تبیان، دستیار زندگی
تولید تریاک در سال‌های اخیر دو برابر شده و در کل جهان افزایش تولید مواد مخدر به کاهش قیمت آن منجر شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش سازمان ملل درباره مواد مخدر

تولید تریاک در سال‌های اخیر دو برابر شده و در کل جهان افزایش تولید مواد مخدر به کاهش قیمت آن منجر شده است

در گزارش تازه‌ سازمان ملل نسبت به این امر هشدار داده شده. کاهش قیمت، منجربه افزایش تعداد معتادان می‌شود.

گزارشی که سازمان ملل به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر انتشار داده است، بسیار نگران کننده است : تولید تریاک در سالهای اخیر دوبرابر شده است. در افغانستان در سال ۲۰۰۵، میزان تریاک تولید شده ۴۰۰۰ تن بوده است. در سال ۲۰۰۷ با رقم هولناک ۸۲۰۰ تن مواجه می‌شویم. در کل جهان در سال ۲۰۰۷، ۸۸۷۰ تن تریاک تولید شده است. بر این قرار ۹۲ درصد کل تریاک تولید شده در جهان منشأ افغانی دارد. پس از افغانستان برمه و لائوس در صدر جدول کشورهای تولیدکننده‌ تریاک قرار دارند.

مواد مخدر

رشد تولید مواد در افغانستان

بر اساس گزارش سازمان ملل که در روز 5 تیرماه در ژنو منتشر شد، در افغانستان تریاک عمدتا در پنج استان جنوبی این کشور تولید می‌شود، استانهایی که حوزه‌ نفوذ اصلی طالبان هستند. آنتونیو ماریا کاستا، مدیر اجرایی "دفتر سازمان ملل برای مبارزه با مواد مخدر و بزه‌کاری" (UNODC) می‌گوید که به‌ویژه در این استانها بایستی مانع کشت خشخاش شد. این امر اما مستلزم مبارزه‌ پیگیر با طالبان است. این گروه ۱۰ درصد از درآمد حاصل از تریاک را به عنوان "مالیات" از خشخاش‌کاران می‌گیرد: طالبان خشخاش‌کاران و قاچاقچیان را تقویت می‌کند و آنها طالبان را. طالبان از "مالیات تریاک" در سال ۲۰۰۷ بنابر تخمین ۱۰۰ میلیون دلار به جیب زده‌اند.

بخشی از تریاک تولیدشده به هروئین تبدیل می‌شود. در افغانستان علاوه بر تریاک و هروئین در سالهای اخیر تولید حشیش نیز رشد پرشتابی یافته است. از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ سطح زیر کشت شاهدانه برای تولید حشیش از ۳۰ هزار هکتار به ۷۰ هزار هکتار رسیده است. تمرکز تولید حشیش اما هنوز در آمریکای جنوبی و شمالی است. نیمی از حشیش تولید شده در جهان، آمریکایی است، ۲۲ درصد آن آفریقایی. حشیش‌کشی هنوز رایج‌ترین شکل سوءاستفاده از مواد مخدر است. بنابر آمار سازمان ملل حدود ۱۶۰ میلیون تن در جهان مدام حشیش مصرف می‌کنند.

مواد مخدر

اقتصاد مواد

در کل جهان افزایش تولید مواد مخدر به کاهش قیمت آنها منجر شده است. در گزارش تازه‌ سازمان ملل نسبت به این امر هشدار داده شده : کاهش قیمت، منجر به افزایش تعداد معتادان می‌شود.

همشهری