• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 42209
تعداد نظرات : 4513
زمان آخرین مطلب : 4128روز قبل
خواص خوراکی ها

آب انگور؛ منبع غنی آنتی‌اکسیدان

آب انگور؛ منبع غنی آنتی‌اکسیدان
تغذیه > نوشیدنی‌ها  - همشهری آنلاین:
آب انگور قرمز دارای مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان موسوم به پلی فنول است.

بررسی‌های جدید در دانشگاه گلاسگو اسکاتلند نشان داده است آب انگور به‌ خصوص از نوع قرمز آن مقدار بسیار زیادتری از یک آنتی اکسیدان موسوم به پلی فنول را به نسبت میوه‌های دیگر داراست.

آنتی اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که در میوه‌ها و سبزی‌ها یافت می‌شوند و نقش محافظتی را از بدن انسان در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد بازی می‌کنند.

رادیکال‌های آزاد ترکیبات سمی در بدن انسان هستند که با بعضی از بیماری‌ها مانند سرطان و دیابت مرتبط هستند.

آب انگور قرمز شامل بیشترین پلی فنول است و به دنبال آن آب سیب و آب قره قاط ( نوعی میوه از خانواده‌ی توت) قرار دارند. این در حالی است که آب پرتقال در انتهای این لیست قرار می‌گیرد.

سه شنبه 17/8/1390 - 22:53
اعتیاد و سیگار
سلامت نیوز: نماینده مردم اسدآباد در مجلس، گفت: سالانه حدود ۶۰ هزار نفر در کشور به‌‌علت مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند که این رقم دو تا سه برابر حوادث رانندگی و جاده‌ای در کشور است.

به‌گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت، اکبر رنجبرزاده در گفت‌وگو با نشریه هگمتانه، افزود: خطرات سیگار مانند آتش زیر خاکستر است که به ظاهر دیده نمی‌شود، اما بسیار خطر‌ساز و خطرناک است.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی، گفت: مصرف سیگار هم به خانواده‌ها آسیب می‌رساند، هم به سامانه اقتصادی کشور و هم حوزه بهداشت و درمان، یعنی این سه بخش به‌طور مستقیم با آثار سوء سیگار درگیر هستند.

رنجبرزاده با بیان این که ۲۵ درصد مردم کشور درگیر مواد دخانی‌ هستند، بیان کرد: سالانه نزدیک دوهزار میلیارد تومان به‌طور مستقیم در کشور دود می‌شود و نزدیک دو تا سه برابر این رقم نیز برای درمان بیماران هزینه می‌شود.

وی تأکید کرد: سوء‌ مصرف سیگار و مواد‌مخدر به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه بسیار بیشتر است و جوانان و نوجوانان این کشور بیشتر در معرض خطر هستند که این امر باید از سوی مسئولان کشور مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد.

این نماینده مجلس هشتم با انتقاد از میزان قاچاق سیگار به کشور، گفت: آمار غیررسمی از قاچاق سالانه تا ۲۵ میلیارد نخ سیگار به کشور خبر می‌دهند که این امر بسیار خطرناک است و نشان می‌دهد ما باید در این زمینه توجه بیشتری داشته باشیم.
سه شنبه 17/8/1390 - 22:53
پوست و مو
سلامت نیوز: استفاده از پمادهای محافظ لب هنگام بیرون رفتن از منزل بویژه هنگامی که هوا خیلی سرد وخشک است.

تغییرات آب و هوا و عوامل دیگر سبب خشکی لب و ایجاد شکاف در لب می‌شود.

با گرم و سرد شدن هوا و همچنین مواجه شدن بدن با کمبود آب منجر به خشکی لبان می‌شود، پزشکان معتقدند با رعایت کردن نکات زیر می‌توان سلامت ونرمی لبان راتضمین کرد. استفاده از پمادهای محافظ لب هنگام بیرون رفتن از منزل بویژه هنگامی که هوا خیلی سرد وخشک است.

برای جلوگیری از پوسته شدن لب‌ها باید همیشه رطوبت منزل را چک و تنظیم کرد.

نوشیدن آب به مقدار زیاد بویژه درماه‌های سرد رانباید فراموش کرد. در طولانی مدت در معرض نور آفتاب قرار نگیرید.

هنگام خروج از منزل در هوای آفتابی از کرم‌های ضد آفتاب ویژه لب استفاده کنید.

منبع: هموطن آنلاین
سه شنبه 17/8/1390 - 22:52
خواص خوراکی ها
همشهری آنلاین:
کارشناس تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تخمه آفتابگردان و انواع دیگر مغزها به دلیل داشتن اسیدهای چرب غیراشباع، برای تقویت سیستم ایمنی بدن جهت مقابله با انواع میکروب ها از جمله سرماخوردگی مفید است.

حامد پورآرام در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه دریافت مواد غذایی تاثیر بسزایی برای مقابله با انواع میکروب ها و عفونت ها دارد، افزود: مرکبات موجود در بازار حاوی ویتامین های گوناگونی است که می تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن، افراد را از ابتلا به سرماخوردگی در فصل پاییز، مصون نگه دارد.

وی با اشاره به اینکه مواد غذایی حاوی ویتامین های A ، C و E موجب ارتقای سیستم ایمنی بدن می‌شود، ادامه داد: مرکباتی مانند پرتقال، لیمو و نارنگی سرشار از ویتامین C و کیوی منبع خوبی از ویتامین های C و E به شمار می‌رود.

کارشناس تغذیه وزارت بهداشت، گفت: هویج نیز با داشتن بتاکارون و ویتامین A نقش دوگانه‌ای در پیشگیری از سرطان‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند.

پورآرام افزود: کلم بروکلی نیز دارای ویتامین‌های E و C است که نقش موثری در پیشگیری از سرطان‌ها و بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی دارد.

وی خاطرنشان کرد تغذیه مناسب، ورزش منظم و پرهیز از استعمال سیگار و قرار گرفتن در معرض دود آن، سه عامل مهم در حفظ سیستم ایمنی بدن به شمار می‌رود.

سه شنبه 17/8/1390 - 22:51
خواص خوراکی ها
سلامت نیوز: همه می‌دانند که ماهی ها سرشار از امگا 3 هستند. اما با خواندن و به كار بستن این مطلب متوجه می شویم كه امگا 3 بدنمان را می توانیم به جز ماهی با مصرف خوراكی های دیگری همچون گردو، فندق، بادام، و پسته تامین كنیم.
 
در این نوشتار خوراکی ها را با بیشترین امگا 3 معرفی می‌کنیم، شما می‌توانید این مواد را در منوی روزانه تان به طور منظم قرار دهید و مطمئن باشید که تغذیه ای سرشار از امگا 3 خواهید داشت.

جگر ماهی مورو (ماهی روغن یا ماهی قود) سرشار از امگا 3

روغن ماهی مورو که عصارۀ واقعی امگا 3 است، به علت نیروی فوق العاده اش باید هر روز به میزان یک قاشق مصرف شود. همچنین می‌توانیم گاهی جگر ماهی مورو را روی یک تکه نان تست به خودمان تعارف کنیم. این خوراک واقعاً خوشمزه است.

روغن کلزا، سرشار از امگا 3
 
روغن کلزا متعادل ترین روغن از نظر نسبت امگا 3 به امگا 6 است، چیزی حدود 1 به 2، در حالی که توصیه می‌شود این نسبت کمتر از 1 به 5 باشد.
اگر از طعمش خوشتان نمی‌آید، توصیه می‌کنیم که روغن کلزا را با روغن زیتون خیلی طعم دار، مخلوط کنید، طعم نامطلوب روغن کلزا خنثی می‌شود. خیلی خوب است اگر این ترکیب جایگزین دیگر روغن های سرشار از امگا 6، مانند روغن آفتابگردان، روغن بادام زمینی، و روغن ذرت شود.

روغن کتان، سرشار از امگا 3

روغن کتان، روغن دیگری سرشار از امگا 3 است، اما کمتر از آن استفاده می شود زیرا نگهداری آن خیلی سخت است (این روغن خیلی سریع اکسید می‌شود). بنابراین دانۀ کتان به روغنش ترجیح داده می‌شود.

دانه های کتان

دانه های کتان را که مصرف آن راحت تر از روغن کتان است، می‌توانید به تمام انواع خوراک ها همچون نان ها و سالادهای تان بیافزایید.

ماهی سرشار از امگا 3

ماهی های چرب غنی ترین منابع امگا 3 هستند، ماهی هایی مانند ماهی آزاد، ماهی مارکو، شاه ماهی، ساردین، ماهی تن، ماهی قزل آلا، مار ماهی، ماهی کولی، ماهی فلتان، ماهی ریش دار، و ماهی نیزه.

ماهی های بدون چربی که «ماهی های سفید» هم نامیده می‌شوند همچون سفره ماهی، ماهی مرلان، اره ماهی، ماهی مورو، ماهی نیزه، ماهی قزل آلای دریا، ماهی خاردار، ماهی هادوک (نوعی ماهی دودی)، ماهی گرگ دریا، ماهیِ روغن، ماهی لُت (نوعی ماهی آب های شیرین)، ماهی لیماند (نوعی ماهی پهن)، ماهی لیو، ماهی روغنی کوچک، ماهی آلاسکا، ماهی ره (نوعی دیگر از سفره ماهی)، سپر ماهی و شاه ماهی.

دیگر فرآورده های دریایی نیز حاوی امگا 3 هستند، اما کمتر از ماهی های چرب.

آجیل به ویژه گردو، سرشار از امگا 3

گردو، فندق، بادام، بادام هندی، و پسته، پرکالری و دارای چربی هستند که حاوی امگا 3 اند. چند بار مصرف این آجیل ها در هفته به جای شیرینی های صنعتی یا نان های روغنی، بسیار مفید و مؤثر است.

روغن گردو، سویا و دانۀ گندم

روغن گردو یا سویا و دانۀ گندم سرشار از امگا 3 و اندكی امگا 6 هستند.

تخم مرغ های غنی شده با امگا 3
 
اگر مرغ ها در هوای آزاد پرورش یابند، تخمشان به طور طبیعی سرشار از امگا 3 است. اما تخم مرغ ِ مرغ هایی که در مرغداری پرورش می‌یابند، این خاصیت را ندارد مگر اینکه فقط با دانۀ کتان تغذیه شوند. بنابراین مصرف چنین تخم مرغ هایی در الویت است.

گوشت حیواناتی که در هوای آزاد پرورش می‌یابند هم سرشار از امگا 3 است.

با مصرف این نوع گوشت ها شما میزان امگا 3 دریافتی تان را افزایش می‌دهید زیرا حیواناتی که علف و یونجه می‌خورند، گوشت شان، و مرغ هایی که دانۀ کتان می‌خورند تخم شان، به طور طبیعی سرشار از امگا 3 خواهد شد.

میوه و سبزی ها

سبزی ها  موادی  هستند در تأمین امگا 3 بدن ما نقش بسیاری دارند. گیاه خرفه، اسفناج، کاهو فرنگی، شاهی، کاهو، مغز درخت نخل، آووکادو سبزی هایی هستند كه بیشترین امگا 3 را دارند.

امگا 3 و امگا 6 دو اسید چرب خوب و ضروری، و این دو در بدن ما در حال رقابت با یکدیگر هستند. به بیان دیگر، اگر ما این امگا 3 و امگا 6 را به میزان یکسان مصرف کنیم، هیچ مشکلی ندارد. اما اگر مصرف امگا 6 نسبت به امگا 3، 10 یا حتی 40 برابر شود، مانند همان وضعی که اکنون شاهدش هستیم، امگا 6 در این رقابت پیروز خواهد شد. اگر هر قدر مصرف امگا 3 را افزایش دهید، بدون اینکه مصرف امگا 6 را کم نکنید، عملاً هیچ فایده ای نخواهد داشت.

به طور نمونه اگر می‌خواهید، از روغن کلزا استفاده کنید، باید آن را جانشین روغن های سرشار از امگا 6 مانند، روغن آفتابگردان یا روغن بادام زمینی كنید.
سه شنبه 17/8/1390 - 22:51
دانستنی های علمی
سلامت نیوز: برخی افراد جامعه به دلیل اینکه خلاف خود را پنهان کنند و یا خودشان را مطابق میل اطرافیان نشان دهند، به «دروغ» پناه می‌برند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، برخی افراد جامعه به دلیل اینکه خلاف خود را پنهان کنند و یا خودشان را مطابق میل اطرافیان نشان دهند، به «دروغ» پناه می‌برند. دروغ گویی علل و عوامل زیادی از جمله عوامل فردی، اجتماعی و فرهنگی دارد که به آنها اشاره می‌شود:

عوامل فردی و تربیت نادرست کودکان
عوامل فردی و یا همان روانشناختی به شخصیت خود افراد برمی‌گردد. برخی از افراد عادت به دروغ گویی داشته و براساس دیدگاه‌های روانشناسی این دروغ‌گویی می‌تواند شرطی شده باشد. مثلا در دیدگاه رفتارگرایی اعتقاد بر این است که والدین کودکان را شرطی می‌کنند و کودک با دروغ گفتن به اهداف خود ‌رسیده و اینکه می‌توانند از تنبیه فرار کنند و این رفتار در کودکان نهادینه می‌شود.

در روش دیگر فرض کنید که والدین به شخصیت کودک احترام گذاشته و او را تحویل بگیرند، ویژگی‌های مثبت آن را تقویت کرده و زیاد با دیگران مقایسه نکنند و یا شخصیتش را خرد و دچار حقارت نکنند، این کودک کمتر به دروغ گویی گرایش پیدا می‌کنند.

عوامل محیطی و فرهنگی
از دیدگاه روانشناسی مسئله تربیتی که در چارچوب خانواده و مدرسه اتفاق می‌افتاد، بسیار مهم است. در زمینه اجتماعی و فرهنگی، فرهنگ‌هایی که بسیار باز هستند، کمتر احتمال دارد که افراد در آن فرهنگ دروغ بگویند، زیرا دلیلی برای دروغ گفتن ندارند؛ اما در فرهنگ‌های بسته، افراد تمایل دارند که مسائل خود را پنهان کرده و به اجبار به دروغ‌گویی گرایش پیدا کنند؛ در نتیجه فشارهای اجتماعی و فرهنگی باعث می‌شود که افراد به دروغ‌گویی روی بیاورند و سعی کنند که حقیقت را کتمان کنند.

الگوهای سیاسی و اجتماعی
البته الگوهای سیاسی و یا اجتماعی در رفتار و شخصیت افراد بسیار مهم است، وقتی کارمندی می‌بیند که رییس او بسیار راحت دروغ می‌گوید و یا کودکی می‌بیند که پدرش دروغ می‌گوید و یا دانش‌آموزی که می‌بیند معلم او دروغ می‌گوید؛ در نتیجه دروغ‌گویی یک مسئله فرهنگی شده و باعث می‌شود که افراد برای اینکه خود را با محیط اجتماعی سازگار کنند، دروغ بگویند.

اختلالات شخصیتی
از لحاظ فردی ممکن است در برخی از افراد به دلیل اختلالات شخصیتی، گرایش به دروغ گویی در آنها بیشتر شود. مثلا نوجوا‌ن‌هایی که سابقه بزهکاری و یا خلافکاری دارند و کسانی که شخصیت ضد اجتماعی و مرزی دارند، این افراد بیشتر به دروغ‌گویی گرایش دارند؛ یعنی اگر دروغ گویی خیلی شدید باشد، جنبه مرض و یا بیمارگونه به خود می‌گیرد و می‌تواند نشانه‌ای از یک اختلالات روانشناختی باشد.

تربیت و پرورش خانوادگی
برخی از افراد هم در بزرگسالی همان‌طور که در چارچوب خانواده تربیت شده و پرورش یافته‌اند، رفتار و واکنش از خود نشان داده و با اطرافیان خود تعامل می‌کنند؛ مثلا در تعامل بین زن و شوهر بسته به اینکه در گذشته چطور تربیت شده‌اند، همان واکنش را وارد ارتباط باهمسر و یا خانواده خود می‌کنند. مثلا اگر فردی دروغ‌گویی در خانواده خود رایج بوده، زمانی‌که ازدواج می‌کند سعی می‌کند که به همسر خود دروغ بگوید و از طریق دروغ گفتن به اهداف خود برسد.

جنبه مصلحتی پیدا کردن دروغ
در خیلی از اوقات این دروغ‌ گفتن افراد، جنبه مصلحتی پیدا می‌کند، در فرهنگ ما این باور وجود دارد که سعی کنید راست نگویید؛ زیرا گفتن راست و یا حقیقت، ممکن است خوشایند افراد نباشد. البته این رفتار جایز و مناسب نیست، افراد جامعه باید حقیقت را بگویند؛ اما به زبان ملایم.

علت دروغ‌گویی در زندگی مشترک
تحقیقات نشان می‌دهد که مردان بیشتر از زنان دروغ می‌گویند، منتهی دلیل دروغ‌گویی این است که از همسران خود می‌ترسند و سعی می‌کنند آنها را اغنا و مجاب کنند و یا خوشامد زنان به آنها دروغ می‌گویند؛ مثلا این جملات را به همسر خود به دروغ می‌گویند.« این لباس به شما می‌آید، چقدر زیبا شدی. این کارت خوب بود.» یا اینکه مردان می‌خواهند خلاف‌های خود را پنهان کنند، مثلا به دروغ می‌گویند «در ترافیک مانده‌ایم و یا سرکاریم و مشکل داریم و مشغله داریم.»اما در خانم‌ها هم دروغ‌گفتن بیشتر جنبه اقتصادی دارد؛ مثلا اگر زنان یک کالایی را می‌خرند، شاید قیمت واقعی را به همسر خود نگویند.

تمام این رفتار نامناسب و دروغ گفتن ناشی از این می‌شود که ارتباط سالم و درستی بین زوجین نیست و آن صداقتی که باید باشد، وجودندارد. اگر بین افراد صداقت باشد، کمتر به دروغ گرایش پیدا می‌کنند
سه شنبه 17/8/1390 - 22:48
ورزش و تحرک
این که یک شهر آلوده باشد و اتفاقاً در این شهر ورزش هم به صورت حرفه‌ای دنبال شود. یک اتفاق غیر طبیعی نیست. روی دیگر ماجرای شش‌ماهه دوم سال و آلودگی‌هوای این شش‌ماه، مربوط به چگونگی ورزش و تلاش برای بهتر کردن وضعیت است. شهرهای زیادی در دنیا هستند که هم در ردیف آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار دارند و هم برای ورزش‌های حرفه‌ای‌شان برنامه‌ریزی کرده‌اند.

میلان، ایتالیا
میلان، شهر مد و هنرهای زیبا، شهر آلوده به ذرات ریزی است که می‌توانند باعث سرطان و مشکلات تنفسی شوند. در واقع میلان بیشتر از هر شهر دیگر اروپایی پر از دود است و در کل قاره از نظر سطوح بالایی ازن و رتبه دوم را دارد. مشکل اصلی، ‌علاقه زیاد ایتالیایی‌ها به رانندگی است. میلان، شهر ورزشی ایتالیا هم محسوب می‌شود. در تمام دنیا دو تیم از شهر میلان هستند که طرفداران زیادی در بسیاری از رشته‌های ورزشی دارند. اینترمیلان و آث‌میلان در طول سال‌های سال آنقدر بازیکن بزرگ ورزشی داشته که بتوان به راحتی درباره آنها و ویژگی‌های سلامتی‌شان بحث و بررسی کرد. مقامات ورزش میلان بار شهرداری این شهر یک تفاهم‌نامه امضا کردند تا شرایط سفر درون‌شهری به ورزشگاه‌های این کشور تسهیل شود.

نوریلسک‌، روسیه
نوریلسک با 134 هزار نفر جمعیت، بزرگ‌ترین کارخانه گداخت فلزات سنگین دنیا را دارد: نوریسلک نیکل. همین امر هم این شهر را در لیست 10 شهر آلوده دنیا قرار می‌دهد. این کارخانه مقادیر فراوانی از فلزات سنگین مانند نیکل و کبالت را وارد هوا می‌کند که باعث بیماری‌های تنفسی و حنجره‌ای شدید در کودکان می‌شود.. البته مسئولان کارخانه قول داد‌ه‌اند در آینده ضایعات را به هوای شهر روانه نکنند و برای کاهش آلودگی شهر تلاش کنند. در میان مردم این شهر، ورزشکاران بسیاری هستند که ورزش‌های زمستانی و یخی را دنبال می‌کنند. آنها بیشتر طرفدار اسکی و هاکی روی یخ هستند و از این حیث می‌توان آنها را در زمره ورزشکاران بدشانس مواجه شده با آلودگی نام برد.

پیتزبورگ، پنسیلوانیا
پتسیلوانیا ایالتی است در شرق آمریکا و یکی از ایالت‌های ساحلی اقیانوس اطلس آمریکا. پایتخت آن هریسبورگ و فیلادلفیاست. شهر فیلادلفیا در دهه آخر قرن هجدهم به مدت 10 سال پایتخت ایالات متحده بود. پنسیلوانیا هر چند در حال حاضر آلوده‌ترین شهر آمریکا محسوب می‌شود اما با برنامه‌ریزی‌های کلانی که صورت گرفته، کارخانه‌های این شهر از محط زندیگ منتقل می‌شوند و به زودی این شهر از ردیف شهرهای آلوده خارج خواهد شد. اخیرا پتیزبورگ موفق شده عنوان آلوده‌ترین شهر آمریکا را از لس‌آنجلس بگیرد.
اکثر مردم ساکن در این ایالت، بسکتبال را به عنوان رشته اصلی مورد علاقه‌شان دنبال می‌کنند و سپس فوتبال آمریکایی در این جا تماشاگران بسیاری دارد. مترو در بنسیلوانیا به سرعت پیشرفت کرد و در حال حاضر همه شهرهای زیر مجموعه پنسیلوانیا از سیستم پیشرفته حمل و نقلی زیرزمینی برخوردار هستند. در برنامه‌ریزی رویدادهای ورزشی، انجام بازی در روزهای پاک مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد و تقریباً نیمی از سال، هیچ مسابقه رسمی ورزشی در زمین‌ةای روباز انجام نمی‌شود.

مکزیکوسیتی، مکزیک
جمعیت خود شهر 239/605/8 نفر و جمعیت کلانشهر برابر با 226/163/21 نفر است. این شهر از سه طرف با کوه‌ها محصور شده در نتیجه دوده و اگزوز 4 میلیون خودروی شهر که اغلب هم میزان آلایندگی بالایی دارند، مانند یک ابر بر فراز شهر باقی می‌ماند. بدین ترتیب 300 روز سال سطح اوزون هوای این شهر بیشتر از حد مجاز است. از آنجایی که پایتخت این کشور حتماً نقش قابل ملاحظه‌ای هم در توسعه و پیشرفت ورزشی کشور دارد، مسئولان تصمیم گرفتند برای بهبود اوضاع، از اتوبوس‌ها شروع کنند. بنابراین آنها 25 اتوبوس دیزلی را به فیلتر آلاینده مجهز کردند. کافی است 2 هزار و 975 اتوبوس باقیمانده را هم مجهز کنند تا بخشی از آلایندگی‌های این شهر کاهش یابد. ضمناً در سال گذشته بیش از 20 بازی رسمی فوتبال این شهر، در شهرهای دیگر برگزار شد.

داکار، سنگال
داکار پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور سنگال است. این شهر بندری در غرب آفریقا و در ساحل شرقی اقیانوس اطلس واقعشده است. این شهر نزدیک به دو میلیون نفر جمعیت دارد که اغلب سیاه پوستند. داکار قطب بین‌المللی آفریقای غربی محسوب می‌شود، با این حال این شهر هر روز دارد با یک فاجعه زیست‌محیطی دست و پنجه نرم می‌کند. برای نمونه شرکت‌ بن‌دوهان، آب مصرفی و آب آشامیدنی دو میلیون جمعیت این شهر را تأمین می‌کند، اما این آب 17 برابر استاندارد سازمان جهانی بهداشت به پاکتری استرپتوکوکی آلوده است و مقادیری از ضایعات فلزات سنگین و زباله‌های دباغ‌خانه را هم در خود دارد.
ورزش مورد علاقه اهالی سنگال فوتبال است اما به دلیل مشکلات متعدد مالی هیچ برنامه مشخصی برای بهبود در وضعیت ورزشی فوتبالیست‌های این کشور صورت نگرفته است و انتظار می‌رود این کشور هم در زمره کشورهایی باشد که طول عمر ورزشکاران‌شان کمتر از حد معمول است.

دره کوباتائو، برزیل
شما حتی اگر در لوله‌اگزوز هم زندگی کنید اما یک شهروند برزیلی باشید نمی‌توانید فوتبال را ترک کنید. دره کوباتائو که خانه بیش از دو میلیون نفر است، قلب صنعتی و شیمیایی برزیل محسوب می‌شود.
رود کوباتائو، مهم‌ترین منبع آب منطقه، سالانه با حدود 5/1 میلیون تن زباله‌های ناخالص انباشته می‌شود و هر ماه هم بیش از ده‌هزا رکیلوگرم ضایعات سمی صنعتی به این رود ریخته می‌شود. مطالعه‌ای در سال 1980 (1359) نشان داد که بیش از یک سوم جمعیت این شهر بهسل، ذات‌الریه، آمفیزم و سایر بیماری‌های تنفسی مبتلا هستند. از سال 2000 (1379) دولت برزیل اقداماتی را برای تقویت رود تیت (رود مهم دیگر دره) و پاکسازی منطقه آغاز کرده است و بیش از 1/1 میلیارد دلار هم برای این اقدامات هزینه کردهاست. جالب است بدانید که در میان جمعیت تقریباً همیشه بیمار ساکن در این دره، فوتبالیست‌های حرفه‌ای زیادی وجود دارند که بسیاری از آنها در تیم‌هایی نظیر کورینتیانس سابقه بازی هم داشته‌اند.

و این هم ویژه ایرانی‌ها
شهر اهواز در جنوب ایران با بیشترین میزان اندازه‌گیری شده از این نوع ذرات در هوا در صدر آلوده‌ترین شهرها قرار گرفت. این فهرست با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده ظرف چند سال اخیر که کشورها ارائه داده‌اند تهیه شده و به تأیید سازمان بهداشت جهانی نیز رسیده است. توصیه این سازمان این است که میزان این ذرات از 20 میکروگرم در هر متر مکعب تجاوز نکند اما اندازه متوسط آن در هوای اهواز 372 میکروگرم در متر مکعب ثبت شد که 18 برابر حد توصیه شده است. سنندج در غرب ایران هم با 254 میکروگرم از این ذرات در هر متر مکعب هوا یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان ذکر شده است. با این تفاسیر تیم‌هایی نظیر استقلال صنعتی اهواز، فولاد خوزستان و حتی صنعت نفت‌آبادان در ردیف خطرناک‌ترین تیم‌های ورزشی برای بازی کردن ورزشکاران حرفه‌ای در آن محسوب می‌شوند.

منبع: خبرآنلاین
سه شنبه 17/8/1390 - 22:47
سلامت و بهداشت جامعه
به گزارش سرویس اجتماعی برنا، حسین برزگر مدیر نظارت بر دارو و مخدر دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار داشت: قرص‌های چربی‌سوز اغلب دارای کافئین و افدرین هستند و این دو ماده باعث افزایش مصرف کالری بدن می‌شوند. 

برزگر با بیان این که افدرین باعث انبساط ریه‌ها می‌شود، افزود: از دیگر زیان های این ماده دارویی افزایش ضربان قلب، فشار خون و کاهش اشتها است. 

وی افزود: کافئین نیز مثل افدرین باعث افزایش تولید گرما در بدن می‌شود و تحقیقات نشان داده است اضافه کردن آسپیرین به مواد حاوی کافیئن و افدرین، تولید این گرما را بیشتر می‌کند و هنگامی که دمای قسمت مرکزی بدن افزایش یابد، بدن به طور خودکار انرژی بیشتری می‌سوزاند.

مدیر نظارت بر دارو و مخدر دانشگاه علوم پزشکی اهواز خاطرنشان کرد: داروهای چربی‌سوز به علت کاهش سریع وزن، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، اما بعضی افراد به این داروها خوب پاسخ نمی‌دهند.

برزگر به مصرف کنندگان داروهای لاغری توصیه کرد: در مصرف این‌ داروها احتیاط کنند و از مصرف بی رویه و خودسرانه آنها خودداری کرده و تنها زیر نظر پزشک و متخصص تغذیه این داروها را مصرف کنند.
سه شنبه 17/8/1390 - 22:46
بیماری ها
 پیشگیری از سرطان مقوله‌ای است جهت کاهش خطر ابتلا به سرطان. با پیشگیری از سرطان، تعداد موارد جدید سرطان در جامعه کاهش می‌یابد و امید می‌رود که این کار، میزان مرگ‌ومیر ناشی از سرطان را نیز کاهش دهد.

برای پیشگیری از شروع سرطان‌های جدید، دانشمندان عوامل خطرزا و عوامل محافظ را بررسی می‌کنند. به هرچیزی که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد، عامل خطرزا و به هر چیزی که احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد، عامل محافظ می‌‌گویند. از برخی عوامل خطرزای سرطان می‌توان جلوگیری کرد ولی از بسیاری هم نمی‌توان اجتناب کرد؛ مثلا، سیگار و برخی ژن‌های وراثتی خاص، هر دو عامل خطرزای برخی انواع سرطان هستند ولی تنها از کشیدن سیگار می‌توان اجتناب کرد. تمرین‌های ورزشی منظم و برنامه غذایی سالم عوامل محافظ در برابر برخی انواع سرطان هستند. اجتناب از عوامل خطرزا و افزایش استفاده از عوامل محافظ ممکن است خطر را کاهش دهد ولی به این معنی نیست که احتمال بروز سرطان کاملا منتفی شده است.

راه‌های متعدد جهت پیشگیری از سرطان در دست مطالعه و بررسی است، از جمله:
* تغییر در شیوه زندگی یا عادت‌های غذایی
* اجتناب از عواملی که به سرطان منجر می‌شوند
* استفاده از دارو برای درمان شرایط پیش سرطانی یا برای جلوگیری از شروع سرطان

سرطان بر اثر عوامل بسیار متنوع و طی چند سال به‌وجود می‌آید. برخی از این عوامل خطرزا را می‌توان مهار کرد. پیروی از رفتار و عادت‌های سالم و پرهیز از عوامل خطرزای محیطی خاص به پیشگیری از ابتلا به سرطان کمک می‌کند، از این رو، اهمیت دارد که از اطلاعات روند ملی برخورد با سرطان، در جهت نظارت بر کاهش این عوامل خطرزا آگاه باشید. تمرکز این بخش به 2گروه عمده عوامل خطرزا معطوف است: عوامل خطرزای رفتاری و عوامل خطرزای محیطی.

عوامل خطرزای رفتاری

بنابر برآورد دانشمندان، 50 تا 70درصد مرگ‌و میر ناشی از سرطان به‌دلیل رفتار و عادت‌های انسان از جمله استعمال دخانیات، عدم فعالیت بدنی و عادت تغذیه‌ای نامناسب است. نخستین قسمت بخشِ پیشگیری، توضیح رفتارهایی است که در پیشگیری از سرطان مؤثرند.

مصرف دخانیات

عدم استفاده از سیگار یا سایر فراورده‌های دخانیات:
* سن شروع به سیگار کشیدن
* سیگار کشیدن در جوانان
* سیگار کشیدن در بزرگسالان
* ترک سیگار

برنامه غذایی

داشتن وزن مناسب و برنامه غذایی با چربی متعادل همراه با میوه و سبزی کافی، به‌همراه محدود کردن مصرف گوشت قرمز و پرهیز از نوشیدن مشروبات الکلی نیز گام‌هایی مهم در کاهش خطر ابتلا به سرطان به شمار می‌روند.
* خوردن میوه‌ و سبزی
* محدود کردن مصرف گوشت قرمز
* برنامه غذایی با چربی متعادل
* پرهیز از مشروبات الکلی
* فعالیت بدنی
* حفظ یا رسیدن به وزن مناسب
* فعالیت بدنی داشتن

عوامل محیطی

مواد شیمیایی خاص، عوامل زیستی، مواد سمی و مانند اینها را از دلایل ایجاد سرطان می‌دانند.
* دود غیرمستقیم سیگار
* قرار گرفتن در معرض مواد‌شیمیایی
* آفت‌کش‌ها
* دیاکسین‌ها

بیشتر اطلاعات مربوط به پیشگیری از سرطان، از بررسی‌هایی همه‌گیرشناسی‌ها مبتنی بر مشاهده سرچشمه می‌گیرد. این بررسی‌ها رابطه عوامل تغییرپذیر و اصلاح در سبک زندگی یا در معرض عوامل محیطی بودن و برخی انواع سرطان را نشان می‌دهند.

مستدل‌ترین دستاورد پژوهش‌های چند دهه گذشته، رابطه مصرف دخانیات با چندین نوع سرطان است. عفونت‌ها را نیز می‌توان جزو عوامل ایجاد سرطان به‌شمار آورد. ویروس پاپیلومای انسانی در ابتلا به سرطان دهانه رحم عاملی اساسی به شمار می‌رود و ثابت شده است که ایمنی حاصل از واکسن این ویروس، کاهش ضایعات پیش‌سرطانی را در پی داشته، به همین ترتیب، ویروس اِپشتاین- بار موجب لنفوم بورکیت و هلیکوباکتر پیلوری موجب سرطان معده می‌شود؛ البته هنوز برای پیشگیری از ابتلا به این سرطان‌ها درمان‌های ضدعفونت خاصی مشخص نشده‌اند.

سایر عوامل خطر قابل تعدیل مربوط به سرطان عبارتند از: مصرف مشروبات الکلی (که خطر ابتلا به سرطان‌های دهان، مری، پستان و دیگر سرطان‌ها را افزایش می‌دهد)، عدم فعالیت بدنی (که خطر ابتلا به سرطان‌های روده بزرگ، پستان، مخاط رحم و احتمالا چند نوع سرطان دیگر را افزایش می‌دهد ) و چاقی (که خطر ابتلا به سرطان‌های روده‌بزرگ، پستان، مخاط رحم و احتمالا چند نوع سرطان دیگر را افزایش می‌دهد).

شواهد مبتنی بر مشاهده، رابطه مصرف مشروبات الکلی، عدم‌فعالیت بدنی و چاقی و افزایش خطر ابتلا به برخی انواع سرطان را نشان داده است. برای مشخص کردن اینکه آیا این رابطه علیتی بوده است و با پرهیز از چنین رفتارهایی حقیقتا می‌توان خطر ابتلا به سرطان را کاهش داد، به بررسی‌های بیشتری نیاز است. سایر عوامل رفتاری و محیطی مربوط به سرطان (که می‌توانند مفید یا مضر باشند) شامل، برخی رفتارهای جنسی و تولید مثلی، مصرف استروژن به شکل مازاد بر تولید بدن (به‌صورت قرص و مانند آن)، قرار گرفتن در معرض تشعشع یونیزان و ماورای‌‌بنفش بودن، تماس با برخی مواد شیمیایی در منزل یا محل کار و عوامل عفونی هستند.

مشخص شده است که آزمایش خون مخفی در مدفوع، موجب کاهش بروز و مرگ‌ومیر ناشی از سرطان روده بزرگ می‌شود. آزمایش‌های غربالگری سرطان روده‌بزرگ با آندوسکوپی روده‌بزرگ و سیگموئید، احتمالا با کشف و برداشتن پولیپ‌های پیش‌سرطانی، بروز مرگ‌ومیر ناشی از سرطان روده‌بزرگ را کاهش می‌دهد. به‌همین صورت، آزمایش سلول‌شناسی دهانه رحم (با آزمون پاپ اسمیر) منجر به شناسایی و برداشتن ضایعات پیش سرطانی می‌شود. به مرور زمان مشخص‌شده که این آزمایش‌ها موارد بروز مرگ‌ومیر ناشی از سرطان دهانه‌رحم را بسیار پایین آورده است.

نکاتی برای شیوه زندگی سالم در جهت پیشگیری از سرطان

1- تا حدامکان لاغر باشید، بدون اینکه زیر وزن باشید. اندازه دور کمر، معیاری برای چربی شکمی است. اندازه دور کمر در مردان نباید بیشتر از 94سانتی‌متر و در زنان بیشتر از 80سانتی‌متر باشد.
2- روزانه حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید. می‌توانید 30دقیقه را به بخش‌های 10 یا 15دقیقه‌ای تبدیل کنید. فعالیت بدنی بیشتر می‌تواند سودمندتر باشد.
3- از مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند پرهیز کرده و غذاهای پرانرژی را محدود کنید.
4- از سبزیجات، میوه، آرد کامل و حبوبات نظیر انواع لوبیا بیشتر استفاده کنید. از سبزیجات و میوه با رنگ‌های متفاوت استفاده کنید مانند اسفناج، زغال اخته، پیاز سفید و سیر
5- عدم مصرف الکل به ویژه در زنان
6- مصرف گوشت قرمز را محدود کنید و از مصرف گوشت‌های فراوری شده خودداری کنید. مصرف گوشت قرمز را در هفته به 0/5 کیلوگرم کاهش دهید و از گوشت مرغ، غذاهای دریایی و حبوبات بیشتر استفاده کنید.
7- مصرف غذاهای شور و فراوری شده با سدیم را محدود کنید. روزانه بیشتر از 2/4 گرم نمک استفاده نکنید و به جای آن از ادویه استفاده کنید. امروزه، دریافت سدیم بیشتر از طریق مصرف غذاهای فراوری شده است تا نمکی که حین پختن غذا به آن اضافه می‌کنیم.
8- عدم استفاده از مکمل‌ها برای پیشگیری از سرطان- غیر از ویتامین D- شواهدی برای مفید بودن استفاده از مکمل‌ها در پیشگیری از سرطان وجود ندارد.
9- مادران بهتر است نوزاد را تا 6ماه بعد از تولد، به‌طور انحصاری با شیر خود تغذیه کنند و بعد از 6ماهگی از غذاها و مایعات استفاده کنند.
10- پس از اتمام دوره درمان بیماری، بهبود‌یافتگان می‌بایست به توصیه‌های پیشگیری از سرطان عمل کنند.

* بیشتر از غذاهای گیاهی استفاده کنند و مصرف گوشت قرمز و گوشت‌های فراوری شده را محدود کنند.
* فعالیت بدنی روزانه به مدت 30دقیقه یا بیشتر و وزن مناسب داشته باشند.

سه شنبه 17/8/1390 - 22:45
پوست و مو
سلامت نیوز: چین و چروک صورت، یکی از مواردی است که باعث می شود افراد اعتماد به نفس خود را از دست دهند و احساس پیری کنند. شاید بهتر باشد به جای اینکه به سراغ کرم های ضد چروک بروید، راه حل های طبیعی را آزمایش کنید.

۱- سفیده تخم مرغ
سفیده چند تخم مرغ را در یک کاسه بریزید و به آرامی آنها را بر روی پوستتان بمالید و پوست خود را ماساژ دهید. سپس بگذارید حداقل به مدت ۱۵ دقیقه بر روی پوستتان بماند و خشک شود. پس از آن می توانید پوستتان را به آرامی با آب گرم بشورید و شاهد معجزه ویتامین E و ویتامین B موجود در تخم مرغ باشید.

۲- روغن زیتون
روغن زیتون طبیعی می تواند به پوست شما نرمی و انعطاف پذیری بی نظیری را هدیه کند. چند قطره از روغن زیتون را قبل از خواب بر روی پوستتان بریزید و به آرامی پوستتان را ماساژ دهید. سپس با یک حوله نرم پوستتان را خشک کنید تا به هنگام بیدار شدن از خواب، پوستی نرم و لطیف را تجربه کنید.

۳- ماساژ
از لوسیون مورد علاقه تان استفاده کنید و به آرامی پوستتان را ماساژ دهید. سعی کنید بر روی مواضع دارای چروک همچون زیر چشم، گردن و پیشانی تمرکز کنید. برای درمان هم می توانید به یک ماساژور مراجعه کنید، تا نقاط دارای چروک شما را ماساژ دهد.

۴- میوه و سبزیجات
میوه و سبزیجات تازه به سبب داشتن ویتامین A و D منجر به استحکام و درخشش پوست شما می شوند. در صورتی که علاقه شما نسبت به میوه و سبزیجات کم است، سعی کنید آبمیوه های طبیعی را بنوشید.

۵- آب لیمو
چند لیموی تازه را ببرید و آب آنها را بر روی پوستتان بمالید. سعی کنید تا آنها را بر روی نقاط دارای چروک بکشید. اسید موجود در لیمو باعث می شود تا پوست شما روشن تر شود و چین و چروک ها کمتر به نظر برسند. همچنین بوی تازه لیمو باعث ایجاد حس تازگی در شما می شود.
سه شنبه 17/8/1390 - 22:44
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته