• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 300
تعداد نظرات : 37
زمان آخرین مطلب : 4642روز قبل
اهل بیت
زیارت و کربلای امام حسین علیه السلام در کلام معصومین علیه السلام
شخصیت، قیام و نهضت امام حسین (ع) همیشه در کلام معصومین (ع) وجود داشته است و عجب آنکه حتی معصومین پیش از امام حسین (ع) نیز اشاراتی به این واقعه و سرزمینی که در آن عاشورا رخ داد، داشته‌اند.
به گزارش مشرق ، در این نوشتار ۴۰ حدیث در باره امام حسین (ع) که در سایت آیت‌الله محمدتقی بهجت آمده، منتشر می‌شود.

۱- حریم پاک
عن النبى (ص) قال: … و هى اطهر بقاع الارض واعظمها حرمة و إنها لمن بطحاء الجنة. (۱)
پیامبر اسلام (ص) در ضمن حدیث بلندى مى‌فرماید: کربلا پاک‌ترین بقعه روى زمین و از نظر احترام بزرگ‌ترین بقعه‏‌ها است والحق که کربلا از بساط هاى بهشت است.

۲- سرزمین نجات
قال رسول الله صلى الله علیه و آله: یقبر ابنى بأرض یقال لها کربلا هى البقعة التى کانت فیها قبة الاسلام نجا الله التى علیها المؤمنین الذین امنوا مع نوح فى الطوفان. (۲)
پیامبر خدا (ص) فرمود: پسرم حسین در سرزمینى به خاک سپرده مى‏شود که به آن کربلا گویند، زمین ممتازى که همواره گنبد اسلام بوده است، چنانکه خدا یاران مؤمن حضرت نوح را در همانجا از طوفان نجات داد.
۳- مسلخ عشق‏
قال على علیه السلام: هذا … مصارع عشاق شهداء لا یسبقهم من کان قبلهم ولا یلحقهم من کان بعدهم. (۳)
حضرت على علیه السلام روزى گذرش از کربلا افتاد و فرمود: اینجا قربانگاه عاشقان و مشهد شهیدان است. شهیدانى که نه شهداى گذشته و نه شهداى آینده به پاى آنها نمى‏رسند.

۴- عطر عشق‏
قال على علیه السلام: واها لک ایتها التربة لیحشرن منک قوم یدخلون الجنة بغیر حساب. (۴)
امیرالمومنین علیه السلام خطاب به خاک کربلا فرمود: چه خوش‌بویى اى خاک! در روز قیامت قومى از تو به پا خیزند که بدون حساب و بى‌درنگ به بهشت روند.

۵- ستاره سرخ محشر
قال على بن الحسین علیه السلام: تزهر أرض کربلا یوم القیامة کالکوکب الدرى و تنادى انا ارض الله المقدسة الطیبة المبارکة التى تضمنت سیدالشهداء و سید شباب اهل الجنة. (۵)
امام سجاد علیه السلام فرمود: زمین کربلا در روز رستاخیز، چون ستاره مرواریدى مى‏درخشد و ندا مى‏دهد که من زمین مقدس خدایم، زمین پاک و مبارکى که پیشواى شهیدان و سالار جوانان بهشت را در بر گرفته است.

۶- کربلا وبیت المقدس‏
قال ابوعبدالله علیه السلام: الغاضریة من تربة بیت المقدس. (۶)
امام صادق علیه السلام فرمود: کربلا از خاک بیت المقدس است.

۷- فرات و کربلا
قال ابوعبدالله: ان أرض کربلا و ماء الفرات اول ارض و اول ماء قدس الله تبارک و تعالى… (۷)
امام صادق علیه السلام فرمود: سرزمین کربلا و آب فرات، اولین زمین و نخستین آبى بودند که خداوند متعال به آنها قداست و شرافت بخشید.

۸- کربلا کعبه انبیاء
قال ابوعبدالله علیه السلام: لیس نبى فى السموات والارض و الا یسألون الله تبارک و تعالى ان یوذن لهم فى زیارة الحسین علیه السلام ففوج ینزل و فوج یعرج. (۸)
امام صادق علیه السلام فرمود: هیچ پیامبرى در آسمان‌ها و زمین نیست مگر این که مى‏خواهند خداوند متعال به آنان رخصت دهد تا به زیارت امام حسین علیه السلام مشرف شوند، چنین است که گروهى به کربلا فرود آیند و گروهى از آنجا عروج کنند.

۹- کربلا، مطاف فرشتگان‏
قال ابوعبدالله علیه السلام: لیس من ملک فى السموات والارض إلا یسألون الله تبارک و تعالى ان یوذن لهم فى زیارة الحسین علیه السلام ففوج ینزل و فوج یعرج. (۹)
امام صادق علیه السلام فرمود: هیچ فرشته‏اى در آسمان‌ها و زمین نیست مگر این که مى‏خواهد خداوند متعال به او رخصت دهد تا به زیارت امام حسین علیه السلام مشرف شود، چنین است که همواره فوجى از فرشتگان به کربلا فرود آیند و فوجى دیگرعروج کنند و از آنجا اوج گیرند.

۱۰- راه بهشت‏
قال ابوعبدالله علیه السلام: موضع قبرالحسین علیه السلام ترعة من ترع الجنة. (۱۰)
امام صادق علیه السلام فرمود: جایگاه قبر امام حسین علیه السلام درى از درهاى بهشت است.

۱۱- کربلا حرم امن‏
قال ابوعبدالله علیه السلام: ان الله اتخذ کربلا حرما آمنا مبارکا قبل ان یتخذ مکة حرماً. (۱۱)
امام صادق (ع) فرمود: به راستى که خدا کربلا را حرم امن و با برکت قرار داد پیش از آن که مکه را حرم قرار دهد. (شایان ذکر است منظور از این روایت درعالم بالا است که قبل از مکه، کربلا حرم امن الهی قرار گرفت)

۱۲- زیارت مداوم‏

قال الصادق علیه السلام: زوروا کربلا ولا تقطعوه فان خیر أولاد الانبیاء ضمنته… (۱۲)


امام صادق (ع) فرمود: کربلا را زیارت کنید و این کار را ادامه دهید، چرا که کربلا بهترین فرزندان پیامبران را در آغوش خویش گرفته است.

۱۳- بارگاه مبارک‏
قال الصادق علیه السلام: «شاطى‏ء الوادى الایمن» الذى ذکره الله فى القرآن،( قصص/۳۰) هو الفرات و «البقعة المبارکة» هى کربلا. (۱۳)
امام صادق (ع) فرمود: آن «ساحل وادى ایمن» که خدا در قرآن یاد کرده فرات است و «بارگاه با برکت» نیز کربلا است.

۱۴- شوق زیارت‏
قال الامام باقرعلیه السلام: لو یعلم الناس ما فى زیارة قبرالحسین علیه السلام من الفضل، لماتوا شوقاً. (۱۴)
امام باقرعلیه السلام فرمود: اگر مردم مى‏دانستند که چه فضیلتى در زیارت مرقد امام حسین علیه السلام است از شوق زیارت مى‏مردند.

۱۵- حج مقبول و ممتاز
قال ابوجعفرعلیه السلام: زیارة قبر رسول الله صلى الله علیه و آله و زیارة قبور الشهداء، و زیارة قبرالحسین بن على علیهما السلام تعدل حجة مبرورة مع رسول الله صلى الله علیه و آله. (۱۵)
امام باقر علیه السلام فرمودند: زیارت قبر رسول خدا (ص) و زیارت مزار شهیدان، و زیارت مرقد امام حسین علیه السلام معادل است با حج مقبولى که همراه رسول خدا (ص) بجا آورده شود.

۱۶- تولدى تازه‏
عن حمران قال: زرت قبرالحسین علیه السلام فلما قدمت جاء نى ابو جعفر محمد بن على علیه السلام … فقال علیه السلام ابشر یا حمران فمن زار قبور شهداء آل محمد (ص) یرید الله بذلک وصلة نبیه حرج من ذنوبه کیوم ولدته امه. (۱۶)
حمران مى‏گوید هنگامى که از سفر زیارت امام حسین (ع) برگشتم، امام باقر علیه السلام به دیدارم آمد و فرمود: اى حمران! به تو مژده مى‌دهم که هر کس قبور شهیدان آل محمد (ص) را زیارت کند و مرادش از این کار رضایت خدا و تقرب به پیامبر (ص) باشد، از گناهانش بیرون مى‏آید مانند روزى که مادرش او را زاده است.

۱۷- زیارت مظلوم‏
عن ابى جعفر و ابى عبدالله علیهماالسلام یقولان: من احب أن یکون مسکنه و مأواه الجنة، فلا یدع زیارة المظلوم. (۱۷)
از امام باقر و امام صادق علیهماالسلام نقل شده که فرمودند: هر کس که مى‏خواهد مسکن و مأوایش بهشت باشد، زیارت مظلوم ـ امام حسین ـ را ترک نکند.

۱۸- شهادت و زیارت‏
قال الامام الصادق علیه السلام: زوروا قبرالحسین علیه السلام ولا تجفوه فانه سید شباب أهل الجنة من الخلق و سید شباب الشهداء. (۱۸)
امام صادق (ع) فرمود: مرقد امام حسین علیه السلام را زیارت کنید و با ترک زیارتش به او ستم نورزید، چرا که او سید جوانان بهشت از مردم و سالار جوانان شهید است.

۱۹- زیارت، بهترین کار
قال ابوعبدالله علیه السلام: زیارة قبرالحسین بن على علیهماالسلام من أفضل ما یکون من الأعمال. (۱۹)
امام صادق (ع) فرمود: زیارت قبر امام حسین علیه السلام از بهترین کارهاست که مى‏تواند انجام یابد.

۲۰- سفره‏هاى نور
قال الامام الصادق علیه السلام: من سره ان یکون على موائد النور یوم القیامة فلیکن من زوارالحسین بن على علیهماالسلام. (۲۰)
امام صادق (ع) فرمود: هر کس دوست دارد روز قیامت، بر سر سفره‏هاى نور بنشیند باید از زائران امام حسین علیه السلام باشد.

۲۱- شرط شرافت‏
قال الصادق علیه السلام: من اراد ان یکون فى جوار نبیه و جوارعلى و فاطمه علیهم السلام فلا یدع زیارة الحسین علیه السلام. (۲۱)
امام صادق (ع) فرمود: کسى که مى‏خواهد در همسایگى پیامبر (ص) و در کنارعلى (ع) و فاطمه (س) باشد زیارت امام حسین (ع) را ترک نکند.

۲۲- زیارت، فریضه الهى‏
قال ابوعبدالله علیه السلام: لو ان احدکم حج دهره ثم لم یزرالحسین بن على علیهماالسلام لکان تارکا حقا من حقوق رسول الله (ص) لان حق الحسین فریضة من الله تعالى واجبه على کل مسلم. (۲۲)
امام صادق (ع) فرمود: اگر یکى از شما تمام عمرش را احرام حج ببندد اما امام حسین علیه السلام را زیارت نکند حقى از حقوق رسول خدا (ص) را ترک کرده است؛ چرا که حق حسین (ع) فریضه الهى و بر هر مسلمانى واجب و لازم است.

۲۳- کربلا کعبه کمال‏
قال ابوعبدالله علیه السلام: من لم یأت قبرالحسین علیه السلام حتى یموت کان منتقص الایمان منتقص الدین، ان ادخل الجنة کان دون المؤمنین فیها. (۲۳)
امام صادق (ع) فرمود: هر کس به زیارت قبر امام حسین (ع) نرود تا بمیرد، ایمانش ناتمام و دینش ناقص خواهد بود به بهشت هم که برود پایین‌تر از مؤمنان در آنجا خواهد بود.

۲۴- از زیارت تا شهادت‏
قال ابوعبدالله علیه السلام: لا تدع زیارة الحسین بن على علیهماالسلام و مُرّ أصحابک بذلک یمدالله فى عمرک و یزید فى رزقک و یحییک‏ الله سعیدا ولا تموت الا شهیدا. (۲۴)
امام صادق (ع) فرمود: زیارت امام حسین علیه السلام را ترک نکن و به دوستان و یارانت نیز همین را سفارش کن! تا خدا عمرت را دراز و روزى و رزقت را زیاد کند و خدا تو را با سعادت زنده دارد و نمیرى مگر با شهادت.

۲۵- حدیث محبت‏
عن ابى عبدالله قال: من اراد الله به الخیر قذف فى قلبه حب الحسین علیه السلام و زیارته و من اراد الله به السوء قذف فى قلبه بغض الحسین علیه السلام و بغض زیارته. (۲۵)
امام صادق (ع) فرمود: هر کس که خدا خیر خواه او باشد محبت حسین (ع) و زیارتش را در دل او مى‏اندازد و هر کس که خدا بدخواه او باشد کینه و خشم حسین (ع) و خشم زیارتش را در دل او مى‏اندازد.

۲۶- نشان شیعه بودن‏
قال الصادق علیه السلام: من لم یأت قبرالحسین علیه السلام و هو یزعم انه لنا شیعة حتى یموت فلیس هو لنا شیعة و ان کان من اهل الجنة فهو من ضیفان اهل الجنة. (۲۶)
امام صادق علیه السلام فرمود: کسى که به زیارت قبر امام حسین نرود و خیال کند که شیعه ما است و با این حال و خیال بمیرد او شیعه ما نیست و اگر هم از اهل بهشت باشد از میهمانان اهل بهشت خواهد بود.

۲۷- سکوى معراج‏
قال الصادق علیه السلام: من اتى قبرالحسین علیه السلام عارفا بحقه کتبه الله عزوجل فى اعلى علیین. (۲۷)
امام صادق (ع) فرمود: هر کس که به زیارت قبر حسین علیه السلام نایل شود و به حق آن حضرت معرفت داشته باشد خداى متعال او را در بلندترین درجه عالى مقامان ثبت مى‏کند.

۲۸- مکتب معرفت‏
قال ابوالحسن موسى بن جعفرعلیه السلام: أدنى ما یثاب به زائر ابى عبدالله علیه السلام بشط فرات إذا عرف حقه و حرمته و ولایته ان یغفر له ما تقدم من ذنبه و ما تأخز. (۲۸)
حضرت امام موسى کاظم علیه السلام فرمود: کمترین ثوابى که به زائر امام حسین علیه السلام در کرانه فرات داده مى‏شود این است که تمام گناهان بخشوده مى‏شود. بشرط این که حق و حرمت ولایت آن حضرت را شناخته باشد.

۲۹- همچون زیارت خدا
قال الرضا علیه السلام: من زار قبرالحسین (ع) بشط الفرات کان کمن زار الله. (۲۹)
امام رضا علیه السلام فرمود: کسى که قبر امام حسین علیه السلام را در کرانه فرات زیارت کند، مثل کسى است که خدا را زیارت کرده است.

۳۰- زیارت عاشورا
قال الصادق علیه السلام: من زارالحسین علیه السلام یوم عاشورا وجبت له الجنة. (۳۰)
امام صادق (ع) فرمود: هر کس که امام حسین علیه السلام را در روز عاشورا زیارت کند بهشت بر او واجب مى‏شود.

۳۱- بالاتر از روسپیدى
قال ابوعبدالله علیه السلام: من باب عند قبرالحسین علیه السلام لیلة عاشورا لقى الله یوم القیامة ملطخا بدمه کأنما قتل معه فى عرصة کربلا. (۳۱)
امام صادق (ع) فرمود: کسى که شب عاشورا در کنار مرقد امام حسین علیه السلام سحر کند روز قیامت در حالى به پیشگاه خدا خواهد شتافت که به خونش آغشته باشد، مثل کسى که در میدان کربلا و در کنار امام حسین علیه السلام کشته شده باشد.

۳۲- نشانه‌هاى ایمان‏
قال ابو محمدالحسن العسکرى علیه السلام: علامات المؤمن خمس: صلاة الخمسین، و زیارة الاربعین، والتختم فى الیمین، و تعفیر الجبین والجهر ببسم الله الرحمن الرحیم. (۳۲)
امام حسن عسکرى علیه السلام فرمود: نشانه‏هاى مؤمن پنج چیز است: ۱ ـ پنجاه رکعت نماز (نماز یومیه و نمازهای نافله) ۲ ـ زیارت اربعین ۳ ـ انگشتر به دست راست کردن ۴ ـ بر خاک سجده کردن ۵ ـ بسم الله الرحمن الرحیم را در نماز بلند گفتن.

۳۳- رواق منظر یار
قال رسول الله (ص): الا و ان الإجابة تحت قبته والشفاء فى تربته، و الائمة علیهم السلام من ولده. (۳۳)
پیامبر خدا(ص) فرمود: بدانید که اجابت دعا، زیر گنبد حرم او و شفاء در تربت او، و امامان علیهم السلام از فرزندان اوست.‏

۳۴- تربت و تربیت‏
قال الصادق علیه السلام: حنکوا اولادکم بتربة الحسین (ع) فإنها امان. (۳۴)
امام صادق (ع) فرمود: کام کودکانتان را با تربت حسین (ع) بردارید چرا که خاک کربلا فرزندانتان را بیمه مى‏کند.

۳۵- بزرگترین دارو
قال ابوعبدالله علیه السلام: فى طین قبرالحسین علیه السلام الشفاء من کل داء و هو الدواء الاکبر. (۳۵)
امام صادق (ع) فرمود: شفاى هر دردى در تربت قبر حسین علیه السلام است و همان است که بزرگ‌ترین داروست.

۳۶- تربت و هفت حجاب‏
قال الصادق علیه السلام: السجود على تربة الحسین علیه السلام یخرق الحجب السبع. (۳۶)
امام صادق (ع) فرمود: سجده بر تربت حسین علیه السلام حجاب‌هاى هفتگانه را پاره مى‏کند.

۳۷- سجده بر تربت عشق‏
کان الصادق (ع) لا یسجد الا على تربة الحسین (ع) تذللا لله و إستکانة الیه. (۳۷)
رسم حضرت امام صادق (ع) چنین بود که: جز بر تربت حسین (ع) به خاک دیگرى سجده نمى‏کرد و این کار را از سر خشوع و خضوع براى خدا مى‏کرد.

۳۸- تسبیح تربت
قال الصادق (ع): السجود على طین قبرالحسین (ع) ینور الى الارض السابعة و من کان معه سبحة من طین قبرالحسین (ع) کتب مسبحا و ان لم یسبح بها … (۳۸)
امام صادق (ع) فرمود: سجده بر تربت قبر حسین (ع) تا زمین هفتم را نور باران مى‏کند و کسى که تسبیحى از خاک مرقد حسین (ع) را با خود داشته باشد، تسبیح گوى حق محسوب مى‏شود، اگر چه با آن تسبیح هم نگوید.

۳۹- تربت شفا بخش
عن موسى بن جعفرعلیه السلام قال: ولا تأخذوا من تربتى شیئا لتبرکوا به فأن کل تربة لنا محرمة الا تربة جدى الحسین بن على علیهماالسلام فأن الله عزوجل جعلها شفاء لشیعتنا و أولیائنا. (۳۹)
حضرت امام کاظم (ع) در ضمن حدیثى که از رحلت خویش خبر مى‏داد، فرمود: چیزى از خاک قبر من برندارید تا به آن تبرک جویید؛ چرا که خوردن هر خاکى جز تربت جدم حسین (ع) بر ما حرام است، خداى متعال تنها تربت کربلا را براى شیعیان و دوستان ما شفا قرار داده است.

۴۰- یکى از چهار نیاز
قال الامام موسى الکاظم (ع): لا تستغنى شیعتنا عن أربع: خمرة یصلى علیها و خاتم یتختم به و سواک یستاک به و سبحة من طین قبر أبى عبدالله علیه السلام … (۴۰)

حضرت امام موسى بن جعفر علیهماالسلام فرمود: پیروان ما از چهار چیز بى‏نیاز نیستند: ۱ ـ سجاده‏اى که بر روى آن نماز خوانده شود۲ ـ انگشترى که در انگشت باشد ۳ ـ مسواکى که با آن دندان‌ها را مسواک کنند ۴ ـ تسبیحى از خاک مرقد امام حسین (ع)


منبع: پایگاه وعدالصادق

سه شنبه 15/6/1390 - 19:59
اهل بیت
وصایای حضرت علی علیه السلام
از وصایاى حضرت علی(علیه‎السلام) در واپسین دم حیات مى‎توان به وصیت گهربار ذیل اشاره نمود.

بسم الله الرحمن الرحیم
این آن چیزى است كه على پسر ابوطالب وصیت مى‎كند: به وحدانیت و یگانگى خدا گواهى مى‎دهد و اقرار مى‎كند كه محمد بنده و پیغمبر اوست، خدا او را فرستاده تا دین خود را بر دیگر ادیان پیروز گرداند. همانا نماز، عبادت، حیات و زندگانى من از آن خداست. شریكى براى او نیست، من به این امر شده‎ام و از تسلیم شدگان اویم.

فرزندم حسن! تو و همه فرزندان و اهل بیتم و هر كس را كه این نوشته من به او رسد را به امور ذیل توصیه و سفارش مى‎كنم:

۱- تقوای الهى را هرگز از یاد نبرید، كوشش كنید تا دم مرگ بر دین خدا باقى بمانید.

۲- همه با هم به ریسمان خدا چنگ بزنید، و بر مبناى ایمان و خداشناسى متفق و متحد باشید و از تفرقه بپرهیزید، پیغمبر فرمود: اصلاح میان مردم از نماز و روزه دائم افضل است و چیزى كه دین را محو مى‎كند، فساد و اختلاف است.

۳- ارحام و خویشاوندان را از یاد نبرید، صله رحم كنید كه صله رحم حساب انسان را نزد خدا آسان مى‎كند.

۴- خدا را! خدا را! درباره یتیمان، مبادا گرسنه و بى سرپرست بمانند.

۵- خدا را! خدا را! درباره همسایگان، پیغمبر آن قدر سفارش همسایگان را فرمود كه ما گمان كردیم مى‎خواهند آنها را در ارث شریك كند.

۶- خدا را! خدا را! درباره قرآن؛ مبادا دیگران در عمل كردن، بر شما پیشى گیرند.

امر به معروف و نهى از منكر را ترك نكنید؛ نتیجه ترك آن این است كه بدان و ناپاكان بر شما مسلط خواهند شد و به شما ستم خواهند كرد، آنگاه هر چه نیكان شما دعا كنند، دعاى آنها برآورده نخواهد شد.

۷- خدا را! خدا را! درباره نماز؛ نماز پایه دین شماست .

۸- خدا را! خدا را! درباره كعبه، خانه خدا، مبادا حج تعطیل شود كه اگر حج متروك بماند، مهلت داده نخواهد شد و دیگران شما را طعمه خود خواهند كرد.

۹- خدا را! خدا را! درباره جهاد در راه خدا، از مال و جان خود در این راه مضایقه نكنید.

۱۰- خدا را! خدا را! درباره زكات؛ زكات آتش خشم الهى را خاموش مى‎كند.

۱۱- خدا را! خدا را! درباره ذریه پیغمبرتان، مبادا مورد ستم قرار گیرند.

۱۲- خدا را! خدا را! درباره صحابه و یاران پیغمبر، رسول خدا (صلى الله علیه و آله) درباره آنها سفارش كرده است.

۱۳- خدا را! خدا را! درباره فقرا و تهیدستان، آنها را در زندگى شریك خود سازید.

۱۴- خدا را! خدا را! درباه بردگان، كه آخرین سفارش پیغمبر درباره اینها بود.

۱۵- در انجام كارى كه رضاى خدا در آن است بكوشید و به سخن مردم (در صورتی كه مخالف آن هستند) ترتیب اثر ندهید.

۱۶- با مردم به خوشى و نیكى رفتار كنید چنانكه قرآن دستور داده است .

۱۷- امر به معروف و نهى از منكر را ترك نكنید؛ نتیجه ترك آن این است كه بدان و ناپاكان بر شما مسلط خواهند شد و به شما ستم خواهند كرد، آنگاه هر چه نیكان شما دعا كنند، دعاى آنها برآورده نخواهد شد.

۱۸- بر شما باد كه بر روابط دوستانه ما بین خویش بیفزایید، به یكدیگر نیكى كنید، از كناره‎گیرى و قطع ارتباط و تفرقه و تشتت بپرهیزید.

۱۹- كارهاى خیر را به مدد یكدیگر و به اتفاق هم انجام دهید، از همكارى در مورد گناهان و چیزهایى كه موجب كدورت و دشمنى مى‎شود، بپرهیزید.

در انجام كارى كه رضاى خدا در آن است بكوشید و به سخن مردم (در صورتی كه مخالف آن هستند) ترتیب اثر ندهید.

۲۰- از خدا بترسید كه جزا و كیفر خدا شدید است.

خداوند همه شما را در كنف حمایت خود محفوظ بدارد و به امت پیغمبر توفیق دهد كه احترام شما (اهل بیت) و احترام پیغمبر خود را پاس بدارند. همه شما را به خدا مى‎سپارم . سلام و دورد حق بر همه شما ... .(۱)
سه شنبه 15/6/1390 - 19:56
کامپیوتر و اینترنت

ایران صدوهشتادویكمین كشور دنیا در سرعت اینترنت
بورکینافاسو و اوگاندا هم از ما جلوترند! (+جدول کامل کشورها)
از این رو ، اگر پرسیده شود که وجه اشتراک سرزمین کهن ، نامدار و بزرگ ایران با کشور ذره بینی وانوآتو چیست ؟ می توان به این پرسش عجیب این گونه پاسخ داد که این دو کشور ، در قعر جدول سرعت اینترنت با همدیگر همسایه هستند!
ایران به لحاظ سرعت اینترنت در رده صدو هشتاد ویكم جهان قرار دارد.

به گزارش
عصر ایران در حالی كه سرعت اینترنت در دهه حاضر به عنوان یكی از شاخصه هایی ارزیابی میزان توسعه یافتگی كشورهای جهان قرار گرفته است ، ایران در لیست سرعت اینترنت در میان 185 كشور جهان در رده 181 قرار دارد!

از میان كشورهای منطقه تنها لبنان است كه وضعیتی بدتر از ایران دارد و در رده 185 قرار دارد و وضعیت كشورهایی چون افغانستان ،اوگاندا و  حتی بوركینافاسو در این لیست در جایگاهی بالاتر از ایران قرار دارد.

چهار کشوری که وضع بدتری در این فهرست نسبت به ایران دارند ، عبارتند از  "مجمع الجزایر وانوآتو ، کامرون ، بولیوی و لبنان"  ؛ وانواتو کشوری ذره بینی و متشکل از چند جزیره کوچک در جنوب اقیانوس آرام است.
از این رو ، اگر پرسیده شود که وجه اشتراک سرزمین کهن ، نامدار و بزرگ ایران با وانوآتو چیست ؟ می توان به این پرسش عجیب این گونه پاسخ داد که این دو کشور ، در قعر جدول سرعت اینترنت با همدیگر همسایه هستند!

طبق آمار وب سایت " speedtest.com " وضعیت كشورهای منطقه در مقام مقایسه با ایران به لحاظ "سرعت دانلود" در اینترنت به شرح زیر است:(رتبه بندی از آخر)

185- لبنان : 47 كیلو بایت بر ثانیه
181- ایران : 63 
178- عراق : 77 
176- یمن :   80 
174- بوركینافاسو : 84 
158- افغانستان : 120
156- مصر :  122  
149- سوریه : 138 
147- فلسطین : 149
143- هند :   152
137 - تاجیكستان : 162
132- پاكستان : 170
127 – لیبی : 181
126- اردن : 182
122- بحرین : 202
117- تونس : 210
108- ارمنستان : 234
89 - كویت : 321
79 – قطر : 371
77- عمان : 427
66- عربستان : 545
58- تركیه : 626
29- امارات : 1181

همچنین از نظر سرعت " آپلود " ایران با سرعت 20 كیلو بایت بر ثانیه از میان 185 كشور جهان در رده 177 قرار دارد.

در این لیست كره جنوبی با سرعت دانلود 3854 كیلوبایت بر ثانیه در رده اول جهان قرار دارد . پس از كره جنوبی به ترتیب ده نفر اول لیست كشورهای لیتوانی ، لتونی ، رومانی ، جزایر آلاند (در دریای بالتیك ) ، هلند ، مولداوی ، سوئد ، ژاپن و پرتغال قرار دارند .

ایالات متحده آمریكا در این لیست با سرعت دانلود 1029 كیلو بایت بر ثانیه در جایگاه سی و پنجم جهان قرار دارد.لیست كامل كشورها به ترتیب سرعت دانلود اینترنت به شرح زیر است :

منبع : www.mojpak.blogfa.com
سه شنبه 15/6/1390 - 19:54
دانستنی های علمی
چرا عده ‌ای چپ ‌دست می‌شوند؟ 
چپ‌دستی به معنای ترجیح استفاده از دست چپ نسبت به دست راست در انجام فعالیت‌های روزمره مانند نوشتن است. بررسی‌های گوناگون نشان داده است که 11 درصد جمعیت جهان چپ دست هستند.


اما علت چپ‌دستی چیست؟ شواهد فزاینده حاکی از آن است که ژنتیک نقشی در این زمینه دارد. اما مانند بسیاری از صفات دیگر ترجیح استفاده از یک دست نیز احتمالا در نتیجه تقابل پیچیده‌ای میان ژن‌ها و محیط است.

 

افراد چپ‌دست با احتمال بیشتر دارای بستگانی هستند که چپ‌دست هستند. و پژوهشگران در حال جستجو برای یافتن ژن یا مجموعه‌ای از ژن‌ها هستند که باعث ترجیح استفاده از یک دست نسبت به دست دیگر می‌شوند.

 

اغلب دانشمندان موافق هستند که ترجیح استفاده از یک دست به صورت یک طیف وجود دارد، از راست‌‌دستی مطلق تا چپ‌دستی مطلق.

 

برای همین است که برخی افراد برای مثال توپ بولینگ را با دست چپ پرتاب می‌کنند ولی قاشق را با دست راست می‌گیرند. اما افرادی که واقعا "دودستی" باشند، یعنی هیچ ترجیحی به استفاده از یک دست نشان دهند، بسیار نادر هستند.

 

چپ‌دست‌ها برای مدت طولانی تحت فشار بوده‌اند و رنج کشیده‌اند. در هند و اندونزی خوردن غذا با دست چپ غیرمودبانه محسوب می‌شود. نوشتن حروف تصویری الفبای چینی ب دست چپ بسیار سخت است.

 

مدت دارازی از زمانی نمی‌گذرد که معلمان مدرسه ابتدایی با چوب روی دست دانش‌آموزانی می‌زدند که با دست چپ می‌نوشتند.

 

انسان‌ها این توانایی را نشان‌ داده‌اند که در صورت آسیب‌دیدن دست، در صورتی که برای انجام یک کار دستی لازم باشد، یا در مواجهه با فشار فرهنگی استفاده از دست غیرترجیحی‌شان را یاد بگیرند.

 

نکته جالب این است چپ‌دستی یک صفت منحصر به فرد انسان است. در شمپانزه‌ها و گوریل‌ها ترجیح به استفاده از یک دست به دست دیگر مشاهده نمی‌شود.

 

به نظر می‌رسد که چپ‌دستی به همراه سایر خصوصیات منحصر به انسان‌ها از جمله زبان تکامل یافته باشد.

 

در اغلب افراد پردازش زبان در طرف چپ مغز آنها انجام می‌شود، یعنی نیمکره‌ای که طرف راست بدن را هم کنترل می‌کند، و احتمالا انسان‌ها از چند صد هزار سال قبل که سخن گفتن را آغاز کرده‌اند،‌ اینگونه بوده‌اند. هر چه که باعث شده است طرف چپ مغز مسئول کنترل زبان شود، احتمالا نقشی در غالب شدن نیمکره راست مغز هم داشته است.

 

گرچه هنوز ژن خاصی در زمینه کشف نشده است، اما دانشمندان توافق دارند که احتمالا ترجیح استفاده از یک دست به دست دیگر به ارث می‌رسد. والدین چپ‌دست با احتمال بسیار بیشتری ممکن است کودکان چپ‌دست داشته باشند،‌ و این کودکان ترجیح استفاده از دست چپ را از درون رحم و دوران جنینی آغاز می‌کنند.

 

تحقیقات اخیر بیانگر آن است که ضمن رشد و نمو، دو طرف مغز در واقع برای کنترل اختصاصی برخی از کارکردها برای مثال دست ترجیحی فرد، "به مبارزه می‌پردازند" و در اغلب موارد طرف چپ مغز ( که نیمه راست بدن را کنترل می‌کند)‌ پیروز می‌شود.

 

اما جالب اینکه حتی هنگامی که طرف راست مغز برنده می‌شود و فرد چپ‌دست می‌شود، باز هم طرف چپ مغز در انجام برخی از وظایف سهیم است. به این ترتیب در حالی که افراد راست دست معمولا به طور انحصاری طرف چپ مغز مسئول پردازش زبان است،‌ در افراد چپ‌دست گرچه پردازش زبان عمدتا در طرف راست مغز انجام می‌شود، طرف چپ مغز هم تا حدی در زبان دخیل باقی می‌ماند.

 

برخی از پژوهشگران می گویند این شکل ارتباطات عصبی در افراد چپ‌دست ممکن است این افراد در برخی از مهارت‌ها که برای رهبری مورد نیاز است،‌ تواناتر کند.

سه شنبه 15/6/1390 - 0:6
دانستنی های علمی

نکاتی جالب و حیرت‌انگیز درباره حروف A.B.C.D

 

A.B.C.D دنیای خاص خودش را دارد.

 

آیا می‌دانید که…

حروف انگلیسی A.B.C.D در املای انگلیسی هیچ یک از اعداد ۱ تا ۹۹ دیده نمیشود؟

 

حرف D برای اولین بار در عدد ۱۰۰ بکار می رود (Hundred).

حروف A.B.C در املای انگلیسی هیچ یک از اعداد ۱ تا ۹۹۹ دیده نمیشود.

 

حرف A برای اولین بار در املای عدد ۱۰۰۰ دیده می شود (Thousand).

حروف B.C در املای انگلیسی هیچ یک از اعداد ۱ تا ۹۹۹۹۹۹۹۹۹ دیده نمیشود.

 

حرف B برای اولین بار در املای عدد بیلیون بکار می رود (Billion).

و حرف C هیچ وقت در املای اعداد انگلیسی بکار نمی رود.
سه شنبه 15/6/1390 - 0:4
اخبار

مركز تخصصی مهدویت: فیلم "ظهور نزدیك است" سندیت ندارد.

 

مركز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در اطلاعیه ای محتوای مستند ظهور بسیار نزدیك است را مردود اعلام كرد.


در این اطلاعیه آمده است: مدتی است كه برخی اظهارنظرها و عرضه CDهایی پیرامون تحقق برخی علایم و تطبیق بعضی از نشانه های ظهور با برخی از شخصیت ها فضای كشور را فرا گرفته و موجب التهاب و تشویش افكار عمومی شده كه نمونه جدید آن پخش فیلم مستند ظهور بسیار نزدیك است می باشد.


مركز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با توجه به وظیفه ای كه در عرصه تحقیق و تبلیغ مهدویت دارد به كارشناسی در این زمینه پرداخت و تعدادی از محققین این مركز به بررسی آن فیلم پرداختند.


در ادامه این اطلاعیه تصریح شده است: با تحقیق كامل در این زمینه روشن شد این فیلم و مشابه آن براساس روایت ضعیف و مردود تهیه و از كتبی استفاده شده كه اعتبار لازم را ندارند و در موارد متعدد نیز مطالب بدون سند و مدرك مطرح شده است علاوه بر این كه تطبیق علائم با برخی افراد به علت محدودیت علم و امكان خطا و اشتباه در شناخت مصادیق نه تنها كار ناپسند و مردودی است بلكه پیامدهای خطرناكی همچون ایجاد شك و تردید در اصل مهدویت را در مخاطبین به دنبال خواهد داشت.


در پایان این اطلاعیه تاكید شده است: اینگونه فیلم های مستند و فعالیت هایی مانند آن از نظر مركز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم مردود است و مطالب آن اعتبار ندارد.

 

لازم به ذكر است كه این مستند با حمایت كلان مالی یك گروه شناخته شده تولید و در سطحی وسیع پخش شده است. (فكر كنم اونایی كه فیلم رو دیدن بفهمن چه گروهی بوده؟)

منبع : سایت مركز تخصصی مهدویت

سه شنبه 15/6/1390 - 0:4
طنز و سرگرمی
منبع : كتاب اشعار علی بن عبدی
سه شنبه 15/6/1390 - 0:0
مصاحبه و گفتگو

 تو ادّعا می کنی مسیحی هستی، آنوقت چطورکلامی در مورد عیسی علیه السلام را آتش می زنی؟! یکبار می گویی ما ضدّ مسلمانان نیستیم؛ ولی کتابی که برای همه ادیان است، را می سوزانی! تو فردی دو رو هستی! چطور قرآن را می سوزانی قبل آنکه آن را بخوانی؟

به گزارش شیعه آنلاین، حجة الإسلام و المسلمین سید "حسن قزوینی" روحانی شیعی مقیم ایالات متحده آمریکا که از سرشناس ترین چهره های شیعیان در عرصه بین الملل شناخته می شود، اخیرا در یک برنامه تلویزیونی به مناظره با "تری جونز" کشیش قرآن سوز پرداخت. در این گزارش نگاهی گذرا می اندازیم به این مناظره:

مجری شرکت ماهواره ای فاکس در ابتدای این برنامه گفت: کشیش "تیری جونز" کسی که دستور سوزاندن قرآن در کلیسای فلوریدا را داد. وی هم اکنون برای اعتراض بر آنچه که اسلام افراطی می نامد، اینجا حاضر شده است.

دیگر مهمان برنامه ما، سید "حسن قزوینی" پژوهشگر و استاد، و کسی که توسط "صدّام حسین" دیکتاتور سابق عراق زندانی شد، است. وی اکنون رئیس مرکز اسلامی آمریکاست.

مهمان دیگر این برنامه نیز کشیش "اد رو" سرپرست کلیسای مرکزی دیترویت است. او کسی است که ده ها سال از عمر خویش را در تلاش برای یکپارچه کردن ادیان صرف کرده است.

دیگر مهمان این برنامه "چارلی انجتون" وکیل و حقوقدان شرکت ماهواره ای فاکس و تحلیلگر قانونی است. او برای کمک به تحلیل قضایای قانونی که در این مناظره بررسی می شود، حضور دارد.

پرسش مجری از "تیری جونز": چرا شما در دیربورن هستید؟
من اینجا هستم تا بر علیه کسانی که اسلام گرایان افراطی نامیده می شوند، اعترض کنم. من نه ضدّ این آقا (حجة الإسلام قزوینی) هستم و نه ضدّ قرآن و نه ضدّ مسلمانان دیربورن و نه ضدّ مسلمانانی که در اینجا متولد شده اند یا به طور رسمی به آمریکا مهاجرت کرده اند و از قانون آمریکا تبعیت می کنند. بلکه من مخالف جهاد و مسلمانان افراطی هستم که به شریعت عمل می کنند؛ ولی به قانون آمریکا عمل نمی کنند.

پرسش مجری از حجة الإسلام قزوینی: شما چه جوابی می دهید؟
سید قزوینی: تو که ضدّ شریعت هستی، آیا اصلاً شریعت را می شناسی؟

تری: ما مخالف شریعت هستیم؛ زیرا آن بر ضدّ قوانین آمریکاست، مثل اعدام بوسیله سنگسار کردن شخص مجرم.

سید قزوینی: هر چیزی در شریعت اسلام ضدّ قانون باشد، نمی توان به آن عمل کرد. ما به قوانین آمریکا احترام می گذاریم. آیا اعمالی که تو برای ترساندن مردم به آن دست می زنی، افراطی گری به حساب نمی آید! تو سه هفته یا سه ماه قبل قرآن را سوزاندی... آیا می دانی که در قرآن آیات متعددی در مورد عیسی علیه السّلام وارد شده؟! تو ادّعا می کنی مسیحی هستی، آنوقت چطورکلامی در مورد عیسی علیه السلام را آتش می زنی؟! یکبار می گویی ما ضدّ مسلمانان نیستیم؛ ولی کتابی که برای همه ادیان است، را می سوزانی! تو فردی دو رو هستی! چطور قرآن را می سوزانی قبل آنکه آن را بخوانی؟

تری جونز: من قسمتهایی از آن را خواندم. فقط به خشونت و جهاد دعوت می کند و من ضدّ این چیزها هستم. من فقط مخالف افراطیون هستم.

مجری: تاکنون 12 نفر به سبب قرآن سوزی تو کشته شده اند.. چرا این کار را کردی؟
تری: من مسؤول قتل آنها نیستم و این به حکومت برمی گردد. به خاطر سوء حفظ امنیت..

سؤال مجری از کشیش اد رو: نظر شما چیه؟
کشیش اد رو: کاری که تیری کرد، مخالف شریعت مسیحیت است و او حقّ ندارد کتب مقدّس را آتش بزند. تو به خشونت دعوت می کنی. تو در جایی که امنیت و صلح و اتحاد بین طوایف مردمان وجود دارد، به شکستن صفوف واحده دعوت می کنی.

مجری به تیری: اگر الآن عیسی موجود باشد، آیا کاری که تو کردی- یعنی قرآن سوزی- را قبول می کند؟
تیری: یک کتابی که نه روح و جان و نه حرکت دارد، سوزانده شد... من به اینجا نیامدم تا به خاطر سوزاندن یک کتاب بحث کنم. ما فقط مخالف افراطی گری هستیم.

مجری: چرا موضع صلح طلبانه می گیری؟
سید قزوینی: ملّت آمریکا از اسلام می ترسد، به سبب اشخاصی مثل تو که به اعمال رعب و وحشت دست می زنی تا مردم را بترسانی و مشکل ایجاد کنی. تو می دانی که در هر مجموعه ای عدّه ای پیدا می شوند که مواضع افراطی دارند.. آنها به هیچ وجه نماینده آن طایفه نیستند. آیا انفجارهای اوکلاهما را ما باید به تمام مسیحیت منتسب کنیم؟ چهار گروه افراطی تروریستی وجود دارند، که به هیچ وجه نماینده اسلام نیستند. طالبان نماینده اسلام نیستند. همین طور توجه شما را جلب می کنم به این مطلب که ما مخالف گروه هایی هستیم که آن 12 تن را کشتند. شش ملیون مسلمان در آمریکا وجود دارند و من با تو تحدّی خواهم کرد اگر تو یک مورد بیاوری که آنها عمل افراطی مانند تو را مرتکب شده باشند.

مجری: اگر کسی بخواهد بمبی را در آمریکا منفجر کند، چه؟
سید قزوینی: اسلام مخالف تروریسم است و چنین اعمالی را نمی پذیرد؛ ولی تیری مسبب قتل 12 انسان است.

تری: ما فقط صلح صلح می کنیم و واقعیت بر عکس آن است.

تری: سخن او را قطع می کند و از وکیل چارلی انجتون می پرسد: فردا در دادگاه چه اتفاقی می افتد؟

وکیل چارلی انجلتون: اولین قضیه ای است که بررسی می شود، طرح مسأله قبل از صدور حکم است! ولی قاضی و شش تن دیگر از ملّت آمریکا تصمیم خواهند گرفت در مورد اینکه آیا تیری تظاهرات می کند یا نه. 

مجری خطاب به تیری: اگر دادگاه به عدم برگزاری تظاهرات رأی داد، تو چه تصمیمی خواهی گرفت؟

تری: تصمیم دادگاه برای من مهم نیست! من به تظاهرات اقدام می کنم ‌‍‌‍(یعنی قانون آمریکا را زیر پا می گذارد).

مجری: حتّی اگر مجبورت کنند غرامت یا هر چیز دیگر پرداخت کنی؟
تری: تظاهرات خواهم کرد هرچه بشود.

مجری: چرا با امام در نماز حاضر نمی شوی تا مشکل تمام شود؟

تری: من از امام می خواهم که همراه با من تظاهرات کند؛ من کاری که مارتین لوتر انجام داد، را ترجیح می دهم.

کشیش اد رو: حرف مارتین لوتر را به میان نیاور، چون او کسی بود که به صلح و دستیابی به آزادی دعوت می کرد.

نظرات تماشاگران: تری برگرد به شهرت فلوریدا .. ما نمی خواهیم تو اینجا باشی. تری این کار را می کند تا مشهور شود.
 
دوشنبه 14/6/1390 - 23:58
دانستنی های علمی
عدد پی:
  یا شمار پی (π) یکی از ثابت‌های ریاضی است که در ریاضیات و فیزیک کاربرد دارد.مردم تمدنهای باستان بخوبی میدانستند که نسبت محیط هر دایره به قطر آن عدد ثابتی است که به ۳ نزدیک است. خاورمیانه‌ای‌ها پیش از ارشمیدس هم کوشش در محاسبه دقیق این عدد کرده بودند، اما ارشمیدس نخستین کسی بود که روشی را برای محاسبه عدد پی ارائه داد.او مقدار عدد پی را با تقریب محاسبه و اینگونه ارائه کرد:
\frac {22} {7} < \pi < \frac {223} {71}
وی برای محاسبه عدد پی، بر یک دایره به قطر واحد از چندضلعی‌های محیطی و محاطی استفاده کرد.
مردم مصر باستان و تمدن میانرودان (بین النهرین) مقدار عدد پی را بترتیب حدود:
\frac {25} {8} = 3.125 3.126 می دانستند. همچنین در یکی از پاپیروسهای مصری بطور مشخص برای نمایش نسبت محیط دایره به قطر آن از عدد:
2(8/9)4 = 3.16
استفاده شده است.
در سال ۱۷۶۱ لامبرت ریاضیدان سوئدی ثابت کرد که عدد پی گنگ *است و نمی‌توان آنرا بصوت نسبت دو عدد صحیح نوشت. همچنین در سال ۱۸۸۲ فردیناند فون لیندمان ثابت کرد که عدد پی عددی جبری نیست و (همانند عدد e) نمی‌تواند ریشه یک معادله جبری باشد که ضرایب آن گویا هستند. این کشف بزرگ، یعنی این که عدد پی عددی گنگ است، به سالها تلاش ریاضی‌دانان برای
تربیع دایره پایان داد.
باوجود آنکه همه ریاضیدانان می‌‌دانند که عدد پی گنگ است و هرگز نمی‌توان آنرا بطور دقیق محاسبه کرد اما ارائه فرمول‌ها و مدلهای محاسبه عدد پی هموار برای آنها از جذابیت زیادی برخوردار بوده است. بسیاری از آنها تمام عمر خود را صرف محاسبه ارقام این عدد زیبا نمودند اما تا قبل از ساخت رایانه هرگز نتوانستند این عدد را بیش از ۱۰۰۰ رقم اعشار محاسبه نمایند.
نخستین محاسبه رایانه‌ای در سال ۱۹۴۹ انجام گرفت و این عدد را تا ۲۰۰۰ رقم محاسبه نمود و در اواخر سال ۱۹۹۹ یکی از ابررایانه‌های دانشگاه توکیو این عدد را تا 206,158,430,000 رقم اعشار محاسبه نمود.
از فرمول‌های زیبای ریاضیات برای محاسبه عدد پی می‌توان به سری معروف لایبنیتز اشاره کرد:
π = 4 * (1/1 - 1/3 + 1/5 - 1/7 + ...)

 * اعداد گنگ، یا اعداد اصم، اعدادی حقیقی هستند که گویا نباشند، یعنی نتوان آن‌ها را به صورت کسری که صورت و مخرجش عدد صحیح باشند نوشت. مجموعه اعداد گنگ مجموعه‌ای ناشمارا است ولی می‌‌توان اعداد گنگ را روی محور اعداد نمایش داد كار بسیار ساده ایی است كافی است هندسه را در ریاضیات مورد استفاده قرار دهیم . امتحان كنیدمیتوان از رابطه فیثاغورث استفاده كرد

عدد پی 14/3  نیست!!
مرورى بر فعالیت هاى یك ریاضیدان گمنام ایرانى و تصحیح مقدار عدد پى
سالیان دراز است كه همه ریاضیدانان و دانشمندان سایر حوزه هاى علم متفق القولند كه مقدار عدد پى (یعنى نسبت محیط دایره به قطر آن) حدود ۱۴/۳ است. اما ایشان با ارائه روشى جدید مدعى شده اند كه مقدار دقیق پى برابر ۱۵/۳ است و همه دانشمندان در تمام طول تاریخ و همه اطراف و اكناف جهان تاكنون در اشتباه بوده اند: « عالمان دریافته بودند نسبت پیرامون دایره به قطر آن مقدارى است ثابت،كه آن را«پى» نامیده اند. مقدار آن را طى محاسبات كه از روى چند ضلعى هاى محاطى و محیطى ...۳‎/۱۴۱۵ استخراج كرده اند. یعنى از روى ناچارى با خط راست خواستند مقدار كمان را محاسبه نمایند و آنان به خوبى واقف از این امر كه عدد استخراج شده تقریب دارد و نمى تواند دقیق باشد.»
محقق محترم جناب آقاى حسن دینبلى، با نبوغ خدادادیشان دایره را با چندین روش مستقیم الخط كرده و در نتیجه پیرامون دایره را همجنس با قطر دایره قرار داده و مقدار دقیق این نسبت را محاسبه كرده اند. جالب اینكه عدد به دست آمده ۳‎/۱۵۴۷۰۰۵۳۸۳۷۹۲۵۱۵۲۹۰۱۸۲۹۵۶۱۰۰۹۵۵۱ است. این مقدار به دست آمده خود به تنهایى مى تواند مسبب انقلابى در علم ریاضیات كه علم مادر است، گردد.» «نتیجه اینكه عدد «پى» كه از روى چند ضلعى هاى محاطى و محیطى ..... ۱۴۱۵/۳ استخراج گردیده بود، از رقم صدم به بعد اشتباه و غلط است. حال اگر ژاپن و یا هر كشور پیشرفته دیگرى تا صد میلیون رقم بعد از اعشار را هم مقایسه كنند، از رقم صدم به بعد باید اصلاح شود.»
ایشان تا همین چند وقت پیش چنان به صحت روش خود اطمینان داشتند كه بارها گفتند: «حاضرم گیوتین در دست در محفل اساتید و بزرگان ریاضى، دانشمندان انجمن ریاضى و هر آن كس كه دست اندركار علم ریاضى در كشور است، در بحث علمى حضور یابم تا اگر خلاف گفته هایم ثابت شد، گردنم را بزنند» احتمالاً شما كه سال ها مقدار پى را برابر ۱۴/۳ مى دانستید و در تمام طول تحصیل خود هیچگونه تغییرى در مقدار آن روا نمى دانستید، سردرگم مى شوید. اما هیچ گونه شك و تردیدى به خود راه ندهید: « مطلب فوق یكى از روش هاى مندرج در كتاب هنر خطكش و پرگار است كه به تایید پروفسور هاوكینگ برنده جایزه نوبل رسیده است. طالبین مى توانند صحت موضوع را از شخص پروفسور هاوكینگ استفسار نمایند.» در اینجا چند پرسش به ذهن خطور مىكند:
۱ _ چرا آقاى دینبلى براى حل یك مسئله ریاضى به جاى مراجعه به یك ریاضیدان به یك فیزیكدان متوسل شده است؟ ۲ _ چرا آقاى دینبلى هنگام مراجعه به یك فیزیكدان براى استفسار و تعیین صحت و سقم حل مسئله هندسى، اینهمه فیزیكدان ایرانى را كنار گذاشته و به یك فیزیكدان خارجى متوسل شده است؟ ۳ _چرا از بین این همه فیزیكدان، كسى را انتخاب كرده است كه توانایى برقرارى ارتباط با دیگران ندارد (حتى صحبت) و تمام كارهاى وى را خانواده، اطرافیان، دانشجویان و كامپیوترش انجام مى دهند؟ ۴ _ چرا آقاى دینبلى تاییدیه اى را كه از آقاى هاوكینگ كسب كرده است، ارائه نمىدهد و بررسى صحت و سقم آن را به عهده خواننده واگذار مى كند (حتى بدون ارائه نشانى از شخص هاوكینگ) ۵ _آقاى هاوكینگ كى برنده جایزه نوبل شده است؟ تا جایى كه مى دانیم نه كمیته نوبل چنین ادعایى دارد، نه خود هاوكینگ. جالبتر آنكه هاوكینگ بارها و به مناسبت هاى مختلف به این نكته كه تاكنون برنده جایزه نوبل نشده است اشاره كرده و به بررسى دلایل آن پرداخته است. با این همه اگر هنوز هم مطمئن نیستید كه آیا آقاى هاوكینگ برنده جایزه نوبل شده است یا خیر مى توانید به سایت nobelprize.Org مراجعه كنید و در آنجا اسامى تمامى برندگان جایزه نوبل در تمام رشته ها را از اولین سال اهداى این جایزه (۱۹۰۱) بررسى كنید تا مطمئن شوید كه آیا هاوكینگ برنده جایزه نوبل شده است یا خیر. ۶-چرا آقاى هاوكینگ «پى» ایشان یعنى ۱۵/۳ را تائید مى كنند اما در محاسبات خود همیشه «پى» را معادل ۱۴/۳ قرار مى دهند؟
به هر روى همچنان كه از عظمت چنین خبر سترگى مات و مبهوت مانده بودیم كه خبر دیگرى كه خبرگزارى وانا ارسال كرد، ضربه دیگرى بر پیكر ضعیف و نحیف ریاضیات وارد كرد: «اصلاح عدد پى براى بیضى توسط ریاضیدانى ایرانى: استاد حسن دینبلى از ریاضى دانان مشهور ایرانى كه مطالعات و نظریاتى در مورد هندسه دارد اعلام كرد كه میزان عدد پى براى بیضى بیش از ۲۰/۳ است. دفتر اطلاع رسانى وب سایت استاد دینبلى با ارسال آخرین مطالعات ایشان به دفتر خبرگزارى وانا اعلام كرد كه عدد پى براى محاسبه مشخصات هندسى بیضى باید بیش از ۲۰/۳ در نظر گرفته شود. تا قبل از این ریاضیدانان عدد پى را براى تمامى اشكال هندسى حدود ۱۴/۳ مىدانستند در حالى كه استاد دینبلى قبل از این مقدار صحیح عدد پى را براى دایره محاسبه و اصلاح كرده بود.» لازم است یك بار دیگر در معناى كلمه «ثابت» دقت كنیم. وقتى كه قرار است عدد ثابت باشد، دیگر باید براى همیشه و تحت هر شرایطى بدون تغییر بماند. اگر عددى روزى ۱۵/۳ باشد و بار دیگر «بیش از ۲/۳» دیگر ثابت محسوب نمى شود. شاید آقاى دینبلى «محقق، نظریه پرداز و كاشف عدد دقیق پى» فكر مى كردند دلیل آنكه چندان به كشف ایشان و اصلاح مقدار پى اهمیت نمىدهند آن است كه ۱۵/۳ با ۱۴/۳ فرق چندانى ندارد، اما اگر مثلاً پى مقدارش «بیش از ۲/۳» باشد، اهمیت این كشف بیشتر مى شود.
نكته جالب توجه دیگر آن است كه مقدار ۱۵۴۷۰/۳ پیشنهادى ایشان با مقدار پذیرفته شده ۱۴۱۵۹/۳ آنچنان اختلاف زیادى دارد (۱۳۱۱/۰) كه اگر آزمایشگر دقیقى باشید مى توانید با استفاده از یك قطعه نخ و یك دایره مناسب، محیط و قطر دایره را اندازه بگیرید و از تقسیم دو عدد بر یكدیگر به مقدار واقعى عدد پى دست پیدا كنید.
در حالى آقاى دینبلى در قرن بیست ویكم روى عدد دوم پس از ممیز (رقم صدم اعشار) شك مىكند كه ارشمیدس در سده سوم پیش از میلاد مقدار پى را بین ۱۴۰۸/۳ و ۱۴۲۸/۳ و بطلمیوس در سده دوم پیش از میلاد مقدار پى را ۱۴۱۶/۳ محاسبه كرد. دانشمندان ایرانى كه عدد پى را براى تشكیل جدول هاى اخترشناسى و مثلثاتى مى خواستند، نیازمند آن بودند كه مقدار پى را رقم بیشتر محاسبه كنند.
غیاث الدین جمشید كاشانى دانشمند نامدار ایرانى در رساله اى كه درباره دایره نوشت (رساله المحیطیه) عدد پى را با ۱۶ رقم درست پس از ممیز یافت. یك آدم خوش ذوق هم جمله اى گفت كه تعداد حرفهاى كلمه هاى آن مقدار عدد پى را تا ده رقم پس از ممیز نشان مى دهد تا راحتتر آن را به خاطر بسپارید: «خرد و بینش و آگاهى دانشمندان ره بسر منزل مقصود بما آموزد.» (كه تعداد حرف هاى كلمه هاى به ترتیب برابر
۳ _ ۱ _ ۴ ـ ۱ـ ۵ _ ۹ ـ ۲ _ ۳ _ ۴ _ ۵ ـ ۳ _ ۴ است)
پس از وى رودلف در آغاز عدد پى را تا ۲۰ رقم دهدهى و بعد تا ۳۵ رقم دهدهى پیدا كرد:
۳‎/۱۴۱۵۹۲۶۵۳۵۸۹۷۹۳۲۳۸۴۶۶۴۳۲۸۳۲۷۸۵۰۲۸۸ كه البته در هیچ كدام از این محاسبه ها دومین رقم بعد از ممیز محل شك و تردید نبود. بعدها كه كامپیوترها روى كارآمدند توانستند مقدار پى را با تعداد رقمهاى بسیار بیشترى به دست آورند براى مثال در سال ۱۹۹۷ كامپیوترى پس از ۲۹ ساعت و هفت دقیقه محاسبه ۰۰۰/۶۰۰/۵۳۹/۵۱ رقم عدد پى را به دست آورد. در سال ۲۰۰۲ یك گروه ده نفره از دانشمندان با استفاده از یك ابر رایانه هیتاچى كه توانایى انجام ۲ تریلیون محاسبه در ثانیه را داشت، مقدار پى را تا ۲۴/۱ تریلیون رقم محاسبه كرد. (براى آنكه تجسمى از تعداد رقمهاى این عدد داشته باشید یادآورى یك نكته كافى است: نوشتن عدد پى با ۳۳ هزار رقم به یازده ورق A4 نیاز دارد. به نظر شما ۲۴/۱ تریلیون رقم به چند صفحه كاغذ نیاز دارد؟)

منبع : www.mojpak.blogfa.com

دوشنبه 14/6/1390 - 23:49
دانستنی های علمی

    

  فهرست گران‌قیمت‌ترین بازیکنان فوتبال اروپا

 

یک آمار منتشرشده از حضور گران‌قیمت‌ترین نقل و انتقال فصل تابستان در تیم منچسترسیتی انگلیس خبر می‌دهد.

به نقل از روزنامه دیلی‌میل، سرخیو آخرو مهاجم آرژانتینی فصل قبل اتلتیکومادرید اسپانیا تا قبل از خاتمه مهلت نقل و انتقالات تابستانی، درازای 45 میلیون یورو راهی لیگ برتر و تیم دوم شهر منچستر شد.
براساس آمار موجود انتقال وی سنگین‌ترین انتقال یک بازیکن در قاره سبز بوده است.

در این فهرست خاویر پاستوره که در ازای 42 میلیون یورو از پالرمو ایتالیا به پاری‌سن‌ژرمن فرانسه ملحق شد، دومین انتقال مهم و پرارزش قبل از شروع فصل جاری بوده است.

در رده سوم نیز رادامال فالکائو که با اختصاص 40 میلیون یورو از پورتو به آتلتیکومادرید ملحق شد، قرار گرفته است.

فهرست 10 نقل و انتقال گران و پرهیاهوی تابستان به این شرح است:
 
1- سرخیو آخرو، از اتلتیکومادرید به منچسترسیتی، 45 میلیون یورو

2-خاویر پاستوره، از پالرمو به پاری‌سن‌ژرمن، 42 میلیون یورو

3-رادامال فالکائو، از پورتو به اتلتیکومادرید، 40 میلیون یورو

4-سسک فابرگاس، از آرسنال به بارسلونا، 34 میلیون یورو

5-فابیو کوئنترائو، از بنفیکا به رئال‌مادرید، 30 میلیون یورو

6-سمیر نصری، از آرسنال به منچسترسیتی، 27 میلیون یورو

7-خوان مانوئل ماتا، از والنسیا به چلسی، 26.7 میلیون یورو

8-آلکسیس سانچس، از اودینزه به بارسلونا، 26 میلیون یورو

9-ساموئل اتوئو، از اینترمیلان به آنژی ماخاچ‌کالا ، 25 میلیون یورو

10- داوید دخه‌آ، از اتلتیکومادرید به منچستریونایتد، 25 میلیون یورو

منبع : www.varzesh3.com

دوشنبه 14/6/1390 - 17:36
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته