• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 42209
تعداد نظرات : 4513
زمان آخرین مطلب : 4116روز قبل
پوست و مو
در طب چینی علت تیرگی یا حلقه سیاه دور چشم را از ضعف کلیه ها می دانند
یکی از موارد شایعی که اغلب از متخصصین پوست سؤال می شود، علت تیرگی زیرچشم است که در بیشتر موارد با پف نیز همراه است. با خواندن مقاله ی ذیل که از زبان یک پزشک ماهر چینی (دکتر مائو) نوشته شده است شاید بتوانید تا حدی این مشکل را حل کنید.
حلقه ی سیاه دور چشم در واقع یک خصوصیت ارثی است و از آنجایی که پوست موجود در این ناحیه، نازکترین پوست در کل بدن است رگ های خونی که از زیر آنها عبور می کند سبب به نظر رسیدن رنگ تیره در این قسمت می شود. علت شایع دیگر، آلرژی است که سبب خارش و سوزش در این ناحیه شده و با مالیدن و خارش پوست نازک سبب پارگی رگ های ظریف شده و پدیده ی تیرگی زیر چشم شدیدتر می شود. از علل دیگر می توان از کم خونی یا کمبود آهن و حتی کمبود مواد آنتی اکسیدان یا ویتامین K نام برد.
در طب چینی علت تیرگی یا حلقه ی سیاه دور چشم را از ضعف کلیه ها می دانند. در واقع از نظر طب سنتی چین، هر زمان که کلیه ها دچار خستگی شده و قادر به برقراری تعادل لازم بین هورمون ها و مواد سمی و رنگی نباشد، تشدید رنگدانه ها در زیر چشم صورت می گیرد.
هشت پیشنهاد طب سنتی چین برای کاهش مشکل فوق عبارتند از:
1 . اول از هر چیز مطمئن شوید که به اندازه کافی خوابیده اید (حداقل هفت تا 9 ساعت در شب)
2. همیشه تعادل در غذا خوردن را رعایت کنید، به اندازه ی کافی بنوشید و غذاهای سالم و سرشار از انواع ویتامین ها مانند هویج، سبزیجات، میوه ها و ... مصرف کنید. سعی کنید روزانه دو فنجان اسفناج تازه بخورید. همچنین روزی حداقل ده عدد بادام خام در میان وعده ها مصرف کنید و از خوردن غذاهای پرنمک خودداری کنید. چرا که سبب تجمع آب در بدن شده و میزان پف زیر چشم را بیشتر می کند.
3. از قدیم الایام خوردن گلابی بخصوص گلابی های آسیایی توسط پزشکان چینی برای کمرنگ کردن تیرگی زیر چشم توصیه شده است، چرا که سرشار از آنتی اکسیدان ها، مس و ویتامین است. لذا به شما توصیه می کنیم تا با مصرف این میوه ی معجزه گر به صاف و روشن نگه داشتن پوست خود کمک کنید.
4. شب قبل از خواب دو عدد دستمال تمیز و نمناک آغشته به آب خنک روی چشمان خود بگذارید، صبح که از خواب بیدار می شوید خواهید دید که چقدر پف زیر چشم شما بهتر شده است.
5. دراز بکشید و در کمال آرامش تکه هایی از خیار را روی ناحیه ی زیر چشم خود بگذارید. همچنین می توانید از کیسه های چای سرد شده استفاده کنید، چرا که تانن موجود در آن موجب کاهش سیاهی دور چشم می شود.
6. هر روز صبح و شب روغن بادام را به آرامی به دور چشم بمالید.
7. از کشیدن سیگار خودداری کنید.
8. در آخر می توانید از کرم هایی با مارک های معتبر و استاندارد برای پوشش نواحی تیره کمک بگیرید.
منبع: 7 روز زندگی شماره 93

 

سه شنبه 17/8/1390 - 20:6
پوست و مو

موی زیرپوستی چیست؟
 

موهای زیر پوستی موهایی هستند که کمی به سمت بیرون از پوست رشد می کنند، سپس به سمت داخل خمیده شده و به داخل پوست فرو می روند؛ در نتیجه، ممکن است موجب قرمزی، حساسیت و تورم در آن ناحیه شوند.

علت ایجاد موهای زیرپوستی چیست؟
 

وجود موهای زیرپوستی مشکل شایعی است. یکی از علت های شایع این مشکل، تحرک مزمن ساقه و فولیکول موست، این تحریک ممکن است در اثر تراشیدن مکرر و از بین بردن مداوم و نزدیک به پوست ها یا در اثر استفاده از لباس های تنگ ایجاد شده باشد.

این مشکل در چه کسانی بیشتر است؟
 

به نظر می رسد افرادی که موهای مجعد دارند. بیشتر از افرادی که موهای صاف دارند دچار چنین مشکلی می شوند.

برای پیشگیری از این مشکل چه باید کرد.
 

برای پیشگیری از ایجاد موهای زیرپوستی باید تحریک و سایش در محل مبتلا را کاهش دهید.
برای از بین بردن موها مدتی این نکات را رعایت کنید تا مشکل شما برطرف شود.
موها را کمی بلندتر از قبل بزنید.
در هر نوبت، از چندین بار استفاده از ریش تراش یا وسایل دیگر در یک ناحیه خودداری کنید.
موها را در جهت رویش مو اصلاح کنید، نه در جهت های دیگر.
قبل از اصلاح، از یک مرطوب کننده استفاده کنید تا اصلاح کردن راحت تر شود و پوست شما کمتر آسیب ببیند.

موهای زیرپوستی چگونه درمان شود؟
 

بیشتر موهای زیرپوستی بالاخره خودبخود به بیرون از سطح پوست رشد می کنند و به درمان خاصی نیاز ندارند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
 

اگر تعداد موهای زیرپوستی شما بسیار زیاد است و همیشه دچار این مشکل می شوید یا اگر دچار درد در یکی از این موها شدید که بیش از چند روز طول کشید به پزشک مراجعه کنید تا برای شما درمان مناسب صورت گیرد.
درمان هایی که ممکن است برای شما تجویز شود شامل ضدعفونی کننده های موضعی و آنتی بیوتیک در مواردی است که عفونت وجود دارد.
در برخی موارد ممکن است درمان های لایه برداری پوست نیز تجویز شود و در موارد مقاوم به درمان ممکن است برداشتن دایمی موهای گرفتار صورت گیرد.
منبع: 7 روز زندگی شماره 93

 

سه شنبه 17/8/1390 - 20:6
آرایشی و زیبایی
سرکه یکی از مؤثرترین مواد زیبایی بخش پوست و مو است. برای این منظور، از سرکه ی سیب استفاده می شود.
افزون بر استفاده ی خارجی، اگر صبح ها پیش از صبحانه، مقدار کمی سرکه را با کمی عسل در یک لیوان کوچک آب گرم بریزید و بنوشید، اثر خوبی بر روی پوست تان خواهد داشت.

سرکه، نرم کننده پوست
 

اگر یک فنجان سرکه ی سیب به آب وان بیفزایید و در آن حمام کنید، پس از مدتی خواهید دید که پوست تان بسیار نرم و لطیف شده است.

سرکه برای موها
 

اگر هنگام آب کشی قدری سرکه به آب اضافه کنیدف موهای تان ابریشمین و زییا خواهد شد، سرکه ی سیب در از بین بردن شوره ی سر هم بسیار مؤثراست. کسانی که با این مشکل رو به رو هستند، می توانند هنگام آبکشی موها مقداری سرکه به آب اضافه کنید.

سرکه و رفع خستگی
 

یکی دیگر از خواص سرکه ی سیب این است که خستگی را رفع می کند، اگر با مقدار کمی سرکه و گلاب پشت، گردن، شانه و بازوها را به آرامی ماساژ دهید، سرحال خواهید آمد. این کار پس از یک روز کار و فعالیت می تواند آرام بخش باشد و رفع خستگی کند، بی آنکه زیانی به بار آورد.

سرکه های خوشبو
 

برای خوشبو کردن سرکه، می توانید از گیاهان خشک خوشبو مانند گل بنفشه، گل سرخ، اکلیل کوهی یا عرق نعنا استفاده کنید.

سرکه با گل های تازه
 

برای خوشبو کردن سرکه می توانید از گل های تازه ی معطر نیز استفاده کنید و قبل از هر آرایشی آن را به صورت بمالید تا صورت تان شاد و روشن و مرطوب شود.

سرکه با گل سنبل یا یاس
 

این دو گل، عطر بهتری به سرکه می دهند. از یک پیمانه سرکه ی سفید سیب و شش قاشق غذاخوری گلبرگ گل سنبل یا گل یاس و دو پیمانه آب استفاده کنید، سرکه و گل را مخلوط کنید و به مدت دو هفته در ظرف در بسته یی نگهداری کنید و سپس آب را به آن بیفزایید. می توانید از سرکه های معطر برای پوست و مو استفاده کنید.

نکاتی درباره استحمام کردن
 

هرگز در آب داغ به مدت طولانی حمام نکنید، اگر پوست حساسی دارید یا مویرگ های پوست تان به چشم می آید، هرگز با آب داغ حمام نکنید. حرارت آب باید کمی بیشتر از حرارت بدن تان باشد تا به پوست لطمه یی نخورد. اگر می خواهید استراحت و آرامش بیابید، به مدت پانزده دقیقه در وان آب نیم گرم دراز بکشید، چشم های تان را ببندید و دو حلقه ی خیار روی آنها بگذارید.
اگر از گیاهان برای لطافت و پاکیزگی پوست استفاده می کنید، هرگز گیاه مورد نظر را در وان نریزید، زیرا پس از حمام گرفتن، ناگزیر خواهید بود مدتی وقت صرف کنید تا مقدار گیاهی را که به بدن تان چسبیده است، جدا کنید و بشویید. برای استفاده از گیاهان، بهتر است گیاه مورد نظر را در کیسه یی نخی بریزید و در آب وان قرار دهید. به جای خود گیاه، می توانید از عصاره یا آب آن استفاده کنید. در این صورت، عصاره ی گیاه یا آب آن را به آب وان بیفزایید.
بسیاری از گیاهان می توانند برای پوست مفید باشند. می توانید از این نوع گیاهان در حمام استفاده کنید. بهترین گیاه از این دسته گل بابونه است. می توانید گل بابونه را خشک یا تازه مورد استفاده قرار دهید. این گیاه پاک کننده ی پوست است و به آن لطافت می بخشد. از گل بابونه برای رنگ کردن موها هم استفاده می شود.
پی نوشت: مدیر وموسس آموزشگاه زیبایی بانو روژان
منبع: 7 روز زندگی شماره 93

 

سه شنبه 17/8/1390 - 20:5
بهداشت روانی
حتما بارها و بارها مطالبی درباره افزایش آمار افسردگی در کشورمان خوانده اید. هرچند تاکنون چندین بار درباره ی افسردگی، علل ایجاد این بیماری و راه های درمان و راهکارهای مقابله با آن صحبت کرده ایم. اما این بار می خواهیم از زاویه ی جدیدی به این معضل نگاهی بیندازیم. در میان نظریه های مختلف روانشناسی، نظریه ی انتخاب که «ویلیام گلاسر» روانشناس مطرح آمریکایی آن را برای نخستین بار مطرح کرد. طرفداران بسیاری پیدا کرده است. برای ورود به بحث افسردگی ابتدا لازم است درباره ی این نظریه کمی بیشتر بدانیم.

نظریه انتخاب
 

در گذشته رویکردهای روانشناسی مؤثر در درمان مشکلات ارتباطی به چند نظریه که تمام توجه آن به گذشته معطوف می شد. محدود بود. این نظریه ها گذشته را به عنوان عامل تاثیرگذار در رفتارهای کنونی مطرح می کند که مشهورترین آنها نظریه ی «روانکاوی» است. این نظریه بر تاثیر اولین تعاملات نوزاد با پدر و مادر تاکید بسیاری دارد و نقش عقده های روانی را بر رفتارهای آدمی محرز می شمارد.
دکتر علی پژوهنده، روانشناس و مشاور با این توضیح در تعریف نظریه ی انتخاب می گوید: «نظریات بعدی در تأثیر رفتارهای آدمی در شکل گیری مشکلات وی صحه می گذاشت و همچنان گذشته فرد را ملاک قرار می داد. اما در تئوری انتخاب که زیر مجموعه ی نظریه های وجودگرایی است. گذشته فقط در شکل گیری وضعیت کنونی ما دخیل است و بر روی زمان حال تاثیری ندارد. به عبارتی انسان اسیر گذشته ی خود نیست و هر لحظه می تواند برخلاف گذشته ی خود دست به انتخاب بزند. انتخاب هر رفتاری از سوی انسان در این تئوری یک اصل است و تمامی رفتارهای انسان اعم از پسند و ناپسند به طور مستقیم، به انتخاب او برمی گردد. دامنه ی این نظریه فقط در حوزه ی مسایل روانی باقی نمانده است و در چندین حوزه از جمله رابطه ی بین معلم و محصل، زن و شوهر، مدیر و کارمند و والدین و فرزندان کاربرد دارد. به عنوان مثال در مدیریت راهبردی، رییس می تواند با استفاده از فرضیه ی انتخاب، کارایی کارمندانش را بالا ببرد. بر اساس این نظریه تمام مشکلات روانشناختی ریشه در ارتباطات دارد. به عبارتی اگر فردی دچار افسردگی مزمن، وسواس، اختلالات اضطرابی و ... شده است. ریشه ی آن را باید در ارتباطات ناکارآمد وی با افراد مهم زندگی اش جستجو کرد.

علت افسردگی
 

دکتر پژوهنده در پاسخ به این سؤال که چگونه می توان فرد مبتلا به افسردگی را از طریق نظریه ی انتخاب درمان کرد، می گوید: اول باید به پنج نیاز اساسی انسان طبق نظریه ی انتخاب اشاره کنیم. نیاز به آزادی، بقا، سرگرمی، عشق و تعلق قدرت و احساس ارزشمندی پنج نیاز اساسی انسان است که مثل پنج سیلندر یک خودرو، او را به حرکت درمی آورد. فرد مبتلا به افسردگی کسی است که یکی از نیازهایش بطور جدی آسیب دیده و درصدد رفع آن برنیامده است. این ارتباط معیوب، طی سال ها به دیگر نیازهای او لطمه می زند و اندک اندک از همه جهت آسیب می بیند. افسردگی در دیگر رویکردهای روانشناسی یک بیماری است، اما در نظریه ی انتخاب یک رفتار کلی تلقی می شود. در نظریه ی انتخاب در واقع بیماری وجود ندارد و فقط ضایعات مغزی و ژنتیکی، بیماری محسوب می شود و بقیه ی اختلالات روانی را رفتارهای انتخاب شده از سوی فرد به حساب می آوریم. افسردگی، رفتاری است که فرد برای ارضای نیازهایی که نتوانسته است به نحو صحیحی آنها را برآورده کند، به آنهامتوسل می شود.

انتخاب افسردگی، چرا؟
 

وی درتوضیح اینکه چرا افسردگی را انتخاب می کنیم، می گوید: آیا می توانید دست تان را روی آتش ببرید، بدون اینکه بسوزد؟ این امر غیرممکن است. حال دقت کنید که فکر و عمل فرد افسرده توسط خود او انتخاب شده است. یعنی او افکار منفی را انتخاب می کند و در عمل، انگیزه اش را برای کارهای روزانه و امور زندگی خود از دست می دهد. دست بردن روی آتش و فکر کردن به آن، انتخابی است همانند داشتن افکار منفی، بی تحرکی و از دست دادن انگیزه، بنابراین فکر و عمل دست خود ماست و احساس و نتیجه که همان سوزش دست و درد است، در اختیار ما نیست. هم اکنون بیشتر روانشناسان معتقدند افسردگی ناشی از کاهش میزان سرتونین یا دوپامین است. اما طبق نظریه ی انتخاب، کاهش میزان این دو هورمون و احساس بد ناشی از افسردگی، معلول است و سرنخ افسردگی و از طرفی کنترل فکر و عمل که کاملاً اختیاری است، دست خود انسان است.

مؤلفه های افسردگی
 

انسان و انتخاب های او را می توان به یک خودرو و رفتارهای او را به چهار چرخ خودرو تشبیه کرد. دوچرخ جلو بطور مستقیم تحت اختیار انسان است و دو چرخ عقب غیرمستقیم در اختیار اوست. دو چرخ جلو فکر و عمل ما و دو چرخ عقب احساس و کارکرد بدنی ست. ما به یک فرد افسرده توصیه می کنیم روزی پانزده دقیقه پیاده روی تند انجام دهد. یعنی یک فکر و عمل مثبت را جایگزین فکر و عمل منفی کند. بی گمان پس از چند روز احساس و کارکرد بدن به تبع فکر و عمل مثبت وی بهتر خواهد شد. طبق تحقیقات، افراد افسرده باور نادرستی تحت عنوان خودشکستگی دارند، به این معنا که دایم شکست های خود را مرور می کنند یا پیش از انجام هر عملی خود را شکست خورده فرض می کنند. تغییر این تفکر به بهبودی افسردگی کمک شایانی می کند.

7 عادت مخرب
 

آیا می توان تصور کرد بدون تغییر در شرایط محیطی و عوامل آزاردهنده ی بیرونی و فقط با تکیه بر تغییر تفکر و عمل، با افسردگی مقابله کرد.
پاسخ دکتر پژوهنده این است؛ اگر بتوانیم هفت عادت مخرب را از زنجیره ی روابط خود بادیگران حذف کنیم، می توانیم شرایط محیطی را برای رفع افسردگی آماده کنیم. انتقاد کردن، سرزنش کردن، نق زدن، شکایت کردن، تهدید کردن، تنبیه کردن و باج دادن برای کنترل دیگران این است که بتوانیم به شیوه ی نادرستی نیازهای مان را برآورده کنیم. طبیعی است که با این عادات ناپسند دیگران از فرد افسرده فاصله بگیرند. بعضی اوقات هم فرد افسرده، افسردگی را انتخاب می کند تا محیط اطرافش را به میل خود ببیند. فرد افسرده برای جلب توجه، برآورده کردن نیازهای پنج گانه بدون هیچ تلاشی و رهایی از قید و بندهایی که در زندگی وجود دارد، افسردگی را انتخاب می کند. زیرا به شکلی موقتی نیازهای خود رابرآورده می بیند. بنابراین افسردگی، بیماری نیست، بلکه انتخاب است.
همه ی ما یاد گرفته ایم مسایل و مشکلات را به دیگران نسبت دهیم تا خودمان و این نظریه رد تمامی باورهای نادرستی است که درباره ی تأثیر شرایط محیطی و .. برجسم و روح خود داریم. طبق نظریه های موسوم به کنترل بیرونی که در ذهن همه جا افتاده است، محیط، گذشته و دیگران مسؤول بسیاری از اتفاقات زندگی ما هستند و به این ترتیب مسؤولیت رفتارها و اتفاقات زندگی را از روی دوش خود برمی داریم.
مثلاً می گوییم مرا عصبانی کرد یا مرا افسرده کرد و هیچ وقت نمی گوییم خودم را عصبانی کردم یا خودم را افسرده کردم. زیرا در این صورت باید مسؤولیت اتفاقات و رفتارهای مان را بپذیریم. فردی که دچار افسردگی شده بهتر است بگوید افسرده شده ام تا بگوید خودم را افسرده کرده ام؛ زیرا در غیر این صورت کسی به او توجهی نمی کند و نفعی از افسردگی خود نمی برد. فرد افسرده در واقع توجه و حمایت دیگران یا آزادی بیشتری می خواهد و در صورتی که بپذیرد خودش مایه ی افسردگی اش شده است، دیگر بیمار نیست و دیگران می توانند بگویند می توانی تصمیم بگیری که افسرده باشی.

پی نوشت ها :
 

مدرس ومشاور خانواده
 

منبع: 7 روز زندگی شماره 93

 

سه شنبه 17/8/1390 - 20:3
بیماری ها

عوارض پیوند
 

چون در پیوند کلیه از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن استفاده می شود، گیرندگان پیوند کلیه در معرض ابتلا به عفونت و برخی از بدخیمی ها هستند. علاوه بر موارد فوق ممکن است بافت پیوندی دچار پس زدگی شود. برای پیشگیری از عوارض مطرح شده، قبل از پیوند آزمایشات کامل فیزیکی برای تشخیص و درمان مواردی که می تواند پس از عمل پیوند باعث بروز مشکلاتی در بیمار شود، انجام می شود. تعیین نوع بافت، گروه خونی وکنترل آنتی بادی، برای تعیین هماهنگی بین بافت ها و سلول های دهنده و گیرنده ضروری است.

تشخیص پس زدگی
 

برای تشخیص پس زدگی کلیه ی پیوندی، در قدم اول آزمایشات اوره و کراتینین چک می شود. در مرحله ی بعد سطح داروها مخصوصاً سطح داروهای ساندیمون را بررسی می شود و در نهایت نمونه برداری از کلیه انجام می شود و نتیجه ی نمونه برداری نوع درمان را مشخص می کند.

توصیه های لازم به بیمار و خانواده
 

- کلیه ی پیوندی در حفره ی لگنی گذاشته می شود، بنابراین از هر گونه فعالیتی که امکان وارد کردن ضربه به کلیه در آن وجود داشته باشد اجتناب کنید.
- از بستن کمربندهای تنگ خودداری کنید.
- علایم و نشانه های پس زدگی کلیه از جمله کاهش ادرار، ورم، تب، افزایش فشار خون، افزایش وزن و احساس سفت شدن کلیه ی پیوندی را مدنظر قرار دهید.
- رعایت کردن بهداشت محیط و بهداشت فردی بسیار حائز اهمیت است.
- شستن مکرر دست ها برای پیشگیری از عفونت های احتمای بسیار حایز اهمیت است.
- نیازی به مجزا کردن اتاق بیمار نیست. فقط باید محیط زندگی تمیزی داشته باشید.
- رعایت کردن بهداشت مواد غذایی از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند. سبزیجات و میوه جات باید با مواد ضدعفونی کننده کاملاً شسته و ضدعفونی شوند.
- از افزایش وزن بپرهیزید، چون برخی از داروها بر اساس وزن شما حساب می شوند و با افزایش وزن بایستی به مقدار زیادتری استفاده شود که قطعاً به دنبال آن عوارض دارویی، خیلی بیشتر خواهد بود.
- در مورد زمان از سرگیری فعالیت های جنسی با پزشک یا پرستار تیم پیوند مشورت کنید. بطور معمول یک ماه پس از پیوند در صورتی که آمادگی داشته باشید می توانید فعالیت های جنسی را از سر بگیرید.

میزان کلسترول و تری گلیسیرید
 

میزان چربی (کلسترول یا تری گلیسیرید) در خون شما، ممکن است بالا باشد. میزان بالای کلسترول و تری گلیسیرید می تواند باعث بیماری های قلبی شود. اقدامات زیادی برای کاهش چربی و کلسترول خون قابل انجام است.

غذاهای حاوی کربوهیدرات
 

شما باید نکات مهمی را در مورد غذاهای کربوهیدراتی بدانید:
- کربوهیدرات ها از طریق مصرف شکرها و نشاسته ها (برنج و نان و سیب زمینی) بدست می آیند.
- آنها سوخت و انرژی بدن را تامین می کنند.
- زمانی که داروهای کورتن مصرف می کنید، استفاده از مقادیر زیاد کربوهیدرات ها برای بدن شما، مشکل زا است و می تواند منجر به افزایش قند خون و ایجاد دیابت شود.

رژیم غذایی کم نمک بعد از پیوند
 

بسیاری از گیرندگان پیوند، هنوز نیاز به محدودیت دریافت نمک دارند، هرچند میزان محدودیت، در هر فرد متفاوت است. داروهای پیوند به ویژه کورتن ها، ممکن است باعث تجمع مایعات در بدن شوند و نمک این مشکل را بدتر می کند، چرا که احتباس مایعات را افزایش و فشارخون را بالا می برد.

مصرف پروتئین
 

به دلیل نقش پروتئین در ساخت و ترمیم عضلات و بافت ها و التیام زخم پس از جراحی، مصرف آن از اهمیت زیادی برخوردار است. میزان پروتئین مصرفی پس از پیوند، باید بیشتر از میزان طبیعی باشد تا در ساخت بافت های عضلانی که به علت بیماری کلیوی یا به وسیله ی مقادیر بالای داروها، تجزیه می شوند، کمک کند.

افزایش وزن
 

بسیاری از بیماران پس از پیوند کلیه، اشتهای بهتری پیدا می کنند و بطور ناخواسته دچار افزایش وزن می شوند؛ بنابراین برای جلوگیری از افزایش وزن، خودتان را همیشه وزن کنید؛ همچنین از خوردن غذاهای پرکالری مانند غذاهای چرب، شیرینی ها، کلوچه و سایر غذاهای غنی از چربی یا شکر، خودداری کنید.

باخوردن غذاهای زیر دریافت کالری را کنترل کنید
 

- سبزی ها و میوه های تازه
- گوشت بدون چربی، مرغ بدون پوست و ماهی
- فرآورده های شیری بدون چربی
- نوشابه های بدون شکر مانند نوشابه های رژیمی (مواد گازدار برای کلیه خوب نیست)
کنترل وزن، شما را از مشکلاتی مانند بیماری قلبی، دیابت و فشار خون بالا، محافظت می کند. در صورتی که ناخواسته دچار افزایش وزن شدید، فعالیت جسمی خود را افزایش دهید و از رژیم کم کالری پیروی کنید. از پزشک بخواهید شما را به یک کارشناس تغذیه برای تنظیم رژیم غذایی کم کالری، معرفی کند.
منبع: 7 روز زندگی شماره 93

 

سه شنبه 17/8/1390 - 20:2
بهداشت روانی
هرچقدر بیشتر درباره ی افسردگی بدانید، بهتر می توانید وضعیت یک شخص افسرده را درک کنید و متوجه شوید که چه قصدی دارد. سعی کنید حقیقت را درباره ی افسردگی بدانید و نظریه هایی را که در این باره وجود دارد بخوانید.

نشانه های خطر خودکشی را بشناسید
 

صحبت های مکرر درباره ی مرگ و بخشیدن اموال یا نوشتن وصیتنامه. می تواند از نشانه های خودکشی در فرد افسرده باشد. اگر متوجه این موارد شدید پزشک را مطلع کنید.
- اگر به چنین مواردی برخوردید، با شماره ی اورژانس تماس بگیرید.
- فرد قصد آسیب به خودش یا اطرافیانش را دارد. برای مثال او نقشه یی از پیش تعیین شده و اسلحه یی د راختیار دارد یا در حال جمع آوری قرص و داروست.
- فرد چیزهایی را می شنود یا می بیند که واقعی نیستند.
- فرد رفتار و افکار عجیبی دارد که کاملاً با رفتار عادیش تناقض دارد.

کمک کردن از طریق درمان پیشرفته
 

اگر شما مجوز دارید، می توایند این کارها را انجام دهید:
- به فرد کمک کنید تا یک دکتر یا روانشناس را ملاقات کند.
- به او در مصرف داروهایش کمک کنید.
- از عوارض جانبی داروها مطلع شوید.
- به فرد افسرده یادآوری کنید که داروها مهم هستند و تغییر در دوز مصرفی می تواند عوارض جانبی را کاهش دهد و یا از بین ببرد.

حمایت خانگی
 

- یک فرد افسرده ممکن است خود را در دنیا بسیار تنها ببیند. حمایت شما به او کمک خواهد کرد.
- وقتی شخص افسرده صحبت می کند، به حرف هایش گوش کنید، او احساس بهتری خواهد داشت که به روند درمانش کمک می کند.
- از نصیحت کردن بپرهیزید، اما با ملایمت به او بفهمانید که همه چیز آن قدر هم بد نیست و به او امید بدهید. او را به ادامه ی درمان تشویق کنید، ولی نگویید که فرد تنبلی است یا باید بر آن غلبه کند.
- روابط خود را به حالت نرمال نگه دارید، اما تظاهر نکنید که افسردگی وجود ندارد یا افسردگی مشکل نیست.
- از او بخواهید در بعضی کارها همراهی تان کند. مثلاً با هم پیاده روی کنید یا به سینما بروید و او را به انجام فعالیت های مورد علاقه اش ترغیب کنید.
اگر مخالفت کرد، اصرار نکنید ولی در آینده به آن اشاره کنید. اصرار زیاد باعث بدتر شدن وضعیت او خواهد شد.
- از او بپرسید که چطور در کارهای روزمره می توانید کمکش کنید؛ مثل انجام کارهای خانه و نگهداری از بچه ها و بردن شان به مدرسه یا رساندن پیغام ها.

آزرده خاطر نشوید
 

اگر شما همسر او هستید یا دوست بسیار نزدیک شاید آزرده خاطر شوید که او به شما توجهی نشان نمی دهد و بی تفاوت یا حتی عصبانی است. به یاد داشته باشید که فرد افسرده شما را دوست دارد، اما نمی تواند به شما بروز دهد.

از خودتان مراقبت کنید
 

- گذران زمان زیادی با فرد افسرده ممکن است برای تان سخت باشد. پس اول از همه مواظب خودتان باشید و فعالیت هایی را که دوست دارید انجام دهید. مانند ملاقات با خانواده و سینما رفتن.
- زیاد از حد کمک نکنید، این یک اشتباه معمولی است و ممکن است مردم کمک شما را نپذیرند، زیرا خودشان می خواهند به خود کمک کنند.
- به تنهایی این کارها را انجام ندهید، از تیم های مخصوص این کار کمک بخواهید، زیرا به فرد کمک بیشتری کرده اید.
منبع: 7 روز زندگی شماره 93
سه شنبه 17/8/1390 - 20:1
آموزش و تحقيقات
زمان از شیرگرفتن در کشورهای مختلف متفاوت است و آخرین اطلاعات و توصیه ها سنین دو تا چهارسالگی را پیشنهاد می کنند. تصمیم در مورد از شیرگرفتن بستگی به شرایط جسمی- روانی مادر و کودک و ویژگی های خانواده دارد. بهترین روش از شیر گرفتن روش تدریجی است که همراه با عشق و علاقه باشد. این روش برای مادر و کودک راحت تر است و بدون مشکل و در طی چند ماه اتفاق می افتد. بنابراین بعد از دو سال کامل که کودک از شیر مادر بهره مند شده و در روز پنج وعده غذا (سه وعده اصلی، دو میان وعده) می خورد و مایعات را هم با لیوان می نوشد، می توان یک تا دو وعده شیر پاستوریزه یا آب میوه را جایگزین شیر مادر کرد. در این زمان نقش مادر آن است که خودش پیشنهاد شیردادن نکند و اگر زمانی هم کودک تمایل به شیرخوردن داشت از او دریغ کند؛ به ویژه زمانی که کودک بیمار باشد و فقط اشتها به خوردن شیر دارد و غذای دیگری را تحمل نمی کند.
در این روش چون از شیرگرفتن آرام آرام مشکلات عصبی، روانی و تغییرات هورمونی مادر که در یکباره از شیر گرفتن اتفاق می افتد به وجود نمی آید و کودک نیز دچار ضربه ی روانی نمی شود. به این ترتیب کودک کم کم علاقه به شیرخوردن را از دست می دهد و ممکن است خودش یکباره آن را کنار بگذارد.
بنابراین مادران عزیز جهت پیشبرد این هدف می توانند از توصیه های زیر استفاده کنند:
1- به کودک، قبل از خواب و صبح هنگام بیدار شدن شیر خودتان را بدهید.
2- به تدریج وعده های شیر قبل و بعداز ظهر را کم کنید، یعنی به تدریج فاصله ی شیردادن ها را بیشتر کنید تا خود به خود یک وعده ی شیردهی حذف شود.
3- برنامه ی همیشگی روزانه را عوض کنید. مثلاً اگر کودک را از مهدکودک برمی دارید، به جای اینکه به منزل بیایید به فروشگاه یا پارک بروید تا سرگرم شود و هوس شیرخوردن نکند.
4- سرگرمی جدیدی برایش پیدا کنید.
5- زمان شیرخوردن او را پیش بینی کنید و چیزی در دسترس داشته باشید؛ مثلاً یک میان وعده یا نوشیدنی مورد علاقه ی او.
6- اگردر صندلی یا محل خصوصی به کودک شیر می دادید، از این محل استفاده نکنید تا کودک به یاد شیرخوردن نیفتد و تقاضای شیر نکند.
7- اجازه ندهید کودک، شما را بدون لباس ببیند و هوس شیرخوردن کند.
8- در صورت امکان از سایر افراد خانواده کمک بگیرید. هنگامی که می خواهید وعده ی شیرصبح را قطع کنید، سعی کنید زودتر از او از خواب بیدار شوید و هنگام بیدار شدن او، همسرتان یا یکی از اعضای خانواده در کنارش باشد.
9- و بالاخره وعده های شیرخوردن در ساعات شب را به ترتیب یک شب در میان، دو شب درمیان و ... کنید تا خود کودک دیگر تقاضای شیرنکند.

بعد از قطع شیردهی چه تغییراتی در مادران به وجود می آید و وظیفه مادر چیست؟
 

- دانه های چربی روی پستان به تدریج کم می شوند.
- مقداری از آب بدن دفع می شود که خود سبب کاهش وزن مادر می شود.
- ممکن است ترشح شیر تا چند ماه وجود داشته باشد که این ترشحات شبیه کلستروم بوده، بعد غلیظ تر شده و بالاخره قطع می شود.
- مادر باید دریافت کالری روزانه خود را کمتر کند تا بتواند چربی های ذخیره شده را از دست بدهد.
- برای جلوگیری از شل شدن و افتادگی سینه ها، مادر باید ورزش کند؛ به ویژه حرکاتی که در هنگام شناکردن انجام می شود.
- قطع شیردهی به عنوان قطع ارتباط عاطفی تلقی نمی شود، بلکه در مواقعی که کودک نیاز به درآغوش گرفتن دارد یا خسته یا افسرده است یا درد دارد. مادر باید او را با مهربانی در آغوش گرفته و آرام کند و عشق و علاقه ی خود را این بار نه از طریق شیردادن، بلکه از طریق نوازش و محبت به او هدیه کند.

مواد مغذی در کدام یک از خوراکی ها وجود دارند؟
 

پروتئین: شیرمادر، شیر تازه، ماست، پودر شیر، بادام زمینی، حبوب، پنیر، تخم مرغ، ماهی، گوشت قرمز و مرغ.
ویتامین A: شیر مادر به ویژه آغوز، شیر، کره، تخم مرغ، جگر، سبزی، با برگ سبز تیره، کدو تنبل، انبه و هویج، جگر به اندازه ی یک تخم مرغ متوسط، یک هویج کوچک، یک انبه ی کوچک، 1/5 فنجان سبزی با برگ تیره (خرد شده)، یک عدد سیب زمینی شیرین متوسط و یک لیتر شیر پاستوریزه، هر کدام تقریباً پانصد واحد رتینول ویتامین دارند.
اسید فولیک: جگر، ماهی، بادام زمینی، حبوب، پرتقال، سبزی با برگ سبز مانند اسفناج و روغن دانه ها.
ویتامین B1 یا تیامین: شیر، تخم مرغ، جگر، گوشت ماهی، گوشت قرمز، گوشت پرندگان و حبوب.
ویتامین B2 یا ریبوفلاوین: شیر، تخم مرغ، جگر، گوشت و ماهی
ویتامین B12 یا نیاسین: شیر، گندم، ماست، جگر، گوشت قرمز، ماهی و بادام زمینی.
ویتامین C: شیرمادر، شیرتازه، سبزی با برگ های تیره ی سبز، گوجه فرنگی، فلفل سبز، کدو تنبل، میوه های تازه به ویژه پرتقال، لیمو، شاه توت، توت فرنگی، سیب زمینی، موز رسیده، کلم، هویج و انبه.
ویتامین D: شیرهای غنی شده، کره، پنیر، ماهی های چرب، تخم مرغ، جگر، روغن کبد ماهی و نورآفتاب که منبع اصلی تامین ویتامین D هستند.
آهن: جگر، قلب، گوشت، جوجه و ماهی.
ید: غذاهای دریایی مثل ماهی و ... نمک یددار.
آهن Non Haem Iron : غلات و حبوب،که مقدار جذب آهن این گروه بستگی به سایر مواد غذایی دارد. اضافه کردن ویتامین C، گوشت، ماهی، مرغ یا جگر به غذا، دریافت (جذب) آهن را زیاد می کند. چای و قهوه جذب آهن را کاهش می دهند.
کلسیم: شیرمادر، شیرتازه، ماست (لبنیات)، پودر شیر و ... پنیر، ماهی های کوچکی که استخوان های ریزی دارند و بطور کامل (با استخوان ها) قابل خوردن هستند. نخود و لوبیا سبز و سبزی هایی با برگ های سبز تیره.
روی: شیر مادر، لوبیا (چیتی، قرمز و ...) ماهی، گوشت قرمز، ذرت، آجیل، غلات با پوست و حبوب.
سدیم: در بیشتر غذاها وجود دارد. سدیم را به مقدار کافی از غذاهای طبیعی می توان به دست آورد و نیازی به اضافه کردن نمک نیست.

پی نوشت ها :
 

- کارشناس مامایی
منبع: 7 روز زندگی شماره 93

سه شنبه 17/8/1390 - 20:0
سلامت و بهداشت جامعه
آیا هنگامی که خود را در آیینه می بینید چنین جملاتی را به خود می گویید: «امروز چقدر زشت شدی»، «استیل بدنت خیلی بده، اصلاً به سن و سالت نمی یاد» و ... روانشناسان با این طرز تفکر مخالفند.
بسیاری از ما در مواجهه با دوستان خود با افرادی که در بیرون می بینیم اعتماد به نفس خود را از دست می دهیم و مدام در خفا و خلوت خود را سرزنش می کنیم.
اگر از بدشانسی یک روز بد هم داشته باشید، دیگر تمام امیدهای تان به ناامیدی تبدیل می شود.
در این مقاله شما را با راهکارهایی آشنا می کنیم که بتوانید بهتر با این موضوع کنار بیایید. توصیه هایی که در اینجا متذکر می شویم، راهکارهایی است که روانشناسان مشهور دنیا پیشنهاد می کنند.

شرایط و محیط خود را تغییر دهید
 

به خود بقبولانید که شما اکنون و در حال حاضر به همین شکل هستید و از خود توقعات بالا نداشته باشید.
شما دراین لحظه بهترین هستید، سعی کنید خود را با کسی مقایسه نکنید، زیرا در این صورت از لحاظ روانی به یک بن بست می رسید و احساس افسردگی و انزوا می کنید.

به جای این که با بدن خود بجنگید، سازش را انتخاب کنید.
 

لباس ها یا رنگ های شادی را که قبلاً نمی پوشید به علت اینکه شاید شما را چاق یا لاغر نشان دهد، بپوشید.

واقع بین باشید
 

شما ملکه نیستید، اما مسلماً شخص بی ارزشی هم نیستید. شما می توانید هر نقشی را که دوست دارید داشته باشید، پس استیل یا صورت خود توجهی نداشته باشید.
این مسایل نباید کوچکترین اهمیتی برای شما داشته باشد، زیرا این موضوع برای شما برجسته می شود برای دیگران نیز مهم می شود.

به کسی عیب های ظاهری و باطنی خود را بازگو نکنید:
 

اگر این مسایل را برای کسی بازگو کنید باعث می شود، اعتماد به نفس تان را به زیر صفر بیاورید. چون تمام افرادی که این موضوعات را می شنوند دوست شما نیستند و در مواردی که از این مسایل علیه شما سوء استفاده می کنند.
برای مثال اگر به کسی بگویید که زود رنج هستید و مخاطب شما فردی باشد که بخواهد گاهی شما را اذیت کند، از این حساسیت و ضعف شما سوء استفاده می کند و با ذکر این موضع شما را مدام آزار میدهد یا بر سر هر موضوع کوچکی به شما انتقاد می کند که خیلی زودرنج هستید یا ...

با کسی که واقعا به او اعتماد دارید صحبت کنید
 

(با شخصی که به او اعتماد دارید صحبت کنید، حرف های خود را با او درمیان بگذارید و از او بخواهید که مانند یک فرد صادق شما را راهنمایی کند. البته باید شخصی باشد که صلاحیت مشاوره را داشته باشد.

دوستان خود را به دوستی انتخاب کنید
 

دوستانی را انتخاب کنید که به شما اعتماد به نفس بدهند، نه اینکه شما را زیر سؤال ببرند.

انتقاد پذیر باشید
 

اگر کسی به شما انتقادی کرد، به جای اینکه با او به بدی صحبت کنید یا با او قطع رابطه کنید توصیه می کنیم انتقادپذیرباشید ودید خود را برای پذیرش انتقادهای سازنده گسترش دهید.
البته انتقادی که جانب گرایانه نباشد و از روی قصد و سوء نیت ارایه نشود.

پی نوشت ها :
 

کارشناس ارشد مشاوره
 

منبع: 7 روز زندگی شماره 93
سه شنبه 17/8/1390 - 19:59
بیماری ها
پنهان شدن پشت یک سری از بیماری ها ممکن است بیماری های مهمتری را پنهان و تشخیص آنها را مشکل تر کند، بنابراین هم شما و هم پزشک معالج تان باید مراقب این بیماری باشید.

مراقب بیماری های سایه باشید
 

متخصصان مطمئن نیستند که چرا بعضی از بیماری ها با همدیگر به سراغ بیمار می آیند، اما آگاهی داشتن در مورد این بیماری ها برای سالم تر ماندن به شما کمک می کند. طی سال ها، پزشکان مشاهده کردند که بیمارانی که به یک بیماری مبتلا هستند ممکن است درمعرض بیماری های غیرمرتبط دیگر و حتی گاهی اوقات بیماری های جدی تری که به بیماری سایه معروف هستند، قرار بگیرند. مطالعات نشان داده که این بیماری های دوگانه به دلایل گوناگون بروز می کنند. در بعضی موارد، یک بیماری خطراتی را به وجود می آورد که باعث بروز بیماری دوم می شود. در موارد دیگر، ژن های دردسرساز و رفتارهای پرخطر برای سلامتی مثل مصرف دخانیات یا ورزش نکردن، مسایل و مشکلاتی را فراهم می آورد. آگاهی از این موارد خطرناک به شما کمک می کند تا از بیماری های سایه جلوگیری کرده و با تشخیص سریع و درمان آن نتیجه ی بهتری حاصل کنید.

میگرن
 

بیماری سایه: حمله قلبی
اگر بطور مداوم به دردهای میگرنی دچار می شوید، پزشک تان ممکن است با شما درباره مستعد بودن تان به بروز حمله ی قلبی صحبت کند. یکی از یافته هایی که در سال 2007 منتشر شد این بود که کارشناسان دریافتند افراد مبتلا به میگرن بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی هستند.
توبیس کرتس، استادیار دانشکده پزشکی هاروارد می گوید؛ اگر شما کمتر از یک بار در ماه به دردهای میگرنی مبتلا می شوید، نسبت به کسانی که اصلاً دردهای میگرنی ندارند، پنجاه درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی هستید، اما اگر میگرن حداقل هفته یی یک بار به سراغ تان می آید، در مقایسه با افرادی که اصلاً به این مشکل دچار نمی شوند، سه بار بیشتر در معرض بیماری قلبی هستید.

از خود مراقبت کنید
 

بر اساس اطلاعات انجمن بین المللی حمله ی قلبی، حتی المقدور، با حفظ سلامت دستگاه قلبی - عروقی تان از خود محافظت کنید و شانس ابتلا به حملات قلبی را کاهش دهید. برای انجام دادن این کار، خطرهای شناخته شده را کنترل کنید. مثلاً کلسترول بالا و چاقی را از طریق رژیم غذایی و ورزش کردن پایین بیاورید. همچنین باید سیگار را ترک و خوردن مشروبات الکلی را هم محدود کنید.

آندومتریوز
 

بیماری سایه: سرطان پوست
آندومتریوز اختلالی است که در آن بافت آندومتر رحم در خارج از رحم رشد می کند. در سال 2007، مطالعه یی که دوازده سال طول کشید، تأیید کرد که خانم هایی که آندومتریوز دارند 62 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند. محققان هنوز کشف نکرده اند که چرا در این موارد آندومتریوز و سرطان پوست با همدیگر بیمار را مبتلا می کند اما یک احتمال وجود دارد و آن اینکه ممکن است ناهنجاری های ژنتیکی منجر به این دو بیماری شود.

مراقب خودتان باشید
 

جفری کالن استاد امراض پوستی در دانشگاه لوئیس ویل می گوید: اگر آندومتریوز دارید، از پزشک تان بخواهید تا پوست تان را برای وجود هر مشکلی بررسی کند. همچنین می توانید با معاینه ی خال های تان خودتان نیز این مسأله را چک کنید. اگر شک داشتید و پزشک شما توصیه کرد، بیوپسی (نمونه برداری) انجام دهید و نترسید. حتی اگر تشخیص داده شد که به این بیماری مبتلا هستید نگران نباشید، با تشخیص به موقع، سرطان پوست تقریباً صد در صد قابل درمان است.

فشار خون بالا
 

بیماری سایه: دیابت
پزشکان از ارتباط بین فشار خون بالا و دیابت در شگفتند، زیرا این دو بیماری اغلب با هم بروز می کند، مخصوصاً در افراد چاق. بعد از انجام تحقیق روی 38000 زن میانسال به مدت ده سال، محققان دانشکده ی پزشکی هاروارد گزارش دادند که فشار خون بالا و دیابت با یکدیگر بروز می کنند. اگر فشارخون بالا باشد، خطر ابتلا به دیابت هم افزایش می یابد. دیوید کانن یکی از محققان بیمارستان زنان بریگام می گوید: این دو بیماری دلایل مشترکی دارند. یکی از این دلایل التهاب زیاد بدن یا وجود هر گونه عیب ونقصی در لایه ی داخلی رگ ها است که باعث می شود سلول های خون به اطراف رگ ها تراوش کرده و خطرآفرین شود.
مراقب خودتان باشید
اگر فشارخون تان در حد متعادل است یا اگر در معرض این بیماری هستید، آزمایش دیابت دهید.
شما می توانید با تغییراتی در شیوه ی زندگی تان از دیابت پیشگیری کنید. مثلاً فعالیت های فیزیکی تان را افزایش دهید، اضافه وزن تان را کم، نمک را محدود و مصرف سیگار را قطع کنید.

پسوریازیس
 

بیماری سایه: حمله قلبی
پسوریازیس نوعی از ضایعات پوستی زبر همراه با خارش ناراحت کننده و ناخوشایند است. مطالعه یی که بر روی نیم میلیون نفر به مدت پنج سال انجام شد نشان داد که پسوریازیس ممکن است احتمال حملات قلبی را افزایش دهد. با توجه به شدت این بیماری، شدت بیماری قلبی نیز بیشتر است.
جوئل گلفند، استادیار امراض پوستی در دانشگاه پنسیلوانیا می گوید: سیستم ایمنی بدن که محرک پسوریازیس است، هم باعث التهاب می شود و هم باعث انتشار التهاب به رگ های قلب.
مراقب خودتان باشید
گلفاند می گوید: شما باید در مورد داروهای مخصوص پسوریازیس که شامل «آمه وایو» می شود با پزشک تان صحبت کنید. این داروها مانند واکسن ها از منابع زنده ساخته می شوند. حتی اگر درمان های قبلی مؤثر واقع نشده باشند، این دارو تاثیرگذار است. در ضمن، گلفاند پیشنهاد می کند که قلب تان را با داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن سالم نگه دارید.

آسم
 

بیماری سایه: افسردگی و اضطراب
بروس بندر، استاد روانپزشکی دانشگاه کلورادو می گوید: در مطالعات اخیر ارتباطی بین بیماری آسم و مسایل روانی که شامل افسردگی و اضطراب می شود کشف شده است، در سال 2004 در گزارشی عنوان شد که هجده درصد از بیمارانی که به آسم مبتلا هستند، دچار پریشانی های روانی نیز بودند.
تحقیقاتی روی سربازان کهنه کار که به اختلال های روانی مبتلا بودند انجام شد، این موضوع را تایید کرد.

مراقب خودتان باشید
 

898989 اگر می دانید که آسم یا مشکلات روانی داشته باشید یا حتی نسبت به آنها تردید دارید به پزشک مراجعه کنید. پس از تایید بیماری، از پزشک تان کمک بگیرید و نگران نباشید.
منبع: 7 روز زندگی شماره 93

 

سه شنبه 17/8/1390 - 19:58
تغذیه و تناسب اندام
تحقیقات اخیر نشان داده است افرادی که چاق هستند، احتمالاً دوستان چاقی هم دارند. به عبارت دیگر این افراد، از لحاظ ذائقه، سلیقه و ویژگی های شخصیتی بسیار به هم نزدیک و شبیه هستند.
دانشمندان می گویند همه ما دوست داریم اوقات خود را با مردمی بگذارانیم که شبیه به ما هستند، چون ما با این افراد احساس راحتی و آسایش می کنیم.
افراد چاق ممکن است لذت نبرند از اینکه وقت خود را با یک فرد لاغر یا دوستی که رژیم غذایی دارد، بگذرانند. فردی که چاق است و از هیچ نوع رژیم غذایی پیروی نمی کند، هنگامی که با یک فرد لاغر و تحت رژیم غذا بخورد، حس بدی پیدا می کند، به این دلیل که ممکن است فکر کند باید وزنش را به اجبار کم کند و یا از بعضی از غذاهای خوشمزه و دلخواه پرهیز نماید.
به این ترتیب می توان نتیجه گرفت غذایی که شما می خورید، نه تنها می تواند در انتخاب دوستانی که شما بر می گزینید مؤثر باشد، بلکه آنها نیز می توانند بر روی نوع غذا و میزان حجم غذایی که شما مصرف می کنید، تأثیر بگذارید. تقسیم کردن غذا با دوستانتان می تواند لذت بخش باشد و حس خوبی به شما دست دهد. اما وقتی ما با دوستانی که به آنها علاقه داریم غذا می خوریم، شاید گاهی اوقات متوجه نشویم که چقدر زیاده روی و پر خوری می کنیم. حتی هنگامی که با دوستانمان گرم صحبت هستیم و غذا می خوریم، ممکن است دقت نکنیم که مثلاً چند عدد شیرینی خورده ایم. حتی گاهی اوقات متوجه می شویم که آیا دو پرس غذا خورده ایم یا بیشتر!
هنگامی که با دوستانمان هستیم، دوست داریم وقت بیشتری را برای خوردن بگذاریم نسبت به زمانی که تنها هستیم؛ به این دلیل که دوست داریم ضمن خوردن، بگو و بخند کنیم و برای همدیگر لطیفه و داستان های خنده دار بگوییم. گر چه این رفتار و شیوه پسندیده ای است که به هنگام غذا خوردن منتظر بمانید تا دوستان دیگرتان نیز غذایشان را تمام کنند و از خوردن دست بکشند، اما دقت کنید که غذا خوردن مثل فروشگاه رفتن و خرید کردن است؛ هر قدر بیشتر در بازارچه و فروشگاه بمانید، بیشتر خرید می کنید. در مورد خوردن نیز این موضوع صدق می کند؛ هر چقدر که شما بیشتر سر میز غذا بمانید، بیشتر غذا می خورید.
جان دی کاسترو، روانشناس دانشگاه ایالت هوستون می گوید: هنگامی که با دوستانتان هستید، میل شما به غذا زیادتر از حد معمول می شود. اگر شما فقط با یک فرد غذا بخورید، حدود 35 درصد بیشتر از زمانی که تنها بودید، غذا می خورید (باید توجه کنید که همسران شما این نوع تأثیر را بر روی میزان مصرف غذای شما ندارند، به این دلیل که آنها می خواهند در خوردن غذا، به یک تناسب ایده آل برسند و تنها همان مقداری را که در نظر گرفته اند، مصرف می کنند)
اگر شما با یک گروه 7 نفره یا بیشتر غذا بخورید، حدوداً 2 برابر یا 96 درصد بیشتر از حد معمول غذا می خورید و اگر با یک گروه 4 نفره بخورید، حدوداً 75 درصد کالری بیشتری مصرف می کنید تا زمانی که به تنهایی غذا می خورید. اما نگران نباشید، این به این معنا نیست که شما مجبور هستید بین دوست هایتان و داشتن وزن متعادل یکی را انتخاب کنید. اگر شما قصد دارید که وزنتان را کم کنید، حتماً به اتفاق دوستانتان از رژیم غذایی یک متخصص تغذیه، پیروی کنید. سعی کنید با گروهی از دوستانتان که معمولاً خیلی سریع غذا می خورند، هم سفره نشوید؛ همچنین تلاش کنید در هنگام غذا خوردن در کنار افرادی بنشینید که قادرند به شما کمک کنند تا آهسته و با آرامش غذا بخورید.
اگر دوست دارید با تعدادی از دوستانتان برای شام بیرون بروید، سعی کنید از قاعده «دوتایی» پیروی کنید؛ به این معنا که شما می توانید علاوه بر وعده غذای اصلی که برایتان در رستوران سرو می شود، دو نوع غذا ساده نیز انتخاب و میل کنید. این دو نوع غذای ساده می تواند یک پیش غذا مثل نوشیدنی اشتها آور و یک نوع دسر یا دو تکه نان باشد، اما دقت کنید که تنها به همین دو نوع غذا قناعت کنید نه بیشتر.
اگر شما از این تدبیر و راهبرد ساده استفاده کنید، نه تنها هرگز احساس نخواهید کرد که از مواد غذایی مفید و مغذی محروم شده اید، بلکه کمتر دچار چاقی و اضافه وزن می گردید. از همه مهم تر اینکه با پیروی از این روش می تواند همیشه وزن و فرم متناسب بدنتان را حفظ کرده و محبوب و مورد پسند مردم نیز باشید.
منبع: کانون خانواده 229

 

سه شنبه 17/8/1390 - 19:58
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته