• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 32
تعداد نظرات : 129
زمان آخرین مطلب : 4762روز قبل
دعا و زیارت
 

 

سیدعباس رفیعى‏پور

سند نماز غفیله

غفیله اسم مصغر از غفلت است؛یعنى غفلت كوچك و امام صادق علیه‏السلام از پدرش امام باقر علیه‏السلام و امام باقر علیه‏السلام از پیامبر اكرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در خصوص این نماز مستحبى چنین نقل مى‏كند:

«صَلُّوا فى ساعَةِ الْغَفْلَةِ وَلَوْ رَكْعَتَیْنِ فَاِنَّهُما تُورِدانِ دارَ الْكَرامة؛(1) نماز بخوانید در ساعت غفلت؛ اگرچه دو ركعت باشد، این دو ركعت نماز [شما را] به بهشت وارد مى‏كند.»

در روایتى دیگر چنین مى‏فرماید:

«تَنْفِلوُا فِى ساعَةِ الْغَفْلَةِ وَلَوْ رَكْعَتَیْنِ خَفیفَتَیْنِ فَاِنَّهُما تُورِدانِ دارَ الْكَرامَةِ قیلَ یا رسُول اللّه‏ وَمَا ساعَةُ الْغَفْلَةِ؟ قالَ: بَیْنَ الْمَغْرِبِ وَالعِشاء؛(2) نماز مستحب به جا آورید در ساعت غفلت. اگرچه این نماز دو ركعتى خفیف [و آسان] باشد؛ چرا كه همین دو ركعت نماز [شما را] وارد بهشت مى‏كند. پرسیده شد اى رسول خدا! ساعت غفلت چه هنگامى است؟ فرمود: بین مغرب و عشا است.»

امام صادق علیه‏السلام از قول پیامبر اكرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله نقل كرده است كه: «لا تَتْرُكُوا رَكْعَتَىِ الْغُفَیْلَةِ وَ هُما بَیْنَ الْعِشائَیْنِ؛(3) دو ركعت نماز غفیله را ـ كه بین نماز مغرب و عشاء است ـ ترك نكنید.»

كیفیت نماز غفیله

درباره كیفیت اقامه این نماز مستحبى، امام صادق علیه‏السلام چنین فرموده است: كسى كه مى‏خواهد بین نماز مغرب و عشا دو ركعت نماز بخواند؛ در ركعت اول بعد از سوره حمد بگوید:

«وَذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِـباً فَـظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَیْهِ فَنادى فِى الظُّـلُماتِ أَنْ لا إِلـهَ إِلاّ أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّى كُنْتُ مِنَ الظّالِمِـینَ * فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَـجَّیْناهُ مِنَ الغَمِّ وَكَذ لِكَ نُـنْجِى المُـؤْمِنِـینَ.»(4)

و در ركعت دوم بعد از سوره حمد بگوید:

«وَعِنْدَهُ مَفاتِحُ الغَیْبِ لا یَعْلَمُها إِلاّ هُوَ وَیَعْلَمُ ما فِى البَرِّ وَالبَحْرِ وَما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاّ یَعْلَمُها وَلا حَبَّةٍ فِى ظُلُماتِ الأَرْضِ وَلا رَطْبٍ وَلا یابِسٍ إِلاّ فِى كِتابٍ مُبِـینٍ.»(5)

و پس از فراغت از قرائت، دستهایش را بلند كند و بگوید:

«اَللّهُمَّ إِنّى اَسْئَلُكَ بِمَفاتِحِ الْغَیْبِ الَّتى لا یَعْلَمُها اِلاّ اَنْتَ اَنْ تَصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَفْعَلَ بى كَذا وَ كَذا و به جاى كذا و كذا حاجات خود را بگوید و سپس بگوید: «اَللّهُمَّ اَنْتَ وَلِىُّ نِعْمَتى وَالْقادِرُ عَلى طَلَبَتى تَعْلَمُ حاجَتى فَأَسْئَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ لَمّا قَضَیْتَها لى.»

خداوند خواسته‏هاى او را [اگر مصلحت باشد] عطا مى‏كند.(6)

مراجع تقلید، این نماز را یكى از نمازهاى مستحبى معرفى كرده‏اند و وقت انجام آن را ـ بعد از نماز مغرب تا وقتى كه سرخى طرف مغرب از بین برود ـ دانسته‏اند.(7) و طبق نظر امام صادق علیه‏السلام فتوا داده‏اند.

فلسفه نماز غفیله یا ذكر یونسیه

شاید یكى از دلایل توصیه به اقامه نماز غفیله و ثواب آن، این است كه: حضرت یونس علیه‏السلام یك لحظه غفلت كرد و از قوم خود جدا شد و سرنوشت او با دریا و ماهى پیوند خورد و در شكم ماهى پس از انابه به درگاه خداى سبحان نجات پیدا كرد و شاید تأكید رسول اكرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله بر این نماز، به لحاظ غفلتهاى كوچك و بزرگى باشد كه ما هر روز مرتكب مى‏شویم. تا ما هم از ظلمتهاى ظاهرى و باطنى نجات پیدا كنیم.

بزرگان گفته‏اند: بالاترین ذكر در بین اذكار، ذكر یونسیه «لااله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمین» است.

نماز مستحبى دیگر

ناگفته نماند كه به غیر از نماز غفیله كه بین نماز مغرب و عشا خوانده مى‏شود، دستور به خواندن نمازهاى دیگرى نیز رسیده است. از جمله اینكه، هنگام وفات رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله ، امام على علیه‏السلام به حضرت عرض مى‏كند: به ما وصیتى كنید. حضرت ختمى مرتبت صلى‏الله‏علیه‏و‏آله مى‏فرماید:

«اُوصیكُمْ بِرَكْعَتَیْنِ بَیْنَ الْمَغْرِبِ وَالْعِشاءِ الاْخِرَةِ تَقْرَءُ فِى الاُْولى اَلْحَمْدَ وَاِذا زُلْزِلَتِ الاَْرْضُ زِلْزالَها ثَلاثَ عَشَرَةَ مَرَّةً وَالثّانِیَةِ اَلْحَمْدَ وَقُلْ هُوَ اللّه‏ُ اَحَدٌ، خَمْسینَ عَشَرَةَ مَرَّةً، فَاِنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذلِكَ فى كُلِّ شَهْرٍ، كانَ مِنَ الْمُتَّقینَ، فَاِنْ فَعَلَ ذلِكَ فى كُلِّ سَنَةٍ كُتِبَ مِنَ الْمُحْسِنینَ، فَاِنْ فَعَلَ فى كُلِّ جُمْعَةٍ مَرَّةً كُتِبَ مِنَ الْمُصَلّینَ، فَاِنْ فَعَلَ ذلِكَ فى كُلِّ لَیْلَةٍ زاحَمَنى فِى الْجَنَّةِ وَلَمْ یَحُصَّ ثَوابَهُ اِلاَّ اللّه‏ُ رَبُّ الْعالَمینَ جَلَّ وَ تَعالى؛(8) شما را به دو ركعت نماز توصیه مى‏كنم كه بین مغرب و عشاء [با این كیفیت خوانده شود]: در ركعت اول، حمد و [سپس [اذا زلزلت الارض را سیزده بار بخوانید. در ركعت دوم، حمد و [سپس] قل هو اللّه‏ احد را پانزده مرتبه بخوانید. پس هر كه در ماه این نماز را بخواند؛ در زمره متقین قرار مى‏گیرد و هر كه در هر سال این نماز را بخواند در ردیف محسنین است و هر كه در هر جمعه یك بار بخواند، از نمازگزاران محسوب مى‏شود. و هر كه در هر شب این نماز را قرائت كند، در بهشت با من خواهد بود. (یعنى من بهشت را براى او ضمانت مى‏كنم) و ثواب این نماز را غیر از خداى جهانیان كسى نمى‏تواند شمارش كند.»


_______________________________

1. فلاح السائل، سید بن طاووس، چاپ دفتر تبلیغات اسلامى، ص244.

2. همان، ص245.3. همان، ص246.4. انبیاء/ 88 و 87.5. انعام/ 59.

6. فلاح السائل، ص245.7. توضیح المسائل شش مرجع، ص292.

8. فلاح السائل، ص246.

 

  

 

جمعه 16/9/1386 - 8:23
کامپیوتر و اینترنت

در صورتی که رایانه تان ویروسی شده باشد حداقل یکی از موارد زیر در سیستم شما دیده می شود :

 

1 – homepage مرور گر اینترنت شما عوض می شود . بدون آنکه خودتان آن را تغییر داده باشید .

 

2 – بدون اینکه شما متوجه شوید یک Toolbar جدید برایتان نصب می شود .

 

3 – فایروال سیستم ( اگر فایروال داشته باشید ) به شما هشدار می دهد که یک برنامه جدید در سیستم تلاش می کند به اینترنت متصل شود .

 

4 – shortcut جدید روی desktop ظاهر می شود بدون اینکه شما آنرا ایجاد کرده باشید .

 

5 – به منوی Favorite مرور گرتان یک Link جدید اضافه می شود .

 

6 – سیستم بدون دلیل خاصی کند می شود .

 

7 – عملکرد CPU بطور غیر طبیعی افزایش پیدا می کند .

 

8 – POP-UP های تبلیغاتی به شکل پنجره های کوچکی باز می شوند و به هیچ وجه نمی توان آنها رابست .

 

9 – هر زمان که search می کنید علاوه بر صفحات مورد نظرتان صفحات نا مر بوط دیگر هم برایتان باز می شود .

 

10 –دسترسی به اینترنت شما قطع می شود .

 

11 – در قسمت add/remove   program  در control  panel برنامه های نا خواسته ای نصب می شود .

 

12 – فعالیت فایر وال یا آنتی ویروس سیستم به طور ناگهانی مختا می شود .

 

برای بر طرف کردن این مشکلات فورا آنتی ویروس سیستم خود را بروز کنید

 

چهارشنبه 7/9/1386 - 23:17
اخبار

حال عمومی آیت الله مشکینی رو به بهبود است

یکی از نزدیکان آیت الله مشکینی در گفتگو با خبرنگار مرکز خبر حوزه گفت: حال عمومی ایشان نسبت به روز گذشته بسیار بهتر شده است هرچند که منتظر اعلام نظر نهایی پزشکان معالج ایشان هستیم.
 یکی از نزدیکان آیت الله مشکینی در گفتگو با خبرنگار مرکز خبر حوزه گفت: حال عمومی ایشان نسبت به روز گذشته بسیار بهتر شده است هرچند که منتظر اعلام نظر نهایی پزشکان معالج ایشان هستیم.  وی اظهار داشت :  رئیس مجلس خبرگان رهبری بر اثر عارضه ریوی و چند بیماری دیگر دربیمارستان بستری شده اند.
در همین حال و در پی وخامت حال آیت الله علی اکبر مشکینی حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور در یکی از بیمارستان های تهران، از وضعیت جسمی و روند معالجه ایشان اطلاع حاصل کرد.
همچنین آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در بیمارستان حاضر شد و پس از اطلاع از آخرین اخبار در خصوص روند معالجه ایشان برای بهبودی آیت الله مشکینی دعا کرد.
رئیس جمهور نیز در آستانه سفر به سوریه پرویز داودی را به نمایندگی از خود روانه بیمارستان کرد تا از وضعیت جسمی و نظرات تیم پزشکی معالج رئیس مجلس خبرگان رهبری مطلع گردد.
اخبار تکمیلی به زودی منتشر می شود.

منبع خبر: مرکز خبر حوزه 

جمعه 29/4/1386 - 11:30
دعا و زیارت

 

به دنبال خبربستری شدن آیت الله مشکینی (حفظه الله) به شرحی مختصراززندگینامه ایشان می پردازیم.



زندگینامه حضرت آیت الله مشکینی

 

تولد و دوران‌ كودكي‌
آية‌الله‌ علي‌ اكبر فيض‌، معروف‌ به‌ مشكيني‌ در سال‌ 1300 هجري‌ شمسي‌ در روستايي‌ از توابع‌ بلوك‌ مشكين‌ و در ميان‌ خانواده‌اي‌ متدين‌ و اهل‌ علم‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. پدرش‌ از اهل‌ علم‌ بود و در كسوت‌ روحانيت‌ به‌ تحصيل‌ علم‌ و رتق‌ و فتق‌ امور مردم‌ مي‌پرداخت‌.
دوران‌ تحصيل‌
آية‌الله‌ مشكيني‌ هنگامي‌ كه‌ همراه‌ با پدر در نجف‌ اشرف‌ مقيم‌ بود، به‌ مكتب‌ خانه‌ رفت‌ و سپس‌ همراه‌ پدر به‌ وطن‌ بازگشت‌ و مقداري‌ از مقدمات‌ علوم‌ ديني‌ را نزد او فرا گرفت‌. با رحلت‌ پدر، و به‌ سفارش‌ او، براي‌ تحصيل‌ علوم‌ ديني‌ به‌ شهرستان‌ اردبيل‌ سفر كرد و مقداري‌ از صرف‌ و نحو را در آنجا فرا گرفت‌. سپس‌ در معيّت‌ عالم‌ بزرگواري‌ كه‌ از زخميان‌ حادثه‌ مسجد گوهرشاد مشهد در زمان‌ رضاخان‌ بود، به‌ شهر قم‌ آمد و در آن‌ ديار عالم‌ خيز به‌ تحصيل‌ علوم‌ ديني‌ پرداخت‌.
در آن‌ زمان‌ سايه‌ منحوس‌ رژيم‌ پهلوي‌ بر كشور مستولي‌ بود و تحصيل‌ در حوزه‌هاي‌ علميه‌ بسيار دشوار مي‌نمود. با اين‌ حال‌ آية‌الله‌ مشكيني‌ دروس‌ دوره‌ سطح‌ را به‌ خوبي‌ به‌ پايان‌ برد و در درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ استادان‌ مشهور دورة‌ خود حاضر شد. او نزديك‌ به‌ هفت‌ ماه‌ نيز در نجف‌ اشرف‌ حضور داشت‌ و در درسهاي‌ خارج‌ استادان‌ آن‌ ديار، بويژه‌ امام‌ خميني‌(ره‌)، شركت‌ مي‌نمود اما به‌ دليل‌ هواي‌ گرم‌ نجف‌ و ضعف‌ مزاجي‌ مجبور به‌ بازگشت‌ به‌ ايران‌ شد.
استادان‌ و دوستان‌
آية‌الله‌ علي‌ اكبر مشكيني‌ در سالهاي‌ تحصيل‌ خود، به‌ محضر عالمان‌ بسياري‌ شرفياب‌ شد. او در دروس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ آية‌الله‌ العظمي‌ بروجردي‌(ره‌) و آية‌الله‌ العظمي‌ محقق‌ داماد(ره‌) شركت‌ مي‌كرد. در نجف‌ نيز به‌ محضر عالمان‌ و استادان‌ آن‌ ديار شرفياب‌ مي‌شد. و در درس‌ خارج‌ امام‌ خميني‌(ره‌) شركت‌ جدي‌ داشت‌.
او در سالهاي‌ تحصيل‌ و پس‌ از آن‌ با فضلا و استادان‌ بسيار رابطه‌ دوستي‌ داشت‌ كه‌ از آن‌ جمله‌ مي‌توان‌ آية‌الله‌ جوادي‌ آملي‌ و آية‌الله‌ اميني‌ را نام‌ برد.
فعاليتهاي‌ علمي‌ و فرهنگي‌
آية‌الله‌ مشكيني‌ در سالهاي‌ عمر خود تاكنون‌ فعاليتهاي‌ بسياري‌ را به‌ انجام‌ رسانده‌ است‌. بسياري‌ از استادان‌ و علماي‌ امروز از شاگردان‌ معظم‌ له‌ به‌ شمار مي‌آيند كه‌ در درسهاي‌ وي‌ شركت‌ جدي‌ داشته‌اند. او كتب‌ دورة‌ مقدمات‌ و سطح‌ را بارها تدريس‌ كرده‌ و سالها به‌ تدريس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ اشتغال‌ داشته‌ است‌. همچنين‌ درس‌ تفسير او از دروس‌ مشهور حوزه‌ علميه‌ قم‌ بوده‌ است‌.
از فعاليتهاي‌ مهم‌ وي‌ در اين‌ عرصه‌، تأسيس‌ مؤسسه‌ الهادي‌ است‌ كه‌ به‌ چاپ‌ كتب‌ مفيد و اسلامي‌ براي‌ سطوح‌ گوناگون‌ جامعه‌ مي‌پردازد و مردم‌ را با حقايق‌ و معارف‌ اسلامي‌ آشنا مي‌سازد. معظم‌له‌ خود نيز كتابهاي‌ فراواني‌ در زمينه‌هاي‌ گوناگون‌ علوم‌ اسلامي‌ تأليف‌ و منتشر ساخته‌ است‌.برخي‌ از آنها به‌ شرح‌ زير است‌:
1ـ اصطلاح‌ الاصول‌
2ـ مصطلحات‌ الفقه‌
3ـ الفقه‌ الماثور (دوره‌ فقه‌ به‌ طرزي‌ نوين‌)
4ـ دروس‌ في‌ الاخلاق‌ (يك‌ دوره‌ اخلاق‌ عربي‌)
5ـازدواج‌ در اسلام‌
6ـ المنافع‌ العامه‌ (شرح‌ كتاب‌ احياالموات‌ شرايع‌)
7ـ مفتاح‌ الجنان‌ (كتاب‌ دعا تكميل‌ مصباح‌ المنير)
8ـ المواعظ‌ العدديه‌
9ـ واجب‌ و حرام‌ احكام‌ الزامي‌ (دوره‌ فقه‌)
10ـ قصار الجمل‌ (احاديث‌ كوتاه‌ تحت‌ عناوين‌ لغوي‌ دو جلد)
11ـ ترجمه‌ قرآن‌ كريم‌ به‌ زبان‌ فارسي‌
12ـ الهدي‌ الي‌ موضوعات‌ نهج‌ البلاغه‌
13ـ المبسوط‌ (تفسير سوره‌ آل‌ عمران‌)
14ـ واجبات‌ و محرمات‌ (استقصاء آنچه‌ در شرع‌ واجب‌ و حرام‌ اعتقادي‌ و عملي‌ است‌)
15ـ تفسير سوره‌ (ص‌)
16ـ بحث‌ تكامل‌ از نظر قرآن‌
17ـ مسلكنا في‌ العقائد و الاخلاق‌ و العمل‌
18ـ زمين‌ و آنچه‌ در آن‌ است‌
19ـ تقليد چيست‌؟
20ـ رساله‌ خمس‌
21ـ حاشيه‌ توضيحي‌ بر كتاب‌ مضاربه‌، عروة‌الوثقي‌
22ـ نهج‌ البلاغه‌ موضوعي‌
23ـ تحريرالمواعظ‌
24ـ تحريرالمعالم‌
25ـ الرسائل‌ الجديده‌
26ـ تلخيص‌ المكاسب‌ (در دست‌ چاپ‌)
27ـ تفسير روان‌ براي‌ نسل‌ جوان‌ (در دست‌ چاپ‌)
28ـ ترجمه‌ و شرح‌ فارسي‌ سه‌ كتاب‌ مضاربه‌، مزارعه‌ و شركت‌ در عروة‌ الوثقي‌ (در دست‌ چاپ‌)
همچنين‌ از وي‌ مقالات‌ بسياري‌ در نشريات‌ نورعلم‌، پاسدار اسلام‌ و... و نيز در روزنامه‌ جمهوري‌ اسلامي‌ و... به‌ چاپ‌ رسيده‌ است‌.
فعاليت‌هاي‌ سياسي‌
زندگي‌ آية‌الله‌ مشكيني‌ سرشار از مبارزات‌ و تلاشهاي‌ سياسي‌ براي‌ احقاق‌ حكومت‌ اسلامي‌ است‌. او از نخستين‌ افرادي‌ بود كه‌ به‌ نهضت‌ امام‌ خميني‌(ره‌) پيوست‌. او در جلسات‌ مخفي‌ مبارزان‌ شركت‌ مي‌كرد از اين‌ رو حدود چهار ماه‌ در تهران‌ متواري‌ شده‌ بود و سپس‌ ايران‌ را به‌ مقصد عراق‌ ترك‌ كرد. با بازگشت‌ به‌ قم‌ در همان‌ روز اول‌ دستگير شد و ساواك‌ از او خواسته‌ بود تا 48 ساعت‌ بعد از قم‌ خارج‌ شود. از اين‌ رو به‌ مشهد رفت‌ و 15 ماه‌ در آنجا مشغول‌ تدريس‌ شد و بار ديگر به‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ آمدو مبارزات‌ را پي‌ گرفت‌؛ اما پس‌ از مدتي‌ به‌ همراه‌ 27 نفر از استادان‌ و فضلاي‌ حوزه‌ تبعيد شد. از اين‌ رو به‌ زادگاه‌ خود رفت‌ ولي‌ پس‌ از سه‌ ماه‌ ساواك‌ او را دستگير و به‌ ماهان‌ كرمان‌ و گلپايگان‌ تبعيد كرد. او پس‌ از دو سال‌ نيز به‌ كاشمر تبعيد شد. او در طول‌ دورة‌ تبعيد نيز دست‌ از مبارزه‌ برنمي‌داشت‌؛ اين‌ گونه‌ بود كه‌ ساواك‌ او را به‌ مكان‌ ديگري‌ منتقل‌ مي‌كرد. او از اعضاي‌ جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ بود و زير بسياري‌ از اعلاميه‌هاي‌ آن‌ را امضاء كرده‌ است‌. با پيروزي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ ايران‌، آية‌الله‌ مشكيني‌ در مسؤوليتهاي‌ گوناگوني‌ به‌ ايفاي‌ نقش‌ پرداخت‌ كه‌ برخي‌ از آنها به‌ شرح‌ زير است‌:
ـ عضويت‌ در خبرگان‌ تدوين‌ قانون‌ اساسي‌؛
ـ مسئول‌ گزينش‌ و اعزام‌ قضات‌ با حكم‌ امام‌ (ره‌)؛
ـ رياست‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبري‌ در هر سه‌ دوره‌؛
ـ امامت‌ جمعه‌ قم‌ با حكم‌ امام‌(ره‌) و رهبر انقلاب‌؛
ـ عضويت‌ در جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌؛
ـ رياست‌ شوراي‌ بازنگري‌ قانون‌ اساسي‌.
جمعه 29/4/1386 - 10:19
دعا و زیارت

نام و نسب آیت الله
نام مبارکش "حسین" و شهرتش "طباطبایی بروجردی" است و در یکی از روزهای پر خیر و برکت ماه صفر، در خانه ایی در شهر بروجرد دیده به جهان گشود . مولودی که تولدش ملائکه عرش و خوبان اهل زمین را غرق در سرور کرد . او در سال 1292(هـ.ق) در خاندان علم و تقوی و فضیلت ، به دنیا آمد ، خاندانی که قرن ها معدن علم و دیانت و ناشر معنویت بودند و جهان اسلام و عالم تشیع به داشتن چنین گوهرهایی مفتخر است .
یکی از این گوهرها ، جد پنجم آقا حسین ، سید محمد طباطبایی بروجردی " است . این مرد بزرگ از مراجع تقلید و فضلای قرن یازدهم ، نواده ی دختری علامه "مجلسی اول " بود و همسر ایشان نواده ی ملا عبدالله ، پسر مجلسی اول و برادر علامه مجلسی دوم ، مولف کتاب ارزشمند " بحارالانوار" است . لذا "علامه مجلسی اول " جد "آیت الله بروجردی" و "علامه مجلسی دوم" نیز دایی ایشان هستند .
" سید محمد مهدی بروجردی " همان "سید مهدی بحرالعلوم" معروف نیز که افتخار یافت سینه بر سینه ی امام زمانش بگذارد و دریای علم و حکمت و معرفت شود از همین خاندان مبارک بود.

خشنودی قلب پدر نردبان ترقی آیت الله بروجردی شد .
آقا حسین بروجردی ، بعد از گذراندن تحصیلات مقدماتی در بروجرد در سن 18 سالگی عازم حوزه علمیه اصفهان شد و در طول 4 سال اقامت در اصفهان ، استعداد عجیب و نبوغ علمی ایشان برهمه آشکار شد . در همین زمان پدر ، ایشان را به بروجرد فرخواند . گمان آیت الله این بود که پدر قصد دارد ایشان را برای کسب علم به نجف بفرستد ، ولی وقتی وارد بروجرد شد ، دید مقدمات تاهل اورا فراهم کرده ، لذا اندوهگین شد و به پدر عرض کرد : من گمان کردم شما می خواهید مرا به نجف بفرستید ، ممکن است تاهل مانع راه من شود و مرا از هدفم باز دارد . ولی پدرش به او گفت (( پسرم ، این را بدان اگر به دستور پدرت رفتار کنی ، امید است که خداوند به تو توفیق دهد که به ترقیات مهمی نائل شوی )).
آقا حسین بروجردی علی رقم میل ، امر پدر را اطاعت کرد و همین سبب شد تا آینده درخشانی برای وی رقم بخورد . او پس از مدتی اقامت در بروجرد ، دوباره عازم اصفهان شد و بعد از پنج سال ، بالاخره به آرزوی دیرینه ی خود رسید و برای ادامه تحصیل عازم نجف شد .

نبوغ علمی
1_ ایام طلبگی :
ایشان در سن 27 سالگی ، در حالی وارد نجف شد که تسلط بسیار خوبی برعلومی همچون فقه و اصول داشت و ازنوابغ زمان بود . لذا از همان آغاز ورود به نجف مورد توجه و عنایت علما قرار گرفت . مرحوم آخوند خراسانی از جمله اساتید آیت الله بود که به خاطر سخت گیری که داشت کمتر طلبه ایی جرات می کرد در درس ایشان اشکال بگیرد اما هرگاه آقای بروجردی می خواست سر درس اشکالی وارد کند ، مرحوم آخوند طلبه ها را ساکت می کرد و با دقت به اشکالات عالمانه آیت الله گوش میداد ، و جواب آن ها را به تفصیل می گفت ، تا همه طلاب بهره علمی ببرند ، آخوند خراسانی ، آن عالم وارسته ، علاقه فراوانی به این طلبه جوان داشت ، به طوری که در نامه ای که برای پدر آیت الله بروجردی در آن زمان می نویسد ، این علاقه و محبت را اظهار می دارد ، مضمون متن نامه اینچنین است :
با سلام خدمت جناب مستطاب فخر المحققین .
آقا حسین مجتهد سلامت اند و در کمال شایستگی به تکمیل مراتب خود مشغولند و به طور زاید الوصفی میل و محبت این احقر را به خود جلب نموده اند ، زیرا اگر در حوزه علمیه ، فرضاً فقط دونفر به واقعیت مشغول تحصیل باشند ، یکی ایشان هستند و الحمد الله خیلی امید واری ها در حقشان دارم و ایشان نه تنها فرزند جنابعالی هستند ، بلکه فرزند فرزانه و اولاد روحانی احقر نیزهستند .
اجتهاد آیت الله بروجردی
به دلیل همین نبوغ علمی و محبوبیت در کلاس های درسی که آقا حسین بروجردی در نجف تشکیل داد ، با استقبال شایانی توسط طلاب مواجه شد در همان زمان بود که اولین تراوشات علمی ایشان ، در قالب کتاب پر مغز "حاشیه برکفایه آخوند" خود را نمایان کرد .
در مدت اقامت آقای بروجردی در نجف ، همه علما ، ایشان را به استادی در فقاهت و کمال در معنویت می شناختند به همین جهت ، همان زمان ، آیت الله "شریعت اصفهانی" و "آخوند خراسانی" اجازه اجتهاد ایشان را امضا نمودند و آیت الله "سید ابوالحسن اصفهانی" مرجع نامی آن زمان نیز احتیاطات خود را به ایشان ارجاع نمود و بدین ترتیب آقا حسین بروجردی با تایید علما ، مجتهدی وارسته گشت که از آن پس او را آیت الله بروجردی خطاب می کردند .
بازگشت به وطن
آیت الله بروجردی پس از فوت پدرشان در بروجرد اقامت دائم گزیدند و با ورود ایشان ، این شهر به یکی از مراکز علمی و دینی تبدیل شد و حوزه ی علمیه آن شهر رونق گرفت . طلاب بسیاری که وصف نبوغ علمی و کمالات آیت الله را می شنیدند ، به آنجا می آمدند ، تا از آن فقیه وارسته استفاده ببرند .

جمعه 29/4/1386 - 10:17
اخبار

طلاب حوزه های علمیه خود را برای پاسخ گویی به شبهات و اتهامات وهابیت علیه شیعه آماده کنند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت‌الله گرامی در دیدار جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه الزهرا(س) بغداد گفت: وهابیت دشمن درجه یک شیعه است که با القاء شبهات و تفکرات ضد شیعی در صدد تخریب عقاید این مذهب است.

وی با تاکید بر رسالت خطیر حوزه های علمیه در آگاهی بخشی و ایجاد بستر مناسب فرهنگی و اعتقادی در جامعه تصریح کرد: طلاب و مبلغین جوان باید با جدیت در بین مردم به تبیین معارف دینی و پاسخ به شبهات بپردازند و با این فرقه ضاله مقابله کنند.

این استاد حوزه علمیه قم با رد اتهامات وهابیت علیه شیعه تصریح کرد: عمده هجوم وهابیت به شیعه بر پایه تحریف قرآن و توسل به حضرات معصومین(ع) استوار است.

وی افزود: تحریف قرآن را علمای شیعه اجماعا لغو می دانند و درباره جواز توسل نیز روایات بسیاری در کتاب صحیح بخاری که از کتب معتبر اهل سنت است ذکر شده است.

آیت‌الله گرامی با اشاره به لزوم وحدت امت اسلامی تصریح کرد: وحدت علمای شیعه واهل سنت به مصلحت جهان اسلام است و اگر علما متحد باشند، مردم نیز از آنها تبعیت خواهند کرد و قدرت اسلام در مبارزه با استکبار افزایش خواهد یافت.

چهارشنبه 27/4/1386 - 22:56
آموزش و تحقيقات

دکتر علی شریعتی از چهره‏های شناخته شده فرهنگی و مبارزه و زجر کشیده از حکومت ستم شاهی بود که در دهه پنجاه و قبل از شکوفایی و پیروزی انقلاب اسلامی ایران در جهت بیداری، آگاهی بخشیدن به قشر جوان و تحصیل کرده و شوراندن آنان بر ضد حکومت ستم پیشه پهلوی نقش ارزنده‏ای را ایفا نمود. او در این امر از دو پایگاه فرهنگی دانشگاه و "حسینیه ارشاد" یاری گرفت و با سخنرانیهای انقلابی و آتشین به نهضت امام خمینی که از پانزدهم خرداد چهل و دو در شکل جدیدی ظاهر شده بود، نیرو بخشید. در هنگامی که مرحوم دکتر علی شریعتی از پایگاه حسینه ارشاد بهره میگرفت و در کنار شخصیت‏های بزرگ علمی - فرهنگی دیگری همانند شهید مرتضی مطهری به بیداری نسل جوان همت میگماشت، برخی با دیدگاه‏های ایشان مخالفت میورزیدند.

برای دیدن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.

چهارشنبه 27/4/1386 - 22:55
آموزش و تحقيقات

به نام خدا
دفتر توسعه‌ی وبلاگ‌های در سال گذشته اولین مراسم معنوی اعتكاف وبلاگ نويسان را برگزار کرد که با استقبال گسترده ي وبلاگ نويسان رو برو گشت. اين دفتر امسال نيز تصميم بر برگزاري اين مراسم معنوي براي وبلاگ نويسان در مراكز استانها دارد.

بار ديگر وبلاگ‌نويسان گرد هم می‌آيند تا در دنيايی حقيقی، مجاز را پشت سر گذارند.
اين بار در دنيايی فراتر از حقيقت‌های دنيوی تا در فضايی آسمانی يكديگر را ملاقات كنند.

وبلاگ‌نويسان می‌توانند با مراجعه به نشانی اينترنتی http://diniblog.com/etekaf.html برای ثبت نام در اين مراسم اقدام كنند.

سه شنبه 26/4/1386 - 0:27
دعا و زیارت
بنام خدا
 
سلام بر رجب ، ماه خدا، ماه نخست فصل نیایش ها
 
 
 
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
 
به نام خداى بخشاينده مهربان
 
 
 
يا مَنْ اَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ
 
اى كه براى هر خيرى به او اميد دارم
 
 
 
وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ كُلِّ شَرٍّ
 
 و از خشمش در هر شرى ايمنى جويم
 
 
 
 يا مَنْ يُعْطِى الْكَثيرَ بِالْقَليلِ
 
اى كه مى دهد (عطاى) بسيار در برابر (طاعت) اندك
 
 
 
يا مَنْ يُعْطى مَنْ سَئَلَهُ
 
اى كه عطا كنى به هركه از تو خواهد
 
 
 
يا مَنْ يُعْطى مَنْ لَمْ يَسْئَلْهُ وَمَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَةً
 
   اى كه عطا كنى به كسى كه از تو نخواهد و نه تو را بشناسد از روى نعمت بخشى و مهرورزى
 
 
 
اَعْطِنى بِمَسْئَلَتى اِيّاكَ جَميعَ خَيْرِ الدُّنْيا وَجَميعَ خَيْرِ الاْخِرَة
 
 عطا كن به من به خاطر درخواستى كه از تو كردم همه خوبى دنيا و همه خوبى و خير آخرت را
 
 
 
ِ وَاصْرِفْ عَنّى بِمَسْئَلَتى اِيّاكَ جَميعَ شَرِّ الدُّنْيا وَشَرِّ الاْخِرَةِ
 
 و بگردان از من به خاطر همان درخواستى كه از تو كردم همه شر دنيا و شر آخرت را
 
 
 
فَاِنَّهُ غَيْرُ مَنْقُوصٍ ما اَعْطَيْتَ
 
 زيرا آنچه تو دهى چيزى كم ندارد (يا كم نيايد)
 
 
 
وَ زِِدْنى مِنْ فَضْلِكَ يا كَريمُ
 
و بيفزا بر من از فضلت اى بزرگوار
 
 
 
يا ذَاالْجَلالِ وَالاِْكْرامِ
 
اى صاحب جلالت و بزرگوارى
 
 
 
يا ذَاالنَّعْماَّءِ وَالْجُودِ
 
 اى صاحب نعمت و جود
 
 
 
 يا ذَاالْمَنِّ وَالطَّوْلِ
 
اى صاحب بخشش و عطا
 
 
 
حَرِّمْ شَيْبَتى عَلَى النّارِ
 
حرام كن محاسنم را بر آتش دوزخ
 
سه شنبه 26/4/1386 - 0:25
دعا و زیارت

عبدالرحيم موگهى‏

1 - براى حفظ قرآن، روش‏هاى گوناگونى بيان و تبيين شده كه هر كدام در جاى خود، داراى ويژگى هايى است و هر كس نيز امكان دارد بر اساس استعداد، ذوق و سليقه، شرايط شخصى و تجربه عملى خويش، داراى روش ويژه‏اى در حفظ قرآن باشد. روش پيشنهادى ما در حفظ قرآن، بر مبناى حفظ «تفكيكى» آيات، صفحات، سوره‏ها و جزءهاى قرآن و سپس بر مبناى حفظِ «تركيبى» و تكرار آنها بر اساس قسمت‏هاى «سه» تايى - «سه» تايى است.
اين روش بدين گونه است كه بايد هر صفحه از قرآن را، سه آيه - سه آيه، و هر سوره را، سه صفحه - سه صفحه، و هر جزء را، سه سوره - سه سوره تقسيم كنيد. مثلاً اگر يك صفحه از قرآن، مانند صفحه 573 - قرآن هايى كه با رسم الخط «عثمان طه» است - داراى 15 آيه؛ يعنى آيه 14 تا 28 سوره «جن» است، بايد به پنج قسمت «3 آيه‏اى» تقسيم نماييد و چنان چه يك سوره از قرآن؛ مانند سوره «يس» داراى حدود 6 صفحه است، بايد به دو قسمت «سه صفحه‏اى» تقسيم نماييد و در صورتى كه يك جزء از قرآن، مانند جزء «بيست و هشتم» داراى 9 سوره است، بايد به سه قسمت «3 سوره» اى تقسيم نماييد.
سپس بايد آيه‏هاى هر قسمت را، يك بار به صورت «جدا - جدا» و «يك آيه - يك آيه» و با «تفكيك» از آيات قبلى و بعدى شان حفظ كنيد ؛ تا آيات الهى به صورت «تك به تك» و «جزء به جزء» به حافظه تان سپرده شوند. بار ديگر آن‏ها را به صورت مرتبط با آيات قبلى و بعدى شان نيز تكرار و حفظ نماييد؛ تا آيات به صورتِ «مجموعه‏اى» و «كل به كل» نيز به حافظه تان سپرده شوند.
تشريح عملى اين روش بدين گونه است كه با صداى آشكار، آيه اول از سوره مورد نظرتان را، به صورت «جدا» و «تفكيكى» بخوانيد و تكرار نماييد؛ تا حدى كه اين آيه را، به طور كامل و صحيح و روان، حفظ نماييد. سپس به سراغ آيه دوم برويد و آن را نيز، به صورت «جدا» و «تفكيكى» بخوانيد و تكرار كنيد؛ تا حدى كه آيه دوم را هم، به طور كامل و صحيح و روان، حفظ كنيد. آن گاه به سراغ آيه سوم برويد و آن را نيز، بدون ارتباط با آيه دوم و چهارم، بخوانيد و تكرار نماييد، تا حدى كه آيه سوم را هم، به طور كامل و صحيح و روان، حفظ نماييد.
در پايان نخستين قسمت سه آيه‏اى، دوباره آيات اول تا سوم را با يكديگر و پشت سر هم، به صورت «تركيبى»، بخوانيد و تكرار كنيد ؛ تا حدى كه مجموع هر سه آيه را، با هم و به طور كامل و صحيح و روان، حفظ نماييد. علت اين امر آن است كه اگر آيات را جدا جدا و به صورت «تفكيكى» حفظ كنيد، ولى با يكديگر حفظ ننمايد، ممكن است نتوانيد آياتى را كه «جدا - جدا» و به صورت «تفكيكى» حفظ كرده‏ايد، بار ديگر به صورت متصل و مرتبط با آيات قبلى و بعدى‏شان و به ترتيب يكديگر، از حفظ بخوانيد و بازگو كنيد يا نزد ديگران ارائه نماييد. اين نكته‏اى مهم است كه بايد كاملاً آن را رعايت كنيد.
اكنون به سراغ آياتِ دومين قسمتِ سه آيه‏اى، يعنى آيات چهارم تا ششم، برويد و آنها را، همانند آيات اول تا سوم، بخوانيد و تكرار نماييد؛ تا حدى كه اين سه آيه را هم، به طور جداگانه و بدون ارتباط با آيات قبلى و بعدى شان، حفظ نماييد. سپس مجموع هر سه آيه چهارم تا ششم را با يكديگر و پشت سر هم و به صورت تركيبى، بخوانيد و تكرار كنيد؛ تا حدى كه مجموع هر سه آيه را، با هم، حفظ كنيد. در پايانِ دومين قسمتِ سه آيه‏اى، دوباره، آيات اول تا ششم را، با يكديگر و پشت سر هم و به صورت تركيبى نيز بخوانيد و تكرار كنيد تا حدى كه مجموع هر شش آيه را با هم حفظ كنيد.
اينك به سراغ آيات سومين قسمت سه آيه‏اى، يعنى آيات هفتم تا نهم، برويد و آن‏ها را، همانند آيات اول تا سوم، بخوانيد و تكرار نماييد ؛ تا حدى كه اين سه آيه را هم، به طور جداگانه و بدون ارتباط با آيات قبلى و بعدى شان، حفظ كنيد. سپس مجموع هر سه آيه هفتم تا نهم را با يكديگر و پشت سر هم به صورت تركيبى بخوانيد و تكرار كنيد تا حدى كه مجموع هر سه آيه را با هم حفظ نماييد. در پايان سومين قسمت سه آيه‏اى، دوباره، آيات چهارم تا نهم - نه آيات اول تا نهم (دقت كنيد) - را با يكديگر و پشت سر هم به صورت تركيبى، بخوانيد و تكرار كنيد؛ تا حدى كه مجموع هر شش آيه را با هم حفظ كنيد. حفظ آيات را به همين روش آن قدر ادامه دهيد تا اين كه همه آياتِ يك صفحه از قرآن را حفظ نماييد. در پايان، دوباره، كل آياتِ آن صفحه را، از اول تا آخر، بخوانيد و تكرار كنيد تا آيات آن صفحه را، به صورت مجموعه‏اى و تركيبى نيز حفظ كنيد.
پس از حفظ كامل و صحيح يك صفحه از قرآن، اينك به سراغ صفحه دوم قرآن برويد و آن را نيز، همانند صفحه اول و به همان صورتِ «تفكيكى» و «تركيبى» كه گفته شد، حفظ كنيد. پس از حفظ كامل و صحيح صفحه دوم، به سراغ صفحه سوم برويد و آيات آن صفحه را نيز، همانند صفحه اول و دوم، حفظ نماييد. پس از حفظ كامل و صحيح صفحه سوم، دوباره كل آيات ِ صفحه اول تا سوم را با يكديگر و پشت سر هم به صورت تركيبى، بخوانيد و تكرار كنيد ؛ تا حدى كه مجموع هر سه صفحه را، با هم، حفظ نماييد.
اكنون به سراغ آياتِ دومين قسمتِ سه صفحه‏اى، يعنى آيات صفحه چهارم تا ششم، برويد و آن‏ها را، همانند آيات صفحه اول تا سوم، بخوانيد و تكرار كنيد ؛ تا حدى كه آيات اين سه صفحه را هم، به طور جداگانه و بدون ارتباط با آيات صفحات قبلى و بعدى شان، حفظ كنيد. آن گاه، مجموع هر سه صفحه چهارم تا ششم را، با يكديگر و پشت سر هم و به صورت تركيبى، بخوانيد و تكرار نماييد ؛ تا حدى كه مجموع آيات هر سه صفحه را با هم حفظ كنيد.
در پايان دومين قسمتِ سه صفحه‏اى، دوباره، آياتِ صفحه اول تا ششم را، با يكديگر و پشت سر هم به صورت تركيبى، بخوانيد و تكرار نماييد ؛ تا حدى كه مجموع هر شش صفحه را با هم حفظ نماييد.
اينك به سراغ آياتِ سومين قسمتِ سه صفحه‏اى، يعنى آيات صفحه هفتم تا نهم برويد و آن‏ها را، همانند آيات صفحه اول تا سوم، بخوانيد و تكرار نماييد ؛ تا حدى كه آيات اين سه صفحه را هم، به طور جداگانه و بدون ارتباط با آيات صفحات قبلى و بعدى شان، حفظ كنيد. سپس مجموع آيات هر سه صفحه هفتم تا نهم را، با يكديگر و پشت سر هم به صورت تركيبى، بخوانيد و تكرار كنيد؛ تا حدى كه آيات مجموع هر سه صفحه را با هم حفظ كنيد. در پايان سومين قسمت سه صفحه‏اى، دوباره آيات صفحات چهارم تا نهم را - نه آيات صفحات اول تا نهم را - با يكديگر و پشت سر هم به صورت تركيبى، بخوانيد و تكرار كنيد ؛ تا حدى كه مجموع هر شش صفحه را، با هم حفظ نماييد. حفظ آياتِ صفحات را، با همين روش و به صورت سه صفحه - سه صفحه آن قدر ادامه دهيد تا آن كه آيات همه صفحات يك سوره از قرآن را حفظ نماييد. در پايان، دوباره، كل آيات صفحات آن سوره را، از اول تا آخر، بخوانيد و تكرار كنيد ؛ تا آيات آن سوره را به صورت مجموعه‏اى تركيبى، نيز حفظ كنيد.
پس از حفظ كامل، صحيح و روان يك سوره از قرآن، اينك به سراغ سوره‏هاى بعدى قرآن برويد و آيات آن سوره‏ها را نيز، همانند سوره اول و به همان صورت «تفكيكى» و «تركيبى» كه گفته شد بر اساس «سه سوره - سه سوره» حفظ كنيد و حفظ سوره‏ها را آن قدر ادامه دهيد، تا اين كه همه آيات يك جزء از قرآن را حفظ نماييد. در پايان، دوباره، كل آيات آن جزء را، از اول تا آخر، بخوانيد و تكرار كنيد، تا آيات آن جزء را، به صورت مجموعه‏اى و تركيبى، نيز حفظ نماييد.
پس از حفظ كامل، صحيح و روان يك جزء از قرآن، اينك به سراغ جزءهاى بعدى قرآن برويد و آيات آن جزءها را نيز، همانند جزء اول و به همان صورت «تفكيكى» و «تركيبى» كه گفته شد بر اساس «سه جزء - سه جزء» حفظ نماييد و حفظ جزءها را آن قدر ادامه دهيد تا اين كه همه آيات سى جزء قرآن را، به طور كامل، صحيح و روان حفظ كنيد و با عنايات خداى سبحان و توجهات امام زمان‏عليه السلام، «حافظ كل قرآن» شويد.
با توجه به آنچه گفته شد، در صورتى كه بخواهيد مثلاً صفحه 373 قرآن را كه طبق رسم الخط «عثمان طه» داراى 15 آيه است، حفظ نماييد، بايد به ترتيب زير عمل كنيد:
1. حفظ آيه اول
2. حفظ آيه دوم
3. حفظ آيه سوم
4. حفظ آيه اول تا سوم
5. حفظ آيه چهارم
6. حفظ آيه پنجم
7. حفظ آيه ششم
8. حفظ آيه چهارم تا ششم
9. حفظ آيه اول تا ششم
10. حفظ آيه هفتم
11. حفظ آيه هشتم
12. حفظ آيه نهم
13. حفظ آيه هفتم تا نهم
14. حفظ آيه چهارم تا نهم - نه آيه اول تا نهم -
15. حفظ آيه دهم
16. حفظ آيه يازدهم
17. حفظ آيه دوازدهم
18. حفظ آيه دهم تا دوازدهم
19. حفظ آيه هفتم تا دوازدهم - نه آيه اول تا دوازدهم -
20. حفظ آيه سيزدهم
21. حفظ آيه چهاردهم
22. حفظ آيه پانزدهم
23. حفظ آيه سيزدهم تا پانزدهم
24. حفظ آيه دهم تا پانزدهم - نه آيه اول تا پانزدهم -
اگر بخواهيد مثلاً سوره «يس» را كه طبق قرآن‏هاى با رسم الخط «عثمان طه»، داراى 6 صفحه است، با اين روش حفظ كنيد، بايد به ترتيب زير عمل نماييد:
1. حفظ صفحه اول
2. حفظ صفحه دوم
3. حفظ صفحه سوم
4. حفظ صفحه اول تا سوم
5. حفظ صفحه چهارم
6. حفظ صفحه پنجم
7. حفظ صفحه ششم
8. حفظ صفحه چهارم تا ششم
9. حفظ صفحه اول تا ششم.
اگر بخواهيد مثلاً جزء 28 را كه داراى 9 سوره است ؛ با اين روش، حفظ نماييد، بايد به ترتيب زير عمل كنيد:
1. حفظ سوره اول
2. حفظ سوره دوم
3. حفظ سوره سوم
4. حفظ سوره اول تا سوم
5. حفظ سوره چهارم
6. حفظ سوره پنجم
7. حفظ سوره ششم
8. حفظ سوره چهارم تا ششم
9. حفظ سوره اول تا ششم
10. حفظ سوره هفتم
11. حفظ سوره هشتم
12. حفظ سوره نهم
13. حفظ سوره هفتم تا نهم
14. حفظ سوره چهارم تا نهم - نه سوره اول تا نهم -
براى خوددارى از تكرار زياد و غير ضرورىِ آيات، توجه داشته باشيد كه ديگر لازم نيست مثلاً مجموع دو آيه اول و دوم، يا دوم و سوم، يا سوم و چهارم، يا چهارم و پنجم، يا پنجم و ششم، يا مجموع سه آيه دوم تا چهارم، يا سوم تا پنجم، يا مجموع چهار آيه اول تا چهارم، يا دوم تا پنجم، يا سوم تا ششم، يا مجموع پنج آيه اول تا پنجم، يا دوم تا ششم را نيز بخوانيد و تكرار نماييد تا حفظ كنيد.
همچنين لازم نيست مجموع شش صفحه دوم تا هفتم، يا سوم تا هشتم، يا مجموع هفت صفحه سوم تا نهم، يا چهارم تا دهم، يا پنجم تا يازدهم، يا ششم تا دوازدهم را نيز بخوانيد و تكرار كنيد تا حفظ نماييد ؛ زيرا انجام دادن اين امر، به صورت تصاعدى در خواهد آمد و در نتيجه، وقت فراوانى را از شما خواهد گرفت و ممكن است خودِ تكرار زياد و بدون ضرورتِ آيات، موجب خستگى نيز بشود.
پس مبناى شما در مجموعه خوانىِ سوره‏هاى قرآن با يكديگر، حداكثر، تا سه سوره، و در مجموعه خوانى جزءهاى قرآن با يكديگر، حداكثر، تا سه جزء خواهد بود و مبناى شما در حفظ آيات قرآن، آيه به آيه، و سپس صفحه به صفحه، و آن گاه سوره به سوره و پس از آن، جزء به جزء به طور كامل و صحيح و روان خواهد بود؛ يعنى تا آيه يا صفحه يا سوره يا جزئى از قرآن را، به طور كامل و صحيح و روان حفظ نكرده‏ايد، هرگز به سراغ حفظ آيه يا صفحه يا سوره و يا جزئى ديگر از قرآن نرويد.
توجه داشته باشيد كه اين روش را، هم با «خواندن» از روى قرآن و هم با «گوش دادن» به نوارها يا سى دى‏هاى قرآنى مى‏توانيد انجام دهيد ؛ اگر چه حفظ قرآن از راه «گوش دادن»، براى برخى‏ها، مانند خردسالان و كسانى كه نمى‏توانند از راه خواندن» به حفظ قرآن بپردازند، ممكن است بهترين و تنهاترين راه باشد.
2. اگر آيه‏اى از يك سطر بيش‏تر باشد، مبناى شما در روش حفظ چنين آياتى، سطر به سطر و در مجموعه خوانىِ سطرها با يكديگر، حداكثر تا سه سطر خواهد بود؛ يعنى چنانچه آيه‏اى شش سطر باشد، مانند آيه 160 سوره «اعراف»، آن را به دو قسمت سه سطرى تقسيم كنيد. سپس هر كدام از سطرهاى اول و دوم و سوم را، به صورت تفكيكى، بخوانيد و تكرار نماييد ؛ تا هر يك از سطرها را به طور جداگانه، حفظ كنيد. آن گاه مجموع سطرهاى اول تا سوم را، به صورت تركيبى، بخوانيد و تكرار نماييد؛ تا مجموع هر سه سطر را، با هم و به طور كامل و صحيح حفظ كنيد. پس از آن، هر كدام از سطرهاى چهارم و پنجم و ششم آن آيه را، به صورت تفكيكى، مى‏خوانيد و تكرار مى‏نماييد؛ تا هر يك از سطرها را، به طور جداگانه، حفظ كنيد. سپس مجموع سطرهاى چهارم تا ششم را، به صورت تركيبى، بخوانيد و تكرار كنيد ؛ تا مجموع هر سه سطر را با هم و به طور كامل و صحيح و روان و آسان حفظ كنيد. در پايان، دوباره، سطرهاى اول تا ششم را از اول تا آخر و به صورت تركيبى نيز، بخوانيد و تكرار نماييد، تا مجموع هر شش سطر را، با هم، يعنى كل آيه را به طور كامل و صحيح و روان حفظ كنيد. آن گاه به سراغ حفظ آيه بعدى برويد.
3. اگر آيه‏اى فقط چند كلمه بيش از يك سطر باشد، آن آيه را نيز به طور كامل حفظ نماييد. در اين گونه آيات، از روش سطر به سطر استفاده نكنيد.
4. اگر سوره‏اى از يك صفحه كم‏تر باشد، مانند شمارى از سوره‏هاى كوتاه آخر قرآن، مبناى شما در حفظ آن بايد همان روش «سوره به سوره» باشد ؛ يعنى تا سوره‏اى را به طور كامل و صحيح و روان و آسان حفظ نكرده‏ايد، هرگز به سراغ حفظ سوره‏اى ديگر نرويد.
5. هنگامى يك صفحه يا يك سوره يا يك جزء از قرآن را به خوبى حفظ كرده‏ايد كه بتوانيد تك تك آيات آن را با شماره خودشان و حتى بدون ترتيب نيز به ياد آوريد و از حفظ بخوانيد. مثلاً اگر از شما بپرسند كه آيه 18 سوره بلد چيست؟ فوراً بگوييد: «اُلئكَ أصحابُ المَيْمَنَة» و چنان چه از شما بپرسند كه آيه 4 سوره بلد چيست؟ فوراً بگوييد: «لَقَد خَلَقْنا الانسان فى كبد» و اگر از شما بپرسند كه آيه 10 سوره بلد چيست؟ فوراً بگوييد: «وَ هَدَيْناهُ النَّجدَينِ».
6. مقدار تكرار هر آيه و سوره قرآن، براى حفظ آن، به شرايط انسان، روش حفظ وى، آسانى و دشوارىِ هر آيه و سوره، و كوتاهى و بلندىِ آن بستگى دارد. مثلاً ممكن است شما آيه‏اى را با 3 بار تكرار حفظ نماييد.ولى شخص ديگرى همان آيه را با 5 بار تكرار حفظ كند. نيز ممكن است شما سوره‏اى از قرآن را با روشى كه در حفظ قرآن داريد، با 8 بار تكرار حفظ نماييد ؛ اما فردى ديگر با روش ديگرى كه در حفظ قرآن دارد، همان سوره را با 10 بار تكرار حفظ كند. نيز ممكن است شما آيه‏اى آسان و كوتاه را حتى با 1 بار خواندن حفظ نماييد، اما آيه دشوار و بلند را با 7 بار تكرار حفظ كنيد. پس مقدار تكرار هر آيه و سوره قرآن، به «شرايط حفظ قرآن» و «شرايط آيه» بستگى دارد.
7. حتماً دقت كنيد كه كلمات و آيات قرآن را، از همان آغاز خواندن و حفظ كردن، از نظر تلفظ و حركت و اعراب، به شكل صحيح بخوانيد و حفظ كنيد ؛ زيرا در صورتى كه تلفظ و حركت و اعراب كلمه‏اى، به شكل غلط وارد حافظه شما شود، تلاشتان براى حفظ صحيح چنين كلمه‏اى دو برابر خواهد شد: يك بار بايد شكل غلط اين كلمه را از حافظه خود خارج سازيد و بار ديگر بايد شكل صحيح آن را به درون حافظه خويش ببريد و جايگزين شكل قبلى آن نماييد.
يكى از بهترين راه‏هاى پيشگيرى از چنين مشكلى اين است كه هنگامى كه مى‏خواهيد، براى نخستين بار، آيه‏اى را حفظ نماييد، خودتان آيه مورد نظر را از روى قرآن بخوانيد و به شكل خواندن و تلفظ همان آيه از طريق نوار نيز گوش فرا دهيد .
8. بارها اتفاق افتاده است كه برخى از حافظان قرآن نتوانسته‏اند آيه‏اى از قرآن را كه قبلاً حفظ كرده‏اند، دوباره از حفظ بخوانند ؛ ولى هنگامى كه كلمه اول و دوم همان آيه را براى آنان خوانده‏اند، تمام آن آيه به يادشان آمده است و همه آيه را، از اول تا آخر و از حفظ، خوانده‏اند. پس كلمه اول يا مجموع كلمه اول و دوم در هر آيه، «نقطه تمركز» آن آيه براى حفظ كردنش است و بايد آن را بيش از كلمات ديگر آن آيه، تكرار كنيد و به حافظه خود بسپاريد. مثلاً در آيه «انَّ الَّذينَ آمَنُوا و َ عَمِلُوا الصّالِحاتِ اُولائِكَ هُم خَيرُ البَرِيَّة»بايد دو كلمه «اِنَّ الّذينَ» را بيش‏تر از كلمات بعدى آيه تكرار نماييد و به گنجينه حافظه خويش بسپاريد.
9. معمولاً انسان دوست دارد ثمره و نتيجه كار خويش را زودتر ببيند. از اين رو، شما حفظ تمام قرآن را هدف خود قرار ندهيد ؛ بلكه هدف خويش را مثلاً حفظ يك جزء قرآن در نظر بگيريد و از سوره‏هاى كوتاه و جزء سى ام قرآن آغاز كنيد؛ تا ثمره و نتيجه آن را زودتر مشاهده نماييد و دلگرم‏تر شويد. چنان چه حفظ قرآن را با سوره‏هاى بلند مانند سوره «بقره» و «آل عمران» و «مائده» آغاز كنيد، ممكن است شوق و علاقه اوليه‏اى را كه براى حفظ قرآن داشته‏ايد، از دست بدهيد؛ هر چند اگر بتوانيد حفظ قرآن را از همان جزء اول و با سوره حمد آغاز نماييد، بهتر است.
10. گفته شد كه در ابتدا مى‏توانيد سوره‏هاى كوتاه قرآن را حفظ كنيد، و چون جزءهاى سى‏ام و بيست و نهم و بيست و هشتم قرآن به ترتيب و به طور نسبى در بر دارنده سوره‏هاى كوتاه‏ترى هستند، مى‏توانيد اين سه جزء را پيش از جزءهاى ديگر قرآن حفظ نماييد؛ اما پس از حفظ كردن آيات اين سه جزء، شايسته است - اگر نگوييم بايسته است - جزءهاى ديگر قرآن را به ترتيب و از جزء دوم تا جزء بيست و ششم و پس از آن جزء بيست و هفتم را حفظ كنيد. رعايت اين ترتيب، براى آن است كه ذهن و حافظه شما نيز از ترتيب ويژه‏اى برخوردار گردد، و از نظم خاصى پيروى نمايد و هنگام بازگويى آيات حفظ شده، دچار تشويش و نابسامانى نشود. پيشنهاد مى‏شود براى كودكان و نوجوانان و مانند آنان، حفظ قرآن از جزء سى ام و طبق مراحل زير و به ترتيب سوره هايى كه گفته شده است، صورت پذيرد:
اول - سوره‏هاى 2 سطرى: عصر، كوثر و اخلاص .
دوم - سوره‏هاى 3 سطرى: شرح، قدر، فيل، قريش، كافرون، نصر، مسد و فلق .
سوم - سوره‏هاى 4 سطرى: تين، تكاثر، همزه، ماعون و ناس .
چهارم - سوره‏هاى 5 سطرى: ضحى، زلزله و عاديات.
پنجم - سوره‏هاى 6 سطرى: طارق و قارعه.
ششم - سوره‏هاى 7 سطرى: شمس و علق.
هفتم - سوره‏هاى 8 سطرى: اعلى و ليل .
هشتم - سوره‏هاى 9 سطرى: انفطار و بلد.
نهم - سوره‏هاى 10 سطرى: بينه.
دهم - سوره‏هاى يك صفحه‏اى و كمتر از آن: عبس، تكوير، انشقاق، بروج و غاشيه.
يازدهم - سوره‏هاى بيشتر از يك صفحه: نبأ، نازعات، مطففين و فجر.
دوازدهم - اين مرحله كه مرحله پايانى براى كودكان و نوجوانان و مانند آنان است، حفظ دوباره سوره‏هاى جزء سى ام است، به همان ترتيبى كه در قرآن آمده است؛ يعنى حفظ جزء سى ام را از سوره نبأ آغاز نمايند و به سوره ناس پايان دهند.
11. در صورتى كه با كمك وسايل سمعى و بصرى، مانند نوارهاى ويدئويى، قرآن را حفظ مى‏نماييد، حتماً به دهان قارى قرآن و چگونگى تلفظ و اداى كلمات و قرائت وى، خوب توجه كنيد.
12. هر مقدار از آيات و سوره‏ها و جزءهاى قرآن را كه حفظ كرديد، در جايى آن را يادداشت كنيد و نوار پارچه‏اى را كه در عطف و شيرازه برخى از قرآن‏ها وجود دارد، در همان صفحه مربوط قرار دهيد ؛ تا برايتان مشخص باشد كه چه مقدار از قرآن و تا كدام صفحه از آن را حفظ نموده‏ايد و از دوباره كارى و تكرار غير لازم آيات نيز به دور باشيد.
13. در صورتى كه برايتان امكان دارد، سعى كنيد در هر جلسه حفظ قرآن، آيات را تا پايان هر صفحه يا تا پايان هر سوره حفظ نماييد و عمل حفظ را در نيمه صفحه يا نيمه سوره حفظ نكنيد.
14. سعى كنيد جاى هر آيه را در صفحات قرآن كاملاً به خاطر بسپاريد؛ تا آسان‏تر بتوانيد آيه حفظ شده را به خاطر آوريد و ارائه نماييد ؛ مثلاً آيه 20 سوره مرسلات، يعنى آيه «ألَم نَخلُقكم مِن ماءٍ مَهينٍ» در اول صفحه، و آيه 35 آن، يعنى آيه « هذا يَومٌ لايَنْطِقُونَ» در وسط صفحه، و آيه 50 آن، يعنى آيه «فَبِأىِّ حَديثٍ بَعدَهُ يُؤمِنُونَ» در آخر صفحه قرآن قرار دارد.
15. اگر هنگام تمرين و تكرار محفوظات قرآنى خود، قسمتى را به ياد نياورديد، فوراً به قرآن مراجعه نكنيد، بلكه در ابتدا خوب فكر نماييد و ذهن و حافظه خويش را به كار اندازيد و در صورتى كه آن قسمتِ فراموش شده را به ياد نياورديد، آن گاه به قرآن مراجعه كنيد. اگر اين نكته را به خوبى رعايت نماييد، قسمت‏هاى فراموش شده ديگر، كمتر فراموشتان مى‏شود و بيشتر در ذهن و حافظه‏تان باقى مى‏ماند؛ زيرا دستگاه ذهن و سيستم حافظه انسان، آن چه را با تلاش و كاوش درونىِ خود به ياد مى‏آورد، بيش‏تر به ياد مى‏سپارد و ديرتر از ياد مى‏برد.
16. هر اندازه كه بين تكرار آيات حفظ شده، كمتر فاصله بيندازيد، آن‏ها را بيش‏تر به ذهن و خاطرتان مى‏سپاريد. مثلاً چنان چه سوره صف را حفظ نموديد و هر 3 روز يك بار، آن را مرور و تكرار كرديد، بيش‏تر در ذهن و خاطرتان باقى مى‏ماند تا هنگامى كه همين سوره را 5 روز يك بار، مرور و تكرار نماييد.
17. در حفظ آياتى كه به يكديگر شبيه هستند، دقت و تمرين بيش‏ترى لازم داريد. به طور مثال، اگر آيات ديگر را 4 تا5 بار مرور و تكرار مى‏كنيد، آيات مشابه را بايد 8 تا 10 بار مرور و تكرار نماييد.يكى از راه‏هاى حفظ آيات مشابه، استفاده از «نشانه» است.مثلاً سوره «صف» با آيه «سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِى السَّمواتِ وَ مافِى الارضِ...»آغاز مى‏گرددو سوره بعدى آن، يعنى سوره «جمعه»، با آيه «يُسبِّحُ لِلَّهِ مَا فِى السَّمواتِ وَ ما فِى الارضِ...» شروع مى‏شود. براى اين كه «سَبَّحَ» با « يُسَبِّحُ» اشتباه نشود، مى‏توانيد مثلاً اين نشانه را براى خود قرار دهيد كه حرف اول نام سوره صف، يعنى حرف «ص» شبيه حرف اول كلمه« سَبَّحَ» يعنى حرف «س» است ؛ هر چند اين دو حرف كاملاً مانند يكديگر نيستند.
18. همان گونه كه گفته شد، هنگام حفظ قرآن، آيات را با صداى آشكار بخوانيد ؛ تا پژواك آيه‏هاى قرآن، در گوشتان طنين انداز شود و حركات و كلمات آن‏ها بر سيستم مغزى و دستگاه حافظه شما به خوبى نقش بندد؛ زيرا يكى از آثار و ويژگى‏هاى صوت، ايجاد نقش در اجسام و تأثير در اطراف است.آشكار خواندن آيات به معناى بلند خواندن آن‏ها و آزرده كردن اطرافيان نيست، بلكه به معناى آشكار ساختن جوهره صوت و دورى جُستن از لب خوانى است؛ هر چند در برخى از شرايط و مواردِ حفظ قرآن، لب خوانى شايسته يا بايسته است.
19. يكى از راه‏هاى تمركز حواس هنگام حفظ آيات قرآن، اين است كه آيه مورد نظر براى حفظ را يك بار از روى قرآن و با دقت و توجه كامل بخوانيد تا نخستين تصوير از آن آيه، در ذهن و حافظه تان جاى گيرد و نقش بندد. آن گاه، براى بار دوم، آيه مورد نظر را از روى قرآن بخوانيد و در اثناى آن، گاهى چشم‏هاى خود را ببنديد و ادامه آيه را در ذهن و خاطرتان بياوريد و از حفظ بخوانيد. سپس هر گاه قسمتى از ادامه آيه را به ياد نياورديد، چشم‏هاى خود را باز كنيد و آن قسمت را از روى قرآن بخوانيد. اين كار را به همين صورت، آن قدر ادامه دهيد تا تمام آيه مورد نظر را، حفظ نماييد.
20. براى حفظ آيات طولانى، مى‏توانيد آن آيات را بر اساس محل‏هاى وقف و درنگ آن‏ها، قسمت - قسمت كنيد و سپس به حفظ هر قسمت از آن آيه بپردازيد. براى آشنايى با محل‏هاى وقف آيات و علائم آن، مى‏توانيد به صفحات پايانى برخى از قرآن‏ها يا كتاب‏هاى معتبر روخوانى و تجويد قرآن مراجعه نماييد، يا به نوارهاى مشهور تلاوت قرآن يا به تلاوت قاريان ممتاز قرآن گوش فرا دهيد، يا آن‏ها را از استادان معروف قرآن بپرسيد يا زير نظر آنان ياد بگيريد.
 

جمعه 31/1/1386 - 23:55
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته