• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 42209
تعداد نظرات : 4513
زمان آخرین مطلب : 4129روز قبل
اخبار

علاقمندان به مستندهای قوم شناسی و آیین شناسی می‌توانند مستند «چیغ» ساخته محمدرضا اصلانی را چهارشنبه همین هفته از شبکه مستند سیما ببینند.

 

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، این مستند روایت‌گر داستان آفرینش در باورها و اسطوره‌های قوم کرد ایران است و از دو بخش اصلی تصویر و روایت شکل گرفته است که هر کدام دنیای خود را مستقل اما در ساختاری حساب شده و در هم تنیده همچون چیغ بازگو می‌کنند.

چیغ نوعی حصیراست که از هم تنیدن نخ های رنگی پشمی و نی های رودخانه برای حفاظت از شیاه چادرها بافته می شود و در این اثر نیز گرچه تصویر مراحل ساخت چیغ را نشان می دهد اما گفتار با صدای منوچهر انور روایت کردی آفرینش را بازگو می کند.

«چیغ» در 35 دقیقه ساخته شده است و در قالب هفته فیلم محمدرضا اصلانی در برنامه « شبهای مستند» پخش می شود و سپس با حضور کارگردان نقد خواهد شد.

علاقمندان می توانند «چیغ» را چهارشنبه ، 18 آبان، ساعت 19 از شبکه مستند سیما ببینند.

 

***

مستند «جان مرجان» ساخته‌ی سید مانی میرصادقی، چهارشنبه همین هفته به روی آنتن شبکه مستند سیما خواهد رفت.

این اثر به بخشی از حیات وحش و چرخه‌های حیاتی دریای عمان و خلیج فارس از جمله تپه‌های مرجانی و گونه های گیاهی و جانوری این منطقه می پردازد و تنوع زیستی و زیبایی های طبیعی آن را به نمایش می‌گذارد.

«جان مرجان» تاکنون جوایز زیادی از جشنواره‌های متعدد داخلی و خارجی کسب کرده است که می توان به سیمرغ بلورین بهترین مستند جشنواره فیلم فجر، جایزه ویژه هیات داوران جشنواره پاریس و همچنین جایزه فیلم اول بخش آسیا و اقیانوسیه جشنواره ژاپن اشاره کرد. «جان مرجان» چهارشنبه، 18 آبان ماه، ساعت 23:30 از شبکه مستند سیما پخش می شود.

 

انتهای پیام

سه شنبه 17/8/1390 - 20:25
اخبار

خبرگزاری فارس: عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: خطاهای صورت گرفته به علت عدم تمسک به قرآن است و اگر قرآن را می‌شناختند دزدی سه هزار میلیاردی را شاهد نبودیم.

خبرگزاری فارس: اگر قرآن را می‌شناختند دست به دزدی سه هزار میلیاردی نمی‌زدند

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، آیت‌الله موحودی کرمانی در مراسم تجلیل از خادمان قرآن وزارت بهداشت با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) اظهار داشت: ایشان می‌فرمایند هر وقت فتنه‌ها برای شما فضا را به گونه‌ای تاریک کرد که توان تشخیص حق از باطل را نداشتید، به قرآن تمسک بجویید که این جمله معنای بزرگی دارد و معنای آن این است که هر جا امت اسلام دچار ظلمت و تاریکی شد و فضا برای آن مبهم و ظلمانی بود، باید به قرآن رجوع شود.

وی افزود: البته نکته دیگری هم برداشت می‌شود و آن این است که هر هنگامی که امت اسلام دچار ظلمت شدند دلیل آن این است که مراجعه به قرآن کم شده است.

آیت‌الله موحدی کرمانی با بیان اینکه فتنه شامل همه چیز گمراه کننده می‌شود گفت: حالاتی که در انسان مانند غضب، شهوت و حب دنیا ایجاد می‌شود اگر فرد متمسک به قرآن باشد نجات می‌یابد وگرنه از قرآن جدا شده و بدبخت می‌شود.

وی ادامه داد: این بیان پیامبر اکرم (ص) نشان می‌دهد باید خوب قرآن را بشناسیم و اگر حکومتی اسلامی تشکیل دادیم باید تمام بخش‌های آن الهام از قرآن بگیرد.

عضو مجلس خبرگان با بیان این مطلب که قرآن برای تمام بخش‌های حکومت اسلامی از جمله بخش‌های انتظامی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و سلامت برنامه دارد، یادآور شد: چنانچه در این زمینه غفلتی صورت گرفته مقصر کسانی هستند که به دنبال آن نرفتند.

وی با ارائه پیشنهادی خاطرنشان کرد: باید برای هر بخش ذکر شده، آیات مربوطه جمع شود و این آیات با روایات اهل بیت (ع) ضمیمه شود و سپس به عنوان دستورالعمل هر بخشی به مسئولان داده شود.
به عنوان مثال آیات و روایات مربوط به آموزش و پرورش باید سرلوحه فعالیت این وزارتخانه باشد.

آیت‌الله موحدی کرمانی گفت: پس از تدوین این دستورالعمل باید آن را به دست مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرد تا برای تدوین سیاست‌های کلی نظام که توسط مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد استفاده شود، اما من که در مجمع تشخیص مصلحت نظام هستم تاکنون چنین چیزی را ندیدم و این مایه تأسف است.

آیت‌الله موحدی کرمانی با بیان اینکه این همان چیزی است که اگر غفلت کنیم در دنیا قبل از آخرت سیلی می‌خوریم گفت: این دستورالعمل اگر تدوین شود می‌تواند در اختیار مجلس که قانون‌گذاری را بر عهده دارد قرار گیرد و آن‌ها بدانند اگر لایحه یا طرحی به مجلس پیشنهاد می‌شود آیات و روایات را در نظر بگیرند.

وی گفت: جای تأسف است که نیاکان و اجداد ما نتوانستند قرآن را درک کنند چرا که اگر درک می‌کردند انقلاب اسلامی ایران صدها سال قبل اتفاق می‌افتاد و خیلی زودتر مردم نجات پیدا می‌کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امام خمینی از درون قرآن و روایات، انقلاب اسلامی را بیرون کشید و اینکه قرآن می‌فرماید حکومت به دست صالحان خواهد افتاد محدود به ظهور حضرت حجت (عج) نیست اما باید راه را شناخت.

وی اضافه کرد: راه این است که قرآن می‌فرماید باید مردم به میدان بیایند و مقابله کنند یعنی همان اتفاقی که در لیبی و مصر افتاد که اگر به میدان بیایند خداوند یاریشان خواهد کرد.

وی در پایان با اشاره به نشناختن قرآن گفت: شناخت قرآن در کشور باید بیش از پیش اتفاق بیفتد و مسئولان به متون روایات و متن صریح قرآن تمسک بجویند چرا که اگر چنین نکنند خطاهای بزرگی دامنگیرشان خواهد شد.

آیت‌الله موحدی کرمانی تصریح کرد: اگر قرآن را می‌شناختند سه هزار میلیارد تومان را نمی‌دزدیدند و دلیل این امر عدم درک صحیح از قرآن است لذا باید بیش از پیش دست به دامن قرآن و روایات باشیم.
انتهای پیام/

سه شنبه 17/8/1390 - 20:23
سلامت و بهداشت جامعه

خبرگزاری فارس: رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت: در تهران بیش از 80 درصد کودکان دبستانی کمبود ویتامین ‌D دارند و تا 90 درصد آنان درجاتی از کمبود ویتامین ‌‌D دارند.

خبرگزاری فارس: 90 درصد کودکان دبستانی در تهران کمبود ویتامین D دارند

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا»،‌ مجید حاجی فرجی امروز در نشست خبری نخستین جشنواره ملی شیر و سلامت که در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: حساسیت‌زایی در زمینه مصرف شیر بسیار اهمیت دارد. شیر سرشار از مواد غذایی انرژی‌زاست و با مصرف آن می‌توان ریزمغذی‌های مهم را دریافت کرد.

وی گفت: علی‌رغم توصیه‌های زیادی که متخصصان درباره مصرف روزانه شیر انجام می‌دهند ولی باز هم این ماده غذایی کمتر مصرف می‌شود. طعم و عادات مختلف و نوع کیفیت شیر باعث شده است که شیر کمتر استفاده شود.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور اظهار داشت: بسیاری از کودکان تمایلی به مصرف شیر ندارند و باید آنها را وادار به مصرف شیر کرد. راه‌های تبلیغاتی ما برای مصرف شیر کم است و روش‌های کمی را به کار گرفته‌ایم و از رسانه‌ها و از طرق مختلف فرهنگی می‌توان برای فرهنگ‌سازی استفاده کرد.

حاجی فرجی افزود: فرهنگ‌سازی برای قشر کودکان و نوجوانان متغیر است و سیاستگذاران، فرهنگ‌سازی را باید گسترش دهند؛ شیری که در مدارس توزیع می‌شود کیفیت مناسبی ندارد و باید شیر را غنی‌سازی کنیم. با وزارت بهداشت و آموزش و پرورش تفاهم‌هایی داشتیم که شیری که به دانش‌آموزان در مدارس داده می‌شود غنی‌‌سازی شود که علاوه بر درشت‌مغذی‌ها، ریزمغذی‌ها را دریافت کنند.

وی ادامه داد: مصرف شیر 30 تا 40 درصد نیاز کودکان به کلسیم و ویتامین D را تأمین می‌کند و باید شیر غنی‌شده به کودکان داده شود؛ هم‌اکنون طبق آمارهایی که در دست است وضعیت کمبود ویتامین D در بین ایرانیان بسیار خطرناک است. در تهران بیش از 80 درصد از کودکان دبستانی کمبود ویتامین ‌D دارند و تا 90 درصد درجات مختلفی از کمبود ویتامین ‌‌D وجود دارد.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور اضافه کرد: کودکان باید حداقل روزی 2 لیوان شیر مصرف کنند البته افراد کم‌درآمد در خرید شیر با قیمت‌های بالا دچار مشکل هستند. تصمیم‌گیرندگان باید شیر را با هزینه کمتر به مردم ارائه دهند.

وی بیان کرد: شیر در کشور به اندازه کافی تولید می‌شود و بر اساس آمارهای موجود امکان پوشش تمام مردم وجود دارد و سیاستگذاران ما در توزیع مناسب آن باید دخالت داشته باشند.

حاجی‌فرجی بیان داشت: طبق آمار غیر رسمی مصرف شیر از زمانی که یارانه حذف شده کمتر شده است و قشر متوسط در خطر هستند.

به گزارش توانا، همایش ملی شیر و سلامت 18 تا 20 آبان در انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور برگزار می‌شود.
انتهای پیام/

سه شنبه 17/8/1390 - 20:22
سلامت و بهداشت جامعه

خبرگزاری فارس: رئیس دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت گفت: تغذیه با شیر مادر تا 2 سالگی از بروز بیش از 85 درصد بیماری‌ها در کودکان پیشگیری می‌کند.

خبرگزاری فارس: تغذیه با شیر مادر تا دو سالگی از 85 درصد بیماری‌ها پیشگیری می‌کند

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا»، اسماعیل مطلق امروز در نشست خبری نخستین جشنواره ملی شیر و سلامت که در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: بحث شیر از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی گفت: بهترین شیر برای کودکان شیر مادر است که سرشار از ترکیبات آلی است همچنین شیر برای نوزادان نارس می‌تواند ماده غذایی مفیدی باشد.

‌رئیس دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت افزود: شیر مادر، جان 1.5 میلیون شیرخوار را نجات می‌دهد و میلیون‌ها شیرخوار را از بیماری‌های شایع و متداول مانند اسهال، عفونت‌های تنفسی و عفونت‌های گوش محافظت می‌کند؛ در حقیقت شیر مادر یکی از مواد غذایی مهم برای نوزادان در 6 ماهه نخست عمرشان است.

مطلق اضافه کرد: تغذیه کودکان در 2 سال اول زندگی با شیر مادر روابط عاطفی کودک با مادر را افزایش می‌دهد و ابتلای زنان به سرطان‌های رحم، سینه، تخمدان و پوکی استخوان را کاهش می‌دهد و یکی از راه‌های مهم برای فاصله‌گذاری بین زایمان‌هاست.

وی اضافه کرد: در بررسی که در ایران انجام شده است کودکانی که به طور انحصاری در 6 ماهه اول زندگیشان شیر مادر مصرف نکرده‌اند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، اضافه‌وزن و سرطان خون قرار می‌گیرند.

رئیس دفتر سلامت، خانواده و جمعیت وزارت بهداشت بیان داشت: احتمال بروز دیابت تیپ یک 40 درصد، احتمال بروز اضافه وزن یا چاقی 25 درصد، احتمال عفونت‌های گوشی 60 درصد و احتمال ابتلا به سرطان خون در کودکانی که شیر مادر مصرف نکرده‌اند حدود 30 درصد نسبت به کودکانی که به طور انحصاری در 6 ماه اول زندگی شیر مادر مصرف کرده‌اند افزایش پیدا می‌کند.

مطلق عنوان کرد: تغذیه با شیر مادر تا 2 سالگی بیش از 85 درصد از بروز بیماری‌ها در کودکان همچنین تغذیه انحصاری کودک با شیر مادر در 6 ماه اول بیش از 30 درصد از ابتلا به بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.
انتهای پیام/

سه شنبه 17/8/1390 - 20:22
سلامت و بهداشت جامعه

خبرگزاری فارس: رئیس اداره بیماری‌های قلب و عروق وزارت بهداشت گفت: مصرف لبنیات بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را 18 درصد کاهش می‌دهد همچنین مصرف شیر چربی و صفرا را دفع می‌کند و به همین دلیل کلسترول خون را کاهش می‌دهد.

خبرگزاری فارس: مصرف لبنیات بروز بیماری قلبی و عروقی را 18درصد کاهش می‌دهد

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا»، طاهره سماوات امروز در نشست خبری نخستین جشنواره ملی شیر و سلامت که در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: در مورد شیر و مواد لبنی مسئله‌ای که از اهمیت زیادی برخودار است، این است که مصرف لبنیات بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را 18 درصد کاهش می‌دهد.

وی گفت: مصرف شیر، چربی و صفرا را دفع می‌کند به همین دلیل کلسترول خون را کاهش می‌دهد و زنانی که شیر مصرف می‌کنند، کمتر دچار سندرم کرونر می‌شوند.

رئیس اداره بیماری‌های قلب و عروق وزارت بهداشت ادامه داد: شیر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی نقش مهمی دارد. یکی از فاکتورهایی که از فشارخون بالا پیشگیری می‌کند، کلسیم است. کمبود کلسیم موجب افزایش فشار خون می‌شود همچنین شیر از پوکی استخوان و چاقی نیز پیشگیری می‌کند.

سعیده معانی، کارشناس تغذیه اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت نیز در این نشست خبری اظهار داشت: زنان پس از اتمام دوره شیردهی باید شیر را در برنامه غذایی کودکشان قرار دهند. شیر ماده غذایی کاملی است که اگر کودکان از همان سن پایین این ماده غذایی را مصرف کنند به پوکی استخوان، کمبود کلسیم و کمبود ویتامین D دچار نمی‌شوند.

وی افزود: مشکل نفخ پس از مصرف شیر یکی از مسائلی است که مانع از مصرف این ماده ارزشمند در افراد می‌شود. افراد می‌توانند هر روز شیر را به میزان کم مصرف کنند تا معده آنها به شیر عادت کند و مشکل نفخ آنها برطرف شود.
 
کارشناس تغذیه اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت بیان داشت: در جشنواره ملی شیر و سلامت افراد می‌توانند بلوتوث موبایل خود را روشن کنند و 10 پیام بهداشتی و کتاب موبایل را دریافت کنند. 

جشنواره ملی شیر و سلامت از فردا تا روز جمعه در انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی برگزار می شود.
انتهای پیام/

سه شنبه 17/8/1390 - 20:21
سلامت و بهداشت جامعه

خبرگزاری فارس: رئیس اداره میانسالان وزارت بهداشت گفت: مکمل‌های کلسیم جایگزین شیر و فرآورده‌های آن نمی‌شود و مصرف برخی از قرص‌های کلسیم می‌تواند عوارض زیادی به جای بگذارد.

خبرگزاری فارس: مکمل‌ کلسیم جایگزین شیر و لبنیات نمی‌شود

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا»، طاهره علامه امروز در نشست خبری نخستین جشنواره ملی شیر و سلامت که در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: در برنامه اداره میانسالان که گروه 25 تا 60 سال را در برمی‌گیرد، تغذیه جایگاه خاصی را به خود اختصاص می‌دهد و در ارائه خدمات یکی از مسائلی که مورد پرسش قرار می‌گیرد، وضعیت تفذیه‌ای است و رعایت هرم غذایی بسیار اهمیت دارد.

وی گفت: مصرف لبنیات در میان این گروه بسیار اهمیت دارد و افراد 25 تا 60 سال باید روزانه 2 تا 3 سهم مواد لبنی مصرف کنند که هر سهم معادل یک لیوان شیر یا معادل آن مواد لبنی دیگر است.

رئیس اداره میانسالان وزارت بهداشت گفت: افراد 45 تا 60 ساله باید شیر کم‌چرب مصرف کنند و اگر شیر کم‌چرب مهیا نباشد تغذیه مطلوب مورد نظر ما ایجاد نمی‌شود؛ در این زمینه رسانه‌ها نقش زیادی در افزایش آگاهی مردم بر عهده دارند.

علامه اضافه کرد: مصرف شیر محدود است. برخی افراد تصور غلطی دارند و فکر می‌کنند که اگر شیر مصرف نکنند می‌توانند از مکمل‌های غذایی استفاده کنند ولی باید گفت که این تصور، تصور غلطی است به دلیل اینکه مکمل‌های غذایی جایگزین شیر نمی‌شود و مصرف برخی از قرص‌های کلسیم می‌تواند عوارض زیادی را به جا بگذارد.

وی ادامه داد: شیر و لبنیات از مواد غذایی مفیدی محسوب می‌شود که سرشار از ویتامین‌های گروه B به خصوص B2 است همچنین اسیدهای آمینه ضروری و پروتئین‌های مفید را داراست.

سید تقی یمانی، کارشناس دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت نیز در این نشست اظهار داشت: مصرف مواد مفید باید در رسانه‌ها فرهنگ‌سازی شود و رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در افزایش آگاهی مردم بر عهده دارند.

وی گفت: برخی خانواده‌هایی که از نظر مالی در حد متوسطی هستند فرزندانشان از مواد بی‌ارزش استفاده می‌کنند و خانواده‌های آنها تصور می‌کنند که صرفه‌جویی مالی کرده‌اند و به جای خرید مواد غذایی پرارزش و با قیمت بیشتر، مواد غذایی بی‌ارزش و کم‌قیمتی را برای فرزندانشان تهیه می‌کنند.

کارشناس دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اضافه کرد: خانواده‌ها باید مواد ضروری را در هزینه‌های جاری خود قرار دهند شیر و لبنیات یکی از مواد غذایی مفیدی است که می‌تواند جایگزین مواد غذایی بی‌ارزش شود.

یمانی افزود: تغذیه سالم از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر تغذیه سالم داشته باشیم بدنی سالم خواهیم داشت؛ بسیاری از افراد سالمند در جامعه دچار سوءتغذیه هستند و برخی از آنها به دلیل یک زمین خوردن ساده استخوان‌هایشان می‌شکند که هزینه درمان آن بسیار زیاد است و مدت‌ها آنها را درگیر می‌کند.
انتهای پیام/

سه شنبه 17/8/1390 - 20:21
سلامت و بهداشت جامعه

خبرگزاری فارس: کارشناس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: افراد تا 30 سالگی فرصت دارند کلسیم در استخوان‌هایشان ذخیره کنند و از 30 سالگی به بعد کلسیم از استخوان‌ها برداشته می‌شود.

خبرگزاری فارس: 30 سالگی آخرین فرصت برای ذخیره‌سازی کلسیم است

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «تونا»، فروزان صالحی امروز در نشست خبری نخستین جشنواره ملی شیر و سلامت که در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: بار بیماری‌های ناشی از کمبود لبنیات در کشور زیاد است و پوکی استخوان و شکستگی‌های استخوان از بیماری‌های ناشی از کمبود کلسیم به شمار می‌رود.

وی گفت: افراد تا سن 30 سالگی فرصت دارند تا کلسیم در استخوان‌هایشان ذخیره کنند و در حقیقت تا 30 سالگی بهترین زمان برای ذخیره ‌سازی کلسیم است و از 30 سالگی به بعد کلسیم از استخوان‌ها برداشته می‌شود.

کارشناس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت اضافه کرد: فرهنگ‌سازی را باید از سنین کودکی آغاز کرد و ذائقه کودکان را می‌توان از سنین پایین به غذای خوب و با ارزش عادت داد.

صالحی افزود: برنامه شیر مدرسه از سال 79 آغاز شده است که ابتدا در 6 استان محروم این برنامه اجرا شد و در سال 89 در همه شهرهای ایران، دانش‌آموزان دبستانی، راهنمایی‌ و دبیرستان‌های پسرانه 20 استان سالانه 70 نوبت شیر دریافت کردند.

وی بیان داشت: مهدکودک‌ها نیز در برنامه شیر مدرسه وارد شدند و 12.5 میلیون دانش‌آموز به همراه مربیانشان شیر دریافت کردند همچنین در سال 90 به دلیل جابه‌جایی و ارتقاء یارانه‌ها برنامه شیر مدرسه با تأخیر آغاز شد که امیدواریم امسال نیز مانند سال گذشته برنامه شیر مدرسه به خوبی برگزار شود.

کارشناس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت اظهار داشت: تحقیقات جدید نشان داده است که مصرف شیر موجب کاهش چربی‌های دور شکم می‌شود همچنین مصرف روزانه شیر از چاقی پیشگیری می‌کند.
انتهای پیام/

سه شنبه 17/8/1390 - 20:20
بیماری ها

خبرگزاری فارس: یک فوق تخصص بیماری گلوکوم چشم گفت: جراحی بیماریهای چشمی از جمله جراحی آب سیاه می توان عامل بروز آب مروارید باشد.

خبرگزاری فارس: جراحی بیماریهای چشم می توان عامل بروز آب مروارید باشد

به گزارش خبرگزاری فارس، قاسم فخرایی با اشاره به اینکه برای درمان آب سیاه از 3 روش استفاده می‌شود، افزود: روش‌های درمان آب سیاه به روش‌های درمان دارویی، درمان لیزری و درمان جراحی تقسیم می‌شود. اگر با استفاده از دارو فشار داخل چشم به اندازه کافی کاهش پیدا نکند یا بیمار نتواند داروها را مصرف کند، ناچار هستیم از روش‌های دیگر کمک بگیریم.

معاون درمان بیمارستان فارابی یادآورشد: گاهی نیز عوارض درمان‌ها و جراحی‌های آب سیاه می‌تواند میزان بروز آب مروارید را افزایش دهد.

وی با اشاره به این نکته که امروزه با درمان به موقع آب مروارید، مواردی که به آب سیاه تبدیل می‌شود، چندان شایع نیست، گفت: زمانی که آب مروارید خیلی پیشرفته باشد، می‌تواند باعث تورم لنز طبیعی چشم شود و این تورم نیز منجر به بستن زاویه چشم یا آزاد کردن پروتئین‌های لنز در درون چشم می‌شود که هر دو مورد فشار داخل چشم را به صورت ناگهانی افزایش می‌دهد و آب سیاه حاد ایجاد می‌کند. اما امروزه به دلیل رسیدگی و درمان به موقع آب مروارید خیلی کم شاهد بروز این نوع آب سیاه هستیم. 

فخرایی با تاکید بر اینکه امروزه تبدیل آب مروارید به آب سیاه خیلی شایع نیست، افزود: بیمارانی که از قبل زاویه چشمشان تنگ است، به ویژه افرادی که سابقه خانوادگی این حالت را دارند و نزدیکانشان آب سیاه زاویه بسته داشته‌اند، با افزایش سن و به دلیل افزایش ضخامت لنز طبیعی می‌توانند مستعد ابتلا به آب سیاه زاویه بسته باشند.

وی گفت: این افراد ممکن است به آب سیاه حاد یا مزمن مبتلا شوند. علائم آب سیاه مزمن به تدریج بروز می‌کند و بیماران ممکن است در مراحل پیشرفته به پزشک مراجعه کنند. در مقابل علائم آب سیاه حاد به صورت افزایش ناگهانی فشار داخل چشم همراه با کاهش دید، قرمزی چشم، تهوع، استفراغ و سردرد نمایان می‌شود و بیماران معمولاً به اورژانس مراجعه می‌کنند. 

عضو هیئت علمی بیست و یکمین کنگره چشم پزشکی ایران  که از 23 تا 26 آبان در مرکز همایش‌های رازی برگزار می‌شود، گفت: از طرف دیگر، بعضی از داروهای آب سیاه ( که البته امروزه این داروها کمتر مصرف می‌شود) می‌تواند باعث چسبندگی‌های داخل چشمی و همچنین ایجاد آب مروارید در این بیماران شود. بنابراین درمان‌های دارویی آب سیاه هم می‌تواند میزان بروز آب مروارید را در بیماران افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه بیمارانی که تحت عمل جراحی آب سیاه قرار می‌گیرند، باید انتظار بروز آب مروارید زودرس را داشته باشند، عنوان کرد: همه جراحی‌های داخل چشمی و به خصوص جراحی‌هایی که برای بیماران مبتلا به آب سیاه انجام می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد آب مروارید شود.    

فخرایی درباره کارهایی که می‌توان برای این بیماران انجام داد، گفت: با توجه به اینکه آب سیاه و آب مروارید این بیماران تا چه حد پیشرفته است، بر اساس نیازهای بینایی آن‌ها و با در نظر گرفتن محاسن و معایب انجام عمل جراحی به تنهایی یا توام می‌توان برای این بیماران اقدام کرد.

به گفته وی اگر آب مروارید بیمار خیلی پیشرفته نباشد ولی آب سیاه پیشرفته بوده و به کاهش سریع فشار داخل چشم نیاز باشد یا برای بیمارانی که قبلاً به اندازه کافی به درمان‌های دارویی پاسخ نداده‌اند، عمل جراحی معمول آب سیاه انجام می‌شود. 

فخرایی افزود: اگر مکانیسم ایجاد آب سیاه بیماران، آب سیاه زاویه بسته باشد که معمولاً بر اثر فشار لنز ایجاد می‌شود، حتی اگر بیمار آب مروارید پیشرفته نداشته یا اصلاً آب مروارید نداشته باشد ، ناچار هستیم برای کنترل فشار داخل چشم‌ عمل آب مروارید را هم انجام دهیم.

به گفته معاون درمان بیمارستان فارابی این شرایط میان افرادی که چشم‌هایشان دوربین است، شایع‌تر بوده و عمل جراحی آب مروارید برای آن‌ها روش برتر است.

وی با اشاره به اینکه گاهی پزشک مجبور می‌شود عمل آب مروارید و آب سیاه را با هم انجام دهد، عنوان کرد: این روش برای بیمارانی انتخاب می‌شود که هم آب مروارید پیشرفته دارند و هم آب سیاه پیشرفته. بنابراین پزشک نمی‌تواند در دو مرحله این افراد را عمل کند و به همین دلیل ناچار هستیم این عمل ترکیبی را انجام دهیم.

بیست و یکمین کنگره سالانه انجمن چشم پزشکی ایران از 23 تا 26 آبان در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار می‌شود و از اهداف برگزاری آن آشنایی چشم پزشکان با آخرین پیشرفت‌‌های علوم پزشکی در زمینه چشم پزشکی عنوان شده است.    
انتهای پیام/

سه شنبه 17/8/1390 - 20:19
خواص خوراکی ها

خبرگزاری فارس: کاسنی، شاتره، زردچوبه و خارمریم از گیاهان دارویی هستند که ضد سموم کبدی به شمار می‌آیند.

خبرگزاری فارس: کاسنی، شاتره، زردچوبه و خارمریم ضد سموم کبدی هستند

محمد صالحی سورمقی استاد فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: برخی از گیاهان دارویی مقوی کبد شناخته شده‌اند که از آن جمله می‌توان به زردچوبه، کاسنی، خارمریم و شاتره اشاره کرد.

وی گفت: زردچوبه یکی از داروهای مهمی به شمار می‌رود که از سلول‌های کبدی محافظت می‌کند و به عنوان صفرابر شناخته می‌شود.

استاد فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: معمولاً از زردچوبه در غذاهای روزانه به کار برده می‌شود ولی میزان‌ آن کم است، به همین دلیل می‌توان زردچوبه را به میزان یک گرم در کپسول‌های خالی قرار داد و روزانه 2 تا 3 عدد از این کپسول‌ها را استفاده کرد همچنین زردچوبه ضد سموم کبدی است.

صالحی سورمقی افزود: از مواد دیگری که برای سلول‌های کبدی مهم است، می‌توان به کاسنی اشاره کرد. کاسنی یکی از بهترین داروهای گیاهی برای حفاظت از کبد است و از آن داروی صنعتی شیکوریبی ساخته می‌شود که آنتی‌اکسیدان و ضدسموم کبدی است.

وی بیان داشت: شاتره نیز خواص بسیار زیادی دارد؛ برای کبد بسیار مفید است و برای درمان بیماری‌های پوستی نیز می‌تواند مفید باشد.
 
استاد فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: گیاه خارمریم نیز برای بهبود سلول‌های کبدی و حفظ آن از اهمیت زیادی برخوردار است و از آن در کارخانجات صنعتی داروهای زیادی ساخته شده است که در ایران وجود ندارد.
انتهای پیام/

سه شنبه 17/8/1390 - 20:18
بیماری ها

خبرگزاری فارس: عضو کمیته کشوری مرگ و میر مادران با اعلام اینکه میزان متوسط سزارین در دنیا ۱۵درصد و در کشور ما بیش از ۳۰ درصد کل زایمانهاست،‌اضطراب و کم بودن میزان ورزش بانوان را از عوامل مهم بروز سرطان در زنان اعلام کرد.

خبرگزاری فارس: اضطراب و کم تحرکی عامل مهم بروز سرطان در زنان است

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، ابوالفضل مهدیزاده در حاشیه مراسم افتتاح نهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های زنان و مامایی ایران اظهار داشت: در این کنگره سعی شده تا در میزگردها و مقالات به مشکلات و مسائل روز مانند کاهش آمار سزارین، پوکی استخوان در زنان (استئوپروز)،‌ سلامت مادران و کاهش مرگ و میر آنان تأکید داریم.
 
وی ادامه داد: همچنین برای اولین بار طی میزگردی جراحی سرطان‌های زنان به روش لاپاراسکوپی به صورت زنده انجام می‌شود که شکم خانم‌ها برای جراحی باز نشود.

دبیر علمی نهمین کنگره بیماری‌های زنان و مامایی ایران در مورد کاهش مرگ و میر مادران گفت: ایران در کاهش مرگ و میر مادران جایگاه خوبی دارد و خیلی هم روی این موضوع کار شده ولی همچنان جای کار دارد و در همه کنگره‌ها بخش بزرگی به این موضوع اختصاص می‌دهیم چرا که سلامت مادران، بهداشت باروری و کاهش مرگ و میر همیشه محل بحث است.

عضو کمیته مرکزی مرگ و میر مادران گفت: در کشور ما از ابتدای امسال تاکنون آمار مرگ و میر مادران 18 در یکصد هزار تولد زنده است که نسبت به سالهای قبل کاهش چشمگیری داشته است و امیدواریم این عدد به صفر برسد البته با تمام اینها رتبه خوبی در منطقه داریم و خونریزی، فشار خون و عفونت هم دلایل عمده مرگ و میر مادران است.

وی چالش اصلی در حوزه زنان و مادران را بیماری روحی و روانی دانست و افزود: این مسئله در جامعه رو به افزایش است و اضطراب‌ها، افسردگی‌ها چه در دوران قبل از بارداری، بارداری و بعد از زایمان یک چالش است. مرگ و میر مادران، کاهش میزان سزارین‌های انتخابی از جمله دغدغه‌های ما است چرا که متوسط سزارین در دنیا حدود 25 درصد است در حالی که این آمار به طور میانگین در کشور ما بین 30 تا 40 درصد است که در برخی نقاط این رقم بالاتر و در برخی نقاط پایین‌تر است و باید از طریق اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی و بهتر کردن شرایط اتاق زایمان مادران را به سوی زایمان طبیعی سوق دهیم.

مهدیزاده تصریح کرد: همچنین هورمون‌ درمانی در زنان یائسه و توجه به سرطان زنان که شامل سرطان پستان، رحم و تخمدان می‌شود رو به افزایش است که باید آگاهی جامعه متخصصان زنان و مامایی در این رابطه بیشتر شود تا این سرطان‌ها را در مراحل اولیه کشف و درمان کنند.

وی عوامل مؤثر در سرطان زنان را نحوه زندگی، آلودگی هوا، اضطراب و نوع غذاها عنوان کرد و افزود: در عین حال بانوان ایرانی کمتر ورزش می‌کنند، کمتر به تغذیه و مصرف کلسیم توجه می‌کنند که در نهایت دچار نرمی استخوان یا پوکی استخوان می‌شوند که سعی داریم در این کنگره به این مسائل مفصل بپردازیم.
انتهای پیام/

سه شنبه 17/8/1390 - 20:17
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته