• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 42209
تعداد نظرات : 4513
زمان آخرین مطلب : 4128روز قبل
بیماری ها
گام های دردناکدر مورد زندگی امروز و تاثیر زیانبار شغل‌های کم تحرک و پشت میزی زیاد شنیده‌ایم اینکه این شیوه زندگی ما را مستعد چاقی و ابتلا به انواع بیماری‌های جسمی و روانی می‌کند و برای رویارویی با تمام این مشکلات باید شیوه سالم‌تری برای زندگی خود انتخاب کنیم، شیوه‌ای با رعایت تغذیه مناسب و گنجاندن ورزش و تحرک روزانه در آن.

یکی از مشکلاتی که بسیاری از شاغلان در کارهای کم تحرک با آن مواجه هستند واریس است. افرادی که ساعت‌های طولانی مجبورند روی پا بایستند، افرادی که ساعت‌های طولانی پشت میز کار می‌نشینند بیشتر در معرض ابتلا به واریس قرار دارند.

این افراد معمولا از درد پاها، درد پشت ساق پا، احساس سنگینی در پا و خستگی در هنگام نشستن شکایت می‌کنند. زنان باردار هم در اثر تغییرات هورمونی در معرض ابتلا به واریس قرار دارند. ترشح هورمون‌هایی مانند هورمون پروژسترون و قرص‌های ضد حاملگی روی عروق اثر می‌گذارند و عروق را شل می‌کنند. عامل وراثت و فاکتورهای فامیلی هم در ابتلا به واریس موثر هستند.

دکتر کلانتر معتمدی، متخصص عروق با تاکید بر نقش وراثت در بروز واریس می‌گوید: اگرچه عوامل موثر در ابتلا به واریس متعدد است اما دلایل ارثی یکی از عوامل مهم در این زمینه محسوب می‌شود. افراد مستعد در صورتی که در شرایط بروز این بیماری قرار بگیرند زودتر از سایرین مبتلا خواهند شد.

او در ادامه می‌افزاید: زنانی که زمینه واریس را دارا هستند به ویژه در ماه‌های آخر بارداری چون سر بچه روی ورید‌های ایلیاگ فشار می‌آورد باعث افزایش فشار وریدی پاها می‌شود و واریس را تشدید می‌کند.

● واریس چیست؟

واریس نارسایی وریدها یا همان سیاهرگ‌های سطحی اندام‌هاست که در نتیجه دیواره رگ‌ها و نارسایی دریچه‌های لانه کبوتری ایجاد می‌شود.
اگرچه واریس در اندام‌های تحتانی (پاها) شایع‌تر است اما در سایر اندام‌ها حتی مری هم ممکن است ایجاد شود. هرورید (سیاهرگ) دارای دریچه‌های کنترل کننده جریان خون است. نارسایی در این دریچه‌ها و اختلال در عملکرد طبیعی آن منجر به واریس می‌شوند. کهولت سن، چاقی مفرط،‌ آسیب‌دیدگی پاها و ایستادن مداوم و شیفت کاری طولانی بدون تحرک مانند پرستارها و آرایشگران، تغییرات فشارهای جوی (مهمانداران) و... از دیگر عوامل زمینه‌ساز ابتلا به واریس محسوب می‌شوند.

در این بیماری وریدها برجسته و گشاد می‌شوند و پیچ و خم‌هایی در سطح پاها مشاهده می‌شود. با پیشرفت بیماری واریس کم کم شکل ظاهری پاها بدتر شده که این امر در جوانان بیشتر از سالمندان مشکل‌ساز و ناراحت‌کننده خواهد بود. برخی از سیاه‌رگ‌های واریسی هم به‌طور عمقی درون ساق پا قرار دارند و قابل مشاهده نیستند.

در مراحل پیشرفته بیماری فرد در پای خود احساس درد و کوفتگی به ویژه در زمان عصر و شب خواهد کرد. گاهی در مبتلایان به واریس لکه‌های قهوه‌ای رنگی در پایین ساق پا مشاهده می‌شود. این لکه‌ها ناشی از رسوب موادی در زیر پوست است و کم کم پوست پا ضخیم و شبیه چرم می‌شود. در صورتی که در این مرحله درمان انجام نشود ممکن است به علت بالا رفتن فشارها در این ناحیه زخم ایجاد شود. این زخم‌ها در یک سوم تحتانی ساق پا و نزدیکی قوزک ایجاد می‌شوند و زخم واریس نام دارند.

در برخی از خانم‌ها مویرگ‌های سطحی پاها برجسته می‌شود که به آن «تلانژکتازی» یا «وریدی‌های عنکبوتی» گفته می‌شود. این پدیده علاوه بر ظاهری بد شکل و ناراحت‌ کننده نشان دهنده نارسایی وریدهای عمقی هستند.

هنگامی که وریدهای عمقی نارسا می‌شوند ممکن است مراحل اولیه واریس ایجاد نشود و فقط مویرگ‌های سطحی برجسته شوند که گاهی به دنبال یک ضربه خفیف و یا خود به خود پاره شده و باعث ایجاد کبودی و تغییر رنگ و منظره بد می‌شوند. این کبودی‌ها به‌طور معمول بعد از چند روز از بین می‌روند. اما در این موارد فرد باید هر چه سریع‌تر اقدامات پیشگیرانه را شروع کند.

● پیشگیری بهتر از درمان است

پوشیدن جوراب واریس اولین و شایع‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری است. اما راه‌های دیگری هم برای پیشگیری از این بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن وجود دارد. نشستن در حالتی که پاها در سطحی بالاتر از قلب قرار داشته باشد یکی از راه‌های موثر است.

به‌طور مثال توصیه می‌شود این افراد در حالت نشسته پاهای خود را روی یک صندلی قرار دهند و لحظاتی را روی زمین دراز بکشند.

جلوگیری از یبوست هم گاهی موثر در پیشگیری است. یبوست باعث افزایش فشار بر سیاهرگ‌های ساق پا می‌شود همین امر زمینه‌ساز واریس است. رژیم‌‌های غذایی غنی از فیبر باعث کاهش یبوست و پیشگیری از واریس می‌شود.

مصرف غلات و صبحانه سبوس‌دار، پاستا و برنج هم در این زمینه موثر است. غلات غنی از فیبر نامحلول، مدفوع را حجیم کرده و آب را در خود نگه می‌دارد.
به این شکل فشار کمتری به وریدهای پا وارد می‌شود. البته باید توجه داشت که افزایش دریافت فیبر در رژیم غذایی باید همراه با افزایش دریافت آب کافی باشد.

مصرف مواد حاوی ویتامین ث مانند مرکبات هم بسیار مفید است این ویتامین برای حفظ استحکام کلاژن ضروری است. کلاژن به حفاظت از دیواره رگ‌ها کمک می‌کند. فقدان ویتامین ث در رژیم غذایی منجر به پارگی وریدهای کوچک و بدتر شدن واریس و ریدها می‌شود.

● درمان

دکتر کلانتر معتمدی معتقد است اگر واریس به موقع تشخیص داده شود می‌توان به راحتی آن را درمان کرد اما اگر واریس تبدیل به زخم شود درمان آن مشکل خواهد شد و گاهی این زخم‌ها تا استخوان فرد پیش می‌رود که معالجه را بسیار مشکل و حتی غیر ممکن می‌کند. درمان واریس در برخی از مراحل نیاز به عمل جراحی و یا استفاده از لیزر دارد.

● مراقب جوراب‌های واریس باشید

برخی استفاده از جوراب‌های واریس را بی‌ضرر می‌دانند و معتقدند اگر سودمند نباشد حداقل ضرری ندارد. این در حالی است که جوراب‌های ضدواریس باید استاندارد باشند و سایز درستی داشته باشند. استفاده خودسرانه و نادرست این جوراب‌ها دارای عوارض است.

منبع: روزنامه تهران امروز
يکشنبه 15/8/1390 - 21:17
خواص خوراکی ها
سلامت نیوز :افرادی که خوب غذا می خورند، در میان شادترین افراد کره زمین جای می گیرند. با خلق و خوی خوب غذا بپزید و غذا بخورید. هنگامی که در حال خوردن غذایی هستید، مواد موجود در مواد غذایی جذب جریان خون شما می شوند. اگر این وعده ی غذایی سالم باشد، بدن شما از تمام مواد مغذی موجود در آن بهره می برد. آنچه که می خورید بر خلق و خو و انرژی جسمی و روانی تان تاثیر می گذارد.

بسیاری از ما آنقدر در این زندگی سریع غرق شده ایم، که شاد زندگی کردن را فراموش کرده ایم؛ آنقدر اضطراب داریم که آرام بودن را فراموش کرده ایم؛ آنقدر نگرانیم که از سالم بودن دور شده ایم؛ از خوشحال بودن ناراحت می شویم؛ از دوست داشتن دیگران می ترسیم؛ و همدردی را مثبت نمی دانیم. آیا بخشی از وجود خود را به گسترش شادی در این زمین اختصاص می دهید؟ ما واقعا به آن نیاز داریم. تنها زمانی که از بودن در این لحظه لذت ببرید، می فهمید چرا آن را زمان حال می دانند و می نامند. از امروز، از زمان حال، لذت ببرید؛ زمان حال به شما می گوید، شاد باشید و بخندید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نیویورک پست، مطالعه ای که به تازگی در بریتانیا انجام شده است، نشان داده که اختصاص زمانی برای گذراندن با خانواده، انسان را شاد و خوشحال می سازد؛ به عنوان مثال، پختن و خوردن یک غذای خانگی با همدیگر. کمی آرام زندگی کنید، با خانواده و دوستان بنشیند و با شادی غذا بخورید. خانواده های محکم و شبکه های اجتماعی، موجب افزایش شادی در انسان ها می شود.

افرادی که خوب غذا می خورند، در میان شادترین افراد کره زمین جای می گیرند. با خلق و خوی خوب غذا بپزید و غذا بخورید. هنگامی که در حال خوردن غذایی هستید، مواد موجود در مواد غذایی جذب جریان خون شما می شوند. اگر این وعده ی غذایی سالم باشد، بدن شما از تمام مواد مغذی موجود در آن بهره می برد. آنچه که می خورید بر خلق و خو و انرژی جسمی و روانی تان تاثیر می گذارد. حال می خواهم به چند تا از این غذاهای فوق العاده اشاره کنم؛ اگر در لیست غذایی تان آنها را نمی بینید، از غمگین بودن خود تعجب نکنید!!!

ماهی: همه ی انواع ماهی ها، حاوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا-3 هستند. امگا-3، سطوح سروتونین را افزایش داده و سبب می شود تا شما احساس فوق العاده ای داشته باشید. سطوح بالای سروتونین، خلق و خو را بهبود داده و به خوب خوابیدن شما کمک می کند؛ اما سطوح پایین آن، باعث احساس افسردگی می شود. پختن و کباب کردن ماهی کار بسیار آسانی است.

سیر:حتما کمی سیر تازه یا سرخ کرده را به وعده های غذایی خود اضافه کنید. سیر انرژی شما را افزایش داده و در برابر انواع بیماری ها مقاوم می سازد.

زنجبیل: مصرف ریشه ی زنجبیل از ابتلاء شما به انواع سرماخوردگی، آنفولانزا و سرفه های آزاردهنده، جلوگیری می کند. پس مصرف آن را فراموش نکنید.

جو دو سر: باید آرام پخته شود. با مصرف این ماده ی غذایی، قدرت تحمل شما زیاد شده و در صبح احساس نشاط خواهید کرد. جو دو سر، متابولیسم بدن شما را به طرز فوق العاده ای افزایش می دهد. افزایش متابولیسم یعنی خداحافظ افسردگی. این ماده ی غذایی، حاوی ویتامین B و مواد معدنی مهمی چون آهن و روی است. این مواد معدنی به سالم ماندن سیستم عصبی بسیار کمک می کند.


انواع توت:توت ها حاوی میزان بالایی آنتی اکسیدان هستند. آنها نه تنها شادی را نصیب شکم شما خواهند کرد، بلکه ذهن و مغز و روح شما را نیز خوشحال خواهند کرد. باور کنید!


آب: ماده ای حیاتی برای مغز شماست، زیرا این مغز است که خلق و خو را تنظیم می کند. تا جایی که کی توانید از نوشیدنی های شیرین دوری کنید و به جای آن آب خود را با چند قطره آب لیمو ترش بنوشید. تاثیرش را پس از نوشیدن درک خواهید کرد!


گردو: در میان مغزها، غنی ترین منبع امگا-3 در گردو است، که برای سلامت روح و جسم بسیار ضروری می باشد. گردو، همچنین، منبعی غنی از روی است که برای سلامتی عاطفی و ذهنی حیاتی می باشد. مطمئن باشید که با مصرف گردو همیشه لبخند را بر لبان خود خواهید دید!


يکشنبه 15/8/1390 - 21:16
سلامت و بهداشت جامعه
سلامت نیوز: با معاینه مرتب و منظم چشم‌ها، افزون بر بررسی بینایی، بیماری‌های این عضو مانند تنبلی چشم كودكان، آب سیاه، آب مروارید، استحاله (فساد) لكه زرد ناشی از كهولت و عارضه چشمی حاصل از بروز مرض قند را می‌توان به نحو كارایی شناسایی و درمان كرد.بسیاری از بیماری‌های چشم، برگشت‌پذیر و به آسانی مداوا شدنی‌اند. با این وصف، اگر برخی از امراض چشمی پیشرفت كنند، احتمالا به نارسایی دایمی قوه دید و نابینایی احتمالی می‌انجامد.

پزشك هنگام معاینه چشم چه كار می‌كند؟

معاینه كامل طبعا شامل موارد ذیل است:
1- بازنگری شرح حال پزشكی.
2- تیزبینی و انكسار دید (جهت تشخیص بینایی یا تجویز عینك).
3- آزمون كاور (برای پی بردن به وجود انحراف چشم (لوچی) در كودكان)
4- آزمون چراغ شیاری (جهت بررسی ساختار تشریحی چشم)
5- آزمون فشارنگاری و میدان بینایی (به منظور وارسی آب سیاه)
6- اتساع (به منظور معاینه شبكیه و عصب بینایی)

برای مراقبت از چشم‌ها چه باید كرد؟

استفاده از عینك‌های آفتابی
نور فرابنفش (UV) یكی از دلایل اصلی بیماری چشم است. قرار گرفتن زیاد از حد در برابر نور یاد شده ممكن است به ناخنك، رشد غیرسرطانی ملتحمه، آب مروارید و فساد لكه زرد حاصل از سالمندی بینجامد.

بنابراین مراقبت از چشم‌ها با عینك آفتابی، بخش مهمی از برنامه كلی مواظبت چشم محسوب می‌شود. این مساله به ویژه در كشورهای گرمسیری همچون مالزی، ضرورت دارد.موقع خرید عینك آفتابی، عینكی را بخرید كه در برابر فرابنفش، صددرصد جنبه محافظتی داشته باشد. عینك‌های آفتابی دو لایه، مزیت دیگری دارند و آن اینكه از تابش نور پراكنده از اطراف عینك جلوگیری می‌كنند.

همه حتی بچه‌ها باید عینك آفتابی بزنند. استفاده از چنین عینكی به ویژه در مناطقی همانند نواحی پوشیده از برف، سواحل دریا و استخرهای شنا كه بازتاب نور در آنها بسیار زیاد است، اهمیت فراوانی دارد.

بیشتر مردم به اشتباه تصور می‌كنند كه وقتی آسمان ابری است، نور فرابنفش وجود ندارد. هر چند میزان این گونه نور در هوای ابری، كمتر است ولی باز هم زیان‌آور است. از آنجایی كه نور فرابنفش پیش از 20 سالگی آسیب می‌رساند، پس لازم است كه بچه‌ها در خردسالی مخصوصا هنگام بازی در محوطه روباز، عینك آفتابی به چشم داشته باشند.

داشتن برنامه غذایی مناسب

برنامه غذایی و خورد و خوراك تاثیر بسزایی در سالم نگه داشتن چشم‌ها دارد. ثابت شده است كه برنامه غذایی سرشار از ویتامین‌های «ای»، «سی»، روی و مانند اینها، از ابتلا به بیماری‌های چشم ناشی از سالخوردگی از قبیل استحاله (فساد) لكه زرد و آب مروارید كم می‌كند.

به یاری برنامه غذایی متعادل و مصرف مقدار زیادی میوه و سبزی‌های پربرگ، بدن شما باید بتواند همه نوع ویتامین و مواد معدنی را جذب كند. چنانچه یك شیوه زندگی پرمشغله باعث شود كه از برنامه غذایی‌تان غفلت كنید، شاید به مكمل‌های غذایی نیاز داشته باشید تا خلأ موجود بین جذب تغذیه خود را پر كنید. در مورد مكمل‌های فزاینده قدرت بدنی خود با متخصص تغذیه یا داروساز مشاوره كنید.

منبع: روزنامه شرق
يکشنبه 15/8/1390 - 21:15
سلامت و بهداشت جامعه

سلامت نیوز: ۵ گنج تناسب اندام در خانهشاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که فکر می‌کنند فعالیت‌های روزانه و ورزش کردن دو کار جدا از هم هستند و این‌که متخصصان می‌گویند روزی ۳۰ دقیقه ورزش کنید، کاری دشوار است. اما این‌طور نیست. شما می‌توانید با انجام دادن کارهایی ساده که نوعی ورزش هم محسوب می‌شوند، هم به کارهایتان برسید و هم درحفظ تناسب اندام‌تان کوشا باشید. باور کنید خیلی هم سخت نیست. همین حیاط خانه‌تان که شاید روزی چند بار از آن برای رفت و آمد استفاده می‌کنید، می‌تواند بهترین مکان برای این کار باشد. پس دست به کار شوید. ابتدا با کاشتن کمی گل و گیاه جلوه‌ای نو به حیاط‌تان دهید تا علاوه بر منظره زیبا و روحیه بخشی که به‌وجود می‌آید، شوق فعالیت درآن هم در شما افزایش یابد. سپس فهرستی از کارهایی را که باید به صورت روزمره، هفتگی یا حتی ماهیانه انجام دهید، تهیه کنید. حالا با تهیه این فهرست خیلی خوب می‌توانید بفهمید که کارهایی که همیشه یا اغلب به دیگران یا وسایل الکتریکی می‌سپردید خودتان چه‌قدر راحت می‌توانید انجام دهید. پس دست به کار شوید. اگر هم نمی‌دانید از کجا شروع کنید، ما در اینجا ۵ کار را به عنوان نمونه برای شما مطرح کرده‌ایم. بقیه‌اش باشد به عهده خودتان...

۱) باغبانی

اگر در حیاط منزل‌تان باغچه‌ای مملو از گل و گیاه دارید، مسوولیت باغبانی گیاهان را خودتان به عهده بگیرید. با این کار هم روحیه‌تان را تازه کرده‌اید و هم کمی ورزش انجام داده‌اید. سعی کنید برای هرس کردن علف‌های هرز، به جای استفاده از ماشین‌های علف‌زنی از قیچی و داس‌های تیز که مخصوص این کار هستند، استفاده کنید. فقط حواس‌تان باشد که هنگام کار دستکش مخصوص باغبانی به دست داشته باشید تا از آسیب رسیدن و تاول زدن دست‌تان جلوگیری نمایید. همین باغبانی که شاید از نظر خیلی افراد کاری پیش افتاده باشد، فعالیتی مفید برای بدن به شمار می‌رود و هر یک ساعت انجام دادن آن چیزی حدود ۳۰۰ کالری می‌سوزاند.

۲) برف روبی


اگر در منطقه‌ای که زندگی می‌‌کنید که زیاد برف نمی‌بارد یا حیاط و پشت‌بامتان خیلی بزرگ نیست، بهتر است که خودتان اقدام به پارو کردن برف‌های باریده شده روی پشت‌بام، حیاط، پله‌ها و جلوی در منزل‌تان کنید. با این کار هم جلوی سفت و لغزنده شدن سطوح بیرونی منزل‌تان را گرفته‌اید و هم به تقویت عضلات شانه و بازوهایتان کمک کرده‌اید. ضمن اینکه باعث حفظ تناسب اندام‌تان نیز شده‌اید. می‌پرسید چگونه؟ فهمیدنش خیلی هم سخت نیست. شما در هر یک ساعتی که برف پارو کنید، ۵۴۵ کالری می‌سوزانید بنابراین با انجام همین کارهای ساده می‌توانید اندامی موزون و متناسب داشته باشید؛ فقط کافی است کمی تنبلی را کنار بگذارید. توجه به این نکته مهم هم ضروری است که پارو کردن برف ممکن است باعث ایجاد مشکل در برخی افراد شود. مثلا اگر فردی مبتلا به کمردرد است امکان دارد این کار کمردرد او را تشدید کند. پس بهتر است کسانی که ناراحتی یا مشکل خاصی دارند قبل از انجام این قبیل‌ کارها با پزشک خود مشورت کنند تا به دردسر نیفتند.

۳) ماشین شویی


هر هفته یک روز را به شستن ماشین‌تان در حیاط منزل‌ اختصاص دهید. این کار، هم نوعی ورزش است هم صرفه‌جویی! به جای اینکه چند وقت یک بار ماشین خود را به کارواش ببرید و هزینه‌ای را صرف شستن آن بکنید، آخر هفته‌ها یا حتی روز مناسب‌ دیگری را به این کار اختصاص دهید. البته اگر می‌خواهید ماشین شستن خانگی به یک نوع ورزش و صرفه‌جویی مالی تبدیل شود، بهتر است سطلی را پر از‌‌ آب کنید و در گوشه‌ای از حیاط بگذارید، سپس برای هر بار خیساندن دستمال‌تان درون سطل، مسافت بین ماشین تا سطل را طی کنید. با این کار هم کمی پیاده‌روی کرده‌اید، هم اینکه فقط با استفاده از یک سطل آب، اتومبیل‌تان را تمیز نموده‌اید. خوب است بدانید که شستن ماشین با این روش می‌تواند بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کالری بدنتان را در هر ساعت بسوزاند.

۴) جاروکشیدن


صبر نکنید تا برگ‌های کف حیاط تا مچ‌پایتان را بگیرد یا گرد و خاک حیاط با اولین بار گل شود. هر چند روز می‌توانید خودتان حیاط خانه را هر چه‌قدر هم که کوچک باشد جارو بزنید. تنبلی نکنید و از فشارآب برای تمیز کردن استفاده نکنید. جارو زدن با درگیر کردن عضلات بازو و پاها باعث سوزاندن مقدار زیادی از کالری‌های اضافه شما می‌شود اما حواس‌تان باشد نکات اصولی را موقع جارو زدن رعایت کنید تا دچار کمردرد نشوید. برای این کار از جاروهایی با دسته‌های بلند استفاده کنید. مدت طولانی دولا نمایند و دروضعیت‌های که احساس درد می‌کنید قرار نگیرید. جارو زدن‌تان را در یک مدت زمانی خاص تنظیم کنید تا اصولی‌تر ورزش کرده باشید. ریتم یکنواخت موقع جاروزدن علاوه بر کنترل و حرکات می‌تواند باعث آرامش روحی هم بشود. نمایند و دروضعیت‌های که احساس درد می‌کنید قرار نگیرید. جارو زدن‌تان را در یک مدت زمانی خاص تنظیم کنید تا اصولی‌تر ورزش کرده باشید. ریتم یکنواخت موقع جاروزدن علاوه بر کنترل و حرکات می‌تواند باعث آرامش روحی هم بشود.

۵) هیزم شکنی

چه اشکالی دارد که این قدر با تکنولوژی پیش نرویم و هم‌رنگ جماعت نشویم؟ همیشه که نباید برای گرم کردن خانه از بخاری و و لوازم گازی استفاده کرد. شما می‌توانید برای اینکه هم خانه‌تان را گرم کنید و هم کمی ورزش و تفریح انجام دهید، در حیاط منزل‌تان به شکستن هیزم بپردازید و هنگام سرما با سوزاندن این هیزم‌ها در شومینه، فضایی گرم و دلپذیر به وجود بیاورید. شاید جالب باشد بدانید که هیزم شکستن نوعی ورزش مناسب برای تقویت بازو، شانه‌ها و کمر است. البته حواس‌تان باشد که یک دفعه کوهی از هیزم شکسته شده را انبار نکنید زیرا این کار فقط نوعی ورزش و سرگرمی است که بهتر است از اواسط تابستان و فقط نیم تا یک ساعت آخر هفته‌ها آن را انجام دهید.

منبع: ریدرزدایجست
يکشنبه 15/8/1390 - 21:14
پوست و مو
سلامت نیوز: مهم ترین علت پوسته پوسته شدن پوست کمبود ویتامین Aو D می باشد بهتر است از میوه ها و ماسک هایی استفاده کنید که سرشار از ویتامین A و D می باشد. به علاوه برای جلوگیری از پوسته شدن پوست و کلا اجزای بدن باید بیشتر استحمام کرد.

یکی از گیاهانی که سرشار از ویتامین D می باشد شنبلیله است. استفاده از ماسک این گیاه ، علاوه بر درمان پوسته پوسته شدن های پوست ، باعث درمان سختی پوست و رفع سبزی آن و جوش های پوست و روشن شدن رخساره نیز می گردد، این ماسک یکی از بهترین ماسک های گیاهی و نافع برای پوست می باشد.

برای تهیه این ماسک ، بدین ترتیب عمل نمایید:

شنبلیله را له کرده و آب آن را کاملا از تفاله اش جدا نموده، چون دارای بوی بدن می باشد کمی اسانس نعناع به آن اضافه نموده و بعد از آن برای محلی که می خواهید استفاده می نمایید. اگر این مایع را با آب ترب مخلوط کنید و به صورت بمالید اثر آن چند برابر می شود چرا که ترب نیز سرشار از ویتامین C بوده و برای پوسته پوسته شدن پوست، بسیار مفید می باشد.

تذکر: آب شنبلیله علاوه بر موارد یاد شده برای ترک های پوستی و بهبود آن ها نیز بسیار مفید می باشد و باید هر روز، روزی ۳ بار بر روی ترک ها مالیده شود تا هر چه زودتر ترک ها درمان شوند.

استفاده از اسانس اسطوخودوس، در درمان پوسته شدن پوست (به خصوص در اثر آفتاب) بسیار موثر می باشد. آرد عدس و گل سرخ را کوبیده و با آب خمیر کرده و سپس به پوست بمالید و یا آرد جو با آب جوشانده زوفا خمیر کرده و بر پوست بمالید. روغن گردو درمان کننده خشکی و پوسته پوسته شدن پوست می باشد. روغن گل سرخ نیز در درمان پوسته پوسته شدن پوست موثر است.
يکشنبه 15/8/1390 - 21:13
خواص خوراکی ها
سلامت نیوز : ذرت، خوراکی غنی از مواد مغذی و فیبر است که از بدن در برابر بیماری های متعدد محافظت می  کند.
 * تیامین موجود در آن، به سوخت و ساز کربوهیدرات بدن کمک می کند.

 * فیبر غیرقابل حل در ذرت، ناراحتی های گوارشی مانند یبوست و بواسیر را برطرف می کند.

 * برای افراد مبتلا به کم خونی مصرف ذرت مفید است.

 * منبع اسیدفولیک، ویتامین های ECB5B1 منیزیم و فسفر است.

 * روغن ذرت منبع عالی اسیدلینولیک است که برای پوست بسیار مفید است.

 * برای رفع ناراحتی و جوش های پوستی، آرد ذرت را روی محل بمالید.

 * میزان بالای فیبر موجود در ذرت میزان کلسترول را پایین می آورد و خطر بروز سرطان روده بزرگ را نیز کاهش می دهد.

 * مصرف کم آن برای بیماران دیابتی مفید است.

 * فولات موجود در آن به تولید سلول های جدید کمک می کند.

* اسیدپانتوتنیک موجود در آن به عملکرد فیزیولوژیکی بدن کمک می کند.

 * مصرف منظم اما محدود ذرت برای سلامت قلب مفید است.

 * «بتاکریپتوزنتین» ذرت برای سلامت ریه مفید است و مانع از بروز سرطان ریه می شود.

 * کاروتینوئید لوتئین با خاصیت آنتی اکسیدانی، خطر نابینایی بر اثر بالا رفتن سن را کاهش می دهد.
يکشنبه 15/8/1390 - 21:12
بیماری ها
سلامت نیوز: ۶ نوع متداول کم خونیکم خونی انواع مختلفی دارد. کم خونی وضعیتی است که در آن مقدار گلوبول های قرمز خون برای تامین نیاز اکسیژن بدن با کمبود مواجه می شود. دریافتن انواع مختلف این نوع بیماری می تواند به تشخیص علائم و پیشگیری از آن به شما کمک کند.

● کم خونی ناشی از کمبود آهن

کمبود آهن وضعیتی است که در آن میزان آهن موجود در جریان خون بسیار کم میشود. این نوع کم خونی بیشتر بین نوجوانان و خانم ها قبل از دوره یائسگی متداول است. از دست رفتن خون به خاطر عادت های ماهیانه طولانی، خونریزی های داخلی از معده و روده و یا اهداء خون به مقدار زیاد می تواند با این بیماری در ارتباط باشد. از دلایل دیگر این بیماری می توان به عادات بد غذایی و یا بیماری های روده ای شدید اشاره کرد.

● علائم و نشانه ها:
۱) رنگ پریدگی
۲) سردرد
۳) تحریک پذیری

● علائم و نشانه های نوع شدیدتر این کم خونی:
۱) تنگی نفس
۲) تشدید ضربان قلب
۳) شکننده شدن موها و ناخن ها
درمان این نوع کم خونی معمولاً از طریق مصرف مکمل های غذایی آهن و داروهای رژیمی صورت می گیرد.

● کم خونی ناشی از کمبود اسید فولیک

این نوع کم خونی به خاطر کمبود اسید فولیک، یکی از انواع ویتامین های B، در جریان خون بدن ایجاد می شود. این مشکل معمولاً به خاطر مصرف ناکافی اسید فولیک، که بیشتر در سبزیجات یافت می شود، اتفاق می افتد. مصرف بی رویه مشروبات الکلی نیز می تواند در این نوع کم خونی دخیل باشد. طی دوران بارداری یا کودکی که اسید فولیک بیشتری توسط بدن مصرف می شود، ممکن است این بیماری بروز کند. همچنین ممکن است بعنوان یکی از عوارض جانبی سایر مشکلات و اختلالات خونی ایجاد شود.

● علائم و نشانه ها:
۱) ضعف
۲) خستگی
۳) زوال حافظه
۴) تحریک پذیری
می توان با مصرف موادغذایی که حاوی اسید فولیک باشند مثل جگر گاو، مارچوبه و لوبیای قرمز از این بیماری جلوگیری کرد.

● کم خونی بدخیم

این نوع کم خونی معمولاً در افراد بین ۵۰ تا ۶۰ ساله اتفاق می افتد و به خاطر کمبود ویتامین B۱۲ ایجاد می شود. این بیماری ممکن است ارثی باشد اما برخی از انواع این بیماری می تواند به خاطر بیماری ها و مشکلات خودایمن بدن باشد. افرادیکه دچار بیماری های خودایمن هستند، بیشتر در معرض ابتلا به کم خونی مهلک و بدخیم قرار دارند.

● علائم و نشانه ها:

۱) خستگی
۲) تنگی نفس
۳) تپش قلب
۴) بیحسی و کرختی شدید

● کم خونی ناساختنی

کم خونی آپلاستیک به خاطر کمبود یا فقدان گلوبول های قرمز خون در بدن ایجاد میشود. این مشکل ممکن است به خاطر جراحت هایی که در آن بافت های سازنده خون در مغز استخوان از بین می رود. به این دلیل، بیمار قادر به مقابله با بیماری ها نیست و خونریزی زیادی خواهد داشت.

● علائم و نشانه ها:

۱) بیحالی و سنگینی
۲) رنگ پریدگی
۳) لکه های خونریزی زیرپوستی
۴) خونریزی
۵) تشدید ضربان قلب
۶) عفونت
۷) نارسایی قلبی وابسته به تراکم
بروز این نوع کم خونی دلیل قطعی ندارد اما گفته می شود به خاطر برخی سموم و یا ویروس هپاتیت ایجاد می شود.

● کم خونی یاخته داسی


این نوع کم خونی طبیعتی ارثی دارد و درنتیجه یک نوع غیرعادی از گلوبول های قرمز خون ایجاد می شود. کم خونی یاخته داسی بیماری خطرناک و کشنده است و هیچ راه پیشگیری برای آن وجود ندارد.

● علائم و نشانه ها:

۱) حملات درد در دست ها، پاها و شکم
۲) زرد شدن سفیدی چشم
۳) تب
۴) خستگی مزمن
۵) تشدید ضربان قلب
۶) رنگ پریدگی
مشکلات این بیماری شامل ایجاد زخم هایی در پاها، شوک، خونریزی بینی، و مشکلات و اختلالات استخوانی می باشد.

● زیاد شدن گویچه های سرخ یا پلی سیتمی حقیقی

این بیماری بیشتر در مردان میانسال اتفاق می افتد و در آن گلوبول های قرمز و سفید خون و پلاکت های خونی افزایش می یابند. در این بیماری تولید این گلوبول ها سرعت پشمگیری پیدا می کند و سلول های مغزاستخوان زودتر از حالت عادی بالغ می شوند. علت این بیماری هنوز ناشناخته است.

● علائم و نشانه ها:
۱) ارغوانی شدن رنگ پوست
۲) قرمز شدن چشمها
۳) سردرد
۴) گیجی
۵) بزرگ شدن طحال
گرچه ممکن است علائم و نشانه های کم خونی کمی دشوار باشد اما خوشبختانه می توان گفت که اکثر انواع آن را می توان از طریق دارو و ایجاد تغییر در رژیم غذایی به طور موثری کنترل کرد.

● واریس

سیاهرگ، یک رگ خونی است که خون را در تمام نقاط بدن حمل می کند. به طور طبیعی، این سیاهرگ ها کار خود را مانند یک دستگاه پمپ سالم و خوب روغنکاری شده انجام می دهند، اما گاهی اوقات این رگ ها شکسته شده و جریان خون غیرعادی خواهد شد.

مطمئن هستم که اکثر ما کسانی را می شناسیم که در قسمت های پایین و قوزک پا دچار گشاد شدن و پیچیده شدن رگ های خونی هستند که واریس نام دارد.
واریس می تواند در هر قسمت بدن ایجاد شود اما در قسمت های پایینی بدن متدول تر است.

این سیاهرگ ها ممکن است به خاطر عوامل ژنتیکی به این صورت درآیند اما این تنها دلیل آن نیست. از عوامل مهم دیگر در بروز واریس می توان به بارداری و یا ایستادن های طولانی مدت اشاره کرد. چاقی نیز می تواند در این زمینه نقش داشته باشد. فشار ناشی از وزن اضافه نیز می تواند منجر به ایجاد واریس و شکسته شدن رگ های خونی شود.
علائم و نشانه های واریس نه تنها رگ های بدمنظر طناب شکل است، بلکه دردها و گرفتگی های مداوم، ورم و خستگی پس از مدتی سرپا ایستادن نیز جزء علائم این بیماری است.
رنگ پوست نیز ممکن است تغییر کرده و قهوه ای مانند شود که رکود رنگدانه های پوستی نام دارد. این مشکل نیز از شکسته شدن رگ های خونی و تراوش خون به منطقه آسیب دیده ایجاد شود و در افرادی که به مدتی طولانی به این مشکل مبتلا بوده اند اتفاق می افتد.

معمولاً تشخیص این مشکل از طریق مشاهده قابل انجام است اما گاهی اوقات از طریق پروسه ای که فلبوگرافی (پرتونگاری از سیاهرگ ها) نامیده می شود. این عملیات کاملاً بدون درد یوده و در آن محلولی خاص را وارد جریان خون می کنند. آنگاه تصویر رگ ها را برای تشخیص اختلالات و ناهنجاری های موجود در جریان خون و فشار رگ ها، برمی دارند.

شیوه تشخیص دیگر استفاده از اشعه فرابنفش برای آزمایش جریان خون در شریان های اصلی خون در دست ها و پاها است. این شیوه اولتراسونوگرافی دوپلر نام دارد. فرابنفش، یکی از امواج صوتی با فرکانس بالاست. این عملیات با اعمال یک ژل محلول در آب در بدن انجام می شود و سپس یک ابزار دستی به نام ترانسدوکتور روی ناحیه مورد نظر کشیده می شود.

درمان واریس می تواند به سادگی استفاده از جوراب های کشی متراکم، کنترل وزن، انجام ورزش در سطح متوسط، اجتناب از ایستادن های طولانی مدت و بالا نگه داشتن پاها در صورت امکان باشد.

روش درمانی دیگر اسکلرودرمانی فشرده نام دارد. در این عملیات، نقاطی از رگ ها که جریان خون در آنها غیرعادی است، تشخیص داده شده و با تزریق مداوم ماده ای به نام اسکلروسانت، رفع می شود.

در موارد حاد، استفاده از عملیات جراحی که لیگاسیون یا بستن رگ نام دارد، ضروری خواهد بود. طی این عمل جراحی، یک یا دو شکاف بر روی رگ های واریسی ایجاد کرده و بعد رگ بسته می شود. اگر چندین قسمت رگ گسسته شده و خود رگ شدیداً آسیب دیده باشد، رگ (یا بخش اسیب دیده آن) معمولاً برداشته می شود. شکافی در زیر رگ واریسی ایجاد کرده، ابزاری انعطاف پذیر روی رگ تا شکاف اولیه کشیده میشود و بعد رگ را گرفته و برمی دارند.

اگر شما نیز به واریس مبتلا هستید، حتماً باید به دنبال درمان های پزشکی باشید. پرشک شما راه ها و روش های مختلف درمانی را به شما معرفی کرده و به شما برای مراقبت از وضعیتتان کمک می کند.

● خطرات ترومبوز رگ های خونی

ترومبوز به وضعیتی الحاق می شود که در آن در رگ های خونی، به ویژه در ناحیه پا، لخته ایجاد می شود. این مسئله می تواند در سایر قسمت های بدن نیز اتفاق بیفتد. لخته های خون درون رگ ها معمولاً در ناحیه ران پا وخیم تر از لخته های ایجاد شده در قسمت های پایینی پا هستند. این مشکل با درد همراه بوده و اگر به ریه ها برسد مشکلات مختلفی را به دنبال خواهد داشت. اگر لخته موجود در یک رگ خونی قطع شده و در جریان خون شروع به حرکت کند، ممکن است به ریه برسد. این مشکل انسداد خون ریوی نام دارد که مشکلی بسیار جدی و خطرناک است و ممکن است منجر به مرگ شود.

این مشکل در افراد چاق و افراد بالای ۴۰ سال شایع تر می باشد. دلایل این بیماری عبارتند از: سفرهای طولانی هوایی و سفرهای طولانی مدت با اتومبیل، قطار و ... یا نشستن های طولانی مدت.

▪ علائم این مشکل: ورم کردن پاها، درد و ناراحتی در پا—این درد ممولاً در یکی از پاها احساس می شود و معمولاً در مواقع ایستادن یا راه رفتن رخ می دهد، احساس گرمای بیش از حد در قسمتی از پا که ورم کرده یا درد می کند، قرمز شدن رنگ پا.

اهداف اصلی در درمان این مشکل عبارتند از: جلوگیری از بزرگ شدن لخته ها، جلوگیری از قطع شدن لخته ها و رسیدن به ریه ها، کاهش احتمال ایجاد لخته های خونی دیگر.
تمرین دادن پاها هر یک ساعت یکبار می تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند. در موقع رانندگی حتماً هر از چند گاهی به خود استراحت داده و از ماشین پیاده شوید و کمی راه بروید و یا در قطار و هواپیما از جای خود برخاسته و کمی قدم بزنید..

● راه های پیشگیرنده دیگر عبارتند از:

از مصرف قرص های خواب آور خودداری کنید. این قرص ها فرد را دچار سکون و بی حرکتی کرده و احتمال لخته شدن خون را در شریان ها افزایش می دهد؛ لباسهای گشاد و راحت تن کنید؛ از چهارزانو نشستن به مدتی طولانی خودداری کنید؛ آب بدنتان را با مصرف کافی مایعات تامین کنید؛ از جوراب های مخصوص ضد واریس استفاده کنید. این جوراب ها فشار خفیفی در پا ایجاد می کند که البته عوارض جانبی خاصی هم دارند: اگر یکسره در طول روز پوشیده شوند در فرد ایجاد ناراحتی می کند، پوشیدن آنها مخصوصاً برای افراد سالخورده یا چاق کمی دشوار است، در فرد ایجاد گرما می کند.

برخی از پزشکان مصرف آسپیرین را به خاطر تاثیر رقیق کنندگی خون آن توصیه میکنند. البته مصرف این قرص برای کودکان مناسب نیست و ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. از اینرو مصرف آن حتماً باید با توصیه پزشک باشد.
يکشنبه 15/8/1390 - 21:11
ازدواج و همسرداری
سلامت نیوز: همه ما در طول مدت زندگیمان کم و بیش با چالش های متفاوتی روبرو می شویم. اغلب افراد در مقابله با مشکلات زندگی سردرگم می شوند و اعتماد به نفس خود را از دست می دهند. این مشکلات می توانند در زندگی شخصی و یا کاری شما به وجود بیایند. افراد در مواقع مواجه با آنها سعی می کنند از مشکل فرار کنند تا از پذیرفتن واقعیت بگریزند. در واقع فرار از مشکلات، بدترین کاری است که می توانید انجام دهید و تنها راه عبور از مشکلات، روبرو شدن با آنها است . نکاتی را که در این مطلب می بینید می تواند به شما در گذر از مقاطع چالش برانگیز زندگی کمک کند.

۱- بیش از حد واکنش نشان ندهید.
عکس العمل بیش از حد به مشکلات می تواند منجر به اتخاذ تصمیمات نادرست گردد. زمانی که شما درگیر احساسات شدید می شوید و در آن زمان برای موضوعی تصمیم میگیرید، به سبب اینکه منطق در این تصمیم گیری دخیل نبوده است، منجر به پشیمانی شما در زمان آینده خواهد گردید. از این به بعد زمانی که با یک مشکل برخورد کردید از گرفتن تصمیم در لحظات اول خودداری کنید و زمانی که آرام شدید به حل آن بیاندیشید.

۲- واقعیت زمان حال را بپذیرید.
همه چیز را همان گونه که هست بپذیرید. خیلی از افراد سعی می کنند تا اشخاص و یا وضعیت های موجودی را که تحت کنترل آنها نیست، تغییر دهند و زمانی که نمی توانند به هدف خود برسند، احساس بدبختی می کنند. سعی کنید با واقعیت روبرو شوید و آنچه هست را بپذیرید، تا بتوانید راجع به آن به درستی تصمیم گیری کنید.

۳- دیگران را مقصر ندانید.
بعضی از افراد عادت دارند تا اشتباهات خود را به گردن دیگران بیاندازند و دیگران را مسئول مشکلات پیش آمده برایشان تلقی کنند. بهتر است به جای اینکه انگشت اتهام را به سوی دیگران نشانه روید، به اصلاح اعمال خود بپردازید. مقصر دانستن دیگران تنها باعث پراکنده شدن افراد از دور شما می شود.

۴- جدا شدن  را تمرین کنید.
سعی کنید تا به نتایجی که در زندگی تان می بینید، وابسته نباشید. به خاطر داشته باشید که هر شخص سلیقه ای مختص به خودش را دارد و ممکن است او مخالف عقاید شما باشد. زمانی که کاری را در زندگی انجام می دهید، توقع نداشته باشید تا همه جریانات بر وفق مراد شما باشند.

۵- بیش از حد تجزیه و تحلیل نکنید.
زمانی که شما در رابطه با یک وضعیت و یا یک واقعه بیش از حد فکر می کنید، موجب می شود تا شما نسبت به همه چیز و همه کس قضاوت کنید. همچنین بیش از حد فکر کردن راجع به یک مشکل سبب می شود تا شما اوقات سختی را سپری کنید و به جای دست به کار شدن و رسیدن به هدفتان، در پله اول درجا بزنید. این موضوع بیش از هر چیزی شما را نا امید خواهد کرد.

۶- تغییرات را در زندگی بپذیرید.
در طول مدت زندگی، تغییرات جزو اجتناب ناپذیر آن محسوب می شوند. این شمایید که باید با آنها کنار بیایید. بسیاری از افراد از تغییر فرار می کنند و در مقابل آن مقاومت می نمایند. این موضوع به این سبب است که تغییر آنها را از راحتی شان برای مدتی خارج می نماید. ممکن است شما با آنها شاد و یا غمگین باشید، ولی پس از مدتی در خواهید یافت که آنها دائمی نیستند. پس بهتر است تلاشتان را برای پرورش ذهن به منظور حفظ آرامش در این مقاطع از زندگی بکنید.

۷- سبک زندگیتان را با دیگران مقایسه نکنید.
یکی از کارهای مشکلی که پیش رو دارید، مقایسه نکردن خودتان با دیگران است. ولی هرچه بیشتر این کار را انجام دهید، از زندگی بیشتر نا امید خواهید شد. افراد زیادی هستند که از شما موفق تر بوده اند و کارهای بهتری در زندگی شان انجام داده اند. ولی این شمایید که داستان زندگی و موفقیت خودتان را رقم می زنید.
منبع: سالم زی
يکشنبه 15/8/1390 - 21:10
خواص خوراکی ها
سلامت نیوز: برنج سبوس دار نسبت به برنج سفید مغذی تر است. به نوشته هلث نیوز، این برنج که نوعی کربوهیدرات پیچیده است حاوی ۱۵ نوع ماده مغذی از جمله ویتامین های B، نیاسین و پتاسیم است.

* سرشار از فیبر است و با کمک کردن به سیستم هاضمه باعث دفع ضایعات از بدن می شود.

* منبع عالی منگنز است. این ماده مغذی برای تقویت استخوان، عصب و میزان قند خون مفید است.

* سلنیم موجود در آن، از سلول های بدن محافظت و عملکرد تیروئید را منظم می کند.

* ترکیبی از سلنیم و فیبر در آن به بدن کمک می کند تا مانع از بروز سرطان روده بزرگ شود.

* برخی محققان معتقدند، برنج قهوه ای میزان کلسترول را کاهش می دهد.

* میزان فشار خون را کنترل می کند.

* ویتامین E در آن مانع از بروز ناراحتی های قلبی مادرزادی می شود.

* بررسی ها نشان می دهد، زنانی که از غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ای استفاده می کنند، در دوران یائسگی کمتر در معرض خطر ناراحتی قلبی قرار می گیرند.

* برای پوست مفید است.

 * سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

* رژیم غذایی حاوی غلات سبوس دار، میوه تازه و سبزی در کاهش وزن موثر است.

* مانع از بروز سردردهای میگرنی می شود.

* ماده غذایی مفیدی برای بیماران دیابت نوع ۲ محسوب می شود.

* در افرادی که غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ای مصرف می کنند خطر سکته ۳۰ درصد کاهش می یابد.

منبع: روزنامه خراسان
يکشنبه 15/8/1390 - 21:9
سلامت و بهداشت جامعه
سلامت نیوز: توجه به میان‏ وعده‌ها در تمامی دوران‏های زندگی از سنین پایین تا سالمندی بسیار مهم و اساسی است.

1- با آگاهی از اطلاعات ساده و كاربردی موجود در هرم غذایی و آشنایی با ضرورت گنجاندن تعداد سهم مورد نیاز از هر گروه غذایی در برنامه غذایی هرروزه، می‌توانیم تا حد زیادی مطمئن باشیم كه پیروی از این دستورات در تنظیم برنامه غذایی كودك نیز، علاوه بر تامین مواد مغذی مورد نیاز وی، درصد امكان ابتلا به بیماری‏های صعب‏العلاج در سنین بالاتر را نیز كاهش خواهد داد. اما فراموش نفرمایید كه به‏طور قطع نحوه طبخ و آماده‏سازی غذا یا نوع ماده غذایی مصرفی هم می‌تواند در میزان سود یا ضرر حاصل از مصرف آن ماده غذایی به خصوص، دخیل باشد. بله، پفك و چیپس را هم می‌توان با توجه به استفاده از ذرت و سیب‏زمینی در پروسه تهیه‏شان در پرمصرف‏ترین گروه هرم غذایی یعنی گروه غلات و كربوهیدرات‏ها قرار دهیم. قرمه‏سبزی بسیار لذیذ اما سیاه‏شده در اثر تفت بی‏امان را هم به دلیل وجود سبزی باید در گروه سبزی‏ها قرار دهیم. ماست پرچرب (با چربی بالای 5/2 درصد) هم باید قاعدتا در گروه لبنیات قرار گیرد.

 با این اوصاف سوسیس و كالباس هم به راحتی در گروه پروتئینی گوشت‏ها خودنمایی خواهند كرد. اما این‌گونه نیست، چراكه در صورت استفاده از این غذاها جهت تامین تعداد سهم‏ های توصیه ‏شده در هرم غذایی علاوه بر اینكه مقدار زیادی كالری بدون همراهی مواد مغذی مهمی همچون ویتامین‏ها و انواع آنتی‏اكسیدان به كالری‏های دریافتی روزانه خود از راه غذا افزوده‏ایم، مواد مضری همچون نمك و چربی‏های اشباع و غیراشباع و رادیكال‏های آزاد ناشی از عمل سرخ كردن را نیز وارد سیستم گوارشی و سوخت‏وساز بدن خود كرده‏ایم. بنابراین، بهتر است با تغییر سبك پخت‏وپز و عدم استفاده از مواد غذایی ناسالمی همچون سوسیس و كالباس برای جلوگیری از انحراف ذایقه فرزندمان، فرصت پیش‏آمده برای اصلاح عادات غذایی خود را نیز مغتنم بشمریم و بخارپز كردن به همراه ادویه‏جات كم و سبزیجات معطر را جایگزین اشتباه مهلك غوطه‏وری مواد غذایی در روغن همراه نمك فراوان كنیم. با این روش می‌توانیم مطمئن شویم كه تلاش‏مان برای دستیابی به اهداف هرم غذایی با درصد بالاتری از تقریب همراه خواهد بود.

2- برای هماهنگی بیشتر با هرم غذایی و امكان نیل به تعداد سهم ‏های مواد غذایی گوناگون ذكرشده در آن مخصوصا در بخش میوه و سبزی، توجه به میان‏وعده‌ها در تمامی دوران‏های زندگی از سنین پایین تا سالمندی بسیار مهم و اساسی است. در دوران كودكی كه حجم معده كمتر است، رعایت استفاده از حداقل پنج یا شش وعده غذایی در طول روز ضروری است. این مساله كمك می‌كند به راحتی تمامی مواد غذایی مورد نیاز و توصیه ‏شده را در اختیار كودك‏مان قرار دهیم. همان‌طور كه گفتیم، توجه به این امر مهم می‌تواند در تمامی عمرمان فواید كم ‏نظیری را عایدمان كند كه ریشه خو گرفتن به آن یعنی «عادت به كم‏خواری اما در دفعات متعدد» از همان كودكی قابل‏ ردیابی است. با استفاده از تركیب متنوع شیر و غلات (مانند فرنی) یا پوره گوشت و سیب‏ زمینی برای وعده‌های غذای اصلی صبحانه یا نهار در ماه‌های اول و سپس استفاده از انواع غذای تركیبی مرسوم مانند خورشت و برنج یا نان و غذاهایی كه با تخم‏مرغ تهیه می‌شوند مانند كوكو یا شامی كه با روغن كم تهیه شده‏اند، در ماه‌های بعدی می‌توانیم به راحتی تمامی سه م‏های توصیه‏ شده گوشت، غلات و لبنیات را تامین كنیم. البته سبزی توصیه‏ شده هم در این وعده‌ها با استفاده از انواع سبزیجات هنگام طبخ غذا یا سود بردن از هویج، كلم و لوبیا سبز یا نظایر آنها برای زیباتر كردن غذای كودك قابل تامین است. اما نقش اصلی میان‏وعده‌ها در برآورده كردن سهم میوه است.

اگر از سنین پایین این نكته مهم را ملكه ذهن كودك خود كنیم كه میوه‌ها هم قسمتی از غذای روزانه ما هستند، كمتر شاهد افرادی خواهیم بود كه تنها میوه مصرفی آنها در طول یك هفته گذشته فقط یك عدد سیب بوده، آن هم در عروسی خواهرزاده گرامی! برای شروع، پیشنهاد می‌كنیم كه به تناوب از میوه خام به صورت رنده‏شده و سپس به شكل پخته‏شده یا پوره شروع كنید و هر روز را جهت آشنایی ذایقه و دستگاه گوارش كودك فقط به یك میوه خاص اختصاص دهید. این نكته می‌تواند در شناخت مزاج، آگاهی از وجود آلرژی‏های احتمالی و علاقه كودك به میوه‌های گوناگون به شما كمك كند.

3- دیدیم كه كلیات استفاده از مواد غذایی گوناگون در هرم غذایی با توجه به تعداد سهم مورد نیاز هر گروه غذایی برای كمك به تنظیم یك برنامه غذایی كامل قید شده، اما در خانواده‌های گوناگون با موقعیت‌های خاص جغرافیایی، فرهنگی، اقتصادی و فكری، به همراه برخی فاكتورهای ژنتیكی، نوع مواد غذایی مصرفی متفاوت خواهد بود. حتی اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، نوع غذای مصرفی برای افراد مختلف یك خانواده نیز در اثر تفاوت‏های ژنتیكی یا به عبارت قدیمی‏تر، اختلاف مزاج، باید متفاوت باشد. این مساله مهم و اساسی كه اكثرا از دید متخصصان پوشیده می‏ماند، باعث می‌شود به آخرین نكات بند دوم این نوشته كمی دقیق‌تر بپردازیم. از طرفی چون به مرحله‏ای از دوران زندگی از دیدگاه تغذیه‏ای رسیده‏ایم كه ذایقه و رفتار تغذیه‏ای هر فرد در حال شكل‏گیری است، بهتر است در قسمت آینده كمی این مساله را كه قبلا به اختصار در قسمت «تغذیه، نسبیت و انیشتین» به آن اشاراتی داشته‏ایم، بیشتر بشكافیم.

منبع: روزنامه شرق
يکشنبه 15/8/1390 - 21:8
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته