• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
برای مشاهده معانی و تفاسیر هر آیه بر روی متن آیه کلیک نمایید.
سوره : البقرة  آیه شماره : 98
ریشه کلمه : رسل
فعل : رسل
معنی : «رسول» پيامبر، برخاسته، پيام، پيام آور، پيک، قاصد، فرستاده، «رسل» جمع رسول پيامبران «ارسال» فرستادن، آزاد کردن، رها ساختن، روانه کردن، اعزام «مرسل» فرستاده شده، «مرسلون» و «مرسلات» جمع مرسله «رسالت» پيام، پيغام، «رسالات» جمع رسالت
توضیح : رِسل (به كسر اول) در اصل به معنى برخاستن با تأنى است. و رسول به معنى برخاسته از همان ريشه است. رسول گاهى به پيام اطلاق مى‏شود و گاهى به شخص پيام آور. «مرسِل» (به كسر سين) اسم فاعل، فرستنده و رها كننده. جمع آن مرسلون است. مراد از رسل در قرآن مجيد اكثراً پيامبران است ولى گاهى از آن ملائكه مراد است مثل [هود:81]. [انعام:61]. [يونس:21]. فرق رسول و نبى «رسول» به معنى حامل پيام و «نبى» از نباء به معنى حامل نباء و خبر مى‏باشد. اهميّت و عظمت رسول در آن است كه در پيام آوردن واسطه ميان خدا و خلق است و بزرگى و رفعت نبى در آن است كه خبر خدا و علم در نزد اوست. مفيد رحمه اللّه از زرارة از امام باقر «عليه السلام» نقل كرده كه از آن حضرت درباره «كانَ رَسولاً نَبِيّاً» سؤال كردم و گفتم: رسول را دانستيم نبى كدام است؟ فرمود: نبى آن است كه در خواب مى‏بيند و صدا را مى‏شنود ولى ملك را نمى‏بيند و رسول ملك را آشكارا مى‏بيند و با او سخن مى‏گويد. پرسيدم: منزلت امام كدام است؟ فرمود: صدا را مى‏شنود و درخواب نمى‏بيند و ملك را مشاهده نمى‏كند. سپس اين آيه را تلاوت فرمود «وَما اَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِىٍّ ». (اختصاص، ص 328 ) عدد انبيا قرآن مجيد توجّهى به عدد آنها ندارد، همين قدر مى‏فرمايد بعضى از آنها را ياد آورى كرديم و بعضى را حكايت ننموديم [غافر:78]. مجموع پيامبرانى كه نام آنها در قرآن آمده، بيست و شش نفر است: آدم، نوح، ادريس، هود، صالح، ابراهيم، لوط، اسماعيل، يسع، ذوالكفل، الياس، يونس، اسحاق، يعقوب، يوسف، شعيب، موسى، هارون، داود، ايوب، سليمان، زكريّا، يحيى، عيسى، محمّد «صلوات اللّه و سلامه عليهم اجمعين. البته بعضى نامشان ذكر نشده بلكه با وصف و كنايه آمده مثل آيه 246 سوره بقره و «اسباط» بقره:136. امّا مشهور آن است كه پيامبران صد و بيست و چهار هزار نفر بوده‏اند. صدوق در خصال دو حديث از امير المؤمنين «عليه السلام» از حضرت رسول «صلى اللّه عليه و آله» نقل كرده كه خداوند صد و بيست و چهار هزار پيغمبر آفريده من محترمترين آنهايم و اين سخن از جهت افتخار نيست و خداوند صدو بيست و چهار هزار وصى آفريده و على، افضل آنها پيش خداوند است. پيامبران اولوا العزم پنج نفرند.
سوره : البقرة  آیه شماره : 285
ریشه کلمه : رسل
فعل : رسل
معنی : «رسول» پيامبر، برخاسته، پيام، پيام آور، پيک، قاصد، فرستاده، «رسل» جمع رسول پيامبران «ارسال» فرستادن، آزاد کردن، رها ساختن، روانه کردن، اعزام «مرسل» فرستاده شده، «مرسلون» و «مرسلات» جمع مرسله «رسالت» پيام، پيغام، «رسالات» جمع رسالت
توضیح : رِسل (به كسر اول) در اصل به معنى برخاستن با تأنى است. و رسول به معنى برخاسته از همان ريشه است. رسول گاهى به پيام اطلاق مى‏شود و گاهى به شخص پيام آور. «مرسِل» (به كسر سين) اسم فاعل، فرستنده و رها كننده. جمع آن مرسلون است. مراد از رسل در قرآن مجيد اكثراً پيامبران است ولى گاهى از آن ملائكه مراد است مثل [هود:81]. [انعام:61]. [يونس:21]. فرق رسول و نبى «رسول» به معنى حامل پيام و «نبى» از نباء به معنى حامل نباء و خبر مى‏باشد. اهميّت و عظمت رسول در آن است كه در پيام آوردن واسطه ميان خدا و خلق است و بزرگى و رفعت نبى در آن است كه خبر خدا و علم در نزد اوست. مفيد رحمه اللّه از زرارة از امام باقر «عليه السلام» نقل كرده كه از آن حضرت درباره «كانَ رَسولاً نَبِيّاً» سؤال كردم و گفتم: رسول را دانستيم نبى كدام است؟ فرمود: نبى آن است كه در خواب مى‏بيند و صدا را مى‏شنود ولى ملك را نمى‏بيند و رسول ملك را آشكارا مى‏بيند و با او سخن مى‏گويد. پرسيدم: منزلت امام كدام است؟ فرمود: صدا را مى‏شنود و درخواب نمى‏بيند و ملك را مشاهده نمى‏كند. سپس اين آيه را تلاوت فرمود «وَما اَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِىٍّ ». (اختصاص، ص 328 ) عدد انبيا قرآن مجيد توجّهى به عدد آنها ندارد، همين قدر مى‏فرمايد بعضى از آنها را ياد آورى كرديم و بعضى را حكايت ننموديم [غافر:78]. مجموع پيامبرانى كه نام آنها در قرآن آمده، بيست و شش نفر است: آدم، نوح، ادريس، هود، صالح، ابراهيم، لوط، اسماعيل، يسع، ذوالكفل، الياس، يونس، اسحاق، يعقوب، يوسف، شعيب، موسى، هارون، داود، ايوب، سليمان، زكريّا، يحيى، عيسى، محمّد «صلوات اللّه و سلامه عليهم اجمعين. البته بعضى نامشان ذكر نشده بلكه با وصف و كنايه آمده مثل آيه 246 سوره بقره و «اسباط» بقره:136. امّا مشهور آن است كه پيامبران صد و بيست و چهار هزار نفر بوده‏اند. صدوق در خصال دو حديث از امير المؤمنين «عليه السلام» از حضرت رسول «صلى اللّه عليه و آله» نقل كرده كه خداوند صد و بيست و چهار هزار پيغمبر آفريده من محترمترين آنهايم و اين سخن از جهت افتخار نيست و خداوند صدو بيست و چهار هزار وصى آفريده و على، افضل آنها پيش خداوند است. پيامبران اولوا العزم پنج نفرند.
سوره : آل عمران  آیه شماره : 179
ریشه کلمه : رسل
فعل : رسل
معنی : «رسول» پيامبر، برخاسته، پيام، پيام آور، پيک، قاصد، فرستاده، «رسل» جمع رسول پيامبران «ارسال» فرستادن، آزاد کردن، رها ساختن، روانه کردن، اعزام «مرسل» فرستاده شده، «مرسلون» و «مرسلات» جمع مرسله «رسالت» پيام، پيغام، «رسالات» جمع رسالت
توضیح : رِسل (به كسر اول) در اصل به معنى برخاستن با تأنى است. و رسول به معنى برخاسته از همان ريشه است. رسول گاهى به پيام اطلاق مى‏شود و گاهى به شخص پيام آور. «مرسِل» (به كسر سين) اسم فاعل، فرستنده و رها كننده. جمع آن مرسلون است. مراد از رسل در قرآن مجيد اكثراً پيامبران است ولى گاهى از آن ملائكه مراد است مثل [هود:81]. [انعام:61]. [يونس:21]. فرق رسول و نبى «رسول» به معنى حامل پيام و «نبى» از نباء به معنى حامل نباء و خبر مى‏باشد. اهميّت و عظمت رسول در آن است كه در پيام آوردن واسطه ميان خدا و خلق است و بزرگى و رفعت نبى در آن است كه خبر خدا و علم در نزد اوست. مفيد رحمه اللّه از زرارة از امام باقر «عليه السلام» نقل كرده كه از آن حضرت درباره «كانَ رَسولاً نَبِيّاً» سؤال كردم و گفتم: رسول را دانستيم نبى كدام است؟ فرمود: نبى آن است كه در خواب مى‏بيند و صدا را مى‏شنود ولى ملك را نمى‏بيند و رسول ملك را آشكارا مى‏بيند و با او سخن مى‏گويد. پرسيدم: منزلت امام كدام است؟ فرمود: صدا را مى‏شنود و درخواب نمى‏بيند و ملك را مشاهده نمى‏كند. سپس اين آيه را تلاوت فرمود «وَما اَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِىٍّ ». (اختصاص، ص 328 ) عدد انبيا قرآن مجيد توجّهى به عدد آنها ندارد، همين قدر مى‏فرمايد بعضى از آنها را ياد آورى كرديم و بعضى را حكايت ننموديم [غافر:78]. مجموع پيامبرانى كه نام آنها در قرآن آمده، بيست و شش نفر است: آدم، نوح، ادريس، هود، صالح، ابراهيم، لوط، اسماعيل، يسع، ذوالكفل، الياس، يونس، اسحاق، يعقوب، يوسف، شعيب، موسى، هارون، داود، ايوب، سليمان، زكريّا، يحيى، عيسى، محمّد «صلوات اللّه و سلامه عليهم اجمعين. البته بعضى نامشان ذكر نشده بلكه با وصف و كنايه آمده مثل آيه 246 سوره بقره و «اسباط» بقره:136. امّا مشهور آن است كه پيامبران صد و بيست و چهار هزار نفر بوده‏اند. صدوق در خصال دو حديث از امير المؤمنين «عليه السلام» از حضرت رسول «صلى اللّه عليه و آله» نقل كرده كه خداوند صد و بيست و چهار هزار پيغمبر آفريده من محترمترين آنهايم و اين سخن از جهت افتخار نيست و خداوند صدو بيست و چهار هزار وصى آفريده و على، افضل آنها پيش خداوند است. پيامبران اولوا العزم پنج نفرند.
سوره : النساء  آیه شماره : 136
ریشه کلمه : رسل
فعل : رسل
معنی : «رسول» پيامبر، برخاسته، پيام، پيام آور، پيک، قاصد، فرستاده، «رسل» جمع رسول پيامبران «ارسال» فرستادن، آزاد کردن، رها ساختن، روانه کردن، اعزام «مرسل» فرستاده شده، «مرسلون» و «مرسلات» جمع مرسله «رسالت» پيام، پيغام، «رسالات» جمع رسالت
توضیح : رِسل (به كسر اول) در اصل به معنى برخاستن با تأنى است. و رسول به معنى برخاسته از همان ريشه است. رسول گاهى به پيام اطلاق مى‏شود و گاهى به شخص پيام آور. «مرسِل» (به كسر سين) اسم فاعل، فرستنده و رها كننده. جمع آن مرسلون است. مراد از رسل در قرآن مجيد اكثراً پيامبران است ولى گاهى از آن ملائكه مراد است مثل [هود:81]. [انعام:61]. [يونس:21]. فرق رسول و نبى «رسول» به معنى حامل پيام و «نبى» از نباء به معنى حامل نباء و خبر مى‏باشد. اهميّت و عظمت رسول در آن است كه در پيام آوردن واسطه ميان خدا و خلق است و بزرگى و رفعت نبى در آن است كه خبر خدا و علم در نزد اوست. مفيد رحمه اللّه از زرارة از امام باقر «عليه السلام» نقل كرده كه از آن حضرت درباره «كانَ رَسولاً نَبِيّاً» سؤال كردم و گفتم: رسول را دانستيم نبى كدام است؟ فرمود: نبى آن است كه در خواب مى‏بيند و صدا را مى‏شنود ولى ملك را نمى‏بيند و رسول ملك را آشكارا مى‏بيند و با او سخن مى‏گويد. پرسيدم: منزلت امام كدام است؟ فرمود: صدا را مى‏شنود و درخواب نمى‏بيند و ملك را مشاهده نمى‏كند. سپس اين آيه را تلاوت فرمود «وَما اَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِىٍّ ». (اختصاص، ص 328 ) عدد انبيا قرآن مجيد توجّهى به عدد آنها ندارد، همين قدر مى‏فرمايد بعضى از آنها را ياد آورى كرديم و بعضى را حكايت ننموديم [غافر:78]. مجموع پيامبرانى كه نام آنها در قرآن آمده، بيست و شش نفر است: آدم، نوح، ادريس، هود، صالح، ابراهيم، لوط، اسماعيل، يسع، ذوالكفل، الياس، يونس، اسحاق، يعقوب، يوسف، شعيب، موسى، هارون، داود، ايوب، سليمان، زكريّا، يحيى، عيسى، محمّد «صلوات اللّه و سلامه عليهم اجمعين. البته بعضى نامشان ذكر نشده بلكه با وصف و كنايه آمده مثل آيه 246 سوره بقره و «اسباط» بقره:136. امّا مشهور آن است كه پيامبران صد و بيست و چهار هزار نفر بوده‏اند. صدوق در خصال دو حديث از امير المؤمنين «عليه السلام» از حضرت رسول «صلى اللّه عليه و آله» نقل كرده كه خداوند صد و بيست و چهار هزار پيغمبر آفريده من محترمترين آنهايم و اين سخن از جهت افتخار نيست و خداوند صدو بيست و چهار هزار وصى آفريده و على، افضل آنها پيش خداوند است. پيامبران اولوا العزم پنج نفرند.
سوره : النساء  آیه شماره : 150
ریشه کلمه : رسل
فعل : رسل
معنی : «رسول» پيامبر، برخاسته، پيام، پيام آور، پيک، قاصد، فرستاده، «رسل» جمع رسول پيامبران «ارسال» فرستادن، آزاد کردن، رها ساختن، روانه کردن، اعزام «مرسل» فرستاده شده، «مرسلون» و «مرسلات» جمع مرسله «رسالت» پيام، پيغام، «رسالات» جمع رسالت
توضیح : رِسل (به كسر اول) در اصل به معنى برخاستن با تأنى است. و رسول به معنى برخاسته از همان ريشه است. رسول گاهى به پيام اطلاق مى‏شود و گاهى به شخص پيام آور. «مرسِل» (به كسر سين) اسم فاعل، فرستنده و رها كننده. جمع آن مرسلون است. مراد از رسل در قرآن مجيد اكثراً پيامبران است ولى گاهى از آن ملائكه مراد است مثل [هود:81]. [انعام:61]. [يونس:21]. فرق رسول و نبى «رسول» به معنى حامل پيام و «نبى» از نباء به معنى حامل نباء و خبر مى‏باشد. اهميّت و عظمت رسول در آن است كه در پيام آوردن واسطه ميان خدا و خلق است و بزرگى و رفعت نبى در آن است كه خبر خدا و علم در نزد اوست. مفيد رحمه اللّه از زرارة از امام باقر «عليه السلام» نقل كرده كه از آن حضرت درباره «كانَ رَسولاً نَبِيّاً» سؤال كردم و گفتم: رسول را دانستيم نبى كدام است؟ فرمود: نبى آن است كه در خواب مى‏بيند و صدا را مى‏شنود ولى ملك را نمى‏بيند و رسول ملك را آشكارا مى‏بيند و با او سخن مى‏گويد. پرسيدم: منزلت امام كدام است؟ فرمود: صدا را مى‏شنود و درخواب نمى‏بيند و ملك را مشاهده نمى‏كند. سپس اين آيه را تلاوت فرمود «وَما اَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِىٍّ ». (اختصاص، ص 328 ) عدد انبيا قرآن مجيد توجّهى به عدد آنها ندارد، همين قدر مى‏فرمايد بعضى از آنها را ياد آورى كرديم و بعضى را حكايت ننموديم [غافر:78]. مجموع پيامبرانى كه نام آنها در قرآن آمده، بيست و شش نفر است: آدم، نوح، ادريس، هود، صالح، ابراهيم، لوط، اسماعيل، يسع، ذوالكفل، الياس، يونس، اسحاق، يعقوب، يوسف، شعيب، موسى، هارون، داود، ايوب، سليمان، زكريّا، يحيى، عيسى، محمّد «صلوات اللّه و سلامه عليهم اجمعين. البته بعضى نامشان ذكر نشده بلكه با وصف و كنايه آمده مثل آيه 246 سوره بقره و «اسباط» بقره:136. امّا مشهور آن است كه پيامبران صد و بيست و چهار هزار نفر بوده‏اند. صدوق در خصال دو حديث از امير المؤمنين «عليه السلام» از حضرت رسول «صلى اللّه عليه و آله» نقل كرده كه خداوند صد و بيست و چهار هزار پيغمبر آفريده من محترمترين آنهايم و اين سخن از جهت افتخار نيست و خداوند صدو بيست و چهار هزار وصى آفريده و على، افضل آنها پيش خداوند است. پيامبران اولوا العزم پنج نفرند.
سوره : النساء  آیه شماره : 150
ریشه کلمه : رسل
فعل : رسل
معنی : «رسول» پيامبر، برخاسته، پيام، پيام آور، پيک، قاصد، فرستاده، «رسل» جمع رسول پيامبران «ارسال» فرستادن، آزاد کردن، رها ساختن، روانه کردن، اعزام «مرسل» فرستاده شده، «مرسلون» و «مرسلات» جمع مرسله «رسالت» پيام، پيغام، «رسالات» جمع رسالت
توضیح : رِسل (به كسر اول) در اصل به معنى برخاستن با تأنى است. و رسول به معنى برخاسته از همان ريشه است. رسول گاهى به پيام اطلاق مى‏شود و گاهى به شخص پيام آور. «مرسِل» (به كسر سين) اسم فاعل، فرستنده و رها كننده. جمع آن مرسلون است. مراد از رسل در قرآن مجيد اكثراً پيامبران است ولى گاهى از آن ملائكه مراد است مثل [هود:81]. [انعام:61]. [يونس:21]. فرق رسول و نبى «رسول» به معنى حامل پيام و «نبى» از نباء به معنى حامل نباء و خبر مى‏باشد. اهميّت و عظمت رسول در آن است كه در پيام آوردن واسطه ميان خدا و خلق است و بزرگى و رفعت نبى در آن است كه خبر خدا و علم در نزد اوست. مفيد رحمه اللّه از زرارة از امام باقر «عليه السلام» نقل كرده كه از آن حضرت درباره «كانَ رَسولاً نَبِيّاً» سؤال كردم و گفتم: رسول را دانستيم نبى كدام است؟ فرمود: نبى آن است كه در خواب مى‏بيند و صدا را مى‏شنود ولى ملك را نمى‏بيند و رسول ملك را آشكارا مى‏بيند و با او سخن مى‏گويد. پرسيدم: منزلت امام كدام است؟ فرمود: صدا را مى‏شنود و درخواب نمى‏بيند و ملك را مشاهده نمى‏كند. سپس اين آيه را تلاوت فرمود «وَما اَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِىٍّ ». (اختصاص، ص 328 ) عدد انبيا قرآن مجيد توجّهى به عدد آنها ندارد، همين قدر مى‏فرمايد بعضى از آنها را ياد آورى كرديم و بعضى را حكايت ننموديم [غافر:78]. مجموع پيامبرانى كه نام آنها در قرآن آمده، بيست و شش نفر است: آدم، نوح، ادريس، هود، صالح، ابراهيم، لوط، اسماعيل، يسع، ذوالكفل، الياس، يونس، اسحاق، يعقوب، يوسف، شعيب، موسى، هارون، داود، ايوب، سليمان، زكريّا، يحيى، عيسى، محمّد «صلوات اللّه و سلامه عليهم اجمعين. البته بعضى نامشان ذكر نشده بلكه با وصف و كنايه آمده مثل آيه 246 سوره بقره و «اسباط» بقره:136. امّا مشهور آن است كه پيامبران صد و بيست و چهار هزار نفر بوده‏اند. صدوق در خصال دو حديث از امير المؤمنين «عليه السلام» از حضرت رسول «صلى اللّه عليه و آله» نقل كرده كه خداوند صد و بيست و چهار هزار پيغمبر آفريده من محترمترين آنهايم و اين سخن از جهت افتخار نيست و خداوند صدو بيست و چهار هزار وصى آفريده و على، افضل آنها پيش خداوند است. پيامبران اولوا العزم پنج نفرند.
سوره : النساء  آیه شماره : 152
ریشه کلمه : رسل
فعل : رسل
معنی : «رسول» پيامبر، برخاسته، پيام، پيام آور، پيک، قاصد، فرستاده، «رسل» جمع رسول پيامبران «ارسال» فرستادن، آزاد کردن، رها ساختن، روانه کردن، اعزام «مرسل» فرستاده شده، «مرسلون» و «مرسلات» جمع مرسله «رسالت» پيام، پيغام، «رسالات» جمع رسالت
توضیح : رِسل (به كسر اول) در اصل به معنى برخاستن با تأنى است. و رسول به معنى برخاسته از همان ريشه است. رسول گاهى به پيام اطلاق مى‏شود و گاهى به شخص پيام آور. «مرسِل» (به كسر سين) اسم فاعل، فرستنده و رها كننده. جمع آن مرسلون است. مراد از رسل در قرآن مجيد اكثراً پيامبران است ولى گاهى از آن ملائكه مراد است مثل [هود:81]. [انعام:61]. [يونس:21]. فرق رسول و نبى «رسول» به معنى حامل پيام و «نبى» از نباء به معنى حامل نباء و خبر مى‏باشد. اهميّت و عظمت رسول در آن است كه در پيام آوردن واسطه ميان خدا و خلق است و بزرگى و رفعت نبى در آن است كه خبر خدا و علم در نزد اوست. مفيد رحمه اللّه از زرارة از امام باقر «عليه السلام» نقل كرده كه از آن حضرت درباره «كانَ رَسولاً نَبِيّاً» سؤال كردم و گفتم: رسول را دانستيم نبى كدام است؟ فرمود: نبى آن است كه در خواب مى‏بيند و صدا را مى‏شنود ولى ملك را نمى‏بيند و رسول ملك را آشكارا مى‏بيند و با او سخن مى‏گويد. پرسيدم: منزلت امام كدام است؟ فرمود: صدا را مى‏شنود و درخواب نمى‏بيند و ملك را مشاهده نمى‏كند. سپس اين آيه را تلاوت فرمود «وَما اَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِىٍّ ». (اختصاص، ص 328 ) عدد انبيا قرآن مجيد توجّهى به عدد آنها ندارد، همين قدر مى‏فرمايد بعضى از آنها را ياد آورى كرديم و بعضى را حكايت ننموديم [غافر:78]. مجموع پيامبرانى كه نام آنها در قرآن آمده، بيست و شش نفر است: آدم، نوح، ادريس، هود، صالح، ابراهيم، لوط، اسماعيل، يسع، ذوالكفل، الياس، يونس، اسحاق، يعقوب، يوسف، شعيب، موسى، هارون، داود، ايوب، سليمان، زكريّا، يحيى، عيسى، محمّد «صلوات اللّه و سلامه عليهم اجمعين. البته بعضى نامشان ذكر نشده بلكه با وصف و كنايه آمده مثل آيه 246 سوره بقره و «اسباط» بقره:136. امّا مشهور آن است كه پيامبران صد و بيست و چهار هزار نفر بوده‏اند. صدوق در خصال دو حديث از امير المؤمنين «عليه السلام» از حضرت رسول «صلى اللّه عليه و آله» نقل كرده كه خداوند صد و بيست و چهار هزار پيغمبر آفريده من محترمترين آنهايم و اين سخن از جهت افتخار نيست و خداوند صدو بيست و چهار هزار وصى آفريده و على، افضل آنها پيش خداوند است. پيامبران اولوا العزم پنج نفرند.
يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لاَ تَغْلُواْ فِي دِينِكُمْ وَلاَ تَقُولُواْ عَلَى اللّهِ إِلاَّ الْحَقِّ إِنَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَسُولُ اللّهِ وَكَلِمَتُهُ أَلْقَاهَا إِلَى مَرْيَمَ وَرُوحٌ مِّنْهُ فَآمِنُواْ بِاللّهِ وَرُسُلِهِ وَلاَ تَقُولُواْ ثَلاَثَةٌ انتَهُواْ خَيْرًا لَّكُمْ إِنَّمَا اللّهُ إِلَـهٌ وَاحِدٌ سُبْحَانَهُ أَن يَكُونَ لَهُ وَلَدٌ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَات وَمَا فِي الأَرْضِ وَكَفَى بِاللّهِ وَكِيلاً
سوره : النساء  آیه شماره : 171
ریشه کلمه : رسل
فعل : رسل
معنی : «رسول» پيامبر، برخاسته، پيام، پيام آور، پيک، قاصد، فرستاده، «رسل» جمع رسول پيامبران «ارسال» فرستادن، آزاد کردن، رها ساختن، روانه کردن، اعزام «مرسل» فرستاده شده، «مرسلون» و «مرسلات» جمع مرسله «رسالت» پيام، پيغام، «رسالات» جمع رسالت
توضیح : رِسل (به كسر اول) در اصل به معنى برخاستن با تأنى است. و رسول به معنى برخاسته از همان ريشه است. رسول گاهى به پيام اطلاق مى‏شود و گاهى به شخص پيام آور. «مرسِل» (به كسر سين) اسم فاعل، فرستنده و رها كننده. جمع آن مرسلون است. مراد از رسل در قرآن مجيد اكثراً پيامبران است ولى گاهى از آن ملائكه مراد است مثل [هود:81]. [انعام:61]. [يونس:21]. فرق رسول و نبى «رسول» به معنى حامل پيام و «نبى» از نباء به معنى حامل نباء و خبر مى‏باشد. اهميّت و عظمت رسول در آن است كه در پيام آوردن واسطه ميان خدا و خلق است و بزرگى و رفعت نبى در آن است كه خبر خدا و علم در نزد اوست. مفيد رحمه اللّه از زرارة از امام باقر «عليه السلام» نقل كرده كه از آن حضرت درباره «كانَ رَسولاً نَبِيّاً» سؤال كردم و گفتم: رسول را دانستيم نبى كدام است؟ فرمود: نبى آن است كه در خواب مى‏بيند و صدا را مى‏شنود ولى ملك را نمى‏بيند و رسول ملك را آشكارا مى‏بيند و با او سخن مى‏گويد. پرسيدم: منزلت امام كدام است؟ فرمود: صدا را مى‏شنود و درخواب نمى‏بيند و ملك را مشاهده نمى‏كند. سپس اين آيه را تلاوت فرمود «وَما اَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِىٍّ ». (اختصاص، ص 328 ) عدد انبيا قرآن مجيد توجّهى به عدد آنها ندارد، همين قدر مى‏فرمايد بعضى از آنها را ياد آورى كرديم و بعضى را حكايت ننموديم [غافر:78]. مجموع پيامبرانى كه نام آنها در قرآن آمده، بيست و شش نفر است: آدم، نوح، ادريس، هود، صالح، ابراهيم، لوط، اسماعيل، يسع، ذوالكفل، الياس، يونس، اسحاق، يعقوب، يوسف، شعيب، موسى، هارون، داود، ايوب، سليمان، زكريّا، يحيى، عيسى، محمّد «صلوات اللّه و سلامه عليهم اجمعين. البته بعضى نامشان ذكر نشده بلكه با وصف و كنايه آمده مثل آيه 246 سوره بقره و «اسباط» بقره:136. امّا مشهور آن است كه پيامبران صد و بيست و چهار هزار نفر بوده‏اند. صدوق در خصال دو حديث از امير المؤمنين «عليه السلام» از حضرت رسول «صلى اللّه عليه و آله» نقل كرده كه خداوند صد و بيست و چهار هزار پيغمبر آفريده من محترمترين آنهايم و اين سخن از جهت افتخار نيست و خداوند صدو بيست و چهار هزار وصى آفريده و على، افضل آنها پيش خداوند است. پيامبران اولوا العزم پنج نفرند.
سوره : الحديد  آیه شماره : 19
ریشه کلمه : رسل
فعل : رسل
معنی : «رسول» پيامبر، برخاسته، پيام، پيام آور، پيک، قاصد، فرستاده، «رسل» جمع رسول پيامبران «ارسال» فرستادن، آزاد کردن، رها ساختن، روانه کردن، اعزام «مرسل» فرستاده شده، «مرسلون» و «مرسلات» جمع مرسله «رسالت» پيام، پيغام، «رسالات» جمع رسالت
توضیح : رِسل (به كسر اول) در اصل به معنى برخاستن با تأنى است. و رسول به معنى برخاسته از همان ريشه است. رسول گاهى به پيام اطلاق مى‏شود و گاهى به شخص پيام آور. «مرسِل» (به كسر سين) اسم فاعل، فرستنده و رها كننده. جمع آن مرسلون است. مراد از رسل در قرآن مجيد اكثراً پيامبران است ولى گاهى از آن ملائكه مراد است مثل [هود:81]. [انعام:61]. [يونس:21]. فرق رسول و نبى «رسول» به معنى حامل پيام و «نبى» از نباء به معنى حامل نباء و خبر مى‏باشد. اهميّت و عظمت رسول در آن است كه در پيام آوردن واسطه ميان خدا و خلق است و بزرگى و رفعت نبى در آن است كه خبر خدا و علم در نزد اوست. مفيد رحمه اللّه از زرارة از امام باقر «عليه السلام» نقل كرده كه از آن حضرت درباره «كانَ رَسولاً نَبِيّاً» سؤال كردم و گفتم: رسول را دانستيم نبى كدام است؟ فرمود: نبى آن است كه در خواب مى‏بيند و صدا را مى‏شنود ولى ملك را نمى‏بيند و رسول ملك را آشكارا مى‏بيند و با او سخن مى‏گويد. پرسيدم: منزلت امام كدام است؟ فرمود: صدا را مى‏شنود و درخواب نمى‏بيند و ملك را مشاهده نمى‏كند. سپس اين آيه را تلاوت فرمود «وَما اَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِىٍّ ». (اختصاص، ص 328 ) عدد انبيا قرآن مجيد توجّهى به عدد آنها ندارد، همين قدر مى‏فرمايد بعضى از آنها را ياد آورى كرديم و بعضى را حكايت ننموديم [غافر:78]. مجموع پيامبرانى كه نام آنها در قرآن آمده، بيست و شش نفر است: آدم، نوح، ادريس، هود، صالح، ابراهيم، لوط، اسماعيل، يسع، ذوالكفل، الياس، يونس، اسحاق، يعقوب، يوسف، شعيب، موسى، هارون، داود، ايوب، سليمان، زكريّا، يحيى، عيسى، محمّد «صلوات اللّه و سلامه عليهم اجمعين. البته بعضى نامشان ذكر نشده بلكه با وصف و كنايه آمده مثل آيه 246 سوره بقره و «اسباط» بقره:136. امّا مشهور آن است كه پيامبران صد و بيست و چهار هزار نفر بوده‏اند. صدوق در خصال دو حديث از امير المؤمنين «عليه السلام» از حضرت رسول «صلى اللّه عليه و آله» نقل كرده كه خداوند صد و بيست و چهار هزار پيغمبر آفريده من محترمترين آنهايم و اين سخن از جهت افتخار نيست و خداوند صدو بيست و چهار هزار وصى آفريده و على، افضل آنها پيش خداوند است. پيامبران اولوا العزم پنج نفرند.
سوره : الحديد  آیه شماره : 21
ریشه کلمه : رسل
فعل : رسل
معنی : «رسول» پيامبر، برخاسته، پيام، پيام آور، پيک، قاصد، فرستاده، «رسل» جمع رسول پيامبران «ارسال» فرستادن، آزاد کردن، رها ساختن، روانه کردن، اعزام «مرسل» فرستاده شده، «مرسلون» و «مرسلات» جمع مرسله «رسالت» پيام، پيغام، «رسالات» جمع رسالت
توضیح : رِسل (به كسر اول) در اصل به معنى برخاستن با تأنى است. و رسول به معنى برخاسته از همان ريشه است. رسول گاهى به پيام اطلاق مى‏شود و گاهى به شخص پيام آور. «مرسِل» (به كسر سين) اسم فاعل، فرستنده و رها كننده. جمع آن مرسلون است. مراد از رسل در قرآن مجيد اكثراً پيامبران است ولى گاهى از آن ملائكه مراد است مثل [هود:81]. [انعام:61]. [يونس:21]. فرق رسول و نبى «رسول» به معنى حامل پيام و «نبى» از نباء به معنى حامل نباء و خبر مى‏باشد. اهميّت و عظمت رسول در آن است كه در پيام آوردن واسطه ميان خدا و خلق است و بزرگى و رفعت نبى در آن است كه خبر خدا و علم در نزد اوست. مفيد رحمه اللّه از زرارة از امام باقر «عليه السلام» نقل كرده كه از آن حضرت درباره «كانَ رَسولاً نَبِيّاً» سؤال كردم و گفتم: رسول را دانستيم نبى كدام است؟ فرمود: نبى آن است كه در خواب مى‏بيند و صدا را مى‏شنود ولى ملك را نمى‏بيند و رسول ملك را آشكارا مى‏بيند و با او سخن مى‏گويد. پرسيدم: منزلت امام كدام است؟ فرمود: صدا را مى‏شنود و درخواب نمى‏بيند و ملك را مشاهده نمى‏كند. سپس اين آيه را تلاوت فرمود «وَما اَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِىٍّ ». (اختصاص، ص 328 ) عدد انبيا قرآن مجيد توجّهى به عدد آنها ندارد، همين قدر مى‏فرمايد بعضى از آنها را ياد آورى كرديم و بعضى را حكايت ننموديم [غافر:78]. مجموع پيامبرانى كه نام آنها در قرآن آمده، بيست و شش نفر است: آدم، نوح، ادريس، هود، صالح، ابراهيم، لوط، اسماعيل، يسع، ذوالكفل، الياس، يونس، اسحاق، يعقوب، يوسف، شعيب، موسى، هارون، داود، ايوب، سليمان، زكريّا، يحيى، عيسى، محمّد «صلوات اللّه و سلامه عليهم اجمعين. البته بعضى نامشان ذكر نشده بلكه با وصف و كنايه آمده مثل آيه 246 سوره بقره و «اسباط» بقره:136. امّا مشهور آن است كه پيامبران صد و بيست و چهار هزار نفر بوده‏اند. صدوق در خصال دو حديث از امير المؤمنين «عليه السلام» از حضرت رسول «صلى اللّه عليه و آله» نقل كرده كه خداوند صد و بيست و چهار هزار پيغمبر آفريده من محترمترين آنهايم و اين سخن از جهت افتخار نيست و خداوند صدو بيست و چهار هزار وصى آفريده و على، افضل آنها پيش خداوند است. پيامبران اولوا العزم پنج نفرند.
سوره : الطلاق  آیه شماره : 8
ریشه کلمه : رسل
فعل : رسل
معنی : «رسول» پيامبر، برخاسته، پيام، پيام آور، پيک، قاصد، فرستاده، «رسل» جمع رسول پيامبران «ارسال» فرستادن، آزاد کردن، رها ساختن، روانه کردن، اعزام «مرسل» فرستاده شده، «مرسلون» و «مرسلات» جمع مرسله «رسالت» پيام، پيغام، «رسالات» جمع رسالت
توضیح : رِسل (به كسر اول) در اصل به معنى برخاستن با تأنى است. و رسول به معنى برخاسته از همان ريشه است. رسول گاهى به پيام اطلاق مى‏شود و گاهى به شخص پيام آور. «مرسِل» (به كسر سين) اسم فاعل، فرستنده و رها كننده. جمع آن مرسلون است. مراد از رسل در قرآن مجيد اكثراً پيامبران است ولى گاهى از آن ملائكه مراد است مثل [هود:81]. [انعام:61]. [يونس:21]. فرق رسول و نبى «رسول» به معنى حامل پيام و «نبى» از نباء به معنى حامل نباء و خبر مى‏باشد. اهميّت و عظمت رسول در آن است كه در پيام آوردن واسطه ميان خدا و خلق است و بزرگى و رفعت نبى در آن است كه خبر خدا و علم در نزد اوست. مفيد رحمه اللّه از زرارة از امام باقر «عليه السلام» نقل كرده كه از آن حضرت درباره «كانَ رَسولاً نَبِيّاً» سؤال كردم و گفتم: رسول را دانستيم نبى كدام است؟ فرمود: نبى آن است كه در خواب مى‏بيند و صدا را مى‏شنود ولى ملك را نمى‏بيند و رسول ملك را آشكارا مى‏بيند و با او سخن مى‏گويد. پرسيدم: منزلت امام كدام است؟ فرمود: صدا را مى‏شنود و درخواب نمى‏بيند و ملك را مشاهده نمى‏كند. سپس اين آيه را تلاوت فرمود «وَما اَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِىٍّ ». (اختصاص، ص 328 ) عدد انبيا قرآن مجيد توجّهى به عدد آنها ندارد، همين قدر مى‏فرمايد بعضى از آنها را ياد آورى كرديم و بعضى را حكايت ننموديم [غافر:78]. مجموع پيامبرانى كه نام آنها در قرآن آمده، بيست و شش نفر است: آدم، نوح، ادريس، هود، صالح، ابراهيم، لوط، اسماعيل، يسع، ذوالكفل، الياس، يونس، اسحاق، يعقوب، يوسف، شعيب، موسى، هارون، داود، ايوب، سليمان، زكريّا، يحيى، عيسى، محمّد «صلوات اللّه و سلامه عليهم اجمعين. البته بعضى نامشان ذكر نشده بلكه با وصف و كنايه آمده مثل آيه 246 سوره بقره و «اسباط» بقره:136. امّا مشهور آن است كه پيامبران صد و بيست و چهار هزار نفر بوده‏اند. صدوق در خصال دو حديث از امير المؤمنين «عليه السلام» از حضرت رسول «صلى اللّه عليه و آله» نقل كرده كه خداوند صد و بيست و چهار هزار پيغمبر آفريده من محترمترين آنهايم و اين سخن از جهت افتخار نيست و خداوند صدو بيست و چهار هزار وصى آفريده و على، افضل آنها پيش خداوند است. پيامبران اولوا العزم پنج نفرند.