• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 42209
تعداد نظرات : 4513
زمان آخرین مطلب : 4125روز قبل
آلبوم تصاویر
لیوان های تزیینی

 

 

لیوان های تزیینی

 

 

لیوان های تزیینی

 

 

لیوان های تزیینی

 

 

لیوان های تزیینی

 

 

لیوان های تزیینی

 

 

لیوان های تزیینی

 

 

شنبه 18/4/1390 - 12:25
طنز و سرگرمی

دیزی می غلتد درش را پیدا می کند

 

این مثل مترادف است با مثل فارسی كور كور را می‌جوید آب گودال را و هر وقت دو نفر همدیگر را پیدا می‌كنند و با هم دمخور و مأنوس می‌شوند مردم درباره آنان این مثل را می‌زنند.

در زمان‌های بسیار قدیم در آذربایجان دو خانواده بودند كه یكی از آنها یك دختر داشت به اسم چؤلمك (دیزی) و دیگری یك پسر داشت به اسم دوواق (در دیزی) كه این دو عاشق و خاطرخواه هم بودند. اما چون بین آن دو خانواده دشمنی ایلی و طایفه‌ای بود این پسر و دختر نمی‌توانستند به هم برسند. تا اینكه دوواق از عشق چؤلمك سر به كوه و بیابان گذاشت.
عاقبت روزی از روزها قضا و قدر چؤلمك را به وصال دوواق رساند و این دو تا به هم رسیدند.


روایت دوم

دیزی غلتیده درش را پیدا كرده

این مثل در موردی گفته می‌شود كه دو نفر از حیث اخلاق و رفتار با هم خیلی جور دربیایند.

در زمان‌های قدیم مردی عالم و دانا به شهری می‌رفت. در راه یك مرد عامی با او همراه شد. مرد دانا از او پرسید: تو مرا خواهی برد یا من ترا؟ مرد فكری كرد و گفت: چه سؤال احمقانه‌ای اینكه دیگر من و تو ندارد. هر دو داریم می‌رویم. دانشمند خاموش شد. پس از طی مقداری راه به قبرستانی رسیدند. دانشمند اشاره به گورها كرد و پرسید: اینها مرده‌اند یا زنده‌اند؟ دومی باز سری جنباند و گفت: خب می‌بینی كه همه مرده‌اند. اگر زنده بودند كه پا می‌شدند و می‌رفتند خانه‌هایشان و بعد با خود گفت: امروز با چه مرد احمقی همسفرم. مرد دانشمند دوباره خاموش شد. به راه ادامه دادند تا نزدیكی‌های شهر دیدند كه مردم شهر گندم‌های سنبله‌دار را در یك جا انباشته‌اند. دانشمند از مرد پرسید: مردم شهر این گندم‌‌ها را خورده‌اند؟ مرد گفت: شما چقدر سؤال‌های بی‌سر و ته از آدم می‌كنید می‌بینید كه همه‌اش اینجاست. اگر خورده بودند كه اینجا نبود. دانشمند دیگر حرفی نزد تا به شهر رسیدند و دانشمند میهمان آن مرد شد.

مرد پیش زن و دخترش رفت و گفت: امروز یك میهمان خل و دیوانه‌ای به خانه آورده‌ام كه حرف‌های عجیب و غریب و بی‌سر و ته می‌زند. دختر او كه از عاقل‌ترین دختران زمان خود بود از پدرش پرسید: پدرجان میهمان چه سؤال‌هایی از شما كرده است؟ مرد گفت: وقتی راه افتادیم از من پرسید كه تو مرا می‌بری یا من ترا ببرم؟ دختر گفت: منظورش این بوده كه تو در راه قصه و حكایت خواهی گفت تا مشغول باشیم و رنج راه را حس نكنیم یا من بگویم؟ مرد انگشتی را گزید و تعجب كرد.

دختر گفت: سؤال دومش چه بود؟ مرد گفت: وقتی به قبرستان رسیدیم از من پرسید اینها مرده‌اند یا زنده‌اند؟ دختر گفت: منظورش این بوده كه آنها نام نیك از خود به جا گذاشته‌اند یا نه؟ اگر نام نیك از خود گذاشته باشند زنده‌اند وگرنه مرده حقیقی هستند. مرد بیشتر تعجب كرد و سؤال سوم را گفت و دختر جواب داد: منظورش این بوده كه گندم‌‌ها را قبلاً فروخته‌اند و پولش را خرج كرده‌اند یا نه؟ مرد شرم زده شد و پیش میهمان آمد و جواب سؤال‌‌ها را گفت.

مرد دانشمند پرسید: جواب این سؤال‌‌ها را چه كسی گفت؟ مرد جواب داد: دخترم. دانشمند از دختر او خواستگاری كرد و همان شب دختر را به عقد خود درآورد. وقتی مردم این قصه را شنیدند گفتند: گودوش دیغیر لانیب دوواغین تاپیب.

منبع:isfahanportal.ir

شنبه 18/4/1390 - 12:24
نوجوان و جوان

از جوانی تان لذت ببرید

 

تیک‌تیک ساعت به گوش می‌رسد و همه روی شما حساب می‌کنند.همه چیز به شما بستگیدارد! به اراده و خواسته تان. به هدف‌هایی که در زندگی دارید و راهی که برای رسیدن به آن انتخاب می‌کنید.

 

از جوانی تان لذت ببرید

 

بیشتر ما در طول زندگی نباید با موضوعاتی مثل خنثی‌کردن بمب که موجب مرگ یا زندگی است، درگیر باشیم. مسائل اکثر ما در زندگی به مصاحبه شغلی، سخنرانی و موضوعات خانوادگی و کاری ختم می‌شود که اگر به رویارویی با آنها عادت نکرده باشیم می‌تواند خیلی اضطراب‌آور باشد.

 

فراموش نکنید شما در دوره‌ی جوانی به سر می‌برید و این یعنی روزهای انتخاب‌های حساس زندگی و طبیعی است که شما با مسائل استرس‌زای زیادی روبه رو باشید اما باید بتوانید بر آن‌ها غلبه کنید.

 

یادگیری این که چگونه در شرایط اضطراب‌آور آرام بمانیم باعث نمی‌شود که همه چیز فوراً حالت طبیعی به خود بگیرد بلکه فقط کمک می‌کند که سالم‌تر بمانیم و زندگی شادتری داشته باشیم و از جوانی خود بیشتر لذت ببریم.

 

در این راستا، تمرکز روی مسائل مهم زندگی‌تان از اهمیت خاصی برخوردار است. زندگی شما ارزشمند است، پس نگذارید مسائل بی‌اهمیت آن را تحت‌الشعاع قرار دهند.

 

یادگیری این که چگونه در شرایط اضطراب‌آور آرام بمانیم باعث نمی‌شود که همه چیز فوراً حالت طبیعی به خود بگیرد بلکه فقط کمک می‌کند که سالم‌تر بمانیم و زندگی شادتری داشته باشیم و از جوانی خود بیشتر لذت ببریم.

 

اگر شرایط تحت کنترل شما نیست یا موضوع اهمیت چندانی ندارد، پس در مورد آن نگران نباشید! شاید سخت به نظر برسد، اما فقط کافی است که آن را انجام دهید.

 

برای افزایش آرامش می‌توانید به چیزهای دیگر فکر کنید. به چیزهایی فکر کنید که باعث شادی شما می‌شوند مثل فرزندان یا همسرتان یا به برنامه‌های روزمره خود بیندیشید. به چیزهای آرامش‌بخش مثل یک روستای خوش آب و هوا یا صدای دریا فکر کنید. چشم‌های خود را ببندید و تصویری با تمام جزییات از مکانی که دوست دارید در ذهن تجسم کنید.

 

البته کار خیلی مهمی هم که باید انجام بدهید این است که از آنچه منبع استرستان است، خود را خلاص کنید. مثلاً از اتاقی که در آن هستید خارج شوید.

 

یادگیری این که چگونه در شرایط اضطراب‌آور آرام بمانیم باعث نمی‌شود که همه چیز فوراً حالت طبیعی به خود بگیرد بلکه فقط کمک می‌کند که سالم‌تر بمانیم و زندگی شادتری داشته باشیم و از جوانی خود بیشتر لذت ببریم

 

ورزش کنید. پیاده‌روی یا نرمش روزانه می‌تواند باعث آرامش شما بشود، همواره سعی کنید با اضطراب‌های خود مواجه شوید. رویارویی با استرس به معنای حل مسئله نیست. نشستن در گوشه‌ای و نگران بودن، تنها موجب به تأخیر انداختن امور می‌شود که این موضوع نیز فقط استرس شما را تشدید خواهد کرد، اما اگر با اضطراب‌هایتان رودررو شوید، موقعیت بد موجود شکسته خواهد شد. اگر شما بتوانید نتیجه یک موقعیت که به شما مربوط می‌شود را تغییر دهید، می‌توانید در کوتاه‌ترین مدت بر ترس‌های خود غلبه کرده یا خود را برای عکس‌العمل سریع، قدرتمند سازید. شما به عنوان یک جوان، بهتر از هرکس دیگری می‌توانید با استرس‌های خود مبارزه کنید! جوانی قدرت بدنی و روحی زیادی به شما می‌بخشد که می‌توانید از آن در جهت مقابله با مشکلات زندگی استفاده کنید.

  منبع : هفته نامه نسل سوم

شنبه 18/4/1390 - 12:21
پوست و مو

بایدها و نبایدهای ضدآفتاب

 

دوباره فصل گرما از راه رسید و خیلی از افرادی که فکر می‌کنند استفاده از کرم ضدآفتاب، فقط مخصوص روزهای گرم تابستان است، ‌به فکر خرید یک محصول مناسب افتاده‌اند....

 

هر چند استفاده از ضدآفتاب‌ها فقط به این روزهای گرم محدود نمی‌شود ‌اما متخصصان آمریکایی، بایدها و نبایدهایی را برای انتخاب بهترین نوع این محصول در تازه‌ترین توصیه‌های خود آورده‌اند. بایدها و نبایدهایی مانند موارد زیر:

 

بـایـدها

 

پیش از خرید کرم‌های ضدآفتاب، نگاهی به مواد تشکیل‌دهنده آنها بیندازید. ضدآفتاب‌هایی که حاوی موادی مانند زینک، دی‌اکسید تیتانیوم، اونو بنزون و مکسوریل هستند، می‌توانند گزینه‌های بهتری برای شما باشند. به دلیل اینکه این مواد، محافظ‌های خوبی در برابر اشعه UVA هستند و فقط روی سطح پوستتان قرار می‌گیرند و جذب بدنتان نمی‌شوند، خطری از جانب آنها شما را تهدید نخواهد کرد.

 

بهتر است در طول روز از کرم‌های ضدآفتاب با SPF بین 15 تا 30 استفاده کنید و اگر بیرون از منزل هستید، چند بار استفاده از کرم ضدآفتاب را با فواصل زمانی مناسب، ‌تجدید کنید. اگر امکان دسترسی به آب و صابون‌های ملایم دارید یا در کیف لوازم آرایشتان دستمال‌های مخصوص پاک کردن لوازم آرایش پیدا می‌شود، بد نیست پیش از تجدید کرم ضدآفتاب، صورتتان را از آلودگی‌های محیطی پاک کنید.

 

تا جایی که می‌توانید کرم‌های ضدآفتابی را که پوشانندگی بهتری دارند و از پوست صورتتان در برابر اشعه‌های مختلف خورشید بیشتر محافظت می‌کنند، انتخاب کنید. ضدآفتاب‌هایی که محافظ خوبی در برابر هر دو اشعه UVA و UVB هستند، می‌توانند گزینه‌های مناسب‌تری باشند.

 

معمولا مردها علاقه‌ای به استفاده از کرم‌های ضدآفتاب ندارند و فکر می‌کنند که ضدآفتاب‌ هم جزو لوازم آرایش محسوب می‌شود و فقط مخصوص خانم‌هاست! اما اتفاقا چون آقایان بیشتر اوقات بیرون از منزل و در معرض نور آفتاب هستند، بیشتر از خانم‌ها در معرض خطر تماس مستقیم پوستشان با نور خورشید قرار دارند. براساس نتایج تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه‌های معتبر آمریکا، حدود 78 درصد خانم‌ها پیش از خروج از منزل از کرم ضدآفتاب استفاده می‌کنند در حالی که این رقم در میان آقایان، فقط 34 درصد است.

 

 آقایانی که فکر می‌کنند رنگ پوستشان در اثر استفاده از این کرم‌ها، تیره‌تر یا روشن‌تر می‌شود، باید بدانند کرم‌های ضدآفتاب بدون رنگ هم وجود دارد.

 

حتما تمام پوست بدنتان مانند صورت، دست‌ها یا گردن را که به‌طور مستقیم با نورآفتاب در تماس هستند، با کرم‌های ضدآفتاب، به خوبی پوشش دهید.

 

برای کودکان کرم‌های ضدآفتاب مخصوص کودکان تهیه کنید و برای اینکه مطمئن شوید فرزند شما به آن نوع خاص از ضدآفتاب حساسیت پوستی دارد یا نه، کمی از کرم را روی پوست مچ دست او بمالید، اگر بعد از یکی، دو ساعت، حساسیت پوستی خاصی مشاهده نکردید، می‌توانید بدون دغدغه کرم را به پوست صورت و گردن فرزندتان هم بزنید.

 

نـبـایـدها

 

بهتر است کرم‌های ضدآفتابی را که در مواد تشکیل‌دهنده آنها موادشیمیایی سرطان‌زایی مانند مواد دورکننده حشرات یا اکسی‌بنزون وجود دارد، نخرید.

 

استفاده از چنین محصولاتی سلامت پوست و سلامت عمومی بدنتان را با جذب از طریق پوست به خطر می‌اندازد.

 

پولتان را با خریدن ضدآفتاب‌هایی که SPF بالاتر از 50 دارند، هدر ندهید.

 

براساس اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، هیچ ضمانتی وجود ندارد که ضدآفتاب‌هایی با SPF بالاتر از 50، سد محکم‌تری در برابر اشعه آفتاب باشند و از پوست بهتر مراقبت کنند.

 

چه‌بسا مضرات استفاده از کرم‌های ضدآفتاب با SPF?های بالا، بیشتر هم باشد چون افراد هنگام استفاده از آنها با احساس مصونیت بیشتر در برابر نور خورشید، دیگر در فواصل زمانی معین،کرم ضدآفتاب روی پوستشان را تجدید نمی‌کنند.

 

معمولا اثر تمام ضدآفتاب‌ها، چه انواع معمولی و چه انواع ضدآب آنها (باتوجه به میزان SPFشان)، ‌بعد از 2 تا 4 ساعت از بین می‌رود و نباید به امید ضدآب بودن یا داشتن SPF بالا، استفاده دوباره از کرم ضدآفتاب را پشت گوش بیندازید.

 

هر چند پوست نوزادان نسبت به پوست بزرگسالان بسیار لطیف‌تر است ‌اما به هیچ‌وجه بدون مشورت با متخصص اطفال، به پوست آنها کرم‌های ضدآفتاب نزنید چون ممکن است اثر زیانبار موادشیمیایی این محصولات برای نوزادان به مراتب بیشتر از آثار مفید و مثبت آنها باشد.

 

اگر پوست حساس و آسیب‌پذیری دارید، هرگز بدون مشورت با پزشک از کرم‌های ضدآفتاب رایج در بازار استفاده نکنید.

 

کسانی که پوست?شان دچار آکنه است باید دقت کنند استفاده از ضدآفتاب برای آنها بیش از بقیه گروه?ها الزامی است و نباید بدون آن از منزل خارج شوند. در انتخاب نوع ضدآفتاب هم باید دقت کنند کرم?های فاقد چربی را استفاده کنند.

 منبع:سلامت

شنبه 18/4/1390 - 12:20
آرایشی و زیبایی

با این آرایش چشم چهره شما خاص و زیبا می شود

 

آرایشی زیبا برای چشم‌های قهوه‌ای:انتخاب آرایشی که برازنده رنگ چشم‌هایتان باشد، باعثکوچک‌شدن دایره وسیع انواع ممکن آرایش‌ها می‌شود و چهره شما خاص، زیبا و بی‌نظیر جلوه می‌کند.

 

کسانی که رنگ چشمان‌شان قهوه‌ای است (رنگ غالب چشم ایرانی‌ها همین رنگ است) انتخاب سایه و رنگ پایه برای چهره‌شان، چندان سخت نیست؛ فقط کافی است مطلب زیر را بخوانید تا در جریان این امر قرار بگیرید. برای سایه چشم باید رنگی را انتخاب کنید که زیبایی چشم شما به تمامی جلوه‌گر شود؛ رنگ‌هایی مثل قهوه‌ای، صورتی، آبی و طلایی و انواع کمرنگ و پر‌رنگ همه اینها ازجمله رنگ‌هایی هستند که با قهوه‌ای چشمان‌تان تقابل ایجاد می‌کنند. ته‌رنگ سرد باعث ایجاد کنتراست با گرمی ته‌رنگ چشم‌ها می‌شود و درخشش آنها را دو‌چندان می‌کند. برای آنکه آرایش‌تان طبیعی‌تر به نظر برسد، سایه چشم‌ها را یک درجه روشن‌تر از رنگ طبیعی چشمتان انتخاب کنید. البته اگر می‌خواهید نگاهی گرم و زنده داشته باشید، سایه‌ای با یک درجه تیره‌تر از رنگ چشم‌ها، کارساز خواهد بود.

 

برای خط چشم، رنگی را بردارید که با سایه چشم‌ها بیشترین هماهنگی را داشته باشد. تون‌های آبی یا گوجه‌ای، بهترین گزینه‌ها برای سایه‌های آبی و بنفش است. یک خط چشم مشکی (که به شکل سنت درآمده!) باعث می‌شود چشم‌ها حالتی دراماتیک به خود بگیرند و چشمان قهوه‌ای شما بیشتر بدرخشند.

 

استفاده از ریمل سیاه نیز به باز‌شدن و درخشش چشم‌هایتان کمک خواهد کرد. با توجه به اینکه ریمل برای بلندتر و ضخیم‌ترشدن مژه‌ها ساخته شده است، به عنوان یکی از ملزومات آرایش هر رنگ چشمی، مورد استفاده قرار می‌گیرد اما برای چشم‌های قهوه‌ای، ریمل‌های مشکی باعث افزایش گرمی و شکوه سایه و رنگ چشم‌هایتان می‌شود. بهتر است باقی آرایش‌تان در حد جزئی باشد تا فقط چشم‌هایتان جلب توجه کنند. اگر برای لب و گونه‌هایتان از رنگ‌های خنثی استفاده کنید، چشم‌های شما کانون توجه خواهند بود و زیبایی و آراستگی چهره‌تان حفظ می‌شود.

 

چشم‌های شما کانون توجه خواهند بود و زیبایی و آراستگی چهره‌تان حفظ می‌شود.

 

نکته یک: برخی از ست‌های آرایشی، مخصوص چشم‌های قهوه‌ای طراحی شده‌اند و رنگ‌های پیشنهادی‌ای در آنها موجود است که انتخاب را برای شما راحت‌تر می‌کند و سرعت انجام کار را هم بالا می‌برد.

 

نکته۲: سایه‌ها و خط‌چشم‌های براق و اکلیلی، درخشندگی چشم‌ها را بیشتر می‌کنند و چشم‌ها را درشت‌تر نشان می‌دهند؛ ضمن اینکه چهره‌ای شیک و زیبا برایتان فراهم می‌سازند.

منبع:mamansite.com

شنبه 18/4/1390 - 12:20
آشپزی و شیرینی پزی

در مورد طبخ ماهی

 

طعم دار کردن ماهی


بهترین روش برای زدودن بوی زخم ماهی مزه دار کردن آن است .یکی از رایجترین راهها آغشته کردن ماهی به مخلوطی پودری شامل زعفران زرچوبه پودر سیر نمک و فلفل سیاه به تنهایی یا به همراه آرد سفید است.

 

 

مزه دار کردن روغن سرخ شده


شما میتوانید به جای طعم دار کردن ماهی روغن آن را مزه دار کنید.به این صورت که پس از داغ شدن روغن درون ماهیتابه ورقه هایی از زنجبیل تازه و یا نصف قاشق چایخوری از پودر آن را درون روغن ریخته و سپس ماهی را درون آن سرخ کنید.اگر از زنجبیل تازه استفاده میکنید سه چهار دقیقه صبر کنید تا ورقه ها درون روغن سرخ شوند.

 


آب کردن یخ ماهی


برای ذوب کردن یخ گوشت ماهی یخ زده مقداری شیر را در ظرفی ریخته و ماهی را در آن قرار دهید .به این ترتیب به تدریج یخ ماهی آب شده و شیر نه تنها بوی ضخم ماهی را از بین میبرد بلکه به آن مزه خوشایندی نیز میدهد.

شنبه 18/4/1390 - 12:19
كودك

چند نکته برای سفر با کودکان

 

سفرکردن با کودکان هرگز کار سختی نیست؛ درست است که سفر شما را در شرایط جدید و ناشناخته‌ای قرار می‌دهد و از طرفی می‌دانیم بچه‌های کوچک نیازهای ویژه‌ای دارند که ممکن است در حال سفر بیشتر هم بشود، ولی تمام این‌ها می‌تواند خوشایند باشد وقتی که با آمادگی و برنامه‌ریزی اتفاق بیفتد. اما شاید بد نباشد چند نکته کلیدی را به خاطر بسپارید تا این سفر دلنشین تر شود.

 

- بچه‌ها نسبت به تغییرات آب‌وهوایی حساس‌تر هستند؛ بهتر است داروهایی را که احتمال می‌دهید به کارتان بیاید، همراه داشته باشید. مثل داروی ضد تهوع، دل‌درد، ضد تب، ضد حساسیت یا پماد و لوسیون‌های خارش حشرات و امثال این‌ها.

 

- یک بسته‌ بهداشتی باید تهیه کنید؛ دستمال‌کاغذی، پنبه، محلول یا ژل ضدعفونی‌کننده و دستمال مرطوب را به اندازه‌ی کافی توی بسته‌تان قرار دهید. دستمال‌های مرطوب خیلی مفید هستند، چون نه تنها دست و صورت را پاک می‌کنند بلکه غذاها و خوراکی‌ها را نیز از روی لباس پاک خواهند کرد.

 

- وقتی با فرزندان کوچک خود سفر می‌کنید، یکی از نکاتی که خیلی ذهن شما را مشغول خواهد کرد، گم‌شدن کودک خواهد بود. بهتر است عکس جدیدی از کودک خود همراه داشته باشید تا در صورتی که گم شد، برای پیداکردنش از عکس کمک بگیرید. برای این‌که بخشی از این نگرانی را از بین ببرید، می توانید قبل از سفر به یک بیمارستان مراجعه کرده و درخواست کنید یکی از دستبندهای پلاستیکی را که به مچ بیماران می‌بندند و در آن مشخصات بیمار را می‌نویسند، به شما بدهند؛ اکثر بیمارستان‌ها این کار را خواهند کرد. نام و شماره تلفن یا آدرس محل اقامت مربوط به کودک‌تان را روی آن نوشته و به مچ کودک ببندید؛ دستبندها جنس نرمی دارند و کودک را ناراحت نخواهند کرد. فراموش نکنید اگر مسافر خارج از کشور هستید، باید مشخصات را به زبان انگلیسی بنویسید و نه به زبان مادری.

 

- اگر با اتومبیل شخصی تان سفر می کنید، فضای خالی را فراموش نكنید. سعی كنید تا آنجا كه ممكن است فضای داخل خودرو خالی بماند. تا آنجا كه ممكن است همه اثاث را در صندوق‌عقب ماشین جای دهید. معمولا بیشتر از نیاز خود اثاث بر ندارید. بچه‌هایی كه بین ساك‌ها و چمدان‌ها فشرده شده‌اند، حتما بدخلق می‌شوند.


- كودك خود را سرگرم كنید. كمی پس از این كه به راه افتادید، كودك را به نحوی مشغول كنید. با او صحبت كنید، از او سوالاتی بكنید و هرازگاه او را تحسین كنید. اگر سفرتان طولانی است (بیش از یك ساعت)، هنگامی كه رفتار درستی از خود نشان می‌دهد به او تنقلات بدهید. در سفرهای طولانی به نحوی برنامه‌ریزی كنید كه حین سفر هرچند ساعت یك بار كودك بتواند از ماشین بیرون بیاید و استراحتی بكند، به اطراف بدود، به توالت برود و كارهای دیگری انجام دهد. در صورت مواجه شدن با هرگونه خرابكاری و شیطنت با توضیح دادن مشكل رفتاری به كودك و گوشزد كردن رفتار درست، به این مساله رسیدگی كنید.

 

- اگر با هواپیما سفر می‌کنید، بد نیست چند تا بازی که مناسب انجام‌دادن داخل هواپیما باشد، یاد بگیرید. یکی از بهترین اسباب‌بازی‌ها برای سفر تخته‌های مغناطیسی در ابعاد مسافرتی است. قلم این تخته‌ها متصل است و نمی‌افتد، قطعه‌ی قابل گم شدن ندارد و کاغذها و قلم‌های کودک شما هرگز تمام نخواهد شد. می‌توانید روی آن کلمات کوتاه بنویسید و به کودک خواندن آنها را یاد بدهید ، کودک ازخواندن کلمات لذت خواهد برد. یا می‌توانید اشکال ساده‌ای بکشید و از کودک خود بخواهید حدس بزند که چه شکلی کشیده‌اید. این اسباب بازی برای کودک، یا شاید حتی برای پدر و مادر، بسیار جذاب و سرگرم کننده خواهد بود .

 

- در طول پرواز ممکن است کودک شما دچار گوش‌درد شود. برای بچه‌های زیر دو سال شاید بد نباشد با مشورت پزشک از استامینوفن مخصوص کودکان استفاده کنید؛ هم‌چنین بهتر است پنبه یا پدهای کوچک نرم توی گوش کودک بگذارید. در مورد بچه‌های بالای دو سال به احتمال زیاد این مشکل با آب‌نبات موردعلاقه‌شان حل می‌شود ولی آن‌ها هم بد نیست که پنبه توی گوش‌شان داشته باشند.

 

- اگر کودک شما بالای سه سال سن دارد، در مورد سفر خود با او صحبت کنید؛ اجازه بدهید کودک شما هم بداند قرار است کجاها را ببینید و چه برنامه‌هایی دارید؛ برنامه‌هایی مثل دیدن حیوانات یا خوردن غذاهای خاص حتماً برای او جالب خواهد بود. از خودش بپرسید که دوست دارد در طول سفر چه کارهایی انجام دهد؛ اگر امکان انجام آن کار نبود، برایش توضیح دهید و پیشنهادهای دیگری با او در میان بگذارید.

 

- خوب نیست که مثل چمدان با کودک‌تان برخورد کنید و تنها او را دنبال خودتان بکشانید؛ سعی کنید به خواسته‌هایش توجه کنید و اجازه بدهید به او نیز خوش بگذرد.

 

- می‌توانید شهر یا کشور مقصد را روی نقشه به کودک‌تان نشان دهید، حتی بچه‌های کوچک از دنبال کردن نقشه لذت می‌برند. عکس جاهای دیدنی را که قرار است ببینید، به او نیز نشان دهید و او را برای سفر مشتاق کنید.

 

- اگر خواستید برای یکی از عزیزان کودک‌تان سوغاتی بخرید ( مثل مادربزرگ یا پدربزرگ) از او هم نظرش را بپرسید. مطمئن باشید از این که در این کار مشارکت کند، خوشحال خواهد شد.

 

- اگر فرزند شما آن قدر بزرگ شده که بتواند دوربین عکاسی را در دستش کنترل کند، از او بخواهید که از شما یا منظره‌های دور و برش عکس بگیرد و سفر را از دید کودک خود ببینید.

 

- برای اینکه به کودک کمک کنید سفرش را به خاطر بسپارد، در هر شهر کارت پستال برای او بگیرید و در پشت آن کودک نکاتی در مورد آن شهر بنویسد یا به شما بگوید تا برایش بنویسید؛ در بازگشت در کارت پستال سوراخ کوچکی درست کنید و در حلقه ای بگذارید و برای او نگه دارید .

 

- بد نیست در خانه دفترچه‌ای درست کنید که به تعداد روزهایی که در سفر خواهید بود برگه داشته باشد، تاریخ هر روز را بالای هر صفحه بنویسید، هر روزکودک می‌تواند نقاشی کارهایی که درآن روز انجام داده یا چیزهای جالبی که دیده است را بکشد؛ در برگشت این دفترچه خاطرات زیبایی برای شما خواهد ساخت؛ حتی می‌توانید به کودک کمک کنید از بروشورها و کارت‌پستال‌ها، عکس‌های محل سفر را بریده و در دفترش بچسباند .

 


برگرفته از زورق، جام جم

شنبه 18/4/1390 - 12:18
آشپزی و شیرینی پزی

طرز تهیه ی خاگینه گل نیلوفر

 

مواد لازم :

 

تخم‌ مرغ
دو عدد
وانیل
1 قاشق مرباخوری
ماست
پیمانه (190 گرم)
بیكینگ پودر
1 قاشق سوپخوری (10 گرم)
روغن مایع 1 پیمانه (70 گرم)
آرد به میزان لازم

 

 


مواد لازم برای تهیه شربت:

 

آب

یک پیمانه

شکر

دو پیمانه

آب لیمو

یک قاشق سوپخوری

زعفران دم كرده

یک قاشق سوپخوری

 

 

طرز تهیه:

 

تخم‌مرغ و وانیل را با چنگال بزنید. ماست و بیكینگ‌پودر را با هم مخلوط كنید و به تخم‌مرغ‌ها بیفزائید. روغن مایع را داخل مواد بریزید. در مرحله آخر آرد را به تدریج اضافه كرده تا حدی كه خمیر به دست نچسبد و نرم و لطیف شود، سپس روی خمیر را با پارچه پوشانده به مدت یك ساعت در جایی نسبتا گرم قرار دهید.

 

خمیر را به ضخامت سه تا چهار میلی‌متر باز كرده و با قالب‌زنی گرد در سه سایز بزرگ، متوسط و كوچك قالب بزنید. روی خمیر با چاقو، شش یا چهار برش ایجاد و وسط خمیر را مرطوب كنید. سه عدد خمیر را از بزرگ به كوچك روی هم قرار دهید و مركز آنها را كمی فشار دهید. دوباره 15 دقیقه استراحت دهید. روغن مایع را درظرف مناسبی ریخته روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. خمیرها را در روغن ریخته تا سرخ شود.

 


برای تهیه شربت خاگینه:


آب و شكر را روی حرارت قرار دهید تا شكر آب شود، بعد از یكی‌دو جوش، آب لیمو‌ و زعفران را اضافه كنید و از روی حرارت بردارید. شربت داغ را روی خاگینه‌های نیمه‌گرم بریزید.

 

برای تزئین روی خاگینه، پودر یا خلال پسته بپاشید.

شنبه 18/4/1390 - 12:17
سلامت و بهداشت جامعه

تست ورزش یا تست استرس چیست

 

تست ورزش یکی از مهم‌ ترین روش‌ های بررسی بیماری رگ‌ های کرونری قلب است. زمانی که بیمارشروع به ورزش می ‌کند، عضلات نیاز بیشتری به خون رسانی دارند و بنابراین قلب مجبور است تندتر و قوی تر ضربان بزند.

 

 

به این ترتیب حین ورزش، خود قلب از همه اعضای بدن فعال تر بوده و نیاز به خون‌ رسانی بیشتری دارد.

 

در یک قلب سالم رگ‌ های کرونری می ‌توانند جوابگوی این نیاز افزایش یافته باشند، اما زمانی که رگ‌ های کرونری دچار تنگی هستند از عهده ی این کار بر نمی ‌آیند و قلب دچار کمبود خون‌ رسانی و کمبود اکسیژن شده و متعاقب آن دچار درد می‌ شود. در این شرایط تغییراتی در نوار قلبی، فشار خون و ضربان قلبی ایجاد می ‌شود که بیماری را آشکار می‌ سازد. این موضوع اساس به‌ وجود آمدن تست ورزش است.

 

از تست ورزش علاوه بر تشخیص تنگی کرونر، در بیماران تشخیص داده شده نیز برای تعیین سطح فعالیت قابل تحمل بیمار استفاده می شود و همچنین بعد از آنفارکتوس قلبی برای سنجش میزان تحمل قلب به کار می رود.

 

تست ورزش چگونه انجام می ‌شود؟

 

بیمار در حالی که به طور مداوم نوار قلب، فشار خون و ضربان قلبش ثبت می ‌شود روی یک دستگاه تردمیل راه می ‌رود.

 

به تدریج سرعت دستگاه اضافه می ‌شود، اگر بیمار بتواند تا حد نهایی ضربان مجاز قلبی خود فعالیت کرده و دچار مشکل نشود تست قطع می ‌شود و این به مفهوم منفی بودن تست و سلامت فرد است اما در صورتی که تغییراتی خاص در نوار قلب یا فشار خون در حین تست ورزش ایجاد شود تشخیص تنگی رگ‌ های کرونری داده می‌ شود.

 

حد نهایی ضربان مجاز قلب مساوی با (سن ـ 220) ضرب در 0/85به عبارتی در یک فرد 40 ساله این عدد برابر با 153 است: 153= 85/0 × (40 ـ 220) و به همین ترتیب حد نهایی ضربان مجاز قلب برای فرد 60 ساله برابر 136 خواهد شد.

 

از این فرمول در بررسی فشار وارد شده به قلب در حین ورزش نیز می ‌توان استفاده کرد. به عنوان مثال اگر حین کوهنوردی، ضربان قلب یک کوهنورد 40 ساله بیش از 153 بود به معنای فشار زیاد به قلب بوده و او باید حرکتش را آرام‌ تر کند.

 

در صورتی که به هر دلیل بیمار قادر به ورزش نباشد برای ایجاد فشار به قلب می‌ توان از داروها کمک گرفت.

 

بعد از تزریق برخی از داروها در صورتی که رگ ‌های کرونری دچار تنگی باشند، تغییراتی در قلب ایجاد می‌ شود که با استفاده از اکوکاردیوگرافی یا اسکن هسته ‌ای قابل تشخیص است.

منبع:پارسی طب

شنبه 18/4/1390 - 12:16
آموزش و تحقيقات

اگر می‌خواهید زود درس را به ‌خاطر بسپارید

 

پژوهش‌های قبلی نشان داده بود که اتفاقات اخیر به طور موقت در ناحیه‌ای از مغز به نام هیپوکاموس ذخیره می‌شوند که یادآوری دوباره آنها بلافاصله پس از یادگیری در انتقال آنها به بخش‌های دائم تر مغز نقشی حیاتی دارد. اما در زمان بیداری این مقاومت بسیار شکننده است برای مثال حفظ کردن شعر دوم انتقال شعر قبلی به قسمت عمیق مغز را مشکل می‌کند.

 

نتایج یافته‌های جدید دانشمندان را حیرت زده کرده است. این نتایج نشان می‌دهد که بهترین راه برای فراموش نکردن چیزی که به تازگی یاد گرفته‌اید مانند یک شعر، یک بازی یا یک معادله جبری چرت کوتاهی پس از یادگیری است.

 

به نقل از خبرگزاری فرانسه، محققان آلمانی نشان دادند عملکرد مغز برای جلوگیری از خدشه‌دار شدن موارد به ذهن سپرده شده در جریان خواب بهتر از بیداری است که روزنه جدیدی به روند بسیار پیچیده ضبط و بازیابی داده‌ها و یادگیری کوتاه مدت است.

 

پژوهش‌های قبلی نشان داده بود که اتفاقات اخیر به طور موقت در ناحیه‌ای از مغز به نام هیپوکاموس ذخیره می‌شوند که یادآوری دوباره آنها بلافاصله پس از یادگیری در انتقال آنها به بخش‌های دائم تر مغز نقشی حیاتی دارد.

 

اما در زمان بیداری این مقاومت بسیار شکننده است برای مثال حفظ کردن شعر دوم انتقال شعر قبلی به قسمت عمیق مغز را مشکل می‌کند.

 

تحقیقات جدید نشان داده که این اتفاق زمانی که ما می‌خوابیم نیز رخ می‌دهد. از ۲۴ داوطلب این تحقیق خواسته شده بود تا ۱۵ جفت کارت را به شکل حیوانات و اشیا حفظ کنند و در هنگام انجام آزمایش بوی نامطبوعی برای آنها پخش شد.

 

۴۰ دقیقه بعد، نیمی از آزمایش شوندگانی که بیدار مانده بودند، به یادگیری دوم و اشکال مختلف دیگری پرداختند و درست پیش از آغاز، بوی مشابهی برای آنها پخش شد تا خاطره آزمایش اول را زنده کند.

 

۱۲ آزمایش شونده دیگر، آزمایش دوم را پس از چرتی کوتاه انجام دادند که در جریان این چرت، بویی برای آنها پخش می‌شد.

 

عملکرد گروه دوم هنگام به خاطر آوردن آزمایش اول تا حد زیادی بهتر از گروه اول بود؛ ۸۵ در برابر ۶۰ درصد.


به گفته پزشکان، این کشف می‌تواند کمک خوبی به قربانیان تصادفات شدید باشد که بر حافظه آنها تأثیرگذار بوده است.

شنبه 18/4/1390 - 12:16
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته