• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 27021
تعداد نظرات : 2747
زمان آخرین مطلب : 3226روز قبل
دعا و زیارت

الهی، چگونه خاموش باشم كه دل در جوش و خروش است، و چگونه سخن گویم كه خرد مدهوش و بیهوش است.
الهی، ما همه بیچاره‌ایم و تنها تو چاره‌ای، و ما همه هیچ كاره‌ایم و تنها تو كاره‌ای.
الهی، از پای تا فرقم، در نور تو غرقم. «یا نورَ السموات و الأرض، أنعمتَ فَزِدْ»!
الهی، شأن این كلمه كوچك كه به این علوّ و عظمت است، پس «یا علیُّ یا عظیم»، شأنِ متكلّمِ این همه كلمات شگفت لاتتناهی چون خواهد بود؟
الهی، وای بر من اگر دانشم رهزنم شود و كتابم حجابم!
الهی، چون تو حاضری چه جویم، و چون تو ناظری چه گویم.
شنبه 22/9/1393 - 19:29
حجاب و عفاف

پوستر حجاب چادر


حیا یعنی وقتی استادت حرف میزنه و نگاهش زیاد توی چهره ات میمونه شرم کنی کنی .


حیا یعنی وقتی با یه همکلاسی پسر حرف میزنی ادای بچه مومن در نیاری که نگاهتو 180 درج بچرخونی بلکه: خودت، ازدرونت مانعی داشته باشی که شرم کنه به یه نامحرم نگاه کنه.


حیا یعنی : خودت یه خط قرمز داشته باشی دورت و توی ذهنت نسبت به محرمات الهی.

وقتی راه میری طوری نری که نگاه ها به طرفت برگرده

وقتی توی خیابون میخندی حواست به اطرافت باشه حتی به اینکه لبخندت اغواگر نباشه( همون لبخندی که همه ما دخترها داریم و خودمون هم میدونین چه اثری داره در دیگران)


حیا یعنی وقتی لباس میپوشی شرم کنی که بدنت بزنه بیرون و مواظب طرز پوشیدنت باشی

حیا یعنی وقتی از جلوی جمع پسرها رد میشی نگرانی که مبادا از پشت سر هم نگاهشون دنبالت کنه و خودتو جمع میکنی و قدمهاتو مراقبت میکنی


حیا یعنی بدون آقا بالاسر مواظب خوت باشی


حیا یعنی وقتی یه عکس بد یا فیلم بد میبینی حتی اگه کسی نبینتت خودت شرم کنی که ادامه بدی.

حیا یعنی واسه خودت کرامت و حرمت قائل باشی


حیا یعنی وقتی میبینی به خاطر ظرافت صدات بقیه برمیگردن و نگاه میکنن صدا در گلوت خفه بشه ونگران بشی مبادا با صدات روی کسی اثر بد بذاری و حرف زدنت رو محدود کنی

حیا یعنی به نظر امل بیای اما توی جمعی که دخترا و پسرا دارن با هم حرف میزنن و کرکر میخندن و لودگی میکنن وارد نشی.

حیا یعنی وقتی وارد محیطی شدی که دونفر با هم مشغولن وارد شدی تو سرخ بشی و نه اونها

حیا یعنی آزرم، شرم به جا

حیا یعنی جلوی کسی که دوستش داری بیشتر مواظب رفتارت باشی و نه کمتر!


حیا یعنی خدا رو هر لحظه ناظر و حاضر بدونی.


حیا یعنی وقتی بی حیایی کردی از شرم همه وجودت هنگ کنه.

 

 

شنبه 22/9/1393 - 19:28
داستان و حکایت


مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

مقیم لندن بود، تعریف می کرد که یک روز سوار تاکسی می شود و کرایه را می پردازد. راننده بقیه پول را که برمی گرداند 20 پنس اضافه تر می دهد!   
 می گفت :چند دقیقه ای با خودم کلنجار رفتم که بیست پنس اضافه را برگردانم یا نه؟ آخر سر بر خودم پیروز شدم و بیست پنس را پس دادم و گفتم آقا این را زیاد دادی ...    
گذشت و به مقصد رسیدیم .    
موقع پیاده شدن راننده سرش را بیرون آورد و گفت آقا از شما ممنونم .
پرسیدم بابت چی ؟
گفت می خواستم فردا بیایم مرکز شما مسلمانان و مسلمان شوم اما هنوز کمی مردد بودم. وقتی دیدم سوار ماشینم شدید خواستم شما را امتحان کنم .    
با خودم شرط کردم اگر بیست پنس را پس دادید بیایم . فردا خدمت می رسیم!   
 تعریف می کرد : تمام وجودم دگرگون شد حالی شبیه غش به من دست داد .   
 من مشغول خودم بودم در حالی که داشتم تمام اسلام را به بیست پنس می فروختم!!
شنبه 22/9/1393 - 19:28
حجاب و عفاف

چادرم تاج بهشتیــــست که بر ســـردارم

یادگاریســـت که از حضـــرت مــادر دارم

تیــــرها بر دل دشمــــن زده با هــــر تارش

مــــن محــال اســت که آن را ز ســــرم بـــردارم

شلمچه بوی چادر خاکی زهرا می دهد  چادرم تاج بهشتیــــست که بر ســـردارم  یادگاریســـت که از حضـــرت مــادر دارم  تیــــرها بر دل دشمــــن زده با هــــر تارش  مــــن محــال اســت که آن را ز ســــرم بـــردارم +دختران محجبه در کاروان راهیان نور + چادر اسلامی + دختر

 

 

شنبه 22/9/1393 - 19:24
حجاب و عفاف

شعری که مقام معظم رهبری از شهریار برای مادر سادات طلب کردند


   حاج محسن عسگری مداح اهل بیت و شاعر آئینی اهل تبریز می گوید: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر فرزانه انقلاب، در زمان ریاست جمهوری مسافرتی به تبریز داشتند كه برنامه‌هایشان فشرده بود. شب شعری گذاشته بودند برای شعرا و نهایت لطف ایشان بود كه مداح‌ها و شعرا هم شركت داشته باشند منتها شرط كرده بودند، كه در استانداری یك مجلسی بگذارید و شعرا را دعوت كنید حتماً استاد شهریار هم باشد و گفته بودند كه ورود من(آیت‌الله خامنه‌ای) به جلسه قبل از شهریار باشد و برنامه را طوری تنظیم كنید كه بعد از ایشان، استاد شهریار در مجلس بیاید، من افتخار حضور در آن مجلس را داشتم.

 

 ماه آن شب خموش و سرگردان         روی صحــرا و دشـت می‌تابیـــد  رنـگ غم رنـگ حـزن پـــــرور ماه        همـه جا را نمــوده بـــود سپیـــد  دانـه دانـه ستـاره بـر رخ چـــــرخ        همچــون اشك یتیــم می‌لرزیـــد  خـواب گستـرده بــود خاموشی        بــــرجـهــــان پــرده فرامــوشــــی  مـرغ شــــــب آرمیــده بــود آرام        چشم ایــام رفـته بــود به خــواب  سـایه نـخل‌هـا بــه چــهره نـــور        از سیاهی كشیده بـــود حجــاب  بـاد در جست‌و‌جوی گمشده‌ای        چرخ می‌زد چو عاشقی بی‌تــاب  غــرق ،شـهر مـدینه سرتــــاسر         در سكوتی عمیِِِـــق و رعــــب آور  می‌كشید انتظار، خاك آن شب          مقــدم تـــازه مــهــــمـــانـــــی را  می‌ربـود از كـف گــران مـــردی          آســـمان همســـر جـــــوانـــی را  آتـش مرگ مادری می‌سوخت          دل اطفـــال خستــــه جانـــــی را  مردم آرام لیك آهسته نوحه گر         چهــــار طفـــل دل خـــــستــــــــه  بر سـر دوش جــسم بی‌جانی         حمل می‌شـد به نقطه‌ای مرمــوز  همه خواهان به دل، درازی شب        گرچه شب بود تلخ و طاقت سوز  تا مــگر راز شب نــگردد فـــاش         نبــــــرد پـــی به راز شب، دل روز  راز شـب بـــود پیــــكر زهـــــرا           كه شب آغوش خاك گشتش جا  راز شب بود بانـــویی معصــوم          كه چـــه او مــردی از زمانه نـــزاد  هیجده ساله بانویی پر شور            كه سیـــاه كـــرد چهـــره بیـــــداد  بانویی،كه ازسخن به محضرعام       ریـخت آتــــش به جان استبـــداد  بانویی شیردل، دلیر و شجاع           كه نـــمود از حقوق خویش دفـاع  گــرچه زن بــود لیــك مــردانــه           از قیـــام آتشی عظیـــم افروخت  شعلــه‌ای بــركشیــد از ته دل           كه سیاه خرمن ستم را سوخت  درس احقاق حق و دفع ستم           به جـــهان و جهانیـــان آموخـــت  مردم خفته را زخواب انگیخت           آبــــروی ستمـــگــران را ریخـــــت

اول حضرت آقا تشریف آوردند قدم روی چشمان ما گذاشتند و نشستیم و با اعلام ورود، پنج شش دقیقه بعد از تشریف فرمایی حضرت آقا ورود استاد شهریار را اعلام كردند كه رفته بودند دنبالش. زمانی كه حضرت آقا متوجه شدند استاد شهریار به جلسه آمده‌اند با نهایت بزرگواری بلند شدند و به سمت در رفتند و از شهریار استقبال كردند.

آن موقع متوجه شدیم كه چرا حضرت آقا چنین شرطی كرده كه شهریار به پای ایشان بلند نشود بلكه ایشان به استقبال شهریار برود و عین جمله‌ای هم كه در اولین برخورد بعد از سلام و روبوسی با استاد داشتند فرمودند كه از آرزوهای زندگیم زیارت حضرت عالی بود كه امشب الحمدلله موفق شدم. 

بعد با نهایت احترام او را آوردند بغل دستشان نشاندند و شروع كردیم به شعر خواندن كه آخر سر از شهریار پرسیدند كه برای امیرالمؤمنین(ع)، سیدالشهدا(ع) و برای آقا امام زمان(عج) اشعاری از شما خواندیم. برای مادرمان حضرت زهرا(س) كاری نكرده ای؟ ندیدم شعری برای حضرت زهرا(س) از شما.

استاد فرمودند كه چرا یك شعر دارم برای حضرت زهرا(س)، آن روز خدمت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این شعرشان را خواندند:



ماه آن شب خموش و سرگردان         روی صحــرا و دشـت می‌تابیـــد
رنـگ غم رنـگ حـزن پـــــرور ماه        همـه جا را نمــوده بـــود سپیـــد
دانـه دانـه ستـاره بـر رخ چـــــرخ        همچــون اشك یتیــم می‌لرزیـــد

خـواب گستـرده بــود خاموشی        بــــرجـهــــان پــرده فرامــوشــــی

مـرغ شــــــب آرمیــده بــود آرام        چشم ایــام رفـته بــود به خــواب

سـایه نـخل‌هـا بــه چــهره نـــور        از سیاهی كشیده بـــود حجــاب

بـاد در جست‌و‌جوی گمشده‌ای        چرخ می‌زد چو عاشقی بی‌تــاب

غــرق ،شـهر مـدینه سرتــــاسر         در سكوتی عمیِِِـــق و رعــــب آور

می‌كشید انتظار، خاك آن شب          مقــدم تـــازه مــهــــمـــانـــــی را

می‌ربـود از كـف گــران مـــردی          آســـمان همســـر جـــــوانـــی را

آتـش مرگ مادری می‌سوخت          دل اطفـــال خستــــه جانـــــی را

مردم آرام لیك آهسته نوحه گر         چهــــار طفـــل دل خـــــستــــــــه

بر سـر دوش جــسم بی‌جانی         حمل می‌شـد به نقطه‌ای مرمــوز

همه خواهان به دل، درازی شب        گرچه شب بود تلخ و طاقت سوز

تا مــگر راز شب نــگردد فـــاش         نبــــــرد پـــی به راز شب، دل روز

راز شـب بـــود پیــــكر زهـــــرا           كه شب آغوش خاك گشتش جا

راز شب بود بانـــویی معصــوم          كه چـــه او مــردی از زمانه نـــزاد

هیجده ساله بانویی پر شور            كه سیـــاه كـــرد چهـــره بیـــــداد

بانویی،كه ازسخن به محضرعام       ریـخت آتــــش به جان استبـــداد

بانویی شیردل، دلیر و شجاع           كه نـــمود از حقوق خویش دفـاع

گــرچه زن بــود لیــك مــردانــه           از قیـــام آتشی عظیـــم افروخت

شعلــه‌ای بــركشیــد از ته دل           كه سیاه خرمن ستم را سوخت

درس احقاق حق و دفع ستم           به جـــهان و جهانیـــان آموخـــت

مردم خفته را زخواب انگیخت           آبــــروی ستمـــگــران را ریخـــــت

شنبه 22/9/1393 - 19:23
امر به معروف و نهی از منکر

طبق مستندات تاریخی حضرت زینب(س) تلاش های وصف ناپذیری کرد که اگر آن ها را انجام نمى داد، شاید امروز نام و فرهنگی از واقعه عاشورا بر زبان ها نبود و پیام نهضت در کربلا همراه با ابدان مطهر شهدا در همانجا مدفون مى شد. این بانوی بزرگوار با فعالیت هاى همراه با سیاست خود به خوبی از عهده وظیفه خبررسانى و انتقال مفاهیم و اهداف والای واقعه عاشورا  برآمد.

شاخص هاى اصلی این موفقیت در انتقال اهداف این قیام توسط کاروان اسرای اهل بیت می تواند الگوى مناسبی براى تمامى فعالین فرهنگی و مبلغان شیعی در بسط و توسعه فرهنگی دینی به خصوص فرهنگ عفاف و حجاب باشد. این شاخص ها عبارتند از:

واقع گویى و صداقت

بیان واقعیت از ویژگى هایى است که در فرهنگ اسلامى به ویژه قرآن کریم، بر رعایت آن تأکید شده است.

این ویژگى در خبررسانى واقعه کربلا به خوبى مشهود است. زینب کبری(س) به عنوان پیام آور در خطبه خود در مجلس ابن زیاد، بر صداقت خود چنین تأکید کرد: «…اى پسر زیاد! رسوا نمى شود، مگر فاسق و دروغ نمى گوید، مگر فاجر! و آن چیزى است که ما از آن به دوریم…».

صداقت حضرت در پیام رسانى واقعه عاشورا سبب جلب اعتماد مخاطبان و عبرت آموزى مردم شد.

شجاعت

از ویژگى هاى اساسى خبررسانى، شجاعت در بیان خبر و نهراسیدن از پى آمدهاى آن است.

هنگامى که کاروان اسیران وارد کاخ ابن زیاد شد، زینب(س) بدون هیچ ترس، با بى ارزش دانستن دشمن، در پاسخ ابن زیاد که پرسید: کار خدا را با برادرت چگونه دیدى؟ فرمود: «از خداوند درباره برادرم جز احسان ندیدم. او و یارانش افرادى بودند که خداوند براى آن ها شهادت را مقرر فرمود. اى فرزند زیاد! در روز قیامت براى تو جایگاهى است که باید براى جواب دادن آماده باشى. چگونه مى توانى این گناه عظیم را پاسخ دهی؟».

بلاغت زبان

فصیح بودن، توازن و شفافیت کلام، در رساندن پیام به مخاطب نقش مهمى دارد.

شیوایى زبان حضرت زینب(س) چنان لرزه اى در کاخ یزید افکند که همگان را تحت تأثیر قرار داد. زینب(س) هنگامى که در بازارکوفه سخن گفت؛ ابتدا به حمد پروردگار پرداخت پس از این آغاز شکوهمندانه، با صدایى گیرا و کلامى پرصلابت فرمود:

اى مردم کوفه! آیا براى ما گریه مى کنید؟ هنوز چشمان ما گریان است. شما مانند زنى هستیدکه رشته مى بافد و آن گاه خود، آن را پاره مى کند. پس از آن که ما را کشتید، بر ما گریه مى کنید؟ آرى به خدا سوگند که باید بسیار گریه کنید.

سرعت

انتقال سریع از دیگر ویژگى هاى اساسى خبر و انتقال مفاهیم است که تأثیر مهم در اثربخشى کلام دارد.
حساسیت اطلاع رسانى، نیاز مخاطبان به دانستن سریع خبرها و از دست نرفتن فرصت براى تصمیم گیرى صحیح، بر ضرورت سرعت در کار خبررسانى و انتقال مفهوم مى افزاید.

این ویژگى نیز به خوبى در خبررسانى واقعه عاشورا رعایت شده است. زینب(ع) از همان لحظه شهادت برادرش، رسالت پیام رسانى نهضت را آغاز کرد. وى در آغاز ورود به کوفه، اشعارى را در مظلومیت برادرش خواند. در شهر کوفه نیز با خطبه آتشین خود، مردم را منقلب کرد و در همان لحظه هاى اولیه ورود به کاخ ابن زیاد، خطبه اى ایراد کرد که در دل او هراس افکند. و وقتی یزید به آن ها پیشنهاد کرد که به مدینه بازگردند، زینب(ع)فرمود: «پیش از هر چیز باید براى کشتگان خود سوگوارى کنیم.».

روشن سازى افکار عمومى

یکى از وظایف مهم خبررسان و مروج یک فرهنگ، تلاش براى روشن سازى افکار عمومى و بى اعتنا نبودن نسبت به جهل مردم در جامعه است. یکى دیگر از شاخص هاى بارز خبررسانى عاشورا، آشکار ساختن چهره پلید امویان بود. حضرت زینب(س) فرمود:

اى مردم! مى دانید چه پاره جگرى از پیامبر شکافتید؟ کدام پرده نشینان عصمت را از پرده بیرون آوردید؟ آیا مى دانید چه خونى از پیامبر بر زمین ریختید و از او هتک حرمت کردید؟

برجسته سازى

از تأکید در بخشى از آیات قرآن کریم درمى یابیم که خداوند، توجه خاصى به آن بخش از آیه و موضوع داشته است.
در واقعه عاشورا نیز سفیران کربلا، از تمامى امکانات استفاده کردند تا واقعه مهم عاشورا را برجسته سازند. حضرت زینب (س)، امام سجاد (ع) و ام کلثوم(س) از ابزارى چون شعر، خطبه و برپایى مراسم سوگوارى بهره بردند تا خبر کربلا را به همگان برسانند. و چگونگى بیان واقعه در شهرها بر حسب اوضاع فرهنگى، اجتماعى و سیاسى هر شهر صورت مى گرفت.

مقابله با تحریف

یکى از اصول اخلاقى ترویج فرهنگ و اطلاع رسانی و خبرسانی پیرامون آن، مقابله با انتشار اخبار تحریف شده است. در قرآن کریم نیز علماى یهودى که کتاب آسمانى خود را تحریف کرده بودند، نکوهش شده اند.
پس از واقعه کربلا، حکومت پلید اموى قصد داشت نهضت حسینى را تحریف کند. عقیله بنی هاشم و امام سجاد(ع) با خطبه هاى روشنگر خود، از این تحریف جلوگیرى کردند و سخنان آنان، مجال هرگونه تغییر در واقعیت را از دشمن گرفت.

در این هفت دستور العمل به خوبی نمایان شد که در ضمن اقدامات فرهنگی چطور می توان با استفاده از ظرفیت های محدود و تنها با درایت و کیاست، فرهنگی را جایگزین فرهنگ غلطی کرد و مردم را در جریان اصیل هدایت کرد و از چه روش هایی استفاده کردد تا پیام ها  اثربخشی بیشتری داشته باشد.

شنبه 22/9/1393 - 19:23
سخنان ماندگار

دریافتن و آموختن نکات حاصل از تجارب شخصی انسانهای بزرگ و موفق، در حقیقت راه میان‌بری است به سوی درک خوبی‌ها و درستی‌ها که تقدیم به همه کاربران عزیز می‌گردد.
مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

حجت‌الاسلام یحیی صالح نیا در پاسخ به این سوال که افراد جا مانده از قافله زوار سرور و سالار شهیدان و حضرت ابوالفضل العباس (ع) چگونه در ثواب این زیارت شریک شوند؟، اظهار داشت: استاد ما، حضرت آیت‌الله بهجت رحمت‌الله علیه هر سال سر راه مشهد به زیارت حضرت عبدالعظیم می‌رفتند و همیشه زیارت ایشان را به دیگران و خصوصاً ساکنان شهر تهران و اطراف توصیه می‌کردند و می‌فرمودند که زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) تشبیه به زیارت امام حسین علیه السلام شده است.
از امام هادی علیه السلام داریم که می‌فرمایند: أما إنّک لَوزُرتَ قَبرَ عَبدِالعَظیمِ عِندَکُم کُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِیٍّ علیه السّلام «بدان که اگر قبر عبدالعظیم را در شهر خودتان زیارت کنی، مانند کسی هستی که حسین بن علی علیه السّلام را زیارت کرده باشد».


شنبه 22/9/1393 - 19:22
سخنان ماندگار

حکمت جمله‌ای کوتاه اما عمیق است که به فرموده‌ی مولای متقیان؛ حضرت علی (ع)، «گمشده مومن است». م
مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

وَ قَالَ [علیه السلام] لَا یتْرُک النَّاسُ شَیئاً مِنْ أَمْرِ دِینِهِمْ لِاسْتِصْلَاحِ دُنْیاهُمْ إِلَّا فَتَحَ اللَّهُ عَلَیهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ.
درود خدا بر او، فرمود: مردم برای اصلاح دنیا چیزی از دین را ترک نمی گویند، جز آن که خدا آنان را به چیزی زیانبارتر از آن دچار خواهد ساخت.
حکمت 106
شنبه 22/9/1393 - 19:20
حجاب و عفاف

کــدام مخــرب تر است؟

ســلاح نظامــی یا ســلاح فســادی؟

 

کــدام مخــرب تر است؟  ســلاح نظامــی یا ســلاح فســادی؟
شنبه 22/9/1393 - 19:19
حجاب و عفاف
شنبه 22/9/1393 - 19:18
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته