• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 269
تعداد نظرات : 379
زمان آخرین مطلب : 4421روز قبل
رمضان

رمضان معراج تعالی انسان به جهان والا و بالاست و به سان اسب تندپایی است که به مدد آن می توان مسیر عشق و تعالی را پیمود و آن را مبنای عروج قرار داد و بر خوان نعمت الهی جلوس و از مائده ربانی و سماوی آن بهره برد.


بشارت شانزدهم- آیه 39 سوره مریم و آیه 124 سوره طه

*آنان را ار روز حسرت بترسان، در آن هنگام که همه چیز پایان می یابد؛ و آنها در غفلتند و ایمان نمی آورند.* (1)
*و هر کس از یاد من رویگردان شود، زندگی سخت و تنگی خواهد داشت؛ و روز قیامت او را نابینا مشحور می کنیم.*

1- از رسول خدا(ص) روایت شده است: « چون اهل بهشت وارد بهشت و اهل دوزخ وارد دوزخ شوند، کسی صدا می زند ای اهل بهشت!سپس بانگ دیگری می زند: ای اهل آتش! پس هر دو گروه به صاحب صدا توجه می کنند،آنگاه مرگ را به صورت گوسفندی سیاه و سفید می آورند، آن صدا زننده می گوید:آیا مرگ را می شناسید؟ می گویند: این است، این است و همه او را می شناسند. پس آن شخص آن گوسفند را سر می بُرد و بهشتیان را صدا می زند که دیگر مرگی ندارید و جاودانه در بهشت خواهید بود و دوزخیان را نیز صدا می زند که دیگر مرگی ندارید و در آتش جاودانه خواهید ماند. خداوند در این باره می فرماید:« و انذرهم یوم الحسرﺓ»....

*********************

عمریست که از حضور او جا ماندیم  
در غربت سرد خویش تنها ماندیم
او منتظر ماست که ما برگردیم
ماییم که در غیبت کبری ماندیم.....

 

 

چه زیباست که در قنوت نمازت دعای فرج را بخوانی...

 

 

 

التماس دعا....


جمعه 5/6/1389 - 13:54
رمضان

- با قلبی  که خاشع است.
- با بدنی که فارغ است
- با مکانی که خلوت و روحانی است
- و این هرسه، شرط بهره بردن از قرائت قرآن است...


بشارت پانزدهم- آیات 24 و 45 سوره الکهف

*مگر اینکه خدا بخواهد.و هر گاه فراموش کردی،(جبران کن ) و پروردگارت را به خاطر بیاور و بگو: « امیدوارم که پروردگارم مرا به راهی روشن تر از این هدایت کند.»*1

*(ای پیامبر!)زندگی دنیا را برای آنان به آبی تشبیه کن که از آسمان فرو می فرستیم؛و به وسیله آن گیاهان زمین (سرسبزمی شود و) در هم فرو می رود.اما بعد از مدتی خشک می شود؛ و بادها آن را به هر سو پراکنده می کند؛و خداوند بر همه چیز تواناست.*

1- در اهمیت گفتن انشاءالله: از پاره ای از روایات استفاده می شود که اگر کسی سخنی را در مورد آینده بدون انشاءالله بگوید، خدا او را به خودش وا می گذارد و از زیر چتر حمایت خود بیرون می برد.در حدیثی از امام صادق(ع) می خوانیم: آن حضرت دستور داده بود نامه ای بنویسند.هنگامی که نامه پایان یافت و به خدمتش دادند، ملاحظه کرد انشاءالله در آن نیست.حضرت فرمود:« شما چگونه امیدوار بودید که این نامه(کار) به پایان برسد؛ در حالی که انشاءالله در آن نیست؟ نگاه کنید در هر جای آن نیست، بگذارید.»در احادیث متعددی که در تفسیر این آیه از اهل بیت (ع) نقل شده بر این نکته تأکید گردیده که حتی اگر پس از گذشتن یک سال با خاطرتان آمد که انشاءالله نگفته اید،جبران کنید وانشاءالله بگویید.(تفسیر نمونه، ج12،ص390)


شما را به تفکر سفارش می کنم که تفکر، پدر و مادر خوبی هاست.

امام حسن (ع)
****میلادش بر شما میهمانان خدا مبارک****

التماس دعا....


پنج شنبه 4/6/1389 - 15:11
رمضان

زمزم زلال معارف این کتاب آسمانی، احیاگر دلهاست.


بشارت چهاردهم- آیات 56 سوره حجر و 98 و 99 سوره نحل

*گفت:« جز گمراهان چه کسی از رحمت پروردگارش مأیوس می شود؟!»*
*هنگامی که قرآن می خوانی، از شر شیطان مطرود به خدا پناه ببر.*
* چرا که او ، بر کسانی که ایمان دارند و بر پروردگارشان توکل می کنند، تسلطی ندارد.*
********************************

گنهکاری که به رحمت خدا امیدوار است از عابد مأیوس به خدا نزدیکتر است.

پیامبراکرم(ص)
 
« اگر شیاطین در اطراف دل های فرزندان آدم دور نمی زدند، آنها می توانستند ملکوت و باطن آسمان ها را بنگرند»

التماس دعا...


چهارشنبه 3/6/1389 - 11:49
رمضان

عطر آیات این مائده ربانی از همان آغاز نزول و صبحدم بعثت ،جان های مستعد را معطر کرده است.


بشارت سیزدهم- آیات 18 و 24 سوره ابراهیم

*اعمال کسانی که به پروردگارشان کافر شدند، همچون خاکستری است در برابر تندباد در یک روز طوفانی؛ آنها توانایی ندارند کمترین چیزی از آنچه را انجام داده اند، به دست آورند؛ و این همان گمراهی دور و دراز است.* 1

*آیا ندیدی چگونه خداوند «کلمه طیبه» (و گفتار پاکیزه) را به درخت پاکیزه ای تشبیه کرده که ریشه آن (در زمین) ثابت، و شاخه آن در آسمان است.*


1-از این آیه و آیات دیگر قرآن استفاده می شود که اعمال کافران و کسانی که ایمان توحیدی ندارند، اگرچه به ظاهر خوب و نیکو باشد؛ نزد خدا ارزشی ندارد{ چرا که اگر انسان را به درختی تشبیه کنیم ، اعتقاد حکم ریشه و اعمال و رفتار انسان حکم شاخه و برگ های آن درخت را دارد. در کافران ریشه آن درخت فاسد شده و حتی اگر به ظاهر زیبا و محکم باشد اساس و ریشه ای ندارد}.
سؤال: پس تکلیف کافرانی که عمری را در راه خدمت به خلق گذرانده اند چیست؟
پاسخ: این گونه افراد از دو حالت خارج نیستند:
1- گروهی که انگیزه های مادی داشته اند و در پی کسب قدرت و شهرت بودند که در این صورت هیچ گونه طلبی از خدا و مردم ندارند و پاداش آنها همان سود و شهرتی بوده که به آن رسیده اند.
2- گروهی که انگیزه انسانی و مردمی داشتند که پاداش مناسبی از خداوند دریافت خواهند داشت.این پاداش ممکن است در دنیا باشد و یا در جهان دیگر! همین اندازه می توان گفت:

« ان الله لا یضیع اجر المحسنین»
*خداوند اجر نیکوکاران را ضایع نمی کند*

البته پاداش عمل منحصرا" داخل شدن در بهشت نیست! چنان چه در حدیثی از امام کاظم (ع) می خوانیم:« در بنی اسرائیل مرد با ایمانی بود که همسایه کافری داشت، مرد کافر نسبت به همسایه با ایمان خود نیک رفتاری می کرد. وقتی از دنیا رفت خدا برای او خانه ای بنا کرد که مانع گرمای آتش شود...و به او گفته شد این به سبب نیک رفتاری ات با همسایه مؤمنت است»
همچنین از پیامبر اکرم(ص) درباره شخصی به نام «عبدالله بن جدعان» است که از مشرکان معروف جاهلیت واز سران قریش بود، چنین نقل شده:« کم عذاب ترین اهل جهنم ، ابن جدعان است» سؤال کردند چرا ای پیامبر خدا ؟ فرمود: زیرا به گرسنگان غذا می داد.
و در روایت دیگر می خوانیم که پیامبر به عدی بن حاتم( فرزند حاتم طائی) فرمود: « به خاطر سخاوت پدرت، عذاب شدید از او برداشته شد»(تفسیر نمونه، ج 10،ص 314)

****************************

خدایا ! عقیده ی مرا از دست عُقده ام مصون بدار....

دکتر علی شریعتی

التماس دعا....


سه شنبه 2/6/1389 - 14:9
رمضان

قرآن دریای مواج و لبریز از دُر گران و مروارید و لؤلؤ و مرجان است.


بشارت دوازدهم- آیه 123 سوره هود

*و( آگاهی از) غیب و (اسرار نهان) آسمان ها و زمین ، تنها از آن خداست؛ وهمه کارها به سوی او بازگردانده می شود؛ پس او را پرستش کن؛ و بر او توکل نما؛ و پروردگارت از کارهایی که می کنید هرگز غافل نیست.*
 
********************************************

برترین نوع ایمان آن است که بدانی هر جا هستی خدا با توست.

پیامبر اکرم(ص)
**************************

تا لبان بسته ام از نوش لبان می برم آزار
من اگر روزه بگیرم رطب آید سر بازار
تا بهار است دری از قفس من نگشاید
وقتی این در بگشاید که گلی نیست به گلزار

شهریار
التماس دعا....


دوشنبه 1/6/1389 - 14:5
رمضان
قرآن سفره گسترده و پر نعمت است.
بشارت یازدهم- آیه 31 سوره یونس
*بگو:« چه کسی شما را از آسمان و زمین روزی می دهد؟ یا چه کسی مالک و خالق گوش و چشم هاست؟ و چه کسی زنده را مرده ، و مرده را از زنده بیرون می آورد؟و چه کسی امور جهان را تدبیر می کند؟» بزودی در پاسخ می گویند: «خدا» ، بگو:« پس چرا تقوا پیشه نمی کنید (و از خدا نمی ترسید؟)*
 
***********************************************
غیبت خدا، هستی را قبرستان بی کرانه ای می کند....
دکتر ع.شریعتی

*********

امشب آرزوهاتو رو بال فرشته ها بگذار و تا رسیدنشون به آسمون دعا کن! صدای اجابت که به دلت رسید ما رو هم دعا کن..

التماس دعا...
يکشنبه 31/5/1389 - 13:59
رمضان
قرآن ، حیات قلب های مرده و طراوت اندیشه های افسرده است.
بشارت دهم- آیات 30 و 54 سوره توبه
*یهود گفت :« عُزیر پسر خداست» و نصاری گفت: « مسیح پسر خداست» این سخنی است که با زبان خود می گویند، که همانند گفتار کافران پیشین است؛ خدا آنان را بکشد چگونه از حق انحراف می یابند!* 1
*هیچ چیز مانع قبول انفاق های آنان نشد ، جز اینکه آنها به خدا و پیامبرش کافر شدند، و نماز به جا نمی آوردند جز با کسالت و انفاق نمی کنند مگر با کراهت*2
************************

1- عُزیر کیست؟؟
نام شخصی است که یهودیان او را به زبان عبری « عزرا» می خوانند.او همان کسی است که دین یهود را تجدید کرد. حدود نیم قرن قبل از میلاد مسیح، بخت النصر- پادشاه بابل- به سرزمین یهودیان حمله کرد، معبد بزرگشان را ویران نمود و الواح تورات را سوزاند و مردان آنها را به قتل رساند و زنان و کودکان و پیرانشان را به بابل تبعید کرد و آنها را نزدیک به یک قرن در بابل نگاه داشت تا آن که کورش کبیر، پادشاه ایران بابل را فتح کرد و عزرا نزد او رفته ، برای یهودیان تبعیدی شفاعت کرد و چون عزرا در نظر کورش صاحب احترام بود، شفاعتش پذیرفته شد و کورش اجازه داد که یهودیان به سرزمین خود بازگردند و با اینکه نسخه های تورات به کلی از بین رفته بود، توراتشان از نو نوشته شود.عزرا در حدود سال 457 پیش از میلاد مسیح ، مجموعه ای را نوشت و به نام تورات در میان یهودیان منتشر کرد؛ هر چند که آن مجموعه از بین رفت و صدها سال بعد دوباره تورات از نو نوشته شد. و به همین جهت عزیر در نزد یهود بسیار بزرگ و ارجمند بوده و آنها به دلیل احترام و بزرگداشت او ، او را پسر خدا نام نهادند و مانند کافران گذشته خود، کلمات کفرآمیز و شرک آلود به زبان جاری کردند.( تفسیر المیزان ، ج 9، ص251)

2- در روایتی می خوانیم:« تنها به رکوع و سجود طولانی افراد ننگرید زیرا ممکن است از روی عادت باشد و کنار گذاردن آن سبب ناراحتی شود؛ اما به راستگویی و امانت داری آنها دقت کنید»
راستی و امانت از ایمان سرچشمه می گیرد؛ در حالی که رکوع و سجودِ عادتی ، با نفاق هم سازگار است.( تفسیر نمونه،ج 7 ، ص 450)

 *******************************

کسان که در رمضان چنگ می شکستندی
                               نسیم گل بشنیدند و توبه بشکستند

                                                                سعدی

التماس دعا...


شنبه 30/5/1389 - 13:59
رمضان


 قرآن ، بهار دلهای خزان زده است.


بشارت نهم- آیات 185 و 187 سوره الاعراف

* آیا در ملکوت آسمان ها و زمین و هر چیزی که خدا آفریده است ننگریسته اند؛ و اینکه شاید هنگام مرگشان نزدیک شده باشد؟ پس به کدام سخن، بعد از قران ایمان می آورند؟*

*درباره قیامت از تو سوال می کنند، کی فرا می رسد؟ بگو:« علمش فقط نزد پروردگار من است؛ و هیچکس جز او نمی تواند وقت آن را آشکار سازد،( اما قیام قیامت حتی) در آسمانها و زمین، سنگین( و بسیار پر اهمیت) است؛ و جز به طور ناگهانی به سراغ شما نمی آید.» (باز) از تو سوال می پرسند چنان که گویی تو از زمان آن باخبری؛ بگو: « علمش تنها نزد خداست؛ ولی بیشتر مردم نمی دانند»*
 
هر روز که به شب می رسد یک قدم به آخرت نزدیک تر می شوی!
امام سجاد(ع)

التماس دعا....

                    *************************************************

 بازآ که در فراق تو چشم امیدوار
                                     چون گوش روزه دار به الله اکبر است

                                   ****************
  ای روز آفتابی!                     
  

  ای مثل چشمهای خدا آبی!
  ای روز آمدن!
  ای مثل روز آمدنت روشن!
   این روزها که می گذرد ، هر روز
    در انتظار آمدنت هستم!
      اما
    با من بگو که آیا ، من نیز
    در روزگار آمدنت هستم؟؟؟؟؟


جمعه 29/5/1389 - 15:47
قرآن

اشاره ای به آیات 46 تا 49 سوره اعراف...
• و در میان آن دو (بهشتیان و دوزخیان)

حجابی است و بر «اعراف» مردانی هست

که هر یک از آن دو را از چهره شان می شناسند

و به بهشتیان صدا می زنند که :«درود بر شما!» اما داخل بهشت نمی شوند در حالی که امید آن را دارند.
• و هنگامی که چشمشان به دوزخیان می افتد می گویند:« پروردگارا! ما را با گروه ستمکار قرار مده!»
• ..........
• آیا اینها (واماندگان بر اعراف) همانان نیستند که سوگند یاد کردید رحمت خدا هرگز شامل حالشان نخواهد شد؟!( ولی خداوند به خاطر ایمان و بعضی اعمال خیرشان آنها را بخشید،هم اکنون به آنها گفته می شود: ) داخل بهشت شوید که نه ترسی دارید و نه غمناک می شوید.
از مجموع آیات و روایات چنین استفاده می شود که اعراف گذرگاه سخت و صعب العبوری بر سر راه بهشت است.صالحان و پاکان با سرعت از این گذرگاه عبور می کنند، اما افرادی که خوبی و بدی را به هم آمیخته اند در این مسیر وا می مانند و دچار سختی می شوند .سرپرستان جامعه و پیشوایان قوم در گذرگاه های سخت همانند فرمانده هانی که در این موارد در آخر لشکر راه می روند تا همه سپاهیان بگذرند در آنجا توقف می کنند تا به کمک همه مؤمنان ضعیف بشتابند و آنها که شایستگی نجات دارند در پرتو امداد آن بزرگان رهایی یابند. بنابر این در اعراف دو گروه وجود دارند: ضعیفان و آلودگانی که در رحمت اند و پیشوایان بزرگی که در همه حال یار و یاور ضعیفان اند.امام صادق (ع) در این باره فرموده است: اعراف تپه ای میان بهش و دوزخ است و امامان ، آن مردانی هستند که بر اعراف در کنار شیعیان(گناهکارشان) توقف می کنند؛ در حالی که مؤمنان (خالص) بدون نیاز به حساب رسی، در بهشت جای گرفته اند. آنگاه امامان به پیروان گنهکار خود می گویند: برادران با ایمان خود را خوب نگاه کنید که بدون حساب به بهشت شتافته اند، و این همان است که خداوند می فرماید: « درود بر شما؛ اما داخل بهشت نمی شوند؛ در حالی که امید آن را دارند.» سپس به آنها گفته می شود دشمنانتان را بنگرید که در آتش اند و این همان است که خدا می فرماید:« هنگامی که چشمشان به دوزخیان می افتد می گویند:« پروردگارا! ما را با گروه ستمکار قرار مده...» در روایتی از رسول خدا(ص) می خوانیم:« خداوند در روز قیامت همه مردم را جمع می کند، پس به بهشتیان فرمان داده می شود که به سوی بهشت بروند و به دوزخیان فرمان داده می شود که به سمت دوزخ روانه گردند. سپس به اصحاب اعراف گفته می شود: انتظار چه چیزی را می کشید؟ می گویند: ای پروردگار منتظر فرمان تو هستیم. پس به آنها گفته می شود: نیکی هایتان شما را از ورود به دوزخ رهایی بخشیده؛ ولی گناهانتان مانع ورود به بهشت شده اکنون با مغفرت و رحمت من وارد بهشت شوید.»
البته سبب ورود به بهشت در اینجا همان شفاعت شفیعان و مردان الهی است که در اعراف هستند.


 

نه چندان بزرگم
         که کوچک بیابم خودم را
نه آنقدر کوچک
         که خود را بزرگ....
گریز از میانمایگی
       آرزویی بزرگ است؟...



پنج شنبه 28/5/1389 - 16:10
رمضان
قرآن را باید فهمید که فهمش راهگشای ذهن انسان به عوالم ملکوت و گنجینه های حکمت و عرفان و معارف و احکام است.
بشارت هشتم- آیات 162 و165 سوره الانعام و 26 سوره اعراف
*بگو:« نماز و تمام عبادات من و زندگی و مرگ من همه برای خداوند پروردگار جهانیان است*
*و او کسی است که شما را جانشینان( و نمایندگان خود) در زمین ساخت و درجات بعضی از شما را بالاتر از بعضی دیگر قرار داد تا شما را بوسیله آنچه در اختیارتان قرار داده بیازماید، به یقین پروردگار تو سریع العقاب و آمرزنده مهربان است*
* ای فرزند آدم! لباسی برای شما فرستادیم که اندام شما را می پوشاند و مایه زینت شماست، اما لباس پرهیزگاری بهتر است.اینها همه از آیات خداست تا متذکر شوند.*
 
خدایا ! رحمتی کن تا ایمان نام و نان برایم نیاورد. قوتم بخش تا نانم و حتی نامم را در خطر ایمانم افکنم....
دکتر.شریعتی
التماس دعا....

پنج شنبه 28/5/1389 - 15:52
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته