روح آرامش یافته در آیات پایانی این سوره مباركه پس از ترسیم چند مرحله از رویدادهای رستاخیز، اینك به وصف حال مردم با ایمان و شایسته كردار پرداخته و در آیه نخست در این مورد میفرماید: یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ هان ای روح آرامش یافته!
به باور «حسن» و «مجاهد» منظور از آرامش در آیه، به آرامش رسیدن روح، به خاطر ایمان راستین به خدا، یقین به پاداش پرشكوه او در سرای آخرت برای شایستگان، و اطمینان به معاد و جهان پس از مرگ میباشد.
اما به باور «ابن زید» منظور این است كه: هان ای روح آرامش یافته به نوید به بهشت پر نعمت و زیبا، به هنگام جان دادن!
برخی از جمله «كلبی» بر آنند كه: روح آرامش یافته در این آیه، آن روحی است كه در روز رستاخیز با چهره ای سپید و شاداب وارد محشر میگردد و كارنامه اش را به دست راست او میدهند؛ آن گاه است كه به این آرامش و اطمینان میرسد.
آن گاه میافزاید:
ارْجِعِی إِلی رَبِّكِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً به سوی پروردگارت بازگرد، در حالی كه از پاداش پرشكوه خدا خشنود، و عملكرد تو نیز مورد پسند است.
در تفسیر این آیه نیز دیدگاه ها متفاوت است:
به باور «ابو صالح» این پیام به هنگام مرگ به خوبان و نیكان میرسد. اما به باور «عكرمه» و «ضحاك» به هنگام انگیزش آنان در روز رستاخیز.
«حسن» میگوید: منظور این است كه: به سوی پاداش پروردگار و نعمت هایی كه برای تو آماده ساخته است باز گرد.
اما به باور پاره ای، به سرایی كه فرمانروایی تنها از آنِ اوست باز گرد.
و از دیدگاه «ابن عباس» منظور این است كه: به روح فرمان میرسد كه به كالبد خویش باز گرد.
تعبیر به «راضیة» از دیدگاه برخی به خاطر ان است كه او از پاداش پرشكوه خدا خشنود است، و ذات بی همتای او نیز از بندگی و شایسته كرداری او.
اما به باور برخی دیگر منظور این است كه: او در دنیا از خواست خدا و داوری او خشنود بود، و از قضا و قدر او راضی؛ خدا هم در سرای آخرت از او و عقیده و عملكردش خشنود می باشد.