• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 15639
تعداد نظرات : 1110
زمان آخرین مطلب : 3864روز قبل
مصاحبه و گفتگو

قرآن می فرماید :بهترین عبادت ،عبادتی است که خالص باشد، ریا ،خودنمایی ،عجب و غرور در آن نباشد. باید در نماز اخلاص باشد. نماز هم باید زیاد باشد و هم خالص باشد. یعنی هم کمیت مهم است و هم کیفیت.

حجت السلام قرائتی/منبع:سایت یا مجیر 

شنبه 9/6/1392 - 2:14
مصاحبه و گفتگو

پدر خوب باید اسم خوب روی فرزندش بگذارد و برای تربیت او وقت بگذارد، دختر را زود شوهر و پسر را زود زن بدهد. هر کس بچه دارد باید همبازی او بشود باید نیازهای بچه را برآورد و بچه را کتک نزد ،باید لقمه ی حلال به فرزند داد. لقمه ی حرام در نسل شما اثر می گذارد .امام حسین (ع) در روز عاشورا فرمود: شکم های شما از حرام پر شده است که سخنان در شما اثر نمی کند. از استاد دانشگاهی که کتاب های تعلیم و تربیت می نویسد، پرسیدم که آیا در کتاب های تعلیم و تربیت در مورد لقمه ی حلال هم نوشته شده است ؟ ایشان گفت :خیر. ما چنین بحثی در تعلیم و تربیت نداریم. داریم که نشستن با پولدارها بدون فقرا قساوت می آورد، بعضی غذاها قساوت می آورد. بهترین پدرکسی است که به فرزندش هنر یاد بدهد. ما فکر می کنیم که پدر خوب کسی است که همه ی امکانات را برای فرزند فراهم کند ولی این طور نیست ،فرزند باید نیاز هم داشته باشد. فردی پولدار بود و کار نمی کرد زیرا می گفت که من پیر هستم و پول هم دارم. حضرت فرمود که خودت را از اقتصاد کنار نکش حتی اگر به پول نیازی نداری. اسلام با رکود مخالف است .فکری که حاضر نیست مشورت کند یعنی در رکود است. روایت داریم :هلاک می شوند کسانی که فکرشان راکت است .اگر کسی زمینی را تا سه سال کشت نکند، باید دیگری روی آن کار کند زیرا زمین نباید راکت باشد. پول نباید راکت باشد. می توان با آن در مضاربه شرکت کرد یا در قرض الحسنه سرمایه گذاری کرد. درقرآن چهار بار کلمه ی قرض الحسنه آمده است. خوب نیست که ما عمری کلمه ای را بشنویم و آنرا تکرار کنیم ولی معنای آنرا ندانیم . مثلا بعضی نمی دانند شریعه ی فرات یعنی چه ،شریعه راهی است که به آب می رسد .یعنی خاکی که از آب بالاتر است و از آنجا می توان آب برداشت .ما باید معنای نماز را بدانیم . قرض الحسنه باید بی منت باشد زیرا اگر منت داشته باشد دیگر حسنه نیست،حسنه باید سریع باشد و طول نکشد. بعضی ها وقتی می خواهند به کسی کمک کنند او را سین جین می کنند. دیگر اینکه حسنه باید ارزش داشته باشد. خدا می فرماید که اگر چیزی به فقیر می دهید، چیزی بدهید که اگر شما فقیر بودید و به شما می دادند آنرا قبول می کردید. آیت الله مشکینی در مراسم بله برون دخترش مهریه را پنج هزار تومان تعیین کردند. ایشان این مبلغ را پانصد تومان خواند. ایشان پرسید که اگر شما دختر داشتید به این مهریه می دادید؟ آنها گفتند: بله. بعد فهمیدند که ایشان اشتباه کرده است .

حجت السلام قرائتی/منبع:سایت یا مجیر 

شنبه 9/6/1392 - 2:14
مصاحبه و گفتگو

بهترین لباس برای زن ها این است که لباس آنها ،دیگران را تحریک نکند. قرآن می فرماید: لباس ظاهری باید همراه با تقوا باشد. در قرآن به لباس ظاهری، همسر و تقوا، لباس گفته می شود. گاهی اوقات لباس شیک است ولی طرف را اذیت می کند. قرآن می فرماید :لباس و کلام باید طوری باشد که هوسبازان به تو طمع نکنند. لباس بیرون باید ساده باشد .آرایش و لباس زیبا برای همسر است .آیا درست است کسی که به شما کمکی نمی کند از شما لذت ببرد؟ بعضی خانم ها مجانی خودشان را حراج می کنند. کسی باید از شما لذت ببرد که برای شما امکانات فراهم می کند. برای دیدن موزه باید پول پرداخت کرد. فردی از امام رضا(ع) سوال کرد و امام کمی فکر کرد و بعد جواب داد .فردی گفت که شما جواب را نمی دانستید که فکر کردید .امام فرمود: خیر، باید به کلام احترام گذاشت. گاهی خدا خودش هم کلمات را می کشد مثل الف لام میم ، یاسین و طه... مرد در خانه نمی تواند هر لباسی بپوشد اگر فرزند داشته باشد.

حجت السلام قرائتی/منبع:سایت یا مجیر 

شنبه 9/6/1392 - 2:14
مصاحبه و گفتگو

در مورد صحبت کردن خدا می فرماید: بهترین حرف را بزنید. روایت داریم که پیامبر بچه ها را زیبا صدا می کرد. خوب است که ما بگوییم: فاطمه خانم نه فاطمه .شهید بهشتی در خارج از کشور از قبرستانی رد می شد، همراهان ایشان سگی را دیدند و گفتند که این سگ آمده فاتحه بخواند. دکتر بهشتی گفت که ما نباید این طور صحبت کنیم با اینکه عقایدمان با آنها فرق دارد. پس انسان باید در حرف زدن ادب داشته باشد. اسلام روی حیا در کلام، تاکید کرده است. بعضی ها فکر می کنند که اگر باهم رفیق بودند ،می توانند با بی ادبی صحبت کنند. حتی اگر پدر و مادر بی ادبی کردند فرزند حق ندارد بی ادبی جواب بدهد. به پیامبر ابتر گفتند و خدا در جواب فرمود: آنها خودشان ابتر هستند. یعنی شما می توانید در جواب بگویید: خودت هستی. اگر کسی صفتی به شما بدی داد، شما می توانید به او بگویید :خودت هستی ولی نمی توانید به پدر ومادر بگویید :خودت هستی. خدا نسبت به مردم می فرماید که با عدل و احسان رفتار کن ولی نسبت به پدر و مادرمی فرماید: با احسان رفتار کن. ما با مردم مقابله به مثل داریم ولی با پدر و مادر نداریم. قول احسن یعنی اینکه حرف شما محکم و منطقی باشد. پیامبر به کفار نمی گوید که من حق می گویم و شما باطل می گویید. پیامبر فرمود: یا شما درست می گویید یا من ، باید با هم گفتگو کنیم .خدا به موسی می فرماید که با زبان نرم با فرعون سخن بگو. پس حرف باید منطقی و نرم باشد. پدر و مادرباید با بچه به مهربانی سخن بگویند. حرف زدن با پدر ومادر باید با کرامت باشد. حرف باید بلیغ و قابل فهم باشد. حرفی خوب است که عوام بفهمند و خواص بپسندند.

حجت السلام قرائتی/منبع:سایت یا مجیر 

شنبه 9/6/1392 - 2:14
مصاحبه و گفتگو

انتظار یک حالت است ولی در روایت بالاتر از یک حالت است.در روایت داریم که بهترین اعمال انتظار فرج است .پس انتطار، عمل است. اگر شما منتظر میهمان هستید حتما اتاق را تمیز می کنید و غذا را آماده می کنید، این عمل است .شهید مطهری در قم درس می داد و من چند هفته ای ایشان را برای ناهار به منزل می بردم. بعد سوار ماشین ایشان می شدم و تا شاه عبدالعظیم با ایشان بودم و از ایشان سوالاتی می کردم و بعد به قم برمی گشتم . یک روز این سوال مطرح شد که انتظار یعنی چه ، شهید مطهری مثالی از مرحوم راشد گفتند که آیا کسی که منتظر خورشید است در تاریکی می نشیند ؟ خیر. هر کس که منتظر خورشید است در شب می نشیند و چراغ را هم روشن می کند. معنای انتظار و عدالت این نیست که ما کاری نکنیم بلکه ما باید برای اصلاح ، فقرزدایی و حل مشکلات مردم کاری بکنیم. کسی که منتظر خورشید است نمی گوید که فعلا در تاریکی بنشینیم .ما در زمستان منتظر هستیم که بهار بیاید ولی در سرما نمی نشینیم بلکه بخاری روشن می کنیم .بعضی ها فکر می کنند که انتظار یعنی احتضار. درحالیکه این طور نیست انتظار یعنی امید نه یاس .واژه شناسی در دین کار مهمی است. یکی از کارهای امامان ما این بود که لغت ها را درست معنی می کردند. عده ای دور فردی جمع شدند و گفتند که او علامه است. امام فرمود :هنر او چیست؟ مردم گفتند که پدر ،پدربزرگ ، جد و ... عالم بوده اند. امام فرمود: نسب علم نیست. مردم می گفتند که پهلوان کسی است که وزنه بلند کند ولی امام فرمود: پهلوان کسی است که وقتی عصبانی شد جلوی خودش را بگیرد .بعضی ها فکر می کنند که زهد یعنی اینکه روی مقوا بنشینی ولی این طور نیست زهد یعنی اینکه اگر روی قالی نشستی به آن دل نبندی .ما باید لغت ها را خوب معنی کنیم. معنی صبر این نیست که ما تو سری بخوریم بلکه باید قیام کنیم .در قرآن صبر را در کنار قیام گفته است، پس صبر یعنی مقاومت .به میهمانی یکی از عزیران رفته بودیم . ما سر سفره سوپ خوردیم. ایشان گفت که غذا خوردید؟ من گفتم که من سوپ خوردم. ایشان گفت که غذای ما همان سوپ بود. من گفتم که اگر شما می گفتید ،سوپ را با نان می خوردم. ایشان گفت که ما انقلاب کردیم که زهد داشته باشیم. من گفتم معنای زهد یعنی اینکه خودت نخوری نه اینکه به میهمانت غذا ندهی .این بخل اسلامی است نه زهد اسلامی. اگر حضرت علی(ع) نان خالی می خورده است به میهمانش نان خالی نمی داده است. در قرآن داریم: برای حضرت ابراهیم میهمان آمد و او به آنها کباب داد. مثلا می گویند که این آدم خوبی است. ولی می بینیم که غیبت می کند و دروغ هم می گوید . باید ببینیم که معنای خوب بودن چیست. مثلا یک خانم با حجاب به خانم بدحجابی کلمه ی زشتی(قِرتی) می گوید. اگر کسی که بدحجاب است می توان به او قرتی گفت ؟ نه . ما نباید براحتی به دیگران توهین کنیم. در زمان حضرت علی (ع) فردی سه تا شلاق اضافه تر به مجرم زد و حضرت علی(ع) او را خواباند و سه ضربه ی اضافی را به او زد. ما باید مرز را مراعات کنیم.
بعضی ها می گویند که امام زمان(عج) می آید و خودش دنیا را درست می کند. روایت جعلی داریم که می گوید: قیام های قبل از امام زمان(ع) باطل است. پس یعنی دین پیامبر برای زمان خودش بوده است و باید دین را تعطیل کرد. ما باید قدرت داشته باشیم تا به قرآن عمل کنیم. قرآن می فرماید : دشمنان را بکشید .ما باید حکومت داشته باشیم تا دشمنان خدا را بترسانیم. کشور باید تشکیلات داشته باشد که اگر رهبر از بین رفت، کشور از هم نپاشد. درجنگ احد شایع کردند که پیامبر کشته شده است، مسلمانان فرار کردند .آیه نازل شد که اگر پیامبر کشته شد شما باید فرارکنید؟ مسلمانان باید تشکیلات منسجمی داشته باشند که با از بین رفتن پیامبر حکومت شان از بین نرود. این آیه بهترین آیه برای تشکیلات است. تا حکومت نباشد نمی توان به بسیاری از آیات قرآن عمل کرد. داریم: از مردم زکات بگیر. آیا بدون قدرت می توان از مردم زکات گرفت ؟ بدون قدرت و حکومت نمی توان مقابل طاغوت ایستاد.

حجت السلام قرائتی/منبع:سایت یا مجیر 

شنبه 9/6/1392 - 2:13
مصاحبه و گفتگو

مال باید سبب استقلال باشد نه وابستگی. گاهی درآمد انسان را وابسته می کند. اقتصاد ما باید طوری باشد که وابسته به کسی نباشیم .بعضی ها می گویند که تخته سیاه قدیمی شده است ولی من می گویم که هیچ کس نمی تواند تخته سیاه را از من بگیرد زیرا استفاده از تکنولوژی مرا وابسته می کند. اگر من از کامپیوتر استفاده کنم وقتی برق برود، کار من تعطیل می شود. گاهی فرد درآمد بیشتری پیدا می کند ولی کشور وابسته تر می شود. درآمد نباید انحصاری باشد. مثلا کسی با رابطه ،مجوزی می گیرد که بتواند کالاها را خارج کند . انسان باید کاری کند که به قیمت فلج کردن دیگران و تضییع حق دیگران نباشد.
بهترین مال این است که به اندازه ی کفاف باشد. پیامبر از کسی چیزی را خواست و آن فرد به پیامبر نداد، پیامبر فرمود که انشاءالله خدا مال تو را زیاد کند. بعد از فرد دیگری آن چیز را درخواست کرد و گرفت .پیامبر فرمود: انشاءالله خدا به اندازه ی کفاف به تو بدهد. مردم علت دعا کردن پیامبر را سوال کردند. پیامبر فرمود: من نفراول را نفرین کردم. پس مال به اندازه ی کفایت خوب است.
مال باید تولیدی باشد ،تولید مادی یا معنوی. یعنی دلالی و دستگردانی نباشد. اگر کسی نقشی درکاری نداشته باشد نمی تواند پولی بگیرد. انسان باید به نقش خودش در کار توجه کند. بعضی ها در زمان شاه با رئیس ثبت دوست بودند و زمین های زیادی با سند گرفته اند. هر سندی نشانه ی مالکیت نیست .
هرکسی می خواهد که بچه های خوبی داشته باشد باید لقمه ی حلال به بچه هایش بدهد. پس بیایید حساب سرسال داشته باشید، از خمس دادن نترسید. در خمس دادن باید قصد قربت باشد. خمس دادن باید با اجازه ی مرجع باشد.

حجت السلام قرائتی/منبع:سایت یا مجیر 

شنبه 9/6/1392 - 2:13
مصاحبه و گفتگو

هم مردم و هم مسئولین مفهوم بیت المال را می دانند. کسی در جبهه شهید شد و مردم گفتند که شهید شده است ولی پیامبر فرمود که او شهید نشده است زیرا او بدون اجازه لباس بیت المال را پوشیده است. من زمان جنگ نزد امام رفتم و گفتم که من رزمنده نیستم ولی در کنار رزمنده ها هستم و بعضی مشکلات شان را حل می کنم. بعضی مواقع در ارتش یا سپاه یا جهاد سازندگی ناهار می خورم یا اینکه با بنزین سپاه به ارتش می رویم. پول هم از کسی نمی گیرم، شما حلال کنید. امام فرمود: خیر اینها باید جدا شود. من دیدم که کار خیلی سخت است و از امام خواستم که من در نهضت سواد آموزی باشم .امام فکری کرد و فرمود :من اجازه می دهم از همه ی امکانات نظام استفاده کنی و برای همه مردم کار کنی. من خواستم برای دوستانم هم اجازه بگیرم ولی امام اجازه ندادند. اگر شما مهر یک مسجد را در مسجد دیگر ببرید و نماز بخوانید، آن نماز باطل است. شما نمی توانید تجهیزات یک اداره را به اداره ی دیگر ببرید. در یک شهری فرش های مسجد را به حسینیه بردند و مسئول مسجد گفت که این فرش ها وقف مسجد است و نمی توان آنرا در حسینیه استفاده کرد. گاهی ما می گوییم که فلان کار حق ماست .روایت داریم :مال حرام رشد نمی کند. و اگر هم رشد کند فرد خیرش را نمی بیند.

حجت السلام قرائتی/منبع:سایت یا مجیر 

شنبه 9/6/1392 - 2:13
مصاحبه و گفتگو

پولی که ما بدست می آوریم باید با فرهنگ و اقتصاد جامعه سازگار باشد. در همه ی کارها باید مراعات جامعه را کرد. مثلا ما می خواهیم عروس ببریم .آیا باید در شب بوق بزنیم و مردم را بیدار کنیم؟ ما می خواهیم به روضه برویم آیا باید ماشین را دوبله پارک کنیم ؟پس در هزینه ها و درآمدها باید مراعات اجتماع را کرد. اگر مردم نان ندارند بخورند، ما نباید در خانه دود کباب راه بیندازیم و کباب درست کنیم و بخوریم با اینکه کباب حلال است. مراعات حال مردم خیلی مهم است .داریم که در تشییع جنازه نخندید. فردی طنزی گفت و همه خندیدند و پیامبر هم خندید. بعد پیامبر گفت که این طنز خنده دار نبود ولی من خندیدم که این آقا ناراحت نشود و مراعات او را کردم. ممکن است توقعی که زن از شوهرش دارد توقع حلالی باشد ولی وقتی شوهر نمی تواند آنرا تهیه کند، زن باید کوتاه بیاید. مثلا بعضی مواقع دانشجو پول ندارد که توقع دانشگاه را برآورده کند، در این صورت دانشگاه نباید دانشجو را از درس خواندن منع کند. بیمارستان نباید بگوید که اول پول بدهید بعد بیمارتان را بخوابانید. پس در درآمد و هزینه شرایط را درک کنیم البته خدا کار ما را جبران می کند. خدا جبار است یعنی جبران کننده است. البته بعضی از بیماران و فقرا دروغ می گویند که ندارند. اگر ما تشخیص دادیم که طرف پول ندارد، باید مراعات حال او را بکنیم. پس باید مراعات افکار عمومی را کرد. روایت داریم: اگر به رئیس یهودی ها احترام می گذارند شما هم به او احترام بگذارید. اگر کسی رای آورد شما باید به او احترام بگذارید حتی اگر او را قبول نداشته باشید. باید فضای عمومی را در نظر گرفت.
مهم است که مقداری مشکل گشایی پول چقدر است. گاهی فردی پول زیادی دارد ولی مشکل مردم را حل نمی کند. یا فردی اطلاعات زیادی دارد ولی خاصیتی ندارد. اطلاعات ما باید مشکلی را حل کند. من بعد از سقوط شاه به کاخ شاه رفتم. در آنجا دیدم که پای یک فیل را قطع کرده اند و آنرا بصورت زیرسیگاری درآورده اند. بعضی ها پول دارند ولی عقل ندارند و بخاطر همین پول شان هیچ گره ای را باز نمی کند. خیررسانی خیلی خوب است. من تمام یادداشت های چهل ساله ام را تایپ کرده ام و تمام مطالعات چهل ساله ام را در چند عنوان در یک سی دی کرده ام و این سی دی بدست هشتاد روحانی رسیده است. مثلا اگر فردی بخواهد در مورد لباس بحث کند می تواند به قسمت لباس برود و تمام مطالبی که در مورد لباس گفته شده را ببیند. خوب است که جزوه ها کوتاه باشد. الان مردم ساندویج می خورند زیرا حال جویدن ندارند. همه می توانیم به همدیگر خیر برسانیم. گاهی شاعر یک چای می خورد و یک صفحه شعر می گوید و گاهی کباب را در کنار جوی آب می خورد ولی نمی تواند شعر بگوید. وقتی شما مشکل کسی را حل می کنید به خدا بگویید که تو هم مشکل مرا حل کن. خیلی ازعروس ها هستند که لباس عروس شان را در کمد آویزان کرده اند. پیراهن عروسی دختر مرا ده عروس دیگر پوشیده اند. ما می توانیم مشکل همدیگر را حل کنیم. در قرآن داریم: مشکل تو را حل می کنم و درجای دیگر می فرماید که تو را پیچ می دهم. بعضی ها درسلام بخل می ورزند.

حجت السلام قرائتی/منبع:سایت یا مجیر 

شنبه 9/6/1392 - 2:13
مصاحبه و گفتگو

بله ،امکان دارد. درآمدهای حرام مثل ربا ،رشوه، احتکار، اختلاس و کم فروشی مشخص است .مردم ما مردم خوبی هستند. البته مال حلال درجه بندی دارد. در توضیح المسائل مال حلال نایاب نیست .همه ی کارگرها مال حلال بدست می آورند ولی بعضی از کارگرها هستند که اختلاس می کنند ولی نگاه ما به مردم این طور نیست که مردم حرام خوار هستند. بعضی ها می گویند که فردی ما را به میهمانی دعوت کرده است که نمی دانیم خمس می دهد یا خیر، من می گویم :به شما ارتباطی ندارد که در این کار تجسس کنید. شما به میهمانی برو شاید طرف خمس بدهد یا ندهد. بعضی ها مرغ نمی خورند و می گویند که ما به ذبح اسلامی شک داریم، این کار اشتباه است. رهبر، نماینده ای در جهاد کشاورزی گذاشته است که تضمین می کند تمام ذبح ها شرعی است. بعضی ها با گفتن این حرفها می خواهند خودشان را مطرح کنند و بگویند که ما مسلمان تر هستیم.
اصل طهارت و حلیت است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. بعضی کارها مشخص است که حرام است مثلا کسی که انگور می کارد به قصد درست کردن شراب ،کارش حرام است . کسی که کامیون می گیرد که این انگورها را به کارخانه بیاورد و به شراب تبدیل کند، این کارش حرام است. روایت داریم :خدا در مورد شراب ده گروه را لعنت کرده است. مثل کسی که بطری ساز شراب است و کسی که شراب را خرید و فروش می کند و کسی که دلال شراب است و کسی که ساقی است و ... پس مال حلال بدست می آید و بدست آوردن آن سخت نیست.
یکی ازمعلم ها به من گفت که پول حلال کجاست ؟من گفتم که شما معلم هستید، اگر شما دیر سرکلاس می روید یا مطالعه نمی کنید یا سر بچه ها را گول می زنید، این مال شبه ناک است. حرام کردن عمر مردم ،یک نوع ظلم است. ظلم فقط کم فروشی نیست، حرف خوب نزدن هم ظلم است. مثلا اگر صدا و سیما فیلمی بسازد که سرمردم را گرم کند و فیلم پیامی نداشته باشد، در حق مردم ظلم کرده است. بعضی از کتابها هیچ پیامی ندارد. و تلف کردن وقت مردم و عمر نویسنده است. ما باید از هر چه که داریم بهترین استفاده را ببریم .

حجت السلام قرائتی/منبع:سایت یا مجیر 

شنبه 9/6/1392 - 2:13
مصاحبه و گفتگو

قرآن می فرماید: اگر در را خدا بدهید ما جایگزین می کنیم. اگر مادر به فرزندش شیر بدهد، شیر بیشتر می شود و جای آن پُر می شود و اِلا شیر خشک می شود. خون در بدن انسان جایگزین می شود. هر فرزندی روزی جایگزین پدرش می شود. ما فکر می کنیم که اگر مال مان را مصرف کنیم کم می شود ولی این طور نیست ممکن است که مال کم بشود ولی با برکت می شود.
اگر ما می ترسیم که انفاق کنیم بخاطر این است که مشکل توحیدی داریم و به وعده های خدا اعتقاد نداریم. ما درعقیده مشکل داریم .هرچه لامپ بالاتر باشد ،نور بیشتری پخش می کند. بعضی ها می گویند که اگر بغل مغازه ی ما مغازه ی دیگری بزنند، سود ما کم می شود ولی این فکر اشتباه است. ما مشکل ایمانی داریم .قرآن می فرماید :کسانی که پول هایشان را ذخیره می کنند و در راه خدا نمی دهند،این پولها مهری داغی می شود که بر پیشانی و پهلویشان می خورد.
یک سلام ساده یک زیارت است. آنچه در قرآن کمال است ،امام حسین(ع) داشت. درقرآن امر به معروف و نهی از منکر،اخلاص ،نماز و ... وجود دارد، این صفات در امام حسین(ع) هم وجود داشت.
خدایا معرفت ما را نسبت به دین زیاد کن.

حجت السلام قرائتی/منبع:سایت یا مجیر 

شنبه 9/6/1392 - 2:13
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته