• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 42209
تعداد نظرات : 4513
زمان آخرین مطلب : 4128روز قبل
بیماری ها
 افراد بسیاری مبتلا به سرطان هستند. مطلب حاضر که توسط پایگاه علمی، پزشکی و آموزشی مؤسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان تهیه شده حاوی اطلاعاتی درباره این بیماری است و در آن می‌توانید درباره علل احتمالی، آزمون‌های غربالگری، علائم، تشخیص و درمان سرطان اطلاعاتی به‌دست آورید؛ به‌علاوه این مطلب، پیشنهادهایی هم برای کنار آمدن با سرطان ارائه می‌کند.

درباره علل ایجاد و رشد سرطان، دانش محققان، روز به روز بیشتر می‌شود و همواره در جست‌وجوی راه‌های تازه‌تر و بهتری برای پیشگیری، تشخیص و درمان آن هستند. آنها همچنین در جست‌وجوی راه‌هایی هستند که کیفیت زندگی مبتلایان به سرطان را در دوره درمان و پس از آن بهبود بخشند.

سرطان از سلول‌ها ایجاد می‌شود که واحدهای ساختمانی بافت‌ها هستند و بافت‌ها اندام‌های بدن را می‌سازند. در شرایط عادی، سلول‌ها با توجه به نیاز بدن، رشد کرده، تقسیم می‌شوند تا سلول‌های جدیدی بسازند. هنگامی‌که سلول‌های پیر شده می‌میرند سلول‌های جدید جایگزین آنها می‌شوند. گاهی در این روند منظم اختلال ایجاد می‌شود؛ یعنی سلول‌های جدید زمانی که بدن به آنها نیاز ندارد تولید می‌شوند و سلول‌های قدیمی‌هم در زمانی‌که باید، از بین نمی‌روند؛ این سلول‌های اضافی اغلب تشکیل توده‌ای از بافت را می‌دهند که تومور نامیده می‌شوند. این تومورها می‌توانند خوش‌خیم یا بدخیم باشند.

تومورهای خوش‌خیم

تومورهای خوش‌خیم سرطان نیستند.
این تومورها به‌ندرت خطر جانی دارند.
به‌طور کلی می‌توان آنها را برداشت و اغلب دوباره رشد نمی‌کنند.
به‌طور کلی سلول‌های این تومورها به بافت‌های مجاور خود حمله نمی‌کنند.
سلول‌های این غدد به دیگر بخش‌های بدن منتشر نمی‌شوند.

تومورهای بدخیم (سرطانی)

جدی‌تر از تومورهای خوش‌خیم هستند و معمولا خطر جانی هم دارند.
در بیشتر موارد می‌توان آنها را برداشت اما گاهی دوباره رشد می‌کنند.
سلول‌های این تومورها می‌توانند به بافت‌ها و اندام‌های مجاور خود حمله کرده به آنها نیز آسیب برسانند.
سلول‌های غدد بدخیم می‌توانند از یک قسمت به دیگر اندام‌های بدن منتشر شوند. سلول‌های سرطانی از تومور اصلی (اولیه) جدا شده و وارد جریان خون یا دستگاه لنفاوی می‌شوند؛ این سلول‌ها می‌توانند به دیگر اندام‌ها حمله کرده تومورهای جدیدی تشکیل دهند و به آن اندام‌ها آسیب برسانند. انتشار سرطان، متاستاز نام دارد.

نامگذاری بیشتر سرطان‌ها براساس نام اندامی ‌است که سرطان در آن به‌وجود می‌آید؛ برای مثال، سرطان ریه در ریه به‌وجود می‌آید. لنفوم سرطانی است که در دستگاه لنفاوی و لوسمی سرطانی است که در گلبول‌های سفید خون به‌وجود می‌آید.
وقتی سرطان به قسمت دیگری از بدن منتشر شود و در آن تومور جدیدی به‌وجود ‌آورد، تومور جدید دارای همان نوع سلول‌های سرطانی و همنام تومور اولیه است؛ برای مثال، اگر سرطان پروستات به استخوان‌ها منتشر شود، سلول‌های سرطانی استخوان‌ها در حقیقت همان سلول‌های سرطانی پروستات هستند و نام بیماری، سرطان پروستات متاستاتیک است و نه سرطان استخوان، به همین دلیل روش درمانی آن، روش درمان سرطان پروستات است، نه سرطان استخوان. پزشکان گاهی تومور جدید را «بیماری دوردست» می‌نامند.

عوامل خطر

در بیشتر موارد پزشکان نمی‌توانند دلایل ابتلا به سرطان را توضیح دهند اما تحقیقات نشان می‌دهد برخی عوامل خطر مشخص، احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.

از بسیاری عوامل خطر فوق می‌توان اجتناب کرد اما از برخی دیگر مانند سرطان ارثی نمی‌توان جلوگیری کرد. همه افراد می‌توانند با اجتناب از عوامل خطر حتی‌المقدور از خود بیشتر محافظت کنند. اگر فکر می‌کنید در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارید، بهتر است با پزشک خود مشورت کرده، از او درباره راه‌های کاهش خطر و همچنین انجام مرتب معاینات عمومی سؤال کنید. ممکن است چندین عامل به‌طورمشترک باعث تبدیل سلول‌های طبیعی به سلول‌های سرطانی شوند. هنگامی‌که می‌خواهید خطر ابتلا به سرطان را در خود بررسی کنید، چند نکته را در نظر داشته باشید:
همه چیز سرطان‌زا نیست.
سرطان از آسیب‌هایی مثل ضرب‌دیدگی و کبودی ایجاد نمی‌شود.
سرطان مسری نیست و هیچ‌کس از دیگری سرطان نخواهد گرفت، ولی انواع خاصی از ویروس‌ها یا باکتری‌ها ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را افزایش دهند.
لزوما ‌وجود یک یا چند عامل خطر در فرد به معنی ابتلا به سرطان نیست و ممکن است بیشتر آنهایی که دارای عوامل خطر در بدن هستند، هرگز سرطان نگیرند.
برخی افراد در برابر عوامل خطر از دیگران حساس‌ترند.

کهولت سن

کهولت سن مهم‌ترین عامل ایجاد سرطان است و بیشتر سرطان‌ها در افراد بالای 65سال اتفاق می‌افتد؛ اما در عین حال افراد در هر سنی، حتی کودکان نیز ممکن است به سرطان مبتلا شوند.

دخانیات

بنابه گفته معاونت وزارت بهداشت و درمان سالانه 50 هزار مورد مرگ و میر ناشی از استعمال دخانیات در ایران رخ می‌دهد.
استفاده از محصولات تنباکو یا قرار داشتن پیوسته در معرض دود آن (قرار داشتن در محیط و بودن در معرض دود غیرمستقیم) خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

افراد سیگاری بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان‌های ریه، حنجره، دهان، مری، مثانه، کلیه، حلق، معده، لوزالمعده و دهانه رحم هستند. همچنین احتمال ابتلای آنها به لوسمی میلوئیدها (سرطانی که در گلبول‌های خون به‌وجود می‌آید) بیشتر است. استفاده از دخانیات بدون دود (تنباکوی استنشاقی یا جویدنی) خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش می‌دهد.

پرتو فرابنفش خورشید

پرتوی فرابنفش از اشعه خوشید، لامپ‌های آفتابی و دستگاه‌های برنزه‌کننده ساطع می‌شود. این اشعه موجب پیری زودرس پوست و آسیب‌دیدگی آن می‌شود و ممکن است به سرطان پوست منجر شود.

تشعشع یونیزان

تشعشع یونیزان می‌تواند موجب آسیب‌دیدگی سلول‌ها و ابتلا به سرطان شود. اینگونه تشعشعات، پرتوهایی هستند که از فضای خارج جو زمین، از غبار رادیواکتیو، گاز رادون، اشعه ایکس و منابع دیگر ایجاد می‌شوند.

غبار رادیواکتیو ممکن است ناشی از حوادثی باشد که در نیروگاه‌های برق هسته‌ای اتفاق می‌افتد یا در روند تولید، آزمایش یا استفاده از سلاح‌های هسته‌ای به‌وجود می‌آید. خطر ابتلا به سرطان، به‌ویژه سرطان خون، تیروئید، سینه، ریه و معده در افرادی که در معرض غبار رادیواکتیو قرار دارند، افزایش می‌یابد.

رادون نوعی گاز رادیواکتیو بی‌رنگ، بی‌بو و بی‌مزه و منشأ آن خاک و سنگ است. افرادی که در معادن کار می‌کنند ممکن است در معرض گاز رادون قرار بگیرند.

در برخی نقاط ممکن است گاز رادون در منازل نیز وجود داشته باشد. افرادی که در معرض استشمام گاز رادون قرار دارند،
در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند.

سه شنبه 17/8/1390 - 22:44
خواص خوراکی ها

متخصصان علوم پزشكی دانشگاه آلبرتا در آمریكا در یك آزمایش جالب تاكید كردند كه زعفران ایرانی ام اس را درمان می‌كند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، متخصصان می‌گویند: این چاشنی ایرانی حاوی تركیب فعالی است كه می‌توان از آن برای درمان بیماری‌های التهاب عصبی مثل ام اس استفاده كرد.

به گزارش سایت اینترنتی ایمپوروو ام‌.اس واكینگ، آنها می‌گویند: ما در زعفران ماده‌ای موسوم به «كروسین» را شناسایی كرده‌ایم كه از سلول‌های مغزی در محیط كشت آزمایشگاهی و سایر مدل‌های مبتلا به ام اس، محافظت می‌كند.

این ماده در واقع از آسیب دیدن سلول‌هایی كه غلاف میلین را در مغز تولید می‌كنند، جلوگیری می‌نماید. میلین لایه‌ای است كه مانند عایقی محافظ در اطراف نورون‌ها (سلول‌های مغزی) عمل می‌كند.

بیماری ام اس شامل بروز التهاب در سلول‌های مغزی است كه در چنین حالتی سلول‌های مغز این عایق محافظتی خود را از دست می‌دهند. متخصصان تاكید كردند كه هرچند هنوز در مراحل آزمایشات بالینی نیستند اما یافته‌ جدید بسیار جالب و در زمینه درمان ام اس در آینده بسیار امیدبخش است.

شرح این آزمایشات در مجله ایمونولوژی چاپ آمریكا منتشر شده است.

انتهای پیام

سه شنبه 17/8/1390 - 22:37
سلامت و بهداشت جامعه

یک متخصص شیمی مواد غذایی در دانشکده داروسازی زنجان با بیان اینکه در فصول سرد سال میزان تحرک افراد کاهش می‌یابد، گفت: این امر به نوبه خود موجب افزایش وزن و بروز چاقی می‌شود.

 

مهران محسنی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، با بیان این که تحمل سرما نیز در این فصول برای افراد مختلف، متفاوت است، اظهار کرد: افراد لاغر و افرادی که دچار کم‌خونی هستند، بیشتر از دیگران سرما را احساس کرده و بیشتر از دیگران نیز دچار بیماری می‌شوند.

وی به ارتباط مستقیم تحمل سرما و مواد غذایی مورد استفاده در رژیم غذایی فرد اشاره کرد و گفت: مصرف کم سبزیجات و حضور در فضاهای بسته به ترتیب موجب بروز کمبود ویتامین A و D می‌شود که باید از طریق رژیم غذایی مناسب جبران شود.

محسنی، استفاده از سبزیجات تازه و یا خشک را یکی از اجزای لاینفک رژیم غذایی روزانه به ویژه در فصول سرد جهت تأمین ویتامین A عنوان کرد و افزود: مصرف ماهی به خصوص ماهی‌های چرب نیاز بدن به ویتامین D را تأمین می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه مصرف ترشی در فصول سرد سال به عنوان چاشنی غذا بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: ترشیجات با حفظ مواد مغذی و فیبر موادغذایی موجب هضم و جذب غذا می‌شود.

این متخصص مواد غذایی نسبت به مصرف مداوم ترشیجات هشدار داد و گفت: با توجه به این که سرکه مانع از جذب کلسیم می‌شود، مصرف مداوم ترشیجات موجب بروز مشکلاتی برای استخوان می‌شود.

محسنی، مصرف صبحانه گرم مانند تخم‌مرغ و یا دیگر فرآورده‌های آن، حلیم، عدسی، شیرعسل و شیرخرما را صبحانه مناسبی برای اولین وعده غذایی صبح در فصل سرما عنوان کرد و افزود: البته باید توجه داشت، مواد پروتئینی نیز استفاده شود و این خلاء باید در دیگر وعده‌های غذایی روزانه جبران شود.

انتهای پیام

سه شنبه 17/8/1390 - 22:37
آموزش و تحقيقات

متخصصان آلرژی هشدار دادند كه استفاده از اسپری‌های خوش بو كننده هوا و شمع‌های معطر می‌تواند موجب بروز مشكلات تنفسی شده و آسم را تشدید كند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، دكتر استنلی فاین من، متخصص آسم و آلرژی در آمریكا خاطرنشان كرد: این تاثیر نامطلوب شدیدتر از آن است كه اغلب مردم تصور می‌كنند.

وی افزود: حدود 20 درصد از مردم و 34 درصد از بیماران مبتلا به آسم می‌گویند كه در تماس با این خوشبوكننده‌ها دچار مشكلات و ناراحتی‌های قابل توجهی می‌شوند. این خوشبوكننده‌ها حاوی تركیباتی هستند كه موجب بروز علائم آلرژیك می‌شوند، آلرژی‌های فعلی را تشدید می‌كنند و حملات آسم را نیز افزایش می‌دهند.

به نوشته روزنامه بلومبرگ، دكتر فاین من تصریح كرد: این محصولات هر چند هوا را خوشبو می‌كنند اما حاوی تركیبات آلی وولاتیل یا (Vocs) هستند كه نمی‌توانند بوی بد و نامطبوع اتاق را از بین ببرند بلكه فقط این بوها را پنهان می‌كنند.

این مطالعات تایید كرد كه تماس با این تركیبات حتی كمتر از استانداردهای تعیین شده، خطر آسم را بویژه در كودكان تشدید می‌كند. همچنین غلظت‌های بالای این مواد موجب تحریك شدن چشم و مجاری تنفسی، سردرد، سرگیجه و یا حتی مشكلات حافظه‌ای می‌شود.

فاین من تاكید كرد: محصولاتی كه با برچسب‌های كاملا طبیعی و یا حتی بدون بو ارائه می‌شوند نیز می‌توانند مواد شیمیایی خطرناكی را در هوا پراكنده كنند.

این یافته در نشست سالانه كالج آمریكایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی در بوستون ارائه شده است.

انتهای پیام

سه شنبه 17/8/1390 - 22:36
آموزش و تحقيقات

پزشكان هشدار دادند: پختن زیاد گوشت خطر سرطان‌زایی آن را دو برابر بیشتر از آنچه در گذشته تصور می‌شد، افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، این پزشكان در آزمایشات جدید خود متوجه شدند كه لایه تیره رنگی كه در اثر طبخ و سرخ كردن زیاد گوشت قرمز روی آن شكل می‌گیرد، احتمال بروز تومورهای روده را تا دو برابر افزایش می دهد.

به نوشته روزنامه دیلی اكسپرس، متخصصان انستیتو بهداشت عمومی نروژ در این آزمایشات متوجه شدند كه سرخ كردن و كبابی كردن، این خطر را خیلی بیشتر افزایش می‌دهد چون حرارت زیاد، قند و اسیدهای آمینه موجود در بافت ماهیچه‌ای گوشت قرمز را به تركیبات فوق‌العاده سرطان زا تبدیل می‌كند. این تركیبات كه HCAs نامیده می‌شوند خاصیت سرطان‌زایی بالایی دارند.

این مطالعه تایید می‌كند كه احتمال ابتلا به تومورهای روده پس از مصرف گوشت سرخ شده و كبابی در موش‌هایی با ژنتیك شبه انسانی، 80 درصد بیشتر می‌شود.

انتهای پیام

سه شنبه 17/8/1390 - 22:36
سلامت و بهداشت جامعه

یك مطالعه جدید تایید كرد كه مصرف روزانه نوعی غذای درمانی موسوم به «Souvenaid» می‌تواند به بهبود حافظه در مبتلایان به نوع خفیف آلزایمر كمك كند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، این فرمول غذایی با خواص درمانی، تركیبی از ریزمغذی‌های استاندارد است كه به ویژه برای تحریك و كمك به شكل‌گیری ارتباطات عصبی ضروری موسوم به سیناپس‌ها تهیه شده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی زی نیوز، كارشناسان می‌گویند فقدان این سیناپس‌ها عامل اصلی در تحلیل رفتن حافظه و بروز ناتوانی ذهنی در این بیماران است. دكتر فیلیپ شلتنز متخصص نورولوژی ذهنی و رئیس مركز آلزایمر در مركز پزشكی دانشگاه «وی یو» در آمستردام نتایج دومین مطالعات بالینی خود را در این زمینه در چهارمین كنفرانس بین‌المللی كالیفرنیا با عنوان «آزمایشات بالینی در زمینه آلزایمر» ارائه كرده است.

این آزمایشات نشان داد كه مصرف این فرمول غذایی به مدت 12 هفته امتیازات مربوط به تست حافظه را در این بیماران افزایش می‌دهد كه این امر نشان دهنده بهبود عملكرد حافظه و رشد سیناپس‌های جدید در مغز این افراد است.

به گزارش ایسنا،«Souvenaid» یك غذای درمانی مخصوص بیماران مبتلا به آلزایمر و حاوی مجموعه مفیدی از ریزمغذی‌ها شامل مونوفسفات اوریدین، كولین، اسیدهای چرب امگا -3 شامل ای پی آ و دی اچ آ، فسفولیپدها، ویتامین‌های گروه ب و آنتی‌اكسیدانها است.

انتهای پیام

سه شنبه 17/8/1390 - 22:35
آموزش و تحقيقات

در یك مطالعه جدید معلوم شد افرادی كه مبتلا به فشارخون بالا هستند، توانایی‌شان برای درك احساساتی چون ترس، عصبانیت، غم و یا شادی در چهره دیگران، كاهش پیدا می‌كند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، دكتر جیمز آ. مك كوبین و دستیاران وی در دانشگاه «كلمبسون» در این باره می‌گویند: برخی از افراد، دچار اختلالات احساسی هستند كه این اختلالات موجب می‌شوند آنها نسبت به احساسات دیگران مثل خشم، واكنش نامناسبی از خود نشان دهند. این عدم درك صحیح احساسی شبیه به زندگی كردن در دنیای ایمیل‌ها و عدم انتخاب صورتك مناسب است به این معنی كه ما معمولا در پیام‌های ایمیلی از این صورتك‌ها برای بیان احساسات خود و نیز از صورتك خنده به علامت شوخی كردن، استفاده می‌كنیم اما گاهی اوقات فرد مخاطب این امر را تعبیر به مسخرگی كرده و عصبانی می‌شود.

به نوشته روزنامه سان، این آشفتگی‌های احساسی می‌تواند منجر به درك و ارتباط نادرست شود و حتی روی بازده كاری افراد تاثیر نامناسب بگذارد.

این متخصصان در آزمایشات خود متوجه شدند كه افزایش فشارخون نه تنها خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی را تشدید می‌كند بلكه درعین حال به این قبیل اختلالات احساسی نیز دامن می‌زند و این بیماران در معرض ابتلا به مشكلات و ناراحتی‌هایی چون اختلال دو قطبی و یا افسردگی قرار می‌گیرند.

این مطالعه به تفصیل در مجله «سایكوسوماتیك» منتشر شده است.

انتهای پیام

سه شنبه 17/8/1390 - 22:35
بیماری ها

پزشكان كانادایی تاكید كردند: حدود 49 هزار مورد جدید تشخیص سرطان سینه و 43 هزار مورد تشخیص سرطان روده در هر سال در آمریكا با افزایش میزان بی‌تحركی و فقدان فعالیت بدنی در بین مردم مرتبط است.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، كریستین فریدن ریچ متخصص ارشد همه‌گیرشناسی در مركز خدمات سلامت – سرطان آلبرتا در كانادا می‌گوید: نتایج آزمایشات اخیر در مطالعه « فعالیت بدنی و پیشگیری از سرطان سینه»، نقش پروتئین «C-reactive» را نشان می‌دهد كه یك نشانگر التهابی است و با بروز سرطان مرتبط است.

به گزارش یونایتدپرس، این آزمایشات معلوم كرد كه فعالیت روزانه خفیف تا تشدید، سطح پروتئین «C-reactive» را در بین زنان یائسه به میزان قابل ملاحظه‌ای كاهش می‌دهد هرچند پزشكان هنوز نمی‌دانند كه این التهاب چگونه خطر سرطان را تشدید می‌كند اما به خوبی آشكار است كه پروسه التهاب در بدن، منجر به تولید ماده‌ای موسوم به «سیتوكین» می‌شود.

سیتوكین‌ها مواد شیمیایی حاصل از واكنش سیستم ایمنی بدن هستند كه تكثیر سلولها را موجب شده و مانع از مرگ سلولی می‌شوند. این فرآیند در نهایت خطر سرطان را افزایش می‌دهد به این ترتیب معلوم شد كه 30 درصد افزایش تحرك و فعالیت بدنی، خطر ابتلا به سرطان‌های سینه و روده را تا 25 درصد كاهش می‌دهد.

این یافته‌ها در كنفرانس سالانه انستیتو مطالعات سرطان آمریكا در واشنگتن ارائه شده و همچنین شرح آن در مجله «مطالعات پیشگیری از سرطان» به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

سه شنبه 17/8/1390 - 22:34
آموزش و تحقيقات

یک متخصص طب ورزشی با بیان این كه امروزه ورزشکاران از داروهای هورمونی بصورت غیرمجاز جهت افزایش حجم و قدرت عضله استفاده می‌کنند، گفت: اثرات جانبی این داروها، عوارض مردانه (اندروژنی) ناشی از آنها است که شامل جوش صورت، طاسی و عقیمی است.

دکتر حیدرپور در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، اظهار داشت: استروئیدهای آنابولیزان مشتقات هورمون‌های مردانه یا تستوسترون است که در مقایسه با خود تستوسترون (هورمون مردساز) دارای اثرات آنابولیک بیشتر و اثرات مردانه (آندروژنیک) کمتر هستند.

وی گفت: مصارف درمانی این گروه دارویی شامل اختلالات عملکرد غدد جنسی مردانه، کم خونی، سرطان پستان (به عنوان داروی کمکی) آنژیوادم ارثی و آندومتریوز(بیماری زنان)، تاخیر در رشد، استئوپروز(پوکی استخوان)، سوختگی و جراحی است.

دکتر حیدرپور خاطرنشان کرد: برای درمان کوتاه مدت از انواع خوراکی نظیر متیل تستوسترون و جهت درمان بلندمدت از انواع تزریقی مانند ناندرولون استفاده می‌شود.

وی گفت: این داروها اثرات مختلفی روی جسم و روان داشته و در ورزشکارانی که به ورزشهای قدرتی یا رقابتی می پردازند بیشتر مصرف می‌شود. اثرات این داروها به نوع داروی مصرف شده، قدرت دارو و مقدار دوز مصرفی آن بستگی دارد. بسیاری از علائم در مردان بالغ پس از قطع دارو طی چند ماه بر می‌گردد ولی در زنان معمولا علائم چندان برگشت پذیر نیستند.

حیدرپور افزود: امروزه ورزشکاران از این داروهای هورمونی بصورت غیرمجاز جهت افزایش حجم و قدرت عضله استفاده می‌کنند، این دسته از ورزشکاران باید به تاثیرات منفی استروییدها در بدن توجه داشته باشند. اولین گروه از اثرات جانبی این داروها، عوارض مردانه (اندروژنی) ناشی از آنها است که شامل پیدایش و افزایش جوش صورت، طاسی، تحلیل رفتن شور جنسی، تحلیل بیضه‌ها، تحریک پذیری، حالت تهاجمی، ژنیکوماستی (بزرگ شدن پستانها) و بالاخره عقیمی است.

وی خاطرنشان کرد: عوارض کبدی استروئیدهای آنابولیزان گسترده بوده و در هنگام مصرف انواع خوراکی داروها بیشتر دیده می‌شوند و امروزه بدلیل روی آوردن ورزشکاران به این نوع از داروها به لحاظ دفع سریعتر آنها نسبت به انواع تزریقی، متاسفانه میزان مصرف نوع خوراکی بالا رفته است.

این متخصص طب ورزشی همچنین اظهار داشت: اثر بر روی متابولیسم (سوخت وساز) کبدی داروها و استروئیدهای درون زا، احتباس صفرا و یرقان انسدادی، نارسایی کبدی، تخریب بافت کبد و بالاخره سرطان‌های خوش خیم و بدخیم از جمله عوارض کبدی این داروها هستند که زمان بروز آنها حتی تا20 سال بعد از مصرف دارو نیز گزارش شده است.

وی مهم ترین عوارض جانبی داروهای آنابولیزان بر روی کلیه و پروستات را شامل بزرگ شدن پروستات، سرطان پروستات و سرطان کلیه عنوان کرد.

دکتر حیدرپور تاکید کرد: از جمله مهم‌ترین عوارض قلبی- عروقی و عوارض خونی استروئیدهای آنابولیزان که به فراوانی مشاهده می‌شوند می توان به افزایش احتمال بروز سکته قلبی (انفارکتوس میوکارد) و سکته مغزی، افزایش میزان انعقاد پذیری خون و افزایش تعداد سلولهای خونی (پلی سیتمی) اشاره كرد.

وی در خاتمه تصریح کرد: علاوه بر اثرات جسمانی فوق الذکر دسته‌ای از اثرات روحی- روانی نظیر افسردگی، هیجان، جنون و پرخاشگری در اثر مصرف این داروها ایجاد می‌شوند.

انتهای پیام

سه شنبه 17/8/1390 - 22:33
اخبار

جایزه ای.بی.یو

از بین آثار ارسالی واحد جشنواره اداره کل ارتباطات و همكاری‌های بین‌المللی مركز امور بین‌الملل سازمان صدا و سیما به مسابقه ABU Prizes ‌٢٠١١، مجموعه انیمیشن «شكرستان» به كارگردانی بابك نظری موفق شد در بخش برنامه‌های تلویزیونی نوجوانان ازسوی هیئت داوران این مسابقه مورد تقدیر قرار بگیرد.

 

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این انیمیشن كه تولید مشترك حوزه هنری و شبكه دو سیما در بخش نوجوان است، با حفظ ساختار و بنای قصه‌های فولکلور به صورت حکایت‌گونه و بهره‌گیری از قابلیت‌های نوین در عرصه پویانمایی، از جذابیتی ویژه برخوردار است؛ به نحوی كه با زبانی گویا و امروزی، گویشی دلنشین را به تصویر می‌كشد و به مراه داستان‌های فرعی و شوخی‌های بدیع و تازه خود در زمینه ارتباط با مخاطب، تاثیری ژرف بر آنها می‌گذارد.

 

*** رادیو برون مرزی

"میزگرد سیاسی" عنوان برنامه‌ای است که پنج‌شنبه این هفته ساعت ‌٢٠ و ‌٤٥ دقیقه از رادیو ترکی استانبولی برون مرزی پخش خواهد شد. «احسان آکتاش»، رئیس موسسه تحقیقاتی و نظرسنجی گنار ترکیه به عنوان کارشناس با حضور در این برنامه درباره پدیده شوم تروریسم در ترکیه و ضرورت همکاری دو کشور همسایه ایران و ترکیه در مبارزه با تروریسم صحبت می‌کند. تهیه‌کنندگی برنامه "میزگرد سیاسی" را سلیمان زارع برعهده دارد.

 

*** شبكه دو

اسامی فیلم‌های سینمایی شبكه دو سیما در هفته جاری عبارتند از:

 

فیلم سینمایی «مستقیم به ماه»

زمان پخش: دوشنبه ‌١٦/٨/٩٠ ساعت ‌١٧ و ‌٣٠ دقیقه

نام اصلی: The First Men in the Moon

محصول: ‌٢٠١٠ انگلستان

کارگردان: دیمون توماس

تهیه كننده: جولی كلارك

بازیگران: رونی کینیر- مارک گاتیس

خلاصه: داستان فیلم از سال ‌١٩٦٩ شروع می‌شود؛ زمانی که انسان می‌خواهد به ماه سفر کند. پسر کوچکی در روزی که با والدین‌اش به پارک رفته وارد چادری می‌شود که مرد کهنسالی در آنجا حضور دارد. مرد که "جولیوس بدفورد" نام دارد، برای پسر یک داستان باورنکردنی از دوران جوانی‌اش تعریف می‌کند. بدفورد در جوانی تاجری موفق بوده اما ورشکسته شده و تصمیم می‌گیرد به نمایش‌نامه‌نویسی رو بیاورد. او با دانشمندی به نام "کاوور" آشنا شده و هر دو تصمیم می‌گیرند با علمی که کاوور دارد و ماده‌ای که اختراع کرده به کره ماه سفر کنند و ...

 

ـ فیلم سینمایی «تا حضور»

زمان پخش: پنج‌شنبه ‌١٩/٨/٩٠ ساعت ‌١٤ و ‌٣٠ دقیقه

محصول: ‌١٣٨٨ ایران

کارگردان: بهرام درخشان

تهیه كننده: عباس غلامی

بازیگران: محمد کاسبی- نادیا دلدار گلچین- امید آهنگر

خلاصه: موضوع فیلم درباره سهمیه سه عمره دانش آموزی است که از طرف منطقه به یک مدرسه اختصاص داده شده است و مدیر و معاونت پرورشی تصمیم می‌گیرند که دانش‌آموزان واجد شرایط را در یک مسابقه انتخاب و معرفی نمایند. دانش‌آموزان برای تصاحب این امتیاز به رقابت می‌پردازند و ...

 

ـ فیلم سینمایی «گناه كوچولو»

زمان پخش: جمعه ‌٢٠/٨/٩٠ ساعت ‌١٧ و ‌٣٠ دقیقه

محصول: ‌١٣٩٠ شبكه دو

کارگردان: حسین قناعت

تهیه كننده: بهروز مفید

بازیگران: فرهاد بشارتی- فرشته سرابندی- جلیل فرجاد- آتش تقی‌پور- علی تقوازاده

خلاصه: شاهین نوجوانی است که تازه دیپلم گرفته و با سه نفر از هم‌سن و سالان خود در انتظارند تا پیش دانشگاهی را بگذرانند. شاهین با دختردایی خود نامزد است. شاهین در پی دعوا با پسر همسایه و از سر عصبانیت، سرقتی انجام می‌دهد و دستگیر می‌شود که برای او سوء‌سابقه درست می‌شود، بعد از آن در ماجرای دزدی دیگری دستگیر می‌شود ولی بعد از آزادی مجبور به ترک شهر و دیارش م‌ شود و ...

 

ـ‌ فیلم سینمایی «نشانی»

زمان پخش: دوشنبه ‌١٦/٨/٩٠ ساعت ‌٢٣

محصول: ‌١٣٨٤ ایران

کارگردان: داریوش رفیعی

تهیه كنندگان: بیژن علی بابائی و سید حسین رضوی

بازیگران: فاطمه طاهری- آرزو افشار- مالک سراج حدپور

خلاصه: داستان در مورد جوانی معتاد است که به دلیل بیکاری و اعتیاد از سوی خانواده طرد می‌شود، سپس به طور اتفاقی با یکی از همسایگان که مبتلا به بیماری ایدز است آشنا شده و این همسایه به او پناه می‌دهد. این جوان دارای یک حساب بانکی بوده که پس از مدتی تصمیم می‌گیرد حساب خود را ببندد و پس از مراجعه به بانک متوجه می‌شود که برنده دو فیش حج شده است، جوان تصمیم به فروش این فیش‌ها می‌گیرد ...

 

ـ‌ فیلم سینمایی «در دنیای بهتر»

زمان پخش: چهارشنبه ‌١٨/٨/٩٠ ساعت ‌٢١

نام اصلی: In a Better World

محصول: ‌٢٠١٠ دانمارك و سوئد

کارگردان: سوزان بی‌یر

تهیه‌كننده: سیسه گراوم یورگنسن

بازیگران: میکائیل پرسبرنت- ویل جانسون- ادی کیمانی

خلاصه: پسری به نام کریستین بعد از مرگ مادرش همراه با پدر خود به خانه مادربزرگ که در شهر دیگری است می‌رود. روز اول مدرسه او شاهد اذیت و آزار پسری هم سن خود به نام "الیان" توسط تعدادی از بچه‌های شرور می‌شود. بر حسب اتفاق هنگام ورود به کلاس جدید، متوجه می‌شود که آنها در همان کلاس هستند و کریستین نیز کنار الیان می‌نشیند. بعد از تعطیل شدن مدرسه چون کریستین به الیان در تعمیر دوچرخه‌اش کمک می‌کند از طرف سوفوس سر دسته بچه‌های شرور کتک می‌خورد و همین موضوع باعث می‌شود تا کریستین فردای آن روز با او درگیر شود و ...

 

ـ‌ فیلم سینمایی «اگر تو نبودی»

زمان پخش: جمعه ‌٢٠/٨/٩٠ ساعت ‌٢٣

محصول: ‌١٣٨٦ ایران

کارگردان: کاظم راست گفتار

تهیه كننده: مجید اوجی

بازیگران: فردوس کاویانی- عاطفه رضوی- حمیدرضا پگاه- کمند امیرسلیمانی- فلورا سام- سپند امیرسلیمانی

خلاصه: گروهی آمارگیر جوان از سازمان آمار و تحقیقات گردشگری برای انجام پروژه‌ای به جزیره کیش می‌روند، اما در آنجا اتفاقاتی می‌افتد و دردسرهایی را برای آنها ایجاد می‌كند و ....

 

ـ فیلم سینمایی «جنگجوی آواره»

زمان پخش: سه شنبه ‌٢٤/٨/٩٠ ساعت ‌١٧ و ‌٣٠ دقیقه

نام اصلی: Las aventuras de Don Quijote

محصول: ‌٢٠١٠ اسپانیا

کارگردان: آنتونیو زوررا

تهیه كنندگان: آنتونیو زوررا، کامرون پرز

خلاصه: خانواده‌ای از موش‌ها در خانه سروانتس که نویسنده «دن کیشوت» است، زندگی می‌کنند. پدر این خانواده داستان‌هایی که سروانتس از دن کیشوت می‌نویسد را بسیار دوست دارد و آنها را می‌خواند و هربار که به خانه بازمی‌گردد و بچه‌هایش را بی‌حوصله می‌بیند آنها را دورهم جمع کرده و برایشان از ماجراجویی‌های دن کیشوت تعریف می‌کند. شخصیت دن کیشوت را یک سیاه گوش بازی می‌کند. این سیاه گوش یک دوست و همراه دارد که از قضا او هم موش است و سانشو نام دارد. این دو با هم سفر می‌کنند و با ناعدالتی‌ها به مبارزه می‌پردازند و ....

 

ـ‌ فیلم سینمایی «فرشته کوچک»

زمان پخش: پنج‌شنبه ‌٢٦/٨/٩٠ ساعت ‌١٤ و ‌٣٠ دقیقه

نام اصلی: An Angel for May

محصول: ‌٢٠٠٢ انگلستان

کارگردان و تهیه کننده: هارلی کاکلیس

بازیگران: جولی کاکس- میتو بیرد

خلاصه: تام نام پسر بچه ای است که به یک ماشین زمان دست پیدا می‌کند و به ‌٥٠ سال قبل، به دوران جنگ جهانی دوم می‌رود. او به دهکده‌ای وارد می‌شود و با دختربچه‌ای به‌نام «می» آشنا می‌شود. خانواده می در اثر بمباران هوایی دشمن، کشته شده‌اند و او از نظر روحی در حالت بدی قرار دارد. با ورود تام به دهکده و ارتباط با می، اوضاع روحی او بهتر می‌شود ...

 

ـ فیلم سینمایی «دوستان قطبی»

زمان پخش: جمعه ‌٢٧/٨/٩٠ ساعت ‌١٧ و ‌٣٠ دقیقه

نام اصلی: My Friend Bernard

محصول: ‌٢٠١٠ اسپانیا

کارگردان: آرون لیم

خلاصه: سم پسر بچه‌ای است که از تاریکی و سایه‌ها می‌ترسد، یک روز صبح او از خواب بیدار می‌شود و به خیابان می‌رود، سگی به دنبال او می‌رود و عروسک او را می‌گیرد. از سوی دیگر سم یک فنجان غول‌پیکر را می‌بیند که از داخلش‌ گردنبندی بیرون می‌آید که بازهم باعث ترس سم می‌شود. سم در خیالش می‌بیند سگ خلبان داخل فنجان به پرواز درآمده و همه با هم به قطب سفر می‌کنند. این قضیه تا جایی ادامه پیدا می‌کند که ...

 

ـ‌ فیلم سینمایی «مسیر آسمان»

زمان پخش: سه‌شنبه ‌٢٤/٨/٩٠ ساعت ‌٢٣

محصول: ‌١٣٨٦ ایران

کارگردان: علی عطشانی

تهیه كننده: سید محسن طباطبائی پور

بازیگران: امیرحسین مدرس- خاطره حاتمی- مهران رجبی- شهرام عبدلی

خلاصه: مرتضی کارگر خدمات ترمینال حجاج است و در رؤیاهای خود می‌بیند که به حج مشرف می‌شود. روزی در فرودگاه، کیسه‌ای از سوغات مسافران جا می‌ماند و مرتضی در صدد بر می‌آید آن را به صاحبش برساند، در ادامه ماجرا مرتضی تصادف می‌کند و در عالم بیهوشی به حج می‌رود ولی ...

 

ـ فیلم سینمایی «از پدر به پلیس»

زمان پخش: چهارشنبه ‌٢٥/٨/٩٠ ساعت ‌٢١

نام اصلی: Father And Guns

محصول: ‌٢٠٠٩ کانادا

کارگردان: امیلی گاود ریولد

تهیه كنندگان: دنیل لوئیس- دنیس روبرت

بازیگران: میشل کوته- لوئیس خوزه هود- رابین آبرت

خلاصه: در طی یك عملیات، یكی از افسران به گروگان گرفته می‌شود. یك پدر و پسر كه هر دو پلیس هستند و با هم مشكلات بی‌شماری دارند برای نجات جان افسر درگروگان مأموریت پیدا می‌کنند تا با بدست آوردن سرنخی جدید از ربایندگان و با نقشه‌ای زیرکانه به درون آنها راه یابند. پلیس پدر که فرزند خود را در ماجرای به گروگان رفتن همکارش مقصر می‌داند و سهل‌انگاری‌های او را غیرقابل بخشش می‌داند سعی دارد تا به هر شکل ممکن و بدون حضور پسرش افسر گروگان گرفته شده را نجات دهد اما ...

 

ـ فیلم سینمایی «با هم در خانه»

زمان پخش: جمعه ‌٢٧/٨/٩٠ ساعت ‌٢٣

محصول: ‌١٣٨٥ ایران

کارگردان: بهمن زرین پور

بازیگران: علیرضا خمسه- امیر نوری

خلاصه: آقا رجب و آقا بهادر که باجناق هستند، با فرزند و نوه‌هایشان در یک خانه زندگی می‌کنند. اختلاف قدیمی بین این دو باعث شده که نوه‌هایشان (مجید و مینو) که یک سال است عقد کرده‌اند نتوانند ازدواج کنند. روز سیزدهم فروردین است و خانواده‌های آنها می‌خواهند به پیک نیک بروند که در این میان اتفاقات جالبی به وقوع می‌پیوندد که ...

 

*** رادیو جوان

ـ‌ برنامه "پلاسما" کاری از گروه جوان و دانش شبکه جوان است که روزهای شنبه تا چهارشنبه از این شبکه پخش می‌شود.

برنامه "پلاسما" چهارشنبه ‌١٨ آبان با حضور سید امیر ایافت، کارشناس خودرو به موضوع استفاده ازآخرین فناوری در ساخت موتورسیکلت می‌پردازد. ذره‌بین، جرقه، وب‌گردی، مسابقه پیامکی و اینترنتی از بخش‌های دیگر این برنامه است.

برنامه "پلاسما" به سردبیری پانته‌آ پاچنگی و به تهیه‌کنندگی سولماز ادیبی و گویندگی سعید خرسندی از ساعت ‌١٤ به صورت زنده روی آنتن رادیو جوان می‌رود.

ـ‌ "عقیق وعتیق " عنوان برنامه‌ای از گروه جوان و فرهنگ رادیو جوان است که شنبه تا چهارشنبه ساعت ‌٢٢ از این شبکه پخش می‌شود. این برنامه روز چهارشنبه ‌١٨آبان به نقل یک حکایت تاریخی اختصاص دارد.

این برنامه به نقل وضعیت اسفناک ایران بعد از برکناری امیر کبیر می‌پردازد. "عقیق وعتیق" روایت و نمایش حکایت‌های تاریخی است، حکایت‌هایی که نکته‌های آموزنده و نغز وارزنده به‌همراه دارد. این برنامه به معرفی مفاخر ایرانی-اسلامی جهانی می‌پردازد و حوادث جالب توجه زندگی آنان را در قالب روایی نمایشی شرح می‌دهد.

انتهای پیام

سه شنبه 17/8/1390 - 20:26
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته