• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 60
تعداد نظرات : 71
زمان آخرین مطلب : 4682روز قبل
قرآن

 

.

به نام خدا

سلام

جلسه دهم"عاقبت پیمان شکنان"

ان الذین یشترون بعهد الله وایمانهم ثمنا قلیلا اولئک لاخلاق لهم فی الاخره ولا یکلمهم الله ولاینظرالیهم یوم القیامه ولایزکیهم ولهم عذاب الیم ایه 77 سوره ال عمران

بی تردید انانکه پیمان خدا وسوگندهای خود را به بهای ناچیز میفرشند در آخرت بهره ای ندارند وخدا در روز قیامت با انان سخن نگویید وبه سویشان ننگرد وپاکشان نگرداند وانها را عذابی دردناک خواهد بود .

شان نزول :عده ای از علمای یهود چون موقعیت خود را در خطر دیدند کوشیدند تا ایاتی را که نشانه واوصاف اخرین پیامبررا بازگو میکرد تحریف کنند وانگاه سوگند یاد میکردند که این ایات تحریف شده از جانب خداست لذا ایه فوق نازل شد وشدیدا به انها اخطار نمود .

برداشت شخصی

این ایه دستور میدهد "پیمان خدا"و"سوگندهایتان"را به بهای اندک نفروشید

اینجا سوالی مطرح میشود منظور از پیمان خدا چیست؟

تعهد دو جنبهی خلقی و خالقی دارد: جنبهی خلقی آن همان پیمانهای متداول در جوامع انسانی است که ضرورت و جبر حیات اجتماعی ایفای آنها را حتمی میسازد، جنبهی خالقی آن عبارتست از به گرو گذاشتن شخصیت انسانی که رو به ماورای طبیعت دارد

برخی از مفسرین برانند که عهد وپیمان شامل همه تکالیف انسان که خدا امر کرده میشود چون همه امر ونهی ها برخاسته از قران وسنت ،پیمانی بین خدا وانسان بوده ووفای به ان واجب است .(فخر رازی ج 8 ص115)

پس با ایت تفسیر پی میبریم که نماز خواندن وغیبت نکردن .......همه اینها جز پیمانها حساب میشود وباید مراقب باشیم

در ابتدای ایه مارا به وفای عهد توصیه میکند ودر ادامه اشاره میکند پیمان شکنی عواقبی به دنبال دارد که عبارتند :

1.در آخرت بهره ای ندارند .

2.خداوند با انان سخن نمیگوید.

3.خداود در روز قیامت به انها نظر نمیکند.

4.خداوند انها را پاک نمیکند وگناهانشان را نمیبخشد.

5.عذاب دردناکی در انتظار انهاست .

چند نکته در ایه هست لازم دیدم بیان کنم:

1.منظور از سخن گفتن خداوند ،سخن گفتن با زبان نیست زیرا خداوند جسم پاک ومنزه است بلکه منظور از سخن گفتن الهام قلبی است همانند سخنانیکه موسی ع از شجره طور شنید.

2.اینکه میفرماید به بهای اندک نفروشید مفهومش این نیست که عهد الهی را با باقیمت زیادی مبادله کنند کار خوبی است بلکه منظور این است هرگونه بهای مادی در مقابل این گناهان بزرگ به دست اید قلیل وناچیز است .

سخن پایانی:

تاحالا متوجه شده اید وقتی خطایی مرتکب میشویم احسا یاس ونا امیدی میکنیم؟؟

فکر میکنیم خدا به مانظر نمیکند ؟؟

هر وقت چنین حالتی برشما عارض شد بجای یاس ونا امیدی بدنبال ریشه یابی باشید وریشه ان را در پیمان شکنی هایمان بیابیم

مثلا نماز به وقت نماز نمیخوانید سعی کنید از این به بعد به وقت بخوانید

دروغگو هستید سعی کنید ترک کنید

خلاصه ریشه انها را در خودتون بیابید قبل از اینکه از دنیا سفر کنید فکر اخرت باشید

کسیکه دوست داره به خدا نزدیک بشه باید سعی کنه اول از هرچیز وفای بعهد رو فراموش نکنه هم وفای به عهد الله هم به عهدیکه با خلق الله میبنده بیایید پیامبر ص رو الگو قرار بدیم این حدیث رو بخونید:

امام صادق علیهالسلام در خصوص روش رسولالله صلی الله علیه و آله میفرماید: پیامبر اسلام با مردی وعده گذارد که بر سنگی بنشیند تا او بیاید. او رفت و آفتاب بالا آمد و هوا گرم شد. یاران حضرت عرض کردند: یا رسول الله، چه میشود اگر از آفتاب به سایه بیایی؟ فرمود: من با او در اینجا وعده گذاردهام و اگر او نیاید تا قیامت همین جا خواهم بود!

بحار الانوار ج15ص144

وقتی به خدا نزدیک شدید خدا به شما نظر میکنه بعد از اینکه نظر کرد درهای رحمتش برویتان باز میشه وهنگامیکه درهای رحمتَش باز شد از سر تقصیراتتون میگذره .چی بهتر از اینکه بدنبال قرب الهی باشیم

این جلسه خیلی طولانی شد اما مفاهیم خوبی در بر داشت انشالله عمل کنیم.

خدایا !مارا وفادار به عهد وپیمانهایمان بگردان وجز پیمان شکنان قرار مده که تحمل اینکه به همه نظر کنی ،وباهمه سخن بگویی وبا ما سخن نگویی نداریم....

خدایا!اگر تو به ما نظر نکنی چه کسی گناهان مارا میبخشد؟؟؟واگر تو گناهانمان را نبخشی به عذابی دردناک دچار میشویم!!

خدایا !به تو پناه میاوریم پناهمان ده

امین یا رب العالمین

 

شنبه 11/4/1390 - 12:23
قرآن

به نام خدا
سلام
جلسه هفتم
زنان ومردان مومن مراقب چشمان خود باشید !!!

30. قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكی لَهُمْ إِنَّ الله خَبِیْرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ.
31. وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلایُبْدِیْنَ زِیْنَتَهُنَّ إِلاَّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُیُوبِهِنَّ وَلایُبْدِیْنَ زِیْنَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ ءابَائِهِنَّ أَوْ ءابَاءِ بُعُوْلَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَآءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوانِهِنَّ أَوْبَنِی اَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسَآئِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَیْمَانُهُنَّ اَوِ التَّابِعِیْنَ غَیْرِ أُوْلِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِیْنَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلی عَوْرَاتِ النِّسَآءِ وَلایَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِیْنَ مِن زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَی الله جَمِیْعاً أَیها الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ.
ترجمه
30 - [هان ای پیامبر!] به مردان با ایمان بگو: دیدگان خویش [از آنچه دیدنش برای آنان روا نیست ] فرو نهند؛ و [هماره ]پاكدامنی ورزند؛ كه این [روش پسندیده ]برای آنان پاكیزه تر است؛ چراكه خدا از آنچه آنان انجام می‏دهند آگاه است.
31 - و [نیز] به زنان با ایمان بگو: دیدگان خویش را [از هر بیگانه و هر نگاه ناروا ]فروبندند و [هماره پاكی و] پاكدامنی ورزند و [زیبایی ها و ]زیورهای خود را - جز آنچه به طور طبیعی هویداست، آشكار نسازند؛ و آنان باید روسری خود را بر گردن و سینه خویش بیندازند و زیورهای خود را - جز برای شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان [همدین ] خود یا كنیزانشان یا خدمتكاران مرد [نما] كه [به دلیلی برای همیشه فاقد توانایی جنسی بوده و از زن ]بی نیازند، [و] یا كودكانی كه بر اندامهای جنسی زنان آگاهی نیافته [و به قدرت شناخت و تمیز نرسیده ] اند آشكار نسازند؛ و [به آنان بگو:] پاهای خود را [به هنگام راه رفتن به گونه ای به زمین ]نزنند تا آنچه از زیورهایشان نهان می‏دارند مشخّص گردد. [هان ] ای ایمان آوردگان! همگی شما به سوی خدا روی توبه آرید، باشد كه رستگار گردید

برداشت شخصی
قبل از هرچیز تولد بانوی بزرگ اسلام حضرت زهرا س وهمچنین تولد رهبر عزیزمان امام خمینی وروز زن را به همه شما کاربران خوب تبیان تبریک عرض میکنم
موضوع ایه ایه هفته "پرهیز از چشم چرانی است"
بزارید یک داستان رو براتون تعریف کنم
چند وقت پیش جایی کلاس میرفتم بعد از چند مدت با دختری اشنا شدم
زیاد تو بحر زندگیش نبودم تا اینکه یک روز یک سوالی ازم پرسید
گفت:یک دوست دارم بعد از یکسال ونیم عقد الان متوجه شده اصلا شوهرش رو دوست نداره
ایا میتونه با این مرد زیر یک سقف زندگی کنه؟؟
اولش تعجب کرد
بعد گفتم :خب اگر دوسش نداره پس چرا عقد کرده ؟
گفتم اصلا میدونی چیه اون طرف خودمنم...
اوایل عاشق هم بودیم ...برخلاف میل خانواده عقد کردم حتی یادم نمیره بابام با چشای گریون امضا کرد
اما الان اصلا دوستش ندارم
گفتم مگه میشه دلیلت چیه ؟؟
بعد از کلی حرف زدن یک چیزی گفت اگرچه از صداقتش خوشم امد اما حرفش اصلا خوب نبود
گفت میدونی چیه :من وقتی یک پسره دیگه رو میبینم که موقعیتش از شوهرم بهتره دیگه نمیتونم به شوهرم فکرکنم ..با خودم میگم اگر با این ازدواج نکرده بودم شاید انتخاب بهتری برام پیش میامد
اخرش هم دختره دوام نیاورد وطلاق گرفت
قصد من از بیان این داستان اینه "چشم چرانی چه از طرف خانم یا اقا میتونه چنین عواقبی حتی بدتر هم همراه داشته باشه .....
اگر خانم ها واقایون چشمهاشون رو از نگاه خیره کننده وبد که تیریست از ناحیه شیطان باز دارند هیچوقت دچار چنین مشکلات بزرگی در زندگی نمیشن "
اینکه بتونیم در این دنیای رنگ ووارنگ امروزی چشمهامون روپاک نگه داریم کار سختیه اما شدنیه ولذت بخش
پس بیایید در این شب عزیز با گرفتن دامان حضرت زهرا س تصمیم بگیریم مراقب چشمهامون باشیم افسارش رو بدست بگیریم
نزاریم هرجاییکه دوست داشت بره اگرم رفت زودی برگردونیمش
سخته اما با تمرین میشه
امروز یک مقدار تلاش کن ..فردا بیشتر ..فردا بیشتر ...بالاخره میشه پیروز میدان شد
نتیجه تحمل این سختیهااا شیرینه
بقول قران ذلک ازکی لهم
پس خانمها واقایون !!!مراقب چشمای قشنگتون باشید نزارید آلوده بشه !!
خدایا !تو خود مراقب مایی وبر اعمال ما آگاه ،پس توانی ده تا بتونیم به این دستورات عمل کنیم تا ثمره شیرین آن را بچشیم !
آمین یا رب العالمین
دوشنبه 2/3/1390 - 9:22
قرآن

 

به نام خدا

سلام

بدی را با خوبی جواب بدهید!!

 

وَ لا تَستَوِى الحَْسنَةُ وَ لا السیِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتى هِىَ أَحْسنُ فَإِذَا الَّذِى بَیْنَك وَ بَیْنَهُ عَدَوَةٌ كَأَنَّهُ وَلىُّ حَمِیمٌ

سوره فصلت34

- هرگز نیكى و بدى یكسان نیست ، بدى را با نیكى دفع كن ، تا دشمنان سرسخت همچون دوستان گرم و صمیمى شوند

.

گرچه «حسنة» و «سیئة» مفهوم وسیعى دارد، تمام نیكیها و خوبیها و خیرات و بركات در مفهوم حسنه جمع است ، همانگونه كه هر گونه انحراف و زشتى و عذاب در مفهوم سیئة خلاصه شده است ، ولى در آیه مورد بحث آن شاخه اى از «حسنة» و «سیئة» كه مربوط به روشهاى تبلیغى است منظور مى باشد.

ولى جمعى از مفسران حسنه را به معنى اسلام و توحید و سیئه را به معنى شرك و كفر تفسیر كرده اند.

بعضى «حسنه» را به اعمال صالح و «سیئه» را به اعمال قبیح ، و بعضى «حسنه» را به صفات عالى انسانى همچون صبر و حلم و مدارا و عفو، و «سیئه» را به معنى غضب و جهل و خشونت و انتقامجوئى تفسیر كرده اند

 

.

در پایان آیه به فلسفه عمیق این برنامه در یك جمله كوتاه اشاره كرده ، مى فرماید: نتیجه این كار آن خواهد شد كه دشمنان سرسخت همچون دوستان گرم و صمیمى شوند (فاذا الذى بینك و بینه عداوة كانه ولى حمیم

تفسیر نمونه ، جلد: 20، صفحه : 281

_______________________________برداشت شخصی

قرآن سراسر تذکر است وراهیست برای بهتر زیستن وما انسانها باید به این هدیه الهی چنگ بزنیم تا رستگار شویم

این دستور اگر در زندگی ما عملی بشه نور علی نور میشه

بیایید تصمیم بگیریم این عمل خوب رو در خودمون تقویت کنیم نتیجه آن راهم خواهیم دید

"بدی را با خوبی پاسخ دهید "

البته این عمل زیبا رو همه نمیتونند بهش دست پیدا کنند نیاز به تمرین داره

ما انسانها اگر کوچکترین بدی از کسی بهمون برسه تا با بدترینش جوابش ندیم اروم نمیشیم

اما خدا میگه این رسمش نیست اگر بد
ی دیدید شما بدی نکنید

چرا خدا این دستور رو میده؟؟چرا نباید اگر کسی بهمون بد کرد حسابش برسیم ؟؟؟

خب میخوای بدونی جواب این سوالا امتحان کن

روزی یکی بهت بدی کرد بهش با بدترین رفتار عمل کن

ویک روز دیگه اگر کسی بهت بدی کرد خوبی کن ونتیجه اش رو ببین بعد این دو نتیجه گیری رو باهم مقایسه کن

هرکدومش که نتیجه بهتر داده انتخاب کن

اگر خودت نخواستی این دو عمل رو تمرین کنی میتونی به این فرمان خدا عمل کنی

"از گذشتگان عبرت بگیرید "

دو خانواده رو باهم مقایسه کن که در هرکدام این عمل یعنی"بدی را با خوبی جواب دادند "و"بدی را با بدی جواب دادن"

نتیجه رو دیدی خودت تصمیم بگیر

اگر اینجوری وبا تحقیق به ایات توجه کنی هیچوقت خلاف ان عمل نمیکنی

البته این دستور برای همه ایات قران عملی نیستااا فقط برای ایاتی که جنبه اجتماعی داره میشه عملی کرد

خدایا !مارا یاری کن تا بتوانیم بدی را با نیکی پاسخ دهیم وخوبی را با بهتر از ان پاسخ دهیم .

آمین یا رب العالمین

 

دوشنبه 26/2/1390 - 21:36
قرآن

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

در حدیثى از پیغمبر اكرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم) مى خوانیم : من قراء هذه السورة اعطاه الله من الاجر بعدد كل من اجتمع فى جمعة و كل من اجتمع یوم عرفه عشر حسنات ، و قرائتها تنجى من المخاوف و الشدائد:

«هر كس این سوره را بخواند خداوند به تعداد تمام كسانى كه در نماز جمعه اجتماع مى كنند، و تمام كسانى كه روز عرفه (در عرفات) جمع مى شوند، ده حسنه به او مى دهد، و تلاوت آن انسان را از ترسها و شدائد رهایى مى بخشد».

 

بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَ السمَاءِ ذَاتِ الْبرُوج (1) وَ الْیَوْمِ المَْوْعُودِ(2) وَ شاهِدٍ وَ مَشهُودٍ(3)

بنام خداوند بخشنده مهربان

1 - سوگند به آسمان كه داراى برجهاى بسیار است .

2 - و سوگند به آن روز موعود.

3 - و «شاهد» «و مشهود» (شاهد پیامبر و گواهان اعمال و مشهود اعمال امت است).

___________________________________

خدایا! خود شاهدی این روزها چه لحظات سختی برای مومنان است ،این سوره زمانی نازل شد که مردم مکه تازه ایمان اورده بودند

وظالمین برای اینکه انها را از دینشان بازگردانند بدترین شکنجه میکردند

در زمان ما هم ظالمان این روزها خوب طغیان کرده اند

مردم مظلوم بحرین،یمن،........

را شکنجه میکنند

خدایا!تو شاهد باش ،امام زمان عج تو هم شاهد باش اعضا وجوارحم تو هم شاهد باش ،ما از اینکه برادران وخواهران دینیمان در عذابند در عذابیم وبرای تسکین آلامشان هر کدام به مقدار وسعمان این سوره را قرائت میکنیم تا دوایی باشد برای درد این مسلمان هر کجا هستند بخصوص مردم مظلوم بحرین .

@@@@@@@@@@@@@@@@@

 

قُتِلَ أَصحَب الاُخْدُودِ(4) النَّارِ ذَاتِ الْوَقُودِ(5) إِذْ هُمْ عَلَیهَا قُعُودٌ(6) وَ هُمْ عَلى مَا یَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِینَ شهُودٌ(7)

4 - مرگ و عذاب بر شكنجه گران صاحب گودال (آتش) باد.

5 - گودالهایى پر از آتش شعله ور.

6 - هنگامى كه در كنار آن نشسته بودند.

7 - و آنچه را نسبت به مؤ منان انجام مى دادند (با خونسردى) تماشا مى كردند!

@@@@@@@@@@@@@@@@

مرگ بر آل خلیفه وآل سعود ،،،مرگ بر امریکا،،،مرگ بر اسرائیل

قابل اطلاع همه انهاییکه میگویند مرگ بر امریکا گفتن برای چیست؟؟

مرگ ونابودی باد برهمه انانکه سعادت مسلمانان را نمیتوانند ببینند

مردم مظلوم بحرین را به سختترین حالت شکنجه میکنند اما کسی فریاد اعتراض نمیاورد ،چرااا؟؟؟؟؟

کشورهااای عربی وغیر عربی راحت نشسته اند وتماشا میکنند !!!

پس تو ای مومن راحت ننشین حداقل در این کار مابا همراه باش(ختم سوره بروج)یا هرکاری درتوانت بود کوتاهی نکن!

@@@@@@@@@@@@@@@@

 

وَ مَا نَقَمُوا مِنهُمْ إِلا أَن یُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِیزِ الحَْمِیدِ(8) الَّذِى لَهُ مُلْك السمَوَتِ وَ الاَرْضِ وَ اللَّهُ عَلى كلِّ شىْءٍ شهِیدٌ(9)

8 - هیچ ایرادى بر آنها (مؤ منان) نداشتند جز اینكه به خداوند عزیز و حمید ایمان آورده بودند.

9 - همان خدایى كه حكومت آسمانها و زمین از آن او است و بر همه چیز گواه است .

@@@@@@@@@@@@@@

مگر این مردم چه گناهی کرده اند ،چرا بیگناه میکشند(بای ذنب قتلت)

کودکان چه گناهی کرده اند ،چون فرزند مسلمانانند میکشید؟؟؟؟

همه این مردم رابه جرم ایمان اوردندنشان میکشند

@@@@@@@@@@@@@@@

 

إِنَّ الَّذِینَ فَتَنُوا المُْؤْمِنِینَ وَ المُْؤْمِنَتِ ثمَّ لَمْ یَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذَاب جَهَنَّمَ وَ لهَُمْ عَذَاب الحَْرِیقِ(10)

10 - كسانى كه مردان و زنان با ایمان را مورد شكنجه قرار دادند عذاب دوزخ براى آنها است ، و عذاب آتش سوزان .

 

ای آل خلیفه،ای آل سعود !بترسید از خشم خدا وبر بندگان خدا رحم کنید زیرا اگر خشم خدا آمد کسی قدرت مقابله با آن را ندارد .

@@@@@@@@@@@@@@@@@@

 

إِنَّ الَّذِینَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ لهَُمْ جَنَّتٌ تجْرِى مِن تحْتهَا الاَنهَرُ ذَلِك الْفَوْزُ الْكَبِیرُ(11)

كسانى كه ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند براى آنها باغهایى از بهشت است كه نهرها زیر درختانش جارى است ، و این پیروزى بزرگى است .

 

إِنَّ بَطش رَبِّك لَشدِیدٌ.... گرفتن قهرآمیز و مجازات پروردگارت بسیار شدید است ،

 

إِنَّهُ هُوَ یُبْدِىُ وَ یُعِیدُ او است كه آفرینش را آغاز مى كند، و او است كه بازمى گرداند.

 

وَ هُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ و او آمرزنده و دوستدار (مؤ منان) است

ذُو الْعَرْشِ المَْجِیدُ صاحب عرش مجید است .

فَعَّالٌ لِّمَا یُرِیدُ و آنچه را مى خواهد انجام مى دهد.

 

هَلْ أَتَاك حَدِیث الجُْنُودِ آیا داستان لشكرها به تو رسیده است ؟!

فِرْعَوْنَ وَ ثَمُودَ لشكریان فرعون و ثمود.

بَلِ الَّذِینَ كَفَرُوا فى تَكْذِیبٍ بلكه كافران پیوسته مشغول تكذیب حقند.

 

وَ اللَّهُ مِن وَرَائهِم محِیطو خداوند به همه آنها احاطه دارد.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

برادران وخواهران دینی ام!!!خوشحال باشید خدا با شماست وبزودی به پیروزی بزرگی از جانب خدا دست مییابید

این دنیا به خوشی نرسیدید نگران نباشید اخرتتان آباد است پس مقاوم باشید ودر برابر تهدید این ابلهان نرسید .

فرعون وثمود هم صاحب برترین ها بودند اما هرگز نتوانستند در برابر عذاب الهی مقاومت کنند

امریکا واسرائیل وآل خلیفه وآل سعود ...شما هم راه فراری ندارید وقتی که عذاب الهی برسد

همه این اقوام نابود شدنی اند

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

 

بَلْ هُوَ قُرْءَانٌ مجِیدٌ (این سخن سحر و دروغ نیست) بلكه قرآن با عظمت است .

 

فى لَوْحٍ محْفُوظِ كه در لوح محفوظ جاى دارد.

 

اینها که گفتم سخن من نبود بلکه کلام حق بود که محکم وبا عظمت است

خیال کرده اید قرآن را بسوزانید سود میبرید ؟؟؟

نه کور خوانده اید قرآن در جایگاه خودش محفوظ است وبا اتش شما نمیسوزد

اگر چه دل هر مومنی را با این کارتان میسوزانید اما بدانید همین ایات مرهمی است بر دلهای سوخته مومنان ،اینکه قرآن صاحب دارد وجایگاهش محفوظ است.

 

پس برای پیروزی مسلمانان عالم بخصوص مردم بحرین این سوره را قرائت میکنیم باشد خداوند در این کار فتحی برای مسلمانان عالم حاصل نماید اگر قرائت با تامل همراه باشداجر دوچندان دارد .

والسلام

 

يکشنبه 18/2/1390 - 12:10
قرآن

 

به نام خدا

سلام

جلسه چهارم

 

نه از نعمتش مغرور باش و نه از سلب نعمت ماءیوس !

 

فَأَمَّا الانسنُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَیَقُولُ رَبى أَكْرَمَنِ(15)

وَ أَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ فَیَقُولُ رَبى أَهَنَنِ(16(سوره فجر

 

ترجمه :

15 - اما انسان هنگامى كه خداوند او را براى آزمایش اكرام مى كند و نعمت مى بخشد (مغرور مى شود و) مى گوید: پروردگارم مرا گرامى داشته !.

16 - و اما هنگامى كه براى امتحان روزى را بر او تنگ بگیرد ماءیوس مى شود و مى گوید پروردگارم مرا خوار كرده !

 

______________________

تفسیر :

آیات مورد بحث به مساءله امتحان كه معیار ثواب و عقاب الهى است و مهم ترین مساءله زندگى انسان محسوب مى شود مى پردازد.

نخست مى فرماید: «اما انسان هنگامى كه پروردگارش او را براى آزمایش اكرام كند و نعمت بخشد، مغرور مى شود، و مى گوید: خداوند مرا گرامى داشته است»! (فاما الانسان اذا ما ابتلاه ربه فاكرمه و نعمه فیقول ربى اكرمن).

او نمى داند كه آزمایش الهى گاه با نعمت است ، و گاه با انواع بلا، نه روى آوردن نعمت باید مایه غرور گردد، و نه بلاها مایه یاس و نومیدى ، ولى این انسان كم ظرفیت در هر دو حال هدف آزمایش را فراموش مى كند، به هنگام روى آوردن نعمت چنان مى پندارد كه مقرب درگاه خدا شده ، و این نعمت دلیل بر آن قرب است .

قابل توجه اینكه در آغاز آیه مى گوید: خداوند او را مورد اكرام قرار مى دهد ولى در ذیل آیه از اینكه انسان خود را مورد اكرام خدا مى بیند ملامت مى شود این به خاطر آن است كه اكرام اول به همان معنى انعام است و اكرام دوم به معنى قرب در درگاه خداست .

 

و اما هنگامى كه براى امتحان روزى را بر او تنگ بگیرد، ماءیوس مى شود و مى گوید: پروردگارم مرا خوار كرده»! (و اما اذا ما ابتلاه فقدر علیه رزقه فیقول ربى اهانن).

یاءس سر تا پاى او را فرا مى گیرد، و از پروردگارش مى رنجد و ناخشنود مى شود، غافل از اینكه اینها همه وسائل آزمایش و امتحان او است ، امتحانى كه رمز پرورش و تكامل انسان ، و به دنبال آن سبب استحقاق ثواب ، و در صورت مخالفت مایه استحقاق عذاب است .

این دو آیه هشدار مى دهد كه نه اقبال نعمت دلیل بر تقرب به خدا است ، و نه ادبار نعمت دلیل بر دورى از حق ، اینها مواد مختلف امتحانى است كه خداوند طبق حكمتش هر گروهى را به چیزى آزمایش مى كند، این انسانهاى كم ظرفیتند كه گاه مغرور، و گاه ماءیوس مى شوند.

 

تفسیر نمونه جلد 26 صفحه 462

 

________________________________

برداشت شخصی:

من این دو ایه رو خیلی دوست دارم بخصوص وقتهاییکه از خدا چیزی میخوام بهم نمیده این ایات بهم آرامش میده

واقعا قرآن حرف حقه ....بارها برای هممون اتفاق افتاده

تا یک مشکلی برامون پیش میاد دادمون در میاد

خدایا چرا این کارو با من کردی!!!

خدایا ....

خدایا.....

خب بنده خدا صبر کن، شاید تو این چیزیکه از خدا میخوای وبهت نمیده حکمتی باشه

شاید میخواد با سختی دادن بهت، تو رو اماده یک مسئولیت بزرگ در اینده کنه

 

چقدر بعضی ها خوبن ،،،درد دارهااا اما هیچ کس نمیدونه!!!

وقتی میبینیش فکر میکنی هیچ غصه ای نداره

این ادمها خدارو خوب شناختند

وخوب میدونند اگر بد ترین بلا هم سرشون بیاد

خدا کنارشونه

داره ازشون ازمون میگیره

ان شخصی موفق از ازمون بیرون میاد

که دل رو به سپرده باشه بخدا

وامان از دست .....

افرادیکه خدا بهشون همه نوع نعمت داده

این نعمت رو از خودشون میدونند

خدارو فراموش میکنند

انقدر غرق در نعمتند که فراموش میکنند انها هم در حال ازمون دادنند

ببین خدا بمن فلان چیز داده

پس معلومه خیلی دوستم داره

ببین من کار بد میکنم اما بازم خدا این نعماتش رو از من نمیگیره

انقدر مغرورههه

به انهاییکه ندارند پز میده

غافل ...غافل....غافل

خدایا !اگر نعمتی را ارزو کردیم وندادی اینگونه فکر نکنیم که مارا خوار کرده ای!!!

خدایا !اگر نعمتی بما دادی شکر نعمت را هم ارزانیمان کن وهیچ وقت مارا مغرور مکن !!

خدایا !بخاطر داده ها ونداده هات شکر ......مارا شاکر درگاهت گردان!!

آمین یا رب العالمین

 

شنبه 10/2/1390 - 23:26
قرآن

 

به نام خدا

 

جلسه سوم

موضوع تفسیر :اعضا وجوارح بدن انسان گواهی میدهند .

 

«یَوْمَ تَشْهَدُ عَلَیْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَیْدِیهِمْ وَ أَرْجُلُهُم بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ» سوره نور ایه 24 .

روزی که زبان و دست و پاهایشان به آنچه می کردند، به زیانشان گواهی می دهند.

و در آیه ای دیگر چنین می خوانیم:

«شَهِدَ عَلَیْهِمْ سَمْعُهُمْ وَ أَبْصَارُهُمْ وَ جُلُودُهُم بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ» فصلت ایه 20.

[روز قیامت] گوش و چشم و پوست های آنان به آنچه می کردند، گواهی می دهند.

آن گاه که انسان ها این گواهی را از اعضای بدن می بینند، با ناراحتی اعتراض می کنند:

«وَ قـالُوا لِجـُلُودِهـِمْ لِمَ شـَهـِدْتـُمْ عـَلَیـْنـا قـالُوا أَنـطـَقـَنـَا اللّهُ الَّذی أَنـطـَقَ کـُلَّ شَیْءٍ» فصلت ایه 21.

و بـه پـوستهایشان می گویند: «چرا علیه ما گواهی دادید؟!» می گویند: «خداوندی که همه چیز را به سخن درآورده، ما را به سخن درآورد.»

 

اگـر کـسـی از گـنـاهـانـش تـوبـه کند، تمام گناهان از گواهان پوشیده می شود، و آن ها نمی تـوانـنـد گـواهی دهند. در روایتی از امام صادق (ع) چنین آمده است:

«چون بنده ای توبه راستین کند، خداوند او را دوست می دارد و در دنیا بر او پوششی می کشد.» پرسیدند: «چگونه خداوند مـی پـوشـانـد؟»

فرمود: «خداوند آن دو فرشته را که گناهانش را نوشته اند، به فراموشی مـی انـدازد و بـه اعـضـای بـدنـش وحـی مـی کـنـد کـه گـنـاهـان او را پـنـهـان کـنـیـد و بـه مـحـل هـای مـخـتلف زمین ـ که روی آن ها گناه کرده ـ وحی می کند که گناهانی را که بر روی شما انـجام داده است، بپوشانید.

پس خداوند را در زمان لقا، در حالی ملاقات می کند که هیچ گواهی علیه او نیست که بر گناهانش گواهی دهد.»

 

بحار الانوار ج 7 ص317

 

برداشت شخصی:

اگر با این دست بد نوشته باشیم ،همین دست یکروزی برعلیه ما شهادت میده

اگر کار خوبی کرده باشیم ،اینم شهادت میده

پس مراقب باشیم

چشم چرانی ممنوع!!

زبان!!!

غیبت کردی فردا نمیتونی بگی من نگفتماااا

همین زبان خودش شهادت میده

انوقت هیچ راه فراری نداریم

بیشتر گناهان رو با زبان انجام میدیم

غیبت ،دروغ،تهمت،عیب جویی.......

دست !!

فکر کردید با این دست تا بحال چه کارهای نیک وبدی انجام داده اید !!

اگر کار خوب کردید باید بهتون احسن گفت

اگر بد کردید باید فکر توبه بود

پا!!!

با این پا چند مجلس گناه رفتی؟؟!!!

با این پا به چندتا زده ای؟؟

چشم!!

نت گردی میکنی ایا مراقب این چشمای قشنگت هستی؟؟؟

خلاصه همه اعضا وجوارح ما فردا برعلیه ما شهادت میدند

خدا بدادمون برسه

بیایید بیشتر روی اعضا بدنمون زوم کنیم وانها رو به هر کاری وا نداریم

خدا این نعمتها رو بما داده تا جای خوب بکارشون ببندیم

مثلا گلها با این دست این متن رو برای بیداری خودش ودیگران نوشته

ممکنه کارش خوب باشه اما وای بر من اگر خودم عامل نباشم

همین اعضا فردا بر ضدم بلند میشن

پس دعا میکنیم:

خدایا!ماراچنان توانایی ده که اعضا بدنمان که ،امانتی از جانب توست به خوبی بکار بندیم ورضایت تو را در دنیا واخرت کسب کنیم.

آمین یا رب العالمین

 

 

دوشنبه 5/2/1390 - 12:40
اهل بیت

 

به نام خدا

سلام

 

معراج روحانی یا جسمانی؟

زمانی که از معراج سخن به میان میآید، اولین سؤالی که در ذهن نقش میبندد، این است که آیا معراج روحانی بوده یا جسمانی؟

سه نظریه عمده درباره جسمانی و یا روحانی بودن معراج وجود دارد:

1. سیر و معراج، جسمانی و در حال بیداری بوده است.

2. هر دو روحانی بوده است.

3. سیر از مکه تا بیت المقدّس جسمانی و عروج به آسمانها و ملکوت روحانی بوده است[1] .

اکثریت قاطع دانشمندان شیعی و سنّی دیدگاه اول را پذیرفتهاند.

برخی نیز دیدگاه دوم و دستهای هم نظریه سوم را بیان میکنند.

هر یک از سه گروه، دلیل هایی برای اثبات گفته خود ارائه میکنند.

________________

1.توصیه ها وپرسش ها وپاسخ هاایه الله جوادی املی ص74-75

برای ادامه بحث همراه انجمن باشید http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=17257&threadID=309961&forumID=451

چهارشنبه 31/1/1390 - 18:31
قرآن

 

به نام خدا

سلام

جلسه دوم

ایام فاطمیه را به همه شما عاشقان بی بی دو عالم حضرت زهرا س تسلیت عرض میکنم

این جلسه را مزین میکنیم به نام مادرم زهرا س انشالله از همه انهاییکه در این جلسه حضور دارند در دنیا وآخرت دستگیری کنند .

 

*مراقب اعمالمان باشیم خبر دارید چه کسانی از اعمالمان اطلاع دارند؟؟!!!*

 

وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسیرَى اللَّهُ عَمَلَكمْ وَ رَسولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سترَدُّونَ إِلى عَلِمِ الْغَیْبِ وَ الشهَدَةِ فَیُنَبِّئُكم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ(105)سوره توبه

 

105 - بگو عمل كنید، خداوند و فرستاده او و مؤ منان اعمال شما را مى بینند و به زودى به سوى كسى باز مى گردید كه پنهان و آشكار را مى داند و شما را به آنچه عمل مى كردید خبر مى دهد.

 

Say: `Work; and God will surely see your work, and His Messenger, and thebelievers, and you will be returned to Him who knows the unseen and thevisible, and He will tell you what you were doing."

 

از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده كه فرمود: تعرض الاعمال على رسول الله اعمال العباد كل صباح ، ابرارها و فجارها، فاحذروها، و هو قول الله عز و جل و قل اعملوا فسیرى الله عملكم و رسوله ، و سكت :

 

«تمام اعمال مردم هر روز صبح به پیامبر عرضه مى شود، اعمال نیكان و بدان ، بنا بر این مراقب باشید و این مفهوم گفتار خداوند است كه مى فرماید: و قل اعملوا فسیرى الله عملكم و رسوله ، این را فرمود و ساكت شد».

در حدیث دیگرى از امام باقر (علیهالسلام) مى خوانیم : ان الاعمال تعرض على نبیكم كل عشیة الخمیس فلیستح احدكم ان تعرض على نبیه العمل القبیح ! «تمامى اعمال شما بر پیامبرتان هر عصر پنجشنبه عرضه مى شود، بنابراین باید از اینكه عمل زشتى از شما بر پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم) عرضه شود شرم كنید».

 

تفسیر نمونه جلد 8 صفحه 126

منظور از "مومنان "در این ایه "ائمه اطهار "هستند.

______________________________

علت این كه خداوند در این دنیا ستارالعیوب و در آخرت رسوا كننده است چیست ؟
http://www.porseman.org/q/showq.aspx?id=10668 اگر پروردگار ستارالعیوب است چرا عرفا از گناهان و درون انسان خبر دارند؟http://www.porseman.org/q/showq.aspx?id=7405

_______________________________________

برداشت شخصی

در این جلسه متوجه شدیم که ما بطور شبانه روز زیر دوربین الهی هستیم وریز ودرشت اعمالمان در دفتر پروردگار بدون کم وزیاد ثبت میشود....وعلاوه برپروردگار پیامبر ص نیز از اعمال ما اگاه هستند

وهمچنین ائمه ....میدونید شما مقابل دوربین مخفی امام زمان عج هستید؟؟؟

ما بندگان خدا از خدا شرم نمیکنیم حداقل از حضرت محمد ص که خودمون رو امت او میدونیم شرم کنیم !!!

از حضرت زهرا س شرم کنیم!!

هزار گناه جور واجور انجام میدیم اصلا اسمشون هم گناه نمیزارم به هر کلکی ماست مالی میکنیم تموم بشه

شیعه علی ع هستیمااا اما رنگ وبوی علوی نمیدیم

بیایید مراقب اعمالمان باشیم

دنیا پر از زرق وبرقه ..هرکاری کنی نمیتونی فریب نخوری

اما خدا میگه شدنیه کافیه تقوا پیشه کنی

اگر نشستی پا ماهواره بدها رو نبین ....بگوخدا میبینه پیامبر میبینه،ائمه میبینن..آبروم میره،بعد با چه رویی میتونم تو چشمای اقا نگاه کنم!!!

خواستی غیب کنی،دروغ بگی،سخن چینی کنی....بگو زشته

مثلا فرض کن شب جمعه هست پرونده تو بدست حضرت بقیه الله عج بخاطر فلان گناهت در فلان مکان آقا ناراحت بشه ،،بگه خدایا !این همان کسیکه که میگه اقا بیا ...دوست دارم ...اینه دوست داشتنش؟؟؟؟

همه جا جار میزنیم شیعه علی هستیم اما تو عمل کم میاریم ...

حالا یک چیز دیگه رو تصور کن

تو یک هفته هر وقت خواستی گناه کنی،شرایط گناه فراهم بود ،،با خودت گفتی ...نه امام زمان میبینه ..حضرت زهرا س میبینه ترکش کنی

والدینت چیزی ازت خواستن سختت بود انجامش بدی باخودت بگی ،اگر این کارو بکنم علاوه برپدرومادرم امام زمان عج ومهمتر از همه خدا ازم راضی میشه انجامش بدی

 

به خاطر شادی خدا، گناه رو ترک کنی خدا انچنان عشقی رو در قلبت قرار میده که فقط خودشو ببینی وبس (حسبنا الله ونعم الوکیل نعم المولی ونعم النصیر)

میگی نه، امتحان کن

یک هفته ،یک روز مراقب اعمالت باش بعد نتیجه رو میبینی

اما یک چیزی خیلی مهمه اااحق رو بشناسی وبدونی چیا حقه ،چیامورد رضایت خداست

خدارو از خودت راضی کن ،خودش رضایت مردم رو برات فراهم میکنه

پس بیایید دست به دامن بی بی دوعالم بشیم وازش بخوایم بهمون کمک کنه تا مراقب اعمالمان باشیم بخصوص در این زمانه

وکاری انجام بدیم که مولا وقتی میبینه بگه

"تبارک الله احسن الخالقین"..اقا دعامون کنه دعای اقا همراهمون باشه برامون بسه ،،بیایید مایه افتخار اقا باشیم

یا فاطمه زهرا س کمکمان کن تا در دنیا وآخرت شرمنده شما وبقیه نباشیم

 

انشالله بادست پر از این جلسه برید

التماس دعا

 

شنبه 27/1/1390 - 19:26
قرآن

به نام خدا

سلام

 

به اولین جلسه تفسیر قرآن خوش آمدید

 

وَ مِنهُم مَّنْ عَهَدَ اللَّهَ لَئنْ ءَاتَانَا مِن فَضلِهِ لَنَصدَّقَنَّ وَ لَنَكُونَنَّ مِنَ الصلِحِینَ(75)

فَلَمَّا ءَاتَاهُم مِّن فَضلِهِ بخِلُوا بِهِ وَ تَوَلَّوا وَّ هُم مُّعْرِضونَ(76)

 

ترجمه :75- از آنها كسانى هستند كه با خدا پیمان بسته اند كه اگر خداوند ما را از فضل خود روزى كند قطعا صدقه خواهیم داد و از شاكران خواهیم بود.

76- اما هنگامى كه از فضل خود به آنها بخشید بخل ورزیدند، و سرپیچى كردند، و روى گردان شدند.

 

تفسیر نمونه جلد 8 صفحه 48

شان نزول :

در میان مفسران معروف است كه این آیات در باره یكى از انصار به نام ثعلبة بن حاطب نازل شده است ، او كه مرد فقیرى بود و مرتب به مسجد پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم) مى آمد اصرار داشت كه پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم) دعا كند تا خداوند مال فراوانى به او بدهد!، پیغمبر به او فرمود: قلیل تؤ دى شكره خیر من كثیر لا تطیقه مقدار كمى كه حقش را بتوانى ادا كنى ، بهتر از مقدار زیادى است كه توانائى اداء حقش را نداشته باشى آیا بهتر نیست كه توبه پیامبر خدا تاءسى جوئى و به زندگى ساده اى بسازى ، ولى ثعلبه دستبردار نبود، و سرانجام به پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم) عرض كرد به خدائى كه ترا به حق فرستاده سوگند یاد مى كنم ، اگر خداوند ثروتى به من عنایت كند تمام حقوق آنرا مى پردازم ، پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم) براى او دعا كرد.

چیزى نگذشت كه طبق روایتى پسر عموى ثروتمندى داشت از دنیا رفت و ثروت سرشارى به او رسید، و طبق روایت دیگرى گوسفندى خرید و بزودى زاد ولد كرد، آنچنان كه نگاهدارى آنها در مدینه ممكن نبود، ناچار به آبادیهاى اطراف مدینه روى آورد و آنچنان مشغول و سر گرم زندگى مادى شد كه در جماعت و حتى نماز جمعه نیز شركت نمى كرد.

پس از مدتى پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم) مامور جمع آورى زكات را نزد او فرستاد، تا زكات اموال او را بگیرد، ولى این مرد كم ظرفیت و تازه به نوا رسیده و بخیل ، از پرداخت حق الهى خوددارى كرد، نه تنها خوددارى كرد، بلكه به اصل تشریع این حكم نیز اعتراض نمود و گفت : این حكم برادر جزیه است یعنى ما مسلمان شده ایم كه از پرداخت جزیه معاف باشیم و با پرداخت زكات ، چه فرقى میان ما و غیر مسلمانان باقى مى ماند؟!

 

در حالى كه او نه مفهوم جزیه را فهمیده بود، و نه مفهوم زكات را، و یا فهمیده بود اما دنیا پرستى اجازه بیان حقیقت و اظهار حق به او نمى داد بهر حال هنگامى كه پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم) سخن او را شنید فرمود: یا ویح ثعلبه ! یا ویح ثعلبه ! واى بر ثعلبه اى واى بر ثعلبه ! و در این هنگام آیات فوق نازل شد.

شاءن نزولهاى دیگرى نیز براى آیات فوق نقل شده كه كم و بیش با داستان ثعلبه مشابه است ، و از مجموع شاءن نزولهاى فوق ، و مضمون آیات ، چنین استفاده مى شود كه شخص یا اشخاص مزبور در آغاز در صف منافقان نبودند، ولى به خاطر همین گونه اعمال به آنها پیوستند.

 

برداشت شخصی

روزهای سخت میگیم خدایا کمکم کن ،نذر میکنیم خدایا اگر حاجتم بدی این کارو میکنم ،اون کارو میکنم

خدایا !اگرمن فلان امکانات داشتم چه کارهااا نمیکردم

خلاصه به هر دری میزنیم تا حاجتمون روا میشه همینکه حاجت گرفتیم فراموش میکنیم خدایی هم داریم

انقدر غرق در دنیا میشیم که وعده هامون رو فراموش میکنیم چقدر زشته!!!

صاحب نعمت رو فراموش کنیم وبچسبیم به نعمت

پس بیایید از خداوند بخواهیم قبل از اینکه هر نعمتی بهمون بده شکر اون نعمت رو هم بهمون بده تا شاکر خدایی باشیم که مارو از بدبختی نجات داد

اگر بهمون ثروت داد یادمون باشه انفاق رو فراموش نکنیم

اگر بهمون علم داد زکات علممون رو حتما بدیم

پس یادمون باشه دربرابر نعمات الهی کم ظرفیت نباشیم زیرا این صفت زشت مخصوص منافقان هست وبگقته قران منافقین همان فاسقانند

ان المنافقین هم الفاسقون67توبه

پس یادمون باشه خدا از هرکسی راضی بشه از فاسقان راضی نمیشه

فان الله لا یرضی عن القوم الفاسقین96توبه

پس اگر طالب رضایت الله هستیم از فسق ونفاق دوری کنیم

امیدوارم نهایت استفاده را از این جلسه ببرید

 

برای ثبت نظرات ارزشمندتون کلیک کنید

 

التماس دعا

سه شنبه 23/1/1390 - 23:3
قرآن

به نام خدا

سلام

چند شب پیش داشتم سوره بقره رومرور میکردم تا اینکه رسیدم به ایه 195سوره بقره

در راه خدا انفاق کنید وخود را به دست خود به هلاکت نیفکنید ونیکی کنید که خدا نیکوکاران را دوست دارد .

ناخود اگاه یک سوالی ذهنم رو مشغول کرد

درمورد انفاق حضرت زهرا س در شب عروسی یا ان داستان که سه شب پشت سرهم یک فقیر در خانه حضرت رو میزنند وحضرت سهمیه نان خود را انفاق میکنند ایا این عمل خلاف ایه نیست ؟؟؟؟

به همین خاطر به دنبال پاسخ سوالم بودم تا با این روایت رسیدم ............

______________________________________________

 

پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و سلم در عروسی زهرا علیهاالسلام یک دست پیراهن نو به زهرا داده بود تا در شب عروسی بپوشد، هنگامی که فاطمه به خانهی زفاف رفت، بر سجادهی عبادت خود نشسته بود و با خدا مناجات میکرد، ناگاه مستمندی به در خانهی فاطمه آمد و با صدای بلند گفت: «از در خانهی نبوت یک پیراهن کهنه میخواهم».

فاطمه علیهاالسلام در آن وقت دو پیراهن داشت، یکی کهنه و دیگری نو، خواست پیراهن کهنه را طبق تقاضای فقیر، به او بدهد، ناگاه به یاد این آیه (92 آلعمران) افتاد که میفرماید: «هرگز به حقیقت نیکوکاری نمیرسید مگر آنچه را دوست دارید انفاق کنید».

حضرت زهرا علیهاالسلام که میدانست پیراهن نو را بیشتر دوست دارد، به این آیه عمل کرد و پیراهن نو را به فقیر داد.

فردای آن شب هنگامی که پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و سلم پیراهن کهنه را در تن او دید. پرسید: «چرا پیراهن نو را نپوشیدهای؟ حضرت زهرا علیهاالسلام عرض کرد: آن را به فقیر دادم.

پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و سلم فرمود: «اگر پیراهن نو را برای شوهرت میپوشیدی بهتر و مناسبتر بود».

فاطمه علیهاالسلام عرض کرد: این روش را از شما آموختهام، در آن هنگام که مادرم خدیجه همسر شما گردید، همهی اموال خود را در راه شما به تهیدستان بخشید، کار به جایی رسید که فقیری به در خانهی شما آمد و تقاضای لباس کرد، در خانه لباسی وجود نداشت، شما پیراهن خود را از تن بیرون آورده و به او دادی، از این رو این آیه (29/ اسراء) نازل شد: «و بیش از حد دستت را مگشا تا مورد سرزنش قرار گیری و از کرا فرومانی».

پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و سلم تحت تأثیر محبتها و خلوص دخترش زهرا علیهاالسلام قرار گرفت قطرههای اشک از چشمانش سرازیر شد، فاطمه علیهاالسلام را به نشانهی محبت به سینهاش چسبانید.

ریاحین الشریعه ج 1 ص102و105

 

________________________________

یک سری به تفسیر المیزان زدم متوجه شدم منظور از انفاق در ایه 195 بقره انفاق در حال جنگ است

منظور این است :نهی ازتمامی رفتار های افراطی وتفریطی است ویکی از مصادیق ان بخل ورزیدن از انفاق مال درهنگام جنگ است که این بخل ورزیدن باعث بطلان نیرو واز بین رفتن قدرت است وباعث غلبه دشمن برانان میشود.....

ودر تفسیر ایه 29 سوره اسرا به این نتیجه رسیدم که معنی کلمه مسحورا از ماده حسر است به معنی انقطاع یا عریان شدن است ودر این ایه بدین معناست که دست خویش را به اخر مگشای وبیش از حد دست ودلباز نباش زیرا ممکن است روزی زانوی غم بغل کرده ودستت از همه جا بریده شود ودیگر نتوانی در اجتماع ظاهر شده وبا مردم معاشرت کنید.

پس به این نتیجه میرسیم انفاق حضرت زهرا س انفاقی نبوده که باعث بوجود امدن پشیمانی یا بیچارگی شود واین بزرگواران انقدر کریم بودند که حاضر بودند از خوشی خود بگذرند تا دیگران شاد باشند امیدوارم ماهم پیرو قرآن وعترت باشیم وبموقع وبه اندازه انفاق کنیم .

شاد وسربلند باشید درپناه قران وعترت

جمعه 19/1/1390 - 21:29
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته