انقلاب اسلامی ایران، ضربه سنگینی بر پیكره غرب وارد كرد و پایههای قدرت آن را سست نمود. اما ایمان مردم مسلمان ایران و مجاهدت و پایمردی آنها و رهبری بی نظیر حضرت امام، تمام توطئههای غریبان را برای براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی بر باد داد. غرب كه علت ناكامی خود را در برخورد با ملتی غیرتمند، اسلام و آموزههای مترقی اسلام میدانست، سعی در حمله به اسلام به عنوان روح و سرچشمه مقاومت ملل مسلمان خصوصا ملت ایران نمود.
یكی از این توطئهها، انتشار كتاب آیات شیطانی به نویسندگی سلمان رشدی بود. این كتاب با حمله به پایههای اعتقادی و ایمانی مسلمین و با تمسخر و استهزا و توهین به مقدسات اسلامی و توهین به قرآن كریم و حضرت رسول اكرم (ص) قصد داشت با وهن پایههای دین و مذهب، زمینههای نفوذ انقلاب اسلامی و بازیافت هویت اسلامی را در میان جوامع اسلامی، سد كند.
توزیع این كتاب خشم مسلمانان جهان را بر انگیخت. در مهرماه سال 1367، مسلمانان هند و پاكستان با تظاهرات علیه سلمان رشدی كه خود هندی الاصل و تبعه انگلیس بود، نفرت خود را از انتشار كتاب آیات شیطانی اعلام كردند. در 25 دی 1367، مسلمانان شهر برادفورد انگلیس، نسخههایی از آیات شیطانی را سوزاندند و در 24 و 25 بهمن همان سال در جریان تظاهرات مردم پاكستان و هند علیه این كتاب، دست كم هفت نفر كشته شدند.
حضرت امام خمینی به مثابه رهبری روشن بین، روشنگر و شجاع، فتنه جهان استكبار را با صدور حكم ارتداد و مهدور الدم بودن نویسنده و ناشرین آن، به خود آنان بازگرداندند. با صدور فتوای تاریخی امام موجی توفنده از امت مسلمان در مصاف با كفر پدید آمد.
سلمان رشدی از لحظه صدور حكم، مخفی شده و پلیس اسكاتلندیارد، حفاظت وی را با صرف هزینههای كلان بر عهده گرفت.
متن فتوای امام خمینی علیه آیات شیطانی:
بسمه تعالی
انا لله و انا الیه راجعون
به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان میرسانم مؤلف كتاب «آیات شطانی» كه علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن، محكوم به اعدام میباشند. از مسلمانان غیور میخواهم تا در هر نقطه كه آنان را یافتند، سریعا آنها را اعدام نمایند تا دیگر كسی جرأت نكند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر كس كه در این راه كشته شود، شهید است ان شاء الله. ضمناَ اگر كسی دسترسی به مؤلف كتاب دارد ولی خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفی نماید تا به جزای اعمالش برسد. والسلام علیكم و رحمة الله وبركاته
روح الله الموسوی الخمینی
29 بهمن 1367/ 11 رجب 1409
این نوع کیک بسیار ساده و خیلی متنوع درست میشه و از نظر مقدار قند , تقریبن کم شیرینه و کاملن هم سالم با کالری متوسط ولی به هیچ وجه رژیمی نیست . مقدار اون کمه و هر کسی به سادگی میتونه تهیه ش کنه و برای مقدار بیشتر فقط کافیه مقدار مواد 2 برابر بشه . در زیر روش کلی و روش های مختلف پخت این کیک رو بهتون یاد میدم :
مواد مورد نیاز :
تخم مرغ : سه عدد . ( از انواع غنی شده طعم دار یا همراه با امگا 3 نباشه )
شکر : یک لیوان .
آرد سفید گندم : 2 لیوان .
بکینگ پودر : 2 قاشق مربا خوری .
وانیل شکری یا وانیل مایع : نصف قاشق مرباخوری / یک قاشق چای خوری ( مایع )
روغن مایع مثل آفتابگردان : نصف لیوان . ( از روغن جامد آب کرده جدن خودداری کنید )
شیر یا ماست : نصف لیوان .
مخلوط کن ساده یا میکسر .
الک برای هوادهی آرد .
قالب کیک دو لیتری .
** نکات مهم : لیوانی که در اینجا گفته شده , ملاک همون پیمانه هست . اگه شما مثلن شکر رو با یک لیوان بزرگ قهوه خوری پیمانه میزنین , سایر مواد مثل روغن یا آرد رو هم با همون لیوان پیمانه کنین . در مورد مواد اضافی ای که در بالا گفته شده , همونطور که میبینین هر کدوم این مواد , یک نوع طعم و مزه خاصی رو به شما عرضه میکنه . کیک کشمشی , کیک دو رنگ کاکائوئی . کیک نارگیلی , کیک گردویی و کیک با طعم پرتقالی . پس طبق ذائقه خودتون , یکی از این مواد رو انتخاب کنید و در صورت عدم تمایل به طعم یا رنگ , کیک شما ساده و زرد رنگ خواهد شد .
طرز تهیه :
ابتدا آرد رو الک کنید . این کار به پف کردن بیشتر کیک و پوک شدنش کمک زیادی میکنه . در صورتیکه الک در اختیار ندارین , با قاشق غذا خوری اونو بصورت پودری در ظرف مخصوص خودتون بپاشین چند بار . بکینگ پودر رو هم به آرد اضافه و مخلوط کنید . در صورتیکه از وانیل شکری استفاده میکنین , وانیل رو هم به آرد اضافه کنید .
حالا سراغ مخلوط کن برین و تخم مرغ و روغن و شیر و شکر رو توی مخلوط کن بریزین . در صورتیکه وانیل مایع استفاده میکنین , وانیل رو هم به این مواد اضافه کنین .
** نکته : در صورت تمایل به تهیه کیک با طعم پرتقال , پوست پرتغال رو که قسمت سفیدی اون رو گرفتید و فقط قسمت نارنجی خارجی پوست باقی مونده , چند تکه کرده و داخل مخلوط کن اضافه کنین , اگر که مخلوط کن شما قابلیت میکسر داره . در صورتیکه از همزن های مخصوص شیرینی پزی استفاده میکنین , پوست پرتقال رو رنده ریز کنین و داخل مواد بریزین !!!
همچنین برای تهیه کیک گردویی , گردوها رو رنده ریز کنین . دقت کنین چرخ کردن گردو و یا ریختنشون توی میکسر باعث میشه گردوها روغن پس بدن و کیک خراب میشه .
برای تهیه کیک نارگیلی از نارگیل تازه اگر استفاده کنین خیلی بهتر و خوش طعم تر میشه . کافیه پوسته سخت و چوبی نارگیل رو بگیرین و یک تکه از نارگیل رو رنده درشت کنین . مهم نیست اگر قسمت قهوه ای رنگ میوه نارگیل هم رنده بشه .
برای تهیه کیک کشمشی , کشمش های پلویی رو به مدت نیم ساعت در آب سرد خیس کنین و بعد آبکش کنین و بذارین آبشون بره . در غیر اینصورت کشمش های شما در کیک خشک میشن و سفت .
وقتی مایع کیک آماده شد , در صورت تمایل به درست کردن کیک های مزه دار , گردو و یا نارگیل رو به داخل مایع ریخته و فقط با قاشق هم بزنید و حالا نصف مایع رو داخل آرد ریخته و در جهت عقربه های ساعت هم بزنید . وقتی خوب مخلوط شد , باقی مایع رو هم اضافه کنید و هم بزنید تا روی خمیر شما حباب های هوا دیده بشه . معمولن 2 تا 3 دقیقه هم زدن کافی هست . خمیر شل هست و از فرنی کمی سفت تره . پس نگران نباشین که باید خمیر سفت باشه و آرد اضافه نکنین وگرنه کیک شما سفت و خمیر میشه !
** نکته : در صورتیکه مایل به تهیه کیک کشمشی هستین , دو انتخاب دارین . بعضی ها دوست دارن کشمش ها در همه جای کیک یعنی پایین و بالای کیک پخش باشن و بعضی دوست دارن فقط در وسط کیک کشمش باشه یا روی کیک . اگه دوست دارین همه جای کیک کشمشی بشه , حالا موقع اضافه کردن کشمش ها به خمیره . اضافه و یک هم بزنید و مایع رو داخل قالب بریزین . در صورتیکه میخواهین کشمش ها در مرکز بمونن , در یک ظرف جداگانه ابتدا نصف قاشق چایخوری آرد بریزین و کشمش ها رو توی آرد بگردونین و کمی پودر دارچین و قهوه اضافه کنین و نیمی از مایع رو کف قالب بریزین و بعد کشمش ها رو اضافه کنین و باقی مایع رو روی کشمش ها بریزین . آرد آلود کردن کشمش ها باعث میشه که به ته قالب فرو نرن و در جای خودشون باقی بمونن .
** نکته : برای درست کردن کیک دو رنگ , ابتدا نیمی از مایع خمیر رو داخل قالب ریخته و باقی مونده مایع رو با یک قاشق مربا خوری پُر , پودر کاکائو مخلوط کنین و فقط بصورت طولی در مرکز قالب یا اگر قالب گرد دارین , دور قالب در قسمت وسط بریزین و توی فر بذارین . اینکار باعث میشه مغز و وسط کیک شکلاتی رنگ بشه و اطرافش زرد رنگ .
ابتکار این کیک دست خود شماست که مثلن کیک با طعم پرتغال و دو رنگ درست کنین و یا مثلن کشمش و پرتقال و دو رنگ باشه و ... فقط دقت کنین کیک گردویی تیره رنگ میشه و نیاز به کاکائو نداره ! حتا شما میتونین از یک قاشق غذا خوری پر کاکائو استفاده کنین و کل کیکتون رو شکلاتی کنین . مانعی وجود نداره و فقط در اونصورت کمی شکر رو بیشتر کنین تا کیک تلخ نشه . سلیقه ای هست .
قبل از ریختن کیک به داخل قالب , حتمن قالب رو با یک تکه کوچک کره یا با روغن مایع خوب چرب کنین و بعد مایع خمیر رو داخل قالب بریزین در غیر اینصورت کیک به قالب میچسبه و جدا کردنش باعث تکه تکه شدن کیک میشه .
دمای پخت این کیک 200 درجه سانتیگراد و به مدت تقریبی 40 دقیقه در طبقه وسط فر هست . گاهی اوقاب تا 50 دقیقه هم طول میکشه . کیک شما از دقیقه 30 شروع به پف کردن میکنه و بوی وانیل پراکنده میشه . گریل به هیچ وجه روشن نکنین و قالب رو ته فر نذارین . وسط و در طبقه وسط فر . در حین پخت درب فر رو باز نکنین چون مانع پف کردن کیک میشه . زمانیکه روی کیک طلایی شد , کیک حاضره . برای اطمینان از مغز پخت شدن کیک , یک کارد پنیر خوری رو به مرکزش فرو ببرین و در بیارین . اگه هیچ خمیری به کارد نچسبید , کیک آماده ست . کیک رو در بیارین و 2 دقیقه صبر کنین تا کمی قالب خنک بشه و بعد با چند تکون به سادگی کیک خارج میشه . اگه قالب خوب چرب نشده باشه , کیک شما میچسبه و جدا کردنش سخته ! میتونین برای تزئین روی کیک از خاک قند و پودر دارچین هم استفاده کنین بصورت دلخواه ...
بسم الله الرحمن الرحیم
1ـ حمد و ثناى الهى
حمد و سپاس خدایى را كه در یگانگى خود بلند مرتبه،و در تنهایى وفرد بودن خود نزدیك است .در قدرت و سلطه خود با جلالت و در اركان خود عظیم است.علم او به همه چیز احاطه دارد در حالى كه در جاى خود است،و همه مخلوقات را با قدرت و برهان خود تحت سیطره دارد.همیشه مورد سپاس بوده و همچنان مورد ستایش خواهد بود.
صاحب عظمتى كه از بین رفتنى نیست.ابتدا كننده او و باز گرداننده اوست و هر كارى بسوى او باز مىگردد.
بوجود آورنده بالا برده شدهها(كنایه از آسمانها و افلاك)و پهن كننده گستردهها(كنایه از زمین)یگانه حكمران زمینها و آسمانها،پاك و منزه و تسبیح شده،پروردگار ملائكه و روح،تفضل كننده بر همه آنچه خلق كرده و لطف كننده بر هر آنچه بوجود آورده است.هر چشمىزیر نظر اوست ولى چشمها او را نمىبینند.
كرم كننده و بردبار و تحمل كننده است.رحمت او همه چیز را فرا گرفته و با نعمت خود بر همه آنها منت گذارده است.در انتقام گرفتن خود عجله نمىكند،و به آنچه از عذابش كه مستحق آنند مبادرت نمىورزد.
باطنها و سریرهها را مىفهد و ضمایر را مىداند و پنهانها بر او مخفى نمىماند و مخفىها بر او مشتبه نمىشود.او راست احاطه بر هر چیزى و غلبه بر همه چیز و قوت در هر چیزى و قدرت بر هر چیزى،و مانند او شیئى نیست.اوست بوجود آورنده شیئ(چیز)هنگامىكه چیزى نبود .دائم و زنده است و به قسط و عدل قائم است.نیست خدایى جز او كه با عزت و حكیم است.
بالاتر از آن است كه چشمها او را درك كنند ولى او چشمها را درك مىكند و او لطف كننده و آگاه است.هیچكس نمىتواند به دیدن به صفت او راه یابد،و هیچكس به چگونگى او از سر و آشكار دست نمىیابد مگر به آنچه خود خداوند عز و جل راهنمایى كرده است.
گواهى مىدهم براى او كه اوست خدایى كه قدس و پاكى و منزه بودن او روزگار را پر كرده است.او كه نورش ابدیت را فرا گرفته است.او كه دستورش را بدون مشورت مشورت كنندهاى اجرا مىكند و در تقدیرش شریك ندارد و در تدبیرش كمك نمىشود.
آنچه ایجاد كرده بدون نمونه و مثالى تصویر نموده و آنچه خلق كرده بدون كمك از كسى و بدون زحمت و بدون احتیاج به فكر و حیله خلق كرده است.آنها را ایجاد كرد پس بوجود آمدند و خلق كرد پس ظاهر شدند.پس اوست خدایى كه جز او خدایى نیست،صنعت او محكم و كار او زیبا است،عادلى كه ظلم نمىكند و كرم كنندهاى كه كارها بسوى او باز مىگردد.
شهادت مىدهم كه اوست خدایى كه همه چیز در مقابل عظمت او تواضع كرده و همه چیز در مقابل عزت او ذلیل شده و همه چیز در برابر قدرت او سر تسلیم فرود آورده و همه چیز در برابر هیبت او خاضع شدهاند.
پادشاه پادشاهان و گرداننده افلاك و مسخر كننده آفتاب و ماه،كه همه با زمان تعیین شده در حركت هستند.شب را بر روى روز و روز را بر روى شب مىگرداند كه بسرعت در پى آن مىرود .در هم شكننده هر زورگوى با عناد،و هلاك كننده هر شیطان سرپیچ و متمرد.
براى او ضدى و همراه او معارضى نبوده است.یكتا و بى نیاز است.زائیده نشده و نمىزاید و براى او هیچ همتایى نیست.خداى یگانه و پروردگار با عظمت.مىخواهد پس به انجام مىرساند،و اراده مىكند پس مقدر مىنماید،و مىداند پس به شماره مىآورد.مىمیراند و زنده مىكند،فقیر مىكند و غنى مىنماید،مىخنداند و مىگریاند،نزدیك مىكند و دور مىنماید،منع مىكند و عطا مىنماید.پادشاهى از آن او و حمد و سپاس براى اوست.خیر بدست اوست و او بر هر چیزى قادر است.
شب را در روز و روز را در شب فرو مىبرد.نیست خدایى جز او كه با عزت و آمرزنده است.اجابت كننده دعا،بسیار عطا كننده،شمارنده نفسها و پروردگار جن و بشر،كه هیچ امرى بر او مشكل نمىشود،و فریاد دادخواهان او را منضجر نمىكند،و اصرار اصرار كنندگانش او را خسته نمىكند .نگهدارنده صالحین و موفق كننده رستگاران و صاحب اختیار مؤمنین و پروردگار عالمین.خدایى كه از هر آنچه خلق كرده مستحق است كه او را در هر حالى كه شكر و سپاس گویند.
او را سپاس بسیار مىگویم و دائما شكر مىنمایم،چه در آسایش و چه در گرفتارى،چه در حال شدت و چه در حال آرامش.و به او و ملائكهاش و كتابهایش و پیامبرانش ایمان مىآورم.دستورات او را گوش مىدهم و اطاعت مىنمایم وبه آنچه او را راضى مىكند مبادرت مىورزم و در مقابل مقدرات او تسلیم مىشوم بعنوان رغبت در اطاعت او و ترس از عقوبت او،چرا كه اوست خدایى كه نمىتوان از مكر او در امان بود و از ظلم او هم ترس نداریم(یعنى ظلم نمىكند) .
2ـ فرمان الهى براى مطلبى مهم
اقرار مىكنم براى خداوند بر نفس خود بعنوان بندگى او،و شهادت مىدهم براى او به پروردگارى،و آنچه به من وحى نموده ادا مىنمایم از ترس آنكه مبادا اگر انجام ندهم عذابى از او بر من فرود اید كه هیچكس نتواند آنرا دفع كند هر چند كه حیله عظیمى بكار بندد و دوستى او خالص باشدـنیست خدایى جز اوـزیرا خداوند به من اعلام فرموده كه اگر آنچه در حق على برمن نازل نموده ابلاغ نكنم رسالت او را نرساندهام،و براى من حفظ از شر مردم را ضمانت نموده و خدا كفایت كننده و كریم است.
خداوند به من چنین وحى كرده است:«بسم الله الرحمن الرحیم،یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیك من ربكـفی علی یعنى فی الخلافة لعلی بن ابى طالبـو إن لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمك من الناس»،«اى پیامبر ابلاغ كن آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده درباره على،یعنى خلافت علی بن ابى طالبـو اگر انجام ندهى رسالت او را نرساندهاى،و خداوند تو را از مردم حفظ مىكند».
اى مردم،من در رساندن آنچه خداوند بر من نازل كرده كوتاهى نكردهام،و من سبب نزول این آیه را براى شما بیان مىكنم:
جبرئیل سه مرتبه بر من نازل شد و از طرف خداوند سلام پروردگارمـكه او سلام استـ مرا مأمور كرد كه در این محل اجتماع بپا خیزم و برهر سفید و سیاهى اعلام كنم كه«على بن ابى طالب برادر من و وصى من و جانشین من بر امتم و امام بعد از من است.نسبت او بمن همانند نسبت هارون به موسى است جز اینكه پیامبرى بعد از من نیست.و او صاحب اختیار شما بعد از خدا و رسولش است»،و خداوند در این مورد آیهاى از كتابش بر من نازل كرده است:«انما ولیكم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة و یؤتون الزكاة و هم راكعون»،«صاحب اختیار شما خدا و رسولش هستند و كسانى كه ایمان آورده و نماز را بپا مىدارند و در حال ركوع زكات مىدهند»،و على بن ابى طالب است كه نماز را بپا داشته و در حال ركوع زكات داده و در هر حال خداوند عز و جل را قصد مىكند.اى مردم،من از جبرئیل درخواست كردم كه از خدا بخواهد تا مرا از ابلاغ این مهم معاف بدارد،زیرا از كمىمتقین و زیادى منافقین و افساد ملامت كنندگان و حیلههاى مسخره كنندگان اسلام اطلاع دارم،كسانى كه خداوند در كتابش آنان را چنین توصیف كرده استكه با زبانشان مىگویند آنچه در قلبهایشان نیست و این كار را سهل مىشمارند در حالیكه نزد خداوند عظیم است.و همچنین بخاطر اینكه منافقین بارها مرا اذیت كردهاند تا آنجا كه مرا«اذن»(گوش دهنده بر هر حرفى)نامیدند،و گمان كردند كه من چنین هستم بخاطر ملازمت بسیار او(على)با من و توجه من به او وتمایل او و قبولش از من،تاآنكه خداوند عز و جل در این باره چنین نازل كرد:«و منهم الذین یؤذون النبى ویقولون هو أذن قل اذنـعلى الذین یزعمون أنه اذنـخیر لكم،یؤمن بالله و یؤمن للمؤمنین...»،«و از آنان كسانى هستند كه پیامبر را اذیت مىكنند و مىگویند او«اذن»(گوش دهنده بر هر حرفى)است،بگو:گوش استـبر ضد كسانى كه گمان مىكنند او «اذن» استـو براى شما خیراست،به خدا ایمان مىآورد و در مقابل مؤمنین اظهار تواضع و احترام مىنماید».
و اگر من بخواهم گویندگان این نسبت(اذن)را نام ببرم مىتوانم، و اگر بخواهم به شخص آنها اشاره كنم مىنمایم، و اگر بخواهم با علائم آنها را معرفى كنم مىتوانم، ولى بخدا قسم من در كار آنان با بزرگوارى رفتار كردهام.
بعد از همه اینها،خداوند از من راضى نمىشود مگر آنچه در حق على بر من نازل كرده ابلاغ نمایم.
سپس حضرت این آیه را تلاوت فرمودند:«یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیك من ربك ـ فى حق علیـو إن لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمك من الناس»،«اى پیامبر برسان آنچهـدر حق علىـاز پروردگارت بر تو نازل شده واگر انجام ندهى رسالت او را نرساندهاى،و خداوند تو را از مردم حفظ مىكند».
3ـ اعلان رسمى ولایت و امامت دوازده امام(ع)
اى مردم،این مطلب را درباره او بدانید وبفهمید،و بدانید كه خداوند او رابراى شما صاحب اختیار و امامىقرار داده كه اطاعتش را واجب نموده است بر مهاجرین و انصار و بر تابعین آنان به نیكى،و بر روستایى و شهرى،و بر عجمى و عربى،و بر آزاد و بنده،و بر بزرگ و كوچك،و بر سفید و سیاه.بر هر یكتا پرستى حكم او اجرا شونده و كلام او مورد عمل و امر او نافذ است.هر كس با او مخالفت كند ملعون است،و هر كس تابع او باشد و او را تصدیق نماید مورد رحمت الهى است.خداوند او را و هر كس را كه از او بشنود و او را اطاعت كند آمرزیده است .
اى مردم،این آخرین بارى است كه در چنین اجتماعى بپا مىایستیم،پس بشنوید و اطاعت كنید و در مقابل امر خداوند پروردگارتان سر تسلیم فرود آورید،چرا كه خداوند عز و جل صاحب اختیار شما و معبود شما است،و بعد از خداوند رسولش و پیامبرش كه شما را مخاطب قرار داده،و بعد از من على صاحب اختیار شما و امام شما به امر خداوند است،و بعد از او امامت در نسل من از فرزندان اوست تا روزى كه خدا و رسولش را ملاقات خواهید كرد.
حلالى نیست مگر آنچه خدا و رسولش و آنان(امامان)حلال كرده باشند،و حرامى نیست مگر آنچه خداو و رسولش و آنان(امامان)بر شما حرام كرده باشند. خداوند عز و جل حلال و حرام را به من شناسانده است،و آنچه پروردگارم از كتابش و حلال وحرامش به من آموخته به او سپردهام .
اى مردم،على را(بر دیگران)فضیلت دهید.هیچ علمىنیست مگر آنكه خداوند آنرا در من جمع كرده است و هر علمىرا كه آموختهام در امام المتقین جمع نمودهام،و هیچ علمىنیست مگر آنكه آنرا به على آموختهام.اوست«امام مبین»كه خداوند در سوره یس ذكر كرده است:«و كل شیىء احصیناه فی إمام مبین»،«و هر چزى را در امام مبین جمع كردیم».
اى مردم،از او(على)بسوى دیگرى گمراه نشوید،و از او روى بر مگردانید و از ولایت او سر باز نزنید.اوست كه به حق هدایت نموده و به آن عمل مىكند،و باطل را ابطال نموده و از آن نهى مىنماید،و در راه خدا سرزنش ملامت كنندهاى او را مانع نمىشود.
او(على)اول كسى است كه به خدا و رسولش ایمان آورد و هیچكس در ایمان به من بر او سبقت نگرفت.اوست كه با جان خود در راه رسول خدا فداكارى كرد.اوست كه با پیامبر خدا بود در حالى كه هیچكس از مردان همراه او خدا را عبادت نمىكرد.اولین مردم در نماز گزاردن،و اول كسى است كه با پیامبر خدا بود در حالى كه هیچكس از مردان همراه او خدا را عبادت نمىكرد.اولین مردم در نماز گزاردن،و اول كسى است كه با من خدا را عبادت كرد.از طرف خداوند به او امر كردم تا در خوابگاه من بخوابد،او هم در حالیكه جانش را فداى من كرده بود در جاى من خوابید.
اى مردم، او را فضیلت دهید كه خدا او را فضیلت داده است،و او را قبول كنید كه خداوند او را منصوب نموده است.
اى مردم،او از طرف خداوند امام است،و هر كس ولایت او را انكار كند خداوند هرگز توبهاش را نمىپذیرد و او را نمىبخشد.حتمىاست بر خداوند كه با كسى كه با او مخالفت نماید چنین كند و او را به عذابى شدید تا ابدیت وتا آخر روزگار معذب نماید.پس بپرهیزید از اینكه با او مخالفت كنید و گرفتار آتشى شوید كه آتشگیره آن مردم وسنگها هستند و براى كافران آماده شده است.
اى مردم،بخدا قسم پیامبران و رسولان پیشین به من بشارت دادهاند، و من بخدا قسم خاتم پیامبران و مرسلین و حجت بر همه مخلوقین از اهل اسمانها و زمینها هستم.هر كس در این مطالب شك كند مانند كفر جاهلیت اول كافر شده است.و هر كس در چیزى از این گفتار من شك كند در همه آنچه بر من نازل شده شك كرده است،و هر كس در یكى از امامان شك كند در همه آنان شك كرده است،و شك كننده درباره ما در آتش است.
اى مردم،خداوند این فضیلت را بر من ارزانى داشته كه منتى از او بر من و احسانى از جانب او بسوى من است.خدایى جز او نیست.حمد و سپاس از من بر او تا ابدیت و تا آخر روزگار و در هر حال.
اى مردم،على را فضیلت دهید كه او افضل مردم بعد از من از مرد و زن است تا مادامى كه خداوند روزى را نازل مىكند و خلق باقى هستند.ملعون است ملعون است،مورد غضب است مورد غضب است كسى كه این گفتار مرا رد كند و با آن موافق نباشد.بدانید كه جبرئیل از جانب خداوند این خبر را براى من آورده است و مىگوید:«هر كس با على دشمنى كند و ولایت او را نپذیرد لعنت و غضب من بر او باد».هر كس ببیند براى فردا چه پیش فرستاده است.از خدا بترسید كه با على مخالفت كنید و در نتیجه قدمى بعد از ثابت بودن آن بلغزد،خداوند ازآنچه انجام مىدهید آگاه است.
اى مردم،او(على)«جنب الله»است كه خداوند در كتاب عزیزش ذكر كرده و درباره كسى كه با او مخالفت كند فرموده است:«ان تقول نفس یا حسرتا على ما فرطت فی جنب الله»،«اى حسرت بر آنچه درباره جنب خداوند تفریط و كوتاهى كردم».
اى مردم،قرآن را تدبر نمائید و آیات آن را بفهمید و در محكمات آن نظر كنید و بدنبال متشابه آن نروید.بخدا قسم، باطن آن را براى شما بیان نمىكند و تفسیرش را برایتان روشن نمىكند مگر این شخصى كه من دست او را مىگیرم و او را بسوى خود بالا مىبرم و بازوى او را مىگیرم و با دو دستم او را بلند مىكنم و به شما مىفهمانم كه«هر كس من صاحب اختیار اویم این على صاحب اختیار او است».و او على بن ابى طالب برادر و جانشین من است،ولایت او از جانب خداوند عز و جل است كه بر من نازل كرده است.
اى مردم،على و پاكان از فرزندانم از نسل او ثقل اصغرند و قرآن ثقل اكبر است.هر یك از این دواز دیگرى خبر مىدهد و با آن موافق است.آنها از یكدیگر جدا نمىشوند تا بر سر حوض كوثر بر من وارد شوند. بدانید كه آنان امینهاى خداوند بین مردم و حاكمان او در زمین هستند.
بدانید كه من ادا نمودم،بدانید كه من ابلاغ كردم،بدانید كه من شنوانیدم،بدانید كه من روشن نمودم،بدانید كه خداوند فرموده است و من از جانب خداوند عز و جل مىگویم،بدانید كه امیر المؤمنینى جز این برادرم نیست.بدانید كه امیر المؤمنین بودن بعد از من براى احدى جز او حلال نیست.
4ـ معرفى و بلند كردن امیر المؤمنین(ع) بدست پیامبر(ص)
سپس پیامبر(ص)دستش را بر بازوى على(ع)زد و آنحضرت را بلند كرد. و این در حالى بود كه امیر المؤمنین(ع) از زمانى كه پیامبر(ص) بر فراز منبر آمده بود یك پله پائینتر از مكان حضرت ایستاده بود و نسبت به صورت حضرت به طرف راست مایل بود كه گویى هر دو در یك مكان ایستادهاند.
پس پیامبر(ص)با دستش او را بلند كرد و هر دو دست را به سوى آسمان باز نمود و على(ع)را از جا بلند نمود تا حدى كه پاى آنحضرت موازى زانوى پیامبر(ص)رسید.سپس فرمود:
اى مردم،این على است برادر من و وصى من و جامع علم من، و جانشین من در امتم بر آنان كه به من ایمان آوردهاند، و جانشین من در تفسیر كتاب خداوند عز و جل و دعوت به آن، و عمل كننده به آنچه او را راضى مىكند، و جنگ كننده با دشمنان خدا و دوستى كننده بر اطاعت او و نهى كننده از معصیت او. اوست خلیفه رسول خدا، و اوست امیرالمؤمنین و امام هدایت كننده از طرف خداوند، و اوست قاتل ناكثان و قاسطان و مارقان به امر خداوند.
خداوند مىفرماید:«ما یبدل القول لدی»،«سخن در پیشگاه من تغییر نمىپذیرد»، پروردگارا، به امر تو مىگویم:«خداوندا دوست بدار هر كس على را دوست بدارد و دشمن بدار هر كس على را دشمن بدارد.و یارى كن هر كس على را یارى كندو خوار كن هر كس على را خوار كند،و لعنت نما هر كس على را انكار كندو غضب نما بر هر كس كه حق على را انكار نماید».
پروردگارا،تو هنگام روشن شدن این مطلب و منصوب نمودن على در این روز این آیه را درباره او نازل كردى:«الیوم اكملت لكم دینكم و اتممت علیكم نعمتی و رضیت لكم الإسلام دینا» .«و من یبتغ غیر الإسلام دینا فلن یقبل منه و هو فی الآخرة من الخاسرین».«امروز دین شما را برایتان كامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام كردم و اسلام را بعنوان دین شما راضى شدم»،«و هر كس دینى غیر از اسلام انتخاب كند هرگز از او قبول نخواهد شد و او در آخرت از زیانكاران خواهد بود».پروردگارا، تو را شاهد مىگیرم كه من ابلاغ نمودم.
5ـ تأكید بر توجه امت به مسئله امامت
اى مردم، خداوند دین شما را با امامت او كامل نمود، پس هر كس اقتدا نكند به او و به كسانى كه جانشین او از فرزندان من و از نسل او هستند تا روز قیامت و روز رفتن به پیشگاه خداوند عز و جل،چنین كسانى اعمالشان در دنیا و آخرت از بین رفته و در آتش دائمى خواهند بود.عذاب از آنان تخفیف نمىیابد و به آنها مهلت داده نمىشود.
اى مردم،این على است كه یارى كنندهترین شما نسبت بمن و سزاوارترین شما به من و نزدیكترین شما به من و عزیزترین شما نزد من است.خداوند عز و جل و من از او راضى هستیم. هیچ آیه رضایتى در قرآن نازل نشده است مگر درباره او، و هیچگاه خداوند مؤمنین را مورد خطاب قرار نداده مگر آنكه ابتدا او مخاطب بوده است،و هیچ آیه مدحى در قرآن نیست مگر درباره او، و خداوند در سوره«هل اتى على الإنسان...»شهادت به بهشت نداده مگر براى او و این سوره را درباره غیر او نازل نكرده و با این سوره جز او را مدح نكرده است.
اى مردم،او یارى دهنده دین خدا و دفاع كننده از رسول خدا است،و اوست با تقواى پاكیزه هدایت كننده هدایت شده.پیامبرتان بهترین پیامبر و وصیتان بهترین وصى و فرزندان او بهترین اوصیاء هستند.
اى مردم،نسل هر پیامبرى از صلب خود او هستند ولى نسل من از صلب امیر المؤمنین على است .
اى مردم،شیطان آدم را با حسد از بهشت بیرون كرد.مبادا به على حسد كنید كه اعمالتان نابود شود و قدمهایتان بلغزد.آدم بخاطر یك گناه بزمین فرستاده شد در حالیكه انتخاب شده خداوند عز و جل بود،پس شما چگونه خواهید بود در حالیكه شمائید و در بین شما دشمنان خدا هستند .
بدانید كه با على دشمنى نمىكند مگر شقى و با على دوستى نمىكند مگر با تقوى، و به او ایمان نمىآورد مگر مؤمن مخلص. بخدا قسم درباره على نازل شده است سوره«و العصر»:«بسم الله الرحمان الرحیم، و العصر،ان الإنسان لفی خسر»،«قسم به عصر،انسان در زیان است» مگر على كه ایمان آورد و به حق و صبر توصیه كرد.
اى مردم،من خدا را شاهد گرفتم و رسالتم را به شما ابلاغ نمودم،و بر عهده رسول جز ابلاغ روشن چیزى نیست.اى مردم از خدا بترسید آنطور كه باید ترسید و از دنیا نروید مگر آنكه مسلمان باشید.
6ـ اشاره به كارشكنیهاى منافقین
اى مردم،«ایمان آورید به خدا و رسولش و به نورى كه همراه او نازل شده است،قبل از آنكه هلاك كنیم وجوهى را و آن صورتها را به پشت بر گردانیم یا آنان را مانند اصحاب سبت لعنت كنیم». بخدا قسم، از این آیه قصد نشده است مگر قومىاز اصحابم كه آنان را به اسم و نسبشان مىشناسم ولى مأمورم كه از آنان پرده پوشى كنم.پس هر كس عمل كند مطابق آنچه در قلبش از حب یا بغض نسبت به على مىیابد.
اى مردم،نور از جانب خداوند عز و جل در من نهاده شده و سپس در على بن ابى طالب و بعد در نسل او تا مهدى قائم كه حق خداوند و هر حقى كه براى ما باشد مىگیرد،چرا كه خداوند عز و جل ما را بر كوتاهى كنندگان و بر معاندان و مخالفان و خائنان و گناهكاران و ظالمان و غاصبان از همه عالمیان حجت قرار داده است.
اى مردم،شما را مىترسانم و انذار مىنمایم كه من رسول خدا هستم و قبل از من پیامبران بودهاند،آیا اگر من بمیرم یا كشته شوم شما عقب گرد مىنمائید؟هر كس به عقب برگردد به خدا ضررى نمىرساند،و خدا بزودى شاكرین و صابرین را پاداش مىدهد.بدانید كه على است توصیف شده به صبر و شكر و بعد از او فرزندانم از نسل او چنیناند.
اى مردم،با اسلامتان بر من منت مگذارید،بلكه بر خدا منت نگذرارید، كه اعمالتان را نابود مىنماید و بر شما غضب مىكند و شما را به شعلهاى از آتش و مس (گداخته) مبتلا مىكند،پروردگار شما در كمین است.
اى مردم،بعد از من امامانى خواهند بود كه به آتش دعوت مىكنند و روز قیامت كمك نمىشوند .اى مردم،خداوند و من از آنان بیزار هستیم.اى مردم،آنان و یارانشان و تابعینشان و پیروانشان در پائینترین درجه آتشاند و چه بد است جاى متكبران. بدانید كه آنان«اصحاب صحیفه»هستند،پس هر یك از شما در صحیفه خود نظر كند.
راوى مىگوید:وقتى پیامبر(ص)نام«اصحاب صحیفه»را آورد اكثر مردم منظور حضرت از این كلام را نفهمیدند و برایشان سؤال انگیز شد و فقط عده كمىمقصود حضرت را فهمیدند.
اى مردم،من امر خلافت را بعنوان امامت و وراثت آن در نسل خودم تا روز قیامت به ودیعه مىسپارم،و من رسانیدم آنچه مأمور به ابلاغش بودم تا حجت باشد بر حاضر و غائب و بر همه كسانى كه حضور دارند یا ندارند،بدنیا آمدهاند یا نیامدهاند.پس حاضران به غائبان و پدران به فرزندان تا روز قیامت برسانند.
و بزودى امامت را بعد از من بعنوان پادشاهى و با ظلم و زور مىگیرند.خداوند غاصبین و تعدى كنندگان را لعنت كند.و در آن هنگام استـاى جن و انسـكه مىریزد براى شما آنكه باید بریزد و مىفرستد بر شما شعلهاى از آتش و مس(گداخته)و نمىتوانید آنرا از خود دفع كنید .
اى مردم،خداوند عز و جل شما را به حال خود رها نخواهد كرد تا آنكه خبیث را از پاكیزه جدا كند،و خداوند شما را بر غیب مطلع نمىكند.
اى مردم،هیچ سرزمین آبادى نیست مگر آنكه در اثر تكذیب(اهل آن آیات الهى را)خداوند قبل از روز قیامت آنها را هلاك خواهد كرد و آنرا تحت حكومت حضرت مهدى خواهد آورد،و خداوند و عده خودرا عملى مىنماید.
اى مردم،قبل از شما اكثر پیشینیان هلاك شدند،و خداوند آنها را هلاك نمود و اوست كه آیندگان را هلاك خواهد كرد.خداى تعالى مىفرماید«ألم نهلك الأولین،ثم نتبعهم الاخرین،كذلك نفعل بالمجرمین،و یل یومئذ للمكذبین»،«آیا ما پیشینیان را هلاك نكردیم؟آیا در پى آنان دیگران را نفرستادیم؟ما با مجرمان چنین مىكنیم.واى برمكذبین در آن روز».
اى مردم،خداوند مرا امر و نهى نموده است،و من هم به امر الهى على را امر و نهى نمودهام،و علم امر و نهى نزد اوست.پس امر او را گوش دهید تا سلامت بمانید،و او را اطاعت كنید تا هدایت شوید و نهى او را قبول كنید تا در راه درست باشید،و به سوى مقصد ومراد او بروید و راههاى بیگانه،شما را از راه او منحرف نكند.
7ـ پیروان اهل بیت(ع)و دشمنان ایشان
اى مردم،من راه مستقیم خداوند هستم كه شما را به تبعیت آن امر نموده،و سپس على بعد از من،و سپس فرزندانم از نسل او كه امامان هدایتاند،به حق هدایت مىكنند و بیارى حق به عدالت رفتار مىكنند.
سپس حضرت چنین خواندند:«بسم الله الرحمان الرحیم،الحمد لله رب العالمین...»تا آخر سوره حمد و سپس فرمودند:
این سوره درباره من نازل شده،و بخدا قسم درباره ایشان(امامان)نازل شده است.بطور عموم شامل آنهاست و بطور خاص درباره آنان است.ایشان دوستان خدایند كه ترسى بر آنان نیست و محزون نمىشوند،بدانید كه حزب خداوند غالب هستند.
بدانید كه دشمنان ایشان سفهاء گمراه و برادران شیاطیناند كه اباطیل را از روى غرور به یكدیگر مىرسانند.
بدانید كه دوستان ایشان(اهل بیت)كسانىاند كه خداوند در كتابش آنان را یاد كرده و فرموده است:«لا تجد قوما یؤمنون بالله و الیوم الآخر یوادون من حاد الله و رسوله و لو كانوا آبائهم او ابنائهم او إخوانهم او عشیرتهم،اولئك كتب فی قلوبهم الایمان...»تا آخر آیه،«نمىیابىقومىرا كه به خدا و روز قیامت ایمان آورده باشند،و در عین حال با كسانى كه با خدا و رسولش ضدیت دارند روى دوستى داشته باشند،اگر چه پدرانشان یا فرزندانشان یا برادرانشان یا فامیلشان باشند.آناناند كه ایمان در قلوبشان نوشته شده است...»
بدانید كه دوستان ایشان(اهل بیت)كسانىاند كه خداوند عز و جل آنان را توصیف كرده و فرموده است:«الذین آمنوا و لم یلبسوا ایمانهم بظلم اولئك لهم الأمن و هم مهتدون»«كسانى كه ایمان آوردهاند و ایمانشان را با ظلم نپوشاندهاند،آناناند كه بر ایشان امان است و آنان هدایت یافتگاناند».
بدانید كه دوستان ایشان كسانىاند كه ایمان آوردهاند و به شك نیفتادهاند.
بدانید كه دوستان ایشان كسانىاند كه با سلامتى و در حال امن وارد بهشت مىشوند و ملائكه با سلام به ملاقات آنان مىآیند و مىگویند:«سلام بر شما پاكیزه شدید،پس براى همیشه داخل بهشت شوید».
بدانید كه دوستان ایشان كسانى هستند كه بهشت براى آنان است و در آن بدون حساب روزى داده مىشوند.
بدانید كه دشمنان ایشان (اهل بیت) كسانىاند كه به شعلههاى آتش وارد مىشوند،بدانید كه دشمنان ایشان كسانىاند كه از جهنم در حالى كه مىجوشد صداى وحشتناكى مىشوند و شعله كشیدن آنرا مىبینند.
بدانید كه دشمنان ایشان كسانىاند كه خداوند درباره آنان فرموده است«كلما دخلت امة لعنت اختها...»تا آخر آیه،«هر گروهى كه داخل(جهنم)مىشود همتاى خود را لعنت مىكند...».
بدانید كه دشمنان ایشان كسانىاند كه خداوند عز و جل مىفرماید:
«كلما القى فیها فوج سألهم خزنتها الم یأتكم نذیر،قالوا بلى قد جاءنا نذیر فكذبنا و قلنا ما نزل الله من شیىء،ان انتم الا فی ضلال كبیر... فسحقا لأصحاب السعیر»،«هر گاه گروهى(از ایشان)را در جهنم مىاندازند خزانه داران دوزخ از ایشان مىپرسند:آیا ترسانندهاى براى شما نیامد؟مىگویند:بلى،براى ما نذیر و ترساننده آمد ولى ما او را تكذیب كردیم و گفتیم:خداوند هیچ چیز نازل نكرده است،و شما در گمراهى بزرگ هستید...پس دور باشند اصحاب آتش».
بدانید كه دوستان ایشان(اهل بیت)كسانى هستند كه در پنهانى از پروردگارشان مىترسند و براى آ نان مغفرت و اجر بزرگ است.
اى مردم،چقدر فاصله است بین شعلههاى آتش و بین اجر بزرگ!اى مردم،دشمن ما كسى است كه خداوند او را مذمت و لعنت نموده،و دوست ما آن كسى است كه خداوند او را مدح نموده و دوستش بدارد.
اى مردم،بدانید كه من نذیر و ترسانندهام و على هدایت كننده است.
اى مردم،من پیامبرم و على جانشین من است.
اى مردم،بدانید كه من پیامبرم و على امام و وصى بعد از من است،و امامان بعد از او فرزندان او هستند.بدانید كه من پدر آنانم و آنها از صلب او بوجود مىآیند.
8ـ حضرت مهدى عجل الله فرجه
بدانید كه آخرین امامان،مهدى قائم از ماست.اوست غالب بر ادیان،اوست انتقام گیرنده از ظالمین،اوست فاتح قلعهها و منهدم كننده آنها،اوست غالب بر هر قبیلهاى از هل شرك و هدایت كننده آنان.
بدانید كه اوست گیرنده انتقام هر خونى از اولیاء خدا.اوست یارى دهنده دین خدا.
بدانید كه اوست استفاده كننده از دریایى عمیق.اوست كه هر صاحب فضیلتى را بقدر فضلش و هر صاحب جهالتى را بقدر جهلش نشانه مىدهد.اوست انتخاب شده و اختیار شده خداوند.اوست وارث هر عملى و احاطه دارنده به هر فهمى.
بدانید كه اوست خبر دهنده از پروردگارش، و بالابرنده آیات الهى.اوست هدایت یافته محكم بنیان.اوست كه كارها به او سپرده شده است.
اوست كه پیشینیان به او بشارت دادهاند،اوست كه بعنوان حجت باقى مىماند و بعد از او حجتى نیست.هیچ حقى نیست مگر همراه او،و هیچ نورى نیست مگر نزد او.
بدانید او كسى است كه غالب بر او نیست و كسى بر ضد او كمك نمىشود.اوست ولى خدا در زمین و حكم كننده او بین خلقش و امین او بر نهان و آشكارش.
9ـ مطرح كردن بیعت
اى مردم،من برایتان روشن كردم و به شما فهمانیدم،و این على است كه بعد از من به شما مىفهماند.
بدانید كه من بعد از پایان خطابهام شما را به دست دادن با من بعنوان بیعت با او و اقرار به او،و بعد از من به دست دادن با خود او فرا مىخوانم.
بدانید كه من با خدا بیعت كردهام و على با من بیعت كرده است،و من از جانب خداوند براى او از شما بیعت مىگیرم(خداوند مىفرماید:)«ان الذین یبایعونك انما یبایعون الله،ید الله فوق ایدیهم،فمن نكث فانما ینكث على نفسه،و من أوفى بما عاهد علیه الله فسیؤتیه اجرا عظیما»،«كسانى كه با تو بیعت مىكنند در واقع با خدا بیعت مىكنند،دست خداوند بر روى دست آنان است.پس هر كس بیعت را بشكند این شكستن بر ضرر خود اوست،و هر كس به آنچه با خدا عهد بسته وفادار باشد خداوند به او اجر عظیمىعنایت خواهد كرد».
10ـ حلال و حرام،واجبات و محرمات
اى مردم،حج و عمره از شعائر الهى هستند،(خداوند مىفرماید:)«فمن حج البیت او اعتمر فلا جناح علیه ان یطوف بهما»تا آخر آیه،«پس هر كس به خانه خدا بعنوان حج یا عمره بیاید براى او اشكالى نیست كه بر صفا و مروه بسیار طواف كند».
اى مردم،به حج خدا بروید.هیچ خاندانى به خانه خدا وارد نمىشوند مگر آنكه مستغنى مىگردند و شاد مىشوند،وء هیچ خاندانى آنرا ترك نمىكنند مگر آنكه منقطع مىشوند و فقیر مىگردند .اى مردم،هیچ مؤمنى در موقف(عرفات،مشعر،منى)وقوف نمىكند مگر آنكه خداوند گناهان گذشته او را تا آن وقت مىآمرزد،و هر گاه كه حجش پایان یافت اعمالش را از سر مىگیرد.
اى مردم،حاجیان كمك مىشوند و آنچه خرج مىكنند به آنان بر مىگردد،و خداوند جزاى محسنین را ضایع نمىنماید.
اى مردم،با دین كامل و با تفقه و فهم به حج خانه خدا بروید و از آن مشاهد مشرفه جز با توبه و دست كشیدن از گناه بر مگردید.
اى مردم،نماز را بپا دارید و زكات را بپردازید همانطور كه خداوند عز و جل به شما فرمان داده است و اگر زمان طویلى بر شما گذشت و كوتاهى نمودید یا فراموش كردید،على صاحب اختیار شما است و براى شما بیان مىكند،او كه خداوند عز و جل بعد از من بعنوان امین بر خلقش او را منصوب نموده است.او از من است و من از اویم.
او و آنانكه از نسل مناند از آنچه سؤال كنید به شما خبر مىدهند و آنچه را نمىدانید براى شما بیان مىكنند.
بدانید كه حلال و حرام بیش از آن است كه من همه آنها را بشمارم و معرفى كنم و بتوانم در یك مجلس به همه حلالها دستور دهم و از همه حرامها نهى كنم.پس مأمورم كه از شما بیعت بگیرم و با شما دست بدهم بر اینكه قبول كنید آنچه از طرف خداوند عز و جل درباره امیر المؤمنین على و جانشینان بعد از او آوردهام كه آنان از نسل من و اویند،(و آن موضوع)امامتى است كه فقط در آنها بپا خواهد بود،و آخر ایشان مهدى است تا روزى كه خداى مدبر قضا و قدر را، ملاقات كند.
اى مردم،هر حلالى كه شما را بدان راهنمایى كردم و هر حرامىكه شما را از آن نهى نمودم،هرگز از آنها برنگشتهام و تغییر ندادهام.این مطلب را بیاد داشته باشید و آنرا حفظ كنید و به یكدیگر سفارش كنید،و آنرا تبدیل نكنید و تغییر ندهید.
من سخن خود را تكرار مىكنم:نماز را بپا دارید و زكات را بپردازید و به كار نیك امر كنید و از منكرات نهى نمائید.
بدانید كه بالاترین امر بمعروف آنست كه سخن مرا بفهمید و آنرا به كسانى كه حاضر نیستند برسانید و او را از طرف من به قبولش امر كنید و از مخالفتش نهى نمائید،چرا كه این دستورى از جانب خداوند عز و جل و از نزد من است،و هیچ امر بمعروف و نهى از منكرى نمىشود مگر با امام معصوم.
اى مردم،قرآن به شما مىشناساند كه امامان بعد از على فرزندان او هستند و من هم به شما شناساندم كه آنان از نسل من و از نسل اویند.
آنجا كه خداوند در كتابش مىفرماید:«و جعلها كلمة باقیة فی عقبه»،«آن(امامت)را بعنوان كلمه باقى در نسل او قرار داد»،و من نیز به شما گفتم:«اگر به آن دو(قرآن و اهل بیت)تمسك كنید هرگز گمراه نمىشوید».
اى مردم،تقوى را تقوى را.از قیامت بر حذر باشید همانگونه كه خداى عز و جل فرموده:«إن زلزلة الساعة شیىء عظیم»،«زلزله قیامت شیئ عظیمىاست».
مرگ و معاد و حساب و ترازوهاى الهى و حسابرسى در پیشگاه رب العالمین و ثواب و عقاب را بیاد آورید.هر كس حسنه با خود بیاورد طبق آن ثواب داده مىشود،و هر كس گناه بیاورد در بهشت او را نصیبى نخواهد بود.
11ـ بیعت گرفتن رسمى
اى مردم،شما بیش از آن هستید كه با یك دست و در یك زمان با من دست دهید،و پروردگارم مرا مأمور كرده است كه از زبان شما اقرار بگیرم در باره آنچه منعقد نمودم براى على امیر المؤمنین و امامانى كه بعد از او مىآیند و از نسل من و اویند،چنانكه بشما فهماندم كه فرزندان من از صلب اویند.
پس همگى چنین بگوئید:
«ما شنیدیم و اطاعت مىكنیم و راضى هستیم و سر تسلیم فرود مىآوریم درباره آنچه از جانب پروردگار ما و خودت بما رساندى درباره امر امامت اماممان على امیر المؤمنین و امامانى كه از صلب او بدنیا مىآیند.بر این مطلب با قلبهایمان و با جانمان و با زبانمان و با دستانمان با تو بیعت مىكنیم.بر این عقیده زندهایم و با آن مىمیریم و(روز قیامت)با آن محشور مىشویم.تغییر نخواهیم داد و تبدیل نمىكنیم و شك نمىكنیم و انكار نمىنمائیم و تردید به دل راه نمىدهیم و از این قول بر نمىگردیم و پیمان را نمىشكنیم.
تو ما را به موعظه الهى نصیحت نمودى درباره على امیر المؤمنین و امامانى كه گفتى بعد از او از نسل تو و فرزندان اویند،یعنى حسن و حسین و آنانكه خداوند بعد از آن دو منصوب نموده است.
پس براى آنان عهد و پیمان از ما گرفته شد،از قلبهایمان و جانهایمان و زبانهایمان و ضمائرمان و دستهایمان.هر كس توانست با دست بیعت مىنماید و گر نه با زبانش اقرار مىكند.هرگز در پى تغییر این عهد نیستیم و خداوند(در این باره)از نفسهایمان دگرگونى نبیند.
ما این مطالب را از قول تو به نزدیك و دور از فرزندانمان و فامیلمان مىرسانیم،و خدا را بر آن شاهد مىگیریم.خداوند در شاهد بودن كفایت مىكند و تو نیز بر این اقرار ما شاهد هستى».
اى مردم،چه مىگوئید؟خداوند هر صدایى را و پنهانىهاى هر كسى را مىداند.پس هر كس هدایت یافت بنفع خودش است و هر كس گمراه شد به ضرر خودش گمراه شده است،و هر كس بیعت كند با خداوند بیعت مىكند،دست خداوند بر روى دست آنها(بیعت كنندگان)است.
اى مردم،با خدا بیعت كنید و با من بیعت نمائید و با على امیر المؤمنین و حسن و حسین و امامان از ایشان در دنیا و آخرت،بعنوان امامتى كه در نسل ایشان باقى است بیعت كنید .خداوند غدر كنندگان(بیعت شكنان)را هلاك و وفاداران را مورد رحمت قرار مىدهد.و هر كس بیعت را بشكند به ضرر خویش شكسته است،و هر كس به آنچه با خدا پیمان بسته وفا كند خداوند به او اجر عظیمىعنایت مىفرماید.
اى مردم،آنچه به شما گفتم بگوئید(تكرار كنید)،و به على بعنوان«امیر المؤمنین»سلام كنید و بگوئید«شنیدیم و اطاعت كردیم،پروردگارا مغفرت تو را مىخواهیم و بازگشت بسوى توست» .و بگوئید:«حمد و سپاس خداى را كه ما را به این هدایت كرد،و اگر خداوند هدایت نمىكرد ما هدایت نمىشدیم...».
اى مردم،فضائل على بن ابى طالب نزد خداوندـكه در قرآن آنرا نازل كردهـبیش از آن است كه همه را در یك مجلس بشمارم،پس هر كس درباره آنها بشما خبر داد و معرفت آنرا داشت او را تصدیق كنید.
اى مردم،هر كس خدا و رسولش و على و امامانى را كه ذكر كردم اطاعت كند به رستگارى بزرگ دست یافته است.
اى مردم،كسانى كه براى بیعت با او و قبول ولایت او و سلام كردن بعنوان«امیر المؤمنین»با او،سبقت بگیرند آنان رستگارانند و در باغهاى نعمت خواهند بود.
اى مردم،سخنى بگوئید كه بخاطر آن خداوند از شما راضى شود،و اگر شما و همه كسانى كه در زمین هستند كافر شوند بخدا ضررى نمىرسانند.
خدایا،بخاطر آنچه ادا كردم و امر نمودم مؤمنین را بیامرز،و بر منكرین كه كافرند غضب نما،و حمد و سپاس مخصوص خداوند عالم است.