سوره :
البقرة
آیه شماره :
185
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
البقرة
آیه شماره :
185
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
البقرة
آیه شماره :
253
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
آل عمران
آیه شماره :
108
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
آل عمران
آیه شماره :
152
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
آل عمران
آیه شماره :
152
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
آل عمران
آیه شماره :
176
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
النساء
آیه شماره :
26
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
النساء
آیه شماره :
27
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
النساء
آیه شماره :
27
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
النساء
آیه شماره :
28
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
النساء
آیه شماره :
60
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
النساء
آیه شماره :
134
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
المائدة
آیه شماره :
1
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
المائدة
آیه شماره :
6
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
المائدة
آیه شماره :
6
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
المائدة
آیه شماره :
49
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
المائدة
آیه شماره :
91
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
الاعراف
آیه شماره :
110
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
الانفال
آیه شماره :
7
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
الانفال
آیه شماره :
67
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
التوبة
آیه شماره :
55
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
التوبة
آیه شماره :
85
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
هود
آیه شماره :
15
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
هود
آیه شماره :
34
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
هود
آیه شماره :
107
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
الاسراء
آیه شماره :
18
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
الكهف
آیه شماره :
77
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
الحج
آیه شماره :
14
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
الحج
آیه شماره :
16
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
المؤمنون
آیه شماره :
24
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
الشعراء
آیه شماره :
35
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
الاحزاب
آیه شماره :
33
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
سبأ
آیه شماره :
43
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
فاطر
آیه شماره :
10
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
غافر
آیه شماره :
31
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
الشورى
آیه شماره :
20
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
الشورى
آیه شماره :
20
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
المدثر
آیه شماره :
52
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
القيامة
آیه شماره :
5
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...
سوره :
البروج
آیه شماره :
16
ریشه کلمه :
رود
فعل :
رَود
معنی :
طلب كردن، خواستن، ميل، قصد، علاقمند
«مراوده» طلبيدن، درخواست، خواستن چيزي با نرمى و مدارا، بع اصرار چيزي را خواستن
«رويد» قليل، کمي، مقداري، آهسته، مهلتي
توضیح :
اين كلمه گاهى در جماد به كار رفته مثل [كهف:77] اراده گاهى با قوّه تسخيرى و حسّى است و گاهى با قوّه اختيارى و لذا در جماد به كار رفته است.
اراده به معنى قصد از همين ماده است [يوسف:25].
بعضي گفته اند: مراوده آن است كه با ديگرى در اراده نزاع كنى و قصد كنى آنچه را كه او قصد نمىكند و يا بهطلبى چيزى را كه او را نمىطلبد. (مفردات راغب)
اراده در بشر توأم با انقلاب و شوق و تغيير فكر و غيره است ولى خداوند ثابت و لا يتغير است و حتماً اراده خدا مثل اراده بشر نيست. پس در اين صورت اراده خدا به معنى حكم و دستور خداست و حكم و اراده هر دو يكى هستند مثل [رعد:11].
از صفوان بن يحيى نقل مى كند كه به امام رضا عليه السلام گفتم: بفرمائيد اراده خدا چيست؟ و اراده خلق كدام است؟ امام فرمود: اراده از خلق، تفكّر است و آنچه بعد از تفكّر كرده مىشود (قصد و فعل در اينجا مصداق ارادهاند) و امّا از خدا پس اراده خدا ايجاد خداست لاغير كه او تأمل و قصد و فكر نمىكند و اين صفات از او منتفى است و آنهاصفات خلق اند پس اراده خدا فعل است لاغير به آن مىگويد: كن فيكون بدون لفظ و بدون تكلم با زبان...