• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 42209
تعداد نظرات : 4513
زمان آخرین مطلب : 4100روز قبل
ورزش و تحرک

ورزشی که حافظه شما را چند برابر می کند

 

آیا می دانید با انجام این ورزش ها می توانید حافظه خود را چند برابر کنید؟

 

ورزش‌های استقامتی حافظه را تقویت می‌کند

 

تحقیقات نشان داده ورزش‌های استقامتی و تنفسی منظم از جمله ایروبیک به طور غیرمستقیم مشکلات تفکر و حافظه را برطرف می‌کند. دكتر اکبریان، متخصص مغز و اعصاب گفت: «ورزش‌های استقامتی و تنفسی منظم مانند ایروبیک به دلیل اینکه سوخت‌وساز سلول‌های عصبی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند از بیماری سکته و آلزایمر جلوگیری می‌کنند.»

 

وی افزود: «تاثیر این ورزش‌ها غیرمستقیم است و باعث بهبودی خونرسانی به مغز می‌شوند.» دكتر اکبریان تصریح کرد: «خوردن غذاهای شیرین از جمله عسل و انواع شیرینی‌ها به دلیل تاثیرگذاری سریع روی اعصاب موثر هستند.» وی خاطرنشان کرد: «به غیر از غذاهای شیرین، سایر غذاها به دلیل اینکه باید در کبد تصفیه و آزاد شوند، تاثیرگذاری کمتری نسبت به مواد قندی دارند.»

منبع : isna.ir

چهارشنبه 15/4/1390 - 23:31
کامپیوتر و اینترنت

 

چگونه cmos مادربرد را ریست کنیم؟!

 


رایانه ، تمام تنظیمات خود را در Cmos ذخیره می کند. این تنظیمات شامل اطلاعات روی دیسک های سخت که نصب کرده اید ، سرعت پردازنده و نوع و سرعت حافظه رم سیستم است. هنگامی که سخت افزار جدیدی را نصب می کنیم و به مشکلی بر می خورید. ممکن است اطلاعات روی Cmos خراب یا منسوخ و قدیمی باشد. در این حالت ممکن است تغییراتی را به تنظیمات سخت افزاری اعمال کنید که پس از آن رایانه شما قادر به استارت کردن نباشد.
خوشبختانه رایانه با ریست کردن Cmos به وضعیت قراردادی اولیه خود بر میگردد و مجبور به بازیابی مجدد تمام تنظیمات سخت افزاری خود می شود و همچنین همه تنظیمات مشکل دار موجود قبلی اش را نیز پاک می کند که به معنای آن است که به بایوس بازگشت کنید و رایانه را دوباره پیکر بندی کنید. اما پیش از آغاز نیاز دارید تا رایانه را خاموش کنید، در بغل کیس را برای دسترسی به مادربرد باز کنید. و الکتریسته ساکن دستگاه را برای جلوگیری از صدمه دیدن قطاعات حساس ، تخلیه کنید.


حالا به آموزش ریست کردن Cmos می پردازیم:
1: از روی دستورالعمل مادربردتان کلید ریست Cmos آن را پیدا کنید. در غیر اینصورت دو راه پیش روی شماست.
- استفاده از جامپر که متشکل از ۲ با ۳ پین و محل آن جایی روی مادربرد است که کنار آن جمله CMOS RESET نوشته شده است.
- کلید Physical Reset که جای آن در پشت رایانه روی مادربرد و کنار پایانه ها و درگاه های محا اتصالی مانند صفحه کلید و شبکه قرار دارد.


۲: برای ریست کردن ، جامپر را از روی پین هایی که قبلا آنها را پوشانده ، بیرون بیاورید و پین کناری را که بی حفاظ است با یکی از پین های قبلی بگیرید، جامپر را روی آن دو بفشارید و داخل آن کنید. اگر نادربرد کلید ریست داشت ، آن را با نوک خودکار بفشارید،رایانه تا زمانی که Cmos کاملا پاک نشود، روشن نخواهد شد.


۳: اگر از جامپر استفاده کردید، آن را به حالت اول بازگردانید و در صورت استفاده از کلید، یک بار فشار دادن آن برای ریست کردن کافی است. سپس دوباره دکمه روشن دستگاه را فشار دهید، رایانه روشن خواهد شد. در برخی موارد، اگر پس از برگرداندن جامپر به حالت اولیه دستگاه خود به خود روشن شد ، اشکالی ندارد و هکه چیز روبه راه است ، ادامه بدهید و به مرحله ۴ بروید.

 

۴: وقتی رایانه روشن شد، دکمه F1 را فشار دهید تا ازریست شدن Cmos اطمینان حاصل کنید. شما به صورت خودکار وارد تنظیمات بایوس رایانه خود خواهید شد.
حال زمان آن است که تنظیمات بایوس رایانه خود را برای تنظیم آن ، به صورت صحیح پیکر بندی کنید. اگر شما قبل از پیش آمدن،مشکل تغییراتی را در بایوس اعمال کرده اید ، مراقب باشید آن اشتباه را دوباره تکرار نکنید.

منبع:noorportal.net

چهارشنبه 15/4/1390 - 23:31
بیماری ها

میخک مانع ابتلا به سرطان می‌شود

 

میخک از دو هزار سال پیش به عنوان ادویه به کار می رفته و دارای خواص زیادی از جمله درمان کننده سرطان است و حتی از ابتلا به سرطان نیز جلوگیری می کند.

 


میخک گیاه بومی جزایر اندونزی و اقیانوسیه است و به علت زیبایی خاصی که دارد امروز در بیشتر نقاط دنیا به عنوان گیاه زینتی پرورش داده می شود البته در مناطق سردسیر این گیاه در گلخانه و گرمخانه نگه داری می شود.

 

در قدیم میخک ادویه ای گران قیمت بود که تنها پادشاهان و ثروتمندان می توانستند از آن استفاده کنند.میخک گیاهی است کوچک و مخروطی شکل که برگ های آن هیچ وقت زرد نمی شود ودر تمام طول سال سبز است ، ارتفاع این گیاه تا 10 متر می رسد . برگهای آن نوک تیز ، بیضوی و دم برگ های آن قرمز رنگ است.

 

گل های میخک کوچک و مجتمع به صورت خوشه هایی شامل 10 تا 25 گل است.وجه تسمیه این گیاه یه این دلیل است که غنچه های خشک شده آن که کوچک و به طول یک سانتی متر است به شکل میخ کوچک است.

چهارشنبه 15/4/1390 - 23:30
طنز و سرگرمی

شوهرشناسی سنتی ومدرن - طنز بسیار جالب!

 

این مقاله فقط جنبه سرگرمی دارد.

شوهرشناسی سنتی

اگر آقایتان اجازه می دهد که بیرون از منزل هم کار کنید،از اینکه شما را قابل دانسته تا هم در منزل و هم بیرون از منزل کار کنید، از او تشکر کنید.

اگر آقایتان به کوچکترین حقوق زنان بی توجه است، حقتان است

اگر تحویلتان هم بگیرد شما به او می گوئید زن ذلیل.

اگر آقایتان شلوارش چند تا شد و به تبع آن چند تا زن دیگر هم گرفت، خوشحال باشید که می تواند یک تنه از پس چند زن بر بیاید!!!

مگر اوایل ازدواج همین مردانگی را دوست نداشتید؟!

اگر آقایتان برای شما هدیه نمی خرد، رویتان را زیاد نکنید!

او خودش برای شما بزرگترین هدیه است! و یا لااقل بزرگترین هدیه که شما را همیشه تحمل می کند!


زی زی لوژی (شوهرشناسی مدرن)
اگر شوهرتان شبها دیر به منزل می آید، درب را به رویش باز نکنید.

مبلغ مهریه را هم به او یادآوری کنید تا کامروا شوید!

آگر شوهرتان از شما انتظار پذیرائی دارد، یک هفته او را ترک کنید.از هفته آینده خودش هر شب برایتان کاپوچینو درست خواهد کرد.

اگر شوهرتان موافق نیست که شماهر جایی می خواهید بروید،مگر شما منتظر اجازه او بودید؟! خوب بروید. تازه بعد هم غر بزنید که از این زندگی خسته شدین.

اگر شوهرتان به شما پول نمی دهد، شما هم به او روندین! دو سه روز کم محلی هم بی اثر نیست.

اگر شوهرتان موافق کار کردن شما در بیرون از منزل نیست، خانه را به گند بکشید بی حوصلگی به را بیندازید افسرده باشید تا شما را به کار بیرون از منزل تشویق کند!

اگر شوهرتان موافق کار کردن شما در بیرون از منزل هست،از زیر کار کردن در برید وانمود کنید که دوست ندارید نحوه جارو کردن و ظرف شستن و... را به او آموزش دهید! هرچند آقایون همه بلد هستن.

اگر شوهر شما فمینیست نیست، زن ذلیل که هست.

اگر شوهرتان به مسائل شما بی اعتناست شما بی اعتنا تر باش. ازصبح تا امدن او با دوستان گپ بزنید تا چشمتون به او افتاد قیافه بگیزرید که ناراحت هستید.

اگر شوهرتان هوس تجدید فراش کرد، بدانید که بیچاره حق دارههههههههههههههههه

 

نتیجه گیری اخلاقی:
زنان سنتی هر چه سرشان بیاید حقشان است! لیاقت شوهر مهربان و به قول خودشان زی زی را ندارند.


زنان مدرن لیاقت هیچ چیز را ندارند. چون از زی زی بودن شوهرانشان سوء استفاده می کنند!


هر چه به سر مردا میاد از زی زی بودنشونه.

چهارشنبه 15/4/1390 - 23:29
بیماری ها

وقتی زیر ناخن سیاه می شود

 

یکی از شکایاتی که گاهی بیماران برای بررسی علت یا آن به متخصص پوست مراجعه می کنند، سیاه شدن زیر صفحه ناخن است. این مشکل گاهی همراه با درد است و گاهی هیچ دردی ندارد.

نکته ای که در مورد تمام مشکلات پوست، مو و ناخن همیشه باید مدنظر داشت این است که قبل از اقدام به هرگونه درمان باید علت بیماری و مشکل را پیدا کرد. در مورد سیاه شدن زیر صفحه ناخن باید توجه داشت که گاهی بیماری مهمی مانند ملانوم می تواند موجب سیاه شدن بستر یا صفحه ناخن شود که نیازمند توجه فوری و اقدامات درمانی لازم است.

گاهی علت سیاه شدن صفحه ناخن به دلیل خون ریزی در بستر ناخن به دنبال ضربه وارد شده است. گاهی این ضربه ناگهانی و شدید است مانند کسی که ناگهان چکش را روی ناخنش می کوبد و در اثر خون ریزی لکه ای سیاه رنگ زیر بستر ناخن به وجود می آید که بسیار دردناک است.

برای رهایی فرد از این درد باید با ایجاد سوراخی روی محل خون ریزی، یک قطره خون را خارج کرد تا درد بیمار آرام شود و این کار باید توسط متخصص پوست یا جراحی انجام گیرد.

گاهی علت خون ریزی و تغییر رنگ بستر ناخن به دلیل ضربه های نسبتا شدید ولی غیرناگهانی است. مثلا بسیار پیش می آید که فردی به دنبال کوهنوردی، دچار خون ریزی زیر ناخن های شست دو طرف می شود و ممکن است گاهی علت این تغییر رنگ ها را به خاطر نیاورد.

به هر حال همه حادثه های منجرشونده به سیاه شدن ناخن مانند رفتن انگشت لای در ماشین یا اتاق نیستند. به محض مواجهه با چنین پدیده ای برای یافتن علت و درمان مناسب به متخصص پوست مراجعه کنید.

منبع:salamat.ir

چهارشنبه 15/4/1390 - 23:29
كودك

بررسی استرس در کودکان

 

مامان؛بابا! من نگرانم

 

در حالیکه کودکان نه مشغله کاری دارند و نه مشکل مالی، اما عوامل بسیار زیادی وجود دارد که ممکن است در کودک استرس ایجاد کند. استرس می‌تواند هر فردی را که احساس ناامیدی می‌کند تحت تأثیر قرار دهد حتی کودکان....

استرس در کودکان

گاهى اوقات ما والدین تصور مى كنیم كه استرس هاى درونى ما را كودكانمان به هیچ وجه ندارند. اما واقعیت این است كه كودكان نیز احساسات مربوط به خود را دارند و به عبارتى مطابق با شرایط سنى شان از احساسات زیادى برخوردارند. آنها هم همانند بزرگسالان استرس را احساس مى كنند و چنانچه از نحوه برخورد با آن آگاهى كامل نداشته باشند، بدون شك دچار آسیبهایى خواهند شد.

نكته حائز اهمیت در این زمینه، داشتن آگاهى كافى براى والدین است. آنها باید به كودكان خود آموزش دهند كه چگونه احساسات و عواطف خود را شناسایى و با والدین خود در میان بگذارند. با توجه به تجربیات پدر و مادر این امكان وجود دارد كه از راه هاى سالم با این مشكل برخورد كنند. والدین با ارائه مهارتهاى سالم به فرزندان خود به آنها كمك مى كنند تا در طول زندگى با هر نوع استرس و فشارى روبرو شده و بتوانند بر آن غلبه كنند.

 

منشأ استرس کودکان

در حالیکه کودکان نه مشغله کاری دارند و نه مشکل مالی، پس چه عاملی می‌تواند موجب نگرانی آنها شود؟

در پاسخ باید گفت عوامل بسیار زیادی وجود دارد که ممکن است در کودک استرس ایجاد کند. استرس می‌تواند هر فردی را که احساس ناامیدی می‌کند تحت تأثیر قرار دهد حتی کودکان. پیش از رفتن به مدرسه جدایی از والدین و پس از آن فشارهای تحصیلی و اجتماعی بخصوص تطبیق دادن خود با شرایط موجود در کودک استرس ایجاد می‌کند.

بسیاری از کودکان بعد از ساعات مدرسه فرصتی برای بازی یا استراحت کردن ندارند. اگر کودکی از فعالیت فوق برنامه شکایت دارد و یا تمایلی به انجام دادن آنها ندارد، به این معناست که بیش از حد معمول برای او برنامه‌ریزی شده است که این مساله خود منشا استرس برای کودک می گردد.

کودکانی که تصاویر ناراحت‌ کننده در تلوزیون تماشا می‌کنند و یا اخبار مربوط به بلایای طبیعی، جنگ یا تروریسم را می‌شنوند ممکن است نگران امنیت خود یا افراد مورد علاقه خود شوند

 

استرس در کودکان ممکن است با عواملی بیش از آنچه در زندگی آنها اتفاق می‌افتد تشدید شود. آیا فرزندتان صحبت‌های شما درباره مشکلات کاری، نگرانی در مورد بیماری بستگان، و یا جر و بحث با همسرتان بر‌سر مسائل مالی را می‌شنود؟ والدین باید مراقب چگونگی صحبت کردن خود در حضور کودکان باشند زیرا آنها نگرانی پدر و مادر خود را احساس کرده و دچار استرس می‌شوند.
استرس در کودکان

اخبار جهان نیز می‌تواند موجب استرس شود. کودکانی که تصاویر ناراحت‌ کننده در تلوزیون تماشا می‌کنند و یا اخبار مربوط به بلایای طبیعی، جنگ یا تروریسم را می‌شنوند ممکن است نگران امنیت خود یا افراد مورد علاقه خود شوند. با کودکان در مورد آنچه می‌بینند یا می‌شنوند صحبت کرده و برنامه‌هایی را که تماشا می‌کنند کنترل کنید، به این ترتیب در درک بهتر آنچه در جریان است به او کمک می‌کنید.

عوامل مشکل سازی چون بیماری، مرگ عزیزان یا طلاق نیز مؤثر هستند. اگر این عوامل به فشارهای روزانه که کودک با آنها مواجه است اضافه شود استرس در او تشدید می‌شود. حتی مسالمت‌آمیز‌ترین طلاقها برای کودک تجربه‌ای دشوار است زیرا اصلی‌ترین سیستم امنیتی او یعنی خانواده دچار تغییری جدی می‌شود. والدینی که از یکدیگر جدا می‌شوند هرگز نباید کودک را وادار به انتخاب یکی از طرفین کنند و یا در حضور او از یکدیگر بدگویی کنند.

 

علائم و نشانه‌ها

همیشه تشخیص اینکه کودکان چه موقع دچار فشار روحی هستند کار ساده‌ای نیست اما تغییرات رفتاری در کوتاه مدت مانند تغییرات در خلق و خو، ادا درآوردن، تغییر در الگوهای خواب یا شب ادراری می‌تواند نشانه‌هایی از وجود استرس در کودک باشد. بعضی از کودکان دچار مشکلات فیزیکی مانند دل درد یا سردرد می‌شوند، بعضی در تمرکز و انجام تکالیف درسی مشکل دارند و بعضی دیگر گوشه گیر شده و بیشتر وقت خود در تنهایی سپری می‌کنند.

در کودکان کم سن و سال‌ تر استرس ممکن است موجب پیدایش عادات جدید رفتاری شود مانند مکیدن انگشت، پیچاندن موهای خود یا انگشت کردن در بینی. کودکان بزرگتر ممکن است دروغ بگویند، موجب آزار و اذیت دیگران شوند یا پرخاشگری کنند.

حتی مسالمت‌آمیز‌ترین طلاقها برای کودک تجربه‌ای دشوار است زیرا اصلی‌ترین سیستم امنیتی او یعنی خانواده دچار تغییری جدی می‌شود

چگونه می‌توان به کودکان در کاهش استرس کمک کرد؟

والدین ممكن است نتوانند از بروز احساساتى مثل خشم، عصبانیت، ناراحتى در فرزندان خود جلوگیرى كنند اما مى توانند ابزار و راه كارهایى را كه براى غلبه بر این احساسات وجود دارد، به فرزندان خود معرفى و یا در اختیار آنان قرار دهند.

 

صداى خود را بالا نبرید

وقتى متوجه عصبانیت و ناراحتى فرزندتان شدید، سعى نكنید با صداى بلند از او سؤالى كنید یا با گفتن كلماتى مثل: خوب، حالا مگه چى شده؟ دنیا كه به آخر نرسیده آن را متهم جلوه دهید.


استرس در کودکان

به سخنان فرزند خود خوب گوش دهید

به آرامى از فرزند خود سؤال كنید چه موضوعى باعث ناراحتى اش شده است و سعى كنید فقط شنونده باشید. با علاقه و صبر و حوصله به سخنان او گوش دهید و از هرگونه پیشنهاد، داورى، نصیحت و امر و نهى پرهیز كنید.

با اداى كلمات و جملاتى سعى كنید به فرزندتان القا كنید كه متوجه احساس اش شده اید و با او كاملاً هم عقیده هستید.

احساس آنها را نامگذارى كنید

اكثر كودكان هنوز نامى براى احساسات خود ندارند. اگر فرزند شما احساس خشم و ناراحتى كرد با استفاده از كلمات به تشخیص احساس او كمك و او را در نامگذارى احساسش یارى كنید.

چنانچه آنها به احساس خود و نام آن آگاه باشند، نحوه بیان بهترى خواهند داشت و بهتر مى توانند با شما رابطه برقرار كنند.

علاوه بر همه این موارد:

استراحت کافی، تغذیه مناسب و البته تربیت درست میتوانند از عوامل مؤثر باشند. برای فرزند خود وقت کافی در نظر بگیرید. مهم نیست آنها میخواهند با شما صحبت کنند و یا فقط در کنار شما باشند، این فرصت را به آنها بدهید.

با گفت و گو در مورد آنچه ممکن است دلیل استرس باشد به فرزند خود کمک کنید تا بر استرس خود غلبه کند. به کمک یکدیگر راه حلهای مناسبی پیدا کنید مانند: کاهش فعالیت‌های بعد از مدرسه، گذراندن وقت بیشتر با خانواده یا معلم و انجام فعالیت‌های ورزشی.

همچنین می‌توانید کودک را از قبل برای روبه‌رو شدن با موقعیت‌های تنش‌زا آماده سازید. مثلا اجازه دهید بداند که قرار است به دکتر برود و با او در مورد آنچه ممکن است اتفاق بیفتد صحبت کنید. به یاد داشته باشید که کودکان کم سن و سال تر نیازی به آماده سازی ندارند زیرا این عمل می‌تواند موجب اضطراب بیشتر آنها شود.

اگر فرزند شما احساس خشم و ناراحتى كرد با استفاده از كلمات به تشخیص احساس او كمك و او را در نامگذارى احساسش یارى كنید

و نکات آخر اینکه:

* می توانید به فرزند خود توصیه کنید تا برای خارج شدن از شرایط استرس زا ، قدم بزند و یا حتی اگر دوست داشته باشد می تواند مطلبی را بنویسد.

* اجازه دهید که استرس را از خودش دور نماید.

* زمانیکه آرام گرفت ، با او صحبت کنید تا بفهمید چه راه حل مناسبی برای مشکلش می توانید پیدا کنید.

* سعی کنید در تمام وقت به او احساسی مثبت القاء نمایید و بگویید که کمتر مشکلی است که قابل حل نباشد و تمام اینها موقتی است.

 

 

فرآوری: مریم عطاریان

گروه خانواده ایرانی تبیان

منبع:

همشهری آنلاین

چهارشنبه 15/4/1390 - 23:29
پوست و مو

 

آیا می دانستید که با تغذیه سالم می توانید از پیری زودرس جلوگیری کنید؟همان طور که می دانید آفتاب گرفتن زیاد و مصرف سیگار باعث می شود که انسان شکسته تر به نظر برسد و پیری زودرس به سراغش بیاید. اما باید توجه داشت که برنامه غذایی انسان بسیار نقش مهمی را در سلامتی وی و روند او ایفا می کند. دکتر دیوید گراتو، متخصص تغذیه معتقد است که خوردن غذاهای سالم در کنار دیگر روش های حفظ سلامتی، پیری زودرس را به تعویق می اندازد. اگر درباره تغذیه و مواد غذایی سوالاتی دارید این مطلب را بخوانید تا جواب آنها را بگیرید.

 

● به نظر شما داشتن برنامه غذایی در جوان ماندن انسان چه تاثیری می گذارد؟

 

پوست، بزرگ ترین عضو بدن انسان است و مطمئنا نگهداری از آن حایز اهمیت است. اگر شما تغذیه مناسب نداشته باشید پوست تان به روش های گوناگون تحت تاثیر این موضوع قرار می گیرد. بعضی از مواد مغذی هستند که از پوست در برابر نور ماورای بنفش محافظت می کنند. ویتامین های A ، C و D برای پوست بسیار مفید هستند و به علاوه از پوست در برابر نور ماورای بنفش نگهداری می کنند و درصد آسیب آن را کاهش می دهند.

 

● حالا چطور داشتن برنامه غذایی و موادمغذی از پیری زودرس جلوگیری می کند؟

 

سوال شما را این طور هم می توان بیان کرد که چطور می توانیم حالت ارتجاعی پوست را حفظ کنیم تا نرم و لطیف به نظر برسد. در اینجا بهتر است اول، در مورد روش های پیشگیری از آسیب های پوستی و کارهایی که نباید، انجام دهیم را مطرح کنیم. شاید فکر کنید که تنها استفاده از کرم های ضدآفتاب برای حفظ پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشید کافی است. اما کارهای دیگری مثل نکشیدن سیگار را هم نباید فراموش کنید. سیگارکشیدن به الاستین، ماده ای که پوست صورت را نرم نگه می دارد، آسیب وارد می کند. پس اگر می خواهید پوستی جوان داشته باشید سیگار را کنار بگذارید. به علاوه با داشتن خواب مناسب می توانید زیبایی و نرمی پوست خود را تضمین کنید. سلول های پوست با سرعت زیاد ساخته می شوند اما به هر حال به زمان احتیاج دارند تا بازسازی شوند. سعی کنید از مواد غذایی استفاده کنید که از پیری زودرس جلوگیری می کنند مثل ویتامین A که حاوی منابع غذایی غنی است. هویج، زردآلو، هلو، سیب زمینی، زرده تخم مرغ و حتی بعضی از سبزیجات نظیر اسفناج و کلم بروکلی سرشار از ویتامین A هستند. ویتامین D : پوست شما با ویتامین D بهبود پیدا می کند. خوب است، بدانید برای افرادی که از نور خورشید فراری هستند منابع دیگری برای تامین ویتامین D نیز وجود دارد. چنین افرادی می توانند این ویتامین را از مواد خوراکی مقوی مثل آب پرتقال و شیر تامین کنند. تحقیقات نشان داده که گونه ای از قارچ نیز منبع ویتامین D هستند.

 

ویتامین C : این ویتامین نقش مهمی در ترمیم جراحات و نگهداری بافت پوست دارد. گوجه فرنگی، مرکبات و کیوی همگی سرشار از ویتامین C هستند.

 

● از چه سنی بدن شروع به پیر شدن و فرسودگی می کند؟ و چطور می توان آن را متوقف کرد؟

 

در واقع ما با دو نوع پیری و کهنسالی مواجه هستیم، پیری بیولوژیکی و پیری زمانی. درمورد کهنسالی وابسته به زمان، کاری نمی توان انجام داد، این فرآیند در طول زمان و بر حسب طبیعت اتفاق می افتد. ولی در مورد پیری بیولوژیکی عوامل بسیاری مثل سیگارکشیدن، کمبود خواب مناسب، تغذیه ضعیف و در معرض آفتاب بودن در روند آن تاثیر می گذارد.

 

● متخصصان توصیه می کنند که باید از نور خورشید دوری کرد، به جز این مورد چه مسایل دیگری می تواند پوست را جوان و شاداب نگه دارد؟

 

مطمئنا با داشتن برنامه غذایی سالم همه چیز تغییر می کند. اینکه تغذیه سالم و مناسب داشته باشید به ساختن سلول های جوان به جای سلول های آسیب دیده و ترمیم پوست کمک می کند. همان طور که گفتیم ویتامین های A ، C و D نیز نقش های حیاتی در زیبایی پوست دارند. گاهی در بعضی از غذاها ترکیباتی وجود دارد که در سلامت پوست شما تاثیر می گذارند. آواکادو منبع سرشار ویتامین A است و دارای ۲۰ نوع ویتامین و مواد معدنی است و تاثیر بسیار مثبتی روی پوست دارد. سعی کنید تا همه این موارد را زیر نظر داشته باشید تا بتوانید پوست تان را جوان نگه دارید.

 

● آیا ژنتیک در روند پیری و افزایش سن تاثیر دارد؟ و آیا می توان ژن را کنترل کرد؟

 

من متخصص ژنتیک نیستم، اما چیزی که برایم بسیار تعجب آور است، این است که در بعضی مواقع نمی توان از روی ظاهر افراد تشخیص داد که چه سنی دارند. تا آنجا که گاهی اوقات تشخیص دادن مادر از دختر هم مشکل می شود. اینجا دیگر بحث ژن خوب نیست. بعضی از مادران هم هستند که داشتن یک زندگی سالم را ترجیح می دهند و این می تواند مهم ترین قسمت باشد.

 

● در مورد هورمون های خانم ها برایمان توضیح دهید؟ چنین مواردی هم پیری خانم ها را به تعویق می اندازد؟

 

در حقیقت کل مبحث درمان جایگزینی استروژنی به این قضیه مربوط می شود. تنها مشکل این است که گاهی موجب بروز عوارض جانبی مثل ناراحتی قلبی برای زنان می شود. باید بدانید که برخی از مواد غذایی به طور طبیعی دارای استروژن هستند و باعث زیبایی و نرمی پوست می شوند. سویا یکی از این منابع غذایی است، معمولا لوبیا و سبزیجات نیز سرشار از استروژن هستند. ولی در اینجا یک نکته مهم وجود دارد و آن اینکه یکدفعه مقدار زیادی از این مواد خوراکی را نخورید، سعی کنید تا از مقدار کم شروع کنید و از خوردن آنها لذت ببرید. کتابی به اسم «زنان ژاپنی چاق و پیر نمی شوند» منتشر شده که بسیار خواندنی و جالب است. این کتاب در مورد زنان ژاپنی صحبت می کند که معمولا جوان تر از سن شان هستند و دلیل آن هم به تاریخچه غذایی آنها برمی گردد. آنها از سبزیجات و توفو (پنیر سویا) به مقدار زیاد در غذاهای خود استفاده می کنند. در فرهنگ ژاپنی سویا به تنهایی در سفره خورده نمی شود. آنها مقداری پنیر در سوپ را در کنارش قرار می دهند و آن وقت مجبور نیستند تا همه توفو را خالی بخورند.

 

● چرا بعضی از افرادی که سالم زندگی می کنند و از مواد غذایی گیاهی نیز استفاده می کنند باز هم مسن تر از سن شان به نظر می رسند؟

 

در عوض من هم افرادی را دیده ام که با چنین روش هایی بسیار سالم و تندرست زندگی می کنند و گاهی باز هم مشخص است که دارند پیر می شوند. به هر حال این یک واقعیت است که وقتی بدن در معرض محرک های فیزیکی زیاد مثل انجام ورزش های حرفه ای قرار می گیرد، مقدار اندکی از چربی را به دست می آورد بنابراین پوست آن طور که باید نرم و جوان به نظر نمی رسد. از سوی دیگر کسانی که ورزش می کنند عمری طولانی دارند و کمتر در برابر آسیب های فیزیکی قرار می گیرند.

 

● آیا شما این روش ها را دنبال می کنید؟ یعنی تا به حال نشده تا کار اشتباهی در این خصوص انجام دهید؟

 

من هم مثل بقیه مردها دوست دارم زیاد غذا بخورم. البته من متخصص تغذیه شدم نه به خاطر اینکه شیفته خوردن هستم، بلکه به خاطر اینکه غذا را دوست دارم. راستش را بخواهید زمانی که مشغول نوشتن مطلب راجع به لاغر کردن پهلو و شکم بودم، خودم خیلی چاق شده بودم. وقتی کتابم را می نوشتم حدود ۱۰ کیلو اضافه وزن پیدا کردم و کلسترول خونم به ۲۳۸ رسیده بود. آنجا بود که فهمیدم خودم از حرف هایم پیروی نمی کنم. می توان گفت در طول آن مدت من فقط می نشستم و هیچ تحرکی نداشتم. در اواسط نوشتن کتابم بودم که متوجه میزان کلسترول خونم شدم. در ماه اول حدود پنج کیلوگرم وزن کم کردم و میزان کلسترولم به ۱۶۸ رسید. به جای اینکه غذایم را کم کنم، به فهرست برنامه غذایی ام مواد خوراکی دیگری اضافه می کردم.بعد از آن تصمیمم عوض شد. هر روز صبح یک کاسه دانه گیاهی به همراه مقداری بادام، پسته، گردو، گیلاس، تمشک و انار را هم به آن اضافه کردم. در طول هفته سعی می کردم تا سه قطعه ماهی هم در برنامه غذایی ام بگذارم و هر روز نیم ساعت فعالیت بدنی انجام می دادم. البته بعضی روزها بیشتر از این زمان می شد ولی حداقل ۳۰ دقیقه ورزش می کردم. این نکته مهمی است که من نتوانستم از غذاهای مورد علاقه ام دست بکشم.

 

قبل از آنکه برای تست کلسترول به آزمایشگاه بروم به رستوران رفتم و ساندویچ مورد علاقه ام را خوردم. ولی بعد پشیمان شدم و با خودم فکر کردم که بهتر بود قبل از آزمایش این کار را نمی کردم. نکته قابل توجه این بود که ۷۰ واحد از کلسترولم را کم کرده بودم ولی چقدر خوب می شد اگر آن ساندویچ را هم نمی خوردم، می دانید این مساله واقعا مهم است که روی چیزی که می خواهید ترکش کنید، تمرکز کنید و در برابر آن پایداری کنید. بیماران من هم دقیقا همین نظر را داشتند. آنها هم می خواستند تا برنامه غذایی سالمی داشته باشند ولی از طرفی هم نمی توانستند غذاهای مورد علاقه شان را کنار بگذارند.

 

● چه توصیه ای برای کسانی که می خواهند وزن کم کنند، دارید؟

 

ببینید ما در مورد اعتدال صحبت می کنیم. شاید خیلی از مردم نمی دانند که اعتدال به چه معناست. شما می توانید غذای مورد علاقه تان را در برنامه غذایی خود داشته باشید بدون اینکه بخواهید آن را کنار بگذارید اما باید آن را در مقدار کم بخورید. به این فکر کنید که شاید واقعا نمی توانید دست از غذاهای مورد علاقه تان بردارید، پس چه بهتر که آنها را داشته باشید ولی به میزان کمتر آن را میل کنید. سعی کنید تا بقیه مواد خوراکی را که برای سلامتی شما و پوست تان مفید است را هم در برنامه غذایی لذیذ خود بگنجانید.

منبع: sharghnewspaper.com

چهارشنبه 15/4/1390 - 23:27
پوست و مو

مراقبت از پوست در تابستان

 

داشتن پوستی شاداب، درخشان و سالم آرزوی همه است. پیر و جوان یا زن و مرد هم تفاوت چندانی ندارد، همه می خواهند پوستی زیباتر و سالم تر داشته باشند. در حقیقت پوست یکی از ملاک های زیبایی ظاهری است و شاید به همین دلیل بیشتر به آن توجه می شود.

 

بیشتر مردم در روزهای سرد و خشک زمستان، با استفاده از کرم های مخصوص سعی می کنند طراوت و سلامت پوست خود را حفظ کنند. ولی روزهای گرم تابستان چطور؟ تصور می کنید پوست در این روزها نیازی به مراقبت ندارد؟ متخصصان می گویند درروزهای گرم سال پوست بدن به مراقبت بیشتری نیاز دارد.

 

دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص بیماری های پوست و مو در گفت وگو با جام جم درباره بیماری ها و مشکلات پوستی در فصل تابستان می گوید: «با فرارسیدن فصل گرما ممکن است ۲ دسته مشکلات پوستی برای فرد ایجاد شود. یک دسته مهم از این مشکلات، بیماری های ناشی از ایجاد عفونت های پوستی همچون عفونت های قارچی، باکترییایی، ویروسی و میکروبی هستند که ممکن است در فصل گرما تشدید شود.»

 

وی با اشاره به این که این عفونت ها در فصل سرد سال هم وجود دارد، خاطرنشان می کند: «گرما، رطوبت و شرایط آب و هوایی در فصل گرم سال می تواند محیط را بیشتر مستعد ایجاد و رشد عفونت های مختلف کند.

 

به عنوان مثال یکی از عفونت های شایع در فصل تابستان و شروع گرما عفونت های قارچی است که روی پوست بدن، شکم و دست ها ایجاد می شود.»

 

به گفته این متخصص پوست، عامل این بیماری نوعی قارچ است که روی پوست بدن همه افراد وجود دارد، ولی در شرایطی که گرما، تعریق و رطوبت وجود دارد، این قارچ سبب ایجاد ضایعات پوستی می شود.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، توصیه می کند: «برای این که این اتفاق دوباره تکرار نشود، لازم است تا حد امکان از رطوبت، گرما و شرایطی که سبب تعریق می شود، پرهیز کنند.»

 

وی به دیگر عفونت های شایع در فصل تابستان اشاره می کند و می افزاید: «زردزخم یکی از این عفونت هاست که در فصل تابستان میان کودکان دیده می شود. زردزخم می تواند به دنبال گزش حشرات و دستکاری روی محل گزش ایجاد شود.»

 

به گفته این پزشک متخصص، این عفونت ها معمولا در فصل تابستان شیوع می یابد، چون هم شدت و تعداد گزش ها بیشتر است و هم گرما و رطوبت، محیط را مستعد رشد بهتر میکروب می کند.

 

مراقب استخرها باشید

 

روزهای گرم و طولانی تابستان که با اوقات فراغت بچه ها همراه می شود، فرصت خوبی است برای رفتن به استخرها و تفریح و ورزش در آب؛ اما همیشه متخصصان هشدار می دهند قبل از استفاده از استخر نکات ایمنی و بهداشتی را در نظر داشته باشید.

 

دکتر احسانی در این باره هشدار می دهد: «استفاده از استخرها گاهی باعث بروز عفونت های قارچی پوست می شود؛ این عفونت ها در محیط استخر، کفش ها و دمپایی های مخصوص استخر وجود دارد. در نتیجه پس از استفاده متناوب توسط افراد مختلف، این عفونت ها براحتی منتقل می شود.»

 

به گفته وی شیوع این عفونت ها در فصل گرما و محیط های مرطوب بیشتر می شود.

 

این پزشک متخصص می افزاید: «شیوع و سرایت عفونت های ویروسی مانند زگیل و تبخال نیز در فصل گرم و زمانی که رطوبت هوا بیشتر است، افزایش پیدا می کند.»

 

نشانه عفونت های پوستی

 

دکتر احسانی به نشانه های عفونت پوستی اشاره می کند و توضیح می دهد: «عفونت های قارچی به صورت لکه های قهوه ای در پوست نمایان می شود. این لک های قهوه ای رنگ ممکن است روی قسمت های مختلف بدن ظاهر شود و می تواند با خارش نیز همراه باشد. عفونت زردزخم نیز به صورت ترشح زردرنگ مشخص می شود.»

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران می افزاید: «عفونت های ویروسی ممکن است با ترشح و ایجاد دانه های ریز آبدار مشخص شود. زگیل نیز عفونت ویروسی دیگری است که به صورت دانه هایی روی دست و پا نمایان می شود.»

 

به گفته وی، عفونت های قارچی که در محیط های استخرها اتفاق می افتد بیشتر مربوط به کف پاست و به صورت پوسته ریزی، التهاب و ضایعات پوستی و تاولی کف پا نمایان می شود.

 

چگونه از بروز عفونت های پوستی پیشگیری کنیم؟

 

دکتر احسانی با اشاره به این که شیوه های مختلفی برای پیشگیری از ابتلا به عفونت های پوستی وجود دارد، می گوید: «شستشوی مکرر، استفاده از ضد عفونی کننده مناسب، استفاده از صابون و شامپوهای مناسب و اقدام بموقع برای درمان، از جمله شیوه های موثر برای کاهش احتمال بروز عفونت و انتشار آن است.»

 

وی تاکید می کند به محض این که نشانه های عفونت اولیه مشاهده می شود، باید برای درمان بموقع به پزشک متخصص مراجعه کرد.

 

وی تاکید می کند: «در استخرها باید از دمپایی های ضدعفونی شده استفاده کرد و هر فرد باید دمپایی و لوازم شخصی خود را همراه داشته باشد، تا احتمال بروز مشکلات به حداقل برسد.»

 

کرم های ضد آفتاب؛ محافظ پوست

 

چند سالی است استفاده از کرم های ضدآفتاب میان مردم رواج پیدا کرده است. حالا مردم می دانند قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، چه عوارضی برای آنها ایجاد خواهد کرد.

 

بنابراین افراد ترجیح می دهند برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست، پیشگیری از پیری زودرس و ایجاد چروک یا لکه های پوستی از این محصولات استفاده کنند. البته استفاده از این کرم ها مخصوص فصل خاصی نیست و هر وقت در محیط باز هستیم، باید از آنها استفاده کنیم.

 

دکتر احسانی با اشاره به دسته دوم مشکلات پوستی مربوط به فصل گرما می گوید: «همیشه استفاده از کرم های ضدآفتاب برای پیشگیری از بروز مشکلات و بیماری های پوستی به مردم توصیه می شود. همچنین مشخص شده است افرادی که در سال های گذشته و برای مدت طولانی از کرم های ضدآفتاب استفاده کرده اند، حداقل ۱۰ سال از کسانی که ضدآفتاب استفاده نمی کنند، جوان تر به نظر می رسند. بنابراین توصیه می شود در تابستان و روزهای گرم سال نیز از این کرم ها به دفعات بیشتر استفاده شود.»

منبع:پارسی طب

چهارشنبه 15/4/1390 - 23:24
بیماری ها

وقتی نفس کشیدن دشوار می شود

 


در یک تنفس عادی تمام راه های هوایی کاملا باز است و هوا به راحتی وارد ریه ها و از آن خارج می شود اما در یک فرد مبتلا به آسم، راه های هوایی ملتهب است و معمولا به عواملی که برای دیگران هیچ مشکلی ایجاد نمی کند، حساسیت نشان می دهد. این عوامل می تواند مواد خاص، فعالیت یا نوعی تمرین ورزشی باشد که سبب بروز علائم بیماری در فرد می شود.

علائم حساسیت زا در افراد و فصل های مختلف متفاوت است و ممکن است در یک فرد در سنین مختلف تغییر کند. آلرژن ها، عفونت های ویروسی، هوای سرد، دود و تمرینات ورزشی از جمله عوامل حساسیت زا هستند.

نکته مهم این است که ابتدا باید عوامل حساسیت زا را شناسایی کرد، سپس به حذف، کنترل یا کاهش آنها پرداخت. بیماران مبتلا به آسم در صورتی که بدانند چطور بیماری شان را کنترل کنند، می توانند زندگی طبیعی و فعالی داشته باشند.

اگر شما یا یکی از افراد خانوده تان مبتلا به آسم است و می خواهید بهترین محیط ممکن را در خانه فراهم کنید، ابتدا باید عواملی را که ایجاد حساسیت می کند، شناسایی کنید، سپس اقداماتی برای کنترل و محدود کردن این عوامل در خانه انجام دهید.

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که در کنار درمان دارویی، توجه به محیط خانه که افراد ساعت های زیادی از روز را آنجا می گذرانند، در کنترل و کاهش علائم بیماری موثر است.

منبع:salamat.ir

سه شنبه 14/4/1390 - 18:14
ریزه کاری های خانه داری

نگذارید رب توی قوطی بماند!

 


یکی از سوال های رایج اکثر خانم ها این است که آیا می توان رب گوجه فرنگی را بعد از باز کردن در کنسرو داخل قوطی نگهداری کرد یا حتما باید آن را به ظرف شیشه ای منتقل کنیم؟ جواب این سوال کاملا ساده و روشن است.

 

 

اگر قصد دارید محتویات تمام کنسروها و کمپوت ها و نه تنها رب گوجه فرنگی را بعد از باز کردن درب آن برای مدتی طولانی استفاده کنید، لازم است آن را به ظرف دیگری منتقل کنید. برخی افراد فکر می کنند دلیل این انتقال، پیشگیری از کپک زدن آن ماده غذایی است؛ در حالی که در درجه اول این موضوع اهمیت پیدا می کند که بعد از باز کردن درب قوطی، احتمال بروز واکنش بین یکی از اجزای ترکیب ماده غذایی (به ویژه ماده ای اسیدی) با دیواره فلزی جداره داخلی قوطی بسیار بالا می رود و اگر دقت کرده باشید، دیده اید که مثلا اگر آناناس در قوطی بماند بعد از مدتی رنگ آب آن متمایل به خاکستری می شود. به همین علت بهتر است بعد از باز کردن قوطی، آن را به ظرف دیگری(ترجیحا شیشه ای) منتقل کنید.

 

 

مساله دیگر این است که وقتی درب یک کنسرو یا کمپوت را باز می کنید، بستن محکم آن، دیگر امکان پذیر نیست؛ در حالی که منتقل کردن به ظرف دیگر این امکان را فراهم می کند و محکم بستن در ظرف جلوی ورود آلودگی به مواد غذایی را می گیرد. از جمله دلایل اصلی کپک زدن رب که هم در قوطی و هم در ظروف شیشه ای رخ می دهد ورود همین آلودگی ها به داخل ماده غذایی است. از این رو، رعایت مسایل بهداشتی به عنوان مثال استفاده از یک قاشق خشک و تمیز هنگام برداشتن رب از داخل ظرف می تواند از آلوده شدن ماده غذایی و در نتیجه کپک زدن آن پیشگیری کند. البته محلی که رب را در یخچال قرار می دهیم و دمای متفاوت طبقات چندان تاثیری بر کپک زدن آن ندارد اما معمولا بهترین مکان برای نگهداری رب طبقات بالایی یخچال است.

 

 


منبع : روزنامه سلامت

سه شنبه 14/4/1390 - 18:14
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته