• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 42209
تعداد نظرات : 4513
زمان آخرین مطلب : 4120روز قبل
تاریخ
پس از روی کار آمدن دولت ازهاری در چنین روزی از سال ۱۳۵۷ هجری شمسی، راهپیمایی گسترده‎ای در سراسر ایران برپا شد.
در اعتراض به روی کار آمدن دولت نظامی ارتشبد ازهاری، راهپیمایی‏های گسترده‏ای در تهران و شهرستان‏‌ها صورت گرفت و بازار تهران، قم، مشهد، شیراز، اصفهان، سنندج، ساری و قزوین به حالت تعطیل درآمد. هم‎چنین به‎دنبال اعتصاب آموزگاران و دبیران، کلیه شاگردان مدارس تهران نیز به اعتصاب‎کنندگان پیوستند و شهر تهران و سایر شهر‌ها یک‎پارچه هیجان و شور انقلابی گردید.
زد و خورد مسلحانه مردم با مأموران انتظامی آغاز شد و در چند شهرستان، مأموران ساواک و فرماندار نظامی به‎وسیله مردم کشته شدند. مردم مسلمان و مبارز ایران در این اعتراضات، قاطعانه اعلام کردند که تغییرات ظاهری و جابه‎جایی عوامل دست‎نشانده رژیم شاه و امریکا نمی‌‏تواند مانع مبارزه آنان برای پیروزی انقلاب اسلامی شود.
در این روز هم‎چنین به‎مناسبت آغاز کار دولت نظامی ازهاری و کشتار ۱۳ آبان در دانشگاه تهران، حضرت امام خمینی (ره) پیامی به این مضمون فرستادند: «من از جنایاتی که اخیراً در حق فرزندان اسلام در دانشگاه‌ها کرده‎اند، در سوگم؛ من از دانشجویان عزیز که در راه اسلام و کشور فدائی داده‎اند و در مقابل شاه با مشتی گره‎کرده ایستاده و او را محکوم کرده‎اند تشکر می‎کنم. عزیزان من! از این هیاهوی نظامی نهراسید که نمی‌‎هراسید شما ملت شجاع ثابت کردید که این تانک‎ها و مسلسل‎ها و سرنیزه‎ها زنگ زده است و با اراده آهنین ملت نمی‌‎تواند مقابله کند…»
• در شرایطی که انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) به روزهای سرنوشت‏ساز خود نزدیک می‌شد، همه اقشار مردم ایران‏زمین از زن و مرد و پیر و جوان سعی در ایفا نمودن نقش تاریخی خود و عمل به تکلیف الهی داشتند. در این میان، دانش‌آموزان و نوجوانان شور و حال دیگری داشتند.
صبح روز ۱۳ آبان‏ماه سال ۱۳۵۷ش، دانش‌آموزان درحالی‏که مدارس را تعطیل کرده بودند، به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش همگان برسانند. این جوانان پرشور و خداجو، گروه‏گروه، داخل دانشگاه شدند و به‏همراه دانشجویان و گروه‌های دیگری از مردم در زمین چمن دانشگاه اجتماع کردند.
ساعت یازده صبح، مأموران ابتدا چند گلوله گاز اشک‌آور در میان این جمعیت خروشان پرتاب کردند؛ اما اجتماع‏کنندگان درحالی‏که به‏سختی نفس می‌کشیدند، صدای خود را رسا‌تر کرده و با فریاد الله‌اکبر، لرزه بر اندام مأموران مسلح شاه افکندند. در این هنگام، تیراندازی آغاز شد و جوانان و نوجوانان بی‌گناه، یکی پس از دیگری، در خون خود غلتیدند.
در این روز، ۵۶ تن شهید و صد‌ها نفر مجروح شدند. حضرت امام خمینی (ره) طی پیامی به‏همین مناسبت، فرمودند: «... عزیزان من صبور باشید، که پیروزی نهایی نزدیک است و خدا با صابران است... ایران امروز جایگاه آزادگان است... من از این راه دور، چشم امید به شما دوخته‌ام... صدای آزادی‏خواهی و استقلال‏طلبی شما را به گوش جهانیان می‌رسانم».
دوشنبه 16/8/1390 - 11:21
تاریخ

260م:هفتم نوامبرسال 260 میلادی در شهر تیسفون (مدائن ــ 36 کیلومتری جنوب بغداد امروز) شاپور یكم ، رئیس وقت كشور ایران از دودمان ساسانی، در مراسمی در برابر والرین (پوبلیوس لیسینیوس والریانوس) امپراتور روم و ژنرالهایش كه بر دست و پایشان زنجیر بود؛ ایران را تنها ابر قدرت جهان اعلام كرد. والرین و ژنرالهایش درجنگ به اسارت ایران در آمده بودند و این روز نه تنها یكی از روزهای درخشان تاریخ میهن گرامی ما، بلكه همه مشرق زمین است.

برای این كه ایرانیان این پیروزی خود را فراموش نكنند و جهانیان برای همیشه عظمت ایران را در نظر داشته باشند و مشرق زمینی ها خود را مدیون توان ارتش ایران بدانند، به خواست شاپور یكم منظره به زانو نشستن والرین مغرور در برابرش را در چند نقطه در ایران بر سنگ تصویر كردند كه تا ابد باقی بماند، و مانده است.

در پی مراسم هفتم نوامبر، شاپور یكم هزاران اسیر رومی را به خوزستان فرستاد تا در ساخت سد شادروان و پل شوشتر بكار گمارده شوند.

شرح این پیروزی نظامی درخشان ایرانیان را «مارسلیوس» كه خود ناظر صحنه های آن بوده برنگاشته است. به نوشته ادوارد گیبون، این شكست شیرازه امپراتوری روم را از هم گسیخت و آغاز پایان این امپراتوری و تجزیه آن قرارگرفت.

شاپور یكم قبلا نیز «گردیانوس سوم» امپراتور روم را كه به ایران لشكر كشیده بود در جنگ سال 246 میلادی شكست داده بود. این شكست چنان بر افسران رومی گران آمده بود كه در حال عقب نشینی بر سر «گردیانوس سوم» ریختند و اورا كشتند و فیلیپ را بر جای او نشاندند كه فیلیپ با پرداخت پانصد هزار سكه طلا به ایران، موافقت شاپور را به ترك مخاصمه جلب كرد و نیروهای رومی را به اروپا باز گردانید. گردیانوس به منظور جبران شكست نیروهای رومی از اردشیر پاپكان (پدر شاپور یكم) در جنگ سال 238 میلادی با شاپور كه بر جای پدر نشسته بود وارد جنگ شده بود. سنای روم اصرار به خفه كردن ناسیونالیسم ایرانی كه بار دیگر با بپاخیزی اردشیر ساسانی ظاهر شده بود در نطفه داشت كه موفق نشد و این ناسیونالیسم تا اواخر دوران ساسانیان دوام داشت.

فیلیپ نیز پس از بازگشت به «رم» به خاطر تحقیر امپراتوری و دادن باج به شاپور ترور شد و سنای روم والرین را به امپراتوری انتخاب و مامور جنگ با ایران و گرفتن انتقام شكستهای گذشته كرد كه در جنگ سال 260 خود او هم به اسارت ارتش ایران درآمد و با ژنرالهایش به تیسفون منتقل شد.

مورخان تاریخ قرون قدیم متفق القول نوشته اند كه «ناسیونالیسم ایرانی» جنگهای دوران ساسانیان را برنده شد، و هنر بزرگ شاهان ساسانی این بود كه نگذارند «ناسیونالیسم ایرانی و نیروی خیره كننده آن» ضعیف شود.

 

والرین در برابر شاپور یکم به زانو درآمده و التماس می کند

 

1293ش:در این روز در سال 1293 (7 نوامبر 1914) متعاقب ورود نیروهای روسیه به ایران، نیروهای عثمانی با مستشاران آلمانی خود به آدربایجان وارد شدند. كردهای قلمرو عثمانی (تركیه و عراق) نیز از فرصت سوء استفاده و به ایران رخنه كردند و ....

 

1358ش:در پی انتشار گزارشی كه جیمی كارتر رئیس جمهوری وقت آمریكا برای مذاكره با مقامات ایران جهت رهایی گروگانهای سفارت خود در تهران، رمزی كلارك و ویلیام میلر را مامور سفر به تهران كرده است؛ آیت الله خمینی دراعلامیه مورخ 16 آبان 1358 كه به امضای وی صادر و روز بعد در جراید انتشار یافت تاكید كرد كه هیچكس حق ندارد با آمریكا مذاكره كند مگر این كه محمدرضا را تحویل بدهد و دست از توطئه هم بردارد.

آیت الله خمینی در همین روز در دیدار با گروهی از دانشجویان اصفهانی چند نكته را بیان داشت كه ماندگار شده اند از جمله: آمریكا هیچ غلطی نمی تواند بكند ، سفارت آمریكا لانه جاسوسی بود، آمریكا شیطان بزرگ است، كسی كه خودش را ملی می داند با استكبار باید دشمن باشد و ....

 

اعلامیه و اظهارات آیت الله خمینی


1793م:نوامبر 1793، در تاریخ انقلاب فرانسه، به «ماه اعدام به جرم فساد اداری (سیاسی ـ اقتصادی ـ قضایی؛ فسادی كه رابطه با مقامات و دستگاههای عمومی داشته باشد)» معروف شده است و به این مناسبت رسانه ها در نوامبر هر سال به ویژه دو هفته اول آن مطالبی درباره این نوع فساد و وضعیت و روند آن در جوامع مختلف منتشر می سازند زیرا كه به نظر جامعه شناسان، فساد اداری مانع از پیشرفت جامعه و تمدن و حفظ آرامش عمومی می شود. اخیرا برخی سازمانهای جهانی به تقسیم و درجه بندی جوامع بر پایه فساد اداری مبادرت كرده اند و از میزان و درصد آن فهرست های سالانه منتشر می سازند.

فساد اداری(Corupption) در طول زمان بر حسب دوره های تاریخی مفهوم و تعاریف مختلف داشته است. در عصر ماكیاولی هر عمل مغایر «ورچو (پرهیزگاری و پاكدامنی)» و سقوط و زوال "ورچو" در نیت و عمل را فساد می گفتند و فرد و جامعه آلوده به آن را به دور از تمدن می خواندند.

درعصر روشنگری به جاه طلبان و آزمندانی كه بدون شایستگی و استحقاق در صدد دست اندازی به سهم و حق دیگران (سایر اعضای متساوی الحقوق جامعه) برمی آمدند و برای رسیدن به هدف؛ ضوابط را زیر پای می نهادند و وارد جنگ قدرت و عالم رشوه و تملق می شدند «فاسد» لقب می دادند.

در قرن بیستم، فساد اداری شمول بیشتری یافت كه رایجترین تعاریف و تعابیر آن از این قرارست: وجود فساد (منظور؛ فساد اداری) در یك جامعه نشان دهنده ضعف سیستم قضایی، یا ضعف مدیریت جامعه و انتصابات نادرست و فقدان بازرسی و تنبیه و تشویق، یا نبود قوانین و ضوابط لازم، یا ضعف دمكراسی و بالاخره نبود احزاب واقعی و رسانه های حرفه ای است. طبق این تعاریف، عوامل عمده فساد در یك جامعه عبارتند از: اعمال تبعیض، نپوتیسم (دادن امتیازات و مشاغل به اقوام و دوستان و دفاع از هرعمل آنان، ولو عمل نادرست)، انتصابات فرمایشی و خلاف ضوابط و اصول، ضعف اخلاقیات و ارزشها، مادی گری و آزمندی، نبود ضوابط و قوانین صریح و روشن و یا توسل به تفسیر آنها برحسب منافع، ضعف میهندوستی و بی اعتنایی به منافع عمومی هموطنان، فقر پروفشیونالیسم (سپردن كار حرفه ای و تخصصی به افراد خارج از حرفه و تخصص)، ضعف مردمدوستی و علاقه به خدمت كردن، نا متوازن بودن روابط سوسیو اكونومیك مردم و ....

تجربه گذشته (تاریخ) نشان داده است كه ادامه فساد به بحران سیاسی ــ اقتصادی جامعه، بی ثباتی و هرج و مرج منجر و احتمالا به انقلاب و یا دیكتاتوری (تعلیق حقوق و آزادی های مندرج در قانون اساسی و یا نادیده گرفتن آن) می انجامد؛ زیرا كه جز با انقلاب، و یا یك دیكتاتوری موقت نمی شود فساد ریشه گرفته را ازمیان برداشت و از جامعه حذف كرد. معمولا طراحان كودتاهای نظامی «قطع فساد ریشه گرفته را» انگیزه اقدام خود اعلام كرده اند.


2004م:آخرین ارقام مربوط به انتخابات دوم نوامبر 2004 آمریكا كه تقریبا نهایی اند از این قرار اعلام شده بود:

جمع آراء جورج بوش 59 میلیون و 640 هزار و 394 (51 درصد) و جمع آراء جان كری 56 میلیون و 144 هزار و 712 (48 درصد).

بیش از بیست میلیون از كسانی كه به "جان كری" رای داده بودند جوانان و افراد زیر 30 سالگی بودند.

در سنای صد نفری تعداد كرسی های جمهوریخواهان 51 ، دمكراتها 48 و یك كرسی هم غیر حزبی است.

در مجلس نمایندگان (دوره دو ساله) تعداد كرسیهای جمهوریخواهان 228 و دمكراتها 206 است با یك كرسی غیر حزبی.

آراء جورج بوش در ایالت اهایو 136 هزار بیش از جان كری بود و دمكراتها معترض بودند كه چرا «كری» به جای درخواست دوباره شماری، به شكست خود اعتراف كرد و همین طور در «آیوا» كه تفاوت آراء 13 هزار بود. در هر دو ایالت ماشین های رای گیری ضمن كار دچار نقص فنی شده بودند.

مفسران برخی روزنامه ها نوشته بودند كه قابل قبول نیست كه امر رای گیری در آمریكا در دهها نوع مختلف باشد و از روشها و ماشین های گوناگون استفاده شود كه از ضریب دقت می كاهد و جای تردید و اعتراض باقی می گذارد.

جان كری همچنان سناتور باقی خواهد ماند. تحلیلگران آمریكایی گفته بودند که گمان نمی كنند حزب دمكرات جان كری را بار دیگر نامزد مقام ریاست جمهوری كند زیرا كه در جامعه آمریكا آراء جوانان و روشنفكران به آن اندازه نیست كه فردی با عقاید و روش جان كری را به كاخ سفید بفرستد. اشتباه "جان کری" بود که در آن دوره خودرا نامزد کرده بود زیرا معمولا (نه صد درصد) در انتخاباتی که رئیس جمهور جاری شرکت کند خودش برنده می شود.

انتخابات نوامبر 2004 همچنین نشان داد كه عوام الناس آمریكایی محافظه كار و مذهبی است و این گروه هنوز لیبرالیسم چپ را نمی پذیرد. از تحلیل انتخابات نوامبر 2004 امریكا چنین بر می آید كه بر عده محافظه كاران این كشور افزوده شده است.

پاره ای از جامعه شناسان 59 میلیون و 640 هزار رای داده شده به جورج بوش را نشانه تایید سیاست جهانی تهاجمی دولت او و رفتار یكجانبه و دستوری شخص وی در قبال مسائل بین المللی دانسته و گفته اند كه سیاست های دولت بوش انعكاس خواست اكثریتی است كه در انتخابات دوم نوامبر 2004 به حوزه ها رفتند و شمار آنان به مراتب بیش از انتخابات سال 2000 بود.

یك تاریخدان اروپایی گفته بود: مهاجران نسل پیش از نیمه دوم قرن بیستم که از چهار قرن پیش كه به آمریكای شمالی وارد شدند كار خود را با جنگ، خشونت و زور اسلحه پیش بردند و این وضعیت طبیعت ثانوی اكثریت و دست كم نیمی از آمریكاییان شده است و جورج بوش (پسر) نماینده این طرز فكر (طبیعت ثانوی) است. بر پایه این روانشناسی لازم نیست كه فرد و دولت نیرومند باشد، همین كه گردنكشی و در صحنه بین المللی قلدری كند و در مسائل جهانی خشونت و یكدنگی به خرج دهد برای مقبولیت او در میان آمریکاییان قدیمی (اروپایی تبار) كافی است . آمریكایی ها می دانند كه در پس پرده، امور در دست نخبگان این كشور است بنا براین در روز انتخابات در حقیقت به «روش كار» رای می دهند و فردی را كه نامزد آن روش و مظهر آن است برمی گزینند.

 

1917م:بامداد هفتم نوامبر سال 1917 گاردهای سرخ مركب از كارگران و كشاورزان كمونیست وارد كاخ زمستانی تزارها در سن پترزبورگ شدند و درحالی كه رزمناو «اورورا» به اطراف كاخ گلوله می زد به عمر دولت موقت روسیه مركب از لیبرالها و سوسیالیستهای میانه رو به ریاست كرنسكی پایان دادند .

دسته های دیگر گارد سرخ و متعاقب آنان مردم ایستگاه راه آهن ، تلفنخانه ، دوپادگان نظامی شهر و ادارات دولتی را متصرف شدند و به این ترتیب 34 سال پس از مرگ كارل ماركس ، نظامی بر پایه اندیشه و فرضیه های او در روسیه ــ كشوری كه وضعیت و شرایط آن برای پیاده كردن فوری چنین فرضیه هایی آمادگی نداشت ــ روی كار آمد و 74 سال دوام آورد وجنگ جهانی دوم را از سر گذراند. كرنسكی درفوریه 1917 ، در زمانی كه روسهای ناموفق در جنگ جهانی اول از تبعیض و فقرو بی ثباتی كشور شان به جان آمده بودند روی كار آمده بود و تزار نیكلای دوم اختیاراتش را به او سپرده بود تا به اوضاع روسیه سر و سامان بخشد كه موفق نشده بود.

رهبری انقلاب بلشویكی روسیه را لنین برعهده داشت كه تا چندماه پیش از انقلاب در سویس به حالت تبعید به سر می برد و باكمك آلمانی ها به وطن باز گشته بود.

جوانان و طبقه تحصیلكرده روسیه با خواندن داستانهای « تولستوی » كه درست هفت سال بیش از انقلاب در 82 سالگی درگذشته بود از وضعیت موجود روسیه بیزار شده بودند و بی صبرانه در انتظار یك تحول پایه ای (انقلاب) بودند.

9 روز پس از سقوط سن پترزبورگ ، مسكو نیز به تصرف بلشویكها در آمد . لنین ماه بعد مذاكرات صلح را با آلمان واتریش آغاز كرد . انقلاب روسیه ظرف دو ــ سه سال بر همه مخالفان داخلی و خارجی از جمله دولتهای انگلستان ، فرانسه ، ژاپن و امریكا كه نیرو به كمك مخالفان داخلی فرستاده بودند پیروز شد .

این نیروهای شوروی بودند كه درسال 1945 برلن پایتخت آلمان را گرفتند و به جنگ جهانی دوم در اروپا پایان دادند.

درپی جنگ جهانی دوم ، میان دو نظام اقتصادی جهان ــ سوسیالیسم و كاپیتالیسم ــ و دولتهایی كه این دو نظام را نمایندگی می كردند یك معارضه كه به جنگ سرد معروف شد ونزدیك به پنج دهه طول كشید جریان داشت. شوروی در این مدت در موارد متعدد در ساخت سلاحهای تازه ازجمله موشك از رقیب خود جلو افتاد و با كمكهای ان ، رقیب در دوجنگ منطقه ای ( كره و ویتنام ) ناموفق شد. ولی نظام شوروی نتوانست با آموزش و پرورش، نسلی وفادار بار آورد و تامین نیازهای اقتصادی مردم خودرا دست كم گرفت و امید انان رابه آینده نظام متزلزل ساخت .

گردانندگان نظام شوروی بعد از نیمه دهه 1980 قاطعیت خود را ازدست دادند و با چند دو دلی و اشتباه انان، نظام شروع به ریزش از درون كرد به گونه ای كه بوریس یلتسین كه روزگاری خودرا از كمونیستهای وفادار نشان می داد و از پلكان حزب كمونیست بالا آمده بود در سال 1991 ، درسالروز انقلاب بلشویكی ، حزب كمونیست را كه خود زمانی رئیس یك شعبه ان بود پس از 74 سال حاكمیت غیر قانونی اعلام كرد! و نزدیك به دوماه بعد هم با دومقام دیگر ، اتحاد شوروی را بدون توسل به رفراندم و یا رای پارلمان منحل كرد و....

به سبب كمبود شدید روزنامه نگار واقعی و تاریخنگار مستقل ( غیر وابسته به یك دولت ) كه جهان از اوایل قرن 20 از ان رنج می برد هنوز تحقیق بی طرفانه در باره انحلال شوروی و راههایی كه به این انحلال ختم شد صورت نگرفته است . كشف حقایق در ادوار تاریخی سابق به مراتب آسان تر از قرن 20 و ادامه ان بوده است.

 

كاخ زمستانی سن پترزبورگ در محاصره بلشویكهای مسلح


1937م:هیتلر در جلسه هفتم نوامبر سال 1937 شورای وزیران آلمان اعلام داشت كه تامین وحدت همه آلمانی های اروپا (ژرمن ها) را در یك كشور و زیر یك پرچم هدف عمده خود قرار داده است و تاكید كرد كه از این پس همه برنامه های دولت آلمان باید بر این محور بچرخد و از آنجا كه قدرتهای اروپایی كه خود باعث پراكندگی آلمانی ها شده اند با این هدف مقابله خواهند كرد، ما از همین لحظه باید خود را برای تامین این هدف از راه بکار گیری ارتش نیز آماده كنیم.

هیتلر به وزیرانش گفت كه نخست از راههای سیاسی خواهد رفت، ولی رفتن به راه سیاسی جز از موضع قدرت و داشتن یك اتكای نظامی استوار بیهوده و كاری عبث است، لذا باید ارتشی بسیار توانمند داشته باشیم و ازخودگذشته. اگر راههای سیاسی به نتیجه نرسد ما راه جنگ را برای رسیدن به هدف از دست نخواهیم داد كه راهی پر هزینه است. باید خودرا مهیا كنیم و خطر را بپذیریم .

 

هیتلر


2002م:برخلاف پیش بینی پاره ای از مفسران سایر كشورها كه با روانشناسی آمریكاییان به ویژه نسل جوان آن آشنا نیستند انتخابات پنجم نوامبرسال 2002 آمریكا به كنترل مقننه این كشور توسط حزب جمهوریخواه انجامید. در كنار انتخاب سناتورها و نمایندگان مجلس و فرمانداران، در هر ایالت رفراندوم هایی هم صورت گرفت كه نتیجه آنها كه حاكی از نظر عمومی مردم امریكا به مسائل اجتماعی است اهمیت بیشتری دارد، زیرا كه تا حدی زیاد به دور از بازی های سیاسی و علاقه و منافع احزاب هستند. نتایج برخی از این رفراندمها از این قرار بود:

در ایالت نوادا 67 در صد رای دادند كه امر ازدواج رابطه زن و مرد است یعنی شرایط طرفین، پیش و یا ضمن قرارداد ازدواج ملاك عمل است تا قوانین موضوعه مگر این كه شرطی قید نشده باشد.

در چند ایالت از جمله آریزونا و نوادا با قانونی شدن مصرف ماری جوانا به هر صورت حتی تجویز پزشك موافقت نشد.

79 در صد مردم ایالت ارگون با بیمه عمومی درمان یعنی تامین آن از سوی دولت ایالتی با استفاده از درآمدهای مالیاتی ایالت (نه، پول دولت فدرال) مخالفت کردند و این نشانه ان است كه هنوز سه چهارم مردم امریكا ــ اگر این مشت را نمونه خروار حساب كنیم ــ با سوسیالیسم میانه خوبی ندارند.

در فلوریدا 71 در صد به غیرقانونی شدن دود كردن سیگار در محل كار رای دادند.

در كالیفرنیا اكثریت رای دهندگان با استخدام معلم سرخانه برای دانش آموزان ضعیف با هزینه دولت موافقت كردند.

 

2003م:ششم نوامبر 2003 یك بازرگان آمریكایی لبنانی تبار به نام «عماد Imad Hage» از آخرین تلاش دولت صدام برای جلوگیری از جنگ كه از طریق او بعمل آمده بود و «سیا» آن را نقش برآب ساخته بود پرده برداشت كه نشان می دهد یك مقام اطلاعاتی عراق در مارس 2003 (چند روز پیش از حمله نظامی آمریكا) از او خواسته بود كه به مقامات مربوط دولت آمریكا اطلاع دهد كه عراق آماده است:

ـ به هرگروه آمریكایی و با هر وسعت اجازه دهد كه مستقیما عراق را از جهت اسلحه كشتار گروهی جستجو كند، زیرا كه عراق فاقد آن است.

ـ عراق آماده است که یك عضو القاعده را كه در اختیار دارد به آمریكا تحویل دهد.

ـ شركتهای آمریكایی را در بهره برداری از نفت عراق شریك كند.

ـ به مساعی مربوط به حل مسئله فلسطینی ها و اسرائیل كمك كند.

ـ انتخابات مورد نظر آمریكا را ظرف دو سال در عراق برگزار كند.

این پیام جهت تحلیل در اختیار «پرل Perle» كه مقامی در حد معاون وزارت دفاع امریكا داشت گذارده شده بود كه او درباره آن با «سیا» تماس گرفت و مقامات سازمان اطلاعات مركزی آمریكا به "پرل" گفتند كه حاضر نیستند با این منبع (عماد) تماس بگیرند! و مفهوم آن این بود: حمله نظامی طبق برنامه انجام خواهد شد.


2003م:جورج بوش رئیس جمهوری آمریكا ششم نوامبر 2003 لایحه 87 میلیارد دلاری هزینه جنگ و ترمیم خرابی های عراق را كه به تصویب كنگره رسیده بود امضاء كرد و با این هزینه، كسر بودجه سال مالی جاری آمریكا به 525 میلیارد دلار افزایش یافت.

در همین روز به 43 هزار تن دیگر از نظامیان ذخیره آمریكا اطلاع داده شد كه برای عزیمت نوبتی به كویت و عراق آماده باشند.

طبق محاسبات رسمی، آمریکا هرماه 12 میلیارد دلار هزینه اشغال نظامی عراق کرده و این پول را عمدتا از راه قرض به دست آورده است.


1980م:گری ریجویGary Ridgway پنجاه و چهار ساله رنگ كار خودرو كه در دهه 1980در منطقه شهر سیاتل آمریكا 48 زن عمدتا ولگرد را به خانه خود دعوت و در آنجا خفه كرده و اجسادشان را در اطراف شهر مدفون ساخته بود برای فرار از اعدام به هر 48 قتل اعتراف كرد و محكوم به حبس ابد شد. وی با دادستان شهر به توافق رسیده بود كه اگر اعتراف كند اعدام نخواهد شد. گری در سال 2001 دستگیر شده بود.

ریجوی هفتم نوامبر 2003 در برابر قاضی 48 بار واژه «گیلتیGuilty» را بیان داشت كه عینا از شبكه های تلویزیونی پخش شد كه سابقه نداشت.

 

ریجوی


2004م:ناله شركتهای هواپیمایی از چاق شدن روز افزون مسافران و اضافه شدن وزن آنان بلنده شده است. سخنگوی اتحادیه شركتهای هواپیمایی آمریكا ششم نوامبر 2004 به رسانه ها گفته بود كه در ده سال گذشته وزن متوسط مسافران چهار كیلو گرم افزایش یافته و این وضعیت (به لحاظ افزایش میزان سوخت مصرفی هواپیماها به دلیل سنگینی مسافران) در ده ماه گذشته سال 2004 معادل 275 میلیون دلار به شركتهای هوایی آمریكا زیان وارد ساخته است. وزن اضافی باعث می شود كه هواپیما سوخت بیشتری مصرف كند تا بتواند خود را در آسمان حفظ كند و به پرواز ادامه دهد. دادن این خبر به روزنامه ها كه قبلا سابقه نداشت ممكن است پیش درآمد مطالبه پول بیشتری برای فروش بلیت هوایی به چاقها و كسانی باشد كه بیش از حد قابل قبول وزن اضافی داشته باشند.

 

2008م:طبق ارقامی كه هفتم نوامبر 2008 درباره انتخابات چهارم نوامبر آن سال آمریكا انتشار یافته بود 5/62 درصد (133 میلیون) واجدین شرایط رای دادن در این انتخابات شركت كرده كه 52 درصدشان (64 میلیون) به باراك اوباما و 57 میلیون نفرشان به جان مك كین رقیب او از حزب جمهوریخواه رای داده بودند. با وجود این تفاوت نه چندان زیاد، جان مك كین 162 الكتور و «اوباما» 364 الكتور دست آورده اند و در آن روز هنوز تكلیف 12 الكتور دیگر روشن نشده بود. این تفاوت الكتورها كه با كل آراء هر نامزد همخوانی ندارد ضعف بزرگ دمكراسی آمریكا به حساب آمده است كه از یك قرن پیش زیر انتقاد قراردارد. قدمت این ضابطه كه با روشی بسیار قدیمی (و خلاف منطق علمی) انتخاب رئیس جمهور را دو مرحله ای كرده بیش از دو قرن است. مقایسه آمار رای دهندگان نوامبر 2008 با دوره های پیش نشان می دهد كه مشاركت چندان زیاد نبوده زیرا "درصد" مشاركت در انتخابات سال 1964، 1960 و ... بمراتب بیشتر بود.

در انتخابات چهارم نوامبر 2008 رای دهندگان آلاسكا «تد استیونس» 84 ساله را كه چهل سال عضو سنای آمریكاست برغم مجرم شناخته شدنش به جرم رشوه گرفتن، برای هفتمین بار به سناتوری برگزیده اند ولی در صورت تایید آراء او، ممكن است به زندان فرستاده شود و كرسی آلاسكا خالی بماند.

انتخابات چهارم نوامبر 2008 آمریكا بیش از همیشه مورد تفسیر مورخان و اصحاب نظر قرارگرفته بود، مخصوصا كه برخلاف گذشته تبلیغات انتخاباتی از 21 ماه پیش از انجام انتخابات آغاز شده بود. بسیاری از این صاحبنظران خوش بینی رسانه های بعضی از کشورها از انتخاب "اوباما" و تغییر سیاست های 110 ساله آمریکارا رد کرده و گفته بودند که این خوش بینی را رسانه های صوت و تصویری آمریکا بوجود آورده اند تا نشان دهند با آغاز کار رئیس جمهور سیاهپوست، آمریکا تغییر سیاست خواهد داد؛ تا نظر منفی جهانیان را نسبت به آمریکا که با اعمال حکومت جورج بوش شدت یافته بود تغییر دهند. به عبارت دیگر؛ به جهانیان بگویند كه با تغییر رنگ پوست رئیس جمهور اصول سیاست ها و خطوط كلی هم تغییر می كند!. حال آنكه بازگشت از این اصول یعنی پنبه كردن همه نخهایی كه از زمان تئودور روزولت ساخته شده است. گورباچف دست به همین كار زد و شوروی فروپاشید. اطاقهای فكر آمریكا كه خودشان گورباچف را در آن مسیر قراردادند اجازه تكرار آن تجربه را در آمریكا نخواهند داد.

 

Barak Obama


994: محمد ابن هزم مورخ و نویسنده در اسپانیا به دنیا آمد .

1793: انقلاب فرانسه برضد كلیسا دست به اقدام زد كه بیش از دو هزار كلیسای كاتولیك فرانسه را شامل شد.

1917: انگلیسی ها منطقه غزه در فلسطین را كه جزیی از امپراتوری عثمانی بود متصرف شدند.

1918: با ترك مخاصمه دول متحارب اروپایی، در اصل موافقت شد.

1918: "گدارد" موشك (راكت) ملخداری را كه ساخته بود به معرض تماشا گذارد.

1966: دومین چاه منطقه كوهرنگ اصفهان به نفت رسید.

منبع:iranianshistoryonthisday.com

دوشنبه 16/8/1390 - 11:9
طنز و سرگرمی

ماه تولد

فال روزانه - دوشنبه 16 آبان 1390

بز

 فال روز متولدین فروردین: امروز مسیرهای زیادی پیش روی شما قرار دارد و شما نمی‌دانید اول کدام راه را باید بروید. این گفته به معنی این نیست که سرتان خیلی شلوغ است، بلکه بدین معنی است که واقعاً شما دوست دارید با انواع مختلف فعالیت خود را مشغول کنید. شما نیاز پیدا خواهید کرد برای محدود کردن گزینه‌های خود چند انتخاب خیلی جدی داشته باشید، برای اینکه حتی شما هم نمی‌توانید همه کارها را انجام دهید.

گاو

فال روز متولدین اردیبهشت: باوجود اینکه شما در مورد مسائل عشقی همیشه اهل عمل بوده‌اید، ولی اکنون دوست دارید کمی در محیط‌های هیجان‌انگیز قرار بگیرید. خوشبختانه ذهن شما بیشتر تجربی عمل کرده است و شما همیشه از سیر و سفر کردن در سرزمین رویاها لذت برده‌اید. اما نباید زیاد هم ریسک بکنید، رویاهای شما تحقق نمی‌یابند، مگر اینکه شما اطمینان حاصل کنید مسیری که در پیش گرفته‌اید واقعاً همان چیزی است که می‌خواسته‌اید.

اردیبهشت
دوقلوها

فال روز متولدین خرداد: امروز شما در رویاهایتان می‌توانید در دام عشق گرفتار بشوید، خواه این رابطه بر پایه واقعیت باشد یا نباشد، برای اینکه سیاره بخت شما یعنی عطارد با سیاره گمراه کننده نپتون هماهنگ شده است. اما انتظار نداشته باشید یک رویای قدیم مشابه دوباره به ذهنتان برگردد. درعوض باید حواستان جمع باشد و اول همه جوانب را بررسی کرده و بعد عاشق شوید.

خرداد
خرچنگ

فال روز متولدین تیر: با وجود اینکه امروز شما تصمیم گرفته‌‌اید کارهای نیمه کاره زیادی را تمام کنید، اما اگر نتوانستید تمام انتظارات خود را برآورده کنید، آرامش خود را حفظ کنید. لازم است بعضی از فعالیتهای خود نه تنها فعالتیهای کاری، بلکه برخی از کارهای تکراری روزانه‌تان را کمتر کرده و وقت خالی داشته باشید. به موسیقی گوش دهید، فیلم نگاه کنید، برای گردش به طبیعت بروید، اینها کارهایی بودند که شما مدتها خودتان را ازشان محروم کرده بودید. شما بعداً هم می‌توانید تعهدات خود را انجام دهید.

تیر
شیر

فال روز متولدین مرداد: ممکن است شما فکر کنید که عصبانیت‌تان فروکش خواهد کرد، اما واقعاً اینگونه نخواهد شد، به خصوص اگر یکی از افرادی که با شما رابطه‌ای صمیمانه دارد به جای اینکه از برنامه‌های شما پیروی کند طبق برنامه‌ریزی خودش عمل کند. لزومی ندارد به دلیل اینکه شما می‌خواهید محیط اطرافتان را تحت کنترل خود درآورید از فرد دیگری انتقاد کنید. حتی اگر متوجه نشدید که چه دلیلی باعث متفاوت عمل کردن دیگران شده است، بهشان اجازه بدهید هرقدر که دلشان می‌خواهند کارهای عجیب بکنند.

مرداد

فال روز متولدین شهریور: اکنون که ماه به نشانه برج سنبله بازگشته است، ممکن است احساسات شما با منطقتان تضاد داشته باشند. تلاش کردن برای حل این مشکل باعث خوشحال شدن شما نخواهد شد، برای اینکه حتی زمانی که شما در مسیرهای مختلفی پیش می‌روید نیاز دارید که هم به عقلتان رجوع کنید و هم به حرف دلتان گوش بدهید. لزومی ندارد که خودتان به تردیدهایتان فکر کنید، مگر اینگه فکر کنید حتماً باید یک اولویت را در نظر داشته باشید. وقتی که نتایج فعالیت‌های شما آشکار می‌شود، در روزهای آینده وقت شما آزادتر خواهد شد.

شهریور
ترازو

فال روز متولدین مهر: شما امروز ممکن است فکر کنید که باید بعضی از چیزها را از دیگران پنهان کنید، اما وقتی که سیاره بخت شا یعنی ونوس با اورانوس هماهنگ می‌شود، اعتراف کردن به آرزوهای غیرعادی‌تان نسبت به آن چیزی که فکر می‌کردید می‌تواند هم لذت بخش‌تر و هم اطمینان بخش‌تر باشد. انتظارات شما می‌توانند مانع این کار بشوند، اما مادامی که شما نتایج این کار را باور نداشته باشید، هیچ چیزی ممکن نخواهد بود.

مهر
عقرب

فال روز متولدین آبان: امروز حتی اگر از سوی دوستان قابل اطمینان خود تحت فشار قرار گرفتید، زمانی را برای دنبال کردن رویاهای تحقق نیافته‌تان اختصاص بدهید. اکنون که نپتون و اورانوس متوجه دنیای درون شده‌اند شما هم می‌توانید از این فرصت استفاده کرده و سیر و سفری سرگرم کننده به دنیای درون خود داشته باشید. با وجود اینکه لزومی ندارد انگیزه‌های خود را برای دیگران توضیح دهید، اما در نهایت به دیگران اجازه بدهید که بفهمند شما در خلوت خود چه دورانی را سپری کرده‌اید.

آبان
کماندار

فال روز متولدین آذر: هر قدر که رویاهای شما به واقعیت نزدیک‌تر می‌شوند، شما نیز بیشتر انگیزه خود را از دست می‌دهید. امروز آروزهای شما می‌توانند دید شما را به روی دنیای زیبا و غریبه‌ای بگشایند، اما هرچقدر که شما به مراحل پایانی نزدیک‌تر می‌شوید، نسبت به انتخابی که کرده‌اید نامطمئن‌تر می‌شوید. فراموش نکنید که هم اکنون مرز باریکی بین رویا و واقیت وجود دارد، و شما به راحتی می‌توانید آن را تغییر بدهید.

آذر
بز

فال روز متولدین دی: عموماً شما توانایی این را دارید که با یک رفتار معقول با دیگران همکاری متقابل برقرار کنید. با وجود این امروز برایتان سخت است که تعادلی منطقی بین الهامات درونی و عمل کردن به برنامه‌های خود ایجاد کنید. در حالی که شما از اصول خود پیروی می‌کنید عاقلانه‌ترین راهبرد این است که همه چیز را رها کرده و به خدا واگذار کنید.

دی
آبگیر

فال روز متولدین بهمن: امروز خواه شما در دنیای واقعیت سیر کنید خواه در عالم رویا به سر ببرید، روزی پر از احساسات عاشقانه برای شما خواهد بود. ونوس زیبا همراه با سیاره بخت شما یعنی اورانوس در حال تغییر دادن سیستم شما هستند. با توجه به وجود اورانوس نگران پایداری و ایستادگی نباشید. فراموش نکنید که فقط به دلیل اینکه یک فرد متفاوت شما را هیجان زده کرده، نباید نباید خیلی زود برانگیخته شده و واکنش نشان بدهید.

بهمن
دو ماهی که خلاف جهت هم شنامیکنند

فال روز متولدین اسفند: اگر امروز شما بتوانید به جهانی آرمانی راه پیدا کنید، در حالی که موسیقی مطلوب شما به نرمی در پس زمینه نواخته می‌شود، همه رنگها نیز کاملاً با هم هماهنگ خواهند بود. خوشبختانه لزومی ندارد برای اینکه دنیای کاملی را ببینید به جاهای دیگر مسافرت کنید، برای اینکه عطارد با نپتون در سازگاری کامل به سر می‌برد. از همان جایی که هستید به رویاهایتان فکر کنید و سعی کنید حداقل یکی از آنها را به واقعیت تبدیل کنید.

اسفند
دوشنبه 16/8/1390 - 11:8
اخبار

دهم ذی الحجه عید قربان، روز رهایی از تعلقات نفسانی و اعاده بندگی به درگاه احدیت فرا رسید، در این روز بندگان هر آنچه كه آنان را از پروردگارشان دور می كند را به قربانگاه می برند و سبكبال سر سپردگی خویش را به خالق اثبات می كنند.

روز رهایی از تعلقات

عید قربان از بزرگ ترین اعیاد مسلمانان است و در این روز حضرت ابراهیم (ع) فرزندش اسماعیل را به اذن خداوند به قربانگاه برد و در آن هنگام پروردگارش به او گفت: در برابر حق، تسلیم باش! او فرمان پروردگار را، از جان و دل پذیرفت، و گفت: به پروردگار جهانیان، تسلیم شدم. "(سوره بقره آیه 131)

واژه قربانی از لفظ قربان گرفته شده یعنی هر آن چه كه وسیله تقرب و نزدیكی به خداوند است، خواه این قربانی، ذبح حیوان یا دیگر صدقات باشد.

قربانی برای نزدیكی به پروردگار از زمان حضرت آدم (ع) آغاز شد، هنگامی كه دو فرزند آن حضرت هابیل، قوچی و قابیل،مقداری گندم را به عنوان قربانی به حضرت حق تقدیم كردند. به اذن خداوند آتشی از آسمان فرود آمد و قربانی هابیل را سوزاند كه این علامت قبول قربانی بود و قربانی قابیل به حال خود باقی ماند.

خداوند این واقعه تاریخی را در سوره مائده –آیه 27 بیان می فرماید: "وقتی كه (هابیل و قابیل، پسران آدم) قربانی تقدیم كردند از یكی (هابیل) پذیرفته شد و از دیگری (قابیل) پذیرفته نشد".

بعد از آن، این عمل، یعنی قربانی كردن، در تمام ادیان، به عنوان یك وسیله قرب و عبادت به درگاه خداوند برجای ماند. اما باید دانست كه قربانی ابراهیم (ع) موردی خاص بود، حضرت ابراهیم (ع) كه سالخورده بود از خداوند فرزندی طلب كرد و خداوند نیز اسماعیل را به وی عطا فرمود. ابراهیم (ع) روزهای پایان زندگی را با لذت داشتن اسماعیل سپری می كرد.

زمانی كه اسماعیل به سنین جوانی رسیده بود، ناگهان حضرت ابراهیم ندای ملكوتی وحی را می شنود كه :"ابراهیم! به دو دست خویش، كارد بر حلقوم اسماعیل بنه و بكُش"!

ابراهیم بنده خاشع خدا، بت شكن بزرگ تاریخ، برای نخستین بار از تصور این پیام، وحشت می كند. اما فرمان فرمان خداوند است و سرپیچی از دستور او در قاموس ابراهیم بت شكن نیست. پس در راهی قرار گرفته كه در معرض امتحانی سخت است؛ از یك سو فرمان خدا و از طرف دیگر مهر پدری.

ابراهیم با خود گفت این پیام را من در خواب شنیدم و اسماعیلش را نگاه می دارد این بار ندا محكم تر می آید كه"ابراهیم،اسماعیلت را ذبح كن"! ابراهیم می داند توجیه پیام خیانت است و اكنون، ابراهیم دل از داشتن اسماعیل بركنده است، پیام پیام حق است. او تصمیم گرفت كه جریان را با پسرش در میان گذارد و اما جواب پسر قاطعانه است: "پدر! در انجامِ فرمانِ حق تردید مكن، تسلیم باش، مرا نیز در این كار تسلیم خواهی یافت و خواهی دید كه از صابران خواهم بود"!

ابراهیم با این سخنان مصمم شد و پسرش را به كوه برد و كارد تیز را در گلو او گذاشت اما كارد گلو را نمی برید، ناگهان، گوسفندی به جلو آمد و پیام خداوند را شنید كه فرمود:"ای ابراهیم! خداوند از ذبح اسماعیل درگذشته است، این گوسفند را فرستاده است تابجای او ذبح كنی، تو فرمان را انجام دادی"!

اینگونه حضرت ابراهیم، با قربانی كردن اسماعیل نفسش، از این امتحان بزرگ سربلند بیرون آمد. سال ها و قرن ها از این حادثه می گذرد آنچه این رویداد بر بندگان خدا می آموزد دل كندن از تعلقات مادی و دنیوی است و دل سپردن به رحمت و عدل الهی است.

آری بندگان مخلص، كه در راه فرامین خداوندی از وابستگی های خود رها می شوند، جایگاهی بلند و رفیع در نزد معبود می یابند وبا قربانی كردن خواسته های نفسانی بندگی و تسلیم بودن خود را به یگانه خالق هستی اثبات می كنند.

در این روز حجاج بیت الحرام نیز پس از قرن ها درس بزرگ قربانی نفیس برای قربانی نفس را از آن حضرت آموخته و با اقتدا و به یاد ابراهیم(ع)، برای خشنودی حق در حج و سرزمین منا، شتر، گاو و گوسفند را قربانی و در راه خدا انفاق می كنند. باشد تا قبول پیشگاهش قرار گیرد.

دوشنبه 16/8/1390 - 11:7
تاریخ

امروز (دوشنبه) برابر با شانزدهم آبان 1390 و دهم ذی الحجه 1432 هجری قمری و هفتم نوامبر سال 2011 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:

شانزدهم آبان در آینه تاریخ معاصر ایران

16 آبان 1358

شورای امنیت سازمان ملل خواستار آزادی گروگان های امریكایی شد. آنان سه روز پیش هنگام تسخیر لانه جاسوسی امریكا در ایران از سوی دانشجویان پیرو خط امام، دستگیر شده بودند.

 

16 آبان 1358

"امام خمینی"(ره) با انتشار اطلاعیه ‌ای تأكید فرمودند كه با فرستادگان "جیمی كارتر" رییس جمهور وقت امریكا ملاقات نخواهند كرد. ایشان همچنین ملاقات اعضای شورای انقلاب را نیز با آنان ممنوع كردند، در نتیجه نمایندگان اعزامی امریكا در تركیه متوقف شده و به كشورشان بازگشتند.

 

16 آبان 1357

سه روز پس از روی كارآمدن دولت نظامی ازهاری، دولت امریكا حمایت كشورش را از این دولت اعلام كرد، در سند به جا مانده از آن زمان می خوانیم " ...ما از شاه در تصمیماتش حمایت می كنیم. شاه یك دولت نظامی زیر نظر خود منصوب كرده است، زیرا دولت غیرنظامی نمی توانست نظم را اعاده كرده و زمینه برگزاری انتخابات آزاد(!) را فراهم سازد.

 

16 آبان 1357

پس از روی كارآمدن دولت نظامی ازهاری راهپیمایی گسترده‎ای در سراسر ایران علیه دولت او برگزار شد.

 

16 آبان 1357

به مناسبت آغاز به كار دولت نظامی ازهاری و كشتار 13آبان در دانشگاه تهران، امام خمینی(ره) در پیامی فرمودند:" من ازجنایاتی كه اخیراً درحق فرزندان اسلام دردانشگاهها كرده‎اند، درسوگم؛ من ازدانشجویان عزیزكه درراه اسلام و كشور فدائی داده‎اند و درمقابل شاه با مشتی گره كرده ایستاده و او را محكوم كرده‎اند تشكرمی‎كنم...".

 

16 آبان 1357

در پی اظهار پشیمانی ظاهری "محمدرضاپهلوی" از اقدامات 13 آبان و دستگیری تعدادی از مقامات دولتی، كه تنها یك مردم فریبی دیگر بود، "امام خمینی"(ره) طی سخنانی این اظهارات و اقدامات را مردود و بی ‌اساس دانستند و تصریح كردند اشتباه های شاه بیشتر از آن است كه با این گونه توبه ‌ها نادیده گرفته شود.

 

16 آبان 1352

"امام خمینی" (ره) در پیامی ویژه، جهان اسلام را به اتحاد در برابر رژیم صهیونیستی دعوت كردند.

 

16 آبان 1343

"امام خمینی"(ره) نگارش كتاب "تحریرالوسیله" را در تبعید‌گاه خود در تركیه آغاز كردند. این كتاب یكی از مهمترین و كاملترین كتب فقهی شیعه است.

 

16 آبان 1304

دولت امریكا رژیم رضاخان را به رسمیت شناخت به شرط آنكه تمام قراردادهای منعقده میان ایران و امریكا از سوی این حكومت جدید تهران محترم شمرده شود.

دوشنبه 16/8/1390 - 11:6
بهداشت روانی

 

ممکن است پیش خودتان فکر کنید کسانی که حافظه بسیار خوبی دارند از هوش بیشتری نسبت به دیگران برخوردار هستند! اما حقیقت این است که قدرت حافظه تا حد زیادی بستگی به این دارد که از چه ابزارهایی برای حفظ کردن استفاده کنید و چقدر در استفاده از آنها مهارت داشته باشید. در اینجا ده روش برتر برای بهبود حافظه را فرا می گیرید. امیدوارم با مطالعه و به کارگیری آنها دیگر مشکل حافظه نداشته باشید.

1- اطلاعات را خرد کنید: آیا شما یک شماره تلفن را یک جا حفظ می کنید؟ نه معمولا آن را به قطعات دو یا سه رقمی تبدیل می کنید و تکه تکه حفظش می کنید. مغز انسان اطلاعات را در قطعات کوچک بهتر به خاطر می سپارد. بنابراین با خرد کردن موارد بلند به اطلاعات کوچکتر راحت تر می توانید آنها را حفظ کنید.

2- کلمات را به هم ربط دهید: گاهی وقت ها حفظ کردن بعضی چیزها کار سختی است. من دوستی داشتم که فامیل اش «آرقند» بود. اما این اسم را نمی توانستم حفظ کنم. کافی است در ذهنتان کمی با آن بازی کنید. آرقند؟ قند؟ آب قند؟ آهان درست شد. با ربط دادن این اسم به یک کلمه آشنا آن را حفظ کردم.

با پیدا کردن ارتباط بین موارد جدید و موارد قبلی آشنا در ذهنتان می توانید به راحتی آنها را به خاطر بسپارید. البته نیاز نیست که مثل من بلند فکر کنید. چون اگر دوستم بفهمد که اسمش را چگونه حفظ کرده ام...

3- ورزش کنید: همه می گویند که ورزش برای فلان و فلان و فلان چیز مفید است! حالا ما هم می گوییم که ورزش برای حافظه هم مفید است و قدرت حفظ کردن را بالا می برد. از پشت کامپیوتر بلند شوید و کمی هم فعالیت بدنی بکنید. قرار نیست قهرمان المپیک بشوید. هدف این است که فعالیت بدنی منظم داشته باشید.

4- از حافظه تصویری تان استفاده کنید: این یکی از قدرتمند ترین ابزارهای مغز است. تصور کردن یک تصویر یا صحنه روش موثری برای به خاطر سپردن است. بگویید که عینک تان را روی میز آشپزخانه گذاشته اید. حالا تصور کنید که عینک آن جا است و تمام غذاهای روی میز را خورده! دفعه بعد که می خواهید جای عینک را به یاد بیاورید مغز آن تصویر را در ذهن دارد.

5- تمرکز کنید: این مورد کاملا واضح است. شما نمی توانید وقتی که تلویزیون نگاه می کنید به خوبی مطالعه کنید و چیزی را حفظ کنید. در چنین حالتی مغز شما حالت فعال و پرسشگرانه خود را از دست می دهد و نباید روی حافظه تان حساب کنید. مشابه همین حالت وقتی که در حال کار با کامپیوتر هستید زیاد پیش می آید. اینکه همزمان کار کنید، مطالعه کنید، چت کنید و ... جلوی تمرکز را می گیرد و نباید انتظار عملکرد خوبی از مغز خودتان داشته باشید. بهترین حالت این است که هر زمان فقط یک کار را انجام بدهید و روی آن کاملا تمرکز کنید.

6- خواب مناسب: اگر می خواهید همیشه حافظه خوبی داشته باشید خواب را فراموش نکنید. کم خوابی می تواند به شدت از قدرت حافظه و تمرکز شما کم کند. ضمنا فراموش نکنید که خوابیدن در شب برای مغز نسبت به خواب در روز مفید تر است.

7- از کاخ های حافظه استفاده کنید: این یکی از بهترین روش های بهبود حافظه است. اگر می خواهید موارد متعددی را حفظ کنید کافی است که آنها را در یک مکان آشنا تصور کنید. و هر یک را در جایی قرار بدهید. بعد برای خودتان یک سفر ذهنی درست کنید و در این مکان در مسیری مشخص حرکت کنید. حال می توانید هر یک از این وسایل را در یک جای خاص ببینید.

برای مثال شما هر روز صبح که از خانه خارج می شوید باید تعدادی وسایل را همراهتان بردارید. ( شامل دسته کلید تان - کیف - دفترچه یادداشت - حلقه - ساعت مچی - کارت بانک ) اما همیشه چیزی را فراموش می کنید. اشکالی ندارد کافی است برایشان یک سفر ذهنی در کاخ حافظه تان درست کنید. با هم امتحان می کنیم:

سفر را از تخت خواب که بیدار می شوید شروع کنید. روی میز کنار تخت یک دفترچه بزرگ یادداشت را تصور کنید که آنجا قرار گرفته ( وقتی آن را بزرگ و کمی متفاوت و عجیب در تخیل خود بسازید با اغراق کردن به مغز کمک می کنید تا بهتر آن را به خاطر بسپارد.)

سپس از اتاق خواب خارج شوید به آشپزخانه بروید. آنجا درست در کنار یخچال یک دستگاه خودپرداز بانک را تصور کنید که طبق معمول کار نمی کند! وقت اش است که کارت بانک را بردارید.

ذهنتان را به اتاق بعدی خانه ببرید. آنجا روی میز ساعت مچی شما قرار گرفته. و کمی آن طرف تر روی شومینه حلقه است در حالی که به خاطر حرارت آتش کاملا سرخ شده است.

در پایان در کنار چوب لباسی کنار درب خروجی خانه کیف را تصور کنید و آن را بردارید. این سفر ذهنی را چند بار با خودتان مرورکنید. بعد از این هر روز صبح تنها طی چند ثانیه به این سفر ذهنی میروید و دیگر هیچ وقت چیزی را فراموش نمی کنید. با این روش می توانید تا ده ها مورد را پشت سر هم و با نظم حفظ کنید. کاخ های حافظه انسان نامحدود هستند.

8- رژیم غذایی مناسب: اسیدهای چرب امگا 3 یکی از مواد مهم برای بالا نگهداشتن کارایی شناختی مغز هستند. کجا یافت می شوند؟ در ماهی ها به خصوص ماهی های ساکن آب های سرد و در مغز دانه ها به خصوص گردو و روغن آن. مصرف ویتامین های گروه B و اسید فولیک هم مغز شما را خوشحال می کند. آنها را در سبزیجات و مرکبات پیدا خواهید کرد. در طرف دیگر کشیدن سیگار و مصرف بالای الکل برای حافظه خوب نیست.

9- آموخته هایتان را به دیگران یاد بدهید: تحقیقات نشان داده که یک روش خوب یادگیری این است که به دیگران آموزش بدهید! وقتی موضوعی را برای کسی توضیح می دهید این کار به دایمی شدن آن حافظه در مغزتان کمک می کند. بنابراین بخیل نباشید و همیشه به دیگران آموزش بدهید.

10- تکرار، تکرار، تکرار: وقتی یک شماره تلفن را به خاطر می سپارید یا یکی از همین روش های گفته شده را تمرین می کنید، نکته کلیدی تکرار کردن است. با تکرار مغز شما اطلاعات را برای همیشه در خودش نگه می دارد و در به یادآوری آنها هم مهارت پیدا می کند. تمرین این روش ها هم به شما کمک می کند که هر بار از آنها راحت تر و سریع تر استفاده کنید به گونه ای که پس از مدتی جز ابزارهای جدایی ناپذیر حافظه شما خواهند شد.
منبع: http://www.mscenter.ir

 

دوشنبه 16/8/1390 - 0:47
اخبار

تهران - 110 مركز آموزشی و فرهنگی در استان تهران، میزبان جلسات پرسش و پاسخ "كتاب بهترین دوست" در هفته كتاب خواهد شد.

چند خبر از نوزدهمین هفته كتاب

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، جلسات پرسش و پاسخ در قالب گفتمان با موضوع "كتاب بهترین دوست" در بیش از یكصد مركز آموزشی مانند دبیر‌ستان‌ها، كانون‌های فرهنگی، از برنامه‌های تدارك دیده شده برای نوزدهمین هفته كتاب از سوی اداره كل تبلیغات اسلامی استان تهران است.

 

** آذربایجان غربی به استقبال هفته كتاب می رود

اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارومیه با برپایی نمایشگاه كتابی با عنوان "جهاد اقتصادی"?برگزاری جلسات نقد كتاب در حوزه نشر و طریقه چاپ و نشر و دعوت از نویسندگان استانی و غیراستانی برای حضور در نشست‌های تخصصی به استقبال هفته كتاب می‌رود.

 

** برنامه‌ های وزارت جهاد كشاورزی در "هفته كتاب" اعلام شد

وزارت جهاد كشاورزی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی? به مناسبت نوزدهمین دوره هفته كتاب? برنامه‌های ملی و محلی برگزار می‌كند.

از جمله برنامه‌های این وزارتخانه می‌توان به مشاركت در برنامه‌های هفته كتاب، تعیین نماینده در ستاد برگزاری هفته كتاب? برگزاری نمایشگاه كتاب در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی و واحدهای تابعه وزارت جهاد كشاورزی? بازدید كاركنان سازمان از كتابخانه ملی ایران، كتابخانه ملك و كتابخانه حسینیه ارشاد اشاره كرد.

نوزدهمین دوره هفته كتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار "یادگار ماندگار" از 22 تا 29 آبان ماه در سراسر كشور برگزار می‌شود.

يکشنبه 15/8/1390 - 22:13
ورزش و تحرک

دانشمندان دریافته اند ورزش منظم می تواند مانند استراحت درمانی و مصرف داروهای رایج به پیشگیری از بروز سردردهای میگرنی كمك كند.

ورزش به كاهش سردردهای میگرنی كمك كند

به گزارش دیلی میل، تمامی این سه درمان می توانند تعداد حملات میگرنی را در برخی زنان به یك سوم كاهش دهند.

دانشمندان دانشگاه گوتنبرگ در سوئد دریافتند انجام ورزش هایی مانند دوچرخه سواری سه بار در هفته، می تواند چنین تاثیر بالقوه ای داشته باشد.

دكتر "اما واركی" مجری این تحقیقات 91 زن 18 تا 65 ساله را در یك كلینیك سردرد در سوئد مورد بررسی قرار داد.

این بیماران با و بدون پیش درآمد، به میگرن مبتلا بودند و سردردهای میگرنی دو تا هشت بار در ماه به سراغ آنها می آمد.

تحقیقات پیشین نشان داده بود كه استراحت درمانی و مصرف دارو می تواند از بروز سردردهای میگرنی پیشگیری كند. تحقیقات جدید حاكی از آن است كه ورزش نیز به همین اندازه موثر است.

به گفته واركی نكته جالب این پژوهش این بود كه تغییر در تعداد حملات میگرنی نقریبا مشابه هر سه این شیوه های درمانی بود.

به گفته وی راهبرد غیر دارویی می تواند گزینه ای برای درمان پیشگیرانه میگرن در بیمارانی باشد كه درمان دارویی روزانه در مورد آنها موثر نیست و یا خواهان چنین درمانهای دارویی نیستند.

این پژوهشگر می گوید داروی topiramate بهترین دارو برای كاهش شدت سردرد های میگرنی است.با این حال این دارو عوارض جانبی مانند بی حسی، افسردگی و سرگیجه را در پی دارد.

هیچ یك از زنان در گروه استراحت درمانی و یا گروه ورزش عوارض جانبی را گزارش نكردند اما هشت زن یا یك سوم زنان گروه دارو درمانی topiramate دچار عوارض جانبی شدند.

يکشنبه 15/8/1390 - 22:13
آموزش و تحقيقات

طبق آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ، 64 درصد مردم برای پخت غذا از روغن های جامد استفاده می كنند در حالی كه دو سوم روغن مصرفی باید روغن های مایع یا همان روغن های غیراشباع باشد.

طبخ غذا با روغن های جامد یا مایع

روغن نباتی بطور طبیعی بصورت مایع است كه آن را در كارخانه تبدیل به روغن جامد می كنند و در فرایند این تبدیل، اسیدهای چرب مضر سلامتی با هیدروژن، اشباع می شوند.

علاوه بر این در این جریان، تركیبات غیرعادی و مضر دیگری به نام "اسیدهای چرب ترانس" به وجود می آیند.

با مصرف روغن جامد، این اسیدها و تركیبات خطرناك و مضر برای سلامتی وارد بدن می شوند.

به گفته متخصصان قلب و عروق، روغن های جامد موجب افزایش كلسترول بد خون می شود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهند.

روغن های مایع در مقایسه با روغن های جامد، اسیدها و تركیبات مضر كمتری دارند.

مصرف زیاد روغن های جامد برای سلامتی مضر است اما این مساله به معنای مضر بودن مصرف روغن نیست بلكه باید در انتخاب روغن مصرفی دقت شود چرا كه چربی ها و روغن ها، منابع مهم انرژی و سوخت و ساز بدن هستند.

مصرف مقدار كافی روغن و چربی برای سلامت پوست، عملكرد مناسب هورمون ها، جذب ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A ، D ، E و K ضروری است.

كارشناسان بهداشتی، توقف در رشد، ایجاد ضایعات پوستی مانند اگزما، اختلال در تولید مثل و وجود پروتئین در ادرار را از جمله عوارض كمبود اسیدهای چرب ضروری، بیان می كنند.

بنابراین روغن و چربی باید كمتر از یك سوم كالری دریافتی روزانه ما را تشكیل دهد كه البته مقدار مصرف آنها با سن، جنس و فعالیت و نیاز به انرژی در افراد مختلف تغییر می كند و بهتر است از روغن های مایع استفاده شود.

 

**انواع روغن های مایع

روغن های مایع گرچه در مقایسه با روغن های جامد بهتر هستند اما استفاده از اینگونه روغن ها در سرخ كردن غذاها موجب تشكیل تركیبات سرطان زا می شود؛ از این رو برای سرخ كردن باید روغن مخصوص استفاده كرد.

از میان روغن های مایع، روغن زیتون و روغن كانولا (كلزا) در برابر اكسیداسیون و حرارت ، مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند.‌

گفته می شود روغن زیتون از بهترین روغن هایی است كه می توان در طبخ غذا‌ از آن ‌استفاده كرد.

روغن بذر كتان و روغن ماهی نیز منابع خوبی از اسیدهای چرب بویژه امگا 3 هستند؛ اینگونه روغن ها باید در بطری های تیره و در جای خنك نگهداری شوند و در بطری پس از هر بار مصرف كاملا بسته شود تا در مجاورت اكسیژن هوا نباشد.

اینگونه روغن ها باید در مقادیر كم خریداری شوند تا در عرض یك یا دو ماه مصرف شوند.

روغن های ذرت، آفتابگردان، پنبه دانه، گلرنگ و كنجد به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا 6 و آنتی اكسیدان ها برای سلامتی مفید هستند اما برای مصارف سرخ كردنی اصلا مناسب نیستند.

بطور كلی كارشناسان بهداشتی توصیه می كنند روغن ها باید در مكان سرد، خشك ، دور از بوهای شدید و تابش مستقیم آفتاب و نیز منابع گرمایشی مانند بخاری و ماشین ظرفشویی قرار گیرند.

برای سرخ كردن غذاها باید از روغن مخصوص سرخ كردنی استفاده شود و هیچگاه هنگام سرخ كردن غذاها نباید از روغن هایی استفاده كرد كه سریع اكسیده شده و تولید مواد سرطان زا می كنند اما در پخت و پز و تهیه سالاد می توان از روغن های مایع گیاهی استفاده كرد.

مصرف روغن های جامد را نیز به دلیل دارا بودن تركیبات مضر كه با عنوان روغن های گیاهی هیدروژنه یا تا حدی هیدروژنه معرفی می شوند، باید محدود كرد.

يکشنبه 15/8/1390 - 22:12
لطیفه و پیامک
عید قربان مبارک عید قربان اس ام اس عید قربان 1390 اس ام اس عید قربان اس ام اس
زندگی‌تان به زیبایی گلستان ابراهیم و پاکی چشمه زمزم . عید قربان مبارک …
زندگی‌تان به زیبایی گلستان ابراهیم و پاکی چشمه زمزم
عید قربان مبارک
(محمدرضا)
===============================

روز اوج بندگی و تجلی ایثار ابراهیمی مبارک

(مونا)
===============================
این دو سه روز رو رژیم بگیر تا لاغر شی که انتخابت نکنن! اینو به بقیه گله هم بگو.
عید قربان پیشاپیش مبارک
(مرتضی)
                          ===============================
چند روز دیگه بیشتر زنده نیستی،

از فرصتی که داری

لذت ببر گوسفند عزیز، پیشاپیش فرا رسیدن

عید قربان رو بهت تسلیت میگم
(محسن)
===============================
سلام خوبی؟
الان کجایی؟
راستی بهت تبریک میگم
واقعا باید خوشحال باشی نه؟
کاری که تو کردی واقعا شاهکار بود خیلی خیلی حرفه‌ای هستی
يکشنبه 15/8/1390 - 22:10
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته