته: هرکسی دین خودش را داشته باشد، این نیست. لحن قرآن صف بندی است و اینکه حضرت به هیچ وجه حاضر نیستند، سر توحید معامله کنند. توحید معامله کردنی نیست. حتی برای بسط و گسترش توحید هم نمی‌شود معامله کرد، که بگوییم: برای اینکه دین خدا گسترش پیدا کند یک خرده کوتاه بیاییم از معارف دین، تا دین گسترش پیدا کند. توحید را قید بزنیم، شرک را بپذیریم تا دین گسترش پیدا کند. این هم شدنی نیست.

 فضیلت سوره کافرون
 روایاتی در فضیلت  سوره کافرون هست، که با محتوای سوره هم مربوط است. یکی دو مورد از روایات را خدمت شما تقدیم می‌کنیم.

یک روایت این است که حضرت فرمودند که: اگر کسی این سوره را بخواند و سوره‌ی «قل هو الله احد» را، وقتی که در بستر قرار می‌گیرد، می‌خواهد بیارمد، این دو سوره را بخواند، با این عهد‌ها، شبش به خواب برود، «کَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ بَرَاءَةً مِنَ الشِّرْکِ» (کافی/ج۲/ص۶۲۶) خدای متعال برای او می‌نویسد، بر او تثبیت می‌شود که او برائت از شرک جسته و دیگر شرک دامن او را نمی‌گیرد.

هم سوره‌ی توحید، هم سوره‌ی کافرون به یک معنا برائت از شرک است. اگر این دو خوانده شود، انسان به مقام برائت از شرک می‌رسد. خدای متعال این را برایش تثبیت می‌کند، دیگر شرک نمی‌تواند در او نفوذ کند.

 یک چهارم قرآن است!
 روایت دیگر هم که باز در فضیلت این سوره است. حضرت فرمودند: این سوره یک چهارم قرآن است. ربع القرآن است. کما اینکه سوره‌ی توحید، ثلث القرآن است. اگر کسی سه مرتبه بخواند، به منزله‌ی یک ختم قرآن است. یعنی یک ربع قرآن از آن تعبیر شده است.

ثبت در دیوان اهل سعادت
 باز یک روایت از مرحوم کلینی در کتاب کافی است، مرحوم صدوق هم در ثواب الاعمال این روایت را نقل کردند که امام صادق(علیه السلام) فرمودند: اگر کسی سوره‌ی «قل یا ایها الکافرون» و «قل هو الله احد» را در یکی از نماز واجبش بخواند، خدای متعال خودش را و پدر و مادرش را و نسلش را می‌آمرزد. و بقیه‌ی ثواب‌ها! «وَ إِنْ کَانَ شَقِیّاً مُحِیَ مِنْ دِیوَانِ الْأَشْقِیَاء» (وسایل‌الشیعه/ج۶/ص۸۲) اگر در باطن شقی باشد، خدای متعال او را از دیوان اشقیا محو می‌کند و در دیوان اهل سعادت نامش ثبت می‌شود که این خیلی نکته‌ی مهمی است. چون ممکن است انسان واقعاً یکطوری در عوالم گذشته راه رفته باشد که موجب گرفتاری او شود .

اگر می‌خواهد از گرفتاری‌هایی که در عالم گذشته برای خودش درست کرده، راهی برای نجات پیدا کند، توسل به این سوره است. «وَ أُثْبِتَ فِی دِیوَانِ السُّعَدَاءِ وَ أَحْیَاهُ اللَّهُ سَعِیداً وَ أَمَاتَهُ شَهِیداً وَ بَعَثَهُ شَهِیداً» (وسایل الشیعه/ج۶/ص۸۲)

آیا این فضیلت‌هایی که برای تلاوت سوره‌ها ذکر می‌شود، به حقیقت آن سوره برمی‌گردد؟
 بله، به مقام سوره برمی‌گردد. همان طور که می دانیم و بسیار هم بزرگان دین گفته اند ، قرآن صرفاً الفاظ نیست. یک حقیقتی است، ذکری است، نور است، از عالم بالا نازل شده، هدایت است، شفیع است. اگر کسی به این سوره متوسل شود، تا این مقام می‌تواند برود. می‌تواند حتی دست در عالم قبل خودش ببرد. از دیوان اشقیا محو می‌شود. این کار سوره است. مقام سوره است. ظرفیت سوره است.

البته یک موقع انسان وقتی سوره می‌خواند، نازله‌ی قرآن در او می‌آید. فرمود: وقتی جوان قرآن می‌خواند، قرآن با گوشت و پوستش مخلوط می‌شود. نورانی به نور قرآن می‌شود. یک موقع می‌بینید در یک مقامی قرار می‌گیرد که مراتب بالاتر قرآن در او تجلی می‌کند. متصل به مقامات باطنی‌تر قرآن می‌شود. مقام بالاتری پیدا می‌کند، فتوحات بیشتری، آثار بیشتری، برکات بیشتری برایش حاصل می‌شود.

 

این شأن سوره است. این سوره می‌تواند انسان را به مغفرت، نه خودش، گذشته و آینده‌‌اش را، نسلش را، پدر و مادرش را، به مغفرت الهی برساند.

این سوره در مقامی است که با تمسک به  سوره کافرون در نماز، می‌شود از دیوان اشقیا محو شد. می‌شود در دنیا سعید زیست. شهید از دنیا رفت و شهید مبعوث شد. این از برکات این سوره است. در ثواب الاعمال این از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است.

دوشنبه 9/4/1393 - 8:51
رمضان
 

 

تصاویر ویژه ماه مبارک رمضان سال 92

یک متخصص طب سنتی در آستانه ماه مبارک رمضان به روزه‌داران توصیه کرد که از خوردن چای پررنگ، قهوه و کاکائو به هنگام سحر خودداری کنند تا دچار عطش و تشنگی نشوند و در مقابل بیشتر میوه، لیموترش، ماست و سبزی‌خوردن بخورند.

 به گزارش شفاف علی حسینی گفت: در ماه رمضان باید از نان و غلات، گوشت و تخم مرغ و حبوبات، میوه و سبزیجات، شیر و لبنیات یعنی گروه‌های اصلی غذایی بیشتر استفاده شود.

وی ادامه داد: مصرف آش، سوپ، عدسی، شله زرد، فرنی، شیربرنج، چای کم رنگ، آب جوش برای هضم بهتر غذا توصیه می‌شود که ابتدا افطار با این خوراکی‌ها انجام شود.

حسینی گفت: مصرف برنج، گوشت، نان سبوس‌دار، پنیر، شیر گرم، عسل، خرما، سبزی، گردو و کشمش به تناسب در هنگام افطار، سحر یا شام از خوراکی‌های مناسب هستند.

 این متخصص طب سنتی ادامه داد: غذاهایی که به میزان زیادی ادویه دارند، غذاهای چرب و سرخ کردنی، غذاهای شور و شیرین، بادمجان، کشک و... عطش زیادی ایجاد می‌کنند که برای رفع آن علاوه بر کاهش مصرف این خوراکی‌ها می‌توان از لیموترش، ماست و سبزی‌خوردن در کنار غذا بهره گرفت یا از روش‌هایی مانند غرغره با آب سرد، شستن دست و پا با آب سرد و دوش آب ولرم استفاده کرد.

حسینی تصریح کرد: از خوردن چای پررنگ، قهوه، کاکائو و موادی که باعث دفع بیشتر آب بدن می شوند، به هنگام سحر باید پرهیز کرد و در مقابل مصرف میوه در هنگام سحر، باعث افزایش مقاومت بدن در مقابل تشنگی می شود.

 این متخصص طب سنتی گفت: روزه داران بهتر است که افطار خود را با یک غذا و نوشیدنی گرم و کمی شیرین، ساده و زودهضم آغاز کنند. حسینی تصریح کرد: مصرف خرما، کشمش، انجیر و عسل به هنگام افطار به دلیل اینکه سریع قند خون را بالا می‌برد، توصیه می‌شود و از پرخوری هم جلوگیری می‌کند.

وی افزود: غذاهای شور و چرب، نوشیدنی های گازدار، مصرف بالای زولبیا و بامیه، آب میوه های مصنوعی، ادویه های تند و غذاهای فست‌فود که شامل سوسیس و کالباس است بهتر است در این ایام مصرف نشود.

دوشنبه 9/4/1393 - 7:53
ریزه کاری های خانه داری

آرتیشوک:

دارای طعم تلخ و تند واضح با خاصیت پاک کنندگی خوب برای کید می باشد. مواد شیمیایی موجود در آرتیشوک به نام سینارین باعث افزایش تولید صفرا در کبد و تقویت بخشیدن به مجرای صفرا می شود. آرتیشوک همچنین باعث تقویت سلولهای دیواره کبد و نگاه داشتن آنها از صدمه می شود.

رزماری :

گیاه متداول در آشپزی که می تواند یکی از پاک کننده های کبد باشد . با توجه به تحقیقات انجام شده ، عصاره رزماری با کمک آنزیم های داخل کبد باعث دفع سریعتر مواد شیمیایی می شود.

 

زرد چوبه:

زردچوبه خام محتوی روغنی است که باعث کاستن مقدار سم در بدن می شود . زردچوبۀ به رنگ طلایی را ، به عنوان مزه گرم در سبزیجات ، برنج، حبوبات، ماهی و مرغ می توان استفاده نمود.

قاصدک:

قاصدک گیاه هرزی است دارای برگهای پهن تیغی شکل با گلهای زردی که بعدا به قاصدک تبدیل می شود و در چمنزارها یافت می شود. به گزارش سرویس خانواده جام نیوز، این گیاه سرشار از ویتامین آ ، آهن ، فسفر ، کلسیم  و پتاسیم است. همینطور برای تقویت و شستشوی کبد استفاده می شود. چربی های ذخیره شده در کبد را از بین می برد. ضمنا دارای مزه ای تلخ می باشد. می توان هر از گاهی یک فنجان چای قاصدک برای خود درست کرد.

 

کاسنی :

محرک صفرا و تمیز کننده کبد ، مدر و ملین و همچنین کم کننده کلسترول می باشد. از برگ های کاسنی می توان در سالاد نیز استفاده کرد.

يکشنبه 8/4/1393 - 8:59
تاریخ


حضرت آدم و همسرش حوا به فرمان خداوند سبحان با هم ازدواج کرده دارای فرزند شدند و در تواریخ و اخبار عدد فرزندان آن ها را چهل فرزند و در پاره ای از روایات صد و حتی بیشتر ذکر کرده اند، که از آن جمله است پسران: هابیل، قابیل و شیث ، دختران: عناق، اقلیما و لوزا.

 

در روایت دیگری از شیخ صدوق است که حوا پانصد شکم فرزند آورد و در هر شکم پسری و دختری که مجموعاً صاحب هزار اولاد گردید. (تاریخ انبیاء تألیف حسین عمادزاده، ج1، ص118)

 

به عبارتی حوا در ابتدا هابیل و خواهرش اقلیما را زائید و در شکم دوم قابیل و خواهرش لوزا متولد شدند و به روایتی دیگر آدم (ع) پس از قتل هابیل مدتی گریست و به حوا نزدیک نشد تا پس از سالیان دراز شیث به تنهایی متولد گردید که او را هبة الله نامیدند.


اما درباره کیفیت ازدواج فرزندان آدم (ع) و ازدیاد نسل او در زمین در روایات اختلاف است. قرآن در مورد ازدواج فرزندان آدم (ع) چیزی بیان نکرده و تنها روایات اسلامی است که ازدواج آن ها را بطور کلی به دو گونه نقل کرده اند:

 

صورت اول آنکه حوا در هر نوبت بارداری دو فرزند یکی پسر و یکی دختر به دنیا می آورد و وقتی که آن ها به سن بلوغ رسیدند، پسری که از نوبت اول بود با دختری که از نوبت دوم بود و پسر نوبت دوم با دختر نوبت اول ازدواج کردند و این گروه در جواب حرمت ازدواج با محارم می گویند چون در آن زمان چاره ای نبود خداوند اینگونه ازدواج را به طور موقت اجازه داد و سپس برای همیشه ممنوع گردانید.

 

صورت دوم آنکه خداوند برای پسران آدم (ع) همسرانی از حوریان و جنیان به صورت بشر فرستاد. (دوره کامل قصه های قرآن، تألیف سید محمد صحفی، ص24)

به نقلی دیگر، خداوند برای هابیل همسری به صورت فرشته و برای قابیل زنی به صورت جن خلق کرد. (حیاة القلوب، تألیف علامه مجلسی، ج1، ص196) و نسل بعد که دخترها و پسرها عموزاده بودند، با یکدیگر ازدواج نمودند و بدین ترتیب نسل بشر در روی زمین فزونی گرفت.

 

برای شیث نیز حوریه ای خلق شد -مانند حوا که برای آدم(ع) خلق گردید- و شیث از او صاحب دختری شد که نامش را حورة گذاردند. (بحارالانوار، تألیف علامه مجلسی، ج11،ص277و288)

 


عمر آدم و حوا و محل دفن آن دو


پس از آنکه شیث بزرگ شد، به فرمان خداوند آدم (ع) او را وصی خود گردانید و اسرار نبوت را به وی سپرد و مختصات نبوت را نزد او گذاشت و درباره دفن و کفن خود به او سفارش کرده گفت: چون من از دنیا رفتم، مرا غسل بده و کفن کن و بر من نماز بگذار و بدنم را در تابوتی بگذار و تو نیز هنگام مرگت آنچه به تو آموختم و نزدت گذارده ام به بهترین فرزندانت بسپار...


پس از آنکه نهصد و سی سال از عمر آدم (ع) گذشت، خدای تعالی او را از این جهان برد و عمر او به سر آمد. (ناسخ التواریخ، تألیف لسان الملک میرزا محمد تقی سپهر، ج1، ص103)

البته عمر آدم(ع) را نهصد و سی، همینطور هزار و چهل سال هم ذکر کرده اند.

 

پس از اینکه آدم (ع) از دنیا رفت، بدن او را در تابوتی گذارده، در غار کوه ابوقبیس دفن کردند تا وقتی که حضرت نوح (ع) در زمان وقوع طوفان، آن تابوت را در کشتی نهاد و با خود به کوفه برد و در "غری" که همان نجف کنونی است به خاک سپرد. (قصص قرآن یا تاریخ انبیاء، تألیف سیدهاشم رسولی محلاتی،ج1،ص28و 29)


چنان که در زیارتنامه امیرالمؤمنین(ع) نیز آمده است: "السّلامُ عَلَیکَ وَ عَلی ضَجیعکَ آدَمَ و نوحَ" یعنی سلام بر تو ای امیر مؤمنان و بر آدم و نوح که در کنار تو خفته اند و قبرشان در کنار قبر تو است.

 

درباره حوا نیز نوشته اند که پس از وفات آدم (ع) یک سال بیشتر زنده نبود و پانزده روز بیمار شد و از دنیا رفت و در کنار جایگاه آدم (ع) او را به خاک سپردند، ولی آنچه معروف است اینکه حوا در جده مدفون می باشد و به همین جهت جده نام گرفته است.

 

منبع:
بر گرفته از کتاب تاریخ انبیاء از هبوط آدم تا پیامبر اسلام(ص)

يکشنبه 8/4/1393 - 8:56
نماز
پژوهش های علمی جدید ثابت کرده است که نماز اول وقت فواید بسیاری برای بدن انسان دارد. که دلالت بر حکمت فرایض اسلامی و زنده بودن دین اسلام دارد و از جمله این موارد عبارت است از:

 

نماز صبح:

انسان مسلمان در صبح برای نماز صبح بیدار می شود درحالیکه دربرابر سه تحول مهم قرار دارد:

دریافت نور در زمان آن که فعالیت غده صنوبری را کاهش می دهد، و میلاتونین را کم می کند و عملیات دیگر مرتبط با نور را فعال می سازد.

پایان کنترل دستگاه عصبی (ناخوشایند) که شب ها باعث آرامش می شود و شروع دستگاه عصبی (خوشایند) که روزها باعث فعالیت می شود.

آمادگی برای استفاده از نیرویی که افزایش کورتیزن در صبح آن را ایجاد می کند، و این افزایش خود به خود صورت می گیرد و به خاطر بلند شدن ازخواب و پایین آمدن از تخت نیست همچنانکه هورمون سیرنونین و اندرفین در خون نیز افزایش می یابد.

 

نماز ظهر:

انسان مسلمان هنگام نماز ظهر در معرض سه تحول مهم قرار دارد:

در اثر افزایش نخست هرمون ادرینالین در پایان صبح خود را با نماز آرام می کند.

از لحاظ جنسی خود را آرام می کند چرا که تستوستیرون در ظهر به اوج خود می رسد.

ساعت بیولوژیک از بدن می خواهد که اگر وعده غذایی سریعی نخورد نیروی بیشتری برای آن فراهم کند که نماز باعث آرام کردن و کاهش تشنج حاصل از گرسنگی می شود.

 

نماز عصر:

تأکید زیادی بر ادای این نماز وجود دارد زیرا آن مرتبط با دومین زمان اوج ادرینالین می باشد که فعالیت ملموس چندین عضو از جمله فعالیت قلب را به دنبال دارد و بیشتر افزایش فشار قلب بیماران قلبی مستقیما در این زمان صورت می گیرد که نشان دهنده ی فشاری است که این عضو مهم در این زمان باآن روبروست. و جالب آن است که بیشتر فشار قلب کودکان تازه متولد شده نیز در همین زمان صورت می گیرد و معمولا اوج مرگ کودکان تازه تولد در ساعت 2 بعداز ظهر می باشد و بیشتر افزایش فشار قلب آنان بین ساعت 2 تا 4 بعداز ظهر می باشد. و اینها نشان دهنده سخت بودن این زمان برای جسم انسان به طور کلی و قلب به طور خاص می باشد.

 

بیشتر مشکلات اطفال مشکلات قلبی تنفسی می باشد و حتی در بزرگسالان نیز همینگونه می باشد چراکه بدن آنها در این زمان سختی زیادی را متحمل می شود و آن با افزایش ببتید ویژه به حوادث و فاجعه های مخوفی منجر می گردد . و نماز عصر انسان را از کارهایش در این زمان باز می دارد و به منظور پرهیز از این پیامدها مانع مشغول شدن انسان به کار دیگری می گردد.

 

نماز مغرب:

این زمان تغییر و تحول از نور به تاریکی است که عکس آن چیزی است که در زمان نماز صبح صورت می گیرد بنابراین به خاطر شروع تاریکی ترشح میلاتونین افزایش می یابد که باعث می گردد انسان احساس خواب آلودگی و کسالت کند و در مقابل سیروتین ، کورتیزون و اندروفین کاهش می یابد.

 

نماز عشاء:

در زمان انتقال از فعالیت به استراحت و برعکس زمان نماز صبح می باشد. و زمانی ثابت برای انتقال جسم از کنترل دستگاه عصبی خوشایند به دستگاه عصبی ناخوشایند می باشد. و شاید این سرّ تأخیر این نماز تا کمی قبل از خواب می باشد تا تمام کارها تمام شده باشد و بعد از آن مستقیما خواب صورت گیرد. در این زمان حرارت بدن و ضربات قلب کاهش می یابد و هرمون های خون بالا می رود.

 

قابل توجه این است که این زمان نماز های پنجگانه با تحولات بیولوژیک مهم جسم منطبق است  که با گذر زمان نمازهای پنجگانه انعکاسات شرطی شده مؤثری را به جای می گذارد که می توانیم توقع داشته باشیم هر روز صبح، نماز صبح به نوبه خود علامتی باشد برای شروع فعالیتی و ثبات داشتن بر یک رژیم و برنامه ی منظم روزانه ی دارای بخش های ثابت به همراه یک عامل صوتی (اذان) آن گونه که در نماز صورت می گیرد باعث می شود بدن انسان در یک هماهنگی بسیار زیاد با محیط خارج حرکت کند و به دنبال آن هماهنگی و انسجام تام بین موارد زیر صورت گیرد:

 

زمان های بیولوژیک داخل بدن

زمان های مؤثرهای محیطی خارج از بدن مانند چرخه نور و تاریکی

زمان های شرعی با ادای نمازهای پنجگانه در زمان آن

« منزهی تو پروردگارمان و شهادت می دهیم که پروردگاری جز تو نیست و به درگاه تو توبه می کنیم.»

 

يکشنبه 8/4/1393 - 8:52
دعا و زیارت

هر صبح پلک هایت فصل جدیدی از زندگی را ورق میزند:
سطر اول همیشه این است
«خدا همیشه با ماست»
پس بخوانش با لبخند




 

 

 

 

شنبه 7/4/1393 - 11:7
دعا و زیارت
 
شنبه 7/4/1393 - 10:37
سخنان ماندگار
شنبه 7/4/1393 - 10:36
تغذیه و تناسب اندام

 کارشناسان و متخصصان دندانپزشکی به افرادی که تمایل دارند دندان‌های سفید داشته باشند توصیه می‌کنند از شکلات تلخ استفاده نمایند. گفتنی است، در ترکیب شکلات تلخ نوعی ماده‌ی شیمیایی وجود دارد که باعث سخت‌تر شدن مینای دندان‌ها می‌شود.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهند، علاوه بر شکلات تلخ، چای سبز نیز حاوی یک ماده شیمیایی ویژه می‌باشد که سبب توقف چسبیدن باکتری‌ها به دندان می‌گردد. بررسی‌ها نشان می‌دهند، علاوه بر چای سبز یک خوراکی دیگر، توت فرنگی که حاوی اسید مالیک است و سبب حذف لکه از روی دندان‌ها می‌شود در نهایت باعث کاهش محیط اسیدی دندان می‌شود.

 

کارشناسان مصرف پنیر را نیز به دلیل کاهش محیط اسیدی دندان در حفظ سلامت دندان‌ها موثر می ‌داند. کارشناسان در عین حال توصیه می‌کنند افراد به هیچ وجه از انواع دیگر شکلات‌ها مانند شکلات شیری استفاده نکنند زیرا باعث آسیب به دندان می‌شود.

 

شنبه 7/4/1393 - 9:25
رمضان
در آخرین روزهای ماه شعبان رسول گرامی اسلام (ص) ضمن ایراد خطبه ای برای مردم - كه به خطبه شعبانیه مرسوم است- به بیان فضایل و اهمیت ماه مبارك رمضان پرداختند و وظایف یك مسلمان واقعی و مومن حقیقی را برای تمام نسل ها در طول تاریخ تشریح كردند. بدون تردید مجموعه این توصیه ها به عنوان مشعلی روشن برای همه كسانی است كه قصد دارند با شست و شوی جان و روح خویش در جاری زلال ماه مبارك رمضان، لیاقت قرب به درگاه ذات باری تعالی بیابند و در ردیف مهمانان حقیقی ضیافت الله قرار گیرند.

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم
ای مردم!
ماه خدا با بركت و رحمت و آمرزش به سوی شما رو كرده است.
ماهی كه نزد خدا، بهترین ماه هاست و روزهایش بهترین روزها و شب هایش بهترین شب ها و ساعت هایش بهترین ساعت هاست.
ماهی كه در آن شما را به مهمانی خدا دعوت كرده اند و شما در آن از اهل كرامت خدا شده اید.
نفس های شما در آن ثواب تسبیح و ذكر خدا دارد و خواب شما ثواب عبادت.


اعمال شما در آن پذیرفته است و دعاهای شما مستجاب، پس، از پروردگار خویش با نیت های راستین و دل های پاك، بخواهید كه توفیق روزه این ماه و تلاوت قرآن در آن را به شما عنایت فرماید. شقی و بدبخت، آن كسی است كه در این ماه بزرگ، از آمرزش خدا بی بهره شود.
در این ماه با گرسنگی و تشنگیتان، گرسنگی و تشنگی روز قیامت را بیاد آورید.
به فقیران و درماندگان كمك و تصدیق كنید.
به پیران و كهنسالان احترام و ارج بنهید.
به كودكانتان ملاطفت و مهربانی كنید.
با خویشاوندان رفت و آمد داشته باشید.
زبان خود را از گفتار ناشایست نگاه دارید.


دیدگان خود را از دیدن ناروا و حرام بپوشانید و گوش های خود را از شنیدن آنچه نادرست است، باز دارید.
با یتیمان مردم مهربانی كنید تا بعد از شما با یتیمان شما مهربانی كنند.
از گناهان خود به سوی خدا توبه و بازگشت كنید.


در اوقات نماز، دست های خود را به دعا بردارید، زیرا كه وقت نماز بهترین ساعت هاست و در این اوقات، حق تعالی با رحمت، به بندگانش می نگرد و اگر با او مناجات كنند، پاسخشان دهد و چنانچه او را ندا كنند لبیكشان گوید و اگر از او بخواهند عطا كند و چون او را بخوانند مستجابشان گرداند.

 


ای مردم!
جان هایتان در گرو اعمال شماست. پس با طلب آمرزش از خدا، آنها را از گرو، خارج كنید. پشت شما از بار گناهان سنگین است، پس با طول دادن سجده ها، آنها را سبك گردانید و بدانید كه حق تعالی به عزت خود سوگند یاد كرده است كه نمازگزاران و سجده كنندگان در این ماه را عذاب نكند و در روز قیامت آنها را از آتش دوزخ درامان دارد.


ای مردم!
هر كه از شما روزه دار مومنی را در این ماه افطار دهد، نزد خدا پاداش بنده آزاد كردن و آمرزش گناهان گذشته اش را خواهد داشت.
برخی ازاصحاب گفتند: یا رسول الله! همه ما قادر به انجام آن نیستیم، حضرت فرمود: با افطار دادن روزه داران، از آتش جهنم بپرهیزید اگرچه به نصف دانه خرما و یا به یك جرعه آب باشد.


ای مردم!
هر كه اخلاق خود را در این ماه نیكو كند، از صراط، آسان بگذرد، آن روز كه قدم ها، بر آن بلغزد. هر كه در این ماه كارهای غلامان و مستخدمان خود را سبك گرداند، خدا در قیامت حساب او را آسان كند.


هر كه در این ماه از آزار رساندن به مردم خودداری كند، حق تعالی، روز قیامت، خشم خود را از او باز دارد.
هر كه در این ماه یتیم بی پدری را گرامی دارد، خدا او را در قیامت عزیز گرداند.


هر كه در این ماه صله رحم كند و با خویشان بپیوندد، خدا او را در قیامت به رحمت خود واصل گرداند و هر كه در این ماه رابطه اش را باخویشان خود قطع كند، خداوند در قیامت رحمت خود را از او دریغ نماید.


هر كه در این ماه نماز مستحبی بپا دارد، خداوند او را از آتش جهنم برهاند و كسی كه نماز واجبی بجا آورد، خداوند ثواب هفتاد نماز واجب در ماه های دیگر را به اوعطا كند.
هر كه در این ماه بسیار بر من صلوات فرستد، خداوند كفه سبك اعمال او را سنگین گرداند. كسی كه در این ماه یك آیه از قرآن تلاوت كند، ثواب كسی را دارد كه در ماه های دیگر قرآن را ختم كرده باشد.

 


ای مردم!
درهای بهشت در این ماه گشوده است، از پروردگار خود بخواهید كه آنها را بر روی شما نبندد و درهای جهنم در این ماه بسته است از خدا بخواهید كه آنها را بر روی شما نگشاید.
شیاطین در این ماه در غل و زنجیرند، از خدا بخواهید كه آنها را بر شما مسلط نگرداند.


علی (ع) فرمود: در این حال از جا برخاسته و عرض كردم: ای پیامبر خدا! برترین اعمال در این ماه چیست؟
حضرت فرمود: ای اباالحسن! برترین اعمال در این ماه پرهیز از محرمات است.

 

 

وسایل الشیعه

شنبه 7/4/1393 - 9:8
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته