• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 42209
تعداد نظرات : 4513
زمان آخرین مطلب : 4116روز قبل
اخبار
جام جم آنلاین: آلبوم موسیقی «خورشید» با خوانندگی امیرحسین مدرس و صدای امین تارخ وارد بازار موسیقی می‌شود.

این آلبوم موسیقی شامل نغمه‌های عاشورایی است كه توسط امیرحسین مدرس خوانده و روانه بازار موسیقی می‌شود.

امین تارخ دكلمه‌های این آلبوم را می‌خواند. این آلبوم قبل از فرارسیدن ایام محرم وارد بازار موسیقی می‌شود.

بنی‌اسدی، نامزد جایزه اندرسن

دفتر بین‌المللی كتاب برای نسل جوانIBBY نامزدهای دریافت جایزه ادبی و تصویرگری هانس كریستین اندرسن را در سال 2012 اعلام كرد كه در میان آنها نام محمدعلی بنی‌اسدی تصویرگر ایرانی نیز به چشم می‌خورد.

در این دوره از دریافت این جایزه 30 تصویرگر از كشورهای مختلف جهان نامزد هستند كه فرد برنده طی مراسمی در مارس 2012 معرفی خواهد شد.

پیش از این هوشنگ مرادی‌كرمانی توانسته بود این جایزه معتبر جهانی را از آن خود كند.

افتتاح جشنواره تئاتر كودك و نوجوان

هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر كودك و نوجوان در جمع پرشور كودكان و نوجوانان همدانی و خانواده‌های آنها در سالن پیام همدان افتتاح شد.

در آیین افتتاحیه این جشنواره برنامه‌های شاد و متنوعی از سوی گروه‌های هنری اجرا شد.

طواف نمادین خانه خدا به مناسبت فرا رسیدن ماه ذی‌الحجه توسط تعدادی از كودكان و نوجوانان و پخش كلیپ از سخنان مقام معظم رهبری در ارتباط با شهر تاریخی همدان از دیگر برنامه‌های افتتاحیه بود.‌

نویسندگان مشكلات نشر را بررسی می‌كنند

به‌ مناسبت هفته كتاب، همایش نویسندگان سراسر ایران با هدف بررسی مسائل صنفی و مشكلات نشر و توزیع آثار نویسندگان ایران، 25 و 26 آبان‌ در تهران برگزار می‌شود.

این همایش دو روزه به‌منظور برقراری هم‌اندیشی بین نویسندگان تهرانی و شهرستانی و مسوولان فرهنگی كشور برگزار و در آن، درباره‌ مسائل مرتبط با فعالیت‌های آنها گفت‌وگو می‌شود.‌

فیلم مالیخولیا اثر فن تریه برنده شد

مسوولان برگزاركننده مراسم اهدای جوایز فیلم اروپایی كه به آن معادل اروپایی جوایز اسكار می‌گویند، اسامی نامزدهای بیست و چهارمین دوره این مراسم سالانه را در حالی اعلام كردند كه فیلم سینمایی «مالیخولیا» به نویسندگی و كارگردانی لارس فن تریه در هشت بخش مختلف نامزد دریافت جایزه شده است.

این در حالی است كه فن تریه در جریان برگزاری جشنواره كن به واسطه سخنان حاشیه سازش در رابطه با هیتلر از این جشنواره اخراج شده بود.

«مالیخولیا» در بخش‌های بهترین فیلم، كارگردانی، بازیگر زن، فیلمنامه، فیلمبرداری، تدوین و طراحی صحنه نامزد دریافت جایزه شده است.‌

دوشنبه 16/8/1390 - 23:31
اخبار
جام جم آنلاین: در نشست معاون صدای رسانه ملی با رییس مركز نظارت و ارزیابی سازمان و جمعی از مدیران این مركز، شبكه‌های رادیویی ایران، تهران و معارف به عنوان سه شبكه رادیویی برگزیده معرفی و مورد تقدیر قرارگرفتند.

به گزارش روابط عمومی صدا، محمدحسین صوفی در این نشست با اشاره به جایگاه گزارش در ارتقای برنامه‌های رادیویی گفت: باید نوع نگاه به گزارشگران و وضعیت گزارش‌گیری در برنامه‌های رادیویی بهبود یابد و در این خصوص تأسیس مركز گزارش رادیو می‌تواند مثمر ثمر واقع شود.

صوفی تصریح كرد: گزارشگر رادیویی باید بتواند صحنه‌ها را خلق و با حضور در صحنه‌ها احساسی را كه مخاطب در آن نیست به وی منتقل كند.

وی با تأكید بر این كه با ایجاد تحول در گزارش می‌توان بر جذابیت و كیفیت برنامه‌ها افزود، عنوان كرد: ما در رادیو دو نكته را پیگیری می‌كنیم كه یكی مهندسی پیام و دیگری مدیریت پیام است و سعی شده كه با برنامه‌ریزی، نظارت، كنترل و مراقبت این دو موضوع را محقق كنیم.

وی راه‌اندازی شورای معارف را دلیلی بر برنامه‌ریزی علمی‌تر و سهل‌تر برای شبكه معارف در مقایسه با دیگر شبكه‌ها برشمرد و عنوان كرد: در سه سال گذشته چند كار در رادیو انجام شده كه توانسته است به لحاظ زیرساختی به مهندسی و مدیریت پیام كمك كند و آن تشكیل شوراهای تخصصی مانند شورای معارف است كه باعث شده تا برنامه‌های معارفی شبكه‌های دیگر را نیز با انضباط و كیفیت ببینیم.

صوفی همچنین از راه‌اندازی شوراهای تخصصی‌ای چون ورزش، اقتصاد، سلامت و... خبر داد و تصریح كرد: تفاوت رادیو با دیگر رسانه‌ها تنوع در برنامه‌سازی برای مخاطب خاص است، لذا باید با مهندسی پیام از هم‌پوشانی جلوگیری كرد، به گونه‌ای كه هر شبكه متناسب با ماموریت و مسوولیت خود بتواند مخاطب خاص خود را نگه دارد و برای این كار باید پاسخ مناسب به مخاطبش بدهد.

وی افزود: به عنوان مثال حرف‌های معارفی كه در شبكه جوان زده می‌شود نباید در شبكه ایران به آن پرداخته شود و باید كارشناس آنها با هم فرق كند كه این موارد در شورای معارف مطرح می‌شود.

معاون صدا یكی دیگر از كارهای مفید صورت گرفته درباره شورا‌های تخصصی رادیو را انتخاب مدیر هر شبكه به عنوان دبیر شورای تخصصی آن شورا ذكر كرد و افزود: به طور مثال مدیر شبكه سلامت دبیر شورای سلامت رادیو و همچنین مدیر شبكه معارف دبیر شورای معارف است كه این در دیگر شوراها نیز رعایت شده و باعث گردیده انضباط، انسجام، تقسیم كار و تخصیص مناسب كارشناس، موضوع و جدول پخش به وجود بیاید و جلوگیری از هم‌پوشانی وكمك به هم‌افزایی را در شبكه‌های مختلف رادیویی در پی داشته باشد.

در ابتدای این نشست، عبدالكریم خیامی، رییس مركز نظارت سازمان هم به ارائه گزارشی از روند فعالیت در بخش‌های مختلف این مركز و توضیحی درباره نحوه انتخاب شبكه‌های رادیویی برگزیده شده پرداخت و در پایان جلسه نیز شیخ محمدی مدیر شبكه ایران و نمایندگان شبكه‌های معارف و تهران تقدیر شدند.

دوشنبه 16/8/1390 - 23:29
اخبار
جام جم آنلاین: پخش آزمایشی شبكه تلویزیونی«بازار» همزمان با عید سعید قربان روی گیرنده های دیجیتال آغاز شد.

شبكه تلویزیونی «بازار» از اواخر شهریور با پخش تیزرهای تبلیغاتی شبكه بازار و معرفی خدماتی كه این شبكه به مخاطبان خود ارائه می‌دهد، فعالیت خود را آغاز كرد.

لوگوی این شبكه بتازگی طراحی شده و همزمان با عید سعید قربان پخش آزمایشی آن آغاز شد.

این شبكه تلویزیونی با ارائه شعارهای گوناگون نظیر شبكه بازار در خانه ما، شبكه بازار مدیریت خرید، شبكه بازار رسانه مشاور خانواده، شبكه بازار فرصتی برای انتخاب بهتر و... كار خود را آغاز كرد و در حال حاضر كالاهای گوناگون با معرفی خدمات و ذكر قیمت خرید در این شبكه معرفی می‌شوند.

نخستین مشاعره عاشورایی در رادیو نوا

نخستین مشاعره عاشورایی در اداره كل نغمات آیینی و رادیو نوا تولید شد.

مشاعره آیین و آیینه برنامه‌ای مناسبتی و كاری از اداره كل نغمات آیینی و رادیو نوا با موضوع محرم و عاشوراست كه شركت‌كنندگان در این مسابقه، معلومات شعری خود را در حوزه محرم و عاشورا ارزیابی می‌كنند.

ابراهیم طاهری، مدیركل این اداره، هدف از برگزاری این مشاعره رادیویی را ساخت برنامه‌ای متناسب با شب‌های محرم دانست وگفت: زنده نگه داشتن شعائر عاشورا و پاسداشت آن از وظایف اصلی رسانه ملی است و برنامه مشاعره مذهبی نیز با همین رویكرد در دست تهیه و تولید است. این برنامه از رادیو نوا پخش می شود.(فارس)

دوشنبه 16/8/1390 - 23:28
اخبار
جام جم آنلاین: رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه عملیات انتقال حجاج برای برگزاری مراسم ایام تشریق تاکنون به خوبی و با کمترین مشکل پیش رفته است، گفت: اولین گروه از حجاج ایرانی بیت‌الله الحرام صبح جمعه (20 آبان‌ماه) همزمان از دو فرودگاه جده و مدینه به میهن اسلامی باز می‌گردند.

علی لیالی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه قضاوت اصلی در ارائه‌ خدمات برعهده‌ زائران است، گفت: در ایام تشریق تا امروز کارها طبق برنامه پیش رفته و عملیات انتقال حجاج از مکه به عرفات و از عرفات به مزدلفه و منا براساس آنچه تنظیم شده بود، عملیاتی شد و در روز اول تمام حجاج موفق به انجام قربانی شدند و امروز زائران در منا اعمال خود را به جا می‌آورند.

وی ادامه داد: طبق برنامه، فردا دوازدهم ذی‌الحجه به تقویم عربستان، حجاج بعد از اذان ظهر به محل اقامت خود در مکه‌ مکرمه بازمی‌گردند.

لیالی بیان کرد: 650 دستگاه اتوبوس طبق برنامه و براساس نیاز آماده شده‌اند تا فردا( سه شنبه) از ساعت 11 و به محض شنیدن اذان ظهر که مجوز شرعی خروج از منا است، حجاج را به موقع به مکه ببرند تا در بازگشت به ترافیک مکه برخورد نکنند.

وی با بیان این‌که همه‌ کارها براساس برنامه‌ریزی با کمترین مشکل انجام شده است، گفت: عملیات انتقال زائران در ایام تشریق با تدابیری که اندیشیده شد، به‌شکل روانی انجام شد، این در حالی است که در گذشته زائر برای انتقال از یک نقطه به نقطه‌ دیگر در اتوبوس‌ها به سر می‌برد و گاهی هفت تا هشت ساعت این زمان طول می‌کشید اما امسال این زمان حداکثر نیم ساعت بیشتر طول نکشید و این در مقام مقایسه با سال‌های گذشته کار بزرگی بود.

رییس سازمان حج و زیات ادامه داد: در بخش تغذیه نیز توانستیم تغذیه‌ مناسبی را تدارک ببینیم و در حوزه‌ بهداشت و نظافت منا و عرفات نیز تا جایی که ممکن بود و امکانات اجازه می‌داد، رعایت شد. هرچند انجام کار نظافت در عرفات و منا با طرف سعودی است، اما اگر آن‌ها اقدام نکنند، ما ابزار و اجازه‌ این کار را نداریم.

لیالی یادآوری کرد: یکسری نواقص مانند خرابی کولر را می‌توانیم انجام دهیم، اما اگر زباله ها دوباره جمع شوند و انتقال داده نشوند، ما ماشین، امکانات و اجازه‌ آن را نداریم، اما بارها فشار می‌آوریم تا کارها از طرف سعودی در حوزه‌ نظافت منا سریع‌تر انجام شود و البته در مواقعی تجمع و تردد زائران در معابر امکان جمع کردن زباله‌ها را کم می‌کند.

لیالی همچنین به اتمام کار قربانی تمام زائران در روز گذشته اشاره کرد و گفت: ‌به‌جز 350 نفر از زائران که رمی جمره‌شان را دیر انجام داده بودند، خود به خود کار قربانی آنها به امروز افتاد، اما سایر زائران روز گذشته قربانی انجام دادند.

وی تصریح کرد: ‌مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر سازمان حج و زیارت در کنار پزشکان کاروان‌ها مراقب زائران هستند و به شدت خدمات ارائه می‌دهند و تا کنون مشکلی که باعث نگرانی شود، مشاهده نشده است.

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به حجم بالای کار در عملیات حج از فعالیت حدود سه ‌هزار امدادگر و امدادیار در موسم حج امسال خبر داد و گفت:‌ نیروی امدادی که از ایران آوردیم، هشت نفر بیشتر نیستند اما در چرخه‌ کار امداد حدود سه‌هزار نفر فعالیت می‌کنند که هر کاروانی یک خدمه را در چند شیفت به امداد می‌رساند و برخی از دادیارها نیز از خود زائران هستند و به‌صورت داوطلبی کمک می‌کنند و این هشت نفر کار امداد و امدادرسانی را سامان‌دهی می‌کنند.

وی افزود: در کل، وضعیت نسبت به سال گذشته بهتر شده و هرچند جا برای کار کردن زیاد است، اما سعی می‌کنیم در هر حج اشکالات را ثبت و تا مراسم سال بعد آن را برطرف کنیم، در همین حال آنچه در دومین سال مدیریت عملیات حج شاهد هستم، آن است که امسال شرایط اداره حج از سال گذشته به مراتب بهتر شده است.

لیالی اضافه کرد: اولین گروه از حجاج ایرانی بیت‌الله الحرام صبح جمعه (20 آبان‌ماه) همزمان از دو فرودگاه جده و مدینه به میهن اسلامی باز می‌گردند.(مهر)

دوشنبه 16/8/1390 - 23:27
بهداشت روانی
جام جم آنلاین: اضطراب ‌عبارت ‌است ‌از احساس‌ ناراحت‌كننده ‌و مبهم ‌ترس‌، وحشت یا خطر با علتی ‌ناشناخته‌ كه ‌بر فرد مستولی‌ می‌شود. برای‌ برخی افراد این ‌حالت‌ ممكن‌ است‌ ناگهانی ‌باشد و برطرف ‌شود، اما برای‌ برخی‌ دیگر این ‌حالت ‌به ‌صورت ‌مزمن ‌در می‌آید.

زمانی كه دچار استرس،‌ اضطراب و دلشوره می‌شوید، كارهای زیر را انجام دهید:

درخواست كمك از دیگران، مشغول شدن به انجام كاری، صحبت با دوستان، خارج شدن از خانه برای مدت كوتاه، ورزش و بالاخره انجام تمرینات آرام‌سازی كه در این تمرین عضلات،10 تا 15 ثانیه سفت و به آرامی شل می‌شود، این سفت و شل شدن عضلات تاثیر خوبی برآرامش ذهن می‌گذارد.

برای این كار، ابتدا به یك مكان خلوت بروید، روی صندلی بنشینید و پشت خود را صاف نگه دارید. كف پاها را روی زمین بگذارید و دست‌ها را روی ران قرار دهید. ابروها را تا جایی كه می‌توانید به طرف بالا بكشید و در این حالت نگه دارید، سپس به آهستگی رها كنید.

چشم‌ها را محكم ببندید و پلك‌ها را روی هم فشار دهید و در این حالت نگه دارید، سپس به آهستگی چشم‌ها را باز كنید. زبان خود را به سقف دهان فشار دهید و آن را چند ثانیه نگه دارید سپس به آهستگی رها كنید.

دندان‌های خود را روی هم چند ثانیه فشار دهید، سپس به آهستگی رها كنید. شانه‌ها را بالا بكشید و سفت نگه دارید، سپس به آهستگی رها كنید.

دست راست را مشت كنید و ساعد را روی بازو خم كنید و محكم فشار دهید و در این حالت نگه دارید سپس به آهستگی رها كنید، این حركت را با دست چپ نیز انجام دهید. یك نفس عمیق بكشید و ریه خود را پر از هوا كنید و نفس خود را حبس كنید و در این حالت به شكم خود فشار آورید، سپس به آهستگی نفس خود را بیرون دهید.

كتف‌ها را تا جایی كه می‌توانید به عقب ببرید و فشار دهید و در این حالت سفت نگه دارید، سپس به آرامی رها كنید. پای راست و چپ را به ترتیب صاف نگه دارید و پنجه پا را به طرف بیرون بكشید و در این حالت نگه دارید بعد پنجه پا را به طرف خود خم كنید و پا را سفت در این حالت نگه دارید، سپس به آهستگی پا را زمین بگذارید.

این حركت را با پای چپ تكرار كنید. زانوها را خم كنید و ران را تا جایی كه می‌توانید بالا بیاورید و سفت نگه دارید، سپس به آهستگی پا را زمین بگذارید.(ایسنا)

دوشنبه 16/8/1390 - 23:26
اخبار
جام جم آنلاین: سریال «حس سوم» كاری از گروه فیلم و سریال شبكه دو سیماست كه به كارگردانی و نویسندگی مهدی فخیم‌زاده به جای مجموعه «بی‌صدا فریاد كن» روی آنتن می‌رود.

موضوع این سریال براساس زندگی زوجی طراحی شده كه شوهر خانواده شرخر است و چك‌های برگشتی را نقد می‌كند.

در یك تصادف و در شرایطی كه همراه همسرش (سیمین) به دنبال یكی از طلبكاران خود است، تصادف می‌كنند و طی این موضوع ماجراهایی به وقوع می‌پیوندد كه آغازگر داستان سریال 10 قسمتی «حس سوم» است.

در این سریال كه از سه‌شنبه شب 17 آبان با اتمام «بی‌صدا فریاد كن» هرشب ساعت 30‌/‌23 از شبكه دو روی آنتن می‌رود، بازیگرانی چون مهدی فخیم‌زاده، لیلا برخورداری و نسرین مقانلو به ایفای نقش پرداخته‌اند.

استقبال از سریال « از یاد رفته»

تهیه‌كننده مجموعه تلویزیونی « از یاد رفته» گفت: خوشبختانه بازی بازیگر نقش «گلرخ» در این سریال جواب داد و مردم ارتباط خوبی با آن برقرار كردند.

علی لدنی افزود: زمانی كه سریال «از یاد رفته» را می‌ساختیم، فكر نمی‌كردیم كه تا این حد مخاطبان با آن ارتباط برقرار كنند و شخصیت‌های این سریال تا این حد محبوب شوند.

وی ادامه داد: استقبال مردم از سریال «از یاد رفته» عالی است و نظرسنجی‌های صداوسیما نشان می‌دهد كه این سریال بینندگان پر و پا قرصی دارد و هدفگذاری، پیام‌دهی، داستان و از همه مهم‌تر فضای جذابی دارد. داستان سریال در دل طبیعت روایت می‌شود و این تفاوت فضا به مذاق مخاطبانی كه عادت به دیدن فضای شهری و آپارتمانی دارند خوش آمده است.

«یه حبه قند» به پارك ملت می‌آید

رضا میركریمی كارگردان فیلم «یه حبه قند» همراه برخی از بازیگران فیلم فردا به برنامه تلویزیونی «پارك‌ملت» می‌آیند.

فیلم سینمایی «یه حبه قند» با فیلمنامه محمدرضا گوهری براساس طرحی از رضا میركریمی و شادمهر راستین ساخته شده است: «سكوت خانه باغی قدیمی و سرسبز با ورود مهمانانی درهم می‌شكند. چهار دختر این خانه همراه همسر و فرزندانشان برای عروسی خواهر كوچك‌ترشان پسندیده به یاری مادر شتافته‌اند.

این اقامت برای خواهران و باجناق‌ها شاید دردسر باشد ولی برای بچه‌ها تحقق یك آرزوی بزرگ است.»

گرامیداشت دهه ولایت در«حوالی هفت»

برنامه «حوالی هفت» به مناسبت دهه ولایت از عید قربان تا عید غدیر طی 10 روز برنامه‌ ویژه‌ای را روی آنتن شبكه آموزش خواهد برد.

به گزارش روابط عمومی شبكه آموزش سیما، برنامه حوالی هفت به مناسبت دهه ولایت طی 10 روز بخش‌های ویژه‌ای را با حضور هنرمندان عرصه‌های مختلف و چهره‌هایی نظیر رضا رفیع شاعر و طنزپرداز، اردشیر منظم طنزپرداز و... روی آنتن خواهد برد.

برنامه زنده حوالی هفت عنوان جدید برنامه هفت و هفت دقیقه به تهیه‌كنندگی امیرقمیشی و میثم تربتی است.

«باران باش» در شبكه تهران

ویژه‌برنامه جشن ولایت با عنوان «باران باش» تا 20 آبان هرشب ساعت 15/22 از شبكه تهران روی آنتن می‌رود.

این ویژه‌برنامه كه اجرای آن را محمد سلوكی و رامبد جوان به‌عهده دارند، هرشب با بخش‌های متنوعی با حضور خوانندگانی چون مجید اخشابی، مجتبی كبیری، مازیار عصری، قاسم افشار، حمید فولادی، چنگیز حبیبیان و... با كارشناسی حجت‌الاسلام رضا زائری از لوكیشنی در خیابان سردار جنگل به صورت زنده پخش می‌شود.

پخش نمایش رادیویی« برادر ایام»

پخش نمایش رادیویی «برادر ایام»‌ از شبكه رادیویی نمایش آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی مركز هنرهای نمایش رادیو، «برادر ایام» نوشته مرضیه رشیدبیگی و سردبیری آن به عهده مجید نظری‌نسب است كه در سه مقطع مهم به تاریخ معاصر ایران می‌پردازد.

نظری‌نسب گفت: این نمایش رادیویی داستان سرگذشت سه نسل از یك خانواده است كه هر كدام باتوجه به وقایع تاریخی و مستند به صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر اتفاقاتی می‌شوند. به عبارتی این داستان بهانه‌ای است كه با نقطه‌عطف انقلاب اسلامی ایران آشنا شویم.

«برادر ایام» هر روز ساعت 30‌/‌14 از شبكه رادیویی نمایش پخش خواهد شد.

ركوردشكنی «عباس رافعی» در نخستین جشنواره جام‌جم

از بین آثار ارائه شده به دبیرخانه بخش تله‌فیلم نخستین جشنواره جام‌جم، «عباس رافعی» با پنج تله‌فیلم، ركورددار است.

جشن ایرانی، گراناز، بیگانگان، جنایت ‌و مكافات و تولدی دیگر پنج تله‌فیلمی هستند كه رافعی تهیه ‌و كارگردانی آنها را عهده‌دار بوده است.

تاكنون 180‌فیلم ‌تلویزیونی به دبیرخانه بخش تله‌فیلم نخستین جشنواره جام‌جم رسیده كه از این بین، شبكه یك سیما 50 تله‌فیلم، شبكه دو سیما 30 تله‌ فیلم، شبكه سه سیما 14 تله‌فیلم، شبكه چهار سیما 21 تله‌فیلم، شبكه پنج سیما 32 تله‌فیلم، شبكه جهانی جام‌جم سه تله‌فیلم،‌ شبكه قرآن دو تله‌فیلم و مركز سیمافیلم 28 تله‌فیلم به نخستین جشنواره تلویزیونی جام‌جم در بخش فیلم‌های تلویزیونی ارسال كرده‌اند.

دوشنبه 16/8/1390 - 23:25
تاریخ
كودتای بلشویکی در روسیه
جام جم آنلاین: 94 پیش در شب ششم و بامداد هفتم نوامبر سال 1917 میلادی براساس تقویم گریگوری ، بلشویک ها براساس یک نقشه طراحی شده مراکز عمده تصمیم گیری و مهم شهر پتروگراد «سن پترزبورگ» پایتخت روسیه را تصرف کردند.

این کودتا که بدون حمایت واقعی مردم انجام شد در واژگان بلشویک ها (که بعدها کمونیست نامیده شدند) انقلاب اکتبر نام گرفت زیرا براساس تقویم رومی که در روسیه قدیم تا روز 14 فوریه سال 1918 میلادی رایج بود ، این حوادث در شب 25 و بامداد 26 اکتبر رخ داده بودند.

هنگام کودتای بلشویک ها ، مردم پایتخت از وقایعی که در پیرامونشان رخ می داد بی اطلاع بوده و متوجه هیچ اتفاقی نشدند.شب زنده داران به عادت همیشگی در خیابان نوسکی ، گردشگاه پایتخت پرسه می زدند.

ابتکار این کودتا به 23 اکتبر، حدود دو هفته قبل از انجام آن (براساس تقویم گریگوری) سال 1917 میلادی بازمی گشت.

در این روز ، لنین ، رهبر بلشویک ها مخفیانه پناهگاهش در فنلاند را برای شرکت در یک کمیته مرکزی حزبش ترک کرد.او در جلسه کمیته لزوم شورش مسلحانه را به تصویب رساند و بر اجرای آن تاکید کرد.

لنین می خواست دموکراسی نوپای روسیه که چندماه قبل از این تاریخ با سقوط امپراتوری تزاری برقرار شده بود را سرنگون کرده و با الهام از اصول مارکسیستی یک دیکتاتوری پرولتاریا را در روسیه برقرار سازد.

لنین پس از خاتمه جلسه فورا به پناهگاهش در فنلاند بازگشت و تروتسکی معاونش عهده دار تدارک این شورش مسلحانه شد.

الکساندر کرنسکی ، رئیس دولت موقت روسیه ، تصور نمی کرد که گروه کوچک بلشویک ها یک خطر بالقوه برای دموکراسی نوپای روسیه باشند.

با این حال ، بلشویک ها علی رغم تعداد نسبتا اندک از نظر تبلیغات و شعارهای فریبنده بسیار فعال بودند.

آنها توانستند با ترویج سه شعار بسیار موثر بسیاری از سربازان پادگان پتروگراد را به سوی خود جذب کنند: «صلح فوری» ، روسیه در آن زمان در کنار دموکراسی های غربی علیه امپراتوری آلمان و اتریش می جنگید ، «زمین برای دهقانان» ، «تمام قدرت برای سویت ها» ، سویت ها در زبان روسی به مفهوم شوراها یا هیات های تصمیم گیری بودند و از نظر دموکرات های واقعی سویت ها در حکم دستیابی به یک دموکراسی حاکم محسوب می شدند.

ملوانان کرونشتاد و سربازان پادگان پتروگراد مفتون این سه شعار شدند.زمان اقدام بلشویک ها برای به دست گرفتن قدرت فرا رسیده بود.

لنین باردیگر به روسیه بازگشت.او در جریان یک جلسه جدید کمیته مرکزی در روز 29 اکتبر موفق شد تصمیم شورش مسلحانه را علی رغم مخالفت کامنف و زینوویف ، دو عضو برجسته بلشویک ها ، که از یک شکست احتمالی بیم داشتند ، به کمیته مرکزی تحمیل کند.

در روزششم  نوامبر سال 1917 میلادی ، ماموران پلیس دولت موقت یک چاپخانه حزب بلشویک را تعطیل کردند.این اقدام موقعیت مناسبی که بلشویک ها در انتظار آن برای اجرای نقشه خود بودند را فراهم کرد.

در جریان این روز ، مطابق با دستورات کمیته نظامی انقلابی ، بلشویک ها از همبستگی سربازان قلعه پتر - پل اطمینان پیدا کردند و بدون جلب توجه تمام پل های پایتخت را در دوسوی رودخانه نوا تحت کنترل خود درآوردند.

هنگام شب ، آنها بدون ایجاد سر و صدا ایستگاه ها ، دفاتر پست و سایر مراکز حساس را اشغال کردند.

در آن زمان کرنسکی در پتروگراد نبود.وزیران دولت موقت پس از آگاهی از کودتای بلشویک ها در کاخ زمستانی تزارهای روسیه پناه گرفتند.

آنها برای دفاع از پایتخت و کاخ فقط یک واحد کوچک نظامی را که از 1300 سرباز ، قزاق و دانشجویان افسری و تعدادی داوطلب زن تشکیل شده بود ، در اختیار داشتند.

بلشویک ها و طرفداران لنین کاخ زمستانی را محاصره می کنند و 5000 ملوان و سربازان کرونشتاد نیز به آنها می پیوندند.

در روز هفتم نوامبر ، لنین برای اینکه به کودتای خود وجهه انقلابی دهد ، دستور می دهد ناوجنگی «وحشت» که در چند صد متری کاخ زمستانی در یکی از شاخه های رودخانه نوا پهلو گرفته بود به سوی کاخ شلیک کند.

پس از شلیک 30 گلوله توپ به سوی کاخ زمستانی ، بلشویک های مسلح به داخل کاخ رخنه می کنند.وزیران دولت موقت دستگیر می شوند.مدافعین کاخ که زنده مانده بودند ، آزاد شدند.

کودتای بلشویک ها که «انقلاب اکتبر» نام گرفت به موجویت دولت موقت خاتمه می دهد.لنین بلافاصله پس از بدست گرفتن قدرت ، ابزار دیکتاتوری را به راه انداخت.

مطبوعات بورژوا تعطیل شدند. یک ماه پس از کودتا ، در روز هفتم دسامبر پلیس امنیتی وحشتناک بلشویک ها «چکا» تاسیس شد.در روز 20 دسامبر هرگونه اعتصاب ممنوع گردید.

به این ترتیب ، در شب ششم و بامداد هفتم نوامبر سال 1917 میلادی (براساس تقویم گریگوری) بلشویک ها براساس یک نقشه از پیش طراحی شده مراکز عمده تصمیم گیری و حساس شهر پتروگراد را تصرف کردند.

آنها در این کودتا که نام «انقلاب اکتبر» را بر آن نهادند ، دولت موقت کرنسکی و دموکراسی نوپای روسیه را سرنگون کردند.

دیکتاتوری پرولتاریا برقرار شد و ده ها میلیون نفر از مردم روسیه به اردوگاه های کار اجباری در سیبری اعزام شدند و هر صدایی را پلیس مخوف امنیتی در گلوله خفه کرد.

علی رغم این اقدامات خشونت بار به دلیل بسته بودن مرزها ، اخبار این فجایع به طور کامل به گوش جهانیان نمی رسید و برخی از افراد در گوشه و کنار جهان به این حکومت دل بسته و به آن امیدوار بودند.

تا اینکه 70 سال می گذرد ، اتحاد شوروی از هم می پاشد و تخیل واهی دیکتاتوری پرولتاریا و کمونیسم به تاریخ می پیوندد.

دوشنبه 16/8/1390 - 23:25
خواص خوراکی ها
جام جم آنلاین: یكی از روش‌های بسیار مفید برای حفظ سلامت بدن، مصرف دانه‌های طبیعی است.

سایت اینترنتی مدگورو در مقاله جدیدی نوشته است: مصرف دانه‌های خوراكی یكی از ضروریات رژیم غذایی انسان است و نباید آنها را از برنامه‌های تغذیه‌ای حذف كرد. دانه‌ها، منبع غنی از آنتی‌اكسیدان‌ها و ویتامین‌ها هستند كه مصرف انواع آنها برای سلامت بدن و ذهن حیاتی است.

تخمه آفتابگردان، دانه كتان، تخمه كدو و كنجد همگی خوراكی‌های طبیعی، خوشمزه و حاوی چربی‌های مفید اشباع نشده هستند. تخمه‌های آفتابگردان غنی از ویتامین E هستند.

این ویتامین می‌تواند به بهبود فعالیت دستگاه گردش خون كمك كند. همچنین تخمه آفتابگردان تاثیر آرام بخش روی مغز دارد، چون منبع غنی از تریپتوفان است كه موجب ایجاد آرامش می‌شود.

تخمه كدو نیز می‌تواند بدون عوارض جانبی التهاب را برطرف كند. تخمه كدو در برطرف كردن افسردگی بدون عوارض جانبی داروها، موثر است.

تخمه هندوانه نیز كه اغلب همراه میوه آن خورده نمی‌شود، معمولا پس از خشك كردن در آفتاب به عنوان یك خوردنی جداگانه مصرف می‌شود.

تخمه هندوانه منبع غنی از آهن، پتاسیم، ویتامین‌ها، چربی‌ها و كالری‌هایی است كه برای تغذیه روزانه ضروری هستند. برای بهره‌مند شدن از خواص تخمه هندوانه حتما باید آنها را پیش از قورت دادن خوب بجوید.

كنجد هم به‌عنوان غنی‌ترین منبع غذایی املاح معدنی در جهان شناخته شده است. دانه كنجد سرشار از كلسیم، منگنز، مس، آهن، منیزیم، روی، ویتامین‌ها و فیبر خوراكی است. همچنین یك ماده قوی ضد سرطانی موسوم به «لیگنین» به وفور در دانه كنجد یافت می‌شود.(ایسنا)

دوشنبه 16/8/1390 - 23:24
اخبار
جام جم آنلاین: دکتر بیژن فرزامی، دانشمند برجسته بیوشیمی ایران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران روز یكشنبه 15 آبان در سن 75 سالگی درگذشت.

استاد بیژن فرزامی كه از معدود دانشمندان كشور در زمینه آنزیم‌ها بود، در سال 1315 در شهر تهران متولد شد.

وی پس از اخذ دیپلم از دبیرستان البرز تهران، تحصیلات عالی خود را در سال 1333، در رشته داروسازی دانشكده داروسازی دانشگاه تهران آغاز كرد و در سال 1339 فارغ‌التحصیل و در سال 1354 موفق به اخذ درجه تخصصی در رشته دكتری شیمی- بیوشیمی از دانشكده «راتگرز» دانشگاه نیوجرسی آمریكا شد.

سپس تحصیلات فوق‌ تخصصی خود را در رشته آنزیم شناسی دانشگاه «نورث‌وسترن» شیكاگو در سال 1356 به پایان رساند.

دكتر فرزامی پس از بازگشت به وطن، تدریس بیوشیمی در دانشكده پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران را آغاز كرد و تلاش پیگیر خود را در راه تعلیم و تحقیق تا زمان بیماری و عدم امكان حضور در دانشگاه ادامه داد.

وی علاوه بر تحقیقات و مقالات متعدد كه به اخذ جوایزی از جمله جایزه ملی «هفتمین جشنواره خوارزمی» منجر شد، سه كتاب در زمینه اصول شیمی و بیوشیمی، آنزیم‌ها و بیوشیمی فیزیك به رشته تحریر درآورد.

کسب جوایز جشنواره‌های ابن سینا و جابر بن حیان، دو جایزه ملی در هند و لوح تقدیر از اولین دوره نکوداشت مقام استاد از افتخارات این استاد برجسته بوده است.

استاد فرزامی در مدت فعالیت‌های اجرایی خود در کسوت معاون پژوهشی گروه بیوشیمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو شورای پژوهشی دانشكده، عضو شورای تحصیلات تكمیلی گروه، نماینده گروه در شورای بین‌الملل دانشگاه، عضو هیات رییسه انجمن بیوشیمی ایران و سردبیر خبرنامه علمی بیوشیمی مشغول به کار بود.

عوارض ناشی از سكته مغزی چند سالی بود كه دكتر فرزامی را از فعالیت در دانشگاه و محیط‌ های علمی بازداشته بود، اما كلام دلنشین استاد كه هیچ گاه از حركت و تلاش علمی باز نمی‌ایستاد، همچنان آویزه گوش صدها شاگرد اوست كه می‌گفت: «شرط خوشبختی در زندگی، نهراسیدن از مشكلات، پایداری و درك ارزش‌های خودمان است. باید بدانیم اگر برای اهداف و ارزش‌های خودمان كوشش كنیم به هدف می‌رسیم... اشكال كار ما این است كه سریعا در مقابل مشكلات عقب‌نشینی می‌كنیم. چیزی كه برای اجتماع ما مضر است، خودكم بینی و یأس است. ما نباید زود صحنه را خالی كنیم، تا هم خودمان زندگی پرباری داشته باشیم و هم بتوانیم به مملكت خدمت كنیم و این خیلی ارزشمند است...»(ایسنا)

دوشنبه 16/8/1390 - 23:23
سلامت و بهداشت جامعه

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بسیاری از افراد در طول روز غذاهایی مصرف می‌کنند که مناسب ژن‌هایشان نیست همچنین مصرف میوه و سبزی فراوان از DNA انسان محافظت می‌کند.

خبرگزاری فارس: حفاظت از DNA با مصرف میوه و سبزی فراوان

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا»، بسیاری از افراد در طول روز غذاهایی مصرف می‌کنند که مناسب ژن‌هایشان نیست و باید دید که رژیم غذایی آنها چه رنگی است همچنین افراد باید غذاها را مناسب با ژن‌های بدنشان استفاده کنند.

رژیم متداول آمریکایی‌ها به رنگ قهوه‌ای و حنایی است و رنگ حنایی نشان دهنده مصرف گوشت و نشاسته است که میوه‌ها و سبزی‌ها در آن جایگاهی ندارند در حالی که تقریباً‌ هر غذایی ارزش غذایی خاص خود را دارد و بسیاری از غذاها عملاً‌ فاقد مواد شیمیایی رنگی هستند؛ مواد شیمیایی رنگی محافظ ژن‌ها، ‌مقوی بینایی، محافظ قلب و کاهنده التهاب در بدن هستند.

روش انتخاب صحیح غذا موجب کاهش بروز بیماری‌ها می‌شود
---------------------------------------------------------------------


مرتضی صفوی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» درباره اینکه رژیم غذایی افراد باید چه رنگی باشد، می‌گوید: روش انتخاب صحیح غذا موجب کاهش خطرات بیماری‌های قلبی، انواع‌سرطان‌ها، پیری زودرس، کاهش قوای بینایی و بهبود فعالیت‌های مغزی می‌شود.

رژیم غذایی افراد باید شامل هفت رنگ سلامتی باشد
--------------------------------------------------------------


به گفته وی رژیم غذایی افراد باید دارای 7 رنگ سلامتی شامل رنگ قرمز، قرمز - ارغوانی، نارنجی، نارنجی - زرد، زرد - سبز، سبز و سفید - سبز باشد؛ رژیم غذایی قرمز رنگ شامل ‌گوجه فرنگی، سس ماکارونی، آب گوجه فرنگی، گریپ فورت صورتی و هندوانه است که منبع رنگدانه لیکوپن هستند که ماده غذایی ارزشمندی محسوب می‌شود.

صفوی ادامه می‌دهد: رژیم غدایی قرمز - ارغوانی شامل‌ انگور، آب انگور، فلفل قرمز، آلو، آلوچه، گیلاس، توت سیاه، بادنجان، لبو، مویز، سیب قرمز،‌ زغال اخته، شاه‌توت و توت فرنگی است که این گروه حاوی آنتوسیانین‌هاست که آنتی‌اکسیدان‌های قوی بوده و اثرات سودمندی در بیماران‌ قلبی دارد که از بروز لخته خون پیشگیری می‌کند.

وی می‌افزاید: رژیم غذایی نارنجی شامل کدو حلوایی، ‌هویج، کدو، سیب‌زمینی شیرین، انبه، زردآلو، گرمک و طالبی است که این گروه حاوی آلفا و بتاکاروتن‌ها هستند همچنین رژیم غذایی نارنجی – زرد شامل پرتقال،‌‌ آب پرتقال، نارنگی،‌ گریپ‌فروت، لیمو، لیموترش، آناناس و شلیل است که این گروه حاوی بتاکریپتوتانکسین‌ است که یک کارتنوئید فرعی است و در رژیم غذایی حدود 6 میلی‌گرم می‌توان دریافت کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه می‌کند: رژیم غذای زرد - سبز شامل‌ نخود سبز، لوبیا سبز، اسفناج، فلفل سبز، برگ کلم، خیار، خردل، کیوی و شلغم است که این گروه شامل لوتئین و زیگزانتین است که این کارتنوئیدها برای سلامت چشم بسیار مهم است و عدم کفایت آنها در ایجاد آب مروارید نقش مهمی بر عهده دارد.

وی می‌گوید:‌ رژیم غذایی رنگ سبز شامل کلم، گل کلم، کلم بروکلی، کدو و کلم پیچ است؛ این گروه حاوی سوفلفورافان، ایزوتیوسیانات و ایندول هستند که از طریق تحریک ژنی در کبد آنزیمی تولید می‌کنند که در تخریب مواد شیمیایی سرطان‌زا نقش مهمی را ایفا می‌کنند همچنین رژیم غذایی سفید - سبز شامل‌ سیر، پیاز، کرفس، تره، مارچوبه، گلابی، کاسنی فرنگی، کاسنی‌ سالادی، قارچ، پیازچه و موسیر است، این گیاه حاوی آلی‌سین هستند که اثرات ضدتومور در بدن ایجاد می‌کنند و این گروه غنی از فلاونوئیدهایی نظیر کوئرستین و کامفرول هستند.

صفوی بیان می‌کند: رژیم غذایی حنایی یا سفید رنگ را نباید انتخاب کرد و بهتر است که رژیم غذایی از هفت رنگ سلامتی استفاده شود.

خرابی DNA ریشه بروز بسیاری از بیماری‌هاست
------------------------------------------------------------


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه می‌کند: دریافت میوه‌ها و سبزی‌ها باید به مقدار مناسب باشد؛ DNA مخفف نام شیمیایی تحت عنوان دی‌اکسی‌ریبو نوکلئیک اسید است که ژن انسان‌ها را می‌سازد و خرابی آن ریشه و علت بسیاری از سرطان‌ها و بیماری‌هاست.

وی عنوان می‌کند: افراد باید این سؤال را از خود بپرسند که رژیم غذاییشان چه رنگی است. رنگ رژیم غذایی نشان دهنده سلامت انسان است؛ وقتی استرس در زندگی افراد افزایش پیدا می‌کند، غذا خوردن را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

صفوی ادامه می‌دهد: خوردن لذت ‌بخش است و افرادی که رژیم غذایی به رنگ حنایی مانند سیب‌زمینی سرخ شده، گوشت کبابی سرخ شده و پنیر دارند باید رژیم غذایی خود را تغییر دهند.

*اکسیژن موجب خرابی DNA می‌شود
----------------------------------------------

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان می‌دارد: این سؤال که چگونه DNA در بدن افراد آسیب می‌بیند، جای تأمل دارد؛ در حقیقت اکسیژن موجب خرابی DNA می‌شود.

وی تصریح می‌کند: اکسیژن 20 درصد از حجم تنفسی افراد را تشکیل می‌دهد و اگر در مجاورت گرما و نور قرار گیرد، به رادیکال اکسیژن تبدیل می‌شود.

صفوی می‌افزاید: رادیکال اکسیژن مانند یک ماده بیرنگ عمل می‌کند و در اثر وجود آن یک الکترون اضافی تشکیل می‌شود بنابراین می‌تواند در پروتین، چربی، قند و DNA سلو‌ل‌های انسان تغییر ایجاد می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌گوید: مواد رنگی موجود در سبزی‌های سبز تیره، توت‌فرنگی قرمز و هویج نارنگی‌رنگ از DNA انسان محافظت می‌کند و ویژگی شیمیایی این مواد باعث می‌شود که نور را جذب کند و الکترون‌هایی که به DNA ضرر می‌رساند را خنثی کند.

*مواد رنگی موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها از DNA انسان محافظت می‌کند
---------------------------------------------------------------------------------------

وی عنوان می‌کند: به عنوان مثال اگر تکه‌ای از سیب را ببریم در طول یکی دو دقیقه در مجاورت هوا رنگش قهوه‌ای می‌شود و پوسته قرمزرنگ سیب آن را در مقابل تأثیرات زیانبار اکسیژن محافظت می‌کند و زمانی که پوست قرمز سیب را می‌خوریم مواد رنگی را دریافت می‌کنیم و DNA بدن حفظ شود.

صفوی تصریح می‌کند: وقتی سن افراد بالا می‌رود، سیستمی که از DNA محافظت می‌کند، کم‌کم تأثیر خود را از دست می‌دهد و اکسیژن زیادی در سلول‌ تولید می‌شود، در نتیجه آسیب‌پذیری DNA افراد بیشتر می‌شود و موجب بروز تغییراتی در ژن‌های می‌شود که موجب بروز بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها می‌شود.

به گفته وی، اگر میوه و سبزی زیاد مصرف کنیم احتمال آسیب دیدگی DNA کاهش پیدا می‌کند؛ سلول‌های چربی موادی را آزاد می‌کنند که موجب بروز التهاب می‌شود که در فرآیند بیماری‌های قلبی و عروقی نقش اساسی ایفا می‌کند.

* بخش زیادی از پرخوری افراد غیرعمدی است
----------------------------------------------------------

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌گوید: بخش زیادی از پرخوری افراد غیرعمدی است و زمانی که افراد غذاها را با قند و روغن پنهانی درون آن می‌خورند پرز چشایی آنها تحریک می‌شود و اشتهای آنها به غذا افزوده می‌شود.

صفوی اضافه می‌کند: البته افراد نمی‌توانند به طور کامل قند و چربی را از رژیم غذایی حذف کنند و می‌توانند میوه‌ها و سبزی‌های سالم را جانشین غذاهای ساده کنند؛ حذف قند و روغن از غذا کافی نیست، افراد باید مقدار کافی از پروتئین‌های باکیفیت مصرف کنند که پروتئین سویا می‌تواند به عنوان ماده غذایی ارزشمند نیمی از پروتئین دریافتی روزانه افراد را تشکیل دهند.

*وعده صبحانه باید وعده کاملی باشد
-----------------------------------------------

وی می‌افزاید: می‌توان در وعده صبحانه از مواد غذایی با فیبر بالا مانند دانه‌های سویا و میوه استفاده کرد. وعده صبحانه باید وعده غذایی کاملی باشد و افراد می‌توانند همراه با صرف صبحانه میوه‌ها و سبزی‌های مفید را استفاده کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه می‌کند: برخی افراد صبحانه نمی‌خورند و به جای آن یک عدد شیرینی با یک فنجان چای و قهوه مصرف می‌کنند که این صبحانه موجب بروز چاقی می‌شود و مواد ارزشمندی که بدن به آنها نیازمند است را نمی‌رساند.

صفوی اظهار می‌دارد: رژیم غذایی افراد باید رنگین باشد به این معنی که در وعده صبحانه، ناهار و شام می‌توان از میوه‌ها و سبزی‌های مفیدی استفاده کرد.

سبزی‌ها و میوه‌ها دارای مواد مقوی گیاهی هستند
----------------------------------------------------------------

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌گوید: سبزی‌ها و میوه‌ها دارای مواد مقوی گیاهی هستند که از طرق مختلف از DNA انسان محافظت می‌کنند البته همه میوه‌ها و سبزی‌ها یکسان نیستند و رنگ‌های متفاوت آنها نشان می‌دهد که خواص آنها می‌تواند مختلف باشد.

وی بیان می‌کند: برخی میوه‌ها دارای ترکیباتی به نام فلاونوئید هستند که در طول روز افراد می‌توانند تا یک گرم از آن را استفاده کنند. استفاده از میوه‌ها و سبزی‌ها می‌تواند موجب بروز سلامتی افراد شود همچنین می‌توان میوه‌ها و سبزی‌های رنگی را جایگزین غذاهای نشاسته‌ای و شیرین کرد.

صفوی می‌افزاید: غذاهای پرفیبر و غنی که مزه خوبی دارند، سالم هستند و می‌توان آن را جایگزین غذاهایی کرد که دارای روغن‌های گیاهی پنهان و قند تصفیه شده اضافی هستند.

* پروتئین سویا و چای سبز از DNA انسان محافظت می‌کند
------------------------------------------------------------------------

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان می‌کند: افراد باید بدانند که پروتئین سویا و چای سبز از DNAانسان محافظت می‌کند و باید بیاموزند که چه ویتامین‌ها، املاح و مکمل‌های غذایی می‌توانند به محافظت از DNA کمک کنند.

وی اظهار می‌دارد: یک زندگی سالم شامل ورزش مناسب و مصرف مواد غذایی سالم می‌تواند آسیب به DNA را کاهش دهد و در کاهش روند سالمندی و کاهش بروز بیماری آلزایمر، کاهش سرطان، کاهش دیابت و کاهش بیماری قلبی مؤثر باشد.

صفوی می‌گوید: افراد در وعده‌های غذایی باید پروتئین مناسب را بگنجانند همچنین افراد می‌توانند در سالاد خود از برگ‌های سبز تیره کاهو، فلفل سبز، فلفل قرمز، پیاز و گوجه‌فرنگی استفاده کنند و با سرکه آن را خوش‌طعم کنند؛ روغن زیتون دارای اسیدهای چرب غیراشباع و با یک باند مضاعف است که می‌توان در سالاد برای بهبود طعم آن استفاده کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه می‌کند: میوه‌ها دارای رنگدانه‌های مغذی و ارزشمندی هستند همچنین کارتنوئیدها ترکیبات شیمیایی هستند که در هویج، گوجه‌فرنگی و میوه‌های زرد وجود دارند که توسط بدن تجزیه شده و جذب بدن می‌شود و از طریق جریان خون از روده باریک به بافت‌های مختلف رفته و از DNA انسان محافظت می‌کنند.
انتهای پیام/

دوشنبه 16/8/1390 - 23:20
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته