• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 6272
تعداد نظرات : 670
زمان آخرین مطلب : 4631روز قبل
دانستنی های علمی

راز خواب زمستانی خرس‌ها در چیست؟

مقایسه نوار قلب به دست آمده از خرس‌های دانشگاه واشنگتن با نمونه‌های بافت خرس‌های وحشی نشان می‌دهد كه دهلیز، خون را با فشار كمتری پمپ می‌كند تا از خودش محافظت كند.
جام جم آنلاین: مطالعه‌ای كه در آخرین شماره مجله Physiological and Biochemical Zoology به چاپ رسیده، تغییرات متوالی در قلب خرس‌های گریزلی را در زمان خواب زمستانی آنها نشان می‌دهد.

 این تغییرات، خرس را در برابر خطرات احتمالی كه ممكن است در اثر كم شدن فعالیت به‌وجود آید محافظت می‌كند.

یك خرس گریزلی 5 یا 6 ماه در طول سال به خواب زمستانی فرو می‌رود. در این مدت ضربان قلب خرس بشدت آهسته می‌شود به طوری كه از 84 تپش در دقیقه (در حالت بیداری خرس) به حدود 19 تپش در دقیقه می‌رسد. برایان رورك، پروفسور جانورشناس كه به كمك یكی از دانشجویان فارغ‌التحصیل شده‌اش، ناتان باروس، این مطالعه را انجام داده است، می‌گوید: «اگر ضربان قلب انسان تا این حد آهسته شود، عوارض خطرناك زیادی به وقوع خواهد پیوست.»

این تپش آرام باعث تجمع خون در چهار دریچه قلب می‌شود. در انسان، فشار افزایش یافته خون منجر به گشاد شدن دریچه‌ها می‌شود. ماهیچه باز شده ضعیف می‌شود و كارایی آن كاهش می‌یابد. در نتیجه قلب از خون انباشته می‌شود و باعث سكته قلبی می‌شود.

رورك می‌گوید: «خرس‌ها می‌توانند جلوی این اتفاق را بگیرند و ما مشتاقیم بدانیم چگونه این كار را انجام می‌دهند.»

لین نلسون و چارلز رابینز از دانشگاه واشنگتن كه سال‌ها روی خرس‌ها مطالعه می‌كردند به كمك باروس و رورك آمدند. آنها آزمایشاتی روی قلب خرس‌های گریزلی انجام دادند كه از زمان تولد در دانشگاه واشنگتن زندگی می‌كردند. نتایج آزمایشات تا حد زیادی معمای خواب زمستانی خرس‌ها را حل كرد.

نلسون و رابینز در مطالعات قبلی خود نشان داده بودند در طول خواب زمستانی، ماهیچه بطن چپ قلب خرس سفت‌تر می‌شود تا جلوی گشاد شدن آن را هنگام تجمع خون در قلب بگیرد، اما سفت شدن بطن منجر به بروز مشكل دیگری می‌شود. دهلیز چپ، كه خون را به بطن چپ پمپ می‌كند، باید در مقابل مقاومت بیشتری كار كند.

رورك می‌گوید: «دهلیز باید خون را به یك دیوار آجری پمپ كند! ما تصور می‌كردیم باید سازوكاری وجود داشته باشد كه دهلیز آسیب نبیند.»

مقایسه نوار قلب به دست آمده از خرس‌های دانشگاه واشنگتن با نمونه‌های بافت خرس‌های وحشی نشان می‌دهد كه دهلیز، خون را با فشار كمتری پمپ می‌كند تا از خودش محافظت كند.

انقباض ماهیچه در قلب توسط پروتئینی به نام میوسین كنترل می‌شود. این پروتئین دو نوع آلفا و بتا دارد. انقباض حاصل از نوع آلفا، سریع‌تر اما كمی ضعیف‌تر نسبت به نوع بتا است. رورك توضیح می‌دهد: «ما به این نتیجه رسیدیم كه ماهیچه دهلیز چپ پروتئین آلفای بیشتری در طول خواب زمستانی تولید می‌كند. این كار باعث به وجود آمدن ضربان آرامتر می‌شود. نیروی كمی كه دهلیز اعمال می‌كند، آن را در مقابل آسیب ناشی از پمپ كردن خون به بطن سفت شده، محافظت می‌كند.»

هنگامی كه خرس از خواب زمستانی بیدار می‌شود، نسبت پروتئین آلفا و بتا به حالت اول برمی‌گردد و انقباض دهلیزها با قدرت سابق انجام می‌شود.

پژوهشگران می‌گویند این اولین پژوهشی است كه نشان می‌دهد نسبت پروتئین میوسین در خرس‌ها تغییر می‌كند و آنها امیدوارند نتایج این پژوهش روزی برای انسان قابل استفاده باشد.

رورك می‌گوید: «خرس‌ها مدل ایده‌آلی برای انسان نیستند، اما نحوه تغییر در قلب خرس‌ها ممكن است در درك بیماری‌های قلبی انسان مفید باشد.»
پنج شنبه 12/12/1389 - 20:50
آموزش و تحقيقات

قلنج انگشتان را نشکنید!

وی با بیان اینکه عارضه ساییدگی زودرس مفاصل بین انگشتی مهمترین نتیجه این کار غلط است و پس از مدتی درد مفاصل را در پی خواهد داشت افزود: عادت نادرست دیگری هم بین مردم وجود دارد و آن کشیدن انگشتان برای صدادادن به ویژه انگشت شصت دست است.
صباایران: شکستن قلنج انگشتان عادت غلطی است و موجب ساییدگی زودرس مفاصل آن می‌شود.
سید علی مرعشی اظهار داشت: متأسفانه عادت رایجی بین مردم وجود دارد و آن این است که شکستن قلنج مفاصل دست که با صدایی هم همراه است، کار خوبی محسوب می‌شود، در حالی که هر چه بیشتر این کار صورت گیرد، مفاصل انگشت خراب می‌شود.

وی با بیان اینکه عارضه ساییدگی زودرس مفاصل بین انگشتی مهمترین نتیجه این کار غلط است و پس از مدتی درد مفاصل را در پی خواهد داشت افزود: عادت نادرست دیگری هم بین مردم وجود دارد و آن کشیدن انگشتان برای صدادادن به ویژه انگشت شصت دست است.

این متخصص اورتوپدی  تصریح کرد: اگر 3 روز پیاپی انگشت شصت را با دست دیگر به سمت بالا بکشیم مفاصل انگشت شصت درد می‌گیرد که بسیاری اوقات علت آن را متوجه نمی‌شویم.
مرعشی با بیان اینکه این کار فشار به مفصل وارد می‌کند، خاطرنشان کرد: خلائی در مفصل‌های انگشتان وجود دارد که این صدا را پس از تحمل فشار ایجاد می‌کند و آسیب زیادی به مفاصل می‌زند.
 
پنج شنبه 12/12/1389 - 20:49
سلامت و بهداشت جامعه

توصیه‌های سلامتی برای خانه‌تکانی

از آنجا که در این روزها کار با مواد شوینده علاوه بر آسیب‌رساندن به ریه و حنجره، ممکن است باعث مسمومیت داخلی هم ‌شود خوردن شیر می‌تواند مفید باشد. البته شیر در جلوگیری از مسمومیت موثر نیست اما در صورت بروز مسمومیت مفید خواهد بود.
در این روزها آمار مسمومیت‌ها با انواع مواد شیمیایی و شوینده‌ها به دلیل عدم توجه به نکات اولیه بسیار زیاد می‌شود و افراد زیادی دچار مشکلاتی از قبیل اختلالات تنفسی می‌شوند.

به گزارش شبکه ایران، در نظافت و خانه‌تکانی آخر هر سال، با خیل عظیمی ‌از بیماران مواجهیم که استنشاق بخارات مواد شوینده باعث تحریکات و آسیب‌های جدی و خطرناکی درحنجره شده و فرد دچار گرفتگی صدا و اختلال در تنفس می‌شود.

بدترین شیوه استفاده از مواد شوینده، مخلوطکردن آن با آب‌گرم و استفاده از آن در محیط‌های بسته است. هنگام استفاده از این مواد در حمام و دستشویی و محیط‌های بسته حتما درها را باز بگذارید و هواکش را روشن کنید.

استفاده از ماسک اگرچه به عقیده پزشکان خیلی تاثیری ندارد اما بی‌فایده هم نیست. پزشکان معتقدند ماسک‌های موجود در بازار نمی‌توانند از تنفس ذرات شیمیایی مواد شوینده جلوگیری کنند و این ذرات به راحتی از ماسک‌ها عبور می‌کنند با این حال استفاده از آنها بهتر از کنار گذاشتنشان است.

برای کاهش آسیب‌های ناشی از این مواد در وهله اول باید تاحد امکان استفاده از آنها را محدود کرد و از موادی که کمتر آسیب‌زا هستند استفاده کرد، به‌ عنوان نمونه پودرهای شوینده‌ای که آنزیم دارند از مواد سفیدکننده‌ای که بخار دارند، امن‌تر هستند.

توصیه می‌شود مواد شوینده شیمیایی که بخار تولید می‌کنند را از برنامه خود حذف کنید و اگر مجبور به استفاده از آنها هستید حتما در محیط‌هایی که جریان هوای سریع باعث پراکنده‌شدن بخارات می‌شود کار کنید.

از آنجا که در این روزها کار با مواد شوینده علاوه بر آسیب‌رساندن به ریه و حنجره، ممکن است باعث مسمومیت داخلی هم ‌شود خوردن شیر می‌تواند مفید باشد. البته شیر در جلوگیری از مسمومیت موثر نیست اما در صورت بروز مسمومیت مفید خواهد بود.

معمولا هنگام مسمومیت نباید بیمار را تحریک به استفراغ کنید، مگر اینکه کمک‌های پزشکی فوری امکانپذیر نباشد.

اگر مسموم هوشیار باشد و تشنج نداشته باشد خوردن یک لیوان آب یا شیر به رقیق‌شدن ماده سمی در بدن کمک می‌کند، به‌ویژه اگر مدت کوتاهی از مسمومیت گذشته باشد، در هنگام بروز مسمومیت بهترین اقدام، تلفن به مراکز اورژانس است.

بخار متصاعد شده از ترکیب جوهرنمک و وایتکس برای چشم، پوست و ریه خطرناک است و خانم‌ها باید از ترکیب این دوماده جلوگیری کنند.

این مواد دارای ترکیبات آلی فراری هستند که به سرعت در فضا منتشر شده و دارای اثرات سوء متعددی از جمله سوزش چشم و آلرژی‌های مختلف تا سرطان است.
پنج شنبه 12/12/1389 - 20:42
آموزش و تحقيقات

زنان بیشتر از مردان قهوه بنوشند

كافئین موجود در قهوه به عنوان عاملی محرك و مبارزه با خواب‌آلودگی شناخته می‌شود و تحقیقات پیش از این نشان می‌دهد كه این ماده می‌تواند در برابرآسیب‌های كبد، دیابت، آلزایمر و بیماری‌هایی مانند نقرس مفید واقع شود.
جام جم آنلاین: تحقیقات جدید انجام شده در انگلستان نشان می‌دهد زنانی كه قهوه می‌نوشند، عملكرد بهتری در شرایط پردغدغه و استرس‌زا نسبت به زنانی دارند كه از نوشیدنی‌های بدون كافئین استفاده می‌كنند. این موضوع در مردان شرایط عكس دارد (این قضیه در مردان وارونه است)‌.

كافئین موجود در قهوه به عنوان عاملی محرك و مبارزه با خواب‌آلودگی شناخته می‌شود و تحقیقات پیش از این نشان می‌دهد كه این ماده می‌تواند در برابرآسیب‌های كبد، دیابت، آلزایمر و بیماری‌هایی مانند نقرس مفید واقع شود.

دكتر «لیندسی سنت كلایر» و همكارانش در دانشگاه بریستول تصمیم گرفتند اثر قهوه كافئین‌دار در شرایط پرتنش و استرس‌زا مانند محیط كار را بررسی كنند. آنها 64 فرد شركت‌كننده را به جفت‌هایی هم‌جنس و تقریبا هم‌سن تقسیم كردند. سپس به آنها كارهایی مانند تست‌های حافظه، حل جدول و جلسات مذاكره و گفت‌وگو محول شد.

به بخشی از شركت‌كنندگان نوشیدنی غیركافئین‌دار و به بخش دیگر نوشیدنی با كافئین افزوده شده جهت نوشیدن داده شد و در طول انجام آزمایش‌ها، عملكرد آنها تحت نظارت قرار گرفت. هدف محققان از انجام این آزمایش این بود كه بدانند آیا مصرف كافئین می‌تواند نقشی در تجربه كردن استرس و تاثیر بر آن داشته باشد یا خیر.

از آنجا كه مردان و زنان واكنش‌های متفاوتی نسبت به استرس و تنش از خود بروز می‌دهند، تاثیر نتایج این آزمایش هم روی هر گروه حائز اهمیت بود. نتایج نشان می‌داد كه در بخش زنان، آنهایی كه از نوشیدنی كافئین‌دار استفاده كرده‌اند توانسته‌اند 100 ثانیه سریع‌تر نسبت به دیگر زنانی كه از نوشیدنی غیركافئین‌دار استفاده می‌كردند، جداول و پازل‌ها را تكمیل كنند.

این در حالی بود كه این عمل در مردان نتیجه عكس داشت و مردانی كه از نوشیدنی كافئین‌دار استفاده كرده بودند، 20 ثانیه دیرتر از دیگر گروه مردان جداول را تكمیل كردند و نظارت‌ها نشان از اختلال بیشتر فعالیت‌های مغزی در این گروه از مردان داشت.

محققان متذكر می‌شوند چون در بسیاری از جلسات مهم و سطح بالا تعداد مردان بیش از زنان است، در نتیجه مصرف بیش از حد قهوه در چنین جلساتی نمی‌تواند ایده خوبی باشد چرا كه ممكن است به صورت غیرعمدی كارآیی چنین جلساتی پایین بیاید. مطالعه اخیر روی تاثیرات قهوه یكی از چندین پروژه‌ای است كه توسط دكتر سنت كلایر و همكارانش انجام شده است. 2 تحقیق اول این تیم حاكی است مردان آسیب‌پذیرتر از زنان در برابر استرس هستند اما در قالب گروه، عملكرد بهتری دارند. مردانی كه قهوه كافئین‌دار مصرف می‌كنند، بیشتر تمایل دارند به صورت تكی كار كنند تا در گروه.
پنج شنبه 12/12/1389 - 20:40
داستان و حکایت

پیشگویی مختار ثقفی

"چون من کشته شوم شما را ذلت و ضعف و خواری فرا گیرد، و اگر به حکم مصعب و یارانش تن در دهید دشمنان شما آمده و هر کدام از شما را به انتقام خون کشته های خود می کشند و شما شاهد کشته شدن دوستان خود خواهید بود"
ابنا: زمانی که یاران مختار کم کم از اطراف او پراکنده شدند و بجز تعداد کمی از یارانش کسی با او باقی نماند پس مختار به قصر دارالاماره کوفه آمد و مصعب با سپاهیانش او را محاصره کردند و هر روز مختار و یارانش از قصر بیرون می آمدند و محاربه می کردند و سپس به قصر باز می گشتند. مختار چون ضعف و نافرمانی یاران خود را دید تصمیم گرفت از قصر دارالاماره کوفه بیرون بیایید و با سپاه مصعب مقاتله کند.

هنگامی که مختار خواست از قصر بیرون بیاید به یارانش گفت: "چون من کشته شوم شما را ذلت و ضعف و خواری فرا گیرد، و اگر به حکم مصعب و یارانش تن در دهید دشمنان شما آمده و هر کدام از شما را به انتقام خون کشته های خود می کشند و شما شاهد کشته شدن دوستان خود خواهید بود و آن وقت است که می گویید: ای کاش مختار را اطاعت کرده بودیم و به رأی او عمل نموده بودیم، اگر با من بیرون آیید و به پیروزی نرسید مرگ شما توأم با ذلت نخواهد بو، در غیر این صورت شما فردا خوارترین افراد روی زمین خواهید بود."

و همانطور که مختار پیش بینی کرده بود شد؛ پس از کشته شدن مختار یارانش به قصر بازگشتند و در آن پناه گرفتند و تعداد آنها 7هزار نفر بود، پس مصعب آنها را امان داد ، عهدنامه را نوشته و در آن تعهد نمود که به هیچ  وجه متعرض پناه گرفتگان در قصر نشود.

پس آنها را یک نفر یک نفر آورده و گردن زدند، و این عذر و خیانت و شکستن عهد توسط مصعب یکی از خیانت های مشهور در اسلام است. (1)

بجیر بن عبدالله که یکی از یاران مختار است پس از کشته شدن مختار به محاصره شوندگان در قصر گفت: مختار دیروز به شما پیشنهادی کرد و شما او را اطاعت نکردید و بدانید اگر تسلیم حکم این گروه شوید شما را همانند گوسفند ذبح خواهند نمود، شمشیر های خود را از نیام در آورده تا اگر کشته شدید، کشته شدنتان با خواری و ذلت نباشد.

آنان گفتند: مختار ما را امر کرد ما او را فرمان نبردیم، اکنون تو را اطاعت کنیم؟

پس تسلیم شدند و حکم آنان را پذیرفتند.

مصعب عباد بن حصین را فرستاد آنان را دست بسته بیرون آورد و در حالی که آنها پشیمان شده بودند که چرا مختار را اطاعت نکردند، همه را کشتند.

همچنین نقل شده است که: کسانی را که در قصر پناه گرفته بودند بیرون آوردند و بر مصعب عرضه کردند، مصعب در ابتدا می خواست آنهایی که از نژاد عرب بودند آزاد و دیگران را به قتل برساند، ولی اصحاب او این را نپذیرفته و خواهان کشتن همه آنها شدند. (2)

1.       تاریخ یعقوبی 2/293

2.       کامل ابن اثیر 2/273



پنج شنبه 12/12/1389 - 20:38
دانستنی های علمی
آرژانتین: سرزمین نقره (اسپانیایی)

آفریقای جنوبی: سرزمین بدون سرما / آفتابی جنوبی (لاتین، یونانی)

آلبانی: سرزمین کوه نشینان

آلمان: سرزمین همه مردان یا قوم ژرمن (فرانسوی، ژرمنی)

آنگولا: از واژه نگولا که لقب فرمانروایان محلی بود

اتریش: شاهنشاهی شرق (ژرمنی)

اتیوپی: سرزمین چهره سوختگان (یونانی)

ازبکستان: سرزمین خودسالارها (سغدی، ترکی، فارسی دری)

اسپانیا: سرزمین خرگوش کوهی (فنیقی)

استرالیا: سرزمین جنوبی (لاتین)

استونی: راه شرقی (ژرمنی)

اسرائیل: جنگیده با خدا (عبری)

اسکاتلند: سرزمین اسکات ها (لاتین)

افغانستان: سرزمین قوم افغان (فارسی)

اکوادور: خط استوا (اسپانیایی)

الجزایر: جزیره ها (عربی)

السالوادور: رهایی بخش مقدس (اسپانیایی)

امارات متحده عربی: شاهزاده نشین های یکپارچه عربی (عربی)

اندونزی: مجمع الجزایر هند (فرانسوی)

انگلیس: سرزمین پیر استعمار (ژرمنی)

اوروگوئه: شرقی

اوکراین: منطقه مرزی (اسلاوی)

ایالات متحده امریکا: از نام آمریگو وسپوچی دریانورد ایتالیایی

ایتالیا: شاید به معنی ایزد (یونانی)

ایران: سرزمین آریایی ها٬ برگرفته از واژهٔ «آریا» به معنی نجیب و شریف

ایرلند: سرزمین قوم ایر (انگلیسی)

ایسلند: سرزمین یخ (ایسلندی)

باهاما: دریای کم عمق یا ریشدارها (اسپانیایی)

بحرین: دو دریا (عربی)

برزیل: چوب قرمز

بریتانیا: سرزمین نقاشی شدگان (لاتین)

بلژیک: سرزمین قوم بلژ از اقوام سلتی، واژه بلژ احتمالاً معنی کیسه می داده

بلیز: یا از نام دزدی دریایی به نام والاس یا از واژه ای بومی به معنای آب گل آلود

بنگلادش: ملت بنگال (بنگلادشی)

بوتان: تبتی تبار

وتسوانا: سرزمین قوم تسوانا

بورکینافاسو: سرزمین مردم درستکار

بولیوی: از نام سیمون بولیوار مبارز رهایی بخش آمریکای لاتین

پاراگوئه: این سوی رودخانه

پاکستان: سرزمین پاکان (فارسی دری)

پاناما: جای پر از ماهی (زبان کوئِوا)

پرتغال: بندر قوم گال از اقوام سلتی (لاتین)

پورتوریکو: بندر ثروتمند (اسپانیایی)

تاجیکستان: سرزمین تاجیک ها (فارسی دری)

تانزانیا: این نام از همامیزی تانگانیگا سرزمین دریاچه تانگا + زنگبار گرفته شده

تایلند: سرزمین قوم تای

ترکمنستان: سرزمین ترک + ایمان = ترکیمان = ترکمان = ترکمن سرزمین ترک هایی که مسلمان شده اند (مربوط به سده های آغازین اسلام)

ترکیه: سرزمین قوی ها (ترکی با پسوند عربی)

جامائیکا: سرزمین بهاران

جیبوتی: شاید به پادری بافته از الیاف نخل می گفتند (زبان آفار)

چاد: دریاچه (زبان بورنو)

چین: سرزمین مرکزی (چینی)

دانمارک: مرز قوم "دان”

دومینیکن: کشور دومینیک مقدس (اسپانیایی)

روسیه: کشور روشن ها، سپیدان

روسیه سفید / بلاروس: درخشنده روس / سفید روسی

رومانی: سرزمین رومی ها

زلاند نو: زلاند جدید (زلاند نام یکی از استان های هلند به معنای دریاست)

ژاپن: سرزمین خورشید تابان (ژاپنی)

سریلانکا: جزیره باشکوه (سنسکریت)

جزایر سلیمان: از نام حضرت سلیمان

سوئد: سرزمین قوم "سوی”

سوئیس: سرزمین مرداب

سودان: سیاهان (عربی)

سوریه: سرزمین آشور (سامی)

سیرالئون: کوه شیر

شیلی: پایان خشکی / برف

عراق: شاید از ایراک به معنای ایران کوچک (فارسی)

عربستان سعودی: سرزمین بیابانگردان در تملک خاندان خوشبختواژه عرب به معنی گذرنده و بیابانگرد استسعود یعنی خوشبخت.

فرانسه: سرزمین قوم فرانک از اقوام سلتی

فلسطین: یکی از اسامی قدیم رود اردن

فنلاند: سرزمین قوم "فن”

فیلیپین: از نام پادشاهی اسپانیایی به نام فیلیپ

قرقیزستان: سرزمین چهل قبیله قرقیزی

قزاقستان: سرزمین کوچگران قزاقی

قطر: شاید به معنای بارانی (عربی)

کاستاریکا: ساحل غنی (اسپانیایی)

کانادا: دهکده زبان سرخپوستی "ایروکوئی”

کلمبیا: سرزمین کلمب (کریستف کلمب) (اسپانیایی)

کنیا: کوه سپیدی (زبان کیکویو)

کویت: دژ کوچک هندی (عربی)

گرجستان: سرزمین کشاورزان (یونانی)

لبنان: سفید (عبری)

لهستان: سرزمین قوم "له”

لیبریا: سرزمین آزادی

مجارستان: سرزمین قوم مجار (مجاری)

مراکش: مغرب

مصر: شهر، آبادی

مقدونیه: سرزمین کوه نشین ها، بلندنشین ها (یونانی)

مکزیک: اسپانیای جدید (اسپانیایی)

موریتانی: سرزمین قوم مور (لاتین)

میکرونزی: مجمع الجزایر کوچک فراسوی

نروژ: راه شمال

نیجر: سیاه (لاتین)

نیجریه: سرزمین سیاه (لاتین)

نیکاراگوئه: دریای نیکارائو (نام مردم آن منطقه) آگوئه (اسپانیایی)

واتیکان: گرفته شده از نام تپه ای به نام واتیکان (اتروسکی)

ونزوئلا: ونیز کوچک

ویتنام: اقوام "ویت” جنوبی (ویتنامی)

ویلز: بیگانگان (ژرمنی)

هلند: سرزمین چوب آلمانی

هند: پر آب (فارسی باستان)

هندوراس: ژرفناها (اسپانیایی)

یمن: خوشبخت

یونان: سرزمین قوم "یون”

پنج شنبه 12/12/1389 - 20:36
کامپیوتر و اینترنت
گوگل -موتور جست و جوی اینترنتی- اعلام کرده بخشی از خدمات خود را برای کاربران ایرانی آزاد کرده است و کاربران در ایران برای نخستین‌بار می‌توانند سرویس‌های نقشه تصویری (Google Earth)، مرورگر کروم (Chrome) و سرویس عکس پیکاسا (Picasa) را دانلود کنند.

"نیل ماتین”، یکی از مدیران ارشد گوگل، با اشاره به کاهش برخی از تحریم‌های آمریکا برای دسترسی به فناوری اینترنت در ایران گفته است: "با این حال ما متعهد به اجرای قوانین صادرات آمریکا و تحریم‌ها هستیم و به مثابه یکی از شروط مجوز صادراتی، از دسترسی آدرس یا "آی‌پی”‌های وابسته به نهادهای دولتی ایران به این برنامه‌ها جلوگیری خواهد شد.”

نیل مارتین در وبلاگ رسمی گوگل همچنین نوشته است: "محصولات ما برای این طراحی شده‌اند که به مردم کمک کنند تا خلاقیت داشته باشند، با یکدیگر ارتباط بگیرند، عقاید خود را با دیگران در میان گذاشته و اطلاعات به دست بیاورند.”

آمریکا پیش‌تر در ماه مارس سال۲۰۱۰ برخی از محدودیت‌های اینترنتی را لغو کرده بود. طبق گزارش وزارت خزانه‌داری، با تغییر مقررات مربوط به صادرات نرم‌افزار توسط شرکت‌های آمریکایی به کشورهای ایران، کوبا و سودان، به شهروندان این کشورها اجازه داده شده بود که از سرویس‌های ارتباط اینترنتی شرکت‌های آمریکایی استفاده کنند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته بود مقررات مربوط به تحریم‌ها را به‌گونه‌ای تغییر داده است که شرکت‌های آمریکایی مانند مایکروسافت و گوگل بتوانند سرویس‌های پیام کوتاه، پست الکترونیک و شبکه‌های اجتماعی خود را در کشورهای ایران، کوبا و سودان ارائه کنند.

آنچنان که از فحوای این خبر مشخص است، اصلی‌ترین هدف این نوع تصمیم‌ها القای شکاف میان دولت و ملت ایران است، این یعنی اینکه ما طرفدار ملت ایران هستیم و تحریم‌های آمریکا علیه ایران تنها دولت این کشور را هدف قرار داده است. به عبارت دیگر این تصمیم را باید در چارچوب فاز جدید جنگ روانی آمریکا علیه ایران ارزیابی کرد. اما در این باره چند نکته قابل طرح است:

۱- آیا ابتدای اعمال این تحریم‌ها، درک این تفاوت استفاده از نرم‌افزارهای رایگان اینترنتی گوگل توسط مردم یا دولت، آن قدر پیچیده بوده که چند سال زمان لازم بوده تا به این تصمیم جدید برسند؟

۲- طی سال‌های اخیر هیچگاه کاربران اینترنت در ایران مشکلی برای استفاده از این سرویس‌ها یا نرم‌افزارها نداشته‌اند. این دسته از کاربران از چنان مهارت‌هایی در عبور از میدان‌های مین‌گذاری‌شده اینترنت پیدا کرده‌اند که دانلود کروم را چشم بسته انجام می‌دهند! درک این نکته نیز که حجم انبوهی از استفاده‌کنندگان سرویس‌های مذکور از ایران بوده‌اند قاعدتا نباید برای مدیران گوگل چندان سخت بوده باشد؛ شاید هم اطلاع داشته‌اند و چشم‌های خود را بسته‌اند. لذا در شرایط حاضر، بود و نبود چنین تصمیمی تفاوت چندانی در شرایط موجود ایجاد نمی‌کند.

۳- اگر واقعا هدف از تصمیم جدید گوگل، ایجاد و تسهیل برای کاربران ایرانی بوده است چرا این تصمیم مشمول همه سرویس‌های گوگل مانند گوگل تاک، ویدئو‌اند ویس‌چت، گوگل‌کد و موارد مشابه دیگر نشده است؟ این سرویس‌ها هنوز برای ایرانیان مسدود است.

۴- واقعیت این است که در پشت این تصمیم کاملا پیش‌بینی شده، این نکته وجود دارد که ایرانیان، تحریم‌های مذکور را سال‌هاست دور زده‌اند و تحریم و لغو‌تحریم چندان تأثیری در وضعیت کاربری آنها ندارد.

۵- ایران بیشترین تعداد کاربران اینترنت در منطقه خاورمیانه را دارد و یک شرکت سرویس‌دهنده اینترنت مانند گوگل نمی‌تواند این اجتماع اینترنتی را نادیده بگیرد، به‌ویژه که این کشور به تنهایی محور اصلی یک زبان اختصاصی در فضای وب یعنی زبان فارسی هم هست.

۶- بازگذاشتن مسیر ترافیک و دیتای ایرانیان روی سرورهای گوگل می‌تواند به منزله زمینه‌سازی‌ جدید برای شنود، کنترل و تحلیل رفتار این دسته از کاربران در فضای سرویس‌های متعدد این شرکت تلقی شود.

۷- اخیرا برخی افشاگری‌ها در رسانه‌های غربی صورت گرفته مبنی بر اینکه، دولت آمریکا از بعضی سایت‌های بزرگ مانند گوگل، فیس‌بوک و توییتر خواسته است اطلاعات خاصی از کاربران را برای بهره‌برداری امنیتی و سیاسی در اختیار نهادهای امنیتی آمریکا قرار دهند. بدیهی است در شرایطی که کاربران اینترنت در ایران، با روش‌های فنی، تحریم‌های گوگل را دور زده‌اند نمی‌توان اطلاعات مستند و دقیقی در این زمینه به مراجع متقاضی ارائه داد. با لغو رسمی این تحریم‌ها و ورود ساده و مستقیم‌تر کاربران اینترنت در ایران به این سایت‌ها، گزارش دادن در این زمینه راحت‌تر صورت می‌گیرد.

۸- گوگل یک شرکت اینترنتی است که از طریق تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم ارتزاق می‌کند. با به دست آوردن آمار و اطلاعات شفاف از هویت کاربران، این سایت بهتر و بیشتر می‌تواند تبلیغات هدفمند خود را روی مخاطبان متمرکز کند. در این صورت به‌طور طبیعی کسب و کار پررونق‌تری نیز خواهد داشت. این یعنی اینکه کسب درآمدهای جدید تبلیغاتی و افزایش بیزینس، انگیزه دیگر گوگل برای اتخاذ این رویکرد است.

۹- مسدود‌سازی‌ کاربران اینترنت در ایران توسط برخی شرکت‌های اینترنتی اساسا به دلایل سیاسی یا مسئله تحریم‌ها نیست بلکه به نوع رفتار این دسته از کاربران در فضای وب برمی‌گردد. به‌دلیل نبود کپی‌رایت یا حقوق مولفان و نرم افزارها در فضای سایبر و متعهد نبودن کاربران ایرانی به قوانین جهانی کپی رایت، دسترسی ‌ای پی‌های ایرانی به سایت‌های اجتماعی یا سایت‌های دانلود یا فروش نرم‌افزار محدود شده است؛ مثلا مدتی پیش یکی از تولید‌کنندگان مشهور تلفن همراه، دسترسی ایرانیان به سایت مخصوص تبادل اطلاعات و نرم‌افزارهای واسط کاربری و گجت‌ها و ماژول‌های موبایلی را مسدود کرده بود و دلیل اصلی این تصمیم نیز به‌اشتراک‌گذاری فایل‌های قفل شکسته و هک و کرک‌شده توسط ایرانی‌ها بود. می‌دانید که انتشار یک نرم‌افزار قفل شکسته روی یک سایت می‌تواند تبعات بسیار سنگینی برای مدیران آن سایت داشته باشد که گاه آنها را تا مرز ورشکستگی یا پرداخت خسارت‌های سنگین پیش می‌برد. تصمیم به مسدود‌سازی‌ ایرانی‌ها در گوگل کد نیز به همین دلیل است و دقیقا به‌همین علت این سرویس هنوز به‌رغم شعار داده شده توسط گوگل، برای کاربران ایرانی لغو نشده است.

همشهری آنلاین
چهارشنبه 11/12/1389 - 20:22
اخبار

انیشتین بعدی دنیا یک ایرانی است

دانشمند جوان ایرانی، با تصدی بر کرسی استادی دانشگاه پرینستون- جایگاهی که پس از انیشتین در اختیار فرد دیگری قرار داده نشد- دنیا را با این سوال مواجه کرده است که آیا انیشتین بعدی، یک ایرانی خواهد بود؟
نیما ارکانی حامد دانشمند 39 ساله ایرانی با اعلام نظریه چگونگی عملکرد جهان، قصد دارد پایه های فیزیک نظری که از زمان آلبرت انیشتن بنا شده را متحول کند.

به گزارش برنا، دانشمند جوان ایرانی، با تصدی بر کرسی استادی دانشگاه پرینستون- جایگاهی که پس از انیشتین در اختیار فرد دیگری قرار داده نشد- دنیا را با این سوال مواجه کرده است که آیا انیشتین بعدی، یک ایرانی خواهد بود؟

http://www.bornanews.ir/Image/News/2011/3/24583_634345808853346668_l.jpg

نیما ارکانی حامد در حال حاضر استاد دانشگاه هاروارد و دارای کرسی استادی در دانشگاه پرینستون است. این کرسی از سال 1933 تا 1955 در انحصار آلبرت انیشتن بوده است.

پس از اعلام نظریه عملکرد جهان ارکانی، از او دعوت شده که در طرح تونل شتاب دهنده سوئیس (LHC) که با هزینه بالغ بر 5 میلیارد دلار ساخته شده، رهبری آزمایش ها را بر عهده داشته باشد.

تلاش نظریه ابر ریسمان که اخیرا اعلام شده، در این است که توضیح دهد ذرات، کوچکترین ماده تشکیل دهنده مواد نیستند بلکه حلقه های مرتعشی که ریسمان نامیده می شوند، کوچکترین بخش به حساب می آیند.

دکتر ارکانی با تکمیل این نظریه عقیده دارد که این ریسمان ها در 11 بعد در حال ارتعاش هستند که ما فقط 3 بعد از آن را می توانیم مشاهده کنیم، وجود بعد دیگری هم به نام بعد زمان به اثبات رسیده و تا به امروز در مورد 7 بعد دیگر توضیح کاملی ارائه نشده است.

ارکانی به همراه دو فیزیک دان دیگر به نام های دیموپلوس (Dimopoulos) و والی(Dvali) در مورد این ابعاد نظریه ای ارائه کرده اند که می گوید این ابعاد بزرگتر از آن چیزی هستند که تاکنون تصور می شود و از آن جایی که تنها نیروی گرانش بر آنها اثر می گذارد، قابل دیدن نیستند.

تئوری دکتر ارکانی که به همراه دو فیزیکدان دیگر معرفی شده به عنوان مدل ADD، (Arkani-Dvali-Dimopoulos) شناخته می شود.

اکنون ارکانی و همکارانش امیدوارند بتوانند به کمک  شتاب دهنده هاردن (LHC) مدل خود را اثبات کنند. اثبات این نظریه می تواند تحول بسیار بزرگی در فیزیک ذرات به وجود بیاورد.

چهارشنبه 11/12/1389 - 20:6
دانستنی های علمی

عجایب هفتگانه سرزمین مایاها

قاره امریکا به لطف امتداد و پهناوری بی مانند خود به یکی از زیباترین نقاط روی زمین تبدیل شده است. از سرمای آلاسکا گرفته تا گرمای جنوبی‌ترین سرزمین‌های آن، که تنوع و نشاطی شگرف را به این قاره بخشیده اند.

به نوشته میراث آریا، طبیعت بکر و دست نخورده موجود در سرزمین‌های مرکزی و جنوبی این قاره، جاذبه‌هایی دیدنی را به وجود آورده که هر گردشگری آرزوی دیدن و لذت بردن از آنها را دارد. این مناظر در کنار آثار و نشان‌هایی برجای مانده از تمدن‌های کهن، گردشگران را همراه با خود به اعماق تاریخ نیز خواهند کشاند.آنچه در ادامه می‌آید، بررسی جاذبه‌های دیدنی هفت کشوری است که در نوار مرکزی قاره امریکا قرار گرفته و هر یک به نوعی از جذابیت‌های این قاره گفته اند. مناطقی برای غواصی، آب‌های زلال و شفاف و معابد برجای مانده از تمدن‌های باستانی مایاها در کنار جنگل‌ها و آتشفشان‌های فوران‌ کننده از جمله زیبایی‌هایی است که در این گزارش به آنها اشاره خواهد شد.

بلیز:

ساحل دوستان، ماجراجویان و مورخان، همه آنهایی هستند که کشور بلیز، این منطقه محاصره شده بین جنگل‌ها و دریای کاراییب را به عنوان تنها مقصد مسافرتی خود،‌ برمی‌گزینند.

حیوانات وحشی، جنگل‌ها، سواحل شنی و پوشیده از نخل در کنار چندین ویرانه متعلق به مایاها، گردشگران بسیاری را هر ساله به این کشور می‌کشاند. برای مثال،‌ می‌توان شهر کاراکول، یکی از بزرگترین مناطق متعلق به مایاها در بلیز، که منطقه‌ای به وسعت 77 کیلومتر مربع است را یکی از این جاذبه‌ها دانست. غواصان نیز از سوی دیگر خود را به این کشور می‌رسانند تا گودال آبی بزرگ به عمق 145 متر و عرض 400 متر را کشف کنند.

کاستاریکا:

ماجراجویانی که روحشان، متمایل به طبیعت و نزدیکی به جاذبه‌های بکر و دست نخورده است، کاستاریکا را با 26 پارک طبیعی آن به عنوان مقصد گردشگری خود برمی‌گزینند. جنگل‌های استوایی، دریاچه‌های وسیع، آب‌شارها و آتشفشان‌های فوران کننده، از جمله عواملی هستند که اغواگر هر گردشگری برای مسافرت و تماشای این «ساحل ثروتمند» می‌باشند.

یکی از پرجاذبه‌ترین مناطق تفریحی کاستاریکا که از دور دست‌ها نیز قابل مشاهده است، آتشفشان آرنال نام دارد که از جوانترین آتشفشان‌های فعال این کشور محسوب می‌شود. گفتنی است پس از فوران غیر منتظره این آتشفشان در سال 1968 به یکی از فعال‌ترین و وحشتناک‌ترین آتشفشان جهان تبدیل شده است.

السالوادور:

السالوادور کشوری است مملو از زیبایی‌های طبیعت، میراث به جای مانده از دوران استعمار و هنرهای زیبای چشم‌‌نواز. شهر پرکین، منطقه‌ای کوچک که در محاصره درختان سوزنی برگ سبز و گیاهان قهوه قرار گرفته، از مقصدهای پرگردشگر این کشور به شمار می‌رود. موزه محلی انقلاب این شهر که داستان دوره نبردهای داخلی کاستاریکا را به تصویر می‌کشد محلی است که مورخان و علاقه‌مندان تاریخ را به سوی خود جلب می‌کند.

از دگر سو می‌توان السالوادور، مخصوصاً شهر السونزال این کشور را منطقه مورد علاقه موج‌سوارانی دانست که شناخت دقیق و کاملی از سواحل دیدنی و منحصر به فرد آن دارند. جای تعجب نیست اگر السالوادور را به واسطه این ویژگی‌ها مرکز موج سواری جهان بنامیم.

گواتمالا:

وجود آثار متعددی از ویرانه‌های بر جای مانده تمدن مایا در کنار هتل‌های چند ستاره ساحلی و مشهور، گواتمالا را به مکانی تبدیل کرده که هر دو نمونه تعطیلات را برای مسافران خود برگزیده است. از یک سو، گواتمالا را می‌توان کشوری محصور در تاریخ باستان دید و از سوی دیگر این کشور برای جذب گردشگران امروزی به سمت خدمات رسانی مدرن نیز پیش ‌رفته است.

تاریخ دوستان می‌توانند با سفر به این کشور، دسترسی کاملی به معماری حفاظت شده دوره استعمار داشته و به یکی از دوست داشتنی‌ترین شهرهای گواتمالا به نام آنتیگوا ( Antigua) باز گردند. یکی از مشهورترین جاذبه‌های این منطقه نیز آتشفشان اسرارآمیز آن به نام آتشفشان‌ دوآگوا است.

اما در میان آثار به دست آمده از تمدن مایا، شهری به نام سیکال وجود دارد که یکی از بزرگترین سکونتگاه‌های شهری این منطقه پیش از تمدن مایا است.

هندوراس:

هندوراس جاذبه‌ای دیدنی است که نه تنها برای گردشگران خود، آب‌های زیبایی زمردی، ویرانه‌های باستانی و جنگل‌های بکر را فراهم می‌کند هنر و موسیقی سنتی گسترده آن نیز از دیگر عواملی است که منجر به اقامت چندین روزه گردشگران این کشور خواهد بود.
شهر کوپان، از نمونه شهرهای تاریخی است که میراث هنری باور ناپذیری از گذشته در آن یافت شده و به یکی از مناطق اصلی تولید مجسمه در دوره‌های باستان به شمار می‌رفته است.

کارشناسان معتقدند این منطقه که از حفاظت شده‌ترین مراکز مربوط به تمدن مایا است از ویرانه‌هایی برخوردار است که از جاذبه‌های اصلی هندوراس به شمار می‌روند.

نیکاراگوئه:

شنا در دریاچه‌های عمیق، صعود به آتشفشانی فعال و غواصی به همراه کوسه‌‌ها، تنها بخشی از سرگرمی‌هایی هستند که گردشگران در نیکاراگوئه با آن‌ها همراه خواهد بود.

در این میان تنها باید برای سفری کوهنوردی به ارتفاعات آتشفشان کنسنپیون‌ آماده بود. آتشفشانی که از سال 1883 تاکنون بی‌وقفه در حال فوران بوده و تنها افرادی قادر به فتح قله آن هستند که از استقامت بالایی برخوردار باشند. اما فتح این قله مساوی است با محاط شدن بر منظره زیبا و طبیعت بکر نیکاراگوئه.

یکی دیگر از آتشفشان‌های فعال نیکاراگوئه کوردیلرا دو ماریبیوس است که به همراه 21 مخروط آتشفشانی و پنج مخروط فعال، از جمله منظره‌ها و مناطق پر جاذبه در نزد ماجراجویانی است که با جسارت و جرأت بسیار به شکار زیبایی‌های چنین آتشفشان‌هایی می‌روند.

اگر چه، زیرساخت‌های گردشگری موجود در این کشور در حد بسیار نازلی قرار داشته و بی‌ثباتی سیاسی همواره نقشی فعال در نیکاراگوئه ایفا می‌کرده است، اما برای برخی از مسافران، هیچ جاذبه‌ای، زیباتر و کاملتر از این منطقه وجود ندارد.

پاناما:

جنگ‌های پارتیزانی و نامنظم،‌ جنگل‌های باران زای انبوه و حیوانات مرگبار، پاناما را به مقصدی جذاب برای مسافرانی تبدیل کرده است، که هیجان را بخشی جدانشدنی از سفرهای خود می‌دانند. با این وجود، این کشور از مناظر طبیعی بکر و وحشی خالی نبوده و پارک‌های ملی وسیع و تپه‌های پرأب، آن را به مقصدی دوست داشتنی مبدل ساخته است.

شبه جزیره بوکال دل تورو همراه با آب‌های شفاف و کریستالی، نخل‌های مجنون و فضایی شاعرانه، منطقه‌ای است که هر ساله گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند، از سوی دیگر پارک ملی این کشور نیز به مکانی امن برای مکتشفان، پرنده شناسان و غواصان تبدیل شده است

از نکات جالب توجه در خصوص پاناما، ثبت تمام 38 جزیره آن در فهرست میراث جهانی است که از شگفت بودن تمامی مناطق جنگلی و طبیعی آن سخن به میان آورده است.
چهارشنبه 11/12/1389 - 20:5
خواص خوراکی ها

آشنایی با خواص بی‌نظیر کرفس

کرفس به علت داشتن پتاسیم فراوان خاصیت ازدیاد ادرار و دفع مواد زائد از سوخت و ساز غذا در بدن را دارد و از طریق کلیه‌ها میزان مایعات موجود در بدن را تنظیم می‌کند.
یک متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه کرفس یکی از پرخاصیت‌ترین سبزی‌ها به شمار می‌آید، گفت: برگ کرفس حاوی مقدار قابل توجهی پیش‌ساز ویتامین A است و ساقه آن نیز منبع ویتامین‌های B، B1، B6 و ویتامین C و نیز پتاسیم، اسید فولیک، کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، سدیم و چند نوع از اسیدهای آمینه ضروری است.

دکتر منصور رضایی در گفت و گو با شبکه ایران افزود: کرفس و محتویات آن به هضم و جذب مواد غذایی در بدن کمک می‌کند و آب کرفس به علت داشتن املاح و ویتامین‌ها و نیز فیبر با کیفیت بالا از بروز یبوست جلوگیری کرده و حرکت روده‌ها را تنظیم می‌کند.

به گفته وی، مصرف مقداری کرفس به همراه وعده‌های غذایی می‌تواند موجب بالارفتن قدرت هضم و جذب غذا شده و مقدار زیادتری از مواد غذایی موجود در رژیم غذایی را از طریق جدار روده وارد سیستم خون و لنف کرده تا در سوخت و ساز پیچیده آنها در سلول‌ها موثر باشد.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی ادامه داد: کرفس به علت داشتن پتاسیم فراوان خاصیت ازدیاد ادرار و دفع مواد زائد از سوخت و ساز غذا در بدن را دارد و از طریق کلیه‌ها میزان مایعات موجود در بدن را تنظیم می‌کند.

دکتر رضایی بر این باور است که هورمون‌های گیاهی موجود در کرفس به همراه روغن‌های ضروری آن نه تنها طعم معطری به کرفس می‌دهند، بلکه در کنار بقیه املاح و ویتامین‌ها کرفس را به معجونی تبدیل می‌کند که در حقیقت می‌تواند داروی هر دردی باشد.

وی عنوان کرد: این سبزی در تمیزکردن کبد و کلیه و کیسه صفرا بی نظیر است و از بروز سنگ کلیه و کیسه صفرا  جلوگیری می‌کند.

رئیس اداره تغذیه بیمارستان دکتر مسیح دانشوری با تاکید بر اینکه کرفس یکی از پرقدرت‌ترین داروهایی است که ناهنجاری‌های جنسی را درمان می‌کند، گفت: این سبزی پرخاصیت در ازدیاد ترشح صفرا موثر بوده بنابراین در سوخت و ساز کلسترول خون نیز عملکردی چشمگیر دارد.

دکتر رضایی اضافه کرد: آب کرفس از بروز و پیشرفت سرطان پیشگیری می‌کند، زیرا این سبزی حاوی هشت گروه از مواد ضد سرطان است و از پیشرفت سلول‌های سرطانی در بدن و به وجودآمدن غده‌های دیگر جلوگیری می‌کند.

به اعتقاد وی، کرفس و آب کرفس میزان کلسترول خون را کاهش می‌دهند و در نتیجه سبب سلامتی و بهزیستی قلب و عروق می‌شوند.

این متخصص تغذیه اظهار کرد: اشخاصی که کرفس می‌خورند کمتر به خوردن مواد قندی و شیرین گرایش پیدا می‌کنند به دلیل آنکه طبیعت این سبزی به علت تمام نعمت‌های موجود در آن بر روی هورمون اشتها و گرایش به مواد قندی اثر گذاشته و در نهایت از زیاد شدن وزن بدن جلوگیری می‌کند.
چهارشنبه 11/12/1389 - 19:53
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته