• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 42209
تعداد نظرات : 4513
زمان آخرین مطلب : 4106روز قبل
دانستنی های علمی

10 زبان اول دنیا را بشناسید!

 

1. چینی مندرین
تعدادافرادی که به این زبان صحبت می کنند: یک میلیارد نفر
اولین زبان که مردم بیشتری بوسیله ی آن با هم ارتباط برقرار می کنند مربوط به پر جمعیت ترین کشور جهان است. زبان چینی مندرین دو برابر بیشتر از زبان انگلیسی که در مقام دوم است مورد استفاده قرار می گیرد. اما فکر نکنید یاد گرفتن این زبان ساده است. صحبت کردن به این زبان می تواند بسیار هم مشکل باشد چون هر کلمه به چهار روش یا آوای مختلف تلفظ می شود و برای افراد مبتدی تشخیص دادن این آوا های مختلف مشکل است. اما اگر بیش از یک میلیارد نفر توانسته اند به این زبان صحبت کنند، حتماً شما هم می توانید.

پس تلاش کنید به زبان چینی مندرین بگویید سلام.

برای گفتن سلام به زبان مندرین بگویید: نی هائو(Nee HaOW) بخش هائو را باید به عنوان یک هجا تلفظ کنید اما به طوری که در وسط بخش صدای شما اصطلاحاً پایین بیاید و در انتها دوباره بالا رود.

 

 

2. انگلیسی

تعدادافرادی که به این زبان صحبت می کنند: ۵۰۸میلیون نفر

با وجودی که زبان انگلیسی دراین ایست اول نیست اما زبان رسمی بسیاری از کشور ها است. مردم در تمام دنیا به این زبان صحبت می کنند از جمله نیوزیلند، آمریکا،استرالیا، انگلستان، زیمبابوه،جزایر کارائیب،هنگ کونگ، آفریقای جنوبی و کانادا.

برای گفتن سلام به زبان انگلیسی بگویید: هِلو (Hello)

 


3. زبان هندی
تعدادافرادی که به این زبان صحبت می کنند: ۴۹۷میلیون نفر
زبان هندی ، زبان اصلی کشور پر جمعیت هندوستان است و به لهجه های مختلف تکلم می شود. بسیاری از متخصصین عقیده دارند که جمعیت هندوستان بزودی از چین هم بیشتر خواهد شد اما از آنجایی که زبان انگلیسی هم در کشور هندوستان اهمیت زیادی دارد و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، زبان هندی اولین زبان جهان نخواهد شد. اگر دوست دارید با این زبان آشنا شوید یک فیلم هندی اجاره کنید. صنعت فیلم سازی در کشور هند بسیار پر قدرت است و سالانه صدها فیلم حادثه ای، عاشقانه و موزیکال را روانه ی بازار می کند.

برای گفتن سلام به زبان هندی بگویید: نَماسته (Nah-MAH-stay)

 

 

4. اسپانیایی

تعدادافرادی که به این زبان صحبت می کنند: ۳۹۲میلیون نفر

علاوه بر همه ی دانش آموزانی که در دبیرستان زبان اسپانیایی را انتخاب می کنند تقریباً در همه جای آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی مردم به این زبان صحبت می کنند. علاوه بر اینها در کشور های اسپانیا، کوبا و آمریکا هم از این زبان استفاده می شود. مردم آمریکا علاقه ی زیادی به زبان فرانسوی دارند و بسیاری از لغات انگلیسی از زبان اسپانیایی وام گرفته شده اند.

برای گفتن سلام به زبان اسپانیایی بگویید: او لا (OH-la)

 


۵. زبان روسی

تعدادافرادی که به این زبان صحبت می کنند: ۲۷۷میلیون نفر

زبان روسی هم که یکی از ۶ زبان رسمی سازمان ملل متحد است، علاوه بر کشور مادر (یعنی روسیه) در کشور های بلاروس، قزاقستان و حتی آمریکا هم برای صحبت کردن استفاده می شود.

برای گفتن سلام به زبان روسی بگویید: زدراست وت یا (ZDRAST-vet-yah)

 


6. عربی

تعدادافرادی که به این زبان صحبت می کنند: ۲۴۶میلیون نفر
زبان عربی که یکی از قدیمی ترین زبان های دنیا است در خاور میانه و در کشور هایی مثل عربستان سعودی، کویت، عراق، سوریه، اردن، لبنان و مصر مورد استفاده است و از آنجایی که زبان عربی زبان قرآن نیز هست، میلیون ها مسلمان در سراسر جهان و در کشور های دیگر به این زبان صحبت می کنند. بسیاری از مردم نیز قوائد نحوی این زبان را می دانند. در سال ۱۹۷۵ زبان عربی به عنوان ششمین زبان رسمی سازمان ملل متحد انتخاب شد.

برای گفتن سلام به زبان عربی بگویید: السلام علیکم

 


7. بنگالی

تعدادافرادی که به این زبان صحبت می کنند: ۲۱۱میلیون نفر

در کشور بنگلادش با بیش از ۱۲۰ ملیون نفر جمعیت، تقریباً همه ی افراد به زبان بنگالی صحبت می کنند؛ و از آنجایی که بنگلادش با کشور هندوستان محصور شده و بخاطر رشد سریع جمعیت در این منطقه، تعداد کسانی که به این زبان صحبت می کنند بسیار بیشتر از حد تصور است.

برای گفتن سلام به زبان بنگالی بگویید: آی جِی (EYE-jay)

 

 

8. پرتقالی

تعدادافرادی که به این زبان صحبت می کنند: ۱۹۱میلیون نفر

در قرن دوازدهم میلادی کشور پرتقال از اسپانیا جدا شد و کشور مستقلی را تشکیل داد و به لطف جهانگردان مشهوری چون واسکو دا گاما و پرنس هنری دریانورد وسعت پیدا کرد. از آنجایی که کشور پرتقال به سرعت در امر اکتشاف سرزمین های جدید وارد شد، زبان این کشور هم جای خود را در میان کشور های جدید یافت و در سراسر دنیا، از جمله در برزیل (جائی که در آن زبان رسمی است)، ماکائو، آنگولا، ونزوئلا و موزامبیک استقرار یافت.

برای گفتن سلام به زبانان پرتقالی بگویید: بُن دی آ (bohn DEE-ah)

 


9. مالایی- اندونزیایی
تعدادافرادی که به این زبان صحبت می کنند: ۱۵۹ میلیون نفر
مردم کشورهای مالزی و اندونزیبه زبانمالایی-اندونزیایی صحبت می کنند. درواقع زبان مالایی به لهجه های بسیار متفاوتی صحبت می شود اما همه ی آنها از ریشه ی یک زبان هستند و مهم تریم آنها لهجه ی اندونزیایی است. کشور اندونزی بسیار جالب است و از ۱۳,۰۰۰ جزیره ی کوچک و بزرگ تشکیل شده و ششمین کشور پر جمعیت جهان است. کشور مالزی از دو طرف با اندونزی مرز مشترک دارد و بیشتر به خاطر شهر کوالالامپور که پایتخت این کشور است مشهور است.

برای گفتن سلام به زبان اندونزیایی بگویید: سِلامت پاگی (se-LA-maht PA-gee)

 

 

۱۰. فرانسوی

به گزارش اختصاصی ایران ویج ، تعداد افرادی که به این زبان صحبت می کنند: ۱۲۹ میلیون نفر

زبان فرانسوی که به عنوان عاشقانه ترین زبان دنیا هم مشهور است در بسیاری از کشورها استفاده می شود، از جمله در بلژیک، کانادا، رواندا، کامرون، هائیتی و البته فرانسه. این از شانس ما است که زبان فرانسوی اینقدر محبوب است وگرنه زبان آلمانی جای آن را می گرفت.

برای گفتم سلام به زبان فرانسوی بگویید: بُن ژوق (bone-JOOR)

منبع: iranvij.ir

سه شنبه 17/8/1390 - 19:54
آموزش و تحقيقات

سریعترین و آسانترین راه حل مکعب روبیک!

 

به این میگن یک فکر درست و حسابی...

 

سریعترین و آسانترین راه حل مکعب روبیک!

 

منبع:forum.isatice.com

سه شنبه 17/8/1390 - 19:53
پوست و مو

بخور دیگر از مد افتاده است!

 

پاکسازی برای همه نوع پوست لازم است؛ اما بیش از 10 روش پاکسازی وجود دارد که بر اساس نوع پوست تعیین می‌شود...

 

پاییز، فصل محبوب سال برای پاک‌سازی پوست اما نه با بخور!


امروزه از جریان برق برای پاک کردن منافذ پوست استفاده می‌شود چرا که بخور باعث باز شدن منافذ پوست شده و در صورت زیاد بودن حرارت برخی از آنزیم‌های پوست را از بین می‌برد.

 

این روز‌ها انجام خدمات زیبایی در سالن‌های زیبایی طرفداران زیادی پیدا کرده و شاید به همین دلیل است که بیشتر این مراکز انجام خدمات زیبایی-درمانی مانند پاکسازی پوست تبلیغ می‌شود.

 

پاکسازی پوست در حقیقت درآوردن کومدون‌های سرسیاه، کیست‌های ریز و مایع، تخلیه میلیا، برداشتن سلول‌های مرده و تنظیم و تعادل چربی های پوست است که معمولا بین 45 دقیقه تا یک ساعت زمان می‌برد.

 

نکته جالب این جاست که انجام این کار در مراکز مختلف نرخ متفاوتی دارد و بین 20 تا 100هزار تومان هزینه دارد. چیزی که در انجام پاکسازی پوست از اهمیت بیشتری برخوردار است انجام این کار توسط افراد متخصص است چرا که به گفته بیشتر متخصص پوست و مو انجام غیر تخصصی این کار نه تنها فایده نداشته بلکه برای پوست مضر نیز هست.

 

مسوول یکی دیگر از مراکز با تاکید بر این که استفاده از بخور برای پاکسازی لازم است می‌گوید: البته ما موادی را به بخور اضافه می‌کنیم که علاوه بر پاکسازی به روشن شدن پوست کمک می‌کند. خدمات موسسه 30هزار تومان هزینه دارد و تا یک ماه دوام خواهد داشت.

 

با این حال بیشتر متخصصان پوست و مو معتقدند که انجام پاکسازی با روش غیر اصولی می‌تواند به پوست آسیب برساند. لطمه ای که پاکسازی غیر اصولی به پوست می‌زند در مواقعی زیاد است. اگر پاکسازی درست و اصولی انجام نشود، پوست حساس می‌شود، جای جوش باقی می‌گذارد و باعث حساس شدن مویرگ‌ها و حتی پاره شدن آنها می شود.

 

در برخی از مراکز از بخور برای پاکسازی استفاده می‌شود، اگر با بخور خیلی داغ، پاکسازی انجام شود و دست‌کاری بیش از حد روی پوست صورت بگیرد، پوست شل خواهد شد.

 

گاهی برخی از پزشکان هم چون با روش‌های پاکسازی آشنا نیستند این عوارض را ایجاد می‌کنند پاکسازی برای همه نوع پوست لازم است؛ اما بیش از 10 روش پاکسازی وجود دارد که بر اساس نوع پوست تعیین می‌شود. مثلا برای برخی از افراد یک پاکسازی اولیه که شامل تمیز کردن منافذ پوست از چربی و آلودگی است می‌تواند به یک پاکسازی همراه با جوان‌سازی بدل شده و برای نگهدارنده جوانی و جلوگیری از چروک و افتادگی پوست مفید است.

 

بخور از مدت‌ها پیش به عنوان درمان استفاده نمی‌شود، امروزه از جریان برق برای پاک کردن منافذ پوست استفاده می‌شود چرا که بخور باعث باز شدن منافذ پوست شده و در صورت زیاد بودن حرارت برخی از آنزیم‌های پوست را از بین برده و باعث شل شدن و افتادگی پوست می‌شود.

 

شاید یکی از عواملی که برخی از افراد مراکز غیر تخصصی را برای پاک‌سازی پوست استفاده می‌کنند کمتر بودن هزینه‌ها باشد؛ چرا که هزینه این خدمات در مراکز درمانی تخصصی معمولا بین 80 تا 100 هزارتومان است اما سوال این‌جا است که چه کسی پاسخگوی آسیب‌هایی است که توسط افراد غیر متخصص به پوست افراد وارد می‌شود؟

منبع:برنا

سه شنبه 17/8/1390 - 19:52
آموزش و تحقيقات
شاخه نبات را چطوری تزیین می كنید؟

 

شما شاخه نباتهاتون را چطوری تزیین می کنید؟ از چه ایده ای برای این کار بهره می گیرین ؟

 

شاخه نبات را چطوری تزیین می كنید؟

 

وسایلی که نیاز دارین روبان به رنگ دلخواه ، نباتهای شاخه ای کوچک و سیم های مخصوص گلسازی است.

 

ابتدا باید سیم ها را به اندازه کوتاه ببرین بعد به شکل قلاب در بیارین و سر دیگرش را وارد نبات کنید و با روبان سر قلاب شکل را پاپیون بزنید اگه نمی خواهید که نباتها را آویزان کنید می تونید به صورت دسته گل آن را تزیین کنید یعنی دسته ای از آنها را به هم وصل کنید و یک پاپیون بزرگ به آنها بزنید و بعد در ظرفها یا صندوقهای خوشگل قرار بدین همه این کارها با کمی ذوق و خلاقیت بسیار زیباتر میشود.

 

سه شنبه 17/8/1390 - 19:51
آموزش و تحقيقات

فکر می کنید زنان پرچونه ترند یا مردان

 

نتایج این تحقیق، باورهای قدیمی را به چالش می‌کشاند و نکاتی را متذکر می شود که حتما شما را متعجب می کند و ...

 

محققان انگلیسی بعد از مطالعه توانایی زبانی زنان و مردان به این نتیجه رسیدند که زنان در طول روز کمتر از مردان صحبت می‌کنند؛ اما توانایی برقراری ارتباط در آنها قوی‌تر از مردان است.

 

بر اساس نتایج این تحقیق که توسط گروهی از محققان دانشگاه منچستر انجام شد، مردان در طول روز کلمات بیشتری را نسبت به زنان به کار می‌برند، با این حال تسلط کمتری بر کاربرد زبان در موقعیت‌های اجتماعی دارند و کلمات را به صورت تکراری به کار می‌برند و از تعارف‌هایی استفاده می‌کنند که طرف مقابل را قانع نمی‌کند.

 

این تحقیق همچنین نشان داد: زنان و مردان زمانی که درباره امور جاری صحبت می‌کنند، زبان مشابهی را به کار می‌برند؛ اما در زمان صحبت در موقعیت‌های اجتماعی، از زبان متفاوتی بهره می‌برند.

 

«جفری بِتی» استاد دانشگاه منچستر و پژوهشگر این موضوع درباره نتایج تحقیق خود می‌گوید: مردان در موقعیت‌های اجتماعی، بیشتر از زنان به استفاده از زبان حشو و جملات تکراری روی می‌آورند.

 

نتایج این تحقیق، باورهای قدیمی را درباره این‌که زنان بیشتر از مردان صحبت می‌کنند، به چالش می‌کشاند.

منبع: fardanews.com

سه شنبه 17/8/1390 - 19:51
آموزش و تحقيقات

كاربرد قلم موی تاریخچه (فتوشاپ)

 

چهارمین گروه از مجموعه طراحی و رتوش، ابزارهای گروه History Brush است كه شامل قلم موی تاریخچه (History Brush) و قلم موی هنری تاریخچه (Art History Brush) می‌شود.

هر دو این ابزارها عملیات خود را با توجه به پانل تاریخچه فتوشاپ انجام می‌دهند. این پانل كه قبلا در مورد آن صحبت كرده‌ایم مكانی است كه كارهای انجام گرفته در محیط فتوشاپ را ثبت می‌كند و در صورت نیاز می‌توانید نسبت به بازگشت به عقب و تصحیح اشتباهات انجام گرفته در فتوشاپ به كمك این پانل اقدام كنید، اما این بازگشت به عقب در كل تصویر اعمال می‌شود و تمامی كارهای انجام گرفته از بین خواهد رفت.

برای این كه بتوانید فقط در ناحیه خاصی از پروژه عمل بازگشت به عقب را انجام دهید، ابزار بسیار مفید History Brush تعریف شده است. به كمك این ابزار كه ماهیت قلم مویی دارد می‌توانید با تنظیم اندازه و شكل قلم مو و كلیك در محدوده دلخواه تصویر، عمل بازگشت به عقب را فقط در آن ناحیه انجام دهید، اما قبل از استفاده از این ابزار باید در پانل History مرحله‌ای از پروژه را كه می‌خواهید بازگشت به عقب تا آن مرحله انجام شود (مانند تصویر یك) انتخاب كنید، سپس با انتخاب History Brush و كلیك در محدوده مورد نظر نسبت به اعمال فرمان اقدام كنید.

با این ابزار می‌توانید مثلا بعد از اعمال فیلتر محوسازی روی عكس، قسمت‌های دلخواهی از آن را به حالت اولیه برگردانده و قسمت‌های مورد نظر خود را دوباره واضح كنید.

با كم‌كردن مقدار Opacity در ابزار قلم موی تاریخچه می‌توانید مقدار تاثیر قلم مو را كمتر كنید تا با استفاده از این ابزار محل مورد نظر به صورت كامل به حالت اولیه خود باز نگردد و تركیبی از حالت فعلی و حالت اولیه خود باشد. با انتخاب Hardness كمتر در كلیك راست این ابزار قلم مو لبه‌های نرمی پیدا كرده و از مشخص شدن محل اثر لبه‌های قلم مو هنگام استفاده جلوگیری خواهد شد.

 

كاربرد قلم موی تاریخچه (فتوشاپ)

 

به كمك دومین ابزار از این مجموعه و با شبیه‌سازی ضربات گوناگون قلم مو روی بوم و با استفاده از یك موقعیت ذخیره شده در پانل تاریخچه به عنوان مرجع عملكرد، می‌توان تصویر مورد نظر خود را از شكل یك عكس معمولی درآورد و به یك كار هنری خلاقانه تبدیل كرد.

از قسمت Style در Option bar (نوار تنظیمات) این ابزار می‌توان اشكال مختلف شبیه‌سازی ضربه قلم‌مو بر بوم را انتخاب كنید و با تغییر محدوده Area و تلورانس اعمال ضربه شبیه‌سازی شده، در ایجاد اثر هنری خود از آنها استفاده كنید.

در هر مرحله از كار با كلیك روی علامت دوربین در قسمت پایین پانل History می‌توانید نسبت به ایجاد یك عكس فوری Snapshot اقدام كنید و با كلیك در سمت چپ آن و اضافه كردن آیكن قلم موی تاریخچه، آن تصویر را به عنوان تصویر مرجع برای خلق اثر هنری خود استفاده كنید.

منبع:jamejamonline.ir

سه شنبه 17/8/1390 - 19:50
دانستنی های علمی
مخترعانی که فدای اختراع خود شدند

 

نام مخترع موتور دو چرخ Segway که در هفته جاری طی راندن یکی از اختراعات خود دچار سانحه شده و کشته شد به لیست دانشمندان و مخترعانی که به دست اختراعات خود کشته شده اند افزوده شد.

 

یک اختراع خوب می تواند برایتان چندان مفید نباشد، همانطور که برای مدیر شرکت تولید کننده وسایل نقلیه موسوم به Segway خوب نبود زیرا وی هنگام راندن یکی از این نقلیه های دو چرخ ابداعی خودش، تصادف کرد و جانش را از دست داد.

 

اما این تنها اختراعی نیست که با کشتن مخترع خود موجب شگفتی شده است. صنعت هوانوردی لیستی از اختراعات دارد که طی سالهای گذشته نتایج وارونه ای از خود نشان داده اند و نه تنها مفید واقع نشده اند بلکه خسارات مالی و جانی به جا گذاشته اند.

 

دانشمند مسلمان اسماعیل ابن جوهری در حدود هزار سال پیش تقریبا از اینکه اختراع وسیله پرنده ای متشکل از بالهای چوبی و چند قطعه طناب می تواند وی را به پرواز درآورد مطمئن بود. اما در واقع نتوانست پرواز کند و این نکته را به سرعت و پس از اینکه از بام یک مسجد به پایین پرید، دریافت.

 

این سنت ایکاروسی (افسانه ای یونانی درباره پرواز) برای قرنها ادامه داشت: اوتو لیلینتال یکی از پیشگامان پرواز انسان در قرن نوزدهم در اثر سقوط هواپیما و شکستن ستون فقرات جان خود را در سال 1896 از دست داد و فرانتز ریچلت، خیاط فرانسوی که فکر می کرد چترنجات کاربردی را اختراع کرده است، درخواست دوستانش را برای استفاده از آدمکی مصنوعی برای آزمایش این چتر نپذیرفت و در سال 1912 چتر خود را با بالا رفتن از برج ایفل و پریدن از بالای این برج به آزمایش گذاشت و جان خود را از دست داد.

 

البته قربانیان اختراعات جدید به صنعت هوانوردی ختم نمی شوند: ویلیام بولاک دستگاه چاپ چرخشی ابداع کرد که در آن از رولهای متوالی کاغذ استفاده می شد و سرعت چاپ را افزایش می داد. زمانی که وی در سال 1867 در فیلادلفیا در حال نصب این ماشین جدید بود، پایش آسیب دیده و دچار شکستگی شدید شد که این جراحت شدید وی به قانقاریا تبدیل شده و در نهایت هنگامی که تحت جراحی قطع عضو قرار گرفته بود، جان خود را از دست داد.

 

ماری کوری دانشمند لهستانی که مطالعاتش منجر به کشف پولونیوم و رادیوم شد، در طول حیات خود توانست دو جایزه نوبل دریافت کند، اما در سال 1934 سرطان پوست ناشی از قرار گیری در معرض پرتوهای مضر مواد مختلف در طول تحقیقاتش، وی را به کام مرگ کشاند.

 

ریگنت جیمز داگلاس، چهارمین کنت مورتون، که به خاطر اختراع کشنده اش، نوعی گیوتین، شهرت دارد نیز از دسته مخترعینی است که به دست اختراع خودش کشته شد.

 

"هنری وینستنلی" مخترع فانوس دریایی در سال 1703 در دریا گم شد و هرگز پیدا نشد، و جیم فیکس که برای فرهنگ سازی ورزش دو همگانی تلاش بسیاری کرده بود نیز در هنگام دویدن جان خود را از دست داد.

سه شنبه 17/8/1390 - 19:49
خواستگاری و نامزدی

زیاد خواستگاری نروید، بدبخت می شوید

 

خواستگاری‌های متعدد = بدترین انتخاب!برخی ازدواج را وابسته به شرایطی می‌دانند که فراهم شدن آن‌ها ، زمان ازدواج را تعیین می‌کند و برخی دیگر به شانس و تصادف اعتقاد دارند تا ....

 

برخی برای انتخاب همسر محدودیت زمانی تعیین می‌کنند و با خواستگاری‌های متعدد،‌ بالاخره همسر انتخاب می‌کنند. اما محققین می‌گویند این افراد اغلب بدترین انتخاب را دارند که شباهتی هم به معیارهایشان ندارد.

 

افراد به شیوه‌های مختلفی همسر خود را انتخاب می‌کنند:

 

- برخی بر این باورند که بالاخره روزی با همسر رویایی خود رو برو خواهند شد

- برخی به شانس و تصادف عقیده دارند

- برخی بر عهده خانواده می‌گذارند

- برخی هم ازدواج را وابسته به شرایطی می‌دانند که فراهم شدن آن‌ها، زمان ازدواج را تعیین می‌کند. در این دسته،‌ چه در مورد خانم‌ها و چه در مورد آقایان،‌ به خصوص در کشور ما، گروهی وجود دارند که وقتی به سن خاصی رسیدند و اوضاع نسبتا باثباتی از نظر مالی یا تحصیلی یا مانند آن پیدا کردند،‌ تصمیم می‌گیرند که ازدواج کنند و برای آن محدوده زمانی هم تعیین می‌کنند. بعد از آن خواستگاری رفتن‌های مکرر یا میزبان خواستگارهای فراوان بودن،‌ برنامه دوره‌ای از زندگی خانواده‌ها می‌شود تا بالاخره فرد ازدواج کند. اما، آیا این روش مناسبی است؟

 

به گفته محققین، انسان و البته برخی دیگر از جانوران می‌توانند تا حدی تنوع را تحمل کنند، ‌اما از حد که گذشت دچار سردرگمی می‌شوند و شاید حتی بدترین انتخاب را داشته باشند. مثال ساده این مورد را می‌توانید در فهرست‌های بسیار طولانی غذای رستوران‌ها تجربه کنید که وقتی زیادی طولانی باشد،‌ معمولا انتخاب خوبی نخواهید داشت.

 

به گزارش دیسکاوری،‌ محققین بر این باورند که این محدودیت به اجداد ما برمی‌گردد. الیسون لنتون، از محققین دانشکده روان‌شناسی دانشگاه ادینبورگ چنین توضیح می‌دهد: «اجداد ما در اجتماعاتی بسیار کوچک‌تر زندگی می‌کرده‌اند و هیچ‌وقت با سطح تنوعی که بشر امروزه با آن مواجه است،‌ روبرو نبوده است. به نظر می‌رسد که ذهن ما محدودیت دارد،‌ اگر چه بسته به شرایط می‌تواند خودش را با سطح تنوع متداول در زندگی روزمره وفق دهد.»

 

محققین برای مطالعه تاثیر این محدودیت در فرایند انتخاب همسر به طور خاص، از 1868 زن و 1870 مرد خواستند که در مطالعه آن‌ها شرکت کنند. شرکت‌کنندگان اطلاعاتی مانند سن،‌ وزن،‌ قد، تحصیلات، مذهب، شغل و عاداتی مثل سیگار کشیدن را در فرم‌های مطالعه ثبت کردند. بعد در 84 گروه تقسیم شدند و افراد هر گروه، می‌توانستند افراد جنس مخالف را فقط به مدت 3 دقیقه ببینند. همه باید طی 48 ساعت تصمیم می‌گرفتند و به محققین اطلاع می‌دادند که چه کسی را انتخاب می‌کردند.

 

نتیجه برای محققین بسیار جالب بود. برخی از افراد نتوانستند کسی را انتخاب کنند. کسانی هم که موفق به انتخاب شدند،‌ کسی را انتخاب کردند که کم‌ترین شباهت را به معیارهای از پیش اعلام‌شده داشت. اما چرا این اتفاق افتاد؟

 

محققین بر این باورند که مسئله به نحوه قضاوت ما برمی‌گردد. ما انسان‌ها گرایش داریم برای انتخاب، نسبی قضاوت کنیم و معمولا قضاوت‌های ما مطلق نیست. بنابراین،‌ به جای این که فاکتورها را با ایده‌آل خود بسنجیم، آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم. بنابراین وقتی فرد با گزینه‌های فراوان مواجه می‌شود، با انبوهی از عوامل روبرو شده که باید آن‌ها را با هم مقایسه کند.

 

در نهایت، مواجهه با دنیایی از عوامل مختلف باعث می‌شود که مغز فرایند انتخاب را رها کند. به گفته محققین، شاید به همین دلیل به خصوص در شهرهای بزرگ، شاهد بالا رفتن سن ازدواج هستیم. چون بین این همه آدم متنوع، فرد برای انتخاب آن‌قدر عوامل زیادی را باید در نظر بگیرد و با هم مقایسه کند که در نهایت از خیرش می‌گذرد.

 

بنابراین، یا در زمان بسیار کم خود را با گزینه‌های فراوان مواجه نکنید، یا دست کم فهرستی از معیارهای خود را به صورت مکتوب داشته باشید و برای مقایسه از آن استفاده کنید نه این که آدم‌ها را با هم مقایسه کنید. به علاوه حتما نیاز دارید که فاکتورهای خود را اولویت‌بندی کنید.

منبع : khabaronline.ir

سه شنبه 17/8/1390 - 19:48
بیماری ها

۸ علامت حمله قلبی

 


حمله قلبی یک باره اتفاق نمی افتد، بلکه همراه با علایم متعددی است که طی روزها و هفته ها خود را نشان می دهد اما اغلب افراد به آن بی توجهند. علایم حمله قلبی مختلف و در زنان و مردان متفاوت است.

بررسی ها نشان می دهد ۹۵ درصد زنانی که دچار حمله شده بودند، هفته ها و ماه ها قبل از آن علایمی غیر از درد قفسه سینه را تجربه کرده بودند. برای به دست آوردن آگاهی بیشتر درباره علایم حمله قلبی، این مطلب مطالعه کنید.

 

▪ سوءهاضمه یا حالت تهوع:

این نشانه یکی از علایمی است که به آن توجه نمی شود. علایم می تواند شامل سوءهاضمه خفیف، حالت تهوع شدید، درد و استفراغ باشد. برخی افراد در قسمت بالای شکم احساس درد می کنند. زنان و افراد مسن بالای ۶۰ سال به احتمال زیاد این علایم را تجربه می کنند بی آن که بدانند این علایم با بیماری های قلبی مرتبط است. البته اغلب موارد درد شکم و حالت تهوع با حمله قلبی ارتباط ندارد و در صورتی نگران کننده است که ناگهانی و بدون دلیل ظاهر شود.

 

▪ درد فک، گوش، گردن و شانه:

بی حسی در شانه و دست نشانه حمله قلبی است اما بیشتر مردم این نوع علایم را تجربه نمی کنند. به جای آن در قسمت گردن یا شانه یا از فک به بالا تا ناحیه گوش درد دارند. برخی نیز از درد بین استخوان کتف شاکی هستند. از آن جا که این درد موقتی است اغلب به فراموشی سپرده می شود.

 

▪ خستگی مفرط:

خستگی مفرط و ادامه دار که برای چندین روز باقی می ماند، علامت دیگر حمله قلبی است. طی بررسی ۷۰ درصد زنان داوطلب خستگی مفرط چند هفته و یا چند ماه قبل از حمله را گزارش کردند.

منظور از خستگی مفرط، خستگی است که مانع از بلند شدن فرد از رختخواب می شود. اگر فرد فعالی هستید و ناگهانی دچار خستگی مفرط شده اید، با پزشک خود مشورت کنید.

 

▪ کمبود نفس و سرگیجه:

نرسیدن خون کافی به قلب یعنی نرسیدن اکسیژن کافی به قلب که این امر باعث کمبود نفس و سرگیجه می شود.

 

▪ ورم و درد پا:

هنگامی که عضله قلب درست عمل نمی کند، فضولات از طریق خون از بافت ها حمل نمی شود و در نتیجه باعث ورم می شود. ورم ابتدا در کف پا و قوزک آغاز می شود. علاوه بر آن هنگامی که خون کافی به بافت ها نمی رسد، درد ایجاد می شود.

 

▪ خواب آلودگی، بی خوابی و اضطراب:

افرادی که با حمله قلبی رو به رو شده بودند یک ماه یا چند هفته قبل از حمله به طور نامعلوم دچار کم خوابی شده بودند.

 

▪ علایم مشابه آنفلوآنزا:

عرق کردن، احساس سبکی در سر، خستگی مفرط و ضعف علایم آنفلوآنزا نیست بلکه ممکن است علایم یک حمله قلبی باشد. علایم حاد مشابه آنفلوآنزا بدون تب و سرفه حاد ممکن است علایم حمله قلبی باشد.

 

▪ ضربان تند و نامنظم قلب:

در این مواقع احساسی که به فرد دست می دهد، این است که گویی با سرعت دویده است. برخی این حالت را با حمله عصبی اشتباه می کنند.

اگر بدون آن که کار سنگینی انجام داده اید دچار ضربان تند و نامنظم قلب شده اید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع:khorasannews.com

سه شنبه 17/8/1390 - 19:47
ورزش و تحرک

ورزش مخصوصی برای افراد چهل سال به بالا

 

این سئوال افرادی را مخاطب قرار می‌دهد که یا تا به حال تحرک نداشته اند یا چندین سال است که فعالیت ورزشی شان را رها کرده اند....

 

از چهل سالگی به بعد چه ورزش هایی می‌توان انجام داد؟

 

در واقع، در این سن و سال، بدن شروع به تغییر می‌کند، چاقی ظاهر می‌شود و خطرات جدی سلامت فرد را تهدید می‌کند. و هیچ عجیب نیست که یک فرد چهل ساله برای شروع ورزش دچار آشفتگی و سردرگمی شود. چندین مورد ضروی وجود دارند که افراد چهل ساله ای که می‌خواهند ورزش را شروع کنند یا از سر بگیرند، باید آنها را رعایت نمایند.

 

در چهل سالگی، بدن ما دیگر مقاومت سابق را در مقابل آسیب های شدید ندارد. بنابراین، قبل از شروع فعالیت ورزشی، بهتر است که چند مورد احتیاطی را رعایت کنید.

 

شروع ورزش از چهل سالگی به بعد: انتخاب های خوب

 

ورزش های استقامتی به طور خاص با این سن و سال انطباق دارند. در واقع، در حدود چهل سالگی می‌توان فعالیت هایی انجام داد که نیاز به حفظ همان حالت به مدت طولانی اما با فشار کمتر دارند. بنابراین باید ورزش های استقامتی را به جای فعالیت های قدرتی در الویت قرار داد. برای مثال، دوی استقامت یا نیمه استقامت بهتر و مناسب تر از دوی سرعت است. به همین ترتیب، می‌توانید برای مثال بازی های چهار نفرۀ تنیس یا بدمینتون برای خودتان ترتیب دهید.

 

ورزش های تیمی در الویت قرار دارند، همچنین ورزش های انفرادی مانند شنا یا کوهنوردی نیز توصیه می‌شوند زیرا با انجام این ورزش ها شما از یک چهارچوب فنی، توصیه و پشتیبانی بهره مند خواهید شد.

 

یک دورۀ مقدماتی برای روی فرم آمدن ضروری است. ضمناً چند ماه رفت و آمد به یک سالن بدن سازی هم راه حل خوبی است. تمرینات فعال کنندۀ قلب (دوچرخه ثابت، پاروزن و دو ثابت) و عضله سازی را به تناوب انجام دهید. هدف از این کار، بیدار کردن و روی فرم آوردن تدریجی بدن است.

 

آزمایش های مقدماتی برای از سرگیری ورزش بعد از چهل سال

 

جدول کلی سلامت که از هر ورزشکاری خواسته می‌شود به این معنی است که چه ورزش هایی برای او زیان آور هستند و به چه ورزش هایی باید توجه ویژه نشان داد.

 

اصولاً نوار قلب برای تشخیص مشکلات قلبی ضروری است. نوار قلب می‌تواند با اکوکاردیوگرافی تکمیل شود.

 

تست ورزش هم برای فعالیت های نسبتاً شدید ضروری است. این کار باعث تشخیص زودرس بیماری های قلبی عروقی خواهد شد. برای این تست فرد باید یک دوچرخه را رکاب بزند و در همان حالت نوار قلبش ثبت می‌شود و فشار خونش اندازه گیری می‌گردد. مقاومت پدال های دوچرخه در جهت مخالف به تدریج افزایش می‌یابد و بنابراین بیمار باید بیشتر و بیشتر نیرو وارد کند. ضمناً باید توجه داشت که فعالیت ِ بیشتر ممکن است کمی اختلال در ضربان قلب ایجاد کند، وضعیتی مانند وضعیت قبل از سکتۀ قلبی یا پرفشاری خون.

 

ممکن است مفاصل پا (ران، زانو، قوزک) آسیب دیده باشند یا آرتروز در آنها در حال شروع باشد که این وضعیت در تصاویر رادیوگرافی قابل مشاهده است. در این موارد، ورزش هایی مانند دوچرخه سواری، کایاک، قایق رانی، اسب سواری و یا شنا توصیه می‌شوند.

 

آماده شدن برای تست ورزش

 

قبل از انجام تست ورزش:

 

شب قبل، از انجام هر گونه تمرین شدید اجتناب کنید؛

صبحانه ای معمولی یا یک نهار قابل هضم بخورید؛

از هر گونه هیجان آور (قهوه، چای، شکلات، کولا، الکل، دخانیات) اجتناب کنید؛

نتایج آزمایش های تکمیلی و گواهی های دیگر سلامت تان را همراه خود ببرید و به پزشک تان تحویل دهید؛

اگر قبلاً به یک بیماری عفونی شدید (مانند آنفولانزا) مبتلا شده اید، بهتر است که در مورد آن هم با پزشک صحبت کنید و او را کاملاً در جریان بگذارید.

 

دربارۀ ورزشکاران سابق

 

کسانی که سابقاً ورزشکار بوده اند، اغلب دچار یک اشتباه می‌شوند و آن این است که می‌خواهند ورزش را با همان ریتم و آهنگ سابق پی بگیرند. در حالی که ظرفیت های بدن شان کاهش یافته و در این شرایط خطر سوانح قلبی یا محرک ها را نباید نادیده گرفت. برای شروع مجدد فعالیت های ورزشی، گذراندن یک دورۀ یادگیری جدید، انجام تمرین های آموزشی و تعین اهداف تدریجی ضروری است. گاهی اوقات، بهتر است به سراغ ورزش هایی برویم که تا به حال آنها را انجام نداده ایم، تجربه های جدید می‌توانند لذت بخش باشند!

منبع:seemorgh.com

سه شنبه 17/8/1390 - 19:46
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته