• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 42209
تعداد نظرات : 4513
زمان آخرین مطلب : 4120روز قبل
طنز و سرگرمی
فروردین: اگرچه شما می‌توانید فكرتان را روی جزئیات متمركز كنید، ولی فعلاً بگذارید كه از شما دور باشند. عشق خالصانه شما تاحدودی می‌تواند برای اینكه هرچیزی در مسیر درست خود قرار بگیرد كافی باشد. به مشكلات فكر نكنید حتی اگر موقتاً به انكار كردن آنها مبادرت می‌ورزید. هر مسأله بحرانی كه به وجود بیاید شما می‌توانید با آن روبرو شوید، و اگر بحرانی نباشد دست كم روز خوب شما را خراب نخواهد كرد.

اردیبهشت: شما با روشهای انجام دادن كارها كه خارج از عادات معمول می‌باشند به راحتی گیج می‌شوید، هنوز اعتماد بیش از حد نامعمولتان می‌تواند دردسر ایجاد كند. حتی اگر كه می‌خواهید به راحتی برای خودتان فرصتی را ایجاد كنید، ممكن است كه امری مهم را از دست بدهید و ممكن است مشكلی را كه می‌تواند بدتر شود نادیده بگیرید. تلاش كردن برای داشتن یك دید متعادل مفیدتر از این است كه از مشكلات دوری كنیم.

خرداد: زمانی كه شما بخش نهفته احساستان را بررسی می‌كنید، به طور خوشایندی شگفت‌زده می‌شوید، برای اینكه آنچه كه شما الان یاد می‌گیرید می‌تواند تأثیر مثبت فوری روی روابط مهم شما داشته باشد. احتمال دارد كه امروز بیشتر به تصورات ذهنی خود بپردازید، اما اكنون زمان مناسبی برای خیالات بی نتیجه نیست. توجهتان را همراه با واقع‌بینی صرف كار كردن بر روی مهم ترین اولویت‌ها بكنید.

تیر: همچنانكه امروز ستاره ژوپیتر مقابل خورشید قرار گرفته است شما هم می‌توانید معاشرتی‌تر باشید. وقتی كه دیگران شما را تشویق می‌كنند، شاد بودن راحت است، باز هم شما می‌توانید احساسی جدی تر به آنچه كه انجام می‌دهید داشته باشید. شم فهم قوی شما از آنچه كه اتفاق می‌افتد می‌تواند برای شما خوش شانسی بیاورد. بالا را نشانه بگیر و از ریسك كردن نترس.

مرداد: زمان این فرا رسیده تا برروی موجهای خوشی كه به زندگی شما جریان دارند سوار شوید. اگرچه شما می‌توانی بسیار پرشور و حرارت باشی، ولی به یاد داشته باش افرادی را كه این احساساتتان را درك نمی‌كنند درهم نكوبی. البته شما قصد نداری كه بیكار بنشینی برای اینكه مشتاقانه می‌خواهی آنچه را كه در اختیار داری به جهان عرضه كنی. امروز بذرهایت را بكار تا بعداً بهترین‌ها را برداشت كنی.

شهریور: حتی اگر از احساساتت مطمئن نیستی، الان كه ماه به برج سنبله بازگشته است بهتره كه بهشان اعتماد كنی. حتی اگر با مشكلات جدی روبررو هستی، امروز شاید وقفه‌ای در آنها به وجود آید. شما در مورد چگونگی لذت بردن بیشتر از زندیگتان نظریات جالبی داری. آنچه كه دیگران از شما به عنوان خوشبختی می‌بینند كاملاً نتیجه این است كه شما به خوبی مسائل را می‌فهمی.

مهر: اگر شما به طور طبیعی خلاق هستی، زمان مناسبی است برای اینكه هنرت را نشان دهی، زیرا كه با كار كردن می‌توانی عمیق‌ترین احساساتت را بیان كنی. اما باید با استعداد و دانشی كه داری عمل كنی. آنچه كه تا به حال به دست آورده‌ای نتیجه استفاده درست از استعدادهایت بوده است.

آبان: ممكن است فردی اكنون وارد زندگیتان شود تا شما را با یك تصور جدید روبررو كند و به یك عرصه جدید تفكر هدایت كند. نیرویی كه در برابر تغییرات آینده دوام می‌آورد را هدر نده. حقایقی كه كشف می‌كنی می‌تواند شما را از موقعیت ناخوشایندی كه در آن هستی خارج كند. جریان‌های متداول روزمره شما را هدایت خواهد كرد، از اینكه آنها را وارد زندگیت كنی نترس.

آذر: مواظب باش زمانی كه در حال تفریح كردن هستی مسئولیتهایت را فراموش نكنی. فكر زیركانه‌ای است كه دلبستگیهای همیشگی‌ات را به عملكردی مثبت تبدیل كنی. هر تغییری را كه در نظر داری انجام بده زیرا كه ژوپیتر در حال حاضر بر موفقیتهای زمینی اشاره دارد.

دی: شما امروز می‌توانید از آمیزه جادویی بینش خلاقانه و آرزوهای دنیوی‌ات استفاده كنی. اگرچه شما لزوماً آدم تنبلی نیستی، ولی نمی‌خواهی برای رسیدن به هدفهایت تلاش بیشتری بكنی. اكنون برای اینكه یك پروژه جدید را تقبل كنی فرصت مناسبی است. هر تصمیمی كه بگیری تعهدی برایت به وجود می‌آورد كه باعث می‌شود روی مهمترین مسائل تمركز كنی.

بهمن: ستاره ژوپیتر و اورانوس خبرهای خوبی برای دو هفته بعد دارد، درحالیكه امروز حركت از ژوپیتر به سمت خوشید درك و فهم شما را نسبت به رابطه بین مسئولیتهای احساسی و معنویاتتان افزایش می‌دهد. یك بینش جدید می‌تواند شما را به مسیر متفاوت هدایت كند، اما نباید زمانت را هدر بدی. به یاد داشته باش، اكنون زمان مناسب فرا رسیده، فقط باید بیشتر تلاش كنی.

اسفند: ارتباط برقرار كردن با یك گروه هم فكر می‌تواند امروز برایت جالب باشد. این كار باعث یك رشد خلاقانه در شما شده و فرصتی است تا از زندگیت لذت ببری. شما حتی آمادگی این را داری كه كاری را خارج از حیطه كارهای قبلی‌ات انجام دهی. درمورد اینكه دیگران چگونه فكر می‌كنند نگران نباش، بخشی از فعالیت شما قرار است تغییر كند تا روش زندگی‌ات را بازیابی كنید.
دوشنبه 16/8/1390 - 22:20
اخبار

انتظامی استان خراسان شمالی برای تحویل دهنده گان دستگاههای ماهواره جایزه تعیین کرد.

فرمانده انتظامی استان خراسان شمالی با اعلام این خبر گفت: شهروندان استان که برای تحویل ماهواره داوطلبانه اقدام کنند، پلیس جوایزی را به آنان اهدا خواهد کرد.

پاتوق ۹۸ : سرهنگ محمدی افزود : به افرادی که به صورت داوطلبانه ماهواره خود را در استان تحویل دهند، قطعاً از سوی پلیس تشویق خواهند شد.

 

نیرو انتظامی ماهواره خراسان شمالی تجهیزات ماهواره
ماهواره تحویل دهید جایزه بگیرید !!

 

وی با بیان اینکه ماهواره فرهنگ منحط غرب را ترویج می‌کند، افزود: جمع آوری ماهواره صرفاً برای مصون ماندن خانواده‌ها و جوانان از تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان است.

در اجرای طرح پاک‌سازی ماهواره از اردیبهشت امسال آغاز شد بیش از ۹۰ درصد مجتمع‌های مسکونی خراسان شمالی از دیش‌های ماهواره پاکسازی شدند.

وی همچنین از کشف ۶۷۰ دستگاه انواع تجهیزات ماهواره و دستگیری یک نفر متهم در استان خراسان شمالی خبر داد.

دوشنبه 16/8/1390 - 22:19
اخبار

درصورتی كه افراد ناشناس با معرفی خود به‌عنوان مهندس یكی از اپراتورهای تلفن همراه و به منظور بررسی خط مشتركین تلفن همراه با آن‌ها تماس گرفتند، مشتركان باید با توجه به اینكه از نظر هزینه ارتباط، هك كردن گوشی تلفن و یا خطر دسترسی به اطلاعات سیم‌كارت‌ها وجود دارد، از هر نوع شماره‌گیری و یا وارد كردن كد خودداری كنند.

به گزارش خبرنگار سرویس ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طبق بررسی‌های به‌عمل آمده در صورت برقراری چنین تماسی، با وارد كردن كدی كه به مشترك اعلام می‌شود، تماس مجددی با وی برقرار شده و در نمایشگر گوشی واژه xalan نمایش داده می‌شود كه درصورت وصل تماس، ویروسی به گوشی وارد می‌شود و باعث حذف اطلاعات گوشی و سیم‌كارت (IMSI) و IMEI شده و موجب قطع ارتباط با شبكه می‌شود و مشترك برای تماس مجبور خواهد بود گوشی دیگری خریداری كند.

در چنین مواقعی مشتركین باید شماره تماس گیرنده را ثبت و به بخش شكایات سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی لینك دفتر بازرسی، نظارت مدیریتی و پاسخگویی ارسال كنند

دوشنبه 16/8/1390 - 11:27
اخبار
مشترکان همراه اول و ایرانسل در صورت تمایل می‌توانند روی تلفن همراه خود پیامک‌های طنز «په نه په» را دریافت کنند.

ایلنا: مشترکان همراه اول و ایرانسل در صورت تمایل می‌توانند روی تلفن همراه خود پیامک‌های طنز «په نه په» را دریافت کنند.

به گزارش ایلنا، پیامک‌های طنز «په نه په» به صورت روزانه و با عضویت در این سرویس برای مخاطبان ارسال می‌شود.

مشترکان همراه اول برای عضویت در این سرویس کافیست عبارت «panapa» را به شماره ۲۰۳۰ ارسال کنند تا پیامهای این سرویس را به صورت روزانه دریافت کنند.

مشترکان تلفن همراه ایرانسل هم با ارسال عبارت «ozv pana» به شماره ۸۲۸۲ می‌توانند مشترک پیامک‌های طنز روزانه «په نه په» شوند.

مشترکان همراه اول با عضویت در سرویس «په نه په» به مدت ۷ روز می‌توانند پیامک‌های رایگان «په نه په» را دریافت کنند و پس از این مدت، هزینه هر پیامک از حساب مشترکان کسر می‌شود.
دستور لغو عضویت این سرویس در اس‌ام اس‌های ارسالی ذکر شده است.
دوشنبه 16/8/1390 - 11:27
کامپیوتر و اینترنت
سیبنا: وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات گفت: به منظور افزایش سرعت اینترنت کاربران خانگی به محض این که در هر استان و منطقه ای امکان فنی آن فراهم شود، اقدام خواهیم کرد.
 
تقی پور در گفت وگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی دولت درباره انتقاداتی که در خصوص افزایش نیافتن سرعت اینترنت خانگی مطرح می شود، اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است سرعت اینترنت در بخش های مختلف به مرور زمان افزایش یابد که به طور مثال شبکه های مدارس و علمی را به شبکه ملی اطلاعات منتقل می کنیم که به همین نسبت پهنای باند آنها زیادتر خواهد شد.
 
وی افزود: برای کاربران خانگی هم به محض این که در هر استان و منطقه ای این امکان فنی فراهم شود برای افزایش سرعت اینترنت اقدام خواهیم کرد. تقی پور به تکلیف وزارت ارتباطات در برنامه پنجم توسعه اشاره و خاطر نشان کرد: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است نسبت به توسعه شبکه ملی اطلاعات امن و پایدار با پهنای باند مناسب اقدام و با استفاده از توان و ظرفیت بخش غیر دولتی، امکان دسترسی گسترده و پر سرعت را برای همه کاربران این شبکه فراهم کند.

وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات افزود: البته تکلیف ما این است که تا پایان برنامه پنجم این امکانات را فراهم کنیم و در حال حاضر نیز تنها هفت ماه از برنامه پنجم را پشت سر گذاشته ایم و تا پایان برنامه این شبکه باید کامل شود.

وی در عین حال گفت: اما امیدواریم طی سه سال اول برنامه پنجم این اقدام را انجام دهیم البته به این معنی نیست که تا آن موقع صبر می کنیم بلکه درهر منطقه ای امکانات فنی آماده باشد ما این کار را انجام می دهیم و بروی شبکه ملی اطلاعات با پهنای باند زیاد این ارتباطات اینترنتی را برقرار خواهیم کرد
دوشنبه 16/8/1390 - 11:26
شهدا و دفاع مقدس
شهدا، علاوه بر مقامات رفیع معنوی، که زبان‏‌ها و قلم‏‌ها از توصیف آن و چشم و دل‏‌ها از مشاهده آن ناتوانند، مشعل‏دار پیروزی و استقلال ملت‏اند و حق بزرگ آنان بر گردن ملت، بسی عظیم است.» (از بیانات رهبر انقلاب) در ادامه، مختصری از زندگی‏نامه یک تن از شهدایی که در تاریخ ۱۶ آبان‌‏ماه به فیض عظمای شهادت نائل آمده ‏است را می‌‏خوانیم.
.
شهید حمید رجبی مقدم
تاریخ تولد: ۱ مهر ۱۳۳۷
تاریخ شهادت: ۱۶ آبان ۱۳۶۱
محل تولد: بندرانزلی
طول مدت حیات: ۲۴ سال
محل شهادت: عین‌خوش
مزار شهید: گلزار شهدای بندرانزلی


• شهید حمید رجبی مقدم در اول مهرماه سال ۱۳۳۷ش در شهرستان ساحلی بندرانزلی دیده به جهان هستی گشود. حمید، تحصیلاتش را در بندرانزلی به پایان رساند و از آنجا که متنعم از روزی حلال پدر زحمت‌کش خود بود، از فیض حضور در محافل قرآنی مسجد قائمیه بندرانزلی بهره‌مند گردید و به‌تدریج با معارف اسلام ناب محمدی (ص) آشنا شد. وی در زمان تحصیل، شاداب و بسیار پرجنب و جوش و در عین حال، به‌واسطه روحیات معنوی و مذهبی‌ای که داشت، در مدرسه از هر فرصت پیش آمده، با گفتن حرف‌ها و مسائل مذهبی و گرفتن صلوات بر محمد و آل محمد (ص) در حین اجرای برنامه‌های فوق، به فضای غیراسلامی مدرسه (در زمان طاغوت) روح معنوی می‌بخشید و به‌همین علت، بار‌ها از سوی مدیر و بعضی از معلمین مدرسه مورد عتاب قرار می‌گرفت و از او و والدینش تعهد گرفتند که در مدرسه اخلال نکند! و او به‌شرطی حاضر به حضور در دفتر مدرسه برای امضای تعهدنامه شد که معلمین زن حاضر در دفتر حجاب بگیرند و با این شرط، پافشاری خود را بر اعتقادات اسلامی‌اش در این فرصت پیش آمده نیز بار دیگر اعلام نمود. ارتباط وی با روحانیت معظم و در رأس آن‌ها آقاسید نجفی و مطالعات فراوان اعتقادی و اجتماعی، او را به منبعی مطمئن برای رجوع دوستانش - که در مباحثه با گروه‌های دیگر فکری به بن‌بست می‌رسیدند - مبدل ساخته بود. وی به‌همراه سایر دوستانش در بندرانزلی، فعالیت‌هایی جهت سرنگونی رژیم منحوس طاغوت را سازمان‌دهی می‌کرد و سخنرانی‌ها و اطلاعیه‌های حضرت امام خمینی (ره) - که مستقیماً به دست آن‌ها می‌رسید - را تایپ، تکثیر و در بین مردم پخش می‌کرد. حمید با همه مشغله‌های سیاسی و مذهبی که داشت از رسیدگی به محرومان و سرکشی یتیمان بازنمی‌ماند و مدت‌ها سرپرستی یک پرورشگاه را که تعداد زیادی از بچه‌های یتیم شهرستان بندرانزلی در آن به‌سر می‌بردند را بر عهده داشت. با نصرت و پیروزی شکو‌همند انقلاب اسلامی، به لطف و عنایت باری‌تعالی و رهبری زعیم عالی‌قدر حضرت امام خمینی (ره)، اداره شهر را به‌همراه دوستانش بر عهده گرفت و از توزیع نفت میان خانواده‌ها و نیز ارزاق عمومی بین مردم تا پذیرفتن مسئولیت امنیت عمومی شهر... به فعالیت پرداخت چرا که همه قرار و آرامش وی در سلامت اسلام و انقلاب و مردم خلاصه می‌شد. به‌دنبال تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به جمع پاسداران حریم حرمت دوست پیوست و به‌عنوان مسئول عملیات سپاه پاسداران بندرانزلی انتخاب گردید. مدتی نیز به‌عنوان فرمانده سپاه رضوانشهر مشغول به خدمت شد. او مدت شش ماه به‌همراه تعدادی از پاسداران در دوره آموزشی تهران شرکت کرد و پس از پایان آموزش، توفیق تشرف خدمت حضرت امام خمینی (ره) را به‌دست آورد و بعد از آن دیدار روحانی و معنوی، چنان پرشور و حرارت و عشق از امام (ره) صحبت می‌کرد که همگان در حسرت اشتیاق دیدار یار و رهبر می‌سوختند. حمید، جوانی باصفا و اخلاص و مؤمن و مردم‌دار و مردم‌دوست بود، به‌همین سبب، از محبوبیت ویژه‌ای در بین همه مردم برخودار بود. وی هم‌چنین با صاحبان حرف و مشاغل مختلف هماهنگی برقرار می‌کرد تا نوجوانان و جوانان را برای کسب مهارت و تجربه و کار در کنار خود بپذیرند و با این عمل، باعث می‌شد که جوانان هم از بیکاری و فسادهایی که به‌دنبال دارد، حفظ شوند و هم با یادگیری حرفه‌ای خاص، در آینده شغلی مناسب برای خود دست و پا کنند و گروه دیگری را بتوانند به خدمت گیرند. از زمانی که جنگ آغاز گردید، حمید، بی‌قرار پیوستن به لشکریان اسلام برای مقابله با لشکر متخاصم شد. مادر مکرمه‌اش می‌گوید: «حمید، پسر عجیبی بود، او بسیار رئوف و مهربان بود، هر از چند گاهی می‌دیدم بعضی از وسایلش نیست بعداً معلوم می‌شد آن را به کسی هدیه نموده است... دوری از او و جبهه رفتنش برایم بسیار سخت بود، یک روز به من گفت مادرجان! تصمیم گرفتم همان‌طوری که شما می‌خواهید به جبهه نروم، من هم خیلی خوشحال شدم و خدا را شکر کردم و پرسیدم چطور شد منصرف شدی مادر؟! حمید در جوابم گفت شما راضی باشید بهتر است، اما فقط در آخرت وقتی حضرت زهرا (س) از من سؤال کرد که چرا به یاری اسلام نشتافتی، شما را نشان بی‌بی دو عالم می‌دهم و می‌گویم مادرم به من اجازه نداد. با شنیدن این حرف از حمید، انگار از خواب بیدار شدم و با قوت قلب گفتم مادرجان! از همین حالا راضی هستم. و او با ذوق و شوق غیرقابل وصفی سر از پا نشناخته راهی میادین مبارزه و نبرد علیه متجاوزین کافر شتافت». حمید پس از بازگشت از جبهه با دختری متدین ازدواج نمود تا طبق اظهار خود، نیم دیگر دینش را تکمیل کند و موانع رسیدن به شهادت را یکی بعد از دیگری پشت سر بگذارد. حمید پس از ازدواج نیز مجدداً عزم میدان رزم نمود. حمید که جانشین گردان صاحب‌الزمان (عج) لشگر ۲۵ کربلا بود، توانست به کمک فرمانده گردان، نیروهای رزمنده خود را با انسجام و آمادگی کامل در عملیات محرم شرکت دهد و خود نیز پس از مبارزه‌ای بی‌امان، به آرزوی دیرینه‌اش رسید و در تاریخ شانزدهم آبان‌ماه سال ۱۳۶۱ هجری شمسی در عین‌خوش در سن بیست و چهار سالگی به ملکوت اعلی پر کشید.

دوشنبه 16/8/1390 - 11:24
اهل بیت
مراسم حج بیش از هر چیز، ناظر بر ایجاد و تقویت روحیه برادری دینی و ایمان به عقیده توحید است. ارتباط تنگاتنگ این دو مقوله با هم سبب شده تا مسلمین در پرتو این دو مشخصه تربیت یافته، ضمن تنظیم روابط برادری با یکدیگر، به مقابله با مظاهر شرک و کفر به‌پا خیزند و از تمام عناصر تفرقه رهایی یابند و این خود عامل نیرومندی در هم‌بستگی و انسجام مسلمانان جهان است.
احکام حج، خط مشئ زندگی فردی و اجتماعی هر مسلمان را تعیین نموده، وی را به کمال معنویت رهنمود می‌سازد به‌گونه‌ای‌که در پیروان مکتب، روحیه خداپرستی و شرک‌ستیزی ایجاد می‌نماید و ایمان معنوی را با روح تازه‌ای به کالبد جامعه اسلامی می‌دمد و فکر و اندیشه مسلمانان را تعالی می‌بخشد. بر این اساس، فریضه حج قادر است تغییر حالتی در مسلمانان پدید آورد که شیوه زندگی آنان دگرگون شود و به هم‌بستگی و هم‌دلی نائل آیند.
این هم‌بستگی و هم‌دلی از آن جهت که به هیچ‌یک از نهاد‌ها و سیستم‌های سیاسی وابسته نیست و مطلقاً از ایمان فرد مسلمان نشأت می‌گیرد، حلقه پیوستگی و قدر مشترک همه مسلمانان محسوب شده، کم‌تر عاملی توان مقابله با آن را دارد. امتیاز چشم‌گیر اسلام، اصل توحید است و برگزاری همه‌ساله مناسک حج بیانگر هویت توحیدی مسلمانان.
از این‌رو حج، هجرت از هرگونه طبقه‌بندی‌ها و مرزبندی‌هایی است که حیات بشر را از هم جدا می‌کند و فقیر و غنی، و سیاه و سفید را به هم نزدیک می‌کند و در کنار هم قرار داده، وجه مشترک همه انسان‌ها را که‌‌ همان عبودیت است، در همه زنده می‌کند، و بدین‌دلیل است که قرآن پرستش خدای یگانه را مایه اتحاد و هم‌بستگی در پیروان ادیان الهی می‌خواند: «قـُل یا اهلَ الکِتبِ تَعالَوا الی کَلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا و بَینَکُم الّا نَعبُدَ الّا اللَّهَ و لانُشرِکَ بِهِ شیئاً و لایَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا اربابًا مِن دونِ اللَّهِ»
عید قربان بزرگ‌ترین روز حج محسوب می‌شود؛ چنان‌که از امام صادق علیه‌السلام نقل شده است که در جواب معاویه بن عمار که از ایشان درباره «یَوْمَ الْحَجِّ اْلأَکبَرِ» پرسیدند، فرمودند: «آن، روز عید قربان است.» از آن جهت، می‌توان گفت عید قربان تجلی توحید بوده و نمادی از تجلی انسجام اسلامی در ایام حج است.
● واژه «عید» به معنای رجوع و بازگشتن است و «قربان» به معنای قربانی یا هر آنچه با آن بر پروردگار، تقرب جویند. از این‌رو، می‌توان عید قربان را به معنای بازگشت انسان به مقام تقرب الهی دانست. این مقام در سایه مبارزه با هواهای نفسانی و در پرتو تهذیب، خودسازی و بهره‌گیری از فرصت‌های ناب به‌دست می‌آید.
زائران خانه خدا که پس از تحمل سختی‌های بسیار و پرهیز از نمادهای دنیوی، اینک به منزلگاه آخر رسیده‌اند، عید قربان را جشن می‌گیرند. در این روز، حاجیان در یک وحدت عملی کم‌نظیر سر بر آستان حضرت دوست می‌سایند و پس از آن با چهره‌ای گشاده از توفیق یافتن به انجام تکلیف، یکدیگر را به آغوش کشیده و به هم تبریک می‌گویند. سیدالساجدین امام سجاد علیه‌السلام نیز در دعای مخصوص عید، آن را روزی مبارک و بامیمنت می‌خوانند و می‌فرمایند: «أللَّهُمَّ هَذَا یَوْم مُبَارَک مَیْمُون».
امام خمینی (ره) احیاگر اسلام ناب، درباره عید قربان چنین گفته‌اند: «عید قربان، عیدی است که انسان‌های آگاه را به‌یاد قربانگاه ابراهیمی می‌اندازد؛ قربانگاهی که درس فداکاری و جهاد در راه خدای بزرگ را به فرزندان آدم و اصفیا و اولیای خدا می‌دهد... این پدر توحید و بت‌شکن جهان، به ما و همه انسان‌ها آموخت که... عزیز‌ترین ثمره حیات خود را در راه خدا بدهید و عیدی بگیرید. خود و عزیزان خود را فدا کنید و دین خدا را و عدل الهی را برپا نمایید. به همه ما ذریه آدم فهماند که «مکه» و منی قربانگاه عاشقان است و محل نشر توحید و نفی شرک که دلبستگی به جان و عزیزان نیز شرک است.»
● حاجیان در روز عید ابتدا با پرتاب هفت سنگ ریزه برای هفت بار به ستون‌های بر هم چیده شده - که نماد ابلیس رجیم است - تنفر خود را از همه شیطان‌های درون و برون ابراز می‌کنند. این عمل را «رمی جمره» گویند. وقتی حکمت این عمل را از امام کاظم علیه‌السلام پرسیدند، امام فرمودند: «چون ابلیس در محل جمرات بر ابراهیم (ع) ظاهر گشت و آن حضرت، آن پلید را سنگسار نمود. از این‌رو، همین سنت جاریه‌ای شد و باقی ماند.»
این عمل، طرد شیطان و تثبیت عبودیت و اطاعت خداوند متعال است. یکی از کارهای اصلی شیطان این است که بین افراد انسان تفرقه بیندازد و عداوت و بغض بین آن‌ها ایجاد نماید: «إِنَّما یُرِیدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَداوَ ة وَ الْبَغْضاءَ» (شیطان می‌خواهد در میان شما به‌وسیله شراب و قمار دشمنی ایجاد کند) و انسان با تفرقه و اختلاف، خود را در اختیار شیطان می‌گذارد؛ همان‌گونه که امام علی علیه‌السلام فرمودند: «ایّاکم و الفرقة فانّ الشاذ من الناس للشیطان کما انّ الشاذ ّمن الغنم للذئب» (از جدایی و پراکندگی بپرهیزید؛ زیرا انسانی که از مردم جدا شود در اختیار فرمان شیطان است همچنان‌که گوسفند دور از گله، نصیب گرگ می‌شود.) آری، حاجی با این عمل نمادین بر شیطان رجیم سنگ زده، آن را از خود رمی می‌کند و خود را در صف منسجم مسلمانانی می‌یابد که همگی تنفر خود را از شیطان اعلام می‌دارند.
● حجاج در ادامه اعمال روز عید، با کوله‌باری از عقیده و جهاد، رو به سنت قربانی می‌آورند و آن را به پیشگاه پروردگار هدیه می‌کنند و به دستور الهی جامه عمل می‌پوشانند که فرمود: «فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالعُمْرة اِلَی الحَجِّ فـََمَا اسْتَیْسَرَ مِنَ الْهَدْیِ» آن کسی که به قربانگاه می‌رود و گوسفندی را ذبح می‌کند، درحقیقت، با حرکتی نمادین عزم از میان بردن هوس‌ها و وابستگی‌هایش را می‌کند و آماده ایثار و فداکاری می‌شود. این عمل را از آن جهت که عبادت و وسیله تقرب به خداست، قربان گویند. چنان‌که امام سجاد علیه‌السلام ضمن پرسشی از شبلی پرسیدند: «آیا به هنگام سر بریدن قربانی، نیت کردی که با تمسک به حقیقت تقوی و ورع حلقوم طمع را قطع کنی...»
بخشش و قربانی و تقسیم آن در میان مردم به‌ویژه تنگ‌دستان، به معنای دستگیری و تعاون است. وقتی حاجی در روز عید به شکرانه انجام مناسک حج، موظف می‌شود تا حیوانی سالم و کامل را بکشد و گوشت آن را به نیازمندان بدهد، این عمل، خود عامل نزدیک شدن به خدا می‌گردد و انسان را مشمول عنایت الهی می‌سازد و هم برحسب مصرف، عامل ایجاد محبت بین انسان و افراد جامعه می‌شود.
این‌گونه است که بین مسلمانان رابطه‌ای صمیمی به‌وجود می‌آید که خود یکی از عوامل و زمینه‌های انسجام است و بدین‌صورت، تعاون و هم‌بستگی اجتماعی در اعمال خیر و نیکوکاری در میان مردمان افزایش می‌یابد. از طرف دیگر، اگر تقسیم قربانی صحیح انجام گیرد، میلیون‌ها گرسنه سیر می‌شوند و بدین‌وسیله بین غنی و فقیر، ارتباط برقرار می‌گردد. این‌‌ همان انسجام و هم‌دلی مورد توجه شارع است.
از دیگر نمادهای قربانی «مساوات» است؛ به‌طوری‌که تقسیم گوشت قربانی به سه قسمت و استفاده شخص حاجی از آن شاهد گویایی بر این مساوات است. و در این صورت، یکی از مصادیق تفرقه - امتیازاتی که انسان برای خود قائل شده است - از بین می‌رود و همه به این قول پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله رجوع می‌کنند که در خطبه حجةالوداع فرمودند: «مردم! پروردگار همه شما یکی است و پدر همه شما یکی است؛ همه از آدم هستید و آدم از خاک است؛ عرب را بر عجم فضیلتی نیست، مگر به تقوا.» این عمل در حج، عدالت اجتماعی اسلام را منعکس می‌کند و خود عاملی است بر انسجام و اتحاد بین همه مسلمین جهان.
● سومین و آخرین عملی که حاجیان باید در روز دهم ذی‌الحجه به انجام رسانند، عمل «حلق» یا تراشیدن موهای سر برای مردان و کوتاه کردن قدری از مو و ناخن برای زنان است. قرآن می‌فرماید: «ثُمَّ لْیَقْضُوا تَفَثَهُم وَ لْیُوفُوا نُذُورَهُم و لیطوفوا بالبیت العتیق» (سپس، باید آلودگی‌هایشان را برطرف سازند و به نذرهای خود وفا کنند و بر گرد خانه کهن کعبه، طواف کنند).
زائران خانه خدا در روز عید قربان، شکوهمند‌ترین و آرمانی‌ترین گام‌ها را برای رام کردن نفس خویش برمی‌دارند و کمال تسلیم و رضا را در تصویری زیبا از عبودیت و بندگی به نمایش می‌گذارند و از تمام مظاهر فخر و زیبایی دل کنده و با تراشیدن سر، هم‌رنگ و شکل به‌همراه دیگران، آماده حضور دوباره در مسجدالحرام و خانه دوست شده، روحشان را از پلیدی رذایل اخلاقی تطهیر می‌کنند و آخرین نشان و اثر هواپرستی و خودخواهی را از دامان دل دور می‌ریزند. امام صادق علیه‌السلام در این مورد، می‌فرمایند: «با تراشیدن موی خود، تمام عیب‌های ظاهری و باطنی‌ات را دور ریز!»
● عید قربان یکی از اعیاد مهم مسلمین است که برخلاف بسیاری از اعیاد، مورد اختلاف نیست؛ چرا که همه فرق مسلمین این روز را عید محسوب می‌کنند؛ لذا در دعای مخصوص قنوت نماز عید می‌خوانیم: «اللهم انی اسألک بحق هذا الیوم الذی جعلته للمسلمین عیدا و لمحمد صلی‌الله علیه و آله ذخرا و شرفا و کرامة و مزیدا» (بارالها! به حق این روزی که آن را برای مسلمانان عید و برای محمد صلی‌الله علیه و آله ذخیره و شرافت و کرامت و فضیلت قرار دادی)... و بدین‌گونه، عید را فقط مخصوص مؤمنین ندانسته و همه مسلمین را در آن سهیم می‌دانیم و اعتقاد داریم این گردهمایی عظیم، رهیافتی برای رسیدن به اعتصام به حبل‌الله است که یکی از مهم‌ترین دستورات اجتماعی اسلام می‌باشد.
بنابراین با توجه به مباحث مطرح شده، مناسک حج که در اوج عظمت آن عید قربان قرار دارد، علاوه بر رسیدن به توحید، عاملی است مؤثر برای نیل به انسجام و هم‌بستگی هرچه بیش‌تر مسلمانان. لذا بزرگان دینی ما به این مسأله بار‌ها تأکید کرده‌اند که بهترین عمل در این روز، برائت از مشرکین و شیاطین حقیقی عالم است و این مهم میسر نمی‌شود مگر با انسجام و هم‌دلی تمامی مسلمین با هر فکر و عقیده و مسلکی که باشند.

دوشنبه 16/8/1390 - 11:23
تاریخ
استاد علی‏اكبر مالك سخن‏ور و مدیحه‏سرای معاصر در چنین روزی از سال ۱۳۷۷ هجری شمسی درگذشت.
علی‏اكبر مالك در سال ۱۲۹۰ش در محله پامنار تهران پا به عرصه وجود گذاشت. مالک، فرزند اسماعیل مستوفی‏ حضور (میرزااسماعیل) و نوه میرزاکاظم مستشیرالملک تهرانی و از اعقاب مالک اشتر سردار بزرگ و شجاع حضرت امیرالمؤمنین امام علی (ع) به‏شمار می‏رفت.
علی‏اكبر پس از طی دوران ابتدایی در دبستان ادب، وارد دارالفنون شد. سپس به دانشسرای عالی رفت و به تحقیق در متون نظم و نثر فارسی پرداخت، آن‏گاه وارد مدرسه حقوق شد. از وقایع دوران تحصیل مالک، درگذشت پدرش بود که وی را مجبور ساخت وارد تشکیلات ارتش شده و به فراگیری زبان انگلیسی مشغول شود.
وی سرانجام به دریافت دانشنامه زبان انگلیسی از دانشگاه انگلیس نائل آمد و پس از به پایان بردن دوران تحصیل، به شغل دبیری مشغول شد. مالک، سال‏های متمادی به شغل دبیری ادبیات فارسی و زبان‌های انگلیسی، فرانسه و آلمانی اشتغال داشت تا این‏که در سال ۱۳۳۹ش بازنشسته گردید.
از جمله اساتید وی می‏توان به جلال‏الدین همایی، عباس اقبال ‏آشتیانی، نصرالله فلسفی و محمدحسین فاضل تونی اشاره کرد. مالك همواره در انجمن‌های ادبی حضوری فعال داشت و با ارائه آثار هنری - مذهبی خود، شیفتگان خاندان عصمت و طهارت را سیراب می‌‏ساخت و دوستداران شعر و ادب را به فیض می‌‏رساند.
استاد علی‏اكبر مالك تا واپسین روزهای زندگی خویش، جلسات تفسیر قرآن کریم و آموزش اصول بدیع و قافیه را تشکیل می‌‏داد و از کار دست نکشید. این سخن‏ور خستگی‏ناپذیر سرانجام در اواسط آبان‏ماه سال ۱۳۷۷ هجری شمسی برابر با رجب ۱۴۱۹ق در سن هشتاد و هفت سالگی در تهران درگذشت.
از استاد مالك بیش از پانزده اثر منظوم و منثور به‏جای مانده است که «ترانه دل» (مجموعه اشعاری درباره حضرت علی علیه‏السلام)، «ترجمه منظوم چند سوره از قرآن مجید»، «خاطرات اجتماعی و سیاسی»،«سفرنامه حج»، «سلطان عشق»، «سه راز مپرس»، «سیری در سه وادی» (مجموعه اشعار)، «کشکول عشق» (مجموعه اشعار)، «کشور مقتدر اسلامی»، «مجموعه‌ای شامل صحیفه حضرت زهرا (ع)، حدیث کساء در ۲۴ بند، و فدک به‏صورت نثر»، «هفت شهر یا هفت وادی عرفان» و «وادی عشق» (اشعاری درباره مناظره و مراحل عرفانی) از آن جمله‏اند.
دوشنبه 16/8/1390 - 11:22
تاریخ
دستگیری شخصیت‎های سیاسی پیشین در چنین روزی از سال ۱۳۵۷ هجری شمسی از سوی دولت نظامی ازهاری آغاز گردید.
دولت نظامی ازهاری ظاهراً برای تسکین افکار عمومی و راضی کردن مردم انقلابی و درواقع برای عوام‎فریبی، تعدادی از شخصیت‏های سیاسی پیشین کشور را دستگیر و زندانی نمود. بازداشت این بلندپایگان به هیچ وجه ارتباطی با تصمیم رئیس دولت نداشت و این فکر مربوط به شخص شاه بود که بعضی از مشاورینش، به او القا کرده بودند.
شاه با دستگیری این افراد، در اقدامی فریبکارانه کوشید خود را تبرئه کرده، مقامات پیشین دولتی را مسئول ستم‏‌ها، جنایت‏‌ها و فسادهای اقتصادی و اخلاقی رژیم خود معرفی نماید. این بازداشت‏‌ها از نظر افکار عمومی نه‎تنها کوچک‏‌ترین اثر تسکینی نداشت، بلکه رسوایی رژیم را بیش‎تر کرد و سوژه مناسبی برای بحث و انتقاد درباره فساد رژیم در گذشته، به دست مطبوعات داد.
بازداشت امیرعباس هویدا - کسی که سیزده سال نخست‎وزیر بوده - یا توقیف ارتشبد نصیری رئیس ساواک - که سیزده سال ریاست این سازمان مخوف را بر عهده داشت - و نیز زندانی کردن افرادی که عالی‏‌ترین نشان درباری را از شاه گرفته بودند به‎جز دلیل قاطع بر محکومیت رژیم شاه، علت دیگری نمی‌‏توانست داشته باشد. در پی این بازداشت‏‌ها، امام (ره) این اقدامات را فریب‎کاری دانسته و کار رژیم را تمام شده، عنوان کردند.
• پس از سقوط دولت عوام‎فریب جعفر شریف‎امامی که بر اثر اشتباهات پی‎درپی خود، از حل مشکلات عاجز مانده بود، محمدرضا پهلوی، ارتشبد غلامرضا ازهاری رئیس ستاد مشترک ارتش را مأمور تشکیل دولت نمود. انتخاب ازهاری به‎عنوان رئیس دولت نظامی، مشکلات تازه‏ای ایجاد کرد و موجبات تظاهرات و اعتصابات جدیدی را فراهم نمود.
در این میان و در اعتراض به این دولت، روزنامه‏های معروف کشور، کارکنان رادیو و تلویزیون، کارمندان بانک ملی و بانک مرکزی دست از کار کشیدند و التهابی دوباره کشور را فراگرفت. بازداشت دولت‎مردان نیز از جمله اقدامات عوام‎فریبانه‏ای بود که ازهاری برای تسکین افکار عمومی و راضی کردن مردم انقلابی انجام داد که با شکست مواجه گردید و پس از مدتی، ازهاری جای خود را به شاپور بختیار داد.
دوشنبه 16/8/1390 - 11:22
تاریخ
ویشکا آسایش بازیگر شناخته‌شده سینما و تلویزیون در چنین روزی از سال ۱۳۵۱ هجری شمسی متولد شد.
ویشکا آسایش، شانزدهم آبان‌ماه سال ۱۳۵۱ هجری شمسی در تهران به‌دنیا آمد. وی خواهرزاده مازیار پرتو (مدیر فیلم‌برداری برجسته سینمای ایران)، و نوه دکتر شین پرتو با نام اصلی علی شیرازپور پرتو (نویسنده و شاعر) است. آسایش، فارغ‌التحصیل طراحی صحنه و لباس از انگلستان می‌باشد.
نخستین فعالیت هنری ویشکا آسایش، بازی در مجموعه تلویزیونی «امام علی (ع)» به کارگردانی داوود میرباقری است. وی با بازی در نقش قطام در این مجموعه تلویزیونی به شهرت رسید. آسایش سپس در سال ۱۳۷۶ش، نقش یک عروسک در فیلم «ساحره» میرباقری، توانایی‌های‌ دیگری از خود به نمایش گذاشت و موافقان و مخالفان بسیاری پیدا کرد.
اگرچه سینمای ایران در آن مقطع، استعداد وی را چندان نشناخت و بیش‌تر با تکیه بر ژست‌های آزاد او و جذابیت جوانانه‌اش، نقش‌های نه‌چندان خلاقی را به وی پیشنهاد کرد. با این حال، بازی‌های موفق آسایش در دو فیلم «عشق+۲» و «بلوغ»، او را به‌عنوان بازیگری آگاه معرفی کرد.
بازی آسایش در فیلم «مسافر ری» که در نسخه به نمایش درآمده و در اکران عمومی بسیار لطمه خورد، از متفاوت‌ترین نقش‌های سینمایی او به‌حساب می‌آید. حضور کوتاه وی در مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» در نقش جعده همسر امام حسن (ع)، شاید تکراری بر نقش قطام در «امام علی (ع)» بود که آسایش آن را به‌خوبی ایفا نمود.
وی پس از بازگشت از لندن، طراحی صحنه و لباس را با فیلم سینمائی «دنیا» آغاز و این تجربه را با «هشت‌پا» در سینما و «معصومیت از دست رفته» در تلویزیون تکرار کرد. ویشکا آسایش سرانجام در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را به‌خاطر بازی در فیلم تحسین‌شده «ورود آقایان ممنوع» به‌دست آورد.
عمده بازی‌های ویشکا آسایش در سینما و تلویزیون، عبارت‌اند از: امام علی (داوود میرباقری - ۱۳۷۰)؛ ساحره (داوود میرباقری - ۱۳۷۶)؛ عشق+۲ (رضا کریمی - ۱۳۷۷)؛ بلوغ (مسعود جعفری جوزانی - ۱۳۷۸)؛ مسافر ری (داوود میرباقری - ۱۳۷۹)؛ هشت‌پا (علیرضا داوودنژاد - ۱۳۸۳)؛ گل یخ‏ (کیومرث پوراحمد - ۱۳۸۳)؛ موسیقی زمستانی (کامران قدکچیان - ۱۳۸۶)؛ کتاب قانون (مازیار میری - ۱۳۸۸)؛ نردبام آسمان (محمدحسین لطیفی - ۱۳۸۸)؛ مختارنامه (داوود میرباقری - ۱۳۸۹)؛ ورود آقایان ممنوع (رامبد جوان - ۱۳۸۹)؛ پرتقال خونی (سیروس الوند - ۱۳۸۹)؛ برف روی کاج‌ها (پیمان معادی - ۱۳۹۰)؛ هیچ‌کس فرشته نیست (رضا عطاران - ۱۳۹۰).
دوشنبه 16/8/1390 - 11:21
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته