• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 15639
تعداد نظرات : 1110
زمان آخرین مطلب : 3864روز قبل
مصاحبه و گفتگو
من یک دختر شانزده ساله هستم که هم عاشق نماز خواندن هستم و هم عاشق لاک زدن . به من می گویند که وضو گرفتن با این لاک ها باطل است ولی من باز با این اوصاف نماز می خوانم . راهنمایی بفرمایید.

پاسخ – اگر این دختر خانم وقتی که ازدواج کرد شوهرش به خانه نیاید و بگوید که من هم عروس را دوست دارم وهم بستنی را دوست دارم . الان کسی من را به بستنی دعوت کرده است، پس امشب به خانه نمی آیم .این عروس خانم ناراحت می شود که چرا شوهرش او را در کنار بستنی گذاشته است. اگر کسی به انسان بگوید که من هم تو را دوست دارم وهم مرغ را ، خیلی به انسان برمی خورد. این خیلی زشت است که شما هم نماز را دوست دارید و هم لاک را .کنار گذاشتن این دوتا کنار هم درست نیست . فردی می خواست هدیه ای به عروس بدهد و از من پرسید که فیش حج بهتر است یا قالی . من گفت گفتم که قالی پشم است و حج زیارت پیامبر است و درست نیست که شما این دو را کنار هم می گذارید. عربی می گفت که ما قبل از پیامبر در فکر خودمان بودیم و سرمان پایین بود:شراب، شهوت، شعر ،شب ولی وقتی پیامبر آمد سر ما بالا رفت و به فکر آسمان و خورشید و ... افتادیم. شما برای کسی نماز می خوانید که همه ی زینت ها برای اوست. خدا کوهها و پرندگان و زیبایی را خلق کرده است. این خانم باید بیشترفکر کند.

حجت السلام قرائتی/منبع:سایت یا مجیر 

شنبه 9/6/1392 - 1:23
مصاحبه و گفتگو
مادرشوهر من مدام برسرسجاده است ولی بسیار بددهان است و من را با زبانش می آزارد .آیا این نماز خواندن فایده ای دارد ؟

پاسخ – در قرآن در همان آیه ای که می فرماید نماز بخوانید در همان آیه هم می فرماید با مردم خوب صحبت کنید. اگر کسی بددهان باشد به نصف قرآن عمل کرده است .انسان باید به تمام قرآن عمل کند .ماشین با چهار چرخ حرکت می کند. این مهم است که در یک آیه خوش زبانی به نماز چسبیده است .نماز این خانم باطل نیست و درست است ولی این نماز مثل چای در آفتابه است که کسی آنرا نمی خورد.

حجت السلام قرائتی/منبع:سایت یا مجیر 

شنبه 9/6/1392 - 1:23
مصاحبه و گفتگو

ما باید قرآن محور باشیم . یک سخنران باید نصف صحبت هایش را از قرآن بگوید و بقیه را روضه و شعر و تحلیلی سیاسی بکند . قرآن به پیامبر می فرماید : بیان کن آنچه را که ما نازل کرده ایم . تبلیغ باید کوتاه وروان باشد . شما نباید بگویید که ابراهیم به عمویش گفت که چرا بت می پرستی ؟ بلکه بگویید که منظور قرآن این است که برای تبلیغ دین اول از نزدیکان خودت شروع کن ،در اصلاح و ارشاد سن و عدد شرط نیست . وقتی در قرآن می فرماید که قوم قریش تابستان کوچ می کردند یعنی منظور اش این است که تابستان کار را تعطیل نکنید و جابجابشوید . پس لایلاف القریش یعنی تعطیل نکنید .

حجت السلام قرائتی/منبع:سایت یا مجیر 

شنبه 9/6/1392 - 1:23
مصاحبه و گفتگو

الان جوانان فکر می کنند که مدرک ها می خواهند با هم ازدواج کنند و می گویند که همسر ما باید لیسانس باشد تا ما با هم،همفکر باشیم . مراجع تقلید ما خودشان مرجع تقلید هستند و خانم هایشان خانه دار هستندوازنظر علمی اختلاف زیادی دارند ولی شیرین زندگی می کنند . ماداریم کسانی که هم زن و هم مرد دکتر هستند ولی نمی توانند با هم زندگی کنند .اخلاق و عقیده با مدرک فرق می کند . شما با لهجه ی کسی کاری نداشته باشید. جمهوری اسلامی تعدادی از آداب و رسوم دانشگاه سابق را از بین برد و تعداد زیادی تحصیل کرده زیاد شد. درازدواج هم باید چنین اتفاقی بیفتد .مثلا چه کسی گفته که دو ماه محرم و صفر ازدواج تعطیل بشود یا بخاطر باقی ماندن تحصیلات ازدواج عقب بیفتد.در قرآن داریم که حضرت موسی پول نداشت و حضرت شعیب دخترش را به او داد و گفت که بجای پول برای من کارگری کن . مثلا می گویند تا دختر اول هست دومی نباید ازدواج کند در حالیکه شعیب به موسی گفت که من دو تا دختر دارم و هر کدام را می خواهی انتخاب کن . چرا دختر دوم نمی تواند زودتر ازدواج کند ؟ چه کسی گفته حتما باید لیسانس گرفت و بعد ازدواج کرد ؟ ما باید ازدواج را آسان بکنیم و اِلا با وجود ماهواره ، سکس و روابط آزاد فساد ریشه می دواند.

حجت السلام قرائتی/منبع:سایت یا مجیر 

شنبه 9/6/1392 - 1:23
مصاحبه و گفتگو

باید از قرآن شناسان دعوت بعمل آید. مادر این راه پول خرج می کنیم ولی آنها را هدر می دهیم. مثلا ما فردی را می آوریم که آیت الکرسی را روی برنج نوشته است . آیا این مشکلی را از جامعه حل می کنیم که ما پولی خرج کنیم و طرف را با هواپیما از آن طرف دنیا برویم ؟ مثلا ما فردی را می آوریم که آیت الکرسی را با یک نفس می خواند. آیا باید به این فرد جایزه دارد ؟ قرآن می فرماید : با حالت مستی نماز نخوانید زیرا نمی فهیمد که چه می گویید . روز زن نزدیک است . مثلا بحث است که ما چقدر به خانم بدهیم . قرآن می فرماید : به اندازه ای که پول داری بده . اگر شما پول کم داری کم بدهید و اگر زیاد دارید زیاد بدهید و حتی می تواند این با یک پیامک باشد یا با دست بوسی باشد.قرآن در مورد لب چه چیزی گفته است؟ قرآن می فرماید : با پدر و مادر بخوبی صحبت کن ، با مردم به لسان قوم شان صحبت کن، ما نباید اصطلاحاتی را بکار ببریم که همه متوجه بشوند ، برای تبلیغ با نرم صحبت کرد ، محتوای حرف شما محکم باشد،صحبت شما رسا باشد، خدا برای همه چیز حرف دارد . قرآن نسخه است و ما باید به این نسخه عمل کنیم . مثلا ما چه زمانی و با چه کسی ازدواج بکنیم ؟ هر محصولی که شما می خرید کاتولوگی دارد که سازنده آن محصول را معرفی می کند . خدا انسان را ساخته است و دفترچه ی انسان قرآن است .اگر ما قرآنی بشویم باید همه ی کارهای مان را قرآنی کنیم از جمله ازدواج، تجارت ،ورزش و ... زیرا خدا خالق ماست . کسی که ما را ساخته است می داند که گوشت خوک برای ما بد است ولی غربی ها آنقدر آنرا مصرف کردند که بعد فهمیدند که این گوشت برای انسان بد است. خدا فرموده است که این گوشت به این معده نمی سازد .هیچ وقت شما از دکتر نمی پرسید که فلسفه ی اینکه من باید دارو را هر هشت ساعت یا چهار ساعت بخورم چیست؟ حتی یک آیت الله هم برای بیماری نزد دکتر می رود. و در کار او هم دخالت نمی کند. ولی ما به خدا می گوییم که چرا ما باید به مکه برویم ،پول آنرا خرج کار دیگری می کنیم ؟ ما از کسی که هستی را آفریده اطاعت نمی کنیم ولی از یک دکتر اطاعت می کنیم .خدا مصلحت شما را بهتر می داند .اسلام می فرماید که فرزند دار بشوید ولی شما می گویید که بگذار چند سالی خوش باشیم . بیشتر طلاق ها بخاطر بچه نداشتن است زیرا بچه مثل یک گچ این دو تا آجر(پدرومادر) را کنارهم نگه می دارد. بچه برای ما ایجاد سرگرمی می کند. تمام کمالات ما در بچه داری شکوفا می شود: نظارت ،مدیریت ،کنترل ،تشویق ،توبیخ ،برنامه ریزی ،احساس، عواطف، آموزش و ... ما بجای اینکه با بچه انس بگیریم بارفتن به پارک وگردش خودمان را سرگرم یم کنیم . اختلاف سنی پدر و بچه باید کم باشد ،یک پدر چهل ساله با یک نوزاد سخت پیوند می خورد. خدا می فرماید که به خانم دیگری نگاه نکن و تمام عشق شما باید همسر خودت باشد. اگر خانم و آقا به اسم آزادی با هر جوانی سلام و احوالپرسی کردند،تا این دو نتوانند با هم سازگاری داشته باشند به سراغ افراد دیگر می رود. اگر این خانم و آقا فقط با خودشان ارتباط داشته باشند، عشق شان روی یکدیگر متمرکز می شود. دو نفر که سن شان بالا باشد برای برقراری ارتباط مشکل دارند و سخت به یکدیگر پیوند می خورند .پس اسلام گفته است که زود ازدواج کنید .برای حل مشکلات باید به قرآن برگردیم . ما قرآن را کنار گذاشته ایم و بدنبال روانشناسان نباشیم . همانطور که ما در کار پزشک مداخله نمی کنیم نباید در کار خدا هم مداخله کنیم .در قرآن داریم که خدا نوزده فرشته ی نگهبان در بهشت دارد. ما نمی توانیم بگوییم چرا بهشت نوزده تا نگهبان دارد وبیست تا نگهبان ندارد ؟ ما نباید در کار خدا دخالت بکنیم .

حجت السلام قرائتی/منبع:سایت یا مجیر 

شنبه 9/6/1392 - 1:22
مصاحبه و گفتگو

قرآن مثل دریا است هم ساده و هو پیچیده . وقتی شما به دریا نگاه می کنید یک لذتی می برید، وقتی پای تان را در دریا می گذارید لذت دیگری دارد، وقتی در آن شنا می کنی لذت آن بیشتر است ، وقتی قایقرانی می کنی لذا آن بیتشر است وقتی ماهیگری می کنی لذت آنبیشت رمی شود وقتی غواصی بکنی لذتش خیلی بیشتر می ود. قرآن هم این طور است . صوت قرآن یک لذتی دارد، ترجمه ی قرآن لذت دیگری دارد، تفسیر و تدبر در قرآن لذت دیگری دارد. قرآن می فرماید : خدای مشرق ها و مغرب ها . الان مشخص شده است که کره زمین دور خودش و خورشید می گردد و همیشه یک جا مشرق و یک جا مغرب است . هزار و چهار صد سال پیش کروی بودن زمین مشخص نشده بود.در قرآن کلمه ی عسر دوازده بار تکرار شده است در حالی که کلمه ی یسر سی و شش بار تکرار شده است .یعنی با هر سختی سه تا آسانی هست . پس آمارها و تکرارهای قرآن هم رمز و راز دارد. نماز آهنگ و ریتم دارد .حتی دعاها هم آهنگ هایی دارد که اگر همه ی دانشمندان عرب جمع بشوند نمی توانند دعایی مثل جوشن کبیر بنویسند .یعنی کسی نمی تواند هزار تا صفت ریتم دار برای خدا بگوید. مثلا بعد از ماه رمضان شما نماز عید فطر می خوانید که پنج تا قنوت دارد و از خدا درخواست داری ولی در نماز آیات که انسان از ترس زلزله نماز می خواند باید چندین باز رکوع برود و خم بشود.همه ی اینها فرمول دارد .امام ر ضا (ع) می فرماید : در صبح چون تاریک است، شما می توانید نماز را بلند بخوانید و لی در ظهر چون شما را می بینند باید نماز را آهسته بخوانید . در نماز نظم وجود دارد یعنی اولش با الله اکبر شروع می شود و با السلام علیک ورحمة الله و برکاته تمام می شود و مدت آن مشخص است .( هفت دقیقه طول می کشد)
الان در کتاب های درسی ما اطلاعاتی وجود دارد که خیلی مورد نیاز نیست . یک سری اطلاعاتی که خیلی نیاز است ما آنها را نمی دانیم . خیلی ها معنی و مفهوم نماز را بخوبی نمی دانند . ما ترجمه های زیادی از قرآن داریم .حتی ما ترجمه ی آیه به آیه هم داریم که شما می توانید در یک مسافرت سوره یوسف را گوش بدهید و معنی آیه به آیه آنرا یاد بگیرید .در بعضی از مساجد بعد از نماز، فیلم ویدیوئی گذاشته می شود که یک آیه قرآن توسط قاری خوانده و تفسیر می شود و نیازی به مفسر و گوینده ندارند . پس الان خیلی امکانات هست .وهمه ی ارگانها در زمینه قرآن کارهای فراوانی کرده اند.آیت الله خامنه ای در بین جمعی از طلاب فرمودند :درس تفسیر باید در همه ی پایه ها درس رسمی بشود.
پس باید از اول قرآن در زندگی ما بیاید. ما بجای یاد گرفتن تفسیر عربی می توانیم قرآن یاد بگیریم. ما باید راز قرآن را بفهمیم. حضرت یوسف خواب خودش را به پدرش می گوید و یعقوب به او می گوید که این خواب را به برادران خودت نگو زیرا آنها برای تو نقشه می کشند. آیا این یک قصه ی ساده ی یک پدر و پسر است ؟ خیر .الان ما نباید بگوییم کهÂÂ کتاب های خطی در کدام کتابخانه است زیرا آنها را می دزدند . من در یکی از کشورهای اروپایی، ستون های تخت جمشید را دیدم. ما نباید افراد نابغه را معرفی کنیم زیرا آنها را می دزدند . ما نباید جای نفت خودمان را بگوییم . وقتی در قرآن می فرماید که خواب خودت را به برادرت نگو، پس ما نباید کار خودمان را به دشمن نگوییم .این درس رازداری را به ما می دهد . ما نیاید چیزی را بگوییم که دشمن برای ما نقاشی بکشد.

حجت السلام قرائتی/منبع:سایت یا مجیر 

شنبه 9/6/1392 - 1:22
مصاحبه و گفتگو

حضرت علی (ع) می فرماید :عجایب قرآن قابل شمارش نیست و کهنه نمی شود .ملاصدرا می گوید : من عمرم را در مسائل عقلی گذراندم ولی در اواخر عمرم فهمیدم که من در سایه بوده ام زیرا در اواخر عمرم به سراغ قرآن رفتم. ملاصدرا قطب علم است و این مطلب را در مورد قرآن می گوید. فیض کاشانی که دویست کتاب علمی دارد می گوید : در چند رشته تخصص یافتم ولی درهیچ کدام از علومی دوایی برای عطش علم خودم پیدا نکردم و در آخر عمر به سراغ قرآن رفتم . امام خمینی در کتاب صیحفه ی نور جلد 20 ص 20 می فرماید: اینجانب بطور جد می گویم از گذران عمر خودم ناراحت هستم که چرا از اول به سراغ قرآن نرفتم .
ما قرآن را می خوانیم که می فرماید : قسم به زیتون و انجیر. این جمله می تواند پایان نامه ی یک دکترا باشد که چرا قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و به میوه های دیگر قسم نخورده است . مثلا در قرآن می خوانیم : وقتی دریاها جوش می آید .نکند مفهوم این جمله همان است که الان ژاپن می خواهد از آب دریا بنزین درست بکند .اینها برای ما تلنگر است . قرآن می فرماید :با آب یخ آب تنی بکنید . ما باید بدنبال این باشیم که آب سرد با پوست و اعصاب بدن چکار می کند. چرا اسم انجیر یک بار در قرآن آمد است ولی اسم زیتون هفت بار در قرآن آمده است؟ نکند خوردن یک انجیر و هفت زیتون آثاری دارد که خوردن یک زیتون و هفت انجیر آن آثار را ندارد .چرا قرآن می فرماید که بدن خودتان را با سدر بشویید ؟ رابطه ی سدر با پوست بدن چیست ؟ ما فکر می کنیم که لباس پشمی خوب است در حالیکه قرآن می فرماید لباس پنبه ای خوب است .قرآن می فرماید :وقتی به رنگ گوساله ی بنی اسرائیل نگاه می کردی ،شاد می شدی . این آیه در مورد روانشناسی رنگ هاست .یعنی رنگ در روح اثر دارد .

 حجت السلام قرائتی/منبع:سایت یا مجیر

شنبه 9/6/1392 - 1:22
مصاحبه و گفتگو

ریشه ی تمام رذایل تکبر و غرور است. اولین معصیتی که انجام گرفته است بخاطر تکبر ابلیس بوده است که به حضرت آدم سجده نکرد. ریشه ی خود کامگی ها، خودمحوری ها و جنگ ها تکبر و غرور است که باعث می شود مملکت ها از هم پاشیده شود. ظالم می گوید که من از همه برتر هستم و تمام کره ی زمین باید در اختیار من باشند. بنابراین قتل ها و جنگ های زیادی به راه می اندازد.
یک لحظه تکبر، شش هزاز سال عبادت ابلیس را از بین برد. حضرت امیر می فرماید: حکم خدا بر اهل آسمان و زمین و همه ی زمان ها واحد است. خداوند همه ی متکبرین را عقوبت می کند. در قرآن داریم: جهنم جایگاه متکبران است. پس داشتن کمی تکبر هم خطرناک است و باعث می شود که انسان به بهشت نرود. تواضغ و فروتنی کیمیای عجیبی است که باعث می شود که خدا گناهان ما را ببخشد ،اعمال مان را قبول کند و صلح و آشتی بین ما و خدا ایجاد شود . پس تواضع و ادب ریشه ی تمام خوبی هاست. بندگی در شکستگی و افتادگی است.
امام صادق(ع) می فرماید: کسی که به خودش ببالد ومغرور بشود هلاک می شود و کسی که به رأی خودش تکیه بکند هم هلاک می شود.( یعنی حرف ،حرف خودش است و فکر می کند که از همه ی دیگران بیشتر می فهمد)
حضرت عیسی می فرماید: من هر نوع بیماران را به اذن خدا شفا دادم حتی کور مادرزاد، برص ،پیسی و مرده را. ولی من از درمان انسان احمق عاجز هستم .
یک وقت انسان می فهمد و درست عمل می کند، یک وقت انسان نمی فهمد ولی متوجه اشتباهش می شود و به دنبال علاج آن می رود ولی یک وقت کسی نمی داند و نمی داند که نمی داند. حتی حضرت عیسی هم نمی تواند این فرد را درمان کند.
یکی از ملاهای مکتب خانه زبانش می گرفت و الف را اَنف تلفظ می کرد و وقتی بچه ها می گفتند انف، ملا ناراحت می شد و باز می گفت: وقتی من می گویم انف، شما نگویید انف، بگویید، انف.( که منظورش همان الف بود)این معلم احمق بود. و متوجه اشتباهش نمی شد. کار طاغوت ها هم مثل این معلم احمق است که خودشان اشتباه می کنند ولی متوجه اشتباهشان نمی شوند. بدترین دردها جهل مرکب است یعنی فرد خودش را دانا می داند و دیگران را قبول ندارد.
از حضرت عیسی پرسیدند :آدم احمق کیست؟ حضرت عیسی فرمود: آدم احمق غیرقابل علاج کسی است که همیشه حق را به طرف خودش می برد، اشتباه خودش را قبول ندارد و راه نفوذ را بسته است.
سعدی می گوید: بزرگان نکردند در خود نگاه خدابینی از خویشتن بین مخواه انسان های متکبر فقط خودشان را می بینند و خدا را نمی بینند، باید خود را کنار گذاشت تا خدا را دید. اشتباه ما این است که به خودمان نگاه می کنیم.
حافظ می گوید:
فکرخود و رأی خود در عالم رندی نیست کفراست دراین مذهب خودبینی وخودرأیی پس تکبر انسان را به کفر می کشاند. حدیث داریم عالم ترین انسانها کسی است که علم دیگران را در کنار علم خودش بگذارد و تواضع داشته باشد. امام صادق(ع) می فرماید: خداوند صد جفت عقل خلق کرده است و نود و نه تای آنرا به پیامبر داده است یعنی ظرفیت وجودی پیامبر خیلی وسیع است. جان و روح پیامبر اندازه ی عالم است که خداوند او را رحمت للعالمین قرار داده است. با این حال پیامبر با اصحاب مشورت می کرد.
در جنگ خندق سلمان پیشنهاد داد که خندق بِکنند. در جنگ احد، پیامبر با جوانان مشورت کردند که در مدینه بجنگند یا در بیرون از مدینه بجنگند و جوانان گفتند که در بیرون از مدینه بجنگیم و پیامبر حرف آنها را قبول کرد.
بیشتر ضربه های سیاسی که ما می خوریم بخاطر یکه تازی ماست. در روایتی امام هشتم می فرماید: عقل پدرم از همه بالاتر بود ولی گاهی با برده ها مشورت می کردند. این اوج تواضع است. گاهی ما با پدرو مادر یا بزرگتر مشورت نمی کنیم و آنها را قبول نداریم ولی امام با برده مشورت می کرد و خودشان را پایین می آوردند.
از امام سوال می کردند که شما چرا با این برده مشورت می کنید. امام فرمود: شاید خداوند به زبان این برده چیزی که به خیر و صلاح من است جاری کند. سلیمان پیامبر از هدهد پرسید که چرا مدتی نیستی .هدهد گفت :من چیزی می دانم که تو نمی دانی. پیامبر ناراحت شد. سلیمان با چنین حشمت نظرها بود با مورش .هدهد گفت که من ملک بالقیس را پیدا کرده ام که آنها خورشید پرست هستند و بعد بلقیس همسر سلیمان شد. یعنی هدهد خبری برای سلیمان آورد که او از آن اطلاع نداشت.
انسانهای بزرگ خودشان را پایین می آورند. راه دور کردن غرور و تکبرها همین است. روایتی از امام حسن مجتبی (ع) داریم :کسی که کمی از عظمت خدا را درک کند، هیچ وقت احساس بزرگی نمی کند و احساس بندگی می کند. در روستایی، کدخدایی برای خودش حکمرانی می کرد ولی وقتی سلطان را دید خودش را پنهان کرد ،ترسید و فرار کرد. در ماه رمضان باید سرهای خودمان را از خودپرستی بالا بیاوریم و خدا را ببینیم.
امام سجاد(ع) می فرماید :اگر من گرفتاری و کار نداشتم تمام شب به آسمان ها نگاه می کردم. عظمت خلق خدا خیلی بالاست. خدا انسان را از یک نطفه خلق کرده است. اگر ما عظمت خدا را درک کنیم خودمان را پایین می آوریم. اگر کسی خودش را در برابر خدا فراموش کرد همه ی وجودش می شود اطاعت خدا.
سعدی می گوید :
یکی قطره باران ز ابری چکید خجل شد چو پهنای دریا بدید جایی که دریاست من کیستم گر او هست حقا که من نیستم چوخود را به چشم حقارت بدید صدف درکنارش بجان پرورید سپهرش به جایی رسانید کار که شد نامور لؤلؤ شاهوار بلندی از آن یافت کو پست شد درنیستی کوفت تا هست شد منشأ خودمحوری ها این است که انسان خودش را می بیند یعنی قطره فکر می کرد که خودش همه چیز است. زیرا فقط خودش را می دید ولی وقتی دریا و اقیانوس را دید خجالت کشید. زیرا دریا هزاران قطره است. چو قطره خودش را کوچک دید، به امر الهی خدا آنرا در صدف پرورش داد و یک گوهر قیمتی شد .راه رسیدن به خدا نیست شدن و فنا است. انسان باید برای دیگران هم ارزش قائل شود.
امام رضا(ع) به حمام رفتند. فردی امام را نشناخت و به امام گفت که مرا کیسه بکش .امام هم این کار را کردند و چیزی نگفتند. بعد این آقا دید که مردم به او احترام می گذارند. و فهمید که او امام هشتم است. او از امام معذرت خواهی کرد. ولی امام گفت که اشکالی ندارد تو برادر دینی من هستی ،از من تقاضایی کردی و من آن کار را کردم.
آیت الله مرعشی نجفی سحرها به حمام حرم می آمدند. عده ای زوار در حمام ایشان را دیدند و فکر کردند که ایشان دلاک است و از ایشان خواستند که برایشان کیسه بکشد. ایشان هم این کار را کردند و دنبال نمازشب وعبادت شان نرفتند. بعد که ایشان بیرون آمدند آنها فهمیدند که ایشان مرجع تقلید است ،آنها معذرت خواهی کردند و ایشان گفتند که اشکالی ندارد.
یکی از بزرگان می فرمود :مهمترین چیزی که دغدغه ی ائمه بود این است که ما بت نشویم زیرا بزرگترین بت ها خود ما و نفس ماست. امام خمینی هیچ وقت از دیگران در جلوی جمع انتقاد نمی کردند ولی یک روز آیت الله مشکینی از امام تعریف کردند و امام فرمودند که من از آیت الله مشکینی گِله دارم ،می ترسم که این تعریف های شما را باور کنم. یک روز هم مرحوم فخرالدین حجازی از امام تعریف کردند و امام ناراحت شد. امام مواظب بود که یک وقت خودش را بالا و برتر نبیند.
یک روز آیت الله بروجردی وارد منزل شدند و عده ای در آنجا گفتند که برای سلامتی امام زمان(عج) و آیت الله بروجردی صلوات بفرستید، ایشان ناراحت شدند و گفتند: چرا اسم من را در کنار امام زمان(عج) گذاشتید؟ من من نوکر امام زمان(عج) هستم و او ارباب است .بزرگان روی این مسئله خیلی حساسیت نشان می دادند.
در شب قدر ، فردی شعری در مورد آیت الله بروجردی سروده بود و آنرا خواند، آقا وقتی به منبر رفتند گریه کردند و گفتند که شب قدر را خراب کردید زیرا در شب قدر ،نباید از من تعریف می کردید، بلکه باید از خدا و پیامبر می گفتید. از حضرت امیر روایت داریم که خاک بپاشید به صورت کسی که در جلوی شما، ازشما تعریف می کند. گاهی اگر از ما تعریف نکنند ،ناراحت می شویم درحالیکه این کار به ضرر ماست. هر چقدر ما خدا را ببینیم ،خدا وجود ما را به یک گوهر ارزشمند تبدیل می کند.

حجت الاسلام فرحزاد/منبع:سایت یا مجیر

جمعه 8/6/1392 - 2:45
مصاحبه و گفتگو

ولادت حضرت علی اکبر و امام زمان(عج) را تبریک می گوییم. نهج البلاغه بعد از قرآن بهترین کتابی است که در دسترس ماست. فرمایشات حضرت امیر تکبر را از ما دور کند و انسان را آخرتی و خدایی می کند. خطبه ی قاسعه که طولانی ترین خطبه ی نهج البلاغه است در مورد تکبر و غرور است. در این خطبه حضرت می فرماید که از کار شیطان عبرت بگیرید که شش هزار سال عبادت را بخاطر تکبر از دست داد و غرورش را نشکست و خداوند اعمالش را حبط کرد. بعد از شیطان چه کسی می تواند محفوظ باشد؟
بعد حضرت درمورد خطرهای غرور و تکبر صحبت می کنند. گاهی این سوال پیش می آید که اگر خدا ما را خلق کرده است تا به کمال برساند چرا ما باید اینقدر سختی بکشیم و ناراحتی ها را تحمل کنیم؟ حضرت امیر می فرماید: این دنیا به بلا پیچ خورده است. چرا ما باید برای ازدواج این قدر مشکلات را تحمل کنیم ؟در دنیا خوشی مطلق وجود ندارد. حضرت امیر در پاسخ این سوال می فرماید: خداوند که منزه است بندگانش را به انواع سختی ها آزمایش می کند( روایت داریم که انبیاء رتبه ی اول ابتلا را دارند.و هر کس به خدا نزدیکتر است امتحانش سخت تر است. امام حسین(ع) عزیز خدا بود ولی مصیبتش از همه بیشتر بود البته نوع امتحانات با هم فرق می کند.) ،با سخت ترین کارها انسان را به عبادت وادار می کند. با انواع ناخوشایند ها ما را امتحان می کند. اینها بخاطر این است که ما دچار غرور نشویم و اگر دچار غرورشدیم آنرا از بین ببریم. دیگر اینکه تکبر از دل ما بیرون برود و حالت افتادگی در درون ما جای بگیرد.
پس خدا مراقب است که نفس ما بزرگ بشود و در مقابل خدا قدعَلم نکند. پس مَنِ انسان باید شکسته شود. اگر ما خودمان را نشکنیم هنگام مرگ ما را می شکنند مثل فرعون. بعضی ها را با آتش جهنم می شکنند.
در فیه مافیه مثنوی داریم: بدان که هیچ وقت دو مَن در یک جا نمی گنجند یا باید تو باشی یا باید خدا باشد. خدا حی لایموت است و تو باید تسلیم خدا بشوی .هر وقت تو تسلیم خداوند بشوی حی لایموت می شوی. دو سلطان در یک اقلیم نمی گنجند ولی در بهشت چون هیچ کس مَن ندارد، هزاران نفر با هم می گنجند. بعضی از ابتلائات سخت است و گاهی خداوند ما را با نعمت آزمایش می کند.
ابتلائات برای نفس ماست که دشمن ماست و وقتی نفس ما شکست بخورد، روح ما خوشحال می شود و بالا می آید. در مقاتل نوشته اند که درکربلا هر چه فشارها زیاد می شد صورت امام حسین(ع) صورتش برافروخته تر می شد و روح و جانش برای ملاقات با خدا شوق زده می شد. حدیث داریم که دشمن ترین دشمن ما نفس ماست. ابتلائات پیامبران با ما فرق دارد. روح و قلب پیامبران و امامان از تسلیم شدن به خدا لذت می برند.
امام باقر (ع) می فرماید :امام حسین(ع) و یارانش نیزه و شمشیر را حس نمی کردند. زیرا خدایی شده بودند .جسم ما مثل مرکب است اگر زمین بخورد دوباره بلند می شود ولی باید روح ما بالا برود. بدن ما باید خرج روح بشود.
در ادامه حضرت امیرمی فرماید: خداوند متعال در بازکرده است برای سختی ها به فضل خودش.
اگر سختی ها نباشد ما خدا را فراموش می کنیم. مرحوم دولابی می فرمود: خداوند هم تیر، هم تور و هم تار دارد، برای کسانی که فراری هستند تیر دارد و به آنها تیر می زند. برای کسانی که دوست خدا هستند، خداوند تور می گذارد تا انسان ها را به طرف خودش بکشد مثل رفقای خوب و جلسات ائمه . تار هم نداهای خدایی است که برای دوستانش می گذارد.
حافظ می گوید: زدستش جان نشاید برد کز هر سو که می بینم، کمین در گوشه ای کرده ست و تیری در کمان دارد.
کدام نمرود و قارون توانسته است که از دست خدا فرار کند؟ قارون کرکس ها و بازهای قوی درست کرده بود و برای آنها طعمه هایی در آسمان گذاشته بود که آنها بالا بروند و خدا را بکشند. و می گفت که من خدای بزرگ شما هستم. در دعای جوشن کبیر داریم :همه جا حکومت اوست. همه ی اشقیاء تسلیم نشدند و جهنمی شدند. همه ی انبیاء تسلیم شدند و بهشتی شدند.
بس که از هرطرفی راه به تو بسیار است به تو برگردد اگر راهرویی برگردد. ما حکومت یا خدای دیگری نداریم و همه جا خداست.
گر به جنت می روی بستان اوست گر به دوزخ می رود زندان اوست گر به مشرق می روی همزان اوست گر به مغرب می روی همسوی اوست اگر ما تسلیم خدا بشویم بلاها باطل می شود و مَن کنار می رود، خدا همه چیزی به ما می دهد و ما را راضی می کند.
کارد بهر اوست او را گردنی ست سایه کافکندست او را کارد نیست ما با مرحوم بهاء الدین وعده ای از دوستان به اصفهان رفته بودیم. دوستان با هم شوخی می کردند و بطور ناگهانی همدیگر را در آب می انداختند، آقا تماشا می کرد. وقتی خواستند مرا در آب بیندازند، من خیلی سریع تسلیم شدم ولی آنها مرا رها کردند و گفتند که تو به درد ما نمی خوری.
در تعزیه انواع نقش ها وجود دارد و سخت ترین نقش ها نقش یزید است زیرا خلاف فطرت است. نقش امام حسین(ع) خیلی راحت تر است. بعضی می گویند که برای آدمیزاد هیچ کاری سخت تر از این نیست که بگویند ساکت بنشین و تکان نخور. اگر بگویند: سکوت کن سخت تر از این است که بگویند صحبت کن.
خدای متعال از پدرو مادر و انبیاء از همه به ما نزدیکتر و مهربانتر است. خداوند با سختی ها می خواهد ما را پرورش بدهد. اینها بخاطر رحمت خداست. پس خداوند به سختی هایی که به ما می دهد نیازی ندارد و آنها برای رشد ماست. پدر و مادر بچه را دوست دارند و گاهی او را در بغل فشار می دهند، این فشار بخاطر دوستی و محبت است.
علامه مجلسی در کتاب حیات القلوب زندگی انبیاء را در قالب نوشته در آورده است. حضرت آدم برگزیده ی خدا بوده است، چرا خدا او را امتحان کرد که گندم را بخورد و بعد او را از بهشت بیرون کرد؟ یا چرا خدا حضرت یونس را در شکم ماهی قرار داد تا حضرت یونس بگوید :لااله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین. حضرت آدم بعد از خوردن گندم خیلی ناله زد، خدا این سوختگی را دوست دارد. گاهی خدا مومن را به گناه می اندازد تا غرور او را نگیرد. روایت داریم :خدا در دل های شکسته است.
روایت داریم که عابدی مدت ها عبادت کرد و هدیه ای به درگاه خدا تقدیم کرد. هدیه ی او از طرف خدا پذیرفته نشد. از آن به بعد او ناراحت شد و گفت که خدا خوب است، کار مَن بد بوده است. در واقع او خودشکنی کرد. خطاب شد: لحظه ای که خودت را شکستی برای تو از عبادت صد هزار سال بالاتر است. کسی که عبادت می کند این حالت برایش پیش می آید.
پس ما باید بندگی را انجام بدهیم ولی بدانیم که در مقابل خدا دست خالی هستیم. حضرت امیر بر کفن سلمان دو بیت شعر نوشت که وَفتُ علی الکریم بغیر زادٍ مِن الحسنات و القلب سلیم و حَملُ زاد اََقبَهُ کل شی اذا کان الوفودعلی الکریم: من بر قلب سلیم وارد شدم بدون حسنات و دست خالی و بدون حمل زاد و توشه.( مستحب است که این دو بیت برکفن مومن نوشته شود) مگر سلمان، قلب سلیم نداشت؟ مگر عبادت نداشت؟

حجت الاسلام فرحزاد/منبع:سایت یا مجیر

جمعه 8/6/1392 - 2:45
مصاحبه و گفتگو

در صلوات شعبانیه داریم :این ماه شعبان ماه پیامبر توست که پیامبر سید و سرور همه انبیاء است. در ماه شعبان ( شعبان جمع شعبه است یعنی شعبه های خیر و مهربانی )خشنودی خدا منتشر است. کسانی که از این شعبه ها استفاده می کنند یعنی کار خیر می کنند یا گره گشایی می کنند و در ادامه می فرماید: خدایا کاری بکن که رضوان و رحمت و بهشت تو بر ما واجب بشود. در این ماه بستری آماده است که ما را به بهشت برساند.
یکی از اعمال ماه شعبان مناجات شعبانیه است. در این مناجات داریم: خدایا من حول و قوه ندارم که از معصیت بیرون بیایم مگر زمانی که محبت تو به من تلنگر می زند. همه ی اهل بیت این مناجات را می خواندند.
از اعمال دیگر ماه شبعان استغفار(گفتن هفتاد مرتبه استغفرالله واسئله التوبه )است. یکی دیگر از اعمال روزه گرفتن و صدقه دادن و گره گشایی است .در این ماه زیارت اولیاء خدا را فراموش نکنیم.
خدایا به حق امام حسن(ع) و امام حسین(ع) ما را از بهترین برکات ماه شعبان بهره مند بفرما و ما را از شیعیان خالص اهل بیت قرار بده.

حجت الاسلام فرحزاد/منبع:سایت یا مجیر

جمعه 8/6/1392 - 2:45
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته