• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 42209
تعداد نظرات : 4513
زمان آخرین مطلب : 4129روز قبل
آموزش و تحقيقات

خبرگزاری فارس: دانشمندان بر این باورند که کم خوابی در اوایل و اواخر دوران بارداری زایمان زودرس را به همراه دارد.

خبرگزاری فارس: کم خوابی در اوایل و اواخر ماه‌های بارداری باعث زایمان زودرس می‌شود

به گزارش باشگاه خبری فارس "توانا"  اختلال در خواب در سه ماهه اول و سوم بارداری موجب تولد زودرس نوزادان می شود.

میشل اوگون، استادیار روانپزشکی دانشگاه پزشکی پطرزبورگ با تائید این موضوع افزود: میزان و کیفیت خواب در سه ماهه دوم با زایمان زودرس هیچ گونه ارتباط ندارد.

وی افزود: هنوز به طور مشخصی علت زایمان زودرس به دلیل کم خوابی در سه ماهه اول و سوم هنوز به طور کامل مشخص نیست اما ممکن است به دلیل اختلال در هورمون‌های بیولوژیکی باشد.
انتهای پیام/

سه شنبه 17/8/1390 - 20:17
بیماری ها

خبرگزاری فارس: رئیس فدراسیون پزشکی و ورزشی ایران گفت: هر چه میزان اضطراب‌ها روزمره بیشتر باشد. بروز سردرد، دردهای گردن، کمر و کوفتگی عضلات، تپش قلب، لرزش دست‌ها و فشار خون نیز افزایش پیدا کرده که موجب سکته‌های ناگهانی و گاهی فلج عضوی می‌شود.

بهترین روش برای غلبه بر استرس‌های روزمره امروزی، ازدیاد اعتماد به نفس و باور کردن نیروی هدایتی خداوندی است،
بهترین روش برای غلبه بر استرس‌های روزمره امروزی، ازدیاد اعتماد به نفس و باور کردن نیروی هدایتی خداوندی است،
-------------------------------

لطفعلی پورکاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در تشریح تأثیر متقابل بیماری‌های جسم و روان اظهار داشت: افرادی که برای زندگی روزمره برنامه‌ریزی منظمی نداشته باشند همواره از کمبود وقت و ناهماهنگی در به اتمام رساندن کارهای روزمره شکایت دارند. در نتیجه آسیب‌ شغلی حاصله نهایتاً به خانواده منتقل شده و موجبات تنش‌های خانوادگی را نیز فراهم خواهد آورد.
 
وی افزود: تجمع اضطراب‌های روزمره به مرور زمان موجب بروز سردرد، دردهای گردن، کمر و کوفتگی عضلات، تپش قلب، لرزش دست‌ها و ازدیاد فشار خون می شود موضوعی که همه روزه شاهد آن در بین خانواده‌ها و جوامع امروزی هستیم.
 
پورکاظمی بیان داشت: متأسفانه در برخی افراد مشاهده می‌کنیم که برای غلبه بر مشکلات روزمره به قلیان، سیگار، الکل و مواد مخدر رو می‌آورند که این مسئله به مرگ زودرس و از کارافتادگی ناشی از عوارض مواد مخدر کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بهترین روش برای غلبه بر استرس‌های روزمره امروزی، افزایش اعتماد به نفس، باور کردن نیروی هدایتی خداوندی، صبر و بردباری، قانع بودن به آنچه که تاکنون در اختیار دارید و همچنین رژیم غذایی صحیح، برنامه ‌ریزی منظم، ورزش‌های اصولی و منظم روزانه و نهایتآ استحکام هر چه بیشتر خانواده با تقویت روحیه آنان از طریق اعتقادات مذهبی، سفرهای توریستی و زیارتی و همچنین تقویت روحیه و اعصاب خود از طریق مشاوره‌‌های پزشکی است.

سه شنبه 17/8/1390 - 20:16
اخبار
جام جم آنلاین: رییس مركز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به فراخوان جدید جذب اعضای هیات علمی، گفت: متقاضیان از 16 آذرماه می‌توانند جهت ثبت‌نام اقدام كنند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، محمدرضا مردانی افزود: لیست‌های مربوط به جذب تا30 بهمن‌‌ماه برای دانشگاه‌ها ارسال می‌شود و پس از آن بررسی پرونده‌ها توسط دانشگاه‌ها آغاز می‌شود.

وی با بیان این‌كه در هفت ماه اول سال جاری 4600 نفر جذب عضو هیات علمی داشته‌ایم، گفت: در این زمینه 1300 نفر از این افراد به عنوان بورسیه و 3300 نفر به عنوان هیات علمی جذب شده‌اند و امیدواریم تا پایان سال جاری 7 هزار نفر جذب عضو هیات علمی داشته باشیم.

مردانی با بیان این‌كه در فراخوان سراسری جذب عضو هیات علمی در شهریور ماه، 38 هزار و 431 نفر ثبت‌نام كرده‌اند، اظهار كرد: از این تعداد 12 هزار نفر متقاضی اهدای بورس تحصیلی، هشت هزار نفر دارای مدرك دكتری و همچنین 17 هزار و 85 نفر دارای مدرك كارشناسی ارشد، متقاضی جذب در دانشگاه‌ها بوده‌اند، 312 نفر با مدرك دكتری برای طرح سربازی و 856 نفر نیز دارای مدرك كارشناسی‌ارشد برای طرح سربازی ثبت‌نام كرده‌اند.

به گفته وی، نیازهای اعلام شده در فراخوان شهریور براساس گروه‌های آزمایشی مختلف برای رشته تربیت‌بدنی 388 نفر، رشته زبان 573 نفر، علوم انسانی 3 هزار و 816 نفر، رشته علوم پایه 3 هزار و 198 نفر، رشته‌های علوم پزشكی مربوط به وزارت علوم 217 نفر، هنر 755 نفر و رشته فنی مهندسی 9 هزار و 642 نفر است.

برق، پرمتقاضی‌ترین رشته جذب هیات علمی

وی با بیان این‌كه رشته‌های پرمتقاضی جذب عضو هیات علمی به ترتیب شامل رشته مهندسی برق، رشته كشاورزی، مدیریت و فیزیك است، در ادامه گفت: براساس فراخوان شهریورماه 230 دانشگاه و مركز آموزش عالی دولتی و غیردولتی می‌بایست تا تاریخ 10 آبان‌ماه لیست‌هایی كه توسط متقاضیان به عنوان اولویت  براساس شرایط تعیین شده است را پالایش می‌كردند و افراد واجد شرایط را برای مصاحبه دعوت كرده و افرادی كه شرایط را نداشتند برای تكمیل ظرفیت به مركز جذب معرفی می‌كردند.

مردانی افزود: دانشگاه‌ها قرار بود نیازهای جدید و تكمیل ظرفیت نشده را تا 15 آبان ماه روی سایت مركز جذب وزارت علوم قرار دهند كه این مهلت یك بار تا 20 آبان ماه و بار دیگر تا 25 آبان ماه تمدید شده است و دانشگاه‌ها در این فرصت می‌توانند نیازهای جدید و ظرفیت‌های تكمیل نشده را از طریق سایت مركز جذب وزارت علوم بارگذاری و اعلام كنند.

وی تصریح كرد: مركز جذب وزارت علوم از طریق ایمیل و پیامك به كسانی كه در مرحله اول شرایط لازم را نداشتند خبر می‌دهد و امكانی را فراهم می‌كند تا در تكمیل ظرفیت شركت كنند.

رییس مركز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم ادامه داد: از 20 تا 30 آبان زمان انتخاب اولویت برای مرحله تكمیل ظرفیت فراخوان جذب هیات علمی برای افرادی است كه برای مصاحبه دعوت نشده‌ ولی ایمیل یا پیامك ما را دریافت كرده‌اند.

سه شنبه 17/8/1390 - 20:13
اخبار
جام جم آنلاین: جلسه شورای صدور پروانه فیلمسازی 35 میلیمتری برای پنج پروژه سینمایی پروانه ساخت صادر كرد.

فیلم‌های «مرغابی دشت سرخ» علی‌اصغر شادروان، «گورداله» نادره تركمانی، «شیر یا خط» تهمینه میلانی، «جیب‌های پر از شكلات» غلامرضا رمضانی و «درخت معجزه» مجید تربتی‌فرد از این شورا پروانه ساخت گرفتند. ‌

حاتمی‌كیا، داور سینما حقیقت

اعضای هیات داوران بخش مسابقه ملی پنجمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در حالی كار خود را آغاز كردند كه نام ابراهیم حاتمی‌كیا در جمع داوران به چشم می‌‌خورد.

حسین ترابی، بهمن حبشی، فرشاد فرشته‌حكمت، حسین خورشیدی، رهبر قنبری، علی علایی و مهناز مظاهری دیگر داوران بخش مسابقه ملی جشنواره حقیقت هستند.

«پایان» كیارستمی فروخته شد

حق پخش جدیدترین پروژه فیلم عباس كیارستمی به برزیل و كشورهای یوگسلاوی سابق فروخته شد. فیلم «پایان» كه پروژه جدید كیارستمی است از هفته پیش در ژاپن مقابل دوربین رفته است.

فیلم «پایان» پس از «كپی برابر اصل» دومین فیلم كیارستمی است كه خارج از ایران ساخته می‌شود.

دی كاپریو، پردرآمد‌ترین بازیگر سال

ماهنامه فوربس در گزارشی فهرست پردرآمدترین بازیگران سینمای آمریكا در سال 2011 را منتشر كرد كه «لئوناردو دی‌كاپریو» در رتبه اول قرار دارد.

دی كاپریو در سال 2011 حدود 77 میلیون دلار دستمزد برای بازی در فیلم‌های سینمایی دریافت كرد كه بیش از دیگر بازیگران هالیوود بوده است.‌‌

كیایی پس از سال‌ها روی صحنه

میلاد كیایی بعد از 10 سال دوری از صحنه در ایران‏، 20 آبان جاری در بخش موسیقی جشنواره هنرهای اسلامی از طواف تا ولایت در تالار رودكی روی صحنه می‌رود تا در این سالن قطعاتی را اجرا كند.

این اجرا یك برنامه همنوازی خواهد بود كه در آن تمبك نازنین پدرثانی، ساز كیایی را همراهی می‌كند.‌‌

اسكار افتخاری برای ونسا ردگریو

آكادمی اسكار در اولین مراسم تقدیر از چهره‌های سرشناس سینمای اروپا، روز سه شنبه در لندن از ونسا ردگریو با اعطای جایزه اسكار افتخاری تقدیر كرد.

ونسا ردگریو 74 ساله شش بار نامزد جایزه اسكار شده است كه یك بار برای بازی در فیلم «جولیا» به كارگردانی «فرد زینه‌مان» موفق به كسب این جایزه معتبر شد.

وی سابقه بازی در نقش شخصیت‌های معروف همچون «آگاتا كریستی» را در كارنامه سینمایی‌اش دارد.‌‌

سه شنبه 17/8/1390 - 20:13
اخبار
جام جم آنلاین: روابط عمومی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اصحاب رسانه و تریبون از نقل و یا انعکاس هرگونه مطلب منتسب به رهبر معظم انقلاب اسلامی و دفتر معظم له، که خارج از مجاری رسمی دفتر مقام معظم رهبری منتشر می‌شود، به طور جدی خودداری نمایند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

به رغم تذكراتی كه تاكنون در جهت ابراز و نشر مطالب منتسب به رهبر معظّم انقلاب اسلامی و دفتر معظمٌ له داده شده، مجدداً با اظهاراتی غیر واقعی و بی اساس در تریبونهای عمومی خصوصاً در زمینه‌ مباحث مهم و حساس مربوط به قانون اساسی مواجه شدیم كه مایه تأسف بود.

امید است هم صاحبان تریبون و هم اصحاب رسانه به این مهم توجه كرده و از نقل و یا انعكاس هرگونه مطلب كه خارج از مجاری رسمی دفتر مقام معظم رهبری منتشر می‌شود، بطور جدی خودداری نمایند.

روابط عمومی دفتر مقام معظّم رهبری

17/8/90

گفتنی است امروز برخی مطبوعات به نقل از یك نماینده اعلام كردند از سوی دفتر مقام معظم رهبری به گروهی برای بررسی قانون اساسی و مواد اصلاحی ماموریت داده شده است كه این خبر با تكذیب دفتر رهبر انقلاب مواجه شد.

سه شنبه 17/8/1390 - 20:12
بهداشت روانی
آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که هیچ گاه کاملاً بدون قصه و اضطراب نیستند؟ آیا این طور است که همواره غمی مثل عقرب به جسم و جانتان نیش می زند و مانع از این می شود که واقعاً احساس آسودگی و فراغ بال کنید؟ اگر چنین است، باید بگویم با خواندن مواردی که در زیر می آیند وضعیت فعلی شما قطعاً تا حد زیادی تغییر خواهد کرد.
همه ما گاهی غم هایی داریم، لیکن شما ممکن است از آن دسته افرادی باشید که بیشتر اوقات در غم و غصه به سر می برند و به خود می گویید غم و غصه خوردن من کاری احمقانه است، ولی کاری از دستم ساخته نیست و قادر نیستم شر این عادت مزاحم را از سر خود باز کنم، من اصلاً شانس ندارم و مرتب بد می آورم و... شما خودتان هم می دانید که غم و غصه تان خیلی بیش از اندازه ای است که مثلاً باید در مورد فلان حادثه ای که برایتان پیش آمده، باشد. با این همه باز همچنان به غم و غصه تان فکر می کنید. هیچ فکر کرده اید که چرا این طور است؟ وقتی با خواندن سطور بعدی به سوال بالا جواب دادید، یقین بدانید که مهم ترین قدم را برای رهایی از این غم و غصه های بیجا برداشته اید. اگر بتوانید نظری به دوران اولیه زندگی تان بیندازید، متوجه خواهید شد که جهان را از دریچه احساسی و هیجانی می نگریستید و به دیده عقل به آن نگاه نمی کردید. نیازهای احساسی و عاطفی در دوران کودکی ( مثل نیاز به امنیت و احترام از جانب دیگران) آنچنان برای اما آدمیان اهمیت دارند که هیچ کس نمی تواند مدعی شود از آنها بی نیاز است. اگر در دوران کودکی این احتیاجاتتان بر آورده نشده باشد، آشکار است که بنای اولیه هیجانات و احساسات شما بر اساس عدم امنیت و یأس و ناامیدی گذاشته شده است. به عقیده روانشناسان قسمت اعظم شخصیت فرد در بزرگسالی مربوط به 5 سال اولیه کودکی می باشد، پس می توان چنین نتیجه گرفت که علت اصلی غم و غصه دار بودن همیشگی شما همین ناکامی های دوران کودکی تان است. به عبارتی اگر بدون دلیل معقولی غم و غصه می خورید، علتش آن است که یک احتیاج احساسی شما را به این کار سوق می دهد. دو کار هست که باید انجام دهید: نخست اینکه باید ببینید چرا دو دستی به این عادت غم و غصه خوردن چسبیده اید؛ دوم اینکه چگونه می توانید نیاز عاطفی مزبور را از راه های بهتر و به اصطلاح مثبت تری برطرف نموده و آن را فرو بنشانید. آن وقت به آسایش و آرامش خواهید رسید. در وهله اول آنچه می خوانید، عجیب به نظرتان می آید. ولی از شما می خواهم چنانچه دفعه بعد از چیزی غمگین شدید، بی درنگ چند لحظه روی تخت، صندلی و یا هر جا که هستید کل بدنتان را شل کنید ( دست ها، پاها، سرو گردن و...) وزنتان را روی هر جا که نشسته اید، بیندازید و درهمان حال در حالی که احساس شل بودن می کنید و چشمانتان بسته است، از شماره 10 تا 1 را به طور معکوس بشمارید. با هر شماره نفس عمیقی بکشید، به طوری که صدای آن را حس کنید. در همین حال جملات تصدیقی مثل «من الان حس خوبی دارم» ، « حالم خیلی خوب است» و « احساس سبکی و آرامش می کنم» را با خود زمزمه کنید. با خود صریح باشید، غم و غصه خوردن بیش از اندازه زندگی را از زیبایی می اندازد. اگر احساس می کنید که زندگی تان بی معنی و پوچ شده است، شاید ناخودآگاهانه می خواهید این چنین باشد و برای اینکه زندگی تان این طور شود، از علامت های کوچکی چون پر کاه، کوهی بزرگ می سازید تا برغم و غصه تان افزوده شود. خلاصه چنین تصور می کنید که زندگی شما زمانی خاصیت و معنایی پیدا خواهد کرد که غصه دار باشید. فکر می کنید که به سبب غم و غصه های کنونی تان دیگران به شما می اندیشند و به عبارت دیگر این عادت غم و غصه خوردن موجب می شود که دیگران آن چیزی که خیلی به آن علاقه دارید، یعنی مهر و محبت را به شما ارزانی بدارند. اساس و پایه احساسات شما در خانه و شیوه زندگی که با آن از کودکی خو گرفته اید، در واقع یک نوع محرومیت است. منظور این است که هر وقت خوشی و سعادتی برایتان پیش می آید، این طور به ذهنتان می رسد که این وضع دوامی نخواهد داشت. شما این افکار را بدون عمد و به صورت ناخودآگاهانه به ذهنتان راه می دهید. این ناراحتی شما قبل از اینکه علت خارجی داشته باشد، علت درونی دارد. حال برای رهایی از این غم و غصه ها به مواردی که ضروری به نظر می رسند، توجه کنید:
1-هر روز وقتی که از خواب بیدار می شوید، با خود بگویید روز خوشی است و من باید از امروز لذت ببرم.
2-این واقعیت را قبول کنید، شما جایی در این دنیا دارید که هیچ کس دیگر قادر به پر کردن آن نیست. به عبارت دیگر شما یکتا هستید و هیچ کس در این دنیا کاملاً شبیه شما نیست.
3-یقین داشته باشید که سعادت و پیشرفت از آن شماست، به شرط آنکه عوض دو دستی چسبیدن به یأس و نومیدی به این موضوع ایمان داشته باشید که خوشبختی برای شما خلق شده است.
4- به دیگران کمک کنید، حتی اگر در حد کمک خیلی ناچیز باشد؛ چون در وهله نخست به روح خود کمک کرده اید و دوم به او برای رهایی و کاستن از افکار منفی که باعث تضعیف روحیه شما می شود.
حتماً در یک کلاس ورزشی که تحرک بالایی دارد، ثبت نام کنید تا به معجزه ورزش در تقویت روحیه تان دست پیدا کنید.
منبع: کانون خانواده 229

 

سه شنبه 17/8/1390 - 20:9
بهداشت روانی
خیلی سریع به سوالات زیر پاسخ دهید ( اولین پاسخی که به ذهنتان می رسد):
1-بعضی اوقات فکر می کنم طرز رفتار دیگران اشتباه است.
صحیح غلط
2-می دانم باید اذعان کنم که « من همینم که هستم».
صحیح غلط
3-اکثر اوقات دیگران مرا ناراحت می کنند.
صحیح غلط
4-همیشه نگران هستم.
صحیح غلط
5-دوست دارم که به گذشته فکر کنم.
صحیح غلط
6-اغلب به دلیل بی توجهی دیگران احساس آزاردهنده ای دارم.
صحیح غلط
7-فحش و ناسزا طبیعتا افراد را ناراحت و عصبانی می کند.
صحیح غلط
8-بیشتر محرک ها و انگیزش های محیطی آزاردهنده هستند.
صحیح غلط
9-درست همین حالا اضطراب و آشوب های روانی دارم.
صحیح غلط
10-وقتی شخصی احساسات شما را جریحه دار کرد، به او تهمت و افترا می زنید، این عکس العمل طبیعی و درستی است.
صحیح غلط
11-چون احساسات مرا جریحه دار کرده ای، پس حتماً در اشتباهی و باید تغییر کنی.
صحیح غلط
12-بیشتر اوقات وقتی به آن چیزی که می خواهم نمی رسم، ناراحت و عصبی می شوم.
صحیح غلط
13-بدبختی، حاصل تفکر ماست و چنین چیزی در واقعیت وجود ندارد.
صحیح غلط
14-قضاوت من تحت تأثیر حس ناخوشایند من قرار می گیرد.
صحیح غلط
15-دیگران فقط آنچه را که باور دارند، می فهمند.
صحیح غلط
16-من به نتایجی که در زندگی می خواستم، رسیده ام.
صحیح غلط
17-این پنداشت صحیح یا اشتباه انسان است که باعث هجوم افراد پلید، کارهای زشت و وقایع ناگوار به سوی او می شود.
صحیح غلط
افرادی که واقعاً در زندگی احساس شادی و رضایت می کنند، به 12 پرسش اول پاسخ منفی و به 5 پرسش آخر پاسخ مثبت می دهند. در غیر این صورت در مواردی که پاسخ شما به صورت ذکر شده تفاوت دارد، شما دچار مشکل هستید، مشکلات باعث آزار شما می گردد و باید طرز فکرتان را در آن خصوص تغییر دهید. اگر اکثر پاسخ های شما منفی است، به مطالعه کتاب های مختلف در مورد احساس خوشبختی و بدبختی بپردازید و یا با یک روانشناس مشورت کنید.
منبع: کانون خانواده 229

 

سه شنبه 17/8/1390 - 20:9
تغذیه و تناسب اندام
معمولاً ما با این قدر مشغول کار و زندگی می شویم که از سلامتی خود باز می مانیم. تنها زمانی که مریض می شویم به یاد خود می افتیم و اینکه باید از طریق تغذیه ی مناسب به اجزای بدن خود مواد مغذی لازم و ویتامین برسانیم و انرژی بدن را تامین کنیم.
پس این 9 خوراکی لازم را وارد سبدهای غذایی خود کنید تا سالم بمانید:

1 .روغن زیتون
 

بر روی سالاد خود روغن زیتون بریزید یا غذاهای خود را با روغن زیتون سرخ کنید. روغن زیتون فعالیت و تحرک سلول های بدن را بالا می برد.
این عمل در زمستان بسیار به سلول های شما کمک می کند و باعث می شود شما کمتر احساس سرما کنید.
در مطالعه یی که بر روی هجده زن انجام شد، این نتیجه به دست آمده است؛ هنگام ظهر و ناهار به غذای این افراد مقداری روغن زیتون اضافه شده و مشاهده شده است که در این مدت این افراد نسبت به کسانی که در غذای شان روغن زیتون استفاده نشده، سرمای زمستان را کمتر احساس می کنند.
در هر صد گرم روغن زیتون، 673 کالری انرژی وجود دارد. البته این مقدار متغیر است، زیرا بستگی به میزان خالصی یا ناخالصی روغن زیتون شما دارد.

2. ماهی
 

نه تنها ماهی، بلکه تمام مواد خوراکی دریایی برای بدن بسیار مفید هستند. بخصوص در فصل زمستان خوردن این مواد غذایی توصیه می شود.
زیرا ماهی دارای امگا3 است؛ و پروتئین زیادی دارد. در فصل زمستان توصیه می شود سه بار در هفته ماهی مصرف کنید تا مواد لازم به بدن تان برسد.

3. تخم مرغ
 

تخم مرغ همیشه به عنوان یک منبع خوب و سرشار از پروتئین محسوب می شود.
توصیه می شود تخم مرغ را به هنگام صبح میل کنید، زیرا هنگامی که صبحانه تخم مرغ می خورید، انرژی بیشتری در طول روز دارید، البته استفاده بیشتر از سفیده ی تخم مرغ به نسبت زرده بهتر است، زیرا کالری سفیده از زرده کمتر است. برای مثال اگر می خواهید املت درست کنید، توصیه می کنم از سفیده ی بیشتری استفاده کنید تا زرده، (اگر چهار عدد سفیده استفاده می کنید، توصیه می کنیم که دو عدد زرده مصرف کنید) اگر به زیره حساسیت ندارید و از عطر خوش تان می آید، می توانید کمی زیره به آن اضافه کنید.
زرده ی تخم مرغ دارای هفتاد کالری انرژی است، اما سفیده ی تخم مرغ 55 کالری انرژی دارد. البته این کالری به اندازه ی تخم مرغ هم بستگی دارد. پس بهتر است که سفیده ی تخم مرغ رابه زرده ترجیح دهید و بیشتر آن را مصرف کنید.

4. سیب زمینی
 

سیب زمینی سرشار از فیبر است و فیبر ماده یی مفید و لازم برای بدن است که به هضم غذا کمک می کند. سیب زمینی به دلیل فیبری که دارد موجب می شود معده شما زودتر پر شود و شما به دلیل اینکه حجم معده تان پر شده، غذای کمتری بخورید. بهتر است سیب زمینی را آب پز یا تنوری کنید. در این صورت کالری سیب زمینی افزایش پیدا نمی کند. مقدار کالری سیب زمینی که سرخ شده باشد نسبت به کالری سیب زمینی آب پز باورکردنی نیست.
یک سیب زمینی صدگرمی تنوری یا آب پز 85 کالری انرژی دارد، درصورتی که این مقدار برای صد گرم سیب زمینی سرخ شده برابر با 405 کالری انرژی است.

5 . جو دو سر
 

جو دو سر منبع غنی از چربی مفید برای بدن است و به همین دلیل باعث می شود که انرژی بدن شما در طول فعالیت هایی که در فصل زمستان انجام می دهید تامین شود. نان های جو نیز وارد بازار شده اند که شما می توانید از آنها استفاده کنید.

6. سویا
 

شما می توانید از عصاره ی سویا استفاده کنید که کالری بسیار پایینی دارد و فاقد کلسترول است.
شما می توانید در سالاد یا غذاهای سرد و گرم خود از این ماده ی خوراکی استفاده کنید.
کرم سویا را بهتر است با کمی آب لیمو مخلوط کرده و میل کنید.

7 .دارچین
 

دارچین جزو خانواده ی پلی فنول است. مولکول های مفیدی در دارچین وجود دارد. که باعث می شود احساس گرسنگی شما کاهش یابد. شما می توانید دارچین را روی سالاد میوه یا سالاد فصل بریزید و میل کنید.

8. سیب
 

سیب دارای کالری بسیار پایینی بوده و غنی از فیبر است. سیب برای بالابردن قندخون بسیار مفید بوده و تاثیر مستقیمی بر آن دارد.
برای استفاده بهینه از سیب توصیه می شود این میوه را با پوست بخورید، زیرا پوست سیب دارای آنتی اکسیدان است.

9. کاکائو
 

کاکائو در فصل زمستان بخصوص برای کودکان مفید است و توصیه می شود کاکائوی تیره تر و باکالری کمتر تهیه کنید.
کاکائو ضد افسردگی و به شما کمک می کند که در زمستان همیشه خنده روی لب هایتان باشد. کاکائو برای داشتن روحیه یی شاداب به شما کمک می کند و شما را از ناراحتی قلبی و عروفی دور نگه می دارد.
به شما توصیه می شود که مقداری کاکائو در سبد غذایی روزانه خود دهید و مانند میوه یی که روزانه می خورید کاکائو نیز میل کنید.
منبع: 7 روز زندگی شماره 93

 

سه شنبه 17/8/1390 - 20:8
بیماری ها

گفت وگو با دکتر ماندانا بیرانوند
 

بافت استخوان از دو قسمت پرپوتئینی و املاح شامل کلسیم و فسفر تشکیل شده است. در پوکی استخوان هر دوی این قسمت ها کاهش می یابد. از کودکی تا سن سی سالگی در طی رشد و تکامل بدن، به تدریج توده ی استخوانی افزایش می یابد و در سی سالگی به حداکثر خود می رسد. عوامل متعددی در بدست آمدن این توده ی استخوانی نقش دارند. ژن و توارث مهم ترین عامل است و نقش هشتاد درصدی دارد . در بیست درصد دیگر علل متفاوتی نقش دارند، همچون وجود کافی هورمون های جنسی که از سن بلوغ به بعد وجود دارد و نیز دریافت کافی کلسیم و فسفر و انجام ورزش. از سن سی سالگی به بعد به تدریج هر سال یک درصد از توده ی استخوانی از دست می رود و از سن یائسگی به بعد به علت از بین رفتن هورمون های جنسی، سرعت از دست دادن توده ی استخوانی افزایش می یابد و به هفت تا هشت درصد در سال می رسد و در این سنین پوکی استخوان شروع می شود. پوکی استخوان هیچ علامتی ندارد و اولین بار خود را با شکستگی نشان میدهد که می تواند منجر به عوارض جدی از جمله زمین گیر شدن فرد شود.
ما بر روی نقش ژن و وراثت نمی توانیم تاثیری بگذاریم، اما با خوردن مقدار کافی لبنیات و انجام ورزش کافی می توانیم نقش مهمی در سنین جوانی برای بدست آوردن حداکثر توده ی استخوانی داشته باشیم و در سنین میان سالگی سرعت از دست دادن توده ی استخوانی را کم کنیم. جهت دریافت مقدار مورد نیاز کلسیم، مصرف کافی محصولات لبنی الزامی است که عبارت است از روزی دو تا سه لیوان شیر، ماست، پنیر، کشک و نیز مصرف مرکبات.
تشخیص: بهترین راه تشخیص این بیماری انجام دانسیتومتری است. که در مواقع نیاز توسط پزشک معالج درخواست می شود.
درمان: مجدداً مصرف لبنیات و انجام ورزش از اقدامات مهم است و نیز تجویز داروهای خاصی که با صلاحدید پزشک معالج تجویز می شود.

آرتروز:
 

آرتروز به معنای بی کفایتی و نارسایی مفصل بوده و شایع ترین بیماری مفصلی در انسان است. این بیماری از سنین پنجاه به بالا دیده می شود. در ابتلا به این بیماری یک سری فاکتورهای خطر وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از: سن بالای پنجاه سال، چاقی، استعداد ژنتیکی، بیماری های التهابی و عفونی مفصلی، ضربات وارده به مفصل، جنس مؤنث و فرم های غیرطبیعی مفصلی.
علایم بالینی: درد از شایع ترین علایم این بیماری است و با حرکات و انجام فعالیت افزایش و با استراحت کاهش می یابد. محدودیت در حرکات مفصلی نیز از علایم این بیماری است که می تواند منجر به محدود شدن فعالیت فرد شود. تورم در مفصل نیز می تواند از علایم آرتروز باشد.
مفاصل شایع مبتلا عبارتند از: زانوها، مفاصل بین انگشتی در دست، مفصل انگشت بزرگ پا، مفاصل ستون فقرات گردنی و کمری.
تشخیص: با توجه به شرح حال و معاینه ی بیمار و همچنین انجام رادیوگرافی از مفصل مبتلا تشخیص صورت می گیرد.
درمان: درمان های غیردارویی شامل کاهش وزن، انجام ورزش های تقویت کننده ی عضلات اطراف مفصل، استفاده از عصا و واکر و فیزیوتراپی.
درمان های دارویی: استفاده از کرم های موضعی ضد درد و استفاده از مسکن های ساده مثل استامینوفن. در هنگام دردهای شدید و علایم التهابی در مفصل از داروهای ضد التهابی استفاده می کنیم. همچنین از داروی گلوکوزامین در برطرف شدن درد بیمار استفاده می شود.
در موارد شدیدتر می توان از تزریق داروهای گلومومورتیکوئید (کورتون) سود برد و در نهایت اگر آرتروز به این درمان ها جواب ندهد و منجر به محدود شدن فعالیت در فرد شده باشد تعویض مفصل انجام می گیرد.
منبع: 7 روز زندگی شماره 93
سه شنبه 17/8/1390 - 20:7
پوست و مو
زیر نظر محمد صدیق
دکتر سعیده قمشی : پوست ومو



 
الوپسی (ریزش مو) آندروژنیک با الگوی مردانه طاسی در مردان بیماری نیست، بلکه پاسخ طبیعی ایجاد شده به وسیله ی آندروژن ها در مردان مستعد، از نظر ژنتیکی است. بعضی مردان جوان با طاسی سریعاً پیشرونده با الگوی مردانه دارای سطح بالایی از دهیدرواپی اندرسترون سولفات (DHFA-S) هستند. این مساله نشان می دهد که فعالیت بیش از حد غده ی آدرنال (فوق کلیوی) می تواند طاسی را در مردان جوانی که از نظر ژنتیکی مستعد هستند، شروع کند. دو گروه فولیکول، در سر وجود دارند: 1- فولیکول های حساس به آندروژن در بالای سر. 2- فولیکول های غیروابسته به آندروژن در دو طرف و پشت سر.
در افراد مستعد، فولیکول های ناحیه ی بالای سر به فولیکول های کرکی تبدیل می شود و موی ضخیم ریزش کرده و موی کرکی ظریف و روشن جایگزین آن می شود. بیمارانی که طاسی شان در سن جوانی شروع می شود، بیشتر ناراحت و نگران می شوند و به دنبال راهی جهت درمان هستند.

آلوپسی آندروژنیک با الگوی زنانه
 

ریزش موی منتشر، پیشرونده و مزمن در زنان، پس از دهه ی بیست تا سی مکرراً یک شکایت مطرح شده است. این زنان معمولا دوره ی قاعدگی طبیعی دارند و هیچ اختلالی در معاینه ی بالینی ایشان به دست نمی آید. البته در بعضی از این زنان سطوح سر می دهید و اپی سر می دهید رواپی اندروسترون سولفات که نوعی آندروژن غده ی فوق کلیوی است بالاست.
در این زنان الگوی مشخصی از آلوپسی مرکزی سر، که آلوپسی آندروژنیک آدرنال با الگوی زنانه نامیده می شود، وجود دارد.
طاسی با الگوی مردانه منجر به پیشرفت مو در قسمت مرکزی سر و فرورفتگی تدریجی پیشانی و شقیقه ها و همچنین کاهش تدریجی قطر ساقه ی مو در نواحی ریزش مو می شود. برعکس، اغلب زنان مبتلا به آلوپسی منتشر، دچار کاهش تدریجی مو در قسمت مرکزی سر با حفظ رویش قوی طبیعی بدون فرورفتگی پیشانی و شقیقه ها می شوند.

پی نوشت ها :
 

مشاور کاشت مو
 

منبع: 7 روز زندگی شماره 93

 

سه شنبه 17/8/1390 - 20:7
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته