• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 20040
تعداد نظرات : 2175
زمان آخرین مطلب : 2241روز قبل
قرآن

 

یوسف      
 

  
یکی از نویسندگان مصری می‏گوید: داستان یوسف برای کسی که بخواهد اخلاق فاضله را بیاموزد، بهترین درس است.
این داستان، استقامت و پایداری در راه حق و اثر انکارناپذیر آنرا شرح میدهد و از نظر روانشناسی نتایج عمیق و بزرگی دارد.
اگر یک دانشمند روان شناس، کتابی در علم اخلاق و روانشناسی بنویسد و تمام مطالب آنرا از سوره یوسف اقتباس کند، راه دوری نرفته است.
قبل از جمهوری شدن مصر، روزی وزیر فرهنگ وقت، به بازدید یکی از دانشکده‏ها آمد. وزیر مردی بود که تحصیلات ابتدائی و متوسطه را در مصر بپایان رسانده و سپس به اروپا رفته بود و در حقیقت نمونه کامل یک اروپائی و یک غرب زده بود.
وقتی وزیر به کلاس درس آمد، یکی از اساتید برای دانشجویان درس اخلاق میگفت. روش تدریس و بیان دلنشین استاد، مورد پسند وزیر قرار گرفت و پس از پایان درس از او پرسید: برای این درس از چه کتابی استفاده میکنید؟ استاد گفت: از قرآن. وزیر وزیر قیافه‏ای در کشید و با لحنی بی‏ادبانه گفت: قرآن چیست برادر جان! آیا از عشقبازی زلیخا درس اخلاق میاموزی یا از روش زنان مصر؟!
استاد گفت: جناب وزیر، همین سوره ایکه بنظر سرکار خوب نیآمده، من میتوانم اصول فضائل و اخلاق را از آن استخراج کنم.
جوانی را بشما نشان دهم که در آغاز جوانی، به عفت و فضیلت و آراسته و با اینکه دامهای خطرناک، بر سر راهش نهادند و مشکلاتی برای او ایجاد کردند، از روش پاکی خود رو بر نگردانید و ارتباط خود را با خدا قطع نکرد. او در راه فضیلت سختیها کشید و ناکامیها دید. اگر حاضر می‏شد به میل زن هوسبازی رفتار کند، به زندان نمی‏افتاد و آن همه رنج نمی‏دید. او در میان طوفانها، دین خود را حفظ کرد و حفظ دین سرچشمه تمام فضایل است.
سخن استاد که به اینجا رسید، وزیر لب به عذرخواهی گشود و گفت: استاد عزیز، از اشتباه من درگذر و سخن مرا نادیده بگیر.

 
شنبه 3/11/1394 - 8:33
قرآن

 

یوسف

      
  
یوسف روی به پدر نمود و گفت پدر جان؛ می‏بینی که تعبیر خوابی که چندین سال قبل دیده بودم، تحقق یافته و خداوند آنرا بحقیقت مقرون ساخته است.
خداوند بمن بسی احسان فرمود که مرا از زندان نجات بخشید و اینک شما را از آن منطقه بیابانی و محروم باین سرزمین پر برکت و سرشار از نعمت آورد در حالیکه روزگاری دراز شیطان میان من و برادرم افساد کرده بود و جدائی افکنده بود. آری پروردگار من هر لطف و مرحمتی را بخواهد، میتواند به بندگانش عطا کند و او بر همه چیز آگاه و کارهایش بر اساس حکمت است.
سپس رو بدرگاه خدا آورد و به سپاسگذاری از او پرداخت و گفت: پروردگارا، توئی که فرمانروائی و بمن سلطنت بخشیدی و علم تعبیر خواب که منشأ و آثار و برکات بزرگی است بمن عطا کردی.
پروردگارا، توئی که آسمانهای رفیع را برافراشتی و زمین پهناور را آفریدی، خداوندا، بمن آن توفیق را عطا کن که تسلیم فرمان تو و مسلمان باشم و مرا در صف بندگان شایسته و صالح خود محشور فرما.
نتایج این داستان
لقد کان فی قصصهم عبرة لاولی الالباب.
(
سوره یوسف: 110)
درسهای‏آموزنده‏ای که از داستان یوسف میتوان آموخت فراوان است که در اینجا خیلی فشرده به برخی از آنها اشاره میکنیم:
1-
پدری سالخورده به یکی از فرزندانش، بیش از دیگر فرزندان عشق میورزد. گرچه بدلیل خردسال بودن و بی‏مادری، مجوز محبت بیشتر، برای او فراهم است ولی این تبعیض، حسد و کینه دیگر برادران را برمی‏انگیزد، تا تا آنجا که نقشه نابودی او را طرح ریزی و بالاخره او را بچاه میافکنند. اگر این تبعیض، محرمانه و دور از چشم دیگر فرزندان انجام میشد، شاید چنین وضعی پیش نمی‏آید.
2-
برادران یوسف، بجای انجام کارهای خوب محبت پدر را جلب کند، در صدد نابود کردن یوسف برآمدند و اقدام آنها نه تنها محبوبیتی برایشان ایجاد نکرد، که هم خود را بد نام کردند و هم پدر را به غم فراق مبتلا ساختند.
3-
نو جوانی که مورد حسادت برادران قرار گرفته بود، به چاه افکنده شد و سپس بعنوان برده بفروش رسید. اما او بخاطر ایمان بخدا و توکل بر او و صبر و استقامت، از چاه نجات یافت و بخانه عزیز مصر کانون آسایش و رفاه راه یافت.
4-
یوسف در بحبوحه جوانی، مورد عشق همسر عزیز و دیگر زنان اشراف مصر قرار گرفت. بر سر راه او دامها گستردند و شرایط گناه را برای او فراهم ساختند. اما او با نیروی ایمان، حتی نیم نگاهی بسوی آنها نکرد و به جرم پاکی و تقوا، بزندانش انداختند ولی خداوند، همان زندان را نردبان ترقی او قرار داد و از آنجا به فرمانروائی مصر رسید.
5-
وقتی در زندان، رؤیای شاه را تعبیر کرد و اجازه آزادیش صادر شد، قدم از زندان بیرون نگذاشت تا به پرونده او رسیدگی و بیگناهیش به اثبات برسد. زیرا او به شرف و شخصیت خود اهمیت میداد و نمی‏خواست بعنوان یک متهم، مورد عفو قرار گیرد.
6-
جوانی که از زندان نجات یافته بود و به قدرت رسیده بود، تمام نیرویش را برای نجات ملک و ملت بکار بست و کوچکترین توجهی به لذات و خوشگذرانی‏های شخصی خود نکرد.
7 -
او، نجات و موفقیت خود را تنها از خدا می‏دانست و برای خودش کوچکترین نقشی قائل نبود و در حال عزت و قدرت نیز، دست نیازش بدرگاه خداوند بود و بس.
8 -
با اینکه برادرانش، ظالمانه‏ترین کارها را نسبت به او انجام داده بودند، وقتی بقدرت رسید و توانایی انتقام را پیدا کرد آنها را مورد عفو قرار داد و حتی آنها را توبیخ و سرزنش هم نکرد.

شنبه 3/11/1394 - 8:29
آلبوم تصاویر

 

 

شنبه 3/11/1394 - 8:20
آلبوم تصاویر

 

شنبه 3/11/1394 - 8:17
آلبوم تصاویر

 

 

شنبه 3/11/1394 - 8:8
آلبوم تصاویر

 

 

شنبه 3/11/1394 - 8:5
تاریخ

 

 

شعراء غدیر در قرن

 

غدیریه امیرالمومنین على

 

مدارک و اسناد

 

و راویان این قصیده از اهل سنت عبارتند از:

 3- حافظ ابوالحسین زید بن حسن تاج الدین كندى حنفى "در گذشته 612 ه.ق" پنج بیت از قصیده را در كتاب خود "المجتنى" ص 39 از طریق ابن درید، نقل نموده است.

 

پنج شنبه 1/11/1394 - 11:6
تاریخ

 

شعراء غدیر در قرن

 

غدیریه امیرالمومنین على

 

مدارک و اسناد

 

و راویان این قصیده از اهل سنت عبارتند از:

 2 - ابو الحجاج یوسف بن محمد بلوى مالكى مشهور به ابن الشیخ "در گذشته حدود 6.5 ه.ق" وى درج 1 از كتاب "الف با" خود ص 439 مینویسد:اما على "رض" جایگاه و شرافتى بس بلند دارد، نخستین كسى است كه اسلام آورد، همسر فاطمه دختر پیغمبر است و هنگامیكه بعضى از دشمنانش بر آن حضرت فخر فروخت، با سرودن ابیاتى، مفاخر خود را بیان فرمود، و از حمزه عموى خود و جعفر فرزند مادر خود نام برد و سرود:محمد النبى اخى و صنوى- تا آخر اشعارى كه ترجمه اش گذشت.و بعد از شعرى كه ولایت حضرت و داستان غدیر را ذكر میكند، میگوید:مراد از این شعر سخن پیامبر است كه فرمود:" من كنت مولاه فعلى مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه ".ترجمه: هر كه من مولاى اویم، على مولاى اوست.پروردگارا دوستى كن با آنكس كه على را دوست و پیرو باشدو دشمن بدار آن را كه على را دشمن بدارد

 

پنج شنبه 1/11/1394 - 11:4
تاریخ

 

شعراء غدیر در قرن

 

غدیریه امیرالمومنین على

 

مدارک و اسناد

 

و راویان این قصیده از اهل سنت عبارتند از:

 

1 - حافظ بیهقى "در گذشته 458 ه.ق" كه شرح حالش در ج 1ص 181 ترجمه الغدیر رفته، قصیده را تماما نقل كرده و میگوید: بر هر شخصیكه دوستدار على است واجب است این قصیده را حفظ كند تا مفاخر آن حضرت را بدانند.

 

 

پنج شنبه 1/11/1394 - 11:2
تاریخ

 

شعراء غدیر در قرن

 

غدیریه امیرالمومنین على

 

مدارک و اسناد

 

و اما راویان این اشعار از شیعیان عبارتند از:

 

8- شیخ علی بیاضی "در گذشته 877 ه. ق" در "الصراط المستقیم".

 

9- مجلسی "در گذشته 1111 ه. ق" در "بحار الانوار" ج 9 ص 375.

 

1.- سدی صدرالدین علی خان مدنی "در گذشته 112. ه. ق" در "الدرجات الرفیعة".

 

11- شیخ ابو الحسن شریف در "ضیاء العالمی" "تالیف شده 1137 ه. ق"

 

 

پنج شنبه 1/11/1394 - 10:56
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته