• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 42209
تعداد نظرات : 4513
زمان آخرین مطلب : 4106روز قبل
بیماری ها
کیست تخمدان به سراغ چه زنانی می آید؟شاید شما هم با خانمهای متعددی رو به رو شده باشید که از اختلالات دوره ماهانه شکایت دارند و نمی دانند چه باید بکنند. در این میان حتی برخی از دختران به دلیل بی اطلاعی از اهمیت موضوع آن را با مادرشان نیز در میان نمی گذارند تا چه برسد به مراجعه به پزشک متخصص.

بعضی دیگر از خانمها هم از وجود موهای زائد صورت ناراحتند و نمی دانند برای رفع این مشکل چه باید بکنند؟
برخی به پزشک مراجعه می کنند و برایشان تشخیص کیست تخمدان داده می شود که آنها پیش از دیگران نگرانند ولی باز هم درباره مشکلشان حرفی نمی زنند و چیزی نمی پرسند و...

با توجه به اهمیت این موضوع و ارتباط سلامت تخمدانها با سلامت «زن» ما این مقوله را با دکتر مریم جهان افروز برهانی، جراح و متخصص بیماریهای زنان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی در میان گذاشتیم.

▪ خانم دکتر برهانی با تشکر از اینکه دعوت قدس را برای مصاحبه پذیرفتید با توجه به آمار قابل توجهی که کیست های تخمدان بویژه در دخترخانمها پیدا کرده، لطفاً توضیح دهید کیست تخمدان چیست و آیا خطرناک است؟

ـ من هم سپاسگزارم از سرویس بانوان که به این موضوع به ظاهر ساده ولی بسیار با اهمیت پرداخته اند. اما کیست تخمدان عبارت است از توده های تخمدانی معمولاً خوش خیم که اغلب از نسج تخمدان تولید می شود و در بسیاری از موارد از فولیکول های سطح تخمدان سرچشمه می گیرد. در واقع کیست تخمدان از توده های کیسه مانندی که دارای یک جدار است و مقداری مایع ساده داخل آن جمع شده، تشکیل شده است.

▪ چه عواملی باعث بروز کیست تخمدان می شود؟
ـ علل متفاوتی می تواند باعث بروز این کیست ها شود که اکثراً علت آن عدم تخمک گذاری است، چون فولیکولی که قرار است «تخمک» را ایجاد کند و معمولاً در روز چهاردهم بعد از شروع عادت ماهیانه، پارگی طبیعی پیدا کرده و تخمک را آزاد می کند، این اتفاق در این فرد رخ نمی دهد و با تجمع آب در داخل خود، تبدیل به کیست می شود. گاهی چند تخمک چند کیست تولید می کنند و این عمل تکرار شده، تعداد زیادی کیست کوچک در تخمدانها ایجاد می شود که آنها را به نام تخمدانهای «پلی کیستیک» می شناسیم.

▪ کیست تخمدان چند نوع است؟ آیا همه کیست ها خطرناکند؟
ـ کیست ها انواع مختلف دارند ولی کیست های تخمدان شایع که بیشتر دیده می شود، اکثراً کیست های ساده و همان کیست هایی است که شرح داده شد.
ولی در مواردی این کیست ها می تواند بدخیم و خطرناک باشد که برای تشریح آنها به بحث های پیچیده پزشکی نیاز می باشد.
گاهی هم از محل فولیکول تخمدانی در مرحله دوم سیکل ماهانه که دوره «لوتیئنی» نامیده می شود کیست های لوتیئنی ساخته می شود که آنها نیز به نام کیست «فونکسیونل» شناخته شده و خطرناک نیستند. این کیست ها یا خود به خود و یا بوسیله درمانهای ساده رفع می شوند.

▪ معمولاً بیمارانی که کیست تخمدان دارند، با دارو درمان می شوند؟
ـ همانطور که اشاره شد، کیست هایی که جدار نازک و صاف دارند، ساده هستند و در داخل آنها مایع صاف بدون هیچ گونه نسج اضافی ملاحظه می شود اینها کیست های «فونکسیونل» هستند و اکثراً خود به خود رفع می شوند، پس به درمان خاصی نیاز ندارد. ولی گاهی همین کیست ها، کمی بزرگتر شده و می توانند علایمی مثل درد در زیردل و اختلال در دوره ماهانه بیمار تولید کنند. گاهی هم لکه بینی در این بیماران دیده می شود که با استفاده از قرص های ضدبارداری به راحتی درمان می شوند و با یک سونوگرافی ساده هم تشخیص داده می شوند.
در ضمن تخمدانهای با کیست های متعدد (پلی کیستیک) نسبتاً خوش خیم هستند ولی درمان آنها در بیماران مختلف بر حسب شرایط بیمار نظیر وزن و اینکه ازدواج کرده یا نه و یا بچه می خواهد یا نمی خواهد کاملاً متفاوت است و به بررسی ها و آزمایشهای دقیق تر و مراجعه های متعدد به پزشک نیاز دارد.

▪ خانم دکتر چه کیست هایی به جراحی نیاز دارند؟
ـ در بیماری که کیست تخمدان دارد، اگر علایم غیرعادی رخ دهد، ممکن است کار به جراحی بکشد، مثلاً کیست پاره شود و یا دردهای شکمی و لگنی حاد و علایم خونریزی داخل شکمی پیدا شود، اکثراً کار به جراحی می کشد.
- در بعضی موارد هم ممکن است کیست دچار پیچ خوردگی شود و این پیچ خوردگی ادامه یافته منجر به تحریک پریتون و کیست دچار کم خونی شود. در این صورت نیز اگر علایم با جابجایی و استراحت تغییر نکند و درد و استفراغ ادامه پیدا کند، باید جراحی شود.
- در حالتی که کیست خیلی بزرگ شود و یا آنکه پس از چند دوره درمان طبی به درمان جواب ندهد (باید جراحی شود)
معمولاً تخمدانهای با کیست های متعدد به جراحی نیاز ندارند ولی بیمار باید با دقت تحت نظر باشد و ممکن است سالها به درمان طبی نیاز داشته باشد که بر حسب شرایط سنی، وضعیت کیست ها و شرایط زناشویی و وزن بیمار، درمانها متفاوت خواهد بود.

▪ کیست تخمدان معمولاً چه علایمی ایجاد می کند؟
ـ علایم حاد کیست تخمدان شامل: احساس درد ناگهانی شکم، تهوع و استفراغ، تغییرات نبض، احساس ضعف که ممکن است به علت خونریزی داخلی باشد. بعضی وقتها با خونریزی مختصر پریتون علایم شدت پیدا نمی کند و با استراحت در بیمارستان علایم بهبود پیدا کرده و احتیاج به عمل ندارد.

▪ آیا این کیست ها قابل پیشگیری هستند؟
ـ پیشگیری بدون استفاده از دارو برای کیست تخمدان وجود ندارد فقط تجربه نشان داده که افرادی که از قرصهای ضد بارداری استفاده می کنند، کمتر دچار کیست تخمدان می شوند و در حاملگی و شیردهی نیز به علت مهار فعالیت تخمدان کیست های تخمدان کمتر مشاهده می شود و اگر هم وجود داشته باشد در دوره بارداری و شیردهی خود به خود پس رفت پیدا می کند.
معمولاً خانم هایی که دیر ازدواج می کنند و دیر حامله می شوند، بیشتر در معرض این کیست ها قرار می گیرند، ولی کاملاً نمی توانیم بگوییم که برای جلوگیری از کیست تخمدان قرص ضد بارداری بخورند چون همه خانمها کیست تخمدان پیدا نمی کنند بنابراین توصیه می کنم با مراجعه مرتب سالانه به پزشک متخصص زنان مشاوره و معاینه شوند و هرگاه دردهای مبهم لگنی، لکه بینی و یا بی نظمی در عادت ماهانه پیدا کردند. باید با متخصص زنان مشورت کنند و به موقع سونوگرافی انجام دهند تا در صورت کیست، نوع آن مشخص شود و درمان به روش صحیح صورت گیرد. چون اکثر این کیست ها در صورت تشخیص بموقع با درمان دارویی رفع خواهند شد( استفاده از هورمون ها) و به ندرت کار به جراحی می کشد.

▪ معمولاً دختر خانمهایی که کیست تخمدان دارند، از اینکه در آینده بار دار نشوند، نگران هستند، آیا کیست تخمدان مانع بارداری می شود؟
ـ در تخمدانهای پلی کیستیک با توجه به اینکه کاملاً وضع آندوکرینولوژی زن به هم می خورد و از تخمدانهای کیستیک و بدون تخمک گذاری هورمونهای مردانه ترشح می شود همچنین پرمویی (هیرسوتیسم) و اختلالات شدید دوره ماهانه دیده می شود (مثلاً هر شش ماه یا هر سه تا چهار ماه یکبار پریود می شوند) فرد دچار «الیگومنوره» شدید می شود، در نتیجه با شرایط حاملگی دشوار روبه رو است و به کمک پزشک نیاز دارند.
علاوه بر این افرادی که هنوز ازدواج نکردند، هم نباید رها شوند چون اختلالات و تغییرات هورمونی ایجاد عوارض می کند و حتی می تواند حالتی شبیه دیابت در بیماران ایجاد کند.

▪ در بخشی از صحبتهایتان اشاره به قرصهای ضدبارداری در پیشگیری و درمان کیست تخمدان کردید آیا دختر خانمهایی که به منظور درمان کیست تخمدان از قرصهای ضدبارداری استفاده می کنند، برای بارداری در آینده با مشکلی برخورد نخواهند کرد؟
ـ اثر قرصهای ضدبارداری در عقیم کردن خانمها علمی نیست، مگر اینکه به مدت خیلی طولانی قرص بخورند، به طوری که اندومتر خیلی لاغر شود، ولی هیچ منبعی ننوشته است که قرص ضد بارداری کسی را برای ابد عقیم می کند. ممکن است بارداری را مدتی به تأخیر بیندازد، ولی عقیم و نابارور نمی کند. حتی بعضی خانمها که قرص مصرف می کنند، وقتی آن را قطع می کنند، دچار آمنوره (قطع پریود) می شوند.
توصیه می شود کسانی که قرص مصرف می کنند، قبل از پنج سال دوباره بازنگری کنند و با نظر پزشک معالج قرص را ادامه دهند.

▪ کسانی که کیست تخمدان دارند و تحت درمان هستند، چه نکاتی را باید رعایت کنند؟
ـ خانمهایی که کیست تخمدان دارند و دارو مصرف می کنند، باید از حرکات ورزشی جهشی و کششی، دوومیدانی، شنا، یوگا و نظیر آن پرهیز کنند. در واقع هر کاری که فشار به لگن بیاورد ممنوع است.
پس از دوره درمان هم که پزشک تعیین می کند، دوباره مراجعه کنند تا از درمان کامل خود مطلع شوند و در صورت جواب ندادن درمان و بهبود نیافتن، بررسی های آزمایشگاهی دقیق تر از آنها به عمل آید.

▪ اصولاً خانمها برای اطلاع از وضعیت سلامت خود هر چند وقت یکبار باید به متخصص زنان مراجعه کنند؟
ـ تمام خانمها باید سالی یکبار به متخصص زنان مراجعه کنند و تحت معاینه قرار گیرند. بخصوص پس از سن ۵۰ سالگی که مشکلات خطرناک تخمدانی (سرطانها) شایعتر است و از این سن باید هر شش ماه یکبار حتماً مورد معاینه دقیق قرار گیرند. کلاً برای رفع کیست ها ساده ترین و کم خرج ترین درمان همان قرص های ضد بارداری است ولی بیمار نباید خودسرانه عمل کند، بلکه باید تحت نظر متخصص زنان باشد و فرمهای مقاوم بدرمان را جدی بگیرد. ساده اندیشی هرگز در هیچ مسأله پزشکی مجاز نیست، بخصوص در مورد مسأله تخمدان که عضوی کلیدی است و سلامتی و شادابی و زایندگی زن مستقیماً با آن در ارتباط است.
خانمها باید حساس باشند و مثل یک نگین الماس آن را گرانقیمت بدانند. مشکلات تخمدانی از جنین داخل شکم مادر تا صد سالگی می تواند ظهور کند پس در هر مرحله ای از زندگی حتی در کودکی باید مواظب این عضو حساس باشیم که جانشین ندارد.

▪ خانم دکتر برهانی در پایان گفتگو چنانچه نکته خاصی وجود دارد که مادران در ارتباط با دختر خانمهایشان باید به آن توجه کنند، اشاره بفرمایید.
ـ تمام مادران عزیز اگر دختر خانمی دارند که چاق است، اختلال عادت ماهانه دارد و بخصوص موی اضافی غیرعادی در بدن دارد (هیرسوتیسم) این سه علامت را جدی بگیرند وحتماً با پزشک متخصص زنان مشورت کنند. نکته مهم دیگر اینکه به دختران خود تفهیم کنند که به خاطر سلامتی ازدواج کنند، نه به خاطر اتومبیل و آپارتمان و ویلا چون دیر ازدواج کردن باعث کیست تخمدان، فیبروم رحم، زایمانهای با سزارین، شیردهی ناموفق، آندومتریوز و... می شود. امروز علم می گوید: بهترین تخمک مربوط به سن زیر ۲۴ سال است یعنی بین ۲۰ تا ۲۴ سالگی.

منبع: روزنامه قدس
دوشنبه 16/8/1390 - 23:3
سلامت و بهداشت جامعه
یكی از نكات خوب در مورد میوه ها این است كه می توان آنها را خشك كرده و به این ترتیب،انواع متنوعی از آنها را برای تمام طول سال قابل دسترس ساخت. با وجود خشك شدن میوه ها، همچنان مواد غذایی خوب و مفیدی در آنها یافت می شود. معمولاً خشكبار یك خوراكی لذیذ و خوشمزه برای ورزشكاران ، گردشگران و یا كسانی كه در زمینه ورزش های شامل مسافت دور كار می كنند، به حساب می آید. این مواد، منابع انرژی غذایی هستند كه شامل مقادیر مشخص آهن، پتاسیم و سلینم و نیز مقادیر كمی از سایر مواد مدنی و به خصوص فیبرو ویتامین A (درمیوه های خشك شده زرد یا نارنجی) می باشند.

خشكبار برای كسانی كه از یبوست رنج می برند، بسیار مناسب است، چرا كه غنی از فیبر می باشد و نقش ملین را بازی می كند. به علاوه، برای كسانی كه مبتلا به كم خونی می باشند. نیز به دلیل وجود منابع غنی از آهن مفید خواهند بود.

در ادامه، به برخی از بهترین انواع میوه های خشك و خشكبار در زیر اشاره می كنیم:

● خرما
خرما یك جانشین مناسب برای مواد قندی و شكر محسوب می شود. به علاوه، یك درمان مناسب برای عارضه خستگی مزمن و نیز كسانی كه از آنمی (كم خونی) رنج می برند،به حساب می آید. انواع متنوع خرمای خشك شده غنی از آهن هستند. به علاوه، تمام انواع آن دارای حجم زیادی فیبر بوده و یك منبع غذایی از نظر پتاسیم به حساب می آیند.

● برگه آلو (بخارا)
این برگه ها از آلو و یا گوجه خشك شده به دست می آیند كه از نظر پتاسیم غنی بوده و در نتیجه برای كسانی كه فشار خون بالا دارند، بسیار مناسبند. به علاوه، در این برگه ها مقدار زیادی نیاسین، ویتامین A و ویتامین B۶ و وجود دارد. در این برگه ها، یك ماده شیمیایی به نام هیدروكسی فنیلیساتین Hydroxphenylisatin وجود دارد كه موجب تحریك عضلات نرم روده بزرگ و كارایی بیشتر آنها شده و در نتیجه، برگه را به عنون یك عامل ملین و از بین برنده یبوست شناسانده است.

● كشمش
كشمش یا انگور خشك شده كه در روش سنتی به صورت خوشه ای چیده شده و سپس روی زمین گذاشته می شد تا در معرض نور و گرما خشك شود،یك منبع غنی از مواد غذایی انرژی زاست. بهترین حالت آن وقتی است كه بگذاریم روی درخت خشك شود. اگر هم خوشه ها را چیده و روی زمین رها كنیم معمولاً بین ۷ تا ۱۰ روز تبدیل به كشمش خواهند شد. روش های مدرن و جدید امروزی به صورت چیدن مكانیزه خوشه های انگور است. به این ترتیب كه درخت مو را از قسمت پایین خوشه های انگور چیده و به این ترتیب كشمش ها در شرایط طبیعی و به صورت باقی مانده روی درخت با از دست دادن آب توسط انگور ها تولید می شوند. كشمش برای تقویت طبیعی انرژی فوق العاده است. ۱۰۰ گرم كشمش شامل حدود ۷۰ گرم ساكروز، گلوكز و فروكتوز طبیعی است. (همگی جزو مواد قندی و هیدرات كربن هستند). این میوه برای افرادی كه از عارضه خستگی مزمن رنج می برند، ایده آل است و نیز برای كسانی كه نیاز به انرژی بیش از حد نرمال دارند، مانند ورزشكاران و قهرمانان، صخره نوردها و دونده ها، منابعی عالی محسوب می شود.

كشمش غنی از آهن است. ۱۰۰ گرم كشمش شامل بیش از ۲۵% مواد لازم توصیه شونده در یك روز برای زنان است. همچنین، فیبر زیادی در آن وجود دارد كه به كاهش كلسترول و بهبود عملكرد روده ها كمك می كند. در كنار آن،از پتاسیم می توان نام برد كه موجب كاهش فشار خون و جلوگیری از دفع مایعات بدن می شود. همچنین سلنیوم در كشمش وجود دارد كه برای پوست عالی است. به علاوه، در كشمش، مقادیر كمی از ویتامین A و مقادیر مناسبی ویتامین B یافت می شود.

خیلی از افراد كشمش را به عنون یك غذای كامل و به اصطلاح (دوپینگ) می شناسند. عقیده خوبی است كه همیشه كشمش خریداری شده از سوپر ماركت را قبل از مصرف بشورید. چرا كه ممكن است شامل سولفور و روغن های معدنی باشند. چون این ماده غذایی غنی از كالری است،برای كسانی كه مبتلا به افسردگی، دلشوره و تشویش و مشكلات عصبی هستند،بسیار مناسب است.

پایگاه میوه و سبزی‌ ایران
دوشنبه 16/8/1390 - 23:2
تغذیه و تناسب اندام
اصول حفظ تناسب اندام در دوران شیردهیورزش كردن و رژیم غذایی برای بانوانی كه نوزاد خود را شیر می‌دهند، بی‌خطر است. خانم‌هایی كه از مشكل اضافه وزن رنج می‌برند، می‌توانند در دوران شیردهی نیز برای كاهش وزن خود برنامه‌ریزی كنند.

البته محققان معتقدند شیردهی، خود در كاهش وزن خانم‌ها و رسیدن به تناسب اندام پیش از بارداری موِثر است و معمولا‌ خانم‌ها پس از ۶ ماه شیردهی می‌توانند به وزن خود در زمان قبل از بارداری برسند. البته در صورتی كه در غذا خوردن زیاده‌روی نكنند.

اضافه وزن و چاقی مشكلی است كه پیش از دوران بارداری ممكن است همراه زنان باشد یا در دوران بارداری ایجاد شده باشد.
نتایج یك مطالعه جدید نشان می‌دهد خانم‌های چاق می‌توانند در این دوران با كاهش مصرف شیرینی، شكلات و غذاهای حاضری‌ (fast food) به كاهش وزنشان كمك كنند. در عین حال ۴۵ دقیقه پیاده‌روی روزانه، ۴ روز در هفته گام موثری برای رهایی از اضافه وزن خانم‌های شیرده است.

در ضمن ورزش‌هایی چون شنا، حركات موزون، كوه‌پیمایی و دویدن آرام، می‌توانند علا‌وه بر تاثیر در كاهش وزن به ایجاد روحیه خوب و سلا‌مت روان مادران در دوران شیردهی كمك كنند.

سرپرست این گروه تحقیقاتی ـ كه مطالعه خود را روی زنان شیرده در بخش تغذیه دانشگاه كارولینای شمالی انجام داده است، می‌گوید: <این رژیم غذایی و ورزش موجب كاهش توانایی شیردهی بانوان نخواهد شد و برای نوزاد نیز خطری نخواهد داشت و مضر نخواهد بود.>

در این مطالعه از ۳۵ زن كه پس از تولد نوزاد خود دچار اضافه وزن شده بودند و در عین حال به نوزاد خود شیر می‌دادند، خواسته شد ۴ هفته پس از زایمان، روزانه ۵ هزار كالری دریافت انرژی خود را از غذاها كاهش دهد و به ورزش بپردازند. این ورزش‌ها شامل پیاده‌روی و حركات موزون ایروبیك بود.

این بانوان تنها با كاهش مصرف چیپس، نوشابه، شیرینی و گوشت پرچربی، انرژی روزانه‌ای را كه از مصرف مواد غذایی به دست می‌آوردند كاهش دادند. هیچ‌كدام از این بانوان دچار كاهش شیر برای تغذیه نوزاد خود نشدند ۰و نوزادان این مادران كه ورزش و تغذیه را جزو برنامه روزانه خود قرار داده بودند، درست به اندازه نوزادان مادران گروه كنترل رشد كردند. گروه كنترل از زنان شیردهی تشكیل شده بود كه دچار اضافه وزن بودند ولی ورزش نمی‌كردند و از رژیم غذایی خاصی پیروی نمی‌كردند.‌

منبع: روزنامه سلامت
دوشنبه 16/8/1390 - 23:1
كودك
سلامت نیوز: اگر کودکان را نامهایی مانند احمق و تنبل و… بنامید باور می کنند که دارای این صفات و خصوصیات است.

● گذاشتن اسم روی بچه ها ” لال ” یا ” بچه بد “
اگر کودکان را نامهایی مانند احمق و تنبل و… بنامید باور می کنند که دارای این صفات و خصوصیات است. به علت آسیبی که به کاربردن این نامهای منفی به شخصیت بچه ها وارد می کند اعتماد به نفس او از بین می برد. اگر کودکی به صفت « زشت » نامیده شود ممکن است از حضور در جمع و بازی با دیگران خودداری کند اگر بگویید:‌ « کمرو» از ارتباط با همسالان و بزرگترها پرهیز می کند. چه باید گفت: با جمله ای مثبت توجه بچه را به رفتاری معطوف کنید که باید تغییر دهد. « این اتاق نامرتب و به هم ریخته است » یا « کاغذ و مدادهایت روی زمین پخش شده و باید جمع شود.»

● طـــرد کـــردن بچه ها ” ای کاش به دنیا نمی آمدی ” یا ” هیچکس ترا دوست ندارد “
طرد کردن بچه ها نشان دادن نفرت یا تمایل به جدایی از آنهاست. برای یک کودک دوست داشته نشدن از طرف فردی که او را به دنیا آورده به معنی دوست نداشتن از طرف همه افراد است. آنچه که یک کودک باید بداند این است که پدر و مادر بدون هیچ قید و شرطی دوستش دارند. چه باید گفت: هر روز با او گفتگو کنید و بگویید « دوستش دارید » و در آغوشش بگیرید.

● منفــــی بافــی ” لیاقت چیزی را نداری یا جات تو زندونه ”
بچه ها با کلمات و جمله هایی که به آنها می گوییم، بزرگ می شوند یک پژوهشگر با عده ای زندانی گفتگو و مصاحبه کرد. از آنها پرسید که به چند نفر از آنها هنگام بچگی گفته شده که زندانی خواهند شد؟ با کمال تعجب دریافت که تقریباً با پاسخ همه آنها به این سوال مثبت بود. والدین باید آینده خوبی را برای بچه ها ترسیم و پیش بینی کنند.

● مقصــر داشتن بچه ها هنگام بروز مشکلات ” تو دلیل دعوای من و پدرت هستی “
مقصردانستن کودک هنگام مشکلات به این معنی است که او به دلیل کاری که به دیگران انجام داده اند سرزنش می شود بچه ها هدف آسان و در دسترس برای به گردن گرفتن تقصیر دیگر اعضای خانواده هستند. اگر بچه ها باید یاد بگیرند که مسئولیت کارهایشان را به عهده بگیرند ما باید نمونه ای از مسسولیت پذیری در برابر اشتباهات و ضعف هایمان باشیم. چه باید گفت: اگر عصبانی شدید به محض بدست آوردن خونسردی٬ از کودک معذرت بخوهید و مثلاً بگویید:« ببخشید دعوات کردم امروز خسته بودم. »

● انتظارات نابجــا ” نمره ات ۱۷ شده پس ۳ نمره دیگر چه شده است تو فقط باید ۲۰ بگیری.”
پدر و مادرانی که از فرزندان خود انتظارات بی جادارند آنها را مجبور می کنند که بهترین بازیکن باشند یا در مدرسه نمره ۲۰ بگیرند.
پیامی که پشت این عمل پنهان شده این است که تو در مدرسه به اندازه کافی خوب نیستی. داشتن انتظار بی جا تنها اعتماد به نفس کودک را از بین می برد. چه باید گفت؟ با تاکید به نکات مثبت بگوئید: خیلی عالی است که نمره های ۲۰ زیادی در کارنامه ات داری اشکالی ندارد نمره ۱۷ گرفتی چون تو تمام سعی خود را کردی و هر انسانی ممکن است اشتباه کند سعی کن اشتباهاتت در آینده کمتر شود لزومی ندارد همیشه و همه کس نمره ۲۰ بگیرند.

● مقـــایسه کـــردن ” چرا مثل پسرخاله ات نیستی ؟ وقتی به سن تو بروم، دو کیلومتر پیاده به مدرسه می رفتم. وقتی به کودک می گویید که رفتارش مثل خواهرش خوب نیست.
تخم حسادت و بددلی را بین فرزندان خود می کارید. بچه ها نباید در خانواده و فامیل مقایسه شوند چون در مقابل خواهران و برادران خود احساس بی ارزشی و بد بودن را خواهند داشت. حتی تعریف مثبتی هم می تواند همین نتیجه را داشته باشد. وقتی می گوید: « تو در بازی فوتبال از برادرت بهتری » همان احساس مقایسه و ناسازگاری را بین آنها به وجود می آورید. بهتر است بگویید: تو در بازی فوتبال به اندازه برادرت هنگامی که به سن تو بود خوب هستی. از سال گذشته تا به حال در زبان پیشرفت کرده ای.

● شـــرم زدگـــی ” باید از خودت خجالت بکشی. درست مانند یک بچه رفتار می کنی. نمی توانم باور کنم از این گربه کوچک می ترسی.”
هنگام خجالت٬ کودک٬ احساس می کند نقص دارد یا بی لیاقت است. خجالت کشیدن بیشتر از این که رفتار او را درست کند موجب از دست رفتن روحیه و تحقیر او می شود. برخی پدرها و مادرها با انگشت گذاشتن روی نقاط ضعف کودک، مانند شب ادراری او را تحقیر می کنند. خجالت زده کردن کودک موجب می شود که او عوامل تحقیرش را پنهان کند. بهتر است بگویید: گریه نکن٬ تو دیگر بزرگ شده ای. گربه آنقدرها هم ترسناک نیست.

● تهدید کـــردن ” اگر نیایی می روم و اینجا تنها می مانی. اگر دوباره این کار را انجام دهی، به پلیس می گویم ترا ببرد.”
تهدید گفتن جمله یا کلمه اغراق آمیزی است که پدر و مادر به کار می برند تا کودک را بترسانند مانند این جملات: « اگر درست رفتار نکنی تمام استخوانهایت را می شکنم » تهدید موجب ترس در کودک می شود و او احساس می کند که در محیطی ناامن و پر از دشمن زندگی می کند. تهدید به تنها گذاشتن کودک برایش بسیار دردناک و سخت است چون او بسیار حساس است و برای نیازهای اساسی و اولیه زندگی با پدر و مادرش نیاز دارد. آنچه باید گفت: به بچه ها باید هشدار داد نه تهدید برخلاف تهدید٬ هشدار واقعی و معقول است. با گفتن جمله « اگر …. در نتیجه …» به او هشدار می دهید که نباید به رفتار بدخود ادامه دهد. مانند « اگر دوباره خواهرت را بزنی، دیگر نباید با او بازی کنی.»
دوشنبه 16/8/1390 - 22:59
آرایشی و زیبایی

در اکثر فرهنگ ها، زیبایی طبیعی با ویژگیهای قشر مرفه جامعه تعریف شده و می شود. در گذشته ای نه چندان دور، معیار زیبایی برای زن "سفید و کمی چاق" بود، چرا که کمی چاق بودن نشانه غذای کافی داشتن و در نتیجه، سلامت جسمانی و توانایی باروری بود. همچنین "سفید" بودن که حاصل دور بودن از آفتاب بود، به معنای از کار بیرون معاف بودن و درخانه استراحت کردن، یعنی نشانه بی نیازی از کار و دارایی و ثروت بود. به همین دلیل در بسیاری از فرهنگ ها، "سفید" بودن مورد حسرت همگان بوده و به عنوان نشانه رفاه مورد ستایش قرار می گرفته و "زیبا" شناخته شده است.

 

در حال حاضر در جوامع غربی، به عکس، "سفید" بودن به معنی دوربودن از طبیعت وآفتاب و ورزش نکردن است. از همین رو، ورزش کردن و لذت بردن از طبیعت و درنتیجه باصطلاح "برنزه" شدن مد شده است (بگذریم که تبعیض علیه رنگ تیره طبیعی پوست در بسیاری موارد همچنان پابرجاست.) همچنین چاقی نشانه پرخوری و بدغذایی است. افرادی که از غذاهای پرچربی و سرخ شده استفاده می کنند، و امکان تهیه غذای سالم مرکب از میزان متناسب مواد غذایی گوناگون را ندارند، یا به علت مشغله زیاد وقتی برای ورزش کردن پیدا نمی کنند، یا اینکه امکان پرداختن هزینه سالن ورزشی را ندارند، معمولا چاق می شوند. اینگونه افراد معمولا از قشرهای پایین هستند که بیشتر از غذاهای آماده و فوری fast food تغذیه می کنند، آگاهی و دقت لازم برای حفظ سلامت جسمانی را ندارند، و یا از امکانات ورزشی محروم هستند. در حالیکه افراد در قشرهای متوسط و بالا که از آگاهی برخوردار بوده و امکان پرداخت هزینه لازم برای غذای مناسب و امکانات ورزشی را دارند، برای حفظ سلامت خود از چاقی می پرهیزند.

 

اما امروزه متاسفانه لاغری بیمارگونه تبدیل به معیار زیبایی اندام زنانه شده است که هیچ ربطی به سلامت ندارد. یعنی اکثریت قریب به اتفاق زنان اگر غذای سالم بخورند و بطور مرتب ورزش کنند و کاملا مواظب سلامت جسمانی خود باشند، باز هم چنان اندام باصطلاح مانکنی نخواهند داشت.

 

اما حتی بر اساس همین معیارهای ساختگی نیز، زیبایی یک امر طبقاتی است. زنان طبقه متوسط و بالا در تلاش برای کسب زیبایی، از شیوه های گوناگون استفاده می کنند که از رژیم غذایی و استفاده از لوازم آرایش گرفته تا جراحی بینی و کشیدن پوست صورت و بزرگ کردن سینه و کوچک کردن شکم و ... را در بر می گیرد. اما زنان طبقات پایین تر که توان تامین مخارج "زیبایی" را ندارند، همچنان "نازیبا" باقی می مانند! به بیان دیگر، با پیشرفت تکنولوژی، داشتن "زیبایی" به یک امر طبقاتی تبدیل می شود. بعضی ها می توانند "زیبایی" صورت و اندام خود را تامین کنند، ولی اکثریت زنان جهان هرگز توان بدست آوردن "زیبایی" را نخواهند داشت.

منبع: سیمرغ

دوشنبه 16/8/1390 - 22:52
ازدواج و همسرداری

چیزی که پسرها آرزو می کنند دخترها بدانند

 

1- پسرها غیب گو نیستند به آنها واضح و روشن بگویید چه می خواهید.

 

2- پسرها عروسک خیمه شب بازی شما نیستند ؛ حسادت آنها را مقابل دوستان تان تحریک نکنید.

 

3- بدترین چیز برای پسرها این است که ببینند دخترها معتاد به سیگارند.

 

4- پسرها عاشق دخترهایی هستند که ورزشکارند و به اندام شان توجه می کنند.

 

5- دخترانی که نمی توانند به حققیت گوش کنند پس سئوالی نپرسند!

 

6- از پسرها انتظار نداشته باشید که هر چه در فیلم های رمانتیک و عاشقانه می بینید را برای شما تکرار کنند.

 

7- پسری که عاشق شماست ، دوست دارد تنها کسی باشد که با او حرف می زنید.

 

8- پسرها معمولا مهربانند و دوست دارند برای خوشحال کردن شما تلاش کنند. بهتر است این را بدانید.

 

9- پسرها هرکاری می کنند تا توجه دختری که دوستش دارند را به خود جذب کنند.

 

10- پسرها از مشاهده آشپزی دخترها به وجد می آیند!!

منبع:niksalehi.com

دوشنبه 16/8/1390 - 22:51
پوست و مو

اشتباهی که خانمهادراستفاده از نرم کننده هامی کنند!

 

شما با این کار غیر از اینکه نرم کننده تان را هدر می دهید ، پف و وزن موهایتان را کاهش می دهید و با این کار موهایتان چرب و کثیف به نظر می رسند...

 

اغلب مردم فکر می کنند که نرم کننده همان کار شامپو را می کند ، سرتاسر موها و کف سرشان را با آن می شویند. موهایی که نزدیک به کف سر و ریشه هستند تازه تر و سالم ترند ، آنهایی شکننده و بیمارند که در انتهای مو یا میان آن قرار دارند.شما با این کار غیر از اینکه نرم کننده تان را هدر می دهید ، پف و وزن موهایتان را کاهش می دهید و با این کار موهایتان چرب و کثیف به نظر می رسند.

 

بهترین راه برای استفاده از نرم کننده:

 

ابتدا از گوش هایتان شروع کنید.موهای اطراف آن را خوب با نرم کننده ماساژ دهید. موها را از میان تا انتهای آن خوب با نرم کننده ماساژ بدهید. اشتباهی که اغلب شما انجام می دهید این است که پس از استفاده از نرم کننده موهایتان را نمی شویید.یک بار با کمی شامپو موهایتان را شسته و سپس آنها را خشک کنید.

منبع:pertsianv

دوشنبه 16/8/1390 - 22:50
نوجوان و جوان

با نوجوانان همگام و همدل شوید

 

یکی از خصایص بارز نوجوانان، هنجارشکنی است که همین رفتار موجب درگیری با مادر و پدر می شود ؛ اگرچه این خصلت در همه کودکان بروز نمی کند.

 

وقتی به گذشته فکر می کنید می بینید که مراحل سختی را در راه رشد و پرورش فرزند خود طی کرده اید؛ شب بیداری ها هنگامی که فرزندتان نوزادی کوچک بود، تربیت کودک تان و مشکلات خاص دوران دبستان او، همه مراحل سختی بوده که با موفقیت آنها را طی کرده اید.

 

با این اوصاف، چرا کلمه «نوجوان» برای اکثر والدین استرس ها و چالش های ویژه ای ایجاد می کند؟

 

اما اگر به این نکته توجه کنیم که سال های نوجوانی، دوره ای خاص از رشد است و نه تنها از نظر فیزیکی دوران ویژه ای است بلکه از نظر روحی و روانی نیز مرحله ای بحرانی تلقی می شود، آن گاه متوجه خواهیم شد که چرا این دوران برای بسیاری از خانواده ها گیج کننده و توام با مشکلات خاص است.

 

به رغم باور برخی والدین در مورد نوجوانی ، در واقع در اغلب اوقات، نوجوانان افرادی پرانرژی، متفکر، ایده آل گرا و علاقه مند به حق و حقیقت هستند.

 

پس اگرچه این دوران می تواند دوره درگیری و اختلاف بین والدین و فرزند باشد، اما همچنین می تواند زمانی برای کمک به کودک برای رشد در جهت مسیر فردی مشخص او باشد.

 

● درک سال های نوجوانی

 

پس چه زمانی دقیقا دوران نوجوانی آغاز می شود؟ پاسخ این است که هر کسی متفاوت از دیگری است. برخی از کودکان دیر به دوران نوجوانی می رسند، برخی با سرعت به آن سمت پیش می روند، برخی رشد آهسته و پیوسته ای دارند و خلاصه هر کس این دوران را با سرعت خاص خود طی می کند و در حقیقت، محدوده وسیعی از زمان در این رابطه وجود دارد.

 

اما نکته حائز اهمیت این است که بین جوانی و بلوغ باید فرق واضحی قائل شد. بسیاری از ما تصور می کنیم که بلوغ به مفهوم رشد جسمی فرد است.

 

البته این نشانه ها، علائم واضحی هستند، اما یک سری علائم نیز وجود دارد که قابل رویت نبوده و در درون فرد رخ می دهد. بسیاری از کودکان این علائم را به صورت تغییرات شگرف در رفتار خود با والدین بروز می دهند.

 

آنها شروع به جدا شدن از مادر و پدر خود می کنند تا استقلال بیشتری به دست آورند.

 

در همین زمان، نظر اطرافیان خصوصا دوستان و همسالان، برایشان اهمیت ویژه ای می یابد.

 

فرزندان در این سنین، شروع به امتحان کردن ظاهرها و شخصیت های متفاوت می کنند و به دنبال چیزهایی می گردند که آنها را از همسالانشان متمایز جلوه دهد که همین مسائل موجب اختلاف و درگیری آنها با والدین می شود.

 

● هنجارشکنی

 

یکی از خصایص بارز نوجوانان، هنجارشکنی است که همین رفتار موجب ایجاد درگیری با مادر و پدر می شود؛ اگرچه این خصلت در همه کودکان بروز نمی کند.

 

اولین هدف فرد در سنین نوجوانی، به دست آوردن استقلال است. برای حصول استقلال، نوجوان سعی می کند تا از والدین دوری جوید.

 

در این دوره معمولا به نظر می رسد که نوجوان همواره نظراتی متفاوت از نظرات والدین خود دارد یا نمی خواهد راهی که آنها رفته اند را در پیش بگیرد.

 

همین طور که نوجوان بالغ تر می شود، شروع به تفکر احساسی و منطقی تری می کند و کم کم والدین متوجه می شوند که کودکشان که قبلا سعی می کرد تا براساس قوانین خاص رفتار کرده و آنها را از خود راضی نگه دارد، حال دیگر در تلاش برای قانع کردن آنهاست و رفتارهایی بر خلاف نظر والدین از خود بروز می دهد و سعی در قانع کردن آنها و فرار از کنترلشان دارد.

 

در این هنگام باید از خود به عنوان والدین، سوال کنیدکه چه میزان فضا در اختیار نوجوان خود قرار داده اید تا به استقلال برسد و باید از خود بپرسید که «آیا من، مادر یا پدر کنترل کننده ای هستم؟ آیا به فرزندم گوش می دهم؟ آیا به او اجازه می دهم که نظراتی متفاوت از نظرات من داشته باشد؟»

 

● نکاتی برای والدین در سنین نوجوانی فرزندشان

 

سعی کنید نقشه راهی بیابید تا متوجه شوید که طی این دوران در کجای مسیر قرار گرفته اید. نکات زیر می تواند برایتان مفید باشد.

 

● خودآموزی

 

کتاب هایی در مورد نوجوانی بخوانید. سعی کنید به سال های نوجوانی خود فکر کنید. تلاش کنید به خاطر بیاورید که با جوش های روی صورت خود یا رشد فیزیکی بدنتان چه مشکلاتی داشتید.

 

انتظار تغییر رفتارهای متداول را از سوی فرزندتان داشته باشید و برای جر و بحث با او خود را آماده کنید و بدانید که او به دنبال استقلال است. والدینی که می دانند چه چیزهایی ممکن است رخ دهد، راحت تر می توانند با شرایط کنار آمده و عکس العمل بهتری از خود نشان خواهند داد.

 

هر چه بیشتر در مورد این دوران بدانید، بهتر می توانید خود را آماده رویارویی با شرایط کنید.

 

● با فرزند خود، در موقع مناسب، صحبت کنید

 

بهتر است با فرزند خود در دوران بلوغ، قبل از ایجاد تغییرات جسمی صحبت کنید و سعی کنید به سوالات فرزندتان در این خصوص، تا حد ممکن پاسخ دهید، اما اطلاعات بیش از اندازه به آنها ندهید و فقط در حد سوالشان، جواب بدهید.

 

شما فرزند خود را می شناسید. شما حرف های او را می شنوید و متوجه می شوید که چه زمان توجه او به ظاهر افراد و جنسیت آنها جلب می شود. در این زمان باید از فرزندتان سوالات زیر را بپرسید:

 

آیا متوجه هیچ گونه تغییری در جسم خود شده ای؟

 

آیا احساسات عجیبی داری؟

 

آیا گاهی احساس ناراحتی می کنی در حالی که دلیل آن را نمی دانی؟

 

با مشورت با پزشک کودک خود نیز می توانید متوجه بلوغ زودرس فرزندتان شوید.

 

اگر دیرتر از زمان مناسب با فرزندتان راجع به مسائل دوران بلوغ صحبت کنید، امکان دارد برای او شرایطی پیش بیاید که دچار ترس یا اضطراب ناشی از این تغییرات (به دلیل عدم آگاهی) شود بنابراین بهتر است زودتر از ایجاد این شرایط، با فرزندتان صحبت کنید تا شانس بیشتری برای جلوگیری از مسائل و مشکلات داشته باشید.

 

می توانید کتاب های مناسبی نیز در اختیار کودکتان قرار دهید تا راجع به دوران بلوغ، اطلاعات بیشتری کسب کند. حتی می توانید خاطرات نوجوانی خود را برای او تعریف کنید، با این کار او حس بهتری خواهد داشت و این دوران را راحت تر سپری خواهد کرد.

 

● خود را به جای فرزندتان قرار دهید

 

سعی کنید شرایط فرزندتان را در ذهن خود مجسم کرده و خود را به جای او قرار دهید تا احساساتش را بهتر درک کنید و بدانید که یک سری از رفتارها در این سن طبیعی است.

 

● مراقب رفتارها و عکس العمل های خود باشید

 

اگر نوجوانتان موهای خود را به شکلی عجیب درمی آورد یا لاک سیاه به ناخن های خود می زند یا لباس های عجیب و غریب می پوشد، قبل از داد و فریاد و مخالفت فکر کنید.

 

بدانید که نوجوان می خواهد والدین خود را دچار شوک کند پس یکسری اعمال زودگذر که معمولا بی ضرر هستند از خود بروز می دهد.

 

پس بهتر است به جای حساسیت نشان دادن در مورد مسائل زودگذر حواس خود را روی رفتارهای پرخطری مانند مصرف مواد مخدر و روانگردان ها یا دوستی با افراد ناصالح، جمع کنید تا مانع از آنها شوید.

 

● علائم هشداردهنده را بشناسید

 

یکسری از تغییرات در سنین نوجوانی معمول است، اما طولانی شدن آنها یا شدید بودنشان می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی باشد. مشکلی که برای رفع آن نیازمند مشورت با متخصصان امر هستیم.

 

اگر یک یا چند مورد از موارد زیر را مشاهده کردید حتما برای رفع مشکل تلاش کنید:

 

ـ کاهش یا افزایش ناگهانی و شدید وزن

 

ـ مشکلات خواب

 

ـ تغییرات سریع و شدید شخصیتی

 

ـ تغییرات ناگهانی در دوستان

 

ـ فرار از مدرسه

 

ـ افت نمرات

 

ـ صحبت یا حتی شوخی در مورد خودکشی

 

ـ نشانه هایی از استفاده از مواد مخدر و روانگردان

 

ـ مخالفت جدی با قوانین موجود در جامعه

 

هر رفتار نامناسب دیگری که بیش از ۶ هفته به درازا کشید نیز می تواند نشانه ای از یک مشکل باشد. در هنگام مواجهه با این موارد می توانید از مشاور، روان پزشک یا روان شناس کمک بخواهید.

 

● به خلوت فرزندتان احترام بگذارید

 

▪ بسیاری از والدین با این موضوع مشکل دارند و فکر می کنند که باید در جریان هر کاری که فرزندشان انجام دهد، قرار گیرند.

 

▪ اما برای این که به فرزندتان کمک کنید باید استقلال او را به رسمیت شناخته و به فضای خصوصی او احترام بگذارید.

 

▪ البته اگر متوجه مشکلی شدید حتما باید دخالت کرده و مشکل را حل کنید، اما در حالت عادی بهتر است از دور نظاره گر باشید.

 

▪ نباید انتظار داشته باشید که فرزندتان تمامی افکار و اعمال خود را با شما در میان بگذارد.

 

▪ البته باید به عنوان والدین بدانید که او کجاست و با چه کسانی وقت خود را سپری می کند، اما دانستن تمامی جزئیات لازم نیست.

 

● آنچه فرزندتان می بیند یا می خواند را کنترل کنید

 

برنامه های تلویزیونی، کتاب ها، مجلات و فیلم ها، اینترنت، همه و همه دنیای وسیعی از اطلاعات در اختیار فرزند شما قرار می دهد.

 

از آنچه فرزندتان می خواند یا می بیند، آگاه باشید و بدانید که از طریق اینترنت با چه کسانی در ارتباط است. در این صورت می توانید از بروز مشکل جلوگیری کنید.

منبع:jamejamonline.ir

دوشنبه 16/8/1390 - 22:49
سلامت و بهداشت جامعه

مهمترین مواد غذایی مورد نیاز خانم های باردار

 

در زمانی که باردار هستید برای تامین مواد مورد نیاز بدن چه باید کرد؟ دارو مصرف کنیم یا اینکه مواد مورد نیاز را به طور مستقیم از خوراکی ها دریافت کنیم ؟

 

امروزه دیگر تمام خانم ها می دانند این سخن که  باید به جای دو نفر غذا بخورید و ... کاملا نادرست است .

 

بسیاری از خانم های باردار از پزشک خود می پرسند که آیا برای تامین نیازهای بدنشان باید دارو مصرف کنند یا اینکه تنها ویتامین هایی که از طریق خوراکی ها دریافت می شود کافی است ؟

 

امروزه دیگر تمام خانم ها می دانند این سخن که  باید به جای دو نفر غذا بخورید و ... کاملا نادرست است .

 

مادران باردار باید غذای مناسب را مصرف کنند نه بیش از حد نه کمتر تنها غذایی که واقعا برای جنین و مادر مفید باشد نه به صرف اینکه شکم شان سیر شود ، شاید در برهه های دیگر زمانی این کار بازخورد داشته باشد و مانع از گرسنگی شما شود اما دوران بارداری دورانی بسیار حساس است و باید به تمام غذاهایی که می خورید دقت داشته باشید .

 

در دوران بارداری باید کلسیم و منیزیم بسیاری مصرف شود تا این مواد غذایی هم به مادر برسد و هم به جنین .

 

توصیه هایی به خانم های باردار :

غذاهایی را که دارای فلفل و سس های تند هستند را کمتر  مصرف کنید .

 

در مصرف مواد قندی، چربی ها و انواع شیرینی ها افراط نكنید.

 

سالاد را همراه آب لیمو، آب نارنج آب غوره كم نمك با كمی‌روغن زیتون استفاده كنند. اگر ترجیح می‌دهند همراه سالاد از سس استفاده كنند، بهتر است به جای مایونز كه حاوی مقادیر زیادی چربی است،‌از ماست رقیق شده و آب لیمو استفاده کنند .

 

در ساعت 5.30 صبح  و قبل از اینکه خانه را ترک کنید : یک موز به همراه یک لیوان آب میوه ، دو عدد تخم مرغ میل کنید .

 

هنگامی که داخل وسیله نقلیه یا مترو هستید بهتر است که یک خوراکی مانند اسنک مصرف کنید .

 

ساعت 10.30 : یک میان وعده سالم مثل ماست یا یک واحد میوه میل کنید .

 

ساعت 12.30 : شیر کاکائو یا شیر مصرف کنید .

 

معمولا خانم هایی که سرکار می روند و شاغل هستند ساعت ناهاریشان بین ساعت 1 تا دو است پس شما در این ساعت اماده ناهار می شوید .

 

شما می توانید مرغ ، گوشت و وعده های غذایی سالم و مغذی را مصرف کنید البته لازم به ذکر است که  سبزیجات را نباید  فراموش کرد .

 

برای میان وعده عصر هم می توانید از میوه ، نان های سبوس دار ، بیسگویت سبوبس دار و ... استفاده کنید

 

شام شما نیز باید غذایی سبک باشد که به هنگام خواب اذیت نشوید و بتوانید عمل دم و بازدم راحتی داشته باشید .

 

توصیه های لازم :

از انواع میوه های تازه و میوه های خشك مانند كشمش، خرما، توت خشك، انجیر خشك، برگه هلو، زردآلو یا آلوی خشك می‌توانند به عنوان میان وعده استفاده كنید .

 

منبع:seemorgh.com

دوشنبه 16/8/1390 - 22:48
سلامت و بهداشت جامعه

چاق ها از این میوه نخورند!

 

افراد دارای اضافه وزن زیاد خرمالو نخورند

یک کارشناس تغذیه گفت: خرمالو با دارا بودن رنگدانه های پلی فنولیک، خاصیت ضد سرطانی دارد.

یوسف نقیایی با بیان این که برخی از میوه ها مانند موز و خرمالو وقتی به صورت کال چیده می شوند بعد از مدتی می رسند، افزود: میوه خرمالو دارای 80 کیلو کالری انرژی است، این میوه جزو میوه های پر انرژی محسوب می شود لذا افرادی که به ویژه که دارای اضافه وزن هستند نباید در مصرف آن زیاده روی کنند.

وی افزود: بیماران دیابتی به لحاظ دارا بودن قند فراوان در این میوه باید از مصرف بیش از حد آن اجتناب کنند.

این کارشناس تغذیه در خصوص ترکیبات خرمالو عنوان کرد: مقدار سدیم این میوه می تواند برای افرادی که دارای فشار خون هستند مفید باشد بدون این که روی فشار خون این افراد تاثیری بگذارد.

وی با اشاره به مقدار قابل توجه پتاسیم موجود در خرمالو یاد آور شد: این میوه دارای 271 میلی گرم پتاسیم در هر 100 گرم را به خود اختصاص می دهد و پتاسیم بالا برای بیماران قلبی - عروقی حائز اهمیت است.

نقیایی با بیان این که خرمالو دارای مقدار قابل توجه پکتین است،خاطرنشان کرد: پکتین یکی از فیبرهای محلول در آب است که باعث کاهش چربی های بدن و چربی های محلول در خون می شود.

وی با بیان این که خرمالو را می توان در حالت های نیمه پخته تا کاملا پخته مصرف کرد، افزود: میوه خرمالو هرچه بیشتر برسد پکتین آن کمتر می شود لذا توصیه می شود برای استفاده بیشتر از پکتین نباید خرمالو بیش از اندازه برسد.

وی با اشاره به این که وجود اسیدهایی که در این میوه وجود دارد خاصیت این میوه را به صورت اسیدی در می آورد، افزود: عمده ترین اسیدهایی که در این میوه وجود دارد اسید مالیک، اسید تارتاریک و اسید سیتریک است و این اسیدها باعث هضم بهتر غذا و نیز جذب بهتر بعضی از ترکیبات غذایی مثل آهن و روی شده و افزایش جذب را در پی دارد.

نقیایی با اشاره به مقدار بتاکاروتن به عنوان پیشتاز ویتامین A در این میوه گفت: میزان بتاکاروتن در این میوه بستگی به حالت مصرف خرمالو دارد.
این کارشناس تغذیه در پایان یاد آور شد: وجود رنگدانه های پلی فنولیک در میوه خرمالو خاصیتی ضد سرطانی دارد.

منبع : salamatnews.com

دوشنبه 16/8/1390 - 22:47
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته