• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
برای مشاهده معانی و تفاسیر هر آیه بر روی متن آیه کلیک نمایید.
سوره : البقرة  آیه شماره : 49
ریشه کلمه : سوم
فعل : سوم
معنی : عهده دار کردن، تحميل کردن، چراندن «تسيمون» چرانيدن، «سيما» علامت، نشانه، قيافه، شکل، هيئت، وضع ظاهري «سائمه» شتري كه مى‏چرد و در آغل علف نمى‏خورد. «مسّوم» نشاندار، مهر خورده، فرستاده شده
توضیح : «مسّوم» (به صيغه مفعول) ممكن است از سيما باشد يعنى نشاندار و شايد از تسويم باشد يعنى فرستاده شده مثل [آل عمران:14] ولى ظاهراً نشاندار مراد است كه آن موجب تخصّص و مالكيّت است يعنى اسبان داغ نهاده و نشاندار. و در آيه [ذاريات:34-35] نيز به قرينه «عِنْدَ رَبِّكَ» نشاندار منظور است؛ سنگهاى نشاندارى كه گناهكاران دارند و مخصوص آنها اند. بعضي مسّومين را به صيغه فاعل و بعضي به صيغه مفعول خوانده‏اند. اگر به صيغه مفعول باشد به معنى نشاندار يا فرستاده است و چنانكه به صيغه فاعل باشد به معنى علامت گذارنده است.
سوره : الاعراف  آیه شماره : 141
ریشه کلمه : سوم
فعل : سوم
معنی : عهده دار کردن، تحميل کردن، چراندن «تسيمون» چرانيدن، «سيما» علامت، نشانه، قيافه، شکل، هيئت، وضع ظاهري «سائمه» شتري كه مى‏چرد و در آغل علف نمى‏خورد. «مسّوم» نشاندار، مهر خورده، فرستاده شده
توضیح : «مسّوم» (به صيغه مفعول) ممكن است از سيما باشد يعنى نشاندار و شايد از تسويم باشد يعنى فرستاده شده مثل [آل عمران:14] ولى ظاهراً نشاندار مراد است كه آن موجب تخصّص و مالكيّت است يعنى اسبان داغ نهاده و نشاندار. و در آيه [ذاريات:34-35] نيز به قرينه «عِنْدَ رَبِّكَ» نشاندار منظور است؛ سنگهاى نشاندارى كه گناهكاران دارند و مخصوص آنها اند. بعضي مسّومين را به صيغه فاعل و بعضي به صيغه مفعول خوانده‏اند. اگر به صيغه مفعول باشد به معنى نشاندار يا فرستاده است و چنانكه به صيغه فاعل باشد به معنى علامت گذارنده است.
سوره : ابراهيم  آیه شماره : 6
ریشه کلمه : سوم
فعل : سوم
معنی : عهده دار کردن، تحميل کردن، چراندن «تسيمون» چرانيدن، «سيما» علامت، نشانه، قيافه، شکل، هيئت، وضع ظاهري «سائمه» شتري كه مى‏چرد و در آغل علف نمى‏خورد. «مسّوم» نشاندار، مهر خورده، فرستاده شده
توضیح : «مسّوم» (به صيغه مفعول) ممكن است از سيما باشد يعنى نشاندار و شايد از تسويم باشد يعنى فرستاده شده مثل [آل عمران:14] ولى ظاهراً نشاندار مراد است كه آن موجب تخصّص و مالكيّت است يعنى اسبان داغ نهاده و نشاندار. و در آيه [ذاريات:34-35] نيز به قرينه «عِنْدَ رَبِّكَ» نشاندار منظور است؛ سنگهاى نشاندارى كه گناهكاران دارند و مخصوص آنها اند. بعضي مسّومين را به صيغه فاعل و بعضي به صيغه مفعول خوانده‏اند. اگر به صيغه مفعول باشد به معنى نشاندار يا فرستاده است و چنانكه به صيغه فاعل باشد به معنى علامت گذارنده است.